We wachten het af, dan maar een eindafrekening zonder tolquote:Op donderdag 11 september 2014 20:52 schreef Fogel het volgende:
Daar kan 6 maanden overheen gaan. En soms komt er helemaal geen rekening.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.life is what happens to you, while you're busy making other plans.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 14 september 2014 01:37 schreef Fokker101 het volgende:
Weet iemand ook als Surstromming in Noorwegen te verkrijgen is? Als iemand er momenteel is, zou die dat voor mij mee willen mee nemen? Alvast bedankt!
quote:Op zaterdag 6 september 2014 16:12 schreef Fokker101 het volgende:
[..]
Eigenlijk ben ik het niet van plan om op te eten. Maar om pranks mee uit te halen.
Wat gaaf! Ben spontaan verliefd geworden.quote:Op vrijdag 12 september 2014 13:05 schreef superkimmi het volgende:
Hierbij mijn reisverslag van onze roadtrip door schitterend, wonderschoon Noorwegen. Ook in een spoiler wegens de vele foto's. Alvast sorry als er een paar foto's gedraaid zijn. Heb er vaak ruzie mee.
Ebay.de heeft hetquote:Op zondag 14 september 2014 01:37 schreef Fokker101 het volgende:
Weet iemand ook als Surstromming in Noorwegen te verkrijgen is? Als iemand er momenteel is, zou die dat voor mij mee willen mee nemen? Alvast bedankt!
Echte Stinkefisch kost echte ¤¤quote:
Haha, zou je hem niet bij de Ikea kunnen krijgen nee zeker?quote:Op maandag 15 september 2014 20:07 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Echte Stinkefisch kost echte ¤¤
Thanksquote:Op maandag 15 september 2014 18:39 schreef Stroopwafels het volgende:
[..]
Wat gaaf! Ben spontaan verliefd geworden.
Mooie foto's en verslag!
quote:Op woensdag 11 maart 2015 11:03 schreef HansBuikdans het volgende:
9 dagen in Stryn geweest, ik kan eventueel ook wat foto's dumpen als hier belangstelling naar is![]()
Ik ben afgelopen jaar in Juli naar noorwegen geweest,quote:Op zaterdag 26 december 2015 17:56 schreef MissRelin het volgende:
Even een kickje!
Planning is om eind augustus naar Noorwegen te gaan (is het dan nog een beetje lekker weer? En is het qua daglicht te vergelijken met NL? Hoger dan Trondheim komen we sowieso niet!)
Ben alleen benieuwd hoe dat met ferry/pont overtochtjes gaat over de fjorden? Gaan die regelmatig? Moet je daarvoor reserveren? Of is het makkelijker om om te rijden?
Momenteel in Google Maps een kaartje in elkaar aan het flansen met "potentieel interessante dingen" ik vrees dat ik een sabbatical moet gaan nemen...
Tot 6 maart is de schaatsbaan open en voor 90kr mag je het ijs op. http://vikingskipet.com/apningstider/quote:Op donderdag 21 januari 2016 22:46 schreef danos het volgende:
Ik moet begin maart mogelijk een paar dagen voor werk naar Oslo. Wil er wel 2 dagen aan vastplakken. Zou graag naar het Vikingskipet gaan om daar een rondje te schaatsen in deze tempel, geen idee of dat mogelijk is.
Wat is nog een goede dagtrip rondom Oslo? Ik huur wel een auto.
Oslo als stad ga ik nog wel een keer met mijn vriendin, als ik alleen op pad ga en een auto heb dan ga ik liever kennismaken met het Noorse landschap er omheenquote:Op donderdag 21 januari 2016 22:50 schreef Fogel het volgende:
[..]
Tot 6 maart is de schaatsbaan open en voor 90kr mag je het ijs op. http://vikingskipet.com/apningstider/
Naar Hamar karren is dan je dagtrip
Je kan ook naar Fredrikstad rijden, leuke vestigingstad, maar je bent daar met een paar uur wel klaar. In Oslo zelf kan je je ook wel vermaken hoor. Of ben je er zo vaak geweest dat je wat nieuws wil?
Noorwegen staat bekend om mooie landschappen, dus dat lijkt me wel tof. Ik heb een beetje rondgezocht op het internet, maar vind het een beetje lastig in te schatten of het allemaal wel haalbaar is aangezien ik een beetje in zuidwesten blijf (auto is wel tot beschikking, dus dat is wel een pluspunt. Maar ik sta nou niet bepaald om te juichen om de hele dag kwijt te zijn aan het autorijden). Maar een mooie foto van mij met Kjeragbolten/Preikestolen zou wel cool zijn.quote:Op woensdag 16 maart 2016 17:48 schreef Fogel het volgende:
Waar ben je voornamelijk in geinteresseerd? Maakt het wat makkelijker om tips te geven.
Kopenhagen, als ik het goed herinner vertrekt die boot rond 14u en is dan 8u in Kopenhagen. Wil je dan vanaf daar naar huis vliegen of weer met de boot terug?
Dat is het dan ook.quote:Op woensdag 16 maart 2016 19:13 schreef Knutknuttsson het volgende:
Vanuit Noorwegen wil je Kopenhagen bezoeken met de boot? Dat kost je twee dagen met de boot heen en weer..Zou ik zonde vinden.
In Oslo zelf kan je je prima enkele dagen vermaken, 17 mei ben je de hele dag al aan kwijt.... De andere dagen kan je bv met een gids door Ekebergparken lopen, Akerhus festning bezoeken, Fram museum, Vikingskipmuseum, Nasjonalgalleriet, Munch museum, Holmenkollen, etc etc.quote:Op woensdag 16 maart 2016 18:07 schreef Etsu het volgende:
[..]
Noorwegen staat bekend om mooie landschappen, dus dat lijkt me wel tof. Ik heb een beetje rondgezocht op het internet, maar vind het een beetje lastig in te schatten of het allemaal wel haalbaar is aangezien ik een beetje in zuidwesten blijf (auto is wel tot beschikking, dus dat is wel een pluspunt. Maar ik sta nou niet bepaald om te juichen om de hele dag kwijt te zijn aan het autorijden). Maar een mooie foto van mij met Kjeragbolten/Preikestolen zou wel cool zijn.
Het schijnt dat je in 2/3 dagen Oslo wel gezien hebt (?). Dan blijven nog 6 dagen over excl. Sandefjord.
Bedoel je met 8 uur 's morgens of 's avonds? Sowieso dat ik terug ga naar Sandefjord, want daar vertrek ik ook weer.
bedenk je dat de Kjeragbolten een rot klim is, en zeker niet "even" kan doen. (of er moet nog een ander pad naar toe lopen....quote:Op woensdag 16 maart 2016 18:07 schreef Etsu het volgende:
[..]
Noorwegen staat bekend om mooie landschappen, dus dat lijkt me wel tof. Ik heb een beetje rondgezocht op het internet, maar vind het een beetje lastig in te schatten of het allemaal wel haalbaar is aangezien ik een beetje in zuidwesten blijf (auto is wel tot beschikking, dus dat is wel een pluspunt. Maar ik sta nou niet bepaald om te juichen om de hele dag kwijt te zijn aan het autorijden). Maar een mooie foto van mij met Kjeragbolten/Preikestolen zou wel cool zijn.
Het schijnt dat je in 2/3 dagen Oslo wel gezien hebt (?). Dan blijven nog 6 dagen over excl. Sandefjord.
Bedoel je met 8 uur 's morgens of 's avonds? Sowieso dat ik terug ga naar Sandefjord, want daar vertrek ik ook weer.
Nee doe maar niet, ongelofelijk saai lelijk kloteland Noorwegenquote:Op woensdag 11 maart 2015 11:03 schreef HansBuikdans het volgende:
9 dagen in Stryn geweest, ik kan eventueel ook wat foto's dumpen als hier belangstelling naar is![]()
Weet niet helemaal wat je daar mee bedoeld? Op de meeste plaatsen is er wel een kroeg of restaurant te vinden. Natuurlijk minder naar gelang de plekken minder groot zijn, maar dat is niet anders dan in Nederland.quote:Op dinsdag 12 april 2016 22:10 schreef Noordsestern het volgende:
Klopt het trouwens dat gezelligheid qua terrasjes, kroegen en restaurants vrijwel niet bestaand is in Noorwegen? (Of althans, niet buiten de grote steden)
Okay, dan valt het dus wel mee. Had een verhaal gehoord van iemand die zei dat het in kleine dorpjes op Zuid-Noorwegen op zaterdagavond zowat uitgestorven was...quote:Op dinsdag 12 april 2016 22:13 schreef Fogel het volgende:
[..]
Weet niet helemaal wat je daar mee bedoeld? Op de meeste plaatsen is er wel een kroeg of restaurant te vinden. Natuurlijk minder naar gelang de plekken minder groot zijn, maar dat is niet anders dan in Nederland.
Kom met enige regelmaat op een eiland met maar liefst 200 inwoners en daar is het altijd gezellig in de kroeg.
Goed om te weten. Het is dus een beetje een plaatselijk fenomeen. Speelt dat ook in het Zuidwesten (Bergen, Stavanger)?quote:Op dinsdag 12 april 2016 22:17 schreef Fogel het volgende:
In Zuid-Noorwegen heb je soms last van de bible-belt
Bergen en Stavanger zijn geen dorpenquote:Op dinsdag 12 april 2016 22:23 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Goed om te weten. Het is dus een beetje een plaatselijk fenomeen. Speelt dat ook in het Zuidwesten (Bergen, Stavanger)?
Ik bedoel ook meer, daar in die streek, in de dorpjes eromheen en zo.quote:Op dinsdag 12 april 2016 22:28 schreef Fogel het volgende:
[..]
Bergen en Stavanger zijn geen dorpen
Stavanger ben ik alleen op het vliegveld geweest, geen idee hoe het daar zit, maar met de oliebusiness in een neerwaardse spiraal zijn nu wel al een aantal kroegen en restaurants failliet gegaan.
Bergen is een mooie en OK stad. Kroegen genoeg.
Uhm, ja, dat merk je vanzelf wel, is niks nuttigs over te zeggenquote:Op dinsdag 12 april 2016 22:30 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Ik bedoel ook meer, daar in die streek, in de dorpjes eromheen en zo.
We zullen vast wel eens een stad bezoeken, maar ik denk dat we 95% van de tijd scharrelend in kleine baaitjes en fjorden aan de kust gaan doorbrengen.
Okay, we zien wel. Gewoon maar lekker wat vaker in de natuur bbq-en. In Zweden en Finland hebben ze overal kant-en-klare bbq-plekken. Soms compleet met bijl, kan je je eigen hout hakken.quote:Op dinsdag 12 april 2016 22:35 schreef Fogel het volgende:
[..]
Uhm, ja, dat merk je vanzelf wel, is niks nuttigs over te zeggen
Veel van de plekken aldaar zullen het van de toeristen moeten hebben. En die klagen vooral dat het duur is, da's niet gezellig.
Ik ga naar een Noorse vriendin.quote:Op donderdag 12 mei 2016 11:33 schreef Fogel het volgende:
Hou er rekening mee dat winkels gesloten zijn op 16 en 17 mei.
Je kan bijna overal met een cc terecht. Nederlandse pinpassen som wel maar vaak niet.quote:Op donderdag 12 mei 2016 11:34 schreef SantaClausNorthPole het volgende:
[..]
Ik ga naar een Noorse vriendin.Ze zal dat vast wel weten, maar zal voor de zekerheid zeggen vanavond.
Kan ik gewoon overal betalen met CC/pinpas trouwens? Geen zin in geld omwisselen op Schiphol![]()
Monolitten is denk ik toch wel bekender. Waarom dat joch zo bekend is, geen idee...quote:Op maandag 16 mei 2016 20:12 schreef SantaClausNorthPole het volgende:
Vandaag Vigeland Park bezocht en natuurlijk een selfie met Het Boze Jongetje gemaakt.Alleen... Waarom is hij zo bekend/beroemd en de rest van de 200+ beelden niet?
Het weer is zelfs in de zomer nogal variabel, maar het kan zomaar dat het in het noorden een stuk beter is dan in het zuiden, dus bekijk de hele weerkaart voor je een conclusie trekt.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 09:36 schreef Hyperdude het volgende:
Hoi, over een paar weken naar de Lofoten.![]()
Of ik keer ter hoogte van Trondheim weer om; als het weer daar net zo is als nu hier in mijn tuintje naar beneden komt.
yr.no heb ik al jaren op mijn foonquote:Op vrijdag 1 juli 2016 20:13 schreef Fogel het volgende:
[..]
Monolitten is denk ik toch wel bekender. Waarom dat joch zo bekend is, geen idee...
[ afbeelding ]
[..]
Het weer is zelfs in de zomer nogal variabel, maar het kan zomaar dat het in het noorden een stuk beter is dan in het zuiden, dus bekijk de hele weerkaart voor je een conclusie trekt.
Ik gebruik zelf altijd www.yr.no.
Thanks, erg handigquote:Op vrijdag 1 juli 2016 20:13 schreef Fogel het volgende:
[..]
Monolitten is denk ik toch wel bekender. Waarom dat joch zo bekend is, geen idee...
[ afbeelding ]
[..]
Het weer is zelfs in de zomer nogal variabel, maar het kan zomaar dat het in het noorden een stuk beter is dan in het zuiden, dus bekijk de hele weerkaart voor je een conclusie trekt.
Ik gebruik zelf altijd www.yr.no.
Een heel land met een heel land vergelijken is nooit zo handigquote:Op vrijdag 1 juli 2016 20:34 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
yr.no heb ik al jaren op mijn foon
Ik hou mijn opties open. Als het te slecht weer is, cancel ik.
Is het in Noorwegen dit jaar net zo slecht als in NL, qua weer?
Zal vast niet superveel warmer zijn, het ligt immers zo'n kilometer boven de zeespiegel.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 20:35 schreef AldoTheApache het volgende:
[..]
Thanks, erg handig![]()
Ik zie net dat het in Gjendesheim slechts 8 graden overdag is, en 3-4 graden snachts![]()
![]()
Ben benieuwd hoe dat begin augustus is![]()
Komt vast wel goed. Paar trays halveliter blikken Guinness en Erdinger onderin de kofferbak waren in het verleden genoeg om wat aan de praat te raken met de locals.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 20:41 schreef Fogel het volgende:
[..]
Een heel land met een heel land vergelijken is nooit zo handig
Toen ik vandaag van Nederland naar Trondheim vloog was het hier beter... maar dat zegt niks. We hebben we al een paar goede dagen gehad, je weet nooit wat de zomer brengt. Soms komt het nauwelijks boven de 10 graden uit en regent het de hele tijd. Niks aan te doen.
[..]
Ik had me wel er iets beter op kunnen voorbereiden, ging er vanuit dat eht rond de 15-20 graden zou zijnquote:Op vrijdag 1 juli 2016 20:41 schreef Fogel het volgende:
[..]
Een heel land met een heel land vergelijken is nooit zo handig
Toen ik vandaag van Nederland naar Trondheim vloog was het hier beter... maar dat zegt niks. We hebben we al een paar goede dagen gehad, je weet nooit wat de zomer brengt. Soms komt het nauwelijks boven de 10 graden uit en regent het de hele tijd. Niks aan te doen.
[..]
Zal vast niet superveel warmer zijn, het ligt immers zo'n kilometer boven de zeespiegel.
Ik ken nog wel een adres waar je bier kwijt kanquote:Op vrijdag 1 juli 2016 21:09 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Komt vast wel goed. Paar trays halveliter blikken Guinness en Erdinger onderin de kofferbak waren in het verleden genoeg om wat aan de praat te raken met de locals.
Al aardig geïntegreerd daaro qua ongezonde preoccupatie met alcoholische versnaperingen, zie ik.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 22:12 schreef Fogel het volgende:
[..]
Ik ken nog wel een adres waar je bier kwijt kan
Haha, ik heb een Noorse docent en die gebruikt ALTIJD bier in zijn voorbeelden. Als in: dat is het goede doel waar je naartoe wilt werken. Is ook regelmatig in de kroeg te vinden.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 22:39 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Al aardig geïntegreerd daaro qua ongezonde preoccupatie met alcoholische versnaperingen, zie ik.
Bergriviertjes zijn overal ijskoud, zelfs in Marokko, zo weet ik uit ervaringquote:Op vrijdag 1 juli 2016 21:13 schreef AldoTheApache het volgende:
[..]
Ik had me wel er iets beter op kunnen voorbereiden, ging er vanuit dat eht rond de 15-20 graden zou zijn![]()
![]()
Dan is 'douchen/afspoelen' in een bergriviertje wel te koud
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 2 juli 2016 23:55 schreef Noordsestern het volgende:
Damn, krijg er zin in. Helaas niet dit jaar, maar volgend jaar. Dit jaar volop in de weer met het repareren van rotte plekken in onze zeilboot (en die moet wel gefixed zijn, want daar willen we mee naar Noorwegen)
Jij moet gewoon verhuizen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Nærøyfjord, niet te ver van Gudvangen.
[ Bericht 1% gewijzigd door Hyperdude op 03-07-2016 10:43:43 ]How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
Mijn schoonouders hebben er net zes weken rond getrokken en beamen dit. Het draait om de prachtige natuur. In heel veel dorpjes zat echt heel weinig. Heel anders dan de meeste vakanties maar ze raden het nog steeds aanquote:Op dinsdag 12 april 2016 22:30 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Ik bedoel ook meer, daar in die streek, in de dorpjes eromheen en zo.
We zullen vast wel eens een stad bezoeken, maar ik denk dat we 95% van de tijd scharrelend in kleine baaitjes en fjorden aan de kust gaan doorbrengen.
Nice!quote:Op zondag 3 juli 2016 10:29 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Jij moet gewoon verhuizen.![]()
[ afbeelding ]
Nærøyfjord, niet te ver van Gudvangen.
Ben benieuwdquote:Op zondag 3 juli 2016 17:01 schreef laziness het volgende:
[..]
Mijn schoonouders hebben er net zes weken rond getrokken en beamen dit. Het draait om de prachtige natuur. In heel veel dorpjes zat echt heel weinig. Heel anders dan de meeste vakanties maar ze raden het nog steeds aan
Tot ongeveer de eerste week van september.quote:Op zaterdag 9 juli 2016 23:49 schreef TheTraveler het volgende:
Tot wanneer is het nog goed licht tot een uur of 8 ter hoogte van de Lofoten?
Sorry, niet geweest.quote:Op donderdag 14 juli 2016 12:42 schreef giepen het volgende:
Wie heeft hier ervaring met het bezoeken van de Lysefjord?
Deze tour lijkt mij leuk om te doen.
http://outdoorlifenorway.(...)-hike-florli-kjerag/
Enige tips voor het verblijven in Stavanger, of andere tips bij een reis naar noorwegen?(ben er nog nooit geweest)
Hoi Fogelquote:Op donderdag 21 juli 2016 16:06 schreef Fogel het volgende:
Is toevallig iemand van plan om tussen 25-29 juli in Røros te zijn?
Nee, geen mijnwerkers maar hutbevolkers. Ik ga zelf ergens anders heen dus de gereserveerde hut staat leeg.quote:Op donderdag 21 juli 2016 19:47 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Hoi Fogel
Als het goed is zit ik dan al een stuk noordelijker. Bodø -Fauske of nog verder richting Lofoten.
Zoek je nog mijnwerkers?![]()
Das jammer.quote:Op donderdag 21 juli 2016 21:25 schreef Fogel het volgende:
[..]
Nee, geen mijnwerkers maar hutbevolkers. Ik ga zelf ergens anders heen dus de gereserveerde hut staat leeg.
Dacht dat ze in Scandinavië alleen fiske en rendier/moose aten.quote:Op zaterdag 23 juli 2016 15:20 schreef Fogel het volgende:
Morgenmiddag/avond ga ik hier even langs http://warpigs.dk/eat-drink/
Even een pitstop onderweg van Noorwegen naar Nederland
Jammer, Lofoten is prachtig.quote:Op zondag 24 juli 2016 22:04 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Dacht dat ze in Scandinavië alleen fiske en rendier/moose aten.
Eet ze! Ziet er goed uit voor carnivoren.
Heb Lofoten gecanceld. Ongeveer 30 uur rijden/2300 km extra, vanaf omgeving Östersund (Zweden) waar ik nu ben, voor 2 dagen in baggerweer (is nu de voorspelling van YR)
Dat is mij net iets te kostbaar qua tijd en ¤¤. Nu maar naar de wat zuidelijker kuststreken.
Bedankt voor de tip; slaan we op voor laterquote:Op maandag 25 juli 2016 00:13 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Jammer, Lofoten is prachtig.
Maar nu je tijd over hebt zou je ook kunnen overwegen om vanuit Östersund een stukje noordelijker (startpunt Strömsund) de Vildmarksvägen te rijden.
Ik garandeer niksquote:Op vrijdag 12 augustus 2016 09:55 schreef Hyperdude het volgende:
Als Fogel je een sneeuwvrije weg kan garanderenzeker doen.
![]()
Zo zag het er eens uit vanuit mijn auto op de Rv 9 of E134 omgeving Haukeli eind juni.
[ afbeelding ]
3-5 uur nadat je van de boot bent gereden.
Heb verder geen ervaring met sept/okt weer in Scandinavië. In de Alpen/op hoogte heb ik wel ervaring.
Daar is de grote weeromslag meestal wel ergens 7-20 oktober. Eind september is het op 1000-1500 meter vaak overdag nog zomers en heb je soms s'ochtends wat ijs op je voorruit. Half oktober heb je al aardig kans op 's nachts een laag sneeuw, en overdag alles grijs en/of nat.
Terugreis langs de kust plannen, bv. vanaf Stavanger verkleint de kans op besneeuwde wegen waarschijnlijk aardig
.
Regen in Noorwegen toch wel?quote:
Volgende week zou het weer beter worden hier in Midden-Noorwegen. Gister was het in Trondheim maar liefst 7 graden, en regen de hele dag.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 11:07 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Regen in Noorwegen toch wel?![]()
Ben echt weggevlucht voor de regen een paar weken geleden. Ga over een paar weken naar CH/Italië. Net zo ver naar het zuiden tot je 's avonds buiten kunt eten zonder verwarming of regenscherm.
Hier in Deventer ook.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 11:08 schreef Fogel het volgende:
[..]
Volgende week zou het weer beter worden hier in Midden-Noorwegen. Gister was het in Trondheim maar liefst 7 graden, en regen de hele dag.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |