The ProwlerGoede ouderwetse 80's slasher. Uiteraard gebeurt er niet veel meer dan één of andere weirdo die een hoop tieners afslacht, maar dat mag de pret niet drukken. Deze keer is 't een veteraan uit de 2e wereldoorlog die in zijn legeruniform de lokale jeugd bewerkt met allerlei scherpe instrumenten. Het is geen Halloween, maar het moet zeker niet onderdoen voor gelijkaardige films als The Burning, Sleepaway Camp en co. De special effects in deze film zijn trouwens van de hand van Tom Savini, voor wie het boeit. Zeker een aanrader voor de fans van het genre.
Ang babae sa septic tank (The Woman in the Septic Tank)Fijn om eens een film te zien die de indie-filmindustrie afzeikt, wel bizar dat je het in de fucking Filippijnen moet gaan zoeken. Een duo van jonge filmmakers wil een schrijnend portret maken van de leefomstandigheden in de sloppenwijken, maar helaas worden ze geconfronteerd met allerlei figuren die hun eigen idee hebben over hoe hun film er moet uitzien. Het leuke is dat je elke keer dezelfde scenes (uit de film in de film) terugziet, maar dan telkens op een andere manier uitgewerkt (hun eigen visie, de visie van de producer, de visie van de hoofd-actrice,...). Het is een origineel basisgegeven dat competent wordt uitgewerkt, al had er waarschijnlijk nog wel iets meer ingezeten. Dit is nu eens een film waarvan men wel een remake mag maken

.
100 Bloody AcresAustralisch tussendoortje. De film is een mix van horror en comedy, met als opmerking dat het nooit echt heel eng of grappig wordt, het blijft overal wat hangen in de middelmatigheid, maar het lijkt dan wel weer met veel plezier gemaakt. Denk dat de regisseurs wel genoeg potentie hebben om ooit een toppertje te maken. Het verhaaltje is vaste horror-kost, wat studenten belanden in de middle of nowhere en worden geconfronteerd met de Australische equivalent van rednecks, wat natuurlijk leidt tot een bloederige confrontatie.
Buffalo '66Ik had lage verwachtingen van de film, aangezien ik regisseur/acteur Vincent Gallo maar een weirdo vind. Hier speelt hij een bijzonder asociale klootzak die na 5 jaar uit de gevangenis komt en zijn ouders wil bezoeken. Hij heeft hen echter voorgelogen en wijsgemaakt dat hij al 5 jaar gelukkig getrouwd aan de andere kant van het land woonde. Op weg naar hun huis kidnapt hij snel even een meisje dat moet doorgaan voor zijn vrouw. Veel meer dan dat gebeurt er niet, maar Gallo weet zijn onsympathieke, labiele personages toch interessant te maken en steekt er net genoeg cynische humor in, aangevuld met een paar mooie visuele vondsten. En het hielp wel dat Christina Ricci (hier nog goed voorzien van babyvet) de vrouwelijke hoofdrol speelde.
TranceNope, hier kon ik dus niets mee. Weinig mis met acteerwerk of regie, maar het plot vind ik echt bespottelijk. Daarom begrijp ik niet goed dat het volgens sommigen het sterkste punt van de film zou zijn, het zou ingenieus moeten zijn, maar ik vond het eigenlijk bijzonder omslachtig en vergezocht. Van mij mag het allemaal weird/abstract/vaag/complex/gelaagd zijn, zolang er maar een leuke flow in zit, maar bij Trance kan ik het alleen maar als gekunsteld omschrijven. Een verzameling van goede ideeën die niet echt helemaal op elkaar aansluiten en dan maar in elkaar worden gewrongen. Er zit geen enkel personage in dat me maar een beetje aansprak, het maakte me dus ook niet uit wat die flauwe plottwists op het einde inhielden. Nee, dit is de zwakste film die ik al heb gezien van Boyle, de eerste die me echt teleur stelde.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.