Even resumerend:quote:Op zaterdag 27 juli 2013 13:26 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Er zijn maar twee mogelijkheden, Of het is geschapen door God of het heeft zichzelf geschapen. Of het is gemaakt of het heeft zichzelf gemaakt. Of God was de eerste oorzaak, en mocht God niet de eerste oorzaak zijn dan is het toeval dat het zo ontstaan is. En anders geef mij dan jouw verklaring!
Dat is waar maar het maakt niet uit omdat je altijd bij het eerste begin moet uitkomen. hoeveel hypotheses je er ook op los wil laten er moet altijd een eerste begin zijn. Nu is het een simpele vraag wat dat eerste begin was, en waar dat begin vandaan is gekomen wat alles in gang heeft gezet. Vergelijkbaar met dominostenen, je moet altijd een eerste steen hebben om de rij dominostenen om te laten vallen. de eerst vallende steen is de oorzaak van het gevolg.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 13:27 schreef Semisane het volgende:
Het universum bestaat, zoveel weet ik en ik weet dat de wetenschappelijke consensus is dat een proces wat men de "Big Bang" noemt de verklaring is waarom het Universum is wat het is. Ik heb zelf geen verklaring voor wat de Big Bang heeft veroorzaakt. Ik weet weer wel dat er wel wat hypotheses zijn en sommige vind ik daarvan waarschijnlijker dan anderen, maar mijn kennis daarover is te gering om er echt een mening over te hebben.
En het verschil is dat jij denkt te weten wat die steen was en je die steen zelfs een persoonlijkheid toekent en dat atheïsten dus dapper genoeg zijn om te zeggen "ik weet niet of en hoe die steen was"quote:Op zaterdag 27 juli 2013 13:31 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Dat is waar maar het maakt niet uit omdat je altijd bij het eerste begin moet uitkomen. hoeveel hypotheses je er ook op los wil laten er moet altijd een eerste begin zijn. Nu is het een simpele vraag wat dat eerste begin was, en waar dat begin vandaan is gekomen wat alles in gang heeft gezet. Vergelijkbaar met dominostenen, je moet altijd een eerste steen hebben om de rij dominostenen om te laten vallen. de eerst vallende steen is de oorzaak van het gevolg.
Ik heb er geen verklaring voor, dat is wat ik al meerdere malen aan je probeer duidelijk te maken.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 13:26 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Er zijn maar twee mogelijkheden, Of het is geschapen door God of het heeft zichzelf geschapen. Of het is gemaakt of het heeft zichzelf gemaakt. Of God was de eerste oorzaak, en mocht God niet de eerste oorzaak zijn dan is het toeval dat het zo ontstaan is. En anders geef mij dan jouw verklaring!
Ik zeg inderdaad dat die eerste steen God was, En dat mensen dat niet willen accepteren daar heb ik geen enkele moeite mee, Maar als men zelf niet weet wat dan wel de eerste steen was, en daar geen verklaring voor kan geven hoeven ze mijn oorzaak ook niet als dom en achterlijk te beschouwen..quote:Op zaterdag 27 juli 2013 13:34 schreef SpecialK het volgende:
[..]
En het verschil is dat jij denkt te weten wat die steen was en je die steen zelfs een persoonlijkheid toekent en dat atheïsten dus dapper genoeg zijn om te zeggen "ik weet niet of en hoe die steen was"
Precies. We weten niet eens wat het is dat we niet weten. We beginnen net een beetje te leren hoe we er de juiste vragen over moeten stellen. We zijn nog heel ver van een alomvattend begrip van de kosmos.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 13:39 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ik heb er geen verklaring voor, dat is wat ik al meerdere malen aan je probeer duidelijk te maken.
En nee er zijn niet enkel maar twee mogelijkheden. Jij ziet enkel twee opties, dat is wat anders dan er enkel maar twee opties zijn. Ik meen dat de wetenschap helemaal geen goed idee heeft wat de omstandigheden waren voor het begin van het Universum of dat wel kan spreken van "iets van voor het universum".
De hoeveelheid opties zijn helemaal niet in te schatten en jouw roep dat "het er dan maar twee kunnen zijn" komt enkel maar wanhopig over.
Neen, de eerst vallende steen is al een gevolg van iets. Wat die eerste steen heeft doen vallen is waar we het over hebben, maar er zijn een verscheidenheid aan opties mogelijk wat die eerste steen doet bewegen.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 13:31 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Dat is waar maar het maakt niet uit omdat je altijd bij het eerste begin moet uitkomen. hoeveel hypotheses je er ook op los wil laten er moet altijd een eerste begin zijn. Nu is het een simpele vraag wat dat eerste begin was, en waar dat begin vandaan is gekomen wat alles in gang heeft gezet. Vergelijkbaar met dominostenen, je moet altijd een eerste steen hebben om de rij dominostenen om te laten vallen. de eerst vallende steen is de oorzaak van het gevolg.
Omdat het eerlijker is om pas een standpunt in te nemen als je iets kan bewijzen dan een standpunt in te nemen als je geen bewijs hebt. Het is geen deugd om in het leven zo veel mogelijk standpunten te verzamelen ongeacht of ze waar zijn of niet.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 13:40 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Ik zeg inderdaad dat die eerste steen God was, En dat mensen dat niet willen accepteren daar heb ik geen enkele moeite mee, Maar als men zelf niet weet wat dan wel de eerste steen was, en daar geen verklaring voor kan geven hoeven ze mijn oorzaak ook niet als dom en achterlijk te beschouwen..
Hoezo een atheist neemt toch ook een standpunt in over God zelf? Zoals een theist het bewijs niet heeft van zijn bestaan zo heeft een atheist toch ook geen enkel bewijs over zijn niet bestaan.? Zoals theisten hun overtuiging niet kunnen bewijzen zo ook atheisten, maar ze nemen toch ook een standpunt in?quote:Op zaterdag 27 juli 2013 13:44 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Omdat het eerlijker is om pas een standpunt in te nemen als je iets kan bewijzen dan een standpunt in te nemen als je geen bewijs hebt. Het is geen deugd om in het leven zo veel mogelijk standpunten te verzamelen ongeacht of ze waar zijn of niet.
Ho ho, ik beschouw jouw geopperde oorzaak niet als dom of achterlijk. Ik geef enkel aan dat ik het niet accepteer als valide optie. Jij schermt wanhopig met de enige twee opties die jij kan bedenken en ik geef aan dat we helemaal niet kunnen weten welke opties mogelijk zijn voor de oorzaak van het Universum.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 13:40 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Ik zeg inderdaad dat die eerste steen God was, En dat mensen dat niet willen accepteren daar heb ik geen enkele moeite mee, Maar als men zelf niet weet wat dan wel de eerste steen was, en daar geen verklaring voor kan geven hoeven ze mijn oorzaak ook niet als dom en achterlijk te beschouwen..
Nee dus. Veruit de meeste atheisten zijn agnosten. Ze nemen geen standpunt aan ten aanzien van het bestaan van goden, en pretenderen niet te weten dat er geen goden bestaan. Ze zeggen alleen maar: er zijn geen argumenten of aanwijzingen voor deze hypothese.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 13:47 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Hoezo een atheist neemt toch ook een standpunt in over God zelf? Zoals een theist het bewijs niet heeft van zijn bestaan zo heeft een atheist toch ook geen enkel bewijs over zijn niet bestaan.? Zoals theisten hun overtuiging niet kunnen bewijzen zo ook atheisten, maar ze nemen toch ook een standpunt in?
Zoals we al eerder bespraken. De atheist heeft een gebrek aan een standpunt. Niet een standpunt over het tegenovergestelde. Groot verschil.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 13:47 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Hoezo een atheist neemt toch ook een standpunt in over God zelf? Zoals een theist het bewijs niet heeft van zijn bestaan zo heeft een atheist toch ook geen enkel bewijs over zijn niet bestaan.? Zoals theisten hun overtuiging niet kunnen bewijzen zo ook atheisten, maar ze nemen toch ook een standpunt in?
Nee semisane er zijn maar twee opties.Of is het is gemaakt of het heeft zichzelf gemaakt. Of God bestaat, Of bestaat niet. Het heeft of een oorzaak, wat dat ook moge zijn, Of het is toeval. Meer opties heb je niet.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 13:48 schreef Semisane het volgende:
Ho ho, ik beschouw jouw geopperde oorzaak niet als dom of achterlijk. Ik geef enkel aan dat ik het niet accepteer als valide optie. Jij schermt wanhopig met de enige twee opties die jij kan bedenken
Oo ok!quote:Op zaterdag 27 juli 2013 13:49 schreef SpecialK het volgende:
De atheist heeft een gebrek aan een standpunt.
"Er zijn maar twee mogelijkheden. Of het universum is geschapen door het spaghettimonster, of het is niet geschapen door het spaghettimonster."quote:Op zaterdag 27 juli 2013 13:50 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Nee semisane er zijn maar twee opties.Of is het is gemaakt of het heeft zichzelf gemaakt. Of God bestaat, Of bestaat niet. Het heeft of een oorzaak, wat dat ook moge zijn, Of het is toeval. Meer opties heb je niet.
Dat iets is gemaakt, wil niet zeggen dat God het heeft gemaakt natuurlijk.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 13:50 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Nee semisane er zijn maar twee opties.Of is het is gemaakt of het heeft zichzelf gemaakt. Of God bestaat, Of bestaat niet. Het heeft of een oorzaak, wat dat ook moge zijn, Of het is toeval. Meer opties heb je niet.
Daarom is dit ook zo'n lastig topic. Maar als je eenmaal beseft en accepteert dat atheisme an sich geen standpunt is dan ben je een heel eind op weg om atheisten beter te begrijpen.quote:
Ja ik snap dat je het belachelijk vind klinken maar daar komt het wel op neer. Het is alsof iemand (persoon A) naar jou toe komt en roept:quote:
Robmeister, je ziet enkel maar twee opties dat is echt wat anders dan dat er maar twee opties zijn.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 13:50 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Ten eerste claim ik nergens een overwinning en ten tweede zeg ik nergens wat jij zou moeten geloven. Maar als we dan toch jouw voorbeeld mogen gebruiken, Als iemand tegen jouw zegt dat smurfen bestaan en jij gelooft hem niet, dan neem je toch gewoon een standpunt in over het bestaan van smurfen?quote:Op zaterdag 27 juli 2013 13:55 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ja ik snap dat je het belachelijk vind klinken maar daar komt het wel op neer. Het is alsof iemand (persoon A) naar jou toe komt en roept:
"ik geloof in smurfen en ik vind dat jij dat ook moet geloven."
Dan zal die persoon (B) roepen:
"ik geloof je niet" (hij weigert het standpunt van persoon A in te nemen)
Hierna roept persoon A:
"JIJ CLAIMT ZEKER TE WETEN DAT ER GEEN SMURFEN ZIJN??? BELACHELIJK HEB JIJ ELK PLEKJE IN HET UNIVERSUM BEKEKEN???"
Dat is ongeveer hoe jij het aanpakt. Je kent iemand een standpunt toe die hij/zij niet houd en claimt vervolgens de overwinning. Laat die oneerlijke tactiek eens vallen en je hebt het een stuk prettiger hier.
Nee, je neemt dan enkel een standpunt in over de mening van een ander. Je zegt het zelf al, je gelooft de claim niet van een ander dat er smurfen zijn. Over smurfen zelf heb je dan nog niks gezegd.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 14:00 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Ten eerste claim ik nergens een overwinning en ten tweede zeg ik nergens wat jij zou moeten geloven. Maar als we dan toch jouw voorbeeld mogen gebruiken, Als iemand tegen jouw zegt dat smurfen bestaan en jij gelooft hem niet, dan neem je toch gewoon een standpunt in over het bestaan van smurfen?
Nee dus.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 14:00 schreef Robmeister het volgende:
Ten eerste claim ik nergens een overwinning en ten tweede zeg ik nergens wat jij zou moeten geloven. Maar als we dan toch jouw voorbeeld mogen gebruiken, Als iemand tegen jouw zegt dat smurfen bestaan en jij gelooft hem niet, dan neem je toch gewoon een standpunt in over het bestaan van smurfen?
Dat is het zelfde, als iemand beweerd dat smurfen bestaan en jij wijst die claim af zeg jij dus iets over jouw standpunt wat betreft zijn standpunt over smurfen. dat blijft het zelfde.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 14:03 schreef Semisane het volgende:
[..]
Nee, je neemt dan enkel een standpunt in over de mening van een ander. Je zegt het zelf al, je gelooft de claim niet van een ander dat er smurfen zijn. Over smurfen zelf heb je dan nog niks gezegd.
Snap je het verschil?
Dat is niet hetzelfde, net zoals in een rechtszaak "niet schuldig" niet hetzelfde is als "onschuldig".quote:Op zaterdag 27 juli 2013 14:05 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Dat is het zelfde, als iemand beweerd dat smurfen bestaan en jij wijst die claim af zeg jij dus iets over jouw standpunt wat betreft zijn standpunt over smurfen. dat blijft het zelfde.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |