Ik kan dat niet met mijn mobielquote:Op woensdag 17 juli 2013 03:14 schreef Rosario het volgende:
'Slotje' zeggen en geen nieuw deel openen.
quote:Op woensdag 17 juli 2013 03:53 schreef Terminator2000bc het volgende:
Even op die foto reageren in de OP. Je ziet dat het Joodse kind rechts op de foto staat waardoor de kijker onbewust hem een hogere positie toekent.
Je bent de eerste die dit aankaart terwijl het tot nu toe niemand boeide.quote:Op woensdag 17 juli 2013 03:53 schreef Terminator2000bc het volgende:
Even op die foto reageren in de OP. Je ziet dat het Joodse kind rechts op de foto staat waardoor de kijker onbewust hem een hogere positie toekent.
Tevens houdt hij zijn arm op de schouders van de Palestijn, terwijl de Palestijn op zijn beurt op een onderdanige manier zijn hand onder die van het Joodse kind laat rusten op zijn schouder.
Verder is het Joodse kind langer dan de Palestijn waardoor deze automatisch meer autoriteit toegekend krijgt.
Goede zaak dat alle topicdeelnemers zodoende Joden een hogere morele positie toekennen in de verdere discussie.
Voor ons bewuste is dit nauwelijks relevant inderdaad.quote:Op woensdag 17 juli 2013 10:31 schreef WH141 het volgende:
[..]
Je bent de eerste die dit aankaart terwijl het tot nu toe niemand boeide.
Maar waarschijnlijk geeft nog steeds niemand een neuk hierom.
Kom op zeg.quote:Op woensdag 17 juli 2013 03:53 schreef Terminator2000bc het volgende:
Tevens houdt hij zijn arm op de schouders van de Palestijn, terwijl de Palestijn op zijn beurt op een onderdanige manier zijn hand onder die van het Joodse kind laat rusten op zijn schouder.
Verder is het Joodse kind langer dan de Palestijn waardoor deze automatisch meer autoriteit toegekend krijgt.
Goede zaak dat alle topicdeelnemers zodoende Joden een hogere morele positie toekennen in de verdere discussie.
http://www.haaretz.com/news/diplomacy-defense/1.536265quote:'Israelis will lose faith in EU' || Netanyahu to ask EU leaders: Help postpone EU guidelines on Israeli settlements
In an interview with Germany's Die Welt, Netanyahu says Europeans 'have been whining for years' that the U.S. is not involved enough in peace negotiations, and are now undermining that very effort.
Prime Minister Benjamin Netanyahu plans to phone a number of European leaders on Wednesday and ask them to help postpone the publication of the new European Union guidelines concerning Israeli settlements.
The guidelines are expected to be officially released on Friday and go into effect on January 1, 2014.
A senior Israeli official said that Netanyahu has already spoken to a few European leaders on Wednesday morning, and that they told him they were not aware of the new guidelines or the plan to release them on Friday. On Tuesday, Netanyahu was scheduled to speak with EU Foreign Minister Catherine Ashton, but the conversation was postponed and will likely take place on Wednesday.
In an interview with Germany's Die Welt newspaper on Tuesday, Netanyahu sharply criticized the EU decision, and claimed the move undermines the efforts of U.S. Secretary of State John Kerry to renew peace negotiations.
"For years the Europeans have been whining about the fact that the Americans are not involved enough," Netanyahu said. "Now that they are involved, this action actually undermines the American efforts and undermines the negotiations."
According to Netanyahu, the EU's move "causes Israelis to lose confidence in the impartiality of Europe. It's just the wrong way to go." He added that Israel will not allow its borders to be determined through external economic pressure, but rather only through negotiations.
Waarom niet? Het bestaan van het beleid voor nederzettingen is een morele overwinning voor Israël. Niet alleen moreel btw. Ook gewoon qua land. Wat weegt zwaarder? Een morele overwinning, of land dat illegaal afgepakt wordt?quote:Op woensdag 17 juli 2013 13:43 schreef Karrs het volgende:
Hij zal toch moeten begrijpen dat er consequenties aan gaan zitten. Voorheen was de druk om het nederzettingenbeleid te wijzigen, niet aanwezig buiten de goodwill van Israël zelf.
Hij heeft wel een punt dat de Palestijnen het opnieuw als een morele overwinning gaan zien en dat je ze dat eigenlijk niet moet willen gunnen.
Onzin, het is een noodzakelijk kwaad althans volgens de initiatiefnemers, rechts Israel zal er minder moeite mee hebben.quote:Op woensdag 17 juli 2013 13:50 schreef Peunage het volgende:
[..]
Waarom niet? Het bestaan van het beleid voor nederzettingen is een morele overwinning voor Israël. Niet alleen moreel btw. Ook gewoon qua land. Wat weegt zwaarder? Een morele overwinning, of land dat illegaal afgepakt wordt?
Dat het nederzettingenbeleid fout is, staat buiten kijf. Maar zoals gewoonlijk bekijk je het probleem maar van één zijde.quote:Op woensdag 17 juli 2013 13:50 schreef Peunage het volgende:
[..]
Waarom niet? Het bestaan van het beleid voor nederzettingen is een morele overwinning voor Israël. Niet alleen moreel btw. Ook gewoon qua land. Wat weegt zwaarder? Een morele overwinning, of land dat illegaal afgepakt wordt?
Jij hebt echt een wereldvreemde kijk op zaken. In welke wondere wereld leef jij waar mensen elkaar niet haten, na meer dan 60 jaar conflict, tientallen duizenden doden, en miljoenen vluchtelingen? Wat een onzin zeg.quote:Op woensdag 17 juli 2013 20:12 schreef Karrs het volgende:
[..]
Dat het nederzettingenbeleid fout is, staat buiten kijf. Maar zoals gewoonlijk bekijk je het probleem maar van één zijde.
Het is een overwinning voor de Palestijnen waar ze niets voor hebben hoeven doen. Sterker nog, het is al de tweede overwinning op rij, na de erkenning van de Palestijnen als entiteit bij de VN. Het is voor hen een reden om te blijven doen wat ze al doen: hun kinderen grootbrengen met haat jegens het volk dat naast hen woont. Want dat dat gebeurt, staat eveneens buiten kijf.
En daarom moet je de Palestijnen dit niet willen gunnen. Je moet die mensen geen reden geven dat ze op de goede weg zijn met hun zinderende haat.
Ja volgens Israël is het een noodzakelijk kwaad. Maar zo kun je alles recht lullen. Aanslagen zijn ook een noodzakelijk kwaad. Bombardementen. Raketten. Het doel heiligt de middelen toch?quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:34 schreef DeParo het volgende:
[..]
Onzin, het is een noodzakelijk kwaad althans volgens de initiatiefnemers, rechts Israel zal er minder moeite mee hebben.
Onzin, er is een verschil tussen daden, zoals het nederzettingenbeleid, om de andere partij over te halen om eindelijk eens over vrede te praten, en daden dat slechts de bedoeling heeft tot moord, onlust, provocatie en verovering, zoals de zelfmoordaanslagen of raketten. Raketten en aanslagen hebben niet voor betere overleg gezorgd, terwijl de nederzettingen dat grappig genoeg wel deden sterker nog er kan gezegd worden dat zonder de nederzettingen de Palestijnen wellicht de onderhandelingstafel nog niet eens hadden gezien, dus wat dat betreft.quote:Op woensdag 17 juli 2013 21:04 schreef Peunage het volgende:
[..]
Jij hebt echt een wereldvreemde kijk op zaken. In welke wondere wereld leef jij waar mensen elkaar niet haten, na meer dan 60 jaar conflict, tientallen duizenden doden, en miljoenen vluchtelingen? Wat een onzin zeg.
Afgezien van dat het onzin is, kan het plaatje ook omgedraaid worden. Want je gaat me niet vertellen dat kolonisten hun kinderen opvoeden met liefde voor Arabieren, anders waren het geen kolonisten in de eerste plaats.
[..]
Ja volgens Israël is het een noodzakelijk kwaad. Maar zo kun je alles recht lullen. Aanslagen zijn ook een noodzakelijk kwaad. Bombardementen. Raketten. Het doel heiligt de middelen toch?
Geloof je dat nou echt? Blijf in je mythes geloven.quote:Op woensdag 17 juli 2013 21:16 schreef DeParo het volgende:
[..]
Onzin, er is een verschil tussen daden, zoals het nederzettingenbeleid, om de andere partij over te halen om eindelijk eens over vrede te praten, en daden dat slechts de bedoeling heeft tot moord, onlust, provocatie en verovering, zoals de zelfmoordaanslagen of raketten. Raketten en aanslagen hebben niet voor betere overleg gezorgd, terwijl de nederzettingen dat grappig genoeg wel deden sterker nog er kan gezegd worden dat zonder de nederzettingen de Palestijnen wellicht de onderhandelingstafel nog niet eens hadden gezien, dus wat dat betreft.
http://www.haaretz.com/news/diplomacy-defense/1.536305quote:Abbas has said settlement expansion must stop before negotiations that collapsed in 2010 over the issue can resume.
http://www.aljazeera.com/(...)362622754731453.htmlquote:Palestinians say Israel must stop building settlements before peace talks resume.
"Resumption of negotiation requires a cessation of all settlement activities," the Palestine Liberation Organisation said in a statement this week.
http://www.haaretz.com/ne(...)onstruction-1.319293quote:Senior Palestinian Authority officials on Friday accused Prime Minister Benjamin Netanyahu of attempting to foil the peace process, after the premier approved tenders for construction of nearly 240 new housing units east of the Green Line.
"The Netanyahu government is determined to thwart any chance of resuming direct negotiations," said chief Palestinian negotiator Saeb Erekat, hours after media sources reported that Israel was moving ahead for the first planned construction of this kind in months.
"This is a crushing blow to the United States' efforts to prevent the peace process from collapsing," Erekat added. "Israel is turning its back to the Arab who gave the Americans a month to find a solution."
Onzin, je doet net of het nederzettingenbeleid er pas sinds gisteren is, het gaat om het begin van de daadwerkelijke onderhandelingen tussen Palestijnen en Israel, nou, dat begon pas wat serieuzere gestaltes aan te nemen sinds het begin van het nederzettingenbeleid.quote:Op woensdag 17 juli 2013 21:28 schreef Peunage het volgende:
[..]
Geloof je dat nou echt? Blijf in je mythes geloven.
Als er iets is wat onderhandelingen tegen houdt is dat wel het nederzettingenbeleid.
Zie dit artikel van Haaretz bijvoorbeeld;
[..]
http://www.haaretz.com/news/diplomacy-defense/1.536305
En een artikel van 26 juni.
[..]
http://www.aljazeera.com/(...)362622754731453.html
En nog eentje dan uit 2010.
[..]
http://www.haaretz.com/ne(...)onstruction-1.319293
Als je goed zoekt kun je genoeg andere voorbeelden vinden.
Natuurlijk, ik zie het totaal verkeerd, dat weet ik ook wel, maar je zult maar zo'n buur hebben. Wat zou jij daarvan vinden, Peunage? (Ik doel op de Palestijnen als buren).quote:Op woensdag 17 juli 2013 21:04 schreef Peunage het volgende:
[..]
Jij hebt echt een wereldvreemde kijk op zaken.
Dat het dan nu maar noodzakelijk wordt dat dat beleid ongedaan wordt gemaakt. Door druk (pfwhaha) van de EU.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:34 schreef DeParo het volgende:
[..]
Onzin, het is een noodzakelijk kwaad althans volgens de initiatiefnemers, rechts Israel zal er minder moeite mee hebben.
Ik zou er alles aan doen om mijn buren niet zo ver te krijgen. Want in 1800 waren mijn buren nooit zo. In 2013 wel. Wat is er in de tussentijd veranderd?quote:Op woensdag 17 juli 2013 21:34 schreef Karrs het volgende:
[..]
Natuurlijk, ik zie het totaal verkeerd, dat weet ik ook wel, maar je zult maar zo'n buur hebben. Wat zou jij daarvan vinden, Peunage? (Ik doel op de Palestijnen als buren).
Begrijp me niet verkeerd, het nederzettingenbeleid is veel te groot geworden, de verkeerde groepen hebben er controle op gekregen waardoor het beleid ook steeds minder onderdeel is geworden van het plan om mee te helpen met de onderhandelingen, dat dient te stoppen het liefst zo snel mogelijk, het is bijzonder vervelend om te zien hoe Netanyahu bijna uit de handen eet van kolonisten die weinig met de staat Israel hebben.quote:Op woensdag 17 juli 2013 21:38 schreef Karrs het volgende:
[..]
Dat het dan nu maar noodzakelijk wordt dat dat beleid ongedaan wordt gemaakt. Door druk (pfwhaha) van de EU.
Het signaal is niet mis te verstaan. Dat de Palestijnen rottigheid blijven uithalen is geen excuus om ze dan maar te 'straffen' door dat nederzettingenbeleid te gedogen. Dat moet gewoon stoppen, punt uit. En dan juichen de Palestijnen maar even. Die komen wel tot inkeer aan de onderhandelingstafel, als ze erachter komen dat ze eigenlijk helemaal niets te willen hebben - maar alles te verdienen.
Het maakt niet uit hoe lang het beleid er al is. Voor mijn part bestaat het sinds het begin der tijden. Het verandert namelijk niks aan de feiten, het nederzettingenbeleid is op dit moment een major issue en houdt de vredesonderhandelingen tegen. Dus waarom gaan ze door?quote:Op woensdag 17 juli 2013 21:34 schreef DeParo het volgende:
[..]
Onzin, je doet net of het nederzettingenbeleid er pas sinds gisteren is, het gaat om het begin van de daadwerkelijke onderhandelingen tussen Palestijnen en Israel, nou, dat begon pas wat serieuzere gestaltes aan te nemen sinds het begin van het nederzettingenbeleid.
Zonder de nederzettingen komen de Palestijnen niet eens aan de onderhandelingstafel, het is het enige waar ze eigenlijk bereid zijn over te praten, het enige wat hen daadwerkelijk treft.quote:Op woensdag 17 juli 2013 21:45 schreef Peunage het volgende:
[..]
Het maakt niet uit hoe lang het beleid er al is. Voor mijn part bestaat het sinds het begin der tijden. Het verandert namelijk niks aan de feiten, het nederzettingenbeleid is op dit moment een major issue en houdt de vredesonderhandelingen tegen. Dus waarom gaan ze door?
Nou wil ik best even hypocriet zijn en geloven dat ze ooit zijn begonnen met het beleid om Palestijnen te laten onderhandelen, en niet om land te pikken. Maar waarom gaan ze er zo systematisch mee door. Ze zijn geen moment gestopt. Het is structureel en systematisch geworden. Bouwen, bouwen, bouwen.
[ afbeelding ]
Hoe lang gaan ze nog door?
Herhaal nou niet de hele tijd dezelfde onzin. De nederzettingen heeft het misschien, ga ik nog checken, ooit overgehaald te gaan onderhandelen, nu houdt het de onderhandelingen tegen. Dus waarom werkt Israël niet gewoon mee aan de onderhandelingen?quote:Op woensdag 17 juli 2013 21:47 schreef DeParo het volgende:
[..]
Zonder de nederzettingen komen de Palestijnen niet eens aan de onderhandelingstafel, het is het enige waar ze eigenlijk bereid zijn over te praten, het enige wat hen daadwerkelijk treft.
Het is anders nog steeds een van de belangrijkste punten waarover de Palestijnen willen praten, althans dat is hun belangrijkste eis, ik ben het eens met je zoals ik hierboven al zei dat het beleid veel te ver uitgeschoten is naar rechts waardoor het belang van onderhandelingen steeds minder duidelijk wordt, maar je mist het punt als je zegt dat het hele nederzettingenbeleid de onderhandelingen doet vertragen, en het zijn overigens ook niet alleen de nederzettingen, maar dat terzijde uiteraard.quote:Op woensdag 17 juli 2013 21:48 schreef Peunage het volgende:
[..]
Herhaal nou niet de hele tijd dezelfde onzin. De nederzettingen heeft het misschien, ga ik nog checken, ooit overgehaald te gaan onderhandelen, nu houdt het de onderhandelingen tegen. Dus waarom werkt Israël niet gewoon mee aan de onderhandelingen?
Dat de mensen uit 1800 (en 1900) dood zijn, dat jij toen niet leefde en je nu te maken hebt met de buren in 2013, dat ten eerste. Ten tweede, het gaat niet om hun verleden maar om hun hedendaagse realiteit. Ten derde, je beantwoordt mijn vraag niet.quote:Op woensdag 17 juli 2013 21:41 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ik zou er alles aan doen om mijn buren niet zo ver te krijgen. Want in 1800 waren mijn buren nooit zo. In 2013 wel. Wat is er in de tussentijd veranderd?
Het maakt niet uit. Er kan niets meer gezegd worden tegen de ene partij zonder dat die terug roept dat de andere partij veel erger is. Er moet nou maar eens een breekijzer aan te pas komen want zelf kom je er zo te zien niet meer uit. Goedschiks of kwaadschiks, maar er moet gepraat worden. En als daarvoor pijnlijke maatregelen getroffen moeten worden, dan moet dat maar.quote:Op woensdag 17 juli 2013 21:44 schreef DeParo het volgende:
[..]
Begrijp me niet verkeerd, het nederzettingenbeleid is veel te groot geworden, de verkeerde groepen hebben er controle op gekregen waardoor het beleid ook steeds minder onderdeel is geworden van het plan om mee te helpen met de onderhandelingen, dat dient te stoppen het liefst zo snel mogelijk, het is bijzonder vervelend om te zien hoe Netanyahu bijna uit de handen eet van kolonisten die weinig met de staat Israel hebben.
Desalniettemin is het EU-beleid lachwekkend, wat je zelf ook al min of meer aanneemt, vooral omdat het zo eenzijdig is, je straft (eigenlijk soort van opnieuw) een partij, terwijl je beweert op de hand van beide partijen te zijn dat klopt niet helemaal zo![]()
.
Als Israel zelf die maatregel had genomen had ik dat prima gevonden, net zoals ttv Sharon, maar het probleem is dat een derde partij het forceert door maar van een partij iets te eisen dat werkt juist tegen alles in wat je stelt te willen bewerkstelligen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 22:26 schreef Karrs het volgende:
[..]
Het maakt niet uit. Er kan niets meer gezegd worden tegen de ene partij zonder dat die terug roept dat de andere partij veel erger is. Er moet nou maar eens een breekijzer aan te pas komen want zelf kom je er zo te zien niet meer uit. Goedschiks of kwaadschiks, maar er moet gepraat worden. En als daarvoor pijnlijke maatregelen getroffen moeten worden, dan moet dat maar.
Ik zei alleen dat ik me de reactie wel kan voorstellen - maar daarmee keur ik 't nog niet goed.
En het is geen kwestie van of-of. Het is niet zo dat de Palestijnen plotseling niets meer hoeven te doen. Integendeel. ZIJ moeten kappen met hun kinderen op te voeden met jodenhaat. Ze moeten kappen met aanslagen plegen, met terreur te zaaien en met onrealistische eisen te komen als "jullie moeten weg en dan is er vrede". Maar Israël moet eveneens kappen met nederzettingen bouwen (of zelfs maar gedogen). Wie er de eerste stap zet, maakt niet uit. Sterker nog, dat is over het algemeen de meest wijze partij. En ja, we weten wat er in 2005 gebeurde toen Israël de verstandigste van de twee was en zich terugtrok uit Gaza - dat gaat de Palestijnen nog hard in de reet bijten tijdens de onderhandelingen.
Niet mee eens. Zo voelt Israël dat misschien, maar dat is een gedachtengang waar juist een einde aan moet komen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 22:28 schreef DeParo het volgende:
[..]
Als Israel zelf die maatregel had genomen had ik dat prima gevonden, net zoals ttv Sharon, maar het probleem is dat een derde partij het forceert door maar van een partij iets te eisen dat werkt juist tegen alles in wat je stelt te willen bewerkstelligen.
Nou, Israel heeft jarenlang best veel gedaan, van nederzettingen afbreken tot praten over Jeruzalem, historisch gezien valt er best wat te zeggen dat Israel zelfs veel meer heeft gedaan. Dat betekent niet dat je nou niets meer hoeft te doen. Maar opgeteld met de zaak dat ook tijdens de VN-vergadering waarbij de Palestijnen een hogere status kregen niets hoefden te doen, en voor deze boycot evenmin, vind ik eigenlijk een zeer, maar dan ook zeer verkeerde daad, voor een partij die stelt voor beide partijen de meest gunstige oplossing te willen kiezen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 22:30 schreef Karrs het volgende:
[..]
Niet mee eens. Zo voelt Israël dat misschien, maar dat is een gedachtengang waar juist een einde aan moet komen.
quote:De New Yorkse Luchthaven JFK overweegt de Saoedische vliegtuigmaatschappij SAA te weren als het niet snel Israëlische passagiers toelaat op haar vluchten. De vliegtuigmaatschappij weigert vliegtickets te verkopen aan Israëliërs.
De ombudsman van New York Bill de Blasio stelt dat discriminatie van passagiers in strijd is met het Amerikaanse federale recht. "Als SAA blijft weigeren om Israëliërs toe te laten, dan zullen wij pleiten voor een vliegverbod op alle Amerikaanse luchthavens, om te beginnen met JFK (de grootste luchthaven van het land)", aldus De Blasio.
Israëliërs die op de website van SAA een ticket willen boeken, komen er al snel achter dat dat niet mogelijk is. Bij het aanvinken van de nationaliteit - een verplichte handeling - komt het land Israël niet voor. Antarctica daarentegen wel, hoewel dat land geen paspoorten verstrekt.
De zaak kwam aan het licht nadat een Israëliër contact had opgenomen met SAA. Hij vroeg de vliegtuigmaatschappij om een vlucht te boeken van New York naar India via de Saoedische hoofdstad Riyadh. "Aangezien u de Israëlische nationaliteit heeft, mag u niet mee op een vlucht van SAA", werd hem vervolgens medegedeeld via de telefoon.
"Geen stad in de wereld heeft betere banden met Israël dan wij", stelde De Blasio verbolgen. "En toch zijn het Israëlische burgers die worden gediscrimineerd op JFK."
quote:Op woensdag 17 juli 2013 21:04 schreef Peunage het volgende:
[..]
Afgezien van dat het onzin is, kan het plaatje ook omgedraaid worden. Want je gaat me niet vertellen dat kolonisten hun kinderen opvoeden met liefde voor Arabieren, anders waren het geen kolonisten in de eerste plaats.
Dat interpreteer je echt verkeerd hoor. Het joodse kind slaat de arm beschermend om het Palestijnse kind heen om het met zijn eigen westerse beschaving te helpen ontwikkelen. En zoals we weten zijn de Palestijnen niet veel meer dan uit het zand opgedoken barbaren, die zelf helemaal niks kunnen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 03:53 schreef Terminator2000bc het volgende:
We zijn niet in de kleuterschool, we leven in de realiteit. Het maakt wel degelijk uit wat er in 1800 en 1900 gebeurd is. Want wat toen gebeurde is de reden dat ik en mijn buren in deze situatie zitten. Je doet nu alsof de problemen van toen niks te maken hebben met nu, maar dat is een heel erg simplistische kijk op het conflict.quote:Op woensdag 17 juli 2013 22:19 schreef Karrs het volgende:
[..]
Dat de mensen uit 1800 (en 1900) dood zijn, dat jij toen niet leefde en je nu te maken hebt met de buren in 2013, dat ten eerste. Ten tweede, het gaat niet om hun verleden maar om hun hedendaagse realiteit. Ten derde, je beantwoordt mijn vraag niet.
Dat heb ik uitgelegd, ik zal er alles aan doen om niet in die situatie te komen dat mijn buren een intense haat aan mij hebben. Als ik dan toch in die situatie zit, dan zou ik dat zeer vervelend vinden. Maar dan ga ik in ieder geval geen schuur en hek bouwen in de tuin van mijn buren.quote:Dus nogmaals de vraag. Wat zou jij ervan vinden, van zulke buren als de Palestijnen?
Het is niet het punt waar Palestijnen over willen praten, de Palestijnen eisen dat er een stop komt aan de illegale bouw van nederzettingen. Dáárna gaan ze pas onderhandelen over vrede. De illegale nederzettingen zijn op dit moment het enige wat de onderhandelingen tegen houdt.quote:Op woensdag 17 juli 2013 21:50 schreef DeParo het volgende:
[..]
Het is anders nog steeds een van de belangrijkste punten waarover de Palestijnen willen praten, althans dat is hun belangrijkste eis, ik ben het eens met je zoals ik hierboven al zei dat het beleid veel te ver uitgeschoten is naar rechts waardoor het belang van onderhandelingen steeds minder duidelijk wordt, maar je mist het punt als je zegt dat het hele nederzettingenbeleid de onderhandelingen doet vertragen, en het zijn overigens ook niet alleen de nederzettingen, maar dat terzijde uiteraard.
Sterke reactie. Ik ben er even stil van.quote:
Het argument dat Palestijnen voor het grootste deel heel gewone mensen zijn, met helaas een gemiddeld IQ van slechts 100, en dat ze dus uit zichzelf amper een zinderende haat koesteren, zal wel niet aan je besteed zijn.quote:Op woensdag 17 juli 2013 20:12 schreef Karrs het volgende:
[..]
Dat het nederzettingenbeleid fout is, staat buiten kijf. Maar zoals gewoonlijk bekijk je het probleem maar van één zijde.
Het is een overwinning voor de Palestijnen waar ze niets voor hebben hoeven doen. Sterker nog, het is al de tweede overwinning op rij, na de erkenning van de Palestijnen als entiteit bij de VN. Het is voor hen een reden om te blijven doen wat ze al doen: hun kinderen grootbrengen met haat jegens het volk dat naast hen woont. Want dat dat gebeurt, staat eveneens buiten kijf.
En daarom moet je de Palestijnen dit niet willen gunnen. Je moet die mensen geen reden geven dat ze op de goede weg zijn met hun zinderende haat.
Beter kon ik het niet beschrijven inderdaad. Rechttrekking van een misstap.quote:Op woensdag 17 juli 2013 23:22 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Het argument dat Palestijnen voor het grootste deel heel gewone mensen zijn, met helaas een gemiddeld IQ van slechts 100, en dat ze dus uit zichzelf amper een zinderende haat koesteren, zal wel niet aan je besteed zijn.
Maar jouw argument gaat omgekeerd ook op voor Israelische haat en ideeën dat ze op de goede weg zijn. Er zijn genoeg Israelische denkers die gezien hebben hoe de overwinning van 1967 tot een soort euforie in Israel geleid heeft. Het idee onoverwinnelijk te zijn, een brooddronkenheid die lijkt op die van puberale relschoppers en hooligans.
Deze maatregel is geen beloning van de Palestijnen, ze is een rechttrekking van een Israelische misstap.
Sterker nog: wat als bouwstop betiteld wordt is gewoon doorbouwen in normaal tempo.quote:Op woensdag 17 juli 2013 21:45 schreef Peunage het volgende:
[..]
Het maakt niet uit hoe lang het beleid er al is. Voor mijn part bestaat het sinds het begin der tijden. Het verandert namelijk niks aan de feiten, het nederzettingenbeleid is op dit moment een major issue en houdt de vredesonderhandelingen tegen. Dus waarom gaan ze door?
Nou wil ik best even hypocriet zijn en geloven dat ze ooit zijn begonnen met het beleid om Palestijnen te laten onderhandelen, en niet om land te pikken. Maar waarom gaan ze er zo systematisch mee door. Ze zijn geen moment gestopt. Het is structureel en systematisch geworden. Bouwen, bouwen, bouwen.
[ afbeelding ]
Hoe lang gaan ze nog door?
Slaat gewoon nergens op.quote:Op woensdag 17 juli 2013 23:21 schreef Peunage het volgende:
[..]
Sterke reactie. Ik ben er even stil van.
quote:
Dus ze voeden hun kinderen op met liefde voor Arabieren?quote:Op woensdag 17 juli 2013 23:31 schreef waht het volgende:
Kolonisten wonen daar uit religieuze overwegingen, niet omdat ze Arabieren zouden haten.
Vet van mij: Dat ze kinderen opvoeden met jodenhaat is een veronderstelling. Dat is trouwens helemaal niet nodig: de Israeli's zelf voeden de Palestijnse kinderen op met jodenhaat door hun gedrag.quote:Op woensdag 17 juli 2013 22:26 schreef Karrs het volgende:
[..]
Het maakt niet uit. Er kan niets meer gezegd worden tegen de ene partij zonder dat die terug roept dat de andere partij veel erger is. Er moet nou maar eens een breekijzer aan te pas komen want zelf kom je er zo te zien niet meer uit. Goedschiks of kwaadschiks, maar er moet gepraat worden. En als daarvoor pijnlijke maatregelen getroffen moeten worden, dan moet dat maar.
Ik zei alleen dat ik me de reactie wel kan voorstellen - maar daarmee keur ik 't nog niet goed.
En het is geen kwestie van of-of. Het is niet zo dat de Palestijnen plotseling niets meer hoeven te doen. Integendeel. ZIJ moeten kappen met hun kinderen op te voeden met jodenhaat. Ze moeten kappen met aanslagen plegen, met terreur te zaaien en met onrealistische eisen te komen als "jullie moeten weg en dan is er vrede". Maar Israël moet eveneens kappen met nederzettingen bouwen (of zelfs maar gedogen). Wie er de eerste stap zet, maakt niet uit. Sterker nog, dat is over het algemeen de meest wijze partij. En ja, we weten wat er in 2005 gebeurde toen Israël de verstandigste van de twee was en zich terugtrok uit Gaza - dat gaat de Palestijnen nog hard in de reet bijten tijdens de onderhandelingen.
Nee, met religieuze overtuiging dat ze daar mogen wonen volgens de oppermachtige. Wat daaruit voortkomt verschilt.quote:Op woensdag 17 juli 2013 23:34 schreef Peunage het volgende:
[..]
[..]
Dus ze voeden hun kinderen op met liefde voor Arabieren?
Hun visie op arabieren staat meestal los van hun keuze om daar te settelen, en verder hoef je je kind niet met liefde voor arabieren op te voeden om ze niet te haten.quote:Op woensdag 17 juli 2013 23:34 schreef Peunage het volgende:
[..]
[..]
Dus ze voeden hun kinderen op met liefde voor Arabieren?
Ik heb het niet gehad over waarom ze daar zitten. Karrs had het over dat alle Palestijnen al hun kinderen met haat voor Israël opvoeden. Ik zei dat kolonisten hetzelfde met hun kinderen doen, maar dan voor Arabieren. Kolonisten staan nog al bekend om hun agressie en expansiedrift. Soms het verjagen van Arabieren van hun land. Dat doen ze niet uit liefde.quote:Op woensdag 17 juli 2013 23:35 schreef waht het volgende:
[..]
Nee, met religieuze overtuiging dat ze daar mogen wonen volgens de oppermachtige. Wat daaruit voortkomt verschilt.
Dat kan ik geloven.quote:Op woensdag 17 juli 2013 23:35 schreef waht het volgende:
[..]
Nee, met religieuze overtuiging dat ze daar mogen wonen volgens de oppermachtige. Wat daaruit voortkomt verschilt.
Ik denk ook niet dat alle Arabische kinderen opgevoed worden met haat jegens Israël. Sterker, het lijkt me vrij irrelevant daar iets over te denken totdat je er zelf levendig mee te maken krijgt. En dat geldt voor beide kanten natuurlijk.quote:Op woensdag 17 juli 2013 23:41 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ik heb het niet gehad over waarom ze daar zitten. Karrs had het over dat alle Palestijnen al hun kinderen met haat voor Israël opvoeden. Ik zei dat kolonisten hetzelfde met hun kinderen doen, maar dan voor Arabieren. Kolonisten staan nog al bekend om hun agressie en expansiedrift. Soms het verjagen van Arabieren van hun land. Dat doen ze niet uit liefde.
Klopt, maar ik denk dat dergelijke lieden echt een minderheid zijn. Zoals eerder gezegd maakt haat je kapot en uiteindelijk keert iedereen zich tegen je. Ik zie wel gebeuren dat kolonisten tegenover het IDF komen te staan als ze zich niet koest houden.quote:Op woensdag 17 juli 2013 23:44 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat kan ik geloven.
Maar er zijn nogal wat contra-indicaties.
Zoals dat het wel mag, maar niet verplicht is om daar te gaan wonen, en dat je in een vijandige omgeving gaat wonen, en dat je je kinderen midden tussen vijanden of althans andersdenkenden laat opgroeien.
Er zijn orthodoxen in elke religie en althans een deel daarvan heeft geen tolerantie voor andersdenkenden. Ze zijn in staat om kleine meisjes met te korte rokken te stenigen en zeker om vreemd volk te haten. Ik denk aan pro-life anti-abortuschristenen in de VSvA die er geen probleem mee hebben dokters en verpleegsters om te leggen.
Wat mensen allemaal niet doen in naam van religie...quote:Op woensdag 17 juli 2013 23:44 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat kan ik geloven.
Maar er zijn nogal wat contra-indicaties.
Zoals dat het wel mag, maar niet verplicht is om daar te gaan wonen, en dat je in een vijandige omgeving gaat wonen, en dat je je kinderen midden tussen vijanden of althans andersdenkenden laat opgroeien.
Er zijn orthodoxen in elke religie en althans een deel daarvan heeft geen tolerantie voor andersdenkenden. Ze zijn in staat om kleine meisjes met te korte rokken te stenigen en zeker om vreemd volk te haten. Ik denk aan pro-life anti-abortuschristenen in de VSvA die er geen probleem mee hebben dokters en verpleegsters om te leggen.
Dat is volgens mij al vaak genoeg gebeurd, of bedoel je op grote schaal als één groep?quote:Op woensdag 17 juli 2013 23:47 schreef waht het volgende:
[..]
Klopt, maar ik denk dat dergelijke lieden echt een minderheid zijn. Zoals eerder gezegd maakt haat je kapot en uiteindelijk keert iedereen zich tegen je. Ik zie wel gebeuren dat kolonisten tegenover het IDF komen te staan als ze zich niet koest houden.
Zoiets. En ik vind het even lastig als mijn gesprekspartners. Ik heb al geleerd reacties van dezelfde persoon te bundelen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 02:30 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Ga fietsen , je merkt toch dat Kees overdag werkt of iets anders doet vandaar zijn late posten.
En daarbij neemt Kees altijd en iedereen de moeite om te quoten wat ik zeer respecteer
Slotje
De joodse religie en cultuur in stand houdenquote:Op woensdag 17 juli 2013 23:51 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Zoiets. En ik vind het even lastig als mijn gesprekspartners. Ik heb al geleerd reacties van dezelfde persoon te bundelen.
Dank voor je respect.![]()
Maar heb ik al antwoord op mijn vraag, wat de bijdrage is van de niet-werkende orthodoxen aan het welbevinden/voortbestaan van Israel/de joden?
Kennelijk begrijpen joden dat wel, aangezien ze ruimte krijgen in Israel. Ze dragen economisch niet bij, militair niet, wetenschappelijk niet. Demografisch wel, maar daar zal het toch niet om begonnen zijn.
Mijn vraag is serieus. Ik ben wel agnost, maar wil ook gewoon graag weten welke gedachtengang hier achter zit.
Hmm, ik begrijp je vraag niet zo goed. Wat bedoel je precies? Ja sorry dat je het steeds moet uitleggen maar snap het niet helemaal.quote:Maar heb ik al antwoord op mijn vraag, wat de bijdrage is van de niet-werkende orthodoxen aan het welbevinden/voortbestaan van Israel/de joden?
Blijft mijn eerste opsomming van contra-indicaties staan. Ze zijn door hun god niet verplicht en ze zadelen het hun kinderen met nogal wat problemen op. (Dit is een spiegel van het verwijt dat Palestijnen schuilen tussen hun kinderen, maar dat terzijde.)quote:Op woensdag 17 juli 2013 23:47 schreef waht het volgende:
[..]
Klopt, maar ik denk dat dergelijke lieden echt een minderheid zijn. Zoals eerder gezegd maakt haat je kapot en uiteindelijk keert iedereen zich tegen je. Ik zie wel gebeuren dat kolonisten tegenover het IDF komen te staan als ze zich niet koest houden.
Zoals al eerder gezegd: ik ben zo gelukkig dat Octopus Paul eindelijk een godsbewijs geleverd heeft.quote:Op woensdag 17 juli 2013 23:50 schreef Kesefkesef het volgende:
[..]
Wat mensen allemaal niet doen in naam van religie...
Ik bedoel meer een gewelddadige confrontatie.quote:Op woensdag 17 juli 2013 23:51 schreef Kesefkesef het volgende:
[..]
Dat is volgens mij al vaak genoeg gebeurd, of bedoel je op grote schaal als één groep?
Dat is op zichzelf al tekenend en grappig. Kennelijk twee totaal verschillende wereldbeelden, die elkaar vragen stellen die betekenisloos zijn.quote:Op woensdag 17 juli 2013 23:56 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Hmm, ik begrijp je vraag niet zo goed. Wat bedoel je precies? Ja sorry dat je het steeds moet uitleggen maar snap het niet helemaal.
Wat is de bijdrage van niet-werkende orthodoxen in het land Israel?
Tja, dat zijn de afwegingen als ouder. En nogmaals: het besluit komt uiteindelijk neer op religie. Er zijn kolonisten die vanuit de VS richting Hebron vertrekken omdat ze 'voelen' dat dat hun missie is. Dat kun je wel proberen te begrijpen maar als je niet hetzelfde gelooft lukt dat niet. Zo'n sterke overtuiging zorgt wel vaker voor problemen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 23:57 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Blijft mijn eerste opsomming van contra-indicaties staan. Ze zijn door hun god niet verplicht en ze zadelen het hun kinderen met nogal wat problemen op. (Dit is een spiegel van het verwijt dat Palestijnen schuilen tussen hun kinderen, maar dat terzijde.)
En wat ik nog vergeten ben: deze motivatie ontkent volledig elk menselijk argument en negeert dus domweg de rechten van iedere tegenstrever, hetzij jood, hetzij Arabier.
Ik deel je conclusie wel, maar die blijft tot nog toe uit. Het wachten wordt wel erg lang, inmiddels.
Dat zou kunnen. Maar waarom wordt die methode dan nuttiger gevonden dan geld verdienen, ideeën krijgen of vijanden doodschieten? Ze krijgen er alle ruimte voor in Israel. Nou ja, kregen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 23:55 schreef Kesefkesef het volgende:
[..]
De joodse religie en cultuur in stand houden?
Dat wordt het niet, daarom gaat het nu ook veranderen. Orthodoxen moeten binnenkort ook het leger in.quote:Op donderdag 18 juli 2013 00:06 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat zou kunnen. Maar waarom wordt die methode dan nuttiger gevonden
Tja, ik had het hiervoor niet voor niks over een gemiddeld IQ van slechts 100.quote:Op donderdag 18 juli 2013 00:05 schreef waht het volgende:
[..]
Tja, dat zijn de afwegingen als ouder. En nogmaals: het besluit komt uiteindelijk neer op religie. Er zijn kolonisten die vanuit de VS richting Hebron vertrekken omdat ze 'voelen' dat dat hun missie is. Dat kun je wel proberen te begrijpen maar als je niet hetzelfde gelooft lukt dat niet. Zo'n sterke overtuiging zorgt wel vaker voor problemen.
Zo'n overtuiging hoeft niet perse met een laag IQ samen te gaan, overigens. Zeker de kolonisten die van elders komen zijn eerder hoogopgeleid en kunnen het zich veroorloven daar te wonen.quote:Op donderdag 18 juli 2013 00:13 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Tja, ik had het hiervoor niet voor niks over een gemiddeld IQ van slechts 100.
Daar zijn pilletjes voor en in Nederland begeleiding. Dat laatste nog wel.
Ik moest denken aan een Israeli die stelde dat de Gazanen schuilen tussen hun kinderen en dat joden dat niet doen. En waarom niet? "Omdat wij van onze kinderen houden!"
De impliciete beschuldiging wordt gelogenstraft door de kolonisten.
Je beantwoordt alleen de vraag waarom de joodse staat Israel de orthodoxen vrijstelling van dienstplicht geeft/gaf.quote:Op donderdag 18 juli 2013 00:12 schreef Kesefkesef het volgende:
[..]
Dat wordt het niet, daarom gaat het nu ook veranderen. Orthodoxen moeten binnenkort ook het leger in.
Volgens mij was die vrijstelling vroeger veel kleinschaliger, en dat het daarom niet zoveel uitmaakte.
Alle wijsheid staat in de boeken van Gd, wat is nuttiger dan dat te bestuderen?quote:Op donderdag 18 juli 2013 00:17 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Je beantwoordt alleen de vraag waarom de joodse staat Israel de orthodoxen vrijstelling van dienstplicht geeft/gaf.
Kennelijk kreeg de overtuiging van de orthodoxen ruimte, wellicht geen goedkeuring, maar wel begrip.
In Nederland krijgen mensen die zich niet willen verzekeren of willen laten inenten ook de ruimte. Gewoon, om een minderheid van de bevolking recht te doen. Niks mis mee.
Maar wat geeft die orthodoxen zelf het idee dat ze hun leven nuttig besteden? Waarom doen ze wat ze doen?
Goede baan en financieel, bedoel je?quote:Op donderdag 18 juli 2013 00:17 schreef waht het volgende:
[..]
Zo'n overtuiging hoeft niet perse met een laag IQ samen te gaan, overigens. Zeker de kolonisten die van elders komen zijn eerder hoogopgeleid en kunnen het zich veroorloven daar te wonen.
Zucht wanneer laat jij je onzin nou eens weg, allemaal van die domme weinig zeggende zinnen, je geeft niet eens een reactie op wat hij zegt triest.quote:Op donderdag 18 juli 2013 00:22 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Goede baan en financieel, bedoel je?
Nou ja, ik heb hoogleraren gezien die nog te stom waren om voor de duivel te dansen en een boer die zijn omgeving voortdurend onderzoekend bekeek.
Ik begrijp steeds minder hoe je slim kunt zijn en toch je handelen laten bepalen door wat jij denkt dat een almachtige god ooit ergens in een of ander oud boek heeft laten optekenen.
Maar wat heb je aan wijsheid zonder daden? En voor wie is jouw bestuderen dan nuttig? Alleen voor jezelf? Blijkbaar niet, want in de nieuwe wet wordt gesproken over briljante leerlingen, dus er zijn ook mindere leerlingen. En ook niet voor vrouwen, want die mogen niet meedoen.quote:Op donderdag 18 juli 2013 00:21 schreef Kesefkesef het volgende:
[..]
Alle wijsheid staat in de boeken van Gd, wat is nuttiger dan dat te bestuderen?
Inderdaad.quote:
Is goedquote:Op donderdag 18 juli 2013 00:04 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat is op zichzelf al tekenend en grappig. Kennelijk twee totaal verschillende wereldbeelden, die elkaar vragen stellen die betekenisloos zijn.
Laten we vooraan beginnen over waar we het eens over zijn, goed?
zeker buiten Israel!!quote:In Israel (en wellicht ook elders)
Dat klopt , de jesjieve ,een Talmoedschool, speciaal bestemd voor jongens die niet gehuwd zijn. Als ze gehuwd zijn leren ze fulltime in een kollel.quote:is er een groep joden waarvan de mannen hun leven vullen met het bestuderen van de Thora/Tora en/of andere heilige boeken uit het jodendom. Zij doen niks anders, nou ja, buiten het gezinsleven met vrouw en kinderen neem ik aan.
Jaquote:Hun vrouwen zorgen voor hun levensonderhoud.
Klopt dat?
quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:50 schreef Rosario het volgende:
[..]
Heb je dat regelrecht uit het Hebreeuws ge-GoogleTranslate?
Hier een goed stukje uit 2011, toen dat plan door de Knesset heenging. De Bedoeïenen leven vaak onder slechte omstandigheden in krottendorpjes in de woestijn, naar eigen zeggen zoals ze dat zelf winnen. Ben er zelf wel eens geweest, het is geen porum vergeleken met bijvoorbeeld het hypermoderne Be'er-Sheva en zelfs de Palestijnse 'vluchtelingenkampen' (waarvan velen inmiddels gewoon volwaardige steden zijn) hebben betere voorzieningen. Sociaal en economisch gaat het dus niet al te best, je kan er wel uitkomen maar dan moet je heel hard werken en hoogstwaarschijnlijk je ook vrijwillig melden bij het leger, zoals Ishmael Khaldi, een Israëlische (en islamitische) diplomaat.
Israëliërs willen dat deze groep beter integreert in de maatschappij en daarom willen ze hen een betere leefomgeving bieden in een urbane omgeving. Prima initiatief, maar de Bedoeïenen willen dat zelf dus helemaal niet. Het lijkt me dan beter om bijvoorbeeld de dorpjes die ze nu hebben te verbeteren.
Ik draag het woord over aan Skillsy.quote:Op donderdag 18 juli 2013 00:29 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Maar wat heb je aan wijsheid zonder daden? En voor wie is jouw bestuderen dan nuttig? Alleen voor jezelf? Blijkbaar niet, want in de nieuwe wet wordt gesproken over briljante leerlingen, dus er zijn ook mindere leerlingen. En ook niet voor vrouwen, want die mogen niet meedoen.
Ik moet nu denken aan de bedelaars in India, die zich wijden aan verlichting. Die leven van aalmoezen. Dit lijkt er op te lijken.
Dan heb ik twee kanttekeningen.
Uitsluitend en alleen aan je eigen wijsheid werken; wat is het nut daarvan? Kun je daarvan zalig worden?
Uitsluitend en alleen voor jezelf nuttig zijn; moet een staat dat faciliteren?
Mooi!quote:
Dan zijn er dus vrouwen die vrijwillig een leven van dienstbaarheid aan een dergelijke man aangaan.quote:[..]
Dat klopt , de jesjieve ,een Talmoedschool, speciaal bestemd voor jongens die niet gehuwd zijn. Als ze gehuwd zijn leren ze fulltime in een kollel.
[..]
Ja
Nee, niks daarvan.quote:Op donderdag 18 juli 2013 00:43 schreef Kesefkesef het volgende:
[..]
Ik draag het woord over aan Skillsy.
Ik kom morgen uitgebreid terug op al je reacties.quote:Op donderdag 18 juli 2013 00:52 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nee, niks daarvan.
De laatste vraag blijft staan en geldt wel degelijk ook voor niet-orthodoxen: moet een staat dat faciliteren?
Ja en in al die topics. Nu zit ik met die Man1986 die aan het evangeliseren is.quote:Op donderdag 18 juli 2013 00:56 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Bedoel je F&L / Rol van niet-Joden in het Jodendom. ?
Interessant!
quote:Op donderdag 18 juli 2013 00:53 schreef Kesefkesef het volgende:
[..]
Ik kom morgen uitgebreid terug op al je reacties.
Maar mijn kennis is minimaal.
Goed idee.quote:Op donderdag 18 juli 2013 00:55 schreef Skillsy het volgende:
Ik heb rooie oren (neen op die manier) van mijn koptelefoon en ga zo naar bed. Moet ook nog voor mijn oma zorgen gaat niet zo goed met haarze is al over de 91
Maar kom er nog op terug morgen
Ja vind ik ook!quote:Op donderdag 18 juli 2013 00:58 schreef Kees22 het volgende:
[..]
[..]
Goed idee.
Ik heb mijn tax ook wel weer gehad.
Leuk om eens een inhoudelijke discussie te hebben! Wellicht een beetje buiten de orde, maar wel interessant.
Dat is lastig, want ik heb al gemerkt dat mijn vragen door jou niet begrepen worden. Gewoon omdat ik ze vanuit een heel ander denkkader stel dan jij ze ontvangt.quote:Op donderdag 18 juli 2013 00:56 schreef Skillsy het volgende:
Kees, wil je dan een post plaatsen met al je vragen? Dan kan ik die zo (proberen) te antwoorden
Ghod'avez.quote:
Iets simpelere taalgebruik zal schelenquote:Op donderdag 18 juli 2013 01:02 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat is lastig, want ik heb al gemerkt dat mijn vragen door jou niet begrepen worden. Gewoon omdat ik ze vanuit een heel ander denkkader stel dan jij ze ontvangt.
Let wel: dat is op geen enkele manier een belediging. Een juridisch bewijs is van een totaal andere aard dan een wiskundig bewijs of een historisch bewijs.
Ik denk dat ik meer heb aan een soort zoektocht. En misschien is dat wel erg buiten de orde en moeten we daar een andere draad voor maken, maar ik ben wel benieuwd.
Ga slapen, joh! Dat heb je nodig!quote:Op donderdag 18 juli 2013 01:04 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Iets simpelere taalgebruik zal schelenMaar vergeet niet dat ik zelf niet op gevoed ben binnen de Haredim. Ik ben (zeer) liberaal opgevoed door mijn moeder
Natuurlijk, heel simplistisch allemaal, maar ik stel een vraag, en jij weigert hem te beantwoorden.quote:Op woensdag 17 juli 2013 23:21 schreef Peunage het volgende:
[..]
We zijn niet in de kleuterschool, we leven in de realiteit. Het maakt wel degelijk uit wat er in 1800 en 1900 gebeurd is. Want wat toen gebeurde is de reden dat ik en mijn buren in deze situatie zitten. Je doet nu alsof de problemen van toen niks te maken hebben met nu, maar dat is een heel erg simplistische kijk op het conflict.
Een andere term is: om de hete brij heendraaien. Waarom heb je zo'n moeite om een simpele vraag te beantwoorden?quote:Verder, wat jij nu zegt kan ik wederom omdraaien.
Bron?quote:Op woensdag 17 juli 2013 23:41 schreef Peunage het volgende:
[..]
Karrs had het over dat alle Palestijnen al hun kinderen met haat voor Israël opvoeden.
Correct, want je gevolgtrekking is onjuist. Het ene is niet het gevolg van het andere.quote:Op woensdag 17 juli 2013 23:22 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Het argument dat Palestijnen voor het grootste deel heel gewone mensen zijn, met helaas een gemiddeld IQ van slechts 100, en dat ze dus uit zichzelf amper een zinderende haat koesteren, zal wel niet aan je besteed zijn.
Zoals ik al vaker heb betoogd: Israëliërs haten de Palestijnen niet. De Palestijnen haten de Israëliërs wel. Het is éénrichtingsverkeer.quote:Maar jouw argument gaat omgekeerd ook op voor Israelische haat en ideeën dat ze op de goede weg zijn.
Off-topic.quote:Er zijn genoeg Israelische denkers die gezien hebben hoe de overwinning van 1967 tot een soort euforie in Israel geleid heeft. Het idee onoverwinnelijk te zijn, een brooddronkenheid die lijkt op die van puberale relschoppers en hooligans.
Daarover zijn we het wel eens. Het gaat er alleen om hoe die informatie geïnterpreteerd wordt.quote:Deze maatregel is geen beloning van de Palestijnen, ze is een rechttrekking van een Israelische misstap.
Ja financieel bedoel ik. En geloof is niets minder dan menselijk.quote:Op donderdag 18 juli 2013 00:22 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Goede baan en financieel, bedoel je?
Nou ja, ik heb hoogleraren gezien die nog te stom waren om voor de duivel te dansen en een boer die zijn omgeving voortdurend onderzoekend bekeek.
Ik begrijp steeds minder hoe je slim kunt zijn en toch je handelen laten bepalen door wat jij denkt dat een almachtige god ooit ergens in een of ander oud boek heeft laten optekenen.
Nee, dat is een al vele malen, door vele bronnen, onafhankelijk van elkaar, geconstateerd feit. Je kunt dat feit negeren omdat het niet in je straatje past, maar dat is jouw probleem. Niet het mijne.quote:Op woensdag 17 juli 2013 23:34 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Vet van mij: Dat ze kinderen opvoeden met jodenhaat is een veronderstelling.
Natuurlijk, het is weer de schuld van de joden!quote:Dat is trouwens helemaal niet nodig: de Israeli's zelf voeden de Palestijnse kinderen op met jodenhaat door hun gedrag.
De laatste kwam uit Egypte blijkbaar, op of omstreeks 6 juli.quote:Aanslagen plegen? Wanneer was de laatste aanslag?
Jazeker wel. Het heeft hen Gaza opgeleverd!quote:El Fatah heeft al lang niet meer als doel Israel te vernietigen, maar die toegeefelijkheid heeft hen niks geholpen.
Nee. Wat ik wel vreemd vind, is jouw manier van redeneren.quote:Onderstreping van mij: De terugtrekking van joden uit Gaza was nogal vreemd, vind je niet?
Dat impliceert dat "joden" (Israëli") alles vernietigden. Dat was niet zo, dat waren de Palestijnen die juichend en vernielend binnentrokken. De Israëli lieten alles intact achter, op enkele strategisch belangrijke of misbruikbare, bouwwerken na.quote:In de eerste plaats werd alles vernield, en in de tweede plaats werd Gaza afgegrendeld.
Dat gebeurde helemaal niet direct. Daar waren eerst aanslagen voor nodig - en een continue stroom ook nog. Waarna de afgrendeling, die eigenlijk een ommuring/omhekking is met controleposten waar je gewoon doorheen kunt (i.t.t. de Berlijnse Muur bv), een feit werd.quote:Vervolgens werd Gaza afgegrendeld.
Wat een volk is het toch, hè Kees.quote:Volgens mij was het gewoon tactisch handig: zonder joden daar kan Israel alle militaire macht ontplooien. En dat heeft het ook gedaan. Oh ja: die weggehaalde joden. Als ik goed ben ingelicht wonen die nu allemaal op de bezette westelijke oever.
Haha.quote:Op donderdag 18 juli 2013 12:31 schreef Karrs het volgende:
Waar komt bij jou eigenlijk die neiging vandaan om álles te verdraaien zodat het de schuld is van joden? Als die neiging geen jodenhaat is en geen religieus opgelegde denkwijze... wat is het dan?
Natuurlijk, ik ben dwars door de mand gevallen, heb al m'n kruit verschoten en heb faliekant gemist... maar waar komt nou die eenzijdigheid bij jou vandaan?quote:Op donderdag 18 juli 2013 14:41 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Haha.
Je raakte me laatst wel, toen je stelde dat ook ik last heb van cognitieve dissociatie, want dat probeer ik uit alle macht te vermijden.
Maar je hebt nog geen voorbeelden gegeven.
En de eerste keer daarna dat je me iets in de mond legde, waren het verdraaide woorden. Wat betekende dat je en passant zelfs gelijk gaf.
Je hebt je kruit verschoten en gemist.Je bent door de mand gevallen.
Wil je een topic openen dan? Op F&L?quote:Op donderdag 18 juli 2013 01:02 schreef Kees22 het volgende:
Ik denk dat ik meer heb aan een soort zoektocht. En misschien is dat wel erg buiten de orde en moeten we daar een andere draad voor maken, maar ik ben wel benieuwd.
Misschien moet jij dan wat beter lezen, want ik geef wel degelijk antwoord op jouw vraag. Misschien als je niet zo selectief reageert, en gewoon alles goed doorleest zul je zien wat mijn antwoord is. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat het antwoord wat ik gegeven heb niet is wat jij verwacht, dat moet je dan zelf weten. Je komt met een vraag over een zeer complex conflict, dan moet je natuurlijk geen ja/nee antwoorden verwachten.quote:Op donderdag 18 juli 2013 07:05 schreef Karrs het volgende:
[..]
Natuurlijk, heel simplistisch allemaal, maar ik stel een vraag, en jij weigert hem te beantwoorden.
Nou vraag ik me dus hardop af waarom.
[..]
Een andere term is: om de hete brij heendraaien. Waarom heb je zo'n moeite om een simpele vraag te beantwoorden?
Dus voor de derde en laatste maal: Peunage, wat zou jij ervan vinden, van zulke buren als de Palestijnen?
quote:
quote:Op woensdag 17 juli 2013 20:12 schreef Karrs het volgende:
Het is voor hen een reden om te blijven doen wat ze al doen: hun kinderen grootbrengen met haat jegens het volk dat naast hen woont. Want dat dat gebeurt, staat eveneens buiten kijf.
Nou doe ik al wat langer aan dit soort discussies, dus ik weet wat jij gaat zeggen. "Ik heb niet gezegd dat alle Palestijnen dat doen". Jij vind het blijkbaar een reden om de Palestijnen geen stop op nederzettingen te gunnen. Wat zeg ik, het gaat niet eens om de stop, maar om een blokkade van de EU. Zelfs dat gun je ze niet.quote:Op woensdag 17 juli 2013 22:26 schreef Karrs het volgende:
ZIJ moeten kappen met hun kinderen op te voeden met jodenhaat.
Logica, inzicht in processen en vooral: eenzijdig aangesproken worden. Dat leidt immers tot eenzijdige antwoorden.quote:Op donderdag 18 juli 2013 14:45 schreef Karrs het volgende:
[..]
Natuurlijk, ik ben dwars door de mand gevallen, heb al m'n kruit verschoten en heb faliekant gemist... maar waar komt nou die eenzijdigheid bij jou vandaan?
Je hebt trouwens al net zo'n moeite met het beantwoorden van een vraag als Peunage.
Morgenquote:Op donderdag 18 juli 2013 00:58 schreef Kees22 het volgende:
[..]
[..]
Goed idee.
Ik heb mijn tax ook wel weer gehad.
Leuk om eens een inhoudelijke discussie te hebben! Wellicht een beetje buiten de orde, maar wel interessant.
Natuurlijk wel. Alle taal van Israel is doortrokken van het idee dat de staat en zijn bewoners bedreigd worden door de hele wereld en moslims in het bijzonder. Kinderen worden voorgelogen om dat te bevestigen. Angst is het broertje van haat. En dan de praktijk: kinderen krijgen te horen dat drie vriendelijke oude mannen op een bank in Polen eigenlijk gevaarlijke antisemieten zijn. Nog kleinere kinderen mogen teksten op granaten schrijven. Je moet toch wel blind zijn om niet te zien dat ze haat en angst ingeprent worden in Israelische kinderen.quote:Op donderdag 18 juli 2013 07:48 schreef Karrs het volgende:
Zoals ik al vaker heb betoogd: Israëliërs haten de Palestijnen niet. De Palestijnen haten de Israëliërs wel. Het is éénrichtingsverkeer.
De uitspraak is natuurlijk gebaseerd op merendelen: het merendeel der Palestijnse bevolking voedt hun kinderen op met jodenhaat (verpakt als "zionistenhaat"). Het merendeel der Israëlische bevolking doet NIET iets soortgelijks met hun kroost.
Ja, dat is dan een kwestie van goed presenteren (wat de EU gedaan heeft, m.i.) en dan maar afwachten. Overigens kan Israel ook wel iets van misinterpretatie hoor.quote:[..]
Daarover zijn we het wel eens. Het gaat er alleen om hoe die informatie geïnterpreteerd wordt.
Ik hoop het. Het probleem met FOK! is dat serieuze discussie en uitwisselingen vaak onderspoelen door anderen die weer een heel andere lijn volgen.quote:
Beslist niet, het onderwerp is immers Palestina en Israel. Dus die brooddronkenheid is wel degelijk aan de orde.quote:Op donderdag 18 juli 2013 07:48 schreef Karrs het volgende:
[Er zijn genoeg Israelische denkers die gezien hebben hoe de overwinning van 1967 tot een soort euforie in Israel geleid heeft. Het idee onoverwinnelijk te zijn, een brooddronkenheid die lijkt op die van puberale relschoppers en hooligans.]
Off-topic.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |