Er lijkt een kleine groep mensen te zijn met schijnbaar grote belangen om dit in de wereld te houden.quote:Op maandag 1 juli 2013 15:50 schreef de_boswachter het volgende:
We praten over 70 jaar geleden. Zijn dit soort feiten nog belangrijk ? De meeste mensen die de oorlog hebben overleeft blazen binnen nu en 10 jaar de laatste adem. Er valt weinig meer te controleren.
In die zin dat we er nog wat van kunnen leren. Het is een goed voorbeeld van hoe dingen het sociale/openbare leven insluipen. Toen Hitler aan de macht kwam, was er ook niemand die riep:" He pas, een massamoordenaar!"quote:Op maandag 1 juli 2013 15:50 schreef de_boswachter het volgende:
We praten over 70 jaar geleden. Zijn dit soort feiten nog belangrijk ?
Geschiedenis gaat altijd over feiten uit het verleden, dan is 70 jaar nog hele recente geschiedenis.quote:Op maandag 1 juli 2013 15:50 schreef de_boswachter het volgende:
We praten over 70 jaar geleden. Zijn dit soort feiten nog belangrijk ? De meeste mensen die de oorlog hebben overleeft blazen binnen nu en 10 jaar de laatste adem. Er valt weinig meer te controleren.
Dit vind ik eerlijk gezegd niet zo raar, werd toen echt goed ingepeperd dat de communisten de grootste vijanden waren (op de joden naquote:Op maandag 1 juli 2013 16:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Er vochten meer Nederlanders aan het oostfront dan er in het verzet zaten
Ambtenaren van de burgerlijke stand in Amsterdam draaiden overuren om de joodse wijken in kaart te brengen en kwamen met allerlei verbetervoorstellen en methodes om het nog beter te doen. Als kwispelende golden retrievers werkte ze mee aan de voorbereidingen van de Shoa.quote:Op maandag 1 juli 2013 16:59 schreef Buster24 het volgende:
Resistor & Piet helemaal mee eens.
Ik las in het boek Grijs verleden dat een paar dagen na de capitulatie de eerste 2 talige menukaarten
(Duits en Nederlands) al in sommige restaurants verschenen.
Dat schreef de Duitse propaganda machine, de Sovjets waren vanaf de start van Barbarossa toch echt bondgenoten van de Nederlandse regering in Londen.quote:Op maandag 1 juli 2013 17:01 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Dit vind ik eerlijk gezegd niet zo raar, werd toen echt goed ingepeperd dat de communisten de grootste vijanden waren (op de joden na).
Daarvoor de hofleverancier en bondgenoot van Hitler. Samen Polen binnenmarcheren, daarna de Nazis voorzien van Olie, graan, kobalt, nikkel, etc etcquote:Op maandag 1 juli 2013 17:15 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Dat schreef de Duitse propaganda machine, de Sovjets waren vanaf de start van Barbarossa toch echt bondgenoten van de Nederlandse regering in Londen.
Klopt maar hij was niet kieskeurig, vlak voor het Molotov von Ribbentroppact onderhandelde hij nog vrolijk met de Fransen en Engelsen, het kan vreemd lopen in het leven van een dictatorquote:Op maandag 1 juli 2013 17:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Daarvoor de hofleverancier en bondgenoot van Hitler. Samen Polen binnenmarcheren, daarna de Nazis voorzien van Olie, graan, kobalt, nikkel, etc etc
we zijn biologisch gezien nog steeds dezelfde soort mensenquote:Op maandag 1 juli 2013 15:50 schreef de_boswachter het volgende:
Je maakt een karikatuur van hoe Nederlanders tegen zichzelf aankijkenquote:Op maandag 1 juli 2013 15:47 schreef Buster24 het volgende:
[ link | afbeelding ]
Dit past wel naadloos in het beeld dat "wij" Nederlanders graag over ons zelf hebben maar langzaam maar zeker begint af te brokkelen, we zaten allemaal in het verzet, hielpen allemaal onze Joodse mede burgers, er was nauwelijks samenwerking met de bezetter enz. enz.
Hoe anders was de praktijk.
Gebruikten die paar slechte NSB'ers ook al een enorm snel busje, net als tegenwoordig die enkele criminele Marokkanen, om zich razendsnel door het land te kunnen verplaatsen?quote:Op maandag 1 juli 2013 16:28 schreef DroogDok het volgende:
Er waren ook goede NSB'ers, een klein groepje verpestte het voor de rest.
Ik ken geen onderzoek naar het "zelfbeeld" van Nederlanders met betrekking tot de Tweede wereldoorlog maar ik bemerk nog steeds, wat beter ingelichte kringen daargelaten, dat zwart / wit denken erg populair is.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 09:15 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je maakt een karikatuur van hoe Nederlanders tegen zichzelf aankijken
Zo ligt het niet... Niet 65 of 35 jaar geleden en nog steeds niet.
Natuurlijk was de grote massa niet heldhaftig en na de oorlog gaat men dan niet breed uitmeten
En diegene die gedwongen of uit ideologie samenwerkten met de bezetters die zwegen ook maar liever .
Gedwongen, ideologie of gewoon winstbejag.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 09:15 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
En diegene die gedwongen of uit ideologie samenwerkten met de bezetters die zwegen ook maar liever .
Ja, maar ik vraag me af of je het de mensen die in die propaganda trappen het wel kwalijk kan nemen. Dat ze bondgenoten zijn van een gevluchte regering/koningshuis zou mij niet echt overtuigen om niet in die propaganda te geloven.quote:Op maandag 1 juli 2013 17:15 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Dat schreef de Duitse propaganda machine, de Sovjets waren vanaf de start van Barbarossa toch echt bondgenoten van de Nederlandse regering in Londen.
v/d Heijden heeft niet onterecht veel kritiek ontvangen door zijn over-relativeringen.quote:Op maandag 1 juli 2013 16:59 schreef Buster24 het volgende:
Resistor & Piet helemaal mee eens.
Ik las in het boek Grijs verleden dat een paar dagen na de capitulatie de eerste 2 talige menukaarten
(Duits en Nederlands) al in sommige restaurants verschenen.
Klopt hij heeft wat veel grijs in zijn boek gezetquote:Op dinsdag 2 juli 2013 11:37 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
v/d Heijden heeft niet onterecht veel kritiek ontvangen door zijn over-relativeringen.
Een grote meerderheid van de bevolking paste zich inderdaad vooral aan aan de omstandigheden van de bezetting. Auteurs als de Jong en Presser hadden daar niet echt oog voor, des te meer voor het het perspectief van ‘goed’ en ‘fout’. Wat dat betreft is de invalshoek van bijv Hans Blom een hele verbetering.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 11:17 schreef Buster24 het volgende:
Gedwongen, ideologie of gewoon winstbejag.
Kijk naar mijn opa, de man was a politiek en bakte zijn hele leven al taart (Banketbakkerij) dat deed hij voor de oorlog, dat deed hij tijdens de oorlog, dat deed hij na de oorlog.
En of er nu een NSB er een Duitsers of een Nederlander aan zijn balie stond, hij leverde.
Ook van dat verwijt aan de Jong heb ik karikaturen van gelezen, hier in dit subforum door de jaren heen. Zo zwart-wit was de Jong echt niet. En nee.... ik kan me niet herinneren dat hij het beeld schiep van "iedereen zat in het verzet" en niemand heulde.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 11:39 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Een grote meerderheid van de bevolking paste zich inderdaad vooral aan aan de omstandigheden van de bezetting. Auteurs als de Jong en Presser hadden daar niet echt oog voor, des te meer voor het het perspectief van ‘goed’ en ‘fout’. Wat dat betreft is de invalshoek van bijv Hans Blom een hele verbetering.
In Duitsland zie je het omgedraaide, daar steken ze steeds meer hand in eigen boezem.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 11:39 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Een grote meerderheid van de bevolking paste zich inderdaad vooral aan aan de omstandigheden van de bezetting. Auteurs als de Jong en Presser hadden daar niet echt oog voor, des te meer voor het het perspectief van ‘goed’ en ‘fout’. Wat dat betreft is de invalshoek van bijv Hans Blom een hele verbetering.
De Jong had het ook wel over dat accommoderen, maar dat neemt niet weg dat zijn werk sterk moreel oordelend was. Je moet dergelijke studies ook lezen met de tijdsgeest in je achterhoofd.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 11:47 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ook van dat verwijt aan de Jong heb ik karikaturen van gelezen, hier in dit subforum door de jaren heen. Zo zwart-wit was de Jong echt niet. En nee.... ik kan me niet herinneren dat hij het beeld schiep van "iedereen zat in het verzet" en niemand heulde.
Ook niet de karikatuur dat hij snel hele groepen 'fout' ging noemen en weer andere groepen 'goed' .
Moreel oordelend, mag je zeggen . Maar niet overdrijven in deze kwalificatie.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 12:02 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
De Jong had het ook wel over dat accommoderen, maar dat neemt niet weg dat zijn werk sterk moreel oordelend was. Je moet dergelijke studies ook lezen met de tijdsgeest in je achterhoofd.
Het verhaaltje komt meer voort uit de kritiek op dat collectief geheugen die men zeker kan verwijten de 'eigen samenwerking/ collaboratie' wat te verhullen.quote:Het verhaaltje over het verzet komt naar mijn idee meer voort uit een soort collectief geheugen dan uit de werken van Presser of de Jong.
Dat is het accommoderen / aanpassen wat ik al even noemde. Je ziet het ook terug in bijvoorbeeld de Nederlandse Unie en de Joodse Raad (misschien een minder populair voorbeeld, maar soit). Men streefde naar een loyale houding richting de bezetter, om daardoor hopelijk een zekere zelfstandigheid te kunnen behouden. Op deze manier kon er althans nog gepoogd worden het Duitse beleid nog iets te sturen of te beïnvloeden. Men werkte mee om erger te voorkomen.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 12:12 schreef Bluesdude het volgende:
Als ik bakker was , dan had ik misschien ook brood geleverd aan zo'n eenheid Duitse militairen.
Was weigeren een optie?
Wie hangt de oorlogsheld uit in deze draadquote:Op dinsdag 2 juli 2013 12:12 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Als ik de tendens in dit topic zie... dan denk ik weer: jaja... lekker de oorlogsheld uithangen , zelf na de oorlog geboren, opgegroeid in een rustig Nederlandje en maar roepen dat mensen allemaal fout deden in de oorlog en na de oorlog dat verhulden.
Als ik bakker was , dan had ik misschien ook brood geleverd aan zo'n eenheid Duitse militairen.
Was weigeren een optie?
Dat voorbeeldje van de kleine bakker is een voorbeeldje van lijfsbehoud .quote:Op dinsdag 2 juli 2013 12:32 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Die theorie kun je net zo goed projecteren op de bakker of de hoefsmid. Met name in de eerste oorlogsjaren leek de bezetting een (permanent) gegeven, dus men maakte er het beste van. Dat maakt je geen collaborateur, maar anderen denken of dachten daar kennelijk anders over.
de tendens.. het algemeen beeld van de reacties in dit topic was van .... Nederlanders van toen verwijten .quote:Op dinsdag 2 juli 2013 12:41 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Wie hangt de oorlogsheld uit in deze draadHeb ik iets gemist?
Die moffen hadden het ook niet makkelijk op met Nederlanders vrienden te worden.quote:Mijn opa leverde voor de oorlog gewoon aan de NSB voor bijeenkomsten in hotel des Indes en het gaat er niet om of hij wel of niet kon weigeren, mijn verhaal gaat over het feit dat hij die leveringen prima vond, niet als collaborateur maar gewoon als ondernemer[/uote]
vóór de oorlog is wat simpeler... dan kun je een ondernemer makkelijker verwijten vooral aan de eigenbelangen te denken tav de NSB
[quote]Ook ik heb de jaren 70 (gedeeltelijk) bewust meegemaakt en zeker tot in de jaren '80 proefde ik in ieder geval bij mij in de familie de sfeer "Die moffen hadden het niet eenvoudig in Nederland"
Er werd ook niet over Duitsers gesproken maar over "moffen"
Bakkers, en dat weet ik 100% zeker werden niet gesommeerd, het werd gewoon door de kwartiermeester besteld bij de gene die de beste kwaliteits-prijsverhouding leverde, een soort eerste vorm van Europese aanbesteding en de kwartiermaker (een Duitser) die dit regelde betaalde het gewoon.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 12:46 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat voorbeeldje van de kleine bakker is een voorbeeldje van lijfsbehoud .
Zo je wilt kun je voorbeelden vinden van bakkers die het echt deden om rijker te worden.
Het burgemeester-in-oorlogstijd-argument is altijd tricky. En het is een verhaal apart..
Heel anders dan de bakker of de slotenmaker die door de Duitsers gesommeerd werd naar de kazerne te komen voor klusjes. Ik roep maar wat
Dat zal gedeeltelijk waar zijn toch vonden Duitsers Nederland een heerlijk land, ik zal de uitzending van Andere tijden eens opzoeken waarin interviews zitten met de voormalige bezetter.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 12:54 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
de tendens.. het algemeen beeld van de reacties in dit topic was van .... Nederlanders van toen verwijten .
Ik vind dat makkelijk praten ... achteraf en zelf niks meegemaakt te hebben . Ik noemde dat cynisch 'de oorlogsheld' uithangen.
[..]
Die moffen hadden het ook niet makkelijk op met Nederlanders vrienden te worden.
Ik zeg ook niet dat er een groot en agressief verzet was in Nederland.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 12:55 schreef Buster24 het volgende:
Dat zal gedeeltelijk waar zijn toch vonden Duitsers Nederland een heerlijk land, ik zal de uitzending van Andere tijden eens opzoeken waarin interviews zitten met de voormalige bezetter.
Nederland was een van de weinige landen waar ze hun geweer thuis konden laten met verlof.
Daarover zitten we op een lijn, overigens denk ik, een paar Baltische staten daargelaten, dat niemand op de Duitsers zat te wachten en ze liever zagen gaan dan komen.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 13:05 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Algemeen wilde de Nederlandse bevolking dat die bezetters zo spoedig mogelijk oprotte, maar dat kwam niet veel openlijk tot uiting. Mensen waren te bang. Dat is mijn beeld wat ik altijd had
Maar goed dat hij geen aannemer was in betonconstructies of operettezanger, dan was hij voor fout aangezien na de oorlog.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 11:17 schreef Buster24 het volgende:
[..]
.
Kijk naar mijn opa, de man was a politiek en bakte zijn hele leven al taart (Banketbakkerij) dat deed hij voor de oorlog, dat deed hij tijdens de oorlog, dat deed hij na de oorlog.
En of er nu een NSB er een Duitsers of een Nederlander aan zijn balie stond, hij leverde.
Een bunkerbouwer van Duitse bunkers die was toch fout ?quote:Op dinsdag 2 juli 2013 13:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Maar goed dat hij geen aannemer was in betonconstructies of operettezanger, dan was hij voor fout aangezien na de oorlog.
De hele Nederlandse industrie, overheid incl politie werkten voor de Duitsers, het achteraf selectief opwinden is nogal hypocrietquote:Op dinsdag 2 juli 2013 14:06 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Een bunkerbouwer van Duitse bunkers die was toch fout ?
Een operettezanger met nazi-sympathietjes was toch fout ?
Foute keuzes toch ?
Dus die bunkerbouwer was niet fout, in jouw visie?quote:Op dinsdag 2 juli 2013 14:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De hele Nederlandse industrie, overheid incl politie werkten voor de Duitsers, het achteraf selectief opwinden is nogal hypocriet
Net zo fout als een bakkerij die brood leverde aan de Wehrmacht, de agent die Joden ophaalde, net zo fout als de meubelfabriek die geweerkolven draaide, of de gloeilampenfabrikant die radaronderdelen leverde.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 14:23 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dus die bunkerbouwer was niet fout, in jouw visie?
En iemand met nazisympathietjes ? Die moest toen toch wel fout zijn geweest ?
Ik ben voor relativeren en gewone mensen niet te snel veroordelen, maar dan mag je nog wel zeggen dat iemand de foute keuzes maakte.
Zoals een operettezanger met nazi-sympathietjes.. Hoe heet die man ook al weer?
Zou dat waar zijn dat hij een optreden gaf in een concentratiekamp ?
Lijkt me niet om een bunkerbouwer net zo fout te achten als de bakker.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 14:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Net zo fout als een bakkerij die brood leverde aan de Wehrmacht, net zo fout als de meubelfabriek die geweerkolven draaide, of de gloeilampenfabrikant die radaronderdelen leverde.
Heerlijk hypocriet.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 14:31 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Lijkt me niet om een bunkerbouwer net zo fout te achten als de bakker.
Ik zou wel eens cijfers willen weten wat een bunkerbouwer nu per jaar verdiende aan de bezetter en de bakker op de hoek.
En die bakker die bakt om zijn eigen hachje te redden is toch veel minder fout dan iemand met nazi-sympathietjes.
Piet... als je gaat schelden dan houdt het op natuurlijk.quote:
Ik scheld niet, ik vind het hypocriet, selectief en moralistisch.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 14:34 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Piet... als je gaat schelden dan houdt het op natuurlijk.
Je kunt rellen elders op FOK. Dit is een te serieus subforum. Houd het een beetje leuk.
Ik geloof niet dat "middenstanders" in de meest algemene zin van het woord hun "hachje redde" door het leveren van producten.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 14:31 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
En die bakker die bakt om zijn eigen hachje te redden is toch veel minder fout dan iemand met nazi-sympathietjes.
Ik had ook geleverd denk ik, zeker als je als burger niets weet van de jodenvervolging enzo. Zou dan ook niet in het verzet gaan.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 14:41 schreef Buster24 het volgende:
Overigens gebied de eerlijkheid mij te zeggen dat ik zelf vermoedelijk ook gewoon geleverd had, ik betwijfel of er in mij een dapper verzetsstrijder zit.
Kijk jij eens naar jezelf met zure veroordelingen.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 14:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik scheld niet, ik vind het hypocriet, selectief en moralistisch.
Kijk eens hoe de bevolking in Denemarken zich gedroeg tijdens de oorlog, dan moet Nederland zich gewoon collectief zwaar schamen.
Dan impliceert je toch dat je wel levert om je hachje ? Zoals ik al eerder zei... ik ben ook geen held.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 14:41 schreef Buster24 het volgende:
Overigens gebied de eerlijkheid mij te zeggen dat ik zelf vermoedelijk ook gewoon geleverd had, ik betwijfel of er in mij een dapper verzetsstrijder schuilt.
Ik zeg dat het van hetzelfde laken een pak is.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 14:46 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Kijk jij eens naar jezelf met zure veroordelingen.
Ik vind een bunkerbouwen voor Duitsers een groter kwaad dan brood bakken voor Duitsers.
Wat is daar schijnheiligs aan ?
Jij begint toch over bunkerbouwers en operettezanger ( Johan Heesters).quote:Op dinsdag 2 juli 2013 14:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik zeg dat het van hetzelfde laken een pak is.
Zeuren over bunkerbouwers en operettezangers maar verzwijgen dan de hermandad de joden haalden en de ambtenaren van de burgerlijke stand overuren draaiden om Joden in kaart te brengen.
Kijk, het paste dus als de vuist op het oogquote:Op dinsdag 2 juli 2013 14:54 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Jij begint toch over bunkerbouwers en operettezanger ( Johan Heesters).
Nogal grof om mij dan impliciet te verwijten -kennelijk om mijn vragen weg te schreeuwen-- dat ik nog niks zei over politie en ambtenaren met de jodenvervolging.
Dat is pas schijnheilig. De ellende van joden misbruiken om een discussie te "winnen"
Jij mag het een en ander van hetzelfde laken en pak vinden. Maar verkettert dan niet direct iemand die het niet zo vind
De Duitse propagandamachine werkte in Nederland betrekkelijk efficiënt... dat heeft met name te maken met het feit dat Nederland niet onder militair bestuur stond, maar onder een gepolitiseerd SS-bewind.quote:Op maandag 1 juli 2013 17:15 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Dat is niet mijn beeld wat ik kreeg uit de verhalen van mensen die het hebben meegemaakt.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 18:47 schreef hofferin het volgende:
was ze vonden die duitsers wel aardig en ze konden mooi marcheren. maar naarmate de oorlog slechter ging voor duitsland, en ze meer invloed uit gingen oefenen, en de nsb"ers echt fout werden kwam die afkeer pas.
Of ze dat werkelijk vonden weet ik niet en navragen zal ook wel niet meer lukken maar bekijk deze aflevering van Andere tijden eens, de Duitsers hadden hier een "vakantie gevoel" en werden vriendelijk tegemoet getreden.quote:Op woensdag 3 juli 2013 00:11 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Waar komt dat idee toch vandaan dat Nederlanders - in het algemeen - die bezetters wel aardig vonden ?
En deze Andere tijden is ook de moeite waardquote:Door kijkers bij het jubileum van Andere Tijden uitgeroepen tot beste uitzending. Stampende laarzen, bruut geweld, razzia's en deportaties, dat zijn de standaard beelden die we al zestig jaar hebben van de 50.000 Duitse soldaten die Nederland bezet hielden. Maar welk beeld hadden die soldaten eigenlijk van ons? En, hoe brachten ze hun tijd hier door? Amateur-filmmateriaal en getuigenissen van oud-soldaten, laten zien hoe de Duitse soldaat de bezettingstijd beleefde. Bijna als vakantie….zo blijkt.
quote:Tijdens de bezetting ging het dagelijks leven gewoon door. Het gros der Nederlanders kon zonder veel morele obstakels blijven doorwerken in hun normale professie. Maar wat moesten degenen doen die een baan bekleedden waarmee zij gaandeweg, direct of indirect, een schakel werden in de Jodenvervolging?
Jaquote:Op dinsdag 2 juli 2013 18:50 schreef Pietverdriet het volgende:
En voor het melden van een jood of onderduiker kreeg men een leuk zakcentje
Dat mensen niet lastig deden tegen de Duitse militairen - wel of niet uit angst- is nog geen bewijs dat de massa die militairen en de hele bezetting wel 'aardig' vonden .quote:Op woensdag 3 juli 2013 09:09 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Of ze dat werkelijk vonden weet ik niet en navragen zal ook wel niet meer lukken maar bekijk deze aflevering van Andere tijden eens, de Duitsers hadden hier een "vakantie gevoel" en werden vriendelijk tegemoet getreden.
http://www.geschiedenis24(...)tse-soldaten-filmen-
Ik heb ook nooit geschreven dat de massa de bezetting "wel aardig vonden" en dat is natuurlijk ook niet zo.quote:Op woensdag 3 juli 2013 09:31 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat mensen niet lastig deden tegen de Duitse militairen - wel of niet uit angst- is nog geen bewijs dat de massa die militairen en de hele bezetting wel 'aardig' vonden .
Ik zou ook niet lastig gedaan hebben. Mijn eigen hachje, dus.
quote:Op maandag 1 juli 2013 16:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Er vochten meer Nederlanders aan het oostfront dan er in het verzet zaten, en de Joden werden niet opgehaald door de Duitsers maar door de Nederlandse politie
Klopt... dat woord ' aardig' is niet van jou. Ik reageerde op iemand andersquote:Op woensdag 3 juli 2013 09:42 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Ik heb ook nooit geschreven dat de massa de bezetting "wel aardig vonden" en dat is natuurlijk ook niet zo.
Is dat wel zo? Dat de Nederlandse bevolking vooral dacht dat ze het de "bezetter lastig hadden gemaakt". Laten we dat in een tijdlijn zetten in het vervolg van deze discussielijn ... te beginnen met 40-45, dan de periode 45-80, uiteindelijk 1980-2013quote:Het gaat om ons zelfbeeld, kijk even vanaf 23:20 dan zie je militair historicus Chris Klep
die precies stelt wat hier al diverse malen is aangehaald.
De decennia na de oorlog hadden de Nederlanders vooral een beeld van zichzelf dat ze het de
"bezetter lastig hadden gemaakt" wat gewoon niet zo is.
Chris Klep gebruikt iets andere woorden maar ik zou zeggen kijk zelf.
Willige helpers. Dat leer je niet met vaderlandse geschiedenisquote:Op woensdag 3 juli 2013 09:48 schreef Iwanius het volgende:
[..]Dat is voor mij vernieuwend. Interessant!
Dus eigenlijk wil je zeggen dat wij Nederlanders als volk niet braver dan de Paus waren ten tijde van de nazi bezetting?
Ja er is een boel veranderd in de geschiedschrijving, ik ben zelf veel met de Westfeldzug bezig en dan lees je vaak dat "De Duitsers Nederland in een dag wilden veroveren" hoe genuanceerder is de werkelijkheid.quote:Op woensdag 3 juli 2013 10:05 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Goed dat historici en journalisten deze focus bijstellen en vertellen dat er ook veel andere dingen gebeurden.
Dat ligt eraan wat je verzet noemt. als je hulp aan onderduikers(niet alleen joden maar ook van mannen die niet niet naar arbeitseinsatz gingen en stakers) onder verzet laat vallen dan denk ik niet dat je stelling op gaat.quote:Op maandag 1 juli 2013 16:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Er vochten meer Nederlanders aan het oostfront dan er in het verzet zaten, en de Joden werden niet opgehaald door de Duitsers maar door de Nederlandse politie
Het anti-semitisme was voor het uitbreken van de oorlog ook geen hoofdpunt in de NSB. Sterker nog er waren joodse en half-joodse leden. Dit veranderde uiteraard radicaal tijdens de bezetting.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 11:57 schreef Ronaldsen het volgende:
In mijn geboorteplaats stemde men me ook redelijk veel op de NSB. Mede door een vooraanstaand veearts die veel invloed op de boeren had.
Niet dat het allemaal Joden haters waren, het was gewoon een normale zaak in die tijd.
Wist je dat het zeker tot eind 1943 gewoon om geld ging? Onderduikers moesten betalen?quote:Op woensdag 3 juli 2013 11:44 schreef JJ76 het volgende:
[..]
Dat ligt eraan wat je verzet noemt. als je hulp aan onderduikers(niet alleen joden maar ook van mannen die niet niet naar arbeitseinsatz gingen en stakers) onder verzet laat vallen dan denk ik niet dat je stelling op gaat.
oh echt, nee wist niet dat alle onderduikers moesten betalen. Dat wist ik niet, heb je daar documentatie over ben daar erg nieuwsgierig naar.quote:Op woensdag 3 juli 2013 12:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wist je dat het zeker tot eind 1943 gewoon om geld ging? Onderduikers moesten betalen?
Hoe kom je aan de cijfers van mensen die in het verzet zaten?quote:Op maandag 1 juli 2013 16:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Dat meen je niet?quote:Op woensdag 3 juli 2013 12:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wist je dat het zeker tot eind 1943 gewoon om geld ging? Onderduikers moesten betalen?
Het is natuurlijk ook makkelijker om je bij de winnaars te scharen.quote:Op maandag 1 juli 2013 16:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Volgens mij is het zo dat er meer vrijwilligers voor de Duitsers vochten dan voor de geallieerden.quote:Op maandag 1 juli 2013 16:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik heb de uitspraak gewoon van Lou de Jongquote:Op woensdag 3 juli 2013 22:47 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Hoe kom je aan de cijfers van mensen die in het verzet zaten?
http://nl.wikipedia.org/w(...)#Joodse_onderduikersquote:Op woensdag 3 juli 2013 13:32 schreef JJ76 het volgende:
[..]
oh echt, nee wist niet dat alle onderduikers moesten betalen. Dat wist ik niet, heb je daar documentatie over ben daar erg nieuwsgierig naar.
Dacht dat het ging over een klein gedeelte, net zoals het ging over een klein gedeelte van de restaurants die na enkele dagen al 2 talig menukaart hadden.
quote:Over het algemeen was het extra moeilijk Joden onder te brengen tot medio 1943, toen door toegenomen Duitse terreur vrijwel elke Nederlander kon beseffen dat Joden deze hulp het hardst nodig hadden. Een verzwarende omstandigheid voor Joden was, dat de meerderheid van bijvoorbeeld de Amsterdamse Joden arm was, en zij dus niet konden betalen voor onderduik, terwijl betalen niet ongebruikelijk was, vooral in het begin.
Wat is de definitie van 'het verzet'? Er is niet echt een ledenadministratie.quote:Op donderdag 4 juli 2013 07:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik heb de uitspraak gewoon van Lou de Jong
Heel anders dan de Denen dus.quote:Op donderdag 4 juli 2013 07:43 schreef Resistor het volgende:
[..]
Ik denk dat de meerderheid van de Nederlanders gewoon 'neutraal' was, en per geval probeerde in te schatten wat de gevolgen zijn.
Smoesjesquote:Op donderdag 4 juli 2013 07:55 schreef arjan1212 het volgende:
De denen hadden ook als buurland zweden. Heel wat makkelijker om de joden te redden, dan nederland
niet ongebruikelijk maar ook zeker niet algemeen. Daarmee doe je veel mensen tekort.quote:Op donderdag 4 juli 2013 07:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/w(...)#Joodse_onderduikers
[..]
hmm ja makkelijk gezegd. Zweden was natuurlijk zoals gezegd dichtbij. De relatief kleine joodse gemeenschap is inderdaad voor een deel gered door naar Zweden te verschepen. maar waren daarbij meer mensen betrokken dan bij de hulp aan joden in nederland? Denemarken had bovendien een mild beleid tijdens de bezetting door ondermeer beleid van compromissen sluiten met de bezetter(?)quote:
Dat verhaal van die Jodenster hoor je regelmatig maar klopt niet, in Denemarken is de Jodenster nooit ingevoerd.quote:Op zaterdag 6 juli 2013 16:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Toen de jodenster werd ingevoerd in Denemarken droeg de koning de volgende dag eentje, en een paar dagen later heel Denemarken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |