abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128778720

Dit topic gaat over genderdysforie. Dit is een discrepantie tussen het fysieke geslacht en het belevingsgeslacht. De bekendste vorm hiervan is transseksualiteit, waarbij mensen zich niet thuis voelen in het lichaam waarin ze geboren zijn, en daar vaak iets aan laten doen door middel van hormonen en operaties. Mensen kunnen ook androgyn zijn, waarbij ze zich mannelijk én vrouwelijk of juist geen van beide voelen. Op Wikipedia kunt u terecht voor meer informatie.

Behandelcentra
Er zijn in Nederland twee genderteams. Eén in Amsterdam en één in Groningen. Voor de zuidelijke bewoners van Nederland kan het genderteam in het Vlaamse Gent ook nog een optie zijn.

Gent [BE]
Groningen [NL]
Amsterdam [NL]

Er is ook een alternatieve route, via de Psycho Informa Groep. Bij deze route moet er door de cliënt meer zelf geregeld worden als het om behandelingen en ingrepen gaat.

Termen en afkortingen

De verschillen
- Drag King = een vrouw die als een man verkleedt gaat en zich zo ook gedraagt.
- Drag Queen = een man die als een vrouw verkleedt gaat en zich zo ook gedraagt.
- Transgender = iemand die leeft als het andere geslacht, maar (nog) niet in behandeling is (geweest).
- Transseksueel = iemand die een geslachtsaanpassende behandeling ondergaan heeft en/of ermee bezig is.
- Travestiet = iemand die af en toe verkleed gaat als het andere geslacht, tegenwoordig wordt dat ook "Drag Queen" en "Drag King" genoemd.

Termen en afkortingen
- Post-op = geopereerd.
- Pre-op = (nog) niet geopereerd.
- SRS = sex reassignment surgery (= geslachtsoperatie).
- Hesje/Binder = een top die de borsten plat maakt, vaak gemaakt van spandex.
- Packer = penisprothese, als broekvulling en/of STP (stand to pee) en/of voor seks.
- FFS = facial feminization surgery (operatie(s) om het gezicht vrouwelijker te maken).
- FtM = female to male, transmannen, mannen die met een vrouwenlichaam geboren zijn.
- MtF = male to female, transvrouwen, vrouwen die met een mannenlichaam geboren zijn.
- RLE = real life experience, de tijd waarin de persoon in kwestie in de sociale geslachtsrol leeft voor hij of zij groen licht krijgt voor de operatie(s).
- Transitie = het hele proces van geslachtsverandering inclusief psychologische begeleiding, de real life experience (RLE), hormoonbehandeling en (eventuele) operaties.
- Stealth = een transseksueel die volledig als zijn of haar gender door het leven gaat, diegene vertelt niet dat hij of zij van geslacht is veranderd en is dus volledig geïntegreerd in de samenleving.
- Ombouwen = voor sommige transpersonen kwetsend omdat het woord "ombouwen" vaak bij dingen (= objecten / gebruiksvoorwerpen) gebruikt wordt, u kunt dus beter de termen "SRS" of "dé operatie" gebruiken.

Links
Transman
Transvrouw
COC Nederland
Transgendervereniging Nederland

[ Bericht 0% gewijzigd door motorbloempje op 10-07-2013 00:34:01 ]
Ja doei.
pi_128782948
Alle termen in de OP zijn in hoofdletters behalve FtM.
Je raekt an de dinge geweun.
pi_128783060
Historisch zo gegroeid denk ik. Geen idee, heb de OP ook maar gewoon gekopieerd.
Ja doei.
pi_128784088
quote:
u kunt dus beter de termen "SRS" of "dé operatie" gebruiken
dé spreek je uit als deej
ik snap hoe je de klemtoon wil leggen
maar zo moet het niet

anders alleen het woordje "de" tussen aanhalingstekens plaatsen
ik denk ik meld het even
voordat er verschrikkelijke misverstanden ontstaan
pi_128786106
Nee hoor, een accent aigu is een prima manier om de klemtoon aan te geven. Het accent heeft in de taal twee functies: het uitrekken van de uitspraak van de klinker én het aangeven van nadruk of klemtoon.

Zie ook: http://onzetaal.nl/taaladvies/advies/klemtoonteken-nadrukteken
pi_128787936
quote:
Het accent grave ( ` ) wordt alleen gebruikt in algemeen gangbare woorden van Franse herkomst
Ik word regelmatig zo ontzettend moe van 'Onze Taal', 'De Taalunie' en aanverwante betweters die van gekunstelde constructies houden ......
[/offtopic]
  woensdag 10 juli 2013 @ 10:46:51 #7
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_128788941
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 01:20 schreef hlmllp het volgende:

[..]

dé spreek je uit als deej
ik snap hoe je de klemtoon wil leggen
maar zo moet het niet

anders alleen het woordje "de" tussen aanhalingstekens plaatsen
ik denk ik meld het even
voordat er verschrikkelijke misverstanden ontstaan
Het is altijd aigu, tenzij er echt een "eh"-klank gemaakt moet worden (zoals in hè en blèren).
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_128791839
Heel vreemd dit. Voelt totaal niet goed aan. Maar goed!
pi_128794020
topictitel veranderen naar 'topic- en taalstruggles' aub ;)
volgende week ben ik aan de beurt :)
  woensdag 10 juli 2013 @ 13:23:32 #10
71919 wonderer
pi_128794149
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 13:19 schreef Nezhi het volgende:
Juiste voornaamwoorden is ook best een taalstruggle ;)

Spannend! ^O^
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
pi_128797062
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 13:19 schreef Nezhi het volgende:
Met wat (of vraag ik nu iets doms)?
pi_128797087
Gesprek met psycholoog, ik dacht mevrouw Schepers?
pi_128800467
....

[ Bericht 98% gewijzigd door Onderweg op 11-07-2013 20:04:28 ]
pi_128813531
Vorige week gesprek gehad bij het VU. Ook al duurt mijn RLE nog een exact een maand, psych heeft 'm wel als succesvol bestempelt. Onderwijl er wel over uit dat het geen slecht idee is om toch maar een psycholoog in de buurt te zoeken voor wat bijstand voor aanverwante zaken.

Hebben jullie eigenlijk nog een psycholoog, behalve die bij de genderteams, voor begeleiding?
pi_128814307
...

[ Bericht 98% gewijzigd door Onderweg op 11-07-2013 20:03:44 ]
pi_128900997
Vraagje, ben ik de enige die helemaal niet van plan is om ooit aan hormonen en operaties te beginnen en eigenlijk uiteindelijk wel vrede heeft met het verkeerde lichaam?
  zaterdag 13 juli 2013 @ 12:02:39 #17
71919 wonderer
pi_128901241
Vast niet, maar ik geloof hier wel.
pi_128901785
Is ook wel logish. Je zoekt natuurlijk eerder steun of antwoorden op een forum als je niet tevreden bent...
  zaterdag 13 juli 2013 @ 12:24:15 #19
71919 wonderer
pi_128901818
Ik ben wel benieuwd wat jij precies voelt, dan. Ik heb je een beetje in andere topics zien posten, maar helemaal duidelijk is het me nog niet.
pi_128902402
Ik voel me denk ik genderloos en aseksueel inmiddels, eigenlijk.
Ik voel dus feitelijk niks.
Maar in mijn dromen ben ik man dus het is wel een beetje kut wakker worden in een vrouwenlichaam elke dag, maar ja, niet kut genoeg om het aan te laten passen.
In de spiegel kijken is iets dat ik vermijd omdat mijn reflexie niet geeft wat ik wil.

Ik heb mijn lichaam erg gehaat, maar uiteindelijk kon ik er ook wel weer voordeel mee halen (lees aandacht krijgen).
Relaties zijn uiteraard mislukt. Ga ik ook nooit meer aan beginnen, evenals seks.

Ik vind het niet erg meer om als vrouw gezien te worden omdat tegenwoordig de rolverdelingen helemaal niet meer zo gender afhankelijk zijn.
Daarbij ben ik zeg maar "boerin" en daarvan vindt men het normaal dat je "een halve vent" bent, dus ik kan totaal mezelf zijn en lekker wijdbeens lopen ;) zonder dat men daar nou een wenkbrauw bij optrekt.

Vind het zelfs best leuk om een jurk aan te doen (en lekker luchtig in de zomer), maar dat heeft wel tig jaar geduurd.
  zaterdag 13 juli 2013 @ 13:09:58 #21
71919 wonderer
pi_128902819
Dat lijkt me ook niet de meest makkelijke situatie. Maar als je er op dit moment mee kunt leven, more power to you.

Dat genderloos en aseksueel herken ik trouwens wel, en ik denk dat die twee wel vaker hand in hand gaan.
pi_128904052
Ja, wellicht. Nooit bij stil gestaan.
Misschien moet ik een leuke aseksueel M/V aan de haak slaan. Ik kan best romantisch iets met iemand. Heb jij dat ook?

Was vergeten te vertellen dat ik me ook gewoon identificeer met de manlijke rollen in films, nooit met de vrouw.
En ik wist het al heel jong. Ik was vroeger gewoon echt een jongen in alles, wilde ook geen bovenstukje van een bikini ofzo. En wel tekenend is een bepaald geruit kort broekje dat ik van een neefje had gekregen en gedragen heb tot ik er uit barstte en waarmee ik bijna op alle zomerse jeugdfoto´s sta.
Ik droeg trouwens bijna altijd de afdankers van mijn neven. Die gaf mijn moeder mij dus blijkbaar vond die het niet raar.
Werd bijna altijd voor jongen aangezien en deed me bij vreemden vaak ook gewoon voor als jongen voor.
Maar ik heb het er nooit over gehad.
Maar ik weet zeker als ik zou komen met "ik wil me laten opereren om man te worden" mijn moeder niet zou vragen "waarom". Maar ik denk wel dat ze de enige is van het hele gezin.
  zaterdag 13 juli 2013 @ 14:03:25 #23
71919 wonderer
pi_128904213
Whut, da's bijna exact mijn verhaal (alleen had ik geen neven). Inclusief bikiniverhaal.
pi_128904283
JEEEEE.

Je bent voor mij de eerste met eenzelfde verhaal (heel fijn om te horen eigenlijk, maar het zal op zich wel niet zo heel erg uniek zijn onder transgenders?

[ Bericht 93% gewijzigd door Alentejana op 13-07-2013 14:17:59 ]
  zaterdag 13 juli 2013 @ 14:44:45 #25
71919 wonderer
pi_128905247
Vast niet uniek.

Verschil is wel dat ik wel in transitie ben, omdat ik het dus echt niet meer aan kon dat men me niet "gewoon" voor man aanzag. Maar verder wel veel hetzelfde, ja.
  zaterdag 13 juli 2013 @ 15:05:08 #26
296917 Abby79
Being myself!
pi_128905746
Ik kan me van mezelf ook nog herinneren dat ik zo'n gevoel (maar dan een periode ;)) heb gehad, dat ik me vrouw voelde, maar het niet erg genoeg vond om er ook daadwerkelijk iets mee te doen. Voor mij als MtF was het natuurlijk wat lastiger om dat buitenhuis ook te uiten (een man in jurk is niet zo geaccepteerd als een vrouw in broek). Ik heb het (vind ik) nog best lang uitgehouden met dat gevoel, maar net als Wonderer is er bij mij toch ook een moment gekomen dat ik het gewoon niet meer volhield :). Maar het alleen maar fijn denk ik als je er zelf goed genoeg mee kunt leven :Y.

Dat aseksuele herken ik ook wel grotendeels... geen idee of ik het ook echt ben (nu, met een nog verkeerd lichaam iig wel). Als ik nu iemand tegen zou komen hoop ik meer op iemand die ik kan knuffelen of waar ik tegenaan kan kruipen dan iets anders :).
Well, desire contradicts fear. These days most people have replaced almost all their emotions with fear.
When everyone has dreams but only a few realize them, then... it makes cowards of the rest of us.
pi_128905810
Ergens zou ik het wel fijn vinden om in elk geval mijn borsten kwijt te raken, maar aan de andere kant, wat ik zeg, ik heb er inmiddels wel vrede mee. Maak er soms zelfs gebruik van. Je moet eens weten hoeveel deuren er open gaan voor een vrouwtje dat vriendelijk gimlacht....

Ik ben gewoon mezelf en dat is een redelijk stevig in de schoenen staand PERSOON en hoe ze me willen zien maakt me niet zoveel uit.
Het is bovendien inderdaad niet zo moeilijk om als man door te gaan op bepaalde gelegenheden als ik dat zou willen.

Met mannen omgaan die me als vrijgezel, dus versierbaar zien, is het lastigst.

Ik heb een heel aardige buurman die helpt met bepaalde klussen enzo, en die moet ik toch wel met enige regelmaat er op wijzen dat het er niet in zit dat het ooit wat anders wordt dan een "goede buur" relatie.

quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 15:05 schreef Abby79 het volgende:
Als ik nu iemand tegen zou komen hoop ik meer op iemand die ik kan knuffelen of waar ik tegenaan kan kruipen dan iets anders :).
Dat heb ik dus ook, gewoon meer "maatjes" of iets romantisch, maar seks hoeft van mij niet.
pi_128906285
Wow, geen sex meer kan ik mij toch moeilijk voorstellen (da's geen kritiek, alleen mijn gevoel). Ik heb juist toen ik 'verkeerd' leefde, heel weinig behoefte aan sex gehad. Vond het niet leuk. Maar juist nu is de behoefte groter dan ooit (en maar hopen dat het er van komt).
pi_128906648
Kan ik me wel iets bij voorstellen, maar ik ga me persoonlijk niet laten opereren en aan de hormonen, met alle risicos, om een seksleven te hebben.
Ik vind dat niet belangrijk, ik heb andere hobbies. ;)

Ik zou alleen aan transitie ondergaan denken als ik psychische problemen ondervond en die verwacht ik niet meer.
pi_128907120
Ja, dat mag iedereen voor zich weten natuurlijk. Als je er niet achter staat lijkt het mij onverstandig om er aan te beginnen, op z'n zachtst gezegd.

Overigens was dat ook niet mijn doel. Ik wilde een volledige transitie (om het maar zo te noemen) omdat dit uiterlijk bij mij past, zo was mijn gevoel. De toename van de sexdrive kwam pas later in het proces en had ik niet verwacht.
pi_128907280
Daarom, ik zit in een soort wat niet weet wat niet deert positie. Dus geen last van de "geen seks".

Ik kan me best voorstellen dat als je eindelijk "klopt" je sexdrive ook aangeslingerd wordt, door de ondersteuning van hormonen en omdat je jezelf dan pas aantrekkelijk voelt en op psychisch niveau er dus ook wat veranderd.
  zaterdag 13 juli 2013 @ 16:09:50 #32
71919 wonderer
pi_128907314
Aseksualiteit zegt niets over hoe graag je seks wilt, maar tot wie je je seksueel voelt aangetrokken (tot niemand, dus).

Over het algemeen betekent het gebrek aan triggers (aantrekkelijke personen) ook dat je behoefte aan seks niet zo groot is, maar dat je behoefte aan seks niet groot is, wil niet zeggen dat je aseksueel bent.
pi_128907618
Hoe zou je dat dan weer noemen? Libidoloos? (Verdiep me niet zo in dat soort zaken, wat ik zei, ik heb andere hobbies ;) )

Persoonlijk zit ik dus in een positie dat er gewoon geen seksuele aantrekkingskracht is.
pi_128907720
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 16:09 schreef wonderer het volgende:
Aseksualiteit zegt niets over hoe graag je seks wilt, maar tot wie je je seksueel voelt aangetrokken (tot niemand, dus).
ok, weer wat geleerd. Maar dat heb ik nooit gehad. De aantrekkingskracht was er wel altijd.
quote:
Over het algemeen betekent het gebrek aan triggers (aantrekkelijke personen) ook dat je behoefte aan seks niet zo groot is, maar dat je behoefte aan seks niet groot is, wil niet zeggen dat je aseksueel bent.
Duidelijk. Dank je.
pi_128908007
Wel grappig nu ik er aan terugdenk, mijn vader nam me vroeger mee naar voetballen, heeft hij met mijn broer nooit gedaan.
Mijn moeder neemt hem dat kwalijk, maar mijn broer was gewoon niet zo into voetbal, dat kwam bij hem pas later.
pi_128908312
Ik vind seks nu ook super leuk. Sinds ik in transitie ben zijn 3 dingen heilig:
1. seks
2. eten
3. mijn nachtrust
pi_128909218
Ik ben bang dat mijn lijstje alleen gaat bestaan uit eten :')
  zaterdag 13 juli 2013 @ 18:10:27 #38
71919 wonderer
pi_128910708
Vandaag eindje gefietst. Shirt uit, halverwege. Erg fijn :D
pi_128911471
Kan me voorstellen.
Ik fiets te weinig. Ben net weer begonnen. Net of er kauwgom aan mijn banden zit... pfff.
pi_128911989
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 18:10 schreef wonderer het volgende:
Jaloers! Heet in binder }:|
pi_128913775
Seks, heb ik al heel lang geen behoefte meer aan gehad. Voor ik aan de androcur begon had ik een klein maar bestaand libido. Dat was na een week of twee volledig verdwenen. Momenteel geef ik de voorkeur aan taart boven seks. Wie weet dat ik op een later tijdstip weer zin krijg in seks. Ik mis wel romantiek en affectie, dat is nu op een punt dat ik er wel wat aan wil doen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 18:10 schreef wonderer het volgende:
Nice! Ik had vorige week juist mijn benen bloot, dat is ook best een openbaring. :D
pi_128914036
Tja, hier is het de laatste dagen maar 24 graden ofzo, nadat het weken rond de 38 is geweest, dus dat voelt als koud. Geen zin om maar ook iets te ontbloten. Nou ja, mijn armen als ik druk doende ben met iets.
  zaterdag 13 juli 2013 @ 21:02:13 #43
71919 wonderer
pi_128915615
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 19:02 schreef robinpunt het volgende:

[..]

Jaloers! Heet in binder }:|
ik weet nog hoe het voelt ja.
pi_128916570
Hoelang (maanden, jaren) kun je dat dragen voordat je echt problemen krijgt? Kan me zo voorstellen dat het niet echt goed voor iemand is.
pi_128916830
Daar kun je moeilijk iets over zeggen, lijkt mij. Niet iedereen draagt een even strakke binder of heeft evenveel te pletten.
pi_128917305
Nou persoonlijk dan...als dat mag...
Heb jij lichamelijk last van je binder, behalve dan dat het warm is? Hoeveel heb jij te pletten?
pi_128917394
Nee, ik heb nooit pijn o.i.d. van de binder en ik heb niet zoveel te pletten.
pi_128917782
Operatie in de planning, of niet?
pi_128917818
Ja, uiteraard.
pi_128917998
Okay.
  zondag 14 juli 2013 @ 03:34:56 #51
71919 wonderer
pi_128926437
Ik merkte wel dat ik minder makkelijk (diep) kon ademhalen, maar ik had ook veel te pletten (en plat werd het toch nooit). De zomer van 2010 was zo kut (niet alleen omdat je die binder draagt, maar ook omdat je daarna nog twee lagen aanmoet om de rest te camoufleren) dat ik in 2011 per se voor de zomer geopereerd wilde worden.
pi_128927403
Bij mij is het ook niet helemaal plat, ik kan gewoon geen goede binder meer vinden. Mijn eerste binder kocht ik bij Danae en die was echt fantastisch. Zat heel lekker en alles bijna plat. Maar toen ik daar meer van bestelde bleek die stof veel slapper en had niet het gewenste effect. Toen heb ik haar nog gemaild en heeft ze van stevigere stof een nieuwe gemaakt, maar toch was die ook minder goed dan die eerste. En die eerste is na 100 keer uitwassen natuurlijk ook niet zo geweldig meer. Toen heb ik nog allemaal binders geprobeerd van andere webshops maar nergens echt tevreden. Iemand tips?
pi_128927409
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 03:34 schreef wonderer het volgende:
Ik merkte wel dat ik minder makkelijk (diep) kon ademhalen, maar ik had ook veel te pletten (en plat werd het toch nooit). De zomer van 2010 was zo kut (niet alleen omdat je die binder draagt, maar ook omdat je daarna nog twee lagen aanmoet om de rest te camoufleren) dat ik in 2011 per se voor de zomer geopereerd wilde worden.
Dat moet wel een opluchting geweest zijn dan.
Hoelang had je toen in totaal de binder gedragen?

@Robin, het is toch niet zo erg als je íets blijft zien, mannen kunnen ook borsten hebben...

Wel altijd kut als je favo product plots veranderd.
pi_128927443
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 09:28 schreef Alentejana het volgende:
@Robin, het is toch niet zo erg als je íets blijft zien, mannen kunnen ook borsten hebben...
Mijn borst was er ook niet helemaal plat mee maar het zag er gewoon natuurlijk uit, zoals een mannenborst. Met die andere binders lukt dat niet.
pi_128927563
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 09:33 schreef robinpunt het volgende:

[..]

Mijn borst was er ook niet helemaal plat mee maar het zag er gewoon natuurlijk uit, zoals een mannenborst. Met die andere binders lukt dat niet.
Zwaar kut dan. Had je die goede ook online gekocht of in dat winkeltje in Amsterdam?

Heb je een klacht ingediend over de verandering van stof?
pi_128927590
Ik had hem online gekocht. Ik heb geen klacht ingediend want volgens mij kan ze er niet echt iets aan doen. Die binders zijn allemaal handgemaakt en kennelijk was die oude stof gewoon niet meer voorradig. Ze heeft me echt nog wel goed geholpen door een nieuwe te maken enzo. Maar ja, hielp niet.
pi_128927684
Ah, zo. Tja, ik kan je verder niet helpen, helaas. Kan alleen maar uiten dat ik het zwaar kut vindt voor je.
Ik hoop dat je nog tips krijgt van anderen.
  zondag 14 juli 2013 @ 11:41:25 #58
71919 wonderer
pi_128929088
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 09:27 schreef robinpunt het volgende:
Bij mij is het ook niet helemaal plat, ik kan gewoon geen goede binder meer vinden. Mijn eerste binder kocht ik bij Danae en die was echt fantastisch. Zat heel lekker en alles bijna plat. Maar toen ik daar meer van bestelde bleek die stof veel slapper en had niet het gewenste effect. Toen heb ik haar nog gemaild en heeft ze van stevigere stof een nieuwe gemaakt, maar toch was die ook minder goed dan die eerste. En die eerste is na 100 keer uitwassen natuurlijk ook niet zo geweldig meer. Toen heb ik nog allemaal binders geprobeerd van andere webshops maar nergens echt tevreden. Iemand tips?
Dat had ik ook. Ik had een witte en een zwarte besteld, en die witte werkte voor geen meter :{ Beetje gek.

Er zijn wel allerlei reviews te vinden op youtube, misschien zit er daar een tussen? Ik had daar nooit zo veel aan want die jongens waren hooguit een B-cup.
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 09:28 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Dat moet wel een opluchting geweest zijn dan.
Hoelang had je toen in totaal de binder gedragen?

Weet ik niet meer precies. Drie jaar of zo?
pi_128930504
Ik heb ook B, en als ik wil is een beetje strak (te klein) topje (of badpak for that matter) eigenlijk al genoeg om het te pletten.
Mazzel.
pi_128931514
Ik heb geen idee wat voor cup ik heb, ik denk de kleinste die er is. Het was al niet zoveel maar nu met de testosteron is er al helemaal niet zoveel meer van over. Maar het probleem is dat het weefsel heel stevig is.
  zondag 14 juli 2013 @ 13:26:11 #61
71919 wonderer
pi_128931801
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 13:16 schreef robinpunt het volgende:
Ik heb geen idee wat voor cup ik heb, ik denk de kleinste die er is. Het was al niet zoveel maar nu met de testosteron is er al helemaal niet zoveel meer van over. Maar het probleem is dat het weefsel heel stevig is.
Ja, dat had ik ook :{

pi_128932021
Mijn moeder wil ook binders proberen te maken, ze is nog op zoek naar materialen. Als mijn binder oud is gaan we die uit elkaar halen en namaken, misschien dan ook binders verkopen :)
pi_128934532
Doe maar even snel Nezhi
pi_128937135
Ik vind dit wel een leuke tumblr (tag), allemaal foto's, vergelijkingen etc. van voor en na transitie.
http://theotheropinion.tumblr.com/tagged/post%20transition
miniscule blauwe pijltje onderaan is de volgende pagina :P

dit is ook wel een mooie: http://post-transition.tumblr.com/

[ Bericht 19% gewijzigd door Nezhi op 14-07-2013 23:42:21 ]
pi_128937598
Damn dat is een pietepeuterig pijltje zeg, ben ik even blij dat je het erbij gezegd hebt!
  dinsdag 16 juli 2013 @ 00:15:00 #66
71919 wonderer
pi_128991473
Trouwens, ik kan zelf ook wel onder die tag/op die blog *klik*

8-)
pi_128995859
Wonderer O+ O+ O+ O+ O+
pi_128996810
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 00:15 schreef wonderer het volgende:

8-)
haha ik zou zeggen submit :D
(het is niet mijn blog)
pi_128997171
quote:

8-)
Wat heb je een mooie ogen!
  dinsdag 16 juli 2013 @ 09:48:01 #70
71919 wonderer
pi_128997369
:@
pi_128997589
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 15:52 schreef Nezhi het volgende:
Ik vind dit wel een leuke tumblr (tag), allemaal foto's, vergelijkingen etc. van voor en na transitie.
http://theotheropinion.tumblr.com/tagged/post%20transition
miniscule blauwe pijltje onderaan is de volgende pagina :P

dit is ook wel een mooie: http://post-transition.tumblr.com/
Daar zitten best wat lekkere hapjes tussen. :@

quote:
Trouwens, ik kan zelf ook wel onder die tag/op die blog

8-)
Why hello there *winkwink*

Oke. En nu aan het werk. :(
pi_129013524
Zoals het er nu uitziet begin ik in december met testosterone
En real-life experience begint pas vanaf de dag dat je hormonen neemt, dus moet je nog steeds een jaar wachten voordat je op de wachtlijst voor operaties komt.

verder raakte ik weer eens verdwaald en liep ik in een gang waar zelfs ik amper doorheen pastte.
En ik zag ook een gozer met superveel tattoos, echt mooi, over zijn armen heen

[ Bericht 15% gewijzigd door Nezhi op 16-07-2013 18:21:42 ]
  dinsdag 16 juli 2013 @ 18:29:33 #73
71919 wonderer
pi_129014776
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 17:51 schreef Nezhi het volgende:
Zoals het er nu uitziet begin ik in december met testosterone
En real-life experience begint pas vanaf de dag dat je hormonen neemt, dus moet je nog steeds een jaar wachten voordat je op de wachtlijst voor operaties komt.

verder raakte ik weer eens verdwaald en liep ik in een gang waar zelfs ik amper doorheen pastte.
En ik zag ook een gozer met superveel tattoos, echt mooi, over zijn armen heen
Stom eigenlijk, die regels voor RLE.
pi_129014925
Ja, denk voor mensen die het snel willen het jammer is
Maar als ik aan de beurt ben is het precies de zomervakantie na mijn bachelor, dus dat komt dan wel mooi uit :P
pi_129088495
Voor als er weer eens wat open deuren ingetrapt moeten gaan worden ;)

http://skepchick.org/2012(...)rans-women-part-one/
  donderdag 18 juli 2013 @ 17:03:36 #76
296917 Abby79
Being myself!
pi_129090793
Punt 7 is heel herkenbaar :P.
Well, desire contradicts fear. These days most people have replaced almost all their emotions with fear.
When everyone has dreams but only a few realize them, then... it makes cowards of the rest of us.
  donderdag 18 juli 2013 @ 17:09:29 #77
71919 wonderer
pi_129091089
Dapper... mja. Ongeveer net zo dapper als een kankerpatient die chemo ondergaat.
pi_129091452
Nummer 2, dat vroeg ik me al een tijdje af, maar ik vond het not done om er hier vragen over te stellen. :@

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 18 juli 2013 @ 17:17:53 #79
71919 wonderer
pi_129091543
Er zijn videos van op youtube :Y
  donderdag 18 juli 2013 @ 17:18:17 #80
296917 Abby79
Being myself!
pi_129091567
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 17:16 schreef Messina het volgende:
Nummer 2, dat vroeg ik me al een tijdje af, maar ik vond het not done om er hier vragen over te stellen. :@

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat vroeg je je af? Of de penis echt weggehaald werd? Of het tweede deel of je nog gevoel overhoud? :)

Volgende keer gewoon vragen! ;)
pi_129091916
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 17:18 schreef Abby79 het volgende:

[..]

Wat vroeg je je af? Of de penis echt weggehaald werd? Of het tweede deel of je nog gevoel overhoud? :)

Volgende keer gewoon vragen! ;)
Nou.. Hoe dat precies in zijn werk gaat, zeg maar. Ik wist wel dat de penis er niet zomaar afgehakt werd maar niet hoe daar dan een vagina werd gemaakt. Ik zou niet eens weten hoe ik die vraag zou moeten formuleren zonder mezelf heel erg awkward te voelen. :@

quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 17:17 schreef wonderer het volgende:
Er zijn videos van op youtube :Y
Durf ik dat? Ik ben geen mietje maar operaties (inclusief bevallingen) kijken word ik toch een beetje eng van.
  donderdag 18 juli 2013 @ 17:42:03 #82
71919 wonderer
pi_129092555
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 17:25 schreef Messina het volgende:

[..]

Nou.. Hoe dat precies in zijn werk gaat, zeg maar. Ik wist wel dat de penis er niet zomaar afgehakt werd maar niet hoe daar dan een vagina werd gemaakt. Ik zou niet eens weten hoe ik die vraag zou moeten formuleren zonder mezelf heel erg awkward te voelen. :@

"Hoe gaat een vaginoplastiek in zijn werk" ;)
quote:
Durf ik dat? Ik ben geen mietje maar operaties (inclusief bevallingen) kijken word ik toch een beetje eng van.
Het is geen prettig gezicht, nee :')

Volgens mij zijn er ook wel tekeningen van de verschillende stappen. Maar ik zit op mijn werk dus ik ga niet voor je googelen, als je het niet erg vindt :')
pi_129092680
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 17:42 schreef wonderer het volgende:

Het is geen prettig gezicht, nee :')

Volgens mij zijn er ook wel tekeningen van de verschillende stappen. Maar ik zit op mijn werk dus ik ga niet voor je googelen, als je het niet erg vindt :')
Hihi, dat hoeft ook niet! Ik ga vanavond wel even heel voorzichtig op zoek :D
  donderdag 18 juli 2013 @ 18:10:30 #84
296917 Abby79
Being myself!
pi_129093582
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 17:25 schreef Messina het volgende:
Nou.. Hoe dat precies in zijn werk gaat, zeg maar. Ik wist wel dat de penis er niet zomaar afgehakt werd maar niet hoe daar dan een vagina werd gemaakt.
Dat zou ik nou juist een vrij normale vraag gevonden hebben in dit topic :).
pi_129095983
http://queereka.com/2012/(...)rans-women-part-two/

Nummer 9 kwam hier nog voorbij ...

[ Bericht 0% gewijzigd door Onderweg op 18-07-2013 19:45:00 ]
pi_129098080
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 17:44 schreef Messina het volgende:

[..]

Hihi, dat hoeft ook niet! Ik ga vanavond wel even heel voorzichtig op zoek :D
In de vaginaplatiek folder van het VU staat uitleg met wat schematische tekeningen: http://internet-extra.vum(...)k/Release/index.html Die tekeningen had de chirurg ook wel mogen gebruiken op die eerste voorlichtingsavond, in plaats van de bloederige foto's.
pi_129099060
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 20:44 schreef Fixers het volgende:

[..]

In de vaginaplatiek folder van het VU staat uitleg met wat schematische tekeningen: http://internet-extra.vum(...)k/Release/index.html Die tekeningen had de chirurg ook wel mogen gebruiken op die eerste voorlichtingsavond, in plaats van de bloederige foto's.
Ook als je geen last hebt van dat bloed, zijn die foto's gewoon onduidelijk. Ze hadden daar ook een biefstukje voor kunnen nemen ;)
pi_129099736
quote:
1s.gif Op donderdag 18 juli 2013 19:32 schreef Onderweg het volgende:
http://queereka.com/2012/(...)rans-women-part-two/

Nummer 9 kwam hier nog voorbij ...
Ik weet zeker dat als je de verkeerde onderdelen haat er inderdaad geen therapie is die je kan helpen.
Maar ik kan toevallig wel omgaan met dit lijf en heb geen dringende behoefte meer aan operatief bijstellen.
Ik ben wel heel blij dat mijn baarmoeder eruit is. (Vrouwenarts had dat nog nooit meegemaakt.)
Ik weet dat ik daardoor een uitzonderingspositie in neem, maar het is dus wel mogelijk om het in een verkeerd lichaam vol te houden. Maar het moet wel van jezelf uitkomen.

Ik ga me in elk geval ook niet omgekeerd op laten leggen dat ik mijn lichaam moet haten en alleen maar gelukkig kan zijn als ik me laat opereren.
pi_129100684
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 20:44 schreef Fixers het volgende:

[..]

Now I know! Maar nu heb ik een nieuwe vraag. Ik ga 'm gewoon stellen dan maar. :@
Doet dat dilateren zeer in het begin? Na vijf dagen al. :o

Kudos voor de folder, ik begreep zowaar alles.
Ik wist ook niet dat je moest stoppen met roken. Ik zie al dat ze dat voor een openhartoperatie vragen :')
  donderdag 18 juli 2013 @ 21:45:10 #90
296917 Abby79
Being myself!
pi_129100853
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 21:41 schreef Messina het volgende:
Now I know! Maar nu heb ik een nieuwe vraag. Ik ga 'm gewoon stellen dan maar. :@
Nog geen ervaring hier, maar daar ga ik wel van uit ja :P.
quote:
Kudos voor de folder, ik begreep zowaar alles.
Ik wist ook niet dat je moest stoppen met roken. Ik zie al dat ze dat voor een openhartoperatie vragen :')
Stoppen met roken moet voor alles in het ziekenhuis ongeveer ;). Ik krijg bij alle afdelingen en artsen waar ik kom altijd de vraag of ik rook. (Wat ik niet doe)
pi_129100921
quote:

[..]

Ik kon/mocht na 3 weken beginnen en dat deed geen pijn.
pi_129101142
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 21:22 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Ik ga me in elk geval ook niet omgekeerd op laten leggen dat ik mijn lichaam moet haten en alleen maar gelukkig kan zijn als ik me laat opereren.
Lijkt mij een verstandig uitgangspunt. Proportionaliteit als het ware. Zo min mogelijk om je doel te bereiken. Er zit heel veel variëteit in GD als geheel, dus 1 lijn trekken is iig onzin.
pi_129101738
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 21:45 schreef Abby79 het volgende:

[..]

Nog geen ervaring hier, maar daar ga ik wel van uit ja :P.

[..]

Stoppen met roken moet voor alles in het ziekenhuis ongeveer ;). Ik krijg bij alle afdelingen en artsen waar ik kom altijd de vraag of ik rook. (Wat ik niet doe)
Hopelijk toch stiekem geen pijn dan. :P

Ja, stoppen met roken moet altijd, maar volgens mij wordt een operatie je niet geweigerd als je rookt. Tenzij misschien nieuwe longen als je nog rookt bij longkanker. Dit is in de USA tenminste zo en zou me niets verbazen als dat overal zo was.
Maar in die folder staat echt dat ze je niet opereren als je toch hebt gerookt.

Goed dat je niet rookt trouwens. Ik ben recent gestopt en weet nu al niet meer waarom ik zo lang gerookt heb. Het is vies. Ongezond. Blabla. ;)

quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 21:46 schreef Onderweg het volgende:

[..]

Ik kon/mocht na 3 weken beginnen en dat deed geen pijn.
Na drie weken zal het een stuk beter genezen zijn allemaal :)
Al moet ik zeggen dat ik drie weken na mijn keizersnede nog flink last had van de wond. Niet te vergelijken natuurlijk, maar de enige operatie die ik ooit gehad heb en dus mijn enige "vergelijkingsmateriaal" wat betreft wonden.

Ik heb toch een sex change surgery gekeken. Wel wat bloed, maar valt op zich mee. Heb maar twee keer eventjes mijn oogjes toegeknepen.
Blij dat ik met dode mensen werk i.p.v. levende. :@
pi_129102286
Haha, dapper dat je het toch gedaan hebt ^O^

[ Bericht 55% gewijzigd door Onderweg op 19-07-2013 11:36:53 ]
pi_129102926
quote:

Ik heb in de wachtkamer Jos zelfs horen zeggen dat als na een urinetest toch blijkt da je nog rookt, je drie jaar op de zwarte lijst voor srs-operaties wordt gezet. Geen idee in hoeverre dat een loos dreigement is.
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 21:51 schreef Onderweg het volgende:

[..]

Lijkt mij een verstandig uitgangspunt. Proportionaliteit als het ware. Zo min mogelijk om je doel te bereiken. Er zit heel veel variëteit in GD als geheel, dus 1 lijn trekken is iig onzin.
Dat hebben ze bij het VU inmiddels ook door. Een orchidectomie is tegenwoordig ook een optie waarvoor je kan kiezen, terwijl dat vroeger niet werd gedaan. Er zijn een boel meer behandelopties dan 'alles' of 'niets'.

quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 22:03 schreef Messina het volgende:

Ik heb toch een sex change surgery gekeken. Wel wat bloed, maar valt op zich mee. Heb maar twee keer eventjes mijn oogjes toegeknepen.
Ik heb geen moeite met chirurgen tv, maar het idee dat ik daar op die tafel ga liggen moet ik nog aan wennen.
  vrijdag 19 juli 2013 @ 09:53:19 #96
296917 Abby79
Being myself!
pi_129113099
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 22:03 schreef Messina het volgende:
Goed dat je niet rookt trouwens. Ik ben recent gestopt en weet nu al niet meer waarom ik zo lang gerookt heb. Het is vies. Ongezond. Blabla. ;)
Ik ben nooit begonnen omdat m'n ouders m'n rijbewijs zouden betalen als ik niet zou roken en niet ieder weekend dronken thuis kwam :P. Heeft goed gewerkt dus, haha.
quote:
Dan zou het te laat zijn voor ons ;(.
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 22:25 schreef Fixers het volgende:
Ik heb geen moeite met chirurgen tv, maar het idee dat ik daar op die tafel ga liggen moet ik nog aan wennen.
Dat ja... ik wil voor mezelf nu eigenlijk wel een wat definitievere planning van het UZ, ik wil weten wanneer ik nu op die tafel moet (uh, mag :P). De schatting is nog steeds november, maar ik krijg pas eind augustus m'n echte datum... gief!
  vrijdag 19 juli 2013 @ 12:20:18 #97
71919 wonderer
pi_129117248
Ik had gister een bedrijfsfeestje en het hoofd van HR begon ineens te vragen over mijn legal name. Dus ik het standaardverhaal ophangen over friese namen etc. Toen zei ze iets over een F op mijn paspoort en of ik nou in Amerika of Nederland getrouwd was, en daarna werd het gesprek onderbroken, maar volgens mij snapt ze het nog steeds niet :')
pi_129118968
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 12:20 schreef wonderer het volgende:
Ik had gister een bedrijfsfeestje en het hoofd van HR begon ineens te vragen over mijn legal name. Dus ik het standaardverhaal ophangen over friese namen etc. Toen zei ze iets over een F op mijn paspoort en of ik nou in Amerika of Nederland getrouwd was, en daarna werd het gesprek onderbroken, maar volgens mij snapt ze het nog steeds niet :')
Oh, van die lastige momenten....
  vrijdag 19 juli 2013 @ 13:21:35 #99
71919 wonderer
pi_129119417
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 13:09 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Oh, van die lastige momenten....
Ik heb er op zich geen problemen mee om het toe te geven als er naar gevraagd wordt, maar er zaten meer mensen bij die het wat mij betreft niet per se hoefden te weten.

Maar ergens is het wel grappig. HR is de enige die het weet (kan weten, eigenlijk, aangezien ik niemand iets heb verteld verder), dus als ik merk dat anderen het ook weten, is het duidelijk waar het vandaan komt. Maar daar ben ik verder niet bang voor.
pi_129119563
Nee, maar het is knap lullig als je in gezelschap wordt uitgehoord over je verleden als tegenovergesteld geslacht.

Net zoiets als wanneer anderen in gezelschap dingen naar boven halen die je als kind stom hebt gedaan...
Terwijl je dat best zelf in geuren en kleuren kunt vertellen aan bepaalde personen
  vrijdag 19 juli 2013 @ 13:53:39 #101
71919 wonderer
pi_129120622
Ja, dat wel. Maar ze besefte ook wel dat het vertrouwelijk was, gelukkig. Ben wel benieuwd of ze er nog op terug gaat komen.

In ieder geval heb ik weer een scene voor mijn autobio waar ik mee bezig ben ;)
pi_129121041
Inderdaad! Wat leuk dat je een boek over jezelf gaat schrijven. Is lastiger dan fictie, of makkelijker?

Zeg, wat is jullie indruk van het homoseksualiteit gehalte onder de transgenderpersonen?
Ik krijg het idee dat je die meer vindt onder de FtM dan MtF, maar geen idee of die indruk klopt.

(Ik ben door een kennis op een LGBT forum gaan lurken, zodoende... )
pi_129121317
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 22:25 schreef Fixers het volgende:

[..]

Ik heb in de wachtkamer Jos zelfs horen zeggen dat als na een urinetest toch blijkt da je nog rookt, je drie jaar op de zwarte lijst voor srs-operaties wordt gezet. Geen idee in hoeverre dat een loos dreigement is.

[..]
Dat staat dus ook in die folder. Wel een goede reden om te stoppen.
quote:
Dat is heel normaal :D Zelfs als je een operatie dolgraag wilt is de operatie zelf nog geen feest ;)

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 09:53 schreef Abby79 het volgende:

Dan zou het te laat zijn voor ons ;(.
Nooooooooooooooooes, zo bedoelde ik het niet, muts :P And you know it! :D
  vrijdag 19 juli 2013 @ 14:19:42 #104
71919 wonderer
pi_129121490
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 14:05 schreef Alentejana het volgende:
Inderdaad! Wat leuk dat je een boek over jezelf gaat schrijven. Is lastiger dan fictie, of makkelijker?

Zeg, wat is jullie indruk van het homoseksualiteit gehalte onder de transgenderpersonen?
Ik krijg het idee dat je die meer vindt onder de FtM dan MtF, maar geen idee of die indruk klopt.

Het is bijna helemaal fictie, met hier en daar iets dat ik zelf heb meegemaakt, dus ik vind het niet lastiger of minder lastiger. Het zwakke punt (hoe bouw je een goed verhaal op) is misschien net iets zwakker als je per se wilt dat alles op waarheid moet berusten, maar sinds ik dat heb losgelaten, gaat het een stuk beter. Soms heb ik wel "dit moet er per se in, want dat illustreert dit of dat goed' en dan een manier vinden waarop het past... ja, da's lastig ;)

Ik vond het in de VS moeilijk om andere homo's te vinden, maar in Nederland lijkt dat een stuk makkelijker.
pi_129121823
Grappig, dat laatste, want ik lurk dus op een Amerikaans LGBT forum (maar met gebruikers over de hele wereld)
Wellicht komen ze er alleen voor uit op zo´n forum en niet in real life ofzo?

Ah, je geeft jezelf flink de vrijheid, wat schrijven betreft. Ik ben benieuwd.

Ik schreef stripverhalen en korte verhalen, is weer een ander soort schrijven omdat je niet echt veel achtergrond of lagen kunt maken.

Schrijf je zo te hooi en te gras stukjes die de te binnen schieten en las je dat dan in een goed verhaal?

Ik ben trouwens net een biografie an het lezen waar ik me groen en geel aan erger.
Dat is dan weer het nadeel als je zelf schrijft, je wordt zo kritisch, he. Je ziet hoe het anders had gekund.

[ Bericht 0% gewijzigd door Alentejana op 19-07-2013 15:04:11 ]
  vrijdag 19 juli 2013 @ 14:56:30 #106
71919 wonderer
pi_129122781
Het is ook alweer een poosje geleden dat ik probeerde ze te vinden, misschien is het inmiddels al wat meer geaccepteerd om uit de kast te komen.

Ik heb wel een duidelijk plan in mijn hoofd, ik wil post-transitie laten zien, want m.i. zijn daar nog niet zo veel boeken over, het is altijd begin tot halverwege, of misschien eindigt het met de operatie, maar ik wil juist focussen op daarna, hoe bouw je een nieuw leven op. Mijn verhuizing van/naar Amerika speelt trouwens een nog grotere rol.
  vrijdag 19 juli 2013 @ 15:12:18 #107
296917 Abby79
Being myself!
pi_129123390
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 14:14 schreef Messina het volgende:
Nooooooooooooooooes, zo bedoelde ik het niet, muts :P And you know it! :D
:* Was ook maar een grapje inderdaad :P

Wel toevallig trouwens, ik ben ook mijn verhaal in een boekvorm aan het omzetten. Ik ga eind augustus meedoen met een zomerweek bij een boekbinderij waar ik mijn geschiedenis tot nu toe (mbt tot het traject) in uitschrijf :). En er blijft nog wat ruimte over voor de komende tijd ;).
pi_129123516
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 14:56 schreef wonderer het volgende:
Het is ook alweer een poosje geleden dat ik probeerde ze te vinden, misschien is het inmiddels al wat meer geaccepteerd om uit de kast te komen.

Ik heb wel een duidelijk plan in mijn hoofd, ik wil post-transitie laten zien, want m.i. zijn daar nog niet zo veel boeken over, het is altijd begin tot halverwege, of misschien eindigt het met de operatie, maar ik wil juist focussen op daarna, hoe bouw je een nieuw leven op. Mijn verhuizing van/naar Amerika speelt trouwens een nog grotere rol.
Ik heb ook het idee dat er meer boeken zijn over de weg erheen, de worsteling, dan het leven erna. Lijkt me in elk geval inspirerend!

Nu je het zegt, heel veel op dat forum zitten flink in de kast. Open homo zijn is denk ik gewoon nog steeds op veel plekken een probleem.
  vrijdag 19 juli 2013 @ 15:18:34 #109
296917 Abby79
Being myself!
pi_129123559
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 15:16 schreef Alentejana het volgende:
Nu je het zegt, heel veel op dat forum zitten flink in de kast. Open homo zijn is denk ik gewoon nog steeds op veel plekken een probleem.
Helaas is het op veel plekken ook nodig.... ;( Blij dat ik hier woon :Y.
pi_129124025
@Wonderer: Tof idee! ^O^ Ik heb ook de indruk dat alles vooral over de aanloop en transitie zelf gaat. Daarna verstomt het.
pi_129125185
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 15:18 schreef Abby79 het volgende:

[..]

Helaas is het op veel plekken ook nodig.... ;( Blij dat ik hier woon :Y.
Ja, kan me voorstellen. Hoewel Nederland langzaam aan minder homo tolerant lijkt te worden door de vele importculturen.
Maar die indruk krijg ik door de berichtgeving, ik weet niet wat het is om in Nederland te leven.

Ik wilde nog even een paar fotootjes delen van vroeger in het kader van "if it quacks like a duck...."

Dat korte broekje van mijn neefje waar ik inmiddels al bijna uitknapte:

Nog steeds zonder bovenstukje op een leeftijd waar dat eigenlijk niet meer kon en de term "topless" nog niet bestond. Aan de andere kant van mijn moeder zit mijn neef. Ik heb hem even van de foto geknipt.
Ik was erg close met die neef en hij heeft me nooit als meisje gezien. We speelde meestal legertje en hij riep altijd "komop, mannen" al was ik de enige "man". Ik heb veel foto´s waar we samen op staan.

Mijn haar heb ik verschillende keren kort gehad en weerlaten groeien, daar kon ik nou weer niet echt mee zitten. Vind nog niet dat haarlengte iets te maken heeft met gender of orientatie.

edit:Eigenlijk had ik het wel makkelijk met mijn moeder. Ik kon gewoon mezelf zijn. Ik ben niet echt gevormd naar een meisjes mal... Misschien dat ik daarom ook minder moeite heb met mijn lijf?

[ Bericht 2% gewijzigd door Alentejana op 19-07-2013 16:13:26 ]
  vrijdag 19 juli 2013 @ 16:38:36 #112
71919 wonderer
pi_129126537
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 15:34 schreef Fixers het volgende:
@Wonderer: Tof idee! ^O^ Ik heb ook de indruk dat alles vooral over de aanloop en transitie zelf gaat. Daarna verstomt het.
Ik doe met terugblikken en een paar mensen die het naadje van de kous willen weten van de hoofdpersoon natuurlijk wel een boekje open over het proces, maar daar ligt niet de nadruk op.
  vrijdag 19 juli 2013 @ 16:41:11 #113
71919 wonderer
pi_129126622
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 16:05 schreef Alentejana het volgende:

Mijn haar heb ik verschillende keren kort gehad en weerlaten groeien, daar kon ik nou weer niet echt mee zitten. Vind nog niet dat haarlengte iets te maken heeft met gender of orientatie.

edit:Eigenlijk had ik het wel makkelijk met mijn moeder. Ik kon gewoon mezelf zijn. Ik ben niet echt gevormd naar een meisjes mal... Misschien dat ik daarom ook minder moeite heb met mijn lijf?
Ik heb ook een poos lang haar gehad, en mijn moeder was zelf een tomboy dus ik had ook die druk niet. Uiteindelijk kon ik het gewoon niet aan dat "men" me niet als man zag, en een mannenlichaam past beter bij me (ik heb mijn bouw mee, het had gewoon zo moeten zijn ;)). Maar ik herken heel erg wat jij zegt.
pi_129126632
Leuk Wonderer! Laat het ons wel weten wanneer het uit is!
Ik loop nu maar rond in mijn hesje en korte broek, het is te warm. /care aan wat medebewoners :')
zo zag ik er vroeger uit

Het lijkt net een ander persoon, ik herken me er echt totaal niet in haha
  vrijdag 19 juli 2013 @ 16:42:52 #115
71919 wonderer
pi_129126689
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 16:41 schreef Nezhi het volgende:
Leuk Wonderer! Laat het ons wel weten wanneer het uit is!

Ik loop nu maar rond in mijn hesje en korte broek, het is te warm. /care aan wat medebewoners :')
zo zag ik er vroeger uit

[ afbeelding ]

Het lijkt net een ander persoon, ik herken me er echt totaal niet in haha
Als ik al een uitgever vind, moet het eerst nog af :') Maar natuurlijk.

Intussen moeten jullie de Viva van week 33 even in de gaten houden, weet ik uit betrouwbare bron ;)

En ik weet niet hoe je er nu uitziet, maar het zal ongetwijfeld erg anders zijn. Heb je nog commentaar op je kledingkeuze?
pi_129126765
Nah ws zijn de rare blikken alleen omdat die riekt van de zweet van vandaag hahaha
pi_129128565
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 16:41 schreef wonderer het volgende:

[..]
Uiteindelijk kon ik het gewoon niet aan dat "men" me niet als man zag, en een mannenlichaam past beter bij me (ik heb mijn bouw mee, het had gewoon zo moeten zijn ;)).
Daar ben ik heel ambivalent in geweest, in hoe ik gezien wilde worden. Ik vond het op een gegeven moment aan de ene kant wel leuk om als exentriek meisje uit te gaan en zo aandacht te krijgen. Er zijn in die tijd ook nog veel foto´s genomen puur om wat ik aan had. Ik was over de top, je zou achteraf kunnen zeggen dat ik meer een dragqueen was.(Gaat ineens een lampje branden bij me.)
Voor mij was het entertainment, de vrouw uithangen.
Verder werd ik in het dagelijkse leven vaak gewoon als jonge man aangezien, hoewel vrienden me wel weer als vrouw behandelden.
In mij eerste relatie, ik was toen 27, was niet mijn manlijke innerlijk, maar seks (het gebrek daaraan) een ruzie punt. Ik zocht veel meer een maatje, iemand om tegen aan te kruipen en leuke dingen mee te doen.
Hij was ook nog eens alcoholist en werd uiteindelijk zo idioot dat het niet meer uit te houden was.
(Overigens is hij nu met een androgene vrouw waarvan we beide in het begin ons afvroegen of het nu een man of een vrouw was. )
Daarna ben ik naar Portugal gegaan en hier heb ik nog wat geprobeerd met een bloedmooie gozer die 11 jaar jonger was dan ik (ik was toen 38), die mij helemaal zag zitten, maar die bleek ook best gestoord. Nog geprobeerd om te helpen, maar dat ging ten koste van mijn eigen geluk, want hij mishandelde me. Nu was de vrouw in die tijd nog niet beschermd volgens de wet, mannen mochten hun vrouwen ongestraft mishandelen , verkrachten en vermoorden, nasleep van Salazar regime, dus politie bellen had geen zin. In 2002 kwam er eindelijk verandering in en toen ben ik aan de slag gegaan om hem er uit te werken. Dat ging lastiger dan het klinkt, hij dreigde me te vermoorden en hij is wel een type dat het ook echt doet, dus ik moest het zo draaien dat hij in zag dat het beter was voor hem. Ik heb uiteindelijk de politie er buiten kunnen laten en ben naar een andere streek verhuisd.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik een korte periode seks met hem wel okee vond, maar meer uit homo oogpunt. Hij was jong en mooi en had een flinke pik en ik vond het niet erg om daar mee te spelen en mocht ook wel wat met zijn poepgaatje (tmi?).
(Hij had trouwens ook het mooiste kontje dat ik ooit aan een vent heb gezien :9 )

Daarna eigenlijk nooit meer wat gewild. Ik kijk wel naar leuke jonge mannen. Ze blijven mooi om te zien. Maar ik word er niet warm of koud van.

Maar zo langzamerhand ben ik er aan gewend geraakt om al "het vrouwtje" of "vrouw" gezien te worden, maar wat ik zeg, ik ben wel het soort dat met balen sjouwt en wijdbeens loopt, en dat vinden ze hier normaal. Dat helpt ook wel.
Ik ga hier niet uit, maar mocht dat ooit nog gebeuren ( Tina Turner tribute op komst in de buurt, wel aanlokkelijk), dan doe ik dat wel als man denk ik. Ergens wil ik ook wel graag nieuwe vrienden die me als mezelf kennen.
Je ziet, nog steeds een beetje ambivalent, maar ik ondervind niet echt psychische druk/problemen door mijn vrouwenlichaam.
Maar ik snap wél goed dat iemand er niet meer tegenkan.
pi_129131699
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 14:56 schreef wonderer het volgende:.
Mijn verhuizing van/naar Amerika speelt trouwens een nog grotere rol.
Was dat voor, na, of tijdens?
  vrijdag 19 juli 2013 @ 19:55:18 #119
71919 wonderer
pi_129131843
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 19:50 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Was dat voor, na, of tijdens?
Ik ben voor mijn transitie daarheen verhuisd en "na" (als in, ik ben nog niet echt klaar maar ik zit nog op hetzelfde niveau als toen) weer terug naar Europa.
  vrijdag 19 juli 2013 @ 19:57:53 #120
71919 wonderer
pi_129131909
Heftig verhaal trouwens, meer door je partners dan door je GID (zou je het zo wel noemen?). Ik had niet beseft dat je een stukje ouder was, dacht begin twintig of zo ;) Ik kan me dan wel beter een beeld vormen bij hoe je jezelf beschrijft, dat het gewenning is.

Als het magisch kon, in een nacht een mannenlichaam, zou je het dan wel willen? Of is die drang echt niet zo groot?
pi_129134174
Als ik morgen als man wakker zou worden zou ik daar wel blij mee zijn, maar of ik dan gelukkiger zal zijn of er iets zou veranderen, weet ik niet. Zal ik eens over na moeten denken.

Weet je, mijn moeder en mijn zus zijn altijd maar aan het denken. Wat ze beter hadden kunnen doen, wat ze anderen vinden, wat anderen doen, wat anderen zouden moeten...
Ik heb gewoon een leeg hoofd. Je kunt mij elk moment van de dag vragen "waar denk je aan" en de kans dat je "niets" krijgt is dan heel groot.
Dat kunnen mensen niet begrijpen.
Ik kan er niks aan doen, wellicht heb ik gewoon een heel lui brein dat gewoon geen energie verspilt aan dingen waar ik geen invloed op heb of dingen die ik toch niet kan veranderen.
Scheelt een hoop stress.
Dat is mijn aard. Dat helpt natuurlijk ook wel.

En ja, het "disordert" :P me niet zo...Er is geen zeker geen sprake van stress etc wat met een disorder gepaard gaat.
Dus nee, ik kan niets met die term,GID.

Begin twintig? :D Ik ben al in de 50...

Maar toch, ik zal niet gek opkijken als ik over een paar jaar toch alsnog in elk geval mijn borsten weg laat halen, hoor.
Ik ben nooit zo stellig, ik weet dat meningen en gevoelens kunnen veranderen naar mate de evaringen die je opdoet.

Ik heb trouwens manlijke beharing, donshaar in mijn gezicht (al ik ga scheren weet ik zeker dat het zichtbaarder stugge stoppels worden), haren op mijn borst en een treasure trail...
Als ik platter was kon ik topless zo als man door. Maar ja, van die rare hangtieten. -O-

Sorry voor de lange epistels, maar dit is eigenlijk de eerste keer dat ik er gewoon over kan praten.
  vrijdag 19 juli 2013 @ 21:18:38 #122
296917 Abby79
Being myself!
pi_129134722
Je hoeft je daar echt niet voor te verontschuldigen hoor :).
(Oh, en ik dacht na je eerste posts ook dat je een heel stuk jonger was, geen idee waarom eigenlijk :))

Het lijkt me trouwens wel heel vreemd er 50 jaar niet over gepraat te hebben... dat was mij nooit gelukt, haha.
  vrijdag 19 juli 2013 @ 21:36:48 #123
71919 wonderer
pi_129135658
Ik snap dat wel, niet piekeren over dingen die je toch niet kunt veranderen. Maar helder verhaal! En praat vooral verder, is goed voor je ;)
  vrijdag 19 juli 2013 @ 22:10:01 #124
107792 Hexley
the Platypus
pi_129137129
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 14:05 schreef Alentejana het volgende:

Nou zelf heb ik het idee dat in Nederland, het labeltje exclusief androseksueel bij MtF's het minste voorkomt. Al denk ik dat het jouw in de buurt het tegenovergestelde is, Portugal is niet te vergelijken met Nederland maar wel aardig met Spanje. In verschillende Spaanse onderzoeken zie je dat hetero er flink boven uitsteek 76% tot zelfs 90+%, goed dat laatste was wel een onderzoek onder prostituees.

Het ontbreken van een sociaal vangnet, dus het risico dat op een gegeven moment de opties criminaliteit of prostitutie de enige zijn, zou wel eens de oorzaak kunnen zijn. De laatste dat ik iets over gedetineerden (in Spanje) gezien heb, zaten er dik over de honderd MtF's (rond de 130 dacht ik) in de gevangenis en geen enkele FtM. Ze hebben er zelfs regels voor, al hebben ze die ook voor de (reguliere) zorg,...

Conclusie is dat de wereld niet overal op de zelfde manier draait,... ;)
pi_129163646
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 22:10 schreef Hexley het volgende:

[..]

Ik moet jouw posts altijd een paar keer lezen ;)

Bedoel je nu, dat seksuele voorkeur te beînvloeden is door culturele aspecten? En daarnaast, dat als je als transvrouw (noodgedwongen, of niet) prostituee bent, je seksele voorkeur verandert als deze niet overeenkomt met de sekse van je klantenkring?
pi_129164565
Gek idee dat ik een half jaar geleden nog nadacht over een phalloplastiek. Nu mijn genitaliën zo zijn veranderd door de hormonen (waar ik ontzettend blij mee ben) moet ik er echt niet meer aan denken.
  zaterdag 20 juli 2013 @ 20:54:59 #127
71919 wonderer
pi_129165632
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 19:58 schreef Onderweg het volgende:

[..]

Bedoel je nu, dat seksuele voorkeur te beînvloeden is door culturele aspecten? En daarnaast, dat als je als transvrouw (noodgedwongen, of niet) prostituee bent, je seksele voorkeur verandert als deze niet overeenkomt met de sekse van je klantenkring?
Ik denk eerder dat er in bepaalde culturen gewoon minder mensen voor uitkomen. En het houdt soms ook wel eens mensen tegen om in transitie te gaan, omdat ze voor de wereld hetero zijn en of bang zijn dat ze nooit een relatie zullen krijgen, of ze denken dat ze niet echt trans zijn, dus gaan ze niet in transitie. En zijn er dus schijnbaar minder homoseksuele (m/v) transen.
  zaterdag 20 juli 2013 @ 23:04:44 #128
107792 Hexley
the Platypus
pi_129171122
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 19:58 schreef Onderweg het volgende:

[..]

Ik weet het, ben goed in kromme teksten en het vergeten van woorden of dat ze er in de verkeerde volgorde staan,... :')

Ik bedoelde dat de angst bij mensen om in de prostitutie te komen of de criminaliteit in te moeten, wel eens een reden zou kunnen zijn. Al is dat van Wonderer ook best aannemelijk.
pi_129175991
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 23:04 schreef Hexley het volgende:

[..]

Ik weet het, ben goed in kromme teksten en het vergeten van woorden of dat ze er in de verkeerde volgorde staan,... :')

Ik bedoelde dat de angst bij mensen om in de prostitutie te komen of de criminaliteit in te moeten, wel eens een reden zou kunnen zijn. Al is dat van Wonderer ook best aannemelijk.
Ok, maar bij beide mogelijkheden (Wonderer en jij) praten wij dus niet over de werkelijke seksuele voorkeur (als in, wat de voorkeur is bij vrije keuze om het gevoel te volgen) maar over een sociaal wenselijk standpunt?
  zondag 21 juli 2013 @ 01:23:11 #130
71919 wonderer
pi_129176871
quote:
1s.gif Op zondag 21 juli 2013 00:56 schreef Onderweg het volgende:

[..]

Ok, maar bij beide mogelijkheden (Wonderer en jij) praten wij dus niet over de werkelijke seksuele voorkeur (als in, wat de voorkeur is bij vrije keuze om het gevoel te volgen) maar over een sociaal wenselijk standpunt?
Yup.

Tenminste, het kan door interne struggles best zo zijn dat iemand zijn seksuele geaardheid niet (her)kent, dus dan kan het lijken alsof je iets anders bent.
  zondag 21 juli 2013 @ 07:07:49 #131
107792 Hexley
the Platypus
pi_129179705
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 01:23 schreef wonderer het volgende:

Tenminste, het kan door interne struggles best zo zijn dat iemand zijn seksuele geaardheid niet (her)kent, dus dan kan het lijken alsof je iets anders bent.
Dat kan natuurlijk voorkomen, maar vermoedelijk zal een deel gewoon leven zo als "de maatschappij" het verwacht. Dus een huisje, boompje, beestje kinderen en zo leventje. Waar je ook rekening mee moet houden is dat die groep, niet of amper bij die onderzoeken betrokken is. Al is dit alles wel een reden zoeken, misschien is het gewoon zo en is er helemaal geen reden,... :)
pi_129180593
Kortom, internationaal fora afgaan en turven geeft eigenlijk wellicht toch een beter beeld?
Anoniem zijn mensen gewoon eerlijk en helemaal op LGBT fora komen ze makkelijk uit voor hun voorkeuren.

Ik weet hier in Portugal ook alleen maar van hoertjes, maar het probleem is dat je niet weet wat ze in hun vrije tijd doen en wat dus hun echte voorkeur is...
Overigens is er een enorm aantal she-males onder hen, opereren -dat pas sinds 2011 mogelijk is- doen ze niet zo snel, wel hormonen voor borstgroei.
Ze richten zich toch voornamelijk op blow- en hand jobs en hoeven gewoonlijk niet eens uit de kleren.

Ik zal vandaag eens een poll in elkaar zetten op een portugees LGBT forum, kijken wat daar uit komt.

[ Bericht 8% gewijzigd door Alentejana op 21-07-2013 10:15:41 ]
pi_129180958
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 20:29 schreef robinpunt het volgende:
Gek idee dat ik een half jaar geleden nog nadacht over een phalloplastiek. Nu mijn genitaliën zo zijn veranderd door de hormonen (waar ik ontzettend blij mee ben) moet ik er echt niet meer aan denken.
Wat moet ik me daar bij voorstellen, iets dat al redelijk lijkt op het natuurlijke van een man?
pi_129182009
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 10:27 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Wat moet ik me daar bij voorstellen, iets dat al redelijk lijkt op het natuurlijke van een man?
Nou ja, ik ben een man, maar goed. Qua geheel lijkt het niet op dat van een bioman want ik heb natuurlijk geen ballen enzo die eraan groeien en hij is klein. Ik begrijp heel goed dat er mannen zijn die de phalloplastiek ondergaan zodat ze op het eerste gezicht niet te onderscheiden zijn van de bioman en ermee kunnen penetreren e.d. Het is maar net waar je behoefte ligt, denk ik. Ik vind het bijvoorbeeld veel belangrijker dat ik zelf een erectie kan krijgen. Ik zou dit echt niet willen ruilen voor iets wat groter is maar kunstmatig.
pi_129182989
Sorry, ik ben nog niet gewend aan bepaalde termen die specifiek in de transwereld worden gebruikt en zal dus regelmatig de verkeerde gebruiken. Daarvoor bij voorbaat excuus, ik zal proberen aan te passen. Maar je begreep in elk geval wat ik bedoelde.

Ik denk ook dat het uitmaakt in hoeverre je je publiekelijk gaat vertonen.
Als je sporten je moet met andere mannen onder de douche kan ik me voorstellen dat je meer belang hecht aan phalloplasiek, hoewel er ook bio mannen zijn die zeer weinig zichtbaar hebben in hun schaamhaar. Helemaal als ze ook nog eens dik zijn. En zich daar verder niet druk om maken (en waarom zou je?)

Ik heb dus een beetje rondgezocht, maar kan geen foto´s vinden van hoe eigen genitaliën er uit zien na hormoonbehandeling. Vandaar dat ik het vroeg.

Maar nu komt bij de volgende vraag op: heb jij een packer voor het aanzicht in je kleding, of vind je dat ook niet belangrijk?

Ook voor de andere FtM´s.
pi_129183770
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 12:25 schreef Alentejana het volgende:
Maar nu komt bij de volgende vraag op: heb jij een packer voor het aanzicht in je kleding, of vind je dat ook niet belangrijk?
Ik bedoelde niet dat ik iets niet belangrijk vind, ik zou er ook graag normaal uit willen zien onder de douche, maar ik moet nou eenmaal kiezen. Ik draag wel een packer, wij zijn onafscheidelijk O+
pi_129184029
Okee.
pi_129189842
Nu heb ik eens na zitten denken (het gebeurt wel eens, jaja) en ik ben het eigenlijk helemaal niet eens met de termen die ze geven voor het feit dat je in een verkeerd lichaam zit. Want nu doen ze net of het tussen je oren zit. Dat doen ze ook niet als je geboren wordt met ambivalente genitaliën of met een dubbel setje of een verborgen teelbal of eierstok. Dan is het ineens heel gewoon dat je een probleem kunt hebben met het door je ouders gekozen geslacht dat ze je dan maar aanmeten.

Nu geloof ik in reincarnatie en dan denk ik weer verder en denk ik "is je ziel dan manlijk of vrouwelijk" en waarom kies je dan het verkeerde lichaam om in geboren te worden, of doe je dat voordat het geslacht van de baby gevormd is naar manlijk of vrouwelijk?
Maakt het uit hoeveel je ervaring je hebt als ziel hoe gelukkig je bent in je lichaam als of niet "het goede"?

Ai, daar kan ik dan echt een knoop van in mijn hersenen krijgen :+
* Duikt maar weer eens in reincarnatie om te zien hoe het werkt.*
  zondag 21 juli 2013 @ 17:34:01 #139
71919 wonderer
pi_129190335
Wat het medische aspect betreft zit het (in ieder geval, dat is de consensus op dit moment) tussen je oren. Je brein zit immers tussen je oren.

Als je een intel moederbord in een Apple-behuizing frut, is het dan een apple computer of een intelcomputer?

En ik weet niet veel van reincarnatie, maar er staat me iets bij van "leren"... als je erin gelooft, kan het dan niet zo zijn dat de ziel dit expres heeft uitgekozen om iets te leren?
pi_129191733
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 17:14 schreef Alentejana het volgende:
Nu heb ik eens na zitten denken (het gebeurt wel eens, jaja) en ik ben het eigenlijk helemaal niet eens met de termen die ze geven voor het feit dat je in een verkeerd lichaam zit. Want nu doen ze net of het tussen je oren zit. Dat doen ze ook niet als je geboren wordt met ambivalente genitaliën of met een dubbel setje of een verborgen teelbal of eierstok. Dan is het ineens heel gewoon dat je een probleem kunt hebben met het door je ouders gekozen geslacht dat ze je dan maar aanmeten.
Hahaha, ik vind de benaming 'verkeerd lichaam' nog het allerergst van alle termen. Ik begrijp wel waarom mensen het zeggen want je lichaam heeft zich de 'verkeerde' kant op ontwikkeld dus het is in zekere zin verkeerd. Maar toch.
pi_129192873
Wat zou jij dan zeggen in niet wetenschappelijke termen, het lichaam met tegenovergestelde geslacht?
  zondag 21 juli 2013 @ 19:21:58 #142
296917 Abby79
Being myself!
pi_129193012
Een lichaam met tegenovergesteld geslacht, dat is toch gewoon een verkeerd lichaam? :P

Ik zou zo ook niet weten hoe het anders te noemen :).
  zondag 21 juli 2013 @ 19:29:04 #143
71919 wonderer
pi_129193245
Het is niet verkeerd als in het tegenovergestelde van goed, maar van correct. Als in, het lichaam dat correct is voor jouw gender.

Denk ik.

Voor algemeen taalgebruik, om snel te communiceren wat je bedoelt, vind ik het wel een ok woord.
pi_129193718
Ja, zo zag ik het wel tenminste.
pi_129193853
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 17:34 schreef wonderer het volgende:

En ik weet niet veel van reincarnatie, maar er staat me iets bij van "leren"... als je erin gelooft, kan het dan niet zo zijn dat de ziel dit expres heeft uitgekozen om iets te leren?
Ja dat klinkt wel aannemelijk, en je andere uitleg is ook wel duidelijk.
  zondag 21 juli 2013 @ 20:02:22 #146
107792 Hexley
the Platypus
pi_129194301
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 09:58 schreef Alentejana het volgende:
Ik zal vandaag eens een poll in elkaar zetten op een portugees LGBT forum, kijken wat daar uit komt.
De betrouwbaarheid van fora lijkt me ook niet zo heel erg hoog. Nou heb ik eventjes op een forum gezocht en ook wat gevonden. Je kunt alleen naar het resultaat kijken wat drie keer hetero, zes keer bi en elf keer les is. Het is alleen geen poll, het zijn gewoon posts en daar in posten ze ook een waarom. Ongeveer de helft komt met de nadelen van een man en dan vooral dat het egotrippers zijn. Die hebben het niet eens over dat ze wel of niet aangetrokken voelen. Veel willen er ook niets met transvrouwen om de simpele reden dat ze te problematisch zijn. Volgens mij is dat meer shoppen op wat makkelijker is,....

Ik weet ook wel een forum, waar de meerderheid toch meer in ouderwetse opvattingen geloofd en vrij negatief is over lesbo's en het hebben van kinderen. Wat het resultaat van een poll daar zou zijn, is natuurlijk wel te voorspellen toch?

Het getalletje 76% (2011) komt uit een anoniem internet onderzoekje door de faculteit psychologie te Malaga. Dat laatste kan wel eens de reden zijn, dat er slechts 153 personen aan mee hebben gedaan.

Anonimiteit betekent niet dat men ook overal open over praat. Op de meeste Spaanse forum's zie je weinig over prostitutie, dat is een beetje een taboe. Net als waar je bijvoorbeeld een privé arts kunt vinden, die zonder psycholoog gewoon hormonen voorschrijft. En dat in een land dat waar een grote groep pro depathologisering is.

Maar met het onderwerp heb ik het wel een beetje gehad hoor, dus ik laat het hierbij,... ;)
pi_129194754
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 20:02 schreef Hexley het volgende:
Anonimiteit betekent niet dat men ook overal open over praat.
Nee, maar meestal wel dat men op een LGBT forum uit komt voor waar ze op vallen. In elk geval eerder dan irl.
pi_129203497
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 19:21 schreef Abby79 het volgende:
Een lichaam met tegenovergesteld geslacht, dat is toch gewoon een verkeerd lichaam? :P

Ik zou zo ook niet weten hoe het anders te noemen :).
Nee, het verkeerde geslacht. Dan is toch niet gelijk je hele lichaam verkeerd?
  zondag 21 juli 2013 @ 23:31:05 #149
71919 wonderer
pi_129204134
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 23:16 schreef robinpunt het volgende:

[..]

Nee, het verkeerde geslacht. Dan is toch niet gelijk je hele lichaam verkeerd?
Maar het gaat toch niet alleen om de genitalien? Bij mij niet tenminste.
pi_129210962
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 23:31 schreef wonderer het volgende:

[..]

Maar het gaat toch niet alleen om de genitalien? Bij mij niet tenminste.
Nee, maar geslacht gaat ook niet alleen over genitaliën. Ik denk dat veel transgenders de benaming zelf ook gebruiken omdat het makkelijk is, iedereen weet wat je bedoelt. Maar of mijn lichaam zich in de baarmoeder nou in mannelijke of vrouwelijke richting heeft ontwikkeld, het is hetzelfde lichaam. Daarom vind ik de benaming 'verkeerd lichaam' of 'geboren in het verkeerde lichaam' onjuist. Maar dat is niet de enige reden.

Geboren zijn in het verkeerde lichaam, of een verkeerd lichaam hebben, wordt direct geassocieerd met transseksualiteit. Daarmee wordt dus gesuggereerd dat alle andere mensen een juist/goed lichaam hebben, alleen transseksuelen niet. Terwijl heel veel mensen ontevreden zijn over (delen van) hun lichaam en er van alles aan laten veranderen.

Daarnaast komt het nogal hard over, vind ik. Ik praat niet zoveel over mijn transseksualiteit maar als het gebeurde heb ik meerdere keren meegemaakt dat iemand zei 'oh, je bent dus geboren in het verkeerde lichaam'. Mijn hele lichaam hoeft niet direct als 'verkeerd' bestempeld te worden. Ja, leven in een lichaam van het andere geslacht wordt op den duur ondragelijk, althans zo ervaar ik het, maar ik ben ook gehecht aan mijn lichaam. Ik zie kenmerken van mijn ouders erin, ik ben ermee op mooie plekken geweest, enz. Liever was ik gewoon direct mannelijke versie van mezelf geweest, niet een compleet ander lichaam.

Er zijn nodig steeds mensen die twijfelen of transseksualiteit echt is, we zien ze hier in het topic ook wel eens. Het enige prettige aan 'geboren in het verkeerde lichaam' is dat het iets slachtofferigs heeft: je bent ermee geboren dus je kunt er niets aan doen. Maar omdat het verder zo'n stompzinnige term is betwijfel ik dat mensen die de term gebruiken, dat er ook echt mee bedoelen.

Ik spreek in het dagelijks leven trouwens niet uit dat ik het een stompzinnige benaming vind; ik wil het niet moeilijk maken voor mensen die hun best doen om begrip te tonen.
  maandag 22 juli 2013 @ 08:53:37 #151
296917 Abby79
Being myself!
pi_129211530
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 07:38 schreef robinpunt het volgende:

[..]
Ik snap je punt, maar ben het er niet mee eens :). Ik vind mijn lichaam al verkeerd omdat die stomme Eilandjes van Langerhans in mijn alvleesklier bij mij niet werken/vernietigd worden. Dat is maar een ontzettend klein onderdeel van mijn lichaam, nog vele malen kleiner dan geslachtskenmerken, maar het is naar mijn gevoel wel iets wat mijn lichaam verkeerd maakt. Dat wil bij mij niet meteen zeggen dat alles verkeerd is.
pi_129211906
Maar dan zou iemand met een hartafwijking of weet ik veel wat, ook kunnen spreken van een verkeerd lichaam. Dan is het afhankelijk van een medisch mankement en niet enkel van een transseksuele conditie. Maar als je zegt 'verkeerd lichaam', denkt men 'transseksueel' ipv dat men zich afvraagt welk medisch mankement het lichaam tot een verkeer lichaam maakt.
pi_129212001
Ik geloof niet dat mensen achterliggende bedoelingen hebben als ze het woord verkeerde lichaam gebruiken, en ik zou ook niet zo diep gaan om het te ontleden tot het feit dat je idd het bedoelde lichaam hebt, maar met de verkeerde geslachtsdelen.
Als je de verkeerde weg heb genomen, bedoel je ook iet dat er iets mis is met die straten waar je door bent gegaan.
Als je koekjes van het verkeerde merk (anders dan je op je lijstje had) hebt gehaald, bedoel je ook niet dat er iets mis is met die koekjes.
Ik zie het niet als negatief. Het "goede" was alleen effectiever geweest, het wat je had gewild, het juiste.
Nu heb je iets anders.

Overigens is het me inmiddels wel opgevallen dat sommige transpersonen byzonder gevoelig zijn voor verkeerde ;) termologie en sommigen daar zelfs op aanvallen.
De vriend van een kennis van me kreeg op een LGBT forum te horen van een transpersoon dat hij "maar eens moest leren om correct met transpersonen te praten".
Zijn antwoord was:"Pardon, maar ik zie je als gelijke, ik behandel je als persoon en nu wil je speciale behandeling? Jullie zonderen je af en vervolgens klagen jullie over discriminatie?"(Dat was het onderwerp).
Hij kreeg het idee dat zo´n beetje alle transpersonen voortdurend gekwetst zijn en op de loer liggen hoe ze iemand kunnen pakken op een verkeerde term en daar dan weer kwaad over kunnen zijn. Geen goede indruk althans. En dat is jammer. Ik durf haast niet te zeggen dat ik trans ben. Ik wacht wel tot hij me wat beter kent.

Ik vind het dus jammer als mensen worden aangevallen op gebruik van bepaalde woorden die in hun ogen logish lijken en geen kwaad in de zin hebben.
Beter kun je gewoon uitleg geven, zoals robinpunt hier doet. Dan leer je nog wat.
  maandag 22 juli 2013 @ 09:49:37 #154
296917 Abby79
Being myself!
pi_129212409
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 09:17 schreef robinpunt het volgende:
Maar als je zegt 'verkeerd lichaam', denkt men 'transseksueel'
Hmm, nooit zo bij stilgestaan. Voor mij is het in ieder geval niet zo'n duidelijke koppeling :).
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 09:22 schreef Alentejana het volgende:
Overigens is het me inmiddels wel opgevallen dat sommige transpersonen byzonder gevoelig zijn voor verkeerde ;) termologie en sommigen daar zelfs op aanvallen.
Ja, sommige reacties zijn echt heel erg ja. Volgens mij valt het hier in het topic wel mee, maar ik ken ook andere voorbeelden.
quote:
Ik vind het dus jammer als mensen worden aangevallen op gebruik van bepaalde woorden die in hun ogen logish lijken en geen kwaad in de zin hebben.
Beter kun je gewoon uitleg geven, zoals robinpunt hier doet. Dan leer je nog wat.
Dat lijkt me ook de enige oplossing :). Kwaad worden omdat iemand het woord "ombouwen" gebruikt helpt niet, uitleg helpt vaak wel :Y.
pi_129212431
Ik heb het hier ook niet over met biomensen. Als iemand zegt 'oh, dus je bent geboren in het verkeerde lichaam' dan zeg ik braaf ja. Sommige mensen kunnen in hun onnozelheid heel kwetsend zijn maar ik zeg er weinig van. Ik weet niet in hoeverre iemand zich kan inleven in genderproblematiek als ie er zelf geen last van heeft. Het is allemaal niet opzettelijk.
  maandag 22 juli 2013 @ 09:55:08 #156
71919 wonderer
pi_129212488
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 09:22 schreef Alentejana het volgende:
Hij kreeg het idee dat zo´n beetje alle transpersonen voortdurend gekwetst zijn en op de loer liggen hoe ze iemand kunnen pakken op een verkeerde term en daar dan weer kwaad over kunnen zijn. Geen goede indruk althans. En dat is jammer. Ik durf haast niet te zeggen dat ik trans ben. Ik wacht wel tot hij me wat beter kent.
Maar ik heb ook het idee dat cispersonen heel snel vinden dat een transpersoon zich gekwetst voelt, al op het moment dat ze iets gewoon uitleggen, zonder verdere emoties. Veel cispersonen hebben namelijk "jullie moeten blij zijn dat ik je niet meteen in elkaar sla"-houding. Dan willen ze applaus, en als ze dat niet krijgen, omdat ze kwetsende opmerkingen maken zonder dat ze willen luisteren naar hoe het dan wel moet, vinden ze meteen dat die hysterische trannies zo onredelijk doen.
  maandag 22 juli 2013 @ 09:56:45 #157
71919 wonderer
pi_129212519
Overigens zeg ik ook weleens dat mijn lichaam goed is, maar met de verkeerde onderdelen, maar ik kan prima begrijpen dat iemand een hekel heeft aan zijn/haar hele lichaam en die terminologie ook wil gebruiken. Met het lichaam zelf is niks mis, het is alleen verkeerd voor de persoon in kwestie.
pi_129212944
Hoe langer ik weet dat ik trans ben, des te minder vind al die 'vergissingen' erg. Verkeerd lichaam denkt men transseksueel? Ja, nou en? Voor mij klopt het wel, althans in mijn gedachtengang wel. Ombouwen? Tja, niet flatterend dat woordgebruik maar iedereen weet wat het betekent. Ik heb zelf ook wel eens moeite om met 'spijkers op laag water zoekende' transen te communiceren. Transseksualiteit draait om genderidentiteit en niet om genderuitingen. Ja, zal wel, maar mijn genderuitingen zijn voor mijn gevoel wel heel erg belangrijk (voor iemand anders misschien minder). Wij praten tenslotte met niet-wetenschappers (en zijn dat zelf ook) dus niet alles hoeft wetenschappelijk in de puntjes te kloppen. Ja, dat gender vastligt en niet te veranderen is, vind ik wel belangrijk, net zoals dat gender niet alleen om het 'afhakken' van een piemel of borsten gaat.

Mijn lichaam was/is perfect als het om het functioneren gaat. Alleen paste niet alles bij mij, maar het merendeel doet het al heel lang erg goed. Toch voel ik zelf ook wel dat mijn lichaam in zijn totaliteit 'verkeerd' is. Mijn bouw is anders (schouders, bekken, lengte etc.), mijn motoriek en natuurlijk mijn (primaire en secundaire) geslachtsdelen. Motoriek is volgens mij voor een groot gedeelte aangeleerd (dus niet biologisch) maar de rest is toch voor 90% door mijn sekse vastgelegd. Dus alles bij elkaar is dat verkeerde lichaam op een bepaalde manier toch inderdaad heel verkeerd.

Heb wel een hekel aan seksualisering van 'ons'. Dus woorden als shemale vind ik poep.
pi_129212999
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 09:55 schreef wonderer het volgende:

[..]

Maar ik heb ook het idee dat cispersonen heel snel vinden dat een transpersoon zich gekwetst voelt, al op het moment dat ze iets gewoon uitleggen, zonder verdere emoties. Veel cispersonen hebben namelijk "jullie moeten blij zijn dat ik je niet meteen in elkaar sla"-houding. Dan willen ze applaus, en als ze dat niet krijgen, omdat ze kwetsende opmerkingen maken zonder dat ze willen luisteren naar hoe het dan wel moet, vinden ze meteen dat die hysterische trannies zo onredelijk doen.
Ja, precies. 'Wij' moeten maar blij zijn dat wij adem mogen halen en verder niet zeiken, want dat er met ons gesproken wordt is al heel fantastisch van alle anderen. Klopt helemaal Wonderer.
pi_129213001
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 09:55 schreef wonderer het volgende:

[..]

Maar ik heb ook het idee dat cispersonen heel snel vinden dat een transpersoon zich gekwetst voelt, al op het moment dat ze iets gewoon uitleggen, zonder verdere emoties.
Tja, ik heb daar geen ervaring mee, dus ik moet dat van je aannemen.
Maar hij kreeg gewoon die indruk op dat forum en daar zitten dus haast geen cis, behalve ouders van gays enzo, maar die reageren niet in topics, die komen alleen zelf met vragen.

Wat een heel typisch terugkerend thema is dat alle personen binnen de LGBT community alles maar van elkaar zouden moeten weten. Iets waar hij ook op ageert. Hij zegt terecht "alleen omdat ik met een amn naar bed ga, maakt nog niet dat ik interesse heb in alle andere letters van "de community" of daar verstand van heb.

Robinpunt zegt feitelijk ook dat hij verwacht dat transpersonen de juiste termologie weten en gebruiken. Waarom eigenlijk, robinpunt?
Ik ben trans, maar in de tijd dat ik er nog wel erg mee bezig was, was er geen internet en nauwelijks documentatie te krijgen in de bib. Ik heb een keer een docu gezien over een FtM (dergelijke termen bestonden toen ook helemaal niet) en dat was in "Jambers" denk ik zo, toen was ik in de twintig en toen laaide het wel weer op en ik had toen ook wel geld voor operaties, maar dat wa sook de tijd dat ik veel uitging en ds positieve aandacht kreeg voor mijn vrouwen lichaam en ik werd in het dagelijkse leven geaccpeteerd als tja, wat nu genderqueer kan heten (heb toch nog wel wat bijgeleerd de laatste tijd), dus ik heb het niet gedaan en dus ook niet in verdiept.
Ben ik nu een slechte trans?

Diezelfde kennis merkte trouwens ook op dat als je zo over de termologie valt, je feitelijk al weggeeft dat je trans bent. Als je je leven lang je identificeert als trans waarom zou je dan de moeite doen maatregelen te treffen om er uit te zien als het gewenste geslacht?
Daarop heb ik trouwens gezegd dat er ene verschil is met irl en op fora.
Hij is gay en niet altijd met zijn gay zijn bezig, maar als er op een forum een onderwerp is wat gays aangaat zal hij zich toch ook bekendmaken als gay?
Maar er blijken dus wel mesnen te zijn die de hele dag denken "ik ben gay ik ben gay" maar die zitten dan meestal nogt in de kast of zijn net out.
Dat verbaasde mij ook enorm.
pi_129213095
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 10:14 schreef Onderweg het volgende:
Heb wel een hekel aan seksualisering van 'ons'. Dus woorden als shemale vind ik poep.
Ze noemen zichzelf zo. Dan ga ik daar geen andere term voor bedenken. En het gaat dan met name idd over mensen die in de prostitutie zitten of onbetaald zich uit laten wonen. Is hun zaak. Ik resepcteer hun eigen wensen en labels.
  maandag 22 juli 2013 @ 10:22:20 #162
71919 wonderer
pi_129213130
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 10:16 schreef Alentejana het volgende:

[..]Als je je leven lang je identificeert als trans waarom zou je dan de moeite doen maatregelen te treffen om er uit te zien als het gewenste geslacht?
Omdat je als trans identificeren iets anders is dan je als brongeslacht identificeren. Ervoor kiezen om als transman te worden gezien is altijd nog beter dan als vrouw te worden gezien, voor velen.

Dit is zoiets als je afvragen waarom geamputeerden moeite doen voor een goed-uitziende prothese en daarna vertellen dat ze hun been kwijt zijn.
  maandag 22 juli 2013 @ 10:24:38 #163
71919 wonderer
pi_129213178
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 10:20 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Ze noemen zichzelf zo. Dan ga ik daar geen andere term voor bedenken. En het gaat dan met name idd over mensen die in de prostitutie zitten of onbetaald zich uit laten wonen. Is hun zaak. Ik resepcteer hun eigen wensen en labels.
Of noemen ze zichzelf zo omdat men dan meteen weet wat voor vlees ze in de kuip hebben? Ik geloof niet dat ik transvrouwen ken die zichzelf shemale noemen, ik ken het alleen uit de pornowereld.

Afro-Amerikanen noemen zichzelf ook nigger, mag toch hopen dat jij dat niet zou doen. Wordt je meestal niet in dank afgenomen, namelijk.
pi_129213311
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 10:22 schreef wonderer het volgende:

[..]

Omdat je als trans identificeren iets anders is dan je als brongeslacht identificeren. Ervoor kiezen om als transman te worden gezien is altijd nog beter dan als vrouw te worden gezien, voor velen.

Dit is zoiets als je afvragen waarom geamputeerden moeite doen voor een goed-uitziende prothese en daarna vertellen dat ze hun been kwijt zijn.
Dat is een goede analogie, ik zal het doorgeven.

Ik weet trouwens wel dat de kans om vermoord te worden als herkenbare trans schrikbarend hoog ligt in Brazilië en ook hier in Portugal is een triest geval bekend, daar hebben ze nu ene toneelstuk over gemaakt en al eerder was er een lied over gemaakt door een heel bekende zanger, dus hier is het nog wel heel schokkend, in Brazilië helaas niet, daar vinden veel het bijna terecht. :'(

Hier in Portugal wordt er een beetje lacherig gedaan en ook wel beledigend, maar ik heb niet het idee dat ze nou algemeen vinden dat je geen bestaansrecht hebt. Het is pure ignorantie. Ze snappen het niet, zelfde gaat op voor homoseksualiteit.
De jongeren die zich geweldadig uitleven op een trans doen dat ook op andere mensen die op straat leven. Ze zoeken een zwakkere.
De grens tussen travestie en trans is hier ook vaag omdat ze dus prostitueren als vrouw.
En dat helpt dan niet om het verschil te snappen.
Ze denken dat transgenders een vrouw willen zijn voor de leuk of het gemak (=geld verdienen in de prostitutie) ze snappen niet dat je dan vrouw bént.

Wonderer, ik ken het ook alleen uit de prostitutie. En idd om aan te geven dat er nog een penis is.

[ Bericht 2% gewijzigd door Alentejana op 22-07-2013 10:36:30 ]
  maandag 22 juli 2013 @ 10:36:19 #165
296917 Abby79
Being myself!
pi_129213428
quote:

[..]

Ik heb ooit van een onbekende man de vraag gehad "Ben jij een shemale?" (hij had duidelijk seksuele interesse in dat beeld). Toen ik daar 'nee' op antwoordde was hij heel verbaasd :P. Het is inderdaad meer een porno/prostitutie-term ja... ik kan me niet voorstellen dat een transseksuele vrouw die niet in dat wereldje zit zichzelf een shemale zal noemen :).
pi_129213447
Doen ze ook niet, want daar is geen reden voor.
pi_129213588
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 10:24 schreef wonderer het volgende:

Afro-Amerikanen noemen zichzelf ook nigger, mag toch hopen dat jij dat niet zou doen. Wordt je meestal niet in dank afgenomen, namelijk.
Geen vergelijk. Het is door henzelf bedacht, en ze lopen er graag mee te koop, anders dan "nigger".
Een shemale adverteert zo, stelt zich zo voor en ziet het niet als belediging.
Ik ga niet in het wilde weg een vrouw een shemale noemen, maar als ze daar mee adverteert en zich zo voorstelt, dan neem ik aan dat er geen bezwaar is dat ik het over haar heb als shemale in de context van prostitutie.

Nog maar even voor de duidelijkheid: Ik kwam niet met de term omdat ik vind dat transvrouwen shemales zijn, zal die term nooit zomaar gebruiken, maar omdat ik het over prostitutie had waarin nu eenmaal groot aantal transvrouwen zitten die zichzelf shemale noemen. Dan ga ik daar geen ander label aan hangen. Ik respecteer hun eigen label.

[ Bericht 15% gewijzigd door Alentejana op 22-07-2013 10:50:45 ]
pi_129217597
quote:

[..]

Maar dat betekent niet dat ìk als pre-op zo genoemd wil worden .

Even ter aanvulling, in populaire kringen is 'shemale' een algemene aanduiding voor iedereen die zich 'voordoet' als een vrouw maar ooit als man geboren is. Kelly, ik en alle man-vrouw dysforen zijn shemales. Het is een scheldwoord, net zoals mannen die geen 24 biertjes op een avond drinken, homo genoemd worden. Het gaat er niet om dat er ergens een groep is die zich zo noemt, het gaat erom dat het in denigrerende zin gebruikt wordt.

[ Bericht 23% gewijzigd door Onderweg op 22-07-2013 13:13:13 (aanvulling) ]
pi_129219249
Als het als scheldwoord gebruikt wordt, net als homo, dan kunnen die mensen die zich zo noemen daar niks aan doen. Het is een specifieke aanduiding in de porno en prostitutie voor een vrouw met penis die daarmee actief is.
Het zijn mensen die trots zijn op hun penis en daar graag mee voor de dag komen. Daardoor nemen ze een aparte plek in en kun je niet zeggen dat elke MtF een shemale is!!!!
De meesten MtF zijn, zoals ik het althans begrijp, nl niet blij met en al helemaal niet trots op hun penis, zijn er niet actief mee en willen hem gewoonlijk uiteindelijk operatief laten veranderen.

Je hebt ook aanduidingen in de homowereld als Twink, Bear, Cub... Ik zie die daar nou echt geen punt van maken als ze zo genoemd worden als het over types gaat.
Je moet het wel in de context lezen, en ik had het specifiek over prostituees, waaronder mensen die zichzelf shemales noemen.
Dat jij het een rotwoord vindt omdat het bij jullie blijkbaar als scheldwoord gebruikt wordt door mensen die geen idee hebben wat het werkelijk inhoudt, kan ik niks aan doen.
Er was niks rottigs mee bedoeld, het ging alleen over een specifieke groep binnen de MtF ´s.

Voor de duidelijkheid: een shemale is transgender (beter :kan dat zijn),
maar niet elke transgender met kenmerken van beide geslachten zijn shemales.

[ Bericht 3% gewijzigd door Alentejana op 22-07-2013 13:55:29 ]
pi_129219728
Wij hadden het toch over woorden die voor 'onze' sittuatie gebruikt worden door cis people? Ombouwen, transseksueel enz. Dat jij porno m/v transen met penis shemale noemt, heeft daar toch niets mee te maken?

Er zijn prostituees die zichzelf hoer noemen. Een heel normaal woord in die kringen. Toch word ik niet graag zo genoemd.
pi_129220055
Wat ene interessante discussie is hier gaande

Ik moet maar eens aan mijn levensverhaaltje beginnen, heeft iemand anders dit ook geschreven? Wat hebben jullie vooral beschreven? Ik denk echt dat het een saaie braai gaat worden :')
  maandag 22 juli 2013 @ 14:21:15 #172
296917 Abby79
Being myself!
pi_129220225
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 14:15 schreef Nezhi het volgende:
Wat ene interessante discussie is hier gaande

Ik moet maar eens aan mijn levensverhaaltje beginnen, heeft iemand anders dit ook geschreven? Wat hebben jullie vooral beschreven? Ik denk echt dat het een saaie braai gaat worden :')
Ligt eraan hoe goed je kan schrijven ;) Een goede schrijver maakt een saai verhaal leuk leesbaar en een slechte schrijver maakt een goed verhaal verschrikkelijk.

Ikzelf ben ook bezig, maar met een beperkt stukje ervan, meer een boekje om mensen later wat achtergrondinformatie over wie ik was en hoe ik ben geworden wie ik nu ben. Ik ga niet een dagboek van m'n jongere jaren in boekvorm gieten :P.
pi_129220308
Haha het wordt geen boek hoor, 6 a4tjes is het maximum.
Doe je het voor de leuk, blogje of ook voor de psycholoog?
pi_129220346
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 14:03 schreef Onderweg het volgende:
Wij hadden het toch over woorden die voor 'onze' sittuatie gebruikt worden door cis people? Ombouwen, transseksueel enz. Dat jij porno m/v transen met penis shemale noemt, heeft daar toch niets mee te maken?

Neen, dat was een andere discussie. Daar waren we al voorbij. Ik vroeg hoe het zat met homoseksualiteit onder de transpersonen waardoor een onderzoek werd genoemd waarin prostituees werden genoemd, en daardoor had ik het over de prostituees hier waar veel shemales onder bevinden. Overigens staat het los van orientatie dus het zegt niet zo veel uiteindelijk over de homo(of andro- en gyno- zo je wilt) sexualiteit, waren we ook al achter.
Heel andere onderwerpen dus. ;)
En een shemale is gewoon een term voor een bepaald type, daar kan ik verder niks aandoen.
Je doet nu net of ik MtF´s uit zit te schelden voor shemale. -O-

[ Bericht 3% gewijzigd door Alentejana op 22-07-2013 15:07:17 ]
  maandag 22 juli 2013 @ 14:31:07 #175
296917 Abby79
Being myself!
pi_129220496
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 14:24 schreef Nezhi het volgende:
Haha het wordt geen boek hoor, 6 a4tjes is het maximum.
Doe je het voor de leuk, blogje of ook voor de psycholoog?
Ik voor de lol, ik heb al een blog en m'n psycholoog kan het niks schelen wat ik doe (nou, bijna dan :P).

Ik ga in augustus in Leiden een boekbind/boekdruk/kunst-week iets doen en vond dit een heel mooi iets om wat moois van te maken :). Dus nu ben ik bezig mijn blog (en wat extra historie) om te zetten in tekst voor een boekwerkje.
pi_129220803
quote:
0s.gif [b]Op maandag 22 juli 2013 14:03 schreef Onderweg het volgende:[/b

Er zijn prostituees die zichzelf hoer noemen. Een heel normaal woord in die kringen. Toch word ik niet graag zo genoemd.
De woorden hoer en prostituée zijn inwisselbaar omdat het hetzelfde betekent/is.
De woorden shemale en MtF transgender zijn niet inwisselbaar, omdat het niet hetzelfde betekent/is!
Er is geen andere term voor shemale dus hoe kun je verlangen dat ik de term niet gebruik?
Een shemale is een bepaald type.
Ik weet niet hoe ik nog duidelijker kan zijn.

Laatste poging en dan geef ik het op.:
Een dekhengst is een mannetjespaard, maar niet elk mannetjespaard is een dekhengst....
en in bepaalde context kun je er niet omheen om zo´n paard dekhengst te noemen.
pi_129220947
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 14:31 schreef Abby79 het volgende:

[..]

Ik voor de lol, ik heb al een blog en m'n psycholoog kan het niks schelen wat ik doe (nou, bijna dan :P).

Ik ga in augustus in Leiden een boekbind/boekdruk/kunst-week iets doen en vond dit een heel mooi iets om wat moois van te maken :). Dus nu ben ik bezig mijn blog (en wat extra historie) om te zetten in tekst voor een boekwerkje.
Lijkt me ontzettend lastig. Ten eerste om er een draad in te hebben en dan wat laat je er uit wat moet er persee in?
Van een blog uitgaan heeft natuurlijk wel een voordeel. Het zijn al stukjes die (meestal) leuk zijn om te lezen, en aangeven wat er in je omgaat, en je hebt al een stijl ontwikkeld.
pi_129222578
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 14:43 schreef Alentejana het volgende:

[..]

... in bepaalde context kun je er niet omheen om zo´n paard dekhengst te noemen....
Precies, de context. En de context was hoe wij wel en hoe wij niet genoemd willen worden en wij hadden het daarover met mensen op dit forum, niet in de sloppen van Buenos Aires. Ik ben geen shemale en zo wil ik dus ook niet genoemd worden, maar het gebeurt met wel met transvrouwen die geen hoer zijn.

Dat was het dan weer voor even.
  maandag 22 juli 2013 @ 15:57:18 #179
296917 Abby79
Being myself!
pi_129223066
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 15:44 schreef Onderweg het volgende:
En de context was hoe wij wel en hoe wij niet genoemd willen worden
Volgens mij liepen er dan twee contexten door elkaar, want zo had ik het echt niet gelezen ;).
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 14:48 schreef Alentejana het volgende:
Lijkt me ontzettend lastig. Ten eerste om er een draad in te hebben en dan wat laat je er uit wat moet er persee in?
Van een blog uitgaan heeft natuurlijk wel een voordeel. Het zijn al stukjes die (meestal) leuk zijn om te lezen, en aangeven wat er in je omgaat, en je hebt al een stijl ontwikkeld.
Die draad ben jezelf natuurlijk :). Het bepalen van wat er wel en niet in komt moet nog komen, ik gooi er nu alles in wat me van toepassing / nuttig / leuk lijkt. Mocht dat straks te veel blijken dan haal ik er wat uit. Als laatste wordt het dan natuurlijk ook nog eens goed doorlezen om te kijken of het niet te vreemd/hak-op-de-takerig is geworden :P. Vertrouwen in mijn schrijfstijl heb ik wel ;).
pi_129223332
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 15:44 schreef Onderweg het volgende:

[..]

Precies, de context. En de context was hoe wij wel en hoe wij niet genoemd willen worden en wij hadden het daarover met mensen op dit forum, niet in de sloppen van Buenos Aires. Ik ben geen shemale en zo wil ik dus ook niet genoemd worden, maar het gebeurt met wel met transvrouwen die geen hoer zijn.

Dat was het dan weer voor even.
Okee, jij had het over shemales in die context en ik had het over shemales in een prostitutie context.
We lulden langs elkaar heen. Overigens had ik het gewoon over personen in Portugal, waar ik woon en geen ver van mijn bed show.

Maar, ik zie, nu ik teruglees dat je mijn eerste post erover zou kunnen lezen als zijnde shemales zijn "gewoon" pre-op MtF. Een heleboel zijn het wel geworden bij gebrek aan mogelijkheid tot operatie, maar dat is niet hetzelfde.

Nu ik je toch heb, ;) de oorspronkelijke discussie waardoor die prostitutie er plots bij kwam, was dat ik het idee had dat er meer FtM zich aangetrokken voelen tot mannen dan MtF zich tot vrouwen.
Nu zit jij in die laatste groep en hebt daar misschien meer zicht op, dus wil ik graag jouw oordeel daar ook over horen.
pi_129224178
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 15:57 schreef Abby79 het volgende:

Die draad ben jezelf natuurlijk :).
Ja, dat is ook zo! :|W Maar ik bedoel meer is het chronolisch, of begin je bij nu met terugblikken en met hoeveel regelmaat dan, welke verhoudingen van nu en vroeger, dat soort dingetjes. Hoe houd je er vaart in.

Dit, omdat ik nu dus in die bio zit van die man, heel interessant trouwens, die persoon, en dat is toch een partij slecht geschreven!
En dat vind ik zoooo jammer he, want ik was zo nieuwsgierig naar die man zijn leven en het is ook allemaal heel interessant, maar er klopt iets niet in de manier waarop het wordt verhaald.
Hij is bv (mag ik even uitwijden?) een tijd als vrouw door het leven gegaan. Hij heeft daarvoor hormonen genomen om borstgroei te krijgen en zijn gezichtshaar permanent laten verwijderen.Dan gaan daar dan twee zinnetjes over, dat hij zo beter zijn geld kon verdienen als model, maar dan denk ja, leuk, maar in je dagelijkse leven dan? In je sexleven, in je relaties? Dan kom je een paar hoofdstukken verder weer wat tegen daarover, maar ook heel summier en verder is het dan dat die borsten er maar weer afmoesten omdat hij ging trouwen (met een vrouw, hij is, beweert hij 100% hetero en dominant in de slaapkamer) en dan denk ik weer, van wat doet dat met je, hoe reageren anderen daar dan op? En meer van dat soort dingen. Nou ja, ik kan het niet uitleggen. Het is ook zo gortdroog gescheven, alsof ze het over handdoeken vouwen hebben, terwijl die man zelf heel smeuiig kan vertellen. Dat merk je dan weer waar hij hele gesprekken in het boek opneemt.

Ik vind het trouwens geweldig dat hij gewoon geaccepteert wordt, al is het vaak als "freak" of "bicha" (portugees voor flikker). Elk programma wil hem hebben. Het grappige is dat hij niet voor homo uitgemaakt wil worden ("want ik laat me niet in mijn kont neuken"- alsof dat een homo definieert, maar goed) maar zichzelf dus wel flikker noemt. Dat ziet hij dan weer als koosnaamje. Whatever. Valt ook geen label aan te plakken.
Feit is dat hij wel seksuele handelingen heeft verricht met mannen, en met vrouwen naar bed gaat en hij gewoon kan switchen tussen man en vrouw en doet dat ook.

met zijn tweede vrouw:

pi_129227229
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 14:15 schreef Nezhi het volgende:
Ik vond dat vreselijk. Ik schrijf graag en veel maar dat zogenaamde 'levensverhaal' vond ik een ramp. Maar goed, ik heb vooral verteld welke invloed transseksualiteit had op mijn kindertijd, puberteit en de jaren daarna.
pi_129227743
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 16:05 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Nu ik je toch heb, ;) de oorspronkelijke discussie waardoor die prostitutie er plots bij kwam, was dat ik het idee had dat er meer FtM zich aangetrokken voelen tot mannen dan MtF zich tot vrouwen.
Nu zit jij in die laatste groep en hebt daar misschien meer zicht op, dus wil ik graag jouw oordeel daar ook over horen.
Ik word wat voorzichtig na een middag met spraakverwarring. Ik heb geen idee (want die vraag lees ik) of het % transmannen dat op mannen valt groter is dan het % transvrouwen dat op vrouwen valt. Ik weet namelijk het eerste (homo transmannen) niet.

ik kan wel wat zeggen over lesbo transvrouwen. Volgens wat kleinere onderzoekjes (kleine populaties) waar ik even geen bron van paraat heb, volgens mij ook de gangbare opinie en ook mijn indruk, zijn de meeste transvrouwen lesbisch. De verhoudingen liggen ongeveer 80% (lesbisch), 15% (hetero), 5% (bi). De getallen kloppen niet precies maar in die verhoudingen. Maar wie weet wat er nog in de kast zit.
pi_129229634
Oh., dat klopt dan wel zo´n beetje met de indruk die ik van mannen heb, ik bedoel die percentages homo, hetero en bi liggen daar ook zoiets naar mijn idee wat ik kreeg van de fora.
Maar niet wat ik dacht van de vrouwen. Kijk toch handig zo´n "insider".
En ja, door de in de kast gevallen altijd een beetje lastig om een echt goed beeld te krijgen.

Maar het dus zo´n beetje gelijk. En mijn eerste indruk klopte dus niet.
  maandag 22 juli 2013 @ 21:40:02 #185
296917 Abby79
Being myself!
pi_129233789
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 18:27 schreef robinpunt het volgende:
Maar goed, ik heb vooral verteld welke invloed transseksualiteit had op mijn kindertijd, puberteit en de jaren daarna.
Grappig, ik heb in mijn verhaal juist het idee dat het (tot mijn 18e ongeveer) amper invloed heeft gehad bij mij :). Effecten waren er zeker, maar dat had verder weinig invloed op me. Dat is daarna pas gekomen ;).

Oh, en Alentejana, voor je polldata, ik zit in die 80% groep :P.
pi_129234545
quote:
1s.gif Op maandag 22 juli 2013 21:40 schreef Abby79 het volgende:

Oh, en Alentejana, voor je polldata, ik zit in die 80% groep :P.
Okee ;)
  maandag 22 juli 2013 @ 23:33:49 #187
408239 kELAL
Jill of all trades
pi_129237911
Dat heb ik weer... Zelfs binnen een gemarginaliseerde groep ben ik in de minderheid ;) (Alentejana mag een 5%-er noteren)

(Ik dacht: Laat ik eens na een lange tijd anoniem lurken wat van me horen...)
Vechten tegen windmolens is kansloos: ze zijn veel te gewiekst!
pi_129238120
quote:
11s.gif Op maandag 22 juli 2013 23:33 schreef kELAL het volgende:
Dat heb ik weer... Zelfs binnen een gemarginaliseerde groep ben ik in de minderheid ;) (Alentejana mag een 5%-er noteren)

Je kunt ook denken dat je hééél bijzonder bent ;)
  maandag 22 juli 2013 @ 23:45:19 #189
71919 wonderer
pi_129238402
quote:

Herkenbaar +1
pi_129239798
Misschien wel interessant gezien de héél andere cijfers:

http://holebi.info/phpnews/kortnews.php?action=fullnews&id=11217
pi_129249304
Ik weet niet of de cijfers anders zijn, de trans zitten gewoon tussen het totaalcijfer van bisexuelen.
Er staat niet hoeveel transpersonen bi zijn...
Maar bedankt, hoe meer info, hoe beter.

Ik wist van het Amerikaanse forum ook al dat enorm veel bi´s er niet voor uit komen omdat het wordt aangevallen.al zouden ze niet weten wat ze willen, of gewoon eigenlijk gay zijn en weet ik het wat. Het wordt niet begrepen.
Het helpt natuurlijk ook niet dat er ook zijn die zich onder bi schuilen maar gewoon gay zijn, maar daar niet voor uit durven komen, of later pas. Of ze gaan door een stadium dat ze niet weten dat ze eigenlijk gay zijn, of veranderen zelfs gewoon van orientatie (kan ook nog). Daarvan zie ik dan ook weer voorbeelden op dat forum. Dan kun je ook het idee krijgen dat het maar een fase is of een farce.
Helaas.
Ze worden vaak ook aangezien voor oversext. Dat ze overal maar achteraan rennen. 8)7

quote:
Dat heb ik weer... Zelfs binnen een gemarginaliseerde groep ben ik in de minderheid ;)
Gewoon lekker vrij uniek.
Ben ik uiteindelijk ook, als trans die toch gelukkig is zonder de uiterlijke kenmerken die bij me horen.

Ik ben vast de enige die post onder mijn biogeslacht hier. :P
Op het Portugese forum post ik als man.
Op het Amerikaanse forum lurk ik alleen, maar ga daar ook maar een account aanmaken om een poll te maken, denk ik zo. Maar ze zijn daar zo agressief (de trans) ben bij voorbaat al bang dat ik dingen verkeerd formuleer ofzo. -O-

En ik heb dat boek uit. Wat een kutboek. Ik heb alleen maar nog meer vragen dan toen ik er aan begon... Ik had ook niet echt interesse in wie er allemaal door de jaren heen voor hem in de huishouding gewerkt hebben alleen omdat er twee akkefietjes naar buiten zijn gekomen. "Het is anders gegaan, de tabloids zijn er mee aan de haal gegaan" was eigenlijk wel genoeg. Heel hoofdstuk had ik wel over kunnen slaan.
Net als dat hoofddstuk over zijn hele stamboom en nog iets dat ik al weer vergeten ben. Dat zijn er drie van de 16. De overigen 13 staan redelijk door elkaar gehusseld, ik had bij de helft geen idee hoe oud hij daar was.
Enfin, het was leuk om iets meer te weten en om hem heel af en toe zelf aan het woord te horen, maar verder voelt het een beetje als verloren tijd.
Hopelijk gaat hij ooit zelf zijn memoires schrijven ofzo.

[ Bericht 12% gewijzigd door Alentejana op 23-07-2013 12:14:49 ]
pi_129249748
Amerikaanse forums zijn dan ook om te janken.
pi_129250548
Nou deze wordt wel streng bewaakt hoor en het is een support forum, ze mogen niet te vals worden, dan worden ze op de vingers getikt, en de algemen sfeer is goed, maar toch.
Maar de trans en bi komen heel fanatiek over.
En ze voelen zich vreselijk gediscrmineerd en uiten dat ook te pas en te onpas.
Maar ik heb zoiets van wij en de bi zijn nu eenmaal de minderheid binnen de LGBT groep, dan kun je niet verwachten dat de heel wereld altijd maar met trans en bi bezig is en dat ze groot vertegenwoordigd worden onder beroemdheden of op TV of manifestaties... Alles in verhouding....

Ik heb trouwens wel veel moeten googlen in het begin. Al die labels!
Soms, als er drie of vier labels achter een naam staan moet ik echt wel even puzzelen om te begrijpen met wie die nou eigenlijk naar bed wilt. : ;)

[ Bericht 21% gewijzigd door Alentejana op 23-07-2013 12:42:49 ]
pi_129252443
Het boeit mij niet echt waar mensen op vallen.
Hoef ook niet echt ergens een labeltje op te plakken. Ik ben FTM met wat 'vrouwelijke' hobbies, nou als ik daar zou rondzweven zou ik dan vast wel een genderqueer sparklefag femme ftm ofzo kunnen zijn :')
pi_129255839
Papierwerk is binnen. Eindelijk :D. Hoop dat de rechtzaak niet al te lang weg is want dan kan ik tenminste in de kerstvakantie weg :D
Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer... is ook weer
pi_129257393
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 13:30 schreef Nezhi het volgende:
Het boeit mij niet echt waar mensen op vallen.
Hoef ook niet echt ergens een labeltje op te plakken. Ik ben FTM met wat 'vrouwelijke' hobbies, nou als ik daar zou rondzweven zou ik dan vast wel een genderqueer sparklefag femme ftm ofzo kunnen zijn :')
Ja zoiets. :+ En dan nog vechten met elkaar als een ander vindt dat ze niet het goede label gebruiken. 8)7

De scenes!

En ze vinden LGBT niet goed he, daar moet nog een half alfabet achteraan...
Zal eens vertellen dat ze in Nederland zelfs de trans weglaten en het over "holebi" hebben.(Snap ik, want trans is geen orientatie.)
Oh, dat zal even een vol lopen met boze transpersonen! :P

Weten waar ze op vallen kan in sommige gevallen op het forum wel belangrijk zijn voor de antwoorden, bv als ze vragen hebben over sex ozfo. (Heel groot percentage maagden daar trouwens), maar als het niet duidelijk is wordt er wel om gevraagd.

Heel iets anders:
Kom net van de bib en ze hebben he-le-maal geen boeken over transgenders, niet eens boeken waarin een hoofdstuk er over is opgenomen. :(
De dame die ik het vroeg was zelf eigenlijk ook wel verbaasd en verontwaardigd en zei dat ze wel boeken zouden aankopen, als ik op internet wat kon vinden.
Lastige is wel dat het persee in het Portugees moet zijn, ze doen niet aan buitenlandse boeken (om dezelfde reden moet ik wachten tot het boek van Tyra Banks vertaald is, dan gaan ze het wel kopen. Echt super bib, wat dat betreft.)
pi_129257409
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 15:04 schreef Tonys_Chocolonely het volgende:
Papierwerk is binnen. Eindelijk :D. Hoop dat de rechtzaak niet al te lang weg is want dan kan ik tenminste in de kerstvakantie weg :D
Ik ken je verder niet, want ik ben nieuw, kun je me vertellen waar die rechtzaak voor is?
  dinsdag 23 juli 2013 @ 16:09:58 #198
71919 wonderer
pi_129257747
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 15:04 schreef Tonys_Chocolonely het volgende:
Werd tijd ook, geloof ik. Ik hoop voor je dat het voor het eind van het jaar rond is!
pi_129258242
Ik heb al een Braziliaans boek gevonden:

en "Transsexuals: Candid Answers to Private Questions" van Gerald Ramsey is vertaald in het Portugees. Kent iemand dat boek?
pi_129258905
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 15:57 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Ik ken je verder niet, want ik ben nieuw, kun je me vertellen waar die rechtzaak voor is?
Da's gewoon de standaardrechtzaak voor ID-wijziging, zeg maar. Het vervelende is dat zodra de uitspraak is geweest er nog drie maanden beroepstermijn is, als de rechter er niet in meewil om het per direct uitvoerbaar te verklaren.

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 16:09 schreef wonderer het volgende:

[..]

Werd tijd ook, geloof ik. Ik hoop voor je dat het voor het eind van het jaar rond is!
Klopt. Staat wel tegenover dat mijn peetvader het allemaal voor me regelt, wat scheelt, zowel qua kosten als psychologisch, en ik vind het symbolisch ook mooi dat hij het doet. Betekent alleen wel dat ik niet vind dat ik al te hard mag zeiken als het een tijdje duurt :P Als ik officieel was gegaan was het al wel klaar geweest, klopt.
pi_129258972
Pfff, gedoe.

Maar hoe start je zoiets, waar moet je dan terecht, zeg maar?
pi_129259301
Zou iemand hier een PeeCock gen2 4inch overnemen als ik hem grondig schoonmaak en 5 min kook in heet water? :P Ik gebruik het niet zo vaak en ga ws een andere aanschaffen.
pi_129259594
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 16:50 schreef Alentejana het volgende:
Pfff, gedoe.

Maar hoe start je zoiets, waar moet je dan terecht, zeg maar?
Je zoekt een advocaat en die dient een verzoekschrift bij de rechtbank in. Waarschijnlijk/misschien/hopenlijk* is per 1-1 a.s. een wet van kracht waardoor de rechtbank en definitieve onvruchtbaarheid niet meer nodig zijn.

* = doorhalen wat je niet denkt
  dinsdag 23 juli 2013 @ 17:33:22 #204
408239 kELAL
Jill of all trades
pi_129260151
Waarschijnlijk/misschien/hopenlijk/Zo niet, dan toch; anders lastercampagne tegen dwarsliggende partijen.
  dinsdag 23 juli 2013 @ 17:37:36 #205
16715 Mylene
*schatje*
pi_129260719
Leuk artikel en ook leuke foto's.
pi_129263490
Zeker. Altijd leuk zo´n succesverhaal!
pi_129263970
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 17:01 schreef Nezhi het volgende:
Zou iemand hier een PeeCock gen2 4inch overnemen als ik hem grondig schoonmaak en 5 min kook in heet water? :P Ik gebruik het niet zo vaak en ga ws een andere aanschaffen.
Geinig, ik droomde een paar nachten terug toevallig dat ik een enorme (echt, denk aan formaat dat je broekspijp in moet _O- ) packer had gemaakt door een condoom te vullen met gel (ooit gezien), en die liet ik trots zien aan een klasgenoot (was dus voor het gemak ook meteen maar een jaartje of veertig jonger).
Enfin, toen ik wakker werd dacht ik : Misschien moet ik toch eens aan zo´n ding denken (beter dan een rol sokken, toch?) maar ja, hoe kom ik daaraan? Ik heb geen creditcard en kan niet via internet bestellen. En dan krijg je ook meteen van "wat voor soort dan?" En ik tig filmpjes kijken op youtube.
Ik doe dat eens in de zoveel jaar... :+
Kom er niet uit, hoor. Teveel keus.
pi_129264142
Naja ik kan hem zo verzenden hoor :P
Maar zo enorm is die niet helaasch
pi_129264718
Nou kom maar op met een prijs dan, mag wel per pm.
Nou zo groot hoeft ook niet hoor. Zou niet weten waar ik dat moest stoppen. Lijkt me rottig lopen ook...
Hoewel, mijn tweede ex had een soort slurf :@ (16 cm slap...) en die ging opzij in zijn onderbroek...
Deed je je hand in zijn zak, greep je zijn eikel _O- Sorry tmi. :@
  dinsdag 23 juli 2013 @ 20:25:27 #211
71919 wonderer
pi_129265169
  dinsdag 23 juli 2013 @ 20:50:08 #212
296917 Abby79
Being myself!
pi_129266157
quote:
Die laatste past wel in de vorige discussie :P.
pi_129266517
Ja, maar dat is dan ook een verklaring in het algemeen. Uiteraard willen ze geen shemale genoemd worden, want dan verklaar je ze voor hoer.
Wil niet zeggen dat de term totaal niet gebruikt kan worden, voor een prostituee of pornoster is het een ander verhaal.

Overigens was de term altijd al in gebruik voor wat wij een kenau noemen...
Maar dat is weer een ander verhaal... ;)
  dinsdag 23 juli 2013 @ 22:24:41 #214
71919 wonderer
pi_129270159
Ik werd vroeger ook kenau genoemd... :{
pi_129270951
Aw, ik was 'het manwijf in 1A'. Kenau klinkt toch iets vriendelijker/stoerder :P
pi_129272801
Mij noemden ze op school gewoon "pet" omdat ik altijd een pet droeg. Of "cowboy" vanwege mijn loopje.

Een vriendin kwam me eens van het station halen (lopend) en we liepen elkaar tegemoed. Het was bijna donker, dus we konden elkaars gezicht pas zien toen we dichtbij waren, maar ze zei:"Ik zag van ver al dat jij het was, aan je loopje..."
Ik heb dat nooit echt afgeleerd. Maar ja, ik rijdt ook paard dus men vindt het niet zoooo raar dat ik loop als een cowboy.

O gut, had ook nog eens in de bib paardenboeken om af te stempelen (jaren 70) en de vrouw zei iets van "rijd je paard?" zegt de jongen achter me:"Dat zie je toch wel aan die benen!" :o

In mijn fantasie reed ik samen met die Marlboro man. Dat was het helemaal.
  dinsdag 23 juli 2013 @ 23:27:43 #217
71919 wonderer
pi_129273122
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 22:40 schreef Tonys_Chocolonely het volgende:
Aw, ik was 'het manwijf in 1A'. Kenau klinkt toch iets vriendelijker/stoerder :P
Ik snapte het niet. Voor mij was het voornamelijk het bewijs dat ze me opmerkten en ik wilde liever onzichtbaar zijn.

Ze hebben ook eens gevraagd of ik een travestiet was. Ik wist niet eens wat dat was :')
pi_129273307
Merkten ze toch iets.

Mijn nicht noemde me trouwens altijd bij de engelse variant op de manlijke vorm van mijn naam. Totaal spontaan ontstaan. Ik was toen 13 ofzo.
Ergens waren er toch wel veel mensen die uit zichzelf begrepen/aanvoelden dat ik eigenlijk een jongen was.
Alle nicknames die ze me gaven waren manlijk. Ik heb daar nooit om gevraagd.
Toch wel apart, achteraf.

Ik ben niet het type dat onzichtbaar wilde zijn. Ik was luid en populair. Gewoon zoals ik was, meisje van buiten, maar jongen van binnen. Had net zoveel manlijke als vrouwlijke vrienden. En tussen de vrouwen zaten er ook nog die verliefd op me waren. En een jongen was verliefd op me. Die bleek later homo...
Maar daar kon ik niks mee.
Ik was wel de enige van school, denk ik zo, die nooit verkering had.
  dinsdag 23 juli 2013 @ 23:38:08 #219
71919 wonderer
pi_129273538
Ik was sociaal onhandig en snapte het allemaal niet zo goed. Ik ben echt heel lang kind gebleven.
pi_129273548
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 22:40 schreef Tonys_Chocolonely het volgende:
Aw, ik was 'het manwijf in 1A'.
Niet leuk! :N

Toevallig vroeg ik mijn moeder hoe je in het Nederlands nou een jongensachtig meisje noemt.
De volwassenen zijn dan manwijf, maar een kind?
In het Portugees heet het Maria-rapaz, oftewel Maria-jongen.
Maar in het Nederlands zou ik het niet weten. Zij wist het ook niet.
Iemand?
  dinsdag 23 juli 2013 @ 23:40:37 #221
71919 wonderer
pi_129273660
Tomboy.
pi_129273716
Ik bedoel een Nederlands woord...
Is dat er wel?

* edit. Google translate maakt er robbedoes van. Klopt dat?
  dinsdag 23 juli 2013 @ 23:43:47 #223
71919 wonderer
pi_129273826
Computer is toch ook een Nederlands woord? ;)

http://www.woorden.org/index.php?woord=robbedoes

Rauwdouwer, wildebras... neit echt een jongensmeisje.
pi_129273989
Nee he?

Nou zo zie je maar dat leenwoorden soms echt nodig zijn. ;)
pi_129274095
Ondertussen... poll op portugees forum 15 x bekeken, geen enkele stem, behalve de mijne...
Er zijn wel trans mensen, want er loopt een topic over transsexuelen waarin een aantal zich moeien.
pi_129276979
Neh, volgens mij zeg je dan echt jongensachtig meisje. Of iets in die richting.

Wat me trouwens aan iets doet denken. Want tot ik in groep zeven zat ongeveer was het echt altijd doodnormaal dat ik bij de jongens hoorde - je kent dat wel, klassefeestjes, jongens op de ene tafel, meisjes op de andere. In groep acht kwamen er nieuwe kinderen bij en het veranderde niet echt- dat soort dingen was nog steeds zo, maar juist een nieuwe jongen ging er commentaar op leveren. Zal wel iets met puberteit te maken hebben maar ik vind het nog steeds opvallend, vooral omdat echt eigenlijk de hele basisschool jongens en jongens en meisjes en meisjes geldt..

Heeft ook te maken met dat mijn moeder laatst vertelde dat ze een juf tegenkwam (die e.e.a. al wist trouwens), en dat nog eens vermeldde. Waarop juf in kwestie zei dat dat er altijd in had gezeten. Waarop moeders ietwat geschokt was. Waarop juf in kwestie iets toevoegde als 'nouja, het verbaast me in ieder geval niets.'

Waarop moeders woest was dat ze dat niet eerder had gezegd. Terwijl ze tegelijkertijd echt best lang heeft volgehouden dat ze het niet zag. Nu wel, trouwens. Ach ja, ouders.
pi_129281790
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 01:17 schreef Tonys_Chocolonely het volgende:

Wat me trouwens aan iets doet denken. Want tot ik in groep zeven zat ongeveer was het echt altijd doodnormaal dat ik bij de jongens hoorde - je kent dat wel, klassefeestjes, jongens op de ene tafel, meisjes op de andere. In groep acht kwamen er nieuwe kinderen bij en het veranderde niet echt- dat soort dingen was nog steeds zo, maar juist een nieuwe jongen ging er commentaar op leveren. Zal wel iets met puberteit te maken hebben maar ik vind het nog steeds opvallend, vooral omdat echt eigenlijk de hele basisschool jongens en jongens en meisjes en meisjes geldt..
Hm. Dat herken ik niet, maar ik ben dan wel van een generatie waar we nog "klassen 1 t/m 6" hadden en apart de kleuterschool. Ik zat op een openbare school, met in mijn tijd waren de enige gekleurde kinderen Indonesisch en een enkel Surinamer en pas in de zesde kwam er een Turks meisje bij, die in onze ogen eruit zag als een volwassen vrouw. (Tegenwoordig is het een zogenaamde "zwarte" school , inclusief een groot deel Turkse leerkrachten).
Alle geloven doorelkaar, behalve katholiek, die hadden hun eigen school.
Wat ik zeggen wil, alles was in harmonie, er werd ook niet gespest (dat werd wel streng bewaakt hoor het is soms wel geprobeerd). En jongens en meisjes door elkaar. We speelden ook gewoon met elkaar (nou ja, meest voetballen enzo) er was geen enkel onderscheid merkbaar. Behalve met gym, daar ging het omkleden gescheiden, maar ik weet zeker dat als ik bezwaar had gemaakt, ik bij de jongens had gemogen. Ik heb nooit gemerkt dat er verschil werd gemaakt of dat ze bij elkaar werden gezet. Ze waren echt heel erg vooruitstrevend/idealistisch. Was natuurlijk ook flowerpower tijd enzo.

Ik herinner me 1 homosexuele leraar (echt stereotype ook nog, gebroken polsje en snor) en daar werden wel grapjes over gemaakt, maar nooit naar hem zelf toe, hij was best populair.

Nu ik er bij nadenk, zelfs op de kleuterschool zat ik altijd bij de jongens in de speelhoek en kreeg voor sinterklaas een brandweerwagen en geen pop, zoals de meisjes.

Ik ben toch wel blij dat ik van de flowerpower generatie ben. Ik heb het mede daardoor eigenlijk wel makkelijk gehad in mijn jeugd en adolecentie.
  woensdag 24 juli 2013 @ 09:50:55 #228
71919 wonderer
pi_129281857
Ik sprak een tijdje terug mijn kleuterjuf (3-4-5 jaar) en die was ook al niet verbaasd ;) De enige verbazing die ik heb meegemaakt, is van mensen die ik het vertel en die me eerst niet kenden. Die geloven het namelijk niet _O-
pi_129282296
Nou, dat laatste kan ik me wel voorstellen, als ik zo in je fotoboek kijk.

Maar zo zie je maar weer, die hele discussie over dat jonge mensen het zelf niet kunnen weten en met behandeling zouden moeten wachten tot ze 18 zijn is gewoon bullshit. Zelfs anderen kunnen van heel kleins af aan al zien wat je eigenlijk bent.
pi_129282366
Ik heb een periode gehad waarin ik me probeerde af te zetten van mijn genderidentiteit. Laatst kwam ik weer in contact met iemand die mij alleen kent uit die periode en die was wel verbaasd. Dat kan ik me wel voorstellen. Maar verder was ik ook in mijn kindertijd en puberteit enzo net een jongen.
pi_129282803
Ik kwam een discussie tegen op het portugese forum. Dat mensen spijt zouden kunnen krijgen en zelfmoord plegen etc als ze jong geopereerd zouden worden.
Alleen omdat een (lesbische)poster zelf met 13 plots van gedachte veranderde en na een jeugd van jongen wil zijn, plots heel blij was met vrouw zijn.
Waarop iemand met de officiële cijfers kwam en dat was dat maar 1% spijt heeft en 1% zelfmoord pleegt, warvan niet eens bewezen is dat het verband heeft met de operatie, tegenover 36% die niet geopereerd worden....

Verkeerde beslissingen zijn alleen die waarbij er sprake is van intersex en heel jong door de ouders wordt beslist welk geslacht de baby moet krijgen.

Discussie was op gang gezet in verband met de zaak in Australië.
  woensdag 24 juli 2013 @ 11:04:06 #232
71919 wonderer
pi_129283633
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 10:08 schreef Alentejana het volgende:
Nou, dat laatste kan ik me wel voorstellen, als ik zo in je fotoboek kijk.
Die laatste drie zijn pre-transitie.

Punt is wel dat gedrag niet per se iets zegt over genderidentiteit. Niet elke transman was vroeger een bomenklimmende voetballende robbedoes, en niet elke transvrouw speelde vroeger met poppen. Dat willen mensen ook nog weleens vergeten.
pi_129284157
Volgens mij komt het wel vrij weinig voor dat een transgender in de kindertijd niet kiest voor genderconform speelgoed en geen genderconform gedrag vertoont. En dat is ook wel logisch denk ik. Je bent dan nog niet bewust van de verschillen en volgt je 'natuur', zonder invloeden van buitenaf.
  woensdag 24 juli 2013 @ 11:54:57 #234
71919 wonderer
pi_129285001
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 11:24 schreef robinpunt het volgende:
Volgens mij komt het wel vrij weinig voor dat een transgender in de kindertijd niet kiest voor genderconform speelgoed en geen genderconform gedrag vertoont. En dat is ook wel logisch denk ik. Je bent dan nog niet bewust van de verschillen en volgt je 'natuur', zonder invloeden van buitenaf.
Maar niet alle jongetjes zijn rauwdouwers en niet alle meisjes spelen met poppen, waarom zou dat voor transjongens en -meisjes anders zijn? Net zoals je butch transvrouwen hebt en femme transjongens.
pi_129285714
Daar heb je gelijk in. Maar er zijn veel meer jongens die wel van jongensdingen houden en meisjes die wel van meisjesdingen houden, dan kinderen die met speelgoed spelen dat niet genderconform is en gedrag vertonen dat niet genderconform is. Dus waarom zou dat voor transjongens en -meisjes anders zijn? :)
pi_129285937
Ik bedoelde overigens niet dat het niet kan, maar ik bedoelde dat ik het logisch vind dat het weinig voorkomt. Als ik naar de kleuters in mijn omgeving kijk dan zie ik zo'n enorm verschil tussen jongens en meisjes in het gedrag en het speelgoed, de voorkeuren, etc. En ik hoor zo vaak verhalen van transgenders dat zij in hun kindertijd genderconform waren ipv geboortegeslachtsconform. Wat ik dus logisch vind.
  woensdag 24 juli 2013 @ 12:27:19 #237
71919 wonderer
pi_129286026
Volgens mij praten we langs elkaar heen. Of in ieder geval heb ik verzuimd al mijn gedachtestappen op te schrijven zodat iedereen over hetzelfde praat ;)

Ik moest ineens denken aan dat mensen soms zeggen dat als je je "gewoon" conform je geboortegeslacht gedraagt, je geen trans kunt zijn, en ze (of anderen :P) zeggen ook weleens dat heus niet alle meisjes die graag in bomen klimmen trans zijn.

Je gedrag zegt net per se iets over je identiteit. Net zoals verwijfde mannen niet altijd homo zijn.

Niet dat iemand dat hier beweert, ik moest eraan denken en dacht, ik schrijf het op ;)
pi_129286286
Maar ik snap wel wat je bedoelt, wonderer. Dat was namelijk een van de dingen waarom mijn moeder zo voorzichtig was - of in haar woorden - ik zie de mannelijke ontwikkeling echt wel, maar ik zie ook het vrouwelijke. Ik zie dat (nog steeds!) niet - ja ik was als kind behoorlijk aanhankelijk, maar dat is op zichzelf niet vrouwelijk, veel van mijn vriendjes waren daarin nog veel erger :P . Het kwalijke is wel, al heb ik het idee dat het zolangzamerhand verandert, dat inderdaad veel mensen denken dat om genderproblemen te hebben je stereotypisch mannelijk dan wel vrouwelijk zou moeten zijn.

Hoewel ik me ook wel weer kan voorstellen dat als je je meer 'gemengd' gedraagt, het makkelijker is om je neer te leggen bij de biologie, zeg maar.In theorie.
pi_129286384
Ah, ik snap het :)
pi_129286970
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 12:34 schreef Tonys_Chocolonely het volgende:
Hoewel ik me ook wel weer kan voorstellen dat als je je meer 'gemengd' gedraagt, het makkelijker is om je neer te leggen bij de biologie, zeg maar.In theorie.
Of gewoon heen en weer switched... ;)

Maar het is idd niet zo dat alle meisjes achtige jongens of trans of homo zouden zijn en jongensachtige meisjes trans of lesbisch.
Ik heb in een van mijn eerste posten ook genoemd dat de genderrollen ook eigenlijk niet zo vast liggen. Ook niet als je volwassen bent. Daarom kon en kan ik gewoon jongen en man zijn in een vrouwenlichaam. Er is niks "typisch mannelijk" of typisch vrouwelijk" meer.
Vroeger was het wel dat meisjes naar de huishoudschool gingen en jongens naar de technische of landbouw school, maar dat veranderde al in mijn tienertijd.

Dus ja, gedrag op zich zegt niet zo veel. De uitdrukkingen van Maria-rapaz of Manuel-rapariga zijn ook niet voor niks in de wereld in alle talen.
Maar als het samen gaat met het gevoel van missen van onderdelen :P of haten van onderdelen, dan zit je wel in de transhoek.
En dat had ik ook al heel jong. Van waar is mijn piemeltje? Kunnen ze honderd keer beweren dat kinderen daar niet mee bezig zijn.
En het bewuste niet willen dragen van een bovenstukje van een bikini weer bv.
Dat heeft een directe link met je LIJF. Hoe je dat beleeft.
pi_129287355
Volgens mij is het heel vaak voorbij gekomen. Genderidentiteit is niet hetzelfde als genderuitingen (met poppen spelen). Er is dus ook geen 'natuur' voor transvrouwen om in hun jeugd met poppen te spelen. Genderuitingen worden door omgevingsfactoren bepaald. Vaak zijn die genderuitingen wel analoog aan de groep tot wie men bedenkt te horen (ik voel mij meisje en meisjes horen met poppen te spelen, dus ga ik ook met poppen spelen) maar genderuitingen zijn geen bewijs van de genderidentiteit. Het is een vorm van socialisatie die wij uitvoeren (vaak onbewust).

Maar stereotiepe man/vrouw rollen dicteren nog steeds dat wij ons zo oriënteren. Ook de genderteams testen daarop, hoewel er gelukkig ook andere factoren meegenomen worden.

Maar ik heb niet zo de behoefte deze discussie weer eens op te starten.
pi_129287478
Nah, hoeft ook niet, want ik geloof dat we allemaal wel op 1 lijn liggen wat dat betreft.
  woensdag 24 juli 2013 @ 13:07:29 #243
71919 wonderer
pi_129287545
Ik deed gewoon wat ik leuk vond en ik was er niet zo mee bezig of dat met/voor meisjes was of met/voor jongens. Het enige wat ik me nog kan herinneren, is dat ik het niet zo leuk vond dat mijn moeder benadrukte dat ik dan wel een stoere fiets had, maar dat het wel een meisjesfiets was. Maar toen zat ik al op de middelbare school, volgens mij.
pi_129287879
Ja precies, je doet gewoon waar je zin in hebt.
Ik werd, als ik terugkijk op de foto´s, eigenlijk best wel genderneutraal gekleed, behalve op bepaalde gelegenheden, dan hadden mijn zus en ik dezelfde jurkjes ofzo.

O, wonderer, ik wilde nog zeggen, dat je amper kunt zien dat die drie foto´s pre transitie zijn, je lijkt alleen gewoon minder volwassen ofzo.
pi_129288270
De dromen die ik heb sinds ik in dit topic actief ben....
pi_129288374
Als er geen uiterlijk verschil tussen mannen en vrouwen was, dan denk ik dat je toch bij het overgrote deel van alle mensen als kleuter al kunt aanwijzen wie de genderidentiteit van een jongen heeft en wie die van een meisje.
  woensdag 24 juli 2013 @ 13:32:16 #247
296917 Abby79
Being myself!
pi_129288698
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 13:26 schreef robinpunt het volgende:
Als er geen uiterlijk verschil tussen mannen en vrouwen was, dan denk ik dat je toch bij het overgrote deel van alle mensen als kleuter al kunt aanwijzen wie de genderidentiteit van een jongen heeft en wie die van een meisje.
Ik denk dat er bij mij dan flink getwijfeld werd :P. Ik had echte jongenstrekjes, maar ook zeker echte meisjesdingen. In ongeveer gelijke hoeveelheden denk ik, ik heb in ieder geval niet het gevoel dat er een "overheerste". En hoewel veel mensen mijn stap naar vrouw wel logisch vonden, denk ik ook dat het niemand verbaasd had als het niet was gebeurd (hoewel ze dan misschien wel vreemd hadden gevonden dat ik op vrouwen val... hmm :P)
  woensdag 24 juli 2013 @ 13:36:34 #248
71919 wonderer
pi_129288932
quote:
Als er geen uiterlijk verschil zou zijn, is dat inderdaad onvermijdelijk, want dan worden mensen ingedeeld op wat ze doen in plaats van wat er tussen hun benen zit. Ofwel je wordt ingedeeld op basis van wie je bent in plaats van dat je gedrag wordt opgedrongen vanwege hoe je plast.

Hoewel, waar wordt iemand ingedeeld die van voetballen en van barbies houdt? ;)
pi_129289198
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 13:36 schreef wonderer het volgende:
Hoewel, waar wordt iemand ingedeeld die van voetballen en van barbies houdt? ;)
Dan moet je wachten tot carnaval. Wat hij/zij dan aantrekt zegt veel. Alhoewel, als hij/zij als konijn gaat dan weet je nog niks.
  woensdag 24 juli 2013 @ 13:49:48 #250
296917 Abby79
Being myself!
pi_129289504
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juli 2013 13:41 schreef robinpunt het volgende:

[..]

Dan moet je wachten tot carnaval. Wat hij/zij dan aantrekt zegt veel. Alhoewel, als hij/zij als konijn gaat dan weet je nog niks.
Ik weet alleen nog dat ik een jaar Smurf ben geweest en toen ik heel jong was clown (en op de middelbare school als meisje - dat was wel de beste dag van mijn VWO denk ik ;))

Wel lastig trouwens om dat te bepalen dan als je in een dorp/stad woont zonder carnaval!
  woensdag 24 juli 2013 @ 13:52:49 #251
71919 wonderer
pi_129289615
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juli 2013 13:41 schreef robinpunt het volgende:

[..]

Goed punt. Ik ging als kabouter, op de kleuterschool, dat weet ik nog, en later een keer als vleermuis en als sterke man van het circus. En in de twee schoolmusicals had ik mannenrollen.
pi_129289821
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 13:52 schreef wonderer het volgende:

[..]

Goed punt. Ik ging als kabouter, op de kleuterschool, dat weet ik nog, en later een keer als vleermuis en als sterke man van het circus. En in de twee schoolmusicals had ik mannenrollen.
Zie! Ik ben als Aladdin en als Thunderbird geweest.
pi_129289831
Ik was Simba :D (alhoewel je dan nog zou kunnen zeggen... dus niet Nala). Sowieso speelde ik VEEL dingen na en dan was ik inderdaad een mannelijke rol.

Good times.

Ha, ik weet ook nog wel, toen we in de bovenbouw op kamp gingen, toen vroeg een van de twee vriendinnen die ik had (waarvan een echt tomboy was en de ander achteraf lesbisch bleek- typisch dat) of ik niet liever bij de jongens wilde slapen en dat had ze zelfs gevraagd maar het mocht niet van de docenten. Al moet ik daar eerlijk bijzeggen dat het ook sommige jongens niet zo'n goed idee leek :P
pi_129289998
Ze kunnen die hele diagnostische fase afschaffen. Pak gewoon foto's van carnaval erbij.
pi_129290645
Dan zou ik wel van een koude kermis thuis komen als ze me op grond van de carnavalsfoto´s gingen indelen.....

Konijn (dat pak hebben we allemaal gedragen), haremvrouw, en verpleegster schieten me te binnen. Ben ook nog eens Floris geweest geloof ik, al was het in het Ivanhoe pak van mijn broer, en Indiaan. Ook met dank aan afdanker van mijn broer.
Was ook een keer in een "verkleed"optocht voor iets anders chinese man, maar dat kwam omdat ik elke laatse weken voor de zomervakantie op een school in een andere plaats zat omdat we dan al in ons zomerhuis zaten, en mijn moeder kon daar geen kostuum naaien, maar wel een chinese hoed van karton. En dan dus een bruine corduroy broek (voordat er alom jeans was, versleet ik die dingen), overhemd en donkerblauw vest.
Allen in de lagere school periode, trouwens. In mijn kleutertijd was er geen carnavals optocht van school uit denk ik, kan me erin elk geval niks van herinneren. Heb ook geen foto´s van carnaval. Wel van die chinees.

Ik weet trouwens ook nog dat we ooit eens moesten invullen wat we wilden worden, en toen maakte ik er verpleegster van, want dat was "normaal" voor meisjes. Wat dat betreft werd ik best nog wel wat beinvloed door de omgeving.
Ik ben uiteindelijk schrijfster geworden, dat zag men ook al jong, maar ikzelf niet... :+
  woensdag 24 juli 2013 @ 14:53:32 #256
71919 wonderer
pi_129292125
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 14:00 schreef robinpunt het volgende:
Ze kunnen die hele diagnostische fase afschaffen. Pak gewoon foto's van carnaval erbij.
Op zich wel ja. Want tijdens carnaval (en andere verkleedfeesten) kun je zijn wie je wilt zijn, met wie je je identificeert. Wat het hele punt is van genderidentiteit.

Puik plan.

Mits ouders het toestaan natuurlijk, dat dan weer wel.
  woensdag 24 juli 2013 @ 14:55:36 #257
71919 wonderer
pi_129292186
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 14:15 schreef Alentejana het volgende:
Ik ben uiteindelijk schrijfster geworden, dat zag men ook al jong, maar ikzelf niet... :+
Ik wil de vroeger schrijver worden, en man. Maar ik wist/dacht te weten dat dat niet kon.

En ziehier ... :')
pi_129292654
Ik wilde boer worden. Is godzijdank niets geworden.
  woensdag 24 juli 2013 @ 15:08:29 #259
296917 Abby79
Being myself!
pi_129292704
Ik zou echt niet meer weten wat ik vroeger wilde worden... zal toen vast niet webdeveloper zijn geweest ;).
pi_129292835
Ik wilde commando worden of cabaratier. Het eerste zou ik nu niet meer aan willen denken, het tweede is niet gelukt bij gebrek aan humor :P

Overigens duurde het echt lang voordat ik doorhad dat genderteams ook echt dingen konden doen om je te helpen ontwikkelen zeg maar. En dat terwijl ik op mijn elfde dacht dat ik maar snel iets aan mezelf moest doen voordat iedereen doorhad dat ik geen echte jongen was. Al had ik er geen idee van wat, maar vrouwen zag je nooit meer aan voor man, oh gruwel!
pi_129293611
Carnaval: ridder, tijger, konijn, incl. complete kostuums die niet zouden mistaan als mascotte in Disneyland of Walibi :P
pi_129293796
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 14:53 schreef wonderer het volgende:

[..]

Op zich wel ja. Want tijdens carnaval (en andere verkleedfeesten) kun je zijn wie je wilt zijn, met wie je je identificeert. Wat het hele punt is van genderidentiteit.

Puik plan.

Mits ouders het toestaan natuurlijk, dat dan weer wel.
En je geen zussen hebt die je aan willen kleden... ;)

Tja dat hele "wat wil je worden" is gewoon lastig, je weet helemaal niet wat er allemaal is. Ik weet nog dat een van mijn beste school vriendjes ingenieur wilde worden, want zijn vader was dat. Ik wist niet eens wat het betekende. Mijn vader was ketelmaker op schepen en ik had ook geen idee wat dat was, dus ook geen voorbeeld aan., en mijn broer voer op een schip, dat trok me in elk geval niet. Ik ben wel Vissen van sterrenbeeld, maar houd helemaal niet van water, niet in de laatste plaats door zeer nare ervaringen.
Later gingen we nog een keer naar zon orientatie gebeuren, maar toen was ik al 15 ofo en helemaal "in de paarden" dat was mijn toekomst, ik zocht helemaal geen beroep meer toen.

[ Bericht 15% gewijzigd door Alentejana op 24-07-2013 15:57:17 ]
  woensdag 24 juli 2013 @ 15:54:30 #263
296917 Abby79
Being myself!
pi_129294070
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 15:45 schreef Alentejana het volgende:
En je geen zussen hebt die je aan willen kleden... ;)
Ik zou willen dat ik die juist wel had gehad! Ik denk dat dat nog best veel gescheeld zou kunnen hebben bij mij, haha.
pi_129294118
Hihihi.Wellicht.

Ik had het geluk dat ik zussen én een broer had. Allemaal ouder en allemaal hun eigen invloed op me.
  woensdag 24 juli 2013 @ 16:02:11 #265
71919 wonderer
pi_129294338
Ik wou ook nog cameraman en architect worden.
pi_129294891
Oja, etaleur is ook ooit nog eens in me opgekomen. Ik denk dat dat er ook wel van was gekomen als ik niet zo met paarden begaan was. Ik ben wel een beetje artistiek.
Ik heb later nog eens fotoverhalen geschreven en geregiseerd en dat vond ik ook leuk om te doen, en ging me gemakkelijk af. Roeping misgelopen. :+
"Creative director" bij fotoshoots was ook wel wat geweest. :P

Maar ja, de paarden...

Ik ben wel grappig aan mijn werk gekomen. Ik had commentaar op de vertaling van een strip en toen zei de uitgever "kom maar hier als je het beter kunt". Begonnen met vertalen en kwisjes en vraag en antwoord rubriek, korte verhalen en een column in de huid van een pony, en dat heeft zich uitgebreid naar schrijven van stripverhalen en artikelen erbij. Vulde uiteindelijk samen met mijn ex die foto´s nam, drie tijdschriften van die uitgever. Met mijn 18e begonnen en ik heb heb meer dan 25 jaar volgehouden. Toen was lichaam en geest op.
pi_129296204
Even tussendoor, ik ben naar de bib geweest en dus gezegd dat ik twee boeken in het portugees had gevonden.
De eerste kon ze wel aankomen, maar de tweede is uitverkocht en ze mogen niet uit Brazilië (waar er nog wel expemplaren zijn) bestellen.

Nou ja, die eerste wilde ik ook echt lezen, die anderen was meer voor anderen, omdat er gewoon helemaal niets bestaat over trans.

Ze bellen me als het binnen is.

quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 14:55 schreef wonderer het volgende:

[..]

Ik wil de vroeger schrijver worden, en man. Maar ik wist/dacht te weten dat dat niet kon.

En ziehier ... :')
Wat schrijf je? Kan ik er aan komen?
  woensdag 24 juli 2013 @ 19:11:44 #268
408239 kELAL
Jill of all trades
pi_129300593
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 14:00 schreef robinpunt het volgende:
Nee dat helpt als je een groot deel van je leven in de 'bible belt' hebt doorgebracht :X

Bovendien: Zelfs als ik zonder 'wormvormig aanhangsel' was geboren, dan was ik heel waarschijnlijk een halve tomboy geweest (tot ik ging puberen eN dO0rSlo3g nAar e3N Br33z4H :+ )

[ Bericht 0% gewijzigd door kELAL op 24-07-2013 19:12:13 (typo) ]
pi_129303354
Ik voel me toch zooooo oud hier. :'(
  woensdag 24 juli 2013 @ 20:35:59 #270
408239 kELAL
Jill of all trades
pi_129303577
Zo jong ben ik anders ook niet meer (al word ik steevast veel jonger geschat)
pi_129303771
Je bent toch nog 15 jaar jonger dan ik, zag ik in je profiel.
  woensdag 24 juli 2013 @ 21:07:25 #272
296917 Abby79
Being myself!
pi_129305140
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 20:31 schreef Alentejana het volgende:
Ik voel me toch zooooo oud hier. :'(
Er waren meerdere mensen die dachten dat je jonger was, waaronder ik. En als ik je posts lees zie ik echt niet een oud iemand voor me hoor :*. Je bent zo jong als je je voelt!
pi_129305559
Thanx.
Voel me wel twintig, maar mijn lijf werkt niet echt mee, hahaha.
Vroeger had ik een krantenwijk en sprong ik nog over de heggen tussen de huizen, nu breek ik mijn nek nog zowat als ik over iets heen stap. :+
pi_129306392
Ergens denk ik ook dat volwassen worden- ook mentaal- anders gaat als je genderproblemen hebt. Ik ben dan wel vrij vroeg begonnen (vroeg genoeg voor het jeugdtraject in ieder geval, maar niet vanaf mijn zevende of zo dat ook weer niet) en toch heb ik sinds hormone en sinds de operaties nog steeds het gevoel dat ik gewoon dingen in moet halen. En ik word nog met behoorlijke regelmaat voor ID gevraagd - dus blijkbaar zie ik er nog steeds vrij jong uit, ondanks testogebruik..
  woensdag 24 juli 2013 @ 21:40:29 #275
296917 Abby79
Being myself!
pi_129306659
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 21:34 schreef Tonys_Chocolonely het volgende:
Ergens denk ik ook dat volwassen worden- ook mentaal- anders gaat als je genderproblemen hebt. Ik ben dan wel vrij vroeg begonnen (vroeg genoeg voor het jeugdtraject in ieder geval, maar niet vanaf mijn zevende of zo dat ook weer niet) en toch heb ik sinds hormone en sinds de operaties nog steeds het gevoel dat ik gewoon dingen in moet halen.
Dat gevoel had ik ook heel erg. En af en toe nog. Ik heb ook wel eens de opmerking gehad dat iemand me meer zag als een tienermeisje dan als een 33 jarige vrouw :P.
quote:
En ik word nog met behoorlijke regelmaat voor ID gevraagd - dus blijkbaar zie ik er nog steeds vrij jong uit, ondanks testogebruik..
En hoe oud ben je nu dan?
pi_129307639
Ik zie er dus jong uit voor mijn leeftijd en dat was als kind en jongere ook zo. Als 11 jarige ging ik in de bus en trein nog mee voor half geld. (Dat was tot 6 jaar, voor de duidelijkheid).Had zo zijn voordelen.
Maar ik was een groot Clint Eastwood fan en in mijn tienertijd was er de ene na de andere film in de bios waar hij in speelde, maar die waren voor 18 jaar en ouder...en ik was 16 ofzo en zag er uit als 12... Maar ze wisten dat ik fan was en knepen een oogje toe. Later toen ik 18 was, heb ik dat nog wel een paar keer moeten bewijzen in bioscopen waar ik voor de eerste keer kwam. Niet veel later ging de leetijdsgrens naar beneden. Maar hemel wat ben ik lang tiener geweest. Toen ik 25 was zagen ze me nog aan voor 18. Nu was ik wel altijd in gezelschap van mensen van idd die leeftijd. Ben mentaal dus ook lang tiener gebleven.

Nou ja, door de jaren heen altijd steevast tien jaar jonger geschat en hier in Portugal waar de mensen nu eenmaal vroeg rijp zijn en snel oud, maakten ze het helemaal bont.
Toen ik voor mijn groene kaart ging, vroegen ze of ik student was van het Erasmusgebeuren. Ik was toen 38!!!!
En een joch van 15 was verliefd op me, maar toen ik vertelde hoe oud ik was, zei hij met een zucht " Je bent nog ouder dan mijn moeder". Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook schrok van zijn leeftijd. Hij zag er heel volwassen uit en was altijd met een kind van een jaar of twee, maar dat leek zijn broetje, een nakomertje. Maar ik schatte hem dus 19-20... was-ie 15. Dus het was een wederzijdse vergissing.

Maar ik ben een paar jaar geleden door omstandigheden plots oud geworden en heb nu ook een paar grijze haren.(Je moet ze wel zoeken, hoor)
Maar ik moet eerlijk zeggen dat nu het weer beter gaat, ik er ook weer jonger uit ga zien. Maar 10 of meer jaar jonger schatten, dat gebeurt niet meer, hoogstens 5.

Geen ervaring met hormonen, maar het lijkt me logisch dat je dan een soort puberteit meemaakt?

[ Bericht 1% gewijzigd door Alentejana op 24-07-2013 22:11:26 ]
pi_129309787
Ik ben nu 22 :@

En ja, van hormonen kreeg ik wel een sort van puberteit. Maar niet helemaal, het was grotendeels fysiek, alhoewel ik geloof ik wel een keer uit het niets in woede uitbarstte en zelf doorhad dat ik er geen controle over had. Was eigenlijk een heel maffe ervaring..
  woensdag 24 juli 2013 @ 22:48:55 #278
296917 Abby79
Being myself!
pi_129310087
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 22:43 schreef Tonys_Chocolonely het volgende:
Ik ben nu 22 :@
Oh, dat valt nog mee. Een vriend van me had tot ongeveer zijn 26e nog regelmatig die vraag. Zelfs voor bv. films van 16+. Altijd leuk om dan de reactie te zien als hij zijn rijbewijs pakte :P.

Voor mij geldt het trouwens andersom, ik werd bijna altijd ouder geschat ;(. Geen idee trouwens hoe dat nu is...
pi_129310119
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 22:43 schreef Tonys_Chocolonely het volgende:

En ja, van hormonen kreeg ik wel een sort van puberteit. Maar niet helemaal, het was grotendeels fysiek, alhoewel ik geloof ik wel een keer uit het niets in woede uitbarstte en zelf doorhad dat ik er geen controle over had. Was eigenlijk een heel maffe ervaring..
Net zoiets als de overgang dus :+
pi_129310183
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juli 2013 22:48 schreef Abby79 het volgende:

[..]

Voor mij geldt het trouwens andersom, ik werd bijna altijd ouder geschat ;(.
Lullig.
  woensdag 24 juli 2013 @ 22:55:54 #281
296917 Abby79
Being myself!
pi_129310411
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 22:50 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Lullig.
Soms ook handig hoor :@. Zeker op die leeftijden toen, haha. Nu maakt het me niet veel uit hoe oud ze me schatten. Ik bedenk me net dat een vriendin van me schrok een maand geleden toen ik zei dat ik twee jaar ouder was dan haar, zij had om een of andere reden in d'r hoofd dat we even oud waren :).
pi_129310923
Hihihi.
  donderdag 25 juli 2013 @ 09:21:31 #283
71919 wonderer
pi_129320607
Ik heb ook het gevoel dat ik tien jaar jonger zou moeten zijn qua levenservaring en alles. Maar mijn lichaam herinnert me er wel aan dat het dertig plus is, hoor, ook al schatten mensen me jonger in :')
pi_129320808
Ja, idd, ik zie je ook voor 25 aan ofzo.
  donderdag 25 juli 2013 @ 14:12:29 #285
408239 kELAL
Jill of all trades
pi_129329579
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 09:21 schreef wonderer het volgende:
Ik heb ook het gevoel dat ik tien jaar jonger zou moeten zijn qua levenservaring en alles.
Ja, ik moet altijd even goed nadenken als om m'n leeftijd word gevraagd; voor m'n gevoel kán het helemaal niet dat er al 36 verjaardagen zijn geweest!
Maar dat zou ook kunnen liggen aan m'n familie (van moeder's kant); die zijn allemaal 'lang houdbaar' :)
  donderdag 25 juli 2013 @ 14:21:56 #286
71919 wonderer
pi_129329900
Ni
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 14:12 schreef kELAL het volgende:

[..]

Ja, ik moet altijd even goed nadenken als om m'n leeftijd word gevraagd; voor m'n gevoel kán het helemaal niet dat er al 36 verjaardagen zijn geweest!
Maar dat zou ook kunnen liggen aan m'n familie (van moeder's kant); die zijn allemaal 'lang houdbaar' :)
Niet alleen qua hoe ik eruit zie, maar ook wat ik heb meegemaakt en alles. Ik ben nu pas aan mijn eerste echte baan bezig, en woon voor het eerst op mezelf.

Okee, er zat een emigratie en een huwelijk tussen, maar toch ;)
  donderdag 25 juli 2013 @ 14:55:42 #287
408239 kELAL
Jill of all trades
pi_129331114
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 14:21 schreef wonderer het volgende:
Niet alleen qua hoe ik eruit zie, maar ook wat ik heb meegemaakt en alles.
Dat bedoelde ik ook eigenlijk. 'k Ben ook een enorme laatbloeier.
Alleen al vanwege het feit dat ik pas op m'n 34e de knoop doorhakte (en daarmee, indirect, ook een streep haalde door m'n eerste echte baan). Ervaring met huwelijk / serieuze relatie? Geen!
  donderdag 25 juli 2013 @ 15:10:15 #288
296917 Abby79
Being myself!
pi_129331600
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 14:55 schreef kELAL het volgende:

[..]

Dat bedoelde ik ook eigenlijk. 'k Ben ook een enorme laatbloeier.
Alleen al vanwege het feit dat ik pas op m'n 34e de knoop doorhakte (en daarmee, indirect, ook een streep haalde door m'n eerste echte baan). Ervaring met huwelijk / serieuze relatie? Geen!
Hmm, klinkt bekend :P Wat voor baan had je voorheen dan dat je die (moest?) opgeven?

In dat opzicht heb ik het redelijk makkelijk gehad, mijn werk (webdeveloper) is nooit een probleem geweest. Maar in andere zaken heb ik echt nog wel een "achterstand" :P.
pi_129331638
quote:
Dan moet je ook maar ouders hebben die dit toelaten.
Veel ouders laten dit soort dingen gewoon niet toe niet met kleding en ook niet met speelgoed en andere dingen.
Veel mensen duwen kinderen gewoon in de standaard rolpatronen.

[ Bericht 33% gewijzigd door Pvoesss op 25-07-2013 15:25:00 ]
  donderdag 25 juli 2013 @ 15:12:26 #290
107792 Hexley
the Platypus
pi_129331661
Dit is zogoed als vol en dan zal er vast en zeker, wel weer een nieuw deeltje komen. In de eerste posts had men het over schoonheidsfoutjes in de openingspost, al zou het onderstaande stukje ook wel beter kunnen. :Y

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 23:12 schreef motorbloempje het volgende:

De verschillen
- Drag King = een vrouw die als een man verkleedt gaat en zich zo ook gedraagt.
- Drag Queen = een man die als een vrouw verkleedt gaat en zich zo ook gedraagt.
- Transgender = iemand die leeft als het andere geslacht, maar (nog) niet in behandeling is (geweest).
- Transseksueel = iemand die een geslachtsaanpassende behandeling ondergaan heeft en/of ermee bezig is.
- Travestiet = iemand die af en toe verkleed gaat als het andere geslacht, tegenwoordig wordt dat ook "Drag Queen" en "Drag King" genoemd.
Een Drag Queen heeft eigenlijk niets met genderdysforie te doen. Het is voor sommigen gewoon werk en niets anders. Entertainment, show en dan vooral over the top show of als typetje en dan de komediant uithangen. En die beschrijving van transgender, ach een fulltime travestiet,.... :')
  donderdag 25 juli 2013 @ 15:15:42 #291
71919 wonderer
pi_129331754
Er is een verschil tussen drag queen en transvestite (wat in het "Nederlands" eigenlijk cross-dresser is). Travestiet is Nederlands voor drag queen. Bij een cross dresser is er geen sprake van een show-element zoals bij drag.

Dus er moet nog cross-dresser bij.

- Cross dresser: iemand die zich in het dagelijks leven soms kleedt als iemand van het andere geslacht
  donderdag 25 juli 2013 @ 15:20:03 #292
107792 Hexley
the Platypus
pi_129331884
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 15:15 schreef wonderer het volgende:
Er is een verschil tussen drag queen en transvestite (wat in het "Nederlands" eigenlijk cross-dresser is). Travestiet is Nederlands voor drag queen. Bij een cross dresser is er geen sprake van een show-element zoals bij drag.

Dus er moet nog cross-dresser bij.

- Cross dresser: iemand die zich in het dagelijks leven soms kleedt als iemand van het andere geslacht
Dat is een travestiet die het niet alleen voor iets seksueels doet. Nu je toch aan het toevoegen gaat non-ops,..? ;)
  donderdag 25 juli 2013 @ 15:39:56 #293
408239 kELAL
Jill of all trades
pi_129332710
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 15:10 schreef Abby79 het volgende:
Wat voor baan had je voorheen dan dat je die (moest?) opgeven?
Technische dienst bij een toeleverancier voor de metaalindustrie (hoe 'mannenbolwerk' wil je het hebben? Alsof ik iets te bewijzen had ;) )
En als je mentaal het punt bereikt hebt dat het 'als man' echt niet meer gaat, dan heb je al snel geen lol meer in je werk; dan moet je er mee stoppen.
  donderdag 25 juli 2013 @ 15:40:27 #294
71919 wonderer
pi_129332731
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 15:20 schreef Hexley het volgende:

[..]

Dat is een travestiet die het niet alleen voor iets seksueels doet. Nu je toch aan het toevoegen gaat non-ops,..? ;)
Dat zou er nog bijkunnen, maar dat zou ik eerder bij transseksueel zetten.
  donderdag 25 juli 2013 @ 15:41:23 #295
107792 Hexley
the Platypus
pi_129332777
Ow, ik zag ook nog wat over afwijkend gedrag als kind / tiener. Bij oa. het riagg, jeugd & gezin en andere, dachten ze zogoed als allemaal dat ik seksueel misbruikt was. Was het dat niet dan homoseksueel of een combinatie van beide,... Het voordeel er van was wel dat daar waar je een kamer moest delen, er eentje voor je zelf alleen kreeg.
pi_129333746
Over laatbloeien, ik had op mijn 29ste pas mijn eerste relatie, maar woonde toen wel al een jaar of 8 op mezelf. En ik werkte vanaf mij 18e voor dezelfde uitgever.

Ik heb trouwens gewoon aan een soort vriend gevraagd of die me wilde ontmaagden toen ik laat in de 24 was (een maand voor mijn 25ste verjaardag), want ik wilde geen 25 jarige maagd zijn. Wat een idee, he...
Vreemdste seconden van mijn leven _O-

Bij mij in de familie zien ze zowel aan vaders kant als aan moeders kant er lang jong uit en vooral ook niet het type van achter de geraniums kruipen. Allemaal zeer actief (geweest).
En mijn opoe (moedr van vader) liet, toen ze in de negeting was, nog eens een jurk terugbrengen die haar dochter gekocht had, want dat vond ze "een ouwewijven jurk". diezelfde dochter is mu in de 80 en zit nog op gym enzo.
Mijn moeder kleed zich heel kleurig en zit nog bij me achterop de scooter en is pas 89 geworden...En het is dat ze slecht ziet, anders reed ze zelf wel op zo´n ding hier.
Wat dat betreft heb ik goede vooruitzichten....

Wat anders:
Wat zijn de nadelen van T behandeling?
  donderdag 25 juli 2013 @ 16:26:01 #297
71919 wonderer
pi_129334693
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 16:04 schreef Alentejana het volgende:
Wat anders:
Wat zijn de nadelen van T behandeling?
Hoge bloeddruk, meer kans op hart- en vaatziekten etc. Kaalheid. Injecties. Haar overal :')
  donderdag 25 juli 2013 @ 16:32:28 #298
408239 kELAL
Jill of all trades
pi_129334953
LIBIDO!
Blij dat ik daar nu minder last van heb *zucht van opluchting*
  donderdag 25 juli 2013 @ 16:35:45 #299
71919 wonderer
pi_129335073
quote:
11s.gif Op donderdag 25 juli 2013 16:32 schreef kELAL het volgende:
LIBIDO!
Blij dat ik daar nu minder last van heb *zucht van opluchting*
Daar is bij mij dus 0,0 verschil in...
  donderdag 25 juli 2013 @ 16:44:08 #300
408239 kELAL
Jill of all trades
pi_129335422
YMMV, afhankelijk van het aantal T-receptoren in je hersenpan

Echt, voor mij was m'n libido een hel! :X
(en dat terwijl m'n T-spiegel bij de nulmeting heel normaal was....voor een 50er)
  donderdag 25 juli 2013 @ 16:44:55 #301
71919 wonderer
pi_129335454
Die heb ik dan waarschijnlijk niet ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')