Dat is een waardeoordeel.quote:Op maandag 15 juli 2013 00:02 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Fijn dat je toegeeft dat je niet in staat bent morele beslissingen te maken. Je bent amoreel (let wel dat is niet hetzelfde als immoreel).
Verkrachting is dus niet slecht, maar slechts een gevolg van evolutionaire processen. Een verkrachter is dus niet slecht, maar enkel 'anders' dan de rest.quote:Om je vraag te beantwoorden. Moraliteit is een consequentie van de evolutie van sociale wezens. Zonder een aangeboren moreel besef kunnen we niet samenleven. Ieder persoon (afgezien van bepaalde psycho- en sociopathen) heeft dit besef. Zij die dit niet hebben vallen buiten de samenleving. Vanuit ons moreel besef kunnen we enkele kernwaarden destilleren. Vanuit die kernwaarden kunnen we logischerwijs wetten en regels extrapoleren. En zo zijn ook verreweg de meeste wetten tot stand gekomen door de geschiedenis heen. Daar waren geen heilige geschriften voor nodig.
Nee. Dat is een logisch gevolg van wat jij in dit topic roept. Jij zegt dat jij de geboden van god opvolgt en maakt daarbij dus niet gebruik van je eigen morele faculteiten. Orders opvolgen is de moraliteit van een actie verschuiven naar hogerop door je eigen morele agentschap uit te schakelen.quote:
Non sequitur.quote:[..]
Verkrachting is dus niet slecht, maar enkel een gevolg van evolutionaire processen. Een verkrachter is dus niet slecht, maar enkel 'anders' dan de rest.
Ons moreel besef kan ofwel objectief zijn of subjectief. Bij objectief kan men spreken van goed en slecht. Maar bij subjectief enkel dat een bepaalde actie 'anders' is dan een andere actie, maar je kunt niet claimen dat verkrachting slecht is. Goed en slecht impliceert namelijk een objectieve standaard en die bestaat niet op een subjectieve basis.quote:Op maandag 15 juli 2013 00:05 schreef SpecialK het volgende:
Dus verkrachting is slecht want je doet iemand lichamelijke schade toe. En ons morele besef vertelt ons dat iemand lichamelijke schade toebrengen slecht is, want als iedereen elkaar zomaar straffeloos schade ging toebrengen dan zou er geen functionerende samenleving zijn.
Als objectieve moraliteit bestaat, dan is mijn morele faculteit daar een extentie op. Maar als objectieve moraliteit niet bestaat, dan kun je niet zeggen dat mijn moraliteit 'beter' is dan jouw moraliteit, maar enkel 'anders'.quote:Op maandag 15 juli 2013 00:08 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Nee. Dat is een logisch gevolg van wat jij in dit topic roept. Jij zegt dat jij de geboden van god opvolgt en maakt daarbij dus niet gebruik van je eigen morele faculteiten. Orders opvolgen is de moraliteit van een actie verschuiven naar hogerop door je eigen morele agentschap uit te schakelen.
Dus jij bent amoreel.
Dat is een logisch gevolg van wat jij in dit topic roept.quote:[..]
Non sequitur.
Wetenschap maakt geen waardeoordelen. Geen morele oordelen. Maar dan snap je het doel van de wetenschap niet. Wetenschap is slechts een gereedschap om de koude harde feiten over dit universum boven tafel te halen. Als ik naar politiek of naar maatschappelijke kwesties kijk dan gebruik ik wetenschap om de harde feiten te evalueren en daarna gebruik ik mijn eigen morele capaciteit om waardeoordelen te hangen aan de situatie.quote:Op maandag 15 juli 2013 00:10 schreef man1986 het volgende:
[..]
Ons moreel besef kan ofwel objectief zijn of subjectief. Bij objectief kan men spreken van goed en slecht. Maar bij subjectief enkel dat een bepaalde actie 'anders' is dan een andere actie, maar je kunt niet claimen dat verkrachting slecht is. Goed en slecht impliceert namelijk een objectieve standaard en die bestaat niet op een subjectieve basis.
En waar komen jouw morele capaciteiten en besef vandaan om daarmee een waardeoordeel op situaties toe te kunnen passen?quote:Op maandag 15 juli 2013 00:12 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Wetenschap maakt geen waardeoordelen. Geen morele oordelen. Maar dan snap je het doel van de wetenschap niet. Wetenschap is slechts een gereedschap om de koude harde feiten over dit universum boven tafel te halen. Als ik naar politiek of naar maatschappelijke kwesties kijk dan gebruik ik wetenschap om de harde feiten te evalueren en daarna gebruik ik mijn eigen morele capaciteit om waardeoordelen te hangen aan de situatie.
Hoe ben jij een extensie? Je bent hooguit een slap aanhangsel van de objectieve moraliteit. Maar jij bent geen moreel agent. Jij volgt slechts orders op. Als god het zegt dat iets goed of slecht is geloof jij het en vind jij dat het goed of slecht is. Ookal heb je een morele capaciteit meegekregen van jouw god is het nutteloos want jij wordt geacht 'm toch nooit te gebruiken.quote:Op maandag 15 juli 2013 00:12 schreef man1986 het volgende:
[..]
Als objectieve moraliteit bestaat, dan is mijn morele faculteit daar een extentie op. Maar als objectieve moraliteit niet bestaat, dan kun je niet zeggen dat mijn moraliteit 'beter' is dan jouw moraliteit, maar enkel 'anders'.
Uit mijn hersenen.quote:Op maandag 15 juli 2013 00:14 schreef man1986 het volgende:
[..]
En waar komen jouw morele capaciteiten en besef vandaan om daarmee een waardeoordeel op situaties toe te kunnen passen?
Zijn jouw hersenen beter dan die van een verkrachter?quote:
Weer een waardeoordeel.quote:Op maandag 15 juli 2013 00:15 schreef SpecialK het volgende:
Atheisten zijn dus moreler dan christenen.
Ja. Want mijn hersenen hechten een negatief waardeoordeel aan het toebrengen van schade aan mensen. Daarom gaan die hersenen van de verkrachter de cel in en de mijne niet.quote:Op maandag 15 juli 2013 00:15 schreef man1986 het volgende:
[..]
Zijn jouw hersenen beter dan die van een verkrachter?
Nee. het is slechts een logisch gevolg van wat jij hier roept.quote:
Als God niet zou bestaan, waarom zou ik mijn morele capaciteit willen benutten?quote:Op maandag 15 juli 2013 00:14 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Hoe ben jij een extensie? Je bent hooguit een slap aanhangsel van de objectieve moraliteit. Maar jij bent geen moreel agent. Jij volgt slechts orders op. Als god het zegt dat iets goed of slecht is geloof jij het en vind jij dat het goed of slecht is. Ookal heb je een morele capaciteit meegekregen van jouw god is het nutteloos want jij wordt geacht 'm toch nooit te gebruiken.
Omdat je deel wil uitmaken van de samenleving? Omdat je oprecht goed wil zijn zonder dat iemand jou daar toe dwingt?quote:Op maandag 15 juli 2013 00:17 schreef man1986 het volgende:
[..]
Als God niet zou bestaan, waarom zou ik mijn morele capaciteit willen benutten?
Wat is goed zonder God?quote:Op maandag 15 juli 2013 00:18 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Omdat je deel wil uitmaken van de samenleving? Omdat je oprecht goed wil zijn zonder dat iemand jou daar toe dwingt?
Jouw hersenen zijn niets meer dan chemische reacties.quote:Op maandag 15 juli 2013 00:16 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ja. Want mijn hersenen hechten een negatief waardeoordeel aan het toebrengen van schade aan mensen. Daarom gaan die hersenen van de verkrachter de cel in en de mijne niet.
Goed en kwaad zijn te herkennen aan hun gevolgenquote:
Dankzij het feit dat we allemaal ongeveer dezelfde morele en logische faculteiten hebben komen we over het algemeen tot ongeveer dezelfde conclusies wat betreft goed en kwaad. Omdat we onrecht kunnen voelen via empathie en gevolgen kunnen meten via logica. De verschillen in onze morele faculteiten zijn onderwerp van de politiek.quote:Wie bepaalt wat goed en slecht is en hoe?
Verreweg de meeste mensen beseffen zich vanaf hun jonge jaren dat als jij lief bent voor anderen (ze geen schade toebrengt) dat zij ook lief zullen zijn voor jou. Dus men handelt grotendeels met die redenatie. Voor de geestelijk zieken en mensen die beschadigd zijn of categorisch een verkeerde opvoeding hebben gehad waarmee hun morele faculteiten zijn bedoezeld hebben we een strafsysteem opgezet.quote:En waarom zouden mensen zich daaraan houden?
Omdat mijn chemische reacties passen binnen het framework van een gezonde samenleving. Omdat mijn chemische reacties geen schade toebrengen aan anderen.quote:Op maandag 15 juli 2013 00:21 schreef man1986 het volgende:
[..]
Jouw hersenen zijn niets meer dan chemische reacties.
Waarom zijn jouw chemische reacties beter dan de chemische reacties van een verkrachter?
En hoe bepaal je goede en slechte gevolgen?quote:Op maandag 15 juli 2013 00:24 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Goed en kwaad zijn te herkennen aan hun gevolgen
Waarom zou de meerderheid gelijk hebben? Onrecht en empathie zijn chemische reacties die plaatsvinden in onze hersenen. Waarom zouden onze chemische reacties beter zijn dan die van een verkrachter of een andere minderheid in de samenleving? Waar baseer jij je waardeoordeel op?quote:[..]
Dankzij het feit dat we allemaal ongeveer dezelfde morele en logische faculteiten hebben komen we over het algemeen tot ongeveer dezelfde conclusies wat betreft goed en kwaad. Omdat we onrecht kunnen voelen via empathie en gevolgen kunnen meten via logica. De verschillen in onze morele faculteiten zijn onderwerp van de politiek.
Dus angst voor straf is de motiverende kracht binnen de samenleving rondom moraliteit. Geen rede, geen logica, geen moreel besef, maar enkel angst voor vervolging en bestraffing. Hoe maakt dat jou dan anders dan een gelovige?quote:[..]
Verreweg de meeste mensen beseffen zich vanaf hun jonge jaren dat als jij lief bent voor anderen (ze geen schade toebrengt) dat zij ook lief zullen zijn voor jou. Dus men handelt grotendeels met die redenatie. Voor de geestelijk zieken en mensen die beschadigd zijn of categorisch een verkeerde opvoeding hebben gehad waarmee hun morele faculteiten zijn bedoezeld hebben we een strafsysteem opgezet.
Ieder persoon verstaat iets anders onder een 'gezonde samenleving'. Waarom zou jouw visie op een gezonde samenleving 'beter' zijn dan mijn visie op een gezonde samenleving? We begeven ons op een subjectieve terrein, waarom zou jij gelijk hebben en ik niet?quote:Op maandag 15 juli 2013 00:25 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Omdat mijn chemische reacties passen binnen het framework van een gezonde samenleving. Omdat mijn chemische reacties geen schade toebrengen aan anderen.
"Nat" is een term die we voor vloeistoffen in het algemeen gebruiken, en is daarmee dus niet afhankelijk van (het bestaan van) water. Water is niet bepalend voor wat wij "nat" noemen.quote:Op zondag 14 juli 2013 23:55 schreef man1986 het volgende:
[..]
Is water bepalend voor natheid of natheid bepalend voor water?
Dat is te meten adhv de gezondheid of de hoeveelheid pijn van het persoon die iets ondergaat.quote:Op maandag 15 juli 2013 00:33 schreef man1986 het volgende:
[..]
En hoe bepaal je goede en slechte gevolgen?
De meerderheid heeft gelijk omdat deze faculteiten zijn geėvolueerd aan de hand van wat wel en wat niet een stabiele samenleving maakt. Dieren binnen een sociale diersoort die geboren zijn met een afwijkend moreel besef worden verstoten uit de samenleving.quote:[..]
Waarom zou de meerderheid gelijk hebben? Onrecht en empathie zijn chemische reacties die plaatsvinden in onze hersenen. Waarom zouden onze chemische reacties beter zijn dan die van een verkrachter of een andere minderheid in de samenleving? Waar baseer jij je waardeoordeel op?
je gaat lekker voorbij aan wat ik zeg. Ik merkte op dat voor verreweg de meeste mensen het morele besef genoeg is. Goed zijn for the sake of being good. Voor de enkeling die hier buiten valt hebben we de strafsystemen.quote:[..]
Dus angst voor straf is de motiverende kracht binnen de samenleving rondom moraliteit. Geen rede, geen logica, geen moreel besef, maar enkel angst voor vervolging en bestraffing. Hoe maakt dat jou dan anders dan een gelovige?
Natheid (eigenschap) is wel onlosmakelijk verbonden met water (onder andere).quote:Op maandag 15 juli 2013 00:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
"Nat" is een term die we voor vloeistoffen in het algemeen gebruiken, en is daarmee dus niet afhankelijk van (het bestaan van) water. Water is niet bepalend voor wat wij "nat" noemen.
God en Goed zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden zodat we kunnen stellen dat God (A) = Goed (B).quote:Maar goed, daarmee is de vraag die ik stelde nog steeds niet beantwoord.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |