Is dat zo? Neem eens het volgende in beschouwing:quote:Op maandag 15 juli 2013 11:24 schreef Homey het volgende:
Of ze jokken, of ze lijden een ontzettend saai leven. Als je echt op jezelf woont kun je echt niet veel sparen van je salaris. De hoge belastingdruk en huur enzo zorgen er wel voor dat je weinig overhoudt.
220 euro maar voor boodschappen? Dat is erg karig.quote:Op maandag 15 juli 2013 13:50 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Is dat zo? Neem eens het volgende in beschouwing:
Inkomsten per maand:
Salaris netto 2300
Kosten per maand:
Hoogheemraadschap -35
NLEnergie -103
Bankkosten -3
Internet -35
Verzekeringen -28
Gemeentebelastingen -82
Boodschappen -220.13
Hypotheek administratiekosten -10
Hypotheek rente -1000
Levensverzekering -3
Hypotheek aflossing -86
Zorgverzekering -76
Hypotheekkosten -8
Telfort mobiel -16
Belasting teruggaaf -250
Totaal over: 844 euro
Dit is een HBO-salaris, zonder auto maar met een kekke tussenwoning. Van die 850 euro kun jij echt wel 500 sparen, hoor.
Volgens het Nibud moet het voor een volwassen kerel met 182 euro kunnen. Ik heb er nog 40 bij opgeteld voor drogisterij shit. Maar mij lukt het prima, hoor.quote:Op maandag 15 juli 2013 13:53 schreef Homey het volgende:
220 euro maar voor boodschappen? Dat is erg karig.
Ja, ben ik met je eens. Maar het verklaart wel hoe mensen dit voor elkaar krijgen. Ze hebben een goed HBO/WO salaris, en geven niet teveel geld uit.quote:2300 netto is een salaris dat niet heel veel mensen verdienen. Modaal ligt op 1900 netto.
Als jij 500 spaart, dan heb je in bovenstaande scenario nog 350 euro over voor de rest. Jij bestempelt 350 euro speelgeld per maand als een kluizenaar?quote:Verder houd je geen rekening met iets van geld uitgeven aan fun. Zoals een keer uit eten, bioscoopje, theater, weekendje weg, aankoop van kleding etc. Jouw uitgavenpatroon past bij een kluizenaar.
Eerlijk zijn: heb je het geprobeerd?quote:Op maandag 15 juli 2013 14:29 schreef Spatzmann het volgende:
Maar hierop bezuinigen zou ik toch een afname vinden van de kwaliteit van leven.
Waarom is jouw zorgverzekering zo laag? Geen auto en studieschuld helpen ook. Auto kost al snel 300 per maand. Daarnaast 220 voor boodschappen is erg weinig, haal je dat? Dat is slechts 7 euro per dag. Je hebt ook een goedkoop telefoonabonnement (heb ik nu ook sinds vandaag), maar veel zitten daar rond de 50. Verder geen abonnementen voor sportschool o.i.d.?quote:Op maandag 15 juli 2013 13:50 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Is dat zo? Neem eens het volgende in beschouwing:
Inkomsten per maand:
Salaris netto 2300
Kosten per maand:
Hoogheemraadschap -35
NLEnergie -103
Bankkosten -3
Internet -35
Verzekeringen -28
Gemeentebelastingen -82
Boodschappen -220.13
Hypotheek administratiekosten -10
Hypotheek rente -1000
Levensverzekering -3
Hypotheek aflossing -86
Zorgverzekering -76
Hypotheekkosten -8
Telfort mobiel -16
Belasting teruggaaf -250
Totaal over: 844 euro
Dit is een HBO-salaris, zonder auto maar met een kekke tussenwoning. Van die 850 euro kun jij echt wel 500 sparen, hoor.
Ah ok. Ja je zit ook op >1500 per maand aan vaste lasten. Merk wel dat er echt veel door de maand op gaat aan irritante kleine bedragen, zoals parkeergeld, cadeautjes voor verjaardagen, potten voor team etc. Dat tikt toch snel aan. Keer in kaart gebracht en was al snel 600-700 euro. Daar schrok ik wel van. Voordeel dat je er makkelijk op kunt korten. Zet nu gewoon automatisch geld weg naar spaarrekening en beleggingen.quote:Op maandag 15 juli 2013 15:13 schreef Hallmark het volgende:
Geen auto helpt inderdaad. Studieschuld heb ik samen weggewerkt met de vriendin, dus dat vertekent ook.
Zorgverzekering is gewoon maximaal eigen risico. 220 haal ik inderdaad, en dat is niet laag, hoor. Dat is gewoon Nibud, wat een realistische schatting is. Dat betekent wel dat je brood van huis meeneemt, en niet kroketten en soep in de kantine haalt tussen de middag.
Sporten doe ik op de openbare weg (hardlopen), en het abonnement is vertekenend: ik heb een sim-only en koop mijn telefoons cash.
Rare aannames, waarom zou je op internet jokken, of als je wat spaargeld hebt, direct een ontzettend saai leven leiden.quote:Op maandag 15 juli 2013 11:24 schreef Homey het volgende:
Vind het juist verdacht als jonge lui posten dat ze zoveel spaargeld hebben. Of ze jokken, of ze lijden een ontzettend saai leven. Als je echt op jezelf woont kun je echt niet veel sparen van je salaris. De hoge belastingdruk en huur enzo zorgen er wel voor dat je weinig overhoudt.
Enige goed argument is als je een erfenis hebt gekregen, dan is dat een gevalletje 'mazzel'.
Heb zelf vaak het idee dat mensen te weinig gewicht leggen in het feit dat ze nu jong en fit zijn en unieke opties tot hun beschikking hebben die aan erosie lijden naarmate ze ouder worden.
Juist nu kun je die mooie reizen maken, risico nemen met eigen ondernemerschap, etc. Waarom zou je zoveel moeten sparen?
Wat houdt je tegen om bij je ouders te wonen tot je 30ste en flink te sparen?quote:Op maandag 15 juli 2013 08:48 schreef pussywillow het volgende:
[..]
Dat valt mij inderdaad ook op. De mensen die ik ken gaan zo rond hun 20ste (of eerder) het huis uit, maar op Fok! blijft men gerust tot hun 30ste bij paps en mams op zolder wonen (want 'ze zijn toch nooit thuis'), lekker fulltime werken en hoegenaamd geen kosten. Ja, zo kan ik ook tienduizenden euro's sparen, maar het lijkt me niet representatief voor de gemiddelde persoon
Wat mij er toe dwong om < 20 ste 't huis uit te gaan:quote:Op maandag 15 juli 2013 17:30 schreef Hyaenidae het volgende:
Wat houdt je tegen om bij je ouders te wonen tot je 30ste en flink te sparen?
Exact, maar de 'uitwonenden' zie 'ons' als onzelfstandige mannekes en wellicht als verwende kutventjes.quote:Op maandag 15 juli 2013 17:30 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Wat houdt je tegen om bij je ouders te wonen tot je 30ste en flink te sparen?
Mijn ouders hebben een riant huis en ik hoef echt niet op de zolder te wonen. Nu met dit weer zit ik na het werk heerlijk achterin op het gazon genietend in de hangmat als ene baas![]()
Dat gras maai ik overigens zelf, de auto's was ik ook, maar daar houdt het wel zo'n beetje mee op qua huishoudelijke taken. Eten wordt gekookt, was wordt gedaan etc etc. (credits aan mijn moeder) Dan wordt er hier gezegd dat je geld moet uitgeven als je jong bent maar ik vind juist dat ik nú als een god leef en ondertussen kán ik riant doorsparen.
Moet er echt niet aan denken om alleen in een armoedig huisje te gaan wonen, heel het huishouden te moeten runnen en ondertussen ook nog het hele maandsalaris er doorheen jagen aan huur etc.
Mijn ouders denken er ook zo over, volgens mij mag ik hier zo lang blijven als ik wil. Snap dat neerbuigende gedoe hier ook nooit over 'thuiswonen', is het afgunst, is het niet stoer genoeg? In Italië bv is het niet meer dan normaal.
Dat zijn jullie ook. En vooral een beetje zielig, sociaal gehandicapt, bang voor de grote, boze wereld en papjochies.quote:Op maandag 15 juli 2013 17:40 schreef ikjijallebei het volgende:
[..]
Exact, maar de 'uitwonenden' zie 'ons' als onzelfstandige mannekes en wellicht als verwende kutventjes.
Denk je dat je ouders dat over 20 jaar nog steeds voor je doen?quote:Op maandag 15 juli 2013 17:40 schreef ikjijallebei het volgende:
I don't care, eten wordt verzorgd, de was, gestrijkt, bed, hoef niks zelf te betalen. Helemaal prima zo.
# yolo.
In Korea idem.quote:Op maandag 15 juli 2013 17:30 schreef Hyaenidae het volgende:
In Italië bv is het niet meer dan normaal.
Ik kan niet voor anderen spreken, maar als ik naar mijn verleden terugkijk, zat er een groot deel status in de aankoop van mijn huis. Dat is een uiterst dure vorm van status-symboliek. Ik vermoed dat de mensen die jou als onzelfstandig en verwend bestempelen, onbewust denken: "best slim eigenlijk".quote:Op maandag 15 juli 2013 17:40 schreef ikjijallebei het volgende:
Exact, maar de 'uitwonenden' zie 'ons' als onzelfstandige mannekes en wellicht als verwende kutventjes.
Je hebt een dak boven je hoofd nodig. Kamperen is leuk, maar 24/7/365/dje hele leven, lijkt me toch wat minder.quote:Op maandag 15 juli 2013 08:33 schreef Hallmark het volgende:
Mogelijke doelen zijn bijv.:
- eerder met pensioen
- meer financiele zekerheid
- of zelfs financieel onafhankelijk
- veel reizen
- minder werken
Een huis kan dat soort doelen in de weg staan.
Mwah, dat valt wel mee toch? Ik zit in een duur app (1000+ incl g/w/l) in Amsterdam, rijd auto en zit niet ver boven die EUR 1600 aan leefkosten.quote:Op maandag 15 juli 2013 09:17 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Dat is echt veel hoor. Dan ozu je maar 1500 euro aan 'leefkosten' hebben. Ik zit eerder op 2200 aan leefkosten (met 2500 netto). En ik woon in een sociale huurflat
Hier ook zoiets. Daarnaast maandelijks 500 sparen en voor mijn gevoel in elk geval niet zuinig leven.quote:Op maandag 15 juli 2013 17:51 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Mwah, dat valt wel mee toch? Ik zit in een duur app (1000+ incl g/w/l) in Amsterdam, rijd auto en zit net boven die EUR 1600 aan leefkosten.
Precies dit is eigenlijk gewoon een schenking van de ouders van zo'n 1500 euro per maand. Daar komt het op neer.quote:Op maandag 15 juli 2013 17:57 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
De thuiswoners zitten blijkbaar wel in een erg voordelige situatie: prettig gelegen locatie, voldoende ruimte in het huis en prettige ouders die geen eigen bijdrage verwachten van hun kind.
Eigenlijk kan je dan niet al het geld als zelf gespaard beschouwen, aangezien de leefkosten niet realistisch zijn.
Zij kiezen wel om bij hun ouders te blijven wonen in ruil voor meer financiele vrijheid later. Een schenking van 1500 per maand lijkt me wel wat overdreven. Huur, GWL, en voeding kost echt geen 1500 euro per maand. (Ik ga er vanuit dat ouders ontspanningskosten en vervoerskosten niet betalen).quote:Op maandag 15 juli 2013 17:59 schreef ssebass het volgende:
[..]
Precies dit is eigenlijk gewoon een schenking van de ouders van zo'n 1500 euro per maand. Daar komt het op neer.
Die Nibud cijfers zijn erg overdreven. Je kan ook voor de helft van dat bedrag lekker eten (kruiden zijn mijn vriend).quote:Op maandag 15 juli 2013 14:02 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Volgens het Nibud moet het voor een volwassen kerel met 182 euro kunnen. Ik heb er nog 40 bij opgeteld voor drogisterij shit. Maar mij lukt het prima, hoor.
http://www.nibud.nl/uitgaven/huishouden/voeding.html
1500 is misschien overdreven, maar je kind geen eigen bijdrage vragen voor wonen en voeding, terwijl ie genoeg geld verdient om zichzelf te onderhouden, is wel een vorm van sponsoring. Prima, maar dat maakt deze bedragen onvergelijkbaarquote:Op maandag 15 juli 2013 18:09 schreef koentje123 het volgende:
[..]
Zij kiezen wel om bij hun ouders te blijven wonen in ruil voor meer financiele vrijheid later. Een schenking van 1500 per maand lijkt me wel wat overdreven. Huur, GWL, en voeding kost echt geen 1500 euro per maand. (Ik ga er vanuit dat ouders ontspanningskosten en vervoerskosten niet betalen).
Mijn ouders hebben geld genoeg, die verlangen echt geen bijdrage van mij. Misschien scheelt het dat ik enig kind ben, ze gunnen me echt alles. Mijn moeder vindt dat ik met mijn aanwezigheid in huis al bijdrage genoeg lever.quote:Op maandag 15 juli 2013 18:22 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
1500 is misschien overdreven, maar je kind geen eigen bijdrage vragen voor wonen en voeding, terwijl ie genoeg geld verdient om zichzelf te onderhouden, is wel een vorm van sponsoring. Prima, maar dat maakt deze bedragen onvergelijkbaar
Mwa, mijn ouders hebben meer kinderen dan jouw ouders, en ook zij verwachtten geen bijdrage van de kinderen (al moet ik zeggen dat momenteel enkel de twee jongste kinderen parasiteren, de oudste kinderen zijn sinds hun studies het huis uit).quote:Op maandag 15 juli 2013 18:59 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Mijn ouders hebben geld genoeg, die verlangen echt geen bijdrage van mij. Misschien scheelt het dat ik enig kind ben, ze gunnen me echt alles. Mijn moeder vind dat ik met mijn aanwezigheid in huis al bijdrage genoeg lever.![]()
Je hebt ook van die opstandige kutkinderen die op hun 18de uit huis willen, stront voor dank. Die zou ik als ouder inderdaad ook niets gunnen.
Nou als je de lijstjes kijkt die in dit topic zijn gepost, dan zie je dat veel van die kosten dan door de ouders worden betaald. Al die gemeentelijke belastingen, het internet en tv, huur, gwl, eten, verzekeringen etc. Neem aan dat auto en zorgverzekering wel zelf worden betaald, maar wie weet gebruiken ze de auto van de ouders. Meer dan 1000 euro kom je makkelijk aan. Dat scheelt nogal. Ben ook nog even in mijn studentenhuis blijven wonen toen ik al werkte en kon toen ook makkelijk zo meer dan duizend euro per maand wegzetten. Dan spaar je per jaar al zo 12.000 euro. Vergelijk dit met mensen die wel alles zelf moeten betalen met eigen woning etc die met hetzelfde salaris waarschijnlijk max 200 weg kunnen zetten hebben in een jaar maar 2400 euro. Dit is echt een wereld van verschil.quote:Op maandag 15 juli 2013 18:09 schreef koentje123 het volgende:
[..]
Zij kiezen wel om bij hun ouders te blijven wonen in ruil voor meer financiele vrijheid later. Een schenking van 1500 per maand lijkt me wel wat overdreven. Huur, GWL, en voeding kost echt geen 1500 euro per maand. (Ik ga er vanuit dat ouders ontspanningskosten en vervoerskosten niet betalen).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |