Bron: http://nos.nl/artikel/532(...)n-in-rechtszaal.htmlquote:Publiek gooit stoelen in rechtszaal
In de Haagse rechtbank heeft publiek uit woede over een milde strafeis stoelen gegooid naar de verdachte. De rechter besloot meteen de zitting te schorsen.
Het Openbaar Ministerie eiste tegen de 20-jarige Millen Y. VOORWAARDELIJK vier maanden cel met een proeftijd van 2 jaar. Tientallen mensen in het publiek vonden dat te weinig en reageerden door stoelen door de zaal naar de verdachte te gooien. Gealarmeerde agenten ontruimden daarop de hele zaal.
De verdachte reed vorig jaar juli een 13-jarige jongen in Den Haag dood. Uit onderzoek is gebleken dat Millen Y. te hard reed en vermoedelijk de macht over het stuur verloor. Na het ongeluk reed hij door en liet de jongen op straat liggen. Pas later gaf hij zich aan bij de politie.
Tijdens de rechtszaak bleek vandaag ook dat Millen Y. in een half jaar tijd 15 keer is bekeurd voor te hard rijden en door rood rijden. Het is nog onduidelijk wanneer de rechtszaak in Den Haag wordt voortgezet.
Lijkt me meer stoere praat, een uiting van machteloosheid.quote:Op maandag 22 juli 2013 21:45 schreef Ringo het volgende:
Los van de vraag of dit nu een gepaste strafeis is of niet (ik ben onbekend met de omstandigheden); van sommige mensen is de honger naar wraak pas gestild als de dader, of het nu een inbreker is, een hardrijder of een koelbloedig moordenaar, met een opengesneden buik aan de hoogste boom in de zon te drogen hangt. Wat moet je nu met zoveel primitivisme?
Ik weet niet of in jouw geval het vonnis voor de familie verbijsterend was, zoals in dit geval. Daarnaast heb ik het over een gebrek aan empathisch vermogen als je, je niets kunt voorstellen bij het verdriet en de woede die zijn opgetreden bij de nabestaanden toen zij het voor hun onbegrijpelijke vonnis te horen kregen. Dat wil niet zeggen dat er geen normale mensen zouden zijn, die wanneer ze iets dergelijks meemaken, zichzelf wel emotioneel onder controle hebben.quote:Op maandag 22 juli 2013 21:58 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Eerder in dit topic heb ik ook al gezegd dat ik een nabestaande verloren ben die jonger is als het slachtoffer waar we het hier over hebben (en er was ook nog eens sprake van een alcomobilist) en toch heb ik geen geweld gebruikt. Als dat in jouw optiek een gebrek aan emotionele intelligentie is, dan kan ik daar prima mee leven.
Ik vind niet eens dat de discussie moet gaan over het perfect aansluiten van ieders wensen. De discussie moet gaan of we hier in dit land niet een beetje te bang worden om andere te confronteren met hun daden.quote:Op maandag 22 juli 2013 22:08 schreef cassettedeck het volgende:
[..]
Het rechtssysteem kan uiteraard nooit perfect aansluiten op ieders wensen, het leven is nu eenmaal onrechtvaardig.
Het probleem is dat de Tweede Kamer de wet niet aanpast zodat de rechter hogere straffen kan gaan geven voor dit soort zaken. Nu is het zo dat je de auto als moordwapen kunt gebruiken en met een voorwaardelijke straf wegkomt omdat de wet niet meer biedt. Althans dat heb ik begrepen. Ik snap niet waarom de PVV hier geen werk van maakt.quote:Op maandag 22 juli 2013 22:05 schreef Jian het volgende:
Originele OP van Elfletterig:
[..]
Bron: http://nos.nl/artikel/532(...)n-in-rechtszaal.html
Nee, ik keur dit soort gedrag in de rechtszaal niet goed, zeker niet. Maar wat ik nog veel verwerpelijker vind is zo'n misselijkmakende lage strafreis tegen iemand die ZO roekeloos is geweest en ZO vaak de regels heeft overtreden.
Dat is gewoon niet meer te verkopen en te verkroppen.
Je kunt je auto als moordwapen gebruiken? Nee hoor.quote:Op maandag 22 juli 2013 22:20 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Het probleem is dat de Tweede Kamer de wet niet aanpast zodat de rechter hogere straffen kan gaan geven voor dit soort zaken. Nu is het zo dat je de auto als moordwapen kunt gebruiken en met een voorwaardelijke straf wegkomt omdat de wet niet meer biedt. Althans dat heb ik begrepen. Ik snap niet waarom de PVV hier geen werk van maakt.
bron: driving-fun.comquote:Een Spaanse automobilist die in 2004 een jonge fietser doodreed, verhaalt de schade aan zijn auto op de ouders van het slachtoffer. Dat meldt het Spaanse ministerie van verkeer.
Gedeelde schuld
De fietser was op slag dood toen hij werd aangereden door de Audi A8 van zakenman Tomas Delgado, die 160 kilometer per uur reed op een weg waar de maximumsnelheid 90 is. Omdat de fietser echter geen reflector of helm droeg, hield de rechter het op gedeelde schuld. Delgado moest 30.000 euro smartengeld betalen aan de ouders.
Tegenclaim
Delgado heeft in 2006 een tegenclaim bij de ouders neergelegd van 20.000 euro voor schade aan zijn auto en het huren van een vervangende auto. Uitspraak in de zaak wordt volgende week verwacht.
Sprakeloos
De ouders zijn sprakeloos. "Het is een steek in de rug. Voordat de claim was ingediend dachten we dat de arme man de rest van zijn leven getekend zou zijn doordat hij de dood van onze zoon heeft veroorzaakt. Maar nu zien we zijn ware gezicht", zei de moeder van het slachtoffer.
Dan moet het echt heel duidelijk bewezen zijn dat er opzet is, in gevallen waarbij iemand dood wordt gereden wordt het altijd als een ongeluk gezien. Ook als iemand doorrijdt heeft dat nauwelijks gevolgen voor de strafmaat. Dus als je van je echtgenoot of echtgenote af wilt, ga hem of haar niet wurgen of iets anders ingewikkelds, maar rijd hem of haar gewoon omver en je gaat vrijuit. Volgens mij is dat zo.quote:Op maandag 22 juli 2013 22:26 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Je kunt je auto als moordwapen gebruiken? Nee hoor.
Kan me nog een zaak herinneren van een jaar geleden ongeveer van iemand die bewust met zijn bestelauto op anderen was ingereden om schade te kunnen claimen, die heeft toch echt een hoge straf gekregen. Ik zoek het eens op.
Ja, want daar wordt verder geen onderzoek naar gedaan en de dader wordt op zijn woord geloofd...quote:Op maandag 22 juli 2013 22:34 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Dan moet het echt heel duidelijk bewezen zijn dat er opzet is, in gevallen waarbij iemand dood wordt gereden wordt het altijd als een ongeluk gezien. Ook als iemand doorrijdt heeft dat nauwelijks gevolgen voor de strafmaat. Dus als je van je echtgenoot of echtgenote af wilt, ga hem of haar niet wurgen of iets anders ingewikkelds, maar rijd hem of haar gewoon omver en je gaat vrijuit. Volgens mij is dat zo.
Onzin hoor. Worden echt wel mensen veroordeeld voor doodslag als ze iemand doodrijden.quote:Op maandag 22 juli 2013 22:34 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Dan moet het echt heel duidelijk bewezen zijn dat er opzet is, in gevallen waarbij iemand dood wordt gereden wordt het altijd als een ongeluk gezien. Ook als iemand doorrijdt heeft dat nauwelijks gevolgen voor de strafmaat. Dus als je van je echtgenoot of echtgenote af wilt, ga hem of haar niet wurgen of iets anders ingewikkelds, maar rijd hem of haar gewoon omver en je gaat vrijuit. Volgens mij is dat zo.
Als jongeren het leuk vinden om iemand omver te rijden dan kunnen ze dat doen en komen ze er met een zeer lage straf van af. Dat is gewoon zo.quote:Op maandag 22 juli 2013 22:45 schreef Fides het volgende:
Ja, okee. Dat is gewoon moord met de auto. Maar ook "ongelukken" kunnen gezien worden als doodslag.
Nee, dat is niet zo.....quote:Op maandag 22 juli 2013 22:46 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Als jongeren het leuk vinden om iemand omver te rijden dan kunnen ze dat doen en komen ze er met een zeer lage straf van af. Dat is gewoon zo.
Ik vind dat in alle gevallen, ongeluk of niet, de straf daarom veel hoger moet.
Je zegt maar wat zonder dat je een idee hebt. Ga eens naar die site en type in: doodslag verkeerquote:Op maandag 22 juli 2013 22:52 schreef Loekie1 het volgende:
Misschien in die paar gevallen niet, in de meeste gevallen komt men weg met een voorwaardelijke lage straf.
Kom eens met wat gevallen dan...quote:Op maandag 22 juli 2013 22:54 schreef Loekie1 het volgende:
Hoeveel fietsers zijn er in de afgelopen paar jaar van de sokken gereden? Sommigen maakten een radslag en al, werden honderden meters meegesleurd en de straf? Het was een ongeluk dus voortaan niet meer doen en een paar weken zitten. Kijk naar het geval van de caberetiere, van de kok in opleiding. Die staan nog vers in mijn geheugen.
Ik sluit het geenszins uit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bulgarijequote:
Dat hadden ze ook gedaan, de miniumstraffen, maar het huidige kabinet heeft die wet zo snel mogelijk ingetrokkenquote:Op maandag 22 juli 2013 22:20 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Het probleem is dat de Tweede Kamer de wet niet aanpast zodat de rechter hogere straffen kan gaan geven voor dit soort zaken. Nu is het zo dat je de auto als moordwapen kunt gebruiken en met een voorwaardelijke straf wegkomt omdat de wet niet meer biedt. Althans dat heb ik begrepen. Ik snap niet waarom de PVV hier geen werk van maakt.
Je zult toch wel inzien, hoop ik, dat zo nu en dan eens een bekeuring krijgen (overkomt iedereen), wel net even van een andere orde is dan 15 bekeuringen in een half jaar tijd. En erger dan dat: iemand doodrijden en vervolgens doodleuk met het roekeloze weggedrag verdergaan.quote:Op maandag 22 juli 2013 22:57 schreef Dimens het volgende:
Wat een figuren.. En waarschijnlijk geen steek beter dan de dader. Ik durf te wedden dat zeker de helft van de mensen die daar zit een bekeuring heeft gekregen voor iets waar hij of zij het leven van andere mensen mee in gevaar heeft gebracht. Om vervolgens te schelden op de politie voor het krijgen van die bekeuring. "Ga eens boeven vangen."
Ik ben geen voorstander van dit soort taferelen, maar ik kan me in dit specifieke geval het nodige voorstellen bij de reactie van de aanwezigen. Wat hier gebeurt, is simpelweg bijzonder onrechtvaardig. Een kind van 6 kan dat nog inzien en snappen, maar sommigen verschuilen zich maar wat graag weer achter de gebruikelijke juridische riedel.quote:Op maandag 22 juli 2013 23:00 schreef theunderdog het volgende:
Heerlijk nieuws dit. Hopelijk gaat de bevolking binnen de kortste keren ook reageren op de belachelijke lage straffen in dit land.
Laat de lynchpartijen maar komen.
quote:Op dinsdag 23 juli 2013 00:44 schreef El_Matador het volgende:
Ah, deze kan ik wel bekijken:
Kankerlijer moet dood. Helemaal eens met deze oprecht kwade familieleden.
"met de straffen in Nederland verwacht ik niet zoveel". Hij heb dan ook helemaal gelijk.
Heb je het filmpje gezien? Wat denk je zelf?quote:
Maar dit geval staat op zichzelf!! We kunnen natuurlijk niet beginnen aan het meenemen van ander rij"ge"drag voor of na het delict zelf. Dat zou belachelijk zijn; dit is een incident en een noodlottig ongeluk waar Millen kapot van is en dan wat harder het gaspedaal intrapt, dat kun je hem toch niet verwijten?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 01:32 schreef popolon het volgende:
Het meest vreemde vind ik dat de verdachte zelfs na het ongeval meerdere malen wéér in de fout is gegaan. Wow wat een idioot.
Je bent je ervan bewust dat die belachelijke minimumstraffen in Florida ertoe geleid hebben dat een vrouw die slechts een waarschuwingsschot loste in doodsangst voor haar (ex-)man van wie ze wilde scheiden (niemand gewond, geen materiele schade) 20 jaar (!!!) de cel in moet, waardoor haar leven (ze is nu 31) en dat van haar kinderen (die ze tegen die man beschermde) voorbij is?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 01:41 schreef Shreyas het volgende:
Er moeten gewoon hoge minimumstraffen komen die ''verzachtende omstandigheden'' een lagere prioriteit geven.
... is een gotspe. Waarom zouden al die andere machthebbers (overheid, bedrijfsleven, journalistiek) allemaal wel bekritiseerd worden en de rechtspraak buiten schot moeten blijven??quote:Ik vind hoe dan ook dat we de rechtelijke macht moeten respecteren en ik heb er ook het volste vertrouwen in dat ze hun werk goed doen.
Waar pleit ik voor belachelijke minimumstraffen?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 01:45 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Je bent je ervan bewust dat die belachelijke minimumstraffen in Florida ertoe geleid hebben dat een vrouw die slechts een waarschuwingsschot loste in doodsangst voor haar (ex-)man van wie ze wilde scheiden (niemand gewond, geen materiele schade) 20 jaar (!!!) de cel in moet, waardoor haar leven (ze is nu 31) en dat van haar kinderen (die ze tegen die man beschermde) voorbij is?
Dat blijft dus hoe dan ook een zeer subjectief verhaal waarbij de uitspraak erg beïnvloed kan worden door media en dergelijk. Ik heb liever gewoon harde wetten zwart op wit die een minimum strafbepaling vastleggen. Voorbeeld: Iemand doodrijden en vervolgens doorrijden = 6 maanden onvoorwaardelijke celstraf (hecht niet te veel waarde aan het getal 6, het is slechts een voorbeeld), dat is dus de minimumstraf waar geen rechter juridisch onder mag zitten. Hij kan er natuurlijk wel boven zitten door extra straf op te leggen afhankelijk van de omstandigheden.quote:Het probleem ligt bij de uitsprekende macht, die moeten veel meer maatschappelijk belang laten meewegen.
Vast wel, maar nu is dat niet aan de orde. De rechterlijke macht heeft erg veel vrijheid in zijn strafbepaling, er zijn wel maximumstraffen, maar geen minimumstraffen, dus er is alleen een beperkt kader naar boven toe. Voor driedubbele moord en verkrachting kunnen de rechters zoveel verzachtende omstandigheden aandragen dat de moordenaar misschien met 2 jaar celstraf (nogmaals die 2 jaar is slechts een voorbeeld) wegkomt. De rechters in kwestie hebben dan geen wet of regel overtreden dus de uitspraak valt gewoon binnen de juridische dimensies van de rechtstaat. Dat soort dingen moeten voorkomen worden.quote:En dit...
[..]
... is een gotspe. Waarom zouden al die andere machthebbers (overheid, bedrijfsleven, journalistiek) allemaal wel bekritiseerd worden en de rechtspraak buiten schot moeten blijven??
En dat "hoe dan ook". Je kunt geen gevallen bedenken waarin het respect voor de rechterlijke macht niet meer geschonken kan worden, slechts hoon en walging?
Nederland = bananenmonarchiequote:Op maandag 22 juli 2013 22:05 schreef Jian het volgende:
Originele OP van Elfletterig:
[..]
Bron: http://nos.nl/artikel/532(...)n-in-rechtszaal.html
Nee, ik keur dit soort gedrag in de rechtszaal niet goed, zeker niet. Maar wat ik nog veel verwerpelijker vind is zo'n misselijkmakende lage strafreis tegen iemand die ZO roekeloos is geweest en ZO vaak de regels heeft overtreden.
Dat is gewoon niet meer te verkopen en te verkroppen.
De echte tokkies zitten daar met malle manteltjes aan.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 06:43 schreef Greyson het volgende:
Check die vrouw dan die het voorleest die wou al de deur nemen (exit?) Kansloos.
Dat kan helemaal niet ! Die mensen hebben ervoor geleerd en weten het allemaal veel beter dan wie dan ook toch?!quote:Op maandag 22 juli 2013 22:57 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Overigens rammelt er wel meer binnen het OM, zo viel vandaag te lezen:
http://nos.nl/artikel/532324-niveau-hulpofficier-ondermaats.html
Het werd eens tijd dat de bevolking ging ingrijpen idd.quote:Op maandag 22 juli 2013 23:00 schreef theunderdog het volgende:
Heerlijk nieuws dit. Hopelijk gaat de bevolking binnen de kortste keren ook reageren op de belachelijke lage straffen in dit land.
Laat de lynchpartijen maar komen.
Bedreiging, openlijke geweldpleging, zaaksvernieling... Ik zeg hard aanpakken, niks softe strafeisen, de gevangenis in, voor jaren.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 02:40 schreef arjan1212 het volgende:
Vervolgens begon de advocaat van de verdachte aan haar pleidooi en zei dat haar cliënt spijt heeft van wat er is gebeurd. Daarop stond de moeder van Donnie op en riep: 'Dat is dan mooi te laat!'
De vader van Donnie vloog naar voren richting de verdachte. 'Ik maak je kapot!' Vervolgens ging ook de meerderheid van de zaal op de verdachte af. Zo'n 50 tot 70 mensen probeerden de 21-jarige Bulgaar wat aan te doen.
Massale vechtpartij
De verdachte kreek een paar rake klappen, voordat hij door de bewaking de zaal uit werd gewerkt via de zij-ingang. 'Ik maak je dood, ik weet je te vinden', werd er geroepen. Woedende vrienden en familie van Donnie gooiden met stoelen en er ontstond een massale vechtpartij. Naar de advocaat van de verdachte riepen ze: 'Bloedhoer, waarom verdedig jij hem nog!'
Na enkele minuten kwam er meer politie de zaal in, omdat de rechter op de alarmknop had gedrukt. Pas toen kon het woedende publiek worden afgevoerd naar buiten. Daarop werd de zitting geschorst.
Dan breken er pas echt rellen uit.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 08:06 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Bedreiging, openlijke geweldpleging, zaaksvernieling... Ik zeg hard aanpakken, niks softe strafeisen, de gevangenis in, voor jaren.
Emotionele omstandigheden, slechte jeugd, weinig carrière perspectief, allemaal verzachtende omstandigheden. Ik zeg vrijspraak en smartengeld wegens emotionele schade die Millen toebracht aan de ouders.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 08:06 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Bedreiging, openlijke geweldpleging, zaaksvernieling... Ik zeg hard aanpakken, niks softe strafeisen, de gevangenis in, voor jaren.
Als de bestuurder in kwestie onnodig veel risico heeft genomen door roekeloos rijgedrag of te hard rijden, waarom niet?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 08:27 schreef Mike009000 het volgende:
Ik vind de strafeis eigenlijk helemaal niet zo absurd laag. Ik ken niet alle feiten, dus excuses als ik gekke dingen zeg, maar het kan toch absoluut niet wenselijk zijn dat bij ieder dodelijk ongeluk iemand voor jaren de cel in gaat?
http://www.eigenhuis.nl/a(...)itenlandse-inbreker/quote:Op dinsdag 23 juli 2013 08:27 schreef Mike009000 het volgende:
Ik snap best dat er veel onderbuikgevoelens spelen, maar het mag geenszins zo zijn dat deze gevoelens de rechtspraak gaan bepalen. Bovendien klopt het beeld dat velen hebben dat Nederland qua strafeisen de mildheid pur sang evenaart totaal niet. Gelet op omringende/vergelijkbare landen is Nederland zelfs één van de hardste landen qua straffen.
Dat valt dus wel mee met je stelling. Ik zou dan ook even je onderste zin voor je houden.quote:Buitenlandse daders die werden gevraagd naar hun motieven bevestigen dat Nederland aantrekkelijker is om een inbraak te plegen dan hun eigen land. Volgens Nicolien Kop van het lectoraat Criminaliteitsbestrijding en Recherchekunde komt dat omdat de straffen in Nederland relatief laag zijn.
Doorrijden na een ongeluk zal je altijd zwaarder moeten betraffen met een gevangenisstraf.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 08:27 schreef Mike009000 het volgende:
Ik vind de strafeis eigenlijk helemaal niet zo absurd laag. Ik ken niet alle feiten, dus excuses als ik gekke dingen zeg, maar het kan toch absoluut niet wenselijk zijn dat bij ieder dodelijk ongeluk iemand voor jaren de cel in gaat?
Ik snap best dat er veel onderbuikgevoelens spelen, maar het mag geenszins zo zijn dat deze gevoelens de rechtspraak gaan bepalen. Bovendien klopt het beeld dat velen hebben dat Nederland qua strafeisen de mildheid pur sang evenaart totaal niet. Gelet op omringende/vergelijkbare landen is Nederland zelfs één van de hardste landen qua straffen.
Verder vind ik het wel apart om telkens weer te merken dat het - veelal - mensen zijn zonder, of in zeer beperkte mate, verstand van het rechtssysteem an sich die hier kritiek op gaan uiten.
Wat is daar apart aan? Gevoel vs. regels.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 08:27 schreef Mike009000 het volgende:
Verder vind ik het wel apart om telkens weer te merken dat het - veelal - mensen zijn zonder, of in zeer beperkte mate, verstand van het rechtssysteem an sich die hier kritiek op gaan uiten.
Dat is dan in vergelijking met Estland en Albanie ofzo ?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 08:40 schreef Scorpie het volgende:
[..]
http://www.eigenhuis.nl/a(...)itenlandse-inbreker/
[..]
Dat valt dus wel mee met je stelling. Ik zou dan ook even je onderste zin voor je houden.
Wat maak je je toch druk om ons rechtsysteem.In dat land waar jij woont is alles en iedereen omkoopbaar.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 07:23 schreef El_Matador het volgende:
[..]
De echte tokkies zitten daar met malle manteltjes aan.
Waarom is Joran van der Sloot dan niet vrij ?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 08:49 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Wat maak je je toch druk om ons rechtsysteem.In dat land waar jij woont is alles en iedereen omkoopbaar.
Hij woont niet in Peru.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 08:50 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Waarom is Joran van der Sloot dan niet vrij ?
Was daar ook sprake van ten tijden van het dodelijke ongeluk? Inderdaad, niemand die het weet of kan bewijzen.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 08:38 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Als de bestuurder in kwestie onnodig veel risico heeft genomen door roekeloos rijgedrag of te hard rijden, waarom niet?
Wel dat hij is doorgereden na een ongeval.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 08:56 schreef Mike009000 het volgende:
Extreme roekeloosheid is volgens mij ook niet bewezen. Naar wat ik begrijp is niet eens bewezen dat hij veel te hard reed.
Hij heeft minimaal 67km/u gereden waar je 50 mag. Dat staat in de OP.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 08:55 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Was daar ook sprake van ten tijden van het dodelijke ongeluk?
Dan moet je dat laatste aanpassen, als je dronken in een auto zit, met telefoons zit te spelen of te hard rijdt neem je willens en wetens een risico dat je iemand dood kan maken met je auto.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 09:01 schreef Mike009000 het volgende:
Ik had ergens gelezen dat niet bewezen was dat hij harder reed dan 50 km/h, maar goed. Dat hij is doorgereden (om zich vervolgens die avond te melden) is natuurlijk zeer kwalijk.
Als je vecht dan en iemand op zijn harsens slaat, dan is de kans natuurlijk wel groter dat dit ernstige gevolgen heeft, welke je willens en wetens accepteert door te slaan of op iemand in te trappen. Lijkt me wat anders dan wanneer je een dodelijk auto ongeluk veroorzaakt.
Bovendien is volgens mij in dit topic al een aantal keer erop gewezen dat ook indien je opzettelijk iemand doodrijdt dit zwaarder gestraft wordt.
Was de verdachte in casu dronken of met zijn telefoon het spelen?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 09:04 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dan moet je dat laatste aanpassen, als je dronken in een auto zit, met telefoons zit te spelen of te hard rijdt neem je willens en wetens een risico dat je iemand dood kan maken met je auto.
Dit is niet zomaar een noodlottig ongeluk, deze jongen is doodgereden door iemand die voortdurend te hard rijdt en risico's neemt. Getuigen hebben gezien dat de bestuurder vlak achter een voorbijrazende brandweerauto reed. Uit technisch onderzoek blijkt dat de snelheid tussen de 61 en 85 km/u lag. Die bevindingen en verklaringen - plus het feit dat de dader na de aanrijding doodleuk doorging met zijn onbesuisde weggedrag - zouden ruimschoots voldoende moeten zijn om een zwaardere straf op te leggen.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 08:27 schreef Mike009000 het volgende:
Dat ook nog ja. We zouden het bijna vergeten, maar de dader is na het ongeval ook nog eens doorgereden.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 08:40 schreef macca728 het volgende:
[..]
Doorrijden na een ongeluk zal je altijd zwaarder moeten betraffen met een gevangenisstraf.
Onderbuik is een sneu modewoord. Ik heb een duidelijke mening, maar die onderbouw ik wel met argumentatie. Zo lijkt hetgene wat de wetgever me beoogt, mij toch redelijk relevant!quote:Op dinsdag 23 juli 2013 08:52 schreef Mike009000 het volgende:
Ik bedoelde omringende en vergelijkbare landen. Ik kan me evenmin voorstellen dat we staan te wachten op corruptie en georganiseerde misdaad is dusdanige proporties als in landen als Albanie.
Het aparte eraan dat mensen zonder kennis van zaken kritiek gaan uiten vind ik dat onderbuikgevoelens (weinig tot) geen rol dienen te spelen in rechtspraak. Oog om oog en tand om tand zou er toe leiden dat er heel veel blinden en tandlozen zijn. Lijkt me dat we dan een aantal eeuwen beschaving opbouwen moeten wegstoppen.
Ik zie het probleem niet? Hij ook niet waarschijnlijk?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 09:13 schreef arjan1212 het volgende:
Als ie dat doet mag ie 4 maanden de cel in
Even je post aangepast.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 09:06 schreef 3-voud het volgende:
Filmpje van de rechtszaal gezien? Wat een drama voor die dader. Echt te erg. Al die bedreigingen enzo.
Zal een traumatische ervaring zijn voor die Bulgaar.
Ik hoop dat de rechter hier rekening mee houdt. Die knul weet dat die fout is geweest want hij wilde nog "sorry" zeggen. Missie geslaagd, straf niet meer nodig. Hij moet naar huis, zijn leven oppakken verdergaan met de verkeersregels om de haverklap overtreden. Anders krijgen we nog administratieve fouten met zijn uitkering. Dat moeten we voorkomen.
Ik probeer ook de moderne Nederlander te worden, lees: verwijfd en eeuwig brallen met de handen in de zak...quote:
Sarcasme heb je in ieder geval al onder controlequote:Op dinsdag 23 juli 2013 09:20 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Ik probeer ook de moderne Nederlander te worden, lees: verwijfd en eeuwig brallen met de handen in de zak...
Geef me even tijd.
Als en OFquote:Op dinsdag 23 juli 2013 09:07 schreef Mike009000 het volgende:
[..]
Was de verdachte in casu dronken of met zijn telefoon het spelen?
Hij mag wel heel goed uitkijken dat de familie hem niet "doodrijdt"quote:Op dinsdag 23 juli 2013 09:16 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Ik zie het probleem niet? Hij ook niet waarschijnlijk?
- Roekeloos
- Geen verantwoordingsgevoel
- kans op 4 maanden gratis onderdak in een resort met tv, biljart enz enz.
Hij kan het slechter treffen.
Ja.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 00:14 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je zult toch wel inzien, hoop ik, dat zo nu en dan eens een bekeuring krijgen (overkomt iedereen), wel net even van een andere orde is dan 15 bekeuringen in een half jaar tijd. En erger dan dat: iemand doodrijden en vervolgens doodleuk met het roekeloze weggedrag verdergaan.
Dan nog heeft hij het mooi voor elkaar. Dan krijgt hij strafvermindering als hij dit kan aantonen en kan hij schade vergoeding eisen. Die jongen zit op rozen, echt !!quote:Op dinsdag 23 juli 2013 09:23 schreef macca728 het volgende:
[..]
Hij mag wel heel goed uitkijken dat de familie hem niet "doodrijdt"
Dat jij je mening deugdelijk onderbouwd ontken ik niet. Maar laat ik even helemaal advocaat van de duivel spelen.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 09:16 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Onderbuik is een sneu modewoord. Ik heb een duidelijke mening, maar die onderbouw ik wel met argumentatie. Zo lijkt hetgene wat de wetgever me beoogt, mij toch redelijk relevant!
Niet of soft straffen lijkt bijna wel een doel op zich, soms. Het is net alsof er een soort taboe op rust. En deze zaak is het zelfs zo dat nota bene het OM (dus niet de rechter) met deze absurde strafeis komt. Het OM zou de belangen van slachtoffers en nabestaanden en van de samenleving als geheel moeten dienen. Slechts 4 maanden voorwaardelijk eisen is per defintie dat belang NIET dienen.
Je zou als Nederlander bijna elders asiel aanvragen en met je nieuwe paspoort weer terugkomen naar Nederland om hier compleet door je plaat te gaan. Ben je succesvol als crimineel, heb je het goed. Ben je het haasje, heb je het ook goed. Beter dan al die uitkeringstrekkers die zwoegen met 2 sollicitatiebrieven per maand schrijven.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 09:32 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Dan nog heeft hij het mooi voor elkaar. Dan krijgt hij strafvermindering als hij dit kan aantonen en kan hij schade vergoeding eisen. Die jongen zit op rozen, echt !!
Zo fijn voor hem. Vind je het gek dat al die Oostblokkers hier komen stelen? Met 9% pakkans hebben ze 9% kans op een luizen leventje. Resocialisering, uitkering, reintegratie, geen harde werkdagen meer in het boefjesambacht.
Spijtig genoeg komt het sarcasme van 3-voud pijnlijk dicht in de buurt van de realiteit. Alles lijkt erop gericht dat de dader zijn leventje zo snel mogelijk ongestoord kan voortzetten; alsof er simpelweg niks is gebeurd.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 09:22 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Sarcasme heb je in ieder geval al onder controle
Ik heb even een essentieel woordje in je betoog vet gemaakt, namelijk advocaat. Het is de advocaat die voor de belangen van de verdachte moet opkomen en die twijfel moet zaaien over wat er precies is gebeurd en in hoeverre de verdachte daar schuld aan heeft.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 09:40 schreef Mike009000 het volgende:
[..]
Dat jij je mening deugdelijk onderbouwd ontken ik niet. Maar laat ik even helemaal advocaat van de duivel spelen.
De verdachte reed te hard; klopt schijnbaar. Verschrikkelijke gevolgen; zeer zeker. Omdat iemand te hard rijdt jaren de cel in; lijkt mij niet de bedoeling. Had de verdachte inderdaad een promille van heb ik jou daar of zat hij te bellen, verandert dat de zaak inderdaad, maar dat is aldus niet het geval.
Ja, als iemand zich voor de trein gooit is er ook iemand overleden maar krijgt de conducteur ook geen celstraf hè?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 08:57 schreef arjan1212 het volgende:
Het is eigenlijk wel vreemd dat je als iemand na een gevecht overlijd , 3 jaar cel krijgt, en als je iemand overlijd door toedoen van je auto , je 4 maanden voorwaardelijk krijgt. in beide gevallen is er iemand overleden.
Zo moet je niet denken. Anders.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 10:35 schreef Loekie1 het volgende:
Juist die lage straffen zorgen ervoor dat jongeren zo roekeloos rijden. Wat maakt hun die werkstraf uit?
Auto heeft niet geremd terwijl de bestuurder de jongen gezien moet hebben.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 10:34 schreef Fides het volgende:
[..]
Ja, als iemand zich voor de trein gooit is er ook iemand overleden maar krijgt de conducteur ook geen celstraf hè?
Blijkbaar denkt de OvJ dat er niet genoeg bewijs is dat Milen Y. de aanrijding heeft veroorzaakt (omdat Donnie mogelijk uitweek op de rijbaan of stilstond op de rijbaan).
quote:Op dinsdag 23 juli 2013 02:40 schreef arjan1212 het volgende:
Het OM eiste een maximale werkstraf van 240 uur en vier maanden voorwaardelijke celstraf tegen de Bulgaarse verdachte die vorig jaar juli de 13-jarige Donnie Rog doodreed.
Moeder schreeuwt, vader door het lint
Vervolgens begon de advocaat van de verdachte aan haar pleidooi en zei dat haar cliënt spijt heeft van wat er is gebeurd. Daarop stond de moeder van Donnie op en riep: 'Dat is dan mooi te laat!'
De vader van Donnie vloog naar voren richting de verdachte. 'Ik maak je kapot!' Vervolgens ging ook de meerderheid van de zaal op de verdachte af. Zo'n 50 tot 70 mensen probeerden de 21-jarige Bulgaar wat aan te doen.
Massale vechtpartij
De verdachte kreek een paar rake klappen, voordat hij door de bewaking de zaal uit werd gewerkt via de zij-ingang. 'Ik maak je dood, ik weet je te vinden', werd er geroepen. Woedende vrienden en familie van Donnie gooiden met stoelen en er ontstond een massale vechtpartij. Naar de advocaat van de verdachte riepen ze: 'Bloedhoer, waarom verdedig jij hem nog!'
Na enkele minuten kwam er meer politie de zaal in, omdat de rechter op de alarmknop had gedrukt. Pas toen kon het woedende publiek worden afgevoerd naar buiten. Daarop werd de zitting geschorst.
http://www.omroepwest.nl/(...)-rog-zaak-stilgelegd
"Massale vechtpartij"quote:Zo'n 50 tot 70 mensen probeerden de 21-jarige Bulgaar wat aan te doen.
Ik dacht dat ie alleen die jongen had doodgereden ........quote:Op dinsdag 23 juli 2013 08:06 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wat een onzin!quote:Op dinsdag 23 juli 2013 09:16 schreef Elfletterig het volgende:
Onderbuik is een sneu modewoord. Ik heb een duidelijke mening, maar die onderbouw ik wel met argumentatie.
Ook zoiets: iedere keer maar roepen dat de wetgever beoogd heeft om hier harder te straffen, want roekeloos rijgedrag moet hard aangepakt worden, terwijl er geen bewijs is voor roekeloos rijgedrag.quote:Zo lijkt hetgene wat de wetgever me beoogt, mij toch redelijk relevant!
Dit is klinkklare onzin. Als een fietser zonder te kijken ineens linksaf slaat op een weg en hij wordt geraakt door een auto is dat gedrag primair de oorzaak van het ongeval. De dood van het kind wat jij met alle geweld in de schoenen van de verdachte (door jou steevast als dader aangeduid, want jij kent het begrip verdachte niet, verdachte = dader bij jou!) wil schuiven is meest waarschijnlijk niet de schuld van deze verdachte, althans... de bewijzen daarvoor lijken flinterdun.quote:Niet of soft straffen lijkt bijna wel een doel op zich, soms. Het is net alsof er een soort taboe op rust. En deze zaak is het zelfs zo dat nota bene het OM (dus niet de rechter) met deze absurde strafeis komt. Het OM zou de belangen van slachtoffers en nabestaanden en van de samenleving als geheel moeten dienen. Slechts 4 maanden voorwaardelijk eisen is per defintie dat belang NIET dienen.
Nee, de Officier moet kritisch kijken, zowel bewijzen a charge als a decharge overleggen (dat laatste vergeet men doorgaans, maar het MOET WEL). Moet vervolgens een redelijke straf eisen.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 10:31 schreef Elfletterig het volgende:
Het OM, dus de OvJ, staat daar namens de samenleving. Die moet daar gaan uitleggen wat de ernst is, zo goed mogelijk aantonen dat de verdachte verwijtbaar gedrag heeft vertoond en dat daarom een fikse straf op z'n plaats is.
Ben het volledig met je eens. Maar het doet er allemaal weinig toe: de dader moet en zal wegkomen met een taakstrafje. We zouden mensen toch eens verantwoordelijk stellen voor hun daden en de gevolgen daarvan.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 10:44 schreef Loekie1 het volgende:
Achter een brandweerauto met sirenes een kruispunt naderen en dan daar hard voorbijrijden en niet remmen en ook niet zien dat daar een persoon fietst, dat lijkt me wel een geval van roekeloos rijden. Als de rechter dat niet zo ziet, is die rechter gek.
En dan mogen die 15 boetes in een half jaar ook wel meetellen voor bewijs van roekeloos rijden.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 10:44 schreef Loekie1 het volgende:
Achter een brandweerauto met sirenes een kruispunt naderen en dan daar hard voorbijrijden en niet remmen en ook niet zien dat daar een persoon fietst, dat lijkt me wel een geval van roekeloos rijden. Als de rechter dat niet zo ziet, is die rechter gek.
Dat is natuurlijk onzin maar het geeft ons wel een goed gevoel.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 10:24 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Spijtig genoeg komt het sarcasme van 3-voud pijnlijk dicht in de buurt van de realiteit. Alles lijkt erop gericht dat de dader zijn leventje zo snel mogelijk ongestoord kan voortzetten; alsof er simpelweg niks is gebeurd.
Ik ben bang dat het de jeugd zelf is die maakt dat jongeren vaak roekeloos rijden.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 10:35 schreef Loekie1 het volgende:
Ik vraag me altijd af wat zo iemand voor straf in de ons omringende landen gekregen zou hebben.
Iemand met al 22 snelheidsovertredingen op zijn naam, boetes voor door rood licht rijden, geen gordel om etc en dan iemand doodrijden en doorrijden.
Juist die lage straffen zorgen ervoor dat jongeren zo roekeloos rijden. Wat maakt hun die werkstraf uit?
Het is een voorrangsweg en of hij te hard heeft gereden is zeer de vraag.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 10:44 schreef Loekie1 het volgende:
Dat hard rijden is anders bewezen, staat in de OP.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 10:48 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is een voorrangsweg en of hij te hard heeft gereden is zeer de vraag.
Dus die rechter kan op basis van het dossier zeer wel anders oordelen.
Nee, natuurlijk niet!quote:Op dinsdag 23 juli 2013 10:46 schreef macca728 het volgende:
En dan mogen die 15 boetes in een half jaar ook wel meetellen voor bewijs van roekeloos rijden.
Nederland straft voor West-Europa al heel hoog, en onze maximale straffen liggen ook voor onze regio heel hoog.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 01:41 schreef Shreyas het volgende:
Tja, dat de straffen in Nederland lachwekkend zijn wisten we al na de taferelen in Haren. Tegenwoordig draait alles om resocialisatie, rehabilitatie en zo snel mogelijk weer participatie in de samenleving zodat de dader zo snel mogelijk weer kan contribueren aan de maatschappij. Er zijn duizend-en-één verzachtende omstandigheden te bedenken die er voor zorgen dat een crimineel een schokkend lage straf krijgt.
Ter illustratie, als die dader (geen idee wie het is) een baan heeft en hij wordt laten we zeggen 12 maanden in de gevangenis gezet, dan kan hij zijn baan kwijt raken. Als hij een studie volgt, dan loopt hij 12 maanden studievertraging op. In beide gevallen komt hij in financiële problemen en zal hij de staat alleen maar meer geld kosten (even los van het feit dat het ook geld kost om hem 12 maanden in een gevangenishotel te hebben).
Ik vind hoe dan ook dat we de rechtelijke macht moeten respecteren en ik heb er ook het volste vertrouwen in dat ze hun werk goed doen. Alle wetten omtrent strafbepaling worden bijna altijd correct nageleefd en gehandhaafd. Daar zit hem het probleem ook en de oplossing ligt bij de wetgevende macht. Er moeten gewoon hoge minimumstraffen komen die ''verzachtende omstandigheden'' een lagere prioriteit geven. De Tweede Kamer zal met wetten moeten komen die dat ook mogelijk kan maken, desnoods met een grondwetswijziging. Helaas zullen alleen PVV, VVD en SGP hier voorstander van zijn, de andere partijen helaas niet, dus het blijft vooralsnog toekomstmuziek. Tenzij de PvdA eindelijk een keertje overstag gaat.
Heeft iemand de rechter er al op gewezen dat dat in de OP staat? Want dan moet het waar zijn natuurlijk! Het staat in de OP op fok, edelachtbare! Doodstraf!quote:Op dinsdag 23 juli 2013 10:49 schreef macca728 het volgende:
Dat hard rijden is anders bewezen, staat in de OP.
+het is uberhaupt niet duidelijk wie er schuld heeft, en in hoeverre de schuld bij het slachtoffer ligt (door uit te wijken, te stoppen op de rijbaan of zelf onachtzaam te zijn).quote:Op dinsdag 23 juli 2013 10:50 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Overigens vind ik de straf in deze niet bizar laag. Er is geen opzet, de snelheidsoverschrijding is minder dan 30km/u, en de dader heeft zichzelf gemeld bij de politie.
Nou, dat is dan weer een geluk bij een ongeluk.twitter:SaskiaBelleman twitterde op maandag 22-07-2013 om 10:28:39Donnie had net enkele weken voor zijn dood besloten dat hij orgaandonor wilde zijn. #Donnie reageer retweet
is ht niet belangrijker dat het volk de straffen hoog genoeg vindt en dat de vergelijking met de rest van europa / de wereld er totaal niet toe doet.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 10:50 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Nederland straft voor West-Europa al heel hoog, en onze maximale straffen liggen ook voor onze regio heel hoog.
Daarnaast zou je met minimumstraffen het hele rechtssysteem door de plee spoelen, Wilderiaanse/Iranese praktijken krijg je dan.
Als maatschappij moeten we eigenlijk ook niets anders willen dan resocialisatie en rehabilitatie; of jij moet liever een strafsysteem willen waarbij het draait om hoge recidive (== meer misdaad, dus meer slachtoffers, dus meer straffen, dus meer misdaad.... --> De spiraal waar de VS in zit).
Overigens vind ik de straf in deze niet bizar laag. Er is geen opzet, de snelheidsoverschrijding is minder dan 30km/u, en de dader heeft zichzelf gemeld bij de politie.
Er is schuld, dat absoluut, en het is heel treurig. Maar om nou bij zo iets voor de hoogste boom te gaan...
Als jij een andere bron heb, mag je die altijd posten natuurlijk.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 10:50 schreef DS4 het volgende:
[..]
Heeft iemand de rechter er al op gewezen dat dat in de OP staat? Want dan moet het waar zijn natuurlijk! Het staat in de OP op fok, edelachtbare! Doodstraf!
Subtiel verschil tussen het gedrag van de betrokken families: in dit geval gaat het om familieleden die een jongen van 13 zijn verloren, in het geval dat jij noemt, ging het om familieleden van de daders: zij die iemand hadden doodgereden.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 10:46 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk onzin maar het geeft ons wel een goed gevoel.
Het is maar goed dat we een daad moeten bewijzen en niet op onderbuikgevoel of op een 1+1 is waarschijnlijk 2 manier iemand berechten. Het heeft nadelen, zoals nu waar deze jonge hardrijder alle schijn tegen heeft, of waar 2 jongen die op de vlucht waren voor de politie op hun scooter een man op het zebra pad doodreden (en om even mee te doen: "wat fijn dat hun familie zich toen zo netjes en nederig gedroeg in het ziekenhuis en later in de plaatselijke krant")
Te hard rijden is geen overtreding meer ? Goh.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 10:54 schreef Byzantynixschii het volgende:
Het enige wat de verdachte aan te rekenen valt is het doorrijden na een ongeluk.
Op basis van de feiten voor zover bekend is er geen sprake van dat de verdachte een verkeersregel heeft genegeerd of overtreden.
Als de verdachte niet was doorgereden is de kans heel groot dat het OM niet eens tot vervolging was overgegaan.
quote:Op dinsdag 23 juli 2013 10:54 schreef macca728 het volgende:
[..]
Als jij een andere bron heb, mag je die altijd posten natuurlijk.
twitter:SaskiaBelleman twitterde op maandag 22-07-2013 om 11:26:11Getuigen verklaren uiteenlopend: Milen Y. zou tussen de 50 en 100 km p/u hebben gereden. #Donnie reageer retweet
Men weet het dus niet of er en zo ja, hoeveel er te hard gereden is.twitter:SaskiaBelleman twitterde op maandag 22-07-2013 om 11:28:33Volgens OvJ kunnen geen harde conclusies worden getrokken uit fietsproeven met leeftijdgenoten van #Donnie. reageer retweet
Er is niet bewezen dat hij te hard heeft gereden.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 10:56 schreef macca728 het volgende:
[..]
Te hard rijden is geen overtreding meer ? Goh.
Ah ok, dus de NOS brengt fout nieuws, slordig.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 10:57 schreef Ryon het volgende:
[..]twitter:SaskiaBelleman twitterde op maandag 22-07-2013 om 11:26:11Getuigen verklaren uiteenlopend: Milen Y. zou tussen de 50 en 100 km p/u hebben gereden. #Donnie reageer retweet
Men weet het dus niet of er en zo ja, hoeveel er te hard gereden is.twitter:SaskiaBelleman twitterde op maandag 22-07-2013 om 11:28:33Volgens OvJ kunnen geen harde conclusies worden getrokken uit fietsproeven met leeftijdgenoten van #Donnie. reageer retweet
We zullen eens zien hoe jij reageert als jouw broertje, neefje of (toekomstige) zoontje door zo'n wegpiraat wordt doodgereden. Je hebt makkelijk praten; jij hoeft niet zo'n verlies te dragen en toe te zien dat de dader slechts een voorwaardelijk strafje krijgt.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 10:50 schreef Byzantynixschii het volgende:
Man, man, man, wat een tokkies zijn die ouders + aanhang. Om je kapot te schamen dat je Nederlander bent.
Dat heb ik al meermaals gedaan. Staat een paar posts hierboven nog. Dat het OM claimt dat de snelheid hoger moet hebben gelegen is niet hetzelfde als dat het bewezen is. Dat is de mening van het OM. De verdachte meent dat het niet bewezen is bij monde van zijn advocate en dat lijkt mij geen gekke stelling aangezien het OM aan de ouders in eerste instantie heeft laten weten dat er onvoldoende bewijs was en dat men pas later besloten heeft om iets te proberen om het bewijs rond te krijgen, waarschijnlijk omdat het hier gaat om een zeer trieste zaak en de emoties hoog opgelopen zijn.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 10:54 schreef macca728 het volgende:
Als jij een andere bron heb, mag je die altijd posten natuurlijk.
Rechtbankverslaggeving is per definitie slordig, onvolledig of voorbarig. Maar mensen willen liever geen nuances of twijfelgevallen hebben in het nieuws.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 10:58 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ah ok, dus de NOS brengt fout nieuws, slordig.
Inderdaad, zeker gezien het verleden van verdachte.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 10:58 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
We zullen eens zien hoe jij reageert als jouw broertje, neefje of (toekomstige) zoontje door zo'n wegpiraat wordt doodgereden. Je hebt makkelijk praten; jij hoeft niet zo'n verlies te dragen en toe te zien dat de dader slechts een voorwaardelijk strafje krijgt.
En nog los van dat voorwaardelijke karakter: waarom een voorwaardelijke straf van slechts vier maanden? Waarom niet bijvoorbeeld een voorwaardelijke straf van 1-2 jaar?
Precies.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 10:57 schreef Ryon het volgende:
Men weet het dus niet of er en zo ja, hoeveel er te hard gereden is.
Hij heeft zichzelf alsnog bij de politie gemeld, dus juridisch is ook daar geen sprake van. De snelheid kwam bij meting uit op 67 km/u.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 10:54 schreef Byzantynixschii het volgende:
Het enige wat de verdachte aan te rekenen valt is het doorrijden na een ongeluk.
Op basis van de feiten voor zover bekend is er geen sprake van dat de verdachte een verkeersregel heeft genegeerd of overtreden.
Als de verdachte niet was doorgereden is de kans heel groot dat het OM niet eens tot vervolging was overgegaan.
Exact. En er is gewoon meer dat daarop wijst. Volgens getuigen kijk hij de brandweerauto na. Snap ik, als kind doe je dat. Ik ben als kind ook wel eens goed weggekomen toen ik zonder te kijken overstak.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:00 schreef Montagui het volgende:
Het kan niet bewezen worden dat de chauffeur schuldig is aan de dood van Donnie.
Misschien is Donnie zelf schuldig aan zijn eigen dood. Misschien was hij de roekeloze. Geen idee.
Hun woede en frustratie begrijp ik ook. Ook dat ze iemand willen zien hangen. Niet dat het ze helpt, maar dat mag. Die hoeven niet rationeel naar de zaak te kijken.quote:Ik kan ergens het gedrag van de ouders wel begrijpen, het zal je eigen kind maar zijn, en dan ook nog te horen krijgen DAT de chauffeur een roekeloze rijder is. Dan neig je er toch snel naar om de schuld bij de chauffeur te leggen. En misschien is dat ook wel zo, maar het kan niet bewezen worden, en er zullen toch niet alleen maar prutsers op deze zaak zijn gezet?
Precies dit laatste stuk verwoord hetgeen de OvJ dient uit te voeren beter dan wat hiervoor een aantal keer is gesteld. Onderbuikgevoelens mag dan wel een modewoord zijn maar het is wel precies datgene wat door de media gevoed wordt en de menigte - zonder inhoudelijke kennis van zaken - volgt. In mijn eerste reactie hier heb ik reeds gezegd dat ik niet precies de feiten ken, maar hoe meer ik me er in ga verdiepen, hoe meer ik tot de conclusie kom dat een rechter eigenlijk niet anders kan oordelen dat hier weinig tot geen bewijs ervoor is dat de verdachte (inderdaad niet 'de dader') de enige boosdoener is, hetgeen geleid heeft tot de dood van het 13 jarige slachtoffer.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 10:58 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat heb ik al meermaals gedaan. Staat een paar posts hierboven nog. Dat het OM claimt dat de snelheid hoger moet hebben gelegen is niet hetzelfde als dat het bewezen is. Dat is de mening van het OM. De verdachte meent dat het niet bewezen is bij monde van zijn advocate en dat lijkt mij geen gekke stelling aangezien het OM aan de ouders in eerste instantie heeft laten weten dat er onvoldoende bewijs was en dat men pas later besloten heeft om iets te proberen om het bewijs rond te krijgen, waarschijnlijk omdat het hier gaat om een zeer trieste zaak en de emoties hoog opgelopen zijn.
Dat maakt echter dat het er ernstig op lijkt dat het bewijs flinterdun is. Waarbij zelfs als hij wat harder heeft gereden dan toegestaan dan nog niet bewezen is dat het ongeval aan hem te wijten is. Dan kun je als Officier wel jaren celstraf gaan eisen, maar dan ben je niet bezig in het belang van de samenleving, maar gewoon de woedende menigte aan het plezieren.
Bij een meting nog wel.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:01 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
De snelheid kwam bij meting uit op 67 km/u.
Het probleem is dat WEL wordt vastgesteld dat de chauffeur een roekeloze rijder is. Het probleem is dat de chauffeur zelfs NA het ongeval nog een groot aantal bekeuringen heeft ontvangen vanwege zijn rijgedrag. Dat mag volgens sommigen niet meewegen, terwijl dat juist zwaar zou moeten meewegen. Het zegt namelijk alles over het gedrag van de chauffeur.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:00 schreef Montagui het volgende:
Het kan niet bewezen worden dat de chauffeur schuldig is aan de dood van Donnie.
Misschien is Donnie zelf schuldig aan zijn eigen dood. Misschien was hij de roekeloze. Geen idee.
Ik kan ergens het gedrag van de ouders wel begrijpen, het zal je eigen kind maar zijn, en dan ook nog te horen krijgen DAT de chauffeur een roekeloze rijder is. Dan neig je er toch snel naar om de schuld bij de chauffeur te leggen. En misschien is dat ook wel zo, maar het kan niet bewezen worden, en er zullen toch niet alleen maar prutsers op deze zaak zijn gezet?
Het is natuurlijk spectaculairder en interessanter om dat voor waar aan te nemen,quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:04 schreef DS4 het volgende:
[..]
Bij een meting nog wel.
Hoe vaak moet er nou gemeld worden dat het om een reconstructie ging en dat zelfs de OvJ meent dat daar geen harde conclusies uit getrokken kunnen worden?
Nou, niet zo in ieder geval. Ik zou de nagedachtenis aan mijn kind niet zo bezoedelen.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 10:58 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
We zullen eens zien hoe jij reageert als jouw broertje, neefje of (toekomstige) zoontje door zo'n wegpiraat wordt doodgereden. Je hebt makkelijk praten; jij hoeft niet zo'n verlies te dragen en toe te zien dat de dader slechts een voorwaardelijk strafje krijgt.
Omdat dat de maximumstraf is die er op staat. Volgens mij is dat zelfs 3 maanden.quote:En nog los van dat voorwaardelijke karakter: waarom een voorwaardelijke straf van slechts vier maanden? Waarom niet bijvoorbeeld een voorwaardelijke straf van 1-2 jaar?
Diverse getuigen zeggen het ook en als je een brandweerwagen achterna rijdt met sirene zal je geen 30 rijden.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:05 schreef Mike009000 het volgende:
[..]
Het is natuurlijk spectaculairder en interessanter om dat voor waar aan te nemen,
Als er opzet in het spel is wordt de maximumstraf wel een stukje (kuch) hoger hoor.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 10:58 schreef nolamoetblijven het volgende:
Nu ik weet dat je maar 240 uur werkstraf krijg wordt de drang om bepaalde fokkers voor de sokken te rijden steeds groter.
Ik probeerde het sarcasme wat jij en 3voud onder de knie hebben te evenaren.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 10:55 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Subtiel verschil tussen het gedrag van de betrokken families: in dit geval gaat het om familieleden die een jongen van 13 zijn verloren, in het geval dat jij noemt, ging het om familieleden van de daders: zij die iemand hadden doodgereden.
Dat hij te hard zou hebben gereden is absoluut niet bewezen.quote:De jongen is niet zomaar doodgereden. Hij is niet geschept door de brandweerauto, maar door een auto die daar veel te dicht - en met te hoge snelheid - achter reed. Er zijn diverse getuigenverklaringen, de jongen is dood en de dader heeft een grote 'staat van dienst' wat betreft verkeersovertredingen: zelfs na het ongeval. Dus van zijn leven beteren is ook al geen sprake.
Hoeveel bewijs hebben we in vredesnaam nodig? Deze dader heeft wel meer dan alleen de schijn tegen. Hij heeft ook de feiten tegen. Maar ja, als je feiten niet (h)erkent en voorrang geeft aan daderbelang, dan kun je uiteindelijk alles wel wegredeneren. Het gevolg is een soort tunnelvisie-rechtspraak. Er wordt een bepaalde kant op geredeneerd, namelijk de zielige dader die het allemaal niet zo bedoeld had en die misschien wel helemaal niet zo heel veel te hard reed. Het slachtoffer dat misschien wel niet goed uitkeek, enzovoort.
De uitkomst is simpelweg dat er geen recht wordt gedaan aan de ernst van de zaak. En het is echt niet de eerste keer. We hebben de laatste jaren diverse keren dit soort kwesties gehad; mensen die met drank op gaan rijden, iemand doodrijden en vervolgens daarvoor niet verantwoordelijk worden gehouden, mensen die zeer grote risico's nemen in het verkeer, iemand doodrijden en met absurd lage straffen wegkomen.
De bedoeling van wet- en regelgeving is mede dat er een preventieve werking van uitgaat. En als de wetgever meer ernst toekent aan dit soort gedrag, dan moet dat ook blijken uit de straffen die worden opgelegd.
Dan moet je zorgen dat het niet bewezen kan worden....quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:07 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Als er opzet in het spel is wordt de maximumstraf wel een stukje (kuch) hoger hoor.
Als het nu een politieauto of ambulance was, ok maar een brandweerwagen rijdt over het algemeen net niet hardquote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:06 schreef macca728 het volgende:
[..]
Diverse getuigen zeggen het ook en als je een brandweerwagen achterna rijdt met sirene zal je geen 30 rijden.
Was dat binnen 24 uur?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:01 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Hij heeft zichzelf alsnog bij de politie gemeld, dus juridisch is ook daar geen sprake van.
Volgens mij is dit niet onomstotelijk vastgesteld.quote:De snelheid kwam bij meting uit op 67 km/u.
Het zegt helemaal niets over het gedrag op dat moment.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:05 schreef Elfletterig het volgende:
Het probleem is dat WEL wordt vastgesteld dat de chauffeur een roekeloze rijder is. Het probleem is dat de chauffeur zelfs NA het ongeval nog een groot aantal bekeuringen heeft ontvangen vanwege zijn rijgedrag. Dat mag volgens sommigen niet meewegen, terwijl dat juist zwaar zou moeten meewegen. Het zegt namelijk alles over het gedrag van de chauffeur.
Er is eigenlijk geen bewijs van het veroorzaken van het ongeval, alleen ten aanzien van het doorrijden. Op dat laatste staat 3 maanden maximaal (in de praktijk is dat een werkstraf, tenzij). De eis is 240 uur werkstraf + 4 maanden voorwaardelijk.quote:En wat betreft de prutsers: een OvJ die zo laag inzet en vervolgens een soort volkswoede ontketent, doet echt iets fout. Ik wil dat geweld niet goedpraten, maar het zou je als OvJ toch echt te denken moeten geven dat dit is wat jouw absurde strafeis teweeg brengt. Dan heb je overduidelijk iets niet goed aangevoeld.
Let it go.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:05 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het probleem is dat WEL wordt vastgesteld dat de chauffeur een roekeloze rijder is. Het probleem is dat de chauffeur zelfs NA het ongeval nog een groot aantal bekeuringen heeft ontvangen vanwege zijn rijgedrag. Dat mag volgens sommigen niet meewegen, terwijl dat juist zwaar zou moeten meewegen. Het zegt namelijk alles over het gedrag van de chauffeur.
En wat betreft de prutsers: een OvJ die zo laag inzet en vervolgens een soort volkswoede ontketent, doet echt iets fout. Ik wil dat geweld niet goedpraten, maar het zou je als OvJ toch echt te denken moeten geven dat dit is wat jouw absurde strafeis teweeg brengt. Dan heb je overduidelijk iets niet goed aangevoeld.
Helemaal mee eens.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:05 schreef Ryon het volgende:
Dodelijke verkeersongelukken zijn in zowel binnen- als buitenland wel vaker aanleiding van een heleboel frustratie rondom de rechtsgang. De emotie en het leed dat erbij komt kijken staat vaak niet in verhouding tot de schuld van een persoon.
Verkeersongelukken gebeuren. Dagelijks. Mensen verliezen hun leven of ledematen en als je er ooit een van dichtbij hebt gezien dan weet je wat voor een ongelooflijk ranzige en bloedige toestand het kan worden. Dit betekent niet dat wij iedereen die enige aansprakelijkheid heeft in het ongeluk (de planoloog die het kruispunt ontwierp, de fietser die plotsklaps afsloeg, de vrachtwagen die het zicht ontnam en de bestuurder die te laat remde) meteen moeten vierendelen en kruisigen. Dat vergeten mensen nog wel eens. En zal men waarschijnlijk blijven vergeten.
Dit meen je toch niet?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:05 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Die brandweerwagens rijden doorgaans niet zo snel, zeker niet als er fietsers vlak langs rijden. Maar het is een interessante vraag wat de chauffeur van de brandweerwagen hierover heeft verklaard.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:06 schreef macca728 het volgende:
Diverse getuigen zeggen het ook en als je een brandweerwagen achterna rijdt met sirene zal je geen 30 rijden.
Ja, een meting. Men kijkt naar afstand, schade, doet een reconstructie en meet.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:04 schreef DS4 het volgende:
[..]
Bij een meting nog wel.
Hoe vaak moet er nou gemeld worden dat het om een reconstructie ging en dat zelfs de OvJ meent dat daar geen harde conclusies uit getrokken kunnen worden?
"Woede en frustratie" als gevolg van onbeschrijfelijk verdriet (jij heb volgens mij een kind, dus je moet je er iets bij kunnen voorstellen) en dan hoor je als ouders dit vonnis, een vonnis dat, terecht of niet, in jouw beleving een verschrikkelijke minachting is voor het leven van je omgekomen kind.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:03 schreef DS4 het volgende:
Hun woede en frustratie begrijp ik ook. Ook dat ze iemand willen zien hangen. Niet dat het ze helpt, maar dat mag. Die hoeven niet rationeel naar de zaak te kijken.
Alleen is het gedrag in de rechtbank gewoon niet meer goed te praten.
Vooruit. Als maar duidelijk is dat in die reconstructie aannames zitten en het dus niet keihard is.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:16 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ja, een meting. Men kijkt naar afstand, schade, doet een reconstructie en meet.
Je hebt makkelijk praten zolang je niet zelf in zo'n situatie zit. Ik kan echt niks met dat soort stoere teksten.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:06 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Nou, niet zo in ieder geval. Ik zou de nagedachtenis aan mijn kind niet zo bezoedelen.
[..]
Omdat dat de maximumstraf is die er op staat. Volgens mij is dat zelfs 3 maanden.
Misschien dat ik onder dezelfde omstandigheden ook een draai om de oren uitdeel, maar dan zal ik achteraf toch concluderen dat ik fout zat en zou ik de straf daarvoor accepteren.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:19 schreef Jian het volgende:
"Woede en frustratie" als gevolg van onbeschrijfelijk verdriet (jij heb volgens mij een kind, dus je moet je er iets bij kunnen voorstellen) en dan hoor je als ouders dit vonnis, een vonnis dat, terecht of niet, in jouw beleving een verschrikkelijke minachting is voor het leven van je omgekomen kind.
En dan zeg jij dat het gedrag in de rechtbank niet is goed te praten? Wat voor onherstelbaar leed is daar dan veroorzaakt? Is de rechter geschrokken of was ie ontdaan? Kom op man, had die laatste zin gewoon weggelaten.
Chauffeur brandweerauto verklaarde dat hij op plek aanrijding zelf ongeveer 70 km p/u had gereden.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:11 schreef DS4 het volgende:
[..]
Die brandweerwagens rijden doorgaans niet zo snel, zeker niet als er fietsers vlak langs rijden. Maar het is een interessante vraag wat de chauffeur van de brandweerwagen hierover heeft verklaard.
Vraag er dan niet naar als je er niet tegen kan.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:21 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je hebt makkelijk praten zolang je niet zelf in zo'n situatie zit. Ik kan echt niks met dat soort stoere teksten.![]()
Dat zul je aan de OvJ moeten vragen.quote:Als de maximumstraf 3 maanden is, welke "moverende redenen" heeft de OvJ dan volgens jou gehad om "maar liefst" 4 maanden voorwaardelijk te eisen?
Misschien de 17 km!!!! per uur die ze stiekem toch mee hebben genomen. Bel de OvJ op en misschien krijg je het antwoord.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:21 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je hebt makkelijk praten zolang je niet zelf in zo'n situatie zit. Ik kan echt niks met dat soort stoere teksten.![]()
Als de maximumstraf 3 maanden is, welke "moverende redenen" heeft de OvJ dan volgens jou gehad om "maar liefst" 4 maanden voorwaardelijk te eisen?
Kennelijk rekent hij de schuld voor het ongeval toch ook deels de verdachte aan. Maar gewoon... deels. Want meer dan deels lijkt op basis van wat we voorbij hebben zien komen bespottelijk.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:21 schreef Elfletterig het volgende:
Als de maximumstraf 3 maanden is, welke "moverende redenen" heeft de OvJ dan volgens jou gehad om "maar liefst" 4 maanden voorwaardelijk te eisen?
Ok, dat is interessante informatie. Dan is dat waarschijnlijk het deel wat de OvJ hem aanrekent.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:23 schreef Loekie1 het volgende:
Chauffeur brandweerauto verklaarde dat hij op plek aanrijding zelf ongeveer 70 km p/u had gereden.
https://twitter.com/saskiabelleman
Matig geslaagd dan.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:08 schreef opgebaarde het volgende:
Ik probeerde het sarcasme wat jij en 3voud onder de knie hebben te evenaren.
Uit technisch onderzoek blijkt dat de dader tussen de 61 en 85 km/u reed, meldt de rechtbankverslaggever. Verder zijn er getuigen die hebben gezien hoe dicht de automobilist achter de brandweerauto aan reed. De verdere 'staat van dienst' van de dader zegt het nodige over zijn rijgedrag. En zeker het feit dat hij naderhand wéér een serie bekeuringen opliep, toont aan hoe weinig hij van het ongeluk heeft geleerd. En precies datgene - van straf gaat immers ook een corrigerende werking uit - zou zwaar moeten wegen.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:08 schreef opgebaarde het volgende:
Dat hij te hard zou hebben gereden is absoluut niet bewezen.
En de redenering die jij maakt, hij is al vaker bekeurd dus nu zal hij ook wel te hard hebben gereden, dat is geen recht noch een argument of onderbouwing. En je kan anderen wel tunnelvisie verwijten maar ben je er zelf niet vies van. Niemand die het opneemt voor de dader, wel dat zijn daden bewezen dienen te worden waarbij jij liever doorredeneert. Logisch op basis van emotie
quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:26 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Matig geslaagd dan.
[..]
Ik redeneer op basis van gezond verstand
Al je posts hier zijn een en al emotie.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:26 schreef Elfletterig het volgende:
Ik redeneer trouwens niet op basis van emotie
Een brandweerauto met zwaailichten rijdt meestal niet netjes 50.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:26 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ok, dat is interessante informatie. Dan is dat waarschijnlijk het deel wat de OvJ hem aanrekent.
Dat vind ik ook terecht, alleen valt of staat het dan wel bij de overtuigendheid van het bewijs.
Ja hoor.quote:Ik redeneer trouwens niet op basis van emotie; ik heb geen direct belang bij de zaak. Ik redeneer op basis van gezond verstand,
Waarom negeer jij andere berichten, zeker nu die in samenhang veel dichter bij de waarheid moeten zitten?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:26 schreef Elfletterig het volgende:
Uit technisch onderzoek blijkt dat de dader tussen de 61 en 85 km/u reed, meldt de rechtbankverslaggever.
En dat deze jongen zonder te kijken afsloeg...quote:Verder zijn er getuigen die hebben gezien hoe dicht de automobilist achter de brandweerauto aan reed.
Maar niet ten tijde van het ongeval.quote:De verdere 'staat van dienst' van de dader zegt het nodige over zijn rijgedrag.
Dat is iets voor de strafmaat, niet voor het bewijs.quote:En zeker het feit dat hij naderhand wéér een serie bekeuringen opliep, toont aan hoe weinig hij van het ongeluk heeft geleerd. En precies datgene - van straf gaat immers ook een corrigerende werking uit - zou zwaar moeten wegen.
Nee, jij hebt oogkleppen op en negeert alles wat spreekt in het voordeel van de verdachte, want er is een kind dood en dus moet er gestraft worden.quote:Ik redeneer trouwens niet op basis van emotie; ik heb geen direct belang bij de zaak. Ik redeneer op basis van gezond verstand, waarbij je mensen verantwoordelijk houdt voor hun daden en de gevolgen daarvan. Maar goed, van jou mogen mensen rustig de wegpiraat uithangen en zal alles op alles worden gezet om de schuld aan ongevallen van tafel te vegen. Ik vind dat geen recht, jij kennelijk wel. Dat mag.
Het zijn geen auto's om erg hard mee te rijden hoor...quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:27 schreef Loekie1 het volgende:
Een brandweerauto met zwaailichten rijdt meestal niet netjes 50.
Kijk nou gewoon eens naar de toedracht en de gehele toedracht. Een fietser die ineens voor je neus afslaat... dat kan ook jou overkomen.quote:Ik hoop dat dit hem de kop gaat kosten en dat de smoesjes hiermee naar de prullemand kunnen.
Dus de overschrijding blijkt zelfs maar 11km/u te zijn.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:26 schreef Elfletterig het volgende:
Uit technisch onderzoek blijkt dat de dader tussen de 61 en 85 km/u reed,
Als je keihard een brandweerauto met zwaailichten voorbijrijdt, maar dat doe ik niet en zeker niet een kruispunt naderend.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:30 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het zijn geen auto's om erg hard mee te rijden hoor...
[..]
Kijk nou gewoon eens naar de toedracht en de gehele toedracht. Een fietser die ineens voor je neus afslaat... dat kan ook jou overkomen.
Ja want dat weet je natuurlijk als je doorrijdt. Was de familie er ook bij het ongeval dan ?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:31 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Dus de overschrijding blijkt zelfs maar 11km/u te zijn.
Dus het enige echt moreel verwerpelijke dat de dader heeft gedaan, is niet direct stoppen bij het ongeval. Maar zelfs daar weten we de omstandigheden niet van; als de familie toen net zo aanspreekbaar was als in de rechtzaal, dan kan ik mij ergens ook nog wel voorstellen dat hij niet direct gestopt is.
Geen emotie inderdaad, zonde dat de rest van de alinea dit meteen verpestquote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:26 schreef Elfletterig het volgende:
Ik redeneer trouwens niet op basis van emotie; ik heb geen direct belang bij de zaak. Ik redeneer op basis van gezond verstand, waarbij je mensen verantwoordelijk houdt voor hun daden en de gevolgen daarvan. Maar goed, van jou mogen mensen rustig de wegpiraat uithangen en zal alles op alles worden gezet om de schuld aan ongevallen van tafel te vegen. Ik vind dat geen recht, jij kennelijk wel. Dat mag.
Dat weet je natuurlijk niet op het moment dat de aanrijding gebeurt.... dat had hij dan pas gemerkt.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:31 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Dus het enige echt moreel verwerpelijke dat de dader heeft gedaan, is niet direct stoppen bij het ongeval. Maar zelfs daar weten we de omstandigheden niet van; als de familie toen net zo aanspreekbaar was als in de rechtzaal, dan kan ik mij ergens ook nog wel voorstellen dat hij niet direct gestopt is.
De familie was daar niet bij. De jongen was op pad om nasi te halen.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:31 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Nee, omdat hij zich wel gemeld had. Als je dat daders wél gaat aanrekenen, dan melden ze zich helemaal niet meer.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:40 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De familie was daar niet bij. De jongen was op pad om nasi te halen.
Dat niet direct stoppen wordt de dader trouwens ook totaal niet aangerekend. Totaal niet.
Ik heb een mening over hoe het recht in elkaar zou moeten zitten. In Nederland genieten daders buitensporig veel bescherming. Dat vind ik kwalijk, zeker in zaken waarbij automobilisten verwijtbaar weggedrag tentoonspreiden, zoals rijden met drank op, te hard rijden, onnodige risico's nemen (zoals rechts inhalen of kleven achter een brandweerauto). Ik wil mensen verantwoordelijk houden voor de gevolgen van dat gedrag, jij niet.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:35 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Geen emotie inderdaad, zonde dat de rest van de alinea dit meteen verpest
De beloning voor dat melden is rijkelijk, namelijk niet of nauwelijks straf. Nog even en de rechter duikt er straks ook nog onderdoor bij het opleggen van de uiteindelijke straf. Want 240 uur schoffelen was slechts een eis.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:41 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Nee, omdat hij zich wel gemeld had. Als je dat daders wél gaat aanrekenen, dan melden ze zich helemaal niet meer.
Je eerste nieuwe beginsel van het recht is dat verdachten gelijk gekwalificeerd moeten worden als daders?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:42 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik heb een mening over hoe het recht in elkaar zou moeten zitten. In Nederland genieten daders buitensporig veel bescherming. Dat vind ik kwalijk, zeker in zaken waarbij automobilisten verwijtbaar weggedrag tentoonspreiden, zoals rijden met drank op, te hard rijden, onnodige risico's nemen (zoals rechts inhalen of kleven achter een brandweerauto). Ik wil mensen verantwoordelijk houden voor de gevolgen van dat gedrag, jij niet.
Maar misschien heeft deze beste jongeman ook nog een belastingschuld en is hij in groep 4 eens een paar dagen geschorst geweest omdat hij naar de tieten van de juf zat te staren. Prima, neem jij het maar mee als bewijslastquote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:42 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik heb een mening over hoe het recht in elkaar zou moeten zitten. In Nederland genieten daders buitensporig veel bescherming. Dat vind ik kwalijk, zeker in zaken waarbij automobilisten verwijtbaar weggedrag tentoonspreiden, zoals rijden met drank op, te hard rijden, onnodige risico's nemen (zoals rechts inhalen of kleven achter een brandweerauto). Ik wil mensen verantwoordelijk houden voor de gevolgen van dat gedrag, jij niet.
Anders vergelijk je het ontvangen van een parkeerboete even met het verliezen van je 13-jarige zoon.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:41 schreef KoosVogels het volgende:
Dat is natuurlijk geen excuus. Schept bovendien een aardig precedent. Ik voel me ook behoorlijk machteloos wanneer een Stadswacht een lullige parkeerboete uitdeelt terwijl mijn bezoekerskaart op m'n stoel ligt. Maar dan vlieg ik die man toch ook niet naar z'n strot?
quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:50 schreef Elfletterig het volgende:
Een een post uit een ander topic citeren:
[..]
Anders vergelijk je het ontvangen van een parkeerboete even met het verliezen van je 13-jarige zoon.FAIL.
Scheelt wel een boel tijd en geld. Waarom verdachten nog een proces gunnen? Krijg je alleen maar te maken met verzachtende omstandigheden en D66 rechters en dergelijke.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:45 schreef Mike009000 het volgende:
[..]
Je eerste nieuwe beginsel van het recht is dat verdachten gelijk gekwalificeerd moeten worden als daders?
Nog even verder 'ontwikkelen' en we mogen stenen gaan gooien op homo's en mensen met een andere geloofsovertuiging.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:52 schreef Ryon het volgende:
[..]
Scheelt wel een boel tijd en geld. Waarom verdachten nog een proces gunnen? Krijg je alleen maar te maken met verzachtende omstandigheden en D66 rechters en dergelijke.
Ik heb het over rechtszaken waarin de verdachten uiteindelijk tot peanut-strafjes zijn veroordeeld en derhalve dus niet zijn vrijgesproken. Dus ja, dan zijn het daders geworden.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:45 schreef Mike009000 het volgende:
[..]
Je eerste nieuwe beginsel van het recht is dat verdachten gelijk gekwalificeerd moeten worden als daders?
Een belastingschuld of schorsing op school zou in Nederland slechts in het voordeel van de dader verdachte werken. Hij heeft het immers al zo moeilijk.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:46 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Maar misschien heeft deze beste jongeman ook nog een belastingschuld en is hij in groep 4 eens een paar dagen geschorst geweest omdat hij naar de tieten van de juf zat te staren. Prima, neem jij het maar mee als bewijslast
Dat hij een asociale mafkees is, die mening deel ik
Je zou je inderdaad kunnen afvragen wat het nut van rechtszaken is wanneer voor zulke ernstige gebeurtenissen taakstrafjes van 240 uur worden geëist. Dit soort rechtszaken kost klauwen met geld en het rendement ervan is nihil: nabestaanden hebben 0,0 genoegdoening, dader wordt niet of nauwelijks gecorrigeerd en gaat gewoon door met zijn rijstijl. Effect is derhalve nagenoeg nul.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:52 schreef Ryon het volgende:
[..]
Scheelt wel een boel tijd en geld. Waarom verdachten nog een proces gunnen? Krijg je alleen maar te maken met verzachtende omstandigheden en D66 rechters en dergelijke.
Natuurlijk zie ik dat wel, vind het stuitend dat die vent niet allang hard is aangepakt voor al die overtredingen en gevaarlijk weggedrag. Dat dit tot slachtoffers zou leiden, leek ook meer een kwestie van tijd.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:54 schreef Elfletterig het volgende:
Dat jij verder geen relatie ziet tussen dit verkeersongeval en de 'staat van dienst' van de verdachte wat betreft de stapel bekeuringen voor allerlei overtredingen in zo'n korte tijd, kan ik ook niet helpen. Ik zie dat verband wél en vind het wél relevant.
Hoe kan 'de dader' doorgaan met zijn rijstijl als zijn rijbevoegdheid wordt ingetrokken?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:58 schreef Elfletterig het volgende:
Je zou je inderdaad kunnen afvragen wat het nut van rechtszaken is wanneer voor zulke ernstige gebeurtenissen taakstrafjes van 240 uur worden geëist. Dit soort rechtszaken kost klauwen met geld en het rendement ervan is nihil: nabestaanden hebben 0,0 genoegdoening, dader wordt niet of nauwelijks gecorrigeerd en gaat gewoon door met zijn rijstijl. Effect is derhalve nagenoeg nul.
Hoe kan hij daar niet mee doorgaan?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 12:03 schreef Ryon het volgende:
[..]
Hoe kan 'de dader' doorgaan met zijn rijstijl als zijn rijbevoegdheid wordt ingetrokken?
Met die redenatie zouden wij deze vent tot zijn dood in de cel moeten houden, aangezien hij anders wellicht nog een keer in een auto stapt en brokken maakt.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 12:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hoe kan hij daar niet mee doorgaan?
Dat hij er niet mee mag doorgaan is geen garantie dat hij het ook niet doet.
zonder rijbewijs rijden ?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 12:03 schreef Ryon het volgende:
[..]
Hoe kan 'de dader' doorgaan met zijn rijstijl als zijn rijbevoegdheid wordt ingetrokken?
Ik deel dat vetgedrukte volledig met je. We blinken uit in onvermogen om dit soort wegpiraten adequaat aan te maken. Iedereen heeft de mond vol over het harde aanpakken van asociale weggebruikers, maar als puntje bij paaltje komt, gebeurt er veel te weinig.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:58 schreef opgebaarde het volgende:
Natuurlijk zie ik dat wel, vind het stuitend dat die vent niet allang hard is aangepakt voor al die overtredingen en gevaarlijk weggedrag. Dat dit tot slachtoffers zou leiden, leek ook meer een kwestie van tijd.
Maar deze feiten zijn toch meer iets voor de strafmaat ipv een onderbouwing van zijn schuld?
Ik heb vroeger wel eens "gefraudeerd" (lees afgekeken) op school, maakt mij dat een belastingontduiker en dien ik nader in de gaten gehouden te worden?
De intrekking van de rijbevoegdheid is slechts een eis, nog geen feitelijk opgelegde straf. Als de rechter de argumentatie van sommigen op dit forum volgt, moet die strafeis onmiddellijk van tafel. Er is immers slechts sprake van een noodlottig ongeval waaraan de verdachte geen schuld heeft, want er kan hoegenaamd niks worden bewezen.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 12:03 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat het in de OP staat wil nog niet zeggen dat het bewezen is. Want het NFI geeft aan dat ze niet weten hoe hard hij heeft gereden. De betreffende 67 km/h is dan ook uit de lucht gegrepen.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 08:57 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Hij heeft minimaal 67km/u gereden waar je 50 mag. Dat staat in de OP.
Correct me if I'm wrong, maar ik heb nergens iemand horen zeggen dat deze persoon een capabel chauffeur is. Zijn rijbevoegdheid zal hoe dan ook worden ingetrokken.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 12:11 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De intrekking van de rijbevoegdheid is slechts een eis, nog geen feitelijk opgelegde straf. Als de rechter de argumentatie van sommigen op dit forum volgt, moet die strafeis onmiddellijk van tafel. Er is immers slechts sprake van een noodlottig ongeval waaraan de verdachte geen schuld heeft, want er kan hoegenaamd niks worden bewezen.
Als dat zo is, waarom zou je dan wél zijn rijbevoegdheid intrekken? Hij heeft toch niks misdaan?
Sterker nog, Millen Y dient een schadevergoeding te krijgen voor het doodrijden van een kind en doorrijden na het ongeval. Dat is pas ware gerechtigheid.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 12:11 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De intrekking van de rijbevoegdheid is slechts een eis, nog geen feitelijk opgelegde straf. Als de rechter de argumentatie van sommigen op dit forum volgt, moet die strafeis onmiddellijk van tafel. Er is immers slechts sprake van een noodlottig ongeval waaraan de verdachte geen schuld heeft, want er kan hoegenaamd niks worden bewezen.
Als dat zo is, waarom zou je dan wél zijn rijbevoegdheid intrekken? Hij heeft toch niks misdaan?
¤ 15,50 voor de wasstraat?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 12:25 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Sterker nog, Millen Y dient een schadevergoeding te krijgen voor het doodrijden van een kind en doorrijden na het ongeval. Dat is pas ware gerechtigheid.
Probleem in deze specifieke zaak is alleen dat niemand weet hoe hard hij precies heeft gereden. Het NFI weet het niet, het technische onderzoek waar Elfletterig mee komt is onbetrouwbaar (zelfs in de ogen van het OM, die dat zelf aangeven!), ooggetuigen spreken elkaar tegen en zijn sowieso notoir onbetrouwbaar als het gaat om het inschatten van snelheden.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 09:40 schreef Mike009000 het volgende:
[..]
Dat jij je mening deugdelijk onderbouwd ontken ik niet. Maar laat ik even helemaal advocaat van de duivel spelen.
De verdachte reed te hard; klopt schijnbaar. Verschrikkelijke gevolgen; zeer zeker. Omdat iemand te hard rijdt jaren de cel in; lijkt mij niet de bedoeling. Had de verdachte inderdaad een promille van heb ik jou daar of zat hij te bellen, verandert dat de zaak inderdaad, maar dat is aldus niet het geval.
Waarom is dat kul, leg eens uit?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 12:23 schreef Mike009000 het volgende:
[..]
Correct me if I'm wrong, maar ik heb nergens iemand horen zeggen dat deze persoon een capabel chauffeur is. Zijn rijbevoegdheid zal hoe dan ook worden ingetrokken.
Dat je nu dergelijke kul gaat uitkramen omdat er ook mensen zijn die anders denken en verder kijken dan hun neus lang is, vind ik vrij zwak.
Conclusie: je kunt vlak achter een voorbij razende brandweerauto gaan kleven, iemand doodrijden en - ondanks dat meerdere getuigen het hebben gezien - nagenoeg vrijuit gaan.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 12:26 schreef justanick het volgende:
[..]
Probleem in deze specifieke zaak is alleen dat niemand weet hoe hard hij precies heeft gereden. Het NFI weet het niet, het technische onderzoek waar Elfletterig mee komt is onbetrouwbaar (zelfs in de ogen van het OM, die dat zelf aangeven!), ooggetuigen spreken elkaar tegen en zijn sowieso notoir onbetrouwbaar als het gaat om het inschatten van snelheden.
Kortom: er is geen bewijs omtrent de snelheid. Als gevolg daarvan kan ook niet bepaald worden in hoeverre de snelheid een factor is geweest in het ontstaan van het ongeval en staat dus ook niet vast of de verdachte schuldig was aan het ongeval.
Dan moet je misschien iets beter je huiswerk doen.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 12:22 schreef justanick het volgende:
[..]
Dat het in de OP staat wil nog niet zeggen dat het bewezen is. Want het NFI geeft aan dat ze niet weten hoe hard hij heeft gereden. De betreffende 67 km/h is dan ook uit de lucht gegrepen.
http://www.om.nl/organisatie/@159992/gaat-man-13-jarige/quote:Politie en OM hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar de dodelijke aanrijding. Politieonderzoek ter plaatse leverde geen duidelijkheid op over de snelheid waarbij de verdachte de jongen had geraakt omdat de automobilist niet had geremd. Daarom besloot de officier van justitie om in Duitsland deskundigenonderzoek te laten doen. Het ging om zogenoemde botsproeven te laten doen in Duitsland. Hierbij werd gekeken naar het onderlinge snelheidsverschil tussen de auto en de fietser ten tijde van de aanrijding.
De onderzoeksresultaten van de Duitsers waren reden om ook de snelheid waarmee het 13-jarige slachtoffer heeft gefietst, te onderzoeken. Op maandag 12 november hebben vijftien jongens van dezelfde leeftijd als het slachtoffer meegewerkt aan een fietsproef. Zij legden allemaal dezelfde route af als de 13-jarige jongen destijds deed, en hadden om de proef zo waarheidsgetrouw mogelijk te houden, ook een tas met hetzelfde gewicht als waarmee het slachtoffer fietste, aan het stuur hangen.
De resultaten van beide onderzoeken zijn met elkaar gecombineerd en uit de onderzoeken kan volgens deskundigen worden vastgesteld dat de verdachte te hard moet hebben gereden. De Hagenaar zou minimaal 67 km per uur en maximaal 89 km per uur hebben gereden.
Ik ben erg benieuwd naar je onderbouwing waaruit blijkt dat de boetes die hij in het verleden heeft gehad onomstotelijk bewijzen dat hij nu 1) het ongeval heeft veroorzaakt en 2) in dit geval ook roekeloos heeft gereden.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:05 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Die boetes bewijzen dat niet, maar zouden wel mee moeten wegen voor de strafmaat.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 12:31 schreef justanick het volgende:
[..]
Ik ben erg benieuwd naar je onderbouwing waaruit blijkt dat de boetes die hij in het verleden heeft gehad onomstotelijk bewijzen dat hij nu 1) het ongeval heeft veroorzaakt en 2) in dit geval ook roekeloos heeft gereden.
Het onderzoek dat je linkt is klaarblijkelijk niet zo betrouwbaar als de tekst doet vermoeden. Als er een redelijke kans zou zijn dat bewezen kon worden dat de verdachte te snel heeft gereden dan zou het OM wel twee jaar hebben geëist, want 'dood door schuld', immers het te hard rijden is verwijtbaar gedrag.quote:Millen had dus ook domweg niet eens geprobeerd te remmen maar is gewoon doorgereden. Dat betekent dus logischerwijs dat hij geen enkele uitwijkingsmanoeuvre heeft ondernomen, noch de jongen in kwestie überhaupt heeft gezien . De vraag rijst dan ook waarom de krankzinnige OvJ slechts 4 maanden voorwaardelijk eist tegen iemand die zo buitensporig veel risico heeft genomen tijdens de autorit. Bi-zar.
Wat betreft de strafzaak klopt dat.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 12:26 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Waarom is dat kul, leg eens uit?
De verdachte staat niet terecht voor zijn overige verkeersgedrag. Al die bekeuringen zijn gewoon via het CJIB afgedaan. Hij staat specifiek terecht voor deze zaak en voor zijn (eventuele) aandeel in het verkeersongeval waarbij een 13-jarige jongen is omgekomen.
Stel dat er inderdaad niet kan worden aangetoond dat de verdachte roekeloos reed of verwijtbaar gedrag vertoonde, waarom zouden we dan twijfelen aan zijn rijvaardigheid en waarom moet zijn rijbevoegdheid dan worden ingetrokken?
Als de verdachte feitelijk niks valt te verwijten, is intrekking van de rijbevoegdheid een onnodig zware sanctie.
Waarom presenteer je de hele tijd zaken die niet bewezen zijn als feiten?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 12:28 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Conclusie: je kunt vlak achter een voorbij razende brandweerauto gaan kleven, iemand doodrijden en - ondanks dat meerdere getuigen het hebben gezien - nagenoeg vrijuit gaan.
En dat noemen we dan "recht".
Het OM heeft zelf toegegeven dat het onderzoek van deskundigen niet betrouwbaar genoeg is om daar conclusies uit te kunnen trekken (OvJ heeft dat tijdens de zaak aangegeven). Het NFI kon al helemaal geen snelheid bepalen.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 12:28 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dan moet je misschien iets beter je huiswerk doen.
[..]
http://www.om.nl/organisatie/@159992/gaat-man-13-jarige/
Millen had dus ook domweg niet eens geprobeerd te remmen maar is gewoon doorgereden. Dat betekent dus logischerwijs dat hij geen enkele uitwijkingsmanoeuvre heeft ondernomen, noch de jongen in kwestie überhaupt heeft gezien . De vraag rijst dan ook waarom de krankzinnige OvJ slechts 4 maanden voorwaardelijk eist tegen iemand die zo buitensporig veel risico heeft genomen tijdens de autorit. Bi-zar.
Dat meewegen in de strafmaat gaat er vanuit dat aangetoond kan worden dat de verdachte schuld heeft aan dit ongeval. En daar zit 'm de kneep: het bewijs is flinterdun cq niet aanwezig.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 12:36 schreef macca728 het volgende:
[..]
Die boetes bewijzen dat niet, maar zouden wel mee moeten wegen voor de strafmaat.
Als je een kind misbruikt, tellen eerdere zaken toch ook mee om aan te tonen of de dader in herhaling valt ?
Nee ?? Genoeg getuigen die het gezien hebben, snelheidsproeven e.d.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 12:43 schreef justanick het volgende:
[..]
Dat meewegen in de strafmaat gaat er vanuit dat aangetoond kan worden dat de verdachte schuld heeft aan dit ongeval. En daar zit 'm de kneep: het bewijs is flinterdun cq niet aanwezig.
Nee, dat is dus juist niet duidelijk. De snelheidsproeven zijn onbetrouwbaar en ooggetuigen spreken elkaar tegen.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 12:45 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nee ?? Genoeg getuigen die het gezien hebben, snelheidsproeven e.d.
Dat hij schuldig is is wel duidelijk.
Dan nu de feiten:quote:Op dinsdag 23 juli 2013 12:45 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nee ?? Genoeg getuigen die het gezien hebben, snelheidsproeven e.d.
Dat hij schuldig is is wel duidelijk.
Bron?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 12:52 schreef justanick het volgende:
[..]
Dan nu de feiten:
Die 'snelheidsproeven' waar jij aan refereert zijn in de ogen van het OM zelf onbetrouwbaar (o.a. omdat ze niet eens weten of de doodgereden jongen stilstond of fietste).
Bron?quote:Het NFI heeft geen snelheid kunnen bepalen.
Bron?quote:En de getuigen spreken elkaar tegen; er zijn ook getuigen die hebben verklaard dat 'ie 50 reed.
Bron?quote:Afgezien daarvan zijn getuigen notoir onbetrouwbaar bij het inschatten van snelheden.
De enige bron die meld dat er geen betrouwbaar onderzoek is gekomen komt van de advocate van de verdachte zelf.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:00 schreef justanick het volgende:
[..]
https://twitter.com/SaskiaBelleman
Is al een aantal keren in dit topic vermeldt, overigens.
Hoe kan de OvJ dat nou roepen als iemand na 12 uur pas opduikt.quote:OvJ zegt dat ze onvoorwaardelijke celstraf niet op z'n plaats vindt. Y. is niet eerder veroordeeld, was geen sprake van drank/drugs.
quote:Ook kreeg hij boete voor rijden zonder veiligheidsgordel. Tijdens poging die om te doen, zwenkte hij fietspad op. #Donnie
Dit soort feiten worden door het OvJ gewoon totaal genegeerd.quote:Hij stapte in december 2012 opnieuw achter het stuur en beging meteen een snelheidsovertreding. #Donnie
De rechtbank heeft nog helemaal niks 'besloten', held.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:00 schreef Poolbal het volgende:
Ik kan het ze niet kwalijk nemen. Als je zulk groot onrecht wordt gedaan en je krijgt op de legale manier geen genoegdoening dan zoek je het elders. Ik ben een vredelievend persoon, maar als zoiets mij overkomt en de rechtbank besluit tot nauwelijks enige straf dan zal ik op langere termijn de straf op mijn manier aanvullen.
de OvJ heeft dat zelf ook aangegeven...quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:02 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De enige bron die meld dat er geen betrouwbaar onderzoek is gekomen komt van de advocate van de verdachte zelf.
Omdat er geen sprake van was?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:03 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Hoe kan de OvJ dat nou roepen als iemand na 12 uur pas opduikt.
Dit soort feiten zijn dan ook niet relevant.quote:Dit soort feiten worden door het OvJ gewoon totaal genegeerd.
Omdat - als er sprake zou zijn van drugsgebruik - dat dan wel uit een meting naar voren was gekomen.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:03 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Hoe kan de OvJ dat nou roepen als iemand na 12 uur pas opduikt.
Na 12 uur niet meer nee, dan zou ik de verdachte ook op zijn blauwe ogen geloven als hij zegt dat hij echt niet gedronken of geblowed heeft.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:07 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Omdat er geen sprake van was?
Natuurlijk wel.quote:Dit soort feiten zijn dan ook niet relevant.
quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:02 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De enige bron die meld dat er geen betrouwbaar onderzoek is gekomen komt van de advocate van de verdachte zelf.
Het NFI klust bij?twitter:SaskiaBelleman twitterde op maandag 22-07-2013 om 10:12:05Nederlands Forensisch Instituut plaatste kanttekeningen bij bepaling door politie van exacte plaats van botsing. #Donnie reageer retweet
Is er een urine- of bloedtest afgenomen of ging men uit van zijn verklaring?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:09 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Na 12 uur niet meer nee, dan zou ik de verdachte ook op zijn blauwe ogen geloven als hij zegt dat hij echt niet gedronken of geblowed heeft.
Dat gaat dus niet over de snelheid.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:13 schreef Ryon het volgende:
[..]Het NFI klust bij?twitter:SaskiaBelleman twitterde op maandag 22-07-2013 om 10:12:05Nederlands Forensisch Instituut plaatste kanttekeningen bij bepaling door politie van exacte plaats van botsing. #Donnie reageer retweet
Er wordt nergens gerept over zulke testen, dus ga er maar van uit dat die niet zijn afgenomen.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:14 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Is er een urine- of bloedtest afgenomen of ging men uit van zijn verklaring?
Ok, nou dan wel. Misschien moet je even bellen naar het OM dat ze relevante feiten hebben genegeerd.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:09 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Na 12 uur niet meer nee, dan zou ik de verdachte ook op zijn blauwe ogen geloven als hij zegt dat hij echt niet gedronken of geblowed heeft.
[..]
Natuurlijk wel.
Jawel, met die proeven wilde zij dus de snelheid bepalen. Maar omdat er te weinig informatie is valt daar geen uitsluitsel over te geven. Het NFI:quote:
Je mocht daar 50.twitter:SaskiaBelleman twitterde op maandag 22-07-2013 om 10:16:07NFI zegt dat Milen Y. tenminste 51 km p/u moet hebben gereden. Hij kon geen bovengrens bepalen. #Donnie reageer retweet
Of hieruit is simpelweg niks spectaculairs gebleken, hetgeen voor de meute toch niet interessant zou zijn.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Er wordt nergens gerept over zulke testen, dus ga er maar van uit dat die niet zijn afgenomen.
Te hard dus, volgens de letter van de wet.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:18 schreef Ryon het volgende:
[..]
Jawel, met die proeven wilde zij dus de snelheid bepalen. Maar omdat er te weinig informatie is valt daar geen uitsluitsel over te geven. Het NFI:Je mocht daar 50.twitter:SaskiaBelleman twitterde op maandag 22-07-2013 om 10:16:07NFI zegt dat Milen Y. tenminste 51 km p/u moet hebben gereden. Hij kon geen bovengrens bepalen. #Donnie reageer retweet
De rechter heeft nog helemaal geen oordeel geveld, held.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:12 schreef Pharmacist het volgende:
Die straf zou eerder gepast zijn voor "dat Millen Y. in een half jaar tijd 15 keer is bekeurd voor te hard rijden en door rood rijden". Die doodrijder heeft overduidelijk schijt aan de regels en de rest van de samenleving.
Maja, het is duidelijk dat de gemiddelde rechter een heel ander beeld heeft mbt straf dan de gemiddelde Nederlander. Ben benieuwd of die kansenjongere iets leert van zijn fouten en hoe hij het doet als zijn rijontzegging over is.
Right. Het is de strafeis. Mijn fout.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:19 schreef Byzantynixschii het volgende:
De rechter heeft nog helemaal geen oordeel geveld, held.
51 rijden waar je 50 mag impliceert geen verwijtbaar gedrag.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:19 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Te hard dus, volgens de letter van de wet.
Dat maakt niet uit. De letter van de wet dient te worden gevolgd dus kunnen we concluderen dat Millen in overtreding was ten tijde van het ongeluk.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:20 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
51 rijden waar je 50 mag impliceert geen verwijtbaar gedrag.
Prima, wil ik nog wel graag van je horen waarop je baseert dat de gemiddelde Nederlander een andere mening heeft dan de gemiddelde rechter.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:20 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Right. Het is de strafeis. Mijn fout.
Verder mag je dat denigrerende "held" best afwezig laten.
Ik ga daar voor het gemak dan maar wel even vanuit, omdat dat bij een ongeval zo'n beetje de standaard procedure is. Er is kennelijk niets noemenswaardigs uit naar voren gekomen.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Er wordt nergens gerept over zulke testen, dus ga er maar van uit dat die niet zijn afgenomen.
Als jij OvJ was geweest dan had zowel de rechter als de advocaat van de verdachte het erg gemakkelijk gehad.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:19 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Te hard dus, volgens de letter van de wet.
Ja, dat maakt wel uit. Voor dood door schuld moet er sprake zijn van verwijtbaar gedrag.quote:
Maar het impliceert geen verwijtbaar gedrag.quote:De letter van de wet dient te worden gevolgd dus kunnen we concluderen dat Millen in overtreding was ten tijde van het ongeluk.
Algemene kennis. Hier bijvoorbeeld: "Misdadigers worden te licht gestraft. Dat vindt 85 procent van de Nederlanders, meldt de Raad voor de Rechtspraak donderdag. "quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:21 schreef Byzantynixschii het volgende:
Prima, wil ik nog wel graag van je horen waarop je baseert dat de gemiddelde Nederlander een andere mening heeft dan de gemiddelde rechter.
Dat beeld verandert drastisch als je mensen naar individuele zaken laat kijken. Dan blijkt vaak zelfs dat rechters strenger straffen dan de gemiddelde burger zou doen.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:23 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Algemene kennis. Hier bijvoorbeeld: "Misdadigers worden te licht gestraft. Dat vindt 85 procent van de Nederlanders, meldt de Raad voor de Rechtspraak donderdag. "
http://www.nu.nl/binnenla(...)echters-te-soft.html
Dan denk ik dat het nu mijn beurt is om om een bron te vragen.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:30 schreef justanick het volgende:
Dat beeld verandert drastisch als je mensen naar individuele zaken laat kijken. Dan blijkt vaak zelfs dat rechters strenger straffen dan de gemiddelde burger zou doen.
http://www.nrc.nl/rechten(...)renger-dan-rechters/quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:32 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Dan denk ik dat het nu mijn beurt is om om een bron te vragen.
Ok.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:23 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Algemene kennis. Hier bijvoorbeeld: "Misdadigers worden te licht gestraft. Dat vindt 85 procent van de Nederlanders, meldt de Raad voor de Rechtspraak donderdag. "
http://www.nu.nl/binnenla(...)echters-te-soft.html
En die dader dan ook weer neersteken, enzovoort. Ruimt lekker op.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:33 schreef Infection het volgende:
Volgende keer de dader direct neersteken na zo'n lage strafeis.
Nou, geef'm een boete voor die 1km/u.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat maakt niet uit. De letter van de wet dient te worden gevolgd dus kunnen we concluderen dat Millen in overtreding was ten tijde van het ongeluk.
Ja juryrechtspraak. Laten we dat gaan invoeren en dan kijken of we de VS kunnen evenaren voor wat betreft het aantal mensen dat onschuldig wordt veroordeeld.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:36 schreef Schurkenstaat het volgende:
Ik ben van mening dat de Nederlandse rechtsgang teveel op beschaafdheid is gestoeld. Doorgeschoten progressief en teveel leunend op de wetenschap. 99% Zekerheid, aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wordt door ons rechtssysteem doorgaans genegeerd. Het systeem vertelt ons dat dit onvoldoende is voor 100% schuld.
Het resultaat is dat zodra iemand een stafbaar feit heeft gepleegd rustig achterover kan leunen met de vraag of het OM het bewijs wel rond kan krijgen. Een advocaat helpt je hierbij dit proces te frustreren door leugens te verzinnen of je volledig op je zwijgrecht te helpen beroepen. Je kunt met 99% nog altijd vrijuit gaan. Als je vrijuit gaat met een voorarrest, kun je zelfs een mooie schadeclaim indienen.
In beginsel is het systeem rechtvaardig, maar de resultaten zijn bijzonder matig. Dus klopt het in mijn ogen niet. Een combinatie met een jury zou al treffender werken. Deze stemmen kunnen de 99% naar 100% buigen. Daarnaast vind ik een beroep op zwijgrecht -omdat iedereen het recht heeft niet aan een strafzaak mee te hoeven werken- doorgeschoten beschaafdheid. Een beroep op zwijgrecht is een regelrechte sabotage van de rechtsgang. Het houdt de waarheid onder water.
Doorgeschoten progressief. Typisch Nederlands. En dit is weer een prachtig voorbeeld.
Als het geeiste al weinig voorsteld, dan zal de rechtbank er waarschijnlijk niet veel over heen gaan. Verder heeft het niets met heldendom te maken. Als er een gat ontstaat tussen waar de maatschappij om vraagt en wat het recht kan doen, dan gaat de maatschappij dat gat opvullen. Eigenrichting is verkeerd, maar zo vraag je er om.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:06 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
De rechtbank heeft nog helemaal niks 'besloten', held.
Dan heb je niet goed gelezen. Ik pleit voor een variant: een hybride, een combinatie.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:39 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Ja juryrechtspraak. Laten we dat gaan invoeren en dan kijken of we de VS kunnen evenaren voor wat betreft het aantal mensen dat onschuldig wordt veroordeeld.
Ik prefereer een schuldige die vrijuit gaat boven een onschuldige die wordt gestraft.
Met andere woorden: het slachtoffer is postuum nog een keer vermoord. Met nabestaanden erbij.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:39 schreef Webschip het volgende:
Laatst ook een absurde lage veroordeling voor een dodelijk auto-ongeluk en fietser die overleed als gevolg van auto door rood en dik 50 te hard. Twee jaar cel.
Natuurlijk nog wel -1/3e, voorarrest eraf, goed gedrag, deel voorwaardelijk.. relaxed! Het mooist is het als er grootschalige fraude is gepleegd. Een paar miljoen verdienen met je fraude. De rechtbank kan het bewijs allemaal maar moeilijk rondkrijgen dus een schikking van E50.000. Of ze kunnen het wel bewijzen en dan moet je 400.000 terugbetalen. Er is immers door de advocaat aannemelijk gemaakt dat diegene imagoverlies heeft geleden (vindt ie ook echt heeeeel erg). En een voorwaardelijke straf van een jaar. Kortom, even een jaartje uitrusten op de maagdeneilanden waar het geld is verborgen.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:39 schreef Webschip het volgende:
Laatst ook een absurde lage veroordeling voor een dodelijk auto-ongeluk en fietser die overleed als gevolg van auto door rood en dik 50 te hard. Twee jaar cel.
Eigenrichting is strafbaar.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:39 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Als het geeiste al weinig voorsteld, dan zal de rechtbank er waarschijnlijk niet veel over heen gaan. Verder heeft het niets met heldendom te maken. Als er een gat ontstaat tussen waar de maatschappij om vraagt en wat het recht kan doen, dan gaat de maatschappij dat gat opvullen. Eigenrichting is verkeerd, maar zo vraag je er om.
Twee jaar is de maximumstraf voor dood door schuld. Dat is dus niet absurd laag maar maximaal.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:39 schreef Webschip het volgende:
Dan heb je je onjuist laten informeren. Zwijgen kan juist leiden tot een bewijs van betrokkenheid. Zie bijv. deze zaak. En liegen kan er ook voor zorgen dat hetgeen wat je wèl van de waarheid vertelt, ook niet meer serieus wordt genomen. Het is dus zeker niet zo dat liegen alleen maar in het voordeel van een verdachte werkt.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:36 schreef Schurkenstaat het volgende:
Ik ben van mening dat de Nederlandse rechtsgang teveel op beschaafdheid is gestoeld. Doorgeschoten progressief en teveel leunend op de wetenschap. 99% Zekerheid, aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wordt door ons rechtssysteem doorgaans genegeerd. Het systeem vertelt ons dat dit onvoldoende is voor 100% schuld.
Het resultaat is dat zodra iemand een stafbaar feit heeft gepleegd rustig achterover kan leunen met de vraag of het OM het bewijs wel rond kan krijgen. Een advocaat helpt je hierbij dit proces te frustreren door leugens te verzinnen of je volledig op je zwijgrecht te helpen beroepen. Daarnaast vind ik een beroep op zwijgrecht -omdat iedereen het recht heeft niet aan een strafzaak mee te hoeven werken- doorgeschoten beschaafdheid. Een beroep op zwijgrecht is een regelrechte sabotage van de rechtsgang. Het houdt de waarheid onder water.
Doorgeschoten progressief. Typisch Nederlands. En dit is weer een prachtig voorbeeld.
Raar opiniestuk, want de titel: "Burgers straffen helemaal niet strenger dan rechters" dekt de lading niet.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:33 schreef justanick het volgende:
http://www.nrc.nl/rechten(...)renger-dan-rechters/
Conclusie: er is geen consensus onder burgers, sommige lijken strenger te straffen dan rechters, anderen niet.quote:De onderzoeksvraag was of de burger inderdaad strenger straft dan de rechter.
De uitslag is buitengewoon interessant, vooral omdat die genuanceerd is. Belangrijkste conclusie is dat er geen consensus is bij de burger. „Wij kunnen niet concluderen dat de Nederlandse bevolking veel strenger dan rechters zou willen straffen: sommige burgers lijken dat wel te willen, andere burgers niet”, aldus het rapport.
Een kwart van de bevolking vindt bijvoorbeeld drie dagen cel genoeg voor een eenvoudige winkeldiefstal. Een even grote groep komt uit op twee maanden. Over de strafsoort oordelen burgers ook gevarieerd: taakstraf, celstraf of boete vinden onder burgers bij hetzelfde delict ruwweg even vaak aftrek.
Ook hieruit blijkt totaal niet dat burgers niet strenger straffen. Het artikel zegt nota bene zelf: "Burgers die mild oordelen zijn ongeveer even mild als de mildere rechters. Maar burgers die streng oordelen zijn weer strenger dan de strengere rechters." Er wordt ook helemaal niet gezegd hoe groot de groep "burgers die mild oordelen" is tegenover "burgers die streng oordelen". Als dit 15% mild-85% streng is zoals uit dat nu.nl artikel blijkt is dit opiniestuk pure misleiding.quote:De burger blijkt verder even gevarieerd te oordelen als de rechter. Het onderzoek meet dezelfde uitschieters in strafzwaarte, zij het dat de bandbreedte bij de burger groter is. Burgers die mild oordelen zijn ongeveer even mild als de mildere rechters. Maar burgers die streng oordelen zijn weer strenger dan de strengere rechters. Als burgers boetes opleggen zijn die doorgaans hoger dan boetes van rechters, vooral als de dader sterk profiteerde of het slachtoffer zwaar is gedupeerd. Verder leggen burgers vaker celstraf op dan taakstraffen. Behalve bij xtc-zaken en woninginbraken. Dan kiezen rechters weer vaker voor celstraf dan burgers, die hier juist de taakstraf prefereren.
Over de gewenste strafzwaarte en strafkeus bij hetzelfde delict bestaat over de volle linie geen overeenstemming. Daarover denken burgers onderling te zeer verschillend. ‘Het draagvlak’ voor een gewenste strafkeus of zwaarte ‘bestaat niet’, zegt het onderzoek. Voor iedere gemaakte keus bestaan groepen die dat steunen of groepen die dat juist afkeuren als ‘te zwaar’ of ‘te licht’. Een algemene wens om strenger te straffen is niet aangetroffen.
Iemand die dik door rood rijdt en dik 100 rijdt op een plek waar je maar 50 mag, pleegt imo gewoon doodslag. Ik meen te herinneren dat rechter wel degelijk sprak van roekeloos rijden. Nou dat is toch wel het allerminste wat je van het rijgedrag kon zeggen. Ik blijf het doodslag vinden.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:48 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Twee jaar is de maximumstraf voor dood door schuld. Dat is dus niet absurd laag maar maximaal.
(Tenzij er roekeloos gedrag is bewezen wat klaarblijkelijk niet het geval was.)
Nee, dan heb je het eerder over dood door schuld. Doodslag houdt in dat je de intentie had om iemand dood te rijden in dit geval.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:54 schreef Webschip het volgende:
[..]
Iemand die dik door rood rijdt en dik 100 rijdt op een plek waar je maar 50 mag, pleegt imo gewoon doodslag. Ik meen te herinneren dat rechter wel degelijk sprak van roekeloos rijden. Nou dat is toch wel het allerminste wat je van het rijgedrag kon zeggen. Ik blijf het doodslag vinden.
Dat heb ik dan ook nergens geroepen.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:53 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Raar opiniestuk, want de titel: "Burgers straffen helemaal niet strenger dan rechters" dekt de lading niet.
[..]
Conclusie: er is geen consensus onder burgers, sommige lijken strenger te straffen dan rechters, anderen niet.
Nee, voor doodslag dient er sprake te zijn van opzet.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:54 schreef Webschip het volgende:
[..]
Iemand die dik door rood rijdt en dik 100 rijdt op een plek waar je maar 50 mag, pleegt imo gewoon doodslag.
Je kunt het doodslag vinden maar dat is net zoiets als vinden dat de kleur groen rood is.quote:Ik meen te herinneren dat rechter wel degelijk sprak van roekeloos rijden. Nou dat is toch wel het allerminste wat je van het rijgedrag kon zeggen. Ik blijf het doodslag vinden.
Een doodrijder die door roekeloos rijgedrag iemand doodrijdt kan wel degelijk voor doodslag worden veroordeeld. Zie jurisprudentie.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:55 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee, dan heb je het eerder over dood door schuld. Doodslag houdt in dat je de intentie had om iemand dood te rijden in dit geval.
LJN?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:56 schreef Webschip het volgende:
[..]
Een doodrijder die door roekeloos rijgedrag iemand doodrijdt kan wel degelijk voor doodslag worden veroordeeld. Zie jurisprudentie.
Nou kom maar met die bron dan.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:56 schreef Webschip het volgende:
[..]
Een doodrijder die door roekeloos rijgedrag iemand doodrijdt kan wel degelijk voor doodslag worden veroordeeld. Zie jurisprudentie.
Bij dit soort gevallen kan wel degelijk sprak zijn van voorwaardelijke opzet.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:56 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Nee, voor doodslag dient er sprake te zijn van opzet.
[..]
Je kunt het doodslag vinden maar dat is net zoiets als vinden dat de kleur groen rood is.
Heb je ook het voorbeeld gelezen dat er bij staat? De dader wilde de verdachte bang maken. Daar zit hem dus de 'opzet' in.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:58 schreef Webschip het volgende:
[..]
Bij dit soort gevallen kan wel degelijk sprak zijn van voorwaardelijke opzet.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Voorwaardelijk_opzet
O ja hoorquote:
In de Enkhuizer doodslag zaak zijn er dus een heleboel meer feiten bekend die voorwaardelijk opzet bewijzen.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 14:01 schreef Webschip het volgende:
[..]
O ja hoor
Google maar even op termen als: veroorzaker dodelijk ongeluk veroordeeld voor doodslag, voorwaardelijk opzet.
Dit is ook interessant:
Voorwaardelijk opzet houdt (idg) in dat je met je (rij)gedrag de kans aanmerkelijk op de koop toe neemt op het veroorzaken van een dodelijk ongeval. Als je 100 rijdt op een plek waar je maar 50 mag en je rijdt met minstens met die snelheid door knalrood, dan neemt je imo wel degelijk op de koop toe dat je iemand dodelijk raakt.Dan is wel degelijk sprake van voorwaardelijk opzet, genoeg om iemand voor doodslag te veroordelen. Juridisch kan het wel degelijk.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 14:01 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Heb je ook het voorbeeld gelezen dat er bij staat? De dader wilde de verdachte bang maken. Daar zit hem dus de 'opzet' in.
In het geval iemand door rood rijdt of te hard rijdt zit die opzet er niet in.
'Sorry edelachtbare, ik wist niet dat met 100km/u een drukke kruising oversteken terwijl het stoplicht op rood stond gevaarlijk kon zijn! Kunt u me niet laten gaan met een taakstrafje? Ik heb er spijt vanquote:Op dinsdag 23 juli 2013 14:09 schreef Webschip het volgende:
[..]
Voorwaardelijk opzet houdt (idg) in dat je met je (rij)gedrag aanmerkelijk kans op de koop toeneemt op het veroorzaken van een dodelijk ongeval. Als je 100 rijdt op een plek waar je maar 50 mag en je rijdt met minstens met die snelheid door knalrood, dan neemt je imo wel degelijk op de koop toe dat je iemand dodelijk raakt.Dan is wel degelijk sprake van voorwaardelijk opzet, genoeg om iemand voor doodslag te veroordelen. Juridisch kan het wel degelijk.
Rechter: u vraagt ,wij draaien!quote:Op dinsdag 23 juli 2013 14:11 schreef Scorpie het volgende:
[..]
'Sorry edelachtbare, ik wist niet dat met 100km/u een drukke kruising oversteken terwijl het stoplicht op rood stond gevaarlijk kon zijn! Kunt u me niet laten gaan met een taakstrafje? Ik heb er spijt van, echt waar!'
Dat is veel te kort door de bocht. Als je 100 rijdt op een provinciale weg en het stoplicht negeert in niemandsland is dat essentieel anders dan wanneer je 100 rijdt door een woonwijk met korte straten. Je kunt het element van voorwaardelijke opzet meenemen in je eis, maar dat dien je wel ontzettend goed te motiveren en dat volstaat niet als je zegt "ja eh, hij reed 100 dus ja, dan weet je dat er ongelukken van kunnen komen".quote:Op dinsdag 23 juli 2013 14:09 schreef Webschip het volgende:
[..]
Voorwaardelijk opzet houdt (idg) in dat je met je (rij)gedrag de kans aanmerkelijk op de koop toeneemt op het veroorzaken van een dodelijk ongeval. Als je 100 rijdt op een plek waar je maar 50 mag en je rijdt met minstens met die snelheid door knalrood, dan neemt je imo wel degelijk op de koop toe dat je iemand dodelijk raakt.Dan is wel degelijk sprake van voorwaardelijk opzet, genoeg om iemand voor doodslag te veroordelen. Juridisch kan het wel degelijk.
Er moet meer aan de hand zijn dan puur een verkeersovertreding. De dader moest het willens en wetens aanvaarden. Dat is een vereiste dat bewezen moet worden, het overtreden van een verkeersregel impliceert dit niet per definitie. Het is namelijk bijvoorbeeld mogelijk dat de dader niet heeft gezien dat het licht op rood stond. Dan is er wel sprake van verwijtbare schuld maar niet van voorwaardelijke opzet.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 14:09 schreef Webschip het volgende:
[..]
Voorwaardelijk opzet houdt (idg) in dat je met je (rij)gedrag de kans aanmerkelijk op de koop toe neemt op het veroorzaken van een dodelijk ongeval. Als je 100 rijdt op een plek waar je maar 50 mag en je rijdt met minstens met die snelheid door knalrood, dan neemt je imo wel degelijk op de koop toe dat je iemand dodelijk raakt.Dan is wel degelijk sprake van voorwaardelijk opzet, genoeg om iemand voor doodslag te veroordelen. Juridisch kan het wel degelijk.
Het was binnen de bebouwde kom, waar je maar 50 mag en niet zonder verkeerlichten (dus kruisingen) is.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 14:12 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat is veel te kort door de bocht. Als je 100 rijdt op een provinciale weg en het stoplicht negeert in niemandsland is dat essentieel anders dan wanneer je 100 rijdt door een woonwijk met korte straten.
Vet: kan je daar niet van spreken als je met 100 door een wijk scheurt waar je maar 50 mag? Dat is toch niet voor niks een beperkte snelheid?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 14:14 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Er moet meer aan de hand zijn dan puur een verkeersovertreding. De dader moest het willens en wetens aanvaarden.
Dat is waar, een verkeersovertreding gebeurt natuurlijk nu eenmaal niet altijd express.quote:Dat is een vereiste dat bewezen moet worden, het overtreden van een verkeersregel impliceert dit niet per definitie.
Het is namelijk bijvoorbeeld mogelijk dat de dader niet heeft gezien dat het licht op rood stond. Dan is er wel sprake van verwijtbare schuld maar niet van voorwaardelijke opzet.
En de eis was doodslag of dood door schuld?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 14:14 schreef Webschip het volgende:
[..]
Het was binnen de bebouwde kom, waar je maar 50 mag en niet zonder verkeerlichten (dus kruisingen) is.
Nee, dat kan niet. Niet zonder meer, al is het natuurlijk wel een indicatie.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 14:17 schreef Webschip het volgende:
[..]
Vet: kan je daar niet van spreken als je met 100 door een wijk scheurt waar je maar 50 mag? Dat is toch niet voor niks een beperkte snelheid.
De eis was inderdaad doodslag: 5 jaar onvoorwaardelijk en 7 jaar ontzegging rijbevoegdheid. Veroordeling: dood door schuld door roekeloos rijgedrag: 2 jaar cel en ik meen 5 jaar ontzegging rijbevoegdheid.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 14:17 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
En de eis was doodslag of dood door schuld?
Je kan theoretisch per ongeluk 100 rijden waar je maar 50 mag. Maar of je dan een rijbewijs waard bent, is vers twee.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 14:18 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Nee, dat kan niet. Niet zonder meer, al is het natuurlijk wel een indicatie.
Weet je zeker dat het roekeloos rijgedrag was want dan is 4 jaar het maximum en is 2 jaar niet aannemelijk, tenzij verzachtende omstandigheden.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 14:18 schreef Webschip het volgende:
[..]
De eis was inderdaad doodslag. Veroordeling: dood door schuld door roekeloos rijgedrag.
Precies.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 14:19 schreef Webschip het volgende:
[..]
Je kan theoretisch per ongeluk 100 rijden waar je maar 50 mag. Maar of je dan een rijbewijs waard bent, is vers twee.
De rechtbank heeft geoordeeld dat sprake is geweest van roekeloos rijgedrag, omdat dat de verdachte vanwege de manier van rijden grote risico’s heeft genomen en dat hij zich daarvan ook bewust is geweest.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 14:20 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Weet je zeker dat het roekeloos rijgedrag was want dan is 4 jaar het maximum en is 2 jaar niet aannemelijk, tenzij verzachtende omstandigheden.
volgens mij kun je maar 1 keer dood en als je niet dood gaat kun je ook niet vermoord zijn...quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:42 schreef Webschip het volgende:
[..]
Met andere woorden: het slachtoffer is postuum nog een keer vermoord. Met nabestaanden erbij.
En wat is dan de overweging geweest bij het bepalen van de strafmaat?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 14:24 schreef Webschip het volgende:
[..]
De rechtbank heeft geoordeeld dat sprake is geweest van roekeloos rijgedrag, omdat dat de verdachte vanwege de manier van rijden grote risico’s heeft genomen en dat hij zich daarvan ook bewust is geweest.
De nog jonge leeftijd van verdachte heeft een verzachtende rol gepseeld.
Het was ook overdrachtelijk bedoeld. Laat ik het anders zeggen: de nabestaanden krijgen met zo'n uitspraak nog even een harde trap na. Zo zou ik het voelen tenminste.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 14:26 schreef Re het volgende:
[..]
volgens mij kun je maar 1 keer dood en als je niet dood gaat kun je ook niet vermoord zijn...
Eis officier? Rechter?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 14:26 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
En wat is dan de overweging geweest bij het bepalen van de strafmaat?
Rechter.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 14:28 schreef Webschip het volgende:
[..]
Eis officier? Rechter?
Officier ging voor doodslag (wilde voorwaardelijk opzet bewijzen)
Heb je ook een LJN-nummer?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 14:18 schreef Webschip het volgende:
[..]
De eis was inderdaad doodslag: 5 jaar onvoorwaardelijk en 7 jaar ontzegging rijbevoegdheid. Veroordeling: dood door schuld door roekeloos rijgedrag: 2 jaar cel en ik meen 5 jaar ontzegging rijbevoegdheid.
Gevolg: familie en vrienden zwaar verdrietig
Even uit de losse pols: doodslag niet bewezen, maar wel dood door schuld wegens roekeloos rijden. Daar wordt minder zwaar aan getild dan het plegen van voorwaardelijke opzet icm met deugdelijk leeftijd dader. Zo zal ongeveer op die twee jaar zijn uitgekomen.quote:
Ik heb daar wel eens eerder een onderzoek over gelezen, waarschijnlijk hetzelfde, en het is van dat 'u vraagt, wij draaien' onderzoek waar de criminologie zich in lijkt te specialiseren. En dan gaat het er vooral om hoe de 'conclusie' in de pers zal komen.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:30 schreef justanick het volgende:
[..]
Dat beeld verandert drastisch als je mensen naar individuele zaken laat kijken. Dan blijkt vaak zelfs dat rechters strenger straffen dan de gemiddelde burger zou doen.
Dat kan een aantal dingen betekenen:quote:Op dinsdag 23 juli 2013 10:50 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Nederland straft voor West-Europa al heel hoog, en onze maximale straffen liggen ook voor onze regio heel hoog.
Dat hangt dus puur af van de hoogte van de minimumstraffen. Stel dat je voor openlijke geweldpleging, vernieling en agressie tegen de politie (zoals in Haren) een minimumstraf oplegt van 80 uur taakstraf is er niets Iranees aan. Op die voorkom je echter wel dat mensen er met 40 uur taakstraf voorwaardelijk vanaf komen.quote:Daarnaast zou je met minimumstraffen het hele rechtssysteem door de plee spoelen, Wilderiaanse/Iranese praktijken krijg je dan.
Natuurlijk draait het daar om, maar een ik vind de straffen momenteel niet proportioneel met gepleegde misdaden/overtredingen. Als je een moordenaar maar één maand voorwaardelijk vastzet vanwege het nastreven van rehabilitatie en resocialisatie dan zal wellicht zelfs jij zeggen dat de straf wat aan de lage kant is. Je kan zowel rehabilitatie en resocialisatie nastreven én strenger straffen.quote:Als maatschappij moeten we eigenlijk ook niets anders willen dan resocialisatie en rehabilitatie; of jij moet liever een strafsysteem willen waarbij het draait om hoge recidive (== meer misdaad, dus meer slachtoffers, dus meer straffen, dus meer misdaad.... --> De spiraal waar de VS in zit).
Juist, het is een ongeluk, wel met drastische gevolgen, waar nog bij komt dat de dader nog doorreed ook. Als ik zelf iemand dood zou rijden dan zou ik me zo schuldig voelen dat ik vrijwillig mezelf wel minstens een half jaar in de gevangenis wil zetten, in combinatie met een taakstraf. Die straf van vier maanden voorwaardelijk is echt ongelooflijk laag.quote:Overigens vind ik de straf in deze niet bizar laag. Er is geen opzet, de snelheidsoverschrijding is minder dan 30km/u, en de dader heeft zichzelf gemeld bij de politie.
Er is schuld, dat absoluut, en het is heel treurig. Maar om nou bij zo iets voor de hoogste boom te gaan...
dat gaat nog gebeuren denk ik ...quote:Op dinsdag 23 juli 2013 08:06 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is onzin. Dood door schuld met roekeloos gedrag is maximaal 4 jaar. Zonder roekeloos gedrag is het maximaal 2.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 14:32 schreef Webschip het volgende:
[..]
Even uit de losse pols: doodslag niet bewezen, maar wel dood door schuld wegens roekeloos rijden. Daar wordt minder zwaar aan getild dan het plegen van voorwaardelijke opzet icm met deugdelijk leeftijd dader. Zo zal ongeveer op die twee jaar zijn uitgekomen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |