abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 30 juli 2013 @ 23:03:29 #151
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129526949
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:01 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

DM'90 kan je niet met goed fatsoen gebruiken. Dat spul is veel te traag om bij krappere rijtijden te gebruiken. Dan kan je net zo goed met VIRM de stopdienst gaan doen.
Als de nood aan de man komt kun je het tussen Leeuwarden en Meppel en tussen Groningen en Zwolle laten rijden om materieel vrij te spelen voor elders in het land.

DDM-1 is niet echt meer inzetbaar te noemen. Moet zeer groot onderhoud ondergaan wil het nog fatsoenlijk de baan op kunnen
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:03:47 #152
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129526967
Overigens schijnt de bodem van DDM-1 ook een beurt te mogen krijgen. Dit is trouwens wel een interessante discussie omdat er een materieelprobleem ontstaat:
1. Al het ICR gaat naar de HSL.
2. Plan V moet meer en meer aan de kant.
3. SNG hoeven we niet voor 2017 te verwachten.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:04:22 #153
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129526991
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:03 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

DDM-1 is niet echt meer inzetbaar te noemen. Moet zeer groot onderhoud ondergaan wil het nog fatsoenlijk de baan op kunnen
De banken zijn nog heel mooi. Dat spul is bijna alleen maar in de spitsen gebruikt :)
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 30 juli 2013 @ 23:05:35 #154
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129527057
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:04 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

De banken zijn nog heel mooi. Dat spul is bijna alleen maar in de spitsen gebruikt :)
ik had het niet over de banken, maar met name over de vloer, zoals je zelf al opmerkte.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 30 juli 2013 @ 23:06:05 #155
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129527077
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:03 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Overigens schijnt de bodem van DDM-1 ook een beurt te mogen krijgen. Dit is trouwens wel een interessante discussie omdat er een materieelprobleem ontstaat:
1. Al het ICR gaat naar de HSL.
2. Plan V moet meer en meer aan de kant.
3. SNG hoeven we niet voor 2017 te verwachten.
rijtuigen uit het buitenland huren? Locs hebben we wel
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:06:51 #156
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_129527113
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:04 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

De banken zijn nog heel mooi. Dat spul is bijna alleen maar in de spitsen gebruikt :)
Die kunnen we recyclen bedoel je? Misschien valt er ook nog wel wat uit de V250 te slopen mochten we ze niet kunnen retourneren. Qua comfort zou het niet misstaan in een Sprinter :')
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:06:52 #157
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129527115
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:06 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

rijtuigen uit het buitenland huren? Locs hebben we wel
Als je ruzie met de HC's wilt.. Overigens is het voornamelijk het sprintersegment waar de tekorten zijn.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:07:25 #158
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129527136
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:06 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

rijtuigen uit het buitenland huren? Locs hebben we wel
ÖBB-rijtuigen? :+

Maar serieus? Nog meer ICRm naar de HSL, zodat het helemaal naar de verdoemenis kan worden gereden? Het spul dat er nu rijdt valt al van ellende uit elkaar
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:08:23 #159
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_129527182
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:03 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Overigens schijnt de bodem van DDM-1 ook een beurt te mogen krijgen. Dit is trouwens wel een interessante discussie omdat er een materieelprobleem ontstaat:
1. Al het ICR gaat naar de HSL.
2. Plan V moet meer en meer aan de kant.
3. SNG hoeven we niet voor 2017 te verwachten.
De V'tjes zullen nog wel enige tijd in dienst blijven vrees ik, tenzij ze DDZ planmatig op de sprintertrajecten in willen blijven zetten, dat zou aardig wat op kunnen vangen lijkt me. Dat laatste is echter misschien wel de enige mogelijkheid.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:10:33 #160
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129527270
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:07 schreef James1988 het volgende:

[..]

Maar serieus? Nog meer ICRm naar de HSL, zodat het helemaal naar de verdoemenis kan worden gereden? Het spul dat er nu rijdt valt al van ellende uit elkaar
Wat is het alternatief? Al schijnt er wel een opknapbeurt te moeten komen ja..
pi_129527336
Wat is dat wat ik hoor over het HSL traject wat onder NSR valt? Betekent dit m.a.w. dat ik als (toekomstig) NSR-machinist dus ook het HSL traject te rijden krijg? Of wordt dit ergens apart onder gebracht?
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:12:06 #162
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129527337
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:10 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Wat is het alternatief?
Stadler vragen hoe snel ze KISS kunnen leveren? ICRm op de HSL kan onmogelijk een langetermijnoplossing zijn. Het spul is niet ontworpen voor de diensten die het nu doet, dat is zo te merken.
quote:
Al schijnt er wel een opknapbeurt te moeten komen ja..
Dat verbaast me niks, met al die ellende die het iedere dag te verduren krijtg.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 30 juli 2013 @ 23:12:54 #163
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129527366
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:06 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Als je ruzie met de HC's wilt..
Heb je een beter alternatief?
quote:
Overigens is het voornamelijk het sprintersegment waar de tekorten zijn.
Klopt, maar door wat verschuivingen kun je dan wat sprinterdiensten anders in gaan vullen
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 30 juli 2013 @ 23:14:10 #164
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129527423
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:12 schreef James1988 het volgende:

[..]

Stadler vragen hoe snel ze KISS kunnen leveren?
Levertijd van Stadler is iets minder dan twee jaar op dit moment. De orderportefeuille is gevuld, maar niet zodanig dat er niet redelijk snel geleverd kan worden.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:15:41 #165
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_129527496
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:14 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Levertijd van Stadler is iets minder dan twee jaar op dit moment. De orderportefeuille is gevuld, maar niet zodanig dat er niet redelijk snel geleverd kan worden.
Zou NS dat doen? Om een of andere reden zie ik het niet gebeuren.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:15:59 #166
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129527505
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:15 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Zou NS dat doen? Om een of andere reden zie ik het niet gebeuren.
Aanbestedingsplicht, misschien?
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:16:58 #167
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_129527558
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:15 schreef James1988 het volgende:

[..]

Aanbestedingsplicht, misschien?
Beroep op noodzaak of zo zou je het misschien onder kunnen laten vallen.

Maar ik doelde meer op het feit dat NS met 'unieke' treinen rijdt, dus niet de standaard GTW'tjes etc. De V250 moest ook een unieke trein zijn voor NL-BE. Ik heb hier weinig verstand van verder dus correct me if I'm wrong :)
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:19:16 #168
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129527666
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:16 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Beroep op noodzaak of zo zou je het misschien onder kunnen laten vallen.
Ik denk niet dat dat kan, i.v.m. de omvang van de order, de verwachte levensduur, enz.
quote:
Maar ik doelde meer op het feit dat NS met 'unieke' treinen rijdt, dus niet de standaard GTW'tjes etc. De V250 moest ook een unieke trein zijn voor NL-BE.
Mja, dat dan weer wel. :')

Maar eigenlijk heb ik het vermoeden dat NS helemaal niet van plan is om een langetermijnoplossing te bieden, omdat er te weinig zekerheid is. Met het voorgestelde vierde spoorwegpakket staat het hele idee van "onderhandse gunning" ter discussie, en heeft NS allesbehalve zekerheid over de periode na 2015 - 2025.
pi_129527734
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 22:09 schreef AverageJoe het volgende:
Meer mensen die Train Simulator 2013 spelen en problemen ondervinden met de Hamburg - Hannover route? De support van Railsimulator stelt niet veel voor en een refund is praktisch onmogelijk bij Steam.
Het gaat om de free roam in de route. Bij het plaatsen van treinen crashed de game direct.
Dat spel zit vol met gebreken en bugs. Niet teveel aandacht aan besteden en gewoon een ander scenario kiezen. Steam doet toch bijna geen fluit voor je als koper ;)
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:23:30 #170
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_129527853
Tot 2025 vind ik anders een betrekkelijk lange termijn. Ook in de diverse voorgestelde plannen zoals we ze hebben gezien worden wel degelijk langetermijnoplossingen voorgesteld, waarvan elementen pas in 2020 of nog later van kracht worden (de nieuwe intercity's met 200+km/u bv. en de nieuwe HST's). Maar dat zou weer gek zijn als na 2025 veel verandert.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:23:49 #171
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129527868
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:19 schreef James1988 het volgende:

Maar eigenlijk heb ik het vermoeden dat NS helemaal niet van plan is om een langetermijnoplossing te bieden, omdat er te weinig zekerheid is. Met het voorgestelde vierde spoorwegpakket staat het hele idee van "onderhandse gunning" ter discussie, en heeft NS allesbehalve zekerheid over de periode na 2015 - 2025.
Al moet ik ook wel zeggen dat ik de overheid in deze wat raar vind opereren.. NS kan ook spul kopen dat overal in Europa kan rijden zodat je het altijd weer op de leasemarkt kwijt kunt. Dat kan je proberen af te dwingen als overheid. Bijvoorbeeld door te prikkelen met een marktconsultatie.

Aan de andere kant vind ik het ook raar dat zo'n plan gebaseerd op een neo-liberaal dogma hier roet in het eten loopt te strooien.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:34:52 #172
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129528327
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:23 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Al moet ik ook wel zeggen dat ik de overheid in deze wat raar vind opereren..
De overheid opereert sowieso heel raar, want ze zijn tegelijkertijd opdrachtgever en eigenaar van NS. Besluiten nemen ten nadele van NS raakt NS, en dus de eigen portemonnee (of nouja, die van Financiën).
quote:
NS kan ook spul kopen dat overal in Europa kan rijden zodat je het altijd weer op de leasemarkt kwijt kunt.
Rollend materieel (zeker HST's en semi-HST's) raak je niet zo makkelijk kwijt omdat er maar een kleine markt voor is. Een Europabreed inzetbaar treinstel betekent ontzettende meerkosten bij het oorspronkelijke ontwerp, en daar zal NS niet zelfstandig naar op zoek gaan.

Locomotieven (zoals een Traxx) en rijtuigen kun je redelijk makkelijk kwijt (zie de grote hoeveelheid RIC-rijtuigen die nog steeds geleast worden), maar bij treinstellen zit je met heel specifieke eisen en wensen gecombineerd met landspecifieke technische eigenschappen.

Een treinstel bouwen dat van Amsterdam naar Barcelona kan rijden betekent bijvoorbeeld dat je minstens 3 stroomsystemen moet inbouwen (1,5 kV =, 3 kV =, 25 kV ~), een flinke hoeveelheid beveiligingssystemen (ATB, Memor, TBL1+, KVB, TVM-430, ASFA, ERTMS), en dat je nog een flinke hoeveelheid regelgeving erbij krijgt.

quote:
Dat kan je proberen af te dwingen als overheid. Bijvoorbeeld door te prikkelen met een marktconsultatie.
Ook marktpartijen zullen niet staan te springen om met een in theorie Europawijd inzetbaar treinstel te moeten afkomen, vanwege dezelfde bezwaren. Als de overheid dat wil zal ze zelf het rollend materieel moeten aankopen en leasen aan de exploitanten.
quote:
Aan de andere kant vind ik het ook raar dat zo'n plan gebaseerd op een neo-liberaal dogma hier roet in het eten loopt te strooien.
Het vierde spoorwegpakket komt voor 'ons' inderdaad op een ongelukkig tijdstip, wat veel onzekerheid oplevert. NS en de Staat kunnen nu een paar dingen doen:
- Doen wat ze nu al doen: de status quo handhaven en niet meer doen dan wat politiek aanvaardbaar is
- Europa negeren en NS nu al zekerheid geven over de periode na 2025 (bijvoorbeeld door de WP2000 te wijzigen om langere concessies mogelijk te maken, en NS daarna een concessie te gunnen voor alle IC's 2015 - 2035)
- Vooruitlopen op de EU-voorstellen en nu al beginnen met een heraanbesteding.

Het lijkt erop dat NS (en de overheid?) kiest voor optie 1, omdat toch niemand de ballen heeft om NS echt aan z'n afspraken te houden (zie het voorgestelde 'palet aan reismogelijkheden'). Optie 2 is voor NS en de reiziger gunstig, maar gaat mogelijk in tegen Europese afspraken en richtlijnen.

Optie 3 is op dit moment waarschijnlijk voorbarig, omdat het vierde spoorwegpakket nog niet is aangenomen. De overheid zal hier niet vrijwillig voor kiezen zolang ze nog eigenaar zijn van NS, omdat ze hiermee ook hun eigen belangen schaden.

[offtopic]Deze post is weer eens langer geworden dan mijn bedoeling was :') [/offtopic]
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:38:43 #173
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129528486
Een korte post dan maar van mij dan,

Aanvulling voor James ivm met de ombouw van de RER B rijtuigen, na de renovatie bij terugkomst bleek er in de eerste 13 van de 15 afgeleverde treinen asbestmateraal gevonden te zijn... dus de hele boel is nogal vertraagd geweest.. :X
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:40:11 #174
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129528544
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:38 schreef Darkwing_Duck het volgende:
ombouw van de RER B rijtuigen, na de renovatie bij terugkomst bleek er in de eerste 13 van de 15 afgeleverde treinen asbestmateraal gevonden te zijn
Oeps :X

Dat waren ze even vergeten?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 30 juli 2013 @ 23:44:04 #175
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129528702
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:34 schreef James1988 het volgende:
Het vierde spoorwegpakket komt voor 'ons' inderdaad op een ongelukkig tijdstip, wat veel onzekerheid oplevert. NS en de Staat kunnen nu een paar dingen doen:
- Doen wat ze nu al doen: de status quo handhaven en niet meer doen dan wat politiek aanvaardbaar is
- Europa negeren en NS nu al zekerheid geven over de periode na 2025 (bijvoorbeeld door de WP2000 te wijzigen om langere concessies mogelijk te maken, en NS daarna een concessie te gunnen voor alle IC's 2015 - 2035)
- Vooruitlopen op de EU-voorstellen en nu al beginnen met een heraanbesteding.

Het lijkt erop dat NS (en de overheid?) kiest voor optie 1, omdat toch niemand de ballen heeft om NS echt aan z'n afspraken te houden (zie het voorgestelde 'palet aan reismogelijkheden'). Optie 2 is voor NS en de reiziger gunstig, maar gaat mogelijk in tegen Europese afspraken en richtlijnen.

Optie 3 is op dit moment waarschijnlijk voorbarig, omdat het vierde spoorwegpakket nog niet is aangenomen. De overheid zal hier niet vrijwillig voor kiezen zolang ze nog eigenaar zijn van NS, omdat ze hiermee ook hun eigen belangen schaden.

[offtopic]Deze post is weer eens langer geworden dan mijn bedoeling was :') [/offtopic]
Optie 1 is voor de staat het gunstigst, omdat daarvan voor de staat op korte termijn de kosten/baten-verhouding het gunstigst is.

Optie 2 is voor de langere termijn een stuk beter en volgens mij zou wp2000 er wel mogelijkheden voor moeten bieden, want er zijn een aantal treinconcessies uitgegeven met een looptijd van vijftien jaar.

optie 3 is niet realistisch
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:49:42 #176
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129528929
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:44 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Optie 1 is voor de staat het gunstigst, omdat daarvan voor de staat op korte termijn de kosten/baten-verhouding het gunstigst is.
Mee eens, maar voor de reizigers is het een slechte oplossing. Het treinaanbod op de HSL is al jaren niet wat het zou moeten zijn, de beloofde goede treinen bleken uiteindelijk niet zo goed te zijn, en de plannen zoals gepresenteerd door NS hebben het over 2022 voordat nieuw materieel instroomt.
quote:
Optie 2 is voor de langere termijn een stuk beter en volgens mij zou wp2000 er wel mogelijkheden voor moeten bieden, want er zijn een aantal treinconcessies uitgegeven met een looptijd van vijftien jaar.
De WP2000 is ook onderhevig aan Europese regelgeving, dat maakt het aanpassen van de wetgeving een stuk lastiger, helaas.

Op zich vind ik dat er best wel wat te zeggen valt voor het uitgeven van een integrale IC-concessie ("Fernverkehr", al is daarvan niet echt te spreken in Nederland), waarbij het regionaal verkeer geheel door de provincies en stadsregio's wordt verzorgd.

Voor NS zou dat goed zijn omdat ze op dit moment meer zekerheid krijgen over zowel de toekomst als over hun taken, voor de regio's zou het goed zijn omdat zij op die manier meer controle krijgen over het treinverkeer in hun regio, en voor de reiziger zou het dus ook goed zijn.

Wel moeten de overheden een meer sturende rol gaan vervullen, ook op het gebied van bijvoorbeeld tariefintegratie, het optimaliseren van de dienstregeling, verlening van service op de stations, enzovoorts.
quote:
optie 3 is niet realistisch
Helaas niet :N
  woensdag 31 juli 2013 @ 00:17:08 #177
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129529988
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:34 schreef James1988 het volgende:

Rollend materieel (zeker HST's en semi-HST's) raak je niet zo makkelijk kwijt omdat er maar een kleine markt voor is. Een Europabreed inzetbaar treinstel betekent ontzettende meerkosten bij het oorspronkelijke ontwerp, en daar zal NS niet zelfstandig naar op zoek gaan.
Ik bedoel: 200 km/h, voldoet aan TSI's en geschikt voor vier stroomsystemen met verder ETCS aan boord. 200 km/h is rap zat voor deze verbindingen. Het snelheidsverschil tussen 160 en een HST op Amsterdam-Breda zou minder dan 10 minuten zijn. Het leeuwendeel pak je al als je 200 km/h redt. Voor Amsterdam-Brussel is het nog steeds niet meer dan een kwartier tussen een HST en 160 km/h.
  woensdag 31 juli 2013 @ 00:18:28 #178
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129530030
Ben ik heel ouderwets als ik dan voorstel om nieuwe rijtuigen te laten bouwen ("I12") met een Vectron-achtige locomotief ervoor? Volgens mij kun je dat zelfs over 30 jaar nog stukken makkelijker verkopen dan een treinstel.
pi_129530146
Ik ben van plan komende maand naar Scandinavie te gaan en ik zit een aantal reisopties uit te zoeken. Onder andere ook per trein. In dat geval is het idee om met het vliegtuig naar Scandinavie te gaan en daar dan te gaan treinen. Maar als ik daar meerdere landen wil bezoeken dan zit ik zeker meteen vast aan de Global Pass?
Zo ja, dan ga ik misschien wel de hele reis per trein doen (of 1 land uitkiezen en een One Country nemen)..
  woensdag 31 juli 2013 @ 00:30:06 #180
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129530347
quote:
6s.gif Op woensdag 31 juli 2013 00:22 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik ben van plan komende maand naar Scandinavie te gaan en ik zit een aantal reisopties uit te zoeken. Onder andere ook per trein. In dat geval is het idee om met het vliegtuig naar Scandinavie te gaan en daar dan te gaan treinen. Maar als ik daar meerdere landen wil bezoeken dan zit ik zeker meteen vast aan de Global Pass?
Ja, inderdaad.

Vroeger was er een "InterRail Select Pass" die geldig was in een paar landen, maar die is afgeschaft voor zover ik kan zien. De "EURail Select Pass" bestaat nog wel, maar daar heb je niets aan (InterRail is voor inwoners van de EU, EURail voor mensen daarbuiten).
quote:
Zo ja, dan ga ik misschien wel de hele reis per trein doen (of 1 land uitkiezen en een One Country nemen)..
Misschien helpt het om eerst een idee te krijgen van wat je precies wilt gaan doen, daar een reisplan/-schema voor op te stellen, en daar dan de juiste vervoerbewijzen bij te zoeken.

Hou er rekening mee dat je voor een deel van de treinen in Scandinavië moet reserveren, de kosten hiervoor zijn niet inbegrepen bij een InterRail-pas. Het kan zijn dat een InterRail-pas voor jou de meest geschikte optie is (bijvoorbeeld als je veel ad-hoc wilt rondreizen), maar het kan ook best zijn dat losse treintickets goedkoper of interessanter zijn.

Een website die je op weg kan helpen is RailDude, hier staat veel informatie over het reizen met de trein in vrijwel alle Europese landen. Ook vind je hier dienstregelingen, informatie over eventuele toeslagen of reserveringen, populaire verbindingen, enzovoorts.
pi_129530480
Ik heb een aantal jaar geleden in Oost-Europa geinterraild, maar toen zat ik zo'n beetje elke dag in de trein. Ik wilde het nu íets rustiger aan doen. De kans is aanwezig dat ik een auto heb en dan is het plan om Stockholm, Göteborg, Oslo en Kopenhagen te gaan bezoeken (even in willekeurige volgorde :P ). Met de trein zou ik ongeveer hetzelfde willen doen.

Bedankt iig voor die site, daar ga ik eens op kijken!
  woensdag 31 juli 2013 @ 00:56:42 #182
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129531009
quote:
6s.gif Op woensdag 31 juli 2013 00:35 schreef Irritatie100 het volgende:
De kans is aanwezig dat ik een auto heb en dan is het plan om Stockholm, Göteborg, Oslo en Kopenhagen te gaan bezoeken (even in willekeurige volgorde :P ). Met de trein zou ik ongeveer hetzelfde willen doen.
Als het je alleen om die specifieke steden gaat adviseer ik je om een reisplan op te stellen en vooral eens rond te gaan kijken. Het kan best zo zijn dat InterRail helemaal niet bij je reiswensen aansluit.

Bijvoorbeeld, het volgende reisplan (oktober):
• Bad Bentheim -> Stockholm boek je als Schweden-Spezial (ik vind prijzen vanaf ¤ 63 op bahn.de)
• Stockholm -> Oslo (bij SJ.se vanaf ¤ 23)
• Oslo naar Göteborg (NSB.no, vanaf ¤ 31,60)
• Göteborg -> Kopenhagen (SJ.se, vanaf ¤ 22,50)
• Kopenhagen -> Bad Bentheim (Europa Spezial Dänemark, vanaf ¤ 43,- op bahn.de).

Alles bij elkaar kom ik dan uit op een totaalprijs van ¤ 194,10. De genoemde verbinding zijn allemaal enkele reizen, maar je hebt wel te maken met treinbinding en specifieke tijdstippen, de prijs kan flink oplopen bij treinen later (of vroeger) op de dag.

Een InterRail Global Pass heb je vanaf 181 euro, daarmee kun je binnen 10 kalenderdagen 5 dagen rondreizen. Er zijn passen te koop met een langere geldigheid, maar die zijn ook meteen een stuk duurder. :)
pi_129531401
Dank voor de hulp tot nu toe!

Ik ga morgen eens verder kijken. Van wat ik tot nu toe heb uitgerekend is het het goedkoopst om alles per vliegtuig te doen. Auto is nauwelijks duurder dan het vliegtuig. Tot nu toe ziet het er voor de trein dus niet goed uit :P Hoewel het elkaar allemaal niet veel ontloopt en dan heb ik qua treinopties alleen gekeken naar vlucht naar Stockholm en een One Country Pass voor Zweden.

Ik zal morgen me eens gaan verdiepen in de trein. Ik zie dat jij nu een plan voor oktober hebt gemaakt, maar ik ben als student echt gebonden aan augustus helaas. Ik weet niet of dat dan duurder wordt? Maar goed, dat zal ik morgen allemaal eens uitzoeken, ik ga nu eens even lekker slapen. Ben hier al veel langer mee bezig geweest dan dat ik van te voren van plan was :z

[ Bericht 1% gewijzigd door Irritatie100 op 31-07-2013 01:25:10 ]
pi_129531740
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 00:18 schreef James1988 het volgende:
Ben ik heel ouderwets als ik dan voorstel om nieuwe rijtuigen te laten bouwen ("I12") met een Vectron-achtige locomotief ervoor? Volgens mij kun je dat zelfs over 30 jaar nog stukken makkelijker verkopen dan een treinstel.
Yep, treinstellen hebben de toekomst. Getrokken materieel niet...
helaas
pi_129533175
Is de mogelijkheid tot verplichte overname door een volgende concessiehouder al bedacht? Zo kun je wel grote investeringen doen, als je weet dat deze ook nog 15 jaar in de volgende concessie worden afgeschreven.

Gebeurt momenteel met 142 (gele) bussen in Utrecht uit 2009. Bij aanschaf was al bepaald dat de volgende concessiehouder deze leasebussen over zou nemen. En zo geschiedt ook eind december, als Qbuzz ze overneemt van Connexxion (ze zijn overigens eigendom van ING die ze verleast).
  woensdag 31 juli 2013 @ 09:16:20 #186
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129534572
quote:
6s.gif Op woensdag 31 juli 2013 01:11 schreef Irritatie100 het volgende:
Dank voor de hulp tot nu toe!
Graag gedaan!
quote:
Ik ga morgen eens verder kijken. Van wat ik tot nu toe heb uitgerekend is het het goedkoopst om alles per vliegtuig te doen. Auto is nauwelijks duurder dan het vliegtuig. Tot nu toe ziet het er voor de trein dus niet goed uit :P Hoewel het elkaar allemaal niet veel ontloopt en dan heb ik qua treinopties alleen gekeken naar vlucht naar Stockholm en een One Country Pass voor Zweden.
Ik ben vorig jaar met de auto naar Zweden gegaan, ik vond het een erg leuke rit om te doen (de twee groten bruggen in Denemarken en Denemarken-Zweden vond ik erg indrukwekkend), maar ook wel slopend. Heb je ook rekening gehouden met tolwegen en -bruggen? :)
quote:
Ik zal morgen me eens gaan verdiepen in de trein. Ik zie dat jij nu een plan voor oktober hebt gemaakt, maar ik ben als student echt gebonden aan augustus helaas. Ik weet niet of dat dan duurder wordt? Maar goed, dat zal ik morgen allemaal eens uitzoeken, ik ga nu eens even lekker slapen. Ben hier al veel langer mee bezig geweest dan dat ik van te voren van plan was :z
Ik ben uitgegaan van oktober omdat dat nog ver weg is en je dan vaak vroegboekkortingen krijgt, zonder rekening te houden met je agenda :) In augustus zal het waarschijnlijk wel duurder zijn, maar weet ik niet hoeveel.

quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 01:28 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Yep, treinstellen hebben de toekomst. Getrokken materieel niet...
helaas
Ik moet het nog zien. Een trein volgens een RailJet-achtig principe (loc, rijtuigen, stuurstandrijtuig) zou wel eens populair kunnen worden bij leasemaatschappijen.
pi_129534920
Zou iemand mij kunnen helpen in de zoektocht naar de prijs van een bepaalde reis in Frankrijk?

Ik moet van La Réole naar Bordeaux St.Jean. Tijden etc kan ik allemaal vinden, maar op de pagina met de prijs zegt 'ie telkens dat de stations niet bestaan.

Dit is de link: http://www.ter-sncf.com/R(...)et_prix/Default.aspx

Hij geeft ook als tip dat je een deel van de naam kunt invullen, maar dan krijg ik of de melding dat er meer dan 30 resultaten zijn en hij het niet wilt weergeven, of dat hij de namen dus niet herkent.

Ik kan eigenlijk totaal geen Frans, dus misschien zie ik wel iets helemaal over het hoofd.
Of heeft iemand een alternatief hoe ik aan de prijs kan komen?

Bvd :*
  woensdag 31 juli 2013 @ 09:39:08 #188
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129534986
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 09:35 schreef EddyAlbena het volgende:
La Réole
Ik kijk wel even, momentje...
  woensdag 31 juli 2013 @ 09:46:28 #189
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129535134
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 09:35 schreef EddyAlbena het volgende:
Of heeft iemand een alternatief hoe ik aan de prijs kan komen?
Ligt niet aan jou, de site is ruk met het invoeren van stationsnamen, uiteindelijk heb ik het kunnen doen met het invullen van REO en BOR

11,20 euro :)

pi_129535207
Ah top! Dank man _O_
  woensdag 31 juli 2013 @ 09:51:14 #191
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129535256
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:49 schreef James1988 het volgende:
Op zich vind ik dat er best wel wat te zeggen valt voor het uitgeven van een integrale IC-concessie ("Fernverkehr", al is daarvan niet echt te spreken in Nederland), waarbij het regionaal verkeer geheel door de provincies en stadsregio's wordt verzorgd.

Voor NS zou dat goed zijn omdat ze op dit moment meer zekerheid krijgen over zowel de toekomst als over hun taken, voor de regio's zou het goed zijn omdat zij op die manier meer controle krijgen over het treinverkeer in hun regio, en voor de reiziger zou het dus ook goed zijn.

Wel moeten de overheden een meer sturende rol gaan vervullen, ook op het gebied van bijvoorbeeld tariefintegratie, het optimaliseren van de dienstregeling, verlening van service op de stations, enzovoorts.
Als we echt over moeten op een concessiestelsel ben ik het daar zoo mee eens..! :)
pi_129535457
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 09:51 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Als we echt over moeten op een concessiestelsel ben ik het daar zoo mee eens..! :)
HRN opknippen ? dat wordt een leuk feestje
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  woensdag 31 juli 2013 @ 10:04:37 #193
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129535581
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 09:59 schreef _serial_ het volgende:

[..]

HRN opknippen ? dat wordt een leuk feestje
HRN moet dan sowieso opgeknipt worden. De vraag is dus eerder hoe dan of.
  woensdag 31 juli 2013 @ 10:13:26 #194
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129535775
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 09:51 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Als we echt over moeten op een concessiestelsel ben ik het daar zoo mee eens..! :)
Wel eerst SingleCiCo werkend krijgen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 31 juli 2013 @ 10:13:52 #195
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_129535787
Tickets binnen voor Kopenhagen - Ornskoldsvik :)
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  woensdag 31 juli 2013 @ 10:15:20 #196
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129535825
Echt serieus _O- _O- Sinds 18 Jul is er een probleem met de perronborden van lijn RER D op het druktste station van de lijn: Chatelet les Halles; de datum waarop de treinborden weer gaan werken is ...25 augtustus

Tot dan is het advies: Even je kop op het volgende station uit de trein steken (Gare du Nord - Gare de Lyon) Om te kijken wat het eindpunt is... :')

Bron

Edit: Mooi moment om de missicodes voorop de trein uit je hoofd te leren _O_

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 31 juli 2013 @ 10:23:32 #197
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129536063
Kijk, NS, mocht iemand over klantvriendelijkheid beginnen: Wijs naar Frankrijk ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129536441
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 10:04 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

HRN moet dan sowieso opgeknipt worden. De vraag is dus eerder hoe dan of.
En jij gelooft werkelijk dat dat de kwaliteit voor de reiziger ten goede gaat komen? :')
  woensdag 31 juli 2013 @ 10:41:30 #199
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129536584
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 10:36 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

En jij gelooft werkelijk dat dat de kwaliteit voor de reiziger ten goede gaat komen? :')
Mits SingleCiCo, heb ik er niet zo veel moeite mee. Los van natuurlijk de privacybezwaren die sowieso van de hele OVC een duivelse uitvinding maken, maar dat is een verloren strijd.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 31 juli 2013 @ 10:41:58 #200
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129536596
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 10:36 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

En jij gelooft werkelijk dat dat de kwaliteit voor de reiziger ten goede gaat komen? :')
Het is een verplichting. En het hangt helemaal van de manier waarop af of het wel of geen verbetering gaat worden. Er zitten ook flinke hiaten in het huidige systeem en het pré-95-systeem.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')