abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128588277
Nee een hele dag hoef ik ook niet. 1 uur of 2 is voldoende :Y
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_128588481
Daar vindt ik het dan weer net te ver voor. Ben ik bijna langer onderweg dan uiteindelijk daar. Maar voor I. is het denk ik ook leuker als hij net even wat ouder is.
Venus in pocketformaat
© loveli
  donderdag 4 juli 2013 @ 18:06:00 #78
30252 Soempie
Procreating
pi_128588967
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 17:41 schreef Clubsoda het volgende:

Soemp, alleen als je tijd/zin hebt hoor! Maar het is inderdaad een stroming. Maar soms is de interpretatie die mensen eraan geven anders dan dat waar het op gebaseerd is.
Bij de eerste hits via google vind ik zo snel alleen informatie over het boek van Kohn bij 'unconditional parenting'. Ik ken wel natural parenting als stroming. Of attachement parenting.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_128589926
Ik ga voor de tripleP methode. Maar dat is meer, omdat ik het zelf al zo deed, en dit er erg op leek.
Die anderen passen gewoon niet bij me. Al werkten dingen prima met 1,5. Bij elke leeftijd heb je opeens een nieuwe zak ideeën nodig. Opvoeden is iets dat ontwikkelt, en onderweg pik je vanalles op. Sommigen werken en neem je mee. Andere dingen gooi je weg..
pi_128590057
DF kan je een voorbeeld geven hoe je het met Triple P doet? ik ben er benieuwd naar!
:Y
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  donderdag 4 juli 2013 @ 20:02:14 #81
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_128592880
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 16:09 schreef Tante_Soesa het volgende:

[..]

Volgens mij gaat er vanaf Centraal een bus naar het strand in IJ. Lijn 82. Maar met de boot is idd het allerleukst al moet je daarna ook nog met de bus helaas en nu kan 't nog. Ik werk in H'kerk Susie! Ik kijk uit op de windmolen :P. Grappig!
Ah daar! :D

Bitterend, met de bus ivm betaald parkeren? Mja, als je kort gaat, maakt dat ook weinig uit natuurlijk :P

Wat is tripleP? :@
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
pi_128593266
Ik ben niet zo van de bus..er zijn altijd mensen die te hard muziek luisteren, rochelen, te sterk ruiken, luidruchtig zijn enzovoort :@
  donderdag 4 juli 2013 @ 20:32:45 #83
30252 Soempie
Procreating
pi_128594191
Triple P is het Positive Parenting Program. Het programma is volgens mij in eerste instantie ontwikkeld (in Australië) om te kunnen 'ingrijpen' in gezinnen waar het niet lekker loopt. Ondertussen wordt het nu in Nederland veel breder ingezet. Kinderdagverblijven werken er bijvoorbeeld mee.

http://www.positiefopvoeden.nl/triplep/basisprincipes/
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
  donderdag 4 juli 2013 @ 20:37:53 #84
250838 Fee-nix
fire, ashes, brand new me
pi_128594401
Zo ik loop weer even wat op achter.

Las over allerlei leuke uitjes. Strand vind ik ook heerlijk! Op vakantie hebben allebei de boys zich ook prima vermaakt in het zand. Ja uiteindelijk dan... want S vond t eerst maar vies, al dat zand op z'n handjes :P.
Soemp wij gingen vroeger altijd naar Callantsoog!

Bitterend wat klinkt dat Skypen schattig. S is ook zo gek van ballen! 'Bawwww, bawwww!' O+ En laatst hadden we een ballon, dat was helemaal het einde :D.

Soempie, een tractorraket :D. Uitvinding? Kende je dat nog niet, dan? :P

Hey en hou eens op met al die interessante boektitels hier... Unconditional Parenting en Mensenkinderen net besteld bij Bol :). Ben nieuwsgierig! Na het lezen verwacht ik in ieder geval de perfecte moeder te zijn, anders ben ik diep teleurgesteld }:| :+ .

O en nog een schattige S anekdote: S noemt zo'n beetje alles wat harig/fluffy is een 'poessss'. Laatst zat hij met een slab in z'n handen, met zo'n klittenband sluiting. Wijst naar het zachte gedeelte van het klittenband: poesssss, aaaaai, aaaai. Kusje erop. :') O+
  donderdag 4 juli 2013 @ 20:41:49 #85
30252 Soempie
Procreating
pi_128594544
Hier werk ik niet via een bepaalde methode trouwens, ook niet in de opvoeding van M.. Ook -eerder- in de begeleiding van kinderen met leer- of gedragsproblemen niet. Natuurlijk kan ik bepaalde onderdelen gebruiken, maar ik heb juist in m'n studie altijd geleerd om een aanpak helemaal aan te passen aan de situatie en het kind. Natuurlijk moeten ook die behandelingen wel wetenschappelijk worden onderbouwd.

Ik ben dan ook geen voorstander van het klakkeloos toepassen van een methode, zoals triple P.
  donderdag 4 juli 2013 @ 20:44:09 #86
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_128594625
Ik ben van de methode doemaarwat geloof ik :@

Strand klinkt leuk maar hier veel te ver weg. Hoop dat het eind augustus nog lekker weer is dan kan ik samen met M naar een plas hier in de buurt (en dan als de schoolvakantie afgelopen is...).

Bitterend leuke dag gehad!
  donderdag 4 juli 2013 @ 21:00:17 #87
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_128595366
quote:
17s.gif Op donderdag 4 juli 2013 20:44 schreef Kyara het volgende:

Strand klinkt leuk maar hier veel te ver weg. Hoop dat het eind augustus nog lekker weer is dan kan ik samen met M naar een plas hier in de buurt (en dan als de schoolvakantie afgelopen is...).

Bitterend leuke dag gehad!
:D sluit ik mij bij jou aan! Maar moet zeggen, pik ook her en der wel wat op, zoals hier. Vind ik echt fijn om te lezen. Vind van mijzelf dat ik wel wat meer geduld zou mogen hebben, kan wel eens uit mijn slof schieten :@ en dat vind ik echt niet leuk.

Ligt er wel aan hoe laat je met de bus gaat Bitterend! :D
  donderdag 4 juli 2013 @ 21:00:41 #88
30252 Soempie
Procreating
pi_128595382
quote:
17s.gif Op donderdag 4 juli 2013 20:44 schreef Kyara het volgende:

Ik ook wel, maar het meeste sluit ook wel aan bij wat ik heb geleerd. Eigenlijk gaat alles wel op gevoel en als vanzelfsprekend hier. Ik weet niet in hoeverre m'n studie een rol speelt eigenlijk. Soms hoor ik mezelf wel dingen zeggen, waarvan ik denk: hmmm, had ik misschien beter niet kunnen doen. :+

Maar neem bijvoorbeeld dat wat je vaak hoort: 'geef complimenten, benadruk wat goed gaat, belonen is beter dan straffen' (komt ook terug in de triple P methode, geloof ik). Wat ik uit m'n studie wel heb opgepikt is dat belonen ook averechts kan werken op de motivatie. Iets wat Alfie Kohn ook schrijft in z'n boek (en waardoor ik er weer even bij stil stond).

Je hebt verschillende soorten van feedback/ beloning. Het geven van prestatiegerichte of resultaatgerichte feedback ('goed gedaan', 'wat een mooie tekening'), kan een nadelig effect hebben op de motivatie. Het is bijvoorbeeld beter feedback te geven op de strategie (hoe heb je iets aangepakt).

Zulke zaken zijn hier nu wel zo ingebakken, al hoor ik mezelf ook vaak genoeg roepen 'jaaa, goed zo!'. :P
pi_128595386
Wij zijn ook echt al eeuwig niet bij het strand geweest. We hebben wel een plas vrij vlakbij.

Ik mer zelf dat ik het echt lastig vind om niet steeds nee te zeggen en dat met 2 kinderen nog meer dan met 1.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  donderdag 4 juli 2013 @ 21:02:06 #90
250838 Fee-nix
fire, ashes, brand new me
pi_128595444
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juli 2013 21:00 schreef Susie het volgende:

[..]

:D sluit ik mij bij jou aan! Maar moet zeggen, pik ook her en der wel wat op, zoals hier. Vind ik echt fijn om te lezen. Vind van mijzelf dat ik wel wat meer geduld zou mogen hebben, kan wel eens uit mijn slof schieten :@ en dat vind ik echt niet leuk.

Ligt er wel aan hoe laat je met de bus gaat Bitterend! :D
+1
  donderdag 4 juli 2013 @ 21:03:41 #91
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_128595538
heb ik ook hoor. Ik vind het leuk om er over te lezen en soms gebruik ik dan ook wel dingen. Of je komt er achteraf achter dat veel dingen die je doet toch een bepaalde stroming horen....
  donderdag 4 juli 2013 @ 21:04:10 #92
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_128595563
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 21:00 schreef Soempie het volgende:

[..]

Ik ook wel, maar het meeste sluit ook wel aan bij wat ik heb geleerd. Eigenlijk gaat alles wel op gevoel en als vanzelfsprekend hier. Ik weet niet in hoeverre m'n studie een rol speelt eigenlijk. Soms hoor ik mezelf wel dingen zeggen, waarvan ik denk: hmmm, had ik misschien beter niet kunnen doen. :+

Maar neem bijvoorbeeld dat wat je vaak hoort: 'geef complimenten, benadruk wat goed gaat, belonen is beter dan straffen' (komt ook terug in de triple P methode, geloof ik). Wat ik uit m'n studie wel heb opgepikt is dat belonen ook averechts kan werken op de motivatie. Iets wat Alfie Kohn ook schrijft in z'n boek (en waardoor ik er weer even bij stil stond).

Je hebt verschillende soorten van feedback/ beloning. Het geven van prestatiegerichte of resultaatgerichte feedback ('goed gedaan', 'wat een mooie tekening'), kan een nadelig effect hebben op de motivatie. Het is bijvoorbeeld beter feedback te geven op de strategie (hoe heb je iets aangepakt).

Zulke zaken zijn hier nu wel zo ingebakken, al hoor ik mezelf ook vaak genoeg roepen 'jaaa, goed zo!'. :P
Misschien komt het door het slaapgebrek de afgelopen tijd, maar ik snap even niet goed hoe het een nadelig effect kan hebben op de motivatie? Of kan je een voorbeeld geven hoe je feedback geeft op de strategie?
(En ik vind jou post altijd zo fijn over dit soort dingen!)
  donderdag 4 juli 2013 @ 21:05:11 #93
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_128595600
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juli 2013 21:04 schreef Susie het volgende:
+1
pi_128595792
quote:

[..]

Misschien komt het door het slaapgebrek de afgelopen tijd, maar ik snap even niet goed hoe het een nadelig effect kan hebben op de motivatie? Of kan je een voorbeeld geven hoe je feedback geeft op de strategie?
Ja ik snap het ook niet? :@
Want ik moedig haar ook vaak aan als ze aarzelt om iets te doen. Bijvoorbeeld toen ze begon met lopen kon ze niet zo goed van de stoep af komen ze ging heel voorzichtig en beetje huilerig doen..ik stond er bij en ik zei "nog een klein stukje" "jaaa goed zo"
Nu durft ze het zonder mijn hulp :D

Nu soms eet ze een paar happen en dan begint ze spontaan te klappen en jaaaa te roepen :D
pi_128596089
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 18:06 schreef Soempie het volgende:

[..]

Bij de eerste hits via google vind ik zo snel alleen informatie over het boek van Kohn bij 'unconditional parenting'. Ik ken wel natural parenting als stroming. Of attachement parenting.
Ik lees wel eens op het D&V forum, daar zitten veel moeders die met unconditional parenting bezig zijn.

Wat ik ervan begrijp is het idee dat complimenten ook als negatief ervaren kunnen worden omdat ze een waardeoordeel inhouden. Een kind wat een 'goed zo' krijgt omdat het zijn speelgoed opruimt, kan dan het gevoel krijgen dat hij niet de moeite waard was als hij dat niet had gedaan. De gedachte is volgens dat er geen gewenst of ongewenst gedrag bestaat, dus dat er geen reden is om te belonen en te straffen.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_128596183
Dat belonen in triple P gaat me soms ook wel ver hoor.. Mijn stijl lijkt op tripleP, maar om nou voor elk negatief iets 3-5 complimentjes te moeten geven. Dat is gewoon niet haalbaar op sommige dagen. Zeker niet als ze ouder worden. :P
Naast het krijgen van kinderen die naast hun schoenen lopen, of die complimentjes verslaafd worden. Kinderen die dus niks meer doen als ze geen compliment krijgen..
Het is wel veel positiviteit, maar ook wel realistisch. Een kind kan gewoon dreinen om niks, of slaan of bijten. Alleen dat kun je er uithalen door hard in te grijpen, of door rustig te blijven en het te negeren en het gewenste gedrag aan te leren en te complimenteren. (bij slaan, aangeven dat aaien ook een optie is, en daar blij over doen)

Een voorbeeld? Het consequent handelen. Daar was chris ook heerlijk vatbaar voor. Daan nog minder. Standaard is hier 1e keer waarschuwen, 2e keer waarschuwen anders volgt er een consequentie (speelgoed op de kast, we gaan naar huis van de speeltuin, naar de gang, afhankelijk van situatie) 3e keer ook handelen. Dus 1)Chris ik wil dat je de duplo teruggeeft aan je broertje, 2) Chris ik wil dat je de duplo terug geeft aan je broertje, anders mag je even niet meer met de duplo spelen & 3) Chris, je hebt de duplo niet terug gegeven, daarom mag je nu even 5 minuten (naar leeftijd) niet meer met de duplo spelen.. Dan kan het betekenen dat hij zelf wat anders zoekt om te doen, of op de bank gaat zitten kniezen, maar dat is dan zijn keus..

Dan moet je dus goed nadenken over de consequentie die je kiest. Want je kunt jezelf er ook mee in de vingers snijden (als je naar huis moet, kind juist blij omdat je niet meer met de buurvrouw op het bankje kletst)..
En het rustig blijven. Als er iets is, op ooghoogte gaan zitten en dan in rustige toon vertellen wat je van je kind verwacht. Dan voorkom je dat je doorschiet bij een zwaar dwarse kleuter..

Ach, eigenlijk modder is gewoon lekker aan, en haal ik uit de tipsheets van tripleP wat voor mij&de jongens zou werken. Maar de leidster van die donderdagochtend groep (die cursussen tripleP geeft) vindt het ook vooral belangrijk dat je goed nadenkt, en kiest wat voor jou werkt of het aanpast naar je wens.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 4 juli 2013 @ 21:18:38 #97
30252 Soempie
Procreating
pi_128596216
quote:

[..]

Er zijn verschillende soorten motivatie. Wat je over het algemeen graag wil zien is dat iemand iets uit zichzelf graag doet/ leert/ aanpakt. Intrinsieke motivatie wordt dat genoemd. In tegenstelling tot extrinsieke motivatie: motivatie van buitenaf, zoals bijvoorbeeld het ontvangen van geld of een andere beloning.

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat die intrinsieke motivatie vermindert als je een beloning geeft voor iets wat mensen al graag deden. Voorbeeld: je kind maakt een mooie tekening, helemaal uit zichzelf en jij zegt: 'oh, wat een mooie tekening'. Kohn had ook een mooi voorbeeld: kinderen die iets liefs doen voor een ander. Uit onderzoek bleek dat ze juist minder sociaal deden als ze kregen te horen dat ze lief waren.

Je kunt ook zeggen: 'dat was fijn voor dat andere kindje' of 'je hebt je koekje gedeeld. Mia vindt koekjes ook lekker he'.

En bij de tekening kun je een beschrijving geven. Of opmerken dat ze iets op een andere manier hebben aangepakt: andere kleuren, andere vormen, enz.

Niet dat ik direct denk dat het slecht is om te zeggen: 'hey wat goed/ lief'. Maar het is wel goed om er even bij stil te staan. Sommige mensen/ leerkrachten/ ouders doen bijna niet anders dan zich richten op het resultaat.

Plus, bijvoorbeeld bij kinderen met leerproblemen (maar op zich geldt het voor iedereen) is het veel beter als je feedback geeft op de aanpak. Daar kunnen ze een volgende keer veel meer mee, dan met een 'ja, dat is goed'.
pi_128596361
Ik ben dol O+ op het strand. Woon er 2min vandaan :+

-O- afgelopen weekend zag ik een gezin, 3jongens en vader & moeder. De 2 jongens waren aan het klimmen en de 3e was bang (huilen en 'nee wil niet') pa zat hem echt te pushen dat hij t wel kon en niet moest zeuren. Zo zielig.

Ik merk dat thuis alles wat soepeler gaat als ik positief ben (niet positief doen want als je t niet voelt werkt t niet) wat hier ook goed werkt is eerlijk zijn tegen S. Als ik veel pijn heb of me gestressed voel door werk en therapie voor bekken dan ben ik moe en heb pijn en kan ik weinig hebben. Als ik dit deel (niet klagerig maar gewoon in gesprek met..) dan is S een stuk rustiger en gaat alles soepeler.

Het eerlijk zijn en oprecht is meer omdat ik dat zelf ook prettig vind. Mijn ouders zijn meer van het 'niet zeuren gewoon doorgaan' maar vergeten zichzelf weleens (waardoor ik vroeger niet begreep waarom ze soms moe,sagy of wat dan ook waren.) Nu hebben we een goed gesprek over hoe het écht gaat en dat is gewoon erg fijn. Natuurlijk zadel ik S niet op met al mijn ellende :+ maar als ik weinig kan door pijn dan merkt ze dat natuurlijk.

Schattig fee nix!
  donderdag 4 juli 2013 @ 21:22:17 #99
30252 Soempie
Procreating
pi_128596365
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 21:17 schreef Deepfreeze het volgende:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
_O-
pi_128596417
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 21:18 schreef Soempie het volgende:

Je kunt ook zeggen: 'dat was fijn voor dat andere kindje' of 'je hebt je koekje gedeeld. Mia vindt koekjes ook lekker he'.

En bij de tekening kun je een beschrijving geven. Of opmerken dat ze iets op een andere manier hebben aangepakt: andere kleuren, andere vormen, enz.
En als je zo'n detail benoemt, heeft het kind ook eerder het idee dat je het echt meent. in plaats van de 30e "ik vind het mooi".
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')