twitter:F1Times twitterde op zondag 28-07-2013 om 19:25:31Alonso avoids penalty. Ferrari fined £13,000 instead. A rather odd penalty, awaiting official explanation. #F1 reageer retweet
quote:No penalty for Alonso for DRS misuse
Fernando Alonso, Ferrari, Hungaroring, 2013Fernando Alonso has escaped punishment for using DRS when he wasnt supposed to during the Hungarian Grand Prix.
The stewards found the Ferrari driver activated DRS on three occasions when he was not within a second of another car.
Ferrari were fined ¤15,000 (£12,945) for the infringement.
The stewards ruled: The DRS enabling system was not changed by the team from the pre-race to the race setting. The driver therefore incorrectly received DRS enabled messages and reacted to them (when not entitled to) on three occasions.
As soon as the team became aware of the problem they informed the driver to only use DRS when told to do so by the team.
Whilst a small sporting advantage (less than one second over the entire race) was gained, the team argued car three [Alonso] also suffered a disadvantage by being unable to use DRS on every legitimate occasion.
However, the team is ultimately responsible for ensuring the system conforms to the regulations.
Beide straffen vind ik een beetje overdreven, hij deed juist rustig aan. Maar wel net een beetje extra risico nemen om in te halen en dat kan ik altijd waarderenquote:Op zondag 28 juli 2013 20:04 schreef k_man het volgende:
Wat werd Grosjean opeens opgehemeld bij de BBC. Eerder hebben ze 'm (terecht) volledig afgefikt, maar nu was het zogenaamd zo zonde van z'n penalty, was-ie toch zo goed bezig, gedroeg ie zich volwassen, heel anders dan een jaar geleden, bla, bla, bla.
Pleur toch op. Hij was snel ja, maar het was weer van het ene incident naar het andere. Hij heeft niet voor niks twee straffen gekregen. Goed bezig, my ass.
Dat was ook zijn enige fout in de hele race. Hij was er al voorbij maar ging te vroeg terug naar de racelijn waar Button nog zat.quote:Op zondag 28 juli 2013 22:04 schreef k_man het volgende:
Hij deed rustig aan? Hij beukte tegen Button aan, gek.
Race-incidentquote:Op zondag 28 juli 2013 22:04 schreef k_man het volgende:
Hij deed rustig aan? Hij beukte tegen Button aan, gek.
Maar die gingen net niet helemaal over de lijn.quote:Op zondag 28 juli 2013 22:50 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Dat was ook zijn enige fout in de hele race. Hij was er al voorbij maar ging te vroeg terug naar de racelijn waar Button nog zat.
Dat met Massa was om niet tegen hem aan te botsen terwijl hij er al voorbij was. Massa vond ook dat het een goede actie van Grosjean was die geen straf verdiende. Het inconsistente van die straf was ook dat meer coureurs dat deden (zoals Vettel en Webber) die er niet voor bestraft werden.
Hmm.Als ie niet buiten de lijnen was gegaan, had ie dan die inhaalbeweging af kunnen maken? Ik betwijfel het.quote:Op zondag 28 juli 2013 22:50 schreef sasquatsch het volgende:
Dat met Massa was om niet tegen hem aan te botsen terwijl hij er al voorbij was. Massa vond ook dat het een goede actie van Grosjean was die geen straf verdiende. Het inconsistente van die straf was ook dat meer coureurs dat deden (zoals Vettel en Webber) die er niet voor bestraft werden.
Als hij dat niet had gedaan, had Massa tegen hem aangezeten. Ik vraag me af wie er de schuld van had gekregen. Ik gok op Massa omdat Grosjean er al voor zat.quote:Op maandag 29 juli 2013 00:18 schreef k_man het volgende:
[..]
Hmm.Als ie niet buiten de lijnen was gegaan, had ie dan die inhaalbeweging af kunnen maken? Ik betwijfel het.
De straf is juist wel consistent. Bij eerdere races zijn er ook mensen voor bestraft, dus ze hadden nu feitelijk geen keus. En als rijder hoor je dat ook te weten; vier wielen buiten de witte lijnen mag gewoon niet. Punt.
Het gaat om twee dingen: "leaving the track and gaining an advantage". Ik heb geen anderen gezien die met alle vier de wielen volledig buiten de lijnen gingen en daar bovendien voordeel van hadden. Toen Webber bijvoorbeeld de baan verliet, verloor ie juist een plaats.quote:Op maandag 29 juli 2013 00:23 schreef sasquatsch het volgende:
En ik snap de straf wel, alleen dan hadden ze deze wedstrijd meer coureurs moeten bestraffen. Dat gebeurde niet, dus inconsistent.
Werd gezegd tijdens de analyse van beide incidenten met Grosjean (zie vorige topic in de video).quote:Op maandag 29 juli 2013 00:28 schreef k_man het volgende:
[..]
Het gaat om twee dingen: "leaving the track and gaining an advantage". Ik heb geen anderen gezien die met alle vier de wielen volledig buiten de lijnen gingen en daar bovendien voordeel van hadden. Toen Webber bijvoorbeeld de baan verliet, verloor ie juist een plaats.
Dit is dus precies wat ik bedoel! Gewoon oogkleppen op en maar wat schreeuwen op een forum. Kijk verdomme eens naar de stand in het kampioenschap. Button 2x zoveel punten als Perez en DiResta 1,5x zoveel punten [edit: als Sutil]. Dan kun je huilen wat je wilt, maar voor zover coureurs betreft zijn die kampioenschapspunten toch waar ze het voor doen en daarin zijn Button en DiResta gewoon beduidend beter dan hun teamgenoten.quote:Op zondag 28 juli 2013 09:24 schreef Tarado het volgende:
[..]
Button is met veel geluk WK geworden maar kan alleen met een perfecte auto snelle rondjes rijden al zijn zijn nat naar droog kwaliteiten ook wel heel goed, dat een Perez sneller is dan hij kan je toch gewoon een afgang noemen.
Di Resta is niet echt beter dan Sutil.
Ik bedoel met de huidige auto, aangezien Sutil er een seizoen tussenuit is geweest. Ik voelde de 'DiResta staat alleen voor omdat de auto voor hem gebouwd is' onzin al aankomen.quote:Op zondag 28 juli 2013 08:14 schreef JohnB52 het volgende:
Huh, diresta meer ervaring? Hoe kom je daar nou bij?
Eh, dus je praat klakkeloos die kerel na?quote:Op maandag 29 juli 2013 00:32 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Werd gezegd tijdens de analyse van beide incidenten met Grosjean (zie vorige topic in de video).
In dat soort auto's moet je het vaak van uitschieters hebben en zeggen punten lang niet alles. Als het om pure snelheid gaat laten Button en Di Resta gewoon te weinig zien. Button is zijn salaris en status als nummer 1 rijder absoluut niet waard, kwalificeert regelmatig achter Perez wat ook geen geweldige qualifier is. Di Resta en Button konden hun vorige teamgenoten ook bij lange na niet bijhouden.quote:Op maandag 29 juli 2013 00:37 schreef twiFight het volgende:
[..]
Dit is dus precies wat ik bedoel! Gewoon oogkleppen op en maar wat schreeuwen op een forum. Kijk verdomme eens naar de stand in het kampioenschap. Button 2x zoveel punten als Perez en DiResta 1,5x zoveel punten [edit: als Sutil]. Dan kun je huilen wat je wilt, maar voor zover coureurs betreft zijn die kampioenschapspunten toch waar ze het voor doen en daarin zijn Button en DiResta gewoon beduidend beter dan hun teamgenoten.
Klopt aardig voor wat geschreeuw met oogkleppen opquote:Op maandag 29 juli 2013 02:32 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
In dat soort auto's moet je het vaak van uitschieters hebben en zeggen punten lang niet alles. Als het om pure snelheid gaat laten Button en Di Resta gewoon te weinig zien. Button is zijn salaris en status als nummer 1 rijder absoluut niet waard, kwalificeert regelmatig achter Perez wat ook geen geweldige qualifier is. Di Resta en Button konden hun vorige teamgenoten ook bij lange na niet bijhouden.
Een beetje overdreven. Toegegeven dat Hamilton zichzelf niet was in 2011 kon hij hem dat jaar makkelijk bijhouden en zijn ze volgens mij dicht bij elkaar gefinisht in de eindstand, ook 2012 was nu ook geen wereld van verschil. DiResta heeft vooral de pech dat hij bij ForceIndia rijdt, het meest onbetrouwbare & inconsistente team op de grid.quote:Op maandag 29 juli 2013 02:32 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
In dat soort auto's moet je het vaak van uitschieters hebben en zeggen punten lang niet alles. Als het om pure snelheid gaat laten Button en Di Resta gewoon te weinig zien. Button is zijn salaris en status als nummer 1 rijder absoluut niet waard, kwalificeert regelmatig achter Perez wat ook geen geweldige qualifier is. Di Resta en Button konden hun vorige teamgenoten ook bij lange na niet bijhouden.
2012 was juist wel een wereld van verschil. Hamilton werd minimaal 100 punten door de neus geboord door voornamelijk fouten van McLaren, onbetrouwbaarheid en opportunistische acties van tegenstanders. Ik blijf erbij dat 2012 zijn beste seizoen in de f1 ooit was.quote:Op maandag 29 juli 2013 08:55 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Een beetje overdreven. Toegegeven dat Hamilton zichzelf niet was in 2011 kon hij hem dat jaar makkelijk bijhouden en zijn ze volgens mij dicht bij elkaar gefinisht in de eindstand, ook 2012 was nu ook geen wereld van verschil.
Blijkbaar. Ik had het zelf ook niet gezien, maar dat kan door de reclame (op RTL) komen. Ging er eigenlijk vanuit dat die man dat wel gezien had (als analist zijnde).quote:Op maandag 29 juli 2013 01:42 schreef k_man het volgende:
[..]
Eh, dus je praat klakkeloos die kerel na?
Ik heb het filmpje bekeken, maar volgens mij snapt die man het niet helemaal. Hij zegt (hij laat het niet zien) inderdaad dat Webber en Vettel de baan ook verlaten hebben. Het verlaten van de baan is dus echter maar de helft van de 'overtreding'. Het gaat er om dat je de baan verlaat EN daar voordeel van hebt. Natuurlijk krijg je geen penalty als je bijv van de baan spint en vervolgens weer door kunt gaan. Dat is de baan verlaten, maar er geen voordeel van hebben.
Over de vraag of Grosjean er echt voordeel van had, kun je van mening verschillen. Op het moment waarop Webber volledig buiten de witte lijnen reed, had ie er zeker geen voordeel van - hij verloor juist een plek. Vettel buiten de lijnen kan ik me deze race zo niet voor de geest halen.
Ik heb in eerdere races ook al gewezen op de situatie dat coureurs na het inhalen de inhaalactie slechts kunnen afmaken door volledig buiten de baan te gaan. Die wijdere bocht maakt dan eigenlijk die inhaalactie mogelijk, en dus trek je voordeel.quote:Op maandag 29 juli 2013 01:42 schreef k_man het volgende:
Ik heb het filmpje bekeken, maar volgens mij snapt die man het niet helemaal. Hij zegt (hij laat het niet zien) inderdaad dat Webber en Vettel de baan ook verlaten hebben. Het verlaten van de baan is dus echter maar de helft van de 'overtreding'. Het gaat er om dat je de baan verlaat EN daar voordeel van hebt. Natuurlijk krijg je geen penalty als je bijv van de baan spint en vervolgens weer door kunt gaan. Dat is de baan verlaten, maar er geen voordeel van hebben.
Alles wat Grosjean doet en laat wordt terecht met een vergrootglas bekeken, gisteren vond ik hem vermakelijk rijden, die actie bij Button was niet zo slim, maar die op Massa vond ik wel mooi.quote:Op maandag 29 juli 2013 11:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik heb in eerdere races ook al gewezen op de situatie dat coureurs na het inhalen de inhaalactie slechts kunnen afmaken door volledig buiten de baan te gaan. Die wijdere bocht maakt dan eigenlijk die inhaalactie mogelijk, en dus trek je voordeel.
Dat werd nooit bestraft en dit is voor het eerst. Niet consequent en niet consistent.
Maar Button gebruikt daar ook de inconsistentie en vaagheid in de regels. Je moet leven en laten leven, dus verstandig van Grosjean was het sowieso niet, maar je moet ook yielden als je in de aanloop naar een bocht geklopt bent. Button is een slimmerik daarin, en dat respecteer ik, maar hij gebruikt ook wel zijn status als volwassen coureur om daar oneigenlijke voordeeltjes uit te halen.quote:Op maandag 29 juli 2013 11:43 schreef Tarado het volgende:
[..]
Alles wat Grosjean doet en laat wordt terecht met een vergrootglas bekeken, gisteren vond ik hem vermakelijk rijden, die actie bij Button was niet zo slim, maar die op Massa vond ik wel mooi.
Dat is er net zo eentje. Die loopt ook altijd te mekkeren en dan komt de schuld automatisch bij de onervaren coureur te liggen en kan het nooit aan hem liggen.quote:Wat Alonso over hem te klagen had bij de start begreep ik niet zo goed, hij deed dat naar mijn mening gewoon netjes.
Zoals Doornbos zei, komt het ook doordat er zo belachelijk veel asfalt uitloopstroken zijn i.p.v. grindbakken. De coureurs wanen zich dan onkwetsbaar en rijden daarbij soms zeer makkelijk naast de baan.quote:Op maandag 29 juli 2013 11:43 schreef Tarado het volgende:
[..]
Alles wat Grosjean doet en laat wordt terecht met een vergrootglas bekeken, gisteren vond ik hem vermakelijk rijden, die actie bij Button was niet zo slim, maar die op Massa vond ik wel mooi.
Wat Alonso over hem te klagen had bij de start begreep ik niet zo goed, hij deed dat naar mijn mening gewoon netjes.
Button staat 6-4 voor in de kwalificatie tegenover Perez. Button kon regelmatig mee met het tempo van Hamilton, als hij dat niet kon is het geen schande ,want Hamilton is met Vettel de snelste in de formule 1.quote:Op maandag 29 juli 2013 02:32 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
In dat soort auto's moet je het vaak van uitschieters hebben en zeggen punten lang niet alles. Als het om pure snelheid gaat laten Button en Di Resta gewoon te weinig zien. Button is zijn salaris en status als nummer 1 rijder absoluut niet waard, kwalificeert regelmatig achter Perez wat ook geen geweldige qualifier is. Di Resta en Button konden hun vorige teamgenoten ook bij lange na niet bijhouden.
vind ik niet. vorig jaar heeft hij zeker heel wat akkefietjes gehad, maar bij minstens de helft daarvan had hij geen of weinig schuld, maar kreeg die wel toegespeeld.quote:Op maandag 29 juli 2013 11:43 schreef Tarado het volgende:
[..]
Alles wat Grosjean doet en laat wordt terecht met een vergrootglas bekeken
Button had ook paar ploblemen. Bijv Monza toen hij 2de lag, maar uitviel door een technisch probleem.quote:Op maandag 29 juli 2013 09:03 schreef CloseToTheEdge het volgende:
[..]
2012 was juist wel een wereld van verschil. Hamilton werd minimaal 100 punten door de neus geboord door voornamelijk fouten van McLaren, onbetrouwbaarheid en opportunistische acties van tegenstanders. Ik blijf erbij dat 2012 zijn beste seizoen in de f1 ooit was.
Button zat al in de gras. Als hij remde zou Alonso crashen. Het was Grosjean's fout, daar kan je niet om heen.quote:Op maandag 29 juli 2013 11:51 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Maar Button gebruikt daar ook de inconsistentie en vaagheid in de regels. Je moet leven en laten leven, dus verstandig van Grosjean was het sowieso niet, maar je moet ook yielden als je in de aanloop naar een bocht geklopt bent. Button is een slimmerik daarin, en dat respecteer ik, maar hij gebruikt ook wel zijn status als volwassen coureur om daar oneigenlijke voordeeltjes uit te halen.
[..]
Dat is er net zo eentje. Die loopt ook altijd te mekkeren en dan komt de schuld automatisch bij de onervaren coureur te liggen en kan het nooit aan hem liggen.
Kletskoek. Er zijn al diverse keren rijders bestraft voor 'leaving the track and gaining an advantage'.quote:Op maandag 29 juli 2013 11:37 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat werd nooit bestraft en dit is voor het eerst. Niet consequent en niet consistent.
Godverdomme, kun jij niet lezen?quote:Op maandag 29 juli 2013 13:43 schreef k_man het volgende:
[..]
Kletskoek. Er zijn al diverse keren rijders bestraft voor 'leaving the track and gaining an advantage'.
Dus hoezo is het nu voor het eerst?quote:The incident for which Webber has been penalised happened when he was fighting the Williams of Kamui Kobayashi. Webber took Turn Seven around the outside of the Williams but overran the kerb and had all four wheels off track when he went past the Japanese. Formula 1 rules declare that as an illegal advantage and stewards investigating the incident after the race were left with no alternative but enforce a penalty.
Of Vettel met Button bij Hockenheim 2012quote:Op maandag 29 juli 2013 13:51 schreef k_man het volgende:
Kennelijk. Of jij kunt niet schrijven.
Hoe dan ook, Singapore 2012:
[..]
Dus hoezo is het nu voor het eerst?
Ja, maar dat is niet te vergelijken met de pech die Hamilton in 2012 had:quote:Op maandag 29 juli 2013 13:21 schreef ButtonenLiverpoolfan het volgende:
[..]
Button had ook paar ploblemen. Bijv Monza toen hij 2de lag, maar uitviel door een technisch probleem.
Dat is toch niet zo bijzonder, ik heb helemaal niets tegen die man maar hij is toch wel de minste van alle wereldkampioenen die nu nog in F1 zitten.quote:Op maandag 29 juli 2013 13:19 schreef ButtonenLiverpoolfan het volgende:
[..]
Button staat 6-4 voor in de kwalificatie tegenover Perez. Button kon regelmatig mee met het tempo van Hamilton, als hij dat niet kon is het geen schande ,want Hamilton is met Vettel de snelste in de formule 1.
Geen 1 van de wereldkampioenen zouden in deze McLaren goed presteren.quote:Op maandag 29 juli 2013 14:13 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dat is toch niet zo bijzonder, ik heb helemaal niets tegen die man maar hij is toch wel de minste van alle wereldkampioenen die nu nog in F1 zitten.
Zou best kunnen maar dat zeg ik ook niet.quote:Op maandag 29 juli 2013 15:21 schreef ButtonenLiverpoolfan het volgende:
[..]
Geen 1 van de wereldkampioenen zouden in deze McLaren goed presteren.
quote:Op maandag 29 juli 2013 13:51 schreef k_man het volgende:
Kennelijk. Of jij kunt niet schrijven.
Hoe dan ook, Singapore 2012:
[..]
Dus hoezo is het nu voor het eerst?
Wat snap je niet aan het woordje 'na'?quote:Ik heb in eerdere races ook al gewezen op de situatie dat coureurs na het inhalen de inhaalactie slechts kunnen afmaken door volledig buiten de baan te gaan. Die wijdere bocht maakt dan eigenlijk die inhaalactie mogelijk, en dus trek je voordeel.
Dit was niet na het inhalen. Grosjean zat al buiten de baan terwijl hij nog naast Massa reed.quote:Op maandag 29 juli 2013 17:33 schreef Weltschmerz het volgende:
Wat snap je niet aan het woordje 'na'?
Dat is dus het punt, die wijdere bocht maakt het inhalen mogelijk, en dan trek je zogenaamd geen voordeel als je er al net voorbij bent, maar wel voordeel als er nog een stukje auto tussenzit.quote:Op maandag 29 juli 2013 17:36 schreef k_man het volgende:
[..]
Dit was niet na het inhalen. Grosjean zat al buiten de baan terwijl hij nog naast Massa reed.
Ik dacht altijd dat als het voorwiel voorbij de auto is, de ander is ingehaald, maar of die theorie klopt....quote:Op maandag 29 juli 2013 17:49 schreef Geralt het volgende:
was het niet zo dat als je er half voorbij bent dat de ingehaalde partij dan bij moet geven? ergo massa in deze. geen wonder dat die als eerste aangaf dat er niets mis was met de inhaalactie
Wanneer is dat voorgekomen dan?quote:Op maandag 29 juli 2013 17:33 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
[..]
Wat snap je niet aan het woordje 'na'?
De vorige race, en die daarvoor, en die weer 2 races daarvoor. Ik heb het wel een paar keer in de betreffende topics gezegd.quote:
Nee, want dan was Button ook fout in de botsing met Grosjean, omdat die er al deels voor zat.quote:Op maandag 29 juli 2013 17:49 schreef Geralt het volgende:
was het niet zo dat als je er half voorbij bent dat de ingehaalde partij dan bij moet geven? ergo massa in deze. geen wonder dat die als eerste aangaf dat er niets mis was met de inhaalactie
Voorbeelden? Want ik heb het niet gezien.quote:Op maandag 29 juli 2013 18:21 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De vorige race, en die daarvoor, en die weer 2 races daarvoor. Ik heb het wel een paar keer in de betreffende topics gezegd.
Oeverloze discussies en weltschmerz in 1 zin? Dat kan ik niet plaatsenquote:Op maandag 29 juli 2013 18:21 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Nee, want dan was Button ook fout in de botsing met Grosjean, omdat die er al deels voor zat.
Dat is wat Weltschmerz altijd beweerde in de oeverloze discussies over de inhaalacties tussen Massa en Hamilton in 2011, maar dat bleek niet te kloppen want dat gold alleen bij het inhalen van een achterblijver.
Echte topcoureurs zouden Perez wel vaker outqualifien. Vorig jaar stond Hamilton ook wel eens op pole en wist Button niet eens in Q3 te komen, dus ik denk dat er met de huidige McLaren ook wel iets meer in zit.quote:Op maandag 29 juli 2013 15:21 schreef ButtonenLiverpoolfan het volgende:
[..]
Geen 1 van de wereldkampioenen zouden in deze McLaren goed presteren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |