Ja, de trollen zijn goede toeristenattracties, vandaar dat ze je eigenlijk niet wilden laten gaan.quote:Op donderdag 24 juli 2014 15:29 schreef YeahYeahM het volgende:
Right Fogel. Ik kom net terug uit Noorwegen en de controle was absoluut veel strenger dan normaal!
Ben net terug van een bezoek aan o.a. die twee steden en ik heb het getroffen. Het was de warmste dag in Alesund in 20 jaar.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 15:39 schreef j669 het volgende:
Campings zijn er op zich genoeg te vinden, zeker daar aan de westkust. Ik heb zelf alleen met een tent gereisd (enkel één nacht met heel slecht weer een keer een blokhut gehuurd), wat zeker in het hoogseizoen ideaal is, omdat je dan nergens hoeft te reserveren. Voor wat ik heb begrepen zijn met name de kleinere blokhutten vrij snel volgeboekt.
In heb zelf in de directe kustregio enkel ervaring met een kleine stadscamping bij Alesund (camping Volsdalen), die dacht ik ook een paar blokhutten verhuurde. Maar zoals ik al zei worden die op de meeste campings wel verhuurd. Kijk tot waar je precies wil rijden en zoek daar in de buurt (bv. met ACSI-gids of -app) een leuke camping en neem even contact met ze op.
Oh ja, houdt er trouwens even rekening mee dat Bergen en Alesund bekend staan als de natste steden van Noorwegen. Maar als je goed weer treft is het uitzicht vanaf Aksla op Alesund fenomenaal.
tip: typ het eerst even in een tekstverwerker zodat je het steeds op kan slaan, daarna copy/pasta naar het forumquote:Op woensdag 30 juli 2014 22:49 schreef Candaasje het volgende:
Vanaf de Sognefjord omhoog, of naar de Sognefjord toe?
Ik was bezig een heel verslag te typen van onze vakantie, nog even de laatste foto's toevoegen...en ... poef. Weg verhaal. (door een stom knopje op de muis).![]()
*Gaat maar nieuwe poging doen*
Ja.... ik was te eigenwijs. Dacht dat ik met regelmatig even de boel selecteren en alvast ctrl -c te doen het wel zou redden. Moet je alleen niet tussendoor foto's uploaden en de link kopiëren, en dan dus tegen een knopje van je muis aankomen waardoor de vorige pagina wordt geladen. (En 'volgende' hielp ook niet meer..)quote:Op donderdag 31 juli 2014 07:50 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
tip: typ het eerst even in een tekstverwerker zodat je het steeds op kan slaan, daarna copy/pasta naar het forum
Van Bergen naar Alesund bedoel je? Als je dat op één dag wil doen ontkom je er niet aan via de E39 te rijden. Verkijk je niet op de afstanden: houdt rekening met een gemiddelde snelheid van 50-60 km/h en meerdere lange ferry's op een dag vreten ook tijd. Met een extra overnachting zou je er voor kunnen kiezen om bijvoorbeeld via Geiranger en Trollstigen te rijden.quote:Op woensdag 30 juli 2014 22:08 schreef Jss89 het volgende:
Toch maar een dag extra genomen voor de omgeving sognefjord. Twijfelen nog welke weg we omhoog meenemen, via de E16 (meest westelijk en volgens Google Maps het snelst) of toch wat oostelijker via weg 13 of de E16 (dat gedeelte is een National Tourist Route). Iemand een tip? Op basis daarvan wil ik proberen een camping te zoeken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zo...nou...even een kleine greep. We hebben zo allejezusveel gezien, dus als je het echt wil ervaren; ga er gewoon zelf lekker heen.
THE END
quote:Op maandag 4 augustus 2014 15:16 schreef Candaasje het volgende:
Zo, pff, eindelijk het verslag!![]()
We zijn zo'n drie weken weggeweest, met de reis meegerekend. En echt, ik heb genoten! Het was zo fantastisch sprookjesachtig mooi!Je hebt er alles bij elkaar; groene bergen, bergen met eeuwige sneeuw, gletsjers, talloze watervallen, woeste rivieren, grote rotsblokken, prachtige bloemen, lieve huisjes, nieuwsgierige schapen en geiten, luierende koeien en het schijnt ook rendieren, reeën en elanden. (Helaas hebben wij deze drie laatst genoemden niet gezien. Wel de verkeersborden
)
We hebben ook enorm geboft met het weer; van de 3 weken hebben we in totaal zo'n 4-5 dagen met wat bewolking gehad, waarbij er soms een bui(tje) viel. De rest van de dagen hebben we eerder zitten puffen van de warmte (nouja, ik dan, ik 'blend' goed met de Noorse bevolking zullen we maar zeggen...) want het was zo'n 25-30 en 30-35 graden!![]()
Ik gooi alles even in een spoiler omdat wel een erg lang verhaal is geworden en de foto's natuurlijk ook MB's vreten van mobiele gebruikers. Foto's heb ik nog niet nabewerkt, ik moet nog het een en ander uitzoeken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zo...nou...even een kleine greep. We hebben zo allejezusveel gezien, dus als je het echt wil ervaren; ga er gewoon zelf lekker heen.
THE END
Een reisverslag van het caliber "dit hoort in de OP te staan"!
[ Bericht 0% gewijzigd door Fogel op 04-08-2014 18:45:33 ]I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
Vind ik ook, heb een linkje toegevoegd.quote:Op maandag 4 augustus 2014 17:55 schreef Fogel het volgende:
[..]Een reisversag van het caliber "dit hoort in de OP te staan"!
ja dat denk ik ook!quote:Op maandag 4 augustus 2014 22:27 schreef Candaasje het volgende:
Veel plezier! Maar dat komt vast goed!
(Er staan wel bijzondere spelfouten in het verslag zie ik'viel mijn kind toch nog even op de grond' bijvoorbeeld. Haha)
Ik heb geen idee wat het in Nederland kost, maar pak met 500g spaghetti kost ergens tussen de 10 en 20 NOK, een kilo wortels rond de 20 meestal, een bloemkool ook. Vlees: gehakt is ca 50NOK voor 400 gram, maar vaak in de aanbieding voor rond de 30, varkenshaas is 120 per kilo, ossehaas 400 per kilo, kip 100-200 per kilo, afhankelijk van welke delen en leverancier.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 09:51 schreef superkimmi het volgende:
vraagje: Ik weet dat Noorwegen een duur land is maar hoe zit het met 'gewone' levensmiddelen. Denk Pasta, groente en vlees?
Thanks!! Vlees is dus vooral duur in vergelijking met hier. Maar daar een boel van meenemen is ook lastig. Houden we rekening meequote:Op dinsdag 19 augustus 2014 09:55 schreef Fogel het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat het in Nederland kost, maar pak met 500g spaghetti kost ergens tussen de 10 en 20 NOK, een kilo wortels rond de 20 meestal, een bloemkool ook. Vlees: gehakt is ca 50NOK voor 400 gram, maar vaak in de aanbieding voor rond de 30, varkenshaas is 120 per kilo, ossehaas 400 per kilo, kip 100-200 per kilo, afhankelijk van welke delen en leverancier.
Dit is trouwens gebaseerd op de prijzen die je bij een COOP Extra, Rema 1000 of Kiwi ziet. Als je naar Meny, ICA of Spar oid gaat ben je zo tientallen kronen meer kwijt.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 10:41 schreef superkimmi het volgende:
[..]
Thanks!! Vlees is dus vooral duur in vergelijking met hier. Maar daar een boel van meenemen is ook lastig. Houden we rekening mee
Als ik mijn kar vol smijt en moet bepalen hoeveel tassen ik nodig heb, deel ik de som meestal door 200. Dus bij ca 1000kr aan boodschappen (een volle kar zit meestal tegen de 2000 aan overigens) heb ik over het algemeen genoeg aan 5 tassen. Maar dat is dan een mix van alles wat je nodig hebt, duur en goedkoop. Een verpakking met 16 ofzo afbakbroodjes zit zo een tas mee vol, maar kost maar zo'n 50 kroon terwijl vlees weinig plek in beslag neemt maar wel duurder is.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 11:32 schreef Candaasje het volgende:
Ondanks dat we echt niet gek hebben gedaan - we eten bijvoorbeeld geen vlees - waren we toch al snel 20 euro per dag kwijt. En dan hadden we echt geen volle tas.
... hebbie wel een punt jaquote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:21 schreef Fogel het volgende:
[..]
Als ik mijn kar vol smijt en moet bepalen hoeveel tassen ik nodig heb, deel ik de som meestal door 200. Dus bij ca 1000kr aan boodschappen (een volle kar zit meestal tegen de 2000 aan overigens) heb ik over het algemeen genoeg aan 5 tassen. Maar dat is dan een mix van alles wat je nodig hebt, duur en goedkoop. Een verpakking met 16 ofzo afbakbroodjes zit zo een tas mee vol, maar kost maar zo'n 50 kroon terwijl vlees weinig plek in beslag neemt maar wel duurder is.
Dus als je een richtlijn nodig hebt....
Had je langer moeten blijven, ik ben na zo'n 14 jaar in het land alleen maar dikker gewordenquote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:23 schreef Candaasje het volgende:
[..]
... hebbie wel een punt ja.
Ok, laat ik het zo zeggen; na mijn 3 weken in Noorwegen zat ik een stuk strakker in mijn vel.![]()
(En dat kwam dus niet alleen door meer lichaamsbeweging, hoewel dat ongetwijfeld ook geholpen heeft..... dus eigenlijk zegt dat ook nog niks...)
Met andere woorden: superkimmi, heb je al een dakkoffer aangeschaft?
Thanks voor de tips. Wij gaan inderdaad vooral voor de vakantie en het mag ook best wat extra's kosten (als je naar Noorwegen gaat begroot je dat mee) maar nu ik wat van de prijzen weet kan ik mijn selecties qua wat ik meeneem inderdaad hierop baseren. Alcohol sla ik deze vakantie gewoon overquote:Op dinsdag 19 augustus 2014 10:55 schreef Fogel het volgende:
[..]
Dit is trouwens gebaseerd op de prijzen die je bij een COOP Extra, Rema 1000 of Kiwi ziet. Als je naar Meny, ICA of Spar oid gaat ben je zo tientallen kronen meer kwijt.
Als je je vakantie wil besteden aan saaie dingen, ga dan op datumjacht bij de Kiwi, als je een product vind dat vandaag of morgen (brood en zuivel uitgezonderd) zijn THT datum heeft krijg je het gratis mee, en als het over datum is krijg je het bedrag van het product. Of iets in die geest. Er zijn mensen die het als "beroep" hebben.
De meeste supermarkten hebben ook wel een hoek in de koeling waar ze "dicht bij THT datum" producten neerleggen tegen 50% korting ofzo. Maarja, dan moet je maar net zin hebben in wat daar ligt
Maargoed, als je op vakantie gaat naar Noorwegen weet je dat het duur gaat worden. Ik zou zelf mijn vakantie liever aan vakantie spenderen dan proberen om goede aanbiedingen te vinden.
Oh, en alcohol is duur, maar dat wist je vast al. Sinds juli mag je trouwens wel iets meer meenemen per persoon dan voorheen. 1 liter sterke drank, 1,5 liter wijn en 2 liter bier. En als je geen tabak meeneemt mag je 1,5 liter wijn of bier extra meenemen.
En je mag qua sterkte 1:1 "ruilen". Dus ipv 1 liter sterke drank mag je ook 1 liter wijn of bier doen. Of totaal 6 liter bier als je niks anders inclusief tabak bij je hebt.
Tof, doen!quote:Op donderdag 11 september 2014 09:41 schreef superkimmi het volgende:
inmiddels thuis! Fantastische reis gehad. Als jullie het leuk vinden wil ik binnenkort wel een verslagje plaatsen
Doen! Ik wil volgend jaar die kant op.quote:Op donderdag 11 september 2014 09:41 schreef superkimmi het volgende:
inmiddels thuis! Fantastische reis gehad. Als jullie het leuk vinden wil ik binnenkort wel een verslagje plaatsen
We wachten het af, dan maar een eindafrekening zonder tolquote:Op donderdag 11 september 2014 20:52 schreef Fogel het volgende:
Daar kan 6 maanden overheen gaan. En soms komt er helemaal geen rekening.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.life is what happens to you, while you're busy making other plans.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 14 september 2014 01:37 schreef Fokker101 het volgende:
Weet iemand ook als Surstromming in Noorwegen te verkrijgen is? Als iemand er momenteel is, zou die dat voor mij mee willen mee nemen? Alvast bedankt!
quote:Op zaterdag 6 september 2014 16:12 schreef Fokker101 het volgende:
[..]
Eigenlijk ben ik het niet van plan om op te eten. Maar om pranks mee uit te halen.
Wat gaaf! Ben spontaan verliefd geworden.quote:Op vrijdag 12 september 2014 13:05 schreef superkimmi het volgende:
Hierbij mijn reisverslag van onze roadtrip door schitterend, wonderschoon Noorwegen. Ook in een spoiler wegens de vele foto's. Alvast sorry als er een paar foto's gedraaid zijn. Heb er vaak ruzie mee.
Ebay.de heeft hetquote:Op zondag 14 september 2014 01:37 schreef Fokker101 het volgende:
Weet iemand ook als Surstromming in Noorwegen te verkrijgen is? Als iemand er momenteel is, zou die dat voor mij mee willen mee nemen? Alvast bedankt!
Echte Stinkefisch kost echte ¤¤quote:
Haha, zou je hem niet bij de Ikea kunnen krijgen nee zeker?quote:Op maandag 15 september 2014 20:07 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Echte Stinkefisch kost echte ¤¤
Thanksquote:Op maandag 15 september 2014 18:39 schreef Stroopwafels het volgende:
[..]
Wat gaaf! Ben spontaan verliefd geworden.
Mooie foto's en verslag!
quote:Op woensdag 11 maart 2015 11:03 schreef HansBuikdans het volgende:
9 dagen in Stryn geweest, ik kan eventueel ook wat foto's dumpen als hier belangstelling naar is![]()
Ik ben afgelopen jaar in Juli naar noorwegen geweest,quote:Op zaterdag 26 december 2015 17:56 schreef MissRelin het volgende:
Even een kickje!
Planning is om eind augustus naar Noorwegen te gaan (is het dan nog een beetje lekker weer? En is het qua daglicht te vergelijken met NL? Hoger dan Trondheim komen we sowieso niet!)
Ben alleen benieuwd hoe dat met ferry/pont overtochtjes gaat over de fjorden? Gaan die regelmatig? Moet je daarvoor reserveren? Of is het makkelijker om om te rijden?
Momenteel in Google Maps een kaartje in elkaar aan het flansen met "potentieel interessante dingen" ik vrees dat ik een sabbatical moet gaan nemen...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |