abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 30 juli 2013 @ 15:35:46 #102
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129507981
in reizigersdienst in ieder geval niet.

Weet wel dat de GTW's van Arriva een radio aan boord hebben die regelmatig gebruikt wordt tijdens LM-ritten
Altijd onderweg naar het avontuur
  Forum Admin dinsdag 30 juli 2013 @ 15:43:52 #103
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_129508299
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 15:35 schreef Peterselieman het volgende:
in reizigersdienst in ieder geval niet.

Weet wel dat de GTW's van Arriva een radio aan boord hebben die regelmatig gebruikt wordt tijdens LM-ritten
In reizigersdienst kan ik me voorstellen ja.. Al heb ik op Arnhem CS wel eens een fm radiootje horen galmen uit de cabine van een sgmm. Leeg materiaal is al een ander verhaal.. Maar stel nou dat je een aantal uur, transport ofzo, moet kachelen. Als je dan alleen het geluid van het materieel hebt wordt je na een tijdje wel gek denk ik
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_129508694
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 15:32 schreef Straatcommando. het volgende:
Mag je als machinist radio luisteren? Google word ik niet veel wijzer van..
Volgens mij gewoon niet. Al zie je wel eens machinisten met oordopjes in.

Hell, ze mogen onder 40 km/h de gsm-r niet eens meer gebruiken.
pi_129508890
Hoewel het me aan de ene kant wel een leuke job lijkt om machinist te zijn (ik vind het zowel fijn om met mensen om te gaan als lekker alleen te zijn), heb ik soms wel het idee dat het intens saai kan zijn.

Hoe zou het bijvoorbeeld zijn om nachtdiensten te hebben op de Betuweroute? Donker, niks te zien door duisternis en geluidsschermen, geen seinen, 80 km/u, en dat dag in dag uit.

pi_129509310
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 15:59 schreef Bitlord het volgende:
Hoewel het me aan de ene kant wel een leuke job lijkt om machinist te zijn (ik vind het zowel fijn om met mensen om te gaan als lekker alleen te zijn), heb ik soms wel het idee dat het intens saai kan zijn.

Hoe zou het bijvoorbeeld zijn om nachtdiensten te hebben op de Betuweroute? Donker, niks te zien door duisternis en geluidsschermen, geen seinen, 80 km/u, en dat dag in dag uit.

Op zich klinkt dat saai, maar je dienst in cargo vervoer gaat niet alleen maar rijdend ;)
Ook wagencontroleur en aardig wat rangeerwerk, dus je bent altijd wel lekker bezig.
Ik heb het niet als saai ervaren, al ging ik wel liever over ATB gebied naar Duitsland dan over de Betuweroute.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 18:16:19 #107
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_129513719
quote:
The train driver in last week's crash in Spain was talking on the phone when it derailed, investigators say.

The train was travelling at 192km/h (119mph) at the time, investigators at the Court of Justice of Galicia said.

Francisco Jose Garzon Amo was speaking to members of staff at the state-owned railway company, Renfe, they added.

Crash investigators have opened the train's "black-box" data recorder to find the cause of the crash, which left 79 people dead.

Mr Garzon is suspected of reckless homicide, but he has not yet been formally charged.

He was released from custody in Santiago de Compostela on Sunday, but remains under court supervision.
Bron: BBC News
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_129513767
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 15:35 schreef Peterselieman het volgende:
in reizigersdienst in ieder geval niet.

Weet wel dat de GTW's van Arriva een radio aan boord hebben die regelmatig gebruikt wordt tijdens LM-ritten
Huh? Dat heb ik nooit geweten joh! Waar zit dat ding dan? Ik weet wel dat het binnen Arriva in ieder geval niet toegestaan is radio te luisteren in de cabine. Dat is mij althans in het begin verteld.
pi_129513836
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 18:17 schreef GekkeHaan het volgende:

[..]

Huh? Dat heb ik nooit geweten joh! Waar zit dat ding dan? Ik weet wel dat het binnen Arriva in ieder geval niet toegestaan is radio te luisteren in de cabine. Dat is mij althans in het begin verteld.
Volgens mij zit die er ook niet in. Bij mat instructie ook niets over gehoord, en ik heb dat boekje al 2 keer doorgelezen. Niets over radio iig.
Ik weet wel dat je met de GSM-R wel kan sms-en. Zo is er in Duitsland een keer een meester geweest die voetbaluitslagen door kreeg over de GSM-R :')

Maar sowieso, als machinist ben je een dwaas als je met oordopjes zit of met een radio in de cabine. Je bent alleen maar afgeleid, en het is minder veilig.
Ik heb daar zelf geen behoefte aan. Gewoon lekker rijden, en er is genoeg te zien buiten. Allemaal dieren, mensen, auto's noem het maar op. Gewoon lekker genieten buiten
  dinsdag 30 juli 2013 @ 18:22:40 #110
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_129513962
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 18:19 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Volgens mij zit die er ook niet in. Bij mat instructie ook niets over gehoord, en ik heb dat boekje al 2 keer doorgelezen. Niets over radio iig.
Ik weet wel dat je met de GSM-R wel kan sms-en. Zo is er in Duitsland een keer een meester geweest die voetbaluitslagen door kreeg over de GSM-R :')

Maar sowieso, als machinist ben je een dwaas als je met oordopjes zit of met een radio in de cabine. Je bent alleen maar afgeleid, en het is minder veilig.
Ik heb daar zelf geen behoefte aan. Gewoon lekker rijden, en er is genoeg te zien buiten. Allemaal dieren, mensen, auto's noem het maar op. Gewoon lekker genieten buiten
En af en toe een sein of bord. ;)
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_129514016
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 18:22 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

En af en toe een sein of bord. ;)
Ook niet geheel onbelangrijk :D
pi_129514074
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 18:19 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Maar sowieso, als machinist ben je een dwaas als je met oordopjes zit of met een radio in de cabine. Je bent alleen maar afgeleid, en het is minder veilig.
Ik heb daar zelf geen behoefte aan. Gewoon lekker rijden, en er is genoeg te zien buiten. Allemaal dieren, mensen, auto's noem het maar op. Gewoon lekker genieten buiten
Helemaal mee eens hoor!
  dinsdag 30 juli 2013 @ 18:34:53 #113
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129514290
Hoera voor de treindienstleider die een vertraagde IC naar Vlissingen liet wachten en mijn IC naar Venlo voor liet gaan vanaf Den Haag HS. Dan zit dat grafding tenminste niet mijn niet-te-Schiedam-stoppende IC in de weg. :s) *O*
pi_129515122
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 18:34 schreef James1988 het volgende:
Hoera voor de treindienstleider die een vertraagde IC naar Vlissingen liet wachten en mijn IC naar Venlo voor liet gaan vanaf Den Haag HS. Dan zit dat grafding tenminste niet mijn niet-te-Schiedam-stoppende IC in de weg. :s) *O*
Ja en +10 extra voor mij erbij :( wat +5 was, je kan je afvragen wat handiger is.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 19:02:25 #115
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129515184
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 19:00 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Ja en +10 extra voor mij erbij :( wat +5 was, je kan je afvragen wat handiger is.
Jouw mogelijke aansluitingen op ander OV waren toch al naar z'n grootje, wat maakt die extra +5 dan nog uit? :+

edit: die trein rijdt inmiddels met +12 en wordt beperkt tot Roosendaal. Leuk, voor reizigers naar de stations tussen Roosendaal en Vlissingen.... +10 wordt +30. :')

edit 2: te Vlissingen:
quote:
D 19:35 Vlissingen
Intercity platform 4a
Via Bergen op Zoom, Rilland-Bath, Krabbendijke
Additional train
Zo doorzichtig :')
pi_129515221
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 19:02 schreef James1988 het volgende:

Jouw mogelijke aansluitingen op ander OV waren toch al naar z'n grootje, wat maakt die extra +5 dan nog uit? :+
De aansluiting op de fiets was prima :Y
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  Redactie Sport dinsdag 30 juli 2013 @ 19:03:53 #117
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_129515233
Van de site van het spoorwegmuseum:
quote:
Heimwee Express als pendeltrein op 10 en 11 augustus

Op 10 en 11 augustus rijdt de Heimwee Express mede als pendeltrein! Wegens werkzaamheden kan de pendeltrein vanaf Utrecht CS niet naar Utrecht Maliebaan (=Spoorwegmuseum) rijden. Als alternatief gaat de Heimwee Express nu tevens als pendeltrein fungeren. Bezoekers kunnen daardoor vanaf Amersfoort of Bilthoven naar Het Spoorwegmuseum reizen. Hierdoor blijft het museum bereikbaar per trein. Het museum zet de Hondekop (Mat 54) in.

Door deze Heimwee Express ontstaat er ook de mogelijkheid om vanaf Utrecht CS naar Het Spoorwegmuseum te reizen, reizigers kunnen dan in Bilthoven overstappen. Men kan zowel met OV Chipkaart reizen als met een kaartje voor de Heimwee Express.

Het schema:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vanaf Utrecht CS kunnen reizgers de trein nemen naar Bilthoven en daar overstappen op de pendeltrein naar Het Spoorwegmuseum:

Ut v. 51 – Bhv a. 01 // Bhv v .08 Utm a. 19
Utm v. 26 – Bhv a 37 // Bhv v. 42 Ut a.50
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 30 juli 2013 @ 19:14:08 #118
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_129515584
Is er hier een vriendelijke PTA mod die me kan helpen met het wijzigen van mijn e-mailadres? Ik heb zo'n tijdelijk adres gebruikt bij registratie, maar kan m'n e-mailadres daardoor niet wijzigen. Bovendien weet ik mijn wachtwoord niet meer; dit is de enige PC waarop ik ben ingelogd en als ik uit zou loggen, zou ik er dus nooit meer in komen.

Ik vraag het hier even omdat dit het enige topic is waarin ik actief ben en geen idee heb wie ik hiervoor moet benaderen. :') Bij voorbaat dank.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 19:15:59 #119
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129515653
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 19:14 schreef KnightSolaire het volgende:

Ik vraag het hier even omdat dit het enige topic is waarin ik actief ben en geen idee heb wie ik hiervoor moet benaderen. :') Bij voorbaat dank.
Ik denk dat je dat het beste in Feedback kunt vragen, daar kijken ook forumadmins mee. :)
  dinsdag 30 juli 2013 @ 19:20:32 #120
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_129515828
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 19:15 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik denk dat je dat het beste in Feedback kunt vragen, daar kijken ook forumadmins mee. :)
Op hoop van zegen. Bedankt voor je doorverwijzing.
pi_129515855
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 19:20 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Op hoop van zegen. Bedankt voor je doorverwijzing.
mailtje naar forum@fok.nl sturen
Op vrijdag 28 september 2012 20:00 schreef roos85 het volgende:
Je kunt wel merken dat JJ wel verstand van zaken heeft..
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 30 juli 2013 @ 19:55:49 #122
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129517047
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 18:17 schreef GekkeHaan het volgende:

[..]

Huh? Dat heb ik nooit geweten joh! Waar zit dat ding dan? Ik weet wel dat het binnen Arriva in ieder geval niet toegestaan is radio te luisteren in de cabine. Dat is mij althans in het begin verteld.
Geen idee waar het ding zit/zat. Ik meen destijds in 2006 gehoord te hebben dat ie er in zat
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_129517508
Was dat tsb verhaal nog enigszins duidelijk? Anderd pas ik t aan op de Wiki.
pi_129517620
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 20:11 schreef Bitlord het volgende:
Was dat tsb verhaal nog enigszins duidelijk? Anderd pas ik t aan op de Wiki.
Sorry, ja dat was helemaal duidelijk hoor! Bedankt voor de aanvullende informatie. Dat maakte voor mij het geheel veel duidelijker.
pi_129517957
Ik kwam deze foto net tegen die ik vorig jaar heb gemaakt met de testritten met de ICE op de Hanzelijn bij Kampen Zuid. Door de goedkope camera lijkt het wel op een schilderij, best goed gelukt al zeg ik het zelf :)

  dinsdag 30 juli 2013 @ 21:16:00 #126
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_129520939
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 18:34 schreef James1988 het volgende:
Hoera voor de treindienstleider die een vertraagde IC naar Vlissingen liet wachten en mijn IC naar Venlo voor liet gaan vanaf Den Haag HS. Dan zit dat grafding tenminste niet mijn niet-te-Schiedam-stoppende IC in de weg. :s) *O*
Volgens mij gebeurt het vaak genoeg andersom. Die IC komt toch geregeld met +10 in Eindhoven. Goed dat de treindienstleider deze beslissing nam.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 21:31:25 #127
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129521829
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 21:16 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Volgens mij gebeurt het vaak genoeg andersom. Die IC komt toch geregeld met +10 in Eindhoven. Goed dat de treindienstleider deze beslissing nam.
Het lijkt er regelmatig op dat treindienstleiders de computer (ARI) het werk laten doen, waardoor treinen worden afgehandeld in de volgorde waarin ze zich aandienen i.p.v. te kijken wat de gevolgen zijn van bepaalde keuzes, die soms tot ver buiten het bediengebied reiken.

Iets wat mij al de nodige keren is overkomen in Breda: ongeveer 30 seconden voor het geplande vertrek van de Fyra naar Amsterdam wordt een goederentrein voorgelaten, waardoor het vertrek van de Fyra met zo'n 3 minuten vertraagd wordt. Vervolgens mag de Fyra achter die goederentrein aan, waardoor de HSL-flyover met +5 wordt bereikt.

Volgens de dienstregeling is de aankomst in Rotterdam x:23, maar in de praktijk is x:20 haalbaar. Omdat het vertrek pas om x:25 gepland staat wordt een kleine vertraging zo ingelopen. Helaas is de (niet officiële) overstap op de intercity richting Schiedam en Den Haag dan niet meer haalbaar (vertrek x:22) :(
  dinsdag 30 juli 2013 @ 21:38:29 #128
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129522239
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 21:31 schreef James1988 het volgende:

[..]

Het lijkt er regelmatig op dat treindienstleiders de computer (ARI) het werk laten doen, waardoor treinen worden afgehandeld in de volgorde waarin ze zich aandienen i.p.v. te kijken wat de gevolgen zijn van bepaalde keuzes, die soms tot ver buiten het bediengebied reiken.
Wat formuleer je dat netjes.

De indruk dringt zich nogal nadrukkelijk op dat de opleiding tot treindienstleider tegenwoordig vooral bestaat uit het uitschakelen van het menselijk denkvermogen. Overigens is dat pas een jaar of 20 het geval. Bij uitzondering tref je, zoals jij in dit geval, een treindienstleider "van het oude stempel". Maar dat is een uitstervend soort.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 30 juli 2013 @ 21:38:59 #129
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129522265
Is er inmiddels eigenlijk nog wat vernomen van Travelteq met hun HSL plannen? Sinds het persbericht eigenlijk weinig meer van vernomen...

http://www.travelteq.com/train
  dinsdag 30 juli 2013 @ 21:40:34 #130
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129522352
quote:
17s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 21:38 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wat formuleer je dat netjes.

De indruk dringt zich nogal nadrukkelijk op dat de opleiding tot treindienstleider tegenwoordig vooral bestaat uit het uitschakelen van het menselijk denkvermogen. Overigens is dat pas een jaar of 20 het geval. Bij uitzondering tref je, zoals jij in dit geval, een treindienstleider "van het oude stempel". Maar dat is een uitstervend soort.
Ik denk dat dat niet is wat allen bij Prorail speelt maar meer bedrijven waarbij massa verwerking is... Iedereen op zijn eigen eiland..doorwerken...bek houden

* Darkwing_Duck uit eigen ervaring spreekt...
  dinsdag 30 juli 2013 @ 21:42:01 #131
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_129522424
quote:
Machinist trein Spanje werd gebeld tijdens ongeluk
De machinist van de ramptrein die vorige week woensdag ontspoorde in Santiago de Compostella, kreeg op het moment van het ongeluk telefonisch aanwijzingen over de route van het Spaanse spoorbedrijf Renfe.
Bron: nu.nl
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 21:42:28 #132
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129522449
quote:
17s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 21:38 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wat formuleer je dat netjes.
Ik kan wel gaan razen en tieren over wat voor prutsers het zijn, maar dat vind ik onterecht en oneerbiedig tegenover de treindienstleiders. Ik ben ook niet van mening dat dat zo is, er zijn veel treindienstleiders die wél alle zeilen bijzetten om het treinverkeer zo optimaal mogelijk te laten lopen.
quote:
De indruk dringt zich nogal nadrukkelijk op dat de opleiding tot treindienstleider tegenwoordig vooral bestaat uit het uitschakelen van het menselijk denkvermogen. Overigens is dat pas een jaar of 20 het geval. Bij uitzondering tref je, zoals jij in dit geval, een treindienstleider "van het oude stempel". Maar dat is een uitstervend soort.
Weet jij hoe het zit in de ons omringende landen, qua automatisering en centralisatie?

quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 21:38 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Is er inmiddels eigenlijk nog wat vernomen van Travelteq met hun HSL plannen? Sinds het persbericht eigenlijk weinig meer van vernomen...

http://www.travelteq.com/train
Ik verwacht niet dat die trein ooit gaat rijden.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 21:43:03 #133
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129522480
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 21:42 schreef V2 het volgende:

[..]

Bron: nu.nl
Ik las het al ja, maar vroeg me af, hangt er in microfoon in de cabine de pilotage die alles opneemt, of was het een dienstgesprek?
  dinsdag 30 juli 2013 @ 21:51:23 #134
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129522947
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 21:42 schreef James1988 het volgende:
Weet jij hoe het zit in de ons omringende landen, qua automatisering en centralisatie?
Nee. Maar ten eerste verwacht ik da het daar precies zo gaat en ten tweede is dat helemaal niet relevant :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 30 juli 2013 @ 21:51:24 #135
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129522948
Beeldmateriaal van een zelfstandig rijdende Eurostar Velaro e320:


De video is geschoten nabij het Belgische Ath.

quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 21:51 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nee. Maar ten eerste verwacht ik da het daar precies zo gaat en ten tweede is dat helemaal niet relevant :)
Is wel relevant, want ik wil dat weten :Y
  dinsdag 30 juli 2013 @ 21:53:59 #136
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129523105
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 21:51 schreef James1988 het volgende:
Is wel relevant, want ik wil dat weten :Y
Dan zoek je het op he :s)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 30 juli 2013 @ 22:06:30 #137
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129523772
In de categorie Nutteloze treintip: Een kapotte Airco in een Voorstadtrein van Parijs herken je aan dit lampje :Y

pi_129523971
Meer mensen die Train Simulator 2013 spelen en problemen ondervinden met de Hamburg - Hannover route? De support van Railsimulator stelt niet veel voor en een refund is praktisch onmogelijk bij Steam.
Het gaat om de free roam in de route. Bij het plaatsen van treinen crashed de game direct.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 22:09:20 #139
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129523992
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 22:06 schreef Darkwing_Duck het volgende:
In de categorie Nutteloze treintip: Een kapotte Airco in een Voorstadtrein van Parijs herken je aan dit lampje :Y

[ afbeelding ]
Ik dacht dat die lampen iets met de bezetting te maken hadden :@
  dinsdag 30 juli 2013 @ 22:11:55 #140
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129524124
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 22:09 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik dacht dat die lampen iets met de bezetting te maken hadden :@
1tje is iig om aan te geven dat de deur open staat, de 3e geen idee...

handig ook, als een deur niet helemaal sluit loopt er altijd wel iemand naar toe om hem even dicht te klikken, kan je altijd rekenen op een zwaai of een merci door de luidsprekers van de machinist :P
  dinsdag 30 juli 2013 @ 22:22:58 #141
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129524749
James, een Blauw lampje op een MI 79 betekend wel iets anders, maar dat is dan ook een RER trein: Dan is de treeplank in kwestie in storing...

quote:
Bonsoir.

Sur le MI79, une lumičre bleue indique qu’un marche-pied de la voiture correspondante n’a pas obéi ā la commande du conducteur,la porte incriminée est alors bloquée, et un panneau "sens intedit" apparait au droit de la porte. La lumičre verte, elle, indique la voiture dans laquelle le signal d’alarme a été actionné par un voyageur. La lumičre jaune, on l’a déjā dit, s’allume lorsqu’au moins une des portes de la voiture est ouverte. Peut-ętre est-ce similaire sur les autres automotrices...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 2% gewijzigd door Darkwing_Duck op 30-07-2013 22:28:03 ]
  dinsdag 30 juli 2013 @ 22:29:27 #142
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129525102
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 22:22 schreef Darkwing_Duck het volgende:
James, een Blauw lampje op een MI 79 betekend wel iets anders, maar dat is dan ook een RER trein: Dan is de treeplank in kwestie in storing...
Dank :Y
quote:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat vind ik wel een aardig kleurenschema :)
  dinsdag 30 juli 2013 @ 22:32:55 #143
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129525270
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 22:29 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dank :Y

[..]

Dat vind ik wel een aardig kleurenschema :)
Compromis tussen de SNCF kleuren (Rood) RATP (pisgroen) en de STIF (Beheerder van het OV in de regio, en vooral de geldverdeling, soort translink achtig orgaan wegmaar) . Ik zal even een interieurplaatje zoeken... :P
  dinsdag 30 juli 2013 @ 22:37:04 #144
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129525514
Voila


(op de concept arts zag het er zo uit)
  dinsdag 30 juli 2013 @ 22:41:11 #145
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129525749
Licht, ruimtelijk, en goed gebruik van kleur. Niet verkeerd :Y
  dinsdag 30 juli 2013 @ 22:49:15 #146
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_129526207
Even wat anders: te gek voor woorden dat de inzet van Plan V in september weer zal toenemen. Ook zal DDZ op nog meer Sprintertrajecten verschijnen, vaak afgewisseld met Plan V, zoals Tilburg Universiteit - Eindhoven - Weert. Waarom? Dan maak je de reizigers daar weer warm met nieuw materieel wat een paar maanden later weer zal verdwijnen en ze weer terugvallen naar V'tjes of met wat geluk SGMm. Terwijl ze er nu toch al Plan V zijn gewend. Ik zie de tweets naar NS al verschijnen: 'eerst moderne trein nu ineens weer zo'n oude lawaaiige broeikas'. Met een standaardreactie als 'Het materieel wordt zo efficiënt mogelijk ingezet'. Vergelijk het maar zoals op het traject Utrecht - Baarn waar je ook geregeld geklaag hoort over de inzet van Plan V terwijl er eerder met SLT werd gereden.

Zucht, en dat allemaal vanwege dat gedoe rondom toiletten in de trein. Hadden ze die vervolgoptie voor SLT nou gewoon maar geplaatst.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 22:51:59 #147
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129526356
Is er eigenlijk, behalve de V's, nog een mottenballenvloot?
  dinsdag 30 juli 2013 @ 22:55:21 #148
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129526528
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 22:51 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Is er eigenlijk, behalve de V's, nog een mottenballenvloot?
DDM-1 en tweedeklas rijtuigen DDAR+29 stuurstanden DDAR. Dit met de ombouw DDZ in het achterhoofd.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 30 juli 2013 @ 22:55:25 #149
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129526534
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 22:51 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Is er eigenlijk, behalve de V's, nog een mottenballenvloot?
ja, DM'90. De rest van de meuk dat terzijde staat wacht op verkoop of sloop. Ook DM'90 samen met wat Lintjes deels op verkoop
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:01:22 #150
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129526839
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 22:55 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

ja, DM'90. De rest van de meuk dat terzijde staat wacht op verkoop of sloop. Ook DM'90 samen met wat Lintjes deels op verkoop
DM'90 kan je niet met goed fatsoen gebruiken. Dat spul is veel te traag om bij krappere rijtijden te gebruiken. Dan kan je net zo goed met VIRM de stopdienst gaan doen.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 30 juli 2013 @ 23:03:29 #151
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129526949
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:01 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

DM'90 kan je niet met goed fatsoen gebruiken. Dat spul is veel te traag om bij krappere rijtijden te gebruiken. Dan kan je net zo goed met VIRM de stopdienst gaan doen.
Als de nood aan de man komt kun je het tussen Leeuwarden en Meppel en tussen Groningen en Zwolle laten rijden om materieel vrij te spelen voor elders in het land.

DDM-1 is niet echt meer inzetbaar te noemen. Moet zeer groot onderhoud ondergaan wil het nog fatsoenlijk de baan op kunnen
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:03:47 #152
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129526967
Overigens schijnt de bodem van DDM-1 ook een beurt te mogen krijgen. Dit is trouwens wel een interessante discussie omdat er een materieelprobleem ontstaat:
1. Al het ICR gaat naar de HSL.
2. Plan V moet meer en meer aan de kant.
3. SNG hoeven we niet voor 2017 te verwachten.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:04:22 #153
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129526991
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:03 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

DDM-1 is niet echt meer inzetbaar te noemen. Moet zeer groot onderhoud ondergaan wil het nog fatsoenlijk de baan op kunnen
De banken zijn nog heel mooi. Dat spul is bijna alleen maar in de spitsen gebruikt :)
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 30 juli 2013 @ 23:05:35 #154
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129527057
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:04 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

De banken zijn nog heel mooi. Dat spul is bijna alleen maar in de spitsen gebruikt :)
ik had het niet over de banken, maar met name over de vloer, zoals je zelf al opmerkte.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 30 juli 2013 @ 23:06:05 #155
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129527077
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:03 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Overigens schijnt de bodem van DDM-1 ook een beurt te mogen krijgen. Dit is trouwens wel een interessante discussie omdat er een materieelprobleem ontstaat:
1. Al het ICR gaat naar de HSL.
2. Plan V moet meer en meer aan de kant.
3. SNG hoeven we niet voor 2017 te verwachten.
rijtuigen uit het buitenland huren? Locs hebben we wel
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:06:51 #156
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_129527113
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:04 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

De banken zijn nog heel mooi. Dat spul is bijna alleen maar in de spitsen gebruikt :)
Die kunnen we recyclen bedoel je? Misschien valt er ook nog wel wat uit de V250 te slopen mochten we ze niet kunnen retourneren. Qua comfort zou het niet misstaan in een Sprinter :')
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:06:52 #157
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129527115
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:06 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

rijtuigen uit het buitenland huren? Locs hebben we wel
Als je ruzie met de HC's wilt.. Overigens is het voornamelijk het sprintersegment waar de tekorten zijn.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:07:25 #158
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129527136
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:06 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

rijtuigen uit het buitenland huren? Locs hebben we wel
ÖBB-rijtuigen? :+

Maar serieus? Nog meer ICRm naar de HSL, zodat het helemaal naar de verdoemenis kan worden gereden? Het spul dat er nu rijdt valt al van ellende uit elkaar
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:08:23 #159
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_129527182
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:03 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Overigens schijnt de bodem van DDM-1 ook een beurt te mogen krijgen. Dit is trouwens wel een interessante discussie omdat er een materieelprobleem ontstaat:
1. Al het ICR gaat naar de HSL.
2. Plan V moet meer en meer aan de kant.
3. SNG hoeven we niet voor 2017 te verwachten.
De V'tjes zullen nog wel enige tijd in dienst blijven vrees ik, tenzij ze DDZ planmatig op de sprintertrajecten in willen blijven zetten, dat zou aardig wat op kunnen vangen lijkt me. Dat laatste is echter misschien wel de enige mogelijkheid.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:10:33 #160
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129527270
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:07 schreef James1988 het volgende:

[..]

Maar serieus? Nog meer ICRm naar de HSL, zodat het helemaal naar de verdoemenis kan worden gereden? Het spul dat er nu rijdt valt al van ellende uit elkaar
Wat is het alternatief? Al schijnt er wel een opknapbeurt te moeten komen ja..
pi_129527336
Wat is dat wat ik hoor over het HSL traject wat onder NSR valt? Betekent dit m.a.w. dat ik als (toekomstig) NSR-machinist dus ook het HSL traject te rijden krijg? Of wordt dit ergens apart onder gebracht?
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:12:06 #162
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129527337
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:10 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Wat is het alternatief?
Stadler vragen hoe snel ze KISS kunnen leveren? ICRm op de HSL kan onmogelijk een langetermijnoplossing zijn. Het spul is niet ontworpen voor de diensten die het nu doet, dat is zo te merken.
quote:
Al schijnt er wel een opknapbeurt te moeten komen ja..
Dat verbaast me niks, met al die ellende die het iedere dag te verduren krijtg.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 30 juli 2013 @ 23:12:54 #163
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129527366
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:06 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Als je ruzie met de HC's wilt..
Heb je een beter alternatief?
quote:
Overigens is het voornamelijk het sprintersegment waar de tekorten zijn.
Klopt, maar door wat verschuivingen kun je dan wat sprinterdiensten anders in gaan vullen
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 30 juli 2013 @ 23:14:10 #164
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129527423
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:12 schreef James1988 het volgende:

[..]

Stadler vragen hoe snel ze KISS kunnen leveren?
Levertijd van Stadler is iets minder dan twee jaar op dit moment. De orderportefeuille is gevuld, maar niet zodanig dat er niet redelijk snel geleverd kan worden.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:15:41 #165
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_129527496
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:14 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Levertijd van Stadler is iets minder dan twee jaar op dit moment. De orderportefeuille is gevuld, maar niet zodanig dat er niet redelijk snel geleverd kan worden.
Zou NS dat doen? Om een of andere reden zie ik het niet gebeuren.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:15:59 #166
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129527505
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:15 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Zou NS dat doen? Om een of andere reden zie ik het niet gebeuren.
Aanbestedingsplicht, misschien?
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:16:58 #167
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_129527558
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:15 schreef James1988 het volgende:

[..]

Aanbestedingsplicht, misschien?
Beroep op noodzaak of zo zou je het misschien onder kunnen laten vallen.

Maar ik doelde meer op het feit dat NS met 'unieke' treinen rijdt, dus niet de standaard GTW'tjes etc. De V250 moest ook een unieke trein zijn voor NL-BE. Ik heb hier weinig verstand van verder dus correct me if I'm wrong :)
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:19:16 #168
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129527666
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:16 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Beroep op noodzaak of zo zou je het misschien onder kunnen laten vallen.
Ik denk niet dat dat kan, i.v.m. de omvang van de order, de verwachte levensduur, enz.
quote:
Maar ik doelde meer op het feit dat NS met 'unieke' treinen rijdt, dus niet de standaard GTW'tjes etc. De V250 moest ook een unieke trein zijn voor NL-BE.
Mja, dat dan weer wel. :')

Maar eigenlijk heb ik het vermoeden dat NS helemaal niet van plan is om een langetermijnoplossing te bieden, omdat er te weinig zekerheid is. Met het voorgestelde vierde spoorwegpakket staat het hele idee van "onderhandse gunning" ter discussie, en heeft NS allesbehalve zekerheid over de periode na 2015 - 2025.
pi_129527734
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 22:09 schreef AverageJoe het volgende:
Meer mensen die Train Simulator 2013 spelen en problemen ondervinden met de Hamburg - Hannover route? De support van Railsimulator stelt niet veel voor en een refund is praktisch onmogelijk bij Steam.
Het gaat om de free roam in de route. Bij het plaatsen van treinen crashed de game direct.
Dat spel zit vol met gebreken en bugs. Niet teveel aandacht aan besteden en gewoon een ander scenario kiezen. Steam doet toch bijna geen fluit voor je als koper ;)
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:23:30 #170
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_129527853
Tot 2025 vind ik anders een betrekkelijk lange termijn. Ook in de diverse voorgestelde plannen zoals we ze hebben gezien worden wel degelijk langetermijnoplossingen voorgesteld, waarvan elementen pas in 2020 of nog later van kracht worden (de nieuwe intercity's met 200+km/u bv. en de nieuwe HST's). Maar dat zou weer gek zijn als na 2025 veel verandert.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:23:49 #171
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129527868
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:19 schreef James1988 het volgende:

Maar eigenlijk heb ik het vermoeden dat NS helemaal niet van plan is om een langetermijnoplossing te bieden, omdat er te weinig zekerheid is. Met het voorgestelde vierde spoorwegpakket staat het hele idee van "onderhandse gunning" ter discussie, en heeft NS allesbehalve zekerheid over de periode na 2015 - 2025.
Al moet ik ook wel zeggen dat ik de overheid in deze wat raar vind opereren.. NS kan ook spul kopen dat overal in Europa kan rijden zodat je het altijd weer op de leasemarkt kwijt kunt. Dat kan je proberen af te dwingen als overheid. Bijvoorbeeld door te prikkelen met een marktconsultatie.

Aan de andere kant vind ik het ook raar dat zo'n plan gebaseerd op een neo-liberaal dogma hier roet in het eten loopt te strooien.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:34:52 #172
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129528327
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:23 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Al moet ik ook wel zeggen dat ik de overheid in deze wat raar vind opereren..
De overheid opereert sowieso heel raar, want ze zijn tegelijkertijd opdrachtgever en eigenaar van NS. Besluiten nemen ten nadele van NS raakt NS, en dus de eigen portemonnee (of nouja, die van Financiën).
quote:
NS kan ook spul kopen dat overal in Europa kan rijden zodat je het altijd weer op de leasemarkt kwijt kunt.
Rollend materieel (zeker HST's en semi-HST's) raak je niet zo makkelijk kwijt omdat er maar een kleine markt voor is. Een Europabreed inzetbaar treinstel betekent ontzettende meerkosten bij het oorspronkelijke ontwerp, en daar zal NS niet zelfstandig naar op zoek gaan.

Locomotieven (zoals een Traxx) en rijtuigen kun je redelijk makkelijk kwijt (zie de grote hoeveelheid RIC-rijtuigen die nog steeds geleast worden), maar bij treinstellen zit je met heel specifieke eisen en wensen gecombineerd met landspecifieke technische eigenschappen.

Een treinstel bouwen dat van Amsterdam naar Barcelona kan rijden betekent bijvoorbeeld dat je minstens 3 stroomsystemen moet inbouwen (1,5 kV =, 3 kV =, 25 kV ~), een flinke hoeveelheid beveiligingssystemen (ATB, Memor, TBL1+, KVB, TVM-430, ASFA, ERTMS), en dat je nog een flinke hoeveelheid regelgeving erbij krijgt.

quote:
Dat kan je proberen af te dwingen als overheid. Bijvoorbeeld door te prikkelen met een marktconsultatie.
Ook marktpartijen zullen niet staan te springen om met een in theorie Europawijd inzetbaar treinstel te moeten afkomen, vanwege dezelfde bezwaren. Als de overheid dat wil zal ze zelf het rollend materieel moeten aankopen en leasen aan de exploitanten.
quote:
Aan de andere kant vind ik het ook raar dat zo'n plan gebaseerd op een neo-liberaal dogma hier roet in het eten loopt te strooien.
Het vierde spoorwegpakket komt voor 'ons' inderdaad op een ongelukkig tijdstip, wat veel onzekerheid oplevert. NS en de Staat kunnen nu een paar dingen doen:
- Doen wat ze nu al doen: de status quo handhaven en niet meer doen dan wat politiek aanvaardbaar is
- Europa negeren en NS nu al zekerheid geven over de periode na 2025 (bijvoorbeeld door de WP2000 te wijzigen om langere concessies mogelijk te maken, en NS daarna een concessie te gunnen voor alle IC's 2015 - 2035)
- Vooruitlopen op de EU-voorstellen en nu al beginnen met een heraanbesteding.

Het lijkt erop dat NS (en de overheid?) kiest voor optie 1, omdat toch niemand de ballen heeft om NS echt aan z'n afspraken te houden (zie het voorgestelde 'palet aan reismogelijkheden'). Optie 2 is voor NS en de reiziger gunstig, maar gaat mogelijk in tegen Europese afspraken en richtlijnen.

Optie 3 is op dit moment waarschijnlijk voorbarig, omdat het vierde spoorwegpakket nog niet is aangenomen. De overheid zal hier niet vrijwillig voor kiezen zolang ze nog eigenaar zijn van NS, omdat ze hiermee ook hun eigen belangen schaden.

[offtopic]Deze post is weer eens langer geworden dan mijn bedoeling was :') [/offtopic]
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:38:43 #173
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129528486
Een korte post dan maar van mij dan,

Aanvulling voor James ivm met de ombouw van de RER B rijtuigen, na de renovatie bij terugkomst bleek er in de eerste 13 van de 15 afgeleverde treinen asbestmateraal gevonden te zijn... dus de hele boel is nogal vertraagd geweest.. :X
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:40:11 #174
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129528544
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:38 schreef Darkwing_Duck het volgende:
ombouw van de RER B rijtuigen, na de renovatie bij terugkomst bleek er in de eerste 13 van de 15 afgeleverde treinen asbestmateraal gevonden te zijn
Oeps :X

Dat waren ze even vergeten?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 30 juli 2013 @ 23:44:04 #175
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129528702
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:34 schreef James1988 het volgende:
Het vierde spoorwegpakket komt voor 'ons' inderdaad op een ongelukkig tijdstip, wat veel onzekerheid oplevert. NS en de Staat kunnen nu een paar dingen doen:
- Doen wat ze nu al doen: de status quo handhaven en niet meer doen dan wat politiek aanvaardbaar is
- Europa negeren en NS nu al zekerheid geven over de periode na 2025 (bijvoorbeeld door de WP2000 te wijzigen om langere concessies mogelijk te maken, en NS daarna een concessie te gunnen voor alle IC's 2015 - 2035)
- Vooruitlopen op de EU-voorstellen en nu al beginnen met een heraanbesteding.

Het lijkt erop dat NS (en de overheid?) kiest voor optie 1, omdat toch niemand de ballen heeft om NS echt aan z'n afspraken te houden (zie het voorgestelde 'palet aan reismogelijkheden'). Optie 2 is voor NS en de reiziger gunstig, maar gaat mogelijk in tegen Europese afspraken en richtlijnen.

Optie 3 is op dit moment waarschijnlijk voorbarig, omdat het vierde spoorwegpakket nog niet is aangenomen. De overheid zal hier niet vrijwillig voor kiezen zolang ze nog eigenaar zijn van NS, omdat ze hiermee ook hun eigen belangen schaden.

[offtopic]Deze post is weer eens langer geworden dan mijn bedoeling was :') [/offtopic]
Optie 1 is voor de staat het gunstigst, omdat daarvan voor de staat op korte termijn de kosten/baten-verhouding het gunstigst is.

Optie 2 is voor de langere termijn een stuk beter en volgens mij zou wp2000 er wel mogelijkheden voor moeten bieden, want er zijn een aantal treinconcessies uitgegeven met een looptijd van vijftien jaar.

optie 3 is niet realistisch
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:49:42 #176
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129528929
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:44 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Optie 1 is voor de staat het gunstigst, omdat daarvan voor de staat op korte termijn de kosten/baten-verhouding het gunstigst is.
Mee eens, maar voor de reizigers is het een slechte oplossing. Het treinaanbod op de HSL is al jaren niet wat het zou moeten zijn, de beloofde goede treinen bleken uiteindelijk niet zo goed te zijn, en de plannen zoals gepresenteerd door NS hebben het over 2022 voordat nieuw materieel instroomt.
quote:
Optie 2 is voor de langere termijn een stuk beter en volgens mij zou wp2000 er wel mogelijkheden voor moeten bieden, want er zijn een aantal treinconcessies uitgegeven met een looptijd van vijftien jaar.
De WP2000 is ook onderhevig aan Europese regelgeving, dat maakt het aanpassen van de wetgeving een stuk lastiger, helaas.

Op zich vind ik dat er best wel wat te zeggen valt voor het uitgeven van een integrale IC-concessie ("Fernverkehr", al is daarvan niet echt te spreken in Nederland), waarbij het regionaal verkeer geheel door de provincies en stadsregio's wordt verzorgd.

Voor NS zou dat goed zijn omdat ze op dit moment meer zekerheid krijgen over zowel de toekomst als over hun taken, voor de regio's zou het goed zijn omdat zij op die manier meer controle krijgen over het treinverkeer in hun regio, en voor de reiziger zou het dus ook goed zijn.

Wel moeten de overheden een meer sturende rol gaan vervullen, ook op het gebied van bijvoorbeeld tariefintegratie, het optimaliseren van de dienstregeling, verlening van service op de stations, enzovoorts.
quote:
optie 3 is niet realistisch
Helaas niet :N
  woensdag 31 juli 2013 @ 00:17:08 #177
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129529988
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:34 schreef James1988 het volgende:

Rollend materieel (zeker HST's en semi-HST's) raak je niet zo makkelijk kwijt omdat er maar een kleine markt voor is. Een Europabreed inzetbaar treinstel betekent ontzettende meerkosten bij het oorspronkelijke ontwerp, en daar zal NS niet zelfstandig naar op zoek gaan.
Ik bedoel: 200 km/h, voldoet aan TSI's en geschikt voor vier stroomsystemen met verder ETCS aan boord. 200 km/h is rap zat voor deze verbindingen. Het snelheidsverschil tussen 160 en een HST op Amsterdam-Breda zou minder dan 10 minuten zijn. Het leeuwendeel pak je al als je 200 km/h redt. Voor Amsterdam-Brussel is het nog steeds niet meer dan een kwartier tussen een HST en 160 km/h.
  woensdag 31 juli 2013 @ 00:18:28 #178
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129530030
Ben ik heel ouderwets als ik dan voorstel om nieuwe rijtuigen te laten bouwen ("I12") met een Vectron-achtige locomotief ervoor? Volgens mij kun je dat zelfs over 30 jaar nog stukken makkelijker verkopen dan een treinstel.
pi_129530146
Ik ben van plan komende maand naar Scandinavie te gaan en ik zit een aantal reisopties uit te zoeken. Onder andere ook per trein. In dat geval is het idee om met het vliegtuig naar Scandinavie te gaan en daar dan te gaan treinen. Maar als ik daar meerdere landen wil bezoeken dan zit ik zeker meteen vast aan de Global Pass?
Zo ja, dan ga ik misschien wel de hele reis per trein doen (of 1 land uitkiezen en een One Country nemen)..
  woensdag 31 juli 2013 @ 00:30:06 #180
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129530347
quote:
6s.gif Op woensdag 31 juli 2013 00:22 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik ben van plan komende maand naar Scandinavie te gaan en ik zit een aantal reisopties uit te zoeken. Onder andere ook per trein. In dat geval is het idee om met het vliegtuig naar Scandinavie te gaan en daar dan te gaan treinen. Maar als ik daar meerdere landen wil bezoeken dan zit ik zeker meteen vast aan de Global Pass?
Ja, inderdaad.

Vroeger was er een "InterRail Select Pass" die geldig was in een paar landen, maar die is afgeschaft voor zover ik kan zien. De "EURail Select Pass" bestaat nog wel, maar daar heb je niets aan (InterRail is voor inwoners van de EU, EURail voor mensen daarbuiten).
quote:
Zo ja, dan ga ik misschien wel de hele reis per trein doen (of 1 land uitkiezen en een One Country nemen)..
Misschien helpt het om eerst een idee te krijgen van wat je precies wilt gaan doen, daar een reisplan/-schema voor op te stellen, en daar dan de juiste vervoerbewijzen bij te zoeken.

Hou er rekening mee dat je voor een deel van de treinen in Scandinavië moet reserveren, de kosten hiervoor zijn niet inbegrepen bij een InterRail-pas. Het kan zijn dat een InterRail-pas voor jou de meest geschikte optie is (bijvoorbeeld als je veel ad-hoc wilt rondreizen), maar het kan ook best zijn dat losse treintickets goedkoper of interessanter zijn.

Een website die je op weg kan helpen is RailDude, hier staat veel informatie over het reizen met de trein in vrijwel alle Europese landen. Ook vind je hier dienstregelingen, informatie over eventuele toeslagen of reserveringen, populaire verbindingen, enzovoorts.
pi_129530480
Ik heb een aantal jaar geleden in Oost-Europa geinterraild, maar toen zat ik zo'n beetje elke dag in de trein. Ik wilde het nu íets rustiger aan doen. De kans is aanwezig dat ik een auto heb en dan is het plan om Stockholm, Göteborg, Oslo en Kopenhagen te gaan bezoeken (even in willekeurige volgorde :P ). Met de trein zou ik ongeveer hetzelfde willen doen.

Bedankt iig voor die site, daar ga ik eens op kijken!
  woensdag 31 juli 2013 @ 00:56:42 #182
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129531009
quote:
6s.gif Op woensdag 31 juli 2013 00:35 schreef Irritatie100 het volgende:
De kans is aanwezig dat ik een auto heb en dan is het plan om Stockholm, Göteborg, Oslo en Kopenhagen te gaan bezoeken (even in willekeurige volgorde :P ). Met de trein zou ik ongeveer hetzelfde willen doen.
Als het je alleen om die specifieke steden gaat adviseer ik je om een reisplan op te stellen en vooral eens rond te gaan kijken. Het kan best zo zijn dat InterRail helemaal niet bij je reiswensen aansluit.

Bijvoorbeeld, het volgende reisplan (oktober):
• Bad Bentheim -> Stockholm boek je als Schweden-Spezial (ik vind prijzen vanaf ¤ 63 op bahn.de)
• Stockholm -> Oslo (bij SJ.se vanaf ¤ 23)
• Oslo naar Göteborg (NSB.no, vanaf ¤ 31,60)
• Göteborg -> Kopenhagen (SJ.se, vanaf ¤ 22,50)
• Kopenhagen -> Bad Bentheim (Europa Spezial Dänemark, vanaf ¤ 43,- op bahn.de).

Alles bij elkaar kom ik dan uit op een totaalprijs van ¤ 194,10. De genoemde verbinding zijn allemaal enkele reizen, maar je hebt wel te maken met treinbinding en specifieke tijdstippen, de prijs kan flink oplopen bij treinen later (of vroeger) op de dag.

Een InterRail Global Pass heb je vanaf 181 euro, daarmee kun je binnen 10 kalenderdagen 5 dagen rondreizen. Er zijn passen te koop met een langere geldigheid, maar die zijn ook meteen een stuk duurder. :)
pi_129531401
Dank voor de hulp tot nu toe!

Ik ga morgen eens verder kijken. Van wat ik tot nu toe heb uitgerekend is het het goedkoopst om alles per vliegtuig te doen. Auto is nauwelijks duurder dan het vliegtuig. Tot nu toe ziet het er voor de trein dus niet goed uit :P Hoewel het elkaar allemaal niet veel ontloopt en dan heb ik qua treinopties alleen gekeken naar vlucht naar Stockholm en een One Country Pass voor Zweden.

Ik zal morgen me eens gaan verdiepen in de trein. Ik zie dat jij nu een plan voor oktober hebt gemaakt, maar ik ben als student echt gebonden aan augustus helaas. Ik weet niet of dat dan duurder wordt? Maar goed, dat zal ik morgen allemaal eens uitzoeken, ik ga nu eens even lekker slapen. Ben hier al veel langer mee bezig geweest dan dat ik van te voren van plan was :z

[ Bericht 1% gewijzigd door Irritatie100 op 31-07-2013 01:25:10 ]
pi_129531740
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 00:18 schreef James1988 het volgende:
Ben ik heel ouderwets als ik dan voorstel om nieuwe rijtuigen te laten bouwen ("I12") met een Vectron-achtige locomotief ervoor? Volgens mij kun je dat zelfs over 30 jaar nog stukken makkelijker verkopen dan een treinstel.
Yep, treinstellen hebben de toekomst. Getrokken materieel niet...
helaas
pi_129533175
Is de mogelijkheid tot verplichte overname door een volgende concessiehouder al bedacht? Zo kun je wel grote investeringen doen, als je weet dat deze ook nog 15 jaar in de volgende concessie worden afgeschreven.

Gebeurt momenteel met 142 (gele) bussen in Utrecht uit 2009. Bij aanschaf was al bepaald dat de volgende concessiehouder deze leasebussen over zou nemen. En zo geschiedt ook eind december, als Qbuzz ze overneemt van Connexxion (ze zijn overigens eigendom van ING die ze verleast).
  woensdag 31 juli 2013 @ 09:16:20 #186
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129534572
quote:
6s.gif Op woensdag 31 juli 2013 01:11 schreef Irritatie100 het volgende:
Dank voor de hulp tot nu toe!
Graag gedaan!
quote:
Ik ga morgen eens verder kijken. Van wat ik tot nu toe heb uitgerekend is het het goedkoopst om alles per vliegtuig te doen. Auto is nauwelijks duurder dan het vliegtuig. Tot nu toe ziet het er voor de trein dus niet goed uit :P Hoewel het elkaar allemaal niet veel ontloopt en dan heb ik qua treinopties alleen gekeken naar vlucht naar Stockholm en een One Country Pass voor Zweden.
Ik ben vorig jaar met de auto naar Zweden gegaan, ik vond het een erg leuke rit om te doen (de twee groten bruggen in Denemarken en Denemarken-Zweden vond ik erg indrukwekkend), maar ook wel slopend. Heb je ook rekening gehouden met tolwegen en -bruggen? :)
quote:
Ik zal morgen me eens gaan verdiepen in de trein. Ik zie dat jij nu een plan voor oktober hebt gemaakt, maar ik ben als student echt gebonden aan augustus helaas. Ik weet niet of dat dan duurder wordt? Maar goed, dat zal ik morgen allemaal eens uitzoeken, ik ga nu eens even lekker slapen. Ben hier al veel langer mee bezig geweest dan dat ik van te voren van plan was :z
Ik ben uitgegaan van oktober omdat dat nog ver weg is en je dan vaak vroegboekkortingen krijgt, zonder rekening te houden met je agenda :) In augustus zal het waarschijnlijk wel duurder zijn, maar weet ik niet hoeveel.

quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 01:28 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Yep, treinstellen hebben de toekomst. Getrokken materieel niet...
helaas
Ik moet het nog zien. Een trein volgens een RailJet-achtig principe (loc, rijtuigen, stuurstandrijtuig) zou wel eens populair kunnen worden bij leasemaatschappijen.
pi_129534920
Zou iemand mij kunnen helpen in de zoektocht naar de prijs van een bepaalde reis in Frankrijk?

Ik moet van La Réole naar Bordeaux St.Jean. Tijden etc kan ik allemaal vinden, maar op de pagina met de prijs zegt 'ie telkens dat de stations niet bestaan.

Dit is de link: http://www.ter-sncf.com/R(...)et_prix/Default.aspx

Hij geeft ook als tip dat je een deel van de naam kunt invullen, maar dan krijg ik of de melding dat er meer dan 30 resultaten zijn en hij het niet wilt weergeven, of dat hij de namen dus niet herkent.

Ik kan eigenlijk totaal geen Frans, dus misschien zie ik wel iets helemaal over het hoofd.
Of heeft iemand een alternatief hoe ik aan de prijs kan komen?

Bvd :*
  woensdag 31 juli 2013 @ 09:39:08 #188
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129534986
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 09:35 schreef EddyAlbena het volgende:
La Réole
Ik kijk wel even, momentje...
  woensdag 31 juli 2013 @ 09:46:28 #189
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129535134
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 09:35 schreef EddyAlbena het volgende:
Of heeft iemand een alternatief hoe ik aan de prijs kan komen?
Ligt niet aan jou, de site is ruk met het invoeren van stationsnamen, uiteindelijk heb ik het kunnen doen met het invullen van REO en BOR

11,20 euro :)

pi_129535207
Ah top! Dank man _O_
  woensdag 31 juli 2013 @ 09:51:14 #191
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129535256
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:49 schreef James1988 het volgende:
Op zich vind ik dat er best wel wat te zeggen valt voor het uitgeven van een integrale IC-concessie ("Fernverkehr", al is daarvan niet echt te spreken in Nederland), waarbij het regionaal verkeer geheel door de provincies en stadsregio's wordt verzorgd.

Voor NS zou dat goed zijn omdat ze op dit moment meer zekerheid krijgen over zowel de toekomst als over hun taken, voor de regio's zou het goed zijn omdat zij op die manier meer controle krijgen over het treinverkeer in hun regio, en voor de reiziger zou het dus ook goed zijn.

Wel moeten de overheden een meer sturende rol gaan vervullen, ook op het gebied van bijvoorbeeld tariefintegratie, het optimaliseren van de dienstregeling, verlening van service op de stations, enzovoorts.
Als we echt over moeten op een concessiestelsel ben ik het daar zoo mee eens..! :)
pi_129535457
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 09:51 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Als we echt over moeten op een concessiestelsel ben ik het daar zoo mee eens..! :)
HRN opknippen ? dat wordt een leuk feestje
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  woensdag 31 juli 2013 @ 10:04:37 #193
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129535581
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 09:59 schreef _serial_ het volgende:

[..]

HRN opknippen ? dat wordt een leuk feestje
HRN moet dan sowieso opgeknipt worden. De vraag is dus eerder hoe dan of.
  woensdag 31 juli 2013 @ 10:13:26 #194
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129535775
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 09:51 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Als we echt over moeten op een concessiestelsel ben ik het daar zoo mee eens..! :)
Wel eerst SingleCiCo werkend krijgen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 31 juli 2013 @ 10:13:52 #195
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_129535787
Tickets binnen voor Kopenhagen - Ornskoldsvik :)
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  woensdag 31 juli 2013 @ 10:15:20 #196
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129535825
Echt serieus _O- _O- Sinds 18 Jul is er een probleem met de perronborden van lijn RER D op het druktste station van de lijn: Chatelet les Halles; de datum waarop de treinborden weer gaan werken is ...25 augtustus

Tot dan is het advies: Even je kop op het volgende station uit de trein steken (Gare du Nord - Gare de Lyon) Om te kijken wat het eindpunt is... :')

Bron

Edit: Mooi moment om de missicodes voorop de trein uit je hoofd te leren _O_

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 31 juli 2013 @ 10:23:32 #197
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129536063
Kijk, NS, mocht iemand over klantvriendelijkheid beginnen: Wijs naar Frankrijk ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129536441
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 10:04 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

HRN moet dan sowieso opgeknipt worden. De vraag is dus eerder hoe dan of.
En jij gelooft werkelijk dat dat de kwaliteit voor de reiziger ten goede gaat komen? :')
  woensdag 31 juli 2013 @ 10:41:30 #199
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129536584
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 10:36 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

En jij gelooft werkelijk dat dat de kwaliteit voor de reiziger ten goede gaat komen? :')
Mits SingleCiCo, heb ik er niet zo veel moeite mee. Los van natuurlijk de privacybezwaren die sowieso van de hele OVC een duivelse uitvinding maken, maar dat is een verloren strijd.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 31 juli 2013 @ 10:41:58 #200
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129536596
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 10:36 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

En jij gelooft werkelijk dat dat de kwaliteit voor de reiziger ten goede gaat komen? :')
Het is een verplichting. En het hangt helemaal van de manier waarop af of het wel of geen verbetering gaat worden. Er zitten ook flinke hiaten in het huidige systeem en het pré-95-systeem.
  woensdag 31 juli 2013 @ 10:49:41 #201
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129536844
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 10:41 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Het is een verplichting. En het hangt helemaal van de manier waarop af of het wel of geen verbetering gaat worden. Er zitten ook flinke hiaten in het huidige systeem en het pré-95-systeem.
Dit klinkt wel heel erg als: "We doen maar wat, of het een verbetering is interesseert ons allerminst, maar we doen tenminste wat." Da's natuurlijk best lovenswaardig :s)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129536855
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 10:41 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Het is een verplichting. En het hangt helemaal van de manier waarop af of het wel of geen verbetering gaat worden. Er zitten ook flinke hiaten in het huidige systeem en het pré-95-systeem.
Hoe je het went of keert, ik denk dat niemand er op zit te wachten 3 x van vervoerder te wisselen tussen rotterdam en groningen
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')