abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129503316
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 13:22 schreef HD9 het volgende:

[..]

ja woningbouw op grond waar eigenlijk kantoren zouden komen die is veel goedkoper , kan dat niet dan
Ook daarmee doen gemeenten zichzelf geen plezier. Dergelijke grond is weliswaar goedkoper, maar bedrijven leveren een stad over natuurlijk meer op.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_129503357
Bouw van bedrijventerrein staat stil, dat klopt. Experts verwachten echter dat het gaat om een tijdelijke situatie en dat de vraag wel weer zal toenemen. Op dat moment zijn gemeenten met een hoop industriegrond spekkoper.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 13:29:10 #178
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_129503447
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 13:25 schreef KoosVogels het volgende:

Experts verwachten echter dat het gaat om een tijdelijke situatie en dat de vraag wel weer zal toenemen. Op dat moment zijn gemeenten met een hoop industriegrond spekkoper.
experts verwachten dat het aantal m2 kantoren niet zal toenemen maar verder afnemen, wegens thuis werk en internet verkopen

http://www.apeldoorn.nl/D(...)Grondbedrijf_def.pdf

[ Bericht 5% gewijzigd door HD9 op 30-07-2013 13:37:38 ]
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
  dinsdag 30 juli 2013 @ 14:35:21 #179
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_129505596
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 13:24 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ook daarmee doen gemeenten zichzelf geen plezier. Dergelijke grond is weliswaar goedkoper, maar bedrijven leveren een stad over natuurlijk meer op.
http://resolver.saxion.nl(...)14C3C125785D00493F22
pi_129505767
quote:
Ik heb de intro even doorgelezen en ik kom geen verrassingen tegen. Dit is al lang en breed bekend. In de voorspoedige jaren (pre 2008) hebben de gemeenten vele vierkante meters grond opgekocht, deze bestemd als bedrijventerrein en, in sommige gevallen, een begin gemaakt met de aanleg van infrastructuur. Na de crisis kakte de vraag en zit de gemeente opgescheept met onverkoopbare grond.

Dat heb ik ook nergens ontkend. Gemeenten zitten nu in een spagaat: wat doen ze met de gronden. Wachten ze tot de vraag zich herstelt, zodat ze straks meer ontvangen voor de gronden. Dat kan, maar het gevolg is wel dat de totale rentelasten oplopen.

Optie twee is om de gronden af te waarderen om zo bedrijven te verleiden toch grond te kopen. Maar, nogmaals, dat betekent een deuk in de begroting en daar heeft niet iedere gemeente trek in.

Optie drie is anders bestemmen. Dat kan, maar dat betekent vaak ook dat de gemeente verlies moet nemen.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 14:43:16 #181
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_129505868
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 14:40 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik heb de intro even doorgelezen en ik kom geen verrassingen tegen. Dit is al lang en breed bekend. In de voorspoedige jaren (pre 2008) hebben de gemeenten vele vierkante meters grond opgekocht, deze bestemd als bedrijventerrein en, in sommige gevallen, een begin gemaakt met de aanleg van infrastructuur. Na de crisis kakte de vraag en zit de gemeente opgescheept met onverkoopbare grond.

Dat heb ik ook nergens ontkend. Gemeenten zitten nu in een spagaat: wat doen ze met de gronden. Wachten ze tot de vraag zich herstelt, zodat ze straks meer ontvangen voor de gronden. Dat kan, maar het gevolg is wel dat de totale rentelasten oplopen.

Optie twee is om de gronden af te waarderen om zo bedrijven te verleiden toch grond te kopen. Maar, nogmaals, dat betekent een deuk in de begroting en daar heeft niet iedere gemeente trek in.

Optie drie is anders bestemmen. Dat kan, maar dat betekent vaak ook dat de gemeente verlies moet nemen.
of woningbouw
er zijn enorme wachtlijsten voor woonruimte

Dat is anders bestemmen zonder extra verlies
pi_129505909
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 14:43 schreef HD9 het volgende:

[..]

of woningbouw
er zijn enorme wachtlijsten voor woonruimte
Koopwoningen bouwen is financieel aantrekkelijker. Maar het moge duidelijk zijn dat wellicht niet bijster verstandig is om een hele lading nieuwe koopwoningen te bouwen terwijl veel mensen hun huis aan de straatstenen niet kwijtraken.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 14:45:03 #183
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_129505931
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 14:44 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Koopwoningen bouwen is financieel aantrekkelijker. Maar het moge duidelijk zijn dat wellicht niet bijster verstandig is om een hele lading nieuwe koopwoningen te bouwen terwijl veel mensen hun huis aan de straatstenen niet kwijtraken.
HUUR woningen heb ik het over
voor huur zijn enorme wachtlijsten
pi_129506117
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 14:45 schreef HD9 het volgende:

[..]

HUUR woningen heb ik het over
voor huur zijn enorme wachtlijsten
Huur is bouwtechnisch vaak minder aantrekkelijk. Dat is ook de reden dat veel huurblokken tegenwoordig worden gebouwd in combinatie met een serie koophuizen. De koophuizen brengen het geld op dat kan worden gebruikt voor de bouw van de huurwoningen.

Enkel huurwoningen bouwen is een optie, maar dat betekent dat de gemeente jarenlang opscheept zit met nog een dikke vette lening en de investering verdient zich pas op termijn terug. Het kan, maar ik kan me voorstellen dat veel gemeenten daarvoor passen in een tijd dat er eigenlijk vooral bezuinigd moet worden. Vooral als je niet gesteund wordt door ontwikkelaars.

Persoonlijk vind ik dat de overheid eigenlijk geen huizen moeten bouwen. Tenzij de gemeente bijvoorbeeld een klein deel van de bouwen woningen voor haar rekening neemt in overleg met een projectontwikkelaar.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 14:55:54 #185
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_129506303
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 14:50 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Enkel huurwoningen bouwen is een optie, maar dat betekent dat de gemeente jarenlang opscheept zit met nog een dikke vette lening en de investering verdient zich pas op termijn terug. Het kan, maar ik kan me voorstellen dat veel gemeenten daarvoor passen in een tijd dat er eigenlijk vooral bezuinigd moet worden. Vooral als je niet gesteund wordt door ontwikkelaars.
geef mij maar vergunning om een 200 HUURwoningen te bouwen van het type dat Assen laat bouwen op kantoorgrond
pi_129506370
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 14:55 schreef HD9 het volgende:

[..]

geef mij maar vergunning om een 200 HUURwoningen te bouwen van het type dat Assen laat bouwen op kantoorgrond
Veel plezier. Pak de bestemmingsplannen van je gemeente erbij, kijk wel gronden de bestemming 'wonen' hebben, ga in overleg met B en W en de commissie Welstand en ram een lading woningen uit de grond.

Succes!
  dinsdag 30 juli 2013 @ 14:58:36 #187
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_129506398
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 14:58 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Veel plezier. Pak de bestemmingsplannen van je gemeente erbij, kijk wel gronden de bestemming 'wonen' hebben, ga in overleg met B en W en de commissie Welstand en ram een lading woningen uit de grond.

Succes!
nee we hadden het over een andere bestemming geven van kantoorgrond
Ambtenaren houden niet van woningen bouwen
pi_129506502
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 14:58 schreef HD9 het volgende:

[..]

Zoals ik al heb aangegeven, denk ik dat gemeenten daar nog even mee wachten. De meeste colleges hebben namelijk geen zin om flink te moeten afboeken op het grondbedrijf en als gevolg daarvan flink te moeten korten op subsidies en daarom de bibliotheek en het zwembad moeten sluiten.
pi_129506520
Komt toch steeds op tv. dat er kantoren aan de rand van de stad worden omgebouwd tot hotels? Bestaande hotels die buiten de stadscentra liggen zijn hier niet blij mee

Toen ik het zag dacht ik, dus over een paar jaar kost een hotel kamer 20 euro.. maar ja dat zal wel weer niet kloppen he
  dinsdag 30 juli 2013 @ 15:03:25 #190
66825 Reya
Fier Wallon
pi_129506624
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 15:01 schreef arjan1212 het volgende:
Komt toch steeds op tv. dat er kantoren aan de rand van de stad worden omgebouwd tot hotels? Bestaande hotels die buiten de stadscentra liggen zijn hier niet blij mee

Toen ik het zag dacht ik, dus over een paar jaar kost een hotel kamer 20 euro.. maar ja dat zal wel weer niet kloppen he
Met rooktoeslag zal de rekening wel oplopen, inderdaad.
pi_129506684
Rooktoeslag??? Die nieuwe hotels hebben helemaal geen balkons en er zitten allemaal rookmelders... whahaha als je daar rookt gaat gelijk de sprinkler aan.
pi_129506858
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 15:04 schreef arjan1212 het volgende:
Rooktoeslag??? Die nieuwe hotels hebben helemaal geen balkons en er zitten allemaal rookmelders... whahaha als je daar rookt gaat gelijk de sprinkler aan.
Gewoon uit je raam roken man, amateur.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 15:09:58 #193
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_129506950
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 15:07 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Gewoon uit je raam roken man, amateur.
niet roken dus
  dinsdag 30 juli 2013 @ 15:45:34 #194
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_129508373
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 15:00 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Zoals ik al heb aangegeven, denk ik dat gemeenten daar nog even mee wachten. De meeste colleges hebben namelijk geen zin om flink te moeten afboeken op het grondbedrijf en als gevolg daarvan flink te moeten korten op subsidies en daarom de bibliotheek en het zwembad moeten sluiten.
kantoorgrond verkopen voor de bouw van huurwoningen dat levert geen verlies op, geef mij maar kantoorgrondprijs en ik ga er gelijk huurwoningen op bouwen, < 600 euro huur, en iedereen kan dan van de wachtlijst af

[ Bericht 0% gewijzigd door HD9 op 30-07-2013 16:15:40 ]
  woensdag 31 juli 2013 @ 09:35:29 #195
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_129534909
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 14:58 schreef HD9 het volgende:

[..]

Ambtenaren houden niet van woningen bouwen
Ambtenaren leggen de aspirant huiseigenaar graag een extra belasting op in de vorm van een extreem hoge grondprijs.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  woensdag 31 juli 2013 @ 09:37:07 #196
379943 Paper_Tiger
pi_129534940
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 14:50 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Huur is bouwtechnisch vaak minder aantrekkelijk. Dat is ook de reden dat veel huurblokken tegenwoordig worden gebouwd in combinatie met een serie koophuizen. De koophuizen brengen het geld op dat kan worden gebruikt voor de bouw van de huurwoningen.

Persoonlijk vind ik dat de overheid eigenlijk geen huizen moeten bouwen. Tenzij de gemeente bijvoorbeeld een klein deel van de bouwen woningen voor haar rekening neemt in overleg met een projectontwikkelaar.
Wat je zegt is dat de huren in ons land te laag zijn? Zo laag dat het eigenlijk niet uit kan om huurwoningen te bouwen?
pi_129535844
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 09:37 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Wat je zegt is dat de huren in ons land te laag zijn? Zo laag dat het eigenlijk niet uit kan om huurwoningen te bouwen?
Dat verschilt natuurlijk per huurwoning. De prijs van een lullig kamertje formaatje bezemkast is meestal wel aardig marktconform.

Voor sociale huurwoningen geldt dat natuurlijk per definitie niet. Daarom zijn het ook sociale huurwoningen.
  woensdag 31 juli 2013 @ 10:27:45 #198
379943 Paper_Tiger
pi_129536181
quote:
1s.gif Op woensdag 31 juli 2013 10:16 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat verschilt natuurlijk per huurwoning. De prijs van een lullig kamertje formaatje bezemkast is meestal wel aardig marktconform.

Voor sociale huurwoningen geldt dat natuurlijk per definitie niet. Daarom zijn het ook sociale huurwoningen.
Die conclusie had ik ook getrokken. Als de overheid die woningen niet moet bouwen wie dan wel? Niemand gaat iets exploiteren waar geld bij moet. Het is ook van de gekke om mensen meer te laten betalen voor hun koophuis om zo een ander goedkoop te kunnen laten wonen.
pi_129536417
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 10:27 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Die conclusie had ik ook getrokken. Als de overheid die woningen niet moet bouwen wie dan wel? Niemand gaat iets exploiteren waar geld bij moet. Het is ook van de gekke om mensen meer te laten betalen voor hun koophuis om zo een ander goedkoop te kunnen laten wonen.
Woningcorporaties zijn in de 19e eeuw natuurlijk met een reden in het leven geroepen: betaalbare huisvesting realiseren voor Nederlanders met een lager inkomen. Of je dat bezopen vindt, is ieder voor zich. Persoonlijk sta ik wel achter dat streven. Neemt niet weg dat de huidige aanpak wel onder de loep genomen mag worden.

Overigens zijn woningcorporaties een bedenksel van particulieren. Die konden het echter niet meer botvieren op een gegeven moment. Daarom heeft de overheid corporaties overgenomen aan het begin van de 20e eeuw.
  woensdag 31 juli 2013 @ 10:38:01 #200
379943 Paper_Tiger
pi_129536478
quote:
1s.gif Op woensdag 31 juli 2013 10:35 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Woningcorporaties zijn in de 19e eeuw natuurlijk met een reden in het leven geroepen: betaalbare huisvesting realiseren voor Nederlanders met een lager inkomen. Of je dat bezopen vindt, is ieder voor zich. Persoonlijk sta ik wel achter dat streven. Neemt niet weg dat de huidige aanpak wel onder de loep genomen mag worden.

Overigens zijn woningcorporaties een bedenksel van particulieren. Die konden het echter niet meer botvieren op een gegeven moment. Daarom heeft de overheid corporaties overgenomen aan het begin van de 20e eeuw.
Ik ken de geschiedenis van de coöperaties. Het realiseren van betaalbare huisvesting is en blijft een goede zaak. Vraag blijft hoe kun je iets exploiteren met een negatief rendement?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')