Die heb ik dan gemist, denk ik! Je mag het plaatsen, uiteraard! Ik wil gewoon het onderwerp uitdiepen.quote:Op maandag 15 juli 2013 17:22 schreef SpecialK het volgende:
Heb gisteren 2 of 3 pagina's volgekalkt hierover. Moet dat weer opnieuw?
vanaf die post een discussie met man1986quote:Op maandag 15 juli 2013 17:23 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Die heb ik dan gemist, denk ik! Je mag het plaatsen, uiteraard! Ik wil gewoon het onderwerp uitdiepen.
Dat is zeker een factor van belang! Ouders kunnen je soms bijna alles laten inzien. De volgende vraag is: waar hebben zij het vandaan? Van hun ouders. Logisch. Maar het gaat niet zo zeer om de directe vraag van uit welke richting het komt. Maar meer over de vraag: waarom vinden de meeste ouders in Nederland dat je elkaar niet mag verkrachten? Waar baseren ze dat op? En waarom mag je elkaar nou juist wel helpen?quote:
Kun je hier wat bronnen voor aanleveren?quote:Om je vraag te beantwoorden. Moraliteit is een consequentie van de evolutie van sociale wezens. Zonder een aangeboren moreel besef kunnen we niet samenleven. Ieder persoon (afgezien van bepaalde psycho- en sociopathen) heeft dit besef. Zij die dit niet hebben vallen buiten de samenleving.
Wat Sam Harris op een bepaald punt zegt vind ik interessant. In mijn visie zegt hij: absolute moraliteit is niet zo interessant. Net zoals absolute gezondheid dat niet is. Bij 8:26 in het filmpje.quote:Op maandag 15 juli 2013 17:17 schreef man1986 het volgende:
Ik ben daar de basis van. Zo ook Uitstekelbaars. En Dutroux. En Martin Luther King. Maar wie heeft gelijk?
Sam Harris is echt een eindbaas. Maar los daarvan zegt hij eigenlijk: perfecte moraal bestaat niet en is niet nodig. Goed is goed genoeg en iedereen weet stiekem wel wat goed is, net zoals iedereen stiekem weet wat goed voedsel is en wat niet zonder te weten wat perfect voedsel is.quote:Op maandag 15 juli 2013 17:45 schreef Molurus het volgende:
Ik heb alvast niets toe te voegen aan wat Sam Harris daarover zegt. Ik zou het niet beter kunnen verwoorden.
http://www.sciencedaily.com/releases/2007/05/070517142545.htmquote:Op maandag 15 juli 2013 17:53 schreef erodome het volgende:
Ik denk dat je de moraliteit niet geheel los kan zien van al het voorgaande, het is een voortschrijdend inzicht.
Maar daarnaast ook een zeer natuurlijk gegeven, alle groepsdieren hebben sociale structuren met regels, bv verkrachting zou de harmonie van de groep aantasten wat overleven lastiger maakt, net als moord(binnen de eigen groep) en vele andere zaken. Om goed te kunnen overleven wil je het aantal conflicten binnen de groep zo klein mogelijk houden. Het zit er dus ingebakken bij groepsdieren om geen dingen te doen die de harmonie van de groep al teveel verstoren.
Gaat niet altijd goed, maar is wel een vrij algemene deler.
Hebben jullie het niet overgenomen van de apen, leeuwen, ratten, honden, adelaars, katten, beren, etc.quote:Op maandag 15 juli 2013 17:49 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Maar daarmee beantwoordt hij nog niet HOE we dat weten...
behalve als iemand hoger in aanzien het doet, andersom kan weer nietquote:Op maandag 15 juli 2013 17:53 schreef erodome het volgende:
Ik denk dat je de moraliteit niet geheel los kan zien van al het voorgaande, het is een voortschrijdend inzicht.
Maar daarnaast ook een zeer natuurlijk gegeven, alle groepsdieren hebben sociale structuren met regels, bv verkrachting zou de harmonie van de groep aantasten wat overleven lastiger maakt, net als moord(binnen de eigen groep) en vele andere zaken. Om goed te kunnen overleven wil je het aantal conflicten binnen de groep zo klein mogelijk houden. Het zit er dus ingebakken bij groepsdieren om geen dingen te doen die de harmonie van de groep al teveel verstoren.
Gaat niet altijd goed, maar is wel een vrij algemene deler.
Dan komt het neer op overtuiging, zoals de smaak van voedsel aangeleerd kan zijn. Wat in de ene cultuur een delicatesse is in de andere walgelijk.quote:Op maandag 15 juli 2013 17:49 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Sam Harris is echt een eindbaas. Maar los daarvan zegt hij eigenlijk: perfecte moraal bestaat niet en is niet nodig. Goed is goed genoeg en iedereen weet stiekem wel wat goed is, net zoals iedereen stiekem weet wat goed voedsel is en wat niet zonder te weten wat perfect voedsel is.
Maar daarmee beantwoordt hij nog niet HOE we dat weten...
Klopt! Maar er zullen waarschijnlijk toch ook gemeenschappelijke grenzen zijn? Ik denk dat geen enkel volk onrijp fruit als gezond beschouwt.quote:Wat in de ene cultuur een delicatesse is in de andere walgelijk.
http://en.wikipedia.org/wiki/Kimchiquote:Op maandag 15 juli 2013 19:17 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Klopt! Maar er zullen waarschijnlijk toch ook gemeenschappelijke grenzen zijn? Ik denk dat geen enkel volk onrijp fruit als gezond beschouwt.
Net als waarschijnlijk geen enkel volk het ooit gewaardeerd heeft dat er flink op los gejat werd.
Grotendeels inderdaad. Wat dat betreft verschillen atheïsten niet van bijgelovigen. God en de bijbel hebben ook weinig met ethiek van die personen te maken, hoogstens met de ethiek van hun opvoeders.quote:
Ook niet. De bijbel als moreel kompas gebruiken is het uitschakelen van je eigen moraliteit en die outsourcen naar een hoger wezen. Het maakt je effectief amoreel. Jij maakt geen beslissingen meer. Die worden voor je gemaakt.quote:Op maandag 15 juli 2013 19:33 schreef ems. het volgende:
[..]
Grotendeels inderdaad. Wat dat betreft verschillen atheïsten niet van bijgelovigen. God en de bijbel hebben ook weinig met ethiek van die personen te maken, hoogstens met de ethiek van hun opvoeders.
Het een sluit het ander niet uit. Een deel wordt cultureel doorgegeven, een deel is genetisch bepaald.quote:Op maandag 15 juli 2013 18:50 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Hebben jullie het niet overgenomen van de apen, leeuwen, ratten, honden, adelaars, katten, beren, etc.
Of hebben jullie het overgenomen van mensen met een gemeenschappelijke morele taalgebruik.
Klinkt inderdaad redelijk. Dat zou ook verklaren waarom mensen eerder geneigd zijn om te leven naar de 'goede spreuken'. Dat sluit meer aan bij hun intuïtieve moraliteit.quote:Als mensen de religieuze moraliteit zoals deze letterlijk beschreven wordt zouden praktiseren dan zouden we nogal een gruwelijke wereld hebben, gok ik. Dan móet het dus ergens vandaan komen. En dat soort moraliteit of morele intuïtie (zie ook Rawls, Dworkin, Nozick bijvoorbeeld) is denk ik de basis voor hoe wij aan concrete morele waarden komen.
Heel tof, zal het later vanavond gaan bekijken. Thanks!quote:
Alleen al daarom is dit topic pure winst.quote:Op maandag 15 juli 2013 21:03 schreef finsdefis het volgende:
Sam Harris heeft hier inderdaad voor mij een groot inzicht gebracht.
Is dit dat debat waar Jacobse van het padje afgaat?quote:
Niet mee eens, een te simpele voorstelling, zeker aangezien er ook in die bijbel consequentie's zitten aan bepaalde gedragingen, in het leven en in het hiernamaals.quote:Op maandag 15 juli 2013 19:35 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ook niet. De bijbel als moreel kompas gebruiken is het uitschakelen van je eigen moraliteit en die outsourcen naar een hoger wezen. Het maakt je effectief amoreel. Jij maakt geen beslissingen meer. Die worden voor je gemaakt.
Zo ironisch is dat niet, zeker niet als je kijkt naar de oude geloven, sterker nog, die worden gezien als iets wat een voorloper van de evolutietheorie is. Verandering en aanpassing aan de tijdsgeest was toen heel normaal. Vergeet niet dat de oude geloven zo ver terug gaan dat ze bepaalde veranderingen hebben zien gebeuren, dat hebben doorgegeven in hun mondelinge overlevering. Dat was een essentieel onderdeel van die oude geloven.quote:Op maandag 15 juli 2013 21:03 schreef finsdefis het volgende:
Sam Harris heeft hier inderdaad voor mij een groot inzicht gebracht. Dit was altijd één van mijn lacunes als atheïst. In dezen beschouw ik religie dan ook als een voortvloeisel van evolutionaire/sociale processen. Hoewel het moeilijk is hier echt bewijs voor te vinden lijkt het me aannemelijk dat het verklaren van de realiteit en het creëren van sociale cohesie vaak hand in hand gaan en gingen. Religie als proces van evolutie, de ironie
Er zijn boeken vol over dit onderwerp geschreven. De conclusies zijn veelal eender.quote:Op maandag 15 juli 2013 17:16 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Een aloud thema maar ik ben er erg benieuwd naar. Waarom komt ons idee van goed en kwaad vandaan als het niet van god komt? Welke ideeën zijn daarover? Zijn er mensen op FOK! met expertise op dit gebied of ken je wetenschappers die hier iets zinnigs over gezegd hebben?
Dat's mijn hele punt. Je volgt orders op uit de bijbel. Je maakt zelf geen beslissingen over wat goed of slecht is. Je maakt hooguit alleen maar een beslissing over het wel of niet opvolgen van orders.quote:Op maandag 15 juli 2013 23:05 schreef erodome het volgende:
[..]
Niet mee eens, een te simpele voorstelling, zeker aangezien er ook in die bijbel consequentie's zitten aan bepaalde gedragingen, in het leven en in het hiernamaals.
Als je zelf beslist of je die orders wel of niet opvolgt dan denk je toch na, dan verschuil je je al niet meer?quote:Op maandag 15 juli 2013 23:20 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dat's mijn hele punt. Je volgt orders op uit de bijbel. Je maakt zelf geen beslissingen over wat goed of slecht is. Je maakt hooguit alleen maar een beslissing over het wel of niet opvolgen van orders.
Ah. Ik snap waar de crux zit. Ik ga in mijn posts hierboven van het christelijke model uit. Niet van de realiteit. uiteindelijk volgen ook christenen gewoon netjes vanuit hun eigen morele faculteiten seculiere logica op. Maar dat is niet de bedoeling. De bedoeling is dat je naar god luistert via de bijbel. Volgens christenen ben je dan moreel. Maar het ironische is dat je dan juist compleet amoreel bent.quote:Op maandag 15 juli 2013 23:22 schreef erodome het volgende:
[..]
Als je zelf beslist of je die orders wel of niet opvolgt dan denk je toch na, dan verschuil je je al niet meer?
En wat nu als je het gewoon geheel en al eens bent met die orders, betekend dat dan dat je er niet over nadenkt, of dat je dat wel hebt gedaan, maar het er gewoon mee eens bent?
Je bent te kort door de bocht met je stelling wat mij betreft... Het is wel makkelijk om gelovigen zo neer te zetten, maar doe je dan niet precies hetzelfde als sommige gelovigen, de ander naar beneden halen om zichzelf als beter neer te zetten?
liegende gelovigen? DAT DIT KAN!quote:Op maandag 15 juli 2013 23:26 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ah. Ik snap waar de crux zit. Ik ga in mijn posts hierboven van het christelijke model uit. Niet van de realiteit. uiteindelijk volgen ook christenen gewoon netjes vanuit hun eigen morele faculteiten seculiere logica op. Maar dat is niet de bedoeling. De bedoeling is dat je naar god luistert via de bijbel. Volgens christenen ben je dan moreel. Maar het ironische is dat je dan juist compleet amoreel bent.
Dus mensen die er van houden om geslagen tot worden tot ze het safe-word uitschreeuwen... die hebben carte blanche om dat bij anderen te doen?quote:Op maandag 15 juli 2013 23:49 schreef RobbieRonald het volgende:
Voor mij komt het voornamelijk neer op: behandel de ander zoals jezelf behandeld wilt worden.
Ineens doemt een beeld voor mijn ogenquote:Op maandag 15 juli 2013 21:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het een sluit het ander niet uit. Een deel wordt cultureel doorgegeven, een deel is genetisch bepaald.
http://www.bol.com/nl/p/march-of-the-penguins/1002004000125392/quote:March Of The Penguins
Elke winter vertrekken duizenden keizerpinguins op een ongelooflijke tocht door de meest onherbergzame streek op aarde; Antarctica. Gedreven door instinct ( welke ?) verlaten ze de veilige oceaan en marcheren ze honderden kilometers over het ijs van de Zuidpool. Tijdens hun wekenlange expeditie doorheen de meedogenloze weersomstandigheden van de Pool hebben ze slechts 1 doel voor ogen; de creatie van nieuw leven...
Dit is een inkoppertje... die omgeving biedt 1 cruciaal en heel belangrijk voordeel. Als je er niet uit komt, klik op 'spoiler'.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 09:08 schreef Natural-Cool het volgende:
Met een warm te houden ei tussen de benen afhankelijk van de partner in de gevarenzone om te overleven.
Wie verzint zoiets, evolutie ? Hoe dan ?![]()
Het heeft wel iets weg van een taakstrafje, generatie op generatie ( het kan ook wel aan mijn wijde verbeelding liggen)
Hoe verklaart evolutie zoiets ?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Niet meer aanwezig in dit forum.
quote:Op dinsdag 16 juli 2013 09:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit is een inkoppertje... die omgeving biedt 1 cruciaal en heel belangrijk voordeel. Als je er niet uit komt, klik op 'spoiler'.De gemeenschappelijke voorouders van de pinguïns ben ik opeens wel benieuwd naar.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Jij hebt een tabel, familie van de vogel of de zalm ?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vreemde oplossingen in de natuur zijn niet zeldzaam, bij de zalmtocht tegen de stroom in is ook zo een unieke oplossing, evolutie is veelzijdig in aanpak
[ Bericht 4% gewijzigd door Natural-Cool op 16-07-2013 10:23:43 ]
Maar tot op zekere hoogte, toch? Ik bedoel: mensen doden uit de eigen groep wordt door sommige culturen inderdaad niet gewaardeerd ( zoals de onze ) maar in andere al wat meer geaccepteerd ( staten in de VS met de doodstraf ) en in sommige aangemoedigd ( mensenoffers door de Maya's ). Maar bijvoorbeeld zoiets als stelen binnen de eigen groep. Zou er ook maar één gemeenschap geweest zijn waar men ongevraagd elkaars huis/hut/grot binnen kon wandelen en kon pakken wat men wou? Er zullen vast nog meer algemeen gedeelde waarden zijn binnen de mensheid toch?quote:Op maandag 15 juli 2013 22:48 schreef hoatzin het volgende:
Goed en slecht zijn relatief en cultureel gevormd. Wat voor de één goed is kan voor de ander slecht zijn.
Tuurlijk, denk maar eens aan een maatschappij waar slavernij gemeengoed is.quote:Zou er ook maar één gemeenschap geweest zijn waar men ongevraagd elkaars huis/hut/grot binnen kon wandelen en kon pakken wat men wou? Er zullen vast nog meer algemeen gedeelde waarden zijn binnen de mensheid toch?
Ja daarom heet het betrekkelijk.quote:
Kon je in zo''n maatschappij dan naar hartelust stelen van iedereen? Ook slavendrijvers onderling? Konden die elkaars slaven stelen? Werd dat als 'goed' gezien om te stelen?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 15:35 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Tuurlijk, denk maar eens aan een maatschappij waar slavernij gemeengoed is.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
Je kon gewoon stelen van slaven aangezien die geen of nauwelijks bezit mochten hebben. Ergo, het feit dat er een groep mensen werd uitgesloten van de op dat moment heersende moraal geeft het al aan dat er geen sprake is van een absolute moraal.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 16:03 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Kon je in zo''n maatschappij dan naar hartelust stelen van iedereen? Ook slavendrijvers onderling? Konden die elkaars slaven stelen? Werd dat als 'goed' gezien om te stelen?
Lijkt mij niet. Een slaaf was bezit. Bezit jat je niet. Waarom niet? En hoe is dat zo gekomen? Dat is mijn vraag!
Ik zou eerder zeggen dan dat slaven een uitzondering op de heersende moraal waren. Want van elkaar zouden de slavendrijvers niet stelen. Slaven werden gedegenereerd tot bezit en niet gezien als volwaardig mens. Aanname: zou dat betekenen dat er een algehele consensus was over dat je volwaardige mensen niet als bezit mag hebben ( zoals blanken ) maar zwarte mensen wel?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 17:42 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Je kon gewoon stelen van slaven aangezien die geen of nauwelijks bezit mochten hebben. Ergo, het feit dat er een groep mensen werd uitgesloten van de op dat moment heersende moraal geeft het al aan dat er geen sprake is van een absolute moraal.
Goed voorbeeld! Misschien omdat hij 'de rijken' niet als volwaardige mensen zag ten opzichte van zijn 'armen' die aan het lijden waren? Ach, 'De Rijken' hebben toch genoeg ( dus daar gelden andere regels voor dan wat eigenlijk de heersende moraal is namelijk: van elkaars zooi afblijven ).quote:Op dinsdag 16 juli 2013 17:43 schreef Byzantynixschii het volgende:
Denk bijvoorbeeld ook eens aan Robin Hood. Die stal van de rijken om het aan de armen te geven, ook dat is een uitzondering op de heersende moraal.
Vanuit welk oogpunt je het ook wilt zien, het blijft een uitzondering en dus kun je niet spreken van een absolute moraal.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 17:47 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Ik zou eerder zeggen dan dat slaven een uitzondering op de heersende moraal waren. Want van elkaar zouden de slavendrijvers niet stelen. Slaven werden gedegenereerd tot bezit en niet gezien als volwaardig mens. Aanname: zou dat betekenen dat er een algehele consensus was over dat je volwaardige mensen niet als bezit mag hebben ( zoals blanken ) maar zwarte mensen wel?
Ik denk het niet. Er zijn ook mensen die vinden dat de wereld een survival of the fittest zou moeten zijn en derhalve een puur egoïstische free for all willen nastreven.quote:Zou dat betekenen dat er bijvoorbeeld een heersende moraliteit was met betrekking tot iets als volwaardige gelijke? Doe uw volwaardige gelijke niet aan waarvan gij niet wil dat het u geschiedt, maar bij de rest? Ach dat zijn toch maar minderwaardigen/bezit/zondaars/leden van die andere cro-magnongroep die ik toch al niet mocht omdat ze ons hert laatst gejat hadden!
Zou het daar inzitten? In de hokjes-indeling?
Volgens mij zag Hood de rijken wel als volwaardig, maar had hij een probleem met de manier waarop zij belastingen aan het heffen waren van de armen.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 17:49 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Goed voorbeeld! Misschien omdat hij 'de rijken' niet als volwaardige mensen zag ten opzichte van zijn 'armen' die aan het lijden waren? Ach, 'De Rijken' hebben toch genoeg ( dus daar gelden andere regels voor dan wat eigenlijk de heersende moraal is namelijk: van elkaars zooi afblijven ).
Nope.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 17:55 schreef MrMofo het volgende:
Maar is het niet het recht van de sterkste die op deze wereld geldt?
Waarom trek je dan je mond open?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 13:18 schreef Mathemaat het volgende:
Wetenschap als basis van moralen klinkt meer als geleuter. Ik heb er overigens geen zin om over te discussiëren, dus ik zal verder niet reageren.
Omdat je mening geven iets anders is dan discussiëren...quote:
Je uitspraak is geen mening, maar een waarheidsclaim. Je gooit een claim de wereld in en verklaart dat je op voorhand niet bereid bent die te verdedigen.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 18:59 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Omdat je mening geven iets anders is dan discussiëren...
Een waarheidsclaim kan ook een mening zijn.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 19:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je uitspraak is geen mening, maar een waarheidsclaim. Je gooit een claim de wereld in en verklaart dat je op voorhand niet bereid bent die te verdedigen.
Sja....
Nee.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 19:02 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Een waarheidsclaim kan ook een mening zijn.
"Blauw is een mooie kleur."quote:Op dinsdag 16 juli 2013 19:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee.
"Ik vind blauw een mooie kleur". Dat is een mening. En niemand zal je ooit vragen zoiets te verdedigen.
Nee, dat is een mening. Ik heb het gevoel dat ik mijzelf herhaal voor een kleuter.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 19:04 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
"Blauw is een mooie kleur."
Is dit dan een waarheidsclaim?
"Moralen gebaseerd op wetenschap is geleuter."quote:Op dinsdag 16 juli 2013 19:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee, dat is een mening. Ik heb het gevoel dat ik mijzelf herhaal voor een kleuter.
Als jij dit ziet al geleuter, dan weet ik al dat het zinloos is om met je discussiëren.quote:De tijd die je nu besteedt aan dit infantiele geleuter had je trouwens ook kunnen besteden aan een pleidooi voor je claim.
Je bent degene die iets vroeg aan mij en op mijn antwoord inging.quote:Dat zou ook meer on topic zijn.
Kom met argumenten niet met filmpjes, ik bedoel is niets filosofisch aan youtubedumpjes.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 18:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nope.
"Sterkste" is een foutieve interpretatie van "fittest".
Zeker binnen een sociale soort gaat het niet over het sterkste individu, maar over hoe succesvol jouw groep is en de mate waarin jouw genen (of die nu in jou aanwezig zijn of in anderen!) daaraan hebben bijgedragen. Ons succes is grotendeels te danken aan onderlinge samenwerking, niet aan individuele kracht.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 19:13 schreef MrMofo het volgende:
[..]
Kom met argumenten niet met filmpjes, ik bedoel is niets filosofisch aan youtubedumpjes.
De centrale stelling in dit topic is dat wetenschap een goede en betrouwbare basis voor moraliteit kan zijn. Die stelling is eenvoudig wel of niet waar, en ongeacht is dat empirisch toetsbaar. Jouw uitspraak "dat is geleuter" is daarmee geen mening maar een waarheidsclaim.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 19:11 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
"Moralen gebaseerd op wetenschap is geleuter."
Hier heb je dan ook een mening, want de zin heeft dezelfde zinsopbouw.
Ik heb het over het "recht" zoals gebruikt in sociologische en antropologische context.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 19:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zeker binnen een sociale soort gaat het niet over het sterkste individu, maar over hoe succesvol jouw groep is en de mate waarin jouw genen (of die nu in jou aanwezig zijn of in anderen!) daaraan hebben bijgedragen. Ons succes is grotendeels te danken aan onderlinge samenwerking, niet aan individuele kracht.
Maar goed, die documentaire legt dat beter uit dan ik ooit zou kunnen. Compleet met concrete experimenten die deze principes aantonen.
Daar heb ik het ook over. "Het recht van de sterkste" is een uitspraak over situaties waarin het sterkste zijn wordt beloond. De context van een menselijke maatschappij in het algemeen valt daar niet onder. Om succes te hebben in onze maatschappij tellen andere kwaliteiten veel zwaarder. Waaronder dus de bereidheid om samen te werken en anderen iets te gunnen.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 19:55 schreef MrMofo het volgende:
[..]
Ik heb het over het "recht" zoals gebruikt in sociologische en antropologische context.
Het geldt zeker voor onze maatschappij. Het zijn de slimste die het verste schoppen in onze maatschappij en rijk zijn wilt ook wel soms helpen. Maar dit gaat beetje offtopic ik ga dat filmpje nog bekijken en misschien maak ik een topic aan als ik behoefte heb om hier verder op in te gaan.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 20:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Daar heb ik het ook over. "Het recht van de sterkste" is een uitspraak over situaties waarin het sterkste zijn wordt beloond. De context van een menselijke maatschappij in het algemeen valt daar niet onder. Om succes te hebben in onze maatschappij tellen andere kwaliteiten veel zwaarder. Waaronder dus de bereidheid om samen te werken en anderen iets te gunnen.
Prima!quote:Op dinsdag 16 juli 2013 20:15 schreef MrMofo het volgende:
[..]
Het geldt zeker voor onze maatschappij. Het zijn de slimste die het verste schoppen in onze maatschappij en rijk zijn wilt ook wel soms helpen. Maar dit gaat beetje offtopic ik ga dat filmpje nog bekijken en misschien maak ik een topic aan als ik behoefte heb om hier verder op in te gaan.
Waarom niet? Het is een zelfverkozen uitzondering op een regel die hen anders ervan had weerhouden om ze als slaven te houden. Als de slavendrijvers toen vonden dat alle mensen ( inclusief donkere mensen ) volwaardige mensen zouden zijn, zouden ze deze dan nog als slaven houden?quote:Vanuit welk oogpunt je het ook wilt zien, het blijft een uitzondering en dus kun je niet spreken van een absolute moraal.
Klopt. Je hebt ook eenlingen die overal schijt aan hebben. Maar over het algemeen staan groepen sterker dan eenlingen. Dat zie je tegenwoordig ook nog overal. Dat betekent dat groepen 'fitter' zijn dan eenlingen. Daarnaast zijn er voor elk egoïstisch persoon 100 mensen die aansluiting zoeken bij een groep. Maakt niet uit welke, zolang ze maar ergens bij horen. Door dat soort behoeftes zullen groepen hun aanzuigwerking blijven behouden en sta je gemiddeld een stuk sterker als je daar bij hoort dan wanneer je alleen op je zolderkamer zit te kniezen de rest van je leven ( zoals ikquote:Ik denk het niet. Er zijn ook mensen die vinden dat de wereld een survival of the fittest zou moeten zijn en derhalve een puur egoïstische free for all willen nastreven.
Maar hij wist best dat het stelen opzich verkeerd was. Hij kon het in dit geval zien als een uitzondering. Maar wel op de regel waarvan hij zich al bewust was. Immers, hij zou niet van iedereen stelen. En hij zou zelfs niet van de rijken stelen als het niet nodig of rechtvaardig was geweest in zijn ogen. Toch?quote:Volgens mij zag Hood de rijken wel als volwaardig, maar had hij een probleem met de manier waarop zij belastingen aan het heffen waren van de armen.
quote:De regel:'' verlies je koningin niet '' is gewoon een goede regel. Maar soms is je koningin opofferen het beste wat je kan doen.''
Is dat niet juist de crux? Zelfverkozen? Een absolute moraal zou juist inhouden dat je niet in staat bent om die keuze te maken.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 21:28 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Waarom niet? Het is een zelfverkozen uitzondering op een regel die hen anders ervan had weerhouden om ze als slaven te houden. Als de slavendrijvers toen vonden dat alle mensen ( inclusief donkere mensen ) volwaardige mensen zouden zijn, zouden ze deze dan nog als slaven houden?
Nou als ik toevallig een paar 100 jaar terug was geboren op een grote plantage in South Carolina dan had ik daar dus misschien heel anders over gedacht.quote:Zou jij een donker iemand als slaaf houden? Nee ( hoop ik maar even). Waarom niet? Omdat het een persoon is. En personen hebben rechten -> daar heb je je objectieve moraal. Wie je ook bent, waar je ook vandaan komt, een persoon is een gelijke van je dus die kan je niet als slaaf houden.
Precies, ergo: geen absolute moraal.quote:Maar als je ervoor kiest om die persoon niet als persoon te zien maar als: 'maar een neger die minderwaardig is' dan plaats je diegene in een bijzondere categorie. Wat gij niet wilt....bestond toen ook al. Alleen werden slaven niet als 'een ander' gezien want dat sloeg op andere 'mensen' niet op wilden en halve apen...
Ergo: geen absolute moraal.quote:Ik speculeer nu een beetje hè? Maar het lijkt mij daarom logisch dat Hitler de joden en andere mensen die hij niet mocht untermenschen noemde. Niet omdat hij geen moraal had, maar juist omdat hij op die manier hele groepen mensen die hij anders rechten toe moest kennen een nieuwe status kon geven die hun mensonterende behandeling kon rechtvaardigen. En zo konden de nazi's zichzelf weer in de spiegel kijken. Het waren toch immers geen übermenschen?
Dat is voor de vraagstelling natuurlijk irrelevant.quote:Klopt. Je hebt ook eenlingen die overal schijt aan hebben. Maar over het algemeen staan groepen sterker dan eenlingen.
Dat klopt.quote:Dat zie je tegenwoordig ook nog overal. Dat betekent dat groepen 'fitter' zijn dan eenlingen. Daarnaast zijn er voor elk egoïstisch persoon 100 mensen die aansluiting zoeken bij een groep. Maakt niet uit welke, zolang ze maar ergens bij horen. Door dat soort behoeftes zullen groepen hun aanzuigwerking blijven behouden en sta je gemiddeld een stuk sterker als je daar bij hoort dan wanneer je alleen op je zolderkamer zit te kniezen de rest van je leven ( zoals ik).
Dat offer wordt niet gebracht voor de groep maar met als doel om er bij te horen. Dat is dus puur individueel egocentrisme.quote:Vaak zie je ook dat mensen bereid zijn om offers te brengen voor een bepaalde groep. Soms klein ( ik moet die en die broek of telefoon hebben om erbij te horen ) en soms groot ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Jim_Jones ). Dat hoeft niemand je te vertellen en eigenlijk accepteert iedereen dat wel in meer of mindere mate. Mensen doen dus heel veel om bij een groep te horen en als ze er eenmaal inzitten dan is het 'wij tegen de rest'.
Hij wist dat het strafbaar was. Maar ik weet vrij zeker dat hij het niet verkeerd vond.quote:Maar hij wist best dat het stelen opzich verkeerd was.
Ik denk het niet. De 'bad guys' uit het verhaal van Hood vonden het dan weer geen enkel probleem om te stelen van wie dan ook.quote:Hij kon het in dit geval zien als een uitzondering. Maar wel op de regel waarvan hij zich al bewust was. Immers, hij zou niet van iedereen stelen. En hij zou zelfs niet van de rijken stelen als het niet nodig of rechtvaardig was geweest in zijn ogen. Toch?
Zo zie ik dat niet. De absolute moraal is 'wees lief voor andere mensen' als jij als slavenhandelaar dan doelbewust zegt: 'ja, maar dat daar is geen mens.' Dan ben je je toch enorm bewust van de objectieve moraal? En daardoor kan die handeling ook als verkeerd worden gezien. Die indeling klopte namelijk niet en het handelen van een slavendrijver was gewoon in strijd met de objectieve moraal die hij ook bezat, anders had hij hem niet met die constructie hoeven ontwijken. Pas toen mensen elkaar ( of de machthebbers die de wetten maakten) ervan konden overtuigen dat zwarte mensen ook onder die objectieve norm vielen, werd het eerbiedigen van norm weer voor iedereen praktijk. Maar de moraliteit zelf was in de tussentijd nooit weggeweest.quote:Is dat niet juist de crux? Zelfverkozen? Een absolute moraal zou juist inhouden dat je niet in staat bent om die keuze te maken.
Bedoel je als slaaf of als slavendrijver?quote:Nou als ik toevallig een paar 100 jaar terug was geboren op een grote plantage in South Carolina dan had ik daar dus misschien heel anders over gedacht.
Hoezo? Het gaat toch om hoe we met elkaar als mensen omgaan? Ik bedoel: met stenen gaan we weer heel anders om. Die kun je min of meer gewoon in het rond gooien. Met mensen niet. Maar als jij besluit om sommige mensen meer richting de stenen te classificeren dan waar ze eigenlijk horen, ben je toch doelbewust de algemene norm aan het overschrijden die anders zou gelden? De regel bestaat al. Je kan voor jezelf een rechtvaardiging verzinnen om hem te breken. En de een zal het misschien eerder gerechtvaardigd vinden om hem te breken dan de ander. En is een mogelijke oplossing zoals slavendrijvers en nazi's deden om het subject buiten de regel te plaatsen. Maar desondanks bestaat de regel toch nog steeds?quote:Precies, ergo: geen absolute moraal.
Dan heb je dus een groep mensen bij elkaar. Uit eigenbelang, dat is zeker. In een groep overleef je zelf het beste. Maar in wat voor groep? Niet in een groep waarvan de leden elkaar constant de hersens in slaan. Dan kun je beter in je eentje verder. Het moet een groep zijn die voor elkaar zorgt. Waar je je veilig voelt. Die wat voor JOU als individu kan betekenen. Waar dus regels heersen zoals: help elkaar. Of: vermoord elkaar niet. Of: loop niet bij elkaar de grot in en uit om shit van mekaar af te pakken. Zo'n groep gaat het niet redden.quote:Dat offer wordt niet gebracht voor de groep maar met als doel om er bij te horen. Dat is dus puur individueel egocentrisme
Omdat hij voor zichzelf een uitzondering had gevonden om het goed te praten. Maar als er een derde objectieve partij bij was hadden ze hem op moeten pakken want stelen is per definitie verkeerd. Wat je je ook in je hoofd haalt.quote:Hij wist dat het strafbaar was. Maar ik weet vrij zeker dat hij het niet verkeerd vond.
Daarom zijn zij ook degenen die de rol van de bad guys uitbeelden, denk ik.quote:Ik denk het niet. De 'bad guys' uit het verhaal van Hood vonden het dan weer geen enkel probleem om te stelen van wie dan ook.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
Hier ben ik het toch niet mee eens. Een absolute moraal betekent dat hij altijd geldt, maar niet dat hij altijd voorrang heeft in de praktijk. Er kan in positieve en negatieve zin van afgeweken worden. Dat doet verder niks af aan het feit dat het een prima richtlijn is. Misschien wel de beste.quote:Een absolute moraal zou juist inhouden dat je niet in staat bent om die keuze te maken.
Hoe komt het dan dat in bepaalde landen verkrachting een bijna normale zaak is?quote:Op maandag 15 juli 2013 17:25 schreef SpecialK het volgende:
[..]
vanaf die post een discussie met man1986
F&L / Goed debat tussen evolutionisten en creationisten #2
Zijn dat toevallig landen met lage sociale cohesie? Zoals (burger)oorlogsgebieden?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 22:54 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Hoe komt het dan dat in bepaalde landen verkrachting een bijna normale zaak is?
Lijkt mij niet dat dat soort landen toevallig vol zitten met psychopaten.
Ja, maar dat toont toch aan dat ons moreel denken heel erg afhankelijk is van de situatie waarin wij ons begeven?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 23:00 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Zijn dat toevallig landen met lage sociale cohesie? Zoals (burger)oorlogsgebieden?
Het toont aan dat moraliteit en moreel denken een hogere prioriteit wordt binnen een sociale context. Morele conclusies veranderen niet maar de behoefte om je er aan te houden is opvoeding en situatie afhankelijk.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 23:01 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja, maar dat toont toch aan dat ons moreel denken heel erg afhankelijk is van de situatie waarin wij ons begeven?
Uhu.. dan is die "moraliteit" dus helemaal niet aangeboren. Slechts ons vermogen om ons er naartoe te gedragen zoals "empathie" is voor een groot deel aangeboren.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 23:05 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Het toont aan dat moraliteit en moreel denken een hogere prioriteit wordt binnen een sociale context. Morele conclusies veranderen niet maar de behoefte om je er aan te houden is opvoeding en situatie afhankelijk.
Tsja, ik zie niet in waarom het uitmaakt welke constructie, of beter gezegd justificatie, er wordt gehanteerd. Feit blijft dat de moraal niet absoluut is. Volgens jouw stelling kun je ook prima moordenaar zijn en toch aanharken bij een absolute moraal. De moordenaar kan immers vinden dat moorden niet mag, maar dta hij de uitzondering op de regel vormt met de justificatie dat hij een übermensch is en andere mensen niet.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 22:17 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Zo zie ik dat niet. De absolute moraal is 'wees lief voor andere mensen' als jij als slavenhandelaar dan doelbewust zegt: 'ja, maar dat daar is geen mens.' Dan ben je je toch enorm bewust van de objectieve moraal? En daardoor kan die handeling ook als verkeerd worden gezien. Die indeling klopte namelijk niet en het handelen van een slavendrijver was gewoon in strijd met de objectieve moraal die hij ook bezat, anders had hij hem niet met die constructie hoeven ontwijken. Pas toen mensen elkaar ( of de machthebbers die de wetten maakten) ervan konden overtuigen dat zwarte mensen ook onder die objectieve norm vielen, werd het eerbiedigen van norm weer voor iedereen praktijk. Maar de moraliteit zelf was in de tussentijd nooit weggeweest.
Slavendrijver in dit geval, die wijkt immers af van de moraal.quote:Bedoel je als slaaf of als slavendrijver?
Die regel bestaat ook als maar een persoon zich er aan houdt en de rest van de wereld niet, dus in hoeverre is dat relevant.quote:Hoezo? Het gaat toch om hoe we met elkaar als mensen omgaan? Ik bedoel: met stenen gaan we weer heel anders om. Die kun je min of meer gewoon in het rond gooien. Met mensen niet. Maar als jij besluit om sommige mensen meer richting de stenen te classificeren dan waar ze eigenlijk horen, ben je toch doelbewust de algemene norm aan het overschrijden die anders zou gelden? De regel bestaat al. Je kan voor jezelf een rechtvaardiging verzinnen om hem te breken. En de een zal het misschien eerder gerechtvaardigd vinden om hem te breken dan de ander. En is een mogelijke oplossing zoals slavendrijvers en nazi's deden om het subject buiten de regel te plaatsen. Maar desondanks bestaat de regel toch nog steeds?
Tsja en? Die regel is alleen maar 'algemeen' omdat toevallig heel veel mensen nu die regel aanhouden. Maar niet iedereen. Dus geen absolute moraal.quote:In het begin waren de nazi's zo overtuigd van hun gelijk dat ze zelfs een Joodse professor ontvoerden om hun ideeën met hem op filosofisch niveau te bediscussiëren ( heb ik uit een boek dus weet niet zeker of het waar is maar dat is even irrelevant ). Dus zij vonden zelf dat ze de uitzondering voor de joden op terechte gronden gemaakt hadden. Dat kan. Ik kan ook vinden dat iemand in mijn ogen dood moet. Maar dat is mijn subjectieve mening waarvoor ik argumenten heb om de algemene norm: ''niet iemand doodmaken'' meen te mogen breken.
Nee, omdat de nazi's het volkerenrecht schonden. Die wetgeving is gebaseerd op conventie. Dus gewoon op meerderheid. Dat is niet objectief maar gewoon een kwestie van democratie. Als de nazi's hun etnische zuiveringen een paar jaar eerder hadden uitgevoerd hadden andere landen, die niet direct in oorlog waren, zich daar niet om bekommerd.quote:Maar waarom denk je dat de andere landen ingrepen? Waarom denk je dat de nazi's uiteindelijk veroordeeld werden? Omdat de objectieve moraal het niet toestond.
Maar regels zijn gewoon een menselijk concept.quote:Ok en voor eigenbelang enz enz maar het is maar een voorbeeld hè? Focus hier maar op: omdat een regel gebroken wordt betekent het niet dat de regel niet bestaat.
Tenzij jij de sterkste bent.quote:Dan heb je dus een groep mensen bij elkaar. Uit eigenbelang, dat is zeker. In een groep overleef je zelf het beste. Maar in wat voor groep? Niet in een groep waarvan de leden elkaar constant de hersens in slaan. Dan kun je beter in je eentje verder.
Die kans is klein ja, daarom denk ik ook dat de mensen die de genen bezaten die hun deed socialiseren een groter kans maakten op overleving en dus vermenigvuldiging en dus om die genen door te geven.quote:Het moet een groep zijn die voor elkaar zorgt. Waar je je veilig voelt. Die wat voor JOU als individu kan betekenen. Waar dus regels heersen zoals: help elkaar. Of: vermoord elkaar niet. Of: loop niet bij elkaar de grot in en uit om shit van mekaar af te pakken. Zo'n groep gaat het niet redden.
Als stelen per definitie verkeerd zou zijn dan kan die uitzondering dus ook niet bestaan.quote:Omdat hij voor zichzelf een uitzondering had gevonden om het goed te praten. Maar als er een derde objectieve partij bij was hadden ze hem op moeten pakken want stelen is per definitie verkeerd. Wat je je ook in je hoofd haalt.
Ik raak je toch een beetje kwijt hoor. Er zit een onverenigbare tegenstelling in jouw verhaal. Je vindt het wel ok dat er uitzonderingen op een regel zijn maar toch vind je ook dat de regel altijd goed is?quote:Daarom zijn zij ook degenen die de rol van de bad guys uitbeelden, denk ik.Ook grappig trouwens dat iedereen dat zo ziet. Dat geeft ook al wat aan toch? Nergens in de film wordt uitgelegd wie goed en wie slecht is, en toch weten we dat allemaal nadat we hem gezien hebben. Niemand is voor de koning. Dat Robin Hood sympathie opwekt met zijn eigen subjectieve rechtvaardiging voor de objectieve norm doet daar niet aan af. Dat heeft meer te maken met dat we stiekem ook wel van rebelse types houden. Maar dat zegt niks over dat stelen in het algemeen een goede daad zou zijn.
Moraliteit is aangeboren in de zin dat het zelfs na een periode van compleet gebrek aan moraliteit vanzelf terug komt in een stabiele samenleving. Omdat het inate is in onze individuele breinen.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 23:08 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Uhu.. dan is die "moraliteit" dus helemaal niet aangeboren. Slechts ons vermogen om ons er naartoe te gedragen zoals "empathie" is voor een groot deel aangeboren.
Vrouwen doen mee aan de verkrachtingen en het beschamen van verkrachtte mannen. Verkrachting is bovendien niet het ergste wat er in de Congo gebeurt.quote:Maar wanneer een mens in een situatie komt van leed en ellende, zie je vaak weinig terug van die empathie. En dan vooral bij mannen, met verkrachtingen enz. Zie bijvoorbeeld Congo.
Dat vind jij.quote:Hier ben ik het toch niet mee eens. Een absolute moraal betekent dat hij altijd geldt, maar niet dat hij altijd voorrang heeft in de praktijk. Er kan in positieve en negatieve zin van afgeweken worden. Dat doet verder niks af aan het feit dat het een prima richtlijn is. Misschien wel de beste.
Voorbeeldje: de objectieve moraal kan zijn: blijf van elkaars zooi af. Hartstikke goede regel.
Dat is zeer zeker niet het geval.quote:Iedereen is het er mee eens als je het ze op de man af zou vragen.
Ik denk dat dit voorbeeld de regel op zich niet schendt. Er is dan immers sprake van zaakwaarneming.quote:Een groep die zo leeft kan een gezonde samenleving neerzetten. Maar wat als je een brandweerman bent en je moet naar binnen om iemand te redden maar de deur is op slot? Moet je dan volgens de objectieve moraal bevriezen omdat je niet aan de deur mag zitten? Dat is een positieve uitzondering op de regel, om de boel dan toch maar in te trappen. Verandert niks aan dat het een goede regel is om bij te leven.
Dat is toch helemaal geen stelen?quote:Zelfde als met stelen. Van elkaars spullen afblijven is een goede regel. Maar als jouw holenmens-kamp overvallen wordt door sabeltandtijgers ( weet ik veel) en de speren liggen nog in de grot van je cro-magnon-collega dan is het niet handig dat je denkt: oei, objectieve regel is: stelen mag niet, dus ik moet het met mijn blote handen proberen.
Ja maar een strafwet wil nog niet meteen zeggen dat er sprake is van absolute moraal.quote:Flexibiliteit is daarbij dus noodzakelijk. Maar de norm blijft gewoon intact. Net als wat er tegenwoordig gebeurt. Dan mag je achteraf gaan vertellen aan de rechter waarom jij het gerechtvaardigd vond om de algemene norm te overtreden, waarvan je waarschijnlijk zelf vindt dat hij in het algemeen prima is. Alleen gold hij even niet voor jou om reden X...
Als je een veroordeelde dief zou vragen of hij zou vinden dat de regel: je mag niet stelen opgeheven zou worden, zou hij waarschijnlijk ontkennend antwoorden omdat anders de hele maatschappij alles bij elkaar gaat stelen in plaats van ( in het algemeen ) werken voor zijn geld.
1: Ahja.. zonder een bepaalde moraliteit kun je geen fatsoenlijke samenleving opbouwen.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 23:13 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Moraliteit is aangeboren in de zin dat het zelfs na een periode van compleet gebrek aan moraliteit vanzelf terug komt in een stabiele samenleving. Omdat het inate is in onze individuele breinen.
[..]
Vrouwen doen mee aan de verkrachtingen en het beschamen van verkrachtte mannen. Verkrachting is bovendien niet het ergste wat er in de Congo gebeurt.
Maar inderdaad. In situaties waar het oorlog is worden bepaalde morele systemen op een laag pitje gezet. Dat neemt niet weg dat tussen mensen die samenwerken om de andere groep dat leed aan te doen nog steeds moraliteit aanwezig is. Als je de vijand maar demoniseert kan je een hoop gedaan krijgen.
Juist. En die moraliteit komt automatisch tot stand in een situatie waar mensen herkennen dat het beter is om samen te werken.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 23:18 schreef theunderdog het volgende:
[..]
1: Ahja.. zonder een bepaalde moraliteit kun je geen fatsoenlijke samenleving opbouwen.
Nee? Dat zeg ik nergens? Ik zeg zelfs expliciet dat het demoniseren van je vijand essentieel is.quote:2: Dit zou betekenen dat verkrachters zich zelfs nog schuldig voelen tijdens de daad. Nou... als ik al die verhalen hoor, kan ik dat er niet echt uit concluderen.
... Ok... en dan? Beetje rare manier om een post af te sluiten maar wat jij lekker vind moet je zelf weten.quote:Soldaten die lachend een huis binnenstormen om vrouw + kind te verkrachten.
Ik quote alleen even dit. Mocht je willen dat ik een andere zin bespreek dan moet je het zeggen maar dit vind ik nogal de kern.quote:Ik raak je toch een beetje kwijt hoor. Er zit een onverenigbare tegenstelling in jouw verhaal. Je vindt het wel ok dat er uitzonderingen op een regel zijn maar toch vind je ook dat de regel altijd goed is?
In mijn ogen is het gewoon heel simpel; absolute moraal veronderstelt dat er moraal is die ieder mens ten alle tijde zal willen volgen en dat is gewoon, aantoonbaar, niet het geval.
Ik zeg hiermee enkel en alleen dat ons moreel denken heel makkelijk kan veranderen door bepaalde situaties.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 23:21 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Juist. En die moraliteit komt automatisch tot stand in een situatie waar mensen herkennen dat het beter is om samen te werken.
[..]
Nee? Dat zeg ik nergens? Ik zeg zelfs expliciet dat het demoniseren van je vijand essentieel is.
[..]
... Ok... en dan? Beetje rare manier om een post af te sluiten maar wat jij lekker vind moet je zelf weten.
Moreel besef is niet zwak, het is alleen uit te schakelen door middel van psychische invloeden en noodsituaties.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 23:27 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik zeg hiermee enkel en alleen dat ons moreel denken heel makkelijk kan veranderen door bepaalde situaties.
Of moraliteit of wat dan ook aangeboren is is dus weinig relevant. Aangezien het heel zwak is.
Het punt is dat er in mijn ogen niet zoveel voor nodig is.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 23:29 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Moreel besef is niet zwak, het is alleen uit te schakelen door middel van psychische invloeden en noodsituaties.
Zowel nature als nurture dus.
Dat lijkt slechts zo. In Europa is er veel voor nodig omdat je dus generaties mensen moet deprogrammeren om hun morele opvattingen uit te schakelen.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 23:33 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het punt is dat er in mijn ogen niet zoveel voor nodig is.
De golden rule vind ik anders ook niet zo zaligmakend trouwens. Dat laat flink open voor persoonlijke voorkeuren:quote:Op dinsdag 16 juli 2013 23:46 schreef theunderdog het volgende:
@ SpecialK, maar eigenlijk kun je gewoon stellen dat de "gulden regel" redelijk universeel is. Alleen als je meer naar de details gaat kijken, dan verschilt het moreel denken tussen individuen toch wel hoor.
Klopt. Hoewel er universele morele regels te bedenken zijn is het makkelijk voor grote groepen mensen om in hele specifieke gevallen zichzelf voor te houden dat "het in die en die situatie niet geldt". Zo kennen we pas recentelijk ieder mens dezelfde rechten toe en is het pas heel heel recentelijk een agendapunt om het leed van dieren (waarvan we weten dat ze een soortgelijk zenuwstelsel hebben als wij en dus pijn ongeveer hetzelfde ervaren) te verminderen.quote:Zo heeft de een problemen met de bio-industrie in verband met dierenleed en de ander niet enz.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |