abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129068813
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 00:13 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Tja, ik had het hiervoor niet voor niks over een gemiddeld IQ van slechts 100.
Daar zijn pilletjes voor en in Nederland begeleiding. Dat laatste nog wel.

Ik moest denken aan een Israeli die stelde dat de Gazanen schuilen tussen hun kinderen en dat joden dat niet doen. En waarom niet? "Omdat wij van onze kinderen houden!"
De impliciete beschuldiging wordt gelogenstraft door de kolonisten.
Zo'n overtuiging hoeft niet perse met een laag IQ samen te gaan, overigens. Zeker de kolonisten die van elders komen zijn eerder hoogopgeleid en kunnen het zich veroorloven daar te wonen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_129068852
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 00:12 schreef Kesefkesef het volgende:

[..]

Dat wordt het niet, daarom gaat het nu ook veranderen. Orthodoxen moeten binnenkort ook het leger in.

Volgens mij was die vrijstelling vroeger veel kleinschaliger, en dat het daarom niet zoveel uitmaakte.
Je beantwoordt alleen de vraag waarom de joodse staat Israel de orthodoxen vrijstelling van dienstplicht geeft/gaf.
Kennelijk kreeg de overtuiging van de orthodoxen ruimte, wellicht geen goedkeuring, maar wel begrip.
In Nederland krijgen mensen die zich niet willen verzekeren of willen laten inenten ook de ruimte. Gewoon, om een minderheid van de bevolking recht te doen. Niks mis mee.

Maar wat geeft die orthodoxen zelf het idee dat ze hun leven nuttig besteden? Waarom doen ze wat ze doen?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_129069010
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 00:17 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Je beantwoordt alleen de vraag waarom de joodse staat Israel de orthodoxen vrijstelling van dienstplicht geeft/gaf.
Kennelijk kreeg de overtuiging van de orthodoxen ruimte, wellicht geen goedkeuring, maar wel begrip.
In Nederland krijgen mensen die zich niet willen verzekeren of willen laten inenten ook de ruimte. Gewoon, om een minderheid van de bevolking recht te doen. Niks mis mee.

Maar wat geeft die orthodoxen zelf het idee dat ze hun leven nuttig besteden? Waarom doen ze wat ze doen?
Alle wijsheid staat in de boeken van Gd, wat is nuttiger dan dat te bestuderen?
pi_129069023
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 00:17 schreef waht het volgende:

[..]

Zo'n overtuiging hoeft niet perse met een laag IQ samen te gaan, overigens. Zeker de kolonisten die van elders komen zijn eerder hoogopgeleid en kunnen het zich veroorloven daar te wonen.
Goede baan en financieel, bedoel je?
Nou ja, ik heb hoogleraren gezien die nog te stom waren om voor de duivel te dansen en een boer die zijn omgeving voortdurend onderzoekend bekeek.
Ik begrijp steeds minder hoe je slim kunt zijn en toch je handelen laten bepalen door wat jij denkt dat een almachtige god ooit ergens in een of ander oud boek heeft laten optekenen.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_129069167
We gaan richting F&L :P
pi_129069247
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 00:22 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Goede baan en financieel, bedoel je?
Nou ja, ik heb hoogleraren gezien die nog te stom waren om voor de duivel te dansen en een boer die zijn omgeving voortdurend onderzoekend bekeek.
Ik begrijp steeds minder hoe je slim kunt zijn en toch je handelen laten bepalen door wat jij denkt dat een almachtige god ooit ergens in een of ander oud boek heeft laten optekenen.
Zucht wanneer laat jij je onzin nou eens weg, allemaal van die domme weinig zeggende zinnen, je geeft niet eens een reactie op wat hij zegt triest.
pi_129069306
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 00:21 schreef Kesefkesef het volgende:

[..]

Alle wijsheid staat in de boeken van Gd, wat is nuttiger dan dat te bestuderen?
Maar wat heb je aan wijsheid zonder daden? En voor wie is jouw bestuderen dan nuttig? Alleen voor jezelf? Blijkbaar niet, want in de nieuwe wet wordt gesproken over briljante leerlingen, dus er zijn ook mindere leerlingen. En ook niet voor vrouwen, want die mogen niet meedoen.
Ik moet nu denken aan de bedelaars in India, die zich wijden aan verlichting. Die leven van aalmoezen. Dit lijkt er op te lijken.

Dan heb ik twee kanttekeningen.
Uitsluitend en alleen aan je eigen wijsheid werken; wat is het nut daarvan? Kun je daarvan zalig worden?
Uitsluitend en alleen voor jezelf nuttig zijn; moet een staat dat faciliteren?
pi_129069366
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 00:25 schreef Kesefkesef het volgende:
Inderdaad.
Maar zoals ik al zei: in het artikel in de Volkskrant werd een echtgenote geciteerd, die vond dat haar man meer deed voor het behoud van Israel dan het leger. Dat past hier dan weer wel.
pi_129069399
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 00:04 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Dat is op zichzelf al tekenend en grappig. Kennelijk twee totaal verschillende wereldbeelden, die elkaar vragen stellen die betekenisloos zijn.

Laten we vooraan beginnen over waar we het eens over zijn, goed?
Is goed

quote:
In Israel (en wellicht ook elders)
zeker buiten Israel!!

quote:
is er een groep joden waarvan de mannen hun leven vullen met het bestuderen van de Thora/Tora en/of andere heilige boeken uit het jodendom. Zij doen niks anders, nou ja, buiten het gezinsleven met vrouw en kinderen neem ik aan.
Dat klopt , de jesjieve ,een Talmoedschool, speciaal bestemd voor jongens die niet gehuwd zijn. Als ze gehuwd zijn leren ze fulltime in een kollel.

quote:
Hun vrouwen zorgen voor hun levensonderhoud.
Klopt dat?
Ja
pi_129069448
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 00:25 schreef Kesefkesef het volgende:
Daar zit ik al ! :D
pi_129069471
Het Prawer-plan was ook wel een punt.

quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 00:50 schreef Rosario het volgende:

[..]

Heb je dat regelrecht uit het Hebreeuws ge-GoogleTranslate? ;)

Hier een goed stukje uit 2011, toen dat plan door de Knesset heenging. De Bedoeďenen leven vaak onder slechte omstandigheden in krottendorpjes in de woestijn, naar eigen zeggen zoals ze dat zelf winnen. Ben er zelf wel eens geweest, het is geen porum vergeleken met bijvoorbeeld het hypermoderne Be'er-Sheva en zelfs de Palestijnse 'vluchtelingenkampen' (waarvan velen inmiddels gewoon volwaardige steden zijn) hebben betere voorzieningen. Sociaal en economisch gaat het dus niet al te best, je kan er wel uitkomen maar dan moet je heel hard werken en hoogstwaarschijnlijk je ook vrijwillig melden bij het leger, zoals Ishmael Khaldi, een Israëlische (en islamitische) diplomaat.

Israëliërs willen dat deze groep beter integreert in de maatschappij en daarom willen ze hen een betere leefomgeving bieden in een urbane omgeving. Prima initiatief, maar de Bedoeďenen willen dat zelf dus helemaal niet. Het lijkt me dan beter om bijvoorbeeld de dorpjes die ze nu hebben te verbeteren.
pi_129069723
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 00:29 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Maar wat heb je aan wijsheid zonder daden? En voor wie is jouw bestuderen dan nuttig? Alleen voor jezelf? Blijkbaar niet, want in de nieuwe wet wordt gesproken over briljante leerlingen, dus er zijn ook mindere leerlingen. En ook niet voor vrouwen, want die mogen niet meedoen.
Ik moet nu denken aan de bedelaars in India, die zich wijden aan verlichting. Die leven van aalmoezen. Dit lijkt er op te lijken.

Dan heb ik twee kanttekeningen.
Uitsluitend en alleen aan je eigen wijsheid werken; wat is het nut daarvan? Kun je daarvan zalig worden?
Uitsluitend en alleen voor jezelf nuttig zijn; moet een staat dat faciliteren?
Ik draag het woord over aan Skillsy.
pi_129069840
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 00:32 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Is goed

[..]

zeker buiten Israel!!
Mooi!
Ik heb al begrepen dat er groepen orthodoxen tegen het bestaan van Israel zijn, maar dat wordt me voorlopig te ingewikkeld.
quote:
[..]

Dat klopt , de jesjieve ,een Talmoedschool, speciaal bestemd voor jongens die niet gehuwd zijn. Als ze gehuwd zijn leren ze fulltime in een kollel.

[..]

Ja
Dan zijn er dus vrouwen die vrijwillig een leven van dienstbaarheid aan een dergelijke man aangaan.
Voor die mannen is, naar ik van Kesefkesef begreep, het bereiken van wijsheid hun streven. Ik neem aan, dat daarmee bedoeld wordt dat zij hopen uiteindelijk god te begrijpen. Of minstens beter te begrijpen. Ik ben een man en kan me daar wel iets bij voorstellen.
Wat is de winst van vrouwen van zo'n leven van dienstbaarheid? Wat hebben zij te winnen bij zo'n wijze man, aan wiens wijsheid zij bijgedragen hebben?
pi_129069890
quote:
9s.gif Op donderdag 18 juli 2013 00:43 schreef Kesefkesef het volgende:

[..]

Ik draag het woord over aan Skillsy.
Nee, niks daarvan.
De laatste vraag blijft staan en geldt wel degelijk ook voor niet-orthodoxen: moet een staat dat faciliteren?
pi_129069917
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 00:52 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Nee, niks daarvan.
De laatste vraag blijft staan en geldt wel degelijk ook voor niet-orthodoxen: moet een staat dat faciliteren?
Ik kom morgen uitgebreid terug op al je reacties. :P
Maar mijn kennis is minimaal.
pi_129069951
Ik heb rooie oren (neen op die manier) van mijn koptelefoon en ga zo naar bed. Moet ook nog voor mijn oma zorgen gaat niet zo goed met haar :X ze is al over de 91

Maar kom er nog op terug morgen
pi_129069963
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 00:34 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Daar zit ik al ! :D
Bedoel je F&L / Rol van niet-Joden in het Jodendom. ?
Interessant!
pi_129069967
Kees, wil je dan een post plaatsen met al je vragen? Dan kan ik die zo (proberen) te antwoorden
pi_129069977
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 00:56 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Bedoel je F&L / Rol van niet-Joden in het Jodendom. ?
Interessant!
Ja en in al die topics. Nu zit ik met die Man1986 die aan het evangeliseren is. :r
pi_129070000
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 00:53 schreef Kesefkesef het volgende:

[..]

Ik kom morgen uitgebreid terug op al je reacties. :P
Maar mijn kennis is minimaal.
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 00:55 schreef Skillsy het volgende:
Ik heb rooie oren (neen op die manier) van mijn koptelefoon en ga zo naar bed. Moet ook nog voor mijn oma zorgen gaat niet zo goed met haar :X ze is al over de 91

Maar kom er nog op terug morgen
Goed idee.
Ik heb mijn tax ook wel weer gehad.
Leuk om eens een inhoudelijke discussie te hebben! Wellicht een beetje buiten de orde, maar wel interessant.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')