abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128584883
Aangezien dit forum Nieuws & Achtergronden heet, wil ik graag dit achtergrond-bericht onder de aandacht brengen. Nieuws mag het namelijk niet meer heten, want dit is inmiddels de normale gang van zaken.

quote:
Geen cel maar taakstraf voor veroorzaken ongeluk
GRONINGEN - De rechtbank in Groningen heeft de 36-jarige P.K. uit Stedum veroordeeld tot een werkstraf van 200 uur, vier maanden voorwaardelijke celstraf en een rijontzegging van drie jaar. Er was een jaar celstraf tegen hem geëist.

K. botste vorig jaar december aan het Egypteneinde even buiten Veendam frontaal op een tegenligger. De bestuurster van die auto, een 41-jarige vrouw uit Meeden, kwam daarbij om het leven. K. had gedronken en was bezig met zijn mobiele telefoon.

De rechtbank stelt dat hij zeer onoplettend en onvoorzichtig heeft gereden. Met de opgelegde straf wijkt de rechtbank af van de richtlijnen. K. heeft berouw getoond en alle verantwoordelijkheid op zich genomen, zo staat in het vonnis. Dit laatste vond het Openbaar Ministerie ook, maar dat zag daar geen reden in om geen celstraf te eisen.
Bron: http://www.dvhn.nl/nieuws(...)-veroorzaken-ongeluk

Een uitgebreid verslag vanuit de rechtbank is hier te lezen:
http://robzijlstra.wordpress.com/2013/06/21/whatsapp/

Ook GeenStijl bericht erover: http://www.geenstijl.nl/m(...)mobilist_krijgt.html

quote:
Voor nepaccounts aanmaken op Twitter willen we vijf jaar celstraf, maar iemand dronken en whatsappend doodrijden is slechts 200 uur graffiti reinigen.
quote:
In het verslag van de beste rechtbankverslaggever van Groningen e.o., Rob Zijlstra, is te lezen dat de advocaat van Paul uiteraard verzachtende omstandigheden aandroeg: "Er is sprake van alcohol, maar niet in de categorie heel veel. Hij was bezig met de mobiele telefoon, maar hij belde niet, dat blijkt nergens uit. Juridisch bezien mag het allemaal een onsje minder." Je zou er bijna medelijden mee hebben. Is ook allemaal supersneu voor de alcomobilist Paul. Had de rechter dus ook.
quote:
Kan de rechter wel zeggen dat Paul alle verantwoordelijkheid op zich neemt, maar dat had hij moeten doen voordat hij plaats nam in zijn moordmobiel. Daarom: War on Alcomobilisten. Omdat drankrijders staatsgevaarlijke grafidioten. Maar voorlopig stelt de rechtsstaat nog geen harde voorbeelden. Nope. In Nederland Pamperland gelden zelfs voor drankrijden nog verzachtende omstandigheden.
Ik deel de opvatting van GeenStijl volledig: war on alcomobilisten!
Hoe lang gaan we nog door met de ernst van rijden onder invloed wegwimpelen?
pi_128584993
Kan nog erger:

http://www.nieuws.nl/binn(...)-kinderen-Wildervank

2 kinderen doodrijden omdat je onderuit ligt in je BMW en vrijgesproken worden. :{
blablablabla
  Redactie Frontpage donderdag 4 juli 2013 @ 16:36:21 #3
38148 crew  Innisdemon
pi_128585303
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 16:28 schreef Elan het volgende:
Kan nog erger:

http://www.nieuws.nl/binn(...)-kinderen-Wildervank

2 kinderen doodrijden omdat je onderuit ligt in je BMW en vrijgesproken worden. :{
Dat is een terechte vrijspraak, en heeft ook niets met drank te maken
Daarnaast kan volgens de rechtbank niet worden bewezen dat hij: a. onderuit gezakt zat, en b. als hij dat al zat, dat dat wat uitmaakte, gezien het een brug was.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_128585374
Het kon niet bewezen worden, dat wil niet zeggen dat het niet zo was.
Maar inderdaad met drank op is een stuk erger omdat dat 100% bewust is. Kunnen we drank niet helemaal verbieden in het verkeer?

Als je de hele dag in de zon werkt en bijna niks eet en je neemt daarna 2 biertjes kun je volkomen lam worden.
blablablabla
  Redactie Frontpage donderdag 4 juli 2013 @ 16:40:22 #5
38148 crew  Innisdemon
pi_128585459
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 16:38 schreef Elan het volgende:
Het kon niet bewezen worden, dat wil niet zeggen dat het niet zo was.

Het kon niet bewezen worden, dat wil niet zeggen dat het wel zo was.
Wie ben jij dan om te roeptoeteren dat dit nog erger is dan het voorbeeld met drank op.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_128585535
Fijn, die andere zaak. Zullen we het nu hebben over de zaak die in de OP wordt beschreven?
pi_128585629
Gewoon gevangenisstraf voor al die mensen die met een mobieltje achter het stuur zitten te spelen lijkt me ook wel wat...

imho zal dat eerder de bepalende factor zijn voor dit ongeluk..

laatst reed ik een tijdje achter een verschrikkelijk slingerende auto en dacht eerst dat de bestuurder stomdronken was.. toen ik uiteindelijk kon inhalen zat de vrouw echter doodleuk met haar telefoon druk te spelen.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  donderdag 4 juli 2013 @ 16:45:09 #8
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_128585702
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 16:43 schreef RM-rf het volgende:
Gewoon gevangenisstraf voor al die mensen die met een mobieltje achter het stuur zitten te spelen lijkt me ook wel wat...

laatst reed ik een tijdje achter een verschrikkelijk slingerende auto en dacht eerst dat de bestuurder stomdronken was.. toen ik uiteindelijk kon inhalen zat de vrouw echter doodleuk met haar telefoon druk te spelen.
Zo herkenbaar idd. Zulke mensen moeten idd hun rijgedrag eens terugzien op video..
pi_128585758
quote:

Dit komt klopt wel ja.
Ik rij ook een stuk soepeler als ik dronken ben.
pi_128586154
quote:

Zie ik ook vaak dan denk je echt is die gast dronken???? Zitten ze voorover met het mobieltje te spelen.
Mag de politie wel wat meer op gaan letten imo.
blablablabla
  donderdag 4 juli 2013 @ 16:56:21 #11
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_128586202
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 16:55 schreef Elan het volgende:

[..]

Zie ik ook vaak dan denk je echt is die gast dronken???? Zitten ze voorover met het mobieltje te spelen.
Mag de politie wel wat meer op gaan letten imo.
Dat doen ze ook veel, echter roept iedereen bij elke boete voor niet handsfree bellen meteen dat ze echte boeven moeten gaan vangen...
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_128586278
quote:
15s.gif Op donderdag 4 juli 2013 16:56 schreef goed_volk het volgende:

[..]

Dat doen ze ook veel, echter roept iedereen bij elke boete voor niet handsfree bellen meteen dat ze echte boeven moeten gaan vangen...
Niet handsfree bellen is minder gevaarlijk dan whatsappen. Immers kun je nog gewoon je ogen op de weg houden in tegenstelling tot pingen of whatsappen.
blablablabla
pi_128586287
quote:
15s.gif Op donderdag 4 juli 2013 16:25 schreef Elfletterig het volgende:
Aangezien dit forum Nieuws & Achtergronden heet, wil ik graag dit achtergrond-bericht onder de aandacht brengen. Nieuws mag het namelijk niet meer heten, want dit is inmiddels de normale gang van zaken.

[..]

Bron: http://www.dvhn.nl/nieuws(...)-veroorzaken-ongeluk

Een uitgebreid verslag vanuit de rechtbank is hier te lezen:
http://robzijlstra.wordpress.com/2013/06/21/whatsapp/

Ook GeenStijl bericht erover: http://www.geenstijl.nl/m(...)mobilist_krijgt.html

[..]

[..]

[..]

Ik deel de opvatting van GeenStijl volledig: war on alcomobilisten!
Hoe lang gaan we nog door met de ernst van rijden onder invloed wegwimpelen?
Was het ongeluk ook gebeurd als hij niet had gedronken?
pi_128586420
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 16:58 schreef DonJames het volgende:

[..]

- Mogelijk niet, mogelijk wel

Was het ongeluk ook gebeurd als hij niet met z'n mobiel zat te spelen?
- Mogelijk niet, mogelijk wel.

Er is dus geen verband tussen het gedrag van de verdachte en het feit dat een vrouw is doodgereden. Er is derhalve geen reden om de doodrijder straf op te leggen.

Ik ken de wereldvreemde riedel inmiddels, doe geen moeite...

Maar de "als" die je opwerpt, is niet van toepassing. De bestuurder had wél gedronken en zat wél met z'm mobiel te kloten. Dat is dus de daadwerkelijke situatie, in tegenstelling tot jouw hypothese.

Zoals jij en je soortgenoten redeneren, kun je elke vorm van wangedrag, bewust genomen risico en grove nalatigheid wel wegredeneren. Hoe roekeloos je ook bent, hoe veel mensen je daardoor ook doodrijdt, bij rechter DonJames kom je altijd goed weg.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 04-07-2013 17:02:40 ]
  donderdag 4 juli 2013 @ 17:02:10 #15
342435 Life2.0
#deadprez4mod
  donderdag 4 juli 2013 @ 17:04:01 #16
168739 Red_85
'echt wel'
pi_128586498
Misselijk.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_128586568
quote:

[..]

:')
pi_128586607
quote:

Dan komt 75% van Ned helemaal niet meer aan de bak omdat je dan een strafblad hebt, iedereen loopt maar op dat ding te kijken op de scooter op de fiets allemaal domme zombies.
Ik zwaai naar dieren.
  donderdag 4 juli 2013 @ 17:08:56 #19
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_128586687
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 17:06 schreef Geerd het volgende:

[..]

Dan komt 75% van Ned helemaal niet meer aan de bak omdat je dan een strafblad hebt, iedereen loopt maar op dat ding te kijken op de scooter op de fiets allemaal domme zombies.
daar kan ik eerlijk gezegt geen seconde van wakker liggen, als die tegen een muur rijden voel ik daar niets van...

..dat kun je echter niet zeggen van de koekblikkers die niet eens wetenw elke weghelft ze moeten gebruiken :{
pi_128586727
En ja hoor, weer is een rechtertje in Vernederland erin geslaagd om nabestaanden van het slachtoffer compleet, tot op het bot en zonder blikken of blozen, te beledigen. Treurig dit. Het zou je maar gebeuren. Je moeder, vriendin, vrouw of dochter wordt doodgereden door een dronken mongool die met z'n telefoon zit te spelen, je bent die persoon voor de rest van je leven kwijt en de dader is na een paar dagen schoffelen alweer klaar en kan verder met z'n leven.

Cue De_Guidance die nu 'onderbuikgevoelens' gaat roepen. Kom er maar in idioot.
PWBF
  donderdag 4 juli 2013 @ 17:10:15 #21
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_128586755
quote:

[..]

nvt

hij had wel gedronken en het koste iemand zijn leven, dit is geen foutje, dit is een bewuste risicoafweging geweest.
  donderdag 4 juli 2013 @ 17:11:00 #22
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_128586795
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 17:09 schreef Nielsch het volgende:
En ja hoor, weer is een rechtertje in Vernederland erin geslaagd om nabestaanden van het slachtoffer compleet, tot op het bot en zonder blikken of blozen, te beledigen. Treurig dit.

Cue De_Guidance die nu 'onderbuikgevoelens gaat roepen'. Kom er maar in idioot.
er komt vast nog wel iemand die roept dat we het slachtoffer niet zo moeten stigmatiseren _O-
pi_128586920
200 uur schoffelen is natuurlijk gewoon te schandalig voor woorden. Wat een idioten die rechters hier in Nederland. En maar afvragen waarom de maatschappij steeds asocialer aan het worden is. Nou, hierom dus: omdat je toch nooit consequenties hoeft te nemen voor je asociale gedrag, dankzij de rechters in Nederland.
PWBF
pi_128589499
quote:

Even claxonneren, met een beetje geluk rijden ze de berm in.
pi_128589693
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 17:54 schreef Spatzmann het volgende:
het is natuurlijk ook de vraag hoeveel hij heeft gedronken. Als het toevallig 0.6 promille was. Ala foei, maar dan kan je ook niet zomaar zeggen dat drank de oorzaak was.
Hij zat ook op zijn mobiel.
pi_128590261
Kennelijk is de ernst van de zaak dus "een onsje minder". Dat is gewoon mogelijk. Dan valt zo'n straf nog te billijken.
pi_128590781
De vrouw had de gordel niet om anders had ze het mogelijk wel overleefd en was de man nog minder zwaar gestraft.
  Eindredactie Games donderdag 4 juli 2013 @ 19:05:57 #28
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_128590814
Waarom is die rijontzegging niet levenslang? Dit is toch wel een schoolvoorbeeld van de verantwoordelijkheid van een rijbewijs/autorijden niet erkennen (of aankunnen).
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
pi_128591146
quote:
2s.gif Op donderdag 4 juli 2013 19:05 schreef 2dope het volgende:
Waarom is die rijontzegging niet levenslang? Dit is toch wel een schoolvoorbeeld van de verantwoordelijkheid van een rijbewijs/autorijden niet erkennen (of aankunnen).
Dit. Zo iemand moet levenslange rijontzegging hebben wmb, celstraf vind ik niet zo nodig.
pi_128592197
Anderhalve baco en een biertje als ik het goed lees.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')