http://nos.nl/artikel/524(...)-over-slavernij.htmlquote:Minister Asscher heeft namens de Nederlandse regering spijt betuigd over de Nederlandse slavernij. Hij deed dat bij de nationale viering van het afschaffen van de slavernij, precies 150 jaar geleden.
"Ik kijk terug op deze schandvlek in onze geschiedenis", zei Asscher bij het nationaal monument slavernijverleden in Amsterdam. "Ik kijk terug en betuig diepe spijt en berouw over hoe Nederland is omgegaan met de menselijke waardigheid."
De minister kreeg na die opmerking applaus van de honderden aanwezigen. Onder hen zijn ook koning Willem-Alexander en koningin Máxima.
quote:Op maandag 1 juli 2013 14:47 schreef 3-voud het volgende:
Ik wil namens de Romeinen ook excuses aanbieden voor al hun slachtoffers.
Ja.quote:Op maandag 1 juli 2013 15:22 schreef Boris_Karloff het volgende:
Hebben de mongolen al spijt betuigd voor hun invallen in Europa?
Nee nee, zo zit het niet. Ze hebben spijt betuigd, maar geen excuses aangeboden!quote:Op maandag 1 juli 2013 14:46 schreef Kowloon het volgende:
Tsja, in linkse kringen schijnt men er nogal mee te zitten. Lekker laten gaan. Wel jammer dat ze het dan nodig vinden om namens Nederland excuses aan te bieden.
Het was geen ernstige gebeurtenis, zo ging dat gewoon in die tijd. Zaken uit het verre verleden beoordelen met de ogen van nu werkt niet.quote:Op maandag 1 juli 2013 15:48 schreef Keep_Walking het volgende:
Heeft niemand hier zoiets van "het was een ernstige gebeurtenis en daar mogen mensen oprecht voor schamen en respect voor hebben?"
150 jaar geleden werd de gewone man ook uitgebuit...quote:Op maandag 1 juli 2013 15:48 schreef Keep_Walking het volgende:
Heeft niemand hier zoiets van "het was een ernstige gebeurtenis en daar mogen mensen oprecht voor schamen en respect voor hebben?"
Waarom is dit erger dan al het andere onrecht dat mensen elkaar door de eeuwen aan hebben gedaan ? Omdat het gaat om zielige zwarten die door blanken gemeen zijn behandeld ?quote:Op maandag 1 juli 2013 15:48 schreef Keep_Walking het volgende:
Dit, en ik begrijp sowieso niet helemaal waarom spijt van toepassing is nu. Lijkt me ook niet reëel om nu nog schaamte uit te drukken voor iets wat andere mensen een tijd geleden hebben.quote:Op maandag 1 juli 2013 16:26 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Waarom is dit erger dan al het andere onrecht dat mensen elkaar door de eeuwen aan hebben gedaan ? Omdat het gaat om zielige zwarten die door blanken gemeen zijn behandeld ?
Ik heb meer te doen met de kinderen die toen de mijnen in werden gejaagd en daar hoor je niks over, terwijl kinderarbeid op sommige continenten nu nóg de gewoonste zaak van de wereld is. Je daar mee bezig houden lijkt me veel zinvoller dan de tere gevoelens strelen van de nakomelingen van slaven.
Prachtig op de radio, die boze negers die alleen maar op geld uit zijnquote:Op maandag 1 juli 2013 15:55 schreef de_boswachter het volgende:
Ik hoorde het op het NOS radio nieuws....
Tering het is 150 jaar geleden. Moet Nederland daar elk jaar excuses voor gaan aanbieden ? En die dramaqueens die in de OP staan met hun borden over excuus vreten wel al jaren mee uit de ruif die Nederland heet. Hun voorouders zijn slecht behandeld, hun zelf des te beter.
Effe wachten, het is nog geen November/Decemberquote:Op maandag 1 juli 2013 18:02 schreef Specularium het volgende:
Gaan we nu ook weer Zwarte Piet proberen te verbieden?
Alleen het simpele hangen van negerhaat aan de slavenhandel al. Tienduizenden Ieren zijn ook als slaaf naar de nieuwe wereld verscheept, maar daar hoor je ook niemand meer over. Het verhaaltje zwarte mens verhandeld door de witte mens is lekker makkelijk te bekken maar zo ontzettend stupide versimpeld. Niet dat we tegenwoordig nog wat anders verwachten van politici en andere prominente figuren maar toch.quote:Op maandag 1 juli 2013 18:15 schreef Wokkel het volgende:
Het spijt mij dat Ascher zo achterlijk is dat hij een situatie in een andere tijd gaat zitten normeren aan de tijd van nu.
Het spijt mij nog veel meer dat er geld wordt uitgegeven aan deze nonsens dat veel beter gebruikt had kunnen worden.quote:Op maandag 1 juli 2013 18:15 schreef Wokkel het volgende:
Het spijt mij dat Ascher zo achterlijk is dat hij een situatie in een andere tijd gaat zitten normeren aan de tijd van nu.
Neequote:Op maandag 1 juli 2013 15:48 schreef Keep_Walking het volgende:
Degeschiedenis van de mensheid wordt gekenmerkt door veel ellende, haat en bloed. Als we ons moeten schamen voor alles wat mensen elkaar in het verleden aandeden dan kunnen we er beter collectief een einde aan maken.quote:Op maandag 1 juli 2013 15:48 schreef Keep_Walking het volgende:
Van schaamte en excuses maken is nog nooit iemand doodgegaanquote:Op maandag 1 juli 2013 18:58 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Degeschiedenis van de mensheid wordt gekenmerkt door veel ellende, haat en bloed. Als we ons moeten schamen voor alles wat mensen elkaar in het verleden aandeden dan kunnen we er beter collectief een einde aan maken.
Waaromquote:Op maandag 1 juli 2013 19:05 schreef Leevancleef het volgende:
Terecht van Asscher. Ook nog volledige excuses voor de wandaden in het huidige Indonesië svp.
quote:Op maandag 1 juli 2013 19:05 schreef Leevancleef het volgende:
Terecht van Asscher. Ook nog volledige excuses voor de wandaden in het huidige Indonesië svp.
Jawel hoor. En dat er in die tijd andere verschrikkelijke dingen gebeurde doet daar niets aan af. Het 'ja maar, zij deden het ook' argument is helemaal kinderachtig.quote:Op maandag 1 juli 2013 15:48 schreef Keep_Walking het volgende:
Naar onze huidige maatstaven kende men toen geen beschaving, dus hoeven we daar ook geen excuses voor aan te bieden...quote:
Wat heeft een excuus van mensen die er helemaal niets mee te maken hebben gehad voor connectie met beschaving?quote:
Geld betalen door mensen die geen slaven hebben gehad aan mensen die geen slaaf zijn geweest, lijkt me ook ridicuul.quote:Op maandag 1 juli 2013 19:17 schreef Resistor het volgende:
Zo lang het maar geen geld gaat kosten.
Maar ik ben bang dat dat wel gaat gebeuren.
quote:Laten we blij zijn met elkaar! Laten wij optimistisch zijn! Laten we zeggen: Nederland kan het weer! Die WIC-mentaliteit, over grenzen heen kijken, dynamiek! Toch?
Toch was dat wel mooi, achteraf. Balkenende die op zijn manier riep 'kap gvd nou eens met dat gezeik en ga eindelijk eens wat DOEN mensenquote:
Nou begrijp ik ook waarom er zo lang gewacht is met excuses maken..(VOC mentaliteit;)quote:Op maandag 1 juli 2013 19:27 schreef stalybridge het volgende:
[..]
Geld betalen door mensen die geen slaven hebben gehad aan mensen die geen slaaf zijn geweest, lijkt me ook ridicuul.
Daarom was Nederland een van de laatste die de slavernij afschafte. Er was in eerste instantie geen geld om de slavenhandelaren schadeloos te stellen.quote:Op maandag 1 juli 2013 19:37 schreef Maron het volgende:
[..]
Nou begrijp ik ook waarom er zo lang gewacht is met excuses maken..(VOC mentaliteit;)
Jaja, nu vinden we je echt een stoere bink hoor!quote:Op maandag 1 juli 2013 19:39 schreef Cracka-ass het volgende:
Ik ben trots op ons VOC verleden.
Nu ben ik zeker een paria.
Het magische woord hier is 'nabestaanden'.quote:Op maandag 1 juli 2013 19:27 schreef stalybridge het volgende:
[..]
Geld betalen door mensen die geen slaven hebben gehad aan mensen die geen slaaf zijn geweest, lijkt me ook ridicuul.
Thanks man. Nu ben ik wel weer gerust gesteld.quote:Op maandag 1 juli 2013 19:41 schreef Luigi het volgende:
[..]
Jaja, nu vinden we je echt een stoere bink hoor!
Nu kun je rustig sterven?quote:Op maandag 1 juli 2013 19:44 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Thanks man. Nu ben ik wel weer gerust gesteld.
Dat nemen we dan maar voor lief, wie 'a' zegt moet ook 'b' zeggen.quote:Op maandag 1 juli 2013 19:17 schreef Resistor het volgende:
Zo lang het maar geen geld gaat kosten.
Maar ik ben bang dat dat wel gaat gebeuren.
Nou..dat vind ik eigenlijk toch een (on)behoorlijk rascistische opmerking van je..heb je al die lelijke witte obese Amerikanen trouwens al bekeken..quote:Op maandag 1 juli 2013 19:41 schreef Resistor het volgende:
[..]
Het magische woord hier is 'nabestaanden'.
Anders waren het nog steeds een stel hongernegers in Afrika, en nu zijn het een stel obese negers in Amerika (noord, midden of zuid doet er even niet toe)
Ik laat mijn leven niet zodanig beïnvloeden door zaken die ver voor mijn tijd zijn gebeurd; in een andere tijdsgeest. Mede daardoor zal ik wel rustig sterven, ooit.quote:Op maandag 1 juli 2013 19:45 schreef Luigi het volgende:
[..]
Nu kun je rustig sterven?
Tip: deze vraag zou je ook als advies kunnen opvatten.
Ik hoop dat je deze bedoeldquote:Op maandag 1 juli 2013 19:39 schreef Cracka-ass het volgende:
Ik ben trots op ons VOC verleden.
Nu ben ik zeker een paria.
Net zoals Shell primair zal worden herinnerd door de problemen in Nigeria.quote:Op maandag 1 juli 2013 19:57 schreef stalybridge het volgende:
En niet dat je trots ben op bijv. het uitmoorden van de bevolking van de Banda eilanden. (ik overdrijf een beetje. Van de 15.000 leefde er nog 600) of dat ondanks de zeer winstgevende slaven en opiumhandel dit topbedrijf in 1799 toch failliet ging.
O ja, die ene zwarte bladzijde in het voor de rest witte boek dat de VOC heet. Het is eerder andersom.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:39 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Net zoals Shell primair zal worden herinnerd door de problemen in Nigeria.
Geld verdienen. Helpen een kleine natie op een weinig zeggende, desolate deltakust een eeuw te laten domineren over veel grotere staten als Engeland en Frankrijk.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:44 schreef stalybridge het volgende:
[..]
O ja, die ene zwarte bladzijde in het voor de rest witte boek dat de VOC heet. Het is eerder andersom.
Anders geef je even aan waar je dan precies trots op bent.
Komt denk ik door mijn balkenende quote, waar ik weliswaar de VOC door WIC had vervangen. Maar de associatie zal te sterk zijn geweest.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:42 schreef Brum_brum het volgende:
Waarom lult iedereen hier over de VOC terwijl het merendeel van de Nederlandse slavenhandel voor rekening van de WIC kwam?
Dmv roven en moorden. Ik kan er niet trots op zijn.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:46 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Geld verdienen. Helpen een kleine natie op een weinig zeggende, desolate deltakust een eeuw te laten domineren over veel grotere staten als Engeland en Frankrijk.
Tot vandaag de dag teren wij in feite in op wat er toen opgebouwd is.
Ik vind het mooi dat de eerste internationale handelsonderneming uit het land komt waar ik ben geboren. Hiermee hebben ze een blauwdruk ontwikkeld voor bedrijvigheid wereldwijd en de fundering gelegd voor onze maatschappij. Een maatschappij die uitgroeide tot een van de beste ter wereld in verschillende opzichten maar voornamelijk wat betreft internationale handel.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:44 schreef stalybridge het volgende:
[..]
O ja, die ene zwarte bladzijde in het voor de rest witte boek dat de VOC heet. Het is eerder andersom.
Anders geef je even aan waar je dan precies trots op bent.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wij of zij.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:50 schreef stalybridge het volgende:
[..]
Dmv roven en moorden. Ik kan er niet trots op zijn.
Wij kochten ze gewoon van andere negers hoor.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:56 schreef Individual het volgende:
Het spijt mij ook van de mensenhandel slavenhandel. Gelukkig is dat 150 jaar geleden en hebben we er nu een ander woord voor uitgevonden. Moet je voorstellen.. die tijd dat blanken met een groot vlindernet negers gingen vangen.. Daar komt al die huidige agressie vandaan in Afrika. Voor de blanken waren ze allemaal vrolijk en blij, maar nu..
Geen slaven meer te bekennen in Nederland.. al 150 jaar niet meer.![]()
Niet me een groot vlindernet?quote:Op maandag 1 juli 2013 21:01 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Wij kochten ze gewoon van andere negers hoor.
Helaas, toch wat minder romantisch nietwaarquote:
De ondankbaren, zonder de slavernij waren deze organisaties er niet eens geweest.quote:Surinaamse organisaties in Nederland zijn teleurgesteld over het uitblijven van excuses voor het Nederlandse slavernijverleden. Ook het feit dat koning Willem Alexander zelf geen krans heeft gelegd, is niet in goede aarde gevallen, zo schrijft de Surinaamse nieuwssite dWT Online.
OK, maar verder wel eens met die post?quote:Op maandag 1 juli 2013 21:05 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Helaas, toch wat minder romantisch nietwaar
quote:Op maandag 1 juli 2013 20:53 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Ik vind het mooi dat de eerste internationale handelsonderneming uit het land komt waar ik ben geboren. Hiermee hebben ze een blauwdruk ontwikkeld voor bedrijvigheid wereldwijd en de fundering gelegd voor onze maatschappij. Een maatschappij die uitgroeide tot een van de beste ter wereld in verschillende opzichten maar voornamelijk wat betreft internationale handel.Je hebt het nu over 300 jaar geleden he, je kunt niet zomaar even een lijntje trekken naar het heden, van het schatrijke libertopia was in de 18e eeuw bijv. al niks meer over, Nederland was toen verworden tot een bekrompen agrarisch landje van weinig betekenis.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Daarnaast is het hypocriet om te stellen dat je wel trots mag zijn op de VOC maar geen spijt mag betuigen voor iets wat nog veel recenter speelde.
Nou ik zie het wel als een soort respect geven dat allang had moeten worden gegeven. Feit is dat dit allang had moeten gebeuren, dan was dit nu een non-issue geweest. Maar zelfs twintig jaar geleden hadden wij het er niet over, ik persoonlijk vind het goed dat er nu een beetje aandacht aan word besteed. Veel meer dan dit hoef er ook niet te komen, gewoon toegeven dat het een lelijke moment uit de Nederlandse geschiedenis en spijt van hebben is al voldoende.quote:Op maandag 1 juli 2013 19:12 schreef stalybridge het volgende:
[..]
Jawel hoor. En dat er in die tijd andere verschrikkelijke dingen gebeurde doet daar niets aan af. Het 'ja maar, zij deden het ook' argument is helemaal kinderachtig.
Echter 150 jaar na de afschaffing spijt betuigen is naar mijn idee wel een beetje inhoudsloos.
Haha, het is dus niets meer dan een triest woordspelletje.quote:Surinaamse organisaties in Nederland zijn teleurgesteld over het uitblijven van excuses voor het Nederlandse slavernijverleden.
Nee dat is niet waar. De reden voor afschaffen was een ideologische (christelijk gemotiveerd), lees maar eens iets over Abolitionism.quote:Op maandag 1 juli 2013 16:12 schreef DS4 het volgende:
[..]
150 jaar geleden werd de gewone man ook uitgebuit...
Slavernij is niet afgeschaft uit ideologische motieven maar economische. Het is nl. duurder als je als werkgever verantwoordelijk bent voor je werknemers. Dan is ze afschepen met een fooi en buiten trappen als je ze niet meer nodig hebt stukken goedkoper.
Ok, eensquote:Op maandag 1 juli 2013 21:13 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Nou ik zie het wel als een soort respect geven dat allang had moeten worden gegeven. Feit is dat dit allang had moeten gebeuren, dan was dit nu een non-issue geweest. Maar zelfs twintig jaar geleden hadden wij het er niet over, ik persoonlijk vind het goed dat er nu een beetje aandacht aan word besteed. Veel meer dan dit hoef er ook niet te komen, gewoon toegeven dat het een lelijke moment uit de Nederlandse geschiedenis en spijt van hebben is al voldoende.
De argument dat er geen levende individu is die te maken had met slavernij gaat bij mij niet op. Er is inderdaad geen individu die spijt moet hebben van slavernij, maar er is wel een staat die spijt daarvan moet hebben, namelijk de Nederlandse staat. De Nederlandse staat bestaat nog, dus spijt NAMENS de Nederlandse staat vind ik wel rechtvaardig.
Laten we het er maar op houden dat de meningen daarover uiteen lopen.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:15 schreef Quiche_lorraine het volgende:
Nee dat is niet waar. De reden voor afschaffen was een ideologische (christelijk gemotiveerd), lees maar eens iets over Abolitionism.
Dat soort zaken roept men over zichzelf af. De slavernijorganisaties zijn verongelijkte huillies en de politici die excuses maken, oh sorry spijt betuigen bedoel ik, zijn dermate geslepen dat zij er goede sier mee denken te kunnen maken.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:15 schreef Ludd het volgende:
Ik vind het onbegrijpelijk dat zoveel mensen hier de slavernij lopen te bagatelliseren en er zelfs mee lopen te spotten.![]()
Als je slaaf nu wegrent dan komt de politie hem niet terugbrengen...quote:Op maandag 1 juli 2013 21:16 schreef Individual het volgende:
Ik vind het vreemd dat mensen denken dat het afgeschaft is. Wat een onzin.
Dat is volstrekte kul. De rijkdom van de gouden eeuw was gebouwd op vrije handel. Roven en moorden was het verdienmodel van achterlijke landen, de Republiek had toen de modernste economie ter wereld, en stond mede aan de basis van het succesvolste model dat de wereld ooit gekend heeft, het model waar de hele wereld de huidige kennis, technologie en voorspoed aan te danken heeft.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:50 schreef stalybridge het volgende:
[..]
Dmv roven en moorden. Ik kan er niet trots op zijn.
Hmmm, zo'n groot gespierd torso en een lendedoekjequote:
Neequote:Op maandag 1 juli 2013 15:48 schreef Keep_Walking het volgende:
Juist, het is niet zo dat onze voorouders opeens het licht zagenquote:Op maandag 1 juli 2013 16:12 schreef DS4 het volgende:
[..]
150 jaar geleden werd de gewone man ook uitgebuit...
Slavernij is niet afgeschaft uit ideologische motieven maar economische. Het is nl. duurder als je als werkgever verantwoordelijk bent voor je werknemers. Dan is ze afschepen met een fooi en buiten trappen als je ze niet meer nodig hebt stukken goedkoper.
Arabieren, Afrikanen zelf, bloeiende handelquote:Op maandag 1 juli 2013 18:09 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Prachtig op de radio, die boze negers die alleen maar op geld uit zijn
Heeft Afrika al spijt betuigd voor het aanleveren van de slaven?
De rijkdom van de VOC is gebaseerd op een met geweld afgedwongen handelsmonopolie.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:25 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
Dat is volstrekte kul. De rijkdom van de gouden eeuw was gebouwd op vrije handel. Roven en moorden was het verdienmodel van achterlijke landen, de Republiek had toen de modernste economie ter wereld, en stond mede aan de basis van het succesvolste model dat de wereld ooit gekend heeft, het model waar de hele wereld de huidige kennis, technologie en voorspoed aan te danken heeft.
Aldus een valide sultanquote:Op maandag 1 juli 2013 21:30 schreef yvonne het volgende:
[..]
Arabieren, Afrikanen zelf, bloeiende handel
Onder mensen die er onderzoek naar hebben gedaan lopen de meningen niet erg uiteen. Er zijn ook bijzonder veel bronnen overgeleverd, de abolitionisten waren nogal actief en hebben al hun argumenten enz allemaal keurig netjes op papier gezet. Ook was de slavernij nog altijd bijzonder winstgevend. Waar jij het mee vergelijkt is de fabriekssituatie. Dat viel niet meteen toe te passen op de plantages, zoals je vast wel zult begrijpen (de hele plantage economie was er niet op ingericht), en dat werd ook niet meteen toegepast. Wat je ook niet meeneemt is dat bv op de plek waar die plantage economie het sterkst ontwikkeld was (Amerika) de arbeiderslonen helemaal niet laag waren, maar juist erg hoog (waar denk je dat al die mechanisatie vandaan kwam...). Slaven waren daardoor helemaal niet duurder dan gewone arbeiders.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:17 schreef DS4 het volgende:
[..]
Laten we het er maar op houden dat de meningen daarover uiteen lopen.
De VOC was hooguit goed voor 10%. De handel binnen Europa was veel belangrijker. En ja, er werd wel eens met geweld de handelsbelangen gediend. Andere tijden (alhoewel, gebeurt tegenwoordig nog steeds, de wereld is niet perfect), maar handel was het wel (het was immers geen roof, er werd gehandeld, er werd betaald voor de handel).quote:Op maandag 1 juli 2013 21:31 schreef stalybridge het volgende:
[..]
De rijkdom van de VOC is gebaseerd op een met geweld afgedwongen handelsmonopolie.
Je kan het natuurlijk ook vrije handel noemen.
Zoals we allemaal weten was het deel van de VS waar de plantages met name waren heel erg voor afschaffing en het overige deel tegen...quote:Op maandag 1 juli 2013 21:38 schreef Quiche_lorraine het volgende:
Onder mensen die er onderzoek naar hebben gedaan lopen de meningen niet erg uiteen. Er zijn ook bijzonder veel bronnen overgeleverd, de abolitionisten waren nogal actief en hebben al hun argumenten enz allemaal keurig netjes op papier gezet. Ook was de slavernij nog altijd bijzonder winstgevend. Waar jij het mee vergelijkt is de fabriekssituatie. Dat viel niet meteen toe te passen op de plantages, zoals je vast wel zult begrijpen (de hele plantage economie was er niet op ingericht), en dat werd ook niet meteen toegepast. Wat je ook niet meeneemt is dat bv op de plek waar die plantage economie het sterkst ontwikkeld was (Amerika) de arbeiderslonen helemaal niet laag waren, maar juist erg hoog (waar denk je dat al die mechanisatie vandaan kwam...). Slaven waren daardoor helemaal niet duurder dan gewone arbeiders.
Jefferson was publiekelijk tegen slavernij maar zag als plantage houder in het zuiden het als een economische noodzaak om met slaven te werken op een plantage.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:15 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
Nee dat is niet waar. De reden voor afschaffen was een ideologische (christelijk gemotiveerd), lees maar eens iets over Abolitionism.
Overigens een bespottelijke discussie uiteraard, 150 jaar later.
wat kijken sommigen zuur op die foto, zeg.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:52 schreef Scjvb het volgende:
Het blijft vooralsnog bij een diepe spijtbetuiging. Daadwerkelijke excuses blijven uit.
[ afbeelding ]
http://www.nu.nl/binnenla(...)avernijverleden.html
Spijt, pure en oprechte spijt.quote:Op maandag 1 juli 2013 22:00 schreef capricia het volgende:
[..]
wat kijken sommigen zuur op die foto.
Opvallend zuur.quote:Op maandag 1 juli 2013 22:00 schreef capricia het volgende:
[..]
wat kijken sommigen zuur op die foto.
Wat probeer je nou te zeggen? De plantagestaten waren tegen afschaffing, de staten waar ze geen plantages hadden waren voor. Over dit verschil van mening is zelfs een bloederige oorlog gevoerd. En nu probeer je mij wijs te maken dat het afschaffen van de slavernij op voorspraak van de slavenhouders is geschied omdat het niet meer rendabel zou zijn... Mag je mij die oorlog verklaren, ben reuze benieuwd.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:46 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zoals we allemaal weten was het deel van de VS waar de plantages met name waren heel erg voor afschaffing en het overige deel tegen...
Er zijn uiteraard economische redenen voor afschaffen van slavernij, maar meestal niet onder slavenhouders (die verdienden er nl ondanks dat afschaffen op macroniveau een goed plan was nog steeds uitstekend aan, en ook stond niets ze in de weg om hun slaven vrij te maken en in dienst te nemen als gewone werknemers - dat kon gewoon, maar het gebeurde niet op grote schaal - vreemde keuze als het zo voordelig was nietwaar?). Echter ontken je daarmee de enorme groep die geen direct economisch belang bij slavernij had en zich toch - met succes - hard heeft gemaakt voor afschaffing. Jouw verklaring is een ontoereikende.quote:Sorry, maar het is prima en overtuigend vastgelegd dat er zowel door de VS als ook in NL economische motieven waren om slavernij af te schaffen. Dat vooral werd geroepen dat men het deed uit idealistische motieven neemt niet weg dat economische motieven een grote rol gespeeld hebben. En van mij mag jij geloven dat het een ondergeschikte rol was, ik denk daar anders over.
Precies.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:57 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Jefferson was publiekelijk tegen slavernij maar zag als plantage houder in het zuiden het als een economische noodzaak om met slaven te werken op een plantage.
In het noorden waren er geen plantages, waardoor daar slavernij veel minder als een belangrijk deel van hun economie werd gezien en je slavernij veel makkelijker kan zien voor wat het is.
Tsja, leuke theorie, maar met de werkelijkheid heeft het weinig te maken (alhoewel er vast fabriekseigenaren zullen zijn geweest die graag wat extra arbeiders wilden aantrekken uit het zuiden). Jouw verklaring faalt nl om te verklaren waarom dit een volksbeweging was. Fabriekseigenaren vormden bepaald geen meerderheid van de bevolking.quote:Op maandag 1 juli 2013 22:24 schreef DS4 het volgende:
De economische motieven lagen uiteraard in de noordelijke staten.
Bij plantages zijn slaven sneller economisch verantwoord, bij fabrieken niet. Polen zitten nog steeds bij de boer op het erf en niet in een gebouw naast de fabriek...
De fabrieken wilden gewoon goedkopere arbeidskrachten, die ze voor minder in konden huren dan de kosten van een slaaf.
Waarom denk je dat er in de vs nu mensen zijn die 3 banen nodig hebben om het hoofd boven water te houden terwijl de VS stukken rijker is nu?
Hier vergelijkbaar. En hoewel ik het niet nagerekend heb zegt mijn gevoel dat we in de recente geschiedenis met zijn allen meer gedokt hebben dan dat het vroeger opgeleverd heeft.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:09 schreef LXIV het volgende:
Ik wil mij onttrekken aan de spijtbetuiging van Asscher. Ik heb zelf nooit slaven gehouden en mijn voorouders waren boeren in de Achterhoek. Die hebben ook nooit slaven gehad en moesten zelf heel hard werken.
Extreem vals voor jouw doen. Maar wel humorquote:Toch wil ik een kleine tegemoetkoming aan de ex-slaven maken en ze in de gelegenheid stellen om massaal terug te keren naar West-Afrika. Uit Noord-, Zuid-Amerika en uit Europa.
De mondiale invloed van die periode is niet geloofwaardig te bagatelliseren.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:07 schreef rockstah het volgende:
[..]
Je hebt het nu over 300 jaar geleden he, je kunt niet zomaar even een lijntje trekken naar het heden, van het schatrijke libertopia was in de 18e eeuw bijv. al niks meer over, Nederland was toen verworden tot een bekrompen agrarisch landje van weinig betekenis.
Het is simpelweg zinloos om spijt te betuigen van iets waarvan alle betrokkenen morsdood zijn.quote:Daarnaast is het hypocriet om te stellen dat je wel trots mag zijn op de VOC maar geen spijt mag betuigen voor iets wat nog veel recenter speelde.
Mensen in een overheidsfunctie zijn mensen en die kunnen wel iets voelen.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:37 schreef GoeieGriebels het volgende:
Erkennen dat er wandaden zijn gepleegd lijkt me voldoende.
Een overheid kan geen spijt voelen en personen moeten geen spijt voelen om dingen die (150 jaar geleden) buiten hun invloedssfeer zijn gebeurd.
Als jij denkt dat blankzijn =schuldig dan is dat jouw misplaatst schuldgevoel.quote:Jezus, wat zijn we allemaal blank en schuldig en wat hebben we een spijt.
Ik niet hoor. En iedereen die zichzelf een slachtofferrol aanmeet om wat er 150 jaar geleden is gebeurd:![]()
![]()
Het is gewoon menselijk om te voelen dat het allemaal fout was en om te zeggen dat het niet zo had moeten zijn.quote:Op maandag 1 juli 2013 23:17 schreef Cracka-ass het volgende:
Het is simpelweg zinloos om spijt te betuigen van iets waarvan alle betrokkenen morsdood zijn.
Ik wil wel spijt betuigen als ik er negerinnenzoenen voor terugkrijgquote:
Volgens mij worden slaven niet zo oud.quote:Op maandag 1 juli 2013 23:25 schreef Meki het volgende:
Waarom willen ze geen excuces aanbieden?
Wat is er mis met sorry?
Aha dan erkennen ze hun fout en moeten ze schadevergoeding betalen en dat wilt Rutte niet.
Ik ben niet degene die in hokjes denkt. De mensen die denken dat de nakomelingen van slaven nu nog aanspraak kunnen maken op excuses om wat hun voorouders is aangedaan denken in hokjes.quote:Op maandag 1 juli 2013 23:18 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Als jij denkt dat blankzijn =schuldig dan is dat jouw misplaatst schuldgevoel.
Stop eens met dat idiote hokjesdenken van wij-- zij .. blank--zwart en daders--slachtoffers.
De grootste hokjesdenkers stonden vandaag inderdaad in dat park, met de mond spreken over participeren maar ondertussen wel even het wij en zij gevoel versterken.quote:Op maandag 1 juli 2013 23:55 schreef GoeieGriebels het volgende:
[..]
Ik ben niet degene die in hokjes denkt. De mensen die denken dat de nakomelingen van slaven nu nog aanspraak kunnen maken op excuses om wat hun voorouders is aangedaan denken in hokjes.
Doe dat racisme ergens anders joh ---------->> stormfrontforumquote:Op maandag 1 juli 2013 23:37 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Ojee, een stel huilie-huilie negers in de slachtofferdrol die hun handje ophouden. Koren op de molen van den linkschen medemensch.
Welk racisme?quote:Op dinsdag 2 juli 2013 00:12 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Doe dat racisme ergens anders joh ---------->> stormfrontforum
Toch wel.... je klaagt erover dat mensen je verwijten schuldig te zijn, omdat je blank bent.quote:Op maandag 1 juli 2013 23:55 schreef GoeieGriebels het volgende:
[..]
Ik ben niet degene die in hokjes denkt.
Zoek de definitie van racisme eens op? Dit heeft er niets mee te maken.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 00:12 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Doe dat racisme ergens anders joh ---------->> stormfrontforum
Ik lees hierboven anders bijdragen over over hongernegers en obese negers, maar dan hou je je (Verenigd) Oostindisch doof?quote:
Leg eens uit...quote:Op dinsdag 2 juli 2013 00:15 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Zoek de definitie van racisme eens op? Dit heeft er niets mee te maken.
Woeha!quote:Op dinsdag 2 juli 2013 00:17 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Die user staat bekend als eng discriminerend ventje .
Niet over andere users beginnen. Ik reageerde op jou .quote:Op dinsdag 2 juli 2013 00:16 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Ik lees hierboven anders bijdragen over over hongernegers en obese negers, maar dan hou je je (Verenigd) Oostindisch doof?
Ben jij zo iemand die Bill Gates van racisme beticht als de PC van een Surinamer eens crasht?quote:Op dinsdag 2 juli 2013 00:19 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Niet over andere users beginnen. Ik reageerde op jou .
Verdedig je eigen posting op inhoud, niet op de aandacht naar andere users verplaatsen.
Het is een feitelijke vaststelling dat het negers zijn, dat is geen racisme. Daarnaast is die drol een typefout lijkt mij, uit de context kan je afleiden dat er slachtofferrol moet staan.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 00:17 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Leg eens uit...
Iemand begint te janken en hij moete perse benadrukken dat het negers zijn en hij associeert ze met drol... en dat ze zo aanstellerig zijn
Oh ja? En waarom zou ik jou niet discrimineren en een ander wel?quote:Op dinsdag 2 juli 2013 00:17 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat is zeker het volgende doel van die subsidiesponzen als ze de excuses hebben binnengehengeld?quote:Op dinsdag 2 juli 2013 00:31 schreef arjan1212 het volgende:
het woord neger is verboden he. je hoort te zeggen surinaams-nederlandse medeburger in de multiculturele diversiteit die je nederland noemt
Het zijn natuurlijk ook geen echte negers meer. Het merendeel heeft gemengd bloed.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 00:31 schreef arjan1212 het volgende:
het woord neger is verboden he. je hoort te zeggen surinaams-nederlandse medeburger in de multiculturele diversiteit die je nederland noemt
Met de boot dan hé, met het vliegtuig zou wel wat duur worden.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:09 schreef LXIV het volgende:
Ik wil mij onttrekken aan de spijtbetuiging van Asscher. Ik heb zelf nooit slaven gehouden en mijn voorouders waren boeren in de Achterhoek. Die hebben ook nooit slaven gehad en moesten zelf heel hard werken.
Toch wil ik een kleine tegemoetkoming aan de ex-slaven maken en ze in de gelegenheid stellen om massaal terug te keren naar West-Afrika. Uit Noord-, Zuid-Amerika en uit Europa.
Die zie je dan weer weinig in NL, en komen ook niet in vereniging naar dit soort activiteiten.quote:
racistquote:Op maandag 1 juli 2013 21:09 schreef LXIV het volgende:
Toch wil ik een kleine tegemoetkoming aan de ex-slaven maken en ze in de gelegenheid stellen om massaal terug te keren naar West-Afrika. Uit Noord-, Zuid-Amerika en uit Europa.
Tja, we weten allemaal wie het zegt... Ik reageer er niet eens meer op.quote:
Ja, m'n geld was gejat door een neger. Wil excuses en diepe spijt van alle Surinamers.quote:
Alsof alle negers dat hebben gedaanquote:Op dinsdag 2 juli 2013 01:42 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Ja, m'n geld was gejat door een neger. Wil excuses en diepe spijt van alle Surinamers.
Je denkt al op de goede manier. Ik maak dus ook geen excuses voor wat een blanke 150 jaar geleden heeft gedaan.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 01:43 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Alsof alle negers dat hebben gedaan
racist
Daar ga je de mist al in. Het gaat niet over 'een blanke', maar over de Staat der Nederlanden. 'Een blanke' is allang dood, overleden en begraven. De staat niet.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 01:43 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Je denkt al op de goede manier. Ik maak dus ook geen excuses voor wat een blanke 150 jaar geleden heeft gedaan.
Dan ook graag excuses van Frankrijk, Spanje en Duitsland. En eigenlijk ook wel Oostenrijk en Bourgondie.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 01:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Daar ga je de mist al in. Het gaat niet over 'een blanke', maar over de Staat der Nederlanden. 'Een blanke' is allang dood, overleden en begraven. De staat niet.
Zie daar de morele schuld.
De excuses moeten ergens beginnen hè, iemand moet de eerste zijn. Bovendien hebben 'we' geen excuses gemaakt, officieel. Alleen maar spijt uitgesproken.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 01:52 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Dan ook graag excuses van Frankrijk, Spanje en Duitsland. En eigenlijk ook wel Oostenrijk en Bourgondie.
Gewoon kappen met zeiken. De enige slaven die nu nog leven zitten in Zuid-Oost Azie. Laat iedereen daar maar eens spijt van hebben.
Waarom altijd Nederland? We zijn echt de schijnheiligste van de klas en slaan constant een pleefiguur met ons bukken, draaien en kruipen.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 01:57 schreef capricia het volgende:
[..]
De excuses moeten ergens beginnen hè, iemand moet de eerste zijn. Bovendien hebben 'we' geen excuses gemaakt, officieel. Alleen maar spijt uitgesproken.
Ze mogen ons ook wel even bedanken voor de vrijheid die ze hebben gekregen.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 01:52 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Dan ook graag excuses van Frankrijk, Spanje en Duitsland. En eigenlijk ook wel Oostenrijk en Bourgondie.
Gewoon kappen met zeiken. De enige slaven die nu nog leven zitten in Zuid-Oost Azie. Laat iedereen daar maar eens spijt van hebben.
Wat de fuck hebben wij met andere landen te maken als het hierom gaat? Als wij dingen fout gedaan hebben, en we erkennen dat, dan siert ons dat toch alleen maar? Opgeven hoofd. Zeker niet bukken.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 01:59 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Waarom altijd Nederland? We zijn echt de schijnheiligste van de klas en slaan constant een pleefiguur met ons bukken, draaien en kruipen.
Nee, ik vind dat Nederland niet voorop hoeft te lopen met dit soort dingen. Toont geen ruggengraat. Zaken lagen nu eenmaal anders vroeger.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 02:07 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat de fuck hebben wij met andere landen te maken als het hierom gaat? Als wij dingen fout gedaan hebben, en we erkennen dat, dan siert ons dat toch alleen maar? Opgeven hoofd. Zeker niet bukken.
Ja, ik ben het met je eens dat andere landen veel ergere dingen gedaan hebben. So what? Dat neemt toch niet weg dat wij (als staat) verantwoording kunnen nemen voor de dingen die wij niet zo netjes deden?
Schadevergoeding vind ik niet op zijn plaats, omdat de personen in kwestie niet meer leven.
Ook zoiets, waarom zou je, als je spijt hebt, geen excuses maken?quote:Op dinsdag 2 juli 2013 01:57 schreef capricia het volgende:
[..]
De excuses moeten ergens beginnen hè, iemand moet de eerste zijn. Bovendien hebben 'we' geen excuses gemaakt, officieel. Alleen maar spijt uitgesproken.
Oh, het is mijn regering ook niet. En helaas spreken ze wel uit mijn mond, als vertegenwoordigers van democratisch NL.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 02:10 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Nee, ik vind dat Nederland niet voorop hoeft te lopen met dit soort dingen. Toont geen ruggengraat. Zaken lagen nu eenmaal anders vroeger.
Verder moet de regering vooral zelf weten wat ze doen, ik heb er niks mee te maken. Ik voel me niet gerepresenteerd door deze regering.
De staat der Nederlanden uit die tijd is ook dood, waarom hebben we het niet gewoon over waar het echt om gaat...men wil poen zien....fuck die excuses..wat schuift het? Het begint al net zo'n dekmantel te worden als de holocaust voor de joden, die blijven dat de eerste 500 jaar ook nog wel uitmelken,quote:Op dinsdag 2 juli 2013 01:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Daar ga je de mist al in. Het gaat niet over 'een blanke', maar over de Staat der Nederlanden. 'Een blanke' is allang dood, overleden en begraven. De staat niet.
Zie daar de morele schuld.
Als je dat vindt, waar is jouw argument dan op gebaseerd?quote:Op maandag 1 juli 2013 22:51 schreef DS4 het volgende:
Zoals we allemaal weten volgen politici in de VS de wil van het volk ipv dat ze gestuurd worden door bedrijven...
Nee, dat schreef ik niet. Als je het wil weten: die lonen waren vooral zo hoog omdat er een tekort aan arbeidskrachten was. Dat had echter niet zozeer met de slavernij te maken, alswel met het feit dat arbeiders een keus hadden. Een keus om bv voor zichzelf te beginnen, of een stukje land te kopen en te gaan boeren (land was spotgoedkoop). Daarmee stonden ze een stuk sterker dan bv de fabrieksarbeiders in Engeland. Dat vertaalde zich in een navenant hoger loon (en hogere productie van Amerikaanse bedrijven, want er werd meer geinvesteerd in mechanisering, dat moest wel om concurrerend te kunnen blijven).quote:Je concludeerde zelf al dat door slavernij de lonen relatief hoog waren...
Het is geen kwestie van geloven, maar van weten.quote:Maar verder mag jij van mij geloven wat jij wil.
Inderdaad zeg. Ik zei laats ook excuus tegen een Italiaan in Rome omdat ik hem aanstootte, en dat alleen al is reden voor Frankrijk zich diep te buigen in excuses over alles wat ze gedaan hebben, of op zijn minst voor de watersnoodramp in de jaren 50.quote:Op maandag 1 juli 2013 14:44 schreef Dvm86 het volgende:
[..]
http://nos.nl/artikel/524(...)-over-slavernij.html
Nou, ik denk dat we ook maar eens een excuus van Frankrijk moeten eisen voor het enorme leed dat zij ons hebben aangedaan door Nederland in naam van Napoleon te bezetten.
Dit. Bek houden, doorlopen. Slaven drijven was gemeengoed en algemeen geaccepteerd. Zeitgeist, geen gelul. Je nu nog kut voelen omdat je over over over over groot moeder 150 jaar terug katoen moest plukken voor een appel en een ei, dan wil je niets anders dan jezelf verrijken. Of moeten wij ook even moeilijk gaan doen over de Fransen, Spanjaarden, Romeinen en Vikingen? Wat is dat slavenvolk zielig en intriest.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 02:38 schreef Hathor het volgende:
[..]
De staat der Nederlanden uit die tijd is ook dood, waarom hebben we het niet gewoon over waar het echt om gaat...men wil poen zien....fuck die excuses..wat schuift het? Het begint al net zo'n dekmantel te worden als de holocaust voor de joden, die blijven dat de eerste 500 jaar ook nog wel uitmelken,
Mooi!quote:Op dinsdag 2 juli 2013 07:58 schreef Quiche_lorraine het volgende:
Het is geen kwestie van geloven, maar van weten.
Ah, goeie kerel met een gouden hart die Bouterse, wat een grootsheid, je moet het maar kunnen.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 06:05 schreef arjan1212 het volgende:
President Desi Bouterse heeft het Surinaamse volk opgeroepen kolonisator Nederland te vergeven voor de daden in de slavernijperiode. Volgens hem heeft achteruit kijken geen zin en is het beter om vooruit te kijken. 'Wij zijn nazaten, zij zijn nazaten. Laten we niet achterom kijken, maar juist vooruit gaan', aldus Bouterse.
[ afbeelding ]
Deze man.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 06:05 schreef arjan1212 het volgende:
President Desi Bouterse heeft het Surinaamse volk opgeroepen kolonisator Nederland te vergeven voor de daden in de slavernijperiode. Volgens hem heeft achteruit kijken geen zin en is het beter om vooruit te kijken. 'Wij zijn nazaten, zij zijn nazaten. Laten we niet achterom kijken, maar juist vooruit gaan', aldus Bouterse.
[ afbeelding ]
De blanken hadden grote vlindernetten en er waren er zoveel dat 1 slag met je net het helemaal vol negers zat.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 09:46 schreef raptorix het volgende:
De meeste van die negers waren gewoon te traag op weg te rennen voor de rappe blanken, na 150 jaar zitten ze trouwens nog steeds de hele dag op hun luie reet.
vergeet zijn paars(?)gepunte lans cq roede van 30 cm nietquote:Op maandag 1 juli 2013 21:28 schreef yvonne het volgende:
[..]
Hmmm, zo'n groot gespierd torso en een lendedoekje
Uhuh, maar we waren wel mooi een van de laatsten die de slavernij afschaften omdat het ons economisch wel lekker uit kwam.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 01:59 schreef SuperHarregarre het volgende:
Waarom altijd Nederland? We zijn echt de schijnheiligste van de klas en slaan constant een pleefiguur met ons bukken, draaien en kruipen.
quote:Op dinsdag 2 juli 2013 00:17 schreef Bluesdude het volgende:
Iemand begint te janken en hij moete perse benadrukken dat het negers zijn en hij associeert ze met drol... en dat ze zo aanstellerig zijn
In 2 minuut al jezelf klem tegenspreken. Hypocrieteling...quote:Op dinsdag 2 juli 2013 00:19 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Niet over andere users beginnen. Ik reageerde op jou .
Verdedig je eigen posting op inhoud, niet op de aandacht naar andere users verplaatsen.
quote:Op dinsdag 2 juli 2013 10:01 schreef nietzman het volgende:
[..]
Uhuh, maar we waren wel mooi een van de laatsten die de slavernij afschaften omdat het ons economisch wel lekker uit kwam.
Met Afrika in een soort van economische opkomst zouden we juist de eersten moeten zijn die een wit voetje halen door excuses aan te bieden. Wat dat betreft toont Asscher hier prima VOC mentaliteit.
Ze wentelen zich maar al te graag in die afhankelijksrol waarin ze zich hebben gemanovreerd (of door links hebben laten manovreren). Het ligt er zo duimendik bovenop. Of we maar even willen aftikken.....het zou hilarisch zijn als het niet zo zielig was.quote:'Het is de eerste keer dat vanuit Suriname bij de Nederlandse regering hierom gevraagd is. We willen met Nederland in gesprek om tot een aanpak te komen hoe die schade gecompenseerd kan worden. We wachten nu rustig op de reactie van Nederland op onze petitie', aldus Zunder. Hij heeft berekend dat Nederland in de 200 jaar slavernij 125 miljard euro aan Suriname heeft verdiend.
Jij denkt dat Afrikanen de hele dag AT5 kijken?quote:Op dinsdag 2 juli 2013 10:01 schreef nietzman het volgende:
[..]
Uhuh, maar we waren wel mooi een van de laatsten die de slavernij afschaften omdat het ons economisch wel lekker uit kwam.
Met Afrika in een soort van economische opkomst zouden we juist de eersten moeten zijn die een wit voetje halen door excuses aan te bieden. Wat dat betreft toont Asscher hier prima VOC mentaliteit.
Discussie gaat meestal obv feiten. Het kan natuurlijk dat jij de postmoderne opvatting aanhangt dat feiten subjectief zijn. Waarom je dan nog gedachten zou uitwisselen, ik heb daar nog geen passend antwoord op gevonden.quote:
Als jij denkt dat al hetgeen jij roept feiten zijn heb je een punt.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 20:25 schreef Quiche_lorraine het volgende:
Discussie gaat meestal obv feiten. Het kan natuurlijk dat jij de postmoderne opvatting aanhangt dat feiten subjectief zijn. Waarom je dan nog gedachten zou uitwisselen, ik heb daar nog geen passend antwoord op gevonden.
Het taalgebruik is wat omslachtig, maar ik ben blij dat je het met me eens bent, en dat je dat ook durft uit te spreken.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 21:07 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als jij weet dat al hetgeen jij roept feiten zijn heb je een punt.
'We'? Het is verdorie 4 eeuwen geleden, waar hebben we het over.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 21:23 schreef Fides het volgende:
Die argumenten van "ze moeten blij zijn dat wij ze maar naar Suriname hebben gebracht anders liepen ze nog in een lendedoek" zijn natuurlijk ook wel debiel. Een beetje van het niveau: "Joden moet niet zeiken over de Holocaust, want nu hebben ze hun eigen land!!!!"
Tuurlijk is het belachelijk om om excuses te vragen:') Daar ging mijn punt niet om, maar het argument van "ze moeten blij zijn want [..]" slaat nergens op.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 22:50 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
'We'? Het is verdorie 4 eeuwen geleden, waar hebben we het over.
Of kan ik als Grunneger ook de nazaten van Karel de Grote om schadevergoeding vragen?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Karel_de_grote#De_Saksenoorlogen
Hoe ben ik toch in een discussie terecht gekomen met een "Intelligent design" aanhanger?quote:Op dinsdag 2 juli 2013 21:28 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
Het taalgebruik is wat omslachtig, maar ik ben blij dat je het met me eens bent, en dat je dat ook durft uit te spreken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |