abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128984639

[ Bericht 100% gewijzigd door kabelmannetje op 15-07-2013 21:43:58 ]
pi_128984681
lastig, quoten. :)
  maandag 15 juli 2013 @ 21:47:33 #178
375626 WillemMiddelkoop
Aex eind dit jaar onder 200
pi_128984830
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 21:10 schreef kabelmannetje het volgende:

[..]

Dat is in jouw beleving wellicht zo. Sparen is bij mij slechts een bijproduct. Auto's, tv's en wat al niet, interesseert mij echt geen hol. Dan spaar je in deze maatschappij automatisch als je een beetje baan hebt. Sparen doe ik om ONafhankelijk te zijn. Als ik het weer eens in mijn hoofd krijg om ontslag te nemen en een jaar te gaan reizen, dan kan het. Als je voldoende geld hebt, dan kan je de middelvinger aan je klotebaas geven. Dan kan je elk jaar een paar maanden op reis. Dan kan je eens een tijdje proberen om je ideale baan na te streven. Dan kan je eens proberen een jaar proberen als freelance fotograaf rond te komen.
Zoals je ziet, spaargeld geeft keuzes. Je onderdompelen in zooi waarvan anderen zeggen dat je het nodig hebt -maar wat juist helemaal niet zo is- ontneemt je juist keuzes.
Mooie visie! :)
pi_128984922
quote:
1s.gif Op maandag 15 juli 2013 21:27 schreef ssebass het volgende:

[..]

Huis 330 per maand? The fuck. Is in de randstad niet haalbaar. Ja een studentenkamer. Ik moet particuliere huur dus zit verplicht heel hoog. Kan net zo goed kopen, maar wil niet vast zitten. Meeste hebben ook niet de luxe om een baan te kiezen op een plek waar ze willen.
Hier in Brussel - waar de lonen het hoogst zijn van België - is dat perfect haalbaar als je wat creatief bent of in een wat "minder veilige" wijk gaat wonen. Ik vermoed dat dat in de regio rond Amsterdam niet anders is.

En je moet niets. Je hebt enkel keuzes. Huur een huis/appartement met vrienden, ga anti-kraak wonen, maak het appartementsgebouw schoon in ruil voor gratis onderdak, neem een kamer bij een hulpbehoevende, huur/koop een huis en verhuur de andere kamers, slaap in je auto, ...
pi_128985538
quote:
1s.gif Op maandag 15 juli 2013 21:27 schreef ssebass het volgende:

[..]

Huis 330 per maand? The fuck. Is in de randstad niet haalbaar. Ja een studentenkamer. Ik moet particuliere huur dus zit verplicht heel hoog. Kan net zo goed kopen, maar wil niet vast zitten. Meeste hebben ook niet de luxe om een baan te kiezen op een plek waar ze willen.
Wel :Y
Heb tot vorig jaar gewoond in een 5 kamerwoning, 3 verdiepingen, dakterras van 40m2 en woonoppervlak van 98m2 in Den Haag op 3 minuten van Holland Spoor en 8 minuten van Den Haag centrum
pi_128985572
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 21:49 schreef koentje123 het volgende:
Hier in Brussel - waar de lonen het hoogst zijn van België - is dat perfect haalbaar als je wat creatief bent of in een wat "minder veilige" wijk gaat wonen. Ik vermoed dat dat in de regio rond Amsterdam niet anders is.
Wonen in België - ook in Brussel - is een stuk goedkoper dan in Nl., volgens mij genieten de mensen daar ook meer van het leven.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_128985744
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 22:02 schreef blomke het volgende:

[..]

Wonen in België - ook in Brussel - is een stuk goedkoper dan in Nl., volgens mij genieten de mensen daar ook meer van het leven.
Misschien als je alle kosten optelt. Huizenprijzen en huur zijn in België opmerkelijk duurder dan in Nederland. In de gemeente waar ik woon is de gemiddelde huizenprijs meer dan 500.000 euro.
( http://statbel.fgov.be/nl(...)elde_prijs_woonhuis/ )
pi_128985824
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 22:06 schreef koentje123 het volgende:
Misschien als je alle kosten optelt. Huizenprijzen en huur zijn in België opmerkelijk duurder dan in Nederland.
Net zei je nog dat je voor ¤330 in Brussel goed kon wonen? Wat is het nou; duurder of goedkoper?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_128985903
Om een voorbeeld te geven hoe ik denk, het volgende.

Een VW golf 1.4 kost (vlg autoweek.nl) bij 20K km, bijna 7000/jaar. Dat is per maand 600 euro netto van je salaris af.
Als je dit doorrekent, dan denk ik dat in een snackbar werken, meer oplevert dan een beetje betaalde baan als (bijv.) ICT'er voor 32 uur. (mocht je beide willen natuurlijk...)

In een snackbar werken betekent vaak op de fiets er naar toe. Je werkweek is 32 uur. Hoeveel zal dit verdienen? 1000 netto?
Bij een 32-urige ICT-baan ergens in het land ben je bijv. een uur heen en een uur terug onderweg naar je werk. Dan maak je een werkweek van 40 uur. Een beetje ICT'er verdient 1600/maand netto. Daar gaat 600 vanaf voor het vervoer en het feit dat je een auto hebt. Nu schat ik die 600 hoog in, wellicht als je een goedkope 2de hands 107 koopt dat het lager is, maar 450 (brandstof plus afschrijving) zal het snel zijn in de maand.

Dus, dan is snackbar 1000 netto voor 32 uren.
En ICT is hetzelfde maar dan voor 40 uren werken.

Een auto voor je werk is echt de slechtste investering ooit.
Als ik als auto-loze eens een auto nodig heb, dan doe ik dat bijv. via snappcar.nl.
pi_128985905
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 22:08 schreef blomke het volgende:

[..]

Net zei je nog dat je voor ¤330 in Brussel goed kon wonen? Wat is het nou; duurder of goedkoper?
Als je creatief bent, kan je in Brussel goedkoop wonen. Als je eigenaar wilt worden of een appartement "in een nette buurt" wil huren, ontwijk je Brussel best.
  maandag 15 juli 2013 @ 22:20:18 #186
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_128986393
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 22:10 schreef kabelmannetje het volgende:
Een auto voor je werk is echt de slechtste investering ooit.
Als ik als auto-loze eens een auto nodig heb, dan doe ik dat bijv. via snappcar.nl.
Ha, maar hoe leg je dan weergaloze drifts neer in het weekend als je gewoon zin hebt om te planken. Ja je kunt gaan motorrijden voor een fractie van de autoprijs maar dat vind ik toch niet zo kek. Auto zie ik ook niet als investering maar als pleziervoertuig. En daar rijd ik ook mee naar het werk omdat een tweede goedkopere auto erbij nog duurder wordt.
pindazakje
pi_128986486
Kabelmannetje, ken je reiskostenvergoeding? Dat maakt je berekening een stuk realistischer.

Edit: als je onderhoud, afschrijving, mrb, vz en benzine meeneemt kost het me 100 per maand ex plezierritjes/familie. Meer dan ik dacht, maar het is me zeker waard.

Edit2 als ik het uitruilsysteem meeneem kost het me 25 per maand.

[ Bericht 31% gewijzigd door MevrouwPuff op 15-07-2013 22:29:10 ]
  maandag 15 juli 2013 @ 22:34:29 #188
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_128987089
quote:

[..]

Dat is in jouw beleving wellicht zo. Sparen is bij mij slechts een bijproduct. Auto's, tv's en wat al niet, interesseert mij echt geen hol. Dan spaar je in deze maatschappij automatisch als je een beetje baan hebt. Sparen doe ik om ONafhankelijk te zijn. Als ik het weer eens in mijn hoofd krijg om ontslag te nemen en een jaar te gaan reizen, dan kan het. Als je voldoende geld hebt, dan kan je de middelvinger aan je klotebaas geven. Dan kan je elk jaar een paar maanden op reis. Dan kan je eens een tijdje proberen om je ideale baan na te streven. Dan kan je eens proberen een jaar proberen als freelance fotograaf rond te komen.
Zoals je ziet, spaargeld geeft keuzes. Je onderdompelen in zooi waarvan anderen zeggen dat je het nodig hebt -maar wat juist helemaal niet zo is- ontneemt je juist keuzes.
je kan vanalles. Je moet het wel doen. Als je het niet doet lig je op je 85ste mooi te kijken tussen zes plankjes met al je verdiende nooit gebruikte vrijheid.

En als je het wel gebruikt. Wat doe je dan als je "vrijheid" op is? Moet je toch weer aan het werk. Kortom, je kan dan beter sparen met een doel. En bijproduct. Wat een bullshit. Ga dan naar je baas en geef aan dat je veel lol hebt in je werk maar het geld niet op maakt of stuur alles wat je over hebt aan het einde van de maand naar het WNF.
  maandag 15 juli 2013 @ 22:38:12 #189
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_128987253
Overigens vind ik dat er absoluut niets mis is met sparen voor een doel. Of dat nu een tv, sabbatical om te proberen te gaan freelancen of een wereldreis is. Sterker nog, dat zouden er meer moeten doen.

Alleen sparen voor het sparen. Totaal zinloos :N . Maar goed, als je een stijve krijgt van je saldo. Ga vooral je gang :P .
pi_128987337
Lekker slim om dat online te zetten.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_128987792
quote:
1s.gif Op maandag 15 juli 2013 22:34 schreef bleiblei het volgende:

[..]

je kan vanalles. Je moet het wel doen. Als je het niet doet lig je op je 85ste mooi te kijken tussen zes plankjes met al je verdiende nooit gebruikte vrijheid.

En als je het wel gebruikt. Wat doe je dan als je "vrijheid" op is? Moet je toch weer aan het werk. Kortom, je kan dan beter sparen met een doel. En bijproduct. Wat een bullshit. Ga dan naar je baas en geef aan dat je veel lol hebt in je werk maar het geld niet op maakt of stuur alles wat je over hebt aan het einde van de maand naar het WNF.

Alleen sparen voor het sparen. Totaal zinloos :N . Maar goed, als je een stijve krijgt van je saldo. Ga vooral je gang :P .
Normaal reageer ik niet op inhoudsloze berichten. Maar, als het creatiefste is dat kan je bedenken is om tot je 67ste voor een willekeurige eikel te gaan werken, ga je gang jongen. Met saaie collega's die je niet eens in je vriendengroep zou willen, maar daar toch lekker tussen moet zitten. Voor wat centjes!
Als jij dat alles bijeen schraapt, dan geniet ik van mijn leven met jaarlijks 4 maanden reizen, als het in Nederland prutweer is. En van 4 maanden werken als reisleider. Met een afbetaald huis. De hele zomer leuke dingen doen in Nederland en compleet vrij zijn. De dingen die ik wil doen, zonder afhankelijk te zijn! En een leuke vriendin daarbij. Nu jij weer! Vertel eens, wat maak jij van je leven?
pi_128988205
quote:
1s.gif Op maandag 15 juli 2013 22:34 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Hij zegt toch dat het geld gebruikt wordt voor onafhankelijkheid? Dat is ook een doel. Daarom kan het ook niet overgemaakt worden naar het WNF ;)
pi_128988234
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 22:20 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Ha, maar hoe leg je dan weergaloze drifts neer in het weekend als je gewoon zin hebt om te planken. Ja je kunt gaan motorrijden voor een fractie van de autoprijs maar dat vind ik toch niet zo kek. Auto zie ik ook niet als investering maar als pleziervoertuig. En daar rijd ik ook mee naar het werk omdat een tweede goedkopere auto erbij nog duurder wordt.
Keuzes, keuzes. Iedereen is weer anders! Auto rijden is nu eensmaal vreselijk saai vergelijken met een motor. ;)
pi_128988701
quote:
1s.gif Op maandag 15 juli 2013 22:22 schreef MevrouwPuff het volgende:
Kabelmannetje, ken je reiskostenvergoeding? Dat maakt je berekening een stuk realistischer.

Edit: als je onderhoud, afschrijving, mrb, vz en benzine meeneemt kost het me 100 per maand ex plezierritjes/familie. Meer dan ik dacht, maar het is me zeker waard.

Edit2 als ik het uitruilsysteem meeneem kost het me 25 per maand.
Mijn ervaring is toen ik een jaar echt een auto nodig had (regelmatig vervoeren van servers), dat het maandelijkse bedrag flink hoger was, dan wat jij aangeeft. Aan verzekering en wbl alleen al 100,- per maand. De investering van 6K was binnen een jaar ook half weg. ;) Mijn ervaring is dat de reiskosten alleen de benzine dekken.
Maar, leuk dat je ook je auto uitruilt. Vind dat echt zo'n geniaal internet-ding, misschien neem ik 'm nog wel eens een dagje mee. ;)
pi_128990567
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 22:49 schreef kabelmannetje het volgende:

[..]

Normaal reageer ik niet op inhoudsloze berichten. Maar, als het creatiefste is dat kan je bedenken is om tot je 67ste voor een willekeurige eikel te gaan werken, ga je gang jongen. Met saaie collega's die je niet eens in je vriendengroep zou willen, maar daar toch lekker tussen moet zitten. Voor wat centjes!
Als jij dat alles bijeen schraapt, dan geniet ik van mijn leven met jaarlijks 4 maanden reizen, als het in Nederland prutweer is. En van 4 maanden werken als reisleider. Met een afbetaald huis. De hele zomer leuke dingen doen in Nederland en compleet vrij zijn. De dingen die ik wil doen, zonder afhankelijk te zijn! En een leuke vriendin daarbij. Nu jij weer! Vertel eens, wat maak jij van je leven?
Je hebt wel een erg zure blik op werken, carrière en/of collega's. Er zijn natuurlijk ook mensen die hun werk, carrière en/of collega's leuk vinden. Niet alles is zo zwart-wit.

Prima overigens dat je je leven zo leuk vindt, daar gaat het uiteindelijk om: dat je zelf doet wat je leuk vindt.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 00:11:51 #196
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_128991364
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 22:59 schreef kabelmannetje het volgende:

[..]

Keuzes, keuzes. Iedereen is weer anders! Auto rijden is nu eensmaal vreselijk saai vergelijken met een motor. ;)
Ligt eraan hoe je ermee rijdt. :9
Hoewel ander verkeer wel altijd roet in het eten gooit, met de motor heb je daar minder last van.
pindazakje
pi_128991404
quote:
3s.gif Op maandag 15 juli 2013 23:53 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Je hebt wel een erg zure blik op werken, carrière en/of collega's. Er zijn natuurlijk ook mensen die hun werk, carrière en/of collega's leuk vinden. Niet alles is zo zwart-wit.

Prima overigens dat je je leven zo leuk vindt, daar gaat het uiteindelijk om: dat je zelf doet wat je leuk vindt.
Hahaha, helaas ervarings-deskundige. :) Ik heb 10 jaar in de ICT "op kantoor" gewerkt, bij 4 werkgevers. Maar, dat is al weer 5 jaar geleden. Ik heb helaas niet veel met de mensen die daar werkten. Velen zijn redelijk autistisch of zitten vast in het monotone huisje-boompje leven. Helemaal niets mis mee als ze zich daar fijn bij voelen natuurlijk. Maar, ik pas er niet tussen. Ik kan wel 1000 dingen bedenken die leuker zijn om daar dagelijks tussen te zitten. :) Natuurlijk was niet iedereen zo, een paar collega's met raakvlakken die wel een bak koffie buiten de deur halen in de pauze, zaten er altijd wel bij gelukkig.
Leidinggevenden waren het ergst. Van visieloos, liegen/bedriegen, CAO's of afspraken niet nakomen, inconsequent, tot vriendjespolitiek. En dat alles maar om hun status of baan te behouden.
Je kan er een boek over schrijven! :)
  dinsdag 16 juli 2013 @ 00:25:12 #198
348450 ikjijallebei
luiheid uitgevonden
pi_128991828
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 17:42 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat zijn jullie ook. En vooral een beetje zielig, sociaal gehandicapt, bang voor de grote, boze wereld en papjochies.

[..]

Denk je dat je ouders dat over 20 jaar nog steeds voor je doen?
Jaloers sukkeltje nr 1 gespot.
pi_128995072
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 23:08 schreef kabelmannetje het volgende:

[..]

Mijn ervaring is toen ik een jaar echt een auto nodig had (regelmatig vervoeren van servers), dat het maandelijkse bedrag flink hoger was, dan wat jij aangeeft. Aan verzekering en wbl alleen al 100,- per maand. De investering van 6K was binnen een jaar ook half weg. ;) Mijn ervaring is dat de reiskosten alleen de benzine dekken.
Maar, leuk dat je ook je auto uitruilt. Vind dat echt zo'n geniaal internet-ding, misschien neem ik 'm nog wel eens een dagje mee. ;)
Nee joh, is een belastingtrucje voor als je werkgever minder dan 19 ct/km vergoedt :)

[ Bericht 0% gewijzigd door MevrouwPuff op 16-07-2013 04:25:12 ]
pi_128995846
quote:

[..]

Dit inderdaad.
Veel mensen hebben een tunnelvisie. Die denken aan het standaardplaatje. Hoe meer geld, hoe groter het huis, hoe dikker de auto etc.
Maar sommige mensen hechten daar geen enkele waarde aan. Die hechten waarde aan onafhankelijkheid en keuzevrijheid. En geld is daar een heel handig middel voor.
Als je altijd maar consumeert naar je mogelijkheden (hoogste hypotheek mogelijk voor je salaris), dan lijkt het misschien wel heel wat, maar vrij ben je bepaald niet met zo'n molensteen om je nek.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')