hihi want hitler dus duitsers zijn kak.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 07:58 schreef 88-4 het volgende:
Tijdje terug in een park in Nederland geweest, waar ook een camping aan vast zat. Er waren daar meer Duitsers dan Nederlanders. Wat een irritant volk is dat. Zodra die hun mond open gaan doen, dan krijg ik serieus kotsneigingen.
Ik vind campinggasten sowieso een bepaald soort (tokkie) volk.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 07:58 schreef 88-4 het volgende:
Tijdje terug in een park in Nederland geweest, waar ook een camping aan vast zat. Er waren daar meer Duitsers dan Nederlanders. Wat een irritant volk is dat. Zodra die hun mond open gaan doen, dan krijg ik serieus kotsneigingen.
Mijn stad zou failliet zijn zonder de duitsers. Ik snap de haat erop ook niet zo. Enige 'vervelende' is dat ze er vanuit gaan dat je wel duits verstaat en ze doen maar heel zelden moeite om een woordje nederlands te spreken. (hallo en bedankt is niet echt lastig te leren)quote:Op dinsdag 30 juli 2013 08:07 schreef Catch22- het volgende:
[..]
hihi want hitler dus duitsers zijn kak.
Kijk eens om je heen.
Zonder duitsers en duitsland was dit land nog 10x kutter
tunesie, griekenland, portugal en spanje kennen ze ook.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 08:08 schreef Kreator het volgende:
Het enige wat je hoeft te doen om Russen te vermijden is niet naar een all-in resort in turkije gaan. Ik ben nog nooit een rus tegengekomen op vakantie.
Engelsen daarentegen....
Duitslandquote:Op dinsdag 30 juli 2013 08:07 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Kijk eens om je heen.
HiHiquote:Op dinsdag 30 juli 2013 08:07 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Kijk eens om je heen.
Die all-in resorts trekken ook een bepaald soort Russen (en Nederlanders) aanquote:Op dinsdag 30 juli 2013 08:08 schreef Kreator het volgende:
Het enige wat je hoeft te doen om Russen te vermijden is niet naar een all-in resort in turkije gaan. Ik ben nog nooit een rus tegengekomen op vakantie.
Engelsen daarentegen....
lolquote:Op dinsdag 30 juli 2013 08:22 schreef Dven het volgende:
Nederlanders zijn bij uitstek het meest verschrikkelijke volk op reis. Zelfs wanneer het backpackers zijn. Twee keer Nederlanders gehost en dat doe ik nooit weer.
quote:Op dinsdag 30 juli 2013 08:22 schreef Dven het volgende:
Nederlanders zijn bij uitstek het meest verschrikkelijke volk op reis. Zelfs wanneer het backpackers zijn. Twee keer Nederlanders gehost en dat doe ik nooit weer.
Typisch Nederlands om te klagen over andere Nederlanders, maar zelf ben je natuurlijk niet zo.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 07:54 schreef Karina het volgende:
Europeanen hebben over het algemeen weinig last van Nederlanders.Slechts 5procent geeft aan zich wel eens te ergeren aan Hollanders op vakantie. Nederlanders zelf ergeren zich net iets vaker aan andere Nederlanders (13 procent)
Net als dat ook vrijwel uitsluitend Nederlanders zich storen aan het accent van Engelssprekende Nederlandersquote:Op dinsdag 30 juli 2013 08:28 schreef Deeltjesversneller het volgende:
[..]
[..]
Typisch Nederlands om te klagen over andere Nederlanders, maar zelf ben je natuurlijk niet zo.
Nou ja als het steenkolen Engels is lach ik ze uit. Ik stoor me er niet aan het is hilarisch.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 08:31 schreef padlarf het volgende:
[..]
Net als dat ook vrijwel uitsluitend Nederlanders zich storen aan het accent van Engelssprekende Nederlanders
Kijk nog eens goed om je heen. Zonder de Russen waren we Duits geweest.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 08:07 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Kijk eens om je heen.
En zonder de Duitsers hadden we Russen geweest je punt is?quote:Op dinsdag 30 juli 2013 08:34 schreef RetepV het volgende:
[..]
Kijk nog eens goed om je heen. Zonder de Russen waren we Duits geweest.
Dat is speculatie. Maar het is een feit dat Nederland meedraait op de Duitse economie.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 08:34 schreef RetepV het volgende:
[..]
Nee, zonder de Amerikanen waren we Russen geweest. Wel de geschiedenis goed leren.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 08:35 schreef imanidiot het volgende:
[..]
En zonder de Duitsers hadden we Russen geweest je punt is?
Ja. Maar je kunt de Russen toch moeilijk kwalijk nemen dat ze hun land verdedigd hebben.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 08:34 schreef RetepV het volgende:
[..]
Typisch ja, wanneer maar 13% het doet. Ik kan mij ook niet bepaald identificeren met de Nederlanders die ik hier tegenkom. Ben niet voor niets geemigreerdquote:Op dinsdag 30 juli 2013 08:28 schreef Deeltjesversneller het volgende:
[..]
[..]
Typisch Nederlands om te klagen over andere Nederlanders, maar zelf ben je natuurlijk niet zo.
Zonder de Amerikanen waren de Duitsers nog steeds Duitsers geweest.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 08:36 schreef padlarf het volgende:
[..]
Dat is speculatie. Maar het is een feit dat Nederland meedraait op de Duitse economie.
En zonder dit domme gelul was dit misschien een goed topic.:')quote:Op dinsdag 30 juli 2013 08:37 schreef RetepV het volgende:
[..]
Zonder de Amerikanen waren de Duitsers nog steeds Duitsers geweest.
Eens.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 08:38 schreef padlarf het volgende:
[..]
En zonder dit domme gelul was dit misschien een goed topic.:')
Misschien kunt u een praatgroep met StefanP beginnen.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 08:37 schreef Dven het volgende:
[..]
Typisch ja, wanneer maar 13% het doet. Ik kan mij ook niet bepaald identificeren met de Nederlanders die ik hier tegenkom. Ben niet voor niets geemigreerd![]()
Maar wat jij wil joh
Shh niet zo hard, ik heb wel wat toffe russen gesproken maar die waren naar een internationale school gegaan. Die spraken netjes waren beleefd deden knuffelen en me zoenen *SMACK SMACK SMACK.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 08:42 schreef My-little-pwny het volgende:
Ik weet niet hoe het met Russen op vakantie zit. maar over Russen in Moskou zijn alle negatieve stereotypen waar.
Fijn dat jij wel een goede ervaring hebt.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 08:44 schreef imanidiot het volgende:
[..]
Shh niet zo hard, ik heb wel wat toffe russen gesproken maar die waren naar een internationale school gegaan. Die spraken netjes waren beleefd deden knuffelen en me zoenen *SMACK SMACK SMACK.
Voelde een beetje alsof ik opgenomen was in een maffia familie
Vertel alleen de helft niet, Ze woonden in Zweden en hadden Rusland al een aantal jaar verlaten om de zelfde redenen die je hebt beschreven.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 08:46 schreef My-little-pwny het volgende:
[..]
Fijn dat jij wel een goede ervaring hebt.Mijn eigen indruk is dat Russen graag problemen maken van niks om er vervolgens voor op de vuist te kunnen gaan.
Ook mee eens. Maar de Russen zelf zeggen al dat er 'Russen' zijn en 'Russen uit Moskou'.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 08:42 schreef My-little-pwny het volgende:
Ik weet niet hoe het met Russen op vakantie zit. maar over Russen in Moskou zijn alle negatieve stereotypen waar.
quote:Op dinsdag 30 juli 2013 08:49 schreef imanidiot het volgende:
[..]
Vertel alleen de helft niet, Ze woonden in Zweden en hadden Rusland al een aantal jaar verlaten om de zelfde redenen die je hebt beschreven.
quote:Op dinsdag 30 juli 2013 08:50 schreef Fides het volgende:
Als hordes smakeloze Russen jouw vakantieplek bezoeken, moet misschien wel ook aan jezelf gaan twijfelen.
Ja, daar heb je een punt. Vooral Moskou wordt bijeengehouden door minderheden. En Moskou zelf is stervende. De demografische cijfers alleen al, pff. Overal zie je lege speeltuinen en steeds meer oude mensen.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 08:51 schreef RetepV het volgende:
[..]
Ook mee eens. Maar de Russen zelf zeggen al dat er 'Russen' zijn en 'Russen uit Moskou'.
En dan heb je nog Belarussen en Oekrainers die ook weer compleet anders zijn en voornamelijk dezelfde taal spreken.
Ik heb echt exact dezelfde ervaring. Ben er begin dit jaar geweest. Heel veel 30-ers en ouder, maar bijna geen kinderen. Ongeloofelijk. En de enige rustige plekken die ik kon vinden waren inderdaad de speeltuinen.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 08:57 schreef My-little-pwny het volgende:
[..]
Ja, daar heb je een punt. Vooral Moskou wordt bijeengehouden door minderheden. En Moskou zelf is stervende. De demografische cijfers alleen al, pff. Overal zie je lege speeltuinen en steeds meer oude mensen.
Dat soort Nederlanders pluk je er in het dagelijkse leven ook zo uit. Ze gaan er prat op "mondig en recht voor zijn raap te zijn", maar vertonen gewoon regelrecht divagedrag. Er zijn weinig dingen die meer plaatsvervangende schaamte opleveren als een (Nederlandse) man, die als een verwend kind verwijfd loopt te zeuren en klagen...quote:Op dinsdag 30 juli 2013 08:27 schreef RaymondK het volgende:
[..]
lol
mijn tante en oom zijn net terug van 3 maanden als een soort vraagbaak/schoonmaak/repareren/ontvangen van voor een tig tal luxe tenten op een camping in Italie, en die zeggen dit ook. Nederlanders zeiken op elk lullig klein dingetje om maar te kunnen zeiken.
"Ja, er zijn maar 2 wijnglazen klopt dat"
'ja dat klopt, het is een 2 persoons tent.'
"Oh, jah nou jah, we zijn toch maar met z'n tweeeen."![]()
![]()
daar ga je toch godvr niet iemand voor lastig vallen voor zoiets voor de hand liggends![]()
quote:Op dinsdag 30 juli 2013 09:01 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Dat soort Nederlanders pluk je er in het dagelijkse leven ook zo uit. Ze gaan er prat op "mondig en recht voor zijn raap te zijn", maar vertonen gewoon regelrecht divagedrag. Er zijn weinig dingen die meer plaatsvervangende schaamte opleveren als een (Nederlandse) man, die als een verwend kind verwijfd loopt te zeuren en klagen...
Ik vind ook dat ik recht heb op iets goeds. Als een winkel mij iets levert, ongeacht wat ik er voor betaald heb, en ik ben niet tevreden dan wil ik mijn geld terug.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 09:04 schreef RaymondK het volgende:
[..]
ja precies. Denken dat heel de wereld om hen draait, en dat ze alle service van de wereld verdienen omdat ze ergens iets gekocht hebben
Maar wel voor een dubbeltje op de eerste rij zitten natuurlijk.
Gelukkig is m'n tante zelf ook zo, dus w.d.b.t. wel een mooie eye openener en een koekje van eigen deeg voor ze geweest denk ik.
Die gaan gerust ook terug naar de Gamma als ze de ene week behang gekocht en geplakt hebben en het de volgende week in de reclame is. Gaan ze lopen klagen
quote:Op dinsdag 30 juli 2013 09:00 schreef RetepV het volgende:
[..]
Ik heb echt exact dezelfde ervaring. Ben er begin dit jaar geweest. Heel veel 30-ers en ouder, maar bijna geen kinderen. Ongeloofelijk. En de enige rustige plekken die ik kon vinden waren inderdaad de speeltuinen.
Dan wel weer goed dat die speeltuinen niet vol met junks of dronkaards zaten.
Je gaat terug voor 2 euro kaas? Alleen het idee al.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 09:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik vind ook dat ik recht heb op iets goeds. Als een winkel mij iets levert, ongeacht wat ik er voor betaald heb, en ik ben niet tevreden dan wil ik mijn geld terug.
Pas had ik kaas gekocht die na vijf dagen al beschimmeld was. Ik terug naar de winkel. Eerst wilden ze mij de schuld geven dat ik hem niet in de koelkast had gelegd. Ik wilde geen kaas meer van hen, ik wilde mijn geld terug. Ging die muts wegen (kaas was half op). Ja, doei! Ik wil al mijn geld terug. Dan moet je maar kwaliteit leveren. Heeft niks met pauper te maken.
Gelukkig zijn er zulke mensen, want anders werd je overal afgezet.
En een volledige kaas terugwillen terwijl hij hem al voor de helft heeft opgegetenquote:Op dinsdag 30 juli 2013 09:11 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Je gaat terug voor 2 euro kaas? Alleen het idee al.
Als dat vaker gebeurt koop je gewoon niet meer bij die tent.
Een potje stenniss staan schoppen om 2 euro bedorven kaas is gewoon een gevalletje aandacht tekort. ( en vooral in deze situatie, bedeureve kaas als het 35 graden buiten is)
Ga je ook terug als van de 10 appels er 1 rot is van binnen?
Precies, dat wilde ik er nog bij zetten maar geen zin.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 08:31 schreef padlarf het volgende:
[..]
Net als dat ook vrijwel uitsluitend Nederlanders zich storen aan het accent van Engelssprekende Nederlanders
Op de eerste plaats gaan we daar toch weer boodschappen halen, dus dat maakt niet uit.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 09:11 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Je gaat terug voor 2 euro kaas? Alleen het idee al.
Als dat vaker gebeurt koop je gewoon niet meer bij die tent.
Een potje stenniss staan schoppen om 2 euro bedorven kaas is gewoon een gevalletje aandacht tekort. ( en vooral in deze situatie, bedeureve kaas als het 35 graden buiten is)
Ga je ook terug als van de 10 appels er 1 rot is van binnen?
He. Niet goed, geld terug. Hangt OVERAL in de Jumbo.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 09:13 schreef Dven het volgende:
[..]
En een volledige kaas terugwillen terwijl hij hem al voor de helft heeft opgegetenKaaskop
Je ziet ze ook steeds vaker aan de Spaanse costas, sterker nog...steeds meer hotels en clubs worden door Russen opgekocht.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 08:08 schreef Kreator het volgende:
Engelsen daarentegen....
quote:Op dinsdag 30 juli 2013 09:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik vind ook dat ik recht heb op iets goeds. Als een winkel mij iets levert, ongeacht wat ik er voor betaald heb, en ik ben niet tevreden dan wil ik mijn geld terug.
Pas had ik kaas gekocht die na vijf dagen al beschimmeld was. Ik terug naar de winkel. Eerst wilden ze mij de schuld geven dat ik hem niet in de koelkast had gelegd. Ik wilde geen kaas meer van hen, ik wilde mijn geld terug. Ging die muts wegen (kaas was half op). Ja, doei! Ik wil al mijn geld terug. Dan moet je maar kwaliteit leveren. Heeft niks met pauper te maken.
Laat me raden, jij gaat ook als eerste staan blèren bij de kassa dat je je boodschappen gratis wil als je de "4e in rij bent en niet binnen 5 seconden een kassa bij komt?"quote:Op dinsdag 30 juli 2013 09:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
He. Niet goed, geld terug. Hangt OVERAL in de Jumbo.
Bulgarije zit ook vol Russen. Maar dan versta je het verschil tussen Bulgaars en Russisch weer nietquote:Op dinsdag 30 juli 2013 09:16 schreef sararaats het volgende:
nog geen last mee gehad maar ik ga dan nooit naar Spanje enz![]()
Wat mij ook eens overkomen is: ik had een camera gekocht bij de pauperwinkel Kruidvat. Na een half jaar werkte hij niet meer. Ik terug naar de winkel, moest ik hem opsturen naar een bedrijf.quote:
Dat is mij nog nooit overkomen. Maar zou dit het geval zijn, ja natuurlijk! Dat hangt overal in de winkel in koeieletters op!quote:Op dinsdag 30 juli 2013 09:27 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Laat me raden, jij gaat ook als eerste staan blèren bij de kassa dat je je boodschappen gratis wil als je de "4e in rij bent en niet binnen 5 seconden een kassa bij komt?"
Dat doen ze heus wel, dat weet jij ook best. Er komt altijd netjes een kassa bij als het drukker wordt.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 09:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is mij nog nooit overkomen. Maar zou dit het geval zijn, ja natuurlijk! Dat hangt overal in de winkel in koeieletters op!
Wat wil jij dan? Dat winkels alles mogen beloven en helemaal niks waar hoeven te maken?
Gelijk heb je! Voor iets essentieels als plakken kaas, zou ik idd ook nog wel even willen stampvoeten in de lokale supermarkt!quote:Op dinsdag 30 juli 2013 09:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is toch je eerste levensbehoefte he.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 09:44 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Gelijk heb je! Voor iets essentieels als plakken kaas, zou ik idd ook nog wel even willen stampvoeten in de lokale supermarkt!
Inderdaad! En het maakt me in zo'n geval ook helemaal niks uit dat ze mijn ongenoegen zelfs aan de andere kant van de stad meekrijgen. Ik heb er, als mondige consument, immers recht op!quote:Op dinsdag 30 juli 2013 09:47 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Het is toch je eerste levensbehoefte he.
Vrij zielig...quote:Op dinsdag 30 juli 2013 07:58 schreef 88-4 het volgende:
Precies! Niet meer over je heen laten lopen meid! Respect voor jou! xxquote:Op dinsdag 30 juli 2013 09:51 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Inderdaad! En het maakt me in zo'n geval ook helemaal niks uit dat ze mijn ongenoegen zelfs aan de andere kant van de stad meekrijgen. Ik heb er, als mondige consument, immers recht op!
Helemaal mee eens, hoewel Russen idd ook super irritant zijn.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 08:22 schreef Dven het volgende:
Dat is nu eenmaal hoe wij - mondige, kortgeknipte, pittige en roodgeverfde dames - rollen!quote:Op dinsdag 30 juli 2013 09:54 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Precies! Niet meer over je heen laten lopen meid! Respect voor jou! xx
Tuurlijk jonge.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 09:59 schreef eight het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, hoewel Russen idd ook super irritant zijn.
De enige reden dat Nederland niet op de eerste plaats staat is omdat we maar met weinigen zijn.
Ironisch genoeg lijkt juist de Nederlandse taal met de harde G nog het meest op geroggel en gekotsquote:Op dinsdag 30 juli 2013 07:58 schreef 88-4 het volgende:
Klinkt toch plausibel?quote:
Maar ik gedraag me altijd heel correct hoor! Hoe kom je er bij dat ik daar zou gaan stampvoeten? Zacht op de relatie, hard op de inhoud. Zo onderhandel je en zo krijg je het meeste voor elkaar.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 09:40 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Dat doen ze heus wel, dat weet jij ook best. Er komt altijd netjes een kassa bij als het drukker wordt.
maar jij zal natuurlijk de gene zijn die daar een potje aandacht om gaat lopen vragen.
Zelf niet in de gaten hebbent dat je jezelf een potje volledig belachelijk staat te maken met dit soort gedrag.![]()
Ik hoef nooit te schreeuwen. Maar ik heb er wel recht op. Ik krijg het ook. Maar blijf dus wel altijd correct.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 09:51 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Inderdaad! En het maakt me in zo'n geval ook helemaal niks uit dat ze mijn ongenoegen zelfs aan de andere kant van de stad meekrijgen. Ik heb er, als mondige consument, immers recht op!
Nee, je irriteert je zoveel aan Nederlanders omdat jij ze (als Nederlander) overal zo makkelijk uitpikt en je in zekere zin verbonden bent met andere Nederlanders zodra ze ook maar iets raars doen.quote:
Feit is dat Nederlanders over het algemeen in vergelijking met personen uit een ander land die Engels spreken een lelijk accent hebbenquote:Op dinsdag 30 juli 2013 10:05 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Nee, je irriteert je zoveel aan Nederlanders omdat jij ze (als Nederlander) overal zo makkelijk uitpikt en je in zekere zin verbonden bent met andere Nederlanders zodra ze ook maar iets raars doen.
Uitvergroten heet dat.
Weinig Engelsen die zich echt storen aan het accent van de Nederlander, Nederlanders zelf doen dat des te meer. Veel Engelssprekers zijn al lang blij dat de meeste Nederlanders moeite doen en aardig Engels kunnen.
Natuurlijk! Het zou ook te gek zijn wanneer anderen zich aan onze accenten zouden ergeren terwijl ze zelf nauwelijks een vreemde taal spreken.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 10:05 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Nee, je irriteert je zoveel aan Nederlanders omdat jij ze (als Nederlander) overal zo makkelijk uitpikt en je in zekere zin verbonden bent met andere Nederlanders zodra ze ook maar iets raars doen.
Uitvergroten heet dat.
Weinig Engelsen die zich echt storen aan het accent van de Nederlander, Nederlanders zelf doen dat des te meer. Veel Engelssprekers zijn al lang blij dat de meeste Nederlanders moeite doen en aardig Engels kunnen.
Dat is geen feit, dat is jouw perceptie als Nederlander.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 10:10 schreef Dven het volgende:
[..]
Feit is dat Nederlanders over het algemeen in vergelijking met personen uit een ander land die Engels spreken een lelijk accent hebben
Kaas - stampvoeten - supermarktquote:Op dinsdag 30 juli 2013 09:44 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Gelijk heb je! Voor iets essentieels als plakken kaas, zou ik idd ook nog wel even willen stampvoeten in de lokale supermarkt!
Ik heb het dan ook niet over de kennis van de taal. Die is bij de Nederlanders zeer goed. Ik woon naast een hostel en ontmoet dagelijks vele reizigers over de gehele wereld. En als ze Engels spreken, natuurlijk zit er dan een accent aan. Nederlanders hebben echter het probleem dat het Nederlands en Engels zeer dicht bij elkaar liggen en ze daardoor onopgemerkt foutjes in zowel zinsopbouw alsook uitspraak blijven maken.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 10:12 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is geen feit, dat is jouw perceptie als Nederlander.
Fransen en Duitsers hebben ook een accent als ze Engels spreken. Erger dan de gemiddelde Nederlander. En Zuid-Europeanen spreken nauwelijks Engels.
Ik hoor veel vaker complimenten (van Engelsen) over het Engels dat Nederlanders spreken dan klachten. Eigenlijk hoor ik nooit klachten.
Ik heb ook het idee dat het wel meevalt; voor zover Nederlanders een reputatie hebben voor Engelstaligheid, lijkt deze me eerder positief uit te vallen.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 10:12 schreef LXIV het volgende:
[..]
Fransen en Duitsers hebben ook een accent als ze Engels spreken. Erger dan de gemiddelde Nederlander. En Zuid-Europeanen spreken nauwelijks Engels.
Ik hoor veel vaker complimenten (van Engelsen) over het Engels dat Nederlanders spreken dan klachten. Eigenlijk hoor ik nooit klachten.
Het is in de meeste gevallen ook niet foutloos, maar zeker niet slechter dan dat van andere niet-Engelstaligen.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 10:16 schreef Dven het volgende:
[..]
Ik heb het dan ook niet over de kennis van de taal. Die is bij de Nederlanders zeer goed. Ik woon naast een hostel en ontmoet dagelijks vele reizigers over de gehele wereld. En als ze Engels spreken, natuurlijk zit er dan een accent aan. Nederlanders hebben echter het probleem dat het Nederlands en Engels zeer dicht bij elkaar liggen en ze daardoor onopgemerkt foutjes in zowel zinsopbouw alsook uitspraak blijven maken.
Nee hoor, het valt namelijk pas op als ik op vakantie ben in het buitenland want dan pas valt op hoe luidruchtig ze zijn en hoeveel ruimte ze altijd innemen. Ze steken er ook echt bovenuit dus is het logisch dat je ze er als eerste uitpikt.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 10:05 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Uitvergroten heet dat.
De charme van het Netherlish.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 10:16 schreef Dven het volgende:
[..]
Ik heb het dan ook niet over de kennis van de taal. Die is bij de Nederlanders zeer goed. Ik woon naast een hostel en ontmoet dagelijks vele reizigers over de gehele wereld. En als ze Engels spreken, natuurlijk zit er dan een accent aan. Nederlanders hebben echter het probleem dat het Nederlands en Engels zeer dicht bij elkaar liggen en ze daardoor onopgemerkt foutjes in zowel zinsopbouw alsook uitspraak blijven maken.
Oke, en Duitsers vallen waarschijnlijk over Duitsers... Er zullen altijd verschillende meningen zijn, maar de uitkomst zoals die in dit onderzoek gepresenteerd zijn lijken me aardig representatief.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 10:19 schreef eight het volgende:
[..]
Nee hoor, het valt namelijk pas op als ik op vakantie ben in het buitenland want dan pas valt op hoe luidruchtig ze zijn en hoeveel ruimte ze altijd innemen. Ze steken er ook echt bovenuit dus is het logisch dat je ze er als eerste uitpikt.
Nederlanders worden idd. wel altijd geprezen omdat ze zo goed Engels kunnen.
En wat maakt jou nu meer als een tokkie?quote:Op dinsdag 30 juli 2013 08:08 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Ik vind campinggasten sowieso een bepaald soort (tokkie) volk.
Het is juist vertekend omdat er niet gekeken wordt naar het aantal vakantiegangers per land.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 10:24 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Oke, en Duitsers vallen waarschijnlijk over Duitsers... Er zullen altijd verschillende meningen zijn, maar de uitkomst zoals die in dit onderzoek gepresenteerd zijn lijken me aardig representatief.
Deze is wel mooi:quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
Op wintersport kom je ze tegen. Althans ik. Dan kun je wel in een goed hotel in een goede omgeving gaan zitten, vaak is er wel een dorp aan de andere kant van de berg waar ze wel mikken op Oostblokkers en dat gaat allemaal hetzelfde gebied in.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 08:08 schreef Kreator het volgende:
Niet te vergelijken met Russen.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 10:35 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Uit eigen ervaring kan ik beamen dat ik niet zo graag Engelsen wil tegenkomen op vakantie, omdat ze vaak over hun eigen grenzen heengaan qua drankgebruik met alle gevolgen van dien.
Jammer voor de door Russen en communistische landgenoten onderdrukte oostblokkers, maar het ijzeren gordijn mag wat mij betreft ook meteen terug komen. Toen zat de wereld een heel stuk eenvoudiger en duidelijker in elkaar...quote:
Ik heb geen ervaringen opgedaan met Russen, dus kan ik daar uiteraard niks over zeggen. Al lees ik wel vaak van zulke verhalen.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 11:15 schreef DS4 het volgende:
[..]
Niet te vergelijken met Russen.
Voorbeeld: in een open (!) lift terwijl het best aardig waait compleet in de alcoholwalm zitten van de rus die niet meteen naast je zit, maar een stoeltje verderop. Om 8.45 uur in de ochtend... Zelfs Noren zouden er schande van kunnen spreken.
Ja, of die zijn gewoon onder de indruk.
Nooit Chinezen gezien, wel Japanners die hun Japanse ding doen: lopen in een grote stoet, beetje foto's maken en nooit iets kopen. Verder geen last van hen, maar het blijft typisch.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 11:20 schreef Twiitch het volgende:
Weleens een bus Chinese toeristen tegengekomen op vakantie? Ik in Praag. Dat zijn de allerergste. Nog 10x erger dan de Russen.
Verbeeldt je een menselijke vloedgolf die schijt heeft aan alles en iedereen. Ze lopen zonder te kijken de straat op, ze duwen iedereen aan de kant tijdens het wachten op wat dan ook (schreeuwen/terugduwen heeft geen zin, ze zijn altijd met minimaal 20 man en ze negeren je gewoon). Ze praten alleen maar Chinees, ook als ze iets willen van een niet-Chinees. Staren is in China niet onbeleefd dus dat doen ze gewoon, allemaal, minutenlang. Oh en spugen op de grond houden ze ook van, maakt niet uit of jij in de buurt loopt.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 11:48 schreef AthCom het volgende:
[..]
Nooit Chinezen gezien, wel Japanners die hun Japanse ding doen: lopen in een grote stoet, beetje foto's maken en nooit iets kopen. Verder geen last van hen, maar het blijft typisch.
Waarom waren die Chinezen dan zo erg?
Klinkt gezellig.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 11:50 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Verbeeldt je een menselijke vloedgolf die schijt heeft aan alles en iedereen. Ze lopen zonder te kijken de straat op, ze duwen iedereen aan de kant tijdens het wachten op wat dan ook (schreeuwen/terugduwen heeft geen zin, ze zijn altijd met minimaal 20 man en ze negeren je gewoon). Ze praten alleen maar Chinees, zelf als ze iets willen van een niet-Chinees. Staren is in China niet onbeleefd dus dat doen ze gewoon, allemaal, minutenlang. Oh en spugen op de grond houden ze ook van, maakt niet uit of jij in de buurt loopt.
Weet niet of alle Chinezen zo zijn of dat ze uit een bepaalde provincie kwamen maar man, man wat een volk was dat toenquote:
Wat je beschrijft zijn dan ook vooral de Hollanders. Van die zure Calvinisten. Brrr...quote:Op dinsdag 30 juli 2013 11:56 schreef pagadder het volgende:
eigenlijk Hollanders zoals we ze liever noemen
Hoe wisten die mensen het verschil tussen Oostenrijkers en Duitsers ?quote:Op dinsdag 30 juli 2013 07:54 schreef Karina het volgende:
Europese vakantiegangers ergeren zich het meest aan Russische toeristen. Dat blijkt uit onderzoek van de vakantiebeoordelingssite Zoover onder ruim 12.000 vakantiegangers uit 20 Europese landen.
Zeker 42 procent van de ondervraagde Europeanen geeft aan zich van alle Europese nationaliteiten het meest te storen aan de Rus op vakantie. Op Zoover komen klachten over Russische vakantiegangers geregeld terug in de vakantiebeoordelingen. Veelgebruikte termen zijn: luidruchtig, onbeschoft, ongemanierd en asociaal. Als grootste ergernis staat voordringen bij het buffet op één.
De meeste kans om Russen tegen te komen is in all-inclusive resorts in Turkije en Egypte. Maar ook de Spaanse costa's zijn bij de Russen populair als vakantiebestemming.
Na de Russen zijn Europese vakantiegangers het minst gecharmeerd van Duitse (17 procent) en Engelse (13 procent) toeristen. Engelsen worden vaak negatief genoemd in vakantiebeoordelingen over het Spaanse Mallorca en de Costa del Sol. 'Vervelende Duitsers tref je vooral aan in het Turkse Side en op Mallorca', aldus Zoover.
Europeanen hebben over het algemeen weinig last van Nederlanders.Slechts 5procent geeft aan zich wel eens te ergeren aan Hollanders op vakantie. Nederlanders zelf ergeren zich net iets vaker aan andere Nederlanders (13 procent). 'We komen elkaar in vrijwel alle vakantielanden tegen.
Vooral in Turkije en aan de Costa Brava ergeren we ons aan de medelander. Ergernissen hebben vaak betrekking op luidruchtig en aanwezig gedrag.'De minste stemmen voor irritant gedrag gaan naar Oostenrijkers (0 procent), Belgen (1 procent), Scandinaviërs en Grieken (beiden 2 procent).
Bron
Zelf heb ik geen ervaring met vakantievierende Russen, maar wel verhalen over gehoord. Zelf vond ik Engelsen ook altijd behoorlijk irritant, vooral de jongere, zuipende soort.
Dat hoor je.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 17:16 schreef arjan1212 het volgende:
Hoe wisten die mensen het verschil tussen Oostenrijkers en Duitsers ?
Volgens mij komt dat omdat als een rus tijdens het communisme op vakantie naar odessa / Bulgarije / roemenie enz ging... je bij het buffet maar 1 keer mocht opscheppen...quote:Op dinsdag 30 juli 2013 08:36 schreef LXIV het volgende:
Het probleem met de Russen is dat ze nu wel geld hebben, maar nog steeds geen manieren. Ze denken zich ontzettend wereldwijs en elitair te gedragen door enorme hoeveelheden voedsel op te scheppen en dat dan na twee happen weer te laten staan. Dat is hun idee van beschaving tonen.
Dit komt omdat de Russen in 1917 hun heel adel vermoord hebben en daarna kwam er nog eens WOII en de zuiveringen van Stalin overheen.
Een Rus hoort op blote voeten en met een dorsvlegel in zijn hand in een hutje van poep en takken. Alle mogelijke vormen van beschaving zijn na 70 jaar fanatiek uitroeien verdwenen.
Tja op een camping staan, daar ga je al.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 11:56 schreef pagadder het volgende:
Ik ga geen Nederlanders -eigenlijk Hollanders zoals we ze liever noemen- vergelijken met Russen, maar als het er op aankomt kunnen jullie er ook wat van hoor.
Vroeger vaak genoeg naar Franse campings geweest en als er daar één Nederlands gezin stond, kon gans de camping het horen.
Een keer op een Hollandercamping gestaan, maar nooit of te nimmer krijgen ze mij daar nog binnen.In Antwerpen zie ik het ook dagelijks. Nederlanders (in groep) in het buitenland zijn gewoon té luidruchtig.
En wat niet echt een ergernis is, maar wel buitengewoon triest is, zijn die gezinnen die honderden kilometers rijden (met volgestouwde auto/cérévén) waarbij een niet gering deel de mondvoorraad is voor de komende vakantie: zakken aardappelen, pakken melk, kratje Heineken, potten appelmoes, rijst,..
"Want ja, in het buitenland weet je toch nooit echt wat je koopt, het eten is daar nogal duur en zo lijkt het bovendien alsof we gewoon lekker knus thuiszitten. Lekker die vertrouwde alledaagse kost"
Ga dan gewoon niet op vakantie.![]()
![]()
(mee eens, maar ik dacht... laat ook maar)quote:Op dinsdag 30 juli 2013 17:19 schreef Monolith het volgende:
Tja op een camping staan, daar ga je al.
Volgens mij zijn Duitsers ook niet zo heel erg populair in Oostenrijk...quote:
er emigreren anders honderduizenden duitsers naar oostenrijk, omdat je daar wel mag rokenquote:Op dinsdag 30 juli 2013 18:18 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Volgens mij zijn Duitsers ook niet zo heel erg populair in Oostenrijk...
Oostenrijkers zijn ook al jaren niet meer populair in Duitsland.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 18:18 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Mijn oom heeft ooit 300 kilo aan rivierkeien uit Frankrijk meegenomen, gevolg dat ze hele caravanas verkankert was, en dan zullen we het over de benzinekosten nog maar niet hebbenquote:Op dinsdag 30 juli 2013 11:56 schreef pagadder het volgende:
Ik ga geen Nederlanders -eigenlijk Hollanders zoals we ze liever noemen- vergelijken met Russen, maar als het er op aankomt kunnen jullie er ook wat van hoor.
Vroeger vaak genoeg naar Franse campings geweest en als er daar één Nederlands gezin stond, kon gans de camping het horen.
Een keer op een Hollandercamping gestaan, maar nooit of te nimmer krijgen ze mij daar nog binnen.In Antwerpen zie ik het ook dagelijks. Nederlanders (in groep) in het buitenland zijn gewoon té luidruchtig.
En wat niet echt een ergernis is, maar wel buitengewoon triest is, zijn die gezinnen die honderden kilometers rijden (met volgestouwde auto/cérévén) waarbij een niet gering deel de mondvoorraad is voor de komende vakantie: zakken aardappelen, pakken melk, kratje Heineken, potten appelmoes, rijst,..
"Want ja, in het buitenland weet je toch nooit echt wat je koopt, het eten is daar nogal duur en zo lijkt het bovendien alsof we gewoon lekker knus thuiszitten. Lekker die vertrouwde alledaagse kost"
Ga dan gewoon niet op vakantie.![]()
![]()
Ik vind de gemiddelde Oostenrijker dan weer strontvervelend.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 18:18 schreef DDDDDaaf het volgende:
Sinds Hitler?quote:Op dinsdag 30 juli 2013 18:22 schreef Monolith het volgende:
[..]
Oostenrijkers zijn ook al jaren niet meer populair in Duitsland.
?? welke nationalisten ??quote:Op dinsdag 30 juli 2013 22:14 schreef Deliah het volgende:
Ik houd niet van die nationalisten. Of ik ze nou tegenkom op vakanties of op fora.
Dat was de laatste die erg populair was volgens mij.quote:
Die mensen die gaan generaliseren over mensen die toevallig in een ander land wonen en een andere taal spreken. Mensen zijn individuen. Het is volstrekt belangeloos waar ze vandaan komen en welke taal ze spreken.quote:
quote:Op dinsdag 30 juli 2013 09:33 schreef Farenji het volgende:
Russen zijn tuig. Ik heb op reis in India veel strontirritante en onbehouwen rot-russen ontmoet, en heb er toen nog een leuke rant over geschreven.
O-M-Gquote:De groep [Russen] deed er tergend lang over om te beslissen en te bestellen. Ze wilden ook niet zomaar een gerecht van het menu, nee, dat zou beneden hun waarde zijn. “I want the tuna salad, but without the salad thing. And then boiled potatoes. Not baked! And some chicken, like the chicken curry but without the curry!” En zo ging het verder. De waiter deed stinkend zijn best en probeerde het allemaal op te schrijven. Maar dat was bijna niet te doen: bij nummer 4 had nummer 2 zich bedacht: “no cancel that! I want a tomato soup instead of the potatoes. And some french fries!”
Met het begin van wanhoop in zijn ogen liep de waiter na een kwartier met een vol opschrijfboekje richting keuken. Maar nee; “Hey man and bring us also some sprite and coke! Quick!!”
De keuken werkte verbazend snel en efficient. Maar niet snel genoeg; want de Russische magen knorden en dan is de Rus ongedurig. “Man!! Where’s my pasta!?!? Oh and another coke!”
Toen het eten na een paar minuten werd geleverd vielen ze als hongerige varkens aan, de meesten languit liggend, sommigen met blote buik, waar ze ongegeneerd aan lagen te krabben. Het eten was uiteraard weer aanleiding voor hele bergen aanmerkingen en nieuwe eisen: ketchup, soya sauce, quick!!
Even later lagen ze ruftend en boerend uit te buiken. Gelukkig vroegen ze al snel om de rekening. De waiter dacht zich ervan af te maken met een totaalrekening, maar nee. Wat denkt ie wel. “It’s much too hard for us to do this! You specify for everyone!”
Ja, omdat je zelf Nederlander bent vind je dat (sneller). Ik ben zelf half Frans, en vind dat zeer sterke Franse accent veel minder fijn om te horen dat het Nederlandse accent als men Engels spreekt. Italiaans accent vind ik wel leuk, maar als ik een Italiaan zou zijn zal ik het wellicht minder leuk vinden.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 10:10 schreef Dven het volgende:
[..]
Feit is dat Nederlanders over het algemeen in vergelijking met personen uit een ander land die Engels spreken een lelijk accent hebben
Ben jij ergens met je bezopen kop in de 70's blijven hangen of zo? Of probeer anders eens niet te vliegen met die goedkope prijsvechters, jij bent overduidelijk van het slag dat daar boven staat, betaal er dan ook gewoon voor of loop anders niet zo te zeiken.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 21:20 schreef H4ppy het volgende:
Ik erger me het meeste toch aan Nederlanders in het buitenland. Altijd weer hyperactieve kinderen die geen seconde stil kunnen zitten, en altijd weer gezellig met de hele familie boterhammen kanen terwijl er genoeg cafe's of restaurants in de buurt zijn om fatsoenlijk te eten.
En de helft van de moeders die ik dan in het vliegtuig zie stappen op schiphol heeft een pittig kort kapsel![]()
Maar het aller ergste is wanneer er zo'n groep tokkies allemaal t-shirts en petjes in de zelfde kleur heeft laten drukken met hun naam erop en dan overal om lachen want dat is hartstikke "gesellig".
Hoe wou je dat doen als je naar Spanje wil.. er gaat gewoon maar 1 vluchtquote:Op woensdag 31 juli 2013 01:22 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ben jij ergens met je bezopen kop in de 70's blijven hangen of zo? Of probeer anders eens niet te vliegen met die goedkope prijsvechters, jij bent overduidelijk van het slag dat daar boven staat, betaal er dan ook gewoon voor of loop anders niet zo te zeiken.
Dat is waarschijnlijk de reden dat Mainlandchinezen niet in het lijstje voorkomen. De deelnemers van de enquête komen deze groep Chinezen waarschijnlijk niet met regelmaat tegen.quote:
Dat artikel.quote:Op woensdag 31 juli 2013 01:37 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Dat is waarschijnlijk de reden dat Mainlandchinezen niet in het lijstje voorkomen. De deelnemers van de enquête komen deze groep Chinezen waarschijnlijk niet met regelmaat tegen.
Maar ik denk dat Mainlandchinezen toch wel nr 2 zouden zijn na de Russen. Naast het spugen met heel veel rochelgeluid en luidruchtigheid zijn ze ook vaak geneigd om voor te dringen.
In bijvoorbeeld Hong Kong heeft men om die reden best wel een hekel aan ze...
http://www.reuters.com/ar(...)dUSBRE94T05820130530
Engelsen doen gewoon erg vriendelijk, maar eigenlijk is het wat anders. Als ze zeggen dat jij zo goed Engels spreekt, bedoelen ze voor een buitenlander.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 10:12 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als de Engelsen niet meer zeggen dat je goed Engels spreekt, dan spreek je goed Engels.quote:Op woensdag 31 juli 2013 09:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Engelsen doen gewoon erg vriendelijk, maar eigenlijk is het wat anders. Als ze zeggen dat jij zo goed Engels spreekt, bedoelen ze voor een buitenlander.
Zoiets als zeggen dat het toch zo knap is als een aap met mes en vork kan eten, je blijft een aap die een kunstje kan.
Ja dat zal het zijn. Dat ik met me bezopen kop in de jaren 70 ben blijven hangen. En ik ben ook overduidelijk "van het slag".quote:Op woensdag 31 juli 2013 01:22 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ben jij ergens met je bezopen kop in de 70's blijven hangen of zo? Of probeer anders eens niet te vliegen met die goedkope prijsvechters, jij bent overduidelijk van het slag dat daar boven staat, betaal er dan ook gewoon voor of loop anders niet zo te zeiken.
lol dan waren het dus de mainland chinezen die ik tegenkwam in Praag. Voordringen, niet op verkeersregels letten en het spugen staan allemaal in dat artikelquote:Op woensdag 31 juli 2013 01:37 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Dat is waarschijnlijk de reden dat Mainlandchinezen niet in het lijstje voorkomen. De deelnemers van de enquête komen deze groep Chinezen waarschijnlijk niet met regelmaat tegen.
Maar ik denk dat Mainlandchinezen toch wel nr 2 zouden zijn na de Russen. Naast het spugen met heel veel rochelgeluid en luidruchtigheid zijn ze ook vaak geneigd om voor te dringen.
In bijvoorbeeld Hong Kong heeft men om die reden best wel een hekel aan ze...
http://www.reuters.com/ar(...)dUSBRE94T05820130530
quote:Op woensdag 31 juli 2013 10:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Dat Communisme schijnt echt het beste in mensen naar boven te halen op de lange termijn
Dat Rusland en China beiden communistische landen zijn geweest en zijn, maakt het wellicht verleidelijk te concluderen dat het dan wel aan het communisme zal liggen, maar ik denk dat die conclusie veel te kort door de bocht is. De zaken die je hier terug ziet bij de Russische en Chinese vakantiegangers (beiden landen waar de welvaart voor een relatief kleine groep in korte tijd is gestegen), zie je ook duidelijk in het eigen land terug.quote:Op woensdag 31 juli 2013 10:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Dat Communisme schijnt echt het beste in mensen naar boven te halen op de lange termijn
Tja, Russen gaan uit hun dak omdat ze het gevoel hebben dat ze alles kunnen doen omdat ze even weg zijn van hun autoritaire en corrupte regering.quote:Op woensdag 31 juli 2013 18:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Persoonlijk vond ik Russen wel erg, maar het ergste wat ik meemaakte waren Zweden in Thalin. Zuipen en hoeren neuken, heel vervelend en agressief zijn
Neukten de hoeren zelfs op de gang van het hotel.
Jaren geleden met een aantal Polen in een hotel in Spanje gezeten en idd, we werden ook door hun uitgenodigd om samen wodka en bier te zuipen, vervolgens nog een aantal keer met hun op het terras gezeten en samen op stap geweest en veel gelachen!quote:Op donderdag 1 augustus 2013 12:38 schreef o.us2.0 het volgende:
Russen zijn kut ja.
Polen op vakantie kunnen echter supergezellig zijn. Vorig jaar nog werd ik nog uitgenodigd om bij hen te eten in hun appartement, leuke gesprekken gehad over van alles en nog wat, ze waren nog ook zo gastvrij om tijdens het stappen het drinken voor mij te betalen. En de dames die mee waren waren ook supergezellig en gastvrij.
Alleen jammer dat de gemiddelde persoon MOE-landers zoals Polen, Tsjechen etc. zien als een soort van "Russen".
Mwah, ben 3 keer naar zo all-in ding geweest in de hoogste klasse maar gemiddeld lag het percentage russen toch wel op zo'n 50%. Vond het zelf niet zo heel vervelend, het vrouwelijk schoon compenseert die irritante gasten welquote:Op dinsdag 30 juli 2013 08:10 schreef Catch22- het volgende:
[..]
tunesie, griekenland, portugal en spanje kennen ze ook.
Maar uit goedkope resorts wegblijven helpt wel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |