abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129291107
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 14:17 schreef Pandarus het volgende:

[..]

Nee, het zijn hele andere kwaliteiten van het materiaal die er toe doen.
Wat er toe doet is nou juist het subjectieve.
Wat er toe doet wordt gedefinieerd door oa vragen te stellen over:
Budget (prijs kwaliteit met name)
Doel (licht recreatief tot elite)
Gewicht (vanzelfsprekend van de berijder)
Kracht (met name torsie in slechte frames)
Wegkwaliteit (noodzaak tot dempen)

Er is geen universeel antwoord in feite. Wel een antwoord wat in een merendeel van de situaties toepasbaar is.
pi_129292101
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 14:12 schreef Pandarus het volgende:

[..]

Je snapt het verschil tussen schokken en trillingen niet. Je had jezelf toch iets beter af kunenn vragen, of deze persoon spreekt zich echt zo ontzettend hard tegen, of ik lees niet goed.
Nee vast. En de een is comfortabel en de ander niet?

Het gaat mij er gewoon om dat je op een carbon fiets minder last hebt van onregelmatigheden in de weg. Punt. Maar laten we het hier maar bij houden. Want jij hebt in dit topic wel vaker bewezen je wankele standpunten niet te herzien.
pi_129292418
Leer lezen voor je gaat beledigen.
pi_129303526
Is er kwalitatief gezien verschil tussen shimano tiagra 2012 triple speed (neem aan 3 x10) en de 2 x 10 versie?

Waarom zou je 2 x 10 willen i.p.v. 3 x 10?
pi_129304076
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 20:34 schreef willieboy het volgende:
Is er kwalitatief gezien verschil tussen shimano tiagra 2012 triple speed (neem aan 3 x10) en de 2 x 10 versie?

Waarom zou je 2 x 10 willen i.p.v. 3 x 10?
Kwalitatief is er geen verschil. En waarom je 2x10 zou willen: omdat je compact rijdt (50-34), of omdat je een 30-tandwiel voren niet nodig hebt en dus Double rijdt (53-39). ;)

Op zich kun je qua zwaarte van het verzet met een compact hetzelfde bereiken als met een triple, dat is puur afhankelijk van de cassette die je erop gooit.
pi_129304372
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 20:46 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Kwalitatief is er geen verschil. En waarom je 2x10 zou willen: omdat je compact rijdt (50-34), of omdat je een 30-tandwiel voren niet nodig hebt en dus Double rijdt (53-39). ;)

Op zich kun je qua zwaarte van het verzet met een compact hetzelfde bereiken als met een triple, dat is puur afhankelijk van de cassette die je erop gooit.
Is het raar dat ik, ondanks ik er nog geen ervaring mee heb, liever compact heb? Persoonlijk lijkt 20 versnellingen mij al vrij veel, laat staan 30. Maar uitgaande van een standaard triple en double kunnen dezelfde verhoudingen/zwaartes behaald worden (aller zwaarste/lichtste dezelfde tandwiel verhouding)? Heeft het voor de soepelheid van het schakelen nog gevolgen om triple te gaan?
pi_129304589
Dat je 30 versnellingen hebt wil niet zeggen dat ze allemaal even bruikbaar zijn. Ideaal wil je je ketting niet al te schuin hebben staan om slijtage tegen te gaan. Bovendien overlappen veel van die 30 versnellingen.

Een triple heeft op een 12-28 cassette 1 lichtere versnelling dan een compact. Voordeel van een triple vind ik het 39-blad. Met een compact op het vlakke vind ik een 34 voor vaak te licht en een 50 net te zwaar. Uiteraard kun je ook een 39 op een compact schroeven... Maar dan mis je dus je lichtere versnellingen.

Wil je zien wat het uitmaakt, is dit een handig tooltje;
http://www.ritzelrechner.de/#

edit: Overigens heeft de bianchi die je op het oog hebt geen tiagra crankstel Maar een FSA. ;)
pi_129304645
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 20:51 schreef willieboy het volgende:

[..]

Is het raar dat ik, ondanks ik er nog geen ervaring mee heb, liever compact heb? Persoonlijk lijkt 20 versnellingen mij al vrij veel, laat staan 30. Maar uitgaande van een standaard triple en double kunnen dezelfde verhoudingen/zwaartes behaald worden (aller zwaarste/lichtste dezelfde tandwiel verhouding)? Heeft het voor de soepelheid van het schakelen nog gevolgen om triple te gaan?
Euhm. Je haalt nu double en compact door elkaar.

"Standaard":
Triple: 52-39-30
Double: 53-39
Compact: 50-34

Het is dan afhankelijk van de cassette of je met een compact hetzelfde kan trappen als met een triple.
Als je op een triple een cassette van 12-28 hebt lopen, dan zul je op de compact een 11-32 nodig hebben zeg maar. :)
pi_129305131
Nog even een persoonlijke noot:

Ik zou nooit zonder 39 blad willen rijden. Hiermee kan ik met ongeveer 95 RPM (mijn trapfrequentie) tussen de 20 en 40 km/h draaien op mijn 11-28 cassette (kleinste en grootste tandwiel achter gebruik ik niet omdat de ketting dan te scheef ligt). Als ik een compact zou hebben, dan zou ik continue tussen de twee voorste tandwielen moeten schakelen.

Als beginner zul je tussen de 75 en 80 RPM draaien, maar ook dan kom je in Nederland een flink stuk beter uit met een 39 blad dan met de 50-34 combinatie. :)
pi_129305211
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 20:55 schreef muzas het volgende:
Dat je 30 versnellingen hebt wil niet zeggen dat ze allemaal even bruikbaar zijn. Ideaal wil je je ketting niet al te schuin hebben staan om slijtage tegen te gaan. Bovendien overlappen veel van die 30 versnellingen.

Een triple heeft op een 12-28 cassette 1 lichtere versnelling dan een compact. Voordeel van een triple vind ik het 39-blad. Met een compact op het vlakke vind ik een 34 voor vaak te licht en een 50 net te zwaar. Uiteraard kun je ook een 39 op een compact schroeven... Maar dan mis je dus je lichtere versnellingen.

Wil je zien wat het uitmaakt, is dit een handig tooltje;
http://www.ritzelrechner.de/#
Je uitleg snap ik, maar kom net terug van werk en werd al duizelig toen ik de link opende. Zal er op een helderder moment nog even naar kijken haha!

quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 20:56 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Euhm. Je haalt nu double en compact door elkaar.

"Standaard":
Triple: 52-39-30
Double: 53-39
Compact: 50-34

Het is dan afhankelijk van de cassette of je met een compact hetzelfde kan trappen als met een triple.
Als je op een triple een cassette van 12-28 hebt lopen, dan zul je op de compact een 11-32 nodig hebben zeg maar. :)
My bad, maar duidelijk verhaal verder.

Achterste tandwielen zijn voor zowel triple, double en compact gelijk?
pi_129305272
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 21:09 schreef willieboy het volgende:

Achterste tandwielen zijn voor zowel triple, double en compact gelijk?
Afhankelijk van wat jij monteert, of waar de fiets mee geleverd wordt. Er zijn cassettes met allerhande verschillende vertandingen te kopen.
pi_129305477
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 21:09 schreef willieboy het volgende:

[..]

Je uitleg snap ik, maar kom net terug van werk en werd al duizelig toen ik de link opende. Zal er op een helderder moment nog even naar kijken haha!

[..]

My bad, maar duidelijk verhaal verder.

Achterste tandwielen zijn voor zowel triple, double en compact gelijk?
Ja en nee. Je kunt uiteraard dezelfde cassette gebruiken, maar je zult dan niet dezelfde zwaartes kunnen trappen. Daarnaast is het ook afhankelijk van je derailleur achter tot welk grootste tandwiel kunt gaan. Je hebt namelijk long cage en short cage derailleurs. :)
pi_129305512
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 21:10 schreef muzas het volgende:

[..]

Afhankelijk van wat jij monteert, of waar de fiets mee geleverd wordt. Er zijn cassettes met allerhande verschillende vertandingen te kopen.
Duidelijk :)

Beetje lopen zoeken nog op triple/double en compact en ik kom vaak tegen dat in de toekomst steeds minder triples voor gaan komen? Iemand die weet waarom dit zo is?

Edit: Veel mensen ook van mening dat triples echt 'not done' zijn
pi_129305564
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 21:15 schreef willieboy het volgende:

[..]

Duidelijk :)

Beetje lopen zoeken nog op triple/double en compact en ik kom vaak tegen dat in de toekomst steeds minder triples voor gaan komen? Iemand die weet waarom dit zo is?
Ultegra's worden gewoon nog in triple gemaakt, en dat zal de komende jaren echt niet stoppen hoor. ;)

Zelfs osymetric (de nieuwe ovalen bladen) wordt in triple geleverd. Dat zal echt niet snel uitgefaseerd worden.

Edit:
Een triple is mechanisch gezien veel beter dan een compact/double. De ketting ligt namelijk minder scheef terwijl je hetzelfde bereik hebt. Verder kun je met een triple een cassette erop gooien met minder verschillen in de tandwielen, hierdoor kun je veel beter op frequentie trappen.
pi_129305690
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 21:15 schreef willieboy het volgende:

[..]

Duidelijk :)

Beetje lopen zoeken nog op triple/double en compact en ik kom vaak tegen dat in de toekomst steeds minder triples voor gaan komen? Iemand die weet waarom dit zo is?

Edit: Veel mensen ook van mening dat triples echt 'not done' zijn
Vooral hier in Engeland kijkt men echt 'neer' op triples :')

wordt echt slecht verkocht ook
pi_129305721
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 21:15 schreef willieboy het volgende:
Veel mensen ook van mening dat triples echt 'not done' zijn
Boeiend. Ze zijn wel handig. De stapjes in weerstand zijn met een 30 voorblad ook kleiner. En mocht je de lichtste versnelling op bijv. een 12-28 niet gebruiken, kun je een 11-25 monteren, heb je een extra tandje heuvelaf. Of een 12-23 zodat de stapjes nóg kleiner zijn.
pi_129305862
Ik heb mijn triple genomen omdat ik met een 39 niet overal boven kom. Maar een 39 wel perse wilde hebben voor het vlakke.

En omdat ik redelijk op souplesse rijd, en dus mijn verzet wil kunnen finetunen. Dus ik ga er zsm een 12-23 op zetten.

Ik had ook een 39 op een compact kunnen zetten, maar ga ik dan naar limburg/duitsland of een tourtocht met heuvels doen moet ik die 34 er weer op zetten, en mis ik dus mn geliefde 39.

Ja een compact oogt mooier. Maar wat zijn zn voordelen? Kan er een stuk minder noemen dan de voordelen van een triple.

Compact is lichter....
pi_129306025
Denk dat het gewichtsverschil tussen een double en triple niet echt veel uitmaakt, behalve voor de echte guru's waarbij elk grammetje telt.

Wat misschien voor mij ook wel een stuk belangrijker is, is dat ik slechte knieën heb. Het hele idee van wielrennen is immers ontstaan, omdat ik door een knieblessure gewoon bijna niet in staat ben om hard te lopen. Als ik het goed begrepen heb is triple dan beter voor je knieën, omdat je beter iets sneller kunt trappen dan 'teveel' spanning op je knieën te zetten bij het te hard trappen.

Het kan mij inderdaad ook vrij weinig schelen als een of andere snob neerkijkt op het hebben van een triple.

Edit: En het hebben van triples vergroot weer de Q factor wat juist blessures kan veroorzaken. Zo blijf ik bezig haha

[ Bericht 8% gewijzigd door willieboy op 24-07-2013 21:32:46 ]
pi_129306302
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 21:27 schreef willieboy het volgende:
Denk dat het gewichtsverschil tussen een double en triple niet echt veel uitmaakt, behalve voor de echte guru's waarbij elk grammetje telt.

Wat misschien voor mij ook wel een stuk belangrijker is, is dat ik slechte knieën heb. Het hele idee van wielrennen is immers ontstaan, omdat ik door een knieblessure gewoon bijna niet in staat ben om hard te lopen. Als ik het goed begrepen heb is triple dan beter voor je knieën, omdat je beter iets sneller kunt trappen dan 'teveel' spanning op je knieën te zetten bij het te hard trappen.

Het kan mij inderdaad ook vrij weinig schelen als een of andere snob neerkijkt op het hebben van een triple.
Nou ja, je hebt wat meer keus in verzetten. Dus je kan er makkelijker een kiezen om op souplesse te rijden.

Dat neerkijken, tsjah. Als je er op fietst zijn het maar weinig mensen die 't zien. bovendien vind ik het best wel meevallen met hoe 'lelijk' het is.

SPOILER: mijn prachtige triple
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
En het hebben van triples vergroot weer de Q factor wat juist blessures kan veroorzaken. Zo blijf ik bezig haha
Met enkele millimeters. Tenzij je Greipel heet ga je er niet veel van merken. De juiste afstelling van je plaatjes heeft daar velen malen meer invloed op ;)
pi_129306452
Zojuist trouwens (ondanks vraag van gisteren) toch de Trek Domane 5.2 (compact. Niet de triple ;) )aangeschaft. Hij was ZO comfortabel en voelde direct goed (itt eerdere fietsen) en door nog een mooie korting te bedingen was keuze iets makkelijker!



Morgen ophalen en nog even wat dingen eraf laten halen (bel) en dingen op laten zetten (garmin e.d.) en dan klaar! Ik ga dus over naar het andere topic vanaf nu :P
pi_129306512
Mooie fiets ^O^
pi_129306518
Ik zou de bel laten zitten. Erg handig om mensen op de hoogte te brengen dat je er aan komt. Dat geroep wordt niet altijd in dank afgenomen.

Gefeliciteerd met je fiets!
pi_129306566
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 21:37 schreef muzas het volgende:
Ik zou de bel laten zitten. Erg handig om mensen op de hoogte te brengen dat je er aan komt. Dat geroep wordt niet altijd in dank afgenomen.

Gefeliciteerd met je fiets!
Klopt! Maar wil er liever een ander op :) In London schreeuw je verder gewoon heel hard of je bonkt heel hard op autoraam _O- . Gekkenwerk soms hoe hier gereden wordt. Goed voor de adrenaline maar minder leuk voor 'lekker rustig stukkie rijden' :D
pi_129306769
Ik lees hier een beetje mee... Bruikbare info allemaal. Top! Ben nog wel tevreden over mijn fiets maar wil over den jaar toch een stapje hoger.
pi_129306794
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 21:33 schreef muzas het volgende:

Dat neerkijken, tsjah. Als je er op fietst zijn het maar weinig mensen die 't zien. bovendien vind ik het best wel meevallen met hoe 'lelijk' het is.

Het is opvallend hoe weinig mensen het opvalt. Ik heb 6 jaar bij de elite gereden met een triple, en er in die tijd 2x een opmerking op gehad bij wedstrijden. En nog een paar van clubgenoten.
  woensdag 24 juli 2013 @ 22:02:35 #126
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_129307599
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 21:35 schreef zeebeschuit het volgende:
Zojuist trouwens (ondanks vraag van gisteren) toch de Trek Domane 5.2 (compact. Niet de triple ;) )aangeschaft. Hij was ZO comfortabel en voelde direct goed (itt eerdere fietsen) en door nog een mooie korting te bedingen was keuze iets makkelijker!

[ afbeelding ]

Morgen ophalen en nog even wat dingen eraf laten halen (bel) en dingen op laten zetten (garmin e.d.) en dan klaar! Ik ga dus over naar het andere topic vanaf nu :P
Mooie fiets ^O^

Ohja, belletje is erg handig hoor ;) Ik heb zelf zo'n klein belletje en werkt perfect! Veel beter dan schreeuwen enzo :')

Veel plezier met je fiets!!
pi_129308168
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 21:43 schreef alpeko het volgende:
Ik lees hier een beetje mee... Bruikbare info allemaal. Top! Ben nog wel tevreden over mijn fiets maar wil over den jaar toch een stapje hoger.
Gelukkig dat ik niet de enige ben die iets heeft aan mijn newbie vragen!

Graag jullie mening over Beone fietsen. Staat een Beone Rosso Carbon Ultegra te koop in misschien mijn maat. Begrepen dat het merk failliet is. Voor 1000 euro heb je dan wel een volledig carbon fiets met Ultegra afmontage (uit 2010)
  FOK!fotograaf woensdag 24 juli 2013 @ 22:30:18 #128
73911 ultra_ivo
pi_129309103
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 21:19 schreef zeebeschuit het volgende:

[..]

Vooral hier in Engeland kijkt men echt 'neer' op triples :')

wordt echt slecht verkocht ook
Dan kom je in de verkeerde kringen in Engeland. De meeste van mijn Engelse fietsvrienden rijden met een triple. En doen ze het niet, dan rijden ze fixed. De standaard audax fiets heeft gewoon een triple. Zeker als je de fameuze brevetten in Cornwall wil rijden. Ga anders komende zondag maar eens kijken naar de start van London-Edinburgh-London. Zie je iemand met een dubbel dan is het vrijwel zeker een niet-Brit.
  woensdag 24 juli 2013 @ 23:28:35 #129
252757 LethalP
Dodelijk.
pi_129312156
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 21:35 schreef zeebeschuit het volgende:
Zojuist trouwens (ondanks vraag van gisteren) toch de Trek Domane 5.2 (compact. Niet de triple ;) )aangeschaft. Hij was ZO comfortabel en voelde direct goed (itt eerdere fietsen) en door nog een mooie korting te bedingen was keuze iets makkelijker!

[ afbeelding ]

Morgen ophalen en nog even wat dingen eraf laten halen (bel) en dingen op laten zetten (garmin e.d.) en dan klaar! Ik ga dus over naar het andere topic vanaf nu :P
Wel even die Toe-clips eraf schroeven natuurlijk en degelijke clickerts monteren!
pi_129313202
quote:
10s.gif Op woensdag 24 juli 2013 23:28 schreef LethalP het volgende:

[..]

Wel even die Toe-clips eraf schroeven natuurlijk en degelijke clickerts monteren!
Ja dit was ook al even wennen komende van hybrid fietsjes. :D Duurde af en toe even voor ik er weer goed in zat.

Maar zijn clickerts wel te doen als je veel start/stop moet rijden? Groot deel zal ik toch 'in the city' rijden en heb zo'n gevoel dat het dan niet echt effectief is en eerder gevaar oplevert. Correct me if i'm wrong :) Ga ze overigens wel aanschaffen idd maar dan meer voor de ritten buiten de stad.

Draagt iedereen hier trouwens altijd een helm? :@
  woensdag 24 juli 2013 @ 23:51:16 #131
252757 LethalP
Dodelijk.
pi_129313321
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 23:48 schreef zeebeschuit het volgende:
Ja dit was ook al even wennen komende van hybrid fietsjes. Duurde af en toe even voor ik er weer goed in zat.

Maar zijn clickerts wel te doen als je veel start/stop moet rijden? Groot deel zal ik toch 'in the city' rijden en heb zo'n gevoel dat het dan niet echt effectief is en eerder gevaar oplevert. Correct me if i'm wrong Ga ze overigens wel aanschaffen idd maar dan meer voor de ritten buiten de stad.
Over het algemeen hoef ik alleen bij stoplichten en drukke kruisingen uit te klikken.
Maar anders is het ook goed te doen hoor. 1 Voet eruit is al voldoende, en als je écht denkt dat je veel moet klikken zou ik kijken naar iets waar je aan 2 kanten van het pedaal kunt inklikken zodat je sneller weer onderweg bent.

En altijd een helm opzetten uiteraard. Je wilt niet met snelheden boven de 30 met je mooie hoofdje een stoeprand kussen!

Ohja en als je toch bezig bent schroef meteen even alle reflectoren eraf. Als er geen licht opzit en je dus niet 's avonds rijdt hebben die natuurlijk geen functie :D

Verder een leuk fietsje om te beginnen. En bovenal: Veel fietsplezier!
  woensdag 24 juli 2013 @ 23:58:50 #132
78918 SeLang
Black swans matter
pi_129313635
Persoonlijk vind ik zo'n compact een raar ding omdat je ketting dan meestal niet lekker recht loopt. Verreweg de meeste mensen zijn het beste af met een triple, en daarmee zit je dan meestal op het middelste blad.

Mijn ervaring is tevens dat mensen met triples de mensen met doubles meestal voorbijrijden bergop. En die doubles mensen reageren dan soms van "ja duh! jij hebt ook een triple dus je hebt het makkelijker!". Die mensen zijn dan dus ernstig in denial over hun eigen kunnen. Immers, het doel van je versnellingen is om een optimale match te maken tussen je lichaam en die fiets. Het feit dat die mensen voorbij worden gereden bewijst dat ze ook een triple hadden moeten kopen.

Ik zie de compact daarom als een soort "face saver": stiekum rij je op een soort triple zonder middenblad terwijl je toch net kunt kunt doen alsof je een stoere man bent met een double.

Nofi tov mensen met een compact maar zo zie ik dat nu eenmaal :D
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 25 juli 2013 @ 00:02:23 #133
78918 SeLang
Black swans matter
pi_129313765
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 23:48 schreef zeebeschuit het volgende:

Draagt iedereen hier trouwens altijd een helm? :@
Ik ben een keer hard op m'n bek gegaan en daarna zat er een barst in m'n helm terwijl ik nieteens hoofdpijn had. Sindsdien pieker ik er niet meer over om zonder helm op een racefiets te stappen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_129319963
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 22:14 schreef willieboy het volgende:
Graag jullie mening over Beone fietsen. Staat een Beone Rosso Carbon Ultegra te koop in misschien mijn maat. Begrepen dat het merk failliet is. Voor 1000 euro heb je dan wel een volledig carbon fiets met Ultegra afmontage (uit 2010)
Is het een nieuwe in de uitverkoop, een doorverkoop van de boedelveiling of een tweedehands? Hoe is het geregeld met garantie en dergelijke?

Kan me weinig voorstellen dat die fiets binnen je budget past als hij compleet nieuw is via een FM, heb zo'n drie jaar geleden op een dergelijke fiets proefgereden en kostte toen nog 2500+ euro. Een complete Ultegra groep kost je al bijna je hele budget.

En persoonlijk zou ik nooit een rode fiets kopen wat ik vermoed dat deze is gezien de naam.

quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 23:48 schreef zeebeschuit het volgende:
Draagt iedereen hier trouwens altijd een helm? :@
Vrijwel nooit, en ja dat is dom maar het ontneemt me een groot deel van het fietsplezier en dan zou ik ook een stuk minder rijden.
pi_129319992
Ben wel erg blij met mijn triple hoor _O_
Geen gedoe met cassettes wisselen ofzo als je naar de Alpen gaat.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_129320067
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 22:14 schreef willieboy het volgende:

[..]

Gelukkig dat ik niet de enige ben die iets heeft aan mijn newbie vragen!

Graag jullie mening over Beone fietsen. Staat een Beone Rosso Carbon Ultegra te koop in misschien mijn maat. Begrepen dat het merk failliet is. Voor 1000 euro heb je dan wel een volledig carbon fiets met Ultegra afmontage (uit 2010)
Daar zit wel een Double op. Aangezien je een beginner bent, wil ik je dat sterk afraden. :)
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 23:48 schreef zeebeschuit het volgende:

Draagt iedereen hier trouwens altijd een helm? :@
Ik draag mijn helm altijd. Ik hoef niet persé door mijn eigen schuld te vallen. :)
pi_129320339
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 08:50 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Daar zit wel een Double op. Aangezien je een beginner bent, wil ik je dat sterk afraden. :)

Denk dat ik ook gewoon voor triple ga ja :) Lijkt mij in ieder geval mooi om mee te beginnen en als ik later serieus verder wil, kan ik altijd nog een nieuwe fiets kopen met double voor de uitdaging.

quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 08:42 schreef Deshain het volgende:

[..]

Is het een nieuwe in de uitverkoop, een doorverkoop van de boedelveiling of een tweedehands? Hoe is het geregeld met garantie en dergelijke?

Kan me weinig voorstellen dat die fiets binnen je budget past als hij compleet nieuw is via een FM, heb zo'n drie jaar geleden op een dergelijke fiets proefgereden en kostte toen nog 2500+ euro. Een complete Ultegra groep kost je al bijna je hele budget.

En persoonlijk zou ik nooit een rode fiets kopen wat ik vermoed dat deze is gezien de naam.

Het is inderdaad een tweedehands RODE fiets ;) Maar 1000 euro leek mij ook een koopje voor een carbon frame + voorvork en een ultegra groep. Maar wat ik mij afvroeg is of de fiets (het merk) een beetje oke is aangezien het merk inmiddels failliet is.
pi_129320388
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 08:42 schreef Deshain het volgende:
het ontneemt me een groot deel van het fietsplezier en dan zou ik ook een stuk minder rijden.
Ik merk na 5 minuten niet eens meer dat ik 'm op heb... Een goed passende helm merk je amper.

Ik rijd er wel altijd mee. De zeldzame keren dát ik 'm vergeet kom ik daar uiteraard in de eerste 100 meter achter door de wapperende haren. Dan draai ik om en ga ik 'm halen.
  donderdag 25 juli 2013 @ 09:12:09 #139
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_129320437
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 09:09 schreef muzas het volgende:

[..]

Ik merk na 5 minuten niet eens meer dat ik 'm op heb... Een goed passende helm merk je amper.

Ik rijd er wel altijd mee. De zeldzame keren dát ik 'm vergeet kom ik daar uiteraard in de eerste 100 meter achter door de wapperende haren. Dan draai ik om en ga ik 'm halen.
Och, iemand die zonder helm rijd moet het zelf weten. Maar dan ook niet janken over hersenbeschadigingen etc als je met 40/uur op je bek gaat.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_129320518
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 08:50 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Daar zit wel een Double op. Aangezien je een beginner bent, wil ik je dat sterk afraden. :)

Hoezo? Voor Nederland is een double toch wel zat denk ik?

Anyway, rijdt altijd met helm. Ziet er ook gewoon beter uit IMHO.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_129320568
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 09:07 schreef willieboy het volgende:
Het is inderdaad een tweedehands RODE fiets ;) Maar 1000 euro leek mij ook een koopje voor een carbon frame + voorvork en een ultegra groep. Maar wat ik mij afvroeg is of de fiets (het merk) een beetje oke is aangezien het merk inmiddels failliet is.
Het merk is failliet gegaan omdat ze (na 4 keer in 10 jaar van eigenaar verwisseld te zijn) niet genoeg konden afzetten in de huidige markt. Ze zitten hier om de hoek van ons kantoor en mag graag naar de fietsen kijken. De basis is gewoon goed maar zoals met alles kan je de pech hebben dat je net een wat mindere treft. De vraag is dan wat er mee gaat gebeuren in deze situatie. Hoe oud is de fiets en hoeveel kilometers zijn er ongeveer mee gemaakt?
pi_129320600
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 09:16 schreef ThePlaneteer het volgende:
Hoezo? Voor Nederland is een double toch wel zat denk ik?
Mss wel. Ik zou niet zeker weten of ik in limburg er mee uit de voeten zou kunnen. Het kopje kom ik wel op met 39-28 maar dat gaat niet van harte.

Nu ben ik geen voorbeeld met mijn conditie, maar alleen het gevoel dat je wat lichtere bij je hebt vind ik al fijn. Bovendien, áls je dan een keer je fiets mee wil nemen naar frankrijk oid moet je het met je dubbel doen..,
pi_129320656
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 09:19 schreef Deshain het volgende:

[..]

Het merk is failliet gegaan omdat ze (na 4 keer in 10 jaar van eigenaar verwisseld te zijn) niet genoeg konden afzetten in de huidige markt. Ze zitten hier om de hoek van ons kantoor en mag graag naar de fietsen kijken. De basis is gewoon goed maar zoals met alles kan je de pech hebben dat je net een wat mindere treft. De vraag is dan wat er mee gaat gebeuren in deze situatie. Hoe oud is de fiets en hoeveel kilometers zijn er ongeveer mee gemaakt?
Die zaken zijn mij inderdaad ook nog niet duidelijk en zijn doorslaggevend voor het beslissen of ik de fiets zou willen. Het is een 'ex Dasia testbike'. Als de fiets naar behoren is,lijkt 999 euro mij een goede deal.

fiets is overigens hier te vinden:
http://www.dasiasport.nl/Occasions.html
pi_129320749
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 09:16 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Hoezo? Voor Nederland is een double toch wel zat denk ik?

Anyway, rijdt altijd met helm. Ziet er ook gewoon beter uit IMHO.
Ik denk dat een beginner zich al doodtrapt op een double als die een viaduct op moet rijden. :P
En hier in Limburg zijn er toch echt veel die de heuvels niet op waren gekomen als ze geen triple/compact hadden gehad. ;)
  donderdag 25 juli 2013 @ 09:29:00 #145
78918 SeLang
Black swans matter
pi_129320761
Overigens, wat ik wel een nadeel van een triple vind is dat het altijd iets minder fijn schakelt dan een double. Ik heb zowel Ultegra double als triple gehad. Toen mijn fiets met double werd gestolen heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om te upgraden naar een triple. Ik was zelf nog verbaasd hoe vaak ik die extra versnellingen gebruikte (wel in een zeer bergachtig land - Taiwan) dus dat was een goede keuze die het fietsplezier verhoogde. Maar hoe goed je hem ook afstelt, de double schakelde altijd iets fijner (waarschijnlijk door de kortere derailleur).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_129320856
Denk dat dat wel marginaal is? Heb op proefritten na geen ervaring met doubles/compacts maar zeker achter schakelt mijn 105-5700 zonder moeite.
  donderdag 25 juli 2013 @ 09:34:47 #147
78918 SeLang
Black swans matter
pi_129320858
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 09:28 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Ik denk dat een beginner zich al doodtrapt op een double als die een viaduct op moet rijden. :P
En hier in Limburg zijn er toch echt veel die de heuvels niet op waren gekomen als ze geen triple/compact hadden gehad. ;)
Mijn eigen ervaring is dat je waarschijnlijk wel boven komt, maar omdat je eigenlijk te zwaar rijdt gaat je dat uiteindelijk opbreken bij langere tochten. Als je op souplesse naar boven rijdt in plaats van op kracht dan herstel je sneller.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 25 juli 2013 @ 09:37:51 #148
78918 SeLang
Black swans matter
pi_129320921
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 09:34 schreef muzas het volgende:
Denk dat dat wel marginaal is? Heb op proefritten na geen ervaring met doubles/compacts maar zeker achter schakelt mijn 105-5700 zonder moeite.
Begrijp me niet verkeerd: die triple schakelt uitstekend hoor! Maar aangezien ik van de Ultegra zowel double als triple heb gehad (en beiden duizenden km's mee heb gereden) en ik ze dus 1:1 kan vergelijken zeg ik alleen dat ik de double iets lekkerder vond schakelen. Maar de triple is uitstekend en ik zou hem ook niet willen ruilen tegen de double.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_129321805
Ik heb sinds kort ook een fiets aangeschaft maar heb nog een probleem met de trappers, iedereen die ik gesproken heb verteld mij dat ik beter op clickers kan overstappen dan op mn huidige toe-clips.

Maar ik heb daar mijn vragen bij omdat mijn voeten nogal ver naar buiten staan. Niet als charlie chaplin, maar toch redelijk ver. En ik zou het een te grote investering vinden om erachter te komen dat ik er totaal niet mee kan rijden.

Ik vraag me dus dan ook af, kan er met clickers speling gezet worden op de vrijheid waarmee je je voet beweegt? in mn toe clips kan ik als ik last van mn voeten krijg nog "spelen" op de trapper.
Ben ik hier, of ben ik daar?
pi_129321910
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 10:18 schreef ChangingCranks het volgende:
Ik heb sinds kort ook een fiets aangeschaft maar heb nog een probleem met de trappers, iedereen die ik gesproken heb verteld mij dat ik beter op clickers kan overstappen dan op mn huidige toe-clips.

Maar ik heb daar mijn vragen bij omdat mijn voeten nogal ver naar buiten staan. Niet als charlie chaplin, maar toch redelijk ver. En ik zou het een te grote investering vinden om erachter te komen dat ik er totaal niet mee kan rijden.

Ik vraag me dus dan ook af, kan er met clickers speling gezet worden op de vrijheid waarmee je je voet beweegt? in mn toe clips kan ik als ik last van mn voeten krijg nog "spelen" op de trapper.
Een heel klein beetje speling kun je wel behouden, maar niet te veel anders schiet je continue uit de clicks.

Je kunt uiteraard wel je plaatjes onder je schoenen zo zetten, dat als je ingeklikt bent, dat je voet dan wat meer naar buiten staat. Maar ook dat gaat niet heel erg ver. Maar voor het fietsen is het sowieso beter als je voeten recht op de pedaal staat, dan kun je de meeste kracht overzetten. Misschien dat je er gewoon aan moet wennen, doordat je nu de vrijheid hebt om niet in een houding gedwongen te worden, doe je het ook niet. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')