abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_138607182
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 12:57 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Die ligt vlak bij Stavanger toch? Hadden we inderdaad ook gezien ja. Lijkt mij in elk geval een stuk beter te doen dan de Trolltunga waar mijn vriend wel zin in heeft... (Ja schat...20km door de bergen... dan hadden we een jaartje eerder moeten beginnen met trainen }:| )
Ja die ja :Y over de Trolltunga had ik ook wat gelezen ja. Maar denk dat die wel pittig is ja :P
I solemnly swear i'm up to no good
pi_138617094
Hm.... ik denk dat we toch iets vaker gaan verkassen dan ik eigenlijk in eerste instantie wilde :P .
Van Bergen naar Gudvangen (dat is in de Naerofjord, een zij-arm van de Sognefjord) en daarna richting Sogndal/Luster (naar de camping waar ik het al over had. )

En dan wellicht over de 55route weer terug naar Oslo, waar we een nachtje overnachten in ons kleine tentje en dan de boot naar huis pakken :)

Maar eens overleggen met mijn vriend, haha :D
pi_138617575
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 17:13 schreef Candaasje het volgende:
Hm.... ik denk dat we toch iets vaker gaan verkassen dan ik eigenlijk in eerste instantie wilde :P .
Van Bergen naar Gudvangen (dat is in de Naerofjord, een zij-arm van de Sognefjord) en daarna richting Sogndal/Luster (naar de camping waar ik het al over had. )

En dan wellicht over de 55route weer terug naar Oslo, waar we een nachtje overnachten in ons kleine tentje en dan de boot naar huis pakken :)

Maar eens overleggen met mijn vriend, haha :D
Ja heb het meerdere dagen op een plek staan wel een beetje afgedwongen. In Schotland iedere dag ergens anders gestaan en dat vond ik iets teveel van het goede :p
pi_138624864
quote:
1s.gif Op maandag 7 april 2014 17:23 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ja heb het meerdere dagen op een plek staan wel een beetje afgedwongen. In Schotland iedere dag ergens anders gestaan en dat vond ik iets teveel van het goede :p
Daar ben ik ook niet zo'n fan van. En eigenlijk is op elke plek wel genoeg te doen (sowieso al zat wandelingen te maken natuurlijk). :)

Net even met vriend overlegd, en Gudvangen (aan de Naerofjord) staat nu wel echt op de lijst om te gaan kijken bij de campings, of we er kunnen kamperen. En daarna meer naar het noorden van de Sognefjord willen we ook (Sogndal/Luster). Bergen blijft even een twijfelgeval. Het is allemaal zo mooi :D .

Even om in de stemming te komen; o.a. hierdoor kwam ik vandaag opeens bij Gudvangen terecht;
pi_138625589
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 20:15 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Daar ben ik ook niet zo'n fan van. En eigenlijk is op elke plek wel genoeg te doen (sowieso al zat wandelingen te maken natuurlijk). :)

Net even met vriend overlegd, en Gudvangen (aan de Naerofjord) staat nu wel echt op de lijst om te gaan kijken bij de campings, of we er kunnen kamperen. En daarna meer naar het noorden van de Sognefjord willen we ook (Sogndal/Luster). Bergen blijft even een twijfelgeval. Het is allemaal zo mooi :D .

Even om in de stemming te komen; o.a. hierdoor kwam ik vandaag opeens bij Gudvangen terecht;
[ afbeelding ]
Zal die plek straks eens opzoeken. Je plaatje doet het helaas niet. Nadeel aan Bergen vind ik dat het best een eind rijden is vanaf de punten waar wij zitten. Maar wou ook wel weer graag naar een stadje.. keuzes.. keuzes...
pi_138626022
quote:
1s.gif Op maandag 7 april 2014 20:30 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Zal die plek straks eens opzoeken. Je plaatje doet het helaas niet. Nadeel aan Bergen vind ik dat het best een eind rijden is vanaf de punten waar wij zitten. Maar wou ook wel weer graag naar een stadje.. keuzes.. keuzes...
Ja, lastig hè :D . Ik heb ook wel het idee dat als het dit jaar bevalt, we nog wel een of meerdere keren naar (West)Noorwegen teruggaan. En sowieso wil ik nog een keer bij een vriend op bezoek, die woont nu zo'n 2,5 jaar in Tromso. Kunnen we gelijk eens het Noorderlicht bekijken en walvissen spotten 8-) .

Doet het plaatje het nu wel, in de spoiler hieronder:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_138628244
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 20:38 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Ja, lastig hè :D . Ik heb ook wel het idee dat als het dit jaar bevalt, we nog wel een of meerdere keren naar (West)Noorwegen teruggaan. En sowieso wil ik nog een keer bij een vriend op bezoek, die woont nu zo'n 2,5 jaar in Tromso. Kunnen we gelijk eens het Noorderlicht bekijken en walvissen spotten 8-) .

Doet het plaatje het nu wel, in de spoiler hieronder:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oh nu doet hij het wel. Mooi hoor! En keer terug zal hier ook moeten. Wil nog eens noordelijk gaan zitten en naar de noordkaap. Die laatste op de motor. Wanneer gaan jullie?
  woensdag 9 april 2014 @ 12:22:35 #108
393148 superkimmi
Hakuna Matata
pi_138685753
vakantie plannen zijn gemaakt! Wij gaan eind augustus naar Oslo, Hemsedal, Voss en Vradal!
life is what happens to you, while you're busy making other plans.
  donderdag 10 april 2014 @ 20:59:20 #109
373223 SquashBanana
Asante sana Squash Banana
pi_138740792
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 15:58 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
In mijn speurtocht naar wat er allemaal te doen is kwam ik veel tegen maar ook dit. Bij bessegen kun je een klim doen over de bergkam van de bergen om de meren Gjende en Bessvatnet. iemand ervaring met deze wandeling? Het lijkt me een behoorlijke klim en ik weet niet of hij eventueel te zwaar voor ons zal zijn.
Zijn jullie dit nog van plan? Ik heb de tocht twee jaar geleden gemaakt en het is zeker de moeite waard! Er zit maar een stuk in dat als echt uitdagend gezien kan worden, je klimt dan een bergrug op die 4 à 5 meter breed is en aan beide kanten bijna loodrecht afloopt. Het klimmen is niet al te moeilijk als je de tijd neemt om de beste route met de meeste steunpunten uit te zoeken.

Imposante vergezichten en prachtig gevormde bergen dankzij de vele gletsjers die er ooit gelegen moeten hebben. En natuurlijk het moment dat je bovenop de bergrug staat met aan weerszijden een meer, verschillend van kleur.
Be miserable. Or motivate yourself. Whatever has to be done, it's always YOUR choice.
pi_138741033
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2014 20:59 schreef SquashBanana het volgende:

[..]

Zijn jullie dit nog van plan? Ik heb de tocht twee jaar geleden gemaakt en het is zeker de moeite waard! Er zit maar een stuk in dat als echt uitdagend gezien kan worden, je klimt dan een bergrug op die 4 à 5 meter breed is en aan beide kanten bijna loodrecht afloopt. Het klimmen is niet al te moeilijk als je de tijd neemt om de beste route met de meeste steunpunten uit te zoeken.

Imposante vergezichten en prachtig gevormde bergen dankzij de vele gletsjers die er ooit gelegen moeten hebben. En natuurlijk het moment dat je bovenop de bergrug staat met aan weerszijden een meer, verschillend van kleur.
Nee helaas, volgende keer wil ik die zeker gaan doen. Maar we blijven helaas wat Zuidelijker deze keer. Dankjewel voor je reactie. Dan gaat hij zeker op het lijstje voor de volgende keer ^O^
  donderdag 10 april 2014 @ 22:14:19 #111
373223 SquashBanana
Asante sana Squash Banana
pi_138745278
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2014 21:04 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Nee helaas, volgende keer wil ik die zeker gaan doen. Maar we blijven helaas wat Zuidelijker deze keer. Dankjewel voor je reactie. Dan gaat hij zeker op het lijstje voor de volgende keer ^O^
No problemo ;) Vanaf een kilometer of 100 boven Oslo is zo'n beetje alles wild en een en al natuur. Het westen ziet er ook weer totaal anders uit qua gebergten, rotsformaties en begroeiing dan het midden van Noorwegen. Ik ben op de weg terug naar Nederland van Jotunheimen naar Bergen gereden en besloot meteen dat ik sowieso een keer terug ga om het Westen te verkennen. Misschien kan jij na je vakantie hier nog wel wat tips posten voor enkele goede hikes in het Westen :)

Mocht je in de omgeving van Jotunheimen op vakantie willen gaan dan kan ik je de camping Strandheim in Leira aanraden. Kleine, gezellige camping met authentieke Noorse hutjes. En natuurlijk mag je dan de beklimming van de Galdhoppigen (2469 m.), de hoogste berg van Noorwegen niet overslaan ^O^
Be miserable. Or motivate yourself. Whatever has to be done, it's always YOUR choice.
pi_139637383
Whiii :D Reis gepland

Richting Noorwegen:
We rijden eerst in één dag naar Hjorrig in Denemarken. Daar slapen we een nacht op een camping om de volgende dag de boot te nemen. Als we aankomen in Noorwegen willen we even kort rondkijken bij Kristiansand om dan vlak daarbuiten weer in een hut te slapen.

Verblijf in Noorwegen:
Vervolgens rijden we door naar Stavanger. Hier in de omgeving willen we twee nachten wildkamperen, en natuurlijk naar de Preikestolen. Dan rijden we door naar Bergen. Hier blijven we drie nachten, op een boerderij geregeld via Airbnb. Die plek is echt fantastisch volgens mij, het ligt vlak naast Bergen dus we gaan daar één dag naartoe. Verder zijn er wandelroutes en hebben ze een eigen boerderijcafétje met zelfgemaakte producten O+ Dan is het weer tijd om door te rijden naar het Nationaalpark Jotunheimen, hier willen we weer twee nachten wildkamperen, hier schijnt ook een hele toffe wandeling te zijn van 6 uur. Ik weet alleen niet of ik dat fysiek aankan, dus ik weet nog niet of we dat gaan doen.

Zweden:
Vervolgens rijden we door naar Zweden Stöllet, in een hutje voor 2 nachten. Hier gaan we op Beversafari _O- Daarna gaan we weer wildkamperen Ludvika, volgens mij moet je hier in de buurt wel een hele mooie plek aan het water kunnen vinden. Dan 2 nachten in een hotel in Stockholm, even genieten van de stad en een lekker restaurantje. Vervolgens rijden we door naar Karlsborg, hier slapen we 2 nachten in een hutje. Hier zitten we aan een meer waar je kan kanoën. En dan is de laatste echte stop bij Nationaal park Soderasen, hier gaan we 3 nachten wildkamperen om daarna door te rijden naar Duitsland, hier nog één nacht te slapen (even opfrissen, douchen e.d. na 3 nachten wildkamperen), en dan door te karren naar huis.

Ben benieuwd of jullie nog tips, opmerkingen ideetjes om te doen hebben enzovoorts :)

Oh ook wel leuk om te weten misschien, we zijn met 4 twintigers (2 stelletjes) en zijn dus in totaal 3 weken weg. We hopen voor 1500 per persoon klaar te zijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2014 21:34:25 ]
  vrijdag 4 juli 2014 @ 12:09:31 #113
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_141883641
Ondertussen alweer bijna twee weken terug en wat was het tof. Sorry voor het lange verhaal :@

Op de nacht van woensdag op donderdag zijn wij naar Denemarken gereden om vanuit Hirtshals de boot naar Kristiansand te nemen.
We gingen met de katamaran van Fjordline want die was lekker snel. maar man man wat klapte het af en toe flink. En met de auto aan beide kanten op een paar cm geparkeerd van andere auto's toch niet helemaal een relaxed idee. Wel nog even lekker liggen slapen want echt geslapen had ik niet die nacht.

Vanaf Kristiansand zijn we doorgereden bij een camping aan de Preikestolen want daar wouden we volgende dag gaan wandelen. Onderweg al wat buien gehad en op de campingook wat regen. Maar dat bleek nog niet zo erg te zijn want toen het droog werd kwamen de knutjes en die zouden me de rest van de week blijven achtervolgen van blaren door allergische reacties tot hele zwermen om mijn hoofd tijdens het koken.

De wandeling naar de Preikestolen was echt tof. Ik vond het leuk lopen/klauteren en het uitzicht was echt heel tof.

Na de wandeling zijn we doorgereden naar onze volgende camping in "Odda" Die avond zou ook de eerste wedstrijd van Nederland op het WK zijn en we hadden het natuurlijk uitgezocht we stonden naar twee Duitse jonge gasten. Maar dat klikte wel goed en we hebben via de NOS live blog de wedstrijd redelijk kunnen volgen. De rest van de week werd iedereen enthousiast als ze hoorde/merkten dat we Nederlanders waren en hoorde we steeds dat het zo'n goede wedstrijd was. Als we dan uitlegde dat we het helaas niet gezien hadden volgde er meestal een nee schuddend hoofd en een "What a shame"

De volgende dag stond er een wandeling naar een uitloper van een Gletsjer op het programma. Ik denk dat ik weinig meer over deze wandeling kan zeggen dan dat hij enorm zwaar was. En helemaal op het einde konden we ook nog eens niet door omdat er een brug kapot was. maar al met al was het wel een prachtige "wandeling"

De volgende dag zijn we richting "Bergen" gereden. We zijn met een bus naar "Bergen" gegaan en hebben daar de de houten huisjes bezocht aan de haven, zijn naar het aquarium geweest en met een kabeltreintje de "Fløyenberg" opgegaan vanuit daar heb je een mooi uitzicht over de stad "Bergen". Heerlijk gegeten in een restaurantje.

Na een nachtje slaap zijn we richting het Sogneflord gereden. Onderweg nog mooie watervallen tegengekomen en hebben we een sneeuwballengevecht gedaan wel wat koude tenen want liep op mijn teenslippers :P

Onze volgende halte was Eidfjord. Eerst zijn we een wandeling gaan maken met een ander jong nederlands stel wat we tegenkwam op de camping de vorige nacht. We zijn naar de voet van Voringfossen gelopen. Veel geklauter over rotsblokken en vrachtwagen onderdelen. Maar wel erg leuk om te doen.

Gekampeerd hebben we bij een camping aan het Eidfjord waar onze tent bijna is weggewaaid. Hulde aan scheerlijnen want wat was het aan het spoken 's nachts :D De volgende dag werd ons uitzicht over het fjord geblokkeerd door een gegigantisch cruiseship en was het rustige plaatsje ineens overspoeld met Engelse.

Die dag zijn we gaan lopen op de Hardangervidda en hebben we een hele oude boerderij bij Eidfjord bezocht waar je het ene halfuur de tunnel omhoog mocht rijden en het andere half uur de tunnel omlaag. Alleen die tunnel is het al waard eigenlijk om dat te doen. Het hardangervidda is ook echt heel mooi. Ontzettend kaal en nog veel sneeuw. Ik had mijn hoop op Elanden nog niet opgegeven maar helaas.

Na nog een nacht aan het Eidfjord gekampeerd te hebben werd het tijd om weer terug te gaan afzakken naar het Zuiden. Vanaf hier trekken we wat meer het binnenland in en moeten we vooral heel veel rijden.

We hebben op een camping nog vlotgevaren waar ik in het water ben gesodemietert, zijn naar de Ravenkloof (Ravnejuv) geweest een prachtig uitzicht met een mooie geschiedenis en verder vooral heel veel gereden. In Krinstiansand hebben we op een stadscamping gekampeerd en zijn we in de avond via de haven naar de stad gelopen. Dat was een erg mooie wandeling. Bij terugkomt bij de camping daar ook het strand nog opgelopen waar ook de jeugd van Kristiansand hun toevlucht zocht. En het erg gezellig maakte met een horeca assortiment aan drank.

De volgende dag hebben we nog een hele dag door kristiansand gezworven. lekker aan het water gelopen gezeten en na het eten zijn we weer naar de boot gegaan en was de vakantie alweer voorbij.. Naja bijna want we moesten dat hele eind natuurlijk ook nog terug rijden :P

Ik wil nog een keer terug naar Noorwegen. Maar dan de boot naar Bergen pakken en het wat Noordelijker opzoeken. Zaklamp heel de vakantie niet nodig gehad. De meeste donker die we hebben gehad was in de tunnels denk ik. Ideaal tot laat nog een kaartje kunnen leggen of een boek kunnen lezen.
pi_141885395
Juist leuk om te lezen!

Wij vertrekken zondag (heel erg vroeg..) richting Kiel (Duitsland.) Om daar vervolgens de Coraline naar Oslo op te rijden.
We hebben onze plannen weer een beetje omgegooid: eerst gaan we naar een camping aan de Sognefjord, en na ongeveer 1 week gaan we richting Olden/Geiranger. We gaan dus iets noordelijker dan eerst gepland.
Op de terugweg naar Oslo zullen we nog wel ergens moeten overnachten, gekeken naar de afstanden en de vertrektijd van de boot. Maar dat bekijken we ter plekke wel. :)

Eerst maar eens vandaag nog wat wassen draaien, het huis opruimen, boodschappen doen en dan morgen spullen inpakken en de konijnen naar hun logeeradres brengen.

Ik heb er wel ongelooflijk veel zin in! *O*
  vrijdag 4 juli 2014 @ 13:10:07 #115
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_141885570
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 13:05 schreef Candaasje het volgende:
Juist leuk om te lezen!

Wij vertrekken zondag (heel erg vroeg..) richting Kiel (Duitsland.) Om daar vervolgens de Coraline naar Oslo op te rijden.
We hebben onze plannen weer een beetje omgegooid: eerst gaan we naar een camping aan de Sognefjord, en na ongeveer 1 week gaan we richting Olden/Geiranger. We gaan dus iets noordelijker dan eerst gepland.
Op de terugweg naar Oslo zullen we nog wel ergens moeten overnachten, gekeken naar de afstanden en de vertrektijd van de boot. Maar dat bekijken we ter plekke wel. :)

Eerst maar eens vandaag nog wat wassen draaien, het huis opruimen, boodschappen doen en dan morgen spullen inpakken en de konijnen naar hun logeeradres brengen.

Ik heb er wel ongelooflijk veel zin in! *O*
Ook al zulke leuke plannen! Jullie gingen wel lekker lang he? Wij zijn maar 10 dagen geweest.

Bij het Sognefjord stonden wij op Vik camping. Die is ons wel goed bevallen :)
pi_141885639
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 13:10 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ook al zulke leuke plannen! Jullie gingen wel lekker lang he? Wij zijn maar 10 dagen geweest.

Bij het Sognefjord stonden wij op Vik camping. Die is ons wel goed bevallen :)
Vik, ik noteer hem even! Had ook Kjornes staan. (Ik had er al verschillende bekeken, en ik roep al de hele tijd tegen mijn vriend dat 'ie ook even moet meekijken, maar die reageert alleen met ' Ik vertrouw jou wel!' }:| . Zucht..)

En 3 weken hier, dus inderdaad lekker de tijd!
  vrijdag 4 juli 2014 @ 13:14:34 #117
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_141885754
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 13:11 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Vik, ik noteer hem even! Had ook Kjornes staan. (Ik had er al verschillende bekeken, en ik roep al de hele tijd tegen mijn vriend dat 'ie ook even moet meekijken, maar die reageert alleen met ' Ik vertrouw jou wel!' }:| . Zucht..)

En 3 weken hier, dus inderdaad lekker de tijd!
Oh ben jaloers O+

Als je naar Vik rijd en ik heb geen idee of er andere wegen zijn hoor maar kijk dan of je over weg 13 rijd van Voss naar Vik rijd O+ O+ O+
  Moderator vrijdag 4 juli 2014 @ 16:17:11 #118
45833 crew  Fogel
pi_141892191
Ik heb net een midweek in Hemsedal geboekt voor het eind van de maand.
Middenin het grote niks, maar een prima startpunt voor dagtrips :)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  vrijdag 4 juli 2014 @ 16:23:18 #119
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_141892380
Dagtripjes zijn leuk :Y

Ik wil terug, was nog nooit in Noorwegen geweest maar ben een beetje O+
  Moderator vrijdag 4 juli 2014 @ 16:26:58 #120
45833 crew  Fogel
pi_141892491
Waarom zet je Bergen eigenlijk neer als "Bergen"?
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  vrijdag 4 juli 2014 @ 16:31:17 #121
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_141892614
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 16:26 schreef Fogel het volgende:
Waarom zet je Bergen eigenlijk neer als "Bergen"?
Oh doe ik wel vaker bij plaatsnamen enzo :) om aan te geven dat het een plaatsnaam of een naam van iets is. Het is niet Ironisch bedoeld ofzo :)

Alleen heb dat nu niet overal gedaan zie ik. Sorry, maar had nog eens beloofd neer te zetten wat we nu eigenlijk gingen doen. Dus dacht doe dat even anders schiet het er weer bij in.
  Moderator vrijdag 4 juli 2014 @ 16:38:57 #122
45833 crew  Fogel
pi_141892854
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 16:31 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Oh doe ik wel vaker bij plaatsnamen enzo :) om aan te geven dat het een plaatsnaam of een naam van iets is. Het is niet Ironisch bedoeld ofzo :)

Alleen heb dat nu niet overal gedaan zie ik. Sorry, maar had nog eens beloofd neer te zetten wat we nu eigenlijk gingen doen. Dus dacht doe dat even anders schiet het er weer bij in.
Ah OK, kan gebeuren. Bergen zien ze hier [ik woon in Noorwegen] als een stuk buitenland, en mensen die in Bergen wonen vinden ook dat ze niet Noors zijn, vandaar :P

Leuk verslag ^O^
  vrijdag 4 juli 2014 @ 16:49:15 #123
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_141893239
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 16:38 schreef Fogel het volgende:

[..]

Ah OK, kan gebeuren. Bergen zien ze hier [ik woon in Noorwegen] als een stuk buitenland, en mensen die in Bergen wonen vinden ook dat ze niet Noors zijn, vandaar :P

Leuk verslag ^O^
Dankjewel, was voor mij ook wel leuk om weer het een en ander op een rijtje te zetten. Moet de verslagen voor op mijn blog nog schrijven. maar eerst alle foto's nog uitzoeken enzo. Maar grappig dat de Bergenaren (Of hoe noem ze zich?) Zicht geen echte noren voelen.

Dat jij in Noorwegen woont weet ik ja. Niet ver van Trontheim toch? of hem ik het verkeerd onthouden?
Trontheim staat hier nog op het lijstje trouwens :)
  Moderator vrijdag 4 juli 2014 @ 17:01:34 #124
45833 crew  Fogel
pi_141893625
In het Noors zijn het "Bergensere" (uitgesproken met een hele lange e/æ-achtige klank in het begin, maar laten we vooral het dialect niet belachelijk maken :P).

Je hebt het goed onthouden inderdaad.

Heb inmiddels van de midweek maar een hele week gemaakt, scheelt haastwerk :)
  vrijdag 4 juli 2014 @ 17:03:23 #125
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_141893675
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 17:01 schreef Fogel het volgende:
In het Noors zijn het "Bergensere" (uitgesproken met een hele lange e/æ-achtige klank in het begin, maar laten we vooral het dialect niet belachelijk maken :P).

Je hebt het goed onthouden inderdaad.

Heb inmiddels van de midweek maar een hele week gemaakt, scheelt haastwerk :)
Lekker hoor. ga je kamperen?
  Moderator vrijdag 4 juli 2014 @ 17:08:13 #126
45833 crew  Fogel
pi_141893848
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 17:03 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Lekker hoor. ga je kamperen?
Nee, dat lijkt me niks :D
Heb een hut geboekt met oa twee badkamers en drie slaapkamers.
  vrijdag 4 juli 2014 @ 17:09:15 #127
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_141893881
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 17:08 schreef Fogel het volgende:

[..]

Nee, dat lijkt me niks :D
Heb een hut geboekt met oa twee badkamers en drie slaapkamers.
Oh dat is ook wel lekker ja.

Mja door kamperen kunnen we nog enigzinds op vakantie. ik ga weer studeren dus moet een beetje op de centjes letten :P

Ben benieuwd naar wat je allemaal gaat doen :)
  Moderator vrijdag 4 juli 2014 @ 17:13:41 #128
45833 crew  Fogel
pi_141894046
Het kost me ¤125 ofzo voor heel die week, dus daar maak ik me helemaal niet druk over. En of ik nou thuis kook of in een hut, die prijs blijft toch wel ongeveer gelijk (de supermarkt in Hemsedal zal vast iets duurder zijn omdat er minder mensen wonen).
SPOILER
Ik ben ook benieuwd, maar dat zoeken we daar wel uit. We rijden vast een dag naar Bergen en/of Oslo. Zal het tzt wel laten weten. Eerst maar eens in Nederland op vakantie en uitvinden wat we dáár gaan doen.
  vrijdag 4 juli 2014 @ 17:24:43 #129
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_141894365
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 17:13 schreef Fogel het volgende:
Het kost me ¤125 ofzo voor heel die week, dus daar maak ik me helemaal niet druk over. En of ik nou thuis kook of in een hut, die prijs blijft toch wel ongeveer gelijk (de supermarkt in Hemsedal zal vast iets duurder zijn omdat er minder mensen wonen).
SPOILER
Ik ben ook benieuwd, maar dat zoeken we daar wel uit. We rijden vast een dag naar Bergen en/of Oslo. Zal het tzt wel laten weten. Eerst maar eens in Nederland op vakantie en uitvinden wat we dáár gaan doen.
Oh dat is wel lekker goedkoop ja. Waar in Nederland ga je heen?
  dinsdag 8 juli 2014 @ 17:50:16 #130
393148 superkimmi
Hakuna Matata
pi_142054239
Vakantie hier is vandaag betaald. We gaan twee weken naar Noorwegen en nemen ook de overtocht vanuit Kiel. We gaan eind augustus weg en komen half september weer terug.

Ben heel benieuwd!
pi_142057438
Nog een maand en dan zitten we in Noorwegen *O*
pi_142131258
Misschien een gekke vraag, maar ik vind het heel lastig in te schatten wat ik moet verwachten qua temperatuur. Ik wil nog een wandelbroek kopen, maar ik vraag me af of ik meer plezier ga hebben van een korte of lange broek. Als ik een lange neem, heb ik geen korte broek, want ik draag eigenlijk alleen maar jurkjes verder in de zomer. En als ik een korte neem, zal ik met kouder weer in een lekker zittende spijkerbroek op pad moeten..
pi_142131340
afritsbroek :P
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_142131377
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 10:57 schreef Fripsel het volgende:
Misschien een gekke vraag, maar ik vind het heel lastig in te schatten wat ik moet verwachten qua temperatuur. Ik wil nog een wandelbroek kopen, maar ik vraag me af of ik meer plezier ga hebben van een korte of lange broek. Als ik een lange neem, heb ik geen korte broek, want ik draag eigenlijk alleen maar jurkjes verder in de zomer. En als ik een korte neem, zal ik met kouder weer in een lekker zittende spijkerbroek op pad moeten..
Dat is maar net wat het weer doet haha. Ik heb geen korte broek aan gehad terwijl we toch best goed weer hadden.
pi_142131464
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 11:01 schreef Leipo666 het volgende:
afritsbroek :P
Ja daar had ik naar zitten kijken, alleen die rits je dan weer boven de knie af, en 'korte broek' is voor mij toch nog tot vlak onder m'n knie. Ik nijg meer naar de lange broek. Als het dan toch heel warm word, word het gewoon heel charmant met een legging en een soepele jurk met m'n wandelschoenen eronder. _O-
pi_142131495
je hebt ook afritsbroeken die onder de knie afritsen ;) (of zelfs met 2 ritsen per pijp: kun je kiezen :+ )
pi_142132827
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 11:06 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Ja daar had ik naar zitten kijken, alleen die rits je dan weer boven de knie af, en 'korte broek' is voor mij toch nog tot vlak onder m'n knie. Ik nijg meer naar de lange broek. Als het dan toch heel warm word, word het gewoon heel charmant met een legging en een soepele jurk met m'n wandelschoenen eronder. _O-
Je kunt altijd een korte broek meenemen toch?
pi_142133131
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 12:00 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Je kunt altijd een korte broek meenemen toch?
Dat is het probleem, die heb ik niet :P
pi_142133187
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 12:10 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Dat is het probleem, die heb ik niet :P
mocht je ze verder niet veel dragen zou je bij de Primark ofzo kunnen kijken. Goed genoeg voor een vakantie :)
pi_142133218
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 12:12 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

mocht je ze verder niet veel dragen zou je bij de Primark ofzo kunnen kijken. Goed genoeg voor een vakantie :)
Ja dat heb ik geprobeerd maar niks gevonden. Ik ben echt heel lastig met broeken, ik denk dat ik maar gewoon een luchtig lang model ga zoeken.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-07-2014 12:13:42 ]
pi_142133281
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 12:13 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Ja dat heb ik geprobeerd maar niks gevonden. Ik ben echt heel lastig met broeken, ik denk dat ik maar gewoon een luchtig lang model ga zoeken.
Die afritsbroeken zijn heel fout, maar wel heel makkelijk.
  donderdag 10 juli 2014 @ 13:01:20 #142
159909 -Peach
Prunus persica
pi_142134706
Wij zijn ook net weer terug uit Noorwegen, helaas maar 2 van de 4 weken geweest i.v.m. familieomstandigheden thuis.

Het was weer erg tof (dit was jaar 4), mooie plekken gezien.De weg naar Åndalsnes is erg indrukwekkend, hele steile bergwanden naast de weg.
Veel reeën, 3 elanden (zelfs 1 overdag naast de E6!), wat vossen gezien en zelfgevangen kabeljauw & makreel gegeten.

Nog aan de zuip geweest met 2 oude Noorse zeemannen (vooral zij dan, die zijn echt niet bij te houden), hjemmebrent gekregen en veel mooie verhalen gehoord.

Goed weer gehad ook, korte broek paar keer aangehad ;)

Werden jullie bij de grens ook aangehouden? Wij wel en moesten uitleggen wat we kwamen doen. Gelukkig mochten we wel weer doorrijden zonder de auto uit te moeten laden. Dit was de eerste keer dat we werden aangehouden en natuurlijk ook net de keer dat we teveel drank bijhadden :')
Volgend jaar weer! O+ Noorwegen O+ *)
Garlic cheese! Double death to you, you lactose intolerant vamp man!
pi_142134913
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2014 13:01 schreef -Peach het volgende:
Wij zijn ook net weer terug uit Noorwegen, helaas maar 2 van de 4 weken geweest i.v.m. familieomstandigheden thuis.

Het was weer erg tof (dit was jaar 4), mooie plekken gezien.De weg naar Åndalsnes is erg indrukwekkend, hele steile bergwanden naast de weg.
Veel reeën, 3 elanden (zelfs 1 overdag naast de E6!), wat vossen gezien en zelfgevangen kabeljauw & makreel gegeten.

Nog aan de zuip geweest met 2 oude Noorse zeemannen (vooral zij dan, die zijn echt niet bij te houden), hjemmebrent gekregen en veel mooie verhalen gehoord.

Goed weer gehad ook, korte broek paar keer aangehad ;)

Werden jullie bij de grens ook aangehouden? Wij wel en moesten uitleggen wat we kwamen doen. Gelukkig mochten we wel weer doorrijden zonder de auto uit te moeten laden. Dit was de eerste keer dat we werden aangehouden en natuurlijk ook net de keer dat we teveel drank bijhadden :')
Volgend jaar weer! O+ Noorwegen O+ *)
Klinkt als een mooie vakantie.

Wij zijn nieuw stilgehouden. Vreemd genoeg het oude Nederlandse echtpaar achter ons wel.

Ik ben jaloers op je. Elanden gezien O+
pi_142135226
wij werden toen stilgehouden met 2 kratten bier en wat flessen wijn achterin (dat was teveel voor met z'n 2en)

hij keek naar binnen, moet de kratten die we 'verstopt' hadden onder een handdoek wel gezien hebben en vroeg: "No alcohol or tabacco?" waarop ik naar waarheid kon zeggen: "No!" :+

hij liet ons toen doorrijden zonder de auto verder te doorzoeken :P
  donderdag 10 juli 2014 @ 13:31:30 #145
159909 -Peach
Prunus persica
pi_142135760
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 13:07 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Klinkt als een mooie vakantie.

Wij zijn nieuw stilgehouden. Vreemd genoeg het oude Nederlandse echtpaar achter ons wel.

Ik ben jaloers op je. Elanden gezien O+
De elanden hebben we vorig jaar en dit jaar gezien wat hoger in Noorwegen, 150km boven Namsos ongeveer. De beste kans heb je als je rond de schemering (om 00.00u zagen we niks, volgende dag rond 00.45 wel) wat rond gaat rijden. Vaak stonden ze in weilanden vlakbij een bosrand.
Meestal gaan ze ook weer het bos in als ze je spotten, dit jaar bleef er wel een relaxed staan op zo'n 4 meter afstand! Nog een filmpje van gemaakt, helaas was de camera wat wazig (zul je altijd zien).
Echt mooie beesten.
Garlic cheese! Double death to you, you lactose intolerant vamp man!
pi_142137449
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2014 13:31 schreef -Peach het volgende:

[..]

De elanden hebben we vorig jaar en dit jaar gezien wat hoger in Noorwegen, 150km boven Namsos ongeveer. De beste kans heb je als je rond de schemering (om 00.00u zagen we niks, volgende dag rond 00.45 wel) wat rond gaat rijden. Vaak stonden ze in weilanden vlakbij een bosrand.
Meestal gaan ze ook weer het bos in als ze je spotten, dit jaar bleef er wel een relaxed staan op zo'n 4 meter afstand! Nog een filmpje van gemaakt, helaas was de camera wat wazig (zul je altijd zien).
Echt mooie beesten.
Dat ga ik onthouden. We willen sowieso nog eens terug en dan wat noordelijker gaan.
  Moderator zondag 13 juli 2014 @ 00:17:19 #147
45833 crew  Fogel
pi_142228606
Langs (en op) rv 3 zitten veel elanden, vooral rond Tynset. Daar wil je niet rijden in de schemering want die beesten zijn er echt in overvloed.
pi_142510336
Wij gaan in augustus met 6 man voor een kleine 2 weken met 2 auto's naar Noorwegen, wordt voor ons allemaal de eerste keer :) Na een dag rijden / met de ferry naar Kristiansand, zijn we eerst 3 dagen in Stavanger, dan 4 dagen in Bergen en omgeving en nog een dag of 3 in de buurt van Alesund. Vervolgens willen we in 2 of 3 dagen terugrijden via Oslo / Gothenburg / Kopenhagen.

We komen (uiteraard) vooral voor de natuur & mooie omgeving. We willen naast wandelen ook graag stukken fietsen / mountainbiken, hebben jullie tips welk gebied het meest geschikt is om in te fietsen?

Daarnaast twijfelen we nog of we een uitvalsbasis willen zoeken in Bergen zelf, of dat we een blokhut willen zoeken in Hardangervidda om vanaf daar sneller bij de Voringfossen / Trolltungen te zijn. Weet iemand of in dit gebied geschikte campings / blokhutten liggen? En is het een goed idee om hier 2,5 dag door te brengen en maar 1 in Bergen?

Laatste vraag: van Bergen naar Alesund is een rit van minstens 8 uur als ik Google Maps mag geloven. Onderweg komen we langs de Sognefjord, kun je dit in een paar uurtjes zien of is het aan te raden om hier in de buurt te overnachten?

Andere tips over dingen die we echt niet kunnen missen (of juist niet moeten doen) zijn uiteraard van ook van harte welkom :)
pi_142527300
Als je aan de steden aan de kust blijft mis je juist de mooiste delen van Noorwegen. Het binnenland van Noorwegen is immens groot, niet eens zo zeer echt qua afstanden, maar wel qua overweldigende natuur en lange reistijden waar je je snel op verkijkt. Met 'een paar uurtjes' sognefjord doe je eigenlijk geen eer aan de schoonheid van het gebied, en voor Bergen - Alesund ga je sowieso wel een volle dag rijden nodig hebben.

Blokhutten (hytter) kun je bij de meeste campings en ook elders wel huren, maar in augustus zou ik wel van tevoren reserveren.
Miata is always the answer
pi_142597127
Dank voor je reactie! We hadden bedacht om in (de buurt van) deze steden iets te boeken, om vervolgens vanaf daar dagtrips te plannen om te wandelen / fietsen in de omgeving. Zeker omdat we niet goed weten op welke plekken geschikt zijn om een blokhut te huren en we liever niet op de bonnefooi door het binnenland gaan rijden..

Heb je misschien een goede tip voor een plek tussen Bergen en Alesund waar we 1 of 2 nachten zouden kunnen verblijven?
pi_142598479
Campings zijn er op zich genoeg te vinden, zeker daar aan de westkust. Ik heb zelf alleen met een tent gereisd (enkel één nacht met heel slecht weer een keer een blokhut gehuurd), wat zeker in het hoogseizoen ideaal is, omdat je dan nergens hoeft te reserveren. Voor wat ik heb begrepen zijn met name de kleinere blokhutten vrij snel volgeboekt.

In heb zelf in de directe kustregio enkel ervaring met een kleine stadscamping bij Alesund (camping Volsdalen), die dacht ik ook een paar blokhutten verhuurde. Maar zoals ik al zei worden die op de meeste campings wel verhuurd. Kijk tot waar je precies wil rijden en zoek daar in de buurt (bv. met ACSI-gids of -app) een leuke camping en neem even contact met ze op.

Oh ja, houdt er trouwens even rekening mee dat Bergen en Alesund bekend staan als de natste steden van Noorwegen. Maar als je goed weer treft is het uitzicht vanaf Aksla op Alesund fenomenaal. :)
  Moderator donderdag 24 juli 2014 @ 15:17:25 #152
45833 crew  Fogel
pi_142681907
Hou de komende dagen rekening met grenscontroles en over het algemeen meer politie en militairen op plekken waar veel mensen zijn (vliegvelden, treinstations, evenementen).
Een of andere radicale groep is van plan een aanslag te plegen in Noorwegen en de dreiging is reeel aldus mensen die daar verstand van zouden moeten hebben.
Enkele bezienswaardigheden worden ook tijdelijk gesloten.
pi_142682270
Right Fogel. Ik kom net terug uit Noorwegen en de controle was absoluut veel strenger dan normaal!
  Moderator donderdag 24 juli 2014 @ 15:49:15 #154
45833 crew  Fogel
pi_142682889
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2014 15:29 schreef YeahYeahM het volgende:
Right Fogel. Ik kom net terug uit Noorwegen en de controle was absoluut veel strenger dan normaal!
Ja, de trollen zijn goede toeristenattracties, vandaar dat ze je eigenlijk niet wilden laten gaan.

De persmelding in het Engels, van de Noorse AIVD: http://www.pst.no/media/p(...)reat-against-norway/

Of open een willekeurige Noorse online krant....
http://www.vg.no/nyheter/(...)few-days/a/23260410/

http://www.nrk.no/norge/_(...)ene-alarm-1.11846618
http://livebeta.dagbladet.no/muligtrussel
http://www.nettavisen.no/(...)lse-her/8468439.html
http://www.nettavisen.no/(...)enterer/8468525.html
  vrijdag 25 juli 2014 @ 13:25:16 #155
393148 superkimmi
Hakuna Matata
pi_142716504
Nee he. Ik lijk t wel aan te trekken! In 2011 ging Egypte niet door wegens de revolutie en een jaar later was het spannend in Athene..
pi_142756725
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 15:39 schreef j669 het volgende:
Campings zijn er op zich genoeg te vinden, zeker daar aan de westkust. Ik heb zelf alleen met een tent gereisd (enkel één nacht met heel slecht weer een keer een blokhut gehuurd), wat zeker in het hoogseizoen ideaal is, omdat je dan nergens hoeft te reserveren. Voor wat ik heb begrepen zijn met name de kleinere blokhutten vrij snel volgeboekt.

In heb zelf in de directe kustregio enkel ervaring met een kleine stadscamping bij Alesund (camping Volsdalen), die dacht ik ook een paar blokhutten verhuurde. Maar zoals ik al zei worden die op de meeste campings wel verhuurd. Kijk tot waar je precies wil rijden en zoek daar in de buurt (bv. met ACSI-gids of -app) een leuke camping en neem even contact met ze op.

Oh ja, houdt er trouwens even rekening mee dat Bergen en Alesund bekend staan als de natste steden van Noorwegen. Maar als je goed weer treft is het uitzicht vanaf Aksla op Alesund fenomenaal. :)
Ben net terug van een bezoek aan o.a. die twee steden en ik heb het getroffen. Het was de warmste dag in Alesund in 20 jaar.
pi_142900717
Toch maar een dag extra genomen voor de omgeving sognefjord. Twijfelen nog welke weg we omhoog meenemen, via de E16 (meest westelijk en volgens Google Maps het snelst) of toch wat oostelijker via weg 13 of de E16 (dat gedeelte is een National Tourist Route). Iemand een tip? Op basis daarvan wil ik proberen een camping te zoeken.
pi_142902659
Vanaf de Sognefjord omhoog, of naar de Sognefjord toe?

Ik was bezig een heel verslag te typen van onze vakantie, nog even de laatste foto's toevoegen...en ... poef. Weg verhaal. (door een stom knopje op de muis). }:|
*Gaat maar nieuwe poging doen*
  Moderator woensdag 30 juli 2014 @ 22:51:15 #159
45833 crew  Fogel
pi_142902758
Nationale toeristenwegen zijn op zich altijd wel een eventuele omweg waard.
pi_142903079
Ja, dat is absoluut waar :Y .
pi_142912028
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 22:49 schreef Candaasje het volgende:
Vanaf de Sognefjord omhoog, of naar de Sognefjord toe?

Ik was bezig een heel verslag te typen van onze vakantie, nog even de laatste foto's toevoegen...en ... poef. Weg verhaal. (door een stom knopje op de muis). }:|
*Gaat maar nieuwe poging doen*
tip: typ het eerst even in een tekstverwerker zodat je het steeds op kan slaan, daarna copy/pasta naar het forum ;)
pi_142912608
quote:
0s.gif Op donderdag 31 juli 2014 07:50 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

tip: typ het eerst even in een tekstverwerker zodat je het steeds op kan slaan, daarna copy/pasta naar het forum ;)
Ja.... ik was te eigenwijs. Dacht dat ik met regelmatig even de boel selecteren en alvast ctrl -c te doen het wel zou redden. Moet je alleen niet tussendoor foto's uploaden en de link kopiëren, en dan dus tegen een knopje van je muis aankomen waardoor de vorige pagina wordt geladen. (En 'volgende' hielp ook niet meer..) :') . Ben alweer een eindje op weg, dus verslag komt er aan (moet alleen eerst nog even werken, dus het zal wel in de middag worden.)
pi_142913857
We gaan vanaf Bergen omhoog, via Sognefjord, richting Alesund.

Ben benieuwd naar je reisverslag :)
pi_142962179
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 22:08 schreef Jss89 het volgende:
Toch maar een dag extra genomen voor de omgeving sognefjord. Twijfelen nog welke weg we omhoog meenemen, via de E16 (meest westelijk en volgens Google Maps het snelst) of toch wat oostelijker via weg 13 of de E16 (dat gedeelte is een National Tourist Route). Iemand een tip? Op basis daarvan wil ik proberen een camping te zoeken.
Van Bergen naar Alesund bedoel je? Als je dat op één dag wil doen ontkom je er niet aan via de E39 te rijden. Verkijk je niet op de afstanden: houdt rekening met een gemiddelde snelheid van 50-60 km/h en meerdere lange ferry's op een dag vreten ook tijd. Met een extra overnachting zou je er voor kunnen kiezen om bijvoorbeeld via Geiranger en Trollstigen te rijden.
  vrijdag 1 augustus 2014 @ 21:16:55 #165
393148 superkimmi
Hakuna Matata
pi_142969917
de extra bewaking en sluiting van sommige attracties is weer opgeheven. De acute terreurdreiging is van de baan :)
pi_143035351
Sorry, verslag komt er nog aan hoor! Ik was even vergeten dat ik nog naar een festival ging dit weekend, dus even druk druk druk :@
  zondag 3 augustus 2014 @ 23:54:15 #167
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_143036907
Ik heb vorige week in Oslo bijna geen politie gezien. Alleen ergens op een pier een politieauto'tje maar die waren drukker met koffie drinken dan serieus iets uitstralen. Al met al heerlijk relaxed.
Op 8 september 2013 schreef Yreal het volgende: Boterbartje is een kwaliteitsuser
Op 2 april 2015 17:54 schreef Joosie200 het volgende: The Boterbartje experience™, dat is 100% kwaliteit voor een kleine prijs.
  Moderator maandag 4 augustus 2014 @ 08:51:04 #168
45833 crew  Fogel
pi_143043137
De dreiging is inmiddels al bijna een week over en de paraatheid is weer zoals normaal.
pi_143047295
Goedemorgen beste Noorwegen gangers,

Binnenkort vetrekken we ook richting Noorwegen voor een rondreis met de auto en tent van 16 dagen. We beginnen in Stavanger en gaan dan tot Allesund en dan weer door het midden van het land terug naar het zuiden. Iemand nog tips of mooie plekken om te wildkamperen? We hebben grote backpacks mee dus kunnen er best een stukje voor lopen.

Ik vroeg me zonet toevallig nog af hoe het zit met de ferry's in Noorwegen, moet je hiervoor gewoon van te voren betalen of pas aan boord? En kan dit alleen contant of ook met creditcard?
pi_143047843
Je betaalt aan boord en Nederlandse pinpassen en creditcards worden meestal gewoon geaccepteerd.
pi_143053309
Zo, pff, eindelijk het verslag! *O*

We zijn zo'n drie weken weggeweest, met de reis meegerekend. En echt, ik heb genoten! Het was zo fantastisch sprookjesachtig mooi! O+ Je hebt er alles bij elkaar; groene bergen, bergen met eeuwige sneeuw, gletsjers, talloze watervallen, woeste rivieren, grote rotsblokken, prachtige bloemen, lieve huisjes, nieuwsgierige schapen en geiten, luierende koeien en het schijnt ook rendieren, reeën en elanden. (Helaas hebben wij deze drie laatst genoemden niet gezien. Wel de verkeersborden ;) )

We hebben ook enorm geboft met het weer; van de 3 weken hebben we in totaal zo'n 4-5 dagen met wat bewolking gehad, waarbij er soms een bui(tje) viel. De rest van de dagen hebben we eerder zitten puffen van de warmte (nouja, ik dan, ik 'blend' goed met de Noorse bevolking zullen we maar zeggen...) want het was zo'n 25-30 en 30-35 graden! :o

Ik gooi alles even in een spoiler omdat wel een erg lang verhaal is geworden en de foto's natuurlijk ook MB's vreten van mobiele gebruikers. Foto's heb ik nog niet nabewerkt, ik moet nog het een en ander uitzoeken.

SPOILER
Zo...nou...even een kleine greep. We hebben zo allejezusveel gezien, dus als je het echt wil ervaren; ga er gewoon zelf lekker heen ;) .

*O* THE END
pi_143053385
Wat is dat nou..... de foto's zijn wat vaag. Als je er op klikt krijgen ze ook even hun (speciaal door mij verkleinde) formaat en worden ze wat scherper.... -O-
  Moderator maandag 4 augustus 2014 @ 17:55:28 #173
45833 crew  Fogel
pi_143058829
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 15:16 schreef Candaasje het volgende:
Zo, pff, eindelijk het verslag! *O*

We zijn zo'n drie weken weggeweest, met de reis meegerekend. En echt, ik heb genoten! Het was zo fantastisch sprookjesachtig mooi! O+ Je hebt er alles bij elkaar; groene bergen, bergen met eeuwige sneeuw, gletsjers, talloze watervallen, woeste rivieren, grote rotsblokken, prachtige bloemen, lieve huisjes, nieuwsgierige schapen en geiten, luierende koeien en het schijnt ook rendieren, reeën en elanden. (Helaas hebben wij deze drie laatst genoemden niet gezien. Wel de verkeersborden ;) )

We hebben ook enorm geboft met het weer; van de 3 weken hebben we in totaal zo'n 4-5 dagen met wat bewolking gehad, waarbij er soms een bui(tje) viel. De rest van de dagen hebben we eerder zitten puffen van de warmte (nouja, ik dan, ik 'blend' goed met de Noorse bevolking zullen we maar zeggen...) want het was zo'n 25-30 en 30-35 graden! :o

Ik gooi alles even in een spoiler omdat wel een erg lang verhaal is geworden en de foto's natuurlijk ook MB's vreten van mobiele gebruikers. Foto's heb ik nog niet nabewerkt, ik moet nog het een en ander uitzoeken.

SPOILER
Zo...nou...even een kleine greep. We hebben zo allejezusveel gezien, dus als je het echt wil ervaren; ga er gewoon zelf lekker heen ;) .

*O* THE END
^O^ Een reisverslag van het caliber "dit hoort in de OP te staan"!

[ Bericht 0% gewijzigd door Fogel op 04-08-2014 18:45:33 ]
pi_143060096
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 17:55 schreef Fogel het volgende:

[..]

^O^ Een reisversag van het caliber "dit hoort in de OP te staan"!
Vind ik ook, heb een linkje toegevoegd.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_143060142
Wat tof, dank! :D
  maandag 4 augustus 2014 @ 19:32:42 #176
393148 superkimmi
Hakuna Matata
pi_143061828
wat een gaaf verslag! Wij gaan over 3 weken en gaan ook met de Kiel-Oslo boot :)
pi_143069096
Veel plezier! Maar dat komt vast goed!

(Er staan wel bijzondere spelfouten in het verslag zie ik :D 'viel mijn kind toch nog even op de grond' bijvoorbeeld. Haha)
  maandag 4 augustus 2014 @ 23:02:38 #178
393148 superkimmi
Hakuna Matata
pi_143070773
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 22:27 schreef Candaasje het volgende:
Veel plezier! Maar dat komt vast goed!

(Er staan wel bijzondere spelfouten in het verslag zie ik :D 'viel mijn kind toch nog even op de grond' bijvoorbeeld. Haha)
ja dat denk ik ook!

Ja die vh kind had ik inderdaad gezien en moest wel ff twee keer lezen hahah
pi_143071725
Heb het al eens eerder gepost geloof ik, maar dit is ook zo'n mooi reisverslag: http://www.motor-forum.nl(...)n-reisverslag-1.html
_O_

Helaas heeft hij het reisverslag nooit afgemaakt.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 09:51:16 #180
393148 superkimmi
Hakuna Matata
pi_143582426
vraagje: Ik weet dat Noorwegen een duur land is maar hoe zit het met 'gewone' levensmiddelen. Denk Pasta, groente en vlees?
  Moderator dinsdag 19 augustus 2014 @ 09:55:57 #181
45833 crew  Fogel
pi_143582500
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 09:51 schreef superkimmi het volgende:
vraagje: Ik weet dat Noorwegen een duur land is maar hoe zit het met 'gewone' levensmiddelen. Denk Pasta, groente en vlees?
Ik heb geen idee wat het in Nederland kost, maar pak met 500g spaghetti kost ergens tussen de 10 en 20 NOK, een kilo wortels rond de 20 meestal, een bloemkool ook. Vlees: gehakt is ca 50NOK voor 400 gram, maar vaak in de aanbieding voor rond de 30, varkenshaas is 120 per kilo, ossehaas 400 per kilo, kip 100-200 per kilo, afhankelijk van welke delen en leverancier.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 10:41:32 #182
393148 superkimmi
Hakuna Matata
pi_143583294
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 09:55 schreef Fogel het volgende:

[..]

Ik heb geen idee wat het in Nederland kost, maar pak met 500g spaghetti kost ergens tussen de 10 en 20 NOK, een kilo wortels rond de 20 meestal, een bloemkool ook. Vlees: gehakt is ca 50NOK voor 400 gram, maar vaak in de aanbieding voor rond de 30, varkenshaas is 120 per kilo, ossehaas 400 per kilo, kip 100-200 per kilo, afhankelijk van welke delen en leverancier.
Thanks!! Vlees is dus vooral duur in vergelijking met hier. Maar daar een boel van meenemen is ook lastig. Houden we rekening mee ;)
  Moderator dinsdag 19 augustus 2014 @ 10:55:58 #183
45833 crew  Fogel
pi_143583623
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 10:41 schreef superkimmi het volgende:

[..]

Thanks!! Vlees is dus vooral duur in vergelijking met hier. Maar daar een boel van meenemen is ook lastig. Houden we rekening mee ;)
Dit is trouwens gebaseerd op de prijzen die je bij een COOP Extra, Rema 1000 of Kiwi ziet. Als je naar Meny, ICA of Spar oid gaat ben je zo tientallen kronen meer kwijt.

Als je je vakantie wil besteden aan saaie dingen, ga dan op datumjacht bij de Kiwi, als je een product vind dat vandaag of morgen (brood en zuivel uitgezonderd) zijn THT datum heeft krijg je het gratis mee, en als het over datum is krijg je het bedrag van het product. Of iets in die geest. Er zijn mensen die het als "beroep" hebben.
De meeste supermarkten hebben ook wel een hoek in de koeling waar ze "dicht bij THT datum" producten neerleggen tegen 50% korting ofzo. Maarja, dan moet je maar net zin hebben in wat daar ligt :P

Maargoed, als je op vakantie gaat naar Noorwegen weet je dat het duur gaat worden. Ik zou zelf mijn vakantie liever aan vakantie spenderen dan proberen om goede aanbiedingen te vinden.

Oh, en alcohol is duur, maar dat wist je vast al. Sinds juli mag je trouwens wel iets meer meenemen per persoon dan voorheen. 1 liter sterke drank, 1,5 liter wijn en 2 liter bier. En als je geen tabak meeneemt mag je 1,5 liter wijn of bier extra meenemen.
En je mag qua sterkte 1:1 "ruilen". Dus ipv 1 liter sterke drank mag je ook 1 liter wijn of bier doen. Of totaal 6 liter bier als je niks anders inclusief tabak bij je hebt.
pi_143584573
Het loont sowieso wel de moeite (als je de ruimte hebt) om wat levensmiddelen mee te nemen. We zijn toch best wat prijzige supermarkten tegengekomen (Ook Rema/Rimi/Coop en een Joker), en soms was verder rijden dan ook niet rendabel. Want benzine of diesel is ook een stukkie duurder...

Ondanks dat we echt niet gek hebben gedaan - we eten bijvoorbeeld geen vlees - waren we toch al snel 20 euro per dag kwijt. En dan hadden we echt geen volle tas. (Ok, we hebben niet heel erg op aanbiedingen gelet. Enkel als het uitkwam. Om de reden die Fogel al noemde ;) Maar we koken als we kamperen op 2 gaspitjes dus heel uitgebreid dineren doen we niet. En qua drinken heb ik voornamelijk geleefd op limonade, appelsap, thee en water. Heel af en toe een glaasje cola, maar we zijn niet zo van de frisdranken verder. )

Oh, en zaken zoals chocolade of chips.... neem het mee als het even kan! Een zakje chips kostte bij de meeste supermarkten al snel een euro 3 - 3,50 ! En het is soms toch best even lekker, ook al eet je dat niet elke dag.

Wat ook handig is; kant en klaar zakjes voor sausjes en/of bijvoorbeeld 'Knorr wereldgerechten'. (Ja, ik weet het, het is vloeken in de kerk, maar ik vond het af en toe toch verdomd handig. :@ )

Dus... eh, kortom: prop die auto vol. Wij zaten al te geinen dat we de volgende keer naar Noorwegen een dakkoffer op de auto gooien en die volstouwen met eten :P .
  Moderator dinsdag 19 augustus 2014 @ 12:21:17 #185
45833 crew  Fogel
pi_143586192
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 11:32 schreef Candaasje het volgende:
Ondanks dat we echt niet gek hebben gedaan - we eten bijvoorbeeld geen vlees - waren we toch al snel 20 euro per dag kwijt. En dan hadden we echt geen volle tas.
Als ik mijn kar vol smijt en moet bepalen hoeveel tassen ik nodig heb, deel ik de som meestal door 200. Dus bij ca 1000kr aan boodschappen (een volle kar zit meestal tegen de 2000 aan overigens) heb ik over het algemeen genoeg aan 5 tassen. Maar dat is dan een mix van alles wat je nodig hebt, duur en goedkoop. Een verpakking met 16 ofzo afbakbroodjes zit zo een tas mee vol, maar kost maar zo'n 50 kroon terwijl vlees weinig plek in beslag neemt maar wel duurder is.
Dus als je een richtlijn nodig hebt.... :P
pi_143586301
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:21 schreef Fogel het volgende:

[..]

Als ik mijn kar vol smijt en moet bepalen hoeveel tassen ik nodig heb, deel ik de som meestal door 200. Dus bij ca 1000kr aan boodschappen (een volle kar zit meestal tegen de 2000 aan overigens) heb ik over het algemeen genoeg aan 5 tassen. Maar dat is dan een mix van alles wat je nodig hebt, duur en goedkoop. Een verpakking met 16 ofzo afbakbroodjes zit zo een tas mee vol, maar kost maar zo'n 50 kroon terwijl vlees weinig plek in beslag neemt maar wel duurder is.
Dus als je een richtlijn nodig hebt.... :P
... hebbie wel een punt ja :P .
Ok, laat ik het zo zeggen; na mijn 3 weken in Noorwegen zat ik een stuk strakker in mijn vel. *)
(En dat kwam dus niet alleen door meer lichaamsbeweging, hoewel dat ongetwijfeld ook geholpen heeft..... dus eigenlijk zegt dat ook nog niks...)

Met andere woorden: superkimmi, heb je al een dakkoffer aangeschaft? :D
  Moderator dinsdag 19 augustus 2014 @ 12:31:07 #187
45833 crew  Fogel
pi_143586562
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:23 schreef Candaasje het volgende:

[..]

... hebbie wel een punt ja :P .
Ok, laat ik het zo zeggen; na mijn 3 weken in Noorwegen zat ik een stuk strakker in mijn vel. *)
(En dat kwam dus niet alleen door meer lichaamsbeweging, hoewel dat ongetwijfeld ook geholpen heeft..... dus eigenlijk zegt dat ook nog niks...)

Met andere woorden: superkimmi, heb je al een dakkoffer aangeschaft? :D
Had je langer moeten blijven, ik ben na zo'n 14 jaar in het land alleen maar dikker geworden :+
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 15:29:49 #188
393148 superkimmi
Hakuna Matata
pi_143593176
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 10:55 schreef Fogel het volgende:

[..]

Dit is trouwens gebaseerd op de prijzen die je bij een COOP Extra, Rema 1000 of Kiwi ziet. Als je naar Meny, ICA of Spar oid gaat ben je zo tientallen kronen meer kwijt.

Als je je vakantie wil besteden aan saaie dingen, ga dan op datumjacht bij de Kiwi, als je een product vind dat vandaag of morgen (brood en zuivel uitgezonderd) zijn THT datum heeft krijg je het gratis mee, en als het over datum is krijg je het bedrag van het product. Of iets in die geest. Er zijn mensen die het als "beroep" hebben.
De meeste supermarkten hebben ook wel een hoek in de koeling waar ze "dicht bij THT datum" producten neerleggen tegen 50% korting ofzo. Maarja, dan moet je maar net zin hebben in wat daar ligt :P

Maargoed, als je op vakantie gaat naar Noorwegen weet je dat het duur gaat worden. Ik zou zelf mijn vakantie liever aan vakantie spenderen dan proberen om goede aanbiedingen te vinden.

Oh, en alcohol is duur, maar dat wist je vast al. Sinds juli mag je trouwens wel iets meer meenemen per persoon dan voorheen. 1 liter sterke drank, 1,5 liter wijn en 2 liter bier. En als je geen tabak meeneemt mag je 1,5 liter wijn of bier extra meenemen.
En je mag qua sterkte 1:1 "ruilen". Dus ipv 1 liter sterke drank mag je ook 1 liter wijn of bier doen. Of totaal 6 liter bier als je niks anders inclusief tabak bij je hebt.
Thanks voor de tips. Wij gaan inderdaad vooral voor de vakantie en het mag ook best wat extra's kosten (als je naar Noorwegen gaat begroot je dat mee) maar nu ik wat van de prijzen weet kan ik mijn selecties qua wat ik meeneem inderdaad hierop baseren. Alcohol sla ik deze vakantie gewoon over ;)

En @ Candaasje: Het wordt inderdaad veel meenemen! Gelukkig zijn we met zn tweeen, dus de achterbank is beschikbaar voor bagage. En ik denk dat wij deze vakantie gaan bezuinigen op vlees. Wij eten ongeveer 2x per week vegetarisch en daar kunnen die paar weekjes makkelijk 2 dagen bij :)

Vakantiekriebels beginnen met al dat geregel wel echt te komen nu! :D
  Moderator woensdag 20 augustus 2014 @ 23:16:29 #189
45833 crew  Fogel
pi_143650019
Goed, even een voorbeeld. De bon van de boodschappen van vandaag. Zit weinig speciaals bij (behalve 12 blikken bier a 222kr) op zich.
pi_143652807
Die bierprijs :'(
pi_143656989
gelukkig is fruit zo te zien nog wel betaalbaar, want dat is wat lastiger meenemen. We hebben inmiddels drinken gekocht en een boel dingen voor avondeten. De rest valt dan nog wel mee in Noorwegen zelf
  maandag 25 augustus 2014 @ 07:59:29 #192
393148 superkimmi
Hakuna Matata
pi_143804885
inpakdag! *O*
  Moderator vrijdag 29 augustus 2014 @ 11:01:51 #193
45833 crew  Fogel
pi_143945762
* Fogel heeft geen nieuws gezien dat er een Nederlander met een afgeladen auto vol levensmiddelen aan de grens gesptopt is, en neemt daardoor aan dat alles goed is gekomen.
pi_144178765
Haha we werden wel aan de grens gestopt maar mochten na een kort gesprekje door :P. We zitten nu in vakantiehuisje drie in vradal. Tot nu toe al echt heel veel gezien en gedaan. Schitterend! Zal na de vakantie uitgebreid verslag doen.
pi_144413481
inmiddels thuis! Fantastische reis gehad. Als jullie het leuk vinden wil ik binnenkort wel een verslagje plaatsen
  Moderator donderdag 11 september 2014 @ 09:44:19 #196
45833 crew  Fogel
pi_144413519
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2014 09:41 schreef superkimmi het volgende:
inmiddels thuis! Fantastische reis gehad. Als jullie het leuk vinden wil ik binnenkort wel een verslagje plaatsen
Tof, doen!
pi_144432368
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2014 09:41 schreef superkimmi het volgende:
Doen! Ik wil volgend jaar die kant op.
  donderdag 11 september 2014 @ 20:31:49 #198
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_144433216
Iemand hier ervaring met de facturering van tol (Autopass) achteraf?

Ik ben van 19-8 t/m 27-8 in Noorwegen geweest (Kristiansand - Valle - Byrkjelo - Alesund - Bergen - Stavanger - Kristiansand), en vraag me af wanneer ik een rekening voor de tol kan verwachten, ivm verrekenen kosten met reisgenoten.
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  Moderator donderdag 11 september 2014 @ 20:52:23 #199
45833 crew  Fogel
pi_144434281
Daar kan 6 maanden overheen gaan. En soms komt er helemaal geen rekening.
pi_144442386
ik zal er morgen eens voor gaan zitten, voor een foto verslag :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')