abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129281840
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 09:43 schreef ThePlaneteer het volgende:
Je moet je gaan aanvragen hoe je de komende 5 jaar wilt rondfietsen. Als jij een fiets wilt die je langzaam steeds beter wilt maken moet je wellicht voor de Bianchi gaan.
Mijn voorkeur zou echter nog naar de Canyon gaan, vanwege de goede afmontage en ook de rest van de onderdelen zijn heel goed. Daar kun je de komende tijd zeker tegenaan.

Als je de Bianchi later wilt gaan upgraden ben je dus wel de prijs van de groep kwijt. Een hele 105 groepset kost 400¤ en een Ultegra weer ¤ 700,- ofzo. Niet dat je de complete groep zal aanschaffen, waarschijnlijk dan enkel shifters etc, maar dat je je wel realiseert dat als je wilt upgraden vanuit Tiagra je wederom geld moet trekken.

Dat de 770,- voor de Bianchi is gewoon een prima prijsje hoor, maar is een Bianchi frame nu echt zoveel beter dan een Canyon frame? Dat betwijfel ik.
Moeilijk moeilijk.... Als ik eerlijk ben denk ik dat ik niet gauw de tiagra groep ga vervangen door een 105 groep. Ik ga zsm in een fietsenwinkel eens uitproberen en hopen dat ik de 105 niet veel meerwaarde vind hebben. Mocht dit wel het geval zijn, dan ga ik weer eens goed nadenken over de Canyon. Frame van de Canyon oogt in vergelijking met de Bianchi toch een stuk minder, als je naar lasnaden en vorm kijkt. Daarnaast is het zo goed als onmogelijk om een Canyon te testrijden.

Stuk makkelijker geweest als ik wat meer geld kon spenderen!
pi_129281970
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 09:28 schreef willieboy het volgende:

[..]

Was ik van plan ja :) Maar er zijn verder geen onderdelen waarvan jij zegt dat ze echt slecht zijn, bijvoorbeeld de wielen?
Dat is echt zo persoonlijk, als jij vindt dat je fiets goed is of iets moet willen verbeteren dan zullen dat de dingen zijn waar jezelf tegenaan loopt. Ik denk dat die fiets gewoon compleet voldoet aan waar jij hem voor wil gebruiken en ook de mogelijkheid biedt om je gebruik uit te breiden (dat punt komt dan wel (veel) eerder dan bij die 105 afgemonteerde fiets).

Persoonlijk vind ik dat Bianchi frame ook veel mooier dan een US frame, maar dat is echt een kwestie van smaak. Estetisch is het ook wat meer tijdsbestendig dan dat grovere van de Amerikaanse merken. Als je lekker in NL blijft fietsen ga je beide frames sowieso niet oprijden gok ik zo, kwaliteitsverschil zou ik me niet zo druk om maken.

Ook persoonlijk, die Bianchi beperkt je een beetje in je uitbreidingsmogelijkheden als je een merkfetisjist bent (of gaat worden). Japans spul op een Italiaanse fiets is een beetje als een vlag op een strontschuit volgens veel mensen die meer met uitstraling dan daadwerkelijk wielrennen bezig zijn. Ik heb er niks mee maar je zal maar zo zijn ;)
pi_129282039
Canyon is een Duits merk (als je daar iig op doelde).
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_129282456
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 09:55 schreef Deshain het volgende:

[..]

Dat is echt zo persoonlijk, als jij vindt dat je fiets goed is of iets moet willen verbeteren dan zullen dat de dingen zijn waar jezelf tegenaan loopt. Ik denk dat die fiets gewoon compleet voldoet aan waar jij hem voor wil gebruiken en ook de mogelijkheid biedt om je gebruik uit te breiden (dat punt komt dan wel (veel) eerder dan bij die 105 afgemonteerde fiets).

Persoonlijk vind ik dat Bianchi frame ook veel mooier dan een US frame, maar dat is echt een kwestie van smaak. Estetisch is het ook wat meer tijdsbestendig dan dat grovere van de Amerikaanse merken. Als je lekker in NL blijft fietsen ga je beide frames sowieso niet oprijden gok ik zo, kwaliteitsverschil zou ik me niet zo druk om maken.

Ook persoonlijk, die Bianchi beperkt je een beetje in je uitbreidingsmogelijkheden als je een merkfetisjist bent (of gaat worden). Japans spul op een Italiaanse fiets is een beetje als een vlag op een strontschuit volgens veel mensen die meer met uitstraling dan daadwerkelijk wielrennen bezig zijn. Ik heb er niks mee maar je zal maar zo zijn ;)
Dank voor je reactie :)

Overigens maak ik mijzelf niet teveel druk om Japanse techniek op een Italiaans fietsje. Ik weet dat die mensen er zijn (mijn broer heeft een Alfa Romeo en wil ook alleen origineel en/of Italiaans spul). De fiets wordt immers al met Japanse afmontage geleverd (Shimano Tiagra).

Conclusie die ik uit alle reacties kan trekken is dat ik echt even moet testen of ik 105 stuk beter vind dan Tiagra en of ik de meerprijs van de Canyon dan voor lief neem. Het punt dat je noemde over het eerder geneigd om te gaan upgraden is wel iets om goed in mijn achterhoofd te houden. Ik ken mezelf goed genoeg.
  woensdag 24 juli 2013 @ 10:19:31 #80
78918 SeLang
Black swans matter
pi_129282518
In de carbon discussie hier wordt flex en eigendemping door elkaar gehaald. Carbon composit heeft inderdaad een hogere eigendemping dus bij gelijke stijfheid blijft aluminium of staal langer natrillen dan carbon. Het is dus niet zo dat het meer dempt omdat het meer flext!

Echter, een andere speciale eigenschap van carbon is dat je gemakkelijk frames of vorken kunt maken die in één richting knetterstijf zijn en in de andere richting flexen. Dit wil je bijvoorbeeld bij een voorvork: in zijwaardse riching moet dat super stijf zijn ivm stabiliteit terwijl je in de op en neer richting een klein beetje flex wilt hebben in verband met demping. Met aluminium of staal kun je dat alleen bereiken door de vorm en en dikte van de buizen maar carbon composit heeft een richting: parallel aan de nerven kun je het makkelijk buigen terwijl het loodrecht op de nerven heel stijf is. Met carbon kun je dat precies zo definiëren als je het wilt hebben met de orientatie van verschillende lagen vezels.

Een andere reden waarom aluminium frames minder vergeeflijk zijn is omdat ze stijf moeten zijn ivm levensduur. Een ideale stalen pijp kun je mits je binnen een bepaalde limiet blijft oneindig vaak laten flexen. Hij zal nooit breken zolang je niet verder buigt dan een bepaalde kritische grens. Maar aluminium als materiaal krijgt last van metaalmoeheid. Hoe weinig je een aluminium buis ook buigt, uiteindelijk zal hij breken door haarscheurtjes die zich gedurende zijn leven ophopen. Fietsfabrikanten lossen dat op door buizen met grote diameter te gebruiken (een dikke buis buigt minder) en relatief dikke wanden. Dat kan gemakkelijk want aluminium is veel lichter dan staal. In de praktijk zijn aluminium fietsen daarom toch zeer betrouwbaar omdat het punt waarop het materiaal uiteindelijk breekt ver genoeg in de toekomst ligt en de fiets dan al is afgedankt.

Daarom hebben aluminium fietsen altijd van die dikke buizen. Stalen fietsen hebben juist altijd hele dunne buizen: staal is erg zwaar dus je wilt zo weinig mogelijk materiaal gebruiken en het mag (wbt levensduur) best een beetje flex hebben. Voor de fietseigenschappen is dat (theoretisch) niet ideaal. Echter, veel die-hard fietsliefhebbers zweren toch bij staal omdat het (door de flex) comfortabeler is dan die stijve aluminium fietsen en het minder "dood" aanvoelt dan carbon dat door de hoge eigendemping een beetje een "houten" gevoel heeft.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 24 juli 2013 @ 10:22:38 #81
78918 SeLang
Black swans matter
pi_129282583
Belangrijkste bij aankoop van een fiets is trouwens dat maat en geometrie goed is, kortom dat je gewoon lekker zit op die fiets. Frame materiaal e.d. zou niet je eerste zorg moeten zijn. Ik heb zelf ook ervaren hoe 1cm verschil in stem lengte (wat is dat in het Nederlands? Dat horizontale stukje waar je stuur aan vast zit) een verschil tussen dag en nacht kan uitmaken!

Collega van mij ook (in Taiwan) had een dure fiets gekocht maar kreeg last van z'n rug. Ik had toevallig nog een stem over die 1cm langer was en zei probeer die eens. Probleem opgelost! Ik had zelf juist een 1cm kortere erop gezet met een enorme vooruitgang in fietsplezier. Maar die krengen zijn duur dus probeer gewoon vanaf dag 1 gelijk de goede maat te hebben!

Probleem is dat je die dingen bij een eerste racefiets vaak pas gaat merken als je hem al een tijdje hebt, aangezien je in het begin sowieso even moet wennen aan de sportieve fietshouding e.d....

[ Bericht 23% gewijzigd door SeLang op 24-07-2013 10:36:14 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_129284745
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 10:22 schreef SeLang het volgende:
Belangrijkste bij aankoop van een fiets is trouwens dat maat en geometrie goed is, kortom dat je gewoon lekker zit op die fiets. Frame materiaal e.d. zou niet je eerste zorg moeten zijn. Ik heb zelf ook ervaren hoe 1cm verschil in stem lengte (wat is dat in het Nederlands? Dat horizontale stukje waar je stuur aan vast zit) een verschil tussen dag en nacht kan uitmaken!

Collega van mij ook (in Taiwan) had een dure fiets gekocht maar kreeg last van z'n rug. Ik had toevallig nog een stem over die 1cm langer was en zei probeer die eens. Probleem opgelost! Ik had zelf juist een 1cm kortere erop gezet met een enorme vooruitgang in fietsplezier. Maar die krengen zijn duur dus probeer gewoon vanaf dag 1 gelijk de goede maat te hebben!

Probleem is dat je die dingen bij een eerste racefiets vaak pas gaat merken als je hem al een tijdje hebt, aangezien je in het begin sowieso even moet wennen aan de sportieve fietshouding e.d....
Maar het afstellen van de fiets kan altijd toch nog? Dus ook het afstellen van de hoogte van je stuur, in hoeverre je stem dit dus toe laat.

Met andere woorden, de juiste maat bepalen van het frame is pas het begin en de afstelling daarna moet altijd nog gedaan worden. Of kan het echt zijn dat een bepaald frame gewoon niet goed voor een persoon is? Lijkt mij namelijk dat je altijd nog (uitgaande van de juiste maat van het frame) je zadelhoogte en stuurhoogte kunt aanpassen naar wens.
pi_129284786
Ik ben inmiddels ook helemaal om. :) Heb afgelopen vooral op een fiets van mijn broer gereden (Eentje van Joop Zoetemelk). Nu was ik zelf aan het oriënteren en dankzij topics wist ik dat ik een Shimano 105 moest hebben.

En nu heb ik een...

Bianchi VIA Nirone 7 Tiagra

Moest wel erg wennen aan de pendalen met de klikschoenen.
pi_129285025
Lol, heb je die fiets bij Vos gekocht? :P

quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 11:46 schreef willieboy het volgende:
Maar het afstellen van de fiets kan altijd toch nog? Dus ook het afstellen van de hoogte van je stuur, in hoeverre je stem dit dus toe laat.

Met andere woorden, de juiste maat bepalen van het frame is pas het begin en de afstelling daarna moet altijd nog gedaan worden. Of kan het echt zijn dat een bepaald frame gewoon niet goed voor een persoon is? Lijkt mij namelijk dat je altijd nog (uitgaande van de juiste maat van het frame) je zadelhoogte en stuurhoogte kunt aanpassen naar wens.
Je kunt zulke dingen idd aanpassen (tot een zekere hoogte natuurlijk ;)).
pi_129285039
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 11:47 schreef Roflpantoffel het volgende:
Ik ben inmiddels ook helemaal om. :) Heb afgelopen vooral op een fiets van mijn broer gereden (Eentje van Joop Zoetemelk). Nu was ik zelf aan het oriënteren en dankzij topics wist ik dat ik een Shimano 105 moest hebben.

En nu heb ik een...
[ afbeelding ]

Als je wist dat je 105 moest hebben, waarom dan tiagra gekocht? Die redenatie snap ik niet helemaal...
pi_129285043
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 11:47 schreef Roflpantoffel het volgende:

En nu heb ik een...
[ afbeelding ]

:D Hoe bevalt de fiets en hoeveel heb je er voor betaald als ik vragen mag???
pi_129285062
Tiagra zo te lezen.

Wel errug toevallig btw :P
Alleen z'n redenatie klopt idd niet.
Ben benieuwd wat hij vind van het verschil tussen Tiagra en 105.
pi_129285081
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 11:56 schreef ThePlaneteer het volgende:
Tiagra zo te lezen.

Wel errug toevallig btw :P
Alleen z'n redenatie klopt idd niet.
Ben benieuwd wat hij vind van het verschil tussen Tiagra en 105.
hahaha ja! Als hij hem nu ook nog bij vos gekocht heeft! ;)

Ben idd ook erg benieuwd hoe hij over 105/tiagra denkt
pi_129285324
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 11:56 schreef willieboy het volgende:

[..]

:D Hoe bevalt de fiets en hoeveel heb je er voor betaald als ik vragen mag???
Ik heb er 999 voor betaald, de fiets fietst wel echt lekker! Alleen is het moeilijk om echt te vergelijken met andere. :)
pi_129285506
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 12:06 schreef Roflpantoffel het volgende:

[..]

Ik heb er 999 voor betaald, de fiets fietst wel echt lekker! Alleen is het moeilijk om echt te vergelijken met andere. :)
Niet toevallig in je zoektocht naar een fiets op een fiets gereden met 105? Hoe bevalt Tiagra dusver?

Ben heel benieuwd man! Sta namelijk ook op het punt deze fiets te testen en misschien te kopen
pi_129286093
Ik heb trouwens een 2ehands Alu frame gekocht met carbon voorvork en Ultegra afmontage.
Dit voor een kleine 700 euro. Fiets is prima in orde, dus wat mij betreft kun je als eerste fiets beter voor 2ehands gaan met degelijke onderdelen om eerst eens te kijken of je het wel écht iets vindt.
pi_129287550
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 12:12 schreef willieboy het volgende:

[..]

Niet toevallig in je zoektocht naar een fiets op een fiets gereden met 105? Hoe bevalt Tiagra dusver?

Ben heel benieuwd man! Sta namelijk ook op het punt deze fiets te testen en misschien te kopen
Ah oké, ik heb niet op een 105 gereden. Ik vind deze prima rijden! Al heb ik nog niet veel kilometers gemaakt, ga vanavond in ieder geval nog de nodige kilometers maken.
  woensdag 24 juli 2013 @ 13:17:20 #93
545 dop
:copyright: dop
pi_129287926
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 10:19 schreef SeLang het volgende:

Een andere reden waarom aluminium frames minder vergeeflijk zijn is omdat ze stijf moeten zijn ivm levensduur. Een ideale stalen pijp kun je mits je binnen een bepaalde limiet blijft oneindig vaak laten flexen. Hij zal nooit breken zolang je niet verder buigt dan een bepaalde kritische grens. Maar aluminium als materiaal krijgt last van metaalmoeheid. Hoe weinig je een aluminium buis ook buigt, uiteindelijk zal hij breken door haarscheurtjes die zich gedurende zijn leven ophopen. Fietsfabrikanten lossen dat op door buizen met grote diameter te gebruiken (een dikke buis buigt minder) en relatief dikke wanden. Dat kan gemakkelijk want aluminium is veel lichter dan staal. In de praktijk zijn aluminium fietsen daarom toch zeer betrouwbaar omdat het punt waarop het materiaal uiteindelijk breekt ver genoeg in de toekomst ligt en de fiets dan al is afgedankt.

Daarom hebben aluminium fietsen altijd van die dikke buizen. Stalen fietsen hebben juist altijd hele dunne buizen: staal is erg zwaar dus je wilt zo weinig mogelijk materiaal gebruiken en het mag (wbt levensduur) best een beetje flex hebben. Voor de fietseigenschappen is dat (theoretisch) niet ideaal. Echter, veel die-hard fietsliefhebbers zweren toch bij staal omdat het (door de flex) comfortabeler is dan die stijve aluminium fietsen en het minder "dood" aanvoelt dan carbon dat door de hoge eigendemping een beetje een "houten" gevoel heeft.
hier schiet je er echt naast
aluminium is net als staal overigens niet zomaar in 1 omschrijving te vangen , er zijn zoveel verschillende legeringen.
zelfs relatief zuiver aluminium heeft een rekgrens zij het een heel lage , maar er zijn vele legeringen die een goede rekgrens hebben en die nooit zullen breken of scheuren zolang je binnen de belasings grenzen blijft.
ook de stijfheid van aluminium kun je door de manier waar op je het bewerkt in bepaalde richtingen positief en negatief beinvloeden , dit is wel lastiger en kostbaarder als bij carbon
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  woensdag 24 juli 2013 @ 13:18:51 #94
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_129287988
En wat je stelt voor een alu buis, geld ook voor staal. Alleen duurt dat langer.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  woensdag 24 juli 2013 @ 13:25:34 #95
545 dop
pi_129288325
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 13:18 schreef kanovinnie het volgende:
En wat je stelt voor een alu buis, geld ook voor staal. Alleen duurt dat langer.
staal geeft voor het breekt of scheurt een wat duidelijker signaal (vloeigrens)
bij alu is dat een stuk minder (geen vloeigrens) , maar bij carbon krijg je nagenoeg helemaal geen waarschuwing
voor alle geld dat je niet tegen de belastings grenzen aan moet gaan construeren
het valt of staat niet bij de keuze van het materiaal , maar bij de kennis en kunde van de bouwer.

[ Bericht 7% gewijzigd door dop op 24-07-2013 13:31:42 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
  FOK!Fotograaf woensdag 24 juli 2013 @ 13:26:51 #96
73911 ultra_ivo
pi_129288395
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 13:18 schreef kanovinnie het volgende:
Een levensduur van 20 jaar is heel normaal bij een stalen frame. Bij aluminium heb ik dat nog nooit gehaald. Jaren geleden had ik een aluminium Koga, geen goedkoop dingetje, 7005 alu, oversized, serieuze prijs. Na 9 jaar was dat ding krom, de schroefdraden lagen eruit en hij was gewoon onbruikbaar geworden. Mijn Bioracer uit '97 heeft nu iets van 90.000km gedraaid, loopt nog altijd prima en kan nog heel wat jaren mee. Het zou me niks verbazen als ik hier de 2 ton mee haal. Gewoon van middenklasse staal gemaakt, Columbus Brain.
  woensdag 24 juli 2013 @ 13:44:15 #97
545 dop
pi_129289280
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 13:26 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Een levensduur van 20 jaar is heel normaal bij een stalen frame. Bij aluminium heb ik dat nog nooit gehaald. Jaren geleden had ik een aluminium Koga, geen goedkoop dingetje, 7005 alu, oversized, serieuze prijs. Na 9 jaar was dat ding krom, de schroefdraden lagen eruit en hij was gewoon onbruikbaar geworden. Mijn Bioracer uit '97 heeft nu iets van 90.000km gedraaid, loopt nog altijd prima en kan nog heel wat jaren mee. Het zou me niks verbazen als ik hier de 2 ton mee haal. Gewoon van middenklasse staal gemaakt, Columbus Brain.
je kunt een slecht gemaakte alu fiets niet met een goede stalen vergelijken.
staal is vergeeflijker voor de constructeur maar je weet net zo goed dat er ook legio slechte stalen frames zijn peugot, gitane batavus, union. de goede leven nu nog en hebben faam.maar de slechte zijn we snel vergeten.

als voorbeeld
cannondale voor de massa heeft heel veel goede alu frames verkocht die nu nog steeds goed zijn.
koga heeft zeker goede stalen frames gemaakt , maar in alu hebben ze niet die naam

[ Bericht 4% gewijzigd door dop op 24-07-2013 13:52:12 ]
pi_129290554
quote:
3s.gif Op woensdag 24 juli 2013 08:45 schreef muzas het volgende:

Ten eerste spreek je jezelf hier dus onzettend[sic] tegen.

Je snapt het verschil tussen schokken en trillingen niet. Je had jezelf toch iets beter af kunenn vragen, of deze persoon spreekt zich echt zo ontzettend hard tegen, of ik lees niet goed.
pi_129290718
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 14:12 schreef Pandarus het volgende:
Muzas, je snapt het verschil tussen trillingen en schokken niet.
Dat is hetzelfde als het verschil tussen muziek en herrie, is toch echt een subjectieve scheidslijn.
pi_129290753
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 14:17 schreef Deshain het volgende:

[..]

Dat is hetzelfde als het verschil tussen muziek en herrie, is toch echt een subjectieve scheidslijn.
Nee, het zijn hele andere kwaliteiten van het materiaal die er toe doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')