abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129252633
Ik zou me eerder afvragen of maat 54 bij 1.85 niet een beetje klein is.
pi_129252873
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 13:34 schreef willieboy het volgende:

[..]

Wat zijn daarnaast de voor- en nadelen van carbon? Heeft vast en zeker te maken met de stijfheid van de fiets/ het frame.
Voordelen: licht en stijf
Nadelen: duur in vervanging
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_129253176
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 13:41 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Voordelen: licht en stijf
Nadelen: duur in vervanging
Onder de fanatiekeling onder ons is het zeker hoe stijver hoe beter, maar als beginnend rijder lijkt 'soepel' mij persoonlijk ook wel lekker. Wat comfortabeler. Of zie ik het hier helemaal fout?
pi_129253419
Carbon heeft, in tegenstelling tot M. ducrot's verhalen, meer dempende eigenschappen. Alu geeft als een stemvork trillingen door... In het weefpatroon van Carbon gaat een deel van die energie verloren. (bron: fietsenmaker)

Ik merk het nu al met mijn fiets. Mn oude was compleet alu, over klinkerweggetjes stuiterde ik zowat van die fiets. Mn TCR heeft Carbon voorvorkje en zadelpen, en is toch een stuk comfortabeler over diezelfde weggetjes.
pi_129253895
quote:
3s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 13:56 schreef muzas het volgende:
Carbon heeft, in tegenstelling tot M. ducrot's verhalen, meer dempende eigenschappen. Alu geeft als een stemvork trillingen door... In het weefpatroon van Carbon gaat een deel van die energie verloren. (bron: fietsenmaker)

Ik merk het nu al met mijn fiets. Mn oude was compleet alu, over klinkerweggetjes stuiterde ik zowat van die fiets. Mn TCR heeft Carbon voorvorkje en zadelpen, en is toch een stuk comfortabeler over diezelfde weggetjes.
Aha, allemaal erg logisch eigenlijk. De canyon roadlite heeft een carbon voorvork, dus dat scheelt. Misschien dat ik in de toekomst een carbon zadelpen koop.
pi_129253937
Carbon voorvork is tegenwoordig standaard op een beetje racefiets. :)
pi_129254036
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 14:09 schreef RealBizkit666 het volgende:
Carbon voorvork is tegenwoordig standaard op een beetje racefiets. :)
Bedenk dat de beste fiets waar ik ooit op gereden heb een oma stadsfiets is :P Dan klinken termen als carbon voorvork absoluut niet standaard namelijk haha!
pi_129254812
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 13:34 schreef willieboy het volgende:

[..]

Eerste wat in mij opkomt is dat maatje 54 mij te klein lijkt, kan anders zijn natuurlijk (ben ongeveer 1,85).
Kan inderdaad (waarschijnlijk zelfs) zo zijn maar een beetje afhankelijk van je verhoudingen, binnenbeenlengte van 80cm zou je dan moeten hebben ongeveer zo uit mijn hoofd. Ben zelf 1.95 dus durf er niks over te zeggen wat dan normaal is.

Bij nader inzien zou je dan inderdaad wel hele korte beentjes hebben voor iemand van 1.85 ;)

Als je uitgangspunt is om voorlopig respectloos gezegd een beetje aan te kloten kan je naar mijn idee beter gewoon een goed frame kopen met een groep lager dan een minder frame met een duurdere groep.
Zo heb je voor onder de 1000 euro al een Bianchi met Sora of een Trek met Tiagra en dat is nog geeneens een actieprijs. Kan je altijd wat af halen en/of upgraden natuurlijk.
Ga je nooit een topsegment fiets voor krijgen natuurlijk maar een fijn basisframe is wel lekker natuurlijk. Je zit snel aan een limiet als je budget 1000 euro is als je wil upgraden, dan is binnen een jaar je hele fiets vervangen.

Maar zoveel mensen zoveel wensen.

Tip: ga eens bij Presto kijken (oostzaan), maken supermooie Stevens fietsen.

[ Bericht 28% gewijzigd door Deshain op 23-07-2013 14:58:55 ]
pi_129256987
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 14:32 schreef Deshain het volgende:

[..]
Als je uitgangspunt is om voorlopig respectloos gezegd een beetje aan te kloten kan je naar mijn idee beter gewoon een goed frame kopen met een groep lager dan een minder frame met een duurdere groep.
Zo heb je voor onder de 1000 euro al een Bianchi met Sora of een Trek met Tiagra en dat is nog geeneens een actieprijs. Kan je altijd wat af halen en/of upgraden natuurlijk.
Ga je nooit een topsegment fiets voor krijgen natuurlijk maar een fijn basisframe is wel lekker natuurlijk. Je zit snel aan een limiet als je budget 1000 euro is als je wil upgraden, dan is binnen een jaar je hele fiets vervangen.
Ik vind dit juist onzin eigenlijk... Voor mij is het frame het minst belangrijk. Goede schakelgroep met goede wielen brengt veel meer plezier dan een Bianchi met Sora...
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_129257407
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 15:42 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Ik vind dit juist onzin eigenlijk... Voor mij is het frame het minst belangrijk. Goede schakelgroep met goede wielen brengt veel meer plezier dan een Bianchi met Sora...
Begrijp compleet wat je bedoeld maar degene die aangeeft wat te zoeken wil in de loop van tijd (rekbaar begrip) toch wel gaan upgraden. Dan heb ik persoonlijk liever een 'goed' wat ouder frame met een nieuwe betere groep erop dan een 'minder' frame met een verouderde schakelgroep/wielset.
Wel beschouwd zullen de verschillen/evolutie in series aan de onderkant van de frame markt elkaar minder snel opvolgen dan aan de bovenkant van de groepen. Een frame wat je nu voor 600 euro koopt is over 3 jaar nog redelijk gelijk in prijs/kwaliteitverhouding (maw een nieuw frame voor 600 euro over 3 jaar zal niet veel beter zijn dan wat je nu voor 600 euro koopt terwijl dat met groepen een wereld van verschil is).

Zou ook niet met een Sora willen rondrijden (of Tiagra) maar om mee te beginnen zie ik er niet veel problemen in. Maar zoveel mensen, zoveel wensen.
pi_129260437
Toevallig net een fiets tegengekomen met Tiagra :P Bianchi via Nirone 7 2012. Voor 770 euro nieuw lijkt deze fiets mij echt een koopje.

Maar tiagra is dus echt beduidend minder dan 105? Ben sowieso wel van plan de fiets te gaan proberen. De prijs valt me echt heel erg mee, van 1100 naar 770 afgeprijsd bij vos fietsen.
pi_129260617
Vos fietsen is als een mediamarkt. Prima als je goedkoop je spul wil hebben... Maar je hoeft ze niets te vragen of echt service te verwachten. Maar goed, dat hoef je als je je fiets via internet koopt ook niet.

Tiagra is prima. Zeker als recreant. Zijn volgens mij heel wat mensen die de alpen met tiagra bedwongen hebben. En wat ik eerder zei; ik heb liever een Tiagra uit 2012 dan een 105 van tien jaar ouder.

De exacte verschillen tussen de moderne 105 en tiagra weet ik niet. Ik rijd met 105 en dat schakelt prima, zou niet weten wat er aan verbeterd zou kunnen worden. Wellicht ook omdat ik niet beter weet. Dat zelfde geldt wellicht voor Tiagra ;) Maar ik lees niet veel verhalen dat Tiagra zo slecht is of onmogelijk om mee te fietsen.
pi_129260732
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 17:53 schreef muzas het volgende:
Vos fietsen is als een mediamarkt. Prima als je goedkoop je spul wil hebben... Maar je hoeft ze niets te vragen of echt service te verwachten. Maar goed, dat hoef je als je je fiets via internet koopt ook niet.

Tiagra is prima. Zeker als recreant. Zijn volgens mij heel wat mensen die de alpen met tiagra bedwongen hebben. En wat ik eerder zei; ik heb liever een Tiagra uit 2012 dan een 105 van tien jaar ouder.

De exacte verschillen tussen de moderne 105 en tiagra weet ik niet. Ik rijd met 105 en dat schakelt prima, zou niet weten wat er aan verbeterd zou kunnen worden. Wellicht ook omdat ik niet beter weet. Dat zelfde geldt wellicht voor Tiagra ;) Maar ik lees niet veel verhalen dat Tiagra zo slecht is of onmogelijk om mee te fietsen.
Hahaha nou dat scheelt ;) Denk ook dat het nooit zo erg kan zijn. Goed trouwens om te weten dat ik voor service e.d. niet veel hoef te verwachten bij Vos fietsen. Maar ik ben toch niet van plan de fiets daar in onderhoud te doen of iets dergelijks. Mocht ik daar echter een fiets kopen en er blijkt wat mee te zijn, dan zorg ik er wel voor dat ze zich houden aan garantie e.d.
pi_129271070
Carbon absorbeert geen schokken. Het is zeker wel meer vergelijkbaar met keramiek of glas dan metaal. Dat is ook waarom ze stijver zijn en dus beter presteren.
Ductot heeft hier dus gewoon gelijk.

Wat ze niet doen is trillen. Schokgolven blijven een tijdje in het metaal zitten. Zeg maar zoals een bel geluid kan maken. Een carbon-frame blijft dood.

Een frame dat schokken dempt absorbeert energie. Dus het geeft energie minder goed door. We gaan juist van staal naar aluminium en nu naar carbon omdat het meer energie doorgeeft doordat het minder elastisch is en dus minder schokken absorbeerd.

Carbon is er voor prestaties. Wil je een meer comfort dan moet je naar de titanium.

Nu kun je met carbon heeft veel doen omdat je het altijd anders kunt gaat vlechten, op andere punten dikker maken, andere epoxy gebruiken, er een ander materiaal doorheen vlechten, etc. Dus ze zullen vast wel iets kunnen bekenden. Maar men probeert carbon-frames juist zo on-elastisch mogelijk te maken.

Als je schokken wilt absorberen kun je beter de drunk in de banden wat lager houden.

Ik zou de fiets gewoon kopen daar waar je hem graag wilt kopen. En als een 105 dan niet meer in het budget past, koop een Tiagra. Ik zou niet wanhopig gaan zoeken naar een 105 die wel net in je budget past.

Sora, Tiagra, 105, het schakelt allemaal voldoende hoor en ze zijn ook allemaal duurzaam. Ik zou de afmontage laten bepalen door het budget. Zoek een frame/merk dat je wilt en kijk dan welke afmontage in het budget past. Je kunt beter een 105 hebben dan een Tiagra, maar echt veel verschil zit er niet in.

Als je een Dura Ace en een Sora gaat vergelijken, tja dan wel. Grootste voordeel van een duurdere groep blijft dat het minder weegt. Ja, als je schakelt onder druk dan zullen de duurdere groepen het iets fijner/sneller doen. Maar hoe belangrijk is dat?

[ Bericht 13% gewijzigd door Pandarus op 23-07-2013 22:50:04 ]
pi_129278073
Als ik zo vrij mag zijn in een eerste post hier: Kan iemand me nog 2/3 goede fietsen aanraden rond de 2500-3500euro (koop 'm in sterling tho). Ga donderdag de Trek Domane 5.2 (comfort kan je goed gebruiken op de ongelooflijk slechte Londense wegen/city) testen na deze week eerder de Giant Defy Advanced 2 getest te hebben (M/L) maar was net wat te groot waardoor ik nu de 54 versie van de domane ga proberen. Maar mocht iemand nog echte (vergelijkbare?) aanraders hebben zijn ze zeer welkom.

[ Bericht 1% gewijzigd door zeebeschuit op 24-07-2013 02:22:56 ]
pi_129280078
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 02:09 schreef zeebeschuit het volgende:
Als ik zo vrij mag zijn in een eerste post hier: Kan iemand me nog 2/3 goede fietsen aanraden rond de 2500-3500euro (koop 'm in sterling tho). Ga donderdag de Trek Domane 5.2 (comfort kan je goed gebruiken op de ongelooflijk slechte Londense wegen/city) testen na deze week eerder de Giant Defy Advanced 2 getest te hebben (M/L) maar was net wat te groot waardoor ik nu de 54 versie van de domane ga proberen. Maar mocht iemand nog echte (vergelijkbare?) aanraders hebben zijn ze zeer welkom.
Dan kan je wel wat meer voorwaarden gaan specificeren, je budget is behoorlijk ruim dus kan je ongeveer bij elk merk wel wat vinden voor dat geld. Wat vind je belangrijk en ga je ermee doen?
pi_129280717
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 22:42 schreef Pandarus het volgende:
Carbon absorbeert geen schokken. Het is zeker wel meer vergelijkbaar met keramiek of glas dan metaal. Dat is ook waarom ze stijver zijn en dus beter presteren.
Ductot heeft hier dus gewoon gelijk.

Wat ze niet doen is trillen. Schokgolven blijven een tijdje in het metaal zitten. Zeg maar zoals een bel geluid kan maken. Een carbon-frame blijft dood.
Ten eerste spreek je jezelf hier dus onzettend tegen.

Ten tweede is het incorrect. De vergelijking met glas of keramiek is ronduit lachwekkend als je ook maar het kleinste idee hebt hoe koolstofvezel in elkaar steekt.

Carbon absorbeert zeker weten trillingen en schokken van de weg. De energie doorgegeven van over een klinkerweg of hobbeltjes rijden gaat verloren in de complexe structuur (geweven vezels) van het carbon, waar aluminium het als een stemvork doorgeeft aan de polsen en kont van de bestuurder. (zoals je zelf eigenlijk ook al zegt).

Er is een reden waarom veel relatief goedkope (en ook dure) alu frames met juist een carbon vork en zadelpen worden geleverd. Precies die punten die een hoop schokken/trillingen door kunnen geven aan een bestuurder. Ze doen dat echt niet alleen voor wat grammetjes... Dat mist de doelgroep enorm...

Ik spreek uit eigen ervaring, en de grootste racefietsspecialist van deze omgeving onderstreept dit alles nog eens. Ik kom van een complete alu fiets (met 35mm banden op 5 bar) die veel meer trillingen doorgaf dan mijn huidige fiets met carbon vork en pen (23mm banden op 8,5).

Simpelweg een klein beetje zelf-onderzoek (google eens het een en ander, of bel een specialist) en je zult zien dat jouw verhaal niet waar is, hoewel jezelf dus ook tegenspreekt. Of ga eens bij de fietsenmaker op een carbon en alu frame zitten, en rag een klinkerweg over.

Praat aub niet zomaar een oude tv-commentator na. Die man is als een opa met een iPad, heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.

Edit: uiteraard hebben andere maatregelen meer impact (lagere bandenspanning, bredere banden, full suspension, etc..). Het verschil is niet zo groot dat je met een carbon racefiets ineens downhill MTB-trails kunt afjekkeren :P Maar dan neemt neit weg dat carbon toch echt meer energie(schok/trillingen) absorberend is dan alu.

[ Bericht 4% gewijzigd door muzas op 24-07-2013 08:57:30 ]
pi_129280851
-dubbel-
pi_129280856
-dubbel- Tering, beetje moeite met de quote/edit knop :')
pi_129280908
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 08:56 schreef muzas het volgende:
-dubbel- Tering, beetje moeite met de quote/edit knop :')
Opa met een iPad?
pi_129280975
Oke de meningen over carbon lopen uit een! 'Gelukkig (lees helaas) heb ik geen geld voor een carbon frame dus zal ik het nooit ondervinden.

Mijn oog is gister gevallen op de volgende fiets, een Bianchi via Nirone 7 uit 2012. Fiets gaat voor 770 weg en is tiagra afgemonteerd. Ik wilde graag 105 hebben, maar vind voor deze prijs tiagra oke. Fiets heeft een alu frame en carbon voorvork.

Linkje: http://www.vosfietsen.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=19&Itemid=46
Even naar beneden scrollen en je bent er, gaat om de fiets van 770.

Graag uw op en aanmerkingen over deze fiets! Bedenk wel dat het mijn eerste racefiets wordt en ik met een klein budget werk (1000 max).
pi_129280992
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 08:59 schreef Deshain het volgende:

[..]

Opa met een iPad?
haha nee, gebrek aan koffie schat ik. hoop ik ;)
pi_129281286
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 09:03 schreef willieboy het volgende:
Graag uw op en aanmerkingen over deze fiets! Bedenk wel dat het mijn eerste racefiets wordt en ik met een klein budget werk (1000 max).
Vind het voor wat je ervoor krijgt wel een mooi prijsje en een fiets die je nog redelijk ver kunt upgraden met de tijd. Voor het 2013 model ben je nu nog zo'n 1100 euro kwijt minimaal dus dat loont wel om een overjarig model te kopen.

Maar ga er gewoon op rijden en probeer het uit voordat je wat koopt.
pi_129281407
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 09:22 schreef Deshain het volgende:

[..]

Vind het voor wat je ervoor krijgt wel een mooi prijsje en een fiets die je nog redelijk ver kunt upgraden met de tijd. Voor het 2013 model ben je nu nog zo'n 1100 euro kwijt minimaal dus dat loont wel om een overjarig model te kopen.

Maar ga er gewoon op rijden en probeer het uit voordat je wat koopt.
Was ik van plan ja :) Maar er zijn verder geen onderdelen waarvan jij zegt dat ze echt slecht zijn, bijvoorbeeld de wielen? Wat toekomstig upgraden betreft, hoofdcomponenten van de fiets zijn goed? (frame en voorvork dus).

Sorry voor de duizend vragen dusver.
pi_129281723
Je moet je gaan aanvragen hoe je de komende 5 jaar wilt rondfietsen. Als jij een fiets wilt die je langzaam steeds beter wilt maken moet je wellicht voor de Bianchi gaan.
Mijn voorkeur zou echter nog naar de Canyon gaan, vanwege de goede afmontage en ook de rest van de onderdelen zijn heel goed. Daar kun je de komende tijd zeker tegenaan.

Als je de Bianchi later wilt gaan upgraden ben je dus wel de prijs van de groep kwijt. Een hele 105 groepset kost 400¤ en een Ultegra weer ¤ 700,- ofzo. Niet dat je de complete groep zal aanschaffen, waarschijnlijk dan enkel shifters etc, maar dat je je wel realiseert dat als je wilt upgraden vanuit Tiagra je wederom geld moet trekken.

Dat de 770,- voor de Bianchi is gewoon een prima prijsje hoor, maar is een Bianchi frame nu echt zoveel beter dan een Canyon frame? Dat betwijfel ik.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_129281840
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 09:43 schreef ThePlaneteer het volgende:
Je moet je gaan aanvragen hoe je de komende 5 jaar wilt rondfietsen. Als jij een fiets wilt die je langzaam steeds beter wilt maken moet je wellicht voor de Bianchi gaan.
Mijn voorkeur zou echter nog naar de Canyon gaan, vanwege de goede afmontage en ook de rest van de onderdelen zijn heel goed. Daar kun je de komende tijd zeker tegenaan.

Als je de Bianchi later wilt gaan upgraden ben je dus wel de prijs van de groep kwijt. Een hele 105 groepset kost 400¤ en een Ultegra weer ¤ 700,- ofzo. Niet dat je de complete groep zal aanschaffen, waarschijnlijk dan enkel shifters etc, maar dat je je wel realiseert dat als je wilt upgraden vanuit Tiagra je wederom geld moet trekken.

Dat de 770,- voor de Bianchi is gewoon een prima prijsje hoor, maar is een Bianchi frame nu echt zoveel beter dan een Canyon frame? Dat betwijfel ik.
Moeilijk moeilijk.... Als ik eerlijk ben denk ik dat ik niet gauw de tiagra groep ga vervangen door een 105 groep. Ik ga zsm in een fietsenwinkel eens uitproberen en hopen dat ik de 105 niet veel meerwaarde vind hebben. Mocht dit wel het geval zijn, dan ga ik weer eens goed nadenken over de Canyon. Frame van de Canyon oogt in vergelijking met de Bianchi toch een stuk minder, als je naar lasnaden en vorm kijkt. Daarnaast is het zo goed als onmogelijk om een Canyon te testrijden.

Stuk makkelijker geweest als ik wat meer geld kon spenderen!
pi_129281970
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 09:28 schreef willieboy het volgende:

[..]

Was ik van plan ja :) Maar er zijn verder geen onderdelen waarvan jij zegt dat ze echt slecht zijn, bijvoorbeeld de wielen?
Dat is echt zo persoonlijk, als jij vindt dat je fiets goed is of iets moet willen verbeteren dan zullen dat de dingen zijn waar jezelf tegenaan loopt. Ik denk dat die fiets gewoon compleet voldoet aan waar jij hem voor wil gebruiken en ook de mogelijkheid biedt om je gebruik uit te breiden (dat punt komt dan wel (veel) eerder dan bij die 105 afgemonteerde fiets).

Persoonlijk vind ik dat Bianchi frame ook veel mooier dan een US frame, maar dat is echt een kwestie van smaak. Estetisch is het ook wat meer tijdsbestendig dan dat grovere van de Amerikaanse merken. Als je lekker in NL blijft fietsen ga je beide frames sowieso niet oprijden gok ik zo, kwaliteitsverschil zou ik me niet zo druk om maken.

Ook persoonlijk, die Bianchi beperkt je een beetje in je uitbreidingsmogelijkheden als je een merkfetisjist bent (of gaat worden). Japans spul op een Italiaanse fiets is een beetje als een vlag op een strontschuit volgens veel mensen die meer met uitstraling dan daadwerkelijk wielrennen bezig zijn. Ik heb er niks mee maar je zal maar zo zijn ;)
pi_129282039
Canyon is een Duits merk (als je daar iig op doelde).
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_129282456
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 09:55 schreef Deshain het volgende:

[..]

Dat is echt zo persoonlijk, als jij vindt dat je fiets goed is of iets moet willen verbeteren dan zullen dat de dingen zijn waar jezelf tegenaan loopt. Ik denk dat die fiets gewoon compleet voldoet aan waar jij hem voor wil gebruiken en ook de mogelijkheid biedt om je gebruik uit te breiden (dat punt komt dan wel (veel) eerder dan bij die 105 afgemonteerde fiets).

Persoonlijk vind ik dat Bianchi frame ook veel mooier dan een US frame, maar dat is echt een kwestie van smaak. Estetisch is het ook wat meer tijdsbestendig dan dat grovere van de Amerikaanse merken. Als je lekker in NL blijft fietsen ga je beide frames sowieso niet oprijden gok ik zo, kwaliteitsverschil zou ik me niet zo druk om maken.

Ook persoonlijk, die Bianchi beperkt je een beetje in je uitbreidingsmogelijkheden als je een merkfetisjist bent (of gaat worden). Japans spul op een Italiaanse fiets is een beetje als een vlag op een strontschuit volgens veel mensen die meer met uitstraling dan daadwerkelijk wielrennen bezig zijn. Ik heb er niks mee maar je zal maar zo zijn ;)
Dank voor je reactie :)

Overigens maak ik mijzelf niet teveel druk om Japanse techniek op een Italiaans fietsje. Ik weet dat die mensen er zijn (mijn broer heeft een Alfa Romeo en wil ook alleen origineel en/of Italiaans spul). De fiets wordt immers al met Japanse afmontage geleverd (Shimano Tiagra).

Conclusie die ik uit alle reacties kan trekken is dat ik echt even moet testen of ik 105 stuk beter vind dan Tiagra en of ik de meerprijs van de Canyon dan voor lief neem. Het punt dat je noemde over het eerder geneigd om te gaan upgraden is wel iets om goed in mijn achterhoofd te houden. Ik ken mezelf goed genoeg.
  woensdag 24 juli 2013 @ 10:19:31 #80
78918 SeLang
Black swans matter
pi_129282518
In de carbon discussie hier wordt flex en eigendemping door elkaar gehaald. Carbon composit heeft inderdaad een hogere eigendemping dus bij gelijke stijfheid blijft aluminium of staal langer natrillen dan carbon. Het is dus niet zo dat het meer dempt omdat het meer flext!

Echter, een andere speciale eigenschap van carbon is dat je gemakkelijk frames of vorken kunt maken die in één richting knetterstijf zijn en in de andere richting flexen. Dit wil je bijvoorbeeld bij een voorvork: in zijwaardse riching moet dat super stijf zijn ivm stabiliteit terwijl je in de op en neer richting een klein beetje flex wilt hebben in verband met demping. Met aluminium of staal kun je dat alleen bereiken door de vorm en en dikte van de buizen maar carbon composit heeft een richting: parallel aan de nerven kun je het makkelijk buigen terwijl het loodrecht op de nerven heel stijf is. Met carbon kun je dat precies zo definiëren als je het wilt hebben met de orientatie van verschillende lagen vezels.

Een andere reden waarom aluminium frames minder vergeeflijk zijn is omdat ze stijf moeten zijn ivm levensduur. Een ideale stalen pijp kun je mits je binnen een bepaalde limiet blijft oneindig vaak laten flexen. Hij zal nooit breken zolang je niet verder buigt dan een bepaalde kritische grens. Maar aluminium als materiaal krijgt last van metaalmoeheid. Hoe weinig je een aluminium buis ook buigt, uiteindelijk zal hij breken door haarscheurtjes die zich gedurende zijn leven ophopen. Fietsfabrikanten lossen dat op door buizen met grote diameter te gebruiken (een dikke buis buigt minder) en relatief dikke wanden. Dat kan gemakkelijk want aluminium is veel lichter dan staal. In de praktijk zijn aluminium fietsen daarom toch zeer betrouwbaar omdat het punt waarop het materiaal uiteindelijk breekt ver genoeg in de toekomst ligt en de fiets dan al is afgedankt.

Daarom hebben aluminium fietsen altijd van die dikke buizen. Stalen fietsen hebben juist altijd hele dunne buizen: staal is erg zwaar dus je wilt zo weinig mogelijk materiaal gebruiken en het mag (wbt levensduur) best een beetje flex hebben. Voor de fietseigenschappen is dat (theoretisch) niet ideaal. Echter, veel die-hard fietsliefhebbers zweren toch bij staal omdat het (door de flex) comfortabeler is dan die stijve aluminium fietsen en het minder "dood" aanvoelt dan carbon dat door de hoge eigendemping een beetje een "houten" gevoel heeft.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 24 juli 2013 @ 10:22:38 #81
78918 SeLang
Black swans matter
pi_129282583
Belangrijkste bij aankoop van een fiets is trouwens dat maat en geometrie goed is, kortom dat je gewoon lekker zit op die fiets. Frame materiaal e.d. zou niet je eerste zorg moeten zijn. Ik heb zelf ook ervaren hoe 1cm verschil in stem lengte (wat is dat in het Nederlands? Dat horizontale stukje waar je stuur aan vast zit) een verschil tussen dag en nacht kan uitmaken!

Collega van mij ook (in Taiwan) had een dure fiets gekocht maar kreeg last van z'n rug. Ik had toevallig nog een stem over die 1cm langer was en zei probeer die eens. Probleem opgelost! Ik had zelf juist een 1cm kortere erop gezet met een enorme vooruitgang in fietsplezier. Maar die krengen zijn duur dus probeer gewoon vanaf dag 1 gelijk de goede maat te hebben!

Probleem is dat je die dingen bij een eerste racefiets vaak pas gaat merken als je hem al een tijdje hebt, aangezien je in het begin sowieso even moet wennen aan de sportieve fietshouding e.d....

[ Bericht 23% gewijzigd door SeLang op 24-07-2013 10:36:14 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_129284745
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 10:22 schreef SeLang het volgende:
Belangrijkste bij aankoop van een fiets is trouwens dat maat en geometrie goed is, kortom dat je gewoon lekker zit op die fiets. Frame materiaal e.d. zou niet je eerste zorg moeten zijn. Ik heb zelf ook ervaren hoe 1cm verschil in stem lengte (wat is dat in het Nederlands? Dat horizontale stukje waar je stuur aan vast zit) een verschil tussen dag en nacht kan uitmaken!

Collega van mij ook (in Taiwan) had een dure fiets gekocht maar kreeg last van z'n rug. Ik had toevallig nog een stem over die 1cm langer was en zei probeer die eens. Probleem opgelost! Ik had zelf juist een 1cm kortere erop gezet met een enorme vooruitgang in fietsplezier. Maar die krengen zijn duur dus probeer gewoon vanaf dag 1 gelijk de goede maat te hebben!

Probleem is dat je die dingen bij een eerste racefiets vaak pas gaat merken als je hem al een tijdje hebt, aangezien je in het begin sowieso even moet wennen aan de sportieve fietshouding e.d....
Maar het afstellen van de fiets kan altijd toch nog? Dus ook het afstellen van de hoogte van je stuur, in hoeverre je stem dit dus toe laat.

Met andere woorden, de juiste maat bepalen van het frame is pas het begin en de afstelling daarna moet altijd nog gedaan worden. Of kan het echt zijn dat een bepaald frame gewoon niet goed voor een persoon is? Lijkt mij namelijk dat je altijd nog (uitgaande van de juiste maat van het frame) je zadelhoogte en stuurhoogte kunt aanpassen naar wens.
pi_129284786
Ik ben inmiddels ook helemaal om. :) Heb afgelopen vooral op een fiets van mijn broer gereden (Eentje van Joop Zoetemelk). Nu was ik zelf aan het oriënteren en dankzij topics wist ik dat ik een Shimano 105 moest hebben.

En nu heb ik een...


Bianchi VIA Nirone 7 Tiagra

Moest wel erg wennen aan de pendalen met de klikschoenen.
pi_129285025
Lol, heb je die fiets bij Vos gekocht? :P

quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 11:46 schreef willieboy het volgende:
Maar het afstellen van de fiets kan altijd toch nog? Dus ook het afstellen van de hoogte van je stuur, in hoeverre je stem dit dus toe laat.

Met andere woorden, de juiste maat bepalen van het frame is pas het begin en de afstelling daarna moet altijd nog gedaan worden. Of kan het echt zijn dat een bepaald frame gewoon niet goed voor een persoon is? Lijkt mij namelijk dat je altijd nog (uitgaande van de juiste maat van het frame) je zadelhoogte en stuurhoogte kunt aanpassen naar wens.
Je kunt zulke dingen idd aanpassen (tot een zekere hoogte natuurlijk ;)).
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_129285039
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 11:47 schreef Roflpantoffel het volgende:
Ik ben inmiddels ook helemaal om. :) Heb afgelopen vooral op een fiets van mijn broer gereden (Eentje van Joop Zoetemelk). Nu was ik zelf aan het oriënteren en dankzij topics wist ik dat ik een Shimano 105 moest hebben.

En nu heb ik een...
[ afbeelding ]

Bianchi VIA Nirone 7 Tiagra

Moest wel erg wennen aan de pendalen met de klikschoenen.
Als je wist dat je 105 moest hebben, waarom dan tiagra gekocht? Die redenatie snap ik niet helemaal...
pi_129285043
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 11:47 schreef Roflpantoffel het volgende:
Ik ben inmiddels ook helemaal om. :) Heb afgelopen vooral op een fiets van mijn broer gereden (Eentje van Joop Zoetemelk). Nu was ik zelf aan het oriënteren en dankzij topics wist ik dat ik een Shimano 105 moest hebben.

En nu heb ik een...
[ afbeelding ]

Bianchi VIA Nirone 7 Tiagra

Moest wel erg wennen aan de pendalen met de klikschoenen.
:D Hoe bevalt de fiets en hoeveel heb je er voor betaald als ik vragen mag???
pi_129285062
Tiagra zo te lezen.

Wel errug toevallig btw :P
Alleen z'n redenatie klopt idd niet.
Ben benieuwd wat hij vind van het verschil tussen Tiagra en 105.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_129285081
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 11:56 schreef ThePlaneteer het volgende:
Tiagra zo te lezen.

Wel errug toevallig btw :P
Alleen z'n redenatie klopt idd niet.
Ben benieuwd wat hij vind van het verschil tussen Tiagra en 105.
hahaha ja! Als hij hem nu ook nog bij vos gekocht heeft! ;)

Ben idd ook erg benieuwd hoe hij over 105/tiagra denkt
pi_129285324
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 11:56 schreef willieboy het volgende:

[..]

:D Hoe bevalt de fiets en hoeveel heb je er voor betaald als ik vragen mag???
Ik heb er 999 voor betaald, de fiets fietst wel echt lekker! Alleen is het moeilijk om echt te vergelijken met andere. :)
pi_129285506
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 12:06 schreef Roflpantoffel het volgende:

[..]

Ik heb er 999 voor betaald, de fiets fietst wel echt lekker! Alleen is het moeilijk om echt te vergelijken met andere. :)
Niet toevallig in je zoektocht naar een fiets op een fiets gereden met 105? Hoe bevalt Tiagra dusver?

Ben heel benieuwd man! Sta namelijk ook op het punt deze fiets te testen en misschien te kopen
pi_129286093
Ik heb trouwens een 2ehands Alu frame gekocht met carbon voorvork en Ultegra afmontage.
Dit voor een kleine 700 euro. Fiets is prima in orde, dus wat mij betreft kun je als eerste fiets beter voor 2ehands gaan met degelijke onderdelen om eerst eens te kijken of je het wel écht iets vindt.
pi_129287550
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 12:12 schreef willieboy het volgende:

[..]

Niet toevallig in je zoektocht naar een fiets op een fiets gereden met 105? Hoe bevalt Tiagra dusver?

Ben heel benieuwd man! Sta namelijk ook op het punt deze fiets te testen en misschien te kopen
Ah oké, ik heb niet op een 105 gereden. Ik vind deze prima rijden! Al heb ik nog niet veel kilometers gemaakt, ga vanavond in ieder geval nog de nodige kilometers maken.
  woensdag 24 juli 2013 @ 13:17:20 #93
545 dop
:copyright: dop
pi_129287926
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 10:19 schreef SeLang het volgende:

Een andere reden waarom aluminium frames minder vergeeflijk zijn is omdat ze stijf moeten zijn ivm levensduur. Een ideale stalen pijp kun je mits je binnen een bepaalde limiet blijft oneindig vaak laten flexen. Hij zal nooit breken zolang je niet verder buigt dan een bepaalde kritische grens. Maar aluminium als materiaal krijgt last van metaalmoeheid. Hoe weinig je een aluminium buis ook buigt, uiteindelijk zal hij breken door haarscheurtjes die zich gedurende zijn leven ophopen. Fietsfabrikanten lossen dat op door buizen met grote diameter te gebruiken (een dikke buis buigt minder) en relatief dikke wanden. Dat kan gemakkelijk want aluminium is veel lichter dan staal. In de praktijk zijn aluminium fietsen daarom toch zeer betrouwbaar omdat het punt waarop het materiaal uiteindelijk breekt ver genoeg in de toekomst ligt en de fiets dan al is afgedankt.

Daarom hebben aluminium fietsen altijd van die dikke buizen. Stalen fietsen hebben juist altijd hele dunne buizen: staal is erg zwaar dus je wilt zo weinig mogelijk materiaal gebruiken en het mag (wbt levensduur) best een beetje flex hebben. Voor de fietseigenschappen is dat (theoretisch) niet ideaal. Echter, veel die-hard fietsliefhebbers zweren toch bij staal omdat het (door de flex) comfortabeler is dan die stijve aluminium fietsen en het minder "dood" aanvoelt dan carbon dat door de hoge eigendemping een beetje een "houten" gevoel heeft.
hier schiet je er echt naast
aluminium is net als staal overigens niet zomaar in 1 omschrijving te vangen , er zijn zoveel verschillende legeringen.
zelfs relatief zuiver aluminium heeft een rekgrens zij het een heel lage , maar er zijn vele legeringen die een goede rekgrens hebben en die nooit zullen breken of scheuren zolang je binnen de belasings grenzen blijft.
ook de stijfheid van aluminium kun je door de manier waar op je het bewerkt in bepaalde richtingen positief en negatief beinvloeden , dit is wel lastiger en kostbaarder als bij carbon
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  woensdag 24 juli 2013 @ 13:18:51 #94
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_129287988
En wat je stelt voor een alu buis, geld ook voor staal. Alleen duurt dat langer.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  woensdag 24 juli 2013 @ 13:25:34 #95
545 dop
:copyright: dop
pi_129288325
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 13:18 schreef kanovinnie het volgende:
En wat je stelt voor een alu buis, geld ook voor staal. Alleen duurt dat langer.
staal geeft voor het breekt of scheurt een wat duidelijker signaal (vloeigrens)
bij alu is dat een stuk minder (geen vloeigrens) , maar bij carbon krijg je nagenoeg helemaal geen waarschuwing
voor alle geld dat je niet tegen de belastings grenzen aan moet gaan construeren
het valt of staat niet bij de keuze van het materiaal , maar bij de kennis en kunde van de bouwer.

[ Bericht 7% gewijzigd door dop op 24-07-2013 13:31:42 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  FOK!fotograaf woensdag 24 juli 2013 @ 13:26:51 #96
73911 ultra_ivo
pi_129288395
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 13:18 schreef kanovinnie het volgende:
En wat je stelt voor een alu buis, geld ook voor staal. Alleen duurt dat langer.
Een levensduur van 20 jaar is heel normaal bij een stalen frame. Bij aluminium heb ik dat nog nooit gehaald. Jaren geleden had ik een aluminium Koga, geen goedkoop dingetje, 7005 alu, oversized, serieuze prijs. Na 9 jaar was dat ding krom, de schroefdraden lagen eruit en hij was gewoon onbruikbaar geworden. Mijn Bioracer uit '97 heeft nu iets van 90.000km gedraaid, loopt nog altijd prima en kan nog heel wat jaren mee. Het zou me niks verbazen als ik hier de 2 ton mee haal. Gewoon van middenklasse staal gemaakt, Columbus Brain.
  woensdag 24 juli 2013 @ 13:44:15 #97
545 dop
:copyright: dop
pi_129289280
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 13:26 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Een levensduur van 20 jaar is heel normaal bij een stalen frame. Bij aluminium heb ik dat nog nooit gehaald. Jaren geleden had ik een aluminium Koga, geen goedkoop dingetje, 7005 alu, oversized, serieuze prijs. Na 9 jaar was dat ding krom, de schroefdraden lagen eruit en hij was gewoon onbruikbaar geworden. Mijn Bioracer uit '97 heeft nu iets van 90.000km gedraaid, loopt nog altijd prima en kan nog heel wat jaren mee. Het zou me niks verbazen als ik hier de 2 ton mee haal. Gewoon van middenklasse staal gemaakt, Columbus Brain.
je kunt een slecht gemaakte alu fiets niet met een goede stalen vergelijken.
staal is vergeeflijker voor de constructeur maar je weet net zo goed dat er ook legio slechte stalen frames zijn peugot, gitane batavus, union. de goede leven nu nog en hebben faam.maar de slechte zijn we snel vergeten.

als voorbeeld
cannondale voor de massa heeft heel veel goede alu frames verkocht die nu nog steeds goed zijn.
koga heeft zeker goede stalen frames gemaakt , maar in alu hebben ze niet die naam

[ Bericht 4% gewijzigd door dop op 24-07-2013 13:52:12 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_129290554
quote:
3s.gif Op woensdag 24 juli 2013 08:45 schreef muzas het volgende:

Ten eerste spreek je jezelf hier dus onzettend[sic] tegen.

Je snapt het verschil tussen schokken en trillingen niet. Je had jezelf toch iets beter af kunenn vragen, of deze persoon spreekt zich echt zo ontzettend hard tegen, of ik lees niet goed.
pi_129290718
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 14:12 schreef Pandarus het volgende:
Muzas, je snapt het verschil tussen trillingen en schokken niet.
Dat is hetzelfde als het verschil tussen muziek en herrie, is toch echt een subjectieve scheidslijn.
pi_129290753
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 14:17 schreef Deshain het volgende:

[..]

Dat is hetzelfde als het verschil tussen muziek en herrie, is toch echt een subjectieve scheidslijn.
Nee, het zijn hele andere kwaliteiten van het materiaal die er toe doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')