abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128847744
Deeltje 3.

OP:

En ik zal het hieronder eens verwoorden waarom.

Zo afentoe heb ik wel eens een gesprek met een gelovige, want ik ben daar helemaal niet bang voor. Zo eerder had ik al met een christelijke of katholieke een gesprek/discussie over het ontstaan van de mens en dergelijke.

Nou afgelopen keer had ik het genoegen om het met een moslim het erover te hebben. Wat het is is niet alleen bij de moslims hoor ook bij de hierboven genoemde groeperingen.

Het ging erover hoe de mens zou zijn ontstaan, hij vertelde het uit zijn oogpunt van het geloof, dus dat de mens geschapen is door god, en god is almachtig en over god kunnen wij eigenlijk niks weten omdat hij almachtig is. Nou ik vertelde de evolutie van de apen. En toen vroeg hij waarom zijn dan niet alle apen door gerevolutioneerd. Hierbij vertelde ik dat het een soort was die evolueerde. En toevallig waren wij een soort die ook onder de primaten vielen uit de hominidae. En zo heb je dus meerder soorten van de mens die allen beginnen met Homo heidelbergensis/erectus/sapiens en over een x aantal jaar zullen we vast weer een nieuw soort hebben door de evolutie. Want ja we blijven maar ontwikkelen hé.

Nou goed dit waren gewoon gedachtes van ons beide hoe de mens was ontstaan. Maar nu kwam het. Hij zei: Nee dat is niet zo want er bestaat een God en die heeft alles geschapen.

Dus eigenlijk zegt hij tegen mij: Wat jij gelooft bestaat niet want er is een God. Dus dan beledigt hij mij meer of min. Maar dat vind ik niet erg want het ligt mij niet gevoelig.

Maar goed dus ik dacht ik zal ook eens wat zeggen. Dus ik zei hoe kan dat dan want er bestaat helemaal geen God?

En toen werd hij helemaal boos over Allah dit en Allah dat en dat ie alles kan horen en dat ik hem zou beledigen en zijn geloof en blablabla.

Dit vind ik dus erg hypocriet aangezien hij hetzelfde bij mij deed, maar dit is ook bij de christen en katholieken hoor.

Kunnen jullie mij vertellen waarom dat zo gevoelig ligt?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_128848061
Agnost voor het leven.
pi_128848386
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 20:57 schreef Molurus het volgende:
Dat komt omdat we de gevolgen ervan wel degelijk waarnemen. We nemen ze indirect waar.

Is dat zo spannend? Nee, eigenlijk niet. Er zijn namelijk maar weinig waarnemingen te noemen die niet indirect zijn. Als je bijvoorbeeld naar je beeldscherm kijkt zie je niet echt een beeldscherm, je registreert met je netvlies fotonen waarvan jij aanneemt dat ze van een beeldscherm afkomstig zijn. Prima aanname natuurlijk, maar in feite niet minder indirect dan andere waarnemingen.

Het verschil is dat je iets dat onzichtbaar is ook niet indirect waarneemt. "Onzichtbaar" is niet een woord dat we doorgaans gebruiken voor zaken die indirect zichtbaar zijn
Gelukkig helpt moeder natuur de mens graag een handje met lastig te detecteren invloeden door metingen, zelfs als ze geen flinter licht uitstralen.
Daarmee lossen ze de ene mysterie in met een andere, van zwarte gaten weten we de inhoud niet.
( het zou vol kunnen zitten met smurfen en elfjes ) :P
pi_128848502
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 21:13 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Gelukkig helpt moeder natuur de mens graag een handje met lastig te detecteren invloeden door metingen, zelfs als ze geen flinter licht uitstralen.
Daarmee lossen ze de ene mysterie in met een andere, van zwarte gaten weten we de inhoud niet.
( het zou vol kunnen zitten met smurfen en elfjes ) :P
Zolang we die ook niet indirect waarnemen lijkt het me niet zo'n zinvolle hypothese. :P

Het wordt pas interessant als er waarnemingen zijn die je daarmee kunt verklaren. En ik zie niet wat voor soort waarneming tot een 'zwarte-gaten-worden-bevolkt-door-smurfen' hypothese zou kunnen leiden.
pi_128848967
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 21:15 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zolang we die ook niet indirect waarnemen lijkt het me niet zo'n zinvolle hypothese. :P

Het wordt pas interessant als er waarnemingen zijn die je daarmee kunt verklaren. En ik zie niet wat voor soort waarneming tot een 'zwarte-gaten-worden-bevolkt-door-smurfen' hypothese zou kunnen leiden.
Denk je niet, of anders gezegd, zijn wij mensen niet bij uitstek geschikt om te proberen een beter beeld te krijgen van deze processen in de ruimte en op aarde.

We hebben het onzichtbare indirect zichtbaar gekregen door denken, berekenen, waarnemen, redeneren.

Welke dieren zijn nog meer met theorieën over de ruimte aan de slag ? ;)
pi_128849394
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 21:25 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Denk je niet, of anders gezegd, zijn wij mensen niet bij uitstek geschikt om te proberen een beter beeld te krijgen van deze processen in de ruimte en op aarde.
We zijn wellicht daarvoor de geschikste wezens op aarde. Maar dat doet niets af aan het feit dat we nog steeds heel ongeschikt zijn.

Mensen leven in een wereld van gemiddelden. Gemiddelde grootte, gemiddel snelheid, gemiddelde tijd. Alles dat daarbuiten valt is ons vreemd, en voor ons slecht waar te nemen of intuitief te begrijpen.

quote:

We hebben het onzichtbare indirect zichtbaar gekregen door denken, berekenen, waarnemen, redeneren.
We hebben een extreem klein deel van onze handicap weten te overbruggen met technologie. Maar dan zijn we nog steeds zo blind als mollen.

quote:

Welke dieren zijn nog meer met theorieën over de ruimte aan de slag ? ;)
Geen andere diersoorten die ik ken. Waar zegt dat het meeste over? Mijn kennis of het bestaan van andere intelligente wezens?
pi_128849422
quote:
We hebben het onzichtbare indirect zichtbaar gekregen door denken, berekenen, waarnemen, redeneren
Wat we echter niet indirect hebben waargenomen zijn smurfen, elfjes en goden.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_128850111
Heel veel dingen zijn onzichtbaar voor onze waarneming. Getallen zijn onzichtbaar. Logica is onzichtbaar. Tot een zekere mate is ook God onzichtbaar. Maar toch gelooft de meerderheid van de mensheid in getallen, in logica en in God. Geloof is de basis voor wetenschap.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_128850166
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 21:35 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Een heel bekende uit het Christendom is natuurlijk Romeinen 1:20:

"Zijn onzichtbare eigenschappen zijn vanaf de schepping van de wereld zichtbaar in zijn werken, zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar. Er is niets waardoor zij te verontschuldigen zijn."

Helaas verzuimt ook Paulus aan te geven over welke waarnemingen dat dan gaat en hoe die waarnemingen zouden wijzen op het bestaan van smurfen, eh, goden.
pi_128850338
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 21:49 schreef man1986 het volgende:
Heel veel dingen zijn onzichtbaar voor onze waarneming. Getallen zijn onzichtbaar. Logica is onzichtbaar.
Als die werkelijk volledig onzichtbaar zijn, hoe kunnen ze dan worden aangeleerd?

quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 21:49 schreef man1986 het volgende:

Tot een zekere mate is ook God onzichtbaar. Maar toch gelooft de meerderheid van de mensheid in getallen, in logica en in God. Geloof is de basis voor wetenschap.
Dat het concept God bestaat betekent niet dat die God zelf ook bestaat. Hetzelfde zou je kunnen zeggen van getallen. Ook logica is uitsluitend conceptueel.

Een belangrijk verschil is dat getallen en logica betrouwbare en goed bruikbare manieren zijn om de wereld te modelleren. Er zijn ontelbare (pardon the pun) praktische toepassingen van beide. Toepassingen die werken.

Hetzelfde kan niet worden gezegd van goden. (Als concept.)

[ Bericht 1% gewijzigd door Molurus op 11-07-2013 21:59:37 ]
pi_128851512
quote:
Tot een zekere mate is ook God onzichtbaar.
Tot een zekere mate? In welke mate is hij wel zichtbaar?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_128851569
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 21:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als die werkelijk volledig onzichtbaar zijn, hoe kunnen ze dan worden aangeleerd?
Ik heb het niet over 'werkelijk volledig' onzichtbaar. Ik geloof daarom dat er een vorm van interactie bestaat tussen het zichtbare en het onzichtbare.

quote:
[..]

Dat het concept God bestaat betekent niet dat die God zelf ook bestaat. Hetzelfde zou je kunnen zeggen van getallen. Ook logica is uitsluitend conceptueel.

Een belangrijk verschil is dat getallen en logica betrouwbare en goed bruikbare manieren zijn om de wereld te modelleren. Er zijn ontelbare (pardon the pun) praktische toepassingen van beide. Toepassingen die werken.
Getallen en logica zijn dus 'handige illusies' in onze hersenen om de wereld om ons heen begrijpelijk te maken?

quote:
Hetzelfde kan niet worden gezegd van goden. (Als concept.)
We kunnen zeggen dat God als concept een bruikbare manier is om de wonderen en profetieën in de Bijbel op de juiste wijze te modelleren. Zonder God als verklaring voor de wonderen en profetieën zal de Bijbel niet standhouden.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_128851667
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 22:16 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Tot een zekere mate? In welke mate is hij wel zichtbaar?
Gods werk is zichtbaar, dus God is semi-onzichtbaar.
pi_128851724
quote:

[..]

Met bepaalde stoffen ( DMT) schijnt het te lukken.
pi_128851865
quote:
Gods werk is zichtbaar, dus God is semi-onzichtbaar
Wat is Gods werk en waar kan ik dat zien?
pi_128851900
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 22:22 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Wat is Gods werk en waar kan ik dat zien?
Het universum.
pi_128851928
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 22:17 schreef man1986 het volgende:

[..]

Ik heb het niet over 'werkelijk volledig' onzichtbaar. Ik geloof daarom dat er een vorm van interactie bestaat tussen het zichtbare en het onzichtbare.
Anders gezegd "indirect waarneembaar". Zoals eerder gezegd... maar heel weinig dingen zou je kunnen omschrijven als "direct waarneembaar". Descartes begreep dat heel goed toen hij zei "ik denk dus ik besta".

quote:

Getallen en logica zijn dus 'handige illusies' in onze hersenen om de wereld om ons heen begrijpelijk te maken?
Het zijn modelleringstechnieken, en als zodanig zijn ze inderdaad erg handig.

quote:

We kunnen zeggen dat God als concept een bruikbare manier is om de wonderen en profetieën in de Bijbel op de juiste wijze te modelleren.
Neen, want God als concept modelleert niets in het bijzonder. Je kunt elke waarneming die je niet begrijpt in die bak gooien. Maar dat is dan niets anders dan er een label op plakken en doen alsof je het begrijpt. Wat mij betreft telt dat niet als modelleren. Een model heeft een aanwijsbare relatie met datgene dat je ermee modelleert.

quote:

Zonder God als verklaring voor de wonderen en profetieën zal de Bijbel niet standhouden.
Zijn we het in elk geval ergens over eens. :)
pi_128852003
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 22:23 schreef man1986 het volgende:

[..]

Het universum.
Dat zou je dus evengoed het werk van de gelaarsde kat kunnen noemen. Er is geen aanwijsbare relatie tussen jouw god en dat universum. Anders gezegd: niet alleen die god is onzichtbaar, maar ook de relatie tussen het universum en die god is onzichtbaar.
pi_128852037
quote:
Het universum.
Hoe weet je zeker dat dat Gods werk is?
pi_128852060
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 21:35 schreef Molurus het volgende:
Geen andere diersoorten die ik ken. Waar zegt dat het meeste over? Mijn kennis of het bestaan van andere intelligente wezens?
Je hebt hele slimme apen, olifanten, kraaien, etc.

En dan heb je natuurlijk de mens, beetje verschil mag er toch wezen.
pi_128852132
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 22:26 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Het zou maar een saaie boel zijn als we allemaal hetzelfde waren. :P
pi_128852135
quote:

[..]

Indirect, weet je dat heel zeker???????????
Direct, dan heb je gelijk, maar indirect, niet mee eens.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  donderdag 11 juli 2013 @ 22:28:57 #23
186587 Byzantynixschii
... .. an odd duck .. ...
pi_128852145
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 22:23 schreef man1986 het volgende:

[..]

Het universum.
Bron? Wetenschappelijk bron dus, niet een bijbel.
Op maandag 20 augustus 2018 16:30 schreef de_boswachter het volgende:
Je verwijt de ouders overmacht
pi_128852204
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 22:26 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Een olifant lacht mensen uit als het bv om herkenning van een individu gaat na een zeer lange tijd en ontwikkeling naar volwassene toe. Een dolfijn lacht mensen uit die vragen hoe gaat het met je en ga zo maar door.
Iedere soort heeft zijn eigen talenten en zwakheden, dat maakt de een nog niet gelijk beter dan de ander, alleen maar een beetje anders.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_128852222
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 22:28 schreef erodome het volgende:

[..]

Indirect, weet je dat heel zeker???????????
Direct, dan heb je gelijk, maar indirect, niet mee eens.
Wat maakt dat direct/indirect voor verschil? Je zou evengoed kunnen beweren dat het mogelijk is dat je een keer direct een smurf hebt waargenomen zonder dat je het doorhad. (Niet dat dat nu zo'n zinvolle hypothese is.)
pi_128852315
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 22:24 schreef Molurus het volgende:

[..]

Anders gezegd "indirect waarneembaar". Zoals eerder gezegd... maar heel weinig dingen zou je kunnen omschrijven als "direct waarneembaar". Descartes begreep dat heel goed toen hij zei "ik denk dus ik besta".
'Indirect waarneembaar' kunnen we dan beter indelen in materieel en immaterieel.

quote:
[..]

Het zijn modelleringstechnieken, en als zodanig zijn ze inderdaad erg handig.
Als modelleringstechnieken, waar zijn logica en getallen dan op hun beurt weer op gebaseerd?

quote:
[..]

Neen, want God als concept modelleert niets in het bijzonder. Je kunt elke waarneming die je niet begrijpt in die bak gooien. Maar dat is dan niets anders dan er een label op plakken en doen alsof je het begrijpt. Wat mij betreft telt dat niet als modelleren. Een model heeft een aanwijsbare relatie met datgene dat je ermee modelleert.
Zolang God als concept een consistente definitie heeft, zie ik niet waarom God niet als een verklaring kan dienen.
Maar uiteraard, als God als concept ongedefinieerd is, dan kunnen we in principe daarmee niet veel dingen mee verklaren.

quote:
[..]

Zijn we het in elk geval ergens over eens. :)
Klopt.
pi_128852327
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 22:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat maakt dat direct/indirect voor verschil? Je zou evengoed kunnen beweren dat het mogelijk is dat je een keer direct een smurf hebt waargenomen zonder dat je het doorhad. (Niet dat dat nu zo'n zinvolle hypothese is.)
Wat mij betreft maakt het een heel groot verschil, indirect behelst gevoel, het innerlijke zicht en ga zo maar door, direct gaat alleen over de waarneembare wereld voor iedereen.

Kan je je afvragen of de innerlijke wereld "echt" is, maar dat kan je je ook afvragen over de waarneembare buitenwereld, maar dan wordt het wel erg filosofisch allemaal.
pi_128852393
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 22:30 schreef erodome het volgende:

[..]

Een olifant lacht mensen uit als het bv om herkenning van een individu gaat na een zeer lange tijd en ontwikkeling naar volwassene toe. Een dolfijn lacht mensen uit die vragen hoe gaat het met je en ga zo maar door.
Iedere soort heeft zijn eigen talenten en zwakheden, dat maakt de een nog niet gelijk beter dan de ander, alleen maar een beetje anders.
Met alle respect voor de dieren, maar ik zie ze niet een onderzoeksmissie naar de maan plannen, Dat is dan ons talent/vermogen. ;)
pi_128852516
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 22:32 schreef man1986 het volgende:

[..]

'Indirect waarneembaar' kunnen we dan beter indelen in materieel en immaterieel.
Dan zul je dat onderscheid duidelijk moeten definieren en moeten aangeven waarom dat een zinvolle manier is om de wereld te modelleren.

quote:

Als modelleringstechnieken, waar zijn logica en getallen dan op hun beurt weer op gebaseerd?
Op hun praktische waarde als modelleringstechniek.

quote:

Zolang God als concept een consistente definitie heeft, zie ik niet waarom God niet als een verklaring kan dienen.
Omdat er geen aanwijsbare relatie is met datgene dat je ermee tracht te verklaren.

quote:

Maar uiteraard, als God als concept ongedefinieerd is, dan kunnen we in principe daarmee niet veel dingen mee verklaren.
Dat zou het concept nog onbruikbaarder maken dan het al is.
pi_128852535
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 22:34 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Met alle respect voor de dieren, maar ik zie ze niet een onderzoeksmissie naar de maan plannen, Dat is dan ons talent/vermogen. ;)
Dat is idd ons talent, eigenlijk is kennis doorgeven ons talent en daarmee natuurlijk het schrift. Dat heeft dat soort zaken mogelijk gemaakt. Maar onze taalvorming die het schrift met zich mee heeft gebracht heeft ons weer vrij "dom" op het gebied van lichaamstaal gemaakt vergeleken met vele diersoorten. Het heeft ons ook lichamelijk vrij zwak gemaakt en zo nog wel meer.
pi_128852603
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 22:32 schreef erodome het volgende:

[..]

Wat mij betreft maakt het een heel groot verschil, indirect behelst gevoel, het innerlijke zicht en ga zo maar door, direct gaat alleen over de waarneembare wereld voor iedereen.

Kan je je afvragen of de innerlijke wereld "echt" is, maar dat kan je je ook afvragen over de waarneembare buitenwereld, maar dan wordt het wel erg filosofisch allemaal.
Als je het mij vraagt zijn waarnemingen van de innerlijke wereld het enige soort waarnemingen waarvan je zou kunnen beweren dat ze direct zijn. :) Zie ook Descartes.
  donderdag 11 juli 2013 @ 22:38:14 #32
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128852616
Hoi iedereen!

Vindt het redelijk zinloos een aantal dingen te discussiëren om elkaar te bewijzen van dien's ongelijk.
Mensen moeten kunnen geloven wat ze willen, alleen moet dit niet het gevolg hebben tot 'verkeerde dingen' zoals opdringen of zelfs dwingen van je gelijk. Daarnaast lijkt mij het ook een belangrijk issue op wat voor manier onderwezen worden.
Touching from a distance ~
pi_128852631
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 22:37 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als je het mij vraagt zijn waarnemingen van de innerlijke wereld het enige soort waarnemingen waarvan je zou kunnen beweren dat ze direct zijn. :) Zie ook Descartes.
Dan zou je kunnen stellen dat goden direct zijn waargenomen.
pi_128852729
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 22:38 schreef erodome het volgende:

[..]

Als je ze ziet als een menselijk concept, onderdeel van de menselijke psyche, ja. Er zijn echter niet veel gelovigen die dat zo uitleggen volgens mij.
pi_128852747
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 22:26 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Hoe weet je zeker dat dat Gods werk is?
Hoe weet je zeker dat God niet bestaat?

quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 22:28 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Bron? Wetenschappelijk bron dus, niet een bijbel.
Waar is de wetenschap op gebaseerd?
pi_128852790
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 22:40 schreef man1986 het volgende:

[..]

Als je het mij vraagt heeft nog niemand in dit topic dat beweerd?
pi_128852907
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 22:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als je het mij vraagt heeft nog niemand in dit topic dat beweerd?
Zekerheid heb je pas bij alwetendheid.
pi_128852934
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 22:38 schreef erodome het volgende:

[..]

In het innerlijk is ook de enige manier om contact met god te maken.
  donderdag 11 juli 2013 @ 22:43:58 #39
186587 Byzantynixschii
pi_128852947
quote:

Graag antwoord op mijn vraag ipv een wedervraag.
pi_128852974
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 22:43 schreef man1986 het volgende:

[..]

Zekerheid heb je pas bij alwetendheid.
Of bij zelfingenomenheid. Hoe dan ook, je vraag behelst een misplaatste aanname.
pi_128852987
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 22:40 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als je ze ziet als een menselijk concept, onderdeel van de menselijke psyche, ja. Er zijn echter niet veel gelovigen die dat zo uitleggen volgens mij.
Ik zie de innerlijk wereld als een bestaande wereld die ook gedeeld kan worden met anderen, daarin ga ik zelfs nog verder dus ;)
Voor mij is de innerlijke wereld 1 van de verschillende werelden.

Voor mij is het zo boven zo beneden, zo binnen, zo buiten.
pi_128853005
quote:
Dat weet ik niet zeker. Nu nog jouw antwoord op mijn vraag: Hoe weet je zeker dat het universum Gods werk is?
pi_128853038
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 22:43 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Hij lijkt dat aan de lopende band te doen. Heel apart.
pi_128853082
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 22:43 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

In het innerlijk is ook de enige manier om contact met god te maken.
Ja en nee, maar hoe ik dat moet uitleggen weet ik niet goed.
Maar ik ben dan ook niet iemand die gelooft in god, ik geloof in goden/machten/krachten. In die innerlijke wereld nemen ze vorm aan, worden ze "personage's", maar in de buitenwereld zijn het krachten.
pi_128853091
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 22:44 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik zie de innerlijk wereld als een bestaande wereld die ook gedeeld kan worden met anderen, daarin ga ik zelfs nog verder dus ;)
Alleen als je zegt dat de innerlijke wereld van anderen voor jou ook direct waarneembaar is. Anders lijkt dat me niet zo'n spannende uitspraak.
  donderdag 11 juli 2013 @ 22:46:50 #46
186587 Byzantynixschii
pi_128853100
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 22:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hij lijkt dat aan de lopende band te doen. Heel apart.
Ach 'apart', als je wetenschappelijk reli's observeert dan kun je vaststellen dat een dergelijke manier van communiceren gewoonte is voor die groep.
  donderdag 11 juli 2013 @ 22:47:01 #47
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128853108
quote:

[..]

[..]

Zelfde vraag alsin hoe weet je of de kerstman niet echt bestaat, of elk vergelijkbaar voorbeeld.
pi_128853132
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 22:46 schreef Molurus het volgende:

[..]

Alleen als je zegt dat de innerlijke wereld van anderen voor jou ook direct waarneembaar is. Anders lijkt dat me niet zo'n spannende uitspraak.
Gedeeld kan worden, dus waarneembaar is.
Niet openlijk en altijd waarneembaar, maar wel mogelijk.
pi_128853218
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 22:47 schreef erodome het volgende:

[..]

Gedeeld kan worden, dus waarneembaar is.
Niet openlijk en altijd waarneembaar, maar wel mogelijk.
We doen in dit forum niet anders dan het delen van onze innerlijke werelden. Maar ik krijg het gevoel dat dat niet is wat je ermee bedoelt.

Maar wat wel... dat is de vraag. Ik vrees dat ik daarop geen antwoord ga krijgen.
pi_128853343
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 22:36 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dan zul je dat onderscheid duidelijk moeten definieren en moeten aangeven waarom dat een zinvolle manier is om de wereld te modelleren.
Het is niet mijn poging tot onderscheid, maar in wetenschap en filosofie wordt er weldegelijk zulke onderscheid gemaakt. Je kunt ook wel spreken van concreet vs. abstract. Waarbij bijvoorbeeld een stoel een concrete object is ('materieel') en het getal 3 is abstract (immaterieel).

quote:
[..]

Op hun praktische waarde als modelleringstechniek.
Maar de praktische waarde vertelt ons niets over de juistheid van een modelleringstechniek.
Als we niet weten of getallen en logica juist of onjuist zijn, dan zijn ze ook op geloof gebaseerd.

quote:
[..]

Omdat er geen aanwijsbare relatie is met datgene dat je ermee tracht te verklaren.
Tenzij de definitie van een concept een aanwijsbare relatie mogelijk maakt.

quote:
[..]

Dat zou het concept nog onbruikbaarder maken dan het al is.
Daarom wordt dat ook niet gedaan.
pi_128853481
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 22:46 schreef erodome het volgende:
Ja en nee, maar hoe ik dat moet uitleggen weet ik niet goed.
Maar ik ben dan ook niet iemand die gelooft in god, ik geloof in goden/machten/krachten. In die innerlijke wereld nemen ze vorm aan, worden ze "personage's", maar in de buitenwereld zijn het krachten.
Binnen mijn visie zijn er drie manieren waarmee God contact maakt met mensen.

1 ] Via een tussenpersoon b.v. Mozes.
2 ] Via een indirecte bron ( braamstruik in verhaal Mozes ).
3 ] Direct via het innerlijk met elk persoon.

Weet niet of jou visie overeenkomt.
pi_128853549
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 22:49 schreef Molurus het volgende:

[..]

We doen in dit forum niet anders dan het delen van onze innerlijke werelden. Maar ik krijg het gevoel dat dat niet is wat je ermee bedoelt.

Maar wat wel... dat is de vraag. Ik vrees dat ik daarop geen antwoord ga krijgen.
Ik doel echt op beelden in de geest, letterlijk emotie delen/voelen van de ander en ga zo maar door.
Met de innerlijke wereld bedoel ik hiermee de wereld echt in je hoofd, desnoods het delen van dromen of hetzelfde als je wakker bent, noem het van mij part gedeelde halucinatie.
Zo kan je ook in een geleide meditatie gaan met meerdere, "zien" wat de ander ziet, "voelen" wat de ander voelt, "horen" wat de ander hoort.

Kan je hier wat mee qua uitleg?
Het is lastig uit te leggen, dat maakt het niet makkelijker, dit zijn zaken die ik wel heb ervaren, maar geen enkele steekhoudende verklaring voor heb noch een gedegen uitleg.
pi_128853686
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 22:44 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dat weet ik niet zeker. Nu nog jouw antwoord op mijn vraag: Hoe weet je zeker dat het universum Gods werk is?
Zonder een Openbaring zou ik dat uiteraard niet kunnen weten.
  donderdag 11 juli 2013 @ 22:57:38 #54
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128853700
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 22:53 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Op alle punten, hoe weet je zeker dat het 'God' betreft. En daarnaast ook nog welke specifieke god?
pi_128853722
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 22:53 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Ik ben geen christen, voor mij is het goddelijke overal. Ik kom het beste in contact met het goddelijke/goden via de natuur. In een mooi bos staan, even de ogen sluiten, diep ademen en 1 worden met mijn omgeving waarmee ik innerlijk en buitenwereld in 1 lijn breng met elkaar.
Of ik leg een cirkel en maak mijn eigen plaats tussen tijd en ruimte, een wereld binnen een wereld, waar ik ook weer de innerlijke wereld naar buiten breng.

Tussenpersonen doen me niets, indirecte bronnen ook niet, het innerlijk en wat voor mij de waarheid van de "werkelijke" wereld is wel.
pi_128853740
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 22:43 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Waar wil je een bron voor?
pi_128854031
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 22:44 schreef Molurus het volgende:

[..]

Of bij zelfingenomenheid. Hoe dan ook, je vraag behelst een misplaatste aanname.
Ik weet heel goed dat niet-gelovigen niet zeker weten dat God niet bestaat. De reden waarom ik deze zogenaamde 'misplaatste' vraag telkens opnieuw stel is om onze 'onwetendheid' voor beide partijen te verduidelijken, zodat iedereen daar van bewust wordt.
pi_128854198
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 23:03 schreef man1986 het volgende:

[..]

Ik weet heel goed dat niet-gelovigen niet zeker weten dat God niet bestaat. De reden waarom ik deze zogenaamde 'misplaatste' vraag telkens opnieuw stel is om onze 'onwetendheid' voor beide partijen te verduidelijken, zodat iedereen daar van bewust wordt.
Die onwetendheid aan beide kanten is aan de kant van ongelovigen volstrekt helder hoor.

Het probleem is dat je daarmee niet kunt zeggen dat het bestaan en het niet-bestaan van goden gelijkwaardige mogelijkheden zijn.
pi_128854225
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 22:57 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

Op alle punten, hoe weet je zeker dat het 'God' betreft. En daarnaast ook nog welke specifieke god?
In mijn geval de Abrahamitische God.

Zeker weten doe je na goed onderzoek en het kan een hele tijd duren voor je de antwoorden vindt die je zoekt, het verschilt per persoon en is afhankelijk van situatie, intentie en inspanning.
pi_128854274
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 22:54 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik doel echt op beelden in de geest, letterlijk emotie delen/voelen van de ander en ga zo maar door.
Met de innerlijke wereld bedoel ik hiermee de wereld echt in je hoofd, desnoods het delen van dromen of hetzelfde als je wakker bent, noem het van mij part gedeelde halucinatie.
Zo kan je ook in een geleide meditatie gaan met meerdere, "zien" wat de ander ziet, "voelen" wat de ander voelt, "horen" wat de ander hoort.

Kan je hier wat mee qua uitleg?
Het is lastig uit te leggen, dat maakt het niet makkelijker, dit zijn zaken die ik wel heb ervaren, maar geen enkele steekhoudende verklaring voor heb noch een gedegen uitleg.
Een soort telepathie ofzo?

Nee, ik kan er niet echt veel mee. Het klinkt mij, no offense, nogal zweverig in de oren. Zelfs als een dergelijk soort waarneming bestaat zie ik niet wat daar dan directer of indirecter aan zou zijn dan andere soorten waarneming.
pi_128854417
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 23:09 schreef Molurus het volgende:

[..]

Een soort telepatie ofzo?

Nee, ik kan er niet echt veel mee. Het klinkt mij, no offense, nogal zweverig in de oren. Zelfs als een dergelijk soort waarneming bestaat zie ik niet wat daar dan directer of indirecter aan zou zijn dan andere soorten waarneming.
Telepatie gaat te ver als term, het is veel simpeler. Ik begrijp dat het vaag overkomt, ligt een beetje aan mijn brakke uitleg, maar het is minder vaag als je denkt, naar mijn mening iets heel natuurlijks.

Direct gaat bij mij dus in deze over de waarneembare buitenwereld en indirect over die innerlijke wereld.
pi_128854447
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 23:07 schreef Molurus het volgende:

[..]

Die onwetendheid aan beide kanten is aan de kant van ongelovigen volstrekt helder hoor.
Integendeel, zie het boek van Job.

quote:
Het probleem is dat je daarmee niet kunt zeggen dat het bestaan en het niet-bestaan van goden gelijkwaardige mogelijkheden zijn.
Maar ze zijn dan ook niet gelijkwaardige mogelijkheden.
  donderdag 11 juli 2013 @ 23:14:11 #63
186587 Byzantynixschii
pi_128854467
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 22:58 schreef man1986 het volgende:

[..]

Waar wil je een bron voor?
Laat maar gast. Ga lekker de bijbel lezen ofzo.
  donderdag 11 juli 2013 @ 23:14:12 #64
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128854468
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 23:07 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

In mijn geval de Abrahamitische God.

Zeker weten doe je na goed onderzoek en het kan een hele tijd duren voor je de antwoorden vindt die je zoekt, het verschilt per persoon en is afhankelijk van situatie, intentie en inspanning.
Op wat voor manier onderzoek je het dan als ik vragen mag?
pi_128854587
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 23:13 schreef man1986 het volgende:

[..]

Integendeel, zie het boek van Job.
Waarom zou ik geinteresseerd zijn in wat het boek van Job zegt over ongelovigen uit die tijd?

quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 23:13 schreef man1986 het volgende:

[..]

Maar ze zijn dan ook niet gelijkwaardige mogelijkheden.
Kijk eens aan, we zijn het alweer eens vandaag. Laten we daar nou geen gewoonte van maken. :)
pi_128854660
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 23:14 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

Op wat voor manier onderzoek je het dan als ik vragen mag?
Door na te denken over het leven, universum, natuur.

Nogmaals het verschilt per persoon, de invalshoek ed,
  donderdag 11 juli 2013 @ 23:20:36 #67
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128854742
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2013 23:18 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Door na te denken over het leven, universum, natuur.

Nogmaals het verschilt per persoon, de invalshoek ed,
Maar zeker weten is het dus niet, ook een geloofsvorm?
pi_128854795
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 22:57 schreef man1986 het volgende:

[..]

Zonder een Openbaring zou ik dat uiteraard niet kunnen weten.
Waarom is een persoonlijke openbaring het bewijs dat God het universum geschapen heeft?
pi_128856534
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 23:22 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Waarom is een persoonlijke openbaring het bewijs dat God het universum geschapen heeft?
ik heb het ook over een gemeenschappelijke openbaring.
De natuur (het universum) valt onder een gemeenschappelijke openbaring.

[ Bericht 6% gewijzigd door man1986 op 12-07-2013 00:22:47 ]
pi_128856581
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 22:44 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

We kunnen niet zeker weten of het universum door God gemaakt is, Niemand was er bij om getuigenverslagen te schrijven, maar dat geld ook voor de bigbang en de evolutie van het universum, Daar was ook niemand bij die het kan verifiëren. Beide opvattingen moet je geloven. Maar je kan daarentegen wel een conclusie trekken uit onze waarnemingen. Gewoon op basis wat wij zien als wij naar de kosmos kijken.

Wij zien er creatie in. Alleen al als je kijkt naar ons sterrenstelsel dan zie je finetuning. Alles is op elkaar afgestemd, En een afgestemd heelal verondersteld een afstemmer. Zoals bv de afstand tussen de zon en aarde. 1% dichterbij de zon en het leven zou onmogelijk zijn omdat het dan te heet is op aarde. Maar 1% verder van de zon verwijderd is het te koud en zal het leven ook niet mogelijk zijn op deze aarde.

Het zelfde geld voor de afstand tussen maan en aarde ook dat is precies goed afgesteld op de juiste afstand, Ook de grote van de maan is precies goed waardoor hij het aardse klimaat stabiliseert door de scheve stand van de aardas te behouden.

Het aardmagnetische veld die beschermd tegen de zonnewind.
De aanwezigheid van Jupiter die ons beschermd tegen kometen, Jupiter is namelijk een kometenzuiger door zijn aantrekkingskracht. Zonder Jupiter zouden wij gebombardeerd worden door kometen. Bedank God voor het bestaan van Jupiter.

De samenstelling van de atmosfeer die ons beschermd tegen UV stralen. En zo zijn er nog meer voorbeelden. Alles is op elkaar afgestemd en mocht er iets veranderen in die afstelling dan is het leven niet mogelijk, En dat impliceert een afstemmer..

Ook de natuurwetten impliceren een wetgever, Alleen al het feit dat er wetten in de natuur zijn is indirect bewijs van een wetgever, En wees blij dat er wetten zijn want mochten die er niet wezen dan zou er geen leven mogelijk zijn, Want dan doet de natuur wat hij wil. En kan morgen zomaar alles anders zijn. Maar evolutionisten geloven dat die natuurwetten zelf tot ontstaan zijn gekomen. Nu kan je jezelf natuurlijk al de vraag stellen waarom evolutie uberhaupt voor zichzelf wetten instelt die hij niet kan overtreden.

Als jij een tekening vind dan is dat direct bewijs voor het bestaan van een tekenaar, En niemand die daar over twijfelt. Een boek is het directe bewijs voor het bestaan van een schrijver. En ook daar twijfelt niemand aan. En de creatie is een direct bewijs voor een creator, Maar dat willen ze dan niet geloven.

[ Bericht 0% gewijzigd door Robmeister op 12-07-2013 00:17:02 ]
  vrijdag 12 juli 2013 @ 00:22:48 #71
186587 Byzantynixschii
pi_128857185
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 00:06 schreef Robmeister het volgende:

[..]

We kunnen niet zeker weten of het universum door God gemaakt is, Niemand was er bij om getuigenverslagen te schrijven, maar dat geld ook voor de bigbang en de evolutie van het universum, Daar was ook niemand bij die het kan verifiëren. Beide opvattingen moet je geloven. Maar je kan daarentegen wel een conclusie trekken uit onze waarnemingen. Gewoon op basis wat wij zien als wij naar de kosmos kijken.

Wij zien er creatie in. Alleen al als je kijkt naar ons sterrenstelsel dan zie je finetuning. Alles is op elkaar afgestemd, En een afgestemd heelal verondersteld een afstemmer. Zoals bv de afstand tussen de zon en aarde. 1% dichterbij de zon en het leven zou onmogelijk zijn omdat het dan te heet is op aarde. Maar 1% verder van de zon verwijderd is het te koud en zal het leven ook niet mogelijk zijn op deze aarde.

Het zelfde geld voor de afstand tussen maan en aarde ook dat is precies goed afgesteld op de juiste afstand, Ook de grote van de maan is precies goed waardoor hij het aardse klimaat stabiliseert door de scheve stand van de aardas te behouden.

Het aardmagnetische veld die beschermd tegen de zonnewind.
De aanwezigheid van Jupiter die ons beschermd tegen kometen, Jupiter is namelijk een kometenzuiger door zijn aantrekkingskracht. Zonder Jupiter zouden wij gebombardeerd worden door kometen. Bedank God voor het bestaan van Jupiter.

De samenstelling van de atmosfeer die ons beschermd tegen UV stralen. En zo zijn er nog meer voorbeelden. Alles is op elkaar afgestemd en mocht er iets veranderen in die afstelling dan is het leven niet mogelijk, En dat impliceert een afstemmer..

Ook de natuurwetten impliceren een wetgever, Alleen al het feit dat er wetten in de natuur zijn is indirect bewijs van een wetgever, En wees blij dat er wetten zijn want mochten die er niet wezen dan zou er geen leven mogelijk zijn, Want dan doet de natuur wat hij wil. En kan morgen zomaar alles anders zijn. Maar evolutionisten geloven dat die natuurwetten zelf tot ontstaan zijn gekomen. Nu kan je jezelf natuurlijk al de vraag stellen waarom evolutie uberhaupt voor zichzelf wetten instelt die hij niet kan overtreden.

Als jij een tekening vind dan is dat direct bewijs voor het bestaan van een tekenaar, En niemand die daar over twijfelt. Een boek is het directe bewijs voor het bestaan van een schrijver. En ook daar twijfelt niemand aan. En de creatie is een direct bewijs voor een creator, Maar dat willen ze dan niet geloven.
Wat een verzameling drogredenen zeg. :D
pi_128857245
Zoals creatie een creator impliceert. Zo impliceren oneliners een gebrek aan argumentatie.
pi_128857262
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 23:20 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

Maar zeker weten is het dus niet, ook een geloofsvorm?
Het zeker weten is een zaak van vertrouwen, hoe zwaar je het ook krijgt in je leven, sluit je hart er niet voor uit. Beslissingen nemen doe je met je hart, je verstand is er om de beslissingen te begrijpen. Hou je hart open en luister naar je hart en mettertijd veranderd het van geloven naar vertrouwen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 00:26:35 #74
186587 Byzantynixschii
pi_128857315
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 00:24 schreef Robmeister het volgende:
Zoals creatie een creator impliceert. Zo impliceren oneliners een gebrek aan argumentatie.
Je wilt echt argumenten zien waarom bovenstaande quatsch nergens op slaat?

Echt waar? :D
  vrijdag 12 juli 2013 @ 00:29:22 #75
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128857417
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 00:24 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Het zeker weten is een zaak van vertrouwen, hoe zwaar je het ook krijgt in je leven, sluit je hart er niet voor uit. Beslissingen nemen doe je met je hart, je verstand is er om de beslissingen te begrijpen. Hou je hart open en luister naar je hart en mettertijd veranderd het van geloven naar vertrouwen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zelf een atheïst op het 2e niveau. Maar Absoluut geen problemen mee als mensen wel kiezen voor een bepaald geloof. En elkaar met respect behandelen, ongeacht een geloof of niet.
pi_128857430
Nou als je ze hebt graag!
  vrijdag 12 juli 2013 @ 00:32:28 #77
186587 Byzantynixschii
pi_128857534
Ik zal je op gang helpen door je een wat realistischer perspectief te bieden: er zijn miljarden sterrenstelsels in het universum. Van al die miljarden stelsels is er in ieder geval eentje waarbij de omstandigheden zo zijn dat er duurzaam leven op mogelijk is. Dat is die van ons. Zeer waarschijnlijk is die van ons niet de enige want statistisch gezien zou dat zeer, zeer onwaarschijnlijk zijn.

Al die zogenaamd implicaties van creationisme zijn dus gewoon statistische waarschijnlijkheden en daar is helemaal niets geheimzinnigs aan.
pi_128857575
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 23:16 schreef Molurus het volgende:

[..]

Waarom zou ik geinteresseerd zijn in wat het boek van Job zegt over ongelovigen uit die tijd?
Omdat je dan een beter beeld krijgt van de (spirituele) conditie van de mens in het universum.

quote:
[..]

Kijk eens aan, we zijn het alweer eens vandaag. Laten we daar nou geen gewoonte van maken. :)
For every force, there is an equal and opposite force.
pi_128857590
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 00:29 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

Zelf een atheïst op het 2e niveau. Maar Absoluut geen problemen mee als mensen wel kiezen voor een bepaald geloof. En elkaar met respect behandelen, ongeacht een geloof of niet.
Daar heb je al een mooi uitgangspunt, individuele en collectieve verantwoordelijkheid voor je omgeving ( mensen, dieren, natuur ) altijd met respect, gerechtigheid en liefde benaderen. :)
  vrijdag 12 juli 2013 @ 00:36:39 #80
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128857673
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 00:34 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Daar heb je al een mooi uitgangspunt, individuele en collectieve verantwoordelijkheid voor je omgeving ( mensen, dieren, natuur ) altijd met respect, gerechtigheid en liefde benaderen. :)
Uiteraard blijven her en der wel wat problemen bestaan. Bijvoorbeeld voor gelovigen die de evolutie-leer totaal ontkennen en vinden dat hun kinderen dat ook niet geleerd moet worden. En vanzelfsprekend extremisten die doden uit naam van hun god(of atheïsme).
pi_128857695
quote:
Ik zal je op gang helpen door je een wat realistischer perspectief te bieden: er zijn miljarden sterrenstelsels in het universum. Van al die miljarden stelsels is er in ieder geval eentje waarbij de omstandigheden zo zijn dat er duurzaam leven op mogelijk is. Dat is die van ons. Zeer waarschijnlijk is die van ons niet de enige want statistisch gezien zou dat zeer, zeer onwaarschijnlijk zijn.

Al die zogenaamd implicaties van creationisme zijn dus gewoon statistische waarschijnlijkheden en daar is helemaal niets geheimzinnigs aan.
Dat is niets meer dan een aanname waar je nu mee aankomt, Ook al zijn er een triljard triljard, triljard aan sterrenstelsels dat doet niets af aan het feit dat ons sterrenstelsel gefinetuned is, Dat is een waarneming en daar kan je conclusies uit trekken. Jouw perspectief is niets anders dan een aanname gebaseerd op je eigen overtuiging..En dus geloof!
pi_128857701
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 00:36 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

Uiteraard blijven her en der wel wat problemen bestaan. Bijvoorbeeld voor gelovigen die de evolutie-leer totaal ontkennen en vinden dat hun kinderen dat ook niet geleerd moet worden. En vanzelfsprekend extremisten die doden uit naam van hun god(of atheïsme).
Doorschieten in fanatisme vanuit welke overtuiging dan ook, foute boel.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 00:38:12 #83
186587 Byzantynixschii
pi_128857720
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 00:36 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

Alle gelovigen dus.
pi_128857728
@Purplesparks
Ik ben geen enkele gelovige tegengekomen die de evolutieleer *totaal* ontkent.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 00:40:10 #85
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128857779
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 00:37 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Doorschieten in fanatisme vanuit welke overtuiging dan ook, foute boel.
Yeah, blijf ik trouwens van mening dat iedereen de theorie over evolutie hoort te leren op scholen. Daarnaast geen probleem als een school ervoor kiest ook te onderwijzen in religie. Vervolgens is het aan de persoon zelf wat hij of zij geloofd. Maar bepaalde informatie moet niet onthouden worden.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 00:41:57 #86
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128857838
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 00:38 schreef man1986 het volgende:
@Purplesparks
Ik ben geen enkele gelovige tegengekomen die de evolutieleer *totaal* ontkent.
Ik gister nog binnen dit topic, alleen de vorm micro-evolutie toegaf. Genoeg gelovigen, die er van overtuigd blijven dat de aarde nog maar 6000 jaar oud is, binnen de Islam is dat geloof ik 10000 jaar zo om en nabij.(correct me if im wrong)
  vrijdag 12 juli 2013 @ 00:42:24 #87
186587 Byzantynixschii
pi_128857846
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 00:37 schreef Robmeister het volgende:

[..]

Dat is niets meer dan een aanname waar je nu mee aankomt, Ook al zijn er een triljard triljard, triljard aan sterrenstelsels dat doet niets af aan het feit dat ons sterrenstelsel gefinetuned is, Dat is een waarneming en daar kan je conclusies uit trekken. Jouw perspectief is niets anders dan een aanname gebaseerd op je eigen overtuiging..En dus geloof!
Dat is geen aanname, het is een wetenschappelijk onderzocht en vastgesteld feit dat de situatie van ons sterrenstelsel statistisch gezien ontzettend aannemelijk en logisch is

Je zult mij overigens nooit horen zeggen dat het volstrekt onmogelijk is dat ons aarde door een god een gecreëerd, dat is immers niet wetenschappelijk vast te stellen.

Het is echter wel volstrekt onlogisch om het bestaan van een god aan te nemen, gewoon omdat daar geen enkele reden toe is. Niets wijst er op dat we geschapen zijn.
pi_128857876
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 00:42 schreef Byzantynixschii het volgende:

Het is echter wel volstrekt onlogisch om het bestaan van een god aan te nemen, gewoon omdat daar geen enkele reden toe is. Niets wijst er op dat we geschapen zijn.
Onderbouwing?
pi_128857882
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 00:40 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

Yeah, blijf ik trouwens van mening dat iedereen de theorie over evolutie hoort te leren op scholen. Daarnaast geen probleem als een school ervoor kiest ook te onderwijzen in religie. Vervolgens is het aan de persoon zelf wat hij of zij geloofd. Maar bepaalde informatie moet niet onthouden worden.
Het leven zelf hoort gestoeld te zijn op wetenschap en rede, ook voor een "gelovige". Domweg in dingen geloven helpt niemand vooruit. :)
pi_128857921
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 00:41 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

Ik gister nog binnen dit topic, alleen de vorm micro-evolutie toegaf. Genoeg gelovigen, die er van overtuigd blijven dat de aarde nog maar 6000 jaar oud is, binnen de Islam is dat geloof ik 10000 jaar zo om en nabij.(correct me if im wrong)
Dan ligt het 'probleem' kennelijk bij de definitie van evolutie.
pi_128857934
quote:
Dat is geen aanname, het is een wetenschappelijk onderzocht en vastgesteld feit dat de situatie van ons sterrenstelsel statistisch gezien ontzettend aannemelijk en logisch is
Ja en nu. wat wil je nu beweren dan?

quote:
Ok misschien geen rede om te geloven maar wel een rede om aan te nemen aangezien we een afgesteld sterrenstelsel zien. Dat is een goede rede.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 00:45:59 #92
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128857957
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 00:43 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Het leven zelf hoort gestoeld te zijn op wetenschap en rede, ook voor een "gelovige". Domweg in dingen geloven helpt niemand vooruit. :)
En toch zijn er veel mensen die dat doen en blijven doen. ongeacht wat voor wetenschappelijk bewijs aangedragen wordt wat iets anders aanduidt. Maar dan nog, als die persoon wil blijven geloven wat die gelooft en daar geen overlast mee brengt. Vind ik het alsnog geen probleem.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 00:46:25 #93
186587 Byzantynixschii
pi_128857972
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 00:43 schreef man1986 het volgende:

[..]

Onderbouwing?
Ja, wat wil je nou precies dan?

Kom maar met een wetenschappelijk onderzoek dat ontegenzeggelijk het bestaan van een god aantoont.
pi_128857993
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 00:46 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Ja, wat wil je nou precies dan?

Kom maar met een wetenschappelijk onderzoek dat ontegenzeggelijk het bestaan van een god aantoont.
Wetenschap heeft niets te zeggen over het wel of niet bestaan van God.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 00:47:46 #95
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128858020
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 00:44 schreef man1986 het volgende:

[..]

Dan ligt het 'probleem' kennelijk bij de definitie van evolutie.
Bepaalde vorm van evolutie, micro-evolutie wat onmogelijk te ontkennen is zelfs voor de die-hard Christen. (Haal in mijn voorbeelden voornamelijk het christendom aan, geen probleem hoop ik)
pi_128858052
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 00:47 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

Bepaalde vorm van evolutie, micro-evolutie wat onmogelijk te ontkennen is zelfs voor de die-hard Christen. (Haal in mijn voorbeelden voornamelijk het christendom aan, geen probleem hoop ik)
Dat wat waarneembaar en falsifieerbaar is binnen evolutie, uiteraard.
Alles daarbuiten is speculatie.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 00:49:38 #97
186587 Byzantynixschii
pi_128858081
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 00:45 schreef Robmeister het volgende:

[..]

Ja en nu. wat wil je nu beweren dan?
Ik beweer helemaal niets. Reli's beweren dingen. Ik ontkracht alleen maar hun argumenten.

[..]

quote:
Ok misschien geen rede om te geloven maar wel een rede om aan te nemen aangezien we een afgesteld sterrenstelsel zien. Dat is een goede rede.
Dat is helemaal geen goede reden, want zoals ik hierboven al schreef; de hypothese dat een planeet als de onze niet zou bestaan is statistisch gezien nihil.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 00:50:53 #98
186587 Byzantynixschii
pi_128858121
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 00:47 schreef man1986 het volgende:

[..]

Precies. Dus waarom zou je er in geloven?
pi_128858128
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 00:48 schreef man1986 het volgende:

[..]

Ach hun noemen evolutie op micro niveau evolutie, Maar een betere definitie zou zijn een variateit, want dat is het enige wat het is. En micro-evolutie dat is een feit, dat komt voor. Maar op macro-niveau is een hele grote stap. Dat is van een steen een wolkenkrabber bouwen.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 00:51:16 #100
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128858129
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 00:48 schreef man1986 het volgende:

[..]

Klopt, maar bepaalde theoriën en wetenschappelijke feiten die wijzen in een bepaalde richting. Uiteraard met nog genoeg gaten daartussen. Daarnaast kunnen we sommige dingen niet direct bewijzen, maar wel indirect. Bijvoorbeeld een bepaalde afstand tot een ster(Ongeveer).
pi_128858151
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 00:50 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Precies. Dus waarom zou je er in geloven?
Omdat ik geen naturalist ben.
pi_128858166
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 00:45 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

En toch zijn er veel mensen die dat doen en blijven doen. ongeacht wat voor wetenschappelijk bewijs aangedragen wordt wat iets anders aanduidt. Maar dan nog, als die persoon wil blijven geloven wat die gelooft en daar geen overlast mee brengt. Vind ik het alsnog geen probleem.
Het universum en natuurwetten zijn in waarheid gecreëerd, het blijft een fenomenale onderwerp ook voor wetenschappers die het in kaart brengen.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 00:54:15 #103
186587 Byzantynixschii
pi_128858206
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 00:51 schreef man1986 het volgende:

[..]

Omdat ik geen naturalist ben.
En dus verzin je maar een random alternatief?
pi_128858225
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 00:51 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

Klopt, maar bepaalde theoriën en wetenschappelijke feiten die wijzen in een bepaalde richting. Uiteraard met nog genoeg gaten daartussen. Daarnaast kunnen we sommige dingen niet direct bewijzen, maar wel indirect. Bijvoorbeeld een bepaalde afstand tot een ster(Ongeveer).
Ik maak verder geen grote issue van gaten in een theorie. Deze zullen altijd wel bestaan, dat is nou eenmaal de natuur van een theorie.
Belangrijker dan de zogenaamde gaten zijn de uitspraken die voortvloeien uit een theorie. Daarover bestaat er onenigheid zoals hier wel blijkt.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 00:55:12 #105
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128858232
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 00:52 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Het universum en natuurwetten zijn in waarheid gecreëerd, het blijft een fenomenale onderwerp ook voor wetenschappers die het in kaart brengen.
Mijn punt is meer, dat het licht van sterren die we zien een bepaalde afstand(tijd) hebben moeten afleggen voor ons om ze te zien. Wat aangeeft dat de aarde/universum ouder is dan 6000 jaar. Uiteraard kan een gelovige daarop antwoorden dat God eerder licht heeft verzonden vanuit een afstand die dichterbij is. (op youtube gezien hoe deze mogelijkheid ontkracht wordt, maar weet zelf niet meer uit m'n hoofd hoe :P)
pi_128858234
quote:
Ik beweer helemaal niets. Reli's beweren dingen. Ik ontkracht alleen maar hun argumenten.
Je ontkracht helemaal niets hoor. Ik dacht namelijk dat je aantoonbaar bewijs had, maar tot op heden blijft dat uit. Je komt alleen maar met het argument andere sterrenstelsels aanzetten. maar daarmee ontkracht je mijn betoog niet. Je komt alleen maar met je eigen ongefundeerde aannames aanzetten.
pi_128858264
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 00:06 schreef Robmeister het volgende:

[..]

Eens.

quote:
Dat zegt niks over een mogelijke afstemmer. Voor elke planeet die wel in de ''Goldielocks-zone'' ligt zijn er tientallen anderen die er buiten liggen, zoals in ons zonnestelsel. Dat er veel planeten zijn die wél precies de juiste omstandigheden hebben, is niet meer dan een logisch gegeven, statistisch gezien.

quote:
De maan zorgt er voor dat we hier een vrij stabiel ecosysteem behouden, maar is verder geen argument voor een maker, om weer dezelfde reden als hierboven. Hetzelfde geldt voor Jupiter enzovoort.

quote:
Dat mensen nu nog serieus een watchmaker-argument gebruiken is best ongelofelijk. Je kan op geen enkele manier een boek vergelijken met natuurlijke omstandigheden.

Ik ben het verder prima met je eens dat er finetuning bestaat in de fundamentale krachten van het universum, wat omstandigheden voor leven met zich meebrengt. Dat die finetuning zowat een een statistisch 'mirakel' kan worden genoemd is eerder bewijs voor een multiverse, dan voor een God.

Verder lijk je ook weinig oog te hebben voor de enorme destructie die continu plaatsvindt in het heelal. Van intergalactische botsingen, tot gammastralen aan toe. Daar gaat de maan verder weinig aan doen om ons te redden.
Ron Paul 2012
  vrijdag 12 juli 2013 @ 00:56:59 #108
186587 Byzantynixschii
pi_128858273
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 00:55 schreef Robmeister het volgende:

[..]

Je ontkracht helemaal niets hoor. Ik dacht namelijk dat je aantoonbaar bewijs had, maar tot op heden blijft dat uit. Je komt alleen maar met het argument andere sterrenstelsels aanzetten. maar daarmee ontkracht je mijn betoog niet. Je komt alleen maar met je eigen ongefundeerde aannames aanzetten.
Je gelooft dus niet dat het bestaan van ons universum statistisch gezien volstrekt logisch is?
pi_128858276
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 00:54 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

En dus verzin je maar een random alternatief?
Juist niet.
pi_128858320
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 00:55 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

Mijn punt is meer, dat het licht van sterren die we zien een bepaalde afstand(tijd) hebben moeten afleggen voor ons om ze te zien. Wat aangeeft dat de aarde/universum ouder is dan 6000 jaar. Uiteraard kan een gelovige daarop antwoorden dat God eerder licht heeft verzonden vanuit een afstand die dichterbij is. (op youtube gezien hoe deze mogelijkheid ontkracht wordt, maar weet zelf niet meer uit m'n hoofd hoe :P)
Wat betekenen die jaartallen voor je huidige leven, interessante weetjes maar verder weinig betekenisvol, 6000, 10000, 4,5 miljard jaar.

Tijd is relatief. ;)
  vrijdag 12 juli 2013 @ 01:00:46 #111
186587 Byzantynixschii
pi_128858372
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 00:57 schreef man1986 het volgende:

[..]

Juist niet.
Niet? Waar baseer jij je geloof dan op? Niet op aantoonbare feiten in ieder geval.

(Gokje: omdat je ouders je hebben gedwongen om het te slikken toen je klein was?)
  vrijdag 12 juli 2013 @ 01:01:32 #112
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128858391
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 00:58 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Wat betekenen die jaartallen voor je huidige leven, interessante weetjes maar verder weinig betekenisvol, 6000, 10000, 4,5 miljard jaar.

Tijd is relatief. ;)
Dat er genoeg christenen blijven geloven dat de aarde 6000 jaar oud is enkel.
pi_128858410
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 00:55 schreef Robmeister het volgende:

[..]

Na een flinke windstoot werpt een bepaalde plant zaadjes af. Die zaadjes kunnen in een bepaalde radius overal terecht komen. Is er een kans aanwezig dat een zaadje -precies- op een 'ideale' plek terechtkomt, waar de bodem precies de juiste temperatuur en voedingsstoffen bezit? Mocht zo'n zaadje op die ideale plek terecht komen, ga jij er dan vanuit dat dit door een Goddelijke ingeving tot stand is gekomen?
Ron Paul 2012
pi_128858425
quote:
Dat zegt niks over een mogelijke afstemmer. Voor elke planeet die wel in de ''Goldielocks-zone'' ligt zijn er tientallen anderen die er buiten liggen, zoals in ons zonnestelsel. Dat er veel planeten zijn die wél precies de juiste omstandigheden hebben, is niet meer dan een logisch gegeven, statistisch gezien.
Ook jij komt gewoon met een aanname aan. Geen enkel bewijs.

quote:
Ik ben het verder prima met je eens dat er finetuning bestaat in de fundamentale krachten van het universum, wat omstandigheden voor leven met zich meebrengt. Dat die finetuning zowat een een statistisch 'mirakel' kan worden genoemd is eerder bewijs voor een multiverse, dan voor een God.
ook een aanname...gewoon je geloof.

quote:
Verder lijk je ook weinig oog te hebben voor de enorme destructie die continu plaatsvindt in het heelal. Van intergalactische botsingen, tot gammastralen aan toe. Daar gaat de maan verder weinig aan doen om ons te redden.
Onee hoor dat zal ik niet ontkennen dat dat gebeurt. Des te opmerkelijker dat ons sterrenstelsel wat dat betreft erg rustig is.wees blij zou ik zeggen.
pi_128858450
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:02 schreef Robmeister het volgende:

[..]

[..]

[..]

Onee hoor dat zal ik niet ontkennen dat dat gebeurt. Des te opmerkelijker dat ons sterrenstelsel wat dat betreft erg rustig is.wees blij zou ik zeggen.
Het is geen aanname maar gewoon een statistisch fenomeen zoals het voorbeeld hierboven beschreven.
Ron Paul 2012
pi_128858496
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:02 schreef Supersoep het volgende:

[..]

Na een flinke windstoot werpt een bepaalde plant zaadjes af. Die zaadjes kunnen in een bepaalde radius overal terecht komen. Is er een kans aanwezig dat een zaadje -precies- op een 'ideale' plek terechtkomt, waar de bodem precies de juiste temperatuur en voedingsstoffen bezit? Mocht zo'n zaadje op die ideale plek terecht komen, ga jij er dan vanuit dat dit door een Goddelijke ingeving tot stand is gekomen?
Sinds wanneer is een plantzaadje bruikbaar om een conclusie te trekken voor een gefinetuned heelal?. Sorry hoor maar hier kan ik niets mee.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 01:06:16 #117
186587 Byzantynixschii
pi_128858509
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:02 schreef Robmeister het volgende:

[..]

[..]

[..]

Het bewijs kun je vinden in de wiskundige berekening die je er op los kunt laten, die berekening toont aan dat het statistisch logisch is.
pi_128858511
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:01 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

Dat er genoeg christenen blijven geloven dat de aarde 6000 jaar oud is enkel.
Het is meer een welles-nietes gedrag geworden op cijfermatige info. Mij lijkt het irrelevant met de leeftijd van de aarde, heeft waarschijnlijk meer te maken met schommelingen ( inslag, klimaat, etc ) op de aarde.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 01:07:01 #119
186587 Byzantynixschii
pi_128858529
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:05 schreef Robmeister het volgende:

[..]

Sinds wanneer is een plantzaadje bruikbaar om een conclusie te trekken voor een gefinetuned heelal?. Sorry hoor maar hier kan ik niets mee.
Het is toch een prima vergelijking hoor. Jij kunt er niets mee omdat het je geloof ontkracht.
pi_128858537
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:05 schreef Robmeister het volgende:

[..]

Jij gebruikt een boek. Ik gebruik een plant. Een plant vloeit in ieder geval nog voort uit het heelal zonder menselijke interventie. Wat mijn voorbeeld dus nog aannemelijker maakt dan die van jou.

Nu jij weer.
Ron Paul 2012
pi_128858574
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 00:51 schreef Robmeister het volgende:

[..]

Ach hun noemen evolutie op micro niveau evolutie, Maar een betere definitie zou zijn een variateit, want dat is het enige wat het is. En micro-evolutie dat is een feit, dat komt voor. Maar op macro-niveau is een hele grote stap. Dat is van een steen een wolkenkrabber bouwen.
Een juiste definitie helpt ons om bepaalde misverstanden over termen weg te nemen.

En God maakte het wild gedierte naar zijn aard en het vee naar zijn aard en alles wat op de aardbodem kruipt naar zijn aard. En God zag, dat het goed was. Genesis 1:25

Veelal wordt hierbij aangehaald wat er eigenlijk bedoelt wordt met een 'aard'.
Ik denk dat als we een poging zouden wagen om 'aard' te definiëren dat we dan dicht in de buurt komen van wat wij momenteel binnen taxonomie in biologie een 'familie' zouden noemen. Er zijn uitzonderingen op de regel, maar dat is een kwestie van verdere verfijning van de definitie.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 01:09:02 #122
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128858575
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:06 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Het is meer een welles-nietes gedrag geworden op cijfermatige info. Mij lijkt het irrelevant met de leeftijd van de aarde, heeft waarschijnlijk meer te maken met schommelingen ( inslag, klimaat, etc ) op de aarde.
Maar wanneer je blijft vasthouden aan het idee van 6000 jaar. (Wat men waarschijnlijk ook overbrengt op hun kinderen, dat terzijde) lijkt mij niet goed gezien het (toekomstige) wetenschap kan tegenhouden/vertragen.
pi_128858576
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:06 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Het bewijs kun je vinden in de wiskundige berekening die je er op los kunt laten, die berekening toont aan dat het statistisch logisch is.
Dat is geen bewijs...Leuk dat het statistisch mogelijk is, maar dat wil niet zeggen dat het waar is. Misschien is het statistisch ook wel mogelijk dat er ergens een porselein kommetje rondom een planeet draait, Maar dat wil niet zeggen dat dat waar is.

Statistisch is het bestaan van God ook mogelijk.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 01:09:40 #124
186587 Byzantynixschii
pi_128858585
Overigens is de aarde helemaal niet zo gefinetuned als je denkt. Kijk maar eens naar de steeds meer toenemende spanning tussen bevolkingsgroei en grondstofschaarste.
pi_128858594
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:09 schreef Robmeister het volgende:

[..]

Dat is geen bewijs...Leuk dat het statistisch mogelijk is, maar dat wil niet zeggen dat het waar is. Misschien is het statistisch ook wel mogelijk dat er ergens een porselein kommetje rondom een planeet draait, Maar dat wil niet zeggen dat dat waar is.

Hoe wil je het bestaan van God omzetten in een kansberekening?

50% wel, 50% niet?
Ron Paul 2012
pi_128858631
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:00 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Niet? Waar baseer jij je geloof dan op? Niet op aantoonbare feiten in ieder geval.

(Gokje: omdat je ouders je hebben gedwongen om het te slikken toen je klein was?)
Mijn geloof is een properly basic belief.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 01:13:11 #127
186587 Byzantynixschii
pi_128858651
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:09 schreef Robmeister het volgende:

[..]

Ik heb het niet over statistisch mogelijk maar over statistisch zeer aannemelijk. En aangezien dat zo is (wiskundig bewijs) is er geen enkele reden om naar een alternatief te zoeken, waarom zou je?

Tenzij je iets waarneemt dat zo'n alternatief impliceert. Maar die waarnemingen worden niet gedaan en zijn ook nooit gedaan.
pi_128858659
quote:
10s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:10 schreef Supersoep het volgende:

[..]

Hoe wil je het bestaan van God omzetten in een kansberekening?

50% wel, 50% niet?
Nou ik geloof 100% in het bestaan van God, maar inderdaad 50/50 zou reeël zijn. Als de wetenschap zo'n kansberekening zou hanteren zou ik al tevreden zijn aangezien je dan een beter wetenschappelijk onderzoek krijgt.

Maar daarentegen schat ik de kans op evolutie veel kleiner in. Ongeveer 99 op 1. En dan is mijn schatting nog aan de hoge kant hoor!!
pi_128858663
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:09 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

Maar wanneer je blijft vasthouden aan het idee van 6000 jaar. (Wat men waarschijnlijk ook overbrengt op hun kinderen, dat terzijde) lijkt mij niet goed gezien het (toekomstige) wetenschap kan tegenhouden/vertragen.
Zo zullen sommige atheïsten hun of elke vorm van verantwoordelijkheid ontkennen op basis van selectieve wetenschap, elk voordeel heeft zijn nadeel.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 01:14:34 #130
186587 Byzantynixschii
pi_128858674
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:12 schreef man1986 het volgende:
properly basic belief
Dat zeg ik: random. :Y
pi_128858681
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:14 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Dat zeg ik: random. :Y
Plato zou het met je oneens zijn.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 01:15:14 #132
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128858684
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:13 schreef Robmeister het volgende:

[..]

Nou ik geloof 100% in het bestaan van God, maar inderdaad 50/50 zou reeël zijn. Als de wetenschap zo'n kansberekening zou hanteren zou ik al tevreden zijn aangezien je dan een beter wetenschappelijk onderzoek krijgt.

Maar daarentegen schat ik de kans op evolutie veel kleiner in. Ongeveer 99 op 1.
100% is apart, helemaal het dan nog geloven te noemen. Staat lijnrecht tegenover het woord geloof. Maar dat even tussendoor en misschien heb ik het fout.
pi_128858692
quote:

[..]

Maar daarentegen schat ik de kans op evolutie veel kleiner in. Ongeveer 99 op 1.
Dat is je eigen keus, als je maar beseft dat de grote meerderheid van academische theologen evolutie al aanvaarden.
Ron Paul 2012
  vrijdag 12 juli 2013 @ 01:15:54 #134
186587 Byzantynixschii
pi_128858694
quote:

[..]

Niet te filmen dit.

Je wilt graag dat de wetenschap een kansberekening hanteert die jou tevreden stelt?
  vrijdag 12 juli 2013 @ 01:16:17 #135
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128858700
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:14 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Zo zullen sommige atheïsten hun of elke vorm van verantwoordelijkheid ontkennen op basis van selectieve wetenschap, elk voordeel heeft zijn nadeel.
Maar binnen de wetenschap is men bereidt fouten toe te geven en ideeën/theorieën aan te passen.
pi_128858725
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:15 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Niet te filmen dit.

Je wilt graag dat de wetenschap een kansberekening hanteert die jou tevreden stelt?
Nee de wetenschap hoort alle opties open te houden daarom dient met evenwichtig het bewijs te analyseren. Dus 50/50 zou reeël zijn. Ik denk dat jij wat anders voor staat.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 01:19:13 #137
186587 Byzantynixschii
pi_128858746
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:15 schreef man1986 het volgende:

[..]

Plato zou het met je oneens zijn.
Plato's kracht lag dan ook meer op het niveau van staatsinrichting.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 01:20:14 #138
186587 Byzantynixschii
pi_128858771
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:17 schreef Robmeister het volgende:

[..]

Nee de wetenschap hoort alle opties open te houden daarom dient met evenwichtig het bewijs te analyseren. Dus 50/50 zou reeël zijn. Ik denk dat jij wat anders voor staat.
Leg die 'Dus' eens uit.
pi_128858805
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:19 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Plato's kracht lag dan ook meer op het niveau van staatsinrichting.
Onder andere. Het waren andere tijden toen en specialisatie was niet zo wijdverspreid als het nu is. Tegenwoordig is het onderwijssysteem erop gericht om mensen in een bepaalde richting te specialiseren ten koste van kennis op andere gebieden. In de oudheid was de nadruk juist op uiteenlopende kennis gericht en niet noodzakelijk op specialisatie van kennis.
pi_128858813
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:15 schreef Supersoep het volgende:

[..]

Dat is je eigen keus, als je maar beseft dat de grote meerderheid van academische theologen evolutie al aanvaarden.
Omdat ze er in geloven. ook al ben je super intelligent dan nog komt het op geloof aan, wetenschappelijk gezien is het wel of niet bestaan van God niet te bewijzen Het is niet aan te tonen.. God staat buiten deze creatie, Hij is de schepper en staat er dus buiten. God staat buiten de wetenschap, Wetenschap is begrensd, daarom is hij niet te bewijzen maar daarentegen ook niet te ontkrachten.
pi_128858814
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:16 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

Maar binnen de wetenschap is men bereidt fouten toe te geven en ideeën/theorieën aan te passen.
Wetenschap zelf heeft geen mening, mensen hebben een mening en ieder heeft een voorkeur waar hij/zij aan loyaal wil blijven.

Een wetenschappelijke observatie van God zelf is niet mogelijk.
pi_128858848
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:22 schreef Robmeister het volgende:

[..]

Omdat ze er in geloven. ook al ben je super intelligent dan nog komt het op geloof aan, wetenschappelijk gezien is het wel of niet bestaan van God niet te bewijzen Het is niet aan te tonen.. God staat buiten deze creatie, Hij is de schepper en staat er dus buiten. God staat buiten de wetenschap, Wetenschap is begrensd, daarom is hij niet te bewijzen maar daarentegen ook niet te ontkrachten.
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:17 schreef Robmeister het volgende:

[..]

De wetenschap heeft niet als doel om God te ontkrachten. De wetenschap heeft als doel om (empirische) toetsbare kennis te vergaren over hoe de wereld in elkaar steekt door de mechanismen te bestuderen en zelf modellen te creëren waar reproductie mogelijk is. Dat God dan vaak geen uitgangspunt is, is niet meer dan logisch, want dan is reproductie niet meer mogelijk omdat God buiten onze wetten zou opereren.

"Hoe kwam dit tot stand?"
"Door God"

Daar heb je als wetenschap inderdaad vrij weinig aan, ja.
Ron Paul 2012
pi_128858855
Wetenschap geeft antwoord op bepaalde specifieke vragen. Deze staan los van het wel of niet bestaan van God.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 01:26:14 #144
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128858882
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:22 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Wetenschap zelf heeft geen mening, mensen hebben een mening en ieder heeft een voorkeur waar hij/zij aan loyaal wil blijven.

Een wetenschappelijke observatie vab God zelf is niet mogelijk.
Daar doelde ik ook niet op. Mijn punt was dat het idee van een 6000 jaar oud universum verder onderzoek vertragen kan. Ik heb geen bewijs om god te ontkrachten daarnaast heb ik die behoefte ook helemaal niet.(Zoals ik eerder aangaf, respectvol om blijven gaan met anderen) Maar ik probeer nu iets aan te halen wat de mensheid kan vertragen in ontwikkeling.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 01:26:20 #145
186587 Byzantynixschii
pi_128858888
De enige reden waarom het concept 'god' bestaat is te vinden in het feit dat mensen vroeger fenomenen waarnamen die ze niet konden verklaren. Omdat men toch wilde verklaren is dit concept verzonnen en god is vervolgens als een kapstok gebruikt om er van alles aan op te hangen tot in het infantiele toe (een hele bijbel notabene).

Maar het is 2013, een enorm deel van al die onverklaarbare dingen hebben we inmiddels al lang wetenschappelijk verklaard. Voor datgene wat overblijft hebben we in de meeste gevallen min of meer aannemelijke theorieën.

Het concept god is dus bijna volledig achterhaald en obsoleet.

Prima dat mensen alsnog in god willen geloven, maar er is werkelijk waar geen enkele aanleiding toe. Dus waarom zou je?
  vrijdag 12 juli 2013 @ 01:27:35 #146
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128858916
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:26 schreef Byzantynixschii het volgende:
De enige reden waarom het concept 'god' bestaat is te vinden in het feit dat mensen vroeger fenomenen waarnamen die ze niet konden verklaren. Omdat men toch wilde verklaren is dit concept verzonnen en god is vervolgens als een kapstok gebruikt om er van alles aan op te hangen tot in het infantiele toe (een hele bijbel notabene).

Maar het is 2013, een enorm deel van al die onverklaarbare dingen hebben we inmiddels al lang wetenschappelijk verklaard. Voor datgene wat overblijft hebben we in de meeste gevallen min of meer aannemelijke theorieën.

Prima dat mensen alsnog in god willen geloven, maar er is werkelijk waar geen enkele aanleiding toe. Dus waarom zou je?
Mogelijke redenen daarvoor kun je ook wel bedenken. Niet dat dat het daarom waar zou maken.
pi_128858938
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:26 schreef Byzantynixschii het volgende:

Jouw analyse kan ook op een ongeloof in God toegepast worden.
pi_128858955
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:24 schreef Supersoep het volgende:

[..]

[..]

De wetenschap heeft niet als doel om God te ontkrachten. De wetenschap heeft als doel om (empirische) toetsbare kennis te vergaren over hoe de wereld in elkaar steekt door de mechanismen te bestuderen en zelf modellen te creëren waar reproductie mogelijk is. Dat God dan vaak geen uitgangspunt is, is niet meer dan logisch, want dan is reproductie niet meer mogelijk omdat God buiten onze wetten zou opereren.

"Hoe kwam dit tot stand?"
"Door God"

Daar heb je als wetenschap inderdaad vrij weinig aan, ja.
Daar ben ik het niet mee eens. De wetenschap hoort alle opties open te houden en dus ook het eventuele bestaan van God, Want als je daar rekening mee houdt kan je veel dingen wel verklaren die we nu niet kunnen verklaren. En buiten dat om waren er vroeger natuurlijk genoeg wetenschappers die in het bestaan van God geloofde maar toch tot zeer grote wetenschappelijke doorbraken kwamen. Wetenschap en geloven in God veroorzaakt geen botsing in de wetenschap en in de kennis in ieder geval. Maar God uit de kansberekening halen wel, want daardoor ga je krom tegen de bewijzen aan kijken omdat ze alles evolutionair willen verklaren. Maar als God wel bestaat en alles heeft geschapen dan kijk je dus met een verkeerde bril na de bewijzen, en dat verbuigt uiteindelijk de conclusie die je eruit trekt.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 01:31:40 #149
186587 Byzantynixschii
pi_128858976
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:27 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

Mogelijke redenen daarvoor kun je ook wel bedenken. Niet dat dat het daarom waar zou maken.
De enige redenen die ik kan bedenken zijn brainwashing en macht.

In het eerste geval worden kinderen gedwongen om van jongs af aan deel te nemen aan religieuze onzin zoals bidden, naar preken luisteren, etc. en dat in een mate en met een frequentie dat deze kinderen op latere leeftijd niet beter meer weten.

In het laatste geval gaat het om mensen, die terecht opmerken, dat religie heel goed te misbruiken is om macht te vergaren en dat vervolgens doen.

In het laatste geval is natuurlijk geen sprake van echt geloven meer.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 01:32:12 #150
186587 Byzantynixschii
pi_128858983
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:28 schreef man1986 het volgende:

[..]

Jouw analyse kan ook op een ongeloof in God toegepast worden.
Nou, laat maar zien.
pi_128858986
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:26 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

Daar doelde ik ook niet op. Mijn punt was dat het idee van een 6000 jaar oud universum verder onderzoek vertragen kan. Ik heb geen bewijs om god te ontkrachten daarnaast heb ik die behoefte ook helemaal niet.(Zoals ik eerder aangaf, respectvol om blijven gaan met anderen) Maar ik probeer nu iets aan te halen wat de mensheid kan vertragen in ontwikkeling.
Als je uitgaat van wetenschap en rede, is het belangrijkste om een bewuste keuze te maken in je leven voor respect, gerechtigheid en liefde. Kansen creëren voor ontwikkeling van toekomstige generaties en zorg voor kansarmen en voldoende werkgelegenheid en menswaardig bestaan voor elk. ;)
  vrijdag 12 juli 2013 @ 01:34:04 #152
186587 Byzantynixschii
pi_128859008
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:30 schreef Robmeister het volgende:

[..]

Daar ben ik het niet mee eens. De wetenschap hoort alle opties open te houden en dus ook het eventuele bestaan van God, Want als je daar rekening mee houdt kan je veel dingen wel verklaren die we nu niet kunnen verklaren.
Nee dat kan niet. "God is verantwoordelijk" is geen wetenschappelijk verklaring, tenzij eerst wordt aangetoond dat god bestaat en dat hij in staat is tot datgene wat we willen verklaren.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 01:34:14 #153
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128859012
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:31 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

De enige redenen die ik kan bedenken zijn brainwashing en macht.

In het eerste geval worden kinderen gedwongen om van jongs af aan deel te nemen aan religieuze onzin zoals bidden, naar preken luisteren, etc. en dat in een mate en met een frequentie dat deze kinderen op latere leeftijd niet beter meer weten.

In het laatste geval gaat het om mensen, die terecht opmerken, dat religie heel goed te misbruiken is om macht te vergaren en dat vervolgens doen.

In het laatste geval is natuurlijk geen sprake van echt geloven meer.
Het idee, dat nadat je overlijdt je verder kan leven op een 'perfecte' plek. En alle personen die je verloren bent weer eens terug te zien krijgt? Lijken mij goede redenen.

Helaas werkt dat ook de andere kant op, dat mensen bang gemaakt worden met het idee eeuwig pijn te moeten lijden als ze niet het juiste geloof aannemen.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 01:35:09 #154
186587 Byzantynixschii
pi_128859022
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:32 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Als je uitgaat van wetenschap en rede, is het belangrijkste om een bewuste keuze te maken in je leven voor respect, gerechtigheid en liefde. Kansen creëren voor ontwikkeling van toekomstige generaties en zorg voor kansarmen en voldoende werkgelegenheid en menswaardig bestaan voor elk. ;)
Waarom is dat belangrijk dan? Voor wie?
pi_128859053
quote:
Nee dat kan niet. "God is verantwoordelijk" is geen wetenschappelijk verklaring, tenzij eerst wordt aangetoond dat god bestaat en dat hij in staat is tot datgene wat we willen verklaren.
Laten ze eerst maar aantonen dat evolutie bestaat dan en dat het in staat is in dat gene wat wij willen verklaren. Dat is het zelfde argument. Blijkbaar sta jij een eenzijdige wetenschap voor, Als het maar in je straatje ligt natuurlijk.
pi_128859061
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:30 schreef Robmeister het volgende:

[..]

Daar ben ik het niet mee eens. De wetenschap hoort alle opties open te houden en dus ook het eventuele bestaan van God, Want als je daar rekening mee houdt kan je veel dingen wel verklaren die we nu niet kunnen verklaren. En buiten dat om waren er vroeger natuurlijk genoeg wetenschappers die in het bestaan van God geloofde maar toch tot zeer grote wetenschappelijke doorbraken kwamen. Wetenschap en geloven in God veroorzaakt geen botsing in de wetenschap en in de kennis in ieder geval. Maar God uit de kansberekening halen wel, want daardoor ga je krom tegen de bewijzen aan kijken omdat ze alles evolutionair willen verklaren. Maar als God wel bestaat en alles heeft geschapen dan kijk je dus met een verkeerde bril na de bewijzen, en dat verbuigt uiteindelijk de conclusie die je eruit trekt.
'God' als antwoord op een probleemstelling is geen afdoende verklaring, omdat hij boven de natuurwetten staat en dus kan je geen fatsoenlijke verklaring formuleren. Juist door wetenschap los te koppelen van godsdienst, bereik je qua kennis meer. Die evolutie heb je zelf ook wel in de gaten. Dat sommige wetenschappers alsnog gelovig zijn, doet daar niks aan af. Staat er verder ook los van.

Zaken die vroeger aan God werden toegeschreven, zijn nu perfect verklaarbaar onder natuurlijke omstandigheden. En die lijn wordt steeds verder vooruit geschoven. Wil je het risico lopen dat we het universum ook maar aan God gaan toeschrijven nu, terwijl het, zoals al die zaken in het verleden, misschien wellicht ook verklaarbaar is?

Dat is nooit de juiste houding. En het is ook geen kwestie van God bij voorbaat al uitsluiten.
Ron Paul 2012
  vrijdag 12 juli 2013 @ 01:37:52 #157
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128859076
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:36 schreef Robmeister het volgende:

[..]

Laten ze eerst maar aantonen dat evolutie bestaat dan en dat het in staat is in dat gene wat wij willen verklaren. Dat is het zelfde argument. Blijkbaar sta jij een eenzijdige wetenschap voor, Als het maar in je straatje ligt natuurlijk.
Hoewel 'onderzoek' naar het bestaan van god niet echt mogelijk is.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 01:38:23 #158
186587 Byzantynixschii
pi_128859082
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:34 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

Het idee, dat nadat je overlijdt je verder kan leven op een 'perfecte' plek. En alle personen die je verloren bent weer eens terug te zien krijgt? Lijken mij goede redenen.
Dat is inderdaad één van de dingen waarmee kinderen gebrainwashed worden. Zie bijvoorbeeld de 9/11 terroristen die met de paplepel ingegoten hebben gekregen dat ze als ze zouden sterven voor 'the good cause' in het paradijs ongegeneerd met 72 maagden zouden mogen neuken.

quote:
Helaas werkt dat ook de andere kant op, dat mensen bang gemaakt worden met het idee eeuwig pijn te moeten lijden als ze niet het juiste geloof aannemen.
Of de prikkel positief of negatief is maakt weinig uit, het gaat om het eindresultaat.
pi_128859093
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:32 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Nou, laat maar zien.
De enige reden waarom sommige mensen niet in God geloven is te vinden in het feit dat mensen niet willen accepteren dat God na hun dood hen zal oordelen op basis van hoe zij hun leven hebben geleidt.
Om hun ongeloof te rechtvaardigen zijn zij gekomen met een naturalistische visie op het leven om dus zo geen ruimte te bieden aan het bestaan van God.
pi_128859112
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:35 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Waarom is dat belangrijk dan? Voor wie?
Voor de God die liefde is en tot naastenliefde oproept, het is aan de mens, als plaatsvervanger op aarde om daarvoor zorg te dragen. Dwalen en afwijken van je verantwoordelijkheden als mens is een keuze, niet zonder gevolgen. :)
  vrijdag 12 juli 2013 @ 01:40:41 #161
186587 Byzantynixschii
pi_128859115
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:36 schreef Robmeister het volgende:

[..]

Laten ze eerst maar aantonen dat evolutie bestaat
Evolutie bestaat, is feitelijk aangetoond.

quote:
dan en dat het in staat is in dat gene wat wij willen verklaren. Dat is het zelfde argument. Blijkbaar sta jij een eenzijdige wetenschap voor, Als het maar in je straatje ligt natuurlijk.
Wetenschap kan per definitie niet eenzijdig zijn, want dan is het geen zuivere wetenschap. Wetenschap is gebaseerd op het vergaren van kennis, onafhankelijk van de vraag of die kennis een hypothese staaft of juist niet.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 01:41:11 #162
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128859121
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:39 schreef man1986 het volgende:

[..]

De enige reden waarom sommige mensen niet in God geloven is te vinden in het feit dat mensen niet willen accepteren dat God na hun dood hen zal oordelen op basis van hoe zij hun leven hebben geleidt.
Om hun ongeloof te rechtvaardigen zijn zij gekomen met een naturalistische visie op het leven om dus zo geen ruimte te bieden aan het bestaan van God.
Onjuist, ik heb een tijd(aantal jaar) over getwijfeld, maar door gebrek aan bewijs gekozen voor atheïsme.
pi_128859135
Robmeister is vast een enorme fan van Kent Hovind.

Ron Paul 2012
  vrijdag 12 juli 2013 @ 01:42:22 #164
186587 Byzantynixschii
pi_128859141
quote:

[..]

Uh ja, denk je ook niet dat mensen die bang zijn voor dat oordeel juist wel in god geloven? :')
  vrijdag 12 juli 2013 @ 01:42:53 #165
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128859150
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:40 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Voor de God die liefde is en tot naastenliefde oproept, het is aan de mens, als plaatsvervanger op aarde om daarvoor zorg te dragen. Dwalen en afwijken van je verantwoordelijkheden als mens is een keuze, niet zonder gevolgen. :)
Tja en ik als niet gelovige ben het grotendeel met je eens, behalve dan dat het uit 'een god' voortkomt.
pi_128859159
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:41 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

Onjuist, ik heb een tijd(aantal jaar) over getwijfeld, maar door gebrek aan bewijs gekozen voor atheïsme.
Hoeveel bewijs heb je kunnen vergaren totdat je tot de conclusie kwam dat God niet bestaat?
pi_128859170
quote:

[..]

Vanuit egoïstische overwegingen heb ik juist de hoop dat er na mijn dood een oordeel komt. Heb ik niks op tegen. Ik verkies zelfs de Hel boven nooit meer te zullen bestaan.

Maar ik ben verder dan ook rationeel agnostisch.
Ron Paul 2012
  vrijdag 12 juli 2013 @ 01:44:53 #168
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128859176
quote:

[..]

Daarnaast is de god uit de christelijke bijbel behoorlijk bloeddorstig en gemeen her en der. Vraagje tussendoor, geloof je(anderen mogen ook antwoorden) dat je god 'almachtig' is?
  vrijdag 12 juli 2013 @ 01:45:27 #169
186587 Byzantynixschii
pi_128859184
quote:

[..]

Ik vroeg waarom het belangrijk was en voor wie. Daar geef je geen antwoord op. Het enige wat je zegt is dat de keuzes die ik maak gevolgen hebben, nogal wiedes ja,
pi_128859188
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:44 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

Daarnaast is de god uit de christelijke bijbel behoorlijk bloeddorstig en gemeen her en der. Vraagje tussendoor, geloof je(anderen mogen ook antwoorden) dat je god 'almachtig' is?
Almachtig ja, met bepaalde voorwaarden.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 01:45:56 #171
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128859189
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:43 schreef man1986 het volgende:

[..]

Hoeveel bewijs heb je kunnen vergaren totdat je tot de conclusie kwam dat God niet bestaat?
Het uitblijven juist van enig bewijs.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 01:46:08 #172
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128859191
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:45 schreef man1986 het volgende:

[..]

Almachtig ja, met bepaalde voorwaarden.
Zoals?
pi_128859202
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:46 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

Zoals?
Almacht exclusief contradictie.
pi_128859214
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:44 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

Ik weet dat Hij niet iets creëert zonder een nut en de enige bevoegde is tot almacht. ;) ;)
pi_128859224
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:45 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

Het uitblijven juist van enig bewijs.
Hoeveel bewijs heb je achteraf over het hoofd gezien denk je?
pi_128859225
quote:
Die evolutie heb je zelf ook wel in de gaten. Dat sommige wetenschappers alsnog gelovig zijn, doet daar niks aan af. Staat er verder ook los van.
Sorry dat ik het zeg, Maar wetenschappers en hun geloof in evolutie is geen argument. Het is een drogreden en meer niet. Wat je daarmee wil impliceren is dat alleen wetenschappers het recht van spreken zouden hebben, en mensen die in creatie geloven eigenlijk niet. evolutie wordt gezien als wetenschap en creationisme als religie.Waarmee men wil impliceren dat creationisme niet geldig is binnen de wetenschap.

Maar evolutie is ook religie.Je moet het namelijk geloven omdat er geen tastbaar bewijs voor is. mensen worden eenzijdig onderwezen, Het is evolutie en niets anders.Mensen horen maar een kant van het verhaal en dan is het ook niet meer dan logisch dat uiteindelijk evolutie het meest aanvaard word. Als jij je kinderen vanaf de geboorte met de paplepel evolutie bij brengt dan is het niet meer dan logisch dat ze erin gaan geloven.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 01:49:02 #177
186587 Byzantynixschii
pi_128859234
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:47 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Ik weet dat Hij niet iets creëert zonder een nut en de enige bevoegde is tot almacht. ;) ;)
Jaja, en dat weet je hoe precies?

(Gokje: je ouders hebben je toen je nog klein was gedwongen om dit soort dingen te slikken.)
  vrijdag 12 juli 2013 @ 01:51:23 #178
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128859259
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:46 schreef man1986 het volgende:

[..]

Almacht exclusief contradictie.
ah de voorsspelbare 'kan god een steen maken zo zwaar dat hij hem niet kan tillen' idee.
Maar als god almachtig is, dus ook alwetend. (Satan is een creatie van hem toch? haal weer de christelijke bijbel aan) zijn 1ste bewuste (foute) keuze. Vervolgens maakt hij de mens die niet van een bepaald fruit mogen eten, maar voordat hij ze maakt weet hij al dat ze de fout zullen ingaan omdat hij dat zo bepaald heeft. Zo zou hij dus ook van te voren al weten, voordat iemand geboren is of die persoon naar de hemel of hel gaat. Niet bepaald vrije keuze. Daarnaast zou het mij erg saai lijken als je alles al weet van te voren. Daar komt bij, als de mens naar gods evenbeeld geschapen is en de mens is lang niet perfect/alwetend zou nog eens extra kunnen aanduiden dat god dat ook niet is.
pi_128859263
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:34 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Ongeldige eis.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 01:52:35 #180
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128859275
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:48 schreef man1986 het volgende:

[..]

Hoeveel bewijs heb je achteraf over het hoofd gezien denk je?
Weet ik niet, waarschijnlijk niks. Maar als mij bepaald bewijs van een god wordt geleverd, wil ik best mijn keuze herzien.
pi_128859280
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:49 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Jaja, en dat weet je hoe precies?

(Gokje: je ouders hebben je toen je nog klein was gedwongen om dit soort dingen te slikken.)
Na jaren onderzoek en studie.

SPOILER

[ Bericht 10% gewijzigd door Natural-Cool op 12-07-2013 01:58:33 ]
  vrijdag 12 juli 2013 @ 01:53:22 #182
186587 Byzantynixschii
pi_128859284
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:48 schreef Robmeister het volgende:

[..]

Sorry dat ik het zeg, Maar wetenschappers en hun geloof in evolutie is geen argument. Het is een drogreden en meer niet. Wat je daarmee wil impliceren is dat alleen wetenschappers het recht van spreken zouden hebben, en mensen die in creatie geloven eigenlijk niet. evolutie wordt gezien als wetenschap en creationisme als religie.Waarmee men wil impliceren dat creationisme niet geldig is binnen de wetenschap.
Dat klopt.

Tenzij je met enig bewijs komt voor creationisme nemen we dat niet serieus. Net als dat we kabouters, smurfen, Gandalf en het spaghetti-monster niet serieus nemen.

quote:
Maar evolutie is ook religie.Je moet het namelijk geloven omdat geen tastbaar bewijs voor is.
Hoe kom je daar nou toch bij. Het bestaan van het evolutiesysteem is al lang en breed wetenschappelijk aangetoond.

quote:
mensen worden eenzijdig onderwezen, Het is evolutie en niets anders.Mensen horen maar een kant van het verhaal en dan is het ook niet meer dan logisch dat uiteindelijk evolutie het meest aanvaard word. Als jij je kinderen vanaf de geboorte met de paplepel evolutie bij brengt dan is het niet meer dan logisch dat ze erin gaan geloven.
Wat je hier beschrijft is juist wat reli's doen en juist niet wat wetenschappers doen. Reli's zeggen: het zit zo en zo en dat moet je geloven want het staat in de bijbel. Wetenschappers zeggen: dit zijn de feiten; trek zelf je conclusie.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 01:54:21 #183
186587 Byzantynixschii
pi_128859297
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:51 schreef man1986 het volgende:

[..]

Ongeldige eis.
Wat nou ongeldige eis.

Als je iemand wilt overtuigen van het bestaan van een god dan moet je dat aannemelijk maken.

Dat je dat niet kunt maakt de eis niet ongeldig.
pi_128859307
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:48 schreef Robmeister het volgende:

[..]

Ik hecht meer waarde aan de mening van een wetenschapper op zijn betreffende vakgebied dan een leek, ja. Gezag op basis van verdienste. Lijkt me niet zo vreemd.

quote:
Maar evolutie is ook religie.Je moet het namelijk geloven omdat er geen tastbaar bewijs voor is. mensen worden eenzijdig onderwezen, Het is evolutie en niets anders.Mensen horen maar een kant van het verhaal en dan is het ook niet meer dan logisch dat uiteindelijk evolutie het meest aanvaard word. Als jij je kinderen vanaf de geboorte met de paplepel evolutie bij brengt dan is het niet meer dan logisch dat ze erin gaan geloven.
Ik weet niet of ik hier serieus op in moet gaan. Je wil zeggen dat er geen bewijs is voor een gemeenschappelijke voorouder tussen mensen en andere primaten?
Ron Paul 2012
pi_128859314
quote:
Dat klopt.

Tenzij je met enig bewijs komt voor creationisme nemen we dat niet serieus. Net als dat we kabouters, smurfen, Gandalf en het spaghetti-monster niet serieus nemen.
ja maar ik heb toch al gezegd dat jij een eenzijdige kijk op de wetenschap wil hebben, zolang creatie er maar uit blijft toch? Als het maar in je eigen evolutie straatje ligt.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 01:55:58 #186
186587 Byzantynixschii
pi_128859323
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:52 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

( Mijn ouders hebben mij volledig vrij gelaten mbt geloof en geloofszaken )
Onderzoek en studie nog wel. Je hebt dus je leven vergooid aan onzin.
pi_128859326
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:52 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

Weet ik niet, waarschijnlijk niks. Maar als mij bepaald bewijs van een god wordt geleverd, wil ik best mijn keuze herzien.
Het bewijs is zichtbaar voor hen die het willen zien en onzichtbaar voor hen die het niet willen zien. :P
pi_128859327
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:55 schreef Robmeister het volgende:

[..]

ja maar ik heb toch al gezegd dat jij een eenzijdige kijk op de wetenschap wil hebben, zolang creatie er maar uit blijft toch? Als het maar in je eigen evolutie straatje ligt.
De wetenschap maakt het vooralsnog eenzijdig, maar op een objectieve manier. Niet om jou te irriteren ofzo. :')
Ron Paul 2012
pi_128859345
quote:
Ik hecht meer waarde aan de mening van een wetenschapper op zijn betreffende vakgebied dan een leek, ja. Gezag op basis van verdienste. Lijkt me niet zo vreemd.
Ik niet ik hecht meer waarde aan logica en niet aan ander mans geloof.
pi_128859348
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:52 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

( Mijn ouders hebben mij volledig vrij gelaten mbt geloof en geloofszaken )
En waar heb je zoal gezocht en onderzoek in gedaan?
  vrijdag 12 juli 2013 @ 01:58:20 #191
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128859355
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:56 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Het bewijs is zichtbaar voor hen die het willen zien en onzichtbaar voor hen die het niet willen zien. :P
I tried en zag het niet. Daarnaast was er nog het probleem geweest van welk geloof juist is. :P Maar dat het voor jou op die manier gegaan is(gaat) Prima toch?
  vrijdag 12 juli 2013 @ 01:59:02 #192
186587 Byzantynixschii
pi_128859365
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:56 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

_O-

Zo kun je alles wat krom is inderdaad mooi rechtpraten.
pi_128859370
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:57 schreef Robmeister het volgende:

[..]

Ik niet ik hecht meer waarde aan logica en niet aan ander mans geloof.
Als jouw neiging tot logica er toe heeft geleidt dat je statistische fenomenen als waar aanziet, dan is dat mooi meegenomen zodat je voortaan argumenten als de maan en Jupiter achterwege kan laten.
Ron Paul 2012
pi_128859394
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:55 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Onderzoek en studie nog wel. Je hebt dus je leven vergooid aan onzin.
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:58 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

I tried en zag het niet. Daarnaast was er nog het probleem geweest van welk geloof juist is. :P Maar dat het voor jou op die manier gegaan is(gaat) Prima toch?
Toen ik erop los leefde, genoeg dingen gedaan wat verboden is, bleek dat achteraf onzin te zijn, nuja heb het toch wel mooi meegemaakt, een ervaring rijker zullen we maar zeggen. :o
  vrijdag 12 juli 2013 @ 02:02:56 #195
186587 Byzantynixschii
pi_128859414
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:01 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Toen ik erop los leefde, genoeg dingen gedaan wat verboden is, bleek dat achteraf onzin te zijn, nuja heb het toch wel mooi meegemaakt, een ervaring rijker zullen we maar zeggen. :o
Ik neem aan dat je dan voor het gemak maar een geloof hebt gekozen waarbij je je zondige leven nog kunt afkopen voordat je de pijp uit gaat?
pi_128859432
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:02 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je dan voor het gemak maar een geloof hebt gekozen waarbij je je zondige leven nog kunt afkopen voordat je de pijp uit gaat?
Afkopen ? :?

Mijn lijdensweg situatie doorlopend accepteren en ondertussen genieten met mate schenkt mij meer voldoening.
pi_128859443
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 01:51 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

ah de voorsspelbare 'kan god een steen maken zo zwaar dat hij hem niet kan tillen' idee.
Maar als god almachtig is, dus ook alwetend. (Satan is een creatie van hem toch? haal weer de christelijke bijbel aan) zijn 1ste bewuste (foute) keuze. Vervolgens maakt hij de mens die niet van een bepaald fruit mogen eten, maar voordat hij ze maakt weet hij al dat ze de fout zullen ingaan omdat hij dat zo bepaald heeft. Zo zou hij dus ook van te voren al weten, voordat iemand geboren is of die persoon naar de hemel of hel gaat. Niet bepaald vrije keuze. Daarnaast zou het mij erg saai lijken als je alles al weet van te voren. Daar komt bij, als de mens naar gods evenbeeld geschapen is en de mens is lang niet perfect/alwetend zou nog eens extra kunnen aanduiden dat god dat ook niet is.
Alwetendheid vs vrije keuze. Daarover is er heel wat gefilosofeerd binnen het christendom. Mijn positie is dat God waarheid zelve is. Wat houdt dat in? Dat betekent dat God de waarheid weet over elke propositie en claim, maar niet noodzakelijk de richting daarvan bepaalt.

Een voorbeeld is de thermometer. Deze weergeeft de temperatuur waarheidsgetrouw weer, maar de thermometer bepaalt niet de temperatuur. De thermometer heeft dus geen directe invloed op de temperatuur, maar weergeeft dat enkel van moment tot moment.

We kunnen Gods alwetendheid op dezelfde manier bekijken. God weet van moment tot moment de waarheid van de wereld, net zoals de thermometer van moment tot moment de 'waarheid' van de temperatuur kan weergeven. Maar God, net zoals de thermometer, heeft niet noodzakelijk een directe invloed op de resultaat van gebeurtenissen en beslissingen van Zijn schepping. Hij weet simpelweg de waarheid van een bepaalde actie of keuze, maar God is daar zelf niet per se een actieve participant in de keuze van mensen.

Deze visie wordt ook wel 'Molinisme' genoemd.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 02:05:37 #198
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128859445
nvm
  vrijdag 12 juli 2013 @ 02:07:03 #199
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128859463
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:05 schreef man1986 het volgende:

[..]

Alwetendheid vs vrije keuze. Daarover is er heel wat gefilosofeerd binnen het christendom. Mijn positie is dat God waarheid zelve is. Wat houdt dat in? Dat betekent dat God de waarheid weet over elke propositie en claim, maar niet noodzakelijk de richting daarvan bepaalt.

Een voorbeeld is de thermometer. Deze weergeeft de temperatuur waarheidsgetrouw weer, maar de thermometer bepaalt niet de temperatuur. De thermometer heeft dus geen directe invloed op de temperatuur, maar weergeeft dat enkel van moment tot moment.

We kunnen Gods alwetendheid op dezelfde manier bekijken. God weet van moment tot moment de waarheid van de wereld, net zoals de thermometer van moment tot moment de 'waarheid' van de temperatuur kan weergeven. Maar God, net zoals de thermometer, heeft niet noodzakelijk een directe invloed op de resultaat van gebeurtenissen en beslissingen van Zijn schepping. Hij weet simpelweg de waarheid van een bepaalde actie of keuze, maar God is daar zelf niet per se een actieve participant in de keuze van mensen.

Kortom, hij kan niet in de toekomst kijken. Of begrijp ik je nu verkeerd?
pi_128859466
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:07 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

Kortom, hij kan niet in de toekomst kijken. Of begrijp ik je nu verkeerd?
God wordt niet beperkt door tijd en ruimte.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 02:08:00 #201
186587 Byzantynixschii
pi_128859473
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:04 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Afkopen ? :?
Ja zo werkt dat toch? Belijdenis, boetedoening, weesgegroetjes, zelfopoffering, etc. Volgens mij kun je uit een hele reeks categorieën kiezen.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 02:08:20 #202
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128859477
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:07 schreef man1986 het volgende:

[..]

God wordt niet beperkt door tijd en ruimte.
Dus weet hij van te voren wel wat er gebeuren gaat?
  vrijdag 12 juli 2013 @ 02:09:10 #203
186587 Byzantynixschii
pi_128859490
quote:
Mijn lijdensweg situatie doorlopend accepteren en ondertussen genieten met mate schenkt mij meer voldoening.
Het gaat er toch niet om of jij voldoening voelt maar om de vraag of je god tevreden is over je?
pi_128859501
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:08 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

Dus weet hij van te voren wel wat er gebeuren gaat?
God weet alleen de waarheid. Dat wat onwaar is wordt herkend, aangezien onwaarheden niet met de waarheid overeenkomen.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 02:10:36 #205
186587 Byzantynixschii
pi_128859504
quote:

[..]

Graag bron voor je positie anders heeft niemand er iets aan.
pi_128859505
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:08 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Ja zo werkt dat toch? Belijdenis, boetedoening, weesgegroetjes, zelfopoffering, etc. Volgens mij kun je uit een hele reeks categorieën kiezen.
Muwaaah, het heeft meer met God accepteren in je hart en als jou en ieders Heer te maken...
pi_128859509
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:10 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Graag bron voor je positie anders heeft niemand er iets aan.
Zoek op 'molinism' en 'Gods middle knowledge'.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 02:12:30 #208
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128859526
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:10 schreef man1986 het volgende:

[..]

God weet alleen de waarheid. Dat wat onwaar is wordt herkend, aangezien onwaarheden niet met de waarheid overeenkomen.
Sorry dat ik erover blijf doorgaan, maar het blijft me onduidelijk.

Kun je ook met slechts een ja/nee antwoord komen op de vraag: Wist god toen hij adam en eva maakte, dat ze toch van de verboden fruit zouden eten?
pi_128859531
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:09 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Het gaat er toch niet om of jij voldoening voelt maar om de vraag of je god tevreden is over je?
Zijn behagen en compassie zoeken is ook een onderdeel in je dagelijkse leven. Je dient God door iedereen vriendelijk en netjes te benaderen. ;)
  vrijdag 12 juli 2013 @ 02:14:39 #210
186587 Byzantynixschii
pi_128859548
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:11 schreef man1986 het volgende:

[..]

Zoek op 'molinism' en 'Gods middle knowledge'.
Ik wil niet lezen tot welke categorie je verhaal behoort.

Ik wil een bron die wetenschappelijk bewijs levert voor het bestaan van een god die elke waarheid kent, zoals jij stelt dat je positie is. Zolang je die niet aanlevert neem ik je niet serieus en vind ik je of eng of zielig, afhankelijk van hoe dit soort overtuigingen in je hoofd zijn gekomen.
pi_128859566
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:12 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

Sorry dat ik erover blijf doorgaan, maar het blijft me onduidelijk.

Kun je ook met slechts een ja/nee antwoord komen op de vraag: Wist god toen hij adam en eva maakte, dat ze toch van de verboden fruit zouden eten?
Gods kennis houdt niet per se in dat de wereld deterministisch is. Daarom is er oppervlakkig gezien een tegenstrijdigheid te bekennen, maar als we dieper gaan kijken zien we dat er geen inherente tegenstrijdigheid bestaat tussen Gods Alwetendheid en de vrije wil van de mens.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 02:16:40 #212
186587 Byzantynixschii
pi_128859567
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:12 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Zijn behagen en compassie zoeken is ook een onderdeel in je dagelijkse leven. Je dient God door iedereen vriendelijk en netjes te benaderen. ;)
Leuk, en hoe weet je dat?
pi_128859580
quote:

[..]

Mee eens :D

God beïnvloed de menselijke vrije keuze in zijn natuurlijke omgeving niet.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 02:18:33 #214
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128859592
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:17 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Met andere woorden, niet alwetend dus niet almachtig?
  vrijdag 12 juli 2013 @ 02:19:19 #215
186587 Byzantynixschii
pi_128859601
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:17 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Je zegt net dat je je god moet dienen door netjes en vriendelijk tegen mensen te zijn. Hoezo is er dan geen sprake van invloed?
pi_128859609
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:16 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Leuk, en hoe weet je dat?
Het staat her en der op schrift in bijna alle levensbeschouwelijke samenlevingen.
pi_128859618
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:19 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Je zegt net dat je je god moet dienen door netjes en vriendelijk tegen mensen te zijn. Hoezo is er dan geen sprake van invloed?
Welke invloed heb je in gedachten ?
  vrijdag 12 juli 2013 @ 02:21:10 #218
186587 Byzantynixschii
pi_128859619
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:19 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Het staat her en der op schrift in bijna alle levensbeschouwelijke samenlevingen.
Je gelooft het dus omdat het in de bijbel staat?
  vrijdag 12 juli 2013 @ 02:21:40 #219
186587 Byzantynixschii
pi_128859623
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:21 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Welke invloed heb je in gedachten ?
De invloed dat je god van jou wil dat je mensen op een bepaalde manier behandelt.
pi_128859645
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:14 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Ik wil een bron die wetenschappelijk bewijs levert voor het bestaan van een god die elke waarheid kent, zoals jij stelt dat je positie is. Zolang je die niet aanlevert neem ik je niet serieus en vind ik je of eng of zielig, afhankelijk van hoe dit soort overtuigingen in je hoofd zijn gekomen.
Jouw criteria is ongeldig.
En of je mij nou eng of zielig vindt, daar lig ik niet wakker van *)
pi_128859664
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:18 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

Met andere woorden, niet alwetend dus niet almachtig?
De intelligente mens heeft controle over zijn eigen woorden en daden op aarde. Daarom zijn we plaatsvervangers op aarde, begrijp je dat niet ?
  vrijdag 12 juli 2013 @ 02:25:14 #222
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128859672
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:14 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Wat respectvoller mag wat mij betreft wel.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 02:25:29 #223
186587 Byzantynixschii
pi_128859675
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:23 schreef man1986 het volgende:

[..]

Jouw criteria is ongeldig.
En of je mij eng of zielig vindt, daar lig ik niet wakker van *)
En daar gaan we weer...

"Je mag niet om bewijs vragen want dat heb ik niet" :')
  vrijdag 12 juli 2013 @ 02:26:20 #224
186587 Byzantynixschii
pi_128859684
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:25 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

Wat respectvoller mag wat mij betreft wel.
Ik heb absoluut geen respect voor reli's dus dat kun je op je buik schrijven. :)
  vrijdag 12 juli 2013 @ 02:26:29 #225
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128859688
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:24 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

De intelligente mens heeft controle over zijn eigen woorden en daden op aarde. Daarom zijn we plaatsvervangers op aarde, begrijp je dat niet ?
Jah, zolang god van te voren niet weet wat wij gaan doen is het pas echt vrije wil.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 02:27:12 #226
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128859695
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:26 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Ik heb absoluut geen respect voor reli's dus dat kun je op je buik schrijven. :)
Hoeft niet perse, maar reageren op respectvolle manier van mens tot mens moet toch wel kunnen?
  vrijdag 12 juli 2013 @ 02:28:29 #227
186587 Byzantynixschii
pi_128859703
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:27 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

Hoeft niet perse, maar reageren op respectvolle manier van mens tot mens moet toch wel kunnen?
Ik vind reli's eng of zielig. Wel of geen respect komt daar verder niet bij kijken.
pi_128859704
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:21 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

De invloed dat je god van jou wil dat je mensen op een bepaalde manier behandelt.
We horen te zoeken naar verbinding, zodat we op een goede manier met elkaar kunnen samenleven. Niet elke mens deelt zijn leven zo in.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 02:29:49 #229
186587 Byzantynixschii
pi_128859720
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:28 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

We horen te zoeken naar verbinding, zodat we op een goede manier met elkaar kunnen samenleven. Niet elke mens deelt zijn leven zo in.
Invloed dus. Je denkt dat je ergens naar hoort te zoeken. Dat denk je omdat dat in de bijbel staat en je gelooft dat dat de wil van je god is.

Dan is er dus sprake van invloed en geen vrije wil.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 02:30:33 #230
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128859725
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:28 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Ik vind reli's eng of zielig. Wel of geen respect komt daar verder niet bij kijken.
Maar respectvol reageren, waarom is dat een probleem? Als je geen respect hebt voor je werkgever bijvoorbeeld benader je die dan ook zo respectloos.
pi_128859732
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:25 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

En daar gaan we weer...

"Je mag niet om bewijs vragen want dat heb ik niet"
Dus om een 'wetenschappelijke bewijs' voor God te gaan vragen laat enkel zien dat je zowel wetenschap als het bestaan van God niet begrijpt.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 02:33:06 #232
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128859747
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:31 schreef man1986 het volgende:

[..]

Dus om een 'wetenschappelijke bewijs' voor God te gaan vragen laat enkel zien dat je zowel wetenschap als het bestaan van God niet begrijpt.
Wetenschap weet wel een aantal dingen uit de bijbel te ontkrachten al is dat alleen belangrijk voor de gelovigen die alles wat in de bijbel staat letterlijk interpreteren.
pi_128859761
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:33 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

Wetenschap weet wel een aantal dingen uit de bijbel te ontkrachten al is dat alleen belangrijk voor de gelovigen die alles wat in de bijbel staat letterlijk interpreteren.
Contextueel letterlijk is wat anders dan letterlijk.
Ik neem de Bijbel contextueel letterlijk, net zoals ik de evolutieleer contextueel letterlijk neem.
pi_128859766
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:29 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Invloed dus. Je denkt dat je ergens naar hoort te zoeken. Dat denk je omdat dat in de bijbel staat en je gelooft dat dat de wil van je god is.

Dan is er dus sprake van invloed en geen vrije wil.
Vrije wil is van invloed op je verantwoordelijkheden waar je later op aangesproken zult worden.

We zoeken eigenlijk allemaal naar iets, wijze woorden, een godsbeeld, een weg die past bij ons leven; antwoorden op vragen waar we op dat moment mee worstelen. Voor de één kan dat via rituelen, voor de ander zit het hem in een grote maatschappelijke betrokkenheid. Weer andere door een soort mix waarin men zich kan vinden.

Vrije wil en keuzevrijheid binnen je natuurlijke omgeving.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 02:36:51 #235
186587 Byzantynixschii
pi_128859779
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:30 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

Maar respectvol reageren, waarom is dat een probleem? Als je geen respect hebt voor je werkgever bijvoorbeeld benader je die dan ook zo respectloos.
Nee, maar van mijn werkgever wil ik ook iets, van reli's niet.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 02:36:57 #236
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128859781
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:34 schreef man1986 het volgende:

[..]

Contextueel letterlijk is wat anders dan letterlijk.
Bijvoorbeeld van specifiek genoemde plaatnamen, etc waar ze door opgravingen en andere manieren bewezen hebben dat bepaalde dingen zich daar niet kunnen hebben afspelen. Sorry dat ik zo uit mijn hoofd even niet weet een specifiek voorbeeld te noemen. Maar er zijn er meerderen.
pi_128859790
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:36 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld van specifiek genoemde plaatnamen, etc waar ze door opgravingen en andere manieren bewezen hebben dat bepaalde dingen zich daar niet kunnen hebben afspelen. Sorry dat ik zo uit mijn hoofd even niet weet een specifiek voorbeeld te noemen. Maar er zijn er meerderen.
Zou kunnen, maar daar ben ik verder niet bekend mee.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 02:38:34 #238
186587 Byzantynixschii
pi_128859794
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:31 schreef man1986 het volgende:

[..]

Je geeft zelf al toe dat wetenschap niet kan aantonen dat er een god bestaat en toch wil je ons doen geloven dat 'ie wel bestaat, en niet alleen dat, maar ook dat 'ie almachtig is en de waarheid kent en weet ik veel wat allemaal.

Da's toch bizar? Eng?
  vrijdag 12 juli 2013 @ 02:39:44 #239
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128859806
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:36 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Nee, maar van mijn werkgever wil ik ook iets, van reli's niet.
Okee, toch. Bijvoorbeeld man1986 en natural-cool nemen de moeite onze vragen te beantwoorden en uiten zich op respectvolle toon. Niet meer dan normaal dat wij dan ook op die manier posten, ongeacht je denkbeelden over religie.
pi_128859807
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:38 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Je geeft zelf al toe dat wetenschap niet kan aantonen dat er een god bestaat en toch wil je ons doen geloven dat 'ie wel bestaat, en niet alleen dat, maar ook dat 'ie almachtig is en de waarheid kent en weet ik veel wat allemaal.

Da's toch bizar? Eng?
Wetenschap kan heel veel dingen niet aantonen (zoals het bestaan van getallen), waarom richt je dan specifiek op God?
  vrijdag 12 juli 2013 @ 02:41:28 #241
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128859821
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:35 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Vrije wil is van invloed op je verantwoordelijkheden waar je later op aangesproken zult worden.

We zoeken eigenlijk allemaal naar iets, wijze woorden, een godsbeeld, een weg die past bij ons leven; antwoorden op vragen waar we op dat moment mee worstelen. Voor de één kan dat via rituelen, voor de ander zit het hem in een grote maatschappelijke betrokkenheid. Weer andere door een soort mix waarin men zich kan vinden.

Vrije wil en keuzevrijheid binnen je natuurlijke omgeving.
Maar die vrije wil is toch pas werkelijkheid als god ook niet weet welke keuze's je maken gaat in je leven?
  vrijdag 12 juli 2013 @ 02:41:40 #242
186587 Byzantynixschii
pi_128859824
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:35 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Dat is iets anders. Je stelde dat hierboven dat jouw god geen invloed heeft op de mens in z'n natuurlijke omgeving.

Vervolgens spreek je jezelf direct tegen door aan te geven dat je allerlei dingen nastreeft omdat ze in de bijbel staan en dus omdat je god wil dat je ze nastreeft.

quote:
Ik zoek helemaal nergens naar. Ik ben gewoon gefascineerd door de wereld waarin ik leef. Die is mooi genoeg zonder alle onzin die jij er bij wilt halen.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 02:43:26 #243
186587 Byzantynixschii
pi_128859832
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:39 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

Okee, toch. Bijvoorbeeld man1986 en natural-cool nemen de moeite onze vragen te beantwoorden en uiten zich op respectvolle toon. Niet meer dan normaal dat wij dan ook op die manier posten, ongeacht je denkbeelden over religie.
Mag je vinden.
pi_128859843
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:41 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Dat is iets anders. Je stelde dat hierboven dat jouw god geen invloed heeft op de mens in z'n natuurlijke omgeving.

Vervolgens spreek je jezelf direct tegen door aan te geven dat je allerlei dingen nastreeft omdat ze in de bijbel staan en dus omdat je god wil dat je ze nastreeft.

[..]

Ik zoek helemaal nergens naar. Ik ben gewoon gefascineerd door de wereld waarin ik leef. Die is mooi genoeg zonder alle onzin die jij er bij wilt halen.
Godsdienst wordt door jou gezien als een particuliere opvatting waardoor men niet gehinderd wenst te worden. De boodschap is een conflictmodel in jou beleving, niet in de mijne.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 02:45:07 #245
186587 Byzantynixschii
pi_128859849
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:39 schreef man1986 het volgende:

[..]

Wetenschap kan heel veel dingen niet aantonen (zoals het bestaan van getallen), waarom richt je dan specifiek op God?
Ik richt mij op een god en niet op getallen omdat jij niet stelt dat getallen bestaan maar wel dat er een god bestaat. Simpel toch?

Geloof jij ook in het bestaan van getallen? If not, waarom dan niet in getallen en wel in een god?
  vrijdag 12 juli 2013 @ 02:46:07 #246
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128859854
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:45 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Ik richt mij op een god en niet op getallen omdat jij niet stelt dat getallen bestaan maar wel dat er een god bestaat. Simpel toch?

Geloof jij ook in het bestaan van getallen? If not, waarom dan niet in getallen en wel in een god?
Of de kerstman.
pi_128859874
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:41 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

Maar die vrije wil is toch pas werkelijkheid als god ook niet weet welke keuze's je maken gaat in je leven?
Gaat het niet eerder om een deugd in de oorspronkelijke Aristotelische betekenis waarin het zoeken naar het juiste midden, de juiste balans het belangrijkste is. :)
pi_128859875
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:45 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Ik geloof zowel in het bestaan van getallen als in het bestaan van God. Beide kunnen wetenschappelijk niet aangetoond worden, aangezien wetenschap daar geen uitspraak over kan doen, zowel in de bevestigende als ontkennende zin.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 02:50:05 #249
186587 Byzantynixschii
pi_128859879
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:44 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Godsdienst wordt door jou gezien als een particuliere opvatting waardoor men niet gehinderd wenst te worden. De boodschap is een conflictmodel in jou beleving, niet in de mijne.
Nee hoor, ik heb helemaal geen mening over godsdienst voor wat betreft de belevingsfactor die het zou moeten hebben.

Ik toon slechts aan dat je jezelf tegenspreekt. Jij laat je vrije wil bewust beïnvloeden door wat je in de bijbel leest. Dat je dat niet als een conflict beleeft doet niet af aan het feit dat die invloed bestaat.

En het is nou juist die invloed waarvan ik walg.

Want er staat niet alleen in de bijbel dat je netjes moet zijn tegen andere mensen, er staat ook dat homo's zondig zijn, dat vrouwen ondergeschikt zijn aan mannen, dat etnische zuiveringen een goed idee zijn als het ruimte maakt voor het 'uitverkoren volk', dat het prima is om je kind te doden als je god dat van je vraagt, etc. etc.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 02:50:40 #250
186587 Byzantynixschii
pi_128859883
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:49 schreef man1986 het volgende:

[..]

Ik geloof zowel in het bestaan van getallen als in het bestaan van God. Beide kunnen wetenschappelijk niet aangetoond worden, aangezien wetenschap daar geen uitspraak over kan doen, zowel in de bevestigende als ontkennende zin.
Ok, geloof je ook in smurfen?
  vrijdag 12 juli 2013 @ 02:53:06 #251
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128859902
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:49 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Gaat het niet eerder om een deugd in de oorspronkelijke Aristotelische betekenis waarin het zoeken naar het juiste midden, de juiste balans het belangrijkste is. :)
Het gaat mij er nu meer om of god van te voren weet welke keuze's iedereen gaat maken. Die vraag wordt een beetje omheen gedraaid naar mijn mening. Als hij het wel weet is vrije wil een illusie, maar als hij dat niet weet zou betekenen dat die hij niet almachtig is.
pi_128859911
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:50 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Nee hoor, ik heb helemaal geen mening over godsdienst voor wat betreft de belevingsfactor die het zou moeten hebben.

Ik toon slechts aan dat je jezelf tegenspreekt. Jij laat je vrije wil bewust beïnvloeden door wat je in de bijbel leest. Dat je dat niet als een conflict beleeft doet niet af aan het feit dat die invloed bestaat.

En het is nou juist die invloed waarvan ik walg.

Want er staat niet alleen in de bijbel dat je netjes moet zijn tegen andere mensen, er staat ook dat homo's zondig zijn, dat vrouwen ondergeschikt zijn aan mannen, dat etnische zuiveringen een goed idee zijn als het ruimte maakt voor het 'uitverkoren volk', dat het prima is om je kind te doden als je god dat van je vraagt, etc. etc.
Ik ben een liefhebber van filosofie, een democraat, een man, een feminist, een heteroseksueel, een verdediger van de rechten van homo’s en lesbiennes, met een niet-religieuze levensstijl, en iemand die gelooft in een hiernamaals. ;)

In welk hokje wil je mij nu plaatsen ?
pi_128859913
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:53 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

Het gaat mij er nu meer om of god van te voren weet welke keuze's iedereen gaat maken. Die vraag wordt een beetje omheen gedraaid naar mijn mening. Als hij het wel weet is vrije wil een illusie, maar als hij dat niet weet zou betekenen dat die hij niet almachtig is.
Er is ook een derde mogelijkheid, namelijk 'Gods middle knowledge' aka molinisme.
pi_128859923
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:53 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

Zie antwoord man1986 eerder. ;)
  vrijdag 12 juli 2013 @ 02:56:06 #255
186587 Byzantynixschii
pi_128859924
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:53 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Ik ben een liefhebber van filosofie, een democraat, een man, een feminist, een heteroseksueel, een verdediger van de rechten van homo’s en lesbiennes, met een niet-religieuze levensstijl, en iemand die gelooft in een hiernamaals. ;)

In welk hokje wil je mij nu plaatsen ?
Ik plaats jou niet in een hokje.

Maar jij stelt dat je vindt dat je mensen netjes moet benaderen omdat dat in de bijbel staat. Bovengenoemde dingen staan ook in de bijbel. Hoe bepaal jij dan voor jezelf dat je het ene wel nastreeft en het andere niet. Het komt toch allemaal van god?
pi_128859926
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:50 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Ok, geloof je ook in smurfen?
Geen idee, wat versta je dan onder smurfen?
  vrijdag 12 juli 2013 @ 02:57:16 #257
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128859937
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:54 schreef man1986 het volgende:

[..]

Er is ook een derde mogelijkheid, namelijk 'Gods middle knowledge' aka molinisme.
Snapte je uitleg over molinisme niet exact, dus ben het nu even aan het opzoeken op google.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 02:57:17 #258
186587 Byzantynixschii
pi_128859938
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:56 schreef man1986 het volgende:

[..]

Geen idee, wat versta je dan onder smurfen?
Blauwe wezentjes met witte mutsjes die in paddestoelen wonen.
pi_128859948
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:57 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Blauwe wezentjes met witte mutsjes die in paddestoelen wonen.
Ok. Ik ben ze nog niet tegengekomen.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 02:59:37 #260
186587 Byzantynixschii
pi_128859956
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:58 schreef man1986 het volgende:

[..]

Ok. Ik ben ze nog niet tegengekomen.
Getallen en goden ben je ook niet tegengekomen en daar geloof je wel in. Mag ik daar terecht uit concluderen dat je dus ook in smurfen gelooft?
pi_128859960
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:56 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Ik plaats jou niet in een hokje.

Maar jij stelt dat je vindt dat je mensen netjes moet benaderen omdat dat in de bijbel staat. Bovengenoemde dingen staan ook in de bijbel. Hoe bepaal jij dan voor jezelf dat je het ene wel nastreeft en het andere niet. Het komt toch allemaal van god?
Ieder persoon kan voor zichzelf nadenken en redeneren. Ik accepteer dat mensen verschillen in hoe zij hun leven vorm willen geven en wat hen inspireert om bij te dragen aan de samenleving dat kunnen net zo goed humanistische als religieuze uitgangspunten zijn.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 03:01:23 #262
186587 Byzantynixschii
pi_128859966
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 03:00 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Ieder persoon kan voor zichzelf nadenken en redeneren. Ik accepteer dat mensen verschillen in hoe zij hun leven vorm willen geven en wat hen inspireert om bij te dragen aan de samenleving dat kunnen net zo goed humanistische als religieuze uitgangspunten zijn.
Met andere woorden, je streeft alleen de dingen na die je god van je wil die jou zelf ook goed uitkomen?
pi_128859969
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:59 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Getallen en goden ben je ook niet tegengekomen en daar geloof je wel in. Mag ik daar terecht uit concluderen dat je dus ook in smurfen gelooft?
God en getallen hebben verklarende eigenschappen.
Wat zijn de verklarende eigenschappen van smurfen als ik vragen mag?
  vrijdag 12 juli 2013 @ 03:08:39 #264
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128860003
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 03:01 schreef man1986 het volgende:

[..]

Heb je toevallig ook een linkje naar een site met uitleg over molinisme in het Nederlands?, op wiki in het Engels gelezen en hoewel ik niet slecht ben in Engels, is het mij nog niet compleet duidelijk(kom er wel :P)
  vrijdag 12 juli 2013 @ 03:09:33 #265
224960 highender
Travellin' Light
pi_128860007
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:24 schreef Natural-Cool het volgende:
Waarom zou iemand dat wel moeten begrijpen? Er zit geen enkele logica in om jezelf als surrogaat god te beschouwen en het is bovendien maximaal arrogant, iets wat toch wel kenmerkend is voor creationisten. Begrijp je niet dat het nogal een hoog wishful thinking gehalte heeft, waarbij de wens ook nog eens uiterst dubieus is...?
pi_128860012
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 03:01 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Met andere woorden, je streeft alleen de dingen na die je god van je wil die jou zelf ook goed uitkomen?
Het publieke en politieke streven is naar een samenleving die vrij is van discriminatie, racisme en uitsluiting gestoeld op wetenschap en rede. Het innerlijke streven is een bewuste keuze voor gerechtigheid en vrede met een goed en voorbeeldig omgang met een ieder.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 03:11:15 #267
186587 Byzantynixschii
pi_128860016
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 03:01 schreef man1986 het volgende:

[..]

Hoe weet je nou of god en getallen verklarende eigenschappen bezitten als je niet kunt bewijzen dat ze bestaan?
  vrijdag 12 juli 2013 @ 03:13:13 #268
186587 Byzantynixschii
pi_128860033
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 03:09 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Het publieke en politieke streven is naar een samenleving die vrij is van discriminatie, racisme en uitsluiting gestoeld op wetenschap en rede. Het innerlijke streven is een bewuste keuze voor gerechtigheid en vrede met een goed en voorbeeldig omgang met een ieder.

Want jouw god heeft geen enkele moeite met het uitsluiten van bepaalde soorten mensen, zoals gezegd; homo's, vrouwen, mensen die toevallig op de verkeerde plek wonen.
pi_128860037
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 03:09 schreef highender het volgende:

[..]

Waarom zou iemand dat wel moeten begrijpen? Er zit geen enkele logica in om jezelf als surrogaat god te beschouwen en het is bovendien maximaal arrogant, iets wat toch wel kenmerkend is voor creationisten. Begrijp je niet dat het nogal een hoog wishful thinking gehalte heeft, waarbij de wens ook nog eens uiterst dubieus is...?
Ook goedenavond, wees welkom. ;)
pi_128860041
quote:

[..]

With great power comes great responsibility.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 03:14:38 #271
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128860042
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 02:54 schreef man1986 het volgende:

[..]

Als ik het enigzins begrijp, weet god wat je gaat doen in welke situatie ook. Dus lijkt me ook dat hij zou weten wie zal kiezen in hem te geloven of niet.(hoewel deze tegenstrijdigheid uitgelegd op wiki, nog even zien hoe en wat)
  vrijdag 12 juli 2013 @ 03:15:13 #272
224960 highender
Travellin' Light
pi_128860062
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 03:13 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Want jouw god heeft geen enkele moeite met het uitsluiten van bepaalde soorten mensen, zoals gezegd; homo's, vrouwen, mensen die toevallig op de verkeerde plek wonen.
Deel je ondertussen niet de mening dat in onze samenleving, veel te krampachtig met religie / levensovertuigingen wordt omgegaan ?
pi_128860072
quote:

[..]

Het was een vervolg antwoord op de vele vragen vanuit mijn visie. :)
  vrijdag 12 juli 2013 @ 03:24:03 #275
186587 Byzantynixschii
pi_128860089
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 03:17 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Deel je ondertussen niet de mening dat in onze samenleving, veel te krampachtig met religie / levensovertuigingen wordt omgegaan ?
Nee, ik vind dat religie volledig uitgeroeid moet worden.
pi_128860125
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 03:24 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Nee, ik vind dat religie volledig uitgeroeid moet worden.
Is de kern van het probleem niet dat mensen teveel voor zichzelf leven met te weinig oog voor het belang van een ander en het algemeen belang ?
pi_128860126
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 03:14 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

Als ik het enigzins begrijp, weet god wat je gaat doen in welke situatie ook. Dus lijkt me ook dat hij zou weten wie zal kiezen in hem te geloven of niet.(hoewel deze tegenstrijdigheid uitgelegd op wiki, nog even zien hoe en wat)
Er bestaat geen causale verband tussen alwetendheid en vrije wil.
Deze twee staan los van elkaar, maar bestaan wel naast elkaar.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 03:35:59 #278
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128860129
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 03:34 schreef man1986 het volgende:

[..]

Er bestaat geen causale verband tussen alwetendheid en vrije wil.
Deze twee staan los van elkaar, maar bestaan wel naast elkaar.
Ben er een heel stuk over aan het lezen, totzover wordt ook binnen molinisme aangegeven dat god alles weet. Maar ben nog niet het punt gekomen waar 'vrije wil' van de mens precies bestaat.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 03:36:48 #279
186587 Byzantynixschii
pi_128860133
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 03:34 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Is de kern van het probleem niet dat mensen teveel voor zichzelf leven met te weinig oog voor het belang van een ander en het algemeen belang ?
Natuurlijk, maar ik denk dat je zulks tot op bepaalde hoogte kunt bijsturen door goede opvoeding en onderwijs. Religieuze factoren in een opvoeding staan daar juist haaks op.
pi_128860135
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 03:36 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Natuurlijk, maar ik denk dat je zulks tot op bepaalde hoogte kunt bijsturen door goede opvoeding en onderwijs. Religieuze factoren in een opvoeding staan daar juist haaks op.
Er zijn ook mensen die hun moraal baseren op winnen en die doen dat rustig ten koste van anderen.
Deze individualistische levensstijl maakt van mensen trendvolgers.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 03:40:39 #281
186587 Byzantynixschii
pi_128860141
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 03:37 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Er zijn ook mensen die hun moraal baseren op winnen en die doen dat rustig ten koste van anderen.
Dat klopt. Er zijn ook mensen die helemaal geen moraal kennen.

Dat doet echter allemaal niets af aan het feit dat de samenleving er gebaat bij zou zijn als religie uitgeroeid wordt.

Dat een oplossing slechts een gedeelte van het probleem wegneemt wil niet zeggen dat de oplossing dan maar niet uitgevoerd dient te worden.
pi_128860142
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 03:36 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Welke alternatief voor God zou je dan willen bieden aan mensen die daar wel in geloven?
pi_128860156
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 03:40 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Dat doet echter allemaal niets af aan het feit dat de samenleving er gebaat bij zou zijn als religie uitgeroeid wordt.

Dat een oplossing slechts een gedeelte van het probleem wegneemt wil niet zeggen dat de oplossing dan maar niet uitgevoerd dient te worden.
Het fanatisme en negatieve ontwikkelingen voortkomend uit doorgeschoten secularisering en individualisering en daaraan willen vasthouden is een grote erkenningsprobleem in onze tijd.

Vanuit het jodendom, het christendom, de islam, het hindoeïsme, het boeddhisme en het humanisme wordt het belang van het bespreekbaar maken van het delen ( van bezit ) benadrukt.
Denk hiervoor bijvoorbeeld aan het opkomen voor de belangen van minderbedeelden, het tegengaan van onrechtvaardige economische ontwikkelingen en principes (waaronder woeker en uitbuiting) en het bieden van weerklank tegen allerlei negatieve ontwikkelingen voortkomend uit doorgeschoten secularisering en individualisering.

Is er een beter alternatief, zo ja welke ?
  vrijdag 12 juli 2013 @ 03:47:10 #284
186587 Byzantynixschii
pi_128860159
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 03:40 schreef man1986 het volgende:

[..]

Welke alternatief voor God zou je dan willen bieden aan mensen die daar wel in geloven?
Geen, als iemand zo nodig ergens in moet geloven dan doet hij of zij z'n best maar.

Waar ik voorstander van ben is het invoeren van een wettelijke 'age of consent' voor religie. Dat betekent dus dat kinderen onder een bepaalde leeftijd (bv 12) niet meer gedwongen mogen worden tot deelname aan religieuze rituelen, zoals bijbelstudie, preken, bidden, etc. Elke activiteit waarin kinderen wordt verteld dat er een god bestaat en dat je moet leven naar [vul maar in wat je persoonlijk selectie is uit je favoriete geschrift]. Pas als kinderen oud genoeg zijn kunnen ze zelf beslissen wat ze wel en niet willen met religie.

Voor de duidelijkheid; ik ben dus niet tegen het onderwijzen van kinderen over religie, maar puur tegen het dwingen ze er aan deel te laten nemen.

Als we dat doen, kijken we een generatie verder hoeveel reli's er nog over zijn.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 03:47:14 #285
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128860160
Bestaat binnen het molinisme qua uitleg nogal wat dingen die tegenstrijdig zijn. En ook dat binnen molinisme er mensen zijn die geloven dat god niet alwetend is.
pi_128860162
quote:
Kun je een voorbeeld geven waarbij door het uitroeiing van religie de samenleving er baat bij heeft ondervonden?
Ik zou juist zeggen dat een systematische aanpak om religie uit te roeien zelf een vorm van religie zal gaan creeeren in de lange termijn. Een religie zonder God, de mens is dan zelf god.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 03:48:13 #287
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_128860163
quote:

[..]

Dat zal een lang process gaan worden. Religie laat zich namelijk niet uitroeien. Mischien dat het over duizend jaar een stille dood is gestorven.

Ik denk echter dat zolang er mensen zijn, er religie is.
Modus Vivendi!
Beetje aan het werk @ Lao P.D.R.
Soda water en Earl Grey :-)
  vrijdag 12 juli 2013 @ 03:51:37 #288
186587 Byzantynixschii
pi_128860172
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 03:46 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Het fanatisme en negatieve ontwikkelingen voortkomend uit doorgeschoten secularisering en individualisering en daaraan willen vasthouden is een grote erkenningsprobleem in onze tijd.]/quote]

Er is helemaal niets mis met secularisering. Het vasthouden aan het tegenovergestelde is juist het probleem.

[quote]Vanuit het jodendom, het christendom, de islam, het hindoeïsme, het boeddhisme en het humanisme wordt het belang van het bespreekbaar maken van het delen ( van bezit ) benadrukt.
Denk hiervoor bijvoorbeeld aan het opkomen voor de belangen van minderbedeelden, het tegengaan van onrechtvaardige economische ontwikkelingen en principes (waaronder woeker en uitbuiting) en het bieden van weerklank tegen allerlei negatieve ontwikkelingen voortkomend uit doorgeschoten secularisering en individualisering.
Alsof al die religie's het alleenrecht hebben op positieve dingen. En hoe kom je er bij dat secularisatie verantwoordelijk zou zijn voor deze negatieve ontwikkelingen?

quote:
Het enige juiste alternatief is een volledig seculiere wereld zonder gekken die in goden en/of andere sprookjesdieren geloven.

Gelukkig heb ik de goede hoop dat evolutie dit uiteindelijk zal bewerkstelligen, als zal dat nog wel even duren.
pi_128860173
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 03:47 schreef Purplesparks het volgende:
Bestaat binnen het molinisme qua uitleg nogal wat dingen die tegenstrijdig zijn. En ook dat binnen molinisme er mensen zijn die geloven dat god niet alwetend is.
Het is een ietwat lastig terrein om te beseffen dat God mensen vrij laat in de keuze binnen bepaalde marges en tegelijkertijd kennis heeft over al wat geschied.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 03:55:18 #290
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_128860176
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 03:46 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Het fanatisme en negatieve ontwikkelingen voortkomend uit doorgeschoten secularisering en individualisering en daaraan willen vasthouden is een grote erkenningsprobleem in onze tijd.

Vanuit het jodendom, het christendom, de islam, het hindoeïsme, het boeddhisme en het humanisme wordt het belang van het bespreekbaar maken van het delen ( van bezit ) benadrukt.

Ik denk secularisering en individualisering ook apart gezien kunnen worden. Secularisering is trouwens niet te ver doorgeschoten. Over individualisering, tja het heeft zijn negatieve en positieve kanten.

Ik ben van mening dat er altijd een soort balans moet zijn, een compromis. Het is belangrijk dat mensen geleerd word rekening te houden met andere mensen. Maar ook dat je hebt recht hebt om je eigen beslissingen te nemen.
Modus Vivendi!
Beetje aan het werk @ Lao P.D.R.
Soda water en Earl Grey :-)
  vrijdag 12 juli 2013 @ 03:56:03 #291
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128860177
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 03:52 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Het is een ietwat lastig terrein om te beseffen dat God mensen vrij laat in de keuze binnen bepaalde marges en tegelijkertijd kennis heeft over al wat geschied.
Nog niet het hele stuk uitgelezen, maar totzover komt het erop neer dat god de mensen keuze's/opties geeft maar wel al weet welke keuze gemaakt gaat worden. (Alwetend totzover dus, maar ik zal nog even verder lezen)
  vrijdag 12 juli 2013 @ 03:56:22 #292
186587 Byzantynixschii
pi_128860179
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 03:48 schreef man1986 het volgende:

[..]

Kun je een voorbeeld geven waarbij door het uitroeiing van religie de samenleving er baat bij heeft ondervonden?
Ik zou juist zeggen dat een systematische aanpak om religie uit te roeien zelf een vorm van religie zal gaan creeeren in de lange termijn. Een religie zonder God, de mens is dan zelf god.
Nou, eens even kijken: religieuze oorlogen, daar kunnen we wel zonder denk ik. Kindermisbruik ook, religieuze homohaat, vrouwen die doekjes op hun hoofd moeten dragen, besnijdenis, mensen die wetenschappelijke discussies lopen te verzieken met "god zegt.." en zo kunnen we nog wel even een hele tijd doorgaan.

En je laatste punt snap ik niet hoor. Een religie zonder god? Ik wil gewoon helemaal geen religie meer. Op geen enkele wijze.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 03:58:35 #293
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128860185
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 03:56 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Nou, eens even kijken: religieuze oorlogen, daar kunnen we wel zonder denk ik. Kindermisbruik ook, religieuze homohaat, vrouwen die doekjes op hun hoofd moeten dragen, besnijdenis, mensen die wetenschappelijke discussies lopen te verzieken met "god zegt.." en zo kunnen we nog wel even een hele tijd doorgaan.

En je laatste punt snap ik niet hoor. Een religie zonder god? Ik wil gewoon helemaal geen religie meer. Op geen enkele wijze.
Hij bedoeld atheïsme te zien als een geloofsvorm.
pi_128860187
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 03:51 schreef Byzantynixschii het volgende:
Gelukkig heb ik de goede hoop dat evolutie dit uiteindelijk zal bewerkstelligen, als zal dat nog wel even duren.
Tenzij je de evolutie een handje gaat helpen om dat proces te versnellen. Maar dan krijgen we te maken met onprettige taferelen zoals we die meegemaakt hebben in de 20ste eeuw.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 03:59:41 #295
186587 Byzantynixschii
pi_128860190
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 03:48 schreef breaky het volgende:

[..]

Dat zal een lang process gaan worden.
Nou en? Dat is geen reden om het niet te doen toch?

quote:
Religie laat zich namelijk niet uitroeien.
Waarom niet? Natuurlijke selectie bevordert ratio en ratio is dodelijk voor religie.

quote:
Mischien dat het over duizend jaar een stille dood is gestorven.
Ik hoop het.

quote:
Ik denk echter dat zolang er mensen zijn, er religie is.
Stel je voor dat door een virus morgen alle mensen van 6 jaar en ouder zullen sterven. Denk je dat de kinderen die overblijven dan doorgaan met bidden tot de here jezus? Of Allah? Of hoe die figuren ook maar mogen heten? Ik geloof er helemaal niets van.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 04:00:47 #296
186587 Byzantynixschii
pi_128860193
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 03:58 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

Hij bedoeld atheïsme te zien als een geloofsvorm.
Tsja, atheïsme wordt gedefinieerd als het niet geloven, dus ik snap hem niet.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 04:01:30 #297
186587 Byzantynixschii
pi_128860197
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 03:58 schreef man1986 het volgende:

[..]

Tenzij je de evolutie een handje gaat helpen om dat proces te versnellen. Maar dan krijgen we te maken met onprettige taferelen zoals we die meegemaakt hebben in de 20ste eeuw.
Nee hoor, zie hierboven mijn voorstel over een age of consent. Dat is ook een handje helpen en levert geen onprettige taferelen op.
pi_128860213
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 03:56 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Zelfs zonder religie zal er oorlog en haat blijven bestaan. De menselijke natuur verandert niet als religie zou verdwijnen.

quote:
Je zult een leegte creëren als je geen vervanging hebt voor een geloof in God. Deze leegte zal opgevuld worden door andere vormen van 'religie', andere vormen van levensopvattingen. Wie zegt dan dat zulke levensopvattingen niet gevaarlijker zullen blijken dan wat wij momenteel hebben? De mens is een onvoorspelbare wezen, dus hoe kun jij weten dat een wereld zonder religie meer vredelievender zal zijn?
  vrijdag 12 juli 2013 @ 04:06:49 #299
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_128860215
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 04:06 schreef man1986 het volgende:

[..]

Zelfs zonder religie zal er oorlog en haat blijven bestaan. De menselijke natuur verandert niet als religie zou verdwijnen.

[..]

Je zult een leegte creëren als je geen vervanging hebt voor een geloof in God. Deze leegte zal opgevuld worden door andere vormen van 'religie', andere vormen van levensopvattingen. Wie zegt dan dat zulke levensopvattingen niet gevaarlijker zullen blijken dan wat wij momenteel hebben? De mens is een onvoorspelbare wezen, dus hoe kun jij weten dat een wereld zonder religie meer vredelievender zal zijn?
Interessant punt.
pi_128860217
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 03:51 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Alsof al die religie's het alleenrecht hebben op positieve dingen. En hoe kom je er bij dat secularisatie verantwoordelijk zou zijn voor deze negatieve ontwikkelingen?

[..]

Het enige juiste alternatief is een volledig seculiere wereld zonder gekken die in goden en/of andere sprookjesdieren geloven.

Veel mensen voelen zich in onze tijd onveilig en angstig. Dat is niet onbegrijpelijk. Want geweld en terreur wereldwijd hebben de Nederlandse samenleving niet onberoerd gelaten.

We spreken de wens uit om samen met hen en samen met allen die gerechtigheid en vrede willen dienen te zoeken naar een samenleving waarin menswaardig leven, vrijheid, verantwoordelijkheid, solidariteit en respect elementaire waarden zijn
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 03:55 schreef breaky het volgende:

[..]

Ik denk secularisering en individualisering ook apart gezien kunnen worden. Secularisering is trouwens niet te ver doorgeschoten. Over individualisering, tja het heeft zijn negatieve en positieve kanten.

Ik ben van mening dat er altijd een soort balans moet zijn, een compromis. Het is belangrijk dat mensen geleerd word rekening te houden met andere mensen. Maar ook dat je hebt recht hebt om je eigen beslissingen te nemen.
Er leven allerlei vooroordelen. doordat de seculiere media onvoldoende nuance en inhoud weten te geven aan de berichten die met religie te maken hebben, of zelfs religie toevoegen aan berichten die juist niets met godsdienst te maken hebben. Aan de andere kant is het aan de religies zelf om de eigen transcendente levensovertuiging zo onder woorden te brengen, dat ook seculiere mensen er begrip voor kunnen opbrengen.

Als ieder doet wat goed is in eigen ogen, gaat de samenhang van de samenleving verloren en worden er mensen kansloos. Mensen zijn voor elkaar verantwoordelijk. Alleen als wij elkaars gaven, verantwoordelijkheden en beperkingen aanvaarden, is een rechtvaardige en menselijke samenleving mogelijk.
pi_128860224
dicht?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')