In de UK http://www.crowdcube.com/quote:Op zaterdag 27 juli 2013 14:44 schreef Syntix het volgende:
Waarom heeft iedereen het hier alleen maar over GvE? Die andere kant van crowdfunding is zoveel interessanter qua opbrengsten (met uiteraard meer risico's) dan al die risk-averse investeringen in GvE projectjes van 6-10 procent. Je kunt er zoveel meer uithalen.
Zijn er hier ook mensen die investeren in technologie start-ups in Amerika? Waarom Amerika vraag je. De kans op een IPO (initial public offering = beursgang) is daar veel groter + de kans op investeringen van andere (grotere) partijen. Lijkt mij wel interessant om tegen een reward (bijv. de technologie/uitvinding) of beter nog als klein aandeelhouder een snelgroeiende start-up te financieren.
Users die hier platforms weten voor zoiets in Amerika waar je als NLer ook kan investeren (max 1000 dollar of zo om even mee te beginnen)? Ik weet van symbid, heb de eigenaar wel eens persoonlijk ontmoet, maar Amerika is qua opbrengsten een stuk interessanter (al is NL of UK ook wel een optie).
Zo'n inkomen of dat vermogen verwacht ik niet binnen de komende jaren. Startupvalley idd bekeken, maar gaat dus pas net van start. Secondmarket is een goede optie (en volgens mijn informatie ook worldwide), maar heeft een minimum kapitaal eis van $1000 en dat is mij iets te als startende investeerder.quote:Op zondag 28 juli 2013 22:04 schreef Kirov het volgende:
[..]
Als je een inkomen van boven de 200k per jaar hebt of een vermogen van meer dan 1 miljoen dollar kan/mag het wel.
Edit: Als het goed is gaan deze eisen binnenkort eraf: http://en.wikipedia.org/wiki/Jumpstart_Our_Business_Startups_Act
Deze jongens gaan van start zodra dit allemaal rond is.
Het is niet mogelijk om als Nederlander daar te investeren (iig nu nog niet, ze zijn bezig met andere landen maar dit kan nog wel maanden duren en dan is het nog de vraag of Nederland ook daar bij zit), maar was anders een goede optie geweest.quote:
Looptijd is maar 24 maanden.quote:Op zondag 28 juli 2013 15:28 schreef Blik het volgende:
[..]
dat is dan een flinke investering geweest, als je 36,52 als eerste betaling hebt
Dat gaat er vermoedelijk in Q4 dit jaar af.quote:Op maandag 29 juli 2013 00:14 schreef Syntix het volgende:
[..]
Zo'n inkomen of dat vermogen verwacht ik niet binnen de komende jaren. Startupvalley idd bekeken, maar gaat dus pas net van start. Secondmarket is een goede optie (en volgens mijn informatie ook worldwide), maar heeft een minimum kapitaal eis van $1000 en dat is mij iets te als startende investeerder.
Doe ik ook, maar hoe kom je erbij dat je met een deposito van 3,5% je net zoveel hebt?quote:Op maandag 29 juli 2013 20:38 schreef Isee het volgende:
Ik snap niet zo goed dat mensen hier hun geld in investeren.
Je stopt feitelijk blindelings geld in start-ups en andere soorten leningen zonder ook maar enig idee te hebben met wie je van doen hebt. Iedereen kan een gelikt praatje op die site zetten en de boel stukken mooier maken dan dat de werkelijkheid is. Ik zou toch op zijn minst de persoon en het bedrijf willen kennen voordat ik er in investeer (en het liefst nog de mogelijkheid hebben om wat kritische vragen af te vuren).
Daarnaast vind ik de uitgekeerde rente echt zeer matig gezien het behoorlijk flinke risico dat je loopt met het investeren in start-ups en particulieren.
Op de beurs zijn zelfs met defensief beleggen flink hogere rendementen te behalen en is het risico lager als je de beleggingen slim kiest. En met een deposito van 3,5% haal je net zo veel binnen als bij de meeste projecten op die site, en dat voor zowat 0,0 risico.
Als ik het rekenvoorbeeld zie op de site levert een investering van 1000 euro tegen 8% rente met een looptijd van 48 maanden je 156 euro winst op. Dat is nagenoeg hetzelfde als een jaarlijkse rente van 3,5%.quote:Op maandag 29 juli 2013 20:46 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Doe ik ook, maar hoe kom je erbij dat je met een deposito van 3,5% je net zoveel hebt?
Daar heb je gelijk aan. Maar vanwege dat je elke maand een beetje geld terug krijgt kun je dat herinvesteren. Dat doende tegen dezelfde voorwaarden alleen tegen kortere looptijd, zodat je na 4 jaar al je geld weer terug hebt. Kun je je rendement verhogen naar 5.1%.quote:Op maandag 29 juli 2013 21:35 schreef Isee het volgende:
[..]
Als ik het rekenvoorbeeld zie op de site levert een investering van 1000 euro tegen 8% rente met een looptijd van 48 maanden je 156 euro winst op. Dat is nagenoeg hetzelfde als een jaarlijkse rente van 3,5%.
Of ik lees dat voorbeeld even heel krom.
Dit komt om de zoveel posts weer terug maar die manier van berekenen klopt niet. Je hebt verder wel een punt hoor maar dit is voor de meeste ook een aanvulling op spaargeld en aandelen/obligaties.quote:Op maandag 29 juli 2013 21:35 schreef Isee het volgende:
[..]
Als ik het rekenvoorbeeld zie op de site levert een investering van 1000 euro tegen 8% rente met een looptijd van 48 maanden je 156 euro winst op. Dat is nagenoeg hetzelfde als een jaarlijkse rente van 3,5%.
Okay dan klopt het voorbeeld op de site niet (ze stellen vrij simpel dat je voor 48 maanden 24 euro per maand terugkrijgt als je 1000 euro inlegt tegen 8% rente).quote:Op maandag 29 juli 2013 22:09 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Dit komt om de zoveel posts weer terug maar die manier van berekenen klopt niet. Je hebt verder wel een punt hoor maar dit is voor de meeste ook een aanvulling op spaargeld en aandelen/obligaties.
Het rendement is niet relatief laag! (Ik heb nu gemiddeld over al m'n projecten iets van 8,3%)quote:Op maandag 29 juli 2013 23:16 schreef Isee het volgende:
[..]
Okay dan klopt het voorbeeld op de site niet (ze stellen vrij simpel dat je voor 48 maanden 24 euro per maand terugkrijgt als je 1000 euro inlegt tegen 8% rente).
Maar goed zoals je zelf al zegt het punt blijft, waarom zoveel risico nemen in een compleet onbekend (niet na te trekken) bedrijf/particulier voor relatief zo weinig rendement. Zeker nu in een periode van crisis waarin de kans op faillisementen deste groter is.
Nou ben ik geen financiele wizard ofzo. Maar als je verder niks doet dan heb jij volgend jaar wel 8.3% rendement over minder geld dan dan dit jaar. Dan heb je toch wel minder opbrengst lijkt mij.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 08:33 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Het rendement is niet relatief laag! (Ik heb nu gemiddeld over al m'n projecten iets van 8,3%)
Mij spreekt het idee opzich erg aan en ik heb er een klein gedeelte inzitten. Daarnaast heb ik nog wat op een spaarrekening en heb nog wat aandelen en obligaties. Dus in alles heb ik wat geld zitten.
Maar een risico is zeker aanwezig.
.
Er bestaat ook nog zoiets aan maatschappelijke betrokkenheid.quote:Op maandag 29 juli 2013 23:16 schreef Isee het volgende:
Maar goed zoals je zelf al zegt het punt blijft, waarom zoveel risico nemen in een compleet onbekend (niet na te trekken) bedrijf/particulier voor relatief zo weinig rendement. Zeker nu in een periode van crisis waarin de kans op faillisementen deste groter is.
Die 8,3% krijg ik idd over een steeds kleiner bedrag, doordat ze ook meteen beginnen met aflossen (vind ik ook een voordeel trouwens) En als je idd met dat geld wat vrijkomt niets doen dan kom je lager uit maar zo mag je dat niet berekenen.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 09:31 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Nou ben ik geen financiele wizard ofzo. Maar als je verder niks doet dan heb jij volgend jaar wel 8.3% rendement over minder geld dan dan dit jaar. Dan heb je toch wel minder opbrengst lijkt mij.
Wat Isee dan doet heb ik zelf in een excelletje staan en mijn opbrengsten worden daarin vergeleken met een rente op rente spaarrekening. Dan kom ik op het moment krap aan tot 3.6% zou ik verder niks doen. Of is dat een administratieve fout die ik nou maak.
OK bepaalde adminstratie regels dus. Dan maar gewoon wat Tha_Duck zegt over 5 jaar maar weer eens kijken wat beter was. Heb er met een collega een fles wijn op staan, maar dat maakt mij niet uit. Is toch ook voor de leuk en wat jij zegt als iets voor erbij naast je deposito's en aandelen etc. Voor mij net zo en het risico kan ik dragen dus zie daar niet het probleem in.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 10:44 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Die 8,3% krijg ik idd over een steeds kleiner bedrag, doordat ze ook meteen beginnen met aflossen (vind ik ook een voordeel trouwens) En als je idd met dat geld wat vrijkomt niets doen dan kom je lager uit maar zo mag je dat niet berekenen.
Dus je krijgt gewoon aanzienlijk meer rente dan op je spaarrekening met idd een stuk hoger risico.
Nee bedoel niet dat er regels voor zijn maar als je het op die manier berekend is het niet helemaal eerlijkquote:Op dinsdag 30 juli 2013 11:11 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
OK bepaalde adminstratie regels dus. Dan maar gewoon wat Tha_Duck zegt over 5 jaar maar weer eens kijken wat beter was. Heb er met een collega een fles wijn op staan, maar dat maakt mij niet uit. Is toch ook voor de leuk en wat jij zegt als iets voor erbij naast je deposito's en aandelen etc. Voor mij net zo en het risico kan ik dragen dus zie daar niet het probleem in.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ah op die manier, andere soort van vergelijking dan klopt dat precies ja. Is toch wel zo als je herinvesteert dat je rendement dan stukken hoger uitkomt dan welk deposito dan ook.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 13:21 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Nee bedoel niet dat er regels voor zijn maar als je het op die manier berekend is het niet helemaal eerlijk
Dan moet je eigenlijk ook je spaarrekening zo berekenen dat je er elke maand wat afhaalt want dan zal daar je bedrag ook elke keer kleiner worden.
Maar jij had toch wel wat geld in een project zitten bij GVE?
Wat wil je precies bijhouden?quote:Op dinsdag 30 juli 2013 14:30 schreef Tha_Duck het volgende:
Ik ben nog wel op zoek naar een fatsoenlijke Excel sheet om e.e.a. bij te houden. Maar ben te lui om er zelf een te makenWie deelt zijn mooie sheet met mij?
Ik gebruik deze: https://www.wetransfer.co(...)0130730150259/25bdbfquote:Op dinsdag 30 juli 2013 14:30 schreef Tha_Duck het volgende:
Ik ben nog wel op zoek naar een fatsoenlijke Excel sheet om e.e.a. bij te houden. Maar ben te lui om er zelf een te makenWie deelt zijn mooie sheet met mij?
Nou het is ook wel makkelijk lijkt mij om zo te zien zonder internet wat je allemaal binnen hebt gekregen etc enzo. En dan niet alleen de totalen maar ook per project. Ik heb er zelf een excel voor gemaakt alleen werkt die nog niet helemaal super. 1 verkeerde delete en alles loopt meteen vast.quote:
Maar dat kun je toch al allemaal perfect zien op de site zelf?quote:Op dinsdag 30 juli 2013 22:40 schreef Blik het volgende:
Ik hou bij van welke projecten ik de betalingen heb binnengehad per maand. Dus eerste kolommen een aantal project details zoals looptijd, rente, etc. Vervolgens eigenlijk per maand een kolom met verwachte inkomsten per project, welke ik groen maak als het binnen is. Als het wat langer loopt ben ik van plan het samen te trekken tot inkomsten per jaar.
Ik hou het liever zelf bij zodat ik één klap een overzicht heb voor ieder project en ook totaalquote:Op dinsdag 30 juli 2013 22:59 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Maar dat kun je toch al allemaal perfect zien op de site zelf?
Jawel maar er is niet heel veel meer hier in NL. Je hebt Symbid maar die projecten lopen niet echt. Gamebitious is ook interessant maar die zijn al 4 maanden bezig met een relaunch.quote:Op woensdag 31 juli 2013 00:04 schreef Syntix het volgende:
Echt niemand hier die iets meer wil dan die leningen?
Inderdaad. Ik heb ook al rondgekeken maar het is best een vage markt. Hier in Nederland heb je weinig en buitenlandse clubs zijn of een beetje schimmig, of ze laten geen Nederlanders toe. In de USA heb je veel meer van dit soort tenten, zoals de lending club, maar daar moet je uiteraard Amerikaan voor zijn. Ik houd het voorlopig ook bij geldvoorelkaar.quote:Op woensdag 31 juli 2013 07:25 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Jawel maar er is niet heel veel meer hier in NL. Je hebt Symbid maar die projecten lopen niet echt. Gamebitious is ook interessant maar die zijn al 4 maanden bezig met een relaunch.
quote:Op woensdag 31 juli 2013 07:25 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Jawel maar er is niet heel veel meer hier in NL. Je hebt Symbid maar die projecten lopen niet echt. Gamebitious is ook interessant maar die zijn al 4 maanden bezig met een relaunch.
Symbid loopt inderdaad nog niet echt lekker en andere opties zijn er bijna niet. In de UK en Amerika wel, maar ze laten geen andere nationaliteiten toe (raar eigenlijk dat er nog geen wereldwijd recht hiervoor is).quote:Op woensdag 31 juli 2013 10:55 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik heb ook al rondgekeken maar het is best een vage markt. Hier in Nederland heb je weinig en buitenlandse clubs zijn of een beetje schimmig, of ze laten geen Nederlanders toe. In de USA heb je veel meer van dit soort tenten, zoals de lending club, maar daar moet je uiteraard Amerikaan voor zijn. Ik houd het voorlopig ook bij geldvoorelkaar.
Maar Kickstarter verdien je niets aan toch.quote:Op woensdag 31 juli 2013 11:03 schreef Syntix het volgende:
[..]
[..]
Symbid loopt inderdaad nog niet echt lekker en andere opties zijn er bijna niet. In de UK en Amerika wel, maar ze laten geen andere nationaliteiten toe (raar eigenlijk dat er nog geen wereldwijd recht hiervoor is).
Dan maar even afwachten. Bij Kickstarter zijn ook wat leuke projecten, maar ik heb er het geld niet voor of ze zijn nutteloos.
Kickstarter verdien je idd niks aan, maar er staan wel erg leuke/innovatieve projecten bij waar ik best in zout investeren als ik het geld zou hebben en het nodig zou hebben.quote:Op woensdag 31 juli 2013 13:03 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Maar Kickstarter verdien je niets aan toch.
Gamebitious is ook gericht op investeren in games en daar deel je wel mee in de winst (de eventuele winst of het verlies hangt af van het succes van de game). Als die site weer up is wil ik daar ook wel iets mee gaan doen.
Als je niks doet verdien je natuurlijk ook niksquote:Op woensdag 31 juli 2013 13:34 schreef Syntix het volgende:
[..]
Kickstarter verdien je idd niks aan, maar er staan wel erg leuke/innovatieve projecten bij waar ik best in zout investeren als ik het geld zou hebben en het nodig zou hebben.
Ik investeer liever niet in games en sowieso liever niet in NL projecten/bedrijven. Liever Amerika of anders UK, wegens de redenen die ik al eerder heb gegeven.
EDIT: Toch gelezen, het gaat over een startup die geld via crowdsourcing binnenhaalde en later failliet ging. Dat kan uiteraard altijd gebeuren, ongeacht waar het geld voor een startup vandaan komt. Daarom moet je niet al je geld in 1 project stoppen.quote:Op donderdag 1 augustus 2013 09:13 schreef groggy het volgende:
Crowdfunding staat nog in de kinderschoenen, nu komen ook de eerste onsuccesvolle projecten aan de horizon.
hier is er weer een Alarm bells for crowdfunding as bubble pops for soap start-up
In mijn ogen maakt crowdfunding een substantieel deel uit van de toekomst, maar over de gehele breedte gezien moet er nog wel een professionalisering slag geslagen worden.
Kickstarter is volgens mij gewoon een gift, het geld krijg je volgens mij niet terug en rendement krijg je sowieso niet. Als je niks doet heb je in ieder geval nog spaarrentequote:Op woensdag 31 juli 2013 16:16 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Als je niks doet verdien je natuurlijk ook niksIk ben ook wel geinteresseert in de internationale startup markt, maar bij gebrek aan mogelijkheden is geldvoorelkaar het beste alternatief.
Ik zeg toch ook niks over kickstarter?quote:Op donderdag 1 augustus 2013 10:15 schreef Blik het volgende:
[..]
Kickstarter is volgens mij gewoon een gift, het geld krijg je volgens mij niet terug en rendement krijg je sowieso niet. Als je niks doet heb je in ieder geval nog spaarrente
Anders copy past je het even, een bron achter een betaalmuurquote:Op donderdag 1 augustus 2013 09:13 schreef groggy het volgende:
Crowdfunding staat nog in de kinderschoenen, nu komen ook de eerste onsuccesvolle projecten aan de horizon.
hier is er weer een Alarm bells for crowdfunding as bubble pops for soap start-up
In mijn ogen maakt crowdfunding een substantieel deel uit van de toekomst, maar over de gehele breedte gezien moet er nog wel een professionalisering slag geslagen worden.
ik zie het nu sorry, ik kwam er via google en kon het toen gewoon direct lezen.... nu krijg ik ook de tekst nietquote:Op donderdag 1 augustus 2013 10:25 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Anders copy past je het even, een bron achter een betaalmuur
De strekking was anders vrij duidelijk. Bedrijf failliet, geld weg. De risico's van investeren gewoon. Feitelijk niks bijzonders aan, daarom risico spreiding.quote:Op donderdag 1 augustus 2013 11:04 schreef groggy het volgende:
[..]
ik zie het nu sorry, ik kwam er via google en kon het toen gewoon direct lezen.... nu krijg ik ook de tekst niet
Copy paste mag niet, maar via deze link kom je wel bij de tekst: https://www.google.nl/url(...)vm=bv.50165853,d.d2kquote:Op donderdag 1 augustus 2013 10:25 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Anders copy past je het even, een bron achter een betaalmuur
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |