Hij verwijst daar naar een anologie die ik plaatste die jou kennelijk totaal is ontgaan.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 14:41 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Marokkanen? Ik geloof niet dat ik het woord Marokkaan in de mond heb genomen. Nogmaals je moet me geen woorden in de mond schuiven.
Molurus' voorbeeld heeft het over Marokkanen om als analogie te dienen. Even dimmen, he.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 14:41 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Marokkanen? Ik geloof niet dat ik het woord Marokkaan in de mond heb genomen. Nogmaals je moet me geen woorden in de mond schuiven.
Dat is ook de kritiek van bijvoorbeeld Sam Harris en waar ik me ook erg in kan vinden. Ik het ook liever niet gebruiken en doe het in deze discussie uit gebrek aan beter.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 14:38 schreef finsdefis het volgende:
Ikzelf heb namelijk vooral kritiek op de term 'atheïsme'. Het draagt totaal niet bij aan wederzijds begrip omdat er zoveel misverstanden en onduidelijkheden over bestaan, en omdat het een containerbegrip is. Een container die gevuld is met dingen die niet altijd in dezelfde container lijken te horen.
Als je niet weet hoe je een som moet uitrekenen roep je toch ook niet een willekeurig getal en zeg je dat dat vanaf nu het antwoord is? Dan zeg je "dat weet ik niet" en dan ga je proberen de logica in de som te vinden.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 13:40 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Ik zeg inderdaad dat die eerste steen God was, En dat mensen dat niet willen accepteren daar heb ik geen enkele moeite mee, Maar als men zelf niet weet wat dan wel de eerste steen was, en daar geen verklaring voor kan geven hoeven ze mijn oorzaak ook niet als dom en achterlijk te beschouwen..
Er zijn ook maar twee opties, en dat heeft niets met zwart/wit kijken te maken maar met de realiteit. En anders vraag ik jouw nog een keer geef dan eens een andere optie, Wel een optie die in de wetenschap geaccepteerd word als reële optie wel te verstaan. Er zijn binnen de wetenschap maar twee mogelijkheden, Het is gemaakt of het heeft zichzelf gemaakt. Er was een eerste oorzaak of het was toeval.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 14:41 schreef Semisane het volgende:
Ik heb toch het idee dat jij dit onderwerp veel te "zwart/wit" ziet, feitelijk ook met het geval van "eerste oorzaak". "Er kunnen enkel maar twee opties zijn en klaar!"
Robmeister, probeer eens echt te lezen wat men hier post, in plaats je direct aangevallen te voelen. Ik kan me voorstellen dat het lastig is, want de posts moeten je om je oren vliegen, maar niemand die hier heeft beweerd dat jij het woord Marokkaan in de mond hebt genomen.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 14:41 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Wat hebben Marokkanen uberhaupt te maken met het ontstaan van het bestaan. Ik begrijp het hele argument gewoon niet.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 14:46 schreef Semisane het volgende:
[..]
Robmeister, probeer eens echt te lezen wat men hier post, in plaats je direct aangevallen te voelen. Ik kan me voorstellen dat het lastig is, want de posts moeten je om je oren vliegen, maar niemand die hier heeft beweerd dat jij het woord Marokkaan in de mond hebt genomen.
quote:Op zaterdag 27 juli 2013 14:49 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Wat hebben Marokkanen uberhaupt te maken met het ontstaan van het bestaan. Ik begrijp het hele argument gewoon niet.
Dit is dus zo'n punt waar ik het compleet oneens ben met Sam Harris. De reden dat de term atheisme zoveel weerstand krijgt is omdat er groeperingen zijn die actief bezig zijn de discussie te vervuilen door haar definitie steeds om te buigen. Het is wat mij betreft van essentieel belang dit tegen te gaan.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 14:44 schreef Semisane het volgende:
[..]
Dat is ook de kritiek van bijvoorbeeld Sam Harris en waar ik me ook erg in kan vinden. Ik het ook liever niet gebruiken en doe het in deze discussie uit gebrek aan beter.
Ik zal nog 1 keer proberen om uit te leggen hoe deze analogie werkt en waarom ik hem plaatste.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 14:49 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Wat hebben Marokkanen uberhaupt te maken met het ontstaan van het bestaan. Ik begrijp het hele argument gewoon niet.
Ik heb je al meerdere keren uitgelegd dat jouw aanname dat er enkel maar twee opties zijn niet waar hoeft te zijn. Ook het blijven herhalen maakt het niet waar.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 14:46 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Er zijn ook maar twee opties, en dat heeft niets met zwart/wit kijken te maken maar met de realiteit. En anders vraag ik jouw nog een keer geef dan eens een andere optie, Wel een optie die in de wetenschap geaccepteerd word als reële optie wel te verstaan. Er zijn binnen de wetenschap maar twee mogelijkheden, Het is gemaakt of het heeft zichzelf gemaakt. Er was een eerste oorzaak of het was toeval.
Zelfs als we dit aannemen dan wil dat niet zeggen dat die eerste oorzaak (a) een god is, (b) een theïstische god is, en (c) dat wij kunnen weten wat het dan wél is. Het is erg paradoxaal, want veel mensen zeggen dat je god niet kan 'kennen', maar ondertussen zijn er wel claims over wat god gedaan heeft en wat 'ie wil.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 14:46 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Er zijn ook maar twee opties, en dat heeft niets met zwart/wit kijken te maken maar met de realiteit. En anders vraag ik jouw nog een keer geef dan eens een andere optie, Wel een optie die in de wetenschap geaccepteerd word als reële optie wel te verstaan. Er zijn binnen de wetenschap maar twee mogelijkheden, Het is gemaakt of het heeft zichzelf gemaakt. Er was een eerste oorzaak of het was toeval.
Dit is op zich een heel aardig kritiekpunt op Harris, iets waarvan ik ook van de week een discussie had met mijn neef. Het idee was om een op wetenschap gestoelde religie te starten zodat we rationeel denkend naar de wereld kunnen kijken terwijl mensen zichzelf toch in een hokje kunnen stoppen en zo samen de wereld in kunnen trekken.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 14:51 schreef SpecialK het volgende:
2. Labelloos zijn. Iets wat niet-gelovigen (nog zo'n verstoord label) dus fragmenteert in beide discussies en in statistieken. Iets waarmee je wat mij betreft stilletjes toegeeft dat je een randfenomeen bent. Iets om te negeren.
Je tussen degenen die toevallig atheïst zijn zitten te veel verschillen om ze als één categorie te rekenen. Dat is hetzelfde als dat je in de demografie niet 'houdt van spaghetti' als categorisering gaat gebruiken. Je gebruikt wel geslacht, nationaliteit, etniciteit, inkomen, etc. Vervolgens zal er best een correlatie bestaan tussen mensen die van spaghetti houden en bijvoorbeeld een bepaalde nationaliteitquote:Op zaterdag 27 juli 2013 14:44 schreef Semisane het volgende:
[..]
Dat is ook de kritiek van bijvoorbeeld Sam Harris en waar ik me ook erg in kan vinden. Ik het ook liever niet gebruiken en doe het in deze discussie uit gebrek aan beter.
Punt 1 begrijp ik wel en dat lijkt me ook niet wenselijk.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 14:51 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dit is dus zo'n punt waar ik het compleet oneens ben met Sam Harris. De reden dat de term atheisme zoveel weerstand krijgt is omdat er groeperingen zijn die actief bezig zijn de discussie te vervuilen door haar definitie steeds om te buigen. Het is wat mij betreft van essentieel belang dit tegen te gaan.
Er zijn als je het met Sam eens bent 2 opties.
1. Jezelf terugtrekken naar een ander label (zoals scepticisme). Ook dit label wordt in veel kerkgemeenschappen gelijkgesteld aan nihilisme en sociaal darwinisme (god mag weten hoe ze die link leggen), etc... Dan ben je morgen op fok DIE discussies aan het houden tot je je weer terug trekt naar een ander label, etc...
2. Labelloos zijn. Iets wat niet-gelovigen (nog zo'n verstoord label) dus fragmenteert in beide discussies en in statistieken. Iets waarmee je wat mij betreft stilletjes toegeeft dat je een randfenomeen bent. Iets om te negeren.
Beide vind ik niet wenselijk.
Die goden zijn er inderdaad. Maar de God van Abraham natuurlijk niet. Die heeft zijn wil duidelijk vast laten leggen in de Bijbel, En of je dat gelooft of niet doet daar niets aan af. Maar de God van Abraham is wel degelijk een God die je zou kunnen kennen. Ook geeft hij aan hoe hij het gemaakt heeft namelijk door alles in ontstaan te spreken, Dat is wat de Bijbel claimt. Of je dat gelooft dat staat niet ter discussie,. Dat is ieder voor zich. Hij zegt het en het bestaat. En dat kunnen wij natuurlijk niet begrijpen maar dat is nu eenmaal de macht van God.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 14:54 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Zelfs als we dit aannemen dan wil dat niet zeggen dat die eerste oorzaak (a) een god is, (b) een theïstische god is, en (c) dat wij kunnen weten wat het dan wél is. Het is erg paradoxaal, want veel mensen zeggen dat je god niet kan 'kennen', maar ondertussen zijn er wel claims over wat god gedaan heeft en wat 'ie wil.
En dat terzijde zie jij maar twee opties. Dat wil niet zeggen dat dat de enigen zijn. Als jouw god geen oorzaak nodig zou hebben (god is toch zonder oorzaak?), waarom zou het universum dat dan wel nodig hebben? Wie weet zouden we wel pantheïst moeten zijn en het universum als een god moeten beschouwen.
Ja, brrr. Het klopt gewoon niet. Het gaat eigenlijk tegen het anarchistische ideaal van de wetenschap in. Dat zie je al bij wetenschappelijke instituten die hun eigen onderzoeksdoelen nastreven door dogma's te verdedigen. Ik denk dat we de menselijke drang ergens 'bij te horen' en bestaande standpunten als dogma's te gaan zien (dat zie je al naarmate je ouder wordt), cq. conservatief te worden, niet moeten versterken door er iets van een instituut omheen te bouwen. Daarom sta ik ook sceptisch tegenover die Dawkins Foundation, bijvoorbeeld. Op die Facebook-pagina worden mensen soms ook uitgekotst als ze gelovigen wat credit geven of kritiek hebben.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 14:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit is op zich een heel aardig kritiekpunt op Harris, iets waarvan ik ook van de week een discussie had met mijn neef. Het idee was om een op wetenschap gestoelde religie te starten zodat we rationeel denkend naar de wereld kunnen kijken terwijl mensen zichzelf toch in een hokje kunnen stoppen en zo samen de wereld in kunnen trekken.
Ik vind zulke labeltjes eng, om twee redenen. Ten eerste omdat naar mijn mening zo'n label het onderscheid tussen wetenschap en religie vertroebelt, ten tweede omdat het de deur opent voor dogmatisme. Je moet binnen zo'n groep een afwijkend standpunt in kunnen nemen zonder direct uit de groep gegooid te worden.
Niet dat ik er op voorhand op tegen ben. Heck, het zou zomaar een verbetering van de huidige situatie kunnen opleveren. Puur in praktische zin dus. Maar ik vind het... een beetje eng.
Nou ik vind het maar een rare analogie!quote:Op zaterdag 27 juli 2013 14:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zal nog 1 keer proberen om uit te leggen hoe deze analogie werkt en waarom ik hem plaatste.
Je bent hier in discussie met een groep atheisten, en jij stelt daarin dat atheisten beweren te weten dat er geen god bestaat. Dat laatste heet 'sterk atheisme', maar je bent hier in discussie met uitsluitend zwakke atheisten. Niemand hier beweert te weten dat er geen god bestaat.
En dat is heel vergelijkbaar met een discussie voeren met marokkanen, daarin beweren dat marokkanen stelen, terwijl de groep marokkanen waar je mee praat geen van allen stelen.
Snap je de anologie nu?
Zoals ik al aangaf. Zelfs zoiets onschuldigs en schijnbaar niets-zeggends als niet-gelovig wordt verstoord en gekaapt in allerhande discussies. Ik ben het met je eens dat het het go-to label is voor mensen die wat minder dapper zijn en wellicht wat minder van de filosofische kant van het verhaal hebben meegekregen. Maar niet-gelovig staat open voor de vraag "wat is geloof.. gegrond of ongegrond geloof... niet-gelovig houd in dat je helemaal NIKS gelooft? Jij gelooft zeker ook niet in goed en kwaad... omdat je wil zondigen, he... ja ik wist het wel!" etc.. etc..quote:Op zaterdag 27 juli 2013 15:03 schreef Semisane het volgende:
Punt 2 ben ik het dan weer niet mee eens. Het lijkt me juist dat atheïsme als term de groep "niet-gelovigen" onnodig fragmenteert. Genoeg mensen die zich helemaal niet bezig houden met geloof of god, maar zich helemaal niet identificeren met het atheïsme. Dit zijn mensen die zich steen vast "niet-gelovig" of ongelovig of "niet-kerkelijk" noemt.
Ik denk dat een term als niet-gelovig ook veel meer de lading dekt en daarbij statistisch gezien veel significanter is als groep.
Hier danquote:Op zaterdag 27 juli 2013 15:09 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Nou ik vind het maar een rare analogie!
Dat mensen in god geloven, maar dat ze god de oorzaak zien voor iets wat ze niet begrijpen kunnen, vind ik idd. achterlijk.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 13:40 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Ik zeg inderdaad dat die eerste steen God was, En dat mensen dat niet willen accepteren daar heb ik geen enkele moeite mee, Maar als men zelf niet weet wat dan wel de eerste steen was, en daar geen verklaring voor kan geven hoeven ze mijn oorzaak ook niet als dom en achterlijk te beschouwen..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |