mailtje naar forum@fok.nl sturenquote:Op dinsdag 30 juli 2013 19:20 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Op hoop van zegen. Bedankt voor je doorverwijzing.
Geen idee waar het ding zit/zat. Ik meen destijds in 2006 gehoord te hebben dat ie er in zatquote:Op dinsdag 30 juli 2013 18:17 schreef GekkeHaan het volgende:
[..]
Huh? Dat heb ik nooit geweten joh! Waar zit dat ding dan? Ik weet wel dat het binnen Arriva in ieder geval niet toegestaan is radio te luisteren in de cabine. Dat is mij althans in het begin verteld.
Sorry, ja dat was helemaal duidelijk hoor! Bedankt voor de aanvullende informatie. Dat maakte voor mij het geheel veel duidelijker.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 20:11 schreef Bitlord het volgende:
Was dat tsb verhaal nog enigszins duidelijk? Anderd pas ik t aan op de Wiki.
Volgens mij gebeurt het vaak genoeg andersom. Die IC komt toch geregeld met +10 in Eindhoven. Goed dat de treindienstleider deze beslissing nam.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 18:34 schreef James1988 het volgende:
Hoera voor de treindienstleider die een vertraagde IC naar Vlissingen liet wachten en mijn IC naar Venlo voor liet gaan vanaf Den Haag HS. Dan zit dat grafding tenminste niet mijn niet-te-Schiedam-stoppende IC in de weg.![]()
Het lijkt er regelmatig op dat treindienstleiders de computer (ARI) het werk laten doen, waardoor treinen worden afgehandeld in de volgorde waarin ze zich aandienen i.p.v. te kijken wat de gevolgen zijn van bepaalde keuzes, die soms tot ver buiten het bediengebied reiken.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 21:16 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Volgens mij gebeurt het vaak genoeg andersom. Die IC komt toch geregeld met +10 in Eindhoven. Goed dat de treindienstleider deze beslissing nam.
Wat formuleer je dat netjes.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 21:31 schreef James1988 het volgende:
[..]
Het lijkt er regelmatig op dat treindienstleiders de computer (ARI) het werk laten doen, waardoor treinen worden afgehandeld in de volgorde waarin ze zich aandienen i.p.v. te kijken wat de gevolgen zijn van bepaalde keuzes, die soms tot ver buiten het bediengebied reiken.
Ik denk dat dat niet is wat allen bij Prorail speelt maar meer bedrijven waarbij massa verwerking is... Iedereen op zijn eigen eiland..doorwerken...bek houdenquote:Op dinsdag 30 juli 2013 21:38 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Wat formuleer je dat netjes.
De indruk dringt zich nogal nadrukkelijk op dat de opleiding tot treindienstleider tegenwoordig vooral bestaat uit het uitschakelen van het menselijk denkvermogen. Overigens is dat pas een jaar of 20 het geval. Bij uitzondering tref je, zoals jij in dit geval, een treindienstleider "van het oude stempel". Maar dat is een uitstervend soort.
Bron: nu.nlquote:Machinist trein Spanje werd gebeld tijdens ongeluk
De machinist van de ramptrein die vorige week woensdag ontspoorde in Santiago de Compostella, kreeg op het moment van het ongeluk telefonisch aanwijzingen over de route van het Spaanse spoorbedrijf Renfe.
Ik kan wel gaan razen en tieren over wat voor prutsers het zijn, maar dat vind ik onterecht en oneerbiedig tegenover de treindienstleiders. Ik ben ook niet van mening dat dat zo is, er zijn veel treindienstleiders die wél alle zeilen bijzetten om het treinverkeer zo optimaal mogelijk te laten lopen.quote:
Weet jij hoe het zit in de ons omringende landen, qua automatisering en centralisatie?quote:De indruk dringt zich nogal nadrukkelijk op dat de opleiding tot treindienstleider tegenwoordig vooral bestaat uit het uitschakelen van het menselijk denkvermogen. Overigens is dat pas een jaar of 20 het geval. Bij uitzondering tref je, zoals jij in dit geval, een treindienstleider "van het oude stempel". Maar dat is een uitstervend soort.
Ik verwacht niet dat die trein ooit gaat rijden.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 21:38 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Is er inmiddels eigenlijk nog wat vernomen van Travelteq met hun HSL plannen? Sinds het persbericht eigenlijk weinig meer van vernomen...
http://www.travelteq.com/train
Ik las het al ja, maar vroeg me af, hangt er in microfoon in de cabine de pilotage die alles opneemt, of was het een dienstgesprek?quote:
Nee. Maar ten eerste verwacht ik da het daar precies zo gaat en ten tweede is dat helemaal niet relevantquote:Op dinsdag 30 juli 2013 21:42 schreef James1988 het volgende:
Weet jij hoe het zit in de ons omringende landen, qua automatisering en centralisatie?
Is wel relevant, want ik wil dat wetenquote:Op dinsdag 30 juli 2013 21:51 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nee. Maar ten eerste verwacht ik da het daar precies zo gaat en ten tweede is dat helemaal niet relevant
Ik dacht dat die lampen iets met de bezetting te maken haddenquote:Op dinsdag 30 juli 2013 22:06 schreef Darkwing_Duck het volgende:
In de categorie Nutteloze treintip: Een kapotte Airco in een Voorstadtrein van Parijs herken je aan dit lampje![]()
[ afbeelding ]
1tje is iig om aan te geven dat de deur open staat, de 3e geen idee...quote:Op dinsdag 30 juli 2013 22:09 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ik dacht dat die lampen iets met de bezetting te maken hadden
quote:Bonsoir.
Sur le MI79, une lumière bleue indique qu’un marche-pied de la voiture correspondante n’a pas obéi à la commande du conducteur,la porte incriminée est alors bloquée, et un panneau "sens intedit" apparait au droit de la porte. La lumière verte, elle, indique la voiture dans laquelle le signal d’alarme a été actionné par un voyageur. La lumière jaune, on l’a déjà dit, s’allume lorsqu’au moins une des portes de la voiture est ouverte. Peut-être est-ce similaire sur les autres automotrices...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 2% gewijzigd door Darkwing_Duck op 30-07-2013 22:28:03 ]
Dankquote:Op dinsdag 30 juli 2013 22:22 schreef Darkwing_Duck het volgende:
James, een Blauw lampje op een MI 79 betekend wel iets anders, maar dat is dan ook een RER trein: Dan is de treeplank in kwestie in storing...
quote:Dat vind ik wel een aardig kleurenschemaSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Compromis tussen de SNCF kleuren (Rood) RATP (pisgroen) en de STIF (Beheerder van het OV in de regio, en vooral de geldverdeling, soort translink achtig orgaan wegmaar) . Ik zal even een interieurplaatje zoeken...quote:Op dinsdag 30 juli 2013 22:29 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dank
[..]
Dat vind ik wel een aardig kleurenschema
DDM-1 en tweedeklas rijtuigen DDAR+29 stuurstanden DDAR. Dit met de ombouw DDZ in het achterhoofd.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 22:51 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Is er eigenlijk, behalve de V's, nog een mottenballenvloot?
ja, DM'90. De rest van de meuk dat terzijde staat wacht op verkoop of sloop. Ook DM'90 samen met wat Lintjes deels op verkoopquote:Op dinsdag 30 juli 2013 22:51 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Is er eigenlijk, behalve de V's, nog een mottenballenvloot?
DM'90 kan je niet met goed fatsoen gebruiken. Dat spul is veel te traag om bij krappere rijtijden te gebruiken. Dan kan je net zo goed met VIRM de stopdienst gaan doen.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 22:55 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
ja, DM'90. De rest van de meuk dat terzijde staat wacht op verkoop of sloop. Ook DM'90 samen met wat Lintjes deels op verkoop
Als de nood aan de man komt kun je het tussen Leeuwarden en Meppel en tussen Groningen en Zwolle laten rijden om materieel vrij te spelen voor elders in het land.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:01 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
DM'90 kan je niet met goed fatsoen gebruiken. Dat spul is veel te traag om bij krappere rijtijden te gebruiken. Dan kan je net zo goed met VIRM de stopdienst gaan doen.
De banken zijn nog heel mooi. Dat spul is bijna alleen maar in de spitsen gebruiktquote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:03 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
DDM-1 is niet echt meer inzetbaar te noemen. Moet zeer groot onderhoud ondergaan wil het nog fatsoenlijk de baan op kunnen
ik had het niet over de banken, maar met name over de vloer, zoals je zelf al opmerkte.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:04 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
De banken zijn nog heel mooi. Dat spul is bijna alleen maar in de spitsen gebruikt
rijtuigen uit het buitenland huren? Locs hebben we welquote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:03 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Overigens schijnt de bodem van DDM-1 ook een beurt te mogen krijgen. Dit is trouwens wel een interessante discussie omdat er een materieelprobleem ontstaat:
1. Al het ICR gaat naar de HSL.
2. Plan V moet meer en meer aan de kant.
3. SNG hoeven we niet voor 2017 te verwachten.
Die kunnen we recyclen bedoel je? Misschien valt er ook nog wel wat uit de V250 te slopen mochten we ze niet kunnen retourneren. Qua comfort zou het niet misstaan in een Sprinterquote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:04 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
De banken zijn nog heel mooi. Dat spul is bijna alleen maar in de spitsen gebruikt
Als je ruzie met de HC's wilt.. Overigens is het voornamelijk het sprintersegment waar de tekorten zijn.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:06 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
rijtuigen uit het buitenland huren? Locs hebben we wel
ÖBB-rijtuigen?quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:06 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
rijtuigen uit het buitenland huren? Locs hebben we wel
De V'tjes zullen nog wel enige tijd in dienst blijven vrees ik, tenzij ze DDZ planmatig op de sprintertrajecten in willen blijven zetten, dat zou aardig wat op kunnen vangen lijkt me. Dat laatste is echter misschien wel de enige mogelijkheid.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:03 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Overigens schijnt de bodem van DDM-1 ook een beurt te mogen krijgen. Dit is trouwens wel een interessante discussie omdat er een materieelprobleem ontstaat:
1. Al het ICR gaat naar de HSL.
2. Plan V moet meer en meer aan de kant.
3. SNG hoeven we niet voor 2017 te verwachten.
Wat is het alternatief? Al schijnt er wel een opknapbeurt te moeten komen ja..quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:07 schreef James1988 het volgende:
[..]
Maar serieus? Nog meer ICRm naar de HSL, zodat het helemaal naar de verdoemenis kan worden gereden? Het spul dat er nu rijdt valt al van ellende uit elkaar
Stadler vragen hoe snel ze KISS kunnen leveren? ICRm op de HSL kan onmogelijk een langetermijnoplossing zijn. Het spul is niet ontworpen voor de diensten die het nu doet, dat is zo te merken.quote:
Dat verbaast me niks, met al die ellende die het iedere dag te verduren krijtg.quote:Al schijnt er wel een opknapbeurt te moeten komen ja..
Heb je een beter alternatief?quote:
Klopt, maar door wat verschuivingen kun je dan wat sprinterdiensten anders in gaan vullenquote:Overigens is het voornamelijk het sprintersegment waar de tekorten zijn.
Levertijd van Stadler is iets minder dan twee jaar op dit moment. De orderportefeuille is gevuld, maar niet zodanig dat er niet redelijk snel geleverd kan worden.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:12 schreef James1988 het volgende:
[..]
Stadler vragen hoe snel ze KISS kunnen leveren?
Zou NS dat doen? Om een of andere reden zie ik het niet gebeuren.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:14 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Levertijd van Stadler is iets minder dan twee jaar op dit moment. De orderportefeuille is gevuld, maar niet zodanig dat er niet redelijk snel geleverd kan worden.
Aanbestedingsplicht, misschien?quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:15 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Zou NS dat doen? Om een of andere reden zie ik het niet gebeuren.
Beroep op noodzaak of zo zou je het misschien onder kunnen laten vallen.quote:
Ik denk niet dat dat kan, i.v.m. de omvang van de order, de verwachte levensduur, enz.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:16 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Beroep op noodzaak of zo zou je het misschien onder kunnen laten vallen.
Mja, dat dan weer wel.quote:Maar ik doelde meer op het feit dat NS met 'unieke' treinen rijdt, dus niet de standaard GTW'tjes etc. De V250 moest ook een unieke trein zijn voor NL-BE.
Dat spel zit vol met gebreken en bugs. Niet teveel aandacht aan besteden en gewoon een ander scenario kiezen. Steam doet toch bijna geen fluit voor je als koperquote:Op dinsdag 30 juli 2013 22:09 schreef AverageJoe het volgende:
Meer mensen die Train Simulator 2013 spelen en problemen ondervinden met de Hamburg - Hannover route? De support van Railsimulator stelt niet veel voor en een refund is praktisch onmogelijk bij Steam.
Het gaat om de free roam in de route. Bij het plaatsen van treinen crashed de game direct.
Al moet ik ook wel zeggen dat ik de overheid in deze wat raar vind opereren.. NS kan ook spul kopen dat overal in Europa kan rijden zodat je het altijd weer op de leasemarkt kwijt kunt. Dat kan je proberen af te dwingen als overheid. Bijvoorbeeld door te prikkelen met een marktconsultatie.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:19 schreef James1988 het volgende:
Maar eigenlijk heb ik het vermoeden dat NS helemaal niet van plan is om een langetermijnoplossing te bieden, omdat er te weinig zekerheid is. Met het voorgestelde vierde spoorwegpakket staat het hele idee van "onderhandse gunning" ter discussie, en heeft NS allesbehalve zekerheid over de periode na 2015 - 2025.
De overheid opereert sowieso heel raar, want ze zijn tegelijkertijd opdrachtgever en eigenaar van NS. Besluiten nemen ten nadele van NS raakt NS, en dus de eigen portemonnee (of nouja, die van Financiën).quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:23 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Al moet ik ook wel zeggen dat ik de overheid in deze wat raar vind opereren..
Rollend materieel (zeker HST's en semi-HST's) raak je niet zo makkelijk kwijt omdat er maar een kleine markt voor is. Een Europabreed inzetbaar treinstel betekent ontzettende meerkosten bij het oorspronkelijke ontwerp, en daar zal NS niet zelfstandig naar op zoek gaan.quote:NS kan ook spul kopen dat overal in Europa kan rijden zodat je het altijd weer op de leasemarkt kwijt kunt.
Ook marktpartijen zullen niet staan te springen om met een in theorie Europawijd inzetbaar treinstel te moeten afkomen, vanwege dezelfde bezwaren. Als de overheid dat wil zal ze zelf het rollend materieel moeten aankopen en leasen aan de exploitanten.quote:Dat kan je proberen af te dwingen als overheid. Bijvoorbeeld door te prikkelen met een marktconsultatie.
Het vierde spoorwegpakket komt voor 'ons' inderdaad op een ongelukkig tijdstip, wat veel onzekerheid oplevert. NS en de Staat kunnen nu een paar dingen doen:quote:Aan de andere kant vind ik het ook raar dat zo'n plan gebaseerd op een neo-liberaal dogma hier roet in het eten loopt te strooien.
Oepsquote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:38 schreef Darkwing_Duck het volgende:
ombouw van de RER B rijtuigen, na de renovatie bij terugkomst bleek er in de eerste 13 van de 15 afgeleverde treinen asbestmateraal gevonden te zijn
Optie 1 is voor de staat het gunstigst, omdat daarvan voor de staat op korte termijn de kosten/baten-verhouding het gunstigst is.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:34 schreef James1988 het volgende:
Het vierde spoorwegpakket komt voor 'ons' inderdaad op een ongelukkig tijdstip, wat veel onzekerheid oplevert. NS en de Staat kunnen nu een paar dingen doen:
- Doen wat ze nu al doen: de status quo handhaven en niet meer doen dan wat politiek aanvaardbaar is
- Europa negeren en NS nu al zekerheid geven over de periode na 2025 (bijvoorbeeld door de WP2000 te wijzigen om langere concessies mogelijk te maken, en NS daarna een concessie te gunnen voor alle IC's 2015 - 2035)
- Vooruitlopen op de EU-voorstellen en nu al beginnen met een heraanbesteding.
Het lijkt erop dat NS (en de overheid?) kiest voor optie 1, omdat toch niemand de ballen heeft om NS echt aan z'n afspraken te houden (zie het voorgestelde 'palet aan reismogelijkheden'). Optie 2 is voor NS en de reiziger gunstig, maar gaat mogelijk in tegen Europese afspraken en richtlijnen.
Optie 3 is op dit moment waarschijnlijk voorbarig, omdat het vierde spoorwegpakket nog niet is aangenomen. De overheid zal hier niet vrijwillig voor kiezen zolang ze nog eigenaar zijn van NS, omdat ze hiermee ook hun eigen belangen schaden.
[offtopic]Deze post is weer eens langer geworden dan mijn bedoeling was[/offtopic]
Mee eens, maar voor de reizigers is het een slechte oplossing. Het treinaanbod op de HSL is al jaren niet wat het zou moeten zijn, de beloofde goede treinen bleken uiteindelijk niet zo goed te zijn, en de plannen zoals gepresenteerd door NS hebben het over 2022 voordat nieuw materieel instroomt.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:44 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Optie 1 is voor de staat het gunstigst, omdat daarvan voor de staat op korte termijn de kosten/baten-verhouding het gunstigst is.
De WP2000 is ook onderhevig aan Europese regelgeving, dat maakt het aanpassen van de wetgeving een stuk lastiger, helaas.quote:Optie 2 is voor de langere termijn een stuk beter en volgens mij zou wp2000 er wel mogelijkheden voor moeten bieden, want er zijn een aantal treinconcessies uitgegeven met een looptijd van vijftien jaar.
Helaas nietquote:optie 3 is niet realistisch
Ik bedoel: 200 km/h, voldoet aan TSI's en geschikt voor vier stroomsystemen met verder ETCS aan boord. 200 km/h is rap zat voor deze verbindingen. Het snelheidsverschil tussen 160 en een HST op Amsterdam-Breda zou minder dan 10 minuten zijn. Het leeuwendeel pak je al als je 200 km/h redt. Voor Amsterdam-Brussel is het nog steeds niet meer dan een kwartier tussen een HST en 160 km/h.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:34 schreef James1988 het volgende:
Rollend materieel (zeker HST's en semi-HST's) raak je niet zo makkelijk kwijt omdat er maar een kleine markt voor is. Een Europabreed inzetbaar treinstel betekent ontzettende meerkosten bij het oorspronkelijke ontwerp, en daar zal NS niet zelfstandig naar op zoek gaan.
Ja, inderdaad.quote:Op woensdag 31 juli 2013 00:22 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik ben van plan komende maand naar Scandinavie te gaan en ik zit een aantal reisopties uit te zoeken. Onder andere ook per trein. In dat geval is het idee om met het vliegtuig naar Scandinavie te gaan en daar dan te gaan treinen. Maar als ik daar meerdere landen wil bezoeken dan zit ik zeker meteen vast aan de Global Pass?
Misschien helpt het om eerst een idee te krijgen van wat je precies wilt gaan doen, daar een reisplan/-schema voor op te stellen, en daar dan de juiste vervoerbewijzen bij te zoeken.quote:Zo ja, dan ga ik misschien wel de hele reis per trein doen (of 1 land uitkiezen en een One Country nemen)..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |