De hoogte van de belastingen staat niet ter discussie maar de essentie.quote:Op woensdag 17 juli 2013 23:13 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
dat is allemaal ook wel mogelijk, als je alle belastingen halveerd
Ja hoor, de overheid kan het goedkoper dan in een vrije markt zou gebeuren, dit geloof je toch niet werkelijk zelf? De kosten voor onderwijs rijzen de pan uit en de resultaten worden helemaal niet beter.quote:Op woensdag 17 juli 2013 23:08 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Omdat een bedrijf tot doel heeft om winst te maken voor de eigenaren en de overheid tot doelstelling de ontwikkeling van een gebied en zijn inwoners. Daarmee kan de overheid neer lange termijn investeringen doen en is de mate van cashflow op de korte termijn minder van belang.
Bovendien kan een overheid onderwijs erg goedkoop aanbieden door het collectief te financieren. Dat zorgt uiteindelijk voor een beter opgeleide bevolking waar bedrijven weer blij van worden. Datzelfde geld voor openbare wegen waarmee we alles kunnen bereiken. Ik denk niet dat iemand er blij van wordt om voor twaalf verschillende bedrijven te moeten betalen als je naar je werk moet.
Ja, natuurlijk. Ik snap echt niet wat je nu wilt zeggen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 23:14 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Voor onderzoek is toch geld nodig?
Jij beweerd dat zonder belastinggeld enkel en alleen maar meer geïnvesteerd kan worden in onderzoek.quote:Op woensdag 17 juli 2013 23:15 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ja, natuurlijk. Ik snap echt niet wat je nu wilt zeggen.
Belasting is geld wat onttrokken wordt, wat dus niet meer kan worden geïnvesteerd.quote:Op woensdag 17 juli 2013 23:18 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Jij beweerd dat zonder belastinggeld enkel en alleen maar meer geïnvesteerd kan worden in onderzoek.
Maar van welk geld moet dat dan betaalt worden? Belasting is immers geld. Het kan zijn dat ik lulkoek vertel hoor, maar corrigeer mij dan aub.
Hoezo weet de overheid dat niet beter? Bepaalde religieuzen die zouden niet willen betalen voor wetenschappelijk-onderzoek.quote:Op woensdag 17 juli 2013 23:19 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Belasting is geld wat onttrokken wordt, wat dus niet meer kan worden geïnvesteerd.
De overheid weet echt niet beter waar jouw geld aan moet worden besteed dan jij, en dat geldt ook voor bedrijven etc.
Klanttevredenheid is vaak maar een klein onderdeel. Natuurlijk wil de burger geen gaten in de weg en wil hij snel zijn paspoort. Maar een groote deel van het bestaansrecht van een overheid overstijgt die dagelijkse werkelijkheid. De belangrijkste taak van een overheid is imo het beheren en ontwikkelen van een gebied en zijn inwoners op basis van een democratisch gestuurde visie.quote:Op woensdag 17 juli 2013 23:14 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Omdat je mogelijk over mijn vorige post heen hebt gelezen: De overheid streeft net als private ondernemingen een zekere vorm van klanttevredenheid na. Je kan het wel op financieel voordeel gooien, maar dat is net zoveel afhankelijk van klanttevredenheid als het winnen van stemmen voor een democratisch gelegitimeerde overheid.
Om daar aan toe te voegen dat dat natuurlijk ook voor de lange termijn net zo geldt: bedrijven doen ook lange termijnsinvesteringen omdat zij zich ook terdege bewust zijn van het feit dat enige welwillendheid creëren onder potentieel toekomstige werknemers door bijvoorbeeld studieverenigingen, workshops en andere educatieve evenementen te financieren, zich op termijn terugbetaalt.
Daarbij geloof ik niet dat zo'n situatie waarin je aan allerlei verschillende bedrijven moet betalen als je van je huis naar je werk rijdt ook maar in de buurt komt van de realiteit van een libertarische samenleving. Het is gewoon heel onpraktisch en er zijn veel logischere oplossingen. Kijk bijvoorbeeld al naar het internet: dit bericht gaat waarschijnlijk door de servers van tientallen, zo niet honderden verschillende private ondernemingen en uiteindelijk betaal ik gewoon een maandelijks bedrag aan mijn provider. Van alle rompslomp eromheen heb ik als consument geen last.
De overheid kan het in ieder geval bieden op een manier zodat iedereen er aan kan deelnemen. Dat is vast niet wat jij wilt. Maar voor het geheel van de samenleving uiteindelijk een prima invesering omdat mensen gemiddeld beter opgeleid zijn.quote:Op woensdag 17 juli 2013 23:14 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ja hoor, de overheid kan het goedkoper dan in een vrije markt zou gebeuren, dit geloof je toch niet werkelijk zelf? De kosten voor onderwijs rijzen de pan uit en de resultaten worden helemaal niet beter.
Volgens mij is die democratisch gestuurde visie juist wat ik klanttevredenheid zou noemen. De dagen van een overheid met ontevreden burgers zijn doorgaans al geteld. Net zoals dat geldt voor bedrijven met ontevreden klanten.quote:Op woensdag 17 juli 2013 23:23 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Klanttevredenheid is vaak maar een klein onderdeel. Natuurlijk wil de burger geen gaten in de weg en wil hij snel zijn paspoort. Maar een groote deel van het bestaansrecht van een overheid overstijgt die dagelijkse werkelijkheid. De belangrijkste taak van een overheid is imo het beheren en ontwikkelen van een gebied en zijn inwoners op basis van een democratisch gestuurde visie.
Bovendien bezitten overheden de autoriteit om bepaalde knopen te kunnen doorhakken die bedrijven niet hebben. Dat is bij het aanleggen van infrastructuur zeer essentieel.
Daarom wil ik ook graag eens advocaat worden.quote:Op woensdag 17 juli 2013 23:24 schreef 2thmx het volgende:
Typisch een discussie voor mensen die houden van discussiëren om het discussiëren.
Dat laatste is een aanname.quote:Op woensdag 17 juli 2013 23:29 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De overheid kan het in ieder geval bieden op een manier zodat iedereen er aan kan deelnemen. Dat is vast niet wat jij wilt. Maar voor het geheel van de samenleving uiteindelijk een prima invesering omdat mensen gemiddeld beter opgeleid zijn.
Er ontbreekt alleen een klein detail in je prachtige plannen. Hoe wil je gaan zorgen voor de mensen die buiten het systeem vallen. Ik denk aan gehandicapten, mensen die zonder baan zitten, etc. Of hoe wil je omgaan met zieken. Zeg je gewoon glashard, "Sorry je kunt deze behandeling niet betalen, daar is het kamertje om dood te gaan"quote:Op woensdag 17 juli 2013 22:53 schreef heiden6 het volgende:
[..]
'Hun bijdrage', hun bijdrage aan wat? Oeverloos gezwets dit. Laat mensen gewoon betalen voor de diensten en producten die ze afnemen in plaats van de kosten op andere mensen af te wentelen.
Ik heb niet zo zeer plannen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 23:41 schreef WeerWachtwoordVergeten het volgende:
[..]
Er ontbreekt alleen een klein detail in je prachtige plannen. Hoe wil je gaan zorgen voor de mensen die buiten het systeem vallen. Ik denk aan gehandicapten, mensen die zonder baan zitten, etc. Of hoe wil je omgaan met zieken. Zeg je gewoon glashard, "Sorry je kunt deze behandeling niet betalen, daar is het kamertje om dood te gaan"
Een samenleving valt of staat met de bereidheid van die samenleving om voor de "zwakkeren" op te komen. Ik garandeer je dat jouw samenleving binnen 10 jaar ten onder gaat simpelweg omdat de meeste mensen egoistische wezens zijn.
Als mensen werkelijk zo egoïstisch zijn, waarom houden ze dan het huidige systeem -dat volgens jou niet, althans minder, egoïstisch is- in stand?quote:Op woensdag 17 juli 2013 23:41 schreef WeerWachtwoordVergeten het volgende:
[..]
Er ontbreekt alleen een klein detail in je prachtige plannen. Hoe wil je gaan zorgen voor de mensen die buiten het systeem vallen. Ik denk aan gehandicapten, mensen die zonder baan zitten, etc. Of hoe wil je omgaan met zieken. Zeg je gewoon glashard, "Sorry je kunt deze behandeling niet betalen, daar is het kamertje om dood te gaan"
Een samenleving valt of staat met de bereidheid van die samenleving om voor de "zwakkeren" op te komen. Ik garandeer je dat jouw samenleving binnen 10 jaar ten onder gaat simpelweg omdat de meeste mensen egoistische wezens zijn.
Die overheid blijft wel bestaan. Alleen komen er andere mensen aan het stuur. Die kunnen wel wat bijsturen. Maar uiteindelijk blijft het ook iets waarvan de wendbaarheid op korte termijn beperkt is.quote:Op woensdag 17 juli 2013 23:31 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Volgens mij is die democratisch gestuurde visie juist wat ik klanttevredenheid zou noemen. De dagen van een overheid met ontevreden burgers zijn doorgaans al geteld. Net zoals dat geldt voor bedrijven met ontevreden klanten.
Ik zou beheer en ontwikkeling van gebieden daar graag aan willen toevoegen. Daarbij heb ik bescherming onder het kopje beheer geplaatst.quote:Het bestaansrecht van een overheid is, althans wat ik uit de voornaamste filosofische werken heb weten destilleren, niet meer dan het beschermen van de rechten van haar burgers. Alle overige taken zijn optioneel. Friedman betoogt dat zelfs het beschermen van de rechten van burgers overgelaten moet kunnen worden aan private ondernemingen. Mijn eigen opvatting ligt ergens daar tussenin.
Welke integrale gebiedsonwikkelingen doen multinationals dan? Die ontwikkelen vooral op hetgeen hen winst kan opleveren.quote:Daarbij zou het ontwikkelen van een gebied (markt) en zijn inwoners (werknemers) op basis van een democratisch gestuurde visie (klantgerichte visie) ook fantastisch van toepassing zijn op een hoop hedendaagse multinationals.
Een bedrijf dat bijvoorbeeld een haven wil aanleggen kan niet bijvoorbeeld bewoners van een gebied gedwongen uitkopen.quote:Kun je een voorbeeld geven van het doorhakken van "bepaalde" knopen wat bedrijven niet zouden kunnen doen? En dan vraag ik niet naar situaties waarin hen de autoriteit ontbreekt, maar waarvoor zo simpelweg niet capabel genoeg zouden zijn.
Ik denk dan meer aan Mad Max 2. NIets moet, alles mag.quote:Op woensdag 17 juli 2013 23:35 schreef KoosVogels het volgende:
Wanneer ik libertarisme denk, komt een Atlas Shrugged-achtige samenleving boven drijven in mijn gedachten.
Tsja, en dat zit ik, op z'n zachtst gezegd, gewoon niet zitten.
Dat dus, zeer wonderbaarlijk, ik heb deze duscussie al 100x gevoerd en 100x dit bezwaar gehoord, werkelijk iedereen vindt het belangrijk dat er voor deze mensen gezorgd wordt en iedereen zegt hier vrijwillig wel aan bij te willen dragen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 23:42 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Als mensen werkelijk zo egoïstisch zijn, waarom houden ze dan het huidige systeem -dat volgens jou niet, althans minder, egoïstisch is- in stand?
En dan met name liefdadigheid van anderen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 23:43 schreef KoosVogels het volgende:
Sociaal zwakkeren zijn, in de optiek van libertariers, afhankelijk van liefdadigheid.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |