abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129066889
quote:
7s.gif Op woensdag 17 juli 2013 22:26 schreef Karrs het volgende:

[..]

Het maakt niet uit. Er kan niets meer gezegd worden tegen de ene partij zonder dat die terug roept dat de andere partij veel erger is. Er moet nou maar eens een breekijzer aan te pas komen want zelf kom je er zo te zien niet meer uit. Goedschiks of kwaadschiks, maar er moet gepraat worden. En als daarvoor pijnlijke maatregelen getroffen moeten worden, dan moet dat maar.

Ik zei alleen dat ik me de reactie wel kan voorstellen - maar daarmee keur ik 't nog niet goed.

En het is geen kwestie van of-of. Het is niet zo dat de Palestijnen plotseling niets meer hoeven te doen. Integendeel. ZIJ moeten kappen met hun kinderen op te voeden met jodenhaat. Ze moeten kappen met aanslagen plegen, met terreur te zaaien en met onrealistische eisen te komen als "jullie moeten weg en dan is er vrede". Maar Israël moet eveneens kappen met nederzettingen bouwen (of zelfs maar gedogen). Wie er de eerste stap zet, maakt niet uit. Sterker nog, dat is over het algemeen de meest wijze partij. En ja, we weten wat er in 2005 gebeurde toen Israël de verstandigste van de twee was en zich terugtrok uit Gaza - dat gaat de Palestijnen nog hard in de reet bijten tijdens de onderhandelingen.
Vet van mij: Dat ze kinderen opvoeden met jodenhaat is een veronderstelling. Dat is trouwens helemaal niet nodig: de Israeli's zelf voeden de Palestijnse kinderen op met jodenhaat door hun gedrag.
Aanslagen plegen? Wanneer was de laatste aanslag?
El Fatah heeft al lang niet meer als doel Israel te vernietigen, maar die toegeefelijkheid heeft hen niks geholpen.

Onderstreping van mij: De terugtrekking van joden uit Gaza was nogal vreemd, vind je niet? In de eerste plaats werd alles vernield, en in de tweede plaats werd Gaza afgegrendeld. Volgens mij was het gewoon tactisch handig: zonder joden daar kan Israel alle militaire macht ontplooien. En dat heeft het ook gedaan. Oh ja: die weggehaalde joden. Als ik goed ben ingelicht wonen die nu allemaal op de bezette westelijke oever.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_129066921
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:34 schreef Peunage het volgende:

[..]

[..]

Dus ze voeden hun kinderen op met liefde voor Arabieren?
Nee, met religieuze overtuiging dat ze daar mogen wonen volgens de oppermachtige. Wat daaruit voortkomt verschilt.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_129067188
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:34 schreef Peunage het volgende:

[..]

[..]

Dus ze voeden hun kinderen op met liefde voor Arabieren?
Hun visie op arabieren staat meestal los van hun keuze om daar te settelen, en verder hoef je je kind niet met liefde voor arabieren op te voeden om ze niet te haten.
pi_129067193
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:35 schreef waht het volgende:

[..]

Nee, met religieuze overtuiging dat ze daar mogen wonen volgens de oppermachtige. Wat daaruit voortkomt verschilt.
Ik heb het niet gehad over waarom ze daar zitten. Karrs had het over dat alle Palestijnen al hun kinderen met haat voor Israël opvoeden. Ik zei dat kolonisten hetzelfde met hun kinderen doen, maar dan voor Arabieren. Kolonisten staan nog al bekend om hun agressie en expansiedrift. Soms het verjagen van Arabieren van hun land. Dat doen ze niet uit liefde.
pi_129067330
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:35 schreef waht het volgende:

[..]

Dat kan ik geloven.
Maar er zijn nogal wat contra-indicaties.
Zoals dat het wel mag, maar niet verplicht is om daar te gaan wonen, en dat je in een vijandige omgeving gaat wonen, en dat je je kinderen midden tussen vijanden of althans andersdenkenden laat opgroeien.
Er zijn orthodoxen in elke religie en althans een deel daarvan heeft geen tolerantie voor andersdenkenden. Ze zijn in staat om kleine meisjes met te korte rokken te stenigen en zeker om vreemd volk te haten. Ik denk aan pro-life anti-abortuschristenen in de VSvA die er geen probleem mee hebben dokters en verpleegsters om te leggen.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_129067364
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:41 schreef Peunage het volgende:

[..]

Ik heb het niet gehad over waarom ze daar zitten. Karrs had het over dat alle Palestijnen al hun kinderen met haat voor Israël opvoeden. Ik zei dat kolonisten hetzelfde met hun kinderen doen, maar dan voor Arabieren. Kolonisten staan nog al bekend om hun agressie en expansiedrift. Soms het verjagen van Arabieren van hun land. Dat doen ze niet uit liefde.
Ik denk ook niet dat alle Arabische kinderen opgevoed worden met haat jegens Israël. Sterker, het lijkt me vrij irrelevant daar iets over te denken totdat je er zelf levendig mee te maken krijgt. En dat geldt voor beide kanten natuurlijk.
pi_129067488
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:44 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Dat kan ik geloven.
Zoals dat het wel mag, maar niet verplicht is om daar te gaan wonen, en dat je in een vijandige omgeving gaat wonen, en dat je je kinderen midden tussen vijanden of althans andersdenkenden laat opgroeien.
Er zijn orthodoxen in elke religie en althans een deel daarvan heeft geen tolerantie voor andersdenkenden. Ze zijn in staat om kleine meisjes met te korte rokken te stenigen en zeker om vreemd volk te haten. Ik denk aan pro-life anti-abortuschristenen in de VSvA die er geen probleem mee hebben dokters en verpleegsters om te leggen.
Klopt, maar ik denk dat dergelijke lieden echt een minderheid zijn. Zoals eerder gezegd maakt haat je kapot en uiteindelijk keert iedereen zich tegen je. Ik zie wel gebeuren dat kolonisten tegenover het IDF komen te staan als ze zich niet koest houden.
pi_129067599
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:44 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Dat kan ik geloven.
Wat mensen allemaal niet doen in naam van religie...
pi_129067623
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:47 schreef waht het volgende:

[..]

Klopt, maar ik denk dat dergelijke lieden echt een minderheid zijn. Zoals eerder gezegd maakt haat je kapot en uiteindelijk keert iedereen zich tegen je. Ik zie wel gebeuren dat kolonisten tegenover het IDF komen te staan als ze zich niet koest houden.
Dat is volgens mij al vaak genoeg gebeurd, of bedoel je op grote schaal als één groep?
pi_129067646
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 02:30 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Ga fietsen , je merkt toch dat Kees overdag werkt of iets anders doet vandaar zijn late posten.

En daarbij neemt Kees altijd en iedereen de moeite om te quoten wat ik zeer respecteer

Slotje
Zoiets. En ik vind het even lastig als mijn gesprekspartners. Ik heb al geleerd reacties van dezelfde persoon te bundelen.
Dank voor je respect. _O_
Maar heb ik al antwoord op mijn vraag, wat de bijdrage is van de niet-werkende orthodoxen aan het welbevinden/voortbestaan van Israel/de joden?
Kennelijk begrijpen joden dat wel, aangezien ze ruimte krijgen in Israel. Ze dragen economisch niet bij, militair niet, wetenschappelijk niet. Demografisch wel, maar daar zal het toch niet om begonnen zijn.

Mijn vraag is serieus. Ik ben wel agnost, maar wil ook gewoon graag weten welke gedachtengang hier achter zit.
pi_129067813
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:51 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Zoiets. En ik vind het even lastig als mijn gesprekspartners. Ik heb al geleerd reacties van dezelfde persoon te bundelen.
Dank voor je respect. _O_
Maar heb ik al antwoord op mijn vraag, wat de bijdrage is van de niet-werkende orthodoxen aan het welbevinden/voortbestaan van Israel/de joden?
Kennelijk begrijpen joden dat wel, aangezien ze ruimte krijgen in Israel. Ze dragen economisch niet bij, militair niet, wetenschappelijk niet. Demografisch wel, maar daar zal het toch niet om begonnen zijn.

Mijn vraag is serieus. Ik ben wel agnost, maar wil ook gewoon graag weten welke gedachtengang hier achter zit.
De joodse religie en cultuur in stand houden :P ?
pi_129067824
quote:
Hmm, ik begrijp je vraag niet zo goed. Wat bedoel je precies? Ja sorry dat je het steeds moet uitleggen maar snap het niet helemaal.

Wat is de bijdrage van niet-werkende orthodoxen in het land Israel?
pi_129067870
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:47 schreef waht het volgende:

[..]

Blijft mijn eerste opsomming van contra-indicaties staan. Ze zijn door hun god niet verplicht en ze zadelen het hun kinderen met nogal wat problemen op. (Dit is een spiegel van het verwijt dat Palestijnen schuilen tussen hun kinderen, maar dat terzijde.)
En wat ik nog vergeten ben: deze motivatie ontkent volledig elk menselijk argument en negeert dus domweg de rechten van iedere tegenstrever, hetzij jood, hetzij Arabier.

Ik deel je conclusie wel, maar die blijft tot nog toe uit. Het wachten wordt wel erg lang, inmiddels.
pi_129067958
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:50 schreef Kesefkesef het volgende:

[..]

Wat mensen allemaal niet doen in naam van religie...
Zoals al eerder gezegd: ik ben zo gelukkig dat Octopus Paul eindelijk een godsbewijs geleverd heeft.
Nu kan iedereen met Zijn heilige inkt een geheel persoonlijk heilig boek schrijven. Wetend dat dat uitsluitend en alleen voor hem-/haarzelf geldt.
pi_129068013
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:51 schreef Kesefkesef het volgende:

[..]

Dat is volgens mij al vaak genoeg gebeurd, of bedoel je op grote schaal als één groep?
Ik bedoel meer een gewelddadige confrontatie.
pi_129068181
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:56 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Hmm, ik begrijp je vraag niet zo goed. Wat bedoel je precies? Ja sorry dat je het steeds moet uitleggen maar snap het niet helemaal.

Wat is de bijdrage van niet-werkende orthodoxen in het land Israel?
Dat is op zichzelf al tekenend en grappig. Kennelijk twee totaal verschillende wereldbeelden, die elkaar vragen stellen die betekenisloos zijn.

Laten we vooraan beginnen over waar we het eens over zijn, goed?
In Israel (en wellicht ook elders) is er een groep joden waarvan de mannen hun leven vullen met het bestuderen van de Thora/Tora en/of andere heilige boeken uit het jodendom. Zij doen niks anders, nou ja, buiten het gezinsleven met vrouw en kinderen neem ik aan.
Hun vrouwen zorgen voor hun levensonderhoud.
Klopt dat?
pi_129068271
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:57 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Blijft mijn eerste opsomming van contra-indicaties staan. Ze zijn door hun god niet verplicht en ze zadelen het hun kinderen met nogal wat problemen op. (Dit is een spiegel van het verwijt dat Palestijnen schuilen tussen hun kinderen, maar dat terzijde.)
En wat ik nog vergeten ben: deze motivatie ontkent volledig elk menselijk argument en negeert dus domweg de rechten van iedere tegenstrever, hetzij jood, hetzij Arabier.

Ik deel je conclusie wel, maar die blijft tot nog toe uit. Het wachten wordt wel erg lang, inmiddels.
Tja, dat zijn de afwegingen als ouder. En nogmaals: het besluit komt uiteindelijk neer op religie. Er zijn kolonisten die vanuit de VS richting Hebron vertrekken omdat ze 'voelen' dat dat hun missie is. Dat kun je wel proberen te begrijpen maar als je niet hetzelfde gelooft lukt dat niet. Zo'n sterke overtuiging zorgt wel vaker voor problemen.
pi_129068293
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:55 schreef Kesefkesef het volgende:

[..]

De joodse religie en cultuur in stand houden :P ?
Dat zou kunnen. Maar waarom wordt die methode dan nuttiger gevonden dan geld verdienen, ideeën krijgen of vijanden doodschieten? Ze krijgen er alle ruimte voor in Israel. Nou ja, kregen.
pi_129068581
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 00:06 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Dat zou kunnen. Maar waarom wordt die methode dan nuttiger gevonden
Dat wordt het niet, daarom gaat het nu ook veranderen. Orthodoxen moeten binnenkort ook het leger in.

Volgens mij was die vrijstelling vroeger veel kleinschaliger, en dat het daarom niet zoveel uitmaakte.
pi_129068639
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 00:05 schreef waht het volgende:

[..]

Tja, dat zijn de afwegingen als ouder. En nogmaals: het besluit komt uiteindelijk neer op religie. Er zijn kolonisten die vanuit de VS richting Hebron vertrekken omdat ze 'voelen' dat dat hun missie is. Dat kun je wel proberen te begrijpen maar als je niet hetzelfde gelooft lukt dat niet. Zo'n sterke overtuiging zorgt wel vaker voor problemen.
Tja, ik had het hiervoor niet voor niks over een gemiddeld IQ van slechts 100.
Daar zijn pilletjes voor en in Nederland begeleiding. Dat laatste nog wel.

Ik moest denken aan een Israeli die stelde dat de Gazanen schuilen tussen hun kinderen en dat joden dat niet doen. En waarom niet? "Omdat wij van onze kinderen houden!"
De impliciete beschuldiging wordt gelogenstraft door de kolonisten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')