Wat er toe doet is nou juist het subjectieve.quote:Op woensdag 24 juli 2013 14:17 schreef Pandarus het volgende:
[..]
Nee, het zijn hele andere kwaliteiten van het materiaal die er toe doen.
Nee vast. En de een is comfortabel en de ander niet?quote:Op woensdag 24 juli 2013 14:12 schreef Pandarus het volgende:
[..]
Je snapt het verschil tussen schokken en trillingen niet. Je had jezelf toch iets beter af kunenn vragen, of deze persoon spreekt zich echt zo ontzettend hard tegen, of ik lees niet goed.
Kwalitatief is er geen verschil. En waarom je 2x10 zou willen: omdat je compact rijdt (50-34), of omdat je een 30-tandwiel voren niet nodig hebt en dus Double rijdt (53-39).quote:Op woensdag 24 juli 2013 20:34 schreef willieboy het volgende:
Is er kwalitatief gezien verschil tussen shimano tiagra 2012 triple speed (neem aan 3 x10) en de 2 x 10 versie?
Waarom zou je 2 x 10 willen i.p.v. 3 x 10?
Is het raar dat ik, ondanks ik er nog geen ervaring mee heb, liever compact heb? Persoonlijk lijkt 20 versnellingen mij al vrij veel, laat staan 30. Maar uitgaande van een standaard triple en double kunnen dezelfde verhoudingen/zwaartes behaald worden (aller zwaarste/lichtste dezelfde tandwiel verhouding)? Heeft het voor de soepelheid van het schakelen nog gevolgen om triple te gaan?quote:Op woensdag 24 juli 2013 20:46 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Kwalitatief is er geen verschil. En waarom je 2x10 zou willen: omdat je compact rijdt (50-34), of omdat je een 30-tandwiel voren niet nodig hebt en dus Double rijdt (53-39).
Op zich kun je qua zwaarte van het verzet met een compact hetzelfde bereiken als met een triple, dat is puur afhankelijk van de cassette die je erop gooit.
Euhm. Je haalt nu double en compact door elkaar.quote:Op woensdag 24 juli 2013 20:51 schreef willieboy het volgende:
[..]
Is het raar dat ik, ondanks ik er nog geen ervaring mee heb, liever compact heb? Persoonlijk lijkt 20 versnellingen mij al vrij veel, laat staan 30. Maar uitgaande van een standaard triple en double kunnen dezelfde verhoudingen/zwaartes behaald worden (aller zwaarste/lichtste dezelfde tandwiel verhouding)? Heeft het voor de soepelheid van het schakelen nog gevolgen om triple te gaan?
Je uitleg snap ik, maar kom net terug van werk en werd al duizelig toen ik de link opende. Zal er op een helderder moment nog even naar kijken haha!quote:Op woensdag 24 juli 2013 20:55 schreef muzas het volgende:
Dat je 30 versnellingen hebt wil niet zeggen dat ze allemaal even bruikbaar zijn. Ideaal wil je je ketting niet al te schuin hebben staan om slijtage tegen te gaan. Bovendien overlappen veel van die 30 versnellingen.
Een triple heeft op een 12-28 cassette 1 lichtere versnelling dan een compact. Voordeel van een triple vind ik het 39-blad. Met een compact op het vlakke vind ik een 34 voor vaak te licht en een 50 net te zwaar. Uiteraard kun je ook een 39 op een compact schroeven... Maar dan mis je dus je lichtere versnellingen.
Wil je zien wat het uitmaakt, is dit een handig tooltje;
http://www.ritzelrechner.de/#
My bad, maar duidelijk verhaal verder.quote:Op woensdag 24 juli 2013 20:56 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Euhm. Je haalt nu double en compact door elkaar.
"Standaard":
Triple: 52-39-30
Double: 53-39
Compact: 50-34
Het is dan afhankelijk van de cassette of je met een compact hetzelfde kan trappen als met een triple.
Als je op een triple een cassette van 12-28 hebt lopen, dan zul je op de compact een 11-32 nodig hebben zeg maar.
Afhankelijk van wat jij monteert, of waar de fiets mee geleverd wordt. Er zijn cassettes met allerhande verschillende vertandingen te kopen.quote:Op woensdag 24 juli 2013 21:09 schreef willieboy het volgende:
Achterste tandwielen zijn voor zowel triple, double en compact gelijk?
Ja en nee. Je kunt uiteraard dezelfde cassette gebruiken, maar je zult dan niet dezelfde zwaartes kunnen trappen. Daarnaast is het ook afhankelijk van je derailleur achter tot welk grootste tandwiel kunt gaan. Je hebt namelijk long cage en short cage derailleurs.quote:Op woensdag 24 juli 2013 21:09 schreef willieboy het volgende:
[..]
Je uitleg snap ik, maar kom net terug van werk en werd al duizelig toen ik de link opende. Zal er op een helderder moment nog even naar kijken haha!
[..]
My bad, maar duidelijk verhaal verder.
Achterste tandwielen zijn voor zowel triple, double en compact gelijk?
Duidelijkquote:Op woensdag 24 juli 2013 21:10 schreef muzas het volgende:
[..]
Afhankelijk van wat jij monteert, of waar de fiets mee geleverd wordt. Er zijn cassettes met allerhande verschillende vertandingen te kopen.
Ultegra's worden gewoon nog in triple gemaakt, en dat zal de komende jaren echt niet stoppen hoor.quote:Op woensdag 24 juli 2013 21:15 schreef willieboy het volgende:
[..]
Duidelijk![]()
Beetje lopen zoeken nog op triple/double en compact en ik kom vaak tegen dat in de toekomst steeds minder triples voor gaan komen? Iemand die weet waarom dit zo is?
Vooral hier in Engeland kijkt men echt 'neer' op triplesquote:Op woensdag 24 juli 2013 21:15 schreef willieboy het volgende:
[..]
Duidelijk![]()
Beetje lopen zoeken nog op triple/double en compact en ik kom vaak tegen dat in de toekomst steeds minder triples voor gaan komen? Iemand die weet waarom dit zo is?
Edit: Veel mensen ook van mening dat triples echt 'not done' zijn
Boeiend. Ze zijn wel handig. De stapjes in weerstand zijn met een 30 voorblad ook kleiner. En mocht je de lichtste versnelling op bijv. een 12-28 niet gebruiken, kun je een 11-25 monteren, heb je een extra tandje heuvelaf. Of een 12-23 zodat de stapjes nóg kleiner zijn.quote:Op woensdag 24 juli 2013 21:15 schreef willieboy het volgende:
Veel mensen ook van mening dat triples echt 'not done' zijn
Nou ja, je hebt wat meer keus in verzetten. Dus je kan er makkelijker een kiezen om op souplesse te rijden.quote:Op woensdag 24 juli 2013 21:27 schreef willieboy het volgende:
Denk dat het gewichtsverschil tussen een double en triple niet echt veel uitmaakt, behalve voor de echte guru's waarbij elk grammetje telt.
Wat misschien voor mij ook wel een stuk belangrijker is, is dat ik slechte knieën heb. Het hele idee van wielrennen is immers ontstaan, omdat ik door een knieblessure gewoon bijna niet in staat ben om hard te lopen. Als ik het goed begrepen heb is triple dan beter voor je knieën, omdat je beter iets sneller kunt trappen dan 'teveel' spanning op je knieën te zetten bij het te hard trappen.
Het kan mij inderdaad ook vrij weinig schelen als een of andere snob neerkijkt op het hebben van een triple.
SPOILER: mijn prachtige tripleOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Met enkele millimeters. Tenzij je Greipel heet ga je er niet veel van merken. De juiste afstelling van je plaatjes heeft daar velen malen meer invloed opquote:En het hebben van triples vergroot weer de Q factor wat juist blessures kan veroorzaken. Zo blijf ik bezig haha![]()
Klopt! Maar wil er liever een ander opquote:Op woensdag 24 juli 2013 21:37 schreef muzas het volgende:
Ik zou de bel laten zitten. Erg handig om mensen op de hoogte te brengen dat je er aan komt. Dat geroep wordt niet altijd in dank afgenomen.
Gefeliciteerd met je fiets!
Het is opvallend hoe weinig mensen het opvalt. Ik heb 6 jaar bij de elite gereden met een triple, en er in die tijd 2x een opmerking op gehad bij wedstrijden. En nog een paar van clubgenoten.quote:Op woensdag 24 juli 2013 21:33 schreef muzas het volgende:
Dat neerkijken, tsjah. Als je er op fietst zijn het maar weinig mensen die 't zien. bovendien vind ik het best wel meevallen met hoe 'lelijk' het is.
Mooie fietsquote:Op woensdag 24 juli 2013 21:35 schreef zeebeschuit het volgende:
Zojuist trouwens (ondanks vraag van gisteren) toch de Trek Domane 5.2 (compact. Niet de triple)aangeschaft. Hij was ZO comfortabel en voelde direct goed (itt eerdere fietsen) en door nog een mooie korting te bedingen was keuze iets makkelijker!
[ afbeelding ]
Morgen ophalen en nog even wat dingen eraf laten halen (bel) en dingen op laten zetten (garmin e.d.) en dan klaar! Ik ga dus over naar het andere topic vanaf nu
Gelukkig dat ik niet de enige ben die iets heeft aan mijn newbie vragen!quote:Op woensdag 24 juli 2013 21:43 schreef alpeko het volgende:
Ik lees hier een beetje mee... Bruikbare info allemaal. Top! Ben nog wel tevreden over mijn fiets maar wil over den jaar toch een stapje hoger.
Dan kom je in de verkeerde kringen in Engeland. De meeste van mijn Engelse fietsvrienden rijden met een triple. En doen ze het niet, dan rijden ze fixed. De standaard audax fiets heeft gewoon een triple. Zeker als je de fameuze brevetten in Cornwall wil rijden. Ga anders komende zondag maar eens kijken naar de start van London-Edinburgh-London. Zie je iemand met een dubbel dan is het vrijwel zeker een niet-Brit.quote:Op woensdag 24 juli 2013 21:19 schreef zeebeschuit het volgende:
[..]
Vooral hier in Engeland kijkt men echt 'neer' op triples
wordt echt slecht verkocht ook
Wel even die Toe-clips eraf schroeven natuurlijk en degelijke clickerts monteren!quote:Op woensdag 24 juli 2013 21:35 schreef zeebeschuit het volgende:
Zojuist trouwens (ondanks vraag van gisteren) toch de Trek Domane 5.2 (compact. Niet de triple)aangeschaft. Hij was ZO comfortabel en voelde direct goed (itt eerdere fietsen) en door nog een mooie korting te bedingen was keuze iets makkelijker!
[ afbeelding ]
Morgen ophalen en nog even wat dingen eraf laten halen (bel) en dingen op laten zetten (garmin e.d.) en dan klaar! Ik ga dus over naar het andere topic vanaf nu
Ja dit was ook al even wennen komende van hybrid fietsjes.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:28 schreef LethalP het volgende:
[..]
Wel even die Toe-clips eraf schroeven natuurlijk en degelijke clickerts monteren!
Over het algemeen hoef ik alleen bij stoplichten en drukke kruisingen uit te klikken.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:48 schreef zeebeschuit het volgende:
Ja dit was ook al even wennen komende van hybrid fietsjes. Duurde af en toe even voor ik er weer goed in zat.
Maar zijn clickerts wel te doen als je veel start/stop moet rijden? Groot deel zal ik toch 'in the city' rijden en heb zo'n gevoel dat het dan niet echt effectief is en eerder gevaar oplevert. Correct me if i'm wrong Ga ze overigens wel aanschaffen idd maar dan meer voor de ritten buiten de stad.
Ik ben een keer hard op m'n bek gegaan en daarna zat er een barst in m'n helm terwijl ik nieteens hoofdpijn had. Sindsdien pieker ik er niet meer over om zonder helm op een racefiets te stappen.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:48 schreef zeebeschuit het volgende:
Draagt iedereen hier trouwens altijd een helm?![]()
Is het een nieuwe in de uitverkoop, een doorverkoop van de boedelveiling of een tweedehands? Hoe is het geregeld met garantie en dergelijke?quote:Op woensdag 24 juli 2013 22:14 schreef willieboy het volgende:
Graag jullie mening over Beone fietsen. Staat een Beone Rosso Carbon Ultegra te koop in misschien mijn maat. Begrepen dat het merk failliet is. Voor 1000 euro heb je dan wel een volledig carbon fiets met Ultegra afmontage (uit 2010)
Vrijwel nooit, en ja dat is dom maar het ontneemt me een groot deel van het fietsplezier en dan zou ik ook een stuk minder rijden.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:48 schreef zeebeschuit het volgende:
Draagt iedereen hier trouwens altijd een helm?![]()
Daar zit wel een Double op. Aangezien je een beginner bent, wil ik je dat sterk afraden.quote:Op woensdag 24 juli 2013 22:14 schreef willieboy het volgende:
[..]
Gelukkig dat ik niet de enige ben die iets heeft aan mijn newbie vragen!
Graag jullie mening over Beone fietsen. Staat een Beone Rosso Carbon Ultegra te koop in misschien mijn maat. Begrepen dat het merk failliet is. Voor 1000 euro heb je dan wel een volledig carbon fiets met Ultegra afmontage (uit 2010)
Ik draag mijn helm altijd. Ik hoef niet persé door mijn eigen schuld te vallen.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:48 schreef zeebeschuit het volgende:
Draagt iedereen hier trouwens altijd een helm?![]()
Denk dat ik ook gewoon voor triple ga jaquote:Op donderdag 25 juli 2013 08:50 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Daar zit wel een Double op. Aangezien je een beginner bent, wil ik je dat sterk afraden.
Het is inderdaad een tweedehands RODE fietsquote:Op donderdag 25 juli 2013 08:42 schreef Deshain het volgende:
[..]
Is het een nieuwe in de uitverkoop, een doorverkoop van de boedelveiling of een tweedehands? Hoe is het geregeld met garantie en dergelijke?
Kan me weinig voorstellen dat die fiets binnen je budget past als hij compleet nieuw is via een FM, heb zo'n drie jaar geleden op een dergelijke fiets proefgereden en kostte toen nog 2500+ euro. Een complete Ultegra groep kost je al bijna je hele budget.
En persoonlijk zou ik nooit een rode fiets kopen wat ik vermoed dat deze is gezien de naam.
Ik merk na 5 minuten niet eens meer dat ik 'm op heb... Een goed passende helm merk je amper.quote:Op donderdag 25 juli 2013 08:42 schreef Deshain het volgende:
het ontneemt me een groot deel van het fietsplezier en dan zou ik ook een stuk minder rijden.
Och, iemand die zonder helm rijd moet het zelf weten. Maar dan ook niet janken over hersenbeschadigingen etc als je met 40/uur op je bek gaat.quote:Op donderdag 25 juli 2013 09:09 schreef muzas het volgende:
[..]
Ik merk na 5 minuten niet eens meer dat ik 'm op heb... Een goed passende helm merk je amper.
Ik rijd er wel altijd mee. De zeldzame keren dát ik 'm vergeet kom ik daar uiteraard in de eerste 100 meter achter door de wapperende haren. Dan draai ik om en ga ik 'm halen.
Hoezo? Voor Nederland is een double toch wel zat denk ik?quote:Op donderdag 25 juli 2013 08:50 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Daar zit wel een Double op. Aangezien je een beginner bent, wil ik je dat sterk afraden.
Het merk is failliet gegaan omdat ze (na 4 keer in 10 jaar van eigenaar verwisseld te zijn) niet genoeg konden afzetten in de huidige markt. Ze zitten hier om de hoek van ons kantoor en mag graag naar de fietsen kijken. De basis is gewoon goed maar zoals met alles kan je de pech hebben dat je net een wat mindere treft. De vraag is dan wat er mee gaat gebeuren in deze situatie. Hoe oud is de fiets en hoeveel kilometers zijn er ongeveer mee gemaakt?quote:Op donderdag 25 juli 2013 09:07 schreef willieboy het volgende:
Het is inderdaad een tweedehands RODE fietsMaar 1000 euro leek mij ook een koopje voor een carbon frame + voorvork en een ultegra groep. Maar wat ik mij afvroeg is of de fiets (het merk) een beetje oke is aangezien het merk inmiddels failliet is.
Mss wel. Ik zou niet zeker weten of ik in limburg er mee uit de voeten zou kunnen. Het kopje kom ik wel op met 39-28 maar dat gaat niet van harte.quote:Op donderdag 25 juli 2013 09:16 schreef ThePlaneteer het volgende:
Hoezo? Voor Nederland is een double toch wel zat denk ik?
Die zaken zijn mij inderdaad ook nog niet duidelijk en zijn doorslaggevend voor het beslissen of ik de fiets zou willen. Het is een 'ex Dasia testbike'. Als de fiets naar behoren is,lijkt 999 euro mij een goede deal.quote:Op donderdag 25 juli 2013 09:19 schreef Deshain het volgende:
[..]
Het merk is failliet gegaan omdat ze (na 4 keer in 10 jaar van eigenaar verwisseld te zijn) niet genoeg konden afzetten in de huidige markt. Ze zitten hier om de hoek van ons kantoor en mag graag naar de fietsen kijken. De basis is gewoon goed maar zoals met alles kan je de pech hebben dat je net een wat mindere treft. De vraag is dan wat er mee gaat gebeuren in deze situatie. Hoe oud is de fiets en hoeveel kilometers zijn er ongeveer mee gemaakt?
Ik denk dat een beginner zich al doodtrapt op een double als die een viaduct op moet rijden.quote:Op donderdag 25 juli 2013 09:16 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Hoezo? Voor Nederland is een double toch wel zat denk ik?
Anyway, rijdt altijd met helm. Ziet er ook gewoon beter uit IMHO.
Mijn eigen ervaring is dat je waarschijnlijk wel boven komt, maar omdat je eigenlijk te zwaar rijdt gaat je dat uiteindelijk opbreken bij langere tochten. Als je op souplesse naar boven rijdt in plaats van op kracht dan herstel je sneller.quote:Op donderdag 25 juli 2013 09:28 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Ik denk dat een beginner zich al doodtrapt op een double als die een viaduct op moet rijden.
En hier in Limburg zijn er toch echt veel die de heuvels niet op waren gekomen als ze geen triple/compact hadden gehad.
Begrijp me niet verkeerd: die triple schakelt uitstekend hoor! Maar aangezien ik van de Ultegra zowel double als triple heb gehad (en beiden duizenden km's mee heb gereden) en ik ze dus 1:1 kan vergelijken zeg ik alleen dat ik de double iets lekkerder vond schakelen. Maar de triple is uitstekend en ik zou hem ook niet willen ruilen tegen de double.quote:Op donderdag 25 juli 2013 09:34 schreef muzas het volgende:
Denk dat dat wel marginaal is? Heb op proefritten na geen ervaring met doubles/compacts maar zeker achter schakelt mijn 105-5700 zonder moeite.
Een heel klein beetje speling kun je wel behouden, maar niet te veel anders schiet je continue uit de clicks.quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:18 schreef ChangingCranks het volgende:
Ik heb sinds kort ook een fiets aangeschaft maar heb nog een probleem met de trappers, iedereen die ik gesproken heb verteld mij dat ik beter op clickers kan overstappen dan op mn huidige toe-clips.
Maar ik heb daar mijn vragen bij omdat mijn voeten nogal ver naar buiten staan. Niet als charlie chaplin, maar toch redelijk ver. En ik zou het een te grote investering vinden om erachter te komen dat ik er totaal niet mee kan rijden.
Ik vraag me dus dan ook af, kan er met clickers speling gezet worden op de vrijheid waarmee je je voet beweegt? in mn toe clips kan ik als ik last van mn voeten krijg nog "spelen" op de trapper.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |