Ja dat ook. Je laat merken dat je ook echt met aandacht kijkt.quote:Op donderdag 4 juli 2013 21:23 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
En als je zo'n detail benoemt, heeft het kind ook eerder het idee dat je het echt meent. in plaats van de 30e "ik vind het mooi".
			
			
			
			Kan me herinneren dat mijn moeder een boek las en ik een tekening liet zien. Zegt ze: mooi! Terwijl ze verder leestquote:Op donderdag 4 juli 2013 21:24 schreef Soempie het volgende:
[..]
Ja dat ook. Je laat merken dat je ook echt met aandacht kijkt.
			
			
			
			Het is meestal ook niet mijn tactiek, maar in sommige situaties en bij sommige kinderen is het even nodig. Chris is nogal bang aangelegd, en makkelijk ingesteld. Als ik weet dat hij iets wel leuk gaat vinden (glijbaan), en hij durft niet, dan pak ik hem wel even iets harder aan. Heb hem er ook wel eens afgeduwd.. En daarna gaat hij dan nog 15 keer zelf, omdat het zo leuk is.. Maar alleen als ik ook zeker weet dat het iets is dat hij leuk gaat vinden.quote:Op donderdag 4 juli 2013 21:22 schreef Zoë23 het volgende:
afgelopen weekend zag ik een gezin, 3jongens en vader & moeder. De 2 jongens waren aan het klimmen en de 3e was bang (huilen en 'nee wil niet') pa zat hem echt te pushen dat hij t wel kon en niet moest zeuren. Zo zielig.
			
			
			
			Ja, dat geeft Kohn ook wel zo aan. Al denk ik dat hij het wat overdrijft, maar misschien is dat juist om z'n punt helder te maken. Er zijn bijvoorbeeld ouders die vooral blij en trots zijn als hun kind presteert: een goed rapport, een doelpunt, enz. Hij geeft aan dat je daarmee de boodschap geeft dat het kind vooral dan de moeite waard is. Maar hij geeft ook aan dat het natuurlijk goed is om mee te leven, blij te zijn samen, enz. Het is niet zo zwart wit natuurlijk.quote:Op donderdag 4 juli 2013 21:15 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Ik lees wel eens op het D&V forum, daar zitten veel moeders die met unconditional parenting bezig zijn.
Wat ik ervan begrijp is het idee dat complimenten ook als negatief ervaren kunnen worden omdat ze een waardeoordeel inhouden. Een kind wat een 'goed zo' krijgt omdat het zijn speelgoed opruimt, kan dan het gevoel krijgen dat hij niet de moeite waard was als hij dat niet had gedaan. De gedachte is volgens dat er geen gewenst of ongewenst gedrag bestaat, dus dat er geen reden is om te belonen en te straffen.
			
			
			
			Ja dat kan ik begrijpen. In deze situatie was het zo dat we de jongste toen we wegfietsten nog hoorden huilen (zo hard) was op een hoge muur die scheef afliep en wat best eng kan zijn voor een jongen van 3/4jaar (kan het me iig goed voorstellen). Vader was best streng terwijl de jongste duidelijk z'n grens aangaf (naar mijn idee)quote:Op donderdag 4 juli 2013 21:28 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Het is meestal ook niet mijn tactiek, maar in sommige situaties en bij sommige kinderen is het even nodig. Chris is nogal bang aangelegd, en makkelijk ingesteld. Als ik weet dat hij iets wel leuk gaat vinden (glijbaan), en hij durft niet, dan pak ik hem wel even iets harder aan. Heb hem er ook wel eens afgeduwd.. En daarna gaat hij dan nog 15 keer zelf, omdat het zo leuk is.. Maar alleen als ik ook zeker weet dat het iets is dat hij leuk gaat vinden.
En bij zwemles kwamen we niet verder omdat hij zijn hoofd niet onder water deed en miepte bij elke spetter op zijn hoofd, hij was bang om te verdrinken (eigen woorden). Ik heb hem toen, met een waarschuwing, wel onder water geduwd. 2 keer. Zijn conclusie: hé, ik ben niet verzopen. En na driekwart jaar zwemles was hij eindelijk van de watervrees af. Het heeft hem een grote stap verder gebracht. Maar weer heel bewust nagedacht, overlegd met de juf en haar gezegd het niet te doen ivm vertrouwen, en hem duidelijk gewaarschuwd..
Waar kan ben ik echt wel een aardig moeder. Maar soms, heel soms ben ik ook lekker een heks.. Wel voor zijn eigen bestwil..
			
			
			
			Zoiets wilde ik daar ook over zeggenquote:Op donderdag 4 juli 2013 21:28 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Het is meestal ook niet mijn tactiek, maar in sommige situaties en bij sommige kinderen is het even nodig. Chris is nogal bang aangelegd, en makkelijk ingesteld. Als ik weet dat hij iets wel leuk gaat vinden (glijbaan), en hij durft niet, dan pak ik hem wel even iets harder aan. Heb hem er ook wel eens afgeduwd.. En daarna gaat hij dan nog 15 keer zelf, omdat het zo leuk is.. Maar alleen als ik ook zeker weet dat het iets is dat hij leuk gaat vinden.
			
			
			
			
			
			
			
			Sommige papa's willen dat hun kindje stoer meedoet. Die houden niet van watjes.. Alleen in hou niet van papa's die zo dwars over de grens van hun kind walsen voor iets waar het kind zelf niet blij van gaat worden..quote:Op donderdag 4 juli 2013 21:33 schreef Zoë23 het volgende:
[..]
Ja dat kan ik begrijpen. In deze situatie was het zo dat we de jongste toen we wegfietsten nog hoorden huilen (zo hard) was op een hoge muur die scheef afliep en wat best eng kan zijn voor een jongen van 3/4jaar (kan het me iig goed voorstellen). Vader was best streng terwijl de jongste duidelijk z'n grens aangaf (naar mijn idee)
Ik zou dat in ieder geval niet doen als het onnodig is. Komt wel als het kind er zelf aan toe is.
			
			
			
			ik zit ook te denken hoe ik het concreet zou kunnen zeggenquote:Op donderdag 4 juli 2013 21:37 schreef Susie het volgende:
eventjes, zodat ik het goed begrijp; bijv zeggen dat ze mooie kleuren heeft gebruikt? Ipv, jeetje wat mooi?
Vind het maar lastige materie en vond mijzelf toch echt niet dom (voordat ik een kind kreeg blijkbaar)
			
			
			
			snap ik eigenlijk nog steeds nietquote:Op donderdag 4 juli 2013 21:18 schreef Soempie het volgende:
[..]
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat die intrinsieke motivatie vermindert als je een beloning geeft voor iets wat mensen al graag deden. Voorbeeld: je kind maakt een mooie tekening, helemaal uit zichzelf en jij zegt: 'oh, wat een mooie tekening'. Kohn had ook een mooi voorbeeld: kinderen die iets liefs doen voor een ander. Uit onderzoek bleek dat ze juist minder sociaal deden als ze kregen te horen dat ze lief waren.
			
			
			
			Dat kan inderdaad. Of zeggen "Ik vind die blauw een mooie kleur, dat is mijn lievelingskleur, wat is de jouwe?", of "Ik zie dat je wel 5 kleuren gebruikt hebt voor die bloem, wat vrolijk"quote:Op donderdag 4 juli 2013 21:37 schreef Susie het volgende:
eventjes, zodat ik het goed begrijp; bijv zeggen dat ze mooie kleuren heeft gebruikt? Ipv, jeetje wat mooi?
Vind het maar lastige materie en vond mijzelf toch echt niet dom (voordat ik een kind kreeg blijkbaar)
			
			
			
			Mijn kleine is ook een bange poeperd. We waren bij de Efteling en bij een van de attracties kwam een beetje hardere muziek bij en het werd wat donker...ze vond het echt niet leuk, klemde zich vaan me vast. En bij Burgers zoo zat ze op een caroesel en die draaide wat hard, ik heb gewoon naast haar gelopen tot dat ze het echt echt niet leuk meer vond/quote:Op donderdag 4 juli 2013 21:36 schreef Fee-nix het volgende:
[..]
Zoiets wilde ik daar ook over zeggen. Bij ons is J nogal bang uitgevallen. De fysio omschreef t als 'bewegingsangst'. Dus bij dingen waarvan ik weet dat hij het best zou kunnen, 'push' ik hem ook meer dan ik bijvoorbeeld bij S zou doen. En omdat J nou eenmaal snel jammert, staat hij daar ook weleens bij te jammeren. Maar als hij dan eenmaal heeft gemerkt dat hij het kan en dat het nog leuk is ook, wil hij het eindeloos herhalen. Maar dat moet je inderdaad goed aanvoelen. Hoever je kunt 'pushen' zonder hem nog banger te maken, zeg maar. En sinds we hem op deze manier helpen, is hij ontzettend vooruit gegaan. Hij wil veel meer proberen, leuk om te zien.
En nu lees ik Zoë's comment erbij.Dat is inderdaad niet leuk van die vader dan, zeg. Wat ik al zei: je moet wel aanvoelen of je kind net dat zetje nodig heeft, of dat het een brug te ver is. Zo is mijn huidige 'project': J zelf op de glijbaan hier laten klimmen (is geen trappetje, maar zijn stangen die nogal ver uit elkaar staan, hij vindt dat heel eng). Maar dat probeer ik dan elke dag even en als het niet lukt, is het ook prima. Als hij het maar probeert. En soms laat ik het ook weer even rusten (zoals vandaag).
			
			
			
			Even dit stukje eruit gepikt, omdat ik het ook wel een mooie vind met betrekking tot de morele ontwikkeling.quote:Op donderdag 4 juli 2013 21:17 schreef Deepfreeze het volgende:
Een voorbeeld? Het consequent handelen. Daar was chris ook heerlijk vatbaar voor. Daan nog minder. Standaard is hier 1e keer waarschuwen, 2e keer waarschuwen anders volgt er een consequentie (speelgoed op de kast, we gaan naar huis van de speeltuin, naar de gang, afhankelijk van situatie) 3e keer ook handelen. Dus 1)Chris ik wil dat je de duplo teruggeeft aan je broertje, 2) Chris ik wil dat je de duplo terug geeft aan je broertje, anders mag je even niet meer met de duplo spelen & 3) Chris, je hebt de duplo niet terug gegeven, daarom mag je nu even 5 minuten (naar leeftijd) niet meer met de duplo spelen.. Dan kan het betekenen dat hij zelf wat anders zoekt om te doen, of op de bank gaat zitten kniezen, maar dat is dan zijn keus..
Dan moet je dus goed nadenken over de consequentie die je kiest. Want je kunt jezelf er ook mee in de vingers snijden (als je naar huis moet, kind juist blij omdat je niet meer met de buurvrouw op het bankje kletst)..
En het rustig blijven. Als er iets is, op ooghoogte gaan zitten en dan in rustige toon vertellen wat je van je kind verwacht. Dan voorkom je dat je doorschiet bij een zwaar dwarse kleuter..
			
			
			
			Ja dat was het idd meer.quote:Op donderdag 4 juli 2013 21:38 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Sommige papa's willen dat hun kindje stoer meedoet. Die houden niet van watjes.. Alleen in hou niet van papa's die zo dwars over de grens van hun kind walsen voor iets waar het kind zelf niet blij van gaat worden..
			
			
			
			Ik zou het op moeten zoeken en ik heb het originele onderzoek niet, maar de intrinsieke motivatie wordt minder. Ze worden meer afhankelijk van goedkeuring van buitenaf. Waar ze eerder ook sociaal deden als papa of mama het niet zag, doen ze het nu voor een complimentje en dus niet meer zomaar uit zichzelf,quote:Op donderdag 4 juli 2013 21:42 schreef Fee-nix het volgende:
Soempie, dat hele idee van op een andere manier complimentjes geven, snap ik inderdaad. ('Mooie kleuren heb jij gebruikt' ipv 'mooie tekening'), maar dit:
[..]
snap ik eigenlijk nog steeds niet. Waarom zouden kindjes minder lief gaan doen als je ze verteld dat ze lief zijn? En waarom zou je iets wat je leuk vindt, minder graag doen als je daar een compliment over krijgt?
			
			
			
			Sociaal gewenst gedrag?quote:Op donderdag 4 juli 2013 21:46 schreef Soempie het volgende:
[..]
Ik zou het op moeten zoeken en ik heb het originele onderzoek niet, maar de intrinsieke motivatie wordt minder. Ze worden meer afhankelijk van goedkeuring van buitenaf. Waar ze eerder ook sociaal deden als papa of mama het niet zag, doen ze het nu voor een complimentje,
			
			
			
			quote:Op donderdag 4 juli 2013 21:40 schreef bitterend het volgende:
[..]
ik zit ook te denken hoe ik het concreet zou kunnen zeggen
Misschien zeggen "wat een bijzondere vlinder heb je getekend" of "is dit een poes?"
Jupquote:Op donderdag 4 juli 2013 21:43 schreef bitterend het volgende:
[..]
Mijn kleine is ook een bange poeperd. We waren bij de Efteling en bij een van de attracties kwam een beetje hardere muziek bij en het werd wat donker...ze vond het echt niet leuk, klemde zich vaan me vast. En bij Burgers zoo zat ze op een caroesel en die draaide wat hard, ik heb gewoon naast haar gelopen tot dat ze het echt echt niet leuk meer vond/
Idd er is pushen en pushen.![]()
gewoon vertellen dat iets niet eng is en zelf voordoen bijvoorbeeld!
Ahhh zo. Nee dan snap ik het niet. Ik las het echt alsof ze daar minder lief van zouden wordenquote:Op donderdag 4 juli 2013 21:46 schreef Soempie het volgende:
[..]
Ik zou het op moeten zoeken en ik heb het originele onderzoek niet, maar de intrinsieke motivatie wordt minder. Ze worden meer afhankelijk van goedkeuring van buitenaf. Waar ze eerder ook sociaal deden als papa of mama het niet zag, doen ze het nu voor een complimentje,
			
			
			
			
			
			
			
			Delen van speelgoed of eten bijvoorbeeld.quote:
			
			
			
			
			
			
			
			Ja precies. En hoe kun je die intrinsieke motivatie dan het beste stimuleren?quote:Op donderdag 4 juli 2013 21:49 schreef Soempie het volgende:
[..]
Delen van speelgoed of eten bijvoorbeeld.
			
			
			
			Ja, dat dacht ik ook al. Het is alleen niet bij iedereen vanzelfsprekend. Vanmiddag hoorde ik ook een: 'Niet doen! Lief doen, anders dan ...!', zonder uitleg. Een jongetje duwde M. om. En dat was echt geen ramp. Ik zou dat zelf in eerste instantie aangrijpen om uitleg te geven. Maarja, ik weet ook niet wat er aan vooraf is gegaan natuurlijk.quote:Op donderdag 4 juli 2013 21:49 schreef Deepfreeze het volgende:
Klopt Soempie. Vaak is er voor zo'n "officiele waarschuwing" al iets vooraf gegaan als een opmerking van "ik vind het leuker als we samen spelen" of "Het is voor Daan ook leuk om blokjes te hebben".. Dan betrek ik het op mij of Daan. Ook bewust vaker op mij op baaldagen, om Daan niet altijd de boeman te laten zijn bij een spel.
Maar zodra ik zie dat het negatieve doorgaat, dan ben ik heel duidelijk in wat ik van hem wil, zonder extra info. Die heeft hij eerder al gehad.
			
			
			
			
			
			
			
			Dat is ook waar ik mee worstel, dat het al snel zo geforceerd kan worden.quote:Op donderdag 4 juli 2013 21:40 schreef bitterend het volgende:
[..]
ik zit ook te denken hoe ik het concreet zou kunnen zeggen
Misschien zeggen "wat een bijzondere vlinder heb je getekend" of "is dit een poes?"
			
			
			
			
			
			
			
			quote:Op donderdag 4 juli 2013 21:37 schreef Susie het volgende:
Vind het maar lastige materie en vond mijzelf toch echt niet dom (voordat ik een kind kreeg blijkbaar)
			
			
			
			Het is ook een beloning, maar wel met een ander effect.quote:Op donderdag 4 juli 2013 21:54 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Dat is ook waar ik mee worstel, dat het al snel zo geforceerd kan worden.
Plus dat het leven zo voel zit met belonen en straffen dat je daar mijns inziens nooit los van komt. Mama die zegt "ik zie dat je blauw gebruikt, dat is mijn lievelingskleur" is in wezen ook een beloning.
			
			
			
			Maar dat moet je volgens mij ook 'oefenen' voor jezelfquote:Op donderdag 4 juli 2013 21:55 schreef Deepfreeze het volgende:
Wat zegt een "lief doen" nou bij een kind.. Ik hoor het ook wel vaak bij mensen als hun kind Daan omver loopt. Meestal grap ik terug dat hij ook een ouders broer heeft, dus niet zomaar stuk gaat. Maar een gerichtere opmerking als "je mag geen kindjes duwen, dat kan pijn doen" is handiger..
			
			
			
			
			
			
			
			SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
			
			
			
			
			
			
			
			Ja en de taalontwikkeling van je kind is ook wel een belangrijke factor. Ik kan tegen S wel zeggen 'goh, wat passen die kleurtjes in jouw duplo-toren goed bij elkaar', maar voor nu zeg ik toch gewoon 'jaaaaaaa, tooooooren!'quote:Op donderdag 4 juli 2013 21:59 schreef Soempie het volgende:
[..]
Het is ook een beloning, maar wel met een ander effect.Al zou ik het 'dat is mijn lievelingskleur' dan misschien weglaten.
En wat je zegt, het kan ook onnatuurlijk overkomen, helemaal als je het geforceerd gaat toepassen. Daarom zei ik: goed om eens bij stil te staan. Ik roep ook echt nog zo vaak: 'ooh, knap hoor!'.
			
			
			
			Denk dat het ook een kwestie van gewenning is. Gaat vooral om de aandacht toch? S. tekent nog niet zo mooiquote:Op donderdag 4 juli 2013 21:59 schreef Soempie het volgende:
[..]
Het is ook een beloning, maar wel met een ander effect.Al zou ik het 'dat is mijn lievelingskleur' dan misschien weglaten.
En wat je zegt, het kan ook onnatuurlijk overkomen, helemaal als je het geforceerd gaat toepassen. Daarom zei ik: goed om eens bij stil te staan. Ik roep ook echt nog zo vaak: 'ooh, knap hoor!'.
			
			
			
			Bij mij gaat het echt ook niet altijd makkelijk. En als de oudste echt dagen/weken achter elkaar alles probeert om zichzelf permanent achter het behang te verbannen, dan schiet ik ook wel eens uit.. Maar ik probeer dan wel achteraf rustig te praten en hem te vertellen dat ik het vervelend vind om zo hard te moeten schreeuwen om hem te bereiken. En dat het gezelliger is in huis als hij iets eerder al luistert. Dan gaat het wel een uurtje goedquote:Op donderdag 4 juli 2013 22:01 schreef PureEvil het volgende:
[..]
Maar dat moet je volgens mij ook 'oefenen' voor jezelfSinds ik hier mee lees probeer ik dat ook wel zo te doen, maar heel vaak gaat het toch van: Doe eens lief, Blijf af, niet doen, niet slaan/gooien/bijten/knijpen etc. (vooral over W & J dan
)
En ik behoor ook tot de categorie schreeuwmoederAl doe ik mn best om dat steeds minder te doen, maar 't is verdomde lastig
			
			
			
			
			
			
			
			M'n man zegt vaak: 'ga eens mooi zitten' en daar moet ik ook altijd weer om lachen. 'Ja, moooi zitten M.! Knipper maar met je ogen naar papa'.quote:Op donderdag 4 juli 2013 21:55 schreef Deepfreeze het volgende:
Wat zegt een "lief doen" nou bij een kind.. Ik hoor het ook wel vaak bij mensen als hun kind Daan omver loopt. Meestal grap ik terug dat hij ook een ouders broer heeft, dus niet zomaar stuk gaat. Maar een gerichtere opmerking als "je mag geen kindjes duwen, dat kan pijn doen" is handiger..
			
			
			
			quote:Op donderdag 4 juli 2013 22:03 schreef Deepfreeze het volgende:
Ach, voor sommige kinderen is zelfs negatieve aandacht een beloning.
We doen allemaal ons best, en pikken eruit wat bij ons past en bij het kind. Het kan zelfs per kind verschillen (merk ik hier). Zolang je je verstand maar gebruiktNouja.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik voel me soms wel irritant hier, maarja, anders lezen jullie er maar gewoon overheen.In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
			
			
			
			Juist niet! Hartstikke interessantquote:Op donderdag 4 juli 2013 22:09 schreef Soempie het volgende:
[..]
Nouja.
Ik voel me soms wel irritant hier, maarja, anders lezen jullie er maar gewoon overheen.
			
			
			
			quote:Op donderdag 4 juli 2013 22:04 schreef Fee-nix het volgende:
[..]
Ja en de taalontwikkeling van je kind is ook wel een belangrijke factor. Ik kan tegen S wel zeggen 'goh, wat passen die kleurtjes in jouw duplo-toren goed bij elkaar', maar voor nu zeg ik toch gewoon 'jaaaaaaa, tooooooren!'hehehe
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			* Deepfreeze is niet meer de helderste.. Tijd voor bedquote:Op donderdag 4 juli 2013 22:11 schreef Fee-nix het volgende:
En, het gaat veel te snel hier, niemand heeft de tijd om mijn grapjes te lezen. Of ze zijn gewoon niet grappig, dat kan ook
![]()
.
			
			
			
			Ja die ookquote:Op donderdag 4 juli 2013 22:12 schreef bitterend het volgende:
Ik moest er wel om lachen
of was het geen grap? poes/hond
			
			
			
			Graag gedaan!quote:Op donderdag 4 juli 2013 22:14 schreef Fee-nix het volgende:
En jay, ook een reactie op m'n toren-grapje, ik ben weer blij. Nu kan ik straks lekker slapen![]()
![]()
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			quote:Op donderdag 4 juli 2013 22:05 schreef Mevr_Mus het volgende:
[..]
Denk dat het ook een kwestie van gewenning is. Gaat vooral om de aandacht toch? S. tekent nog niet zo mooimaar misschien is het juist nu nog makkelijk om het aan te leren. Regeer nu vaak met iets als "dat zijn veel strepen! wat heb je gemaakt?" of iets in de trant
			
			
			
			De theorie snap ik en ben ook van plan om erop te gaan letten. Maar in de praktijk... Ben bang dat ik zou zeggen: 'ik zie dat je blauw gebruikt hebt, mooi zeg!'quote:Op donderdag 4 juli 2013 21:59 schreef Soempie het volgende:
[..]
Het is ook een beloning, maar wel met een ander effect.Al zou ik het 'dat is mijn lievelingskleur' dan misschien weglaten.
En wat je zegt, het kan ook onnatuurlijk overkomen, helemaal als je het geforceerd gaat toepassen. Daarom zei ik: goed om eens bij stil te staan. Ik roep ook echt nog zo vaak: 'ooh, knap hoor!'.
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			quote:Op donderdag 4 juli 2013 22:31 schreef Phaidra het volgende:
[..]
De theorie snap ik en ben ook van plan om erop te gaan letten. Maar in de praktijk... Ben bang dat ik zou zeggen: 'ik zie dat je blauw gebruikt hebt, mooi zeg!'![]()
Dus wel bewust een detail benoemen, maar vervolgens toch nog complimenten geven. Voelt heel gek om verder niets toe te voegen, raar eigenlijk.
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			Wanneer is de verjaardag?quote:Op vrijdag 5 juli 2013 12:24 schreef Cyntiaa het volgende:
Wij nemen maar vast een beetje afscheid met onze laatste dreumes stats : 13.2 kg en 86.5 cm
Ik vind het ook interessant om zulke boeken te lezen. Tijdens m'n studie werd daar eigenlijk amper aandacht aan besteed. Ik heb in het eerste jaar wel wat vakken over theoretische pedagogiek en verschillende stromingen binnen de pedagogiek gehad, maar dat was niet zo specifiek. Boeken als 'oei ik groei' of 'the common sense of baby and child care' van Spock kun je daar wel in onderbrengen bijvoorbeeld, maar ze werden niet inhoudelijk behandeld. Het ging dan meer in het algemeen over de vraag wanneer je nu kunt spreken over opvoeding. Erg interessant en ik lees die boeken uit m'n eerste studiejaar nu dan ook opnieuw.quote:Op vrijdag 5 juli 2013 06:40 schreef Tinuviel het volgende:
Ik vind het erg interessant om over de verschillende opvoedmethodes te lezen.
			
			
			
			quote:Op vrijdag 5 juli 2013 13:22 schreef Clubsoda het volgende:
Windpocken is waterpokken ja![]()
Lekker Phaidra, kleine slaapkopTinu, goede stats! Ik hoop dat hij niet ziek wordt over een week of twee.
Ik krijg net een berichtje dat M zijn schoenen pakte, en die van papa, hem vervolgens dirigeerde hen beide de schoenen aan te doen en toen vaststelde "buiten"Jammer alleen dat ze nog in pyjama waren
			
			
			
			Pedagogiek is sowieso een heel theoretische studie, of niet? Weinig gericht op het concreet bezig zijn met kinderen, maar veel meer op theorieën en nadenken over opvoeden. Althans, zo was het bij psychologie.quote:Op vrijdag 5 juli 2013 13:27 schreef Soempie het volgende:
[..]
Wanneer is de verjaardag?
[..]
Ik vind het ook interessant om zulke boeken te lezen. Tijdens m'n studie werd daar eigenlijk amper aandacht aan besteed. Ik heb in het eerste jaar wel wat vakken over theoretische pedagogiek en verschillende stromingen binnen de pedagogiek gehad, maar dat was niet zo specifiek. Boeken als 'oei ik groei' of 'the common sense of baby and child care' van Spock kun je daar wel in onderbrengen bijvoorbeeld, maar ze werden niet inhoudelijk behandeld. Het ging dan meer in het algemeen over de vraag wanneer je nu kunt spreken over opvoeding. Erg interessant en ik lees die boeken uit m'n eerste studiejaar nu dan ook opnieuw.
Zo is de visie van Imelman bijvoorbeeld dat er bij baby's en peuters nog geen sprake kan zijn van opvoeding, omdat ze dat wat ze leren nog niet kunnen verantwoorden. Ze leren gewoonten aan, aldus Imelman. Dus misschien past het onderwerp opvoeding ook wel helemaal niet in dit topic.![]()
Levert wel leuke discussies op.
voor het bezoekje aan het cb trouwens.
			
			
			
			ik vind het zo leuk dat M's papa dit soort verhalen deelt, met bijbehorend fotomateriaal. Zo krijgt ik toch een boel mee, ook als m'n knul niet bij me is. /random side note.quote:
			
			
			
			Ja, dat klopt. Nu werd het in het derde jaar wel concreter en meer op de praktijk gericht. Het ligt er dan ook maar net aan welke richting je kiest.quote:Op vrijdag 5 juli 2013 13:34 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Pedagogiek is sowieso een heel theoretische studie, of niet? Weinig gericht op het concreet bezig zijn met kinderen, maar veel meer op theorieën en nadenken over opvoeden. Althans, zo was het bij psychologie.
Wat bedoel je met 'verantwoorden van dat wat ze leren'? Interessante stelling, moet ik eens over nadenken. Ik vraag me af of het na de peuterleeftijd anders is. Is een belangrijk deel van opvoeden niet eigenlijk dat je je kind leert welke gewoonten er op verschillende niveaus (thuis, in de maatschappij, in jouw cultuur) gelden in een samenleving?
			
			
			
			Ja dat is ook leuk.quote:Op vrijdag 5 juli 2013 13:36 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
ik vind het zo leuk dat M's papa dit soort verhalen deelt, met bijbehorend fotomateriaal. Zo krijgt ik toch een boel mee, ook als m'n knul niet bij me is. /random side note.
			
			
			
			+1 Mooi om te lezenquote:Op vrijdag 5 juli 2013 14:00 schreef Soempie het volgende:
[..]
Ja dat is ook leuk.Fijn dat het contact zo is dat dat zo kan. Ik vond het ook al bijzonder en goed dat je een cadeautje voor zijn vaderdag had geregeld.
			
			
			
			Ik vond psychologie zelden uit de theorie komen. Pas met stages, toen ging er een wereld voor me openquote:Op vrijdag 5 juli 2013 13:59 schreef Soempie het volgende:
[..]
Ja, dat klopt. Nu werd het in het derde jaar wel concreter en meer op de praktijk gericht. Het ligt er dan ook maar net aan welke richting je kiest.
Met het kunnen verantwoorden bedoel ik dat het gaat om een vorm van leren, waarbij bewust kennis wordt verworven en kinderen ook kunnen uitleggen waarom iets zo is. Dat ze de discussie aan kunnen gaan en redenen kunnen geven voor hun ideeën of gedrag.
Wat jij als laatst noemt wordt socialisatie genoemd. Ik denk dat er nu maar weinig pedagogen zijn die opvoeding gelijk stellen aan socialisatie, omdat het dan alleen gaat om het overnemen van de ideeën vanuit je omgeving/ cultuur (en niet om zelfbepaling, vrijheid, enz.). De naam Brezinka hoort wel bij deze visie. Imelman noemt dat dan geen opvoeding (hij geeft juist aan dat alles ter discussie staat, dat kennis niet vast staat. Bij socialisatie neem je juist normen en waarden over, zonder discussie). Grappig dat je dat voorbeeld aanhaalt, want de visies van Brezinka en Imelman staan tegenover elkaar.Ik denk dat socialisatie bij jonge kinderen wel het meest naar voren komt trouwens.
			
			
			
			Dankjulliewel! Ik ben ook heel blij dat het zo goed. We zijn de belangrijkste personen in M's leventje en ik vind het heel belangrijk elkaar ook die rol te gunnen.quote:
			
			
			
			
			
			
			
			Hm, niet fijn als je daar tegenaan zit te hikken. Succes!quote:Op vrijdag 5 juli 2013 14:23 schreef Clubsoda het volgende:
Overigens is dit enorm WOG gedrag, ik worstel met een theoretisch stuk wat maar niet wil lopen zoals ik het wil![]()
![]()
			
			
			
			Snap ik. Ik heb ook het meeste moeite met de strakke definities van theoretische begrippen, omdat de werkelijkheid om meer pragmatiek vraagt. Zo, nu is het cirkeltje weer rond en kan ik me nogmaals in mijn stuk vastbijtenquote:Op vrijdag 5 juli 2013 14:29 schreef Soempie het volgende:
Ik begrijp denk ik wel wat je bedoelt en ben het er ook mee eens. Ik wilde alleen aangeven dat er pedagogen zijn, zoals Imelman of Brezinka, die een heel specifieke definitie hebben van het begrip 'opvoeding'. Bij Imelman valt socialisatie daar niet onder bijvoorbeeld en Brezinka stelt het zo ongeveer gelijk aan opvoeden.
Wel een mooi voorbeeld: stel dat je streng gelovig bent en je kind geeft aan homo te zijn of uit de kerk te stappen of iets dergelijks. Is de opvoeding dan mislukt? Volgens sommige mensen wel (ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die willen dat kinderen bepaalde normen overnemen). Anderen vinden van niet, omdat je eigen keuzes moet maken en de opvoeding zich daar op moet richten.
			
			
			
			
			
			
			
			quote:Op vrijdag 5 juli 2013 14:42 schreef Deepfreeze het volgende:
Chris helpt mee met mij opvoeden. Ik zeg over van een tekening "wat mooi", vraagt hij waarom. Kan ik nog iets bedenken wat ik er nou mooi aan vind![]()
Nu verder tafelkleedjesknippen terwijl Daan boven ligt..
			
			
			
			quote:Op vrijdag 5 juli 2013 14:42 schreef Deepfreeze het volgende:
Chris helpt mee met mij opvoeden. Ik zeg over van een tekening "wat mooi", vraagt hij waarom. Kan ik nog iets bedenken wat ik er nou mooi aan vind![]()
Nu verder tafelkleedjesknippen terwijl Daan boven ligt..
			
			
			
			
			
			
			
			SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			die heb ik toevallig ge googled;quote:Op vrijdag 5 juli 2013 21:47 schreef Fee-nix het volgende:
Beide jongens hier hebben ook steeds weinig last gehad van de prikken gelukkig. Kan me voorstellen dat t erg naar is als je kindje er wel zo gevoelig voor is en dat je dan ook naar andere oplossingen gaat zoeken.
Ben wel benieuwd naar die info nu. Heb je ook linkjes, Zoë?
			
			
			
			
			
			
			
			Ik zou eens op moeten zoeken welke prik dat was maar bij 1 van die prikken reageerde Rayen hier zo extreem. Krijg er nog tranen van in mijn ogen als ik er aan denk.quote:Op vrijdag 5 juli 2013 19:09 schreef Zoë23 het volgende:
Tinu
de bmr is niet een stof. Het is bof mazelen en rode hond. Het is juist de stof die het samenvoegt in het vaccin waar je een vraagteken bij kunt zetten (waarom is wel te lezen op inet) Nu met de mazelen epidemie doen ze ook mazelen inentingen en geen bmr.
De reden voor apart vaccineren is o.a. de hulpstoffen die in een vaccin zitten, het feit dat je kind met zoveel verschillende ziektes wordt ingeënt en meer.
S is van alle vaccinaties erg ziek geworden en daardoor ben ik veel gaan lezen over vaccinaties.
Ik vind bewust vaccineren een prettig gevoel. Vind het jammer dat ik er na S haar geboorte weinig van wist en 'gewoon' ben gaan inenten. Als ik het anders kon doen had ik 1 vaccinatie per keer gedaan en had ik gewacht met de 1e vaccinatie (zelfs de arts bij de HAP was verbaasd dat S zo vroeg al een prik kreeg.)
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |