Als de nood aan de man komt kun je het tussen Leeuwarden en Meppel en tussen Groningen en Zwolle laten rijden om materieel vrij te spelen voor elders in het land.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:01 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
DM'90 kan je niet met goed fatsoen gebruiken. Dat spul is veel te traag om bij krappere rijtijden te gebruiken. Dan kan je net zo goed met VIRM de stopdienst gaan doen.
De banken zijn nog heel mooi. Dat spul is bijna alleen maar in de spitsen gebruiktquote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:03 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
DDM-1 is niet echt meer inzetbaar te noemen. Moet zeer groot onderhoud ondergaan wil het nog fatsoenlijk de baan op kunnen
ik had het niet over de banken, maar met name over de vloer, zoals je zelf al opmerkte.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:04 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
De banken zijn nog heel mooi. Dat spul is bijna alleen maar in de spitsen gebruikt
rijtuigen uit het buitenland huren? Locs hebben we welquote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:03 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Overigens schijnt de bodem van DDM-1 ook een beurt te mogen krijgen. Dit is trouwens wel een interessante discussie omdat er een materieelprobleem ontstaat:
1. Al het ICR gaat naar de HSL.
2. Plan V moet meer en meer aan de kant.
3. SNG hoeven we niet voor 2017 te verwachten.
Die kunnen we recyclen bedoel je? Misschien valt er ook nog wel wat uit de V250 te slopen mochten we ze niet kunnen retourneren. Qua comfort zou het niet misstaan in een Sprinterquote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:04 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
De banken zijn nog heel mooi. Dat spul is bijna alleen maar in de spitsen gebruikt
Als je ruzie met de HC's wilt.. Overigens is het voornamelijk het sprintersegment waar de tekorten zijn.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:06 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
rijtuigen uit het buitenland huren? Locs hebben we wel
ÖBB-rijtuigen?quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:06 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
rijtuigen uit het buitenland huren? Locs hebben we wel
De V'tjes zullen nog wel enige tijd in dienst blijven vrees ik, tenzij ze DDZ planmatig op de sprintertrajecten in willen blijven zetten, dat zou aardig wat op kunnen vangen lijkt me. Dat laatste is echter misschien wel de enige mogelijkheid.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:03 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Overigens schijnt de bodem van DDM-1 ook een beurt te mogen krijgen. Dit is trouwens wel een interessante discussie omdat er een materieelprobleem ontstaat:
1. Al het ICR gaat naar de HSL.
2. Plan V moet meer en meer aan de kant.
3. SNG hoeven we niet voor 2017 te verwachten.
Wat is het alternatief? Al schijnt er wel een opknapbeurt te moeten komen ja..quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:07 schreef James1988 het volgende:
[..]
Maar serieus? Nog meer ICRm naar de HSL, zodat het helemaal naar de verdoemenis kan worden gereden? Het spul dat er nu rijdt valt al van ellende uit elkaar
Stadler vragen hoe snel ze KISS kunnen leveren? ICRm op de HSL kan onmogelijk een langetermijnoplossing zijn. Het spul is niet ontworpen voor de diensten die het nu doet, dat is zo te merken.quote:
Dat verbaast me niks, met al die ellende die het iedere dag te verduren krijtg.quote:Al schijnt er wel een opknapbeurt te moeten komen ja..
Heb je een beter alternatief?quote:
Klopt, maar door wat verschuivingen kun je dan wat sprinterdiensten anders in gaan vullenquote:Overigens is het voornamelijk het sprintersegment waar de tekorten zijn.
Levertijd van Stadler is iets minder dan twee jaar op dit moment. De orderportefeuille is gevuld, maar niet zodanig dat er niet redelijk snel geleverd kan worden.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:12 schreef James1988 het volgende:
[..]
Stadler vragen hoe snel ze KISS kunnen leveren?
Zou NS dat doen? Om een of andere reden zie ik het niet gebeuren.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:14 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Levertijd van Stadler is iets minder dan twee jaar op dit moment. De orderportefeuille is gevuld, maar niet zodanig dat er niet redelijk snel geleverd kan worden.
Aanbestedingsplicht, misschien?quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:15 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Zou NS dat doen? Om een of andere reden zie ik het niet gebeuren.
Beroep op noodzaak of zo zou je het misschien onder kunnen laten vallen.quote:
Ik denk niet dat dat kan, i.v.m. de omvang van de order, de verwachte levensduur, enz.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:16 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Beroep op noodzaak of zo zou je het misschien onder kunnen laten vallen.
Mja, dat dan weer wel.quote:Maar ik doelde meer op het feit dat NS met 'unieke' treinen rijdt, dus niet de standaard GTW'tjes etc. De V250 moest ook een unieke trein zijn voor NL-BE.
Dat spel zit vol met gebreken en bugs. Niet teveel aandacht aan besteden en gewoon een ander scenario kiezen. Steam doet toch bijna geen fluit voor je als koperquote:Op dinsdag 30 juli 2013 22:09 schreef AverageJoe het volgende:
Meer mensen die Train Simulator 2013 spelen en problemen ondervinden met de Hamburg - Hannover route? De support van Railsimulator stelt niet veel voor en een refund is praktisch onmogelijk bij Steam.
Het gaat om de free roam in de route. Bij het plaatsen van treinen crashed de game direct.
Al moet ik ook wel zeggen dat ik de overheid in deze wat raar vind opereren.. NS kan ook spul kopen dat overal in Europa kan rijden zodat je het altijd weer op de leasemarkt kwijt kunt. Dat kan je proberen af te dwingen als overheid. Bijvoorbeeld door te prikkelen met een marktconsultatie.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:19 schreef James1988 het volgende:
Maar eigenlijk heb ik het vermoeden dat NS helemaal niet van plan is om een langetermijnoplossing te bieden, omdat er te weinig zekerheid is. Met het voorgestelde vierde spoorwegpakket staat het hele idee van "onderhandse gunning" ter discussie, en heeft NS allesbehalve zekerheid over de periode na 2015 - 2025.
De overheid opereert sowieso heel raar, want ze zijn tegelijkertijd opdrachtgever en eigenaar van NS. Besluiten nemen ten nadele van NS raakt NS, en dus de eigen portemonnee (of nouja, die van Financiën).quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:23 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Al moet ik ook wel zeggen dat ik de overheid in deze wat raar vind opereren..
Rollend materieel (zeker HST's en semi-HST's) raak je niet zo makkelijk kwijt omdat er maar een kleine markt voor is. Een Europabreed inzetbaar treinstel betekent ontzettende meerkosten bij het oorspronkelijke ontwerp, en daar zal NS niet zelfstandig naar op zoek gaan.quote:NS kan ook spul kopen dat overal in Europa kan rijden zodat je het altijd weer op de leasemarkt kwijt kunt.
Ook marktpartijen zullen niet staan te springen om met een in theorie Europawijd inzetbaar treinstel te moeten afkomen, vanwege dezelfde bezwaren. Als de overheid dat wil zal ze zelf het rollend materieel moeten aankopen en leasen aan de exploitanten.quote:Dat kan je proberen af te dwingen als overheid. Bijvoorbeeld door te prikkelen met een marktconsultatie.
Het vierde spoorwegpakket komt voor 'ons' inderdaad op een ongelukkig tijdstip, wat veel onzekerheid oplevert. NS en de Staat kunnen nu een paar dingen doen:quote:Aan de andere kant vind ik het ook raar dat zo'n plan gebaseerd op een neo-liberaal dogma hier roet in het eten loopt te strooien.
Oepsquote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:38 schreef Darkwing_Duck het volgende:
ombouw van de RER B rijtuigen, na de renovatie bij terugkomst bleek er in de eerste 13 van de 15 afgeleverde treinen asbestmateraal gevonden te zijn
Optie 1 is voor de staat het gunstigst, omdat daarvan voor de staat op korte termijn de kosten/baten-verhouding het gunstigst is.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:34 schreef James1988 het volgende:
Het vierde spoorwegpakket komt voor 'ons' inderdaad op een ongelukkig tijdstip, wat veel onzekerheid oplevert. NS en de Staat kunnen nu een paar dingen doen:
- Doen wat ze nu al doen: de status quo handhaven en niet meer doen dan wat politiek aanvaardbaar is
- Europa negeren en NS nu al zekerheid geven over de periode na 2025 (bijvoorbeeld door de WP2000 te wijzigen om langere concessies mogelijk te maken, en NS daarna een concessie te gunnen voor alle IC's 2015 - 2035)
- Vooruitlopen op de EU-voorstellen en nu al beginnen met een heraanbesteding.
Het lijkt erop dat NS (en de overheid?) kiest voor optie 1, omdat toch niemand de ballen heeft om NS echt aan z'n afspraken te houden (zie het voorgestelde 'palet aan reismogelijkheden'). Optie 2 is voor NS en de reiziger gunstig, maar gaat mogelijk in tegen Europese afspraken en richtlijnen.
Optie 3 is op dit moment waarschijnlijk voorbarig, omdat het vierde spoorwegpakket nog niet is aangenomen. De overheid zal hier niet vrijwillig voor kiezen zolang ze nog eigenaar zijn van NS, omdat ze hiermee ook hun eigen belangen schaden.
[offtopic]Deze post is weer eens langer geworden dan mijn bedoeling was[/offtopic]
Mee eens, maar voor de reizigers is het een slechte oplossing. Het treinaanbod op de HSL is al jaren niet wat het zou moeten zijn, de beloofde goede treinen bleken uiteindelijk niet zo goed te zijn, en de plannen zoals gepresenteerd door NS hebben het over 2022 voordat nieuw materieel instroomt.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:44 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Optie 1 is voor de staat het gunstigst, omdat daarvan voor de staat op korte termijn de kosten/baten-verhouding het gunstigst is.
De WP2000 is ook onderhevig aan Europese regelgeving, dat maakt het aanpassen van de wetgeving een stuk lastiger, helaas.quote:Optie 2 is voor de langere termijn een stuk beter en volgens mij zou wp2000 er wel mogelijkheden voor moeten bieden, want er zijn een aantal treinconcessies uitgegeven met een looptijd van vijftien jaar.
Helaas nietquote:optie 3 is niet realistisch
Ik bedoel: 200 km/h, voldoet aan TSI's en geschikt voor vier stroomsystemen met verder ETCS aan boord. 200 km/h is rap zat voor deze verbindingen. Het snelheidsverschil tussen 160 en een HST op Amsterdam-Breda zou minder dan 10 minuten zijn. Het leeuwendeel pak je al als je 200 km/h redt. Voor Amsterdam-Brussel is het nog steeds niet meer dan een kwartier tussen een HST en 160 km/h.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:34 schreef James1988 het volgende:
Rollend materieel (zeker HST's en semi-HST's) raak je niet zo makkelijk kwijt omdat er maar een kleine markt voor is. Een Europabreed inzetbaar treinstel betekent ontzettende meerkosten bij het oorspronkelijke ontwerp, en daar zal NS niet zelfstandig naar op zoek gaan.
Ja, inderdaad.quote:Op woensdag 31 juli 2013 00:22 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik ben van plan komende maand naar Scandinavie te gaan en ik zit een aantal reisopties uit te zoeken. Onder andere ook per trein. In dat geval is het idee om met het vliegtuig naar Scandinavie te gaan en daar dan te gaan treinen. Maar als ik daar meerdere landen wil bezoeken dan zit ik zeker meteen vast aan de Global Pass?
Misschien helpt het om eerst een idee te krijgen van wat je precies wilt gaan doen, daar een reisplan/-schema voor op te stellen, en daar dan de juiste vervoerbewijzen bij te zoeken.quote:Zo ja, dan ga ik misschien wel de hele reis per trein doen (of 1 land uitkiezen en een One Country nemen)..
Als het je alleen om die specifieke steden gaat adviseer ik je om een reisplan op te stellen en vooral eens rond te gaan kijken. Het kan best zo zijn dat InterRail helemaal niet bij je reiswensen aansluit.quote:Op woensdag 31 juli 2013 00:35 schreef Irritatie100 het volgende:
De kans is aanwezig dat ik een auto heb en dan is het plan om Stockholm, Göteborg, Oslo en Kopenhagen te gaan bezoeken (even in willekeurige volgorde). Met de trein zou ik ongeveer hetzelfde willen doen.
Yep, treinstellen hebben de toekomst. Getrokken materieel niet...quote:Op woensdag 31 juli 2013 00:18 schreef James1988 het volgende:
Ben ik heel ouderwets als ik dan voorstel om nieuwe rijtuigen te laten bouwen ("I12") met een Vectron-achtige locomotief ervoor? Volgens mij kun je dat zelfs over 30 jaar nog stukken makkelijker verkopen dan een treinstel.
Graag gedaan!quote:
Ik ben vorig jaar met de auto naar Zweden gegaan, ik vond het een erg leuke rit om te doen (de twee groten bruggen in Denemarken en Denemarken-Zweden vond ik erg indrukwekkend), maar ook wel slopend. Heb je ook rekening gehouden met tolwegen en -bruggen?quote:Ik ga morgen eens verder kijken. Van wat ik tot nu toe heb uitgerekend is het het goedkoopst om alles per vliegtuig te doen. Auto is nauwelijks duurder dan het vliegtuig. Tot nu toe ziet het er voor de trein dus niet goed uitHoewel het elkaar allemaal niet veel ontloopt en dan heb ik qua treinopties alleen gekeken naar vlucht naar Stockholm en een One Country Pass voor Zweden.
Ik ben uitgegaan van oktober omdat dat nog ver weg is en je dan vaak vroegboekkortingen krijgt, zonder rekening te houden met je agendaquote:Ik zal morgen me eens gaan verdiepen in de trein. Ik zie dat jij nu een plan voor oktober hebt gemaakt, maar ik ben als student echt gebonden aan augustus helaas. Ik weet niet of dat dan duurder wordt? Maar goed, dat zal ik morgen allemaal eens uitzoeken, ik ga nu eens even lekker slapen. Ben hier al veel langer mee bezig geweest dan dat ik van te voren van plan was
Ik moet het nog zien. Een trein volgens een RailJet-achtig principe (loc, rijtuigen, stuurstandrijtuig) zou wel eens populair kunnen worden bij leasemaatschappijen.quote:Op woensdag 31 juli 2013 01:28 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Yep, treinstellen hebben de toekomst. Getrokken materieel niet...
helaas
Ligt niet aan jou, de site is ruk met het invoeren van stationsnamen, uiteindelijk heb ik het kunnen doen met het invullen van REO en BORquote:Op woensdag 31 juli 2013 09:35 schreef EddyAlbena het volgende:
Of heeft iemand een alternatief hoe ik aan de prijs kan komen?
Als we echt over moeten op een concessiestelsel ben ik het daar zoo mee eens..!quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:49 schreef James1988 het volgende:
Op zich vind ik dat er best wel wat te zeggen valt voor het uitgeven van een integrale IC-concessie ("Fernverkehr", al is daarvan niet echt te spreken in Nederland), waarbij het regionaal verkeer geheel door de provincies en stadsregio's wordt verzorgd.
Voor NS zou dat goed zijn omdat ze op dit moment meer zekerheid krijgen over zowel de toekomst als over hun taken, voor de regio's zou het goed zijn omdat zij op die manier meer controle krijgen over het treinverkeer in hun regio, en voor de reiziger zou het dus ook goed zijn.
Wel moeten de overheden een meer sturende rol gaan vervullen, ook op het gebied van bijvoorbeeld tariefintegratie, het optimaliseren van de dienstregeling, verlening van service op de stations, enzovoorts.
HRN opknippen ? dat wordt een leuk feestjequote:Op woensdag 31 juli 2013 09:51 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Als we echt over moeten op een concessiestelsel ben ik het daar zoo mee eens..!
HRN moet dan sowieso opgeknipt worden. De vraag is dus eerder hoe dan of.quote:Op woensdag 31 juli 2013 09:59 schreef _serial_ het volgende:
[..]
HRN opknippen ? dat wordt een leuk feestje
Wel eerst SingleCiCo werkend krijgen.quote:Op woensdag 31 juli 2013 09:51 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Als we echt over moeten op een concessiestelsel ben ik het daar zoo mee eens..!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En jij gelooft werkelijk dat dat de kwaliteit voor de reiziger ten goede gaat komen?quote:Op woensdag 31 juli 2013 10:04 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
HRN moet dan sowieso opgeknipt worden. De vraag is dus eerder hoe dan of.
Mits SingleCiCo, heb ik er niet zo veel moeite mee. Los van natuurlijk de privacybezwaren die sowieso van de hele OVC een duivelse uitvinding maken, maar dat is een verloren strijd.quote:Op woensdag 31 juli 2013 10:36 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
En jij gelooft werkelijk dat dat de kwaliteit voor de reiziger ten goede gaat komen?
Het is een verplichting. En het hangt helemaal van de manier waarop af of het wel of geen verbetering gaat worden. Er zitten ook flinke hiaten in het huidige systeem en het pré-95-systeem.quote:Op woensdag 31 juli 2013 10:36 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
En jij gelooft werkelijk dat dat de kwaliteit voor de reiziger ten goede gaat komen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |