De Jong had het ook wel over dat accommoderen, maar dat neemt niet weg dat zijn werk sterk moreel oordelend was. Je moet dergelijke studies ook lezen met de tijdsgeest in je achterhoofd.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 11:47 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ook van dat verwijt aan de Jong heb ik karikaturen van gelezen, hier in dit subforum door de jaren heen. Zo zwart-wit was de Jong echt niet. En nee.... ik kan me niet herinneren dat hij het beeld schiep van "iedereen zat in het verzet" en niemand heulde.
Ook niet de karikatuur dat hij snel hele groepen 'fout' ging noemen en weer andere groepen 'goed' .
Moreel oordelend, mag je zeggen . Maar niet overdrijven in deze kwalificatie.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 12:02 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
De Jong had het ook wel over dat accommoderen, maar dat neemt niet weg dat zijn werk sterk moreel oordelend was. Je moet dergelijke studies ook lezen met de tijdsgeest in je achterhoofd.
Het verhaaltje komt meer voort uit de kritiek op dat collectief geheugen die men zeker kan verwijten de 'eigen samenwerking/ collaboratie' wat te verhullen.quote:Het verhaaltje over het verzet komt naar mijn idee meer voort uit een soort collectief geheugen dan uit de werken van Presser of de Jong.
Dat is het accommoderen / aanpassen wat ik al even noemde. Je ziet het ook terug in bijvoorbeeld de Nederlandse Unie en de Joodse Raad (misschien een minder populair voorbeeld, maar soit). Men streefde naar een loyale houding richting de bezetter, om daardoor hopelijk een zekere zelfstandigheid te kunnen behouden. Op deze manier kon er althans nog gepoogd worden het Duitse beleid nog iets te sturen of te beïnvloeden. Men werkte mee om erger te voorkomen.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 12:12 schreef Bluesdude het volgende:
Als ik bakker was , dan had ik misschien ook brood geleverd aan zo'n eenheid Duitse militairen.
Was weigeren een optie?
Wie hangt de oorlogsheld uit in deze draadquote:Op dinsdag 2 juli 2013 12:12 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Als ik de tendens in dit topic zie... dan denk ik weer: jaja... lekker de oorlogsheld uithangen , zelf na de oorlog geboren, opgegroeid in een rustig Nederlandje en maar roepen dat mensen allemaal fout deden in de oorlog en na de oorlog dat verhulden.
Als ik bakker was , dan had ik misschien ook brood geleverd aan zo'n eenheid Duitse militairen.
Was weigeren een optie?
Dat voorbeeldje van de kleine bakker is een voorbeeldje van lijfsbehoud .quote:Op dinsdag 2 juli 2013 12:32 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Die theorie kun je net zo goed projecteren op de bakker of de hoefsmid. Met name in de eerste oorlogsjaren leek de bezetting een (permanent) gegeven, dus men maakte er het beste van. Dat maakt je geen collaborateur, maar anderen denken of dachten daar kennelijk anders over.
de tendens.. het algemeen beeld van de reacties in dit topic was van .... Nederlanders van toen verwijten .quote:Op dinsdag 2 juli 2013 12:41 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Wie hangt de oorlogsheld uit in deze draadHeb ik iets gemist?
Die moffen hadden het ook niet makkelijk op met Nederlanders vrienden te worden.quote:Mijn opa leverde voor de oorlog gewoon aan de NSB voor bijeenkomsten in hotel des Indes en het gaat er niet om of hij wel of niet kon weigeren, mijn verhaal gaat over het feit dat hij die leveringen prima vond, niet als collaborateur maar gewoon als ondernemer[/uote]
vóór de oorlog is wat simpeler... dan kun je een ondernemer makkelijker verwijten vooral aan de eigenbelangen te denken tav de NSB
[quote]Ook ik heb de jaren 70 (gedeeltelijk) bewust meegemaakt en zeker tot in de jaren '80 proefde ik in ieder geval bij mij in de familie de sfeer "Die moffen hadden het niet eenvoudig in Nederland"
Er werd ook niet over Duitsers gesproken maar over "moffen"
Bakkers, en dat weet ik 100% zeker werden niet gesommeerd, het werd gewoon door de kwartiermeester besteld bij de gene die de beste kwaliteits-prijsverhouding leverde, een soort eerste vorm van Europese aanbesteding en de kwartiermaker (een Duitser) die dit regelde betaalde het gewoon.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 12:46 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat voorbeeldje van de kleine bakker is een voorbeeldje van lijfsbehoud .
Zo je wilt kun je voorbeelden vinden van bakkers die het echt deden om rijker te worden.
Het burgemeester-in-oorlogstijd-argument is altijd tricky. En het is een verhaal apart..
Heel anders dan de bakker of de slotenmaker die door de Duitsers gesommeerd werd naar de kazerne te komen voor klusjes. Ik roep maar wat
Dat zal gedeeltelijk waar zijn toch vonden Duitsers Nederland een heerlijk land, ik zal de uitzending van Andere tijden eens opzoeken waarin interviews zitten met de voormalige bezetter.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 12:54 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
de tendens.. het algemeen beeld van de reacties in dit topic was van .... Nederlanders van toen verwijten .
Ik vind dat makkelijk praten ... achteraf en zelf niks meegemaakt te hebben . Ik noemde dat cynisch 'de oorlogsheld' uithangen.
[..]
Die moffen hadden het ook niet makkelijk op met Nederlanders vrienden te worden.
Ik zeg ook niet dat er een groot en agressief verzet was in Nederland.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 12:55 schreef Buster24 het volgende:
Dat zal gedeeltelijk waar zijn toch vonden Duitsers Nederland een heerlijk land, ik zal de uitzending van Andere tijden eens opzoeken waarin interviews zitten met de voormalige bezetter.
Nederland was een van de weinige landen waar ze hun geweer thuis konden laten met verlof.
Daarover zitten we op een lijn, overigens denk ik, een paar Baltische staten daargelaten, dat niemand op de Duitsers zat te wachten en ze liever zagen gaan dan komen.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 13:05 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Algemeen wilde de Nederlandse bevolking dat die bezetters zo spoedig mogelijk oprotte, maar dat kwam niet veel openlijk tot uiting. Mensen waren te bang. Dat is mijn beeld wat ik altijd had
Maar goed dat hij geen aannemer was in betonconstructies of operettezanger, dan was hij voor fout aangezien na de oorlog.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 11:17 schreef Buster24 het volgende:
[..]
.
Kijk naar mijn opa, de man was a politiek en bakte zijn hele leven al taart (Banketbakkerij) dat deed hij voor de oorlog, dat deed hij tijdens de oorlog, dat deed hij na de oorlog.
En of er nu een NSB er een Duitsers of een Nederlander aan zijn balie stond, hij leverde.
Een bunkerbouwer van Duitse bunkers die was toch fout ?quote:Op dinsdag 2 juli 2013 13:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Maar goed dat hij geen aannemer was in betonconstructies of operettezanger, dan was hij voor fout aangezien na de oorlog.
De hele Nederlandse industrie, overheid incl politie werkten voor de Duitsers, het achteraf selectief opwinden is nogal hypocrietquote:Op dinsdag 2 juli 2013 14:06 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Een bunkerbouwer van Duitse bunkers die was toch fout ?
Een operettezanger met nazi-sympathietjes was toch fout ?
Foute keuzes toch ?
Dus die bunkerbouwer was niet fout, in jouw visie?quote:Op dinsdag 2 juli 2013 14:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De hele Nederlandse industrie, overheid incl politie werkten voor de Duitsers, het achteraf selectief opwinden is nogal hypocriet
Net zo fout als een bakkerij die brood leverde aan de Wehrmacht, de agent die Joden ophaalde, net zo fout als de meubelfabriek die geweerkolven draaide, of de gloeilampenfabrikant die radaronderdelen leverde.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 14:23 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dus die bunkerbouwer was niet fout, in jouw visie?
En iemand met nazisympathietjes ? Die moest toen toch wel fout zijn geweest ?
Ik ben voor relativeren en gewone mensen niet te snel veroordelen, maar dan mag je nog wel zeggen dat iemand de foute keuzes maakte.
Zoals een operettezanger met nazi-sympathietjes.. Hoe heet die man ook al weer?
Zou dat waar zijn dat hij een optreden gaf in een concentratiekamp ?
Lijkt me niet om een bunkerbouwer net zo fout te achten als de bakker.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 14:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Net zo fout als een bakkerij die brood leverde aan de Wehrmacht, net zo fout als de meubelfabriek die geweerkolven draaide, of de gloeilampenfabrikant die radaronderdelen leverde.
Heerlijk hypocriet.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 14:31 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Lijkt me niet om een bunkerbouwer net zo fout te achten als de bakker.
Ik zou wel eens cijfers willen weten wat een bunkerbouwer nu per jaar verdiende aan de bezetter en de bakker op de hoek.
En die bakker die bakt om zijn eigen hachje te redden is toch veel minder fout dan iemand met nazi-sympathietjes.
Piet... als je gaat schelden dan houdt het op natuurlijk.quote:
Ik scheld niet, ik vind het hypocriet, selectief en moralistisch.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 14:34 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Piet... als je gaat schelden dan houdt het op natuurlijk.
Je kunt rellen elders op FOK. Dit is een te serieus subforum. Houd het een beetje leuk.
Ik geloof niet dat "middenstanders" in de meest algemene zin van het woord hun "hachje redde" door het leveren van producten.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 14:31 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
En die bakker die bakt om zijn eigen hachje te redden is toch veel minder fout dan iemand met nazi-sympathietjes.
Ik had ook geleverd denk ik, zeker als je als burger niets weet van de jodenvervolging enzo. Zou dan ook niet in het verzet gaan.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 14:41 schreef Buster24 het volgende:
Overigens gebied de eerlijkheid mij te zeggen dat ik zelf vermoedelijk ook gewoon geleverd had, ik betwijfel of er in mij een dapper verzetsstrijder zit.
Kijk jij eens naar jezelf met zure veroordelingen.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 14:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik scheld niet, ik vind het hypocriet, selectief en moralistisch.
Kijk eens hoe de bevolking in Denemarken zich gedroeg tijdens de oorlog, dan moet Nederland zich gewoon collectief zwaar schamen.
Dan impliceert je toch dat je wel levert om je hachje ? Zoals ik al eerder zei... ik ben ook geen held.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 14:41 schreef Buster24 het volgende:
Overigens gebied de eerlijkheid mij te zeggen dat ik zelf vermoedelijk ook gewoon geleverd had, ik betwijfel of er in mij een dapper verzetsstrijder schuilt.
Ik zeg dat het van hetzelfde laken een pak is.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 14:46 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Kijk jij eens naar jezelf met zure veroordelingen.
Ik vind een bunkerbouwen voor Duitsers een groter kwaad dan brood bakken voor Duitsers.
Wat is daar schijnheiligs aan ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |