Afgelopen zondag ben ik bij de Betriebszentrale DB Regio NRW geweest (in hetzelfde gebouw zit ook de Betriebszentrale DB Cargo NRW en Fernferkehr NRW en oa een treindienstleiderspost).
Daar zit de afdeling Betriebszentrale DB Regio NRW het treinverkeer van de afdeling Nahverkehr (RE, RB) en afdeling S-bahn continu het treinverkeer te monitoren.
Wanneer een trein vertraging krijgt, wordt er al gekeken naar een oorzaak. Worden er meer treinen door deze oorzaak vertraagd, of was het een incident?
Wat zijn de mogelijkheden om de trein vertraging te laten inlopen? Gaan er overstappen gemist worden?
Voor de overstappen die eventueel gemist zullen worden, wordt bekeken om een spoorwijziging op het overstapstation door te voeren, om bijvoorbeeld van een niet-crossplatforme overstap naar een crossplatforme overstap te gaan. Wanneer dat niet kan (is al crossplatform, vertraging is te groot) wordt er gekeken of de aansluitende trein kan wachten op de vertraagde trein. Daarbij wordt rekening gehouden of de trein op het verdere traject vertraging kan lopen, en dat die trein zijn andere aansluitingen niet verliest.
Wanneer de betreffende bediende op de Betriebszentrale beslist om een wijziging door te voeren in een bepaalde treindienst (er moet een goederentrein extra aan de kant (in overleg met Betriebszentrale DB Cargo), een spoorwijziging (in overleg met de Fahrleiter) en dergelijke) kan de betreffende bediende de Fahrleiter dwingen zijn maatregelen op te volgen.
Wanneer er maatregelen genomen worden, die voor het treinpersoneel en/of reizigers belangrijk kunnen zijn (overstap wel / niet kunnen halen enz) krijgt het treinpersoneel een SMS / popup-bericht op de telefoon en/of smartphone (daar gaan ze al over op smartphones) met de genomen maatregelen. Het treinpersoneel hoeft er zelf niet achteraan te bellen.
Een groot voordeel in NRW is, is dat er op veel Bahnstrecken een Fernverkehrstrecke / Schnelle RE-strecke, RE/RB-strecke, S-bah-strecke en een Guterzugstrecke ligt.
Wel is een prioriteitenvolgorde samengesteld, die vrijwel altijd aangehouden moet worden.
Als eerst komt het Fernverkehr. Daarna volgen de RE's, daarna de RB's, daarna de S-bahn en als laatste de goederentreinen.
Wanneer je de laatste trein gaat missen door vertraging, moet het treinpersoneel een inventaris maken met bestemmingen van de reizigers bij de missende overstappen. Zij melden dan het aantal reizigers met de bestemmingen aan de betreffende bediende op de Betriebszentrale, waarna er taxi's en/of bussen komen, of een trein langer opgehouden wordt indien mogelijk.