Gelukkig helpt moeder natuur de mens graag een handje met lastig te detecteren invloeden door metingen, zelfs als ze geen flinter licht uitstralen.quote:Op donderdag 11 juli 2013 20:57 schreef Molurus het volgende:
Dat komt omdat we de gevolgen ervan wel degelijk waarnemen. We nemen ze indirect waar.
Is dat zo spannend? Nee, eigenlijk niet. Er zijn namelijk maar weinig waarnemingen te noemen die niet indirect zijn. Als je bijvoorbeeld naar je beeldscherm kijkt zie je niet echt een beeldscherm, je registreert met je netvlies fotonen waarvan jij aanneemt dat ze van een beeldscherm afkomstig zijn. Prima aanname natuurlijk, maar in feite niet minder indirect dan andere waarnemingen.
Het verschil is dat je iets dat onzichtbaar is ook niet indirect waarneemt. "Onzichtbaar" is niet een woord dat we doorgaans gebruiken voor zaken die indirect zichtbaar zijn
Zolang we die ook niet indirect waarnemen lijkt het me niet zo'n zinvolle hypothese.quote:Op donderdag 11 juli 2013 21:13 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Gelukkig helpt moeder natuur de mens graag een handje met lastig te detecteren invloeden door metingen, zelfs als ze geen flinter licht uitstralen.
Daarmee lossen ze de ene mysterie in met een andere, van zwarte gaten weten we de inhoud niet.
( het zou vol kunnen zitten met smurfen en elfjes )![]()
Denk je niet, of anders gezegd, zijn wij mensen niet bij uitstek geschikt om te proberen een beter beeld te krijgen van deze processen in de ruimte en op aarde.quote:Op donderdag 11 juli 2013 21:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zolang we die ook niet indirect waarnemen lijkt het me niet zo'n zinvolle hypothese.
Het wordt pas interessant als er waarnemingen zijn die je daarmee kunt verklaren. En ik zie niet wat voor soort waarneming tot een 'zwarte-gaten-worden-bevolkt-door-smurfen' hypothese zou kunnen leiden.
We zijn wellicht daarvoor de geschikste wezens op aarde. Maar dat doet niets af aan het feit dat we nog steeds heel ongeschikt zijn.quote:Op donderdag 11 juli 2013 21:25 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Denk je niet, of anders gezegd, zijn wij mensen niet bij uitstek geschikt om te proberen een beter beeld te krijgen van deze processen in de ruimte en op aarde.
We hebben een extreem klein deel van onze handicap weten te overbruggen met technologie. Maar dan zijn we nog steeds zo blind als mollen.quote:Op donderdag 11 juli 2013 21:25 schreef Natural-Cool het volgende:
We hebben het onzichtbare indirect zichtbaar gekregen door denken, berekenen, waarnemen, redeneren.
Geen andere diersoorten die ik ken. Waar zegt dat het meeste over? Mijn kennis of het bestaan van andere intelligente wezens?quote:Op donderdag 11 juli 2013 21:25 schreef Natural-Cool het volgende:
Welke dieren zijn nog meer met theorieën over de ruimte aan de slag ?
Wat we echter niet indirect hebben waargenomen zijn smurfen, elfjes en goden.quote:We hebben het onzichtbare indirect zichtbaar gekregen door denken, berekenen, waarnemen, redeneren
Een heel bekende uit het Christendom is natuurlijk Romeinen 1:20:quote:Op donderdag 11 juli 2013 21:35 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Wat we echter niet indirect hebben waargenomen zijn smurfen, elfjes en goden.
Als die werkelijk volledig onzichtbaar zijn, hoe kunnen ze dan worden aangeleerd?quote:Op donderdag 11 juli 2013 21:49 schreef man1986 het volgende:
Heel veel dingen zijn onzichtbaar voor onze waarneming. Getallen zijn onzichtbaar. Logica is onzichtbaar.
Dat het concept God bestaat betekent niet dat die God zelf ook bestaat. Hetzelfde zou je kunnen zeggen van getallen. Ook logica is uitsluitend conceptueel.quote:Op donderdag 11 juli 2013 21:49 schreef man1986 het volgende:
Tot een zekere mate is ook God onzichtbaar. Maar toch gelooft de meerderheid van de mensheid in getallen, in logica en in God. Geloof is de basis voor wetenschap.
Tot een zekere mate? In welke mate is hij wel zichtbaar?quote:Tot een zekere mate is ook God onzichtbaar.
Ik heb het niet over 'werkelijk volledig' onzichtbaar. Ik geloof daarom dat er een vorm van interactie bestaat tussen het zichtbare en het onzichtbare.quote:Op donderdag 11 juli 2013 21:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als die werkelijk volledig onzichtbaar zijn, hoe kunnen ze dan worden aangeleerd?
Getallen en logica zijn dus 'handige illusies' in onze hersenen om de wereld om ons heen begrijpelijk te maken?quote:[..]
Dat het concept God bestaat betekent niet dat die God zelf ook bestaat. Hetzelfde zou je kunnen zeggen van getallen. Ook logica is uitsluitend conceptueel.
Een belangrijk verschil is dat getallen en logica betrouwbare en goed bruikbare manieren zijn om de wereld te modelleren. Er zijn ontelbare (pardon the pun) praktische toepassingen van beide. Toepassingen die werken.
We kunnen zeggen dat God als concept een bruikbare manier is om de wonderen en profetieën in de Bijbel op de juiste wijze te modelleren. Zonder God als verklaring voor de wonderen en profetieën zal de Bijbel niet standhouden.quote:Hetzelfde kan niet worden gezegd van goden. (Als concept.)
Gods werk is zichtbaar, dus God is semi-onzichtbaar.quote:Op donderdag 11 juli 2013 22:16 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Tot een zekere mate? In welke mate is hij wel zichtbaar?
Met bepaalde stoffen ( DMT) schijnt het te lukken.quote:Op donderdag 11 juli 2013 21:35 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Wat is Gods werk en waar kan ik dat zien?quote:Gods werk is zichtbaar, dus God is semi-onzichtbaar
Het universum.quote:Op donderdag 11 juli 2013 22:22 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Wat is Gods werk en waar kan ik dat zien?
Anders gezegd "indirect waarneembaar". Zoals eerder gezegd... maar heel weinig dingen zou je kunnen omschrijven als "direct waarneembaar". Descartes begreep dat heel goed toen hij zei "ik denk dus ik besta".quote:Op donderdag 11 juli 2013 22:17 schreef man1986 het volgende:
[..]
Ik heb het niet over 'werkelijk volledig' onzichtbaar. Ik geloof daarom dat er een vorm van interactie bestaat tussen het zichtbare en het onzichtbare.
Het zijn modelleringstechnieken, en als zodanig zijn ze inderdaad erg handig.quote:Op donderdag 11 juli 2013 22:17 schreef man1986 het volgende:
Getallen en logica zijn dus 'handige illusies' in onze hersenen om de wereld om ons heen begrijpelijk te maken?
Neen, want God als concept modelleert niets in het bijzonder. Je kunt elke waarneming die je niet begrijpt in die bak gooien. Maar dat is dan niets anders dan er een label op plakken en doen alsof je het begrijpt. Wat mij betreft telt dat niet als modelleren. Een model heeft een aanwijsbare relatie met datgene dat je ermee modelleert.quote:Op donderdag 11 juli 2013 22:17 schreef man1986 het volgende:
We kunnen zeggen dat God als concept een bruikbare manier is om de wonderen en profetieën in de Bijbel op de juiste wijze te modelleren.
Zijn we het in elk geval ergens over eens.quote:Op donderdag 11 juli 2013 22:17 schreef man1986 het volgende:
Zonder God als verklaring voor de wonderen en profetieën zal de Bijbel niet standhouden.
Dat zou je dus evengoed het werk van de gelaarsde kat kunnen noemen. Er is geen aanwijsbare relatie tussen jouw god en dat universum. Anders gezegd: niet alleen die god is onzichtbaar, maar ook de relatie tussen het universum en die god is onzichtbaar.quote:
Hoe weet je zeker dat dat Gods werk is?quote:Het universum.
Je hebt hele slimme apen, olifanten, kraaien, etc.quote:Op donderdag 11 juli 2013 21:35 schreef Molurus het volgende:
Geen andere diersoorten die ik ken. Waar zegt dat het meeste over? Mijn kennis of het bestaan van andere intelligente wezens?
Het zou maar een saaie boel zijn als we allemaal hetzelfde waren.quote:Op donderdag 11 juli 2013 22:26 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Je hebt hele slimme apen, olifanten, kraaien, etc.
En dan heb je natuurlijk de mens, beetje verschil mag er toch wezen.
Indirect, weet je dat heel zeker???????????quote:Op donderdag 11 juli 2013 21:35 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Een olifant lacht mensen uit als het bv om herkenning van een individu gaat na een zeer lange tijd en ontwikkeling naar volwassene toe. Een dolfijn lacht mensen uit die vragen hoe gaat het met je en ga zo maar door.quote:Op donderdag 11 juli 2013 22:26 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Je hebt hele slimme apen, olifanten, kraaien, etc.
En dan heb je natuurlijk de mens, beetje verschil mag er toch wezen.
Wat maakt dat direct/indirect voor verschil? Je zou evengoed kunnen beweren dat het mogelijk is dat je een keer direct een smurf hebt waargenomen zonder dat je het doorhad. (Niet dat dat nu zo'n zinvolle hypothese is.)quote:Op donderdag 11 juli 2013 22:28 schreef erodome het volgende:
[..]
Indirect, weet je dat heel zeker???????????
Direct, dan heb je gelijk, maar indirect, niet mee eens.
'Indirect waarneembaar' kunnen we dan beter indelen in materieel en immaterieel.quote:Op donderdag 11 juli 2013 22:24 schreef Molurus het volgende:
[..]
Anders gezegd "indirect waarneembaar". Zoals eerder gezegd... maar heel weinig dingen zou je kunnen omschrijven als "direct waarneembaar". Descartes begreep dat heel goed toen hij zei "ik denk dus ik besta".
Als modelleringstechnieken, waar zijn logica en getallen dan op hun beurt weer op gebaseerd?quote:[..]
Het zijn modelleringstechnieken, en als zodanig zijn ze inderdaad erg handig.
Zolang God als concept een consistente definitie heeft, zie ik niet waarom God niet als een verklaring kan dienen.quote:[..]
Neen, want God als concept modelleert niets in het bijzonder. Je kunt elke waarneming die je niet begrijpt in die bak gooien. Maar dat is dan niets anders dan er een label op plakken en doen alsof je het begrijpt. Wat mij betreft telt dat niet als modelleren. Een model heeft een aanwijsbare relatie met datgene dat je ermee modelleert.
Klopt.quote:[..]
Zijn we het in elk geval ergens over eens.
Wat mij betreft maakt het een heel groot verschil, indirect behelst gevoel, het innerlijke zicht en ga zo maar door, direct gaat alleen over de waarneembare wereld voor iedereen.quote:Op donderdag 11 juli 2013 22:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat maakt dat direct/indirect voor verschil? Je zou evengoed kunnen beweren dat het mogelijk is dat je een keer direct een smurf hebt waargenomen zonder dat je het doorhad. (Niet dat dat nu zo'n zinvolle hypothese is.)
Met alle respect voor de dieren, maar ik zie ze niet een onderzoeksmissie naar de maan plannen, Dat is dan ons talent/vermogen.quote:Op donderdag 11 juli 2013 22:30 schreef erodome het volgende:
[..]
Een olifant lacht mensen uit als het bv om herkenning van een individu gaat na een zeer lange tijd en ontwikkeling naar volwassene toe. Een dolfijn lacht mensen uit die vragen hoe gaat het met je en ga zo maar door.
Iedere soort heeft zijn eigen talenten en zwakheden, dat maakt de een nog niet gelijk beter dan de ander, alleen maar een beetje anders.
Dan zul je dat onderscheid duidelijk moeten definieren en moeten aangeven waarom dat een zinvolle manier is om de wereld te modelleren.quote:Op donderdag 11 juli 2013 22:32 schreef man1986 het volgende:
[..]
'Indirect waarneembaar' kunnen we dan beter indelen in materieel en immaterieel.
Op hun praktische waarde als modelleringstechniek.quote:Op donderdag 11 juli 2013 22:32 schreef man1986 het volgende:
Als modelleringstechnieken, waar zijn logica en getallen dan op hun beurt weer op gebaseerd?
Omdat er geen aanwijsbare relatie is met datgene dat je ermee tracht te verklaren.quote:Op donderdag 11 juli 2013 22:32 schreef man1986 het volgende:
Zolang God als concept een consistente definitie heeft, zie ik niet waarom God niet als een verklaring kan dienen.
Dat zou het concept nog onbruikbaarder maken dan het al is.quote:Op donderdag 11 juli 2013 22:32 schreef man1986 het volgende:
Maar uiteraard, als God als concept ongedefinieerd is, dan kunnen we in principe daarmee niet veel dingen mee verklaren.
Dat is idd ons talent, eigenlijk is kennis doorgeven ons talent en daarmee natuurlijk het schrift. Dat heeft dat soort zaken mogelijk gemaakt. Maar onze taalvorming die het schrift met zich mee heeft gebracht heeft ons weer vrij "dom" op het gebied van lichaamstaal gemaakt vergeleken met vele diersoorten. Het heeft ons ook lichamelijk vrij zwak gemaakt en zo nog wel meer.quote:Op donderdag 11 juli 2013 22:34 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Met alle respect voor de dieren, maar ik zie ze niet een onderzoeksmissie naar de maan plannen, Dat is dan ons talent/vermogen.
Als je het mij vraagt zijn waarnemingen van de innerlijke wereld het enige soort waarnemingen waarvan je zou kunnen beweren dat ze direct zijn.quote:Op donderdag 11 juli 2013 22:32 schreef erodome het volgende:
[..]
Wat mij betreft maakt het een heel groot verschil, indirect behelst gevoel, het innerlijke zicht en ga zo maar door, direct gaat alleen over de waarneembare wereld voor iedereen.
Kan je je afvragen of de innerlijke wereld "echt" is, maar dat kan je je ook afvragen over de waarneembare buitenwereld, maar dan wordt het wel erg filosofisch allemaal.
Dan zou je kunnen stellen dat goden direct zijn waargenomen.quote:Op donderdag 11 juli 2013 22:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je het mij vraagt zijn waarnemingen van de innerlijke wereld het enige soort waarnemingen waarvan je zou kunnen beweren dat ze direct zijn.Zie ook Descartes.
Als je ze ziet als een menselijk concept, onderdeel van de menselijke psyche, ja. Er zijn echter niet veel gelovigen die dat zo uitleggen volgens mij.quote:Op donderdag 11 juli 2013 22:38 schreef erodome het volgende:
[..]
Dan zou je kunnen stellen dat goden direct zijn waargenomen.
Hoe weet je zeker dat God niet bestaat?quote:Op donderdag 11 juli 2013 22:26 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Hoe weet je zeker dat dat Gods werk is?
Waar is de wetenschap op gebaseerd?quote:Op donderdag 11 juli 2013 22:28 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Bron? Wetenschappelijk bron dus, niet een bijbel.
Als je het mij vraagt heeft nog niemand in dit topic dat beweerd?quote:Op donderdag 11 juli 2013 22:40 schreef man1986 het volgende:
[..]
Hoe weet je zeker dat God niet bestaat?
Zekerheid heb je pas bij alwetendheid.quote:Op donderdag 11 juli 2013 22:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je het mij vraagt heeft nog niemand in dit topic dat beweerd?
In het innerlijk is ook de enige manier om contact met god te maken.quote:Op donderdag 11 juli 2013 22:38 schreef erodome het volgende:
[..]
Dan zou je kunnen stellen dat goden direct zijn waargenomen.
Of bij zelfingenomenheid. Hoe dan ook, je vraag behelst een misplaatste aanname.quote:Op donderdag 11 juli 2013 22:43 schreef man1986 het volgende:
[..]
Zekerheid heb je pas bij alwetendheid.
Ik zie de innerlijk wereld als een bestaande wereld die ook gedeeld kan worden met anderen, daarin ga ik zelfs nog verder dusquote:Op donderdag 11 juli 2013 22:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je ze ziet als een menselijk concept, onderdeel van de menselijke psyche, ja. Er zijn echter niet veel gelovigen die dat zo uitleggen volgens mij.
Dat weet ik niet zeker. Nu nog jouw antwoord op mijn vraag: Hoe weet je zeker dat het universum Gods werk is?quote:Hoe weet je zeker dat God niet bestaat?
Hij lijkt dat aan de lopende band te doen. Heel apart.quote:Op donderdag 11 juli 2013 22:43 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Graag antwoord op mijn vraag ipv een wedervraag.
Ja en nee, maar hoe ik dat moet uitleggen weet ik niet goed.quote:Op donderdag 11 juli 2013 22:43 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
In het innerlijk is ook de enige manier om contact met god te maken.
Alleen als je zegt dat de innerlijke wereld van anderen voor jou ook direct waarneembaar is. Anders lijkt dat me niet zo'n spannende uitspraak.quote:Op donderdag 11 juli 2013 22:44 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik zie de innerlijk wereld als een bestaande wereld die ook gedeeld kan worden met anderen, daarin ga ik zelfs nog verder dus
Ach 'apart', als je wetenschappelijk reli's observeert dan kun je vaststellen dat een dergelijke manier van communiceren gewoonte is voor die groep.quote:Op donderdag 11 juli 2013 22:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hij lijkt dat aan de lopende band te doen. Heel apart.
Zelfde vraag alsin hoe weet je of de kerstman niet echt bestaat, of elk vergelijkbaar voorbeeld.quote:Op donderdag 11 juli 2013 22:40 schreef man1986 het volgende:
[..]
Hoe weet je zeker dat God niet bestaat?
[..]
Waar is de wetenschap op gebaseerd?
Gedeeld kan worden, dus waarneembaar is.quote:Op donderdag 11 juli 2013 22:46 schreef Molurus het volgende:
[..]
Alleen als je zegt dat de innerlijke wereld van anderen voor jou ook direct waarneembaar is. Anders lijkt dat me niet zo'n spannende uitspraak.
We doen in dit forum niet anders dan het delen van onze innerlijke werelden. Maar ik krijg het gevoel dat dat niet is wat je ermee bedoelt.quote:Op donderdag 11 juli 2013 22:47 schreef erodome het volgende:
[..]
Gedeeld kan worden, dus waarneembaar is.
Niet openlijk en altijd waarneembaar, maar wel mogelijk.
Het is niet mijn poging tot onderscheid, maar in wetenschap en filosofie wordt er weldegelijk zulke onderscheid gemaakt. Je kunt ook wel spreken van concreet vs. abstract. Waarbij bijvoorbeeld een stoel een concrete object is ('materieel') en het getal 3 is abstract (immaterieel).quote:Op donderdag 11 juli 2013 22:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dan zul je dat onderscheid duidelijk moeten definieren en moeten aangeven waarom dat een zinvolle manier is om de wereld te modelleren.
Maar de praktische waarde vertelt ons niets over de juistheid van een modelleringstechniek.quote:[..]
Op hun praktische waarde als modelleringstechniek.
Tenzij de definitie van een concept een aanwijsbare relatie mogelijk maakt.quote:[..]
Omdat er geen aanwijsbare relatie is met datgene dat je ermee tracht te verklaren.
Daarom wordt dat ook niet gedaan.quote:[..]
Dat zou het concept nog onbruikbaarder maken dan het al is.
Binnen mijn visie zijn er drie manieren waarmee God contact maakt met mensen.quote:Op donderdag 11 juli 2013 22:46 schreef erodome het volgende:
Ja en nee, maar hoe ik dat moet uitleggen weet ik niet goed.
Maar ik ben dan ook niet iemand die gelooft in god, ik geloof in goden/machten/krachten. In die innerlijke wereld nemen ze vorm aan, worden ze "personage's", maar in de buitenwereld zijn het krachten.
Ik doel echt op beelden in de geest, letterlijk emotie delen/voelen van de ander en ga zo maar door.quote:Op donderdag 11 juli 2013 22:49 schreef Molurus het volgende:
[..]
We doen in dit forum niet anders dan het delen van onze innerlijke werelden. Maar ik krijg het gevoel dat dat niet is wat je ermee bedoelt.
Maar wat wel... dat is de vraag. Ik vrees dat ik daarop geen antwoord ga krijgen.
Zonder een Openbaring zou ik dat uiteraard niet kunnen weten.quote:Op donderdag 11 juli 2013 22:44 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Dat weet ik niet zeker. Nu nog jouw antwoord op mijn vraag: Hoe weet je zeker dat het universum Gods werk is?
Op alle punten, hoe weet je zeker dat het 'God' betreft. En daarnaast ook nog welke specifieke god?quote:Op donderdag 11 juli 2013 22:53 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Binnen mijn visie zijn er drie manieren waarmee God contact maakt met mensen.
1 ] Via een tussenpersoon b.v. Mozes.
2 ] Via een indirecte bron ( braamstruik in verhaal Mozes ).
3 ] Direct via het innerlijk met elk persoon.
Weet niet of jou visie overeenkomt.
Ik ben geen christen, voor mij is het goddelijke overal. Ik kom het beste in contact met het goddelijke/goden via de natuur. In een mooi bos staan, even de ogen sluiten, diep ademen en 1 worden met mijn omgeving waarmee ik innerlijk en buitenwereld in 1 lijn breng met elkaar.quote:Op donderdag 11 juli 2013 22:53 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Binnen mijn visie zijn er drie manieren waarmee God contact maakt met mensen.
1 ] Via een tussenpersoon b.v. Mozes.
2 ] Via een indirecte bron ( braamstruik in verhaal Mozes ).
3 ] Direct via het innerlijk met elk persoon.
Weet niet of jou visie overeenkomt.
Waar wil je een bron voor?quote:Op donderdag 11 juli 2013 22:43 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Graag antwoord op mijn vraag ipv een wedervraag.
Ik weet heel goed dat niet-gelovigen niet zeker weten dat God niet bestaat. De reden waarom ik deze zogenaamde 'misplaatste' vraag telkens opnieuw stel is om onze 'onwetendheid' voor beide partijen te verduidelijken, zodat iedereen daar van bewust wordt.quote:Op donderdag 11 juli 2013 22:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Of bij zelfingenomenheid. Hoe dan ook, je vraag behelst een misplaatste aanname.
Die onwetendheid aan beide kanten is aan de kant van ongelovigen volstrekt helder hoor.quote:Op donderdag 11 juli 2013 23:03 schreef man1986 het volgende:
[..]
Ik weet heel goed dat niet-gelovigen niet zeker weten dat God niet bestaat. De reden waarom ik deze zogenaamde 'misplaatste' vraag telkens opnieuw stel is om onze 'onwetendheid' voor beide partijen te verduidelijken, zodat iedereen daar van bewust wordt.
In mijn geval de Abrahamitische God.quote:Op donderdag 11 juli 2013 22:57 schreef Purplesparks het volgende:
[..]
Op alle punten, hoe weet je zeker dat het 'God' betreft. En daarnaast ook nog welke specifieke god?
Een soort telepathie ofzo?quote:Op donderdag 11 juli 2013 22:54 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik doel echt op beelden in de geest, letterlijk emotie delen/voelen van de ander en ga zo maar door.
Met de innerlijke wereld bedoel ik hiermee de wereld echt in je hoofd, desnoods het delen van dromen of hetzelfde als je wakker bent, noem het van mij part gedeelde halucinatie.
Zo kan je ook in een geleide meditatie gaan met meerdere, "zien" wat de ander ziet, "voelen" wat de ander voelt, "horen" wat de ander hoort.
Kan je hier wat mee qua uitleg?
Het is lastig uit te leggen, dat maakt het niet makkelijker, dit zijn zaken die ik wel heb ervaren, maar geen enkele steekhoudende verklaring voor heb noch een gedegen uitleg.
Telepatie gaat te ver als term, het is veel simpeler. Ik begrijp dat het vaag overkomt, ligt een beetje aan mijn brakke uitleg, maar het is minder vaag als je denkt, naar mijn mening iets heel natuurlijks.quote:Op donderdag 11 juli 2013 23:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een soort telepatie ofzo?
Nee, ik kan er niet echt veel mee. Het klinkt mij, no offense, nogal zweverig in de oren. Zelfs als een dergelijk soort waarneming bestaat zie ik niet wat daar dan directer of indirecter aan zou zijn dan andere soorten waarneming.
Integendeel, zie het boek van Job.quote:Op donderdag 11 juli 2013 23:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Die onwetendheid aan beide kanten is aan de kant van ongelovigen volstrekt helder hoor.
Maar ze zijn dan ook niet gelijkwaardige mogelijkheden.quote:Het probleem is dat je daarmee niet kunt zeggen dat het bestaan en het niet-bestaan van goden gelijkwaardige mogelijkheden zijn.
Op wat voor manier onderzoek je het dan als ik vragen mag?quote:Op donderdag 11 juli 2013 23:07 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
In mijn geval de Abrahamitische God.
Zeker weten doe je na goed onderzoek en het kan een hele tijd duren voor je de antwoorden vindt die je zoekt, het verschilt per persoon en is afhankelijk van situatie, intentie en inspanning.
Waarom zou ik geinteresseerd zijn in wat het boek van Job zegt over ongelovigen uit die tijd?quote:
Kijk eens aan, we zijn het alweer eens vandaag. Laten we daar nou geen gewoonte van maken.quote:Op donderdag 11 juli 2013 23:13 schreef man1986 het volgende:
[..]
Maar ze zijn dan ook niet gelijkwaardige mogelijkheden.
Door na te denken over het leven, universum, natuur.quote:Op donderdag 11 juli 2013 23:14 schreef Purplesparks het volgende:
[..]
Op wat voor manier onderzoek je het dan als ik vragen mag?
Maar zeker weten is het dus niet, ook een geloofsvorm?quote:Op donderdag 11 juli 2013 23:18 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Door na te denken over het leven, universum, natuur.
Nogmaals het verschilt per persoon, de invalshoek ed,
Waarom is een persoonlijke openbaring het bewijs dat God het universum geschapen heeft?quote:Op donderdag 11 juli 2013 22:57 schreef man1986 het volgende:
[..]
Zonder een Openbaring zou ik dat uiteraard niet kunnen weten.
ik heb het ook over een gemeenschappelijke openbaring.quote:Op donderdag 11 juli 2013 23:22 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Waarom is een persoonlijke openbaring het bewijs dat God het universum geschapen heeft?
We kunnen niet zeker weten of het universum door God gemaakt is, Niemand was er bij om getuigenverslagen te schrijven, maar dat geld ook voor de bigbang en de evolutie van het universum, Daar was ook niemand bij die het kan verifiëren. Beide opvattingen moet je geloven. Maar je kan daarentegen wel een conclusie trekken uit onze waarnemingen. Gewoon op basis wat wij zien als wij naar de kosmos kijken.quote:Op donderdag 11 juli 2013 22:44 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Dat weet ik niet zeker. Nu nog jouw antwoord op mijn vraag: Hoe weet je zeker dat het universum Gods werk is?
Wat een verzameling drogredenen zeg.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 00:06 schreef Robmeister het volgende:
[..]
We kunnen niet zeker weten of het universum door God gemaakt is, Niemand was er bij om getuigenverslagen te schrijven, maar dat geld ook voor de bigbang en de evolutie van het universum, Daar was ook niemand bij die het kan verifiëren. Beide opvattingen moet je geloven. Maar je kan daarentegen wel een conclusie trekken uit onze waarnemingen. Gewoon op basis wat wij zien als wij naar de kosmos kijken.
Wij zien er creatie in. Alleen al als je kijkt naar ons sterrenstelsel dan zie je finetuning. Alles is op elkaar afgestemd, En een afgestemd heelal verondersteld een afstemmer. Zoals bv de afstand tussen de zon en aarde. 1% dichterbij de zon en het leven zou onmogelijk zijn omdat het dan te heet is op aarde. Maar 1% verder van de zon verwijderd is het te koud en zal het leven ook niet mogelijk zijn op deze aarde.
Het zelfde geld voor de afstand tussen maan en aarde ook dat is precies goed afgesteld op de juiste afstand, Ook de grote van de maan is precies goed waardoor hij het aardse klimaat stabiliseert door de scheve stand van de aardas te behouden.
Het aardmagnetische veld die beschermd tegen de zonnewind.
De aanwezigheid van Jupiter die ons beschermd tegen kometen, Jupiter is namelijk een kometenzuiger door zijn aantrekkingskracht. Zonder Jupiter zouden wij gebombardeerd worden door kometen. Bedank God voor het bestaan van Jupiter.
De samenstelling van de atmosfeer die ons beschermd tegen UV stralen. En zo zijn er nog meer voorbeelden. Alles is op elkaar afgestemd en mocht er iets veranderen in die afstelling dan is het leven niet mogelijk, En dat impliceert een afstemmer..
Ook de natuurwetten impliceren een wetgever, Alleen al het feit dat er wetten in de natuur zijn is indirect bewijs van een wetgever, En wees blij dat er wetten zijn want mochten die er niet wezen dan zou er geen leven mogelijk zijn, Want dan doet de natuur wat hij wil. En kan morgen zomaar alles anders zijn. Maar evolutionisten geloven dat die natuurwetten zelf tot ontstaan zijn gekomen. Nu kan je jezelf natuurlijk al de vraag stellen waarom evolutie uberhaupt voor zichzelf wetten instelt die hij niet kan overtreden.
Als jij een tekening vind dan is dat direct bewijs voor het bestaan van een tekenaar, En niemand die daar over twijfelt. Een boek is het directe bewijs voor het bestaan van een schrijver. En ook daar twijfelt niemand aan. En de creatie is een direct bewijs voor een creator, Maar dat willen ze dan niet geloven.
Het zeker weten is een zaak van vertrouwen, hoe zwaar je het ook krijgt in je leven, sluit je hart er niet voor uit. Beslissingen nemen doe je met je hart, je verstand is er om de beslissingen te begrijpen. Hou je hart open en luister naar je hart en mettertijd veranderd het van geloven naar vertrouwen.quote:Op donderdag 11 juli 2013 23:20 schreef Purplesparks het volgende:
[..]
Maar zeker weten is het dus niet, ook een geloofsvorm?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je wilt echt argumenten zien waarom bovenstaande quatsch nergens op slaat?quote:Op vrijdag 12 juli 2013 00:24 schreef Robmeister het volgende:
Zoals creatie een creator impliceert. Zo impliceren oneliners een gebrek aan argumentatie.
quote:Op vrijdag 12 juli 2013 00:24 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Het zeker weten is een zaak van vertrouwen, hoe zwaar je het ook krijgt in je leven, sluit je hart er niet voor uit. Beslissingen nemen doe je met je hart, je verstand is er om de beslissingen te begrijpen. Hou je hart open en luister naar je hart en mettertijd veranderd het van geloven naar vertrouwen.Zelf een atheïst op het 2e niveau. Maar Absoluut geen problemen mee als mensen wel kiezen voor een bepaald geloof. En elkaar met respect behandelen, ongeacht een geloof of niet.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Touching from a distance ~
Omdat je dan een beter beeld krijgt van de (spirituele) conditie van de mens in het universum.quote:Op donderdag 11 juli 2013 23:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waarom zou ik geinteresseerd zijn in wat het boek van Job zegt over ongelovigen uit die tijd?
For every force, there is an equal and opposite force.quote:[..]
Kijk eens aan, we zijn het alweer eens vandaag. Laten we daar nou geen gewoonte van maken.
Daar heb je al een mooi uitgangspunt, individuele en collectieve verantwoordelijkheid voor je omgeving ( mensen, dieren, natuur ) altijd met respect, gerechtigheid en liefde benaderen.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 00:29 schreef Purplesparks het volgende:
[..]
Zelf een atheïst op het 2e niveau. Maar Absoluut geen problemen mee als mensen wel kiezen voor een bepaald geloof. En elkaar met respect behandelen, ongeacht een geloof of niet.
Uiteraard blijven her en der wel wat problemen bestaan. Bijvoorbeeld voor gelovigen die de evolutie-leer totaal ontkennen en vinden dat hun kinderen dat ook niet geleerd moet worden. En vanzelfsprekend extremisten die doden uit naam van hun god(of atheïsme).quote:Op vrijdag 12 juli 2013 00:34 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Daar heb je al een mooi uitgangspunt, individuele en collectieve verantwoordelijkheid voor je omgeving ( mensen, dieren, natuur ) altijd met respect, gerechtigheid en liefde benaderen.
Dat is niets meer dan een aanname waar je nu mee aankomt, Ook al zijn er een triljard triljard, triljard aan sterrenstelsels dat doet niets af aan het feit dat ons sterrenstelsel gefinetuned is, Dat is een waarneming en daar kan je conclusies uit trekken. Jouw perspectief is niets anders dan een aanname gebaseerd op je eigen overtuiging..En dus geloof!quote:Ik zal je op gang helpen door je een wat realistischer perspectief te bieden: er zijn miljarden sterrenstelsels in het universum. Van al die miljarden stelsels is er in ieder geval eentje waarbij de omstandigheden zo zijn dat er duurzaam leven op mogelijk is. Dat is die van ons. Zeer waarschijnlijk is die van ons niet de enige want statistisch gezien zou dat zeer, zeer onwaarschijnlijk zijn.
Al die zogenaamd implicaties van creationisme zijn dus gewoon statistische waarschijnlijkheden en daar is helemaal niets geheimzinnigs aan.
Doorschieten in fanatisme vanuit welke overtuiging dan ook, foute boel.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 00:36 schreef Purplesparks het volgende:
[..]
Uiteraard blijven her en der wel wat problemen bestaan. Bijvoorbeeld voor gelovigen die de evolutie-leer totaal ontkennen en vinden dat hun kinderen dat ook niet geleerd moet worden. En vanzelfsprekend extremisten die doden uit naam van hun god(of atheïsme).
Alle gelovigen dus.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 00:36 schreef Purplesparks het volgende:
[..]
Uiteraard blijven her en der wel wat problemen bestaan. Bijvoorbeeld voor gelovigen die de evolutie-leer totaal ontkennen en vinden dat hun kinderen dat ook niet geleerd moet worden. En vanzelfsprekend extremisten die doden uit naam van hun god(of atheïsme).
Yeah, blijf ik trouwens van mening dat iedereen de theorie over evolutie hoort te leren op scholen. Daarnaast geen probleem als een school ervoor kiest ook te onderwijzen in religie. Vervolgens is het aan de persoon zelf wat hij of zij geloofd. Maar bepaalde informatie moet niet onthouden worden.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 00:37 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Doorschieten in fanatisme vanuit welke overtuiging dan ook, foute boel.
Ik gister nog binnen dit topic, alleen de vorm micro-evolutie toegaf. Genoeg gelovigen, die er van overtuigd blijven dat de aarde nog maar 6000 jaar oud is, binnen de Islam is dat geloof ik 10000 jaar zo om en nabij.(correct me if im wrong)quote:Op vrijdag 12 juli 2013 00:38 schreef man1986 het volgende:
@Purplesparks
Ik ben geen enkele gelovige tegengekomen die de evolutieleer *totaal* ontkent.
Dat is geen aanname, het is een wetenschappelijk onderzocht en vastgesteld feit dat de situatie van ons sterrenstelsel statistisch gezien ontzettend aannemelijk en logisch isquote:Op vrijdag 12 juli 2013 00:37 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Dat is niets meer dan een aanname waar je nu mee aankomt, Ook al zijn er een triljard triljard, triljard aan sterrenstelsels dat doet niets af aan het feit dat ons sterrenstelsel gefinetuned is, Dat is een waarneming en daar kan je conclusies uit trekken. Jouw perspectief is niets anders dan een aanname gebaseerd op je eigen overtuiging..En dus geloof!
Onderbouwing?quote:Op vrijdag 12 juli 2013 00:42 schreef Byzantynixschii het volgende:
Het is echter wel volstrekt onlogisch om het bestaan van een god aan te nemen, gewoon omdat daar geen enkele reden toe is. Niets wijst er op dat we geschapen zijn.
Het leven zelf hoort gestoeld te zijn op wetenschap en rede, ook voor een "gelovige". Domweg in dingen geloven helpt niemand vooruit.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 00:40 schreef Purplesparks het volgende:
[..]
Yeah, blijf ik trouwens van mening dat iedereen de theorie over evolutie hoort te leren op scholen. Daarnaast geen probleem als een school ervoor kiest ook te onderwijzen in religie. Vervolgens is het aan de persoon zelf wat hij of zij geloofd. Maar bepaalde informatie moet niet onthouden worden.
Dan ligt het 'probleem' kennelijk bij de definitie van evolutie.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 00:41 schreef Purplesparks het volgende:
[..]
Ik gister nog binnen dit topic, alleen de vorm micro-evolutie toegaf. Genoeg gelovigen, die er van overtuigd blijven dat de aarde nog maar 6000 jaar oud is, binnen de Islam is dat geloof ik 10000 jaar zo om en nabij.(correct me if im wrong)
Ja en nu. wat wil je nu beweren dan?quote:Dat is geen aanname, het is een wetenschappelijk onderzocht en vastgesteld feit dat de situatie van ons sterrenstelsel statistisch gezien ontzettend aannemelijk en logisch is
Ok misschien geen rede om te geloven maar wel een rede om aan te nemen aangezien we een afgesteld sterrenstelsel zien. Dat is een goede rede.quote:Het is echter wel volstrekt onlogisch om het bestaan van een god aan te nemen, gewoon omdat daar geen enkele reden toe is. Niets wijst er op dat we geschapen zijn.
En toch zijn er veel mensen die dat doen en blijven doen. ongeacht wat voor wetenschappelijk bewijs aangedragen wordt wat iets anders aanduidt. Maar dan nog, als die persoon wil blijven geloven wat die gelooft en daar geen overlast mee brengt. Vind ik het alsnog geen probleem.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 00:43 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Het leven zelf hoort gestoeld te zijn op wetenschap en rede, ook voor een "gelovige". Domweg in dingen geloven helpt niemand vooruit.
Ja, wat wil je nou precies dan?quote:
Wetenschap heeft niets te zeggen over het wel of niet bestaan van God.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 00:46 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Ja, wat wil je nou precies dan?
Kom maar met een wetenschappelijk onderzoek dat ontegenzeggelijk het bestaan van een god aantoont.
Bepaalde vorm van evolutie, micro-evolutie wat onmogelijk te ontkennen is zelfs voor de die-hard Christen. (Haal in mijn voorbeelden voornamelijk het christendom aan, geen probleem hoop ik)quote:Op vrijdag 12 juli 2013 00:44 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dan ligt het 'probleem' kennelijk bij de definitie van evolutie.
Dat wat waarneembaar en falsifieerbaar is binnen evolutie, uiteraard.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 00:47 schreef Purplesparks het volgende:
[..]
Bepaalde vorm van evolutie, micro-evolutie wat onmogelijk te ontkennen is zelfs voor de die-hard Christen. (Haal in mijn voorbeelden voornamelijk het christendom aan, geen probleem hoop ik)
Ik beweer helemaal niets. Reli's beweren dingen. Ik ontkracht alleen maar hun argumenten.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 00:45 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Ja en nu. wat wil je nu beweren dan?
Dat is helemaal geen goede reden, want zoals ik hierboven al schreef; de hypothese dat een planeet als de onze niet zou bestaan is statistisch gezien nihil.quote:Ok misschien geen rede om te geloven maar wel een rede om aan te nemen aangezien we een afgesteld sterrenstelsel zien. Dat is een goede rede.
Precies. Dus waarom zou je er in geloven?quote:Op vrijdag 12 juli 2013 00:47 schreef man1986 het volgende:
[..]
Wetenschap heeft niets te zeggen over het wel of niet bestaan van God.
Ach hun noemen evolutie op micro niveau evolutie, Maar een betere definitie zou zijn een variateit, want dat is het enige wat het is. En micro-evolutie dat is een feit, dat komt voor. Maar op macro-niveau is een hele grote stap. Dat is van een steen een wolkenkrabber bouwen.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 00:48 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dat wat waarneembaar en falsifieerbaar is binnen evolutie, uiteraard.
Alles daarbuiten is speculatie.
Klopt, maar bepaalde theoriën en wetenschappelijke feiten die wijzen in een bepaalde richting. Uiteraard met nog genoeg gaten daartussen. Daarnaast kunnen we sommige dingen niet direct bewijzen, maar wel indirect. Bijvoorbeeld een bepaalde afstand tot een ster(Ongeveer).quote:Op vrijdag 12 juli 2013 00:48 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dat wat waarneembaar en falsifieerbaar is binnen evolutie, uiteraard.
Alles daarbuiten is speculatie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |