Een wagen? Wat saai! Hier een motor.quote:Op zondag 14 juli 2013 23:50 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Maar je hebt toch wel een leuke wagen voor deur, AMG'tje ofzo? Anders is het leven ook maar zo saai...
Tsja, wat is een "goed" huis?quote:
Dat valt mij inderdaad ook op. De mensen die ik ken gaan zo rond hun 20ste (of eerder) het huis uit, maar op Fok! blijft men gerust tot hun 30ste bij paps en mams op zolder wonen (want 'ze zijn toch nooit thuis'), lekker fulltime werken en hoegenaamd geen kosten. Ja, zo kan ik ook tienduizenden euro's sparen, maar het lijkt me niet representatief voor de gemiddelde persoonquote:Op zondag 14 juli 2013 00:05 schreef n00b13 het volgende:
Zijn jullie nou eeuwig thuiswonende krenten of doe ik iets verkeerd?
Nou ja, als jij 2500 euro netto verdient, is het heel goed mogelijk om 1000 euro per maand te sparen hoor.quote:Op maandag 15 juli 2013 08:48 schreef pussywillow het volgende:
Ja, zo kan ik ook tienduizenden euro's sparen, maar het lijkt me niet representatief voor de gemiddelde persoon
Dat is het ook niet, dus vergelijken heeft geen zin.quote:Op maandag 15 juli 2013 08:48 schreef pussywillow het volgende:
[..]
Dat valt mij inderdaad ook op. De mensen die ik ken gaan zo rond hun 20ste (of eerder) het huis uit, maar op Fok! blijft men gerust tot hun 30ste bij paps en mams op zolder wonen (want 'ze zijn toch nooit thuis'), lekker fulltime werken en hoegenaamd geen kosten. Ja, zo kan ik ook tienduizenden euro's sparen, maar het lijkt me niet representatief voor de gemiddelde persoon
Of juist niet. Over een jaar of 10 hoef ik niet meer te werken om de huur/hypotheek te betalen. Wel voor onderhoud natuurlijk. Van het geld dat ik dan overhou kan ik veel leuke dingen doen. Eerder stoppen met werken en dan op reis bijvoorbeeld.quote:Op maandag 15 juli 2013 08:33 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Tsja, wat is een "goed" huis?
Voor de meeste mensen is dat een groot en/of duur huis in een goede buurt. Met een tuin en lekker veel ruimte om je troep op te slaan.
Maar als je kritisch gaat kijken of de uitgaven voor zo'n huis wel passen bij je andere doelen, dan zou je wel eens bedrogen uit kunnen komen.
Mogelijke doelen zijn bijv.:
- eerder met pensioen
- meer financiele zekerheid
- of zelfs financieel onafhankelijk
- veel reizen
- minder werken
Een huis kan dat soort doelen in de weg staan.
Ja verdacht hoge bedragen voor zulke jonge mensen. Al is dit samen met salaris natuurlijk iets waar het meest over gelogen wordt.quote:Op maandag 15 juli 2013 08:48 schreef pussywillow het volgende:
[..]
Dat valt mij inderdaad ook op. De mensen die ik ken gaan zo rond hun 20ste (of eerder) het huis uit, maar op Fok! blijft men gerust tot hun 30ste bij paps en mams op zolder wonen (want 'ze zijn toch nooit thuis'), lekker fulltime werken en hoegenaamd geen kosten. Ja, zo kan ik ook tienduizenden euro's sparen, maar het lijkt me niet representatief voor de gemiddelde persoon
Precies en met particuliere huur zit je een stuk hoger. Met dat salaris moet je wel particuliere huur als je niet al in een sociale woning zit. Als je dan ook een auto hebt en uiteraard nul subsidies want je hebt een te hoog salaris, dan zit je al snel aan de 2k netto kosten per maand.quote:Op maandag 15 juli 2013 09:17 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Dat is echt veel hoor. Dan ozu je maar 1500 euro aan 'leefkosten' hebben. Ik zit eerder op 2200 aan leefkosten (met 2500 netto). En ik woon in een sociale huurflat
Ik vind dat persoonlijk redelijk hoge vaste lasten. Die van ons zijn nog niet eens de helft van dat bedrag (vooral wegens de extralegale voordelen van het werk, maar dat terzijde).quote:Op maandag 15 juli 2013 09:29 schreef ssebass het volgende:
[..]
Precies en met particuliere huur zit je een stuk hoger. Met dat salaris moet je wel particuliere huur als je niet al in een sociale woning zit. Als je dan ook een auto hebt en uiteraard nul subsidies want je hebt een te hoog salaris, dan zit je al snel aan de 2k netto kosten per maand.
Je kan zelfs meer opzij leggen als je samenwoont, wegens schaalvoordelen.quote:Op maandag 15 juli 2013 09:02 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Nou ja, als jij 2500 euro netto verdient, is het heel goed mogelijk om 1000 euro per maand te sparen hoor.
Door financien gescheiden te houden, en het goede voorbeeld te geven. Alhoewel ik wel weer een (voor mij) duur huis heb gekocht, in de tijd dat ik niet beter wist.quote:Op maandag 15 juli 2013 10:12 schreef koentje123 het volgende:
Hallmark, ik weet niet of je getrouwd bent, maar hoe leg je aan je vrouw/vriendin uit dat je je geld er niet wil doorjagen? De meeste vrouwen zijn toch eerder gericht op consumeren en huisje/tuintje/beestje.
Ben je misschien single? Want dat scheelt fors.quote:Op maandag 15 juli 2013 09:17 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Dat is echt veel hoor. Dan ozu je maar 1500 euro aan 'leefkosten' hebben. Ik zit eerder op 2200 aan leefkosten (met 2500 netto). En ik woon in een sociale huurflat
Nou is niet heel vreemd hoor. De meeste mensen hebben wel minimaal 1,5k aan vaste lasten. Met al die verplichte verzekeringen, duur huren etc zit je in NL gewoon heel snel aan hoge vaste lasten. Afvalbelasting is hier bijvoorbeeld 400 euro. Al dit soort geintjes bij elkaar maakt het leven duur. Dus mensen die met zo'n salaris veel sparen hebben blijkbaar geen huis, auto etc.quote:Op maandag 15 juli 2013 10:06 schreef koentje123 het volgende:
[..]
Ik vind dat persoonlijk redelijk hoge vaste lasten. Die van ons zijn nog niet eens de helft van dat bedrag (vooral wegens de extralegale voordelen van het werk, maar dat terzijde).
Nou heb nu zelf niet het idee dat wonen met zijn 3-en echt veel duurder is dan alleen wonen. Moet je ega natuurlijk wel zelf inkomen hebben.quote:Op maandag 15 juli 2013 10:34 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
yupEn dat hakt er idd wel in. Want je constante kosten moet je nu alleen ophoesten.
Ok. Hier (Brussel) valt dat nog wel mee.quote:Op maandag 15 juli 2013 10:44 schreef ssebass het volgende:
[..]
Nou is niet heel vreemd hoor. De meeste mensen hebben wel minimaal 1,5k aan vaste lasten. Met al die verplichte verzekeringen, duur huren etc zit je in NL gewoon heel snel aan hoge vaste lasten. Afvalbelasting is hier bijvoorbeeld 400 euro. Al dit soort geintjes bij elkaar maakt het leven duur. Dus mensen die met zo'n salaris veel sparen hebben blijkbaar geen huis, auto etc.
Daarom is dit topic ook zo weinigzeggend.quote:Op zondag 14 juli 2013 19:22 schreef bzl. het volgende:
[..]
Hahaha, ja, zo worden mensen opgevoed. Ik heb ook een vriendin, heeft veel te besteden maar is toch ontzettend zuinig, houdt precies bij wat ze uitgeeft en denkt heel goed na voordat ze iets koopt. Tot het irritante af vind ik. Maar ergens is het wel handig. Maar ook: je leeft maar 1 keer en ergens is 't zonde, vind ik.
Ik heb een goed huis, klein en goedkoop. Weinig schoonmaken en geen molensteen om je nek.quote:Op maandag 15 juli 2013 08:33 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Tsja, wat is een "goed" huis?
Voor de meeste mensen is dat een groot en/of duur huis in een goede buurt. Met een tuin en lekker veel ruimte om je troep op te slaan.
Maar als je kritisch gaat kijken of de uitgaven voor zo'n huis wel passen bij je andere doelen, dan zou je wel eens bedrogen uit kunnen komen.
Mogelijke doelen zijn bijv.:
- eerder met pensioen
- meer financiele zekerheid
- of zelfs financieel onafhankelijk
- veel reizen
- minder werken
Een huis kan dat soort doelen in de weg staan.
Ligt er maar net aan wat je verwachtingen zijn, alsof je geen leuk leven kan hebben als je niet al je geld er doorheen jaagt. Je kan ook genieten als je niet veel geld uitgeeft.quote:Op maandag 15 juli 2013 11:24 schreef Homey het volgende:
[..]
Daarom is dit topic ook zo weinigzeggend.
Vind het juist verdacht als jonge lui posten dat ze zoveel spaargeld hebben. Of ze jokken, of ze lijden een ontzettend saai leven. Als je echt op jezelf woont kun je echt niet veel sparen van je salaris. De hoge belastingdruk en huur enzo zorgen er wel voor dat je weinig overhoudt.
Enige goed argument is als je een erfenis hebt gekregen, dan is dat een gevalletje 'mazzel'.
Heb zelf vaak het idee dat mensen te weinig gewicht leggen in het feit dat ze nu jong en fit zijn en unieke opties tot hun beschikking hebben die aan erosie lijden naarmate ze ouder worden.
Juist nu kun je die mooie reizen maken, risico nemen met eigen ondernemerschap, etc. Waarom zou je zoveel moeten sparen? Later takel je fysiek af en wie weet krijg je wel een ongeluk of een ziekte ofzo. Dan zit je dan met zoveel poen op de spaarrekening, de bank is er maar wat blij mee.
Wat je zegt klopt op zich wel. Maar je moet niet vergeten dat er ook mensen zijn die gewoon meer waarde hechten aan vermogensopbouw in plaats van allerlei dingen ondernemen in hun leven. Dat zijn mensen die later ook geen spijt krijgen dat ze niet veel spannends hebben gedaan toen ze jonger waren. Maar als je alleen maar spaart om juist later leuke dingen te doen, dan heb je gelijk. Dat is eigenlijk niet heel slim, want voor je het weet is dat niet meer mogelijk.quote:Op maandag 15 juli 2013 11:24 schreef Homey het volgende:
[..]
Daarom is dit topic ook zo weinigzeggend.
Vind het juist verdacht als jonge lui posten dat ze zoveel spaargeld hebben. Of ze jokken, of ze lijden een ontzettend saai leven. Als je echt op jezelf woont kun je echt niet veel sparen van je salaris. De hoge belastingdruk en huur enzo zorgen er wel voor dat je weinig overhoudt.
Enige goed argument is als je een erfenis hebt gekregen, dan is dat een gevalletje 'mazzel'.
Heb zelf vaak het idee dat mensen te weinig gewicht leggen in het feit dat ze nu jong en fit zijn en unieke opties tot hun beschikking hebben die aan erosie lijden naarmate ze ouder worden.
Juist nu kun je die mooie reizen maken, risico nemen met eigen ondernemerschap, etc. Waarom zou je zoveel moeten sparen? Later takel je fysiek af en wie weet krijg je wel een ongeluk of een ziekte ofzo. Dan zit je dan met zoveel poen op de spaarrekening, de bank is er maar wat blij mee.
Hmm ja als de werkgever alles betaald helpt dat enorm. Hier een greep uit mijn vaste lasten:quote:Op maandag 15 juli 2013 11:20 schreef koentje123 het volgende:
[..]
Ok. Hier (Brussel) valt dat nog wel mee.
Budget van mij en mijn vriendin is ongeveer als volgt (+- 500 euro/persoon).
Huur appartementje incl. verwarming/electriciteit/water/etc: 750
Boodschappen & gezamelijk entertainement: 250
Verzekeringen: werkgevers
Mobiliteit: werkgevers
Wat hier bijgevolg niet inzit zijn persoonlijke uitgaven (reizen, met vrienden avondje weg, kleding, etc.), omdat ik deze niet als vaste lasten beschouw.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |