Zo iemand dreigen met een dak boven zijn hoofd is ook niet echt effectief nee.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:40 schreef Moccie het volgende:
tja ze kunnen hem toch niks maken hij is dakloos
Een dak op zijn hoofd is misschien een beter idee.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:42 schreef Monolith het volgende:
[..]
Zo iemand dreigen met een dak boven zijn hoofd is ook niet echt effectief nee.
De man heeft vooral erg weinig. Eigenlijk is het een vrij rationele keuze die hij hier maakt zoals ook beschreven staat in de OP.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:47 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Een dak op zijn hoofd is misschien een beter idee.
Serieus: die vent heeft natuurlijk een of andere stoornis.
Uiteraard, maar het is toch ook bij de meeste daklozen echt wel bekend dat je niet zo maar eventjes gratis bij een restaurant kan gaan zitten bikken.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:48 schreef Monolith het volgende:
De man heeft vooral erg weinig. Eigenlijk is het een vrij rationele keuze die hij hier maakt zoals ook beschreven staat in de OP.
Niet in het kantoor waar ik werk, nee.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:54 schreef arjan1212 het volgende:
Mag je in de hulpverleningsinstelling roken?
Maar ondertussen wel files opwerpen met een dodelijke slachtoffer voor een benzinedief van 80 euro.,,quote:Politiewoordvoerder Leo Dortland kan dat wel uitleggen. “Er is hier sprake van flessentrekkerij en niet van diefstal. Bij diefstal wordt er iets weggenomen met het oogmerk om het zich toe te eigenen. Een restaurant is geen winkel, men vraagt om een maaltijd, dat wordt gegeven en dan wordt er een betaling verwacht. Het is een civiel rechtelijke overeenkomst, vergelijkbaar met die tussen een aannemer en opdrachtgever.”
oke.. gelukkig maar, want als dat niet zo was, dan kon je het net zo goed gelijk sluiten.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:56 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Niet in het kantoor waar ik werk, nee.
Wel in sommige opvangcentra, waar speciale ruimtes bestaan voor ernstig verslaafden.
Heb je interesse?
Die benzinedief had nog veel meer op zijn kerfstok dan alleen die benzinediefstal ... http://www.nrc.nl/nieuws/(...)-jaar-rijontzegging/quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:58 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Maar ondertussen wel files opwerpen met een dodelijke slachtoffer voor een benzinedief van 80 euro.,,
Dat werd achteraf pas bekend, ten tijde van de achtervolging was het 'slechts' een benzinedief.quote:Op woensdag 17 juli 2013 20:00 schreef maily het volgende:
[..]
Die benzinedief had nog veel meer op zijn kerfstok dan alleen die benzinediefstal ... http://www.nrc.nl/nieuws/(...)-jaar-rijontzegging/
En hij wekte extra argwaan omdat zijn kentekenplaten vastzaten met elastiek ....quote:Op woensdag 17 juli 2013 20:02 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Dat werd achteraf pas bekend, ten tijde van de achtervolging was het 'slechts' een benzinedief.
Het was deze man volgens het artikel uit de OP ook prima bekend, maar hij scheen te weten dat er niet of nauwelijks consequenties aan verbonden zaten. Dat bedoelde ik ook met een 'rationele beslissing'. Een rationele beslissing natuurlijk lang niet altijd een 'normale beslissing'.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:54 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Uiteraard, maar het is toch ook bij de meeste daklozen echt wel bekend dat je niet zo maar eventjes gratis bij een restaurant kan gaan zitten bikken.
Ik werk voor een hulpverlenersinstelling waar ook heel veel daklozen komen. Er zitten er nogal wat tussen die toch echt wel een psychiatrisch probleem hebben.
Wat een onzin. Er wordt voedsel weggenomen, dat de dader dat later omzet in stront lijkt mij niet relevant.quote:“Er is hier sprake van flessentrekkerij en niet van diefstal. Bij diefstal wordt er iets weggenomen met het oogmerk om het zich toe te eigenen."
Volgens mij kan dat makkelijk.quote:In de tussentijd kan de eetpiraat dan weglopen, je kan als restaurant moeilijk iemand vast gaan houden.
Bij een strafbaar delict, niet inzake een civielrechtelijke kwestie.quote:
Flessentrekkerij is niet strafbaar?quote:Op woensdag 17 juli 2013 20:20 schreef teknomist het volgende:
[..]
Bij een strafbaar delict, niet inzake een civielrechtelijke kwestie.
Het wordt aangeboden en je weet dat je dat niet kan betalen, dat is het idee van flessentrekkerij.quote:Op woensdag 17 juli 2013 20:12 schreef teknomist het volgende:
[..]
Wat een onzin. Er wordt voedsel weggenomen, dat de dader dat later omzet in stront lijkt mij niet relevant.
Valt volgens mij niet onder het strafrecht.quote:
quote:Op woensdag 17 juli 2013 20:26 schreef teknomist het volgende:
[..]
Valt volgens mij niet onder het strafrecht.
http://maxius.nl/wetboek-van-strafrecht/artikel326aquote:Tweede Boek. Misdrijven
Titel XXV. Bedrog
Artikel 326a Hij die een beroep of een gewoonte maakt van het kopen van goederen met het oogmerk om zonder volledige betaling zich of een ander de beschikking over die goederen te verzekeren, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie.
quote:Op woensdag 17 juli 2013 20:26 schreef teknomist het volgende:
[..]
Valt volgens mij niet onder het strafrecht.
Je belazert zeker de boel, maar imho is er sprake van een transactie waarbij 1 partij iets ontneemt en er niks tegenover stelt, vind ik diefstal.quote:Op woensdag 17 juli 2013 20:25 schreef Doc__Zenith het volgende:
[..]
Het wordt aangeboden en je weet dat je dat niet kan betalen, dat is het idee van flessentrekkerij.
Oh dan zat ik fout.quote:Op woensdag 17 juli 2013 20:27 schreef Wokkel het volgende:
[..]
[..]
http://maxius.nl/wetboek-van-strafrecht/artikel326a
Borgstelling is op zich een prima idee, maar leidt wel tot veel administratieve rompslomp voor een avondje uit eten en vervelend voor mensen die het wel (kunnen) betalen maar voor de rest krap bij kas zitten.quote:Op woensdag 17 juli 2013 20:30 schreef DarkAccountant het volgende:
Tja, bij veel onbemande tankstations kan je nu al niet meer tanken als er niet genoeg geld op je rekening staat. Bij sommige tankstations in België naar verluidt zelfs 350 euro!![]()
Moeten ze dan misschien ook maar invoeren bij restaurants.![]()
"Eten mijnheer? Dat is dan 200 euro voorschot, hier is uw betalingsbewijs."
Ik denk ook dat hij zich ervan bewust was dat het niet hoort, maar een heldere afweging heeft gemaakt over de voors en tegens. Puur op basis van dit verhaal lijkt het mij een hele heldere man. Buiten dit artikel om weet ik natuurlijk niks over hem.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:54 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Uiteraard, maar het is toch ook bij de meeste daklozen echt wel bekend dat je niet zo maar eventjes gratis bij een restaurant kan gaan zitten bikken.
Ik werk voor een hulpverlenersinstelling waar ook heel veel daklozen komen. Er zitten er nogal wat tussen die toch echt wel een psychiatrisch probleem hebben.
Als dit vaak zou gebeuren, dan zouden restaurants dat ook zeker doen. In de US vragen ze soms al wel van tevoren je credit card.quote:Op woensdag 17 juli 2013 20:30 schreef DarkAccountant het volgende:
Tja, bij veel onbemande tankstations kan je nu al niet meer tanken als er niet genoeg geld op je rekening staat. Bij sommige tankstations in België naar verluidt zelfs 350 euro!![]()
Moeten ze dan misschien ook maar invoeren bij restaurants.![]()
"Eten mijnheer? Dat is dan 200 euro voorschot, hier is uw betalingsbewijs."
quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:47 schreef Pharmacist het volgende:
Volgende keer dat ik uit eten ga ben ik ook "dakloos".
quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:46 schreef speedcore het volgende:
of gewoon in elkaar rammelen en op straat gooien.
Die was achterin de vijftig, dus dit zal een andere parasiet zijn.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:47 schreef arjan1212 het volgende:
Jaren geleden was er een zwerver die dit bij 200 restaurants deed... is ie weer begonnen?
Het gaat hier dus om dat "beroep of gewoonte"quote:Op woensdag 17 juli 2013 20:27 schreef Wokkel het volgende:
[..]
[..]
http://maxius.nl/wetboek-van-strafrecht/artikel326a
Ik denk dat je daar binnen een paar minuten wat frituurvet in je gezicht hebt gekregen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 21:16 schreef RobbieRonald het volgende:
Morgen ff proberen bij de cafetaria.
quote:Op woensdag 17 juli 2013 21:19 schreef Fides het volgende:
[..]
Ik denk dat je daar binnen een paar minuten wat frituurvet in je gezicht hebt gekregen.
Heb jij zijn doosnummer dan?quote:Op woensdag 17 juli 2013 22:45 schreef thabit het volgende:
Stuur de rekening maar op, zou ik zeggen!
Doos nummer 41, Amsterdam Centraal.quote:
In steeds meer kroegen in de VS kun je enkel op rekening drinken als je eerst een creditcard overhandigd. Dan wordt er een bedrag gereserveerd.quote:Op woensdag 17 juli 2013 20:32 schreef teknomist het volgende:
[..]
Borgstelling is op zich een prima idee, maar leidt wel tot veel administratieve rompslomp voor een avondje uit eten en vervelend voor mensen die het wel (kunnen) betalen maar voor de rest krap bij kas zitten.
Het gaat erom dat het restaurant in vrije wil het eten heeft gegeven. Als hij de keuken in was gelopen en iets te eten had gepakt (zelfs als het overblijfselen zijn van het eten van een andere gast) was het wel diefstal geweest.quote:Op woensdag 17 juli 2013 20:12 schreef teknomist het volgende:
Wat een onzin. Er wordt voedsel weggenomen, dat de dader dat later omzet in stront lijkt mij niet relevant.
Dat is in NL alleen niet zo handig, want er zijn nog veel mensen die geen CC hebben.quote:Op donderdag 18 juli 2013 08:41 schreef Nielsch het volgende:
In steeds meer kroegen in de VS kun je enkel op rekening drinken als je eerst een creditcard overhandigd. Dan wordt er een bedrag gereserveerd.
Dus?quote:Op donderdag 18 juli 2013 09:16 schreef arjan1212 het volgende:
Contant geld is toch nog steeds een wettig betaalmiddel ?
Dan geeft hij je het wisselgeld terug.quote:Op donderdag 18 juli 2013 09:22 schreef arjan1212 het volgende:
Wat gebeurt er dan als je een bier wil bestellen en de barkeeper vraagt om je creditcard en jij zegt hier heb je 20 dollar
Ik neem aan dat je ook gewoon mag betalen, maar dan moet je per keer afrekenen en dat is niet handig natuurlijk. Maar het kan.quote:Op donderdag 18 juli 2013 09:22 schreef arjan1212 het volgende:
Wat gebeurt er dan als je een bier wil bestellen en de barkeeper vraagt om je creditcard en jij zegt hier heb je 20 dollar
Je kan ook eerst je creditcard geven, dan maken ze een reservering. Vervolgens drink je een paar uur op rekening en als je vervolgens alsnog contact wil betalen kan dat ook. Het is meer dat je niet zomaar het café uitloopt zonder te betalen; doe je dat wel dan innen ze het gereserveerde bedrag van je creditcard.quote:Op donderdag 18 juli 2013 09:22 schreef arjan1212 het volgende:
Flessentrekkerij is het delict. Dat is wat anders dan oplichting, oplichting ziet op listige kunstgrepen, het aannemen van een valse identiteit of een samenweefsel van verdichtsels om iemand iets afhandig te maken.quote:Op woensdag 17 juli 2013 21:11 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Hij poseert gewoon![]()
Maar dat snap ik niet hoor, flessentrekkerij is bedrog en dat is toch zo'n beetje hetzelfde als
oplichting?
Een een keer je benzinetank volgooien zonder te betalen?quote:Op donderdag 18 juli 2013 20:15 schreef Weltschmerz het volgende:
Dus een keer je eten niet betalen is gewoon niet strafbaar.
Volgens mij ook niet. Ik geloof dat de magistratuur daar ooit verduistering uit heeft geconstrueerd, maar dat leek mij toen niet juist.quote:Op donderdag 18 juli 2013 20:16 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Een een keer je benzinetank volgooien zonder te betalen?
Maar als hem als restaurantuitbater wil straffen mag dat niet.quote:Op donderdag 18 juli 2013 20:15 schreef Weltschmerz het volgende:
Deze meneer had helemaal geen listige kunstgrepen nodig. Hij ging gewoon zitten daar waar hij welkom was, en hem werd zelfs gevraagd of hij wat wilde eten. Dat het een wanbetaler is, is een probleem tussen aanbieder en consument.
En waarom niet? Gewoon een burgerarrest lijkt me.quote:Maar wanneer je het 0900 nummer belt kom je eerder in de wachtstand en gaat het allemaal wat langzamer. In de tussentijd kan de eetpiraat dan weglopen, je kan als restaurant moeilijk iemand vast gaan houden.”
quote:Op donderdag 18 juli 2013 21:23 schreef ShaoliN het volgende:
Als hij met zijn arrogante bakkes ook nog eens uitgebreid voor een foto gaat poseren had ik hem zijn tanden laten oprapen van de grond. Kijken of de politie dan wel komt.
Als ze maar van hun luie reet komen.quote:Op donderdag 18 juli 2013 21:28 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]dan komen ze wel, maar dan komen ze voor jou
Doorgaans wordt het civielrechtelijk opgelost. Bij het tanken zie je ook geregeld van die stickers van incassobureaus.quote:Op donderdag 18 juli 2013 20:18 schreef Weltschmerz het volgende:
Volgens mij ook niet. Ik geloof dat de magistratuur daar ooit verduistering uit heeft geconstrueerd, maar dat leek mij toen niet juist.
En als ik het nou doe met het kenteken van de buurman?quote:Op donderdag 18 juli 2013 21:38 schreef DS4 het volgende:
[..]
Doorgaans wordt het civielrechtelijk opgelost. Bij het tanken zie je ook geregeld van die stickers van incassobureaus.
Dan is het strafrecht want dat is een kunstgreep.quote:Op donderdag 18 juli 2013 21:43 schreef ShaoliN het volgende:
[..]
En als ik het nou doe met het kenteken van de buurman?
Dan zal de buurman aan de hand van de videobeelden er voor zorgen dat jij toch de pineut bent.quote:Op donderdag 18 juli 2013 21:43 schreef ShaoliN het volgende:
Dan is het nog steeds civielrechtelijk.quote:Op donderdag 18 juli 2013 21:43 schreef ShaoliN het volgende:
[..]
Maar blijft het civiel?quote:Op donderdag 18 juli 2013 21:44 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dan zal de buurman aan de hand van de videobeelden er voor zorgen dat jij toch de pineut bent.
Of is juist bijster intelligent dat hij het hele rechtssysteem naar zichzelf toedraait.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:47 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Een dak op zijn hoofd is misschien een beter idee.
Serieus: die vent heeft natuurlijk een of andere stoornis.
Il denk dat de politie meestal geen interesse heeft.quote:
quote:Op donderdag 18 juli 2013 20:15 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Flessentrekkerij is het delict. Dat is wat anders dan oplichting, oplichting ziet op listige kunstgrepen, het aannemen van een valse identiteit of een samenweefsel van verdichtsels om iemand iets afhandig te maken.
Deze meneer had helemaal geen listige kunstgrepen nodig. Hij ging gewoon zitten daar waar hij welkom was, en hem werd zelfs gevraagd of hij wat wilde eten. Dat het een wanbetaler is, is een probleem tussen aanbieder en consument. Het is natuurlijk niet zo dat de politie moet zorgen dat ondernemers hun rekeningen betaald krijgen, daar moet de ondernemer zelf voor zorgen en die kan dat niet afwentelen op de belastingbetaler natuurlijk.
Allemaal heel erg logisch natuurlijk. Anders zou de politie er ook aan te pas moeten komen als je vergeet te betalen bijvoorbeeld. Alleen heb je mensen die daar misbruik van maken, daarom heeft de wetgever het niet betalen voor de diensten van ondernemers strafbaar gesteld wanneer die persoon er een gewoonte of zijn beroep van maakt. Dus een keer je eten niet betalen is gewoon niet strafbaar.
Dus dan mag je geen burgerarrest maken? Of mag dat ook bij civielrechtelijke zaken? lijkt me niet toch, dat zou wat zijn ..quote:Op donderdag 18 juli 2013 21:15 schreef vosss het volgende:
[..]
En waarom niet? Gewoon een burgerarrest lijkt me.
Ik had die vent niet laten gaan in elk geval.
Straffen waarvoor? Voor 'ja' antwoorden op de vraag of je wat wil eten? Uiteraard mag je die klant in het vervolg weigeren.quote:Op donderdag 18 juli 2013 21:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Maar als hem als restaurantuitbater wil straffen mag dat niet.
Dat lijkt me hier niet zo van toepassing. We hebben het hier over ondernemers die denken dat vadertje staat wel even hun handje komt vasthouden en de gaten die ze laten vallen in hun incassopraktijk wel even komt dichten op kosten van de belastingbetaler.quote:Recht is iets kroms dat verbogen is, om met B Super te spreken
Dat is ook prima. Maar dat neemt niet weg dat vervolging wegens diefstal of verduistering mij dubieus lijkt. Als het strafbaar is zou het flessentrekkerij moeten zijn naar mijn voorlopige inschatting.quote:Op donderdag 18 juli 2013 21:38 schreef DS4 het volgende:
[..]
Doorgaans wordt het civielrechtelijk opgelost. Bij het tanken zie je ook geregeld van die stickers van incassobureaus.
Dat ben ik met je eens.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 07:07 schreef Weltschmerz het volgende:
Maar dat neemt niet weg dat vervolging wegens diefstal of verduistering mij dubieus lijkt.
Ach gusquote:Op vrijdag 19 juli 2013 07:05 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Straffen waarvoor? Voor 'ja' antwoorden op de vraag of je wat wil eten? Uiteraard mag je die klant in het vervolg weigeren.
[..]
Dat lijkt me hier niet zo van toepassing. We hebben het hier over ondernemers die denken dat vadertje staat wel even hun handje komt vasthouden en de gaten die ze laten vallen in hun incassopraktijk wel even komt dichten op kosten van de belastingbetaler.
Alleen Donald Duck kwam er zo mee wegquote:Op vrijdag 19 juli 2013 08:21 schreef raptorix het volgende:
Vroegah moest je gewoon afwasssen als je geen geld bij je had.
Ik heb trek in een heerlijke gebraden eend, lekker klaargemaakt, en dan wegwezen zonder te betalen.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 08:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Alleen Donald Duck kwam er zo mee weg
Ondernemers betalen ook belasting ......quote:Op vrijdag 19 juli 2013 07:05 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat lijkt me hier niet zo van toepassing. We hebben het hier over ondernemers die denken dat vadertje staat wel even hun handje komt vasthouden en de gaten die ze laten vallen in hun incassopraktijk wel even komt dichten op kosten van de belastingbetaler.
Dit dusquote:Op donderdag 18 juli 2013 20:25 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Raar hoor... hij had mazzel dat hij niet bij een Chinees zat, ik kan me een nieuwsbericht
herinneren waar zo'n figuur met een soort van kapmes achterna gezeten werd![]()
dat krijg je dan wel van die toestanden, eigen rechtertje spelen enzo... mag niet, maar
ik zou het er niet op wagen
Ja, en? Ik hoef toch niet meebetalen aan het innen van rekeningen door ondernemers?quote:Op vrijdag 19 juli 2013 09:45 schreef Jian het volgende:
[..]
Ondernemers betalen ook belasting ......
Nee, daar betalen die ondernemers zelf genoeg voor, dat beetje van jou stoppen ze maar in plantsoenenonderhoud ofzo.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 10:10 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ja, en? Ik hoef toch niet meebetalen aan het innen van rekeningen door ondernemers?
Iedereen betaald toch belasting voor openbare orde en veiligheid?quote:Op vrijdag 19 juli 2013 10:10 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ja, en? Ik hoef toch niet meebetalen aan het innen van rekeningen door ondernemers?
Niet alle daklozen zien er onverzorgd uit.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 10:07 schreef paddy het volgende:
Die man is een dakloze? Ik heb nog nooit een dakloze gezien die er zo uitzag. Geknipte haren. Nagels zien er keurig verzorgd uit. Ik zie er geen dakloze in.
Sjors en Sjimmie ook nog.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 08:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Alleen Donald Duck kwam er zo mee weg
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |