Jij begint toch over bunkerbouwers en operettezanger ( Johan Heesters).quote:Op dinsdag 2 juli 2013 14:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik zeg dat het van hetzelfde laken een pak is.
Zeuren over bunkerbouwers en operettezangers maar verzwijgen dan de hermandad de joden haalden en de ambtenaren van de burgerlijke stand overuren draaiden om Joden in kaart te brengen.
Kijk, het paste dus als de vuist op het oogquote:Op dinsdag 2 juli 2013 14:54 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Jij begint toch over bunkerbouwers en operettezanger ( Johan Heesters).
Nogal grof om mij dan impliciet te verwijten -kennelijk om mijn vragen weg te schreeuwen-- dat ik nog niks zei over politie en ambtenaren met de jodenvervolging.
Dat is pas schijnheilig. De ellende van joden misbruiken om een discussie te "winnen"
Jij mag het een en ander van hetzelfde laken en pak vinden. Maar verkettert dan niet direct iemand die het niet zo vind
De Duitse propagandamachine werkte in Nederland betrekkelijk efficiënt... dat heeft met name te maken met het feit dat Nederland niet onder militair bestuur stond, maar onder een gepolitiseerd SS-bewind.quote:Op maandag 1 juli 2013 17:15 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Dat schreef de Duitse propaganda machine, de Sovjets waren vanaf de start van Barbarossa toch echt bondgenoten van de Nederlandse regering in Londen.
Dat is niet mijn beeld wat ik kreeg uit de verhalen van mensen die het hebben meegemaakt.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 18:47 schreef hofferin het volgende:
was ze vonden die duitsers wel aardig en ze konden mooi marcheren. maar naarmate de oorlog slechter ging voor duitsland, en ze meer invloed uit gingen oefenen, en de nsb"ers echt fout werden kwam die afkeer pas.
Of ze dat werkelijk vonden weet ik niet en navragen zal ook wel niet meer lukken maar bekijk deze aflevering van Andere tijden eens, de Duitsers hadden hier een "vakantie gevoel" en werden vriendelijk tegemoet getreden.quote:Op woensdag 3 juli 2013 00:11 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Waar komt dat idee toch vandaan dat Nederlanders - in het algemeen - die bezetters wel aardig vonden ?
En deze Andere tijden is ook de moeite waardquote:Door kijkers bij het jubileum van Andere Tijden uitgeroepen tot beste uitzending. Stampende laarzen, bruut geweld, razzia's en deportaties, dat zijn de standaard beelden die we al zestig jaar hebben van de 50.000 Duitse soldaten die Nederland bezet hielden. Maar welk beeld hadden die soldaten eigenlijk van ons? En, hoe brachten ze hun tijd hier door? Amateur-filmmateriaal en getuigenissen van oud-soldaten, laten zien hoe de Duitse soldaat de bezettingstijd beleefde. Bijna als vakantie….zo blijkt.
quote:Tijdens de bezetting ging het dagelijks leven gewoon door. Het gros der Nederlanders kon zonder veel morele obstakels blijven doorwerken in hun normale professie. Maar wat moesten degenen doen die een baan bekleedden waarmee zij gaandeweg, direct of indirect, een schakel werden in de Jodenvervolging?
Jaquote:Op dinsdag 2 juli 2013 18:50 schreef Pietverdriet het volgende:
En voor het melden van een jood of onderduiker kreeg men een leuk zakcentje
Dat mensen niet lastig deden tegen de Duitse militairen - wel of niet uit angst- is nog geen bewijs dat de massa die militairen en de hele bezetting wel 'aardig' vonden .quote:Op woensdag 3 juli 2013 09:09 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Of ze dat werkelijk vonden weet ik niet en navragen zal ook wel niet meer lukken maar bekijk deze aflevering van Andere tijden eens, de Duitsers hadden hier een "vakantie gevoel" en werden vriendelijk tegemoet getreden.
http://www.geschiedenis24(...)tse-soldaten-filmen-
Ik heb ook nooit geschreven dat de massa de bezetting "wel aardig vonden" en dat is natuurlijk ook niet zo.quote:Op woensdag 3 juli 2013 09:31 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat mensen niet lastig deden tegen de Duitse militairen - wel of niet uit angst- is nog geen bewijs dat de massa die militairen en de hele bezetting wel 'aardig' vonden .
Ik zou ook niet lastig gedaan hebben. Mijn eigen hachje, dus.
quote:Op maandag 1 juli 2013 16:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Er vochten meer Nederlanders aan het oostfront dan er in het verzet zaten, en de Joden werden niet opgehaald door de Duitsers maar door de Nederlandse politie
Klopt... dat woord ' aardig' is niet van jou. Ik reageerde op iemand andersquote:Op woensdag 3 juli 2013 09:42 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Ik heb ook nooit geschreven dat de massa de bezetting "wel aardig vonden" en dat is natuurlijk ook niet zo.
Is dat wel zo? Dat de Nederlandse bevolking vooral dacht dat ze het de "bezetter lastig hadden gemaakt". Laten we dat in een tijdlijn zetten in het vervolg van deze discussielijn ... te beginnen met 40-45, dan de periode 45-80, uiteindelijk 1980-2013quote:Het gaat om ons zelfbeeld, kijk even vanaf 23:20 dan zie je militair historicus Chris Klep
die precies stelt wat hier al diverse malen is aangehaald.
De decennia na de oorlog hadden de Nederlanders vooral een beeld van zichzelf dat ze het de
"bezetter lastig hadden gemaakt" wat gewoon niet zo is.
Chris Klep gebruikt iets andere woorden maar ik zou zeggen kijk zelf.
Willige helpers. Dat leer je niet met vaderlandse geschiedenisquote:Op woensdag 3 juli 2013 09:48 schreef Iwanius het volgende:
[..]Dat is voor mij vernieuwend. Interessant!
Dus eigenlijk wil je zeggen dat wij Nederlanders als volk niet braver dan de Paus waren ten tijde van de nazi bezetting?
Ja er is een boel veranderd in de geschiedschrijving, ik ben zelf veel met de Westfeldzug bezig en dan lees je vaak dat "De Duitsers Nederland in een dag wilden veroveren" hoe genuanceerder is de werkelijkheid.quote:Op woensdag 3 juli 2013 10:05 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Goed dat historici en journalisten deze focus bijstellen en vertellen dat er ook veel andere dingen gebeurden.
Dat ligt eraan wat je verzet noemt. als je hulp aan onderduikers(niet alleen joden maar ook van mannen die niet niet naar arbeitseinsatz gingen en stakers) onder verzet laat vallen dan denk ik niet dat je stelling op gaat.quote:Op maandag 1 juli 2013 16:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Er vochten meer Nederlanders aan het oostfront dan er in het verzet zaten, en de Joden werden niet opgehaald door de Duitsers maar door de Nederlandse politie
Het anti-semitisme was voor het uitbreken van de oorlog ook geen hoofdpunt in de NSB. Sterker nog er waren joodse en half-joodse leden. Dit veranderde uiteraard radicaal tijdens de bezetting.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 11:57 schreef Ronaldsen het volgende:
In mijn geboorteplaats stemde men me ook redelijk veel op de NSB. Mede door een vooraanstaand veearts die veel invloed op de boeren had.
Niet dat het allemaal Joden haters waren, het was gewoon een normale zaak in die tijd.
Wist je dat het zeker tot eind 1943 gewoon om geld ging? Onderduikers moesten betalen?quote:Op woensdag 3 juli 2013 11:44 schreef JJ76 het volgende:
[..]
Dat ligt eraan wat je verzet noemt. als je hulp aan onderduikers(niet alleen joden maar ook van mannen die niet niet naar arbeitseinsatz gingen en stakers) onder verzet laat vallen dan denk ik niet dat je stelling op gaat.
oh echt, nee wist niet dat alle onderduikers moesten betalen. Dat wist ik niet, heb je daar documentatie over ben daar erg nieuwsgierig naar.quote:Op woensdag 3 juli 2013 12:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wist je dat het zeker tot eind 1943 gewoon om geld ging? Onderduikers moesten betalen?
Hoe kom je aan de cijfers van mensen die in het verzet zaten?quote:Op maandag 1 juli 2013 16:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Dat meen je niet?quote:Op woensdag 3 juli 2013 12:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wist je dat het zeker tot eind 1943 gewoon om geld ging? Onderduikers moesten betalen?
Het is natuurlijk ook makkelijker om je bij de winnaars te scharen.quote:Op maandag 1 juli 2013 16:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Volgens mij is het zo dat er meer vrijwilligers voor de Duitsers vochten dan voor de geallieerden.quote:Op maandag 1 juli 2013 16:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik heb de uitspraak gewoon van Lou de Jongquote:Op woensdag 3 juli 2013 22:47 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Hoe kom je aan de cijfers van mensen die in het verzet zaten?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |