abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 15 juli 2013 @ 17:16:04 #1
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_128975569
Een aloud thema maar ik ben er erg benieuwd naar. Waarom komt ons idee van goed en kwaad vandaan als het niet van god komt? Welke ideeën zijn daarover? Zijn er mensen op FOK! met expertise op dit gebied of ken je wetenschappers die hier iets zinnigs over gezegd hebben?

Ik begin met een filmpje van Sam Harris zoals ik in een ander topic beloofd had. Niet alomvattend en er valt vast iets tegenin te brengen maar ik vind dat hij een aantal zeer valide punten aansnijdt! Game on!

Ohja, aub geen discussie over God in dit topic. Ik wil even geen bijbelverzen zien. Dit topic moet meer een soort inventarisatie en verkenning worden in antwoord op de gestelde vraag. Meer niet! :)

"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
pi_128975604
Ik ben daar de basis van. Zo ook Uitstekelbaars. En Dutroux. En Martin Luther King. Maar wie heeft gelijk?
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_128975729
Van je ouders, makkelijk zat.
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
  maandag 15 juli 2013 @ 17:22:53 #4
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_128975757
Heb gisteren 2 of 3 pagina's volgekalkt hierover. Moet dat weer opnieuw?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  maandag 15 juli 2013 @ 17:23:50 #5
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_128975781
quote:
15s.gif Op maandag 15 juli 2013 17:22 schreef SpecialK het volgende:
Heb gisteren 2 of 3 pagina's volgekalkt hierover. Moet dat weer opnieuw?
Die heb ik dan gemist, denk ik! Je mag het plaatsen, uiteraard! Ik wil gewoon het onderwerp uitdiepen. :Y)
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
  maandag 15 juli 2013 @ 17:25:04 #6
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_128975816
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 17:23 schreef Uitstekelbaars het volgende:

[..]

Die heb ik dan gemist, denk ik! Je mag het plaatsen, uiteraard! Ik wil gewoon het onderwerp uitdiepen. :Y)
vanaf die post een discussie met man1986

F&L / Goeie debat tussen evolutie en Creatie #2
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  maandag 15 juli 2013 @ 17:25:56 #7
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_128975833
quote:
7s.gif Op maandag 15 juli 2013 17:21 schreef DutchErrorist het volgende:
Dat is zeker een factor van belang! Ouders kunnen je soms bijna alles laten inzien. De volgende vraag is: waar hebben zij het vandaan? Van hun ouders. Logisch. Maar het gaat niet zo zeer om de directe vraag van uit welke richting het komt. Maar meer over de vraag: waarom vinden de meeste ouders in Nederland dat je elkaar niet mag verkrachten? Waar baseren ze dat op? En waarom mag je elkaar nou juist wel helpen?

Ik jat even wat uit dat topic:
quote:
Om je vraag te beantwoorden. Moraliteit is een consequentie van de evolutie van sociale wezens. Zonder een aangeboren moreel besef kunnen we niet samenleven. Ieder persoon (afgezien van bepaalde psycho- en sociopathen) heeft dit besef. Zij die dit niet hebben vallen buiten de samenleving.
Kun je hier wat bronnen voor aanleveren? O-)
  maandag 15 juli 2013 @ 17:29:55 #8
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_128975932
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 17:17 schreef man1986 het volgende:
Ik ben daar de basis van. Zo ook Uitstekelbaars. En Dutroux. En Martin Luther King. Maar wie heeft gelijk?
Wat Sam Harris op een bepaald punt zegt vind ik interessant. In mijn visie zegt hij: absolute moraliteit is niet zo interessant. Net zoals absolute gezondheid dat niet is. Bij 8:26 in het filmpje.

Daarbij wil ik nog een extra opmerking plaatsen als we de analogie Dutroux nog even aanhouden. Ik zie op zijn wikipedia-pagina niks over geloof of dat zijn daden religieus gemotiveerd waren. Daarom neem ik even aan dat hij Atheïst was. Dat is een aanname hè... Nu de volgende vraag. Wat vond Dutroux zelf van zijn daden? Ik denk dat hij het zelf slecht vond wat hij deed. Of, als hij dat niet vond, dat hij in ieder geval wist dat een overgroot deel van de bevolking waaronder de politie zou vinden dat hij slecht bezig was. Dat blijkt wel uit het feit dat hij speciaal in één van de huizen een verborgen kelder liet bouwen en het daar allemaal plaats liet vinden. Immers, als hij vond dat hij goed handelde had hij het gewoon op straat kunnen doen of in de woonkamer, net zoals een oma helpen oversteken de openbaarheid niet hoeft te schuwen.

Dan blijkt dus dat Marc Dutroux zelf wist dat hij slechte dingen deed. En dat hij daar de bijbel ( blijkbaar ) niet voor nodig had. Die moraliteit bezat hij dus al. Hij handelde er niet naar en daardoor was het ook fout ( extra fout, want hij handelde dus bewust in strijd met de moraliteit in tegenstelling tot iemand die te gestoord of te zwakzinnig is om te beseffen dat de heersende moraal het af zou keuren ).

[ Bericht 24% gewijzigd door Uitstekelbaars op 15-07-2013 17:47:23 ]
pi_128976288
Ik heb alvast niets toe te voegen aan wat Sam Harris daarover zegt. Ik zou het niet beter kunnen verwoorden. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 15 juli 2013 @ 17:49:13 #10
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_128976387
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 17:45 schreef Molurus het volgende:
Ik heb alvast niets toe te voegen aan wat Sam Harris daarover zegt. Ik zou het niet beter kunnen verwoorden. :)
Sam Harris is echt een eindbaas. Maar los daarvan zegt hij eigenlijk: perfecte moraal bestaat niet en is niet nodig. Goed is goed genoeg en iedereen weet stiekem wel wat goed is, net zoals iedereen stiekem weet wat goed voedsel is en wat niet zonder te weten wat perfect voedsel is.

Maar daarmee beantwoordt hij nog niet HOE we dat weten...
pi_128976494
Ik denk dat je de moraliteit niet geheel los kan zien van al het voorgaande, het is een voortschrijdend inzicht.
Maar daarnaast ook een zeer natuurlijk gegeven, alle groepsdieren hebben sociale structuren met regels, bv verkrachting zou de harmonie van de groep aantasten wat overleven lastiger maakt, net als moord(binnen de eigen groep) en vele andere zaken. Om goed te kunnen overleven wil je het aantal conflicten binnen de groep zo klein mogelijk houden. Het zit er dus ingebakken bij groepsdieren om geen dingen te doen die de harmonie van de groep al teveel verstoren.

Gaat niet altijd goed, maar is wel een vrij algemene deler.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  maandag 15 juli 2013 @ 17:56:32 #12
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_128976548
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 17:53 schreef erodome het volgende:
Ik denk dat je de moraliteit niet geheel los kan zien van al het voorgaande, het is een voortschrijdend inzicht.
Maar daarnaast ook een zeer natuurlijk gegeven, alle groepsdieren hebben sociale structuren met regels, bv verkrachting zou de harmonie van de groep aantasten wat overleven lastiger maakt, net als moord(binnen de eigen groep) en vele andere zaken. Om goed te kunnen overleven wil je het aantal conflicten binnen de groep zo klein mogelijk houden. Het zit er dus ingebakken bij groepsdieren om geen dingen te doen die de harmonie van de groep al teveel verstoren.

http://www.sciencedaily.com/releases/2007/05/070517142545.htm
Haidt argues that human morality is a cultural construction built on top of -- and constrained by -- a small set of evolved psychological systems
pi_128977060
Site wil niet laden, ik probeer het later nog een keer.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_128978103
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 17:49 schreef Uitstekelbaars het volgende:

[..]

Hebben jullie het niet overgenomen van de apen, leeuwen, ratten, honden, adelaars, katten, beren, etc.
Of hebben jullie het overgenomen van mensen met een gemeenschappelijke morele taalgebruik.
  maandag 15 juli 2013 @ 18:51:18 #15
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_128978123
Van mij.
  maandag 15 juli 2013 @ 18:52:21 #16
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_128978160
Niet dat ik in de waan leeft dat ik een moraliteit heb, dergelijke keuzes zijn namelijk een simpele afweging van voor en nadelen.

Maar ik ben er wel eerlijk over :D !
  maandag 15 juli 2013 @ 18:59:44 #17
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_128978345
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 17:53 schreef erodome het volgende:

behalve als iemand hoger in aanzien het doet, andersom kan weer niet
pi_128978713
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 17:49 schreef Uitstekelbaars het volgende:

[..]

Sam Harris is echt een eindbaas. Maar los daarvan zegt hij eigenlijk: perfecte moraal bestaat niet en is niet nodig. Goed is goed genoeg en iedereen weet stiekem wel wat goed is, net zoals iedereen stiekem weet wat goed voedsel is en wat niet zonder te weten wat perfect voedsel is.

Dan komt het neer op overtuiging, zoals de smaak van voedsel aangeleerd kan zijn. Wat in de ene cultuur een delicatesse is in de andere walgelijk.

Of anders kan het zijn dat het lichaam zelf 'weet' welke bouwstoffen het nodig heeft en 'weet' in welk voedsel dat zit en dat lekker vind. Dat zou ergens kunnen, mits natuurlijk een lichaam bv. al een banaan heeft verwerkt en daardoor 'weet' welke stoffen het oplevert terwijl het al wist welke bouwstenen het die dag nodig had voor welk onderdeel en zo het lichaam beweegt om bananen te gaan eten als een voorloper op het hongergevoel. Iedere gemiste bouwstof draagt bij aan de intensiteit van het hongergevoel.

Ergens bizar om te zeggen dat het lichaam dat kan weten maar er is toch een reden voor dat alles in goede banen wordt geleid ieder moment weer wat mij doet denken dat het lichaam die bouwstoffen herkent en distribueert volgens een blauwdruk. Maar mijn biologie kennis reikt niet zo ver helaas.
  maandag 15 juli 2013 @ 19:17:49 #19
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_128978955
quote:
Wat in de ene cultuur een delicatesse is in de andere walgelijk.
Klopt! Maar er zullen waarschijnlijk toch ook gemeenschappelijke grenzen zijn? Ik denk dat geen enkel volk onrijp fruit als gezond beschouwt.

Net als waarschijnlijk geen enkel volk het ooit gewaardeerd heeft dat er flink op los gejat werd.
  maandag 15 juli 2013 @ 19:23:50 #20
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_128979141
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 19:17 schreef Uitstekelbaars het volgende:

[..]

Klopt! Maar er zullen waarschijnlijk toch ook gemeenschappelijke grenzen zijn? Ik denk dat geen enkel volk onrijp fruit als gezond beschouwt.

Net als waarschijnlijk geen enkel volk het ooit gewaardeerd heeft dat er flink op los gejat werd.
http://en.wikipedia.org/wiki/Kimchi

vast wel een gerecht met rottend fruit, vis is er namelijk ook :D
pi_128979415
quote:
7s.gif Op maandag 15 juli 2013 17:21 schreef DutchErrorist het volgende:
Grotendeels inderdaad. Wat dat betreft verschillen atheïsten niet van bijgelovigen. God en de bijbel hebben ook weinig met ethiek van die personen te maken, hoogstens met de ethiek van hun opvoeders.
Conscience do cost.
  maandag 15 juli 2013 @ 19:35:13 #22
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_128979490
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 19:33 schreef ems. het volgende:

[..]

Grotendeels inderdaad. Wat dat betreft verschillen atheïsten niet van bijgelovigen. God en de bijbel hebben ook weinig met ethiek van die personen te maken, hoogstens met de ethiek van hun opvoeders.
Ook niet. De bijbel als moreel kompas gebruiken is het uitschakelen van je eigen moraliteit en die outsourcen naar een hoger wezen. Het maakt je effectief amoreel. Jij maakt geen beslissingen meer. Die worden voor je gemaakt.
pi_128981558
Try and error, vanaf de tijd dat de mens bestaat. 200000 jaar geleden, maar waarschijnlijk hadden onze voorouders ook al moraliteit, al was het dan anders vanwege andere tijden.
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
  maandag 15 juli 2013 @ 21:03:19 #24
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_128982935
Sam Harris heeft hier inderdaad voor mij een groot inzicht gebracht. Dit was altijd één van mijn lacunes als atheïst. In dezen beschouw ik religie dan ook als een voortvloeisel van evolutionaire/sociale processen. Hoewel het moeilijk is hier echt bewijs voor te vinden lijkt het me aannemelijk dat het verklaren van de realiteit en het creëren van sociale cohesie vaak hand in hand gaan en gingen. Religie als proces van evolutie, de ironie :D

Dat terzijde vind ik Harris' opmerkingen vooral interessant in het licht van hoe mensen dan hun religieuze moraliteit kiezen. Als mensen de religieuze moraliteit zoals deze letterlijk beschreven wordt zouden praktiseren dan zouden we nogal een gruwelijke wereld hebben, gok ik. Dan móet het dus ergens vandaan komen. En dat soort moraliteit of morele intuïtie (zie ook Rawls, Dworkin, Nozick bijvoorbeeld) is denk ik de basis voor hoe wij aan concrete morele waarden komen. In dezen zie ik religie dus als een manifestatie van een intern moreel kompas (wat natuurlijk net zoals andere factoren per individu/populatie kan verschillen). Om, zoals TS verzoekt, dan nog maar te zwijgen over het bestaan van een God die je beoordeelt op je daden en gedachten.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
  maandag 15 juli 2013 @ 21:09:02 #25
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128983160
quote:
12s.gif Op maandag 15 juli 2013 18:50 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Hebben jullie het niet overgenomen van de apen, leeuwen, ratten, honden, adelaars, katten, beren, etc.
Of hebben jullie het overgenomen van mensen met een gemeenschappelijke morele taalgebruik.
Het een sluit het ander niet uit. Een deel wordt cultureel doorgegeven, een deel is genetisch bepaald.
pi_128984065
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  maandag 15 juli 2013 @ 21:46:45 #27
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_128984799
quote:
Als mensen de religieuze moraliteit zoals deze letterlijk beschreven wordt zouden praktiseren dan zouden we nogal een gruwelijke wereld hebben, gok ik. Dan móet het dus ergens vandaan komen. En dat soort moraliteit of morele intuïtie (zie ook Rawls, Dworkin, Nozick bijvoorbeeld) is denk ik de basis voor hoe wij aan concrete morele waarden komen.
Klinkt inderdaad redelijk. Dat zou ook verklaren waarom mensen eerder geneigd zijn om te leven naar de 'goede spreuken'. Dat sluit meer aan bij hun intuïtieve moraliteit.
  maandag 15 juli 2013 @ 21:48:18 #28
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_128984860
quote:
Heel tof, zal het later vanavond gaan bekijken. Thanks!
  maandag 15 juli 2013 @ 21:55:02 #29
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128985155
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 21:03 schreef finsdefis het volgende:
Sam Harris heeft hier inderdaad voor mij een groot inzicht gebracht.
Alleen al daarom is dit topic pure winst. :7
  maandag 15 juli 2013 @ 21:55:28 #30
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_128985172
quote:
Is dit dat debat waar Jacobse van het padje afgaat?
  maandag 15 juli 2013 @ 22:16:03 #31
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_128986181
Ahaja het einde van deel 5 gaat hij los met zijn heftige goulag/nazi preek. Mooi moment was dat.
  maandag 15 juli 2013 @ 22:48:06 #32
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_128987717
Goed en slecht zijn relatief en cultureel gevormd. Wat voor de één goed is kan voor de ander slecht zijn.
pi_128988530
quote:
7s.gif Op maandag 15 juli 2013 19:35 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ook niet. De bijbel als moreel kompas gebruiken is het uitschakelen van je eigen moraliteit en die outsourcen naar een hoger wezen. Het maakt je effectief amoreel. Jij maakt geen beslissingen meer. Die worden voor je gemaakt.
Niet mee eens, een te simpele voorstelling, zeker aangezien er ook in die bijbel consequentie's zitten aan bepaalde gedragingen, in het leven en in het hiernamaals.
pi_128988667
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 21:03 schreef finsdefis het volgende:
Sam Harris heeft hier inderdaad voor mij een groot inzicht gebracht. Dit was altijd één van mijn lacunes als atheïst. In dezen beschouw ik religie dan ook als een voortvloeisel van evolutionaire/sociale processen. Hoewel het moeilijk is hier echt bewijs voor te vinden lijkt het me aannemelijk dat het verklaren van de realiteit en het creëren van sociale cohesie vaak hand in hand gaan en gingen. Religie als proces van evolutie, de ironie :D

Zo ironisch is dat niet, zeker niet als je kijkt naar de oude geloven, sterker nog, die worden gezien als iets wat een voorloper van de evolutietheorie is. Verandering en aanpassing aan de tijdsgeest was toen heel normaal. Vergeet niet dat de oude geloven zo ver terug gaan dat ze bepaalde veranderingen hebben zien gebeuren, dat hebben doorgegeven in hun mondelinge overlevering. Dat was een essentieel onderdeel van die oude geloven.

Dus ironisch, nee, niet voor religie in het algemeen.
  maandag 15 juli 2013 @ 23:10:18 #35
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_128988789
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 17:16 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Een aloud thema maar ik ben er erg benieuwd naar. Waarom komt ons idee van goed en kwaad vandaan als het niet van god komt? Welke ideeën zijn daarover? Zijn er mensen op FOK! met expertise op dit gebied of ken je wetenschappers die hier iets zinnigs over gezegd hebben?
Er zijn boeken vol over dit onderwerp geschreven. De conclusies zijn veelal eender.

hier wat linkjes.
http://minervariaboekrece(...)g-van-de-moraal.html
http://psychologenpraktij(...)ct-als-sociaal-dier/
http://www.maastrichtnet.(...)prong-van-moraliteit

In het kort komt het er op neer dat moraal ontstaat uit ons sociaal gedrag als soort. Moraliteit sterkt de sociale band en het succes daarvan. Je ziet het ook bij verschillende diersoorten, onder andere primaten.

Moraliteit kan verschillen van mens tot mens en van groep tot groep. Conflicten in de moraliteit kunnen dan tot ruzie en oorlog leiden.
  maandag 15 juli 2013 @ 23:20:07 #36
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_128989240
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 23:05 schreef erodome het volgende:

[..]

Niet mee eens, een te simpele voorstelling, zeker aangezien er ook in die bijbel consequentie's zitten aan bepaalde gedragingen, in het leven en in het hiernamaals.
Dat's mijn hele punt. Je volgt orders op uit de bijbel. Je maakt zelf geen beslissingen over wat goed of slecht is. Je maakt hooguit alleen maar een beslissing over het wel of niet opvolgen van orders.
pi_128989335
quote:
7s.gif Op maandag 15 juli 2013 23:20 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Dat's mijn hele punt. Je volgt orders op uit de bijbel. Je maakt zelf geen beslissingen over wat goed of slecht is. Je maakt hooguit alleen maar een beslissing over het wel of niet opvolgen van orders.
Als je zelf beslist of je die orders wel of niet opvolgt dan denk je toch na, dan verschuil je je al niet meer?
En wat nu als je het gewoon geheel en al eens bent met die orders, betekend dat dan dat je er niet over nadenkt, of dat je dat wel hebt gedaan, maar het er gewoon mee eens bent?

Je bent te kort door de bocht met je stelling wat mij betreft... Het is wel makkelijk om gelovigen zo neer te zetten, maar doe je dan niet precies hetzelfde als sommige gelovigen, de ander naar beneden halen om zichzelf als beter neer te zetten?
  maandag 15 juli 2013 @ 23:26:28 #38
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_128989509
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 23:22 schreef erodome het volgende:

[..]

Als je zelf beslist of je die orders wel of niet opvolgt dan denk je toch na, dan verschuil je je al niet meer?
En wat nu als je het gewoon geheel en al eens bent met die orders, betekend dat dan dat je er niet over nadenkt, of dat je dat wel hebt gedaan, maar het er gewoon mee eens bent?

Je bent te kort door de bocht met je stelling wat mij betreft... Het is wel makkelijk om gelovigen zo neer te zetten, maar doe je dan niet precies hetzelfde als sommige gelovigen, de ander naar beneden halen om zichzelf als beter neer te zetten?
Ah. Ik snap waar de crux zit. Ik ga in mijn posts hierboven van het christelijke model uit. Niet van de realiteit. uiteindelijk volgen ook christenen gewoon netjes vanuit hun eigen morele faculteiten seculiere logica op. Maar dat is niet de bedoeling. De bedoeling is dat je naar god luistert via de bijbel. Volgens christenen ben je dan moreel. Maar het ironische is dat je dan juist compleet amoreel bent.
  maandag 15 juli 2013 @ 23:35:05 #39
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_128989854
quote:
7s.gif Op maandag 15 juli 2013 23:26 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ah. Ik snap waar de crux zit. Ik ga in mijn posts hierboven van het christelijke model uit. Niet van de realiteit. uiteindelijk volgen ook christenen gewoon netjes vanuit hun eigen morele faculteiten seculiere logica op. Maar dat is niet de bedoeling. De bedoeling is dat je naar god luistert via de bijbel. Volgens christenen ben je dan moreel. Maar het ironische is dat je dan juist compleet amoreel bent.
liegende gelovigen? DAT DIT KAN!
pi_128990462
Voor mij komt het voornamelijk neer op: behandel de ander zoals jezelf behandeld wilt worden.
  maandag 15 juli 2013 @ 23:52:19 #41
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_128990540
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 23:49 schreef RobbieRonald het volgende:
Voor mij komt het voornamelijk neer op: behandel de ander zoals jezelf behandeld wilt worden.
Dus mensen die er van houden om geslagen tot worden tot ze het safe-word uitschreeuwen... die hebben carte blanche om dat bij anderen te doen?
  dinsdag 16 juli 2013 @ 00:28:18 #42
186587 Byzantynixschii
... .. an odd duck .. ...
pi_128991918
Ik vermoed dat moraal gebaseerd is op individueel egocentrisme.

Het is niet onlogisch om te veronderstellen dat in vroeger tijden toen het survival of the fittest aspect een nog veel belangrijkere factor was bij het overleven dan het nu is, de mensen die expliciet probeerden om samen te leven met bijvoorbeeld een vijandige stam meer kans hadden om te overleven dan de mensen die oorlog gingen voeren. Deze grotere overlevingskans vertaalt zich dan in een grotere kans op vermenigvuldiging en dus het overleven van het gen dat verantwoordelijk is voor het willen samen leven.

Dit kun je volgens mij voor zo'n beetje alle aspecten van de huidige conventionele moraal in onze maatschappij beredeneren. Als je vroeger iets heel stouts deed werd je gedood of verbannen of anderszins belemmerd in je overlevings en vermenigvuldigingskansen.

Het is daarvoor wel een vereiste dat genen daadwerkelijk dit soort gedrag doorgeven, daarover bestaat nog twijfel. Het is natuurlijk ook zo dat ouders hun kinderen beïnvloeden wat ook helpt.
Op maandag 20 augustus 2018 16:30 schreef de_boswachter het volgende:
Je verwijt de ouders overmacht
pi_128995246
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_128996648
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 21:09 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het een sluit het ander niet uit. Een deel wordt cultureel doorgegeven, een deel is genetisch bepaald.
Ineens doemt een beeld voor mijn ogen :9~

quote:
March Of The Penguins
Elke winter vertrekken duizenden keizerpinguins op een ongelooflijke tocht door de meest onherbergzame streek op aarde; Antarctica. Gedreven door instinct ( welke ?) verlaten ze de veilige oceaan en marcheren ze honderden kilometers over het ijs van de Zuidpool. Tijdens hun wekenlange expeditie doorheen de meedogenloze weersomstandigheden van de Pool hebben ze slechts 1 doel voor ogen; de creatie van nieuw leven...
http://www.bol.com/nl/p/march-of-the-penguins/1002004000125392/

Met een warm te houden ei tussen de benen afhankelijk van de partner in de gevarenzone om te overleven.

Wie verzint zoiets, evolutie ? Hoe dan ? ;)

Het heeft wel iets weg van een taakstrafje, generatie op generatie ( het kan ook wel aan mijn wijde verbeelding liggen :+ )

Hoe verklaart evolutie zoiets ?
  dinsdag 16 juli 2013 @ 09:44:43 #45
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128997284
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 09:08 schreef Natural-Cool het volgende:

Met een warm te houden ei tussen de benen afhankelijk van de partner in de gevarenzone om te overleven.

Wie verzint zoiets, evolutie ? Hoe dan ? ;)

Het heeft wel iets weg van een taakstrafje, generatie op generatie ( het kan ook wel aan mijn wijde verbeelding liggen :+ )

Hoe verklaart evolutie zoiets ?
Dit is een inkoppertje... die omgeving biedt 1 cruciaal en heel belangrijk voordeel. Als je er niet uit komt, klik op 'spoiler'. :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_128997718
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 09:44 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit is een inkoppertje... die omgeving biedt 1 cruciaal en heel belangrijk voordeel. Als je er niet uit komt, klik op 'spoiler'. :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De gemeenschappelijke voorouders van de pinguïns ben ik opeens wel benieuwd naar. ;)
Jij hebt een tabel, familie van de vogel of de zalm ?

SPOILER
;)

Vreemde oplossingen in de natuur zijn niet zeldzaam, bij de zalmtocht tegen de stroom in is ook zo een unieke oplossing, evolutie is veelzijdig in aanpak

[ Bericht 4% gewijzigd door Natural-Cool op 16-07-2013 10:23:43 ]
pi_129003294
Je hebt dit

http://nl.wikipedia.org/wiki/Existentialisme

Wetenschap als basis van moralen klinkt meer als geleuter. Ik heb er overigens geen zin om over te discussiëren, dus ik zal verder niet reageren.
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 15:19:21 #48
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_129007764
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 22:48 schreef hoatzin het volgende:
Goed en slecht zijn relatief en cultureel gevormd. Wat voor de één goed is kan voor de ander slecht zijn.
Maar tot op zekere hoogte, toch? Ik bedoel: mensen doden uit de eigen groep wordt door sommige culturen inderdaad niet gewaardeerd ( zoals de onze ) maar in andere al wat meer geaccepteerd ( staten in de VS met de doodstraf ) en in sommige aangemoedigd ( mensenoffers door de Maya's ). Maar bijvoorbeeld zoiets als stelen binnen de eigen groep. Zou er ook maar één gemeenschap geweest zijn waar men ongevraagd elkaars huis/hut/grot binnen kon wandelen en kon pakken wat men wou? Er zullen vast nog meer algemeen gedeelde waarden zijn binnen de mensheid toch?
  dinsdag 16 juli 2013 @ 15:35:05 #49
186587 Byzantynixschii
pi_129008344
quote:
Zou er ook maar één gemeenschap geweest zijn waar men ongevraagd elkaars huis/hut/grot binnen kon wandelen en kon pakken wat men wou? Er zullen vast nog meer algemeen gedeelde waarden zijn binnen de mensheid toch?
Tuurlijk, denk maar eens aan een maatschappij waar slavernij gemeengoed is.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 15:37:53 #50
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_129008452
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 15:19 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Maar tot op zekere hoogte, toch?
Ja daarom heet het betrekkelijk.

Een bekend voorbeeld: De één zijn dood is de ander zijn brood. Een gezegde dat laat zien dat hetgeen slecht is voor iemand juist zeer goed kan uitpakken voor een ander.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 16:03:07 #51
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_129009349
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 15:35 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Tuurlijk, denk maar eens aan een maatschappij waar slavernij gemeengoed is.
Kon je in zo''n maatschappij dan naar hartelust stelen van iedereen? Ook slavendrijvers onderling? Konden die elkaars slaven stelen? Werd dat als 'goed' gezien om te stelen?

Lijkt mij niet. Een slaaf was bezit. Bezit jat je niet. Waarom niet? En hoe is dat zo gekomen? Dat is mijn vraag!

SPOILER
  dinsdag 16 juli 2013 @ 16:59:48 #52
325253 MrMofo
perspicere
pi_129011478
Vroegah voor de tijd van goden en monsters was goed wat werkte (bv voedsel onderdak enz) en slecht wat niet werkte (bv een sabeltandtijger).

Toen kwam het geloof gij zult enz

En nu heb je het zogenaamde atheïstische moraal die ik teveel op het christelijke moraal vindt lijken.
Wat zijn ze oh zo 'vrije geesten' :P
This is not about heroes, nor is it about deeds, or lands or anything about glory, honor, might, majesty, dominion or power... except war. Above all I am not concerned with poetry, my subject is war, and the pity of war. The poetry is in the pity...
pi_129013054
Precies; goed is voor mij wat praktisch is of waar ik daadwerkelijk - direct of indirect - wat aan heb. Kwaad het tegenovergestelde. Je kunt je ook afvragen of er iets als goed en kwaad bestaat. Misschien geeft het een bepaalde houvast in het leven, maar in principe zijn we ontstaan door de wetten van natuur en is het idee van 'goed en kwaad' er met de haren bijgesleept.
Lang leve de aanvoegende wijs!
  dinsdag 16 juli 2013 @ 17:42:32 #54
186587 Byzantynixschii
pi_129013202
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 16:03 schreef Uitstekelbaars het volgende:

[..]

Kon je in zo''n maatschappij dan naar hartelust stelen van iedereen? Ook slavendrijvers onderling? Konden die elkaars slaven stelen? Werd dat als 'goed' gezien om te stelen?

Lijkt mij niet. Een slaaf was bezit. Bezit jat je niet. Waarom niet? En hoe is dat zo gekomen? Dat is mijn vraag!

Je kon gewoon stelen van slaven aangezien die geen of nauwelijks bezit mochten hebben. Ergo, het feit dat er een groep mensen werd uitgesloten van de op dat moment heersende moraal geeft het al aan dat er geen sprake is van een absolute moraal.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 17:43:36 #55
186587 Byzantynixschii
pi_129013246
Denk bijvoorbeeld ook eens aan Robin Hood. Die stal van de rijken om het aan de armen te geven, ook dat is een uitzondering op de heersende moraal.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 17:47:46 #56
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_129013392
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 17:42 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Je kon gewoon stelen van slaven aangezien die geen of nauwelijks bezit mochten hebben. Ergo, het feit dat er een groep mensen werd uitgesloten van de op dat moment heersende moraal geeft het al aan dat er geen sprake is van een absolute moraal.
Ik zou eerder zeggen dan dat slaven een uitzondering op de heersende moraal waren. Want van elkaar zouden de slavendrijvers niet stelen. Slaven werden gedegenereerd tot bezit en niet gezien als volwaardig mens. Aanname: zou dat betekenen dat er een algehele consensus was over dat je volwaardige mensen niet als bezit mag hebben ( zoals blanken ) maar zwarte mensen wel?

Zou dat betekenen dat er bijvoorbeeld een heersende moraliteit was met betrekking tot iets als volwaardige gelijke? Doe uw volwaardige gelijke niet aan waarvan gij niet wil dat het u geschiedt, maar bij de rest? Ach dat zijn toch maar minderwaardigen/bezit/zondaars/leden van die andere cro-magnongroep die ik toch al niet mocht omdat ze ons hert laatst gejat hadden!

Zou het daar inzitten? In de hokjes-indeling?
  dinsdag 16 juli 2013 @ 17:49:18 #57
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_129013452
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 17:43 schreef Byzantynixschii het volgende:
Denk bijvoorbeeld ook eens aan Robin Hood. Die stal van de rijken om het aan de armen te geven, ook dat is een uitzondering op de heersende moraal.
Goed voorbeeld! Misschien omdat hij 'de rijken' niet als volwaardige mensen zag ten opzichte van zijn 'armen' die aan het lijden waren? Ach, 'De Rijken' hebben toch genoeg ( dus daar gelden andere regels voor dan wat eigenlijk de heersende moraal is namelijk: van elkaars zooi afblijven ).
  dinsdag 16 juli 2013 @ 17:52:05 #58
186587 Byzantynixschii
pi_129013557
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 17:47 schreef Uitstekelbaars het volgende:

[..]

Ik zou eerder zeggen dan dat slaven een uitzondering op de heersende moraal waren. Want van elkaar zouden de slavendrijvers niet stelen. Slaven werden gedegenereerd tot bezit en niet gezien als volwaardig mens. Aanname: zou dat betekenen dat er een algehele consensus was over dat je volwaardige mensen niet als bezit mag hebben ( zoals blanken ) maar zwarte mensen wel?
Vanuit welk oogpunt je het ook wilt zien, het blijft een uitzondering en dus kun je niet spreken van een absolute moraal.

quote:
Zou dat betekenen dat er bijvoorbeeld een heersende moraliteit was met betrekking tot iets als volwaardige gelijke? Doe uw volwaardige gelijke niet aan waarvan gij niet wil dat het u geschiedt, maar bij de rest? Ach dat zijn toch maar minderwaardigen/bezit/zondaars/leden van die andere cro-magnongroep die ik toch al niet mocht omdat ze ons hert laatst gejat hadden!

Zou het daar inzitten? In de hokjes-indeling?
Ik denk het niet. Er zijn ook mensen die vinden dat de wereld een survival of the fittest zou moeten zijn en derhalve een puur egoïstische free for all willen nastreven.

Een absolute moraal bestaat alleen als er sprake is van een bepaalde overtuiging die elk wezen heeft, zonder uitzondering en dat is gewoon niet zo.

Natuurlijk zijn er opvattingen die het overgrote deel van de mensheid heeft, maar je hebt altijd overal uitzonderingen op.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 17:53:04 #59
186587 Byzantynixschii
pi_129013582
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 17:49 schreef Uitstekelbaars het volgende:

[..]

Goed voorbeeld! Misschien omdat hij 'de rijken' niet als volwaardige mensen zag ten opzichte van zijn 'armen' die aan het lijden waren? Ach, 'De Rijken' hebben toch genoeg ( dus daar gelden andere regels voor dan wat eigenlijk de heersende moraal is namelijk: van elkaars zooi afblijven ).
Volgens mij zag Hood de rijken wel als volwaardig, maar had hij een probleem met de manier waarop zij belastingen aan het heffen waren van de armen.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 17:55:56 #60
325253 MrMofo
perspicere
pi_129013674
Maar is het niet het recht van de sterkste die op deze wereld geldt?
This is not about heroes, nor is it about deeds, or lands or anything about glory, honor, might, majesty, dominion or power... except war. Above all I am not concerned with poetry, my subject is war, and the pity of war. The poetry is in the pity...
  dinsdag 16 juli 2013 @ 18:42:40 #61
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129015186
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 17:55 schreef MrMofo het volgende:
Maar is het niet het recht van de sterkste die op deze wereld geldt?
Nope.

"Sterkste" is een foutieve interpretatie van "fittest".
  dinsdag 16 juli 2013 @ 18:44:04 #62
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129015227
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 13:18 schreef Mathemaat het volgende:
Wetenschap als basis van moralen klinkt meer als geleuter. Ik heb er overigens geen zin om over te discussiëren, dus ik zal verder niet reageren.
Waarom trek je dan je mond open? :')
pi_129015702
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 18:44 schreef Molurus het volgende:

[..]

Waarom trek je dan je mond open? :')
Omdat je mening geven iets anders is dan discussiëren...
  dinsdag 16 juli 2013 @ 19:01:29 #64
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129015764
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 18:59 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Omdat je mening geven iets anders is dan discussiëren...
Je uitspraak is geen mening, maar een waarheidsclaim. Je gooit een claim de wereld in en verklaart dat je op voorhand niet bereid bent die te verdedigen.

Sja....
pi_129015803
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 19:01 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je uitspraak is geen mening, maar een waarheidsclaim. Je gooit een claim de wereld in en verklaart dat je op voorhand niet bereid bent die te verdedigen.

Sja....
Een waarheidsclaim kan ook een mening zijn.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 19:03:05 #66
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129015825
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 19:02 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Een waarheidsclaim kan ook een mening zijn.
Nee.

"Ik vind blauw een mooie kleur". Dat is een mening. En niemand zal je ooit vragen zoiets te verdedigen.
pi_129015868
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 19:03 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nee.

"Ik vind blauw een mooie kleur". Dat is een mening. En niemand zal je ooit vragen zoiets te verdedigen.
"Blauw is een mooie kleur."

Is dit dan een waarheidsclaim?
  dinsdag 16 juli 2013 @ 19:07:13 #68
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129015964
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 19:04 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

"Blauw is een mooie kleur."

Is dit dan een waarheidsclaim?
Nee, dat is een mening. Ik heb het gevoel dat ik mijzelf herhaal voor een kleuter.

De tijd die je nu besteedt aan dit infantiele geleuter had je trouwens ook kunnen besteden aan een pleidooi voor je claim. Dat zou ook meer on topic zijn.
pi_129016116
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 19:07 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nee, dat is een mening. Ik heb het gevoel dat ik mijzelf herhaal voor een kleuter.
"Moralen gebaseerd op wetenschap is geleuter."

Hier heb je dan ook een mening, want de zin heeft dezelfde zinsopbouw.
quote:
De tijd die je nu besteedt aan dit infantiele geleuter had je trouwens ook kunnen besteden aan een pleidooi voor je claim.
Als jij dit ziet al geleuter, dan weet ik al dat het zinloos is om met je discussiëren.
quote:
Dat zou ook meer on topic zijn.
Je bent degene die iets vroeg aan mij en op mijn antwoord inging.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 19:13:17 #70
325253 MrMofo
perspicere
pi_129016179
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 18:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nope.

"Sterkste" is een foutieve interpretatie van "fittest".
Kom met argumenten niet met filmpjes, ik bedoel is niets filosofisch aan youtubedumpjes. :)
  dinsdag 16 juli 2013 @ 19:21:21 #71
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129016458
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 19:13 schreef MrMofo het volgende:

[..]

Kom met argumenten niet met filmpjes, ik bedoel is niets filosofisch aan youtubedumpjes. :)
Zeker binnen een sociale soort gaat het niet over het sterkste individu, maar over hoe succesvol jouw groep is en de mate waarin jouw genen (of die nu in jou aanwezig zijn of in anderen!) daaraan hebben bijgedragen. Ons succes is grotendeels te danken aan onderlinge samenwerking, niet aan individuele kracht.

Maar goed, die documentaire legt dat beter uit dan ik ooit zou kunnen. Compleet met concrete experimenten die deze principes aantonen.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 19:23:45 #72
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129016549
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 19:11 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

"Moralen gebaseerd op wetenschap is geleuter."

Hier heb je dan ook een mening, want de zin heeft dezelfde zinsopbouw.
De centrale stelling in dit topic is dat wetenschap een goede en betrouwbare basis voor moraliteit kan zijn. Die stelling is eenvoudig wel of niet waar, en ongeacht is dat empirisch toetsbaar. Jouw uitspraak "dat is geleuter" is daarmee geen mening maar een waarheidsclaim.

Maar goed, ik kan me nog steeds niet onttrekken aan de indruk dat je aan het trollen bent om te vermijden dat je deze uitspraak moet verdedigen. Voor het moment heb ik het daar wel mee gehad.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 19:55:18 #73
325253 MrMofo
perspicere
pi_129017730
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 19:21 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zeker binnen een sociale soort gaat het niet over het sterkste individu, maar over hoe succesvol jouw groep is en de mate waarin jouw genen (of die nu in jou aanwezig zijn of in anderen!) daaraan hebben bijgedragen. Ons succes is grotendeels te danken aan onderlinge samenwerking, niet aan individuele kracht.

Maar goed, die documentaire legt dat beter uit dan ik ooit zou kunnen. Compleet met concrete experimenten die deze principes aantonen.
Ik heb het over het "recht" zoals gebruikt in sociologische en antropologische context.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 20:07:24 #74
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129018107
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 19:55 schreef MrMofo het volgende:

[..]

Ik heb het over het "recht" zoals gebruikt in sociologische en antropologische context.
Daar heb ik het ook over. "Het recht van de sterkste" is een uitspraak over situaties waarin het sterkste zijn wordt beloond. De context van een menselijke maatschappij in het algemeen valt daar niet onder. Om succes te hebben in onze maatschappij tellen andere kwaliteiten veel zwaarder. Waaronder dus de bereidheid om samen te werken en anderen iets te gunnen.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 20:15:53 #75
325253 MrMofo
perspicere
pi_129018363
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 20:07 schreef Molurus het volgende:

[..]

Daar heb ik het ook over. "Het recht van de sterkste" is een uitspraak over situaties waarin het sterkste zijn wordt beloond. De context van een menselijke maatschappij in het algemeen valt daar niet onder. Om succes te hebben in onze maatschappij tellen andere kwaliteiten veel zwaarder. Waaronder dus de bereidheid om samen te werken en anderen iets te gunnen.
Het geldt zeker voor onze maatschappij. Het zijn de slimste die het verste schoppen in onze maatschappij en rijk zijn wilt ook wel soms helpen. Maar dit gaat beetje offtopic ik ga dat filmpje nog bekijken en misschien maak ik een topic aan als ik behoefte heb om hier verder op in te gaan.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 20:16:52 #76
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129018390
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 20:15 schreef MrMofo het volgende:

[..]

Het geldt zeker voor onze maatschappij. Het zijn de slimste die het verste schoppen in onze maatschappij en rijk zijn wilt ook wel soms helpen. Maar dit gaat beetje offtopic ik ga dat filmpje nog bekijken en misschien maak ik een topic aan als ik behoefte heb om hier verder op in te gaan.
Prima! ^O^
  dinsdag 16 juli 2013 @ 21:28:38 #77
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_129021606
quote:
Vanuit welk oogpunt je het ook wilt zien, het blijft een uitzondering en dus kun je niet spreken van een absolute moraal.
Waarom niet? Het is een zelfverkozen uitzondering op een regel die hen anders ervan had weerhouden om ze als slaven te houden. Als de slavendrijvers toen vonden dat alle mensen ( inclusief donkere mensen ) volwaardige mensen zouden zijn, zouden ze deze dan nog als slaven houden?

Zou jij een donker iemand als slaaf houden? Nee ( hoop ik maar even :P ). Waarom niet? Omdat het een persoon is. En personen hebben rechten -> daar heb je je objectieve moraal. Wie je ook bent, waar je ook vandaan komt, een persoon is een gelijke van je dus die kan je niet als slaaf houden.

Maar als je ervoor kiest om die persoon niet als persoon te zien maar als: 'maar een neger die minderwaardig is' dan plaats je diegene in een bijzondere categorie. Wat gij niet wilt....bestond toen ook al. Alleen werden slaven niet als 'een ander' gezien want dat sloeg op andere 'mensen' niet op wilden en halve apen...

Ik speculeer nu een beetje hè? Maar het lijkt mij daarom logisch dat Hitler de joden en andere mensen die hij niet mocht untermenschen noemde. Niet omdat hij geen moraal had, maar juist omdat hij op die manier hele groepen mensen die hij anders rechten toe moest kennen een nieuwe status kon geven die hun mensonterende behandeling kon rechtvaardigen. En zo konden de nazi's zichzelf weer in de spiegel kijken. Het waren toch immers geen übermenschen?

quote:
Ik denk het niet. Er zijn ook mensen die vinden dat de wereld een survival of the fittest zou moeten zijn en derhalve een puur egoïstische free for all willen nastreven.
Klopt. Je hebt ook eenlingen die overal schijt aan hebben. Maar over het algemeen staan groepen sterker dan eenlingen. Dat zie je tegenwoordig ook nog overal. Dat betekent dat groepen 'fitter' zijn dan eenlingen. Daarnaast zijn er voor elk egoïstisch persoon 100 mensen die aansluiting zoeken bij een groep. Maakt niet uit welke, zolang ze maar ergens bij horen. Door dat soort behoeftes zullen groepen hun aanzuigwerking blijven behouden en sta je gemiddeld een stuk sterker als je daar bij hoort dan wanneer je alleen op je zolderkamer zit te kniezen de rest van je leven ( zoals ik :P ).

Vaak zie je ook dat mensen bereid zijn om offers te brengen voor een bepaalde groep. Soms klein ( ik moet die en die broek of telefoon hebben om erbij te horen ) en soms groot ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Jim_Jones ). Dat hoeft niemand je te vertellen en eigenlijk accepteert iedereen dat wel in meer of mindere mate. Mensen doen dus heel veel om bij een groep te horen en als ze er eenmaal inzitten dan is het 'wij tegen de rest'.

quote:
Volgens mij zag Hood de rijken wel als volwaardig, maar had hij een probleem met de manier waarop zij belastingen aan het heffen waren van de armen.
Maar hij wist best dat het stelen opzich verkeerd was. Hij kon het in dit geval zien als een uitzondering. Maar wel op de regel waarvan hij zich al bewust was. Immers, hij zou niet van iedereen stelen. En hij zou zelfs niet van de rijken stelen als het niet nodig of rechtvaardig was geweest in zijn ogen. Toch?

Zoiets als wat Sam Harris beschrijft met schaken.
quote:
De regel:'' verlies je koningin niet '' is gewoon een goede regel. Maar soms is je koningin opofferen het beste wat je kan doen.''
  dinsdag 16 juli 2013 @ 21:49:03 #78
186587 Byzantynixschii
pi_129022701
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 21:28 schreef Uitstekelbaars het volgende:

[..]

Waarom niet? Het is een zelfverkozen uitzondering op een regel die hen anders ervan had weerhouden om ze als slaven te houden. Als de slavendrijvers toen vonden dat alle mensen ( inclusief donkere mensen ) volwaardige mensen zouden zijn, zouden ze deze dan nog als slaven houden?
Is dat niet juist de crux? Zelfverkozen? Een absolute moraal zou juist inhouden dat je niet in staat bent om die keuze te maken.

quote:
Zou jij een donker iemand als slaaf houden? Nee ( hoop ik maar even :P ). Waarom niet? Omdat het een persoon is. En personen hebben rechten -> daar heb je je objectieve moraal. Wie je ook bent, waar je ook vandaan komt, een persoon is een gelijke van je dus die kan je niet als slaaf houden.
Nou als ik toevallig een paar 100 jaar terug was geboren op een grote plantage in South Carolina dan had ik daar dus misschien heel anders over gedacht.

quote:
Maar als je ervoor kiest om die persoon niet als persoon te zien maar als: 'maar een neger die minderwaardig is' dan plaats je diegene in een bijzondere categorie. Wat gij niet wilt....bestond toen ook al. Alleen werden slaven niet als 'een ander' gezien want dat sloeg op andere 'mensen' niet op wilden en halve apen...
Precies, ergo: geen absolute moraal.

quote:
Ik speculeer nu een beetje hè? Maar het lijkt mij daarom logisch dat Hitler de joden en andere mensen die hij niet mocht untermenschen noemde. Niet omdat hij geen moraal had, maar juist omdat hij op die manier hele groepen mensen die hij anders rechten toe moest kennen een nieuwe status kon geven die hun mensonterende behandeling kon rechtvaardigen. En zo konden de nazi's zichzelf weer in de spiegel kijken. Het waren toch immers geen übermenschen?
Ergo: geen absolute moraal.

[..]

quote:
Klopt. Je hebt ook eenlingen die overal schijt aan hebben. Maar over het algemeen staan groepen sterker dan eenlingen.
Dat is voor de vraagstelling natuurlijk irrelevant.

quote:
Dat zie je tegenwoordig ook nog overal. Dat betekent dat groepen 'fitter' zijn dan eenlingen. Daarnaast zijn er voor elk egoïstisch persoon 100 mensen die aansluiting zoeken bij een groep. Maakt niet uit welke, zolang ze maar ergens bij horen. Door dat soort behoeftes zullen groepen hun aanzuigwerking blijven behouden en sta je gemiddeld een stuk sterker als je daar bij hoort dan wanneer je alleen op je zolderkamer zit te kniezen de rest van je leven ( zoals ik :P ).
Dat klopt.

quote:
Vaak zie je ook dat mensen bereid zijn om offers te brengen voor een bepaalde groep. Soms klein ( ik moet die en die broek of telefoon hebben om erbij te horen ) en soms groot ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Jim_Jones ). Dat hoeft niemand je te vertellen en eigenlijk accepteert iedereen dat wel in meer of mindere mate. Mensen doen dus heel veel om bij een groep te horen en als ze er eenmaal inzitten dan is het 'wij tegen de rest'.
Dat offer wordt niet gebracht voor de groep maar met als doel om er bij te horen. Dat is dus puur individueel egocentrisme. :Y

quote:
Maar hij wist best dat het stelen opzich verkeerd was.
Hij wist dat het strafbaar was. Maar ik weet vrij zeker dat hij het niet verkeerd vond.

quote:
Hij kon het in dit geval zien als een uitzondering. Maar wel op de regel waarvan hij zich al bewust was. Immers, hij zou niet van iedereen stelen. En hij zou zelfs niet van de rijken stelen als het niet nodig of rechtvaardig was geweest in zijn ogen. Toch?
Ik denk het niet. De 'bad guys' uit het verhaal van Hood vonden het dan weer geen enkel probleem om te stelen van wie dan ook.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 22:17:41 #79
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_129024151
quote:
Is dat niet juist de crux? Zelfverkozen? Een absolute moraal zou juist inhouden dat je niet in staat bent om die keuze te maken.
Zo zie ik dat niet. De absolute moraal is 'wees lief voor andere mensen' als jij als slavenhandelaar dan doelbewust zegt: 'ja, maar dat daar is geen mens.' Dan ben je je toch enorm bewust van de objectieve moraal? En daardoor kan die handeling ook als verkeerd worden gezien. Die indeling klopte namelijk niet en het handelen van een slavendrijver was gewoon in strijd met de objectieve moraal die hij ook bezat, anders had hij hem niet met die constructie hoeven ontwijken. Pas toen mensen elkaar ( of de machthebbers die de wetten maakten) ervan konden overtuigen dat zwarte mensen ook onder die objectieve norm vielen, werd het eerbiedigen van norm weer voor iedereen praktijk. Maar de moraliteit zelf was in de tussentijd nooit weggeweest.

quote:
Nou als ik toevallig een paar 100 jaar terug was geboren op een grote plantage in South Carolina dan had ik daar dus misschien heel anders over gedacht.
Bedoel je als slaaf of als slavendrijver?

quote:
Precies, ergo: geen absolute moraal.
Hoezo? Het gaat toch om hoe we met elkaar als mensen omgaan? Ik bedoel: met stenen gaan we weer heel anders om. Die kun je min of meer gewoon in het rond gooien. Met mensen niet. Maar als jij besluit om sommige mensen meer richting de stenen te classificeren dan waar ze eigenlijk horen, ben je toch doelbewust de algemene norm aan het overschrijden die anders zou gelden? De regel bestaat al. Je kan voor jezelf een rechtvaardiging verzinnen om hem te breken. En de een zal het misschien eerder gerechtvaardigd vinden om hem te breken dan de ander. En is een mogelijke oplossing zoals slavendrijvers en nazi's deden om het subject buiten de regel te plaatsen. Maar desondanks bestaat de regel toch nog steeds?

In het begin waren de nazi's zo overtuigd van hun gelijk dat ze zelfs een Joodse professor ontvoerden om hun ideeën met hem op filosofisch niveau te bediscussiëren ( heb ik uit een boek dus weet niet zeker of het waar is maar dat is even irrelevant ). Dus zij vonden zelf dat ze de uitzondering voor de joden op terechte gronden gemaakt hadden. Dat kan. Ik kan ook vinden dat iemand in mijn ogen dood moet. Maar dat is mijn subjectieve mening waarvoor ik argumenten heb om de algemene norm: ''niet iemand doodmaken'' meen te mogen breken.

Maar waarom denk je dat de andere landen ingrepen? Waarom denk je dat de nazi's uiteindelijk veroordeeld werden? Omdat de objectieve moraal het niet toestond. Ok en voor eigenbelang enz enz maar het is maar een voorbeeld hè? Focus hier maar op: omdat een regel gebroken wordt betekent het niet dat de regel niet bestaat.

quote:
Dat offer wordt niet gebracht voor de groep maar met als doel om er bij te horen. Dat is dus puur individueel egocentrisme
Dan heb je dus een groep mensen bij elkaar. Uit eigenbelang, dat is zeker. In een groep overleef je zelf het beste. Maar in wat voor groep? Niet in een groep waarvan de leden elkaar constant de hersens in slaan. Dan kun je beter in je eentje verder. Het moet een groep zijn die voor elkaar zorgt. Waar je je veilig voelt. Die wat voor JOU als individu kan betekenen. Waar dus regels heersen zoals: help elkaar. Of: vermoord elkaar niet. Of: loop niet bij elkaar de grot in en uit om shit van mekaar af te pakken. Zo'n groep gaat het niet redden.

quote:
Hij wist dat het strafbaar was. Maar ik weet vrij zeker dat hij het niet verkeerd vond.
Omdat hij voor zichzelf een uitzondering had gevonden om het goed te praten. Maar als er een derde objectieve partij bij was hadden ze hem op moeten pakken want stelen is per definitie verkeerd. Wat je je ook in je hoofd haalt.

quote:
Ik denk het niet. De 'bad guys' uit het verhaal van Hood vonden het dan weer geen enkel probleem om te stelen van wie dan ook.
Daarom zijn zij ook degenen die de rol van de bad guys uitbeelden, denk ik. :P Ook grappig trouwens dat iedereen dat zo ziet. Dat geeft ook al wat aan toch? Nergens in de film wordt uitgelegd wie goed en wie slecht is, en toch weten we dat allemaal nadat we hem gezien hebben. Niemand is voor de koning. Dat Robin Hood sympathie opwekt met zijn eigen subjectieve rechtvaardiging voor de objectieve norm doet daar niet aan af. Dat heeft meer te maken met dat we stiekem ook wel van rebelse types houden. Maar dat zegt niks over dat stelen in het algemeen een goede daad zou zijn.

SPOILER
  dinsdag 16 juli 2013 @ 22:47:25 #80
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_129025864
Even een toevoeging die nu in me opkomt. Naar aanleiding van deze zin:
quote:
Een absolute moraal zou juist inhouden dat je niet in staat bent om die keuze te maken.
Hier ben ik het toch niet mee eens. Een absolute moraal betekent dat hij altijd geldt, maar niet dat hij altijd voorrang heeft in de praktijk. Er kan in positieve en negatieve zin van afgeweken worden. Dat doet verder niks af aan het feit dat het een prima richtlijn is. Misschien wel de beste.

Voorbeeldje: de objectieve moraal kan zijn: blijf van elkaars zooi af. Hartstikke goede regel. Iedereen is het er mee eens als je het ze op de man af zou vragen. Een groep die zo leeft kan een gezonde samenleving neerzetten. Maar wat als je een brandweerman bent en je moet naar binnen om iemand te redden maar de deur is op slot? Moet je dan volgens de objectieve moraal bevriezen omdat je niet aan de deur mag zitten? Dat is een positieve uitzondering op de regel, om de boel dan toch maar in te trappen. Verandert niks aan dat het een goede regel is om bij te leven.

Zelfde als met stelen. Van elkaars spullen afblijven is een goede regel. Maar als jouw holenmens-kamp overvallen wordt door sabeltandtijgers ( weet ik veel :P ) en de speren liggen nog in de grot van je cro-magnon-collega dan is het niet handig dat je denkt: oei, objectieve regel is: stelen mag niet, dus ik moet het met mijn blote handen proberen.

Flexibiliteit is daarbij dus noodzakelijk. Maar de norm blijft gewoon intact. Net als wat er tegenwoordig gebeurt. Dan mag je achteraf gaan vertellen aan de rechter waarom jij het gerechtvaardigd vond om de algemene norm te overtreden, waarvan je waarschijnlijk zelf vindt dat hij in het algemeen prima is. Alleen gold hij even niet voor jou om reden X...

Als je een veroordeelde dief zou vragen of hij zou vinden dat de regel: je mag niet stelen opgeheven zou worden, zou hij waarschijnlijk ontkennend antwoorden omdat anders de hele maatschappij alles bij elkaar gaat stelen in plaats van ( in het algemeen ) werken voor zijn geld.
pi_129026240
quote:
7s.gif Op maandag 15 juli 2013 17:25 schreef SpecialK het volgende:

[..]

vanaf die post een discussie met man1986

F&L / Goed debat tussen evolutionisten en creationisten #2
Hoe komt het dan dat in bepaalde landen verkrachting een bijna normale zaak is?

Lijkt mij niet dat dat soort landen toevallig vol zitten met psychopaten.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 23:00:40 #82
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_129026575
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 22:54 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Hoe komt het dan dat in bepaalde landen verkrachting een bijna normale zaak is?

Lijkt mij niet dat dat soort landen toevallig vol zitten met psychopaten.
Zijn dat toevallig landen met lage sociale cohesie? Zoals (burger)oorlogsgebieden?
pi_129026627
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 23:00 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Zijn dat toevallig landen met lage sociale cohesie? Zoals (burger)oorlogsgebieden?
Ja, maar dat toont toch aan dat ons moreel denken heel erg afhankelijk is van de situatie waarin wij ons begeven?
  dinsdag 16 juli 2013 @ 23:05:23 #84
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_129026856
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 23:01 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ja, maar dat toont toch aan dat ons moreel denken heel erg afhankelijk is van de situatie waarin wij ons begeven?
Het toont aan dat moraliteit en moreel denken een hogere prioriteit wordt binnen een sociale context. Morele conclusies veranderen niet maar de behoefte om je er aan te houden is opvoeding en situatie afhankelijk.
pi_129027004
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 23:05 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Het toont aan dat moraliteit en moreel denken een hogere prioriteit wordt binnen een sociale context. Morele conclusies veranderen niet maar de behoefte om je er aan te houden is opvoeding en situatie afhankelijk.
Uhu.. dan is die "moraliteit" dus helemaal niet aangeboren. Slechts ons vermogen om ons er naartoe te gedragen zoals "empathie" is voor een groot deel aangeboren.

Maar wanneer een mens in een situatie komt van leed en ellende, zie je vaak weinig terug van die empathie. En dan vooral bij mannen, met verkrachtingen enz. Zie bijvoorbeeld Congo.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 23:09:00 #86
186587 Byzantynixschii
pi_129027051
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 22:17 schreef Uitstekelbaars het volgende:

[..]

Zo zie ik dat niet. De absolute moraal is 'wees lief voor andere mensen' als jij als slavenhandelaar dan doelbewust zegt: 'ja, maar dat daar is geen mens.' Dan ben je je toch enorm bewust van de objectieve moraal? En daardoor kan die handeling ook als verkeerd worden gezien. Die indeling klopte namelijk niet en het handelen van een slavendrijver was gewoon in strijd met de objectieve moraal die hij ook bezat, anders had hij hem niet met die constructie hoeven ontwijken. Pas toen mensen elkaar ( of de machthebbers die de wetten maakten) ervan konden overtuigen dat zwarte mensen ook onder die objectieve norm vielen, werd het eerbiedigen van norm weer voor iedereen praktijk. Maar de moraliteit zelf was in de tussentijd nooit weggeweest.
Tsja, ik zie niet in waarom het uitmaakt welke constructie, of beter gezegd justificatie, er wordt gehanteerd. Feit blijft dat de moraal niet absoluut is. Volgens jouw stelling kun je ook prima moordenaar zijn en toch aanharken bij een absolute moraal. De moordenaar kan immers vinden dat moorden niet mag, maar dta hij de uitzondering op de regel vormt met de justificatie dat hij een übermensch is en andere mensen niet.

[..]

quote:
Bedoel je als slaaf of als slavendrijver?
Slavendrijver in dit geval, die wijkt immers af van de moraal.

quote:
Hoezo? Het gaat toch om hoe we met elkaar als mensen omgaan? Ik bedoel: met stenen gaan we weer heel anders om. Die kun je min of meer gewoon in het rond gooien. Met mensen niet. Maar als jij besluit om sommige mensen meer richting de stenen te classificeren dan waar ze eigenlijk horen, ben je toch doelbewust de algemene norm aan het overschrijden die anders zou gelden? De regel bestaat al. Je kan voor jezelf een rechtvaardiging verzinnen om hem te breken. En de een zal het misschien eerder gerechtvaardigd vinden om hem te breken dan de ander. En is een mogelijke oplossing zoals slavendrijvers en nazi's deden om het subject buiten de regel te plaatsen. Maar desondanks bestaat de regel toch nog steeds?
Die regel bestaat ook als maar een persoon zich er aan houdt en de rest van de wereld niet, dus in hoeverre is dat relevant.

Waar het om gaat bij absolute moraal is de vraag of ieder mens zich ten alle tijde aan één en dezelfde onveranderlijke regel houdt en dat is niet zo.

quote:
In het begin waren de nazi's zo overtuigd van hun gelijk dat ze zelfs een Joodse professor ontvoerden om hun ideeën met hem op filosofisch niveau te bediscussiëren ( heb ik uit een boek dus weet niet zeker of het waar is maar dat is even irrelevant ). Dus zij vonden zelf dat ze de uitzondering voor de joden op terechte gronden gemaakt hadden. Dat kan. Ik kan ook vinden dat iemand in mijn ogen dood moet. Maar dat is mijn subjectieve mening waarvoor ik argumenten heb om de algemene norm: ''niet iemand doodmaken'' meen te mogen breken.
Tsja en? Die regel is alleen maar 'algemeen' omdat toevallig heel veel mensen nu die regel aanhouden. Maar niet iedereen. Dus geen absolute moraal.

quote:
Maar waarom denk je dat de andere landen ingrepen? Waarom denk je dat de nazi's uiteindelijk veroordeeld werden? Omdat de objectieve moraal het niet toestond.
Nee, omdat de nazi's het volkerenrecht schonden. Die wetgeving is gebaseerd op conventie. Dus gewoon op meerderheid. Dat is niet objectief maar gewoon een kwestie van democratie. Als de nazi's hun etnische zuiveringen een paar jaar eerder hadden uitgevoerd hadden andere landen, die niet direct in oorlog waren, zich daar niet om bekommerd.

quote:
Ok en voor eigenbelang enz enz maar het is maar een voorbeeld hè? Focus hier maar op: omdat een regel gebroken wordt betekent het niet dat de regel niet bestaat.
Maar regels zijn gewoon een menselijk concept.

quote:
Dan heb je dus een groep mensen bij elkaar. Uit eigenbelang, dat is zeker. In een groep overleef je zelf het beste. Maar in wat voor groep? Niet in een groep waarvan de leden elkaar constant de hersens in slaan. Dan kun je beter in je eentje verder.
Tenzij jij de sterkste bent.

quote:
Het moet een groep zijn die voor elkaar zorgt. Waar je je veilig voelt. Die wat voor JOU als individu kan betekenen. Waar dus regels heersen zoals: help elkaar. Of: vermoord elkaar niet. Of: loop niet bij elkaar de grot in en uit om shit van mekaar af te pakken. Zo'n groep gaat het niet redden.
Die kans is klein ja, daarom denk ik ook dat de mensen die de genen bezaten die hun deed socialiseren een groter kans maakten op overleving en dus vermenigvuldiging en dus om die genen door te geven.

quote:
Omdat hij voor zichzelf een uitzondering had gevonden om het goed te praten. Maar als er een derde objectieve partij bij was hadden ze hem op moeten pakken want stelen is per definitie verkeerd. Wat je je ook in je hoofd haalt.
Als stelen per definitie verkeerd zou zijn dan kan die uitzondering dus ook niet bestaan.

quote:
Daarom zijn zij ook degenen die de rol van de bad guys uitbeelden, denk ik. :P Ook grappig trouwens dat iedereen dat zo ziet. Dat geeft ook al wat aan toch? Nergens in de film wordt uitgelegd wie goed en wie slecht is, en toch weten we dat allemaal nadat we hem gezien hebben. Niemand is voor de koning. Dat Robin Hood sympathie opwekt met zijn eigen subjectieve rechtvaardiging voor de objectieve norm doet daar niet aan af. Dat heeft meer te maken met dat we stiekem ook wel van rebelse types houden. Maar dat zegt niks over dat stelen in het algemeen een goede daad zou zijn.
Ik raak je toch een beetje kwijt hoor. Er zit een onverenigbare tegenstelling in jouw verhaal. Je vindt het wel ok dat er uitzonderingen op een regel zijn maar toch vind je ook dat de regel altijd goed is?

In mijn ogen is het gewoon heel simpel; absolute moraal veronderstelt dat er moraal is die ieder mens ten alle tijde zal willen volgen en dat is gewoon, aantoonbaar, niet het geval.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 23:13:29 #87
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_129027307
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 23:08 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Uhu.. dan is die "moraliteit" dus helemaal niet aangeboren. Slechts ons vermogen om ons er naartoe te gedragen zoals "empathie" is voor een groot deel aangeboren.
Moraliteit is aangeboren in de zin dat het zelfs na een periode van compleet gebrek aan moraliteit vanzelf terug komt in een stabiele samenleving. Omdat het inate is in onze individuele breinen.

quote:
Maar wanneer een mens in een situatie komt van leed en ellende, zie je vaak weinig terug van die empathie. En dan vooral bij mannen, met verkrachtingen enz. Zie bijvoorbeeld Congo.
Vrouwen doen mee aan de verkrachtingen en het beschamen van verkrachtte mannen. Verkrachting is bovendien niet het ergste wat er in de Congo gebeurt.

Maar inderdaad. In situaties waar het oorlog is worden bepaalde morele systemen op een laag pitje gezet. Dat neemt niet weg dat tussen mensen die samenwerken om de andere groep dat leed aan te doen nog steeds moraliteit aanwezig is. Als je de vijand maar demoniseert kan je een hoop gedaan krijgen.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 23:14:00 #88
186587 Byzantynixschii
pi_129027343
quote:
Hier ben ik het toch niet mee eens. Een absolute moraal betekent dat hij altijd geldt, maar niet dat hij altijd voorrang heeft in de praktijk. Er kan in positieve en negatieve zin van afgeweken worden. Dat doet verder niks af aan het feit dat het een prima richtlijn is. Misschien wel de beste.

Voorbeeldje: de objectieve moraal kan zijn: blijf van elkaars zooi af. Hartstikke goede regel.
Dat vind jij.

quote:
Iedereen is het er mee eens als je het ze op de man af zou vragen.
Dat is zeer zeker niet het geval.

quote:
Een groep die zo leeft kan een gezonde samenleving neerzetten. Maar wat als je een brandweerman bent en je moet naar binnen om iemand te redden maar de deur is op slot? Moet je dan volgens de objectieve moraal bevriezen omdat je niet aan de deur mag zitten? Dat is een positieve uitzondering op de regel, om de boel dan toch maar in te trappen. Verandert niks aan dat het een goede regel is om bij te leven.
Ik denk dat dit voorbeeld de regel op zich niet schendt. Er is dan immers sprake van zaakwaarneming.

quote:
Zelfde als met stelen. Van elkaars spullen afblijven is een goede regel. Maar als jouw holenmens-kamp overvallen wordt door sabeltandtijgers ( weet ik veel :P ) en de speren liggen nog in de grot van je cro-magnon-collega dan is het niet handig dat je denkt: oei, objectieve regel is: stelen mag niet, dus ik moet het met mijn blote handen proberen.
Dat is toch helemaal geen stelen? :P

quote:
Flexibiliteit is daarbij dus noodzakelijk. Maar de norm blijft gewoon intact. Net als wat er tegenwoordig gebeurt. Dan mag je achteraf gaan vertellen aan de rechter waarom jij het gerechtvaardigd vond om de algemene norm te overtreden, waarvan je waarschijnlijk zelf vindt dat hij in het algemeen prima is. Alleen gold hij even niet voor jou om reden X...

Als je een veroordeelde dief zou vragen of hij zou vinden dat de regel: je mag niet stelen opgeheven zou worden, zou hij waarschijnlijk ontkennend antwoorden omdat anders de hele maatschappij alles bij elkaar gaat stelen in plaats van ( in het algemeen ) werken voor zijn geld.
Ja maar een strafwet wil nog niet meteen zeggen dat er sprake is van absolute moraal.
pi_129027584
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 23:13 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Moraliteit is aangeboren in de zin dat het zelfs na een periode van compleet gebrek aan moraliteit vanzelf terug komt in een stabiele samenleving. Omdat het inate is in onze individuele breinen.

[..]

Vrouwen doen mee aan de verkrachtingen en het beschamen van verkrachtte mannen. Verkrachting is bovendien niet het ergste wat er in de Congo gebeurt.

Maar inderdaad. In situaties waar het oorlog is worden bepaalde morele systemen op een laag pitje gezet. Dat neemt niet weg dat tussen mensen die samenwerken om de andere groep dat leed aan te doen nog steeds moraliteit aanwezig is. Als je de vijand maar demoniseert kan je een hoop gedaan krijgen.
1: Ahja.. zonder een bepaalde moraliteit kun je geen fatsoenlijke samenleving opbouwen.

2: Dit zou betekenen dat verkrachters zich zelfs nog schuldig voelen tijdens de daad. Nou... als ik al die verhalen hoor, kan ik dat er niet echt uit concluderen.

Soldaten die lachend een huis binnenstormen om vrouw + kind te verkrachten.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 23:21:20 #90
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_129027732
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 23:18 schreef theunderdog het volgende:

[..]

1: Ahja.. zonder een bepaalde moraliteit kun je geen fatsoenlijke samenleving opbouwen.
Juist. En die moraliteit komt automatisch tot stand in een situatie waar mensen herkennen dat het beter is om samen te werken.

quote:
2: Dit zou betekenen dat verkrachters zich zelfs nog schuldig voelen tijdens de daad. Nou... als ik al die verhalen hoor, kan ik dat er niet echt uit concluderen.
Nee? Dat zeg ik nergens? Ik zeg zelfs expliciet dat het demoniseren van je vijand essentieel is.

quote:
Soldaten die lachend een huis binnenstormen om vrouw + kind te verkrachten.
... Ok... en dan? Beetje rare manier om een post af te sluiten maar wat jij lekker vind moet je zelf weten.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 23:24:11 #91
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_129027872
quote:
Ik raak je toch een beetje kwijt hoor. Er zit een onverenigbare tegenstelling in jouw verhaal. Je vindt het wel ok dat er uitzonderingen op een regel zijn maar toch vind je ook dat de regel altijd goed is?

In mijn ogen is het gewoon heel simpel; absolute moraal veronderstelt dat er moraal is die ieder mens ten alle tijde zal willen volgen en dat is gewoon, aantoonbaar, niet het geval.
Ik quote alleen even dit. Mocht je willen dat ik een andere zin bespreek dan moet je het zeggen maar dit vind ik nogal de kern.

Ja, ik snap je punt nu. Vanuit jouw definitie zou het inderdaad niet lukken. Wat ik meer als algemene en objectieve moraal zie is een soort stratpunt waar iedereen het zonder zijn eigen redenen en smoezen en uitzonderingen het over eens is. Vergelijk het met iets als 'mooi weer'. Iedereen vindt dat het mooi weer is als de zon schijnt, lekker temperatuurtje van 20-25 graden etc. Regen is over het algemeen klote. Behalve als je een boer bent die net regen nodig heeft. Dan is regen even beter. Maar als je hem op de man af zou vragen wat mooi weer is, dan zegt hij niet: als het hard regent.

Zelfde voor een dief. Een dief heeft redenen gezien om zijn eigenbelang boven dat van de objectieve moraal te stellen. Voor die tijd zag hij stelen vast niet als iets uitgesproken goeds, anders zou hij nooit betaald hebben. En dat kan alleen als je ziek bent. Hoewel kleptomanen meer stelen voor de kick dan voor het idee dat het goed is dat ze stelen maar ik dwaal af... :P Maar zelfs in de gevangenis komt de regel gewoon weer terug. Hij zal twijfelen om van een celgenoot te stelen ( ik zie even een gevangenis in de VS voor me ) omdat hij dan klappen krijgt. Waarom? Omdat stelen nog steeds slecht is. En andersom zal de dief het niet waarderen als er van hem gestolen word, ook niet als de celgenoot meende daar een goede reden voor te hebben. Terwijl die dief zelf nota bene om die reden in de gevangenis zit en het dus als de beste zou moeten begrijpen!

In mijn optiek, maar dat is denk ik een andere definitie dan de jouwe, kan er van afgeweken worden. Maar er zijn door de duizenden jaren heen zoveel waarde-oordelen ingebakken dat het een soort paradigma's geworden zijn.

http://www.slideshare.net/yaswanth/how-paradigms-are-formed

Ik kom op de rest straks terug! ;)
pi_129028033
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 23:21 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Juist. En die moraliteit komt automatisch tot stand in een situatie waar mensen herkennen dat het beter is om samen te werken.

[..]

Nee? Dat zeg ik nergens? Ik zeg zelfs expliciet dat het demoniseren van je vijand essentieel is.

[..]

... Ok... en dan? Beetje rare manier om een post af te sluiten maar wat jij lekker vind moet je zelf weten.
Ik zeg hiermee enkel en alleen dat ons moreel denken heel makkelijk kan veranderen door bepaalde situaties.

Of moraliteit of wat dan ook aangeboren is is dus weinig relevant. Aangezien het heel zwak is.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 23:29:55 #93
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_129028177
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 23:27 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ik zeg hiermee enkel en alleen dat ons moreel denken heel makkelijk kan veranderen door bepaalde situaties.

Of moraliteit of wat dan ook aangeboren is is dus weinig relevant. Aangezien het heel zwak is.
Moreel besef is niet zwak, het is alleen uit te schakelen door middel van psychische invloeden en noodsituaties.

Zowel nature als nurture dus.
pi_129028372
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 23:29 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Moreel besef is niet zwak, het is alleen uit te schakelen door middel van psychische invloeden en noodsituaties.

Zowel nature als nurture dus.
Het punt is dat er in mijn ogen niet zoveel voor nodig is.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 23:35:03 #95
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_129028461
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 23:33 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Het punt is dat er in mijn ogen niet zoveel voor nodig is.
Dat lijkt slechts zo. In Europa is er veel voor nodig omdat je dus generaties mensen moet deprogrammeren om hun morele opvattingen uit te schakelen.
En dan heb ik het dus over de volgevreten EU burgers van de afgelopen 60 jaar.
Maar in landen waar deze morele capaciteit al decennia is onderdrukt is elke vorm van vrede en samenwerking van korte duur.

Het is een balans en je kan het dus flink verpesten.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 23:41:33 #96
186587 Byzantynixschii
pi_129028778
Ik zal mijn standpunt dat absolute/objectieve moraal niet bestaat nog eens verduidelijken aan de hand van een voorbeeld dat dagelijks voorkomt en waar ik ook zelf ervaring mee heb.

Als twee kinderen voor het eerst samen spelen gebeurt het heel vaak dat het ene kind een leuk stukje speelgoed heeft dat het andere kind graag wil hebben. Dat andere kind zal dan al heel snel overgaan tot het afpakken van dat stukje speelgoed. Gewoon omdat het kind primair denkt "oooh shiny, mine!" en verder de consequenties van die actie niet (kan) overdenken.

Een slechte opvoeder zal in dat geval tegen het kind zeggen: "dat mag niet, want het is niet van jou" en "stelen is verboden want wet, bijbel, blah". Een goede opvoeder zal dat kind uitleggen wat de consequenties zijn van die actie. Namelijk dat het andere kind verdrietig zal zijn omdat hij zijn speelgoed kwijt is daarom niet meer met hem zal willen spelen. Dan is het uiteindelijk aan het kind om zelf de afweging te maken wat belangrijker is: het hebben van het stuk speelgoed of de vreugde die het hebben van een vriendje waarmee je kunt spelen brengt. Dit is voor kinderen niet zo gemakkelijk en vaak zal deze les dan ook niet direct geleerd worden maar zal het kind door de opvoeder gedwongen worden om te kiezen voor het samen spelen.

Uiteindelijk zullen de meeste kinderen (en later volwassenen) concluderen dat het hebben van een vriend voordelen oplevert die zwaarder wegen dan het hebben van iets materialistisch. Dit geldt echter niet voor iedereen. Niet elk kind (en later volwassene) zal uiteindelijk tot die conclusie komen en dus zit deze moraal niet ingebakken in iedereen, ergo deze moraal is niet absoluut.

Ik heb zelf vroeger ooit eens speelgoedautotootjes gestolen van een vriendje toen ik 8 was ofzo. Ik was namelijk geobsedeerd door deze dingen en ik speelde er het liefst alleen mee, helemaal in mijn eigen wereldje.

Mijn ouders hebben toen echt heel diep moeten gaan om mij te doen overtuigen van het feit dat de vriendschap ook voordelen opleverde. Ik ben toen gestopt met het stelen van de autotootjes, maar eigenlijk vooral uit angst voor represailles. Pas later ben ik dit gaan overdenken en heb ik kunnen concluderen dat vriendschap belangrijker voor mij was en daarnaast tevens dat ik het vervelend vind om iemand anders verdriet te doen.

Dat laatste blijft altijd een afweging die soms de ene kant uit valt en soms de andere kant.
pi_129028990
@ SpecialK, maar eigenlijk kun je gewoon stellen dat de "gulden regel" redelijk universeel is. Alleen als je meer naar de details gaat kijken, dan verschilt het moreel denken tussen individuen toch wel hoor.

Zo heeft de een problemen met de bio-industrie in verband met dierenleed en de ander niet enz.
pi_129029206
Maar het kan toch zijn in een moreel dilemma dat de ene keuze net zo goed is als de andere? Je kunt dan alleen maar beredeneren wat voor jou of voor de gemeenschap de beste keuze is.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 23:54:37 #99
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_129029294
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 23:46 schreef theunderdog het volgende:
@ SpecialK, maar eigenlijk kun je gewoon stellen dat de "gulden regel" redelijk universeel is. Alleen als je meer naar de details gaat kijken, dan verschilt het moreel denken tussen individuen toch wel hoor.

De golden rule vind ik anders ook niet zo zaligmakend trouwens. Dat laat flink open voor persoonlijke voorkeuren:

"Als ik zo'n wilde indiaan was zou ik ook wel willen dat de slimme blankeman (ik) mij eventjes beschaving kwam bijbrengen"

quote:
Zo heeft de een problemen met de bio-industrie in verband met dierenleed en de ander niet enz.
Klopt. Hoewel er universele morele regels te bedenken zijn is het makkelijk voor grote groepen mensen om in hele specifieke gevallen zichzelf voor te houden dat "het in die en die situatie niet geldt". Zo kennen we pas recentelijk ieder mens dezelfde rechten toe en is het pas heel heel recentelijk een agendapunt om het leed van dieren (waarvan we weten dat ze een soortgelijk zenuwstelsel hebben als wij en dus pijn ongeveer hetzelfde ervaren) te verminderen.

Moraliteit start op de kleine schaal van het gezin, het dorp. Pas als een samenleving de weelde heeft vergaard om zich meer luxe te veroorloven gaat het nadenken over het uitbreiden van de regels van moraliteit naar een maximum.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 23:56:16 #100
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_129029360
Maar net zoals met een heg, als er droogte is zullen de uiteinden het eerste verdorren. Maar de heg is niet meteen helemaal dood.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')