De Fransen geloven er wel in:quote:Op zaterdag 27 juli 2013 14:56 schreef deleriouz het volgende:
Is er nog enige kans op tournedos vanavond?
quote:SUR L'EXTREME NORD...
RISQUE 4/4
STRUCTURES : MULTI, SUP
Un risque convectif de niveau maximal est émis pour la fin d'après-midi, soirée et début de nuit, compte tenu d'un risque de tornade évalué supérieur à 50%, avec potentiel > 20% de tornade de forte intensité (> EF2).
[..]
L'activité orageuse la plus sévère est attendue entre 17h locales et 01h locales la nuit prochaine. Durant cette période, des orages de type supercellulaire pourront se produire dans un premier temps, avec risque significatif de fortes chutes de grêle (grêlons pouvant dépasser localement 5 cm de diamètre) et potentiel élevé de formation de tornades.
[..]
A noter qu'une incertitude demeure quant au réchauffement optimal des basses couches, en présence d'une couverture nuageuse sensible sur le Nord - Pas de Calais en ce début d'après-midi. Le potentiel convectif pourrait s'en trouver amoindri. Néanmoins, la probabilité de phénomènes sévères est jugée suffisamment sérieuse pour laisser craindre des phénomènes localement extrêmes.
quote:Op zaterdag 27 juli 2013 14:56 schreef deleriouz het volgende:
Is er nog enige kans op tournedos vanavond?
Zou best kunnen...quote:Op zaterdag 27 juli 2013 14:58 schreef Gwywen het volgende:
Ik zat net dus onder die bui die Koelkastje zo mooi had gefotografeerd in het vorige deel, en zat heel stoer buiten onder de veranda.
Toen opeens een flits vlakbij - een bol, eigenlijk - en op datzelfde moment een knal, zo ongelooflijk hard, ik was praktisch doof.
Meteen daarna hadden we allemaal een ijzersmaak in onze mond, heel gek.
Ik weet niet of het nou een inslag was of een bolbliksem, we hebben iig wel allemaal een bol in de lucht gezien.
Is wellicht ozon (O3).quote:Op zaterdag 27 juli 2013 14:58 schreef Gwywen het volgende:
Meteen daarna hadden we allemaal een ijzersmaak in onze mond, heel gek.
Hele kleintjes dan zeker?quote:Op zaterdag 27 juli 2013 15:02 schreef Kowloon het volgende:
[..]
In Nederland komen bijna de meeste tornados ter wereld voor.(Serieus)
Maar wel op het water zeker?quote:Op zaterdag 27 juli 2013 15:02 schreef Kowloon het volgende:
[..]
In Nederland komen bijna de meeste tornados ter wereld voor.(Serieus)
Dat wel, maar per vierkant km ligt het hoger dan in de VS. Vond ik wel leuke statistiek toen ik dat laatst las.quote:
Kijk er echt van op. Moet aan die film denken waarin men op tornadojacht gaat in Amerika. Ik heb er hier nog nooit een gezien. Jij?quote:Op zaterdag 27 juli 2013 15:04 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Dat wel, maar per vierkant km ligt het hoger dan in de VS. Vond ik wel leuke statistiek toen ik dat laatst las.
Ze zijn hier vaak erg klein. Denk dan aan EF0 tornado's. Hier noemen we dat vaak windhozen. Ik weet niet of ze bij die statistieken de waterhozen meenemen. Dat zou denk ik verklaren waarom onze aantallen zo hoog liggen.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 15:05 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Kijk er echt van op. Moet aan die film denken waarin men op tornadojacht gaat in Amerika. Ik heb er hier nog nooit een gezien. Jij?
Dankje. Wist ik allemaal niet. Heb weleens zo'n waterhoos(je) gezien ooit.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 15:11 schreef Disorder het volgende:
[..]
Ze zijn hier vaak erg klein. Denk dan aan EF0 tornado's. Hier noemen we dat vaak windhozen. Ik weet niet of ze bij die statistieken de waterhozen meenemen. Dat zou denk ik verklaren waarom onze aantallen zo hoog liggen.
Maar echt grote 'Amerikaanse' tornado's hebben we hier ook. Alleen niet zo vaak. Ons landoppervlak is erg klein, waardoor ze er net vaak langsgaan (Duitsland, Polen bijvoorbeeld). En in Nederland hebben we geen gelijkwaardige klimatologische omstandigheden zoals in de VS, waardoor supercellen sowieso niet zo vaak voorkomen. Maar het kan dus wel.
Ik heb iets van 10 gezien ofzo, waarvan in ieder geval 2 volledig tot beneden. Zeil nog wel eens op de Wadden en het IJsselmeer. En zeker in augustus en september zijn ze nog wel eens te zien. Boven land zijn ze een stuk zeldzamer. En die waterhoosjes zijn ook totaal niet krachtig, maar het blijven tornado'squote:Op zaterdag 27 juli 2013 15:05 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Kijk er echt van op. Moet aan die film denken waarin men op tornadojacht gaat in Amerika. Ik heb er hier nog nooit een gezien. Jij?
Ja worden meegenomen in de statistieken.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 15:11 schreef Disorder het volgende:
Ze zijn hier vaak erg klein. Denk dan aan EF0 tornado's. Hier noemen we dat vaak windhozen. Ik weet niet of ze bij die statistieken de waterhozen meenemen. Dat zou denk ik verklaren waarom onze aantallen zo hoog liggen.
Van de facebook-pagina van de Zwarte cross. Dat dikgedrukte is dus niet helemaal zeker.quote:Weer update: Rond 13:00u verwachten we even een bui met even flink wat wind. Daarna klaart het op, maar houd regenjasjes dus even bij de hand!
Verder vandaag is het lekker zomers op de Zwarte Cross met een temperatuur tussen de 25 en 30 graden! Vanavond blijft het droog!
Maar zijn dit soort tornado's ongevaarlijk?quote:Op zaterdag 27 juli 2013 15:13 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik heb iets van 10 gezien ofzo, waarvan in ieder geval 2 volledig tot beneden. Zeil nog wel eens op de Wadden en het IJsselmeer. En zeker in augustus en september zijn ze nog wel eens te zien. Boven land zijn ze een stuk zeldzamer. En die waterhoosjes zijn ook totaal niet krachtig, maar het blijven tornado's
Lekker stom om zoiets uit te vaardigen natuurlijk. Grote kans dat het niet zo is.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 15:15 schreef Disorder het volgende:
[..]
Van de facebook-pagina van de Zwarte cross. Dat dikgedrukte is dus niet helemaal zeker.
Leuk die molen zo naast de tornado. Zo blijft het beeld over Nederland vol met molens weer 10 jaar langer hangen.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 15:15 schreef Disorder het volgende:
Hier een goed gedocumenteerd voorbeeld van tornado's in Nederland: http://www.knmi.nl/cms/co(...)zen_van_25_juni_1967
[ afbeelding ]
Ik vind het een tikkeltje riskant, zeker na Pukkelpop. Het kan evengoed droog blijven. Maar de ingrediënten voor een gevaarlijke cel zijn aanwezig voor vanavond.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 15:15 schreef roislecxe het volgende:
[..]
Lekker stom om zoiets uit te vaardigen natuurlijk. Grote kans dat het niet zo is.
Precies, en zo'n cel munt het altijd op mensenmassa's op open velden. Dat is in het verleden wel gebleken.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 15:19 schreef Disorder het volgende:
[..]
Ik vind het een tikkeltje riskant, zeker na Pukkelpop. Het kan evengoed droog blijven. Maar de ingrediënten voor een gevaarlijke cel zijn aanwezig voor vanavond.
Haha. Met opzet ook echtquote:Op zaterdag 27 juli 2013 15:21 schreef roislecxe het volgende:
[..]
Precies, en zo'n cel munt het altijd op mensenmassa's op open velden. Dat is in het verleden wel gebleken.
Totaalschade op een lengte van 11 KM en 200 meter breedquote:Op zaterdag 27 juli 2013 15:15 schreef Disorder het volgende:
Hier een goed gedocumenteerd voorbeeld van tornado's in Nederland: http://www.knmi.nl/cms/co(...)zen_van_25_juni_1967
[ afbeelding ]
Lijkt me niet helemaal waar. Dat zelfde weersverschijnsel gebeurd ook wel boven lege weilanden, maar dan is het niet nieuwswaardig. Het weer kan er niets aan doen dat die velden plotseling vol staan met mensen.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 15:21 schreef roislecxe het volgende:
[..]
Precies, en zo'n cel munt het altijd op mensenmassa's op open velden. Dat is in het verleden wel gebleken.
Fun facts van wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tornado_(wervelwind)quote:In Nederland en België komen ook af en toe tornado's voor. Uit onderzoek blijkt dat er in Nederland naar schatting 35 tornado's per jaar voorkomen.[2] Per eenheid van oppervlakte is dit 8,4 tornado's per 10.000 km2 of 21,8 tornado's per 10.000 vierkante mijl. Ter vergelijking: in Florida, de staat met de hoogste tornadodichtheid van Amerika, komen per 10.000 vierkante mijl 9,4 tornado's voor of 3,6 tornado's per 10.000 km2.[3] Er is echter één groot verschil.
Vaak zijn het zwakke tornado's, die meestal windhozen genoemd worden. Dit geldt overigens ook voor Florida, wat niet in Tornado alley ligt (in dat geval is het Oklahoma met 8,2 tornado's per 10.000 vierkante mijl). Een enkele keer bereikt ook in Nederland of België een windhoos de kracht van een sterke (Amerikaanse) tornado, zoals op:
- 10 augustus 1925 in Borculo, zie: stormramp van 1925.
- 1 juni 1927 bij Neede (F4),[4] zie stormramp van 1927.
- 23 augustus 1950 op de Veluwe (F4/F5). Het schadespoor van deze tornado had een lengte van 46 kilometer en was 400 tot 1400 meter breed, en liep voornamelijk door de plaatselijke bossen. Er vielen geen slachtoffers.[5][6] Zie: Tornado van 23 augustus 1950.
- 27 maart 1966 in Winterswijk, het Winterswijkse Feestgebouw aan de Haitsma Mulierweg werd verwoest. Ook in de omgeving van het Feestgebouw richtte de windhoos veel schade aan. Aan de Wilhelminastraat, de Groenloseweg en Morgenzonweg waaiden daken geheel of gedeeltelijk weg, zoals het dak van de kantine van voetbalvereniging WVC.[7]
- 25 juni 1967 in Oostmalle, Chaam en Tricht (F3).[4] Zie: Tornado van 25 juni 1967.
- 14 augustus 1999 in Doornik. De kathedraal van Doornik werd zwaar beschadigd.
Een historische tornado waarvan de sporen tot op de dag van vandaag zichtbaar zijn is de tornado die tijdens de zomerstorm van 1 augustus 1674 de Dom van Utrecht trof. Het schip van de kerk stortte in en sindsdien staat de Domtoren los van de kerk. De brokstukken bleven nog lang liggen, maar na opruiming hiervan is ter plaatse het Domplein aangelegd.
Op enige kilometers afstand van de Belgische grens werd de Franse stad Hautmont op 3 augustus 2008 getroffen door een F3-tornado. Daarbij vielen 3 doden en 19 gewonden. 1000 huizen raakten beschadigd. Hiervan werden 250 onbewoonbaar. Deze tornado maakte deel uit van een Europees slechtweerfront. Dezelfde dag werden ook Oostermeer in Friesland en de provincie Groningen door een minder zware tornado getroffen.
Achterhoek is geliefd bij tornado'squote:Op zaterdag 27 juli 2013 15:25 schreef Disorder het volgende:
[..]
Fun facts van wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tornado_(wervelwind)
Is natuurlijk ook gewoon toevallig, maar wel typisch dat het tot 2x toe op zo'n festival is gebeurd. En natuurlijk is het nooit verstandig om maar de wereld in te slingeren dat het vanavond droog zonnig en warm blijft, als er behoorlijk potentie is voor zwaar weer.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 15:25 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
[..]
Lijkt me niet helemaal waar. Dat zelfde weersverschijnsel gebeurd ook wel boven lege weilanden, maar dan is het niet nieuwswaardig. Het weer kan er niets aan doen dat die velden plotseling vol staan met mensen.
Ik heb m'n zusje wel een duidelijke omschrijving gegeven waar ze moet zijn als er noodweer komt vandaag op ZC.
Moet vanavond ook naar verjaardag, speciaal een mooie partytent gekocht bij hun nieuwe huisje. Ben benieuwd of ie blijft staan mocht het gaan spokenquote:Op zaterdag 27 juli 2013 15:37 schreef Resistor het volgende:
Mijn vader wordt 65, en mijn moeder wilde per se een partytent in de tuin voor het feest vanavond. Geen probleem, ze hebben er meerdere liggen, en zo komen ze weer eens van die oude zooi af
Bij Bretagne/Nantes begint het alweer aardig rood te kleuren op de Euro-buienradar
http://www.onweer-online.nl/onweer-indices/quote:Op zaterdag 27 juli 2013 15:45 schreef Jorian29 het volgende:
Iemand ergens een actuele CAPE-waarden-kaart? Die van zomerweer.com is down, en die was juist zo goed.
Denk niet dat een probleem is. Maar je moet ook terugquote:Op zaterdag 27 juli 2013 15:48 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Hoop dat het nog even droog blijft, moet om 16.30 stukkie fietsen...
http://www.meteoned.nl/Cape.htmlquote:Op zaterdag 27 juli 2013 15:45 schreef Jorian29 het volgende:
Iemand ergens een actuele CAPE-waarden-kaart? Die van zomerweer.com is down, en die was juist zo goed.
Ja vanavond rond 23.00 pas. Maar dat vind ik minder erg terug. Thuis wacht dan eventueel een heerlijk warme douchequote:Op zaterdag 27 juli 2013 15:49 schreef roislecxe het volgende:
[..]
Denk niet dat een probleem is. Maar je moet ook terug
Sorryquote:Op zaterdag 27 juli 2013 16:04 schreef YazooW het volgende:
[..]
Dat zijn kaarten die het GFS heeft uitgepoept, niet actueel dus.
Er beginnen landinwaarts ook wat buien te ontstaan, zou best wel een nieuwe lijn kunnen worden.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 16:12 schreef Coelho het volgende:
Het gebied dat nu boven Frankrijk ligt lijkt veel meer Westelijk georiënteerd dan het gebied dat we vanochtend gehad hebben.
Laten we het hopen..quote:Op zaterdag 27 juli 2013 16:23 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Het is dan ook nog helemaal niet begonnen. Vanochtend was een opwarmertje.
Been there, done that, got the wet t-shirt...quote:Op zaterdag 27 juli 2013 16:27 schreef roislecxe het volgende:
Aan de ene kant denk ik ga maar helemaal loos vanavond/vannacht. Want dat mag wel eens een keer.
Aan de andere denk ik blijf maar lekker droog en trek maar hierlangs zoals altijd, want ik heb weinig zin om net als in 2004 aan een partytent te gaan hangen met zn tienen omdat hij anders wegvliegt...
Moeilijk moeilijk...
Ja. Er hangt te veel troep in de lucht.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 16:40 schreef DemonRage het volgende:
Nou wordt het toch onderhand eens tijd dat de zon goed doorbreekt. Nog steeds te veel wolkentroep van dat geval wat vanochtend over kwam.
Afhankelijk van de opwarming. Valt weinig over te zeggen.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 16:21 schreef Logician het volgende:
Kan Enschede nog iets verwachtten volgens jullie?
Aalten haalt nu toch wel weer 27 gradenquote:Op zaterdag 27 juli 2013 17:17 schreef Disorder het volgende:
[..]
Afhankelijk van de opwarming. Valt weinig over te zeggen.
Begint echt heet te worden weer ja....quote:Op zaterdag 27 juli 2013 17:00 schreef Vogeltje88 het volgende:
Volgens mij warmt het in Zwolle nog onmogelijk genoeg op voor een flinke onweersbui
Eventjes de volle zon erbij en dan gaat het idd lekker.quote:
Dat linker ding of dat rechter ding ?quote:Op zaterdag 27 juli 2013 17:57 schreef DemonRage het volgende:
Dat grote ding boven Frankrijk ontwikkelt zich oostwaarts... misschien wel tot een meer horizontaal geörienteerde lijn.
De buisnelheid lag ook vrij hoog waardoor er lokaal weinig (water)overlast ontstond. Verder weinig ontladingen; het was dan ook vooral CC.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 17:09 schreef Kentekenplaat het volgende:
Voor code oranje viel het vies tegen. Het kwam niet in de buurt van 17 juli 2004.
Jep, het lijkt groter te worden in oostelijke richtingquote:Op zaterdag 27 juli 2013 18:16 schreef DemonRage het volgende:
Eindelijk heeft de zon hier even vrij spel.
De temperatuur is inmiddels naar de 25°C gestrompeld, terwijl het 40 km ten ZO allang 27°C is.
Btw: in het noordelijkste punt van Frankrijk is ook een bui ontstaan inmiddels.
Gril aan ... smijt het vlees maar op de grond.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 18:34 schreef zatoichi het volgende:
Zo grill aan hier in utrecht , ik draag mijn steentje bij aan de hitte!
Daar woon ik vlakbij. Reed toen net op de A28, was echt eecht angstaanjagende bui met rukwinden, slagregens en heel veel bliksemontladingen. Dichterbij huis lagen takken op de weg en eenmaal thuis bleek dat het zonnescherm kapot was gerukt door de wind.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 18:25 schreef Paul het volgende:
Hier zitten wel leuk tussen van 2 jaar terug in Zeist
Check vanaf 1:13
Die dag was was hier in Eindhoven ook een zonnescherm van de flat waar ik woon aan flarden gereten door de wind. Er zat erg veel wind in die buien.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 18:42 schreef Angry_Bird het volgende:
[..]
Daar woon ik vlakbij. Reed toen net op de A28, was echt eecht angstaanjagende bui met rukwinden, slagregens en heel veel bliksemontladingen. Dichterbij huis lagen takken op de weg en eenmaal thuis bleek dat het zonnescherm kapot was gerukt door de wind.
Kan niet wachtentwitter:weermanreinier twitterde op zaterdag 27-07-2013 om 18:31:23Zowel boven NW als Midden Frankrijk zeer zware onweersbuien nu. Vooral brongebied Midden FR voor NL mogelijk van belang. Stay tuned reageer retweet
quote:Op zaterdag 27 juli 2013 18:51 schreef ZaZoe het volgende:
Kan niet wachtentwitter:weermanreinier twitterde op zaterdag 27-07-2013 om 18:31:23Zowel boven NW als Midden Frankrijk zeer zware onweersbuien nu. Vooral brongebied Midden FR voor NL mogelijk van belang. Stay tuned reageer retweet
Kijk zelf op de buienradar om een schatting te makenquote:
quote:Op het dancefestival Tomorrowland dansen opnieuw 60.000 bezoekers op de beats van het festivaldomein in Boom. Het is vandaag de tweede dag van het festival, dat volledig uitverkocht is. De feestgangers waren er vandaag ook weer erg vroeg bij.
Vandaag leek nochtans in mineur te beginnen. Ook Boom kreeg af te rekenen met onweer. "Toen ik wakker werd en uit mijn tent kwam, waaide het hard. Het stormde", getuigt een festivalganger. Heel wat partytenten waren ook omvergewaaid.
Maar het terrein ligt er nu ondanks zoveel regen opnieuw goed bij. De zon schijnt volop en het terrein wemelt opniuew van de ontblote bovenlijven.
Tomorrowland is ook voorbereid op allerlei gevaren zoals stormweer. Er is een "riskcentrum" om met moderne technieken alles op te volgen. Dit om drama's zoals op Pukkelpop twee jaar geleden te vermijden.
De weergoden hebben vaak wel een oogje voor evenementen.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 19:10 schreef ZaZoe het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
En er is zo lijkt nog meer slecht weer op komst..
Ik zal het jullie kant op blazenquote:Op zaterdag 27 juli 2013 18:58 schreef Momo... het volgende:
Ik denk dat het pas om een uur of 11 in NL is. Tenminste dat wat uit Z-Frankrijk komt
Tuurlijk niet... zolang ze bij het KNMI nog niets zeker weten gaat er geen weeralarm uit. Zoiets gebeurt meestal pas als de buien de landsgrens bereiken en nog op volle kracht zijn.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 19:13 schreef starla het volgende:
Ok jongens, what happened. Ben net wakker (nachtdienst gehad). Ik lees op NOS niets engs ofzo...
Jij zegt het en ik dacht het net toen ik op de radar keekquote:Op zaterdag 27 juli 2013 19:36 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
Als die twee gebieden boven Frankrijk samensmelten
Dat lijkt wel te gaan gebeuren... denk dat we het na 2 radarupdates wel zeker weten.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 19:36 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
Als die twee gebieden boven Frankrijk samensmelten
Estofex vind ik altijd bijzonder accuraat met de verwachting tov andere weersites. Doen ze goedquote:Op zaterdag 27 juli 2013 19:16 schreef DemonRage het volgende:
En de meteorologen bij Estofex roepen het sowieso niet van de daken, ze houden het wel gewoon bij hun eigen site.
Lekker raggen door de modderquote:Op zaterdag 27 juli 2013 19:38 schreef tralalala het volgende:
Omroep Gelderland nu, Zwarte cross tijdens de bui.
Zo te zien inderdaad wel, maar ik denk dat we er dan niet raar van moeten opkijken als de energie door het andere front wordt opgeslokt en de bui wegsterft en richting Dld trekt... Zoals zo vaak dus...quote:Op zaterdag 27 juli 2013 19:39 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Dat lijkt wel te gaan gebeuren... denk dat we het na 2 radarupdates wel zeker weten.
Jep... Ik wacht er ook opquote:Op zaterdag 27 juli 2013 19:56 schreef Pielemuisje het volgende:
hmmm, als die 2 precies op midden limburg gaan samenvoegen hoe het nu lijkt, is er dan nog veel in petto voor mij?!
quote:Op zaterdag 27 juli 2013 20:05 schreef starla het volgende:
Nog geen deuken in m'n auto (of takken erop Crash)
Maak je andere dagen wel deuken dan?quote:Op zaterdag 27 juli 2013 20:05 schreef starla het volgende:
Geen deuken in m'n auto (of takken erop Crash)
quote:Op zaterdag 27 juli 2013 20:12 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
[..]
Maak je andere dagen wel deuken dan?
Maar wel schoon geregentquote:Op zaterdag 27 juli 2013 20:05 schreef starla het volgende:
Geen deuken in m'n auto (of takken erop Crash)
Afkoeling is ver te zoekenquote:
Nee, want hij stond dus onder de bomen, alleen maar veel bladeren eropquote:
Niet als die gaat right-moven.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 20:33 schreef Guanabana het volgende:
Ziet er naar uit dat die Frankrijk-bui net te westelijk overkomt, of niet?
Gaat toch aardig richting Goudaquote:Op zaterdag 27 juli 2013 20:33 schreef Guanabana het volgende:
Ziet er naar uit dat die Frankrijk-bui net te westelijk overkomt, of niet?
Kennen we deze nog? 2011 was het volgens mij:quote:Op zaterdag 27 juli 2013 20:33 schreef BlueNumber het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Is die foto nu van 2011 of is die van nu?quote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:03 schreef AchJa het volgende:
[..]
Kennen we deze nog? 2011 was het volgens mij:
[ afbeelding ]
En wat zegt dat?quote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:10 schreef BlueNumber het volgende:
http://www.buienradar.nl/wolkenhoogte
Ik zie al toppen van 11 - 12 km verschijnen
Gevonden!quote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:06 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Is die foto nu van 2011 of is die van nu?
Goed, Gna gna gna, mhuwhahahaha whahahahaquote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:16 schreef Disorder het volgende:
[..]
Meer (val)winden. Hagel. Meer schade.
Ik nuanceer het liever tot grotere kans opquote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:16 schreef Disorder het volgende:
[..]
Meer (val)winden. Hagel. Meer schade.
Klopt.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:19 schreef BlueNumber het volgende:
[..]
Ik nuanceer het liever tot grotere kans op
Dat is het niet geworden.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 12:39 schreef roislecxe het volgende:
Voor Breda staat dat het vandaag tussen de 29 en 31 graden zou worden. Lijkt me niet meer haalbaar aangezien het nu half 1 smiddags is en de temp onder de 20 is gezakt?
Eigenlijk was het in heel het land 24 graden of warmer. In het oosten 26 en in Limburg inderdaad 27/28.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:36 schreef Arcee het volgende:
[..]
Dat is het niet geworden.
Is het na de buien überhaupt nog ergens boven de 25 gekomen buiten Limburg?
Hé jammerquote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:44 schreef zoem het volgende:
[..]
Kan het niet zien, het regent in mn glazen bol
twitter:OhSarcasme twitterde op zaterdag 27-07-2013 om 19:28:14WAT DE STORM EN HET #NOODWEER VAN VANDAAG ALLEMAAL AANGERICHT HEEFT: http://t.co/s98UQIbkVD reageer retweet
Waar vind ik die Benelux radar dan?quote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:46 schreef zoem het volgende:
De Europese radar gebruikt een andere schaal voor de kleuring, dus het geeft nogal een vertekend beeld (lijkt zwaarder dan het is) tov de Benelux radar.
quote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:46 schreef ZaZoe het volgende:
twitter:OhSarcasme twitterde op zaterdag 27-07-2013 om 19:28:14WAT DE STORM EN HET #NOODWEER VAN VANDAAG ALLEMAAL AANGERICHT HEEFT: http://t.co/s98UQIbkVD reageer retweet
Tussen die 2 lijnen in gewoon een dikke buiencel ontstaan.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:51 schreef tralalala het volgende:
http://wolken.buienradar.nl/nl?ir=true
Dat moet toch wel wat worden vanavond/vannacht?![]()
Groeit aardig
Het gaat altijd los in Hier.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:48 schreef capuchon_jongen het volgende:
De wind neemt fel toe hier, wordt pikkedonker hier
Dat laatste heeft er wellicht mee te maken dat de zon inmiddels 20 minuten geleden is onder gegaan.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:48 schreef capuchon_jongen het volgende:
De zon gaat onder he.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:48 schreef capuchon_jongen het volgende:
De zon gaat onder en daarmee is het zichtbare spectrum weg en ziet die satellietcamera niets meer. De IR-beelden lopen wel door omdat warmtestraling.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:54 schreef BlueNumber het volgende:
lolwhut, radar kapoet?
http://wolken.buienradar.nl/nl
Twente ook graag.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 22:03 schreef Aelse het volgende:
Nou, ik zit hier op nog geen 5km van de grens met Belsj, er komt een heel aardig systeem deze kant uit dat nu al van zich laat zien en af en toe horen, terwijl het toch nog op een flinke afstand hangt. Ik zeg, Limburg krijgt nog vuurwerk en niet een beetje.
jeuj vuurwerkquote:Op zaterdag 27 juli 2013 22:03 schreef Aelse het volgende:
Nou, ik zit hier op nog geen 5km van de grens met Belsj, er komt een heel aardig systeem deze kant uit dat nu al van zich laat zien en af en toe horen, terwijl het toch nog op een flinke afstand hangt. Ik zeg, Limburg krijgt nog vuurwerk en niet een beetje.
quote:Op zaterdag 27 juli 2013 22:07 schreef Aelse het volgende:
Ik help het je hopen. De temperatuur is vlak na de bui van vanmorgen een graad of 9 gestegen, de luchtvochtigheid is daarbij boven de 75% gebleven. Daarna is een lichte daling ingezet van temp en luchtvochtigheid. Op dit moment is het weer warmer aan het worden en de luchtvochtigheid schiet omhoog als een malle.
Er zal dus op dit moment een inversielaag hangen die straks gaat worden doorbroken door die storing. Op dat moment komt er dus in elk geval ruim voldoende energie vrij om voor flinke convectie te zorgen.
quote:Op zaterdag 27 juli 2013 22:16 schreef capuchon_jongen het volgende:
Onweer zit vlak boven mijn dorp nu en ik moet zeggen wat een spektakel.
Westen van Belgiëquote:
Nee, 3 seconden is ongeveer 1 kmquote:Op zaterdag 27 juli 2013 22:17 schreef capuchon_jongen het volgende:
Hoe gaat die regel weer?
heb zes seconden geteld tussen bliksem en donder?
6 seconden = 6 km?
6 sec = 2 kmquote:Op zaterdag 27 juli 2013 22:17 schreef capuchon_jongen het volgende:
Hoe gaat die regel weer?
6 seconden = 6 km?
Nee, iedere 3 seconden is grofweg 1 km.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 22:17 schreef capuchon_jongen het volgende:
Hoe gaat die regel weer?
6 seconden = 6 km?
Ja, dat is de vuistregel, echter kan de ontlading zich over kilometers horizontaal uitbreiden.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 22:18 schreef JDude het volgende:
[..]
Nee, iedere 3 seconden is grofweg 1 km.
Ja en dan hoor je dus een rollende donder waarbij het deel wat verder weg ligt later komt.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 22:21 schreef starla het volgende:
Ja, dat is de vuistregel, echter kan de ontlading zich over kilometers horizontaal uitbreiden.
Zeker weten:quote:Op zaterdag 27 juli 2013 22:21 schreef starla het volgende:
[..]
Ja, dat is de vuistregel, echter kan de ontlading zich over kilometers horizontaal uitbreiden.
[ afbeelding ]
Gebiedjes uit Bretagne en uit de Pyreneeën doen een wedstrijdje wie het eerst in Nederland is.quote:
Best wel ziek hoor. Rapportage gezien op discovery een tijd geleden waarbij een jonge vent werd geraakt door bliksem op klaarlichte dag. Bleek iets van 10km verder op het te onweren. Gelukkig zijn dat uitzonderingen.quote:
En dat andere stuk denkt, fuck it, ik ga naar de middelandse zeequote:Op zaterdag 27 juli 2013 22:30 schreef JDude het volgende:
[..]
Gebiedjes uit Bretagne en uit de Pyreneeën doen een wedstrijdje wie het eerst in Nederland is.
Goeie LSD.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 22:30 schreef Dagoduck het volgende:
Ik was een keer in Frankrijk en toen zag ik rode bliksem, iemand die daar meer over weet?
Hey hou het beetje begrijpbaar voor de gemiddelde fokker!!quote:Op zaterdag 27 juli 2013 22:22 schreef zoem het volgende:
Snelheid van het geluid kun je bepalen metVoor lucht is R zo'n 287, T is 288.15 K (ISA) en gamma is 1.4.
Dat heb ik een paar topics terug uitgelegd volgens mij. Komt door de samenstelling van de lucht en de aanwezigheid van bijvoorbeeld regen, fijnstof en dergelijke.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 22:30 schreef Dagoduck het volgende:
Ik was een keer in Frankrijk en toen zag ik rode bliksem, iemand die daar meer over weet?
Eigenlijk mag dat soort informatie wel in OP post, iets interessanter dan 6 dikke mokkels in de regen.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 22:32 schreef zoem het volgende:
[..]
Dat heb ik een paar topics terug uitgelegd volgens mij. Komt door de samenstelling van de lucht en de aanwezigheid van bijvoorbeeld regen, fijnstof en dergelijke.
Dat was deze post: WKN / De atmosfeer staat op ontploffen #627 Wondenlikken in Enschedequote:Op zaterdag 27 juli 2013 22:35 schreef practics het volgende:
[..]
Eigenlijk mag dat soort informatie wel in OP post, iets interessanter dan 6 dikke mokkels in de regen.
Homo.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 22:35 schreef practics het volgende:
[..]
Eigenlijk mag dat soort informatie wel in OP post, iets interessanter dan 6 dikke mokkels in de regen.
Ja goed als je het ook 200x kunt herhalen omdat ze liever onzin in OP zetten dan werkelijke informatie kan ik wel snappen dat je op gegeven moment de moeite niet meer neemt. Maar bedankt igg.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 22:36 schreef zoem het volgende:
[..]
Dat was deze post: WKN / De atmosfeer staat op ontploffen #627 Wondenlikken in Enschede
Niet zo heel uitgebreid zie ik net, maar och.
*jouwquote:Op zaterdag 27 juli 2013 22:39 schreef practics het volgende:
[..]
Met jou username mag je ander zeker niet uitschelden voor Homo.
![]()
dat mag altijdquote:Op zaterdag 27 juli 2013 22:42 schreef capuchon_jongen het volgende:
Ik heb een filmpje gemaakt van het onweer, moet ik hier posten?
Ik vind het niet bijzonder. Maar goed smaken verschillen.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 22:41 schreef Kapitein_Schavuit het volgende:
Ik vind die chicks in de OP wel geil.
Trololquote:
Doe je adres maar, weet dat je ergens in de buurt woont. Kom ik wel hatenquote:Op zaterdag 27 juli 2013 22:43 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Kom haten dan.
Tevens zes lekkere dames voor je post.
[ afbeelding ]
Dates afspreken per DM aub.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 22:47 schreef practics het volgende:
[..]
Doe je adres maar, weet dat je ergens in de buurt woont. Kom ik wel haten
Onderaan de Alpe d'Huez.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 22:47 schreef practics het volgende:
[..]
Doe je adres maar, weet dat je ergens in de buurt woont. Kom ik wel haten
quote:Op zaterdag 27 juli 2013 22:47 schreef Kapitein_Schavuit het volgende:
[..]
Dates afspreken per DM aub.
Niet je vakantie adres held.quote:
En maar heel de dag op FOK!quote:
Ik chill de hele tijd alquote:Op zaterdag 27 juli 2013 22:54 schreef Toto69 het volgende:
Gasten doe eens chill joh stelletje heethoofden.
Zal mij benieuwen.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 22:55 schreef zoem het volgende:
En toen was het ergste al weer voorbij in Zeeland. Voor de rest van Nederland is het nog stilte voor de storm.
Passen ons naar het weer aan.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 22:54 schreef Toto69 het volgende:
Gasten doe eens chill joh stelletje heethoofden.
quote:Op zaterdag 27 juli 2013 22:47 schreef Kapitein_Schavuit het volgende:
[..]
Dates afspreken per DM aub.
quote:Op zaterdag 27 juli 2013 22:57 schreef Toto69 het volgende:
[..]
Nou het weer stelt niet veel voor hier in Almelo dus.
Hier hetzelfde hoor, ook dood van de warmte.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 22:58 schreef practics het volgende:
[..]Ga dood hier van de warmte, behoorlijk Luchtvochtigheid 89.0 % fucked dus
Weet niet in welk deel van Almelo jij zit vertel me dan loop ik daar heen voor verkoeling![]()
Hahah dat beestje zat op mijn net gecoate lak, en kon eigenlijk helemaal niet blijven staan, als je goed kijk zie je ook gewoon die pootjes raar staan.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 22:45 schreef Momo... het volgende:
[..]
Practics ik krijg elke de neiging om een vliegenmepper te pakken als ik je icon zie
Ik krijg zoveel fan mail via dmquote:Op zaterdag 27 juli 2013 23:00 schreef Toto69 het volgende:
[..]
Hier hetzelfde hoor, ook dood van de warmte.
Oh, ik had je al eens gedm't dat ik in het noord-oosten van Almelo woon
Oh nou ja, beter dan dat ik onbekend ben, misschien ken je me in het echt welquote:Op zaterdag 27 juli 2013 23:03 schreef practics het volgende:
[..]
Ik krijg zoveel fan mail via dmsoms weet ik niet meer wie wie is. Alleen bepaalde personen blijven mij bij zoals Pino, daar heb ik het eerder mee in het vet gehad. Ook om non reden van zijn kant.
Ja negeer me maar jaquote:Op zaterdag 27 juli 2013 23:03 schreef capuchon_jongen het volgende:
voor de mensen die een amateur video willen zien, je kan wel 1 goede bliksemstraal zien
http://tinypic.com/r/33k69o8/5
Rond 01:00 lijkt er toch wat over ons heen te gaan trekken...quote:
Ik hoop hetquote:Op zaterdag 27 juli 2013 22:57 schreef BlueNumber het volgende:
hmmm, noord-zuid lijntje en het lijkt erop dat Rotterdam de volle laag krijgt, wat een langdurige hoge neerslagintensiteit kan betekenen..
Hoewel de wens vooral de vader van de gedachte is.
Geen idee, ken je niet.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 23:03 schreef practics het volgende:
[..]
Ik krijg zoveel fan mail via dmsoms weet ik niet meer wie wie is. Alleen bepaalde personen blijven mij bij zoals Pino, daar heb ik het eerder mee in het vet gehad. Ook om non reden van zijn kant.
Wie moet er nu jou hebbenquote:Op zaterdag 27 juli 2013 23:07 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Geen idee, ken je niet.
Zeker weten dat dat niet Pino0 was? Laatst werd dat ook al door elkaar gehaald.
Je woont ook in die contreien?quote:Op zaterdag 27 juli 2013 23:07 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Rond 01:00 lijkt er toch wat over ons heen te gaan trekken...
Ik heb verder helemaal niks met Almelo, dus dan zou je in de zelfde leeftijdscategorie als mij moeten vallen. Anders betwijfel ik of we elkaar kennen.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 23:05 schreef Toto69 het volgende:
[..]
Oh nou ja, beter dan dat ik onbekend ben, misschien ken je me in het echt wel
Tijdje geleden plaatste ik vrij pittige opmerking tegen minthy, waar ik verder absoluut niks mee bedoelde. Toen waren er gelijk 2 van die kneuzen die begonnen te huilen, 1 daarvan hete iets met Pino. Het leek wel alsof ik in een kerk verkondigde dat god kut was. Dat effectquote:Op zaterdag 27 juli 2013 23:07 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Geen idee, ken je niet.
Zeker weten dat dat niet Pino0 was? Laatst werd dat ook al door elkaar gehaald.
Noem die leeftijdscategorie maar eens.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 23:09 schreef practics het volgende:
[..]
Ik heb verder helemaal niks met Almelo, dus dan zou je in de zelfde leeftijdscategorie als mij moeten vallen. Anders betwijfel ik of we elkaar kennen.
[..]
Tijdje geleden plaatste ik vrij pittige opmerking tegen minthy, waar ik verder absoluut niks mee bedoelde. Toen waren er gelijk 2 van die kneuzen die begonnen te huilen, 1 daarvan hete iets met Pino. Het leek wel alsof ik in een kerk verkondigde dat god kut was. Dat effect
20-26quote:Op zaterdag 27 juli 2013 23:10 schreef Toto69 het volgende:
[..]
Noem die leeftijdscategorie maar eens.
Dan ben je relatief slecht af inderdaadquote:Op zaterdag 27 juli 2013 23:06 schreef Drassss het volgende:
Oef een verticale pitlijn.. dat is natuurlijk wel iets minder als je die over je heen krijgt.
Het weer van 2 weken (?) terug was ideaal.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 23:11 schreef UltraBrain het volgende:
Even posten in mijn favoriete reeks. Weer 30 graden volgende week, gadverdamme!
Ik ben één van die mensen die doodongelukkig is bij temperaturen boven de 18 graden.
Gepost via mijn Surface RT, wat een PRACHTIG apparaat.
Ja precies. Vaak kantelen die dingen ergens in Belgie, maar deze wil nog niet echt. Of er moet iets nieuws ontstaan wat één user hier net ook opmerkte.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 23:12 schreef zoem het volgende:
[..]
Dan ben je relatief slecht af inderdaad
Het front van 11/9/2011 met die hagel in Zeeland was ook relatief verticaal. Die storm was echt baas
[ afbeelding ]
Die gaat over Goudaquote:Op zaterdag 27 juli 2013 23:06 schreef Drassss het volgende:
Oef een verticale pitlijn.. dat is natuurlijk wel iets minder als je die over je heen krijgt.
Was dat niet die enorme supercel waarvan het weerlicht tot in Enschede te zien was?quote:Op zaterdag 27 juli 2013 23:12 schreef zoem het volgende:
[..]
Dan ben je relatief slecht af inderdaad
Het front van 11/9/2011 met die hagel in Zeeland was ook relatief verticaal. Die storm was echt baas
[ afbeelding ]
Kleine kans ja.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 23:15 schreef practics het volgende:
[..]Helaas...
Misschien via via, maar elkaar kennen no way.
Dat durf ik niet te zeggen. Ik weet wel dat het die storm was met bijna een bow echo wat een indicator is voor een tornado.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 23:15 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Was dat niet die enorme supercel waarvan het weerlicht tot in Enschede te zien was?
Er is wat getriggerd inderdaad. Zit nu ook onweer op de nieuwe pruttelbuien.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 23:11 schreef Drassss het volgende:
Komt opeens inderdaad veel zooi voor het buiencomplex.
Goed geheugen hebben jullie hier zegquote:Op zaterdag 27 juli 2013 23:15 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Was dat niet die enorme supercel waarvan het weerlicht tot in Enschede te zien was?
Kom verder nooit in Almelo stad of zo. Dus onmogelijk.quote:
Ja, in Goudaquote:Op zaterdag 27 juli 2013 23:09 schreef starla het volgende:
[..]
Je woont ook in die contreien?
Ik hoor al wat gedonder in de verte.
Pff ja das lastig allemaalquote:Op zaterdag 27 juli 2013 23:18 schreef practics het volgende:
[..]
Kom verder nooit in Almelo stad of zo. Dus onmogelijk.![]()
Kun je me hoogstens nog als weg piraat zijn tegen gekomen. Rijd maar 1 gelijk waardige auto van mijne hier in Almelo.En die is van een vrouw uit Almelo noord
Waar woon je als ik vragen mag?quote:Op zaterdag 27 juli 2013 23:18 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Ja, in Gouda. Ik hoor nog niks, maar er is een lawaaierige verjaardag buiten ergens hier vlakbij. Maar die wordt straks vast naar binnen verplaatst
.
Zou toch minimaal 3x in de week gezellig bij het pleintje gaan zittenquote:Op zaterdag 27 juli 2013 23:19 schreef Toto69 het volgende:
[..]
Pff ja das lastig allemaalnu kom ik ook niet vaak in de stad of zo hoor.
Niet ver van het station. Why?quote:
Ligt eraan wat je prefereert. Vanochtend was het vooral veel neerslag, nu onweer met uiteraard kans op hagel.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 23:20 schreef Drassss het volgende:
Media in Nederland slapen blijkbaar alweer, want dit complex lijkt mij toch iets minder prettig dan wat we vanochtend hadden
Ja, niet ver van het station....ik ook niet. Maar centrum-kant of Bloemendaal kant?quote:
Deze lijn gaat lokaal meer impact hebben dan vanochtend ja.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 23:20 schreef Drassss het volgende:
Media in Nederland slapen blijkbaar alweer, want dit complex lijkt mij toch iets minder prettig dan wat we vanochtend hadden
Lijkt mij toch allemaal een stuk slapper te zijn. Zit weer behoorlijk wat uitdoving in.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 23:20 schreef Drassss het volgende:
Heh? Wat?quote:Op zaterdag 27 juli 2013 23:20 schreef practics het volgende:
[..]
Zou toch minimaal 3x in de week gezellig bij het pleintje gaan zitten
Bloemendaal!quote:Op zaterdag 27 juli 2013 23:21 schreef starla het volgende:
[..]
Ja, niet ver van het station....ik ook niet. Maar centrum-kant of Bloemendaal kant?
ik zit er al klaar voor.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 23:17 schreef starla het volgende:
Oh, lekker afkoelen straks. Op het balkonnetje staan, hopen wat bliksem te kunnen filmen, en als m'n topje nat is, zal ik die hier posten![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |