abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128980709
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 18:59 schreef Hyaenidae het volgende:
Mijn ouders hebben geld genoeg, die verlangen echt geen bijdrage van mij. Misschien scheelt het dat ik enig kind ben, ze gunnen me echt alles. Mijn moeder vind dat ik met mijn aanwezigheid in huis al bijdrage genoeg lever.
OMG....dat wordt nog wat als je echt gaat leven.

Btw, had jij de vraag van TS al ingevuld?

[ Bericht 3% gewijzigd door blomke op 15-07-2013 20:23:11 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 15 juli 2013 @ 20:28:25 #152
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_128981316
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 11:35 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]

Ik heb een goed huis, klein en goedkoop. Weinig schoonmaken en geen molensteen om je nek.
Dit is toch echt serieus de meest waardevolle bijdrage aan dit topic, wat mij betreft. Hierin zit de sleutel tot spaargeld.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  maandag 15 juli 2013 @ 20:30:17 #153
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_128981388
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 18:12 schreef koentje123 het volgende:

[..]

Die Nibud cijfers zijn erg overdreven. Je kan ook voor de helft van dat bedrag lekker eten (kruiden zijn mijn vriend).
Serieus? Per maand? Wat eet jij dan voor lunch en diner?

Want een aantal verse groenten vallen dan toch echt af. Ik weet 100% zeker dat het kan, ik volg o.a. het blog A Girl Called Jack, zo'n Britse bijstandsmoeder die dat ook doet. Maar alhoewel ze lekkere recepten heeft, is het meeste uit blik. En dingen zoals paprika zitten er nooit bij.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_128982204
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 10:13 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

Nou ja reken maar eens uit:

Als je boven 33k zit (bruto). Zit je op ongeveer 1650 netto. Dan mag je al 658 euro aan liberale huur aftikken, 120 euro zorgverzekeringen, gas licht water, zeg ook eens 150 euro. Gemeentelijke lasten 50 piek, overige verzekeringen 25 piek (e.g. reisverzekeringen, anwb etc etc).
Auto-afschrijving hier is ongeveer 150 per maand, benzine tussen de 100-200 per maand, onderhoud ogneveer 100 per maand., verzekering en wegenbelasting, 90 euro.

Ik kan nog wel even doorgaan. Dit tikt lekker aan :)
Dat zijn jouw keuzes. Niet de mijne, mij kost het echt veel minder. Goedkoop huisje gekocht (-325 goedkoper ivm jou), zorgverzekering (-50), gwl (-80), autoafschrijving (-150), benzine (-200), onderhoud (-100), verz/wegbel (-90).
Gewoon mijn keuze om een baan op fietsafstand te nemen en een goedkoop huisje te kopen. Heb je ook geen auto nodig die je in feite alleen nodig hebt voor je werk en de eerste dag van de week daarvoor werkt. Dat scheelt mij 1000 euro in de maand. Dus, 12.000 per jaar. 7 jaar werken en je hebt een ton. 10 jaar werken en je kan je huis afbetalen, zoals ik. Nog 10 jaar werken en je kan met pensioen.
pi_128982365
quote:
1s.gif Op maandag 15 juli 2013 20:28 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Dit is toch echt serieus de meest waardevolle bijdrage aan dit topic, wat mij betreft. Hierin zit de sleutel tot spaargeld.
Je moet geen kinderen etc hebben, anders wordt het een beetje krap.
pi_128982381
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 20:46 schreef kabelmannetje het volgende:

[..]

Dat zijn jouw keuzes. Niet de mijne, mij kost het echt veel minder. Goedkoop huisje gekocht (-325 goedkoper ivm jou), zorgverzekering (-50), gwl (-80), autoafschrijving (-150), benzine (-200), onderhoud (-100), verz/wegbel (-90).
Gewoon mijn keuze om een baan op fietsafstand te nemen en een goedkoop huisje te kopen. Heb je ook geen auto nodig die je in feite alleen nodig hebt voor je werk en de eerste dag van de week daarvoor werkt. Dat scheelt mij 1000 euro in de maand. Dus, 12.000 per jaar. 7 jaar werken en je hebt een ton. 10 jaar werken en je kan je huis afbetalen, zoals ik. Nog 10 jaar werken en je kan met pensioen.
Ah, en zo zie je maar dat het uiteindelijk allemaal om prioriteiten en voorkeuren gaat. Iedereen doet het op zijn of haar manier.

Ik loop elke dag naar het werk (minder dan 10 minuten lopen). Toch staat er hier een auto voor de deur, puur omdat ik het leuk vind.
  maandag 15 juli 2013 @ 20:59:07 #157
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_128982775
quote:
1s.gif Op maandag 15 juli 2013 20:28 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Wat heb je aan spaargeld als je er geen doel voor hebt?
Sparen doe je om klappen op te kunnen vangen, dan heb je aan 10K meer dan genoeg als je een gemiddeld huis bezit, bezit je geen huis is minder ook voldoende. Voor de rest spaar je voor de toekomst van je kinderen en jezelf een leuk leven bezorgen. Pimpen met tienduizenden danwel tonnen spaargeld terwijl je in een klein goedkoop huisje woont, is imho eerder dom dan slim.
Zonde van de effort. De enige noodsituatie waarin geld je leven kan redden is als het scenario uit de film 2012 werkelijkheid wordt. Helaas voldoet dat beetje wat een normaal mens kan sparen dan ook niet, want er zijn massa's mensen met meer op hun bankrekening :+ .
pi_128982819
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 15:07 schreef ssebass het volgende:

[..]

Waarom is jouw zorgverzekering zo laag? Geen auto en studieschuld helpen ook. Auto kost al snel 300 per maand. Daarnaast 220 voor boodschappen is erg weinig, haal je dat? Dat is slechts 7 euro per dag. Je hebt ook een goedkoop telefoonabonnement (heb ik nu ook sinds vandaag), maar veel zitten daar rond de 50. Verder geen abonnementen voor sportschool o.i.d.?

Wel nette begroting als ik het zo bekijk.
Zorgverzekering laag? Ik betaal 72/maand.
Hier ook geen auto want ik weiger (minimaal) een dag in de week daarvoor te werken. Ik kan mijn tijd op deze wereld echt nuttiger besteden.
Aan eten 220/maand kwijt zijn is niet erg weinig. Ik kook altijd zelf, gezond en uitgebreid en ben niet meer dan 130/maand kwijt.
Mobiel telefoon is 12 euro. Voor 1GB data/maand.
Ik heb geen TV (waar haalt men de tijd vandaan?) en deel internet met de buren. Aan GWL ben ik zo'n 60/maand kwijt.

Je kan echt zoveel minder uitgeven zonder daar aan levenskwaliteit voor in te leveren!
Door te letten op uitgaven, heb ik in 8 jaar gewoon mijn huis kunnen afbetalen.
En daarna wordt het leven pas echt leuk, als je lage lasten hebt en geen druk van bank/werkgever voelt. :)
pi_128982860
quote:
2s.gif Op maandag 15 juli 2013 17:30 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Wat houdt je tegen om bij je ouders te wonen tot je 30ste en flink te sparen?
Mijn ouders hebben een riant huis en ik hoef echt niet op de zolder te wonen. Nu met dit weer zit ik na het werk heerlijk achterin op het gazon genietend in de hangmat als ene baas _O_
Dat gras maai ik overigens zelf, de auto's was ik ook, maar daar houdt het wel zo'n beetje mee op qua huishoudelijke taken. Eten wordt gekookt, was wordt gedaan etc etc. (credits aan mijn moeder) Dan wordt er hier gezegd dat je geld moet uitgeven als je jong bent maar ik vind juist dat ik nú als een god leef en ondertussen kán ik riant doorsparen :D .
Moet er echt niet aan denken om alleen in een armoedig huisje te gaan wonen, heel het huishouden te moeten runnen en ondertussen ook nog het hele maandsalaris er doorheen jagen aan huur etc.
Mijn ouders denken er ook zo over, volgens mij mag ik hier zo lang blijven als ik wil. Snap dat neerbuigende gedoe hier ook nooit over 'thuiswonen', is het afgunst, is het niet stoer genoeg? In Italië bv is het niet meer dan normaal.
Dan kom je blijkbaar al uit een gefortuneerd nest.
Prijs je er gelukkig mee als je er blij mee bent, maar doe niet alsof de meeste mensen zo'n keuze hebben.
Afstand tot studie of werk, thuissituatie is voor veel mensen naast het sociale aspect een goede reden om op zichzelf te gaan.
pi_128983044
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 20:59 schreef bleiblei het volgende:

. Pimpen met tienduizenden danwel tonnen spaargeld terwijl je in een klein goedkoop huisje woont, is imho eerder dom dan slim.
Om maar een recht-toe-recht-aan punt van waarheid te noemen. Ik ken 2-verdieners uit het onderwijs die al jaren in een "sociale huurwoning*" zitten: komt maandelijks een kapitaal binnen en ze bezitten tonnen.

Maar ze verdommen het om over te stapen naar een koophuis, en nu huillie hullie doen vanwege de extra huurverhoging. Tja, dat wist je 1,5 jaar geleden ook al, denkt ik dan.

* sommige lieden noemen een poppenhuisje met een 4 x 5 m. kamertje, een keukentje met bruynzeel aanrechtbladje, een paar slaaphokjes boven en een lapje grond waar je met je knuiste tegen de muur aan komt met het spitten, al een "woning"....en er nog voor betalen ook...

[ Bericht 2% gewijzigd door blomke op 15-07-2013 21:13:14 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_128983071
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 16:31 schreef ikjijallebei het volgende:

[..]

Rare aannames, waarom zou je op internet jokken, of als je wat spaargeld hebt, direct een ontzettend saai leven leiden.

Daarbij is het juist logischer dat je veel op vakantie kan, als je een (goede) baan hebt. Hoe kom je er bij dat juist als je jong bent mooie reizen kan maken. Van welk geld? Die 1000 per jaar die je verdient met tomaten plukken? In mijn geval kan het bijv. wel, maar wat als ik daar precies geen zin in heb?

Ik wacht wel tot ik een eigen huis heb, en zal dan zo vaak mogelijk op vakantie gaan (waar ik nu overigens ook geen geld op bespaar).

Zijn ook aardig wat mensen die rijk zijn (geld) , maar in een armzalig huurflatje wonen met een pauperauto. Tja, niks voor mij maar laat die mensen lekker.

Kortom, ieder zijn eigen ding.

Gr. scholier met op zijn leeftijd veel geld én met veel plezier geleefd in de puberjaren (uitgaan, drank drugs, vakanties, alles) ;)
Geboren opschepper.
pi_128983086
quote:
1s.gif Op maandag 15 juli 2013 21:01 schreef MevrouwPuff het volgende:
Afstand tot studie of werk, thuissituatie is voor veel mensen naast het sociale aspect een goede reden om op zichzelf te gaan.
Het forumniveau is nog steeds stijgende......

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 15-07-2013 21:35:02 ]
  maandag 15 juli 2013 @ 21:09:25 #163
405222 Ataturko
Mussie Kemal
pi_128983174
22 jaar, 15k ongeveer

collegegeld zelf betaald (ongeveer 15K)
pi_128983211
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 20:59 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Wat heb je aan spaargeld als je er geen doel voor hebt?
Sparen doe je om klappen op te kunnen vangen, dan heb je aan 10K meer dan genoeg als je een gemiddeld huis bezit, bezit je geen huis is minder ook voldoende. Voor de rest spaar je voor de toekomst van je kinderen en jezelf een leuk leven bezorgen. Pimpen met tienduizenden danwel tonnen spaargeld terwijl je in een klein goedkoop huisje woont, is imho eerder dom dan slim.
Zonde van de effort. De enige noodsituatie waarin geld je leven kan redden is als het scenario uit de film 2012 werkelijkheid wordt. Helaas voldoet dat beetje wat een normaal mens kan sparen dan ook niet, want er zijn massa's mensen met meer op hun bankrekening :+ .
Dat is in jouw beleving wellicht zo. Sparen is bij mij slechts een bijproduct. Auto's, tv's en wat al niet, interesseert mij echt geen hol. Dan spaar je in deze maatschappij automatisch als je een beetje baan hebt. Sparen doe ik om ONafhankelijk te zijn. Als ik het weer eens in mijn hoofd krijg om ontslag te nemen en een jaar te gaan reizen, dan kan het. Als je voldoende geld hebt, dan kan je de middelvinger aan je klotebaas geven. Dan kan je elk jaar een paar maanden op reis. Dan kan je eens een tijdje proberen om je ideale baan na te streven. Dan kan je eens proberen een jaar proberen als freelance fotograaf rond te komen.
Zoals je ziet, spaargeld geeft keuzes. Je onderdompelen in zooi waarvan anderen zeggen dat je het nodig hebt -maar wat juist helemaal niet zo is- ontneemt je juist keuzes.
pi_128983312
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 21:07 schreef blomke het volgende:

[..]

Het foumniveau is nog steeds stijgende......
Kromme zin inderdaad :)
pi_128983347
quote:
1s.gif Op maandag 15 juli 2013 20:30 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Want een aantal verse groenten vallen dan toch echt af. Ik weet 100% zeker dat het kan, ik volg o.a. het blog A Girl Called Jack, zo'n Britse bijstandsmoeder die dat ook doet. Maar alhoewel ze lekkere recepten heeft, is het meeste uit blik. En dingen zoals paprika zitten er nooit bij.
Lunch brood met beleg.
Diner: ik eet gezond. Ik koop groenten die "in seizoen" zijn. Voor zaken die wat langer meegaan en die ik gebruik, koop ik groot in als er een goede aanbieding is (denk aan 5 à 10 kilo vlees). Het helpt ook om dichtbij de goedkoopste colruyt van België te wonen.

[ Bericht 26% gewijzigd door koentje123 op 15-07-2013 21:19:02 ]
pi_128983406
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 21:10 schreef kabelmannetje het volgende:

[..]

Dat is in jouw beleving wellicht zo. Sparen is bij mij slechts een bijproduct. Auto's, tv's en wat al niet, interesseert mij echt geen hol. Dan spaar je in deze maatschappij automatisch als je een beetje baan hebt. Sparen doe ik om ONafhankelijk te zijn. Als ik het weer eens in mijn hoofd krijg om ontslag te nemen en een jaar te gaan reizen, dan kan het. Als je voldoende geld hebt, dan kan je de middelvinger aan je klotebaas geven. Dan kan je elk jaar een paar maanden op reis. Dan kan je eens een tijdje proberen om je ideale baan na te streven. Dan kan je eens proberen een jaar proberen als freelance fotograaf rond te komen.
Zoals je ziet, spaargeld geeft keuzes. Je onderdompelen in zooi waarvan anderen zeggen dat je het nodig hebt -maar wat juist helemaal niet zo is- ontneemt je juist keuzes.
Dit. Ik kon het niet beter geformuleerd hebben :)
pi_128983442
quote:
1s.gif Op maandag 15 juli 2013 20:30 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Een halve brood/dag met kaas/enz: 1,50 euro/dag.
Diverse groenten (1,50 e) met rijst/aardappelen/couscous, whatever) 1/2 euro.
Zuivel/fruit/enz 1e/dag. Kruiden zijn bijna gratis.
Kom je uit op 4,50/dag. Maal 30 is 135 euro.
pi_128983511
1) Dikke studieschuld
2) 23 jaar
3) Meer uitgegeven dat er binnen kwam door bijbaantjes en studiefinanciering. Veel gereisd.

Geen spijt hoor! Hele leuke tijd gehad en leer inmiddels steeds beter met geld om te gaan. Wil het wel zo snel mogelijk terug betalen als ik ga werken dus ben van plan nog even als student te blijven leven straks zodat ik zo snel mogelijk schuldvrij ben :)
  maandag 15 juli 2013 @ 21:22:19 #170
187510 IrCute
Americunt
pi_128983723
1) 95k
2) 22
3) Erfenis en ~ 20k verdient met gamen wat ik uitgegeven heb aan een auto en emigratie.
pi_128983735
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 21:15 schreef kabelmannetje het volgende:

[..]

Een halve brood/dag met kaas/enz: 1,50 euro/dag.
Diverse groenten (1,50 e) met rijst/aardappelen/couscous, whatever) 1/2 euro.
Zuivel/fruit/enz 1e/dag. Kruiden zijn bijna gratis.
Kom je uit op 4,50/dag. Maal 30 is 135 euro.
Je eet geen vlees, dat scheelt een hoop, en drinkt geen koffie, thee, fris of alcohol? Nooit hapjes.

Kan, maar is saai.
pi_128983924
quote:
1s.gif Op maandag 15 juli 2013 21:22 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Je eet geen vlees, dat scheelt een hoop, en drinkt geen koffie, thee, fris of alcohol? Nooit hapjes.

Kan, maar is saai.
Ik drink bijna dagelijks met vrienden cappuccino in de koffiebar. Bier drink ik in de kroeg of op het terras. En fris, nee jakkes, bedankt. :)
Thee en koffie kosten je maar een paar cent per kopje. Dat is in het grote geheel bijna te verwaarlozen.
Als voorbeeld gaf ik de basiskosten die je maakt qua eten. Daar kan best nog een euro per dag bij komen als je daarvoor kiest.
pi_128983975
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 20:46 schreef kabelmannetje het volgende:

[..]

Huis 330 per maand? The fuck. Is in de randstad niet haalbaar. Ja een studentenkamer. Ik moet particuliere huur dus zit verplicht heel hoog. Kan net zo goed kopen, maar wil niet vast zitten. Meeste hebben ook niet de luxe om een baan te kiezen op een plek waar ze willen.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_128983976
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 21:10 schreef kabelmannetje het volgende:

[..]

Leuk streven. Lijkt me ook een beter alternatief als het nastrevenswaardige leven wat op tv en in de bladen wordt geschetst.
pi_128984516
quote:
1s.gif Op maandag 15 juli 2013 21:27 schreef ssebass het volgende:

[..]

Huis 330 per maand? The fuck. Is in de randstad niet haalbaar. Ja een studentenkamer. Ik moet particuliere huur dus zit verplicht heel hoog. Kan net zo goed kopen, maar wil niet vast zitten. Meeste hebben ook niet de luxe om een baan te kiezen op een plek waar ze willen.
Wederom, in de randstad wonen is een eigen keuze. Als je tot je 67ste wil werken en dan ook nog eens fulltime en dan alleen maar voor een huis en auto, dan moet je fijn in de randstad blijven wonen. De keus om een baan te kiezen die ver weg is, is ook aan jou. Banen zijn niet alleen in de randstad. Je kan een baan nemen die minder verdient dan in de randstad maar door lagere lasten elders, netto meer oplevert. En, juist als je lage lasten hebt dan KAN je die keuze maken.

Ik wil bewust niet in de Randstad wonen omdat ik denk dat de kwaliteit van wonen en leven daarbuiten hoger is. Mijn hypotheek was bruto 425 bruto (netto ongeveer 330/maand) in het centrum van een middelgrote noordelijke stad. Maandelijks 85 euro kwam daarbij als aflossing (huis is nu van mij) maar dat zie je later natuurlijk terug in je eigen zak en ben je niet kwijt. ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')