Nou, een compleet verslag dan maar! In 2 delen zelfs, want het invoerveld kent beperkingen

Foto's zijn klikbaar voor grotere versies.
De start in Hardenberg. Dit jaar hadden we veel meer ruimte in de auto, maar dat hebben we allemaal vol weten te stoppen

Kofferbak zat vol met kampeermateriaal, gereedschap, liter of 30 aan diverse vloeistoffen en klein grut. De achterbank werd half gevuld door mijn Mobicool koelbox, en de rest was een tent, kussens, slaapzakken, luchtbedden en 5 diverse tassen. In de Fiat hadden we maar de helft bij ons, en nog snap ik niet waar we dat allemaal gelaten hebben toen

![th_CarbageRun2013-030_zpsfb40be6a.jpg]()
![th_CarbageRun2013-031_zps15af0760.jpg]()
![th_CarbageRun2013-032_zps14caf19c.jpg]()
![th_CarbageRun2013-033_zpsc2a755fb.jpg]()
![th_CarbageRun2013-034_zps88acc662.jpg]()
Mijn vader was er nog om ons uit te zwaaien, en we troffen een bevriend team dat dit jaar helaas had besloten op het laatste moment niet mee te doen. We waren lekker vroeg weg, zodat we weer langs mijn huis (aan de A37) konden om daar de laatste spullen (zoals de koelbox, die dan nog een paar uurtjes op 230V kon blijven draaien) in te laden. We hadden dit jaar de BVVVV-turbo dus we konden wel wat tijd missen, en dus ook de opdrachten doen. Mijn teamgenoot heeft alle plaatsnamen opgezocht waar we heen moesten, en zo konden we dus op weg
![th_CarbageRun2013-035_zps283860b9.jpg]()
![th_CarbageRun2013-036_zps48b7194c.jpg]()
![th_CarbageRun2013-037_zps47788455.jpg]()
![th_CarbageRun2013-038_zpsd1532b3b.jpg]()
We hadden alles, behalve de bonusopdracht. Maar de organisatie heeft het weer matig gepland op de eerste dag, want het was met het zoeken goede stopplekken voor het maken van de foto's erg tijdrovend. Ook de mededeling 'we mogen na Ulm niet over snelwegen of de B-nummers, zoek het zelf maar uit' hielp niet, net als een wegomleiding in een dorpje dat door de meeste Runners redelijk genegeerd werd zodat je nog verder vast kwam te staan

Na ruim 900 km haalden we om 22:30 wel Mengen.
Ons eerst euvel diende zich in Köln aan; hij wilde niet meer starten. Totdat we ontdekten dat hij nog in Drive stond, en daar een startblokkering op zit. Zo'n automaat blijft nog even wennen

Tweede schrikmoment was dat onze elektrische ramen wel omlaag gingen, maar toen niet meer omhoog. Motortjes werkten wel en we snapten er eerst niets van. Uiteindelijk concludeerden we dat het probleem in het luizen-plak-rommel zat dat uit de boom voor mijn huis is gekomen; we hadden de ramen wel schoongemaakt, maar dat was allemaal naar beneden gestroomd en opgedroogd, zodat de ramen nu letterlijk vast zaten geplakt. Gaandeweg is dit vanzelf opgelost
De camping in Mengen was een beetje krap zodat alles nogal vast stond ingebouwd, en je de volgende ochtend moest wachten totdat de mensen om je heen weg waren voordat je zelf kon vertrekken. Overigens pluspunten voor de organisatie dat ze het nachtelijke stiltegebod iets meer in acht namen tov vorig jaar

Het vertrek was een leuke chaos.
![th_CarbageRun2013-039_zps82dab350.jpg]()
![th_CarbageRun2013-040_zps92fbea46.jpg]()
![th_CarbageRun2013-041_zpsc10aa5d7.jpg]()
We hadden wat onenigheid over of we binnendoor of via de snelwegen van Zwitserland zouden gaan, maar toen dat eerste niet opschoot ging het vignet er alsnog op. We hebben maar één van de opdrachten gedaan; om 1 uur exact bij een stationsklok staan in een Zwitserse plaats.
![th_CarbageRun2013-042_zps2270cfaa.jpg]()
![th_CarbageRun2013-043_zps4aff10e7.jpg]()
Zwitserland is verder een mooi land om doorheen te rijden, maar we waren wel blij toen we eenmaal van de snelweg af waren en de leuke weggetjes begonnen.
![th_CarbageRun2013-044_zps5ac12057.jpg]()
![th_CarbageRun2013-045_zps381815e8.jpg]()
Ik heb gehoord dat veel teams bij de Grote Bernard gewoon de tunnel hebben gepakt. Nogal zonde, want de pas is heel erg mooi om te rijden. Ook al was het (voor ons; niet voor het eerst daar) nogal grauw en nat. Gelukkig reden wij niet cabrio

![th_CarbageRun2013-046_zps5ca6a88e.jpg]()
![th_CarbageRun2013-047_zps534cdddc.jpg]()
![th_CarbageRun2013-048_zpsa61cef28.jpg]()
![th_CarbageRun2013-049_zpsefd72b89.jpg]()
![th_CarbageRun2013-050_zpsb89bb423.jpg]()
Beide hadden we lange dagen gemaakt voor de start (mijn teamgenoot kwam regelrecht uit Valencia van een conference, ik moest al het voorbereidende werk doen) dus wij besloten op een andere camping te staan voor een nachtje goed slapen en een frisse start in de ochtend. De camping lag alleen nogal ver buiten het dorpje, en na een smal, steil weggetje van 8 km waarvan we niet meer wisten weer we in vredesnaam uitkwamen vonden we het alsnog. Prima camping, maar de eigenaar zei dat hij niet zoveel gasten kreeg want 'niemand heeft zin om dat hele stuk omhoog te rijden'. Joh

Daar ook bij het restaurant gegeten, en toen terug naar de Start-Finish om ons te melden. Daar hebben we het team RobertNL ook nog even gesproken. Net toen wij weg gingen kwam er nog zo'n BX binnen rijden...
![th_CarbageRun2013-051_zps11a739a4.jpg]()
Op weg naar de camping (dat paadje was nog spannender in het donker...) wilde mijn teamgenoot nog even een foto van het uitzicht maken, waarmee we de halve buurt wakker hebben gemaakt omdat alle honden direct aansloegen op onze aanwezigheid.
![th_CarbageRun2013-052_zpsc37981f5.jpg]()
De camping, en de dubieuze toeweg:
![th_CarbageRun2013-053_zps94bf62c5.jpg]()
![th_CarbageRun2013-054_zps0b761b2d.jpg]()
En weer verder, Italië door richting Frankrijk.
![th_CarbageRun2013-055_zpsac75b2eb.jpg]()
![th_CarbageRun2013-056_zps50c83c50.jpg]()
![th_CarbageRun2013-057_zps1ea9dd3e.jpg]()
De route volgde weer de fraaie bergwegen met de nodige uitzichtpunten. Daar troffen we de eerste Runners in hun vervangend vervoer-wagen; na 400 km was bij hun Porsche 924 de koppakking er al uit geknald. We hoorden toen ook al dat de ANWB (niet conform hun voorwaarden) bij hulpvragen lastig begon te doen...
![th_CarbageRun2013-058_zps3df16ad9.jpg]()
![th_CarbageRun2013-059_zpsdfc82797.jpg]()
![th_CarbageRun2013-061_zps6a03af66.jpg]()
![th_CarbageRun2013-060_zpscb296b2f.jpg]()
![CarbageRun2013-063_zps05ff2ee9.jpg]()
![th_CarbageRun2013-062_zps7415b2ed.jpg]()
Hoewel het onderweg vaak warm en zonnig was, viel er ook wel eens een drupje regen.
![th_CarbageRun2013-064_zps0cf409db.jpg]()
Ook vandaag konden we de opdrachten doen - foto's maken van dingen die de organisatie had uitgezocht - maar dat was meer toeval dan actief zoeken. Als er veel Runners ergens stonden, gewoon goed opletten

Zo liepen we ook Tim_Hawaii tegen het lijf, terwijl we ook nogal op zoek waren naar een tankstation. Er bleek doen nog maar 4 liter in de tank te zitten, en onze jerrycans met brandstof hadden een tuit die niet in het tankgat paste
De rit ging door naar de Mt. Ventoux, die gevuld was met campers in afwachting van de Tour de France die een halve week later langs zou komen. Nu kregen ze een Tour de Carbage, met een peloton dat zelf ook irritant terug kon toeteren

De berg zelf was een beetje lastig te vinden voor de meeste Runners, temeer iedereen volgens de routebeschrijving 'Gault' zocht en dat heette in de praktijk Sault.
Nou liep de Saab altijd al wat warm, met dubieuze fluctuaties in van de temperatuurwijzer, maar de meesten zeiden 'dat doen die oude Saabs altijd'. Bij de beklimming van de Ventoux liep hij echt tot pal tegen het rode, en dat begon ons toch wel wat zorgen te baren... Maar wat beter in de gaten houden dus!
![th_CarbageRun2013-067_zpsc6091f4e.jpg]()
![th_CarbageRun2013-070_zpsfbc331db.jpg]()
![th_CarbageRun2013-066_zps426bee09.jpg]()
Mijn teamgenoot doet zijn best om esthetische foto's van de Saab te maken, en daar maak ik dan weer een foto van
![th_CarbageRun2013-068_zpsa9c899a8.jpg]()
![th_CarbageRun2013-065_zps34022642.jpg]()
En wat kom je boven op de berg (die kennelijk sinds de organisatie er geweest was, een meter was gekrompen

) tegen?
![th_CarbageRun2013-069_zpsfe822e9f.jpg]()
Bij de aankomst in Camargue - waar de helft van de wereldpopulatie muggen ook leeft - hebben we met halve zin besloten om soort van wat te koken. Daar kwamen we erachter dat één van onze gasflessen (van mijn ouders, eigenlijk) al leeg was en dat we niet gelijktijdig pasta konden koken en de rest konden bakken. Dus dan maar wat halfrauwe pasta carbonara gemaakt
![th_CarbageRun2013-071_zps00353a51.jpg]()
![th_CarbageRun2013-072_zps606a4602.jpg]()
Daarna een rondje over de camping gedaan, nog wat lui gesproken totdat we lek genoeg waren gestoken. We werden echt constant herkend van vorig jaar - 'het team met dat kleine Fiatje'

En nog iets bekends gespot:
![th_CarbageRun2013-073_zps2521e024.jpg]()
De volgende ochtend werd mijn teamgenoot wakker op een leeg luchtbed. Gelukkig hadden we een reserve bij ons, dus konden we zonder al te veel zorgen weer op pad door het leuke Franse landschap. Daarna nog met z'n allen in de rij voor nog wat tol, en toen de binnenwegen opzoeken. Nadat het ons niet lukte om een tube Lubrix Anal Gel te vinden, vonden we het wel weer mooi geweest qua opdrachten.
![th_CarbageRun2013-074_zpse04e5ac1.jpg]()
![th_CarbageRun2013-075_zps8fca863f.jpg]()
![th_CarbageRun2013-076_zpscf355dc0.jpg]()
![th_CarbageRun2013-077_zpscc715b6a.jpg]()
![th_CarbageRun2013-078_zps5a97efff.jpg]()
Wederom was er een wegversperring, wat de nodige verwarring opleverde. Bij een iets te haastige keeractie schatte mijn teamgenoot de lengte van de auto verkeerd in, en raakt met de kont de neus van een oud Puntootje

Die had al genoeg krassen en deuken en er was nauwelijks schade, dus we hebben na een korte overweging besloten hem maar gewoon te peren

Overigens werkt mijn (vrij nieuwe) TomTom niet bijster goed; 75% van de tijd kan je gewoon geen nieuw adres invoeren, of pakt hij alleen plaatsen/locaties die nog in zijn geheugen staan

Dan moest je gaan zitten ouwehoeren met de kaartfunctie, en dan handmatig iets aanwijzen om daarheen te navigeren. Wel hadden we

Brian Blessed

als onze spreker, en Brian heeft ons uiteindelijk wel overal gekregen waar we heen wilden.
Op de B-wegen begon de Saab weer nogal warm te lopen, dus besloten we de grille te verwijderen in de hoop op iets meer koeling. We waren niet de enige; de oude Mercedes voor ons moest periodiek koelvloeistof bijvullen
![th_CarbageRun2013-079_zps3950f10c.jpg]()
Dankzij de heldere route-instructie dat je niet Foix moest blijven volgen - behalve dat je Foix moest blijven volgen tot Foix en vanaf daar dat je Foix niet moest blijven volgen. Zo reden wij iets om. Mijn teamgenoot zag iets wat hij de foto wilde zetten en reed bij het aan de kant zetten van de auto pardoes met het rechter voorwiel de erg slecht zichtbare sloot in

Gelukkig was er verder niets aan de hand en kon hij er ook zo weer uit rijden.
![th_CarbageRun2013-080_zpsd9c09e69.jpg]()
Dit alles tot groot vermaak van wat Franse jongeren achter ons, die de auto ook helemaal geweldig vonden.
Omhoog naar Andorra, wat een erg mooie route was, besloten we een klein stukje om te rijden omdat we anders zo vroeg aan zouden komen. Dat zorgde ervoor dat we een mooi plekje vonden om wat te eten.
![th_CarbageRun2013-081_zpsae78c9a5.jpg]()
![th_CarbageRun2013-082_zps42094247.jpg]()
![th_CarbageRun2013-083_zpsca7893ca.jpg]()
En toen ging het 20 km voor de dagfinish mis
De Saab begon al weer erg warm te lopen, akelig dicht bij het rode. Toen moest ik een vrachtwagen inhalen, en dat extra vermogenzetje was teveel van het goede. De meter stond in het rood. De eerste stopmogelijkheid zagen we te laat, de tweede haalden we te laat. De Saab heeft ruim 10 minuten staan te stomen, en er bijna 5 liter kvs uit gegooid...
![th_CarbageRun2013-084_zps9bc87f62.jpg]()
![th_CarbageRun2013-085_zpsafb1d565.jpg]()
De retourleiding was 2 keer zo dik als normaal, en dan heb ik nog geluk dat ik het expansievat thuis al vervangen had ivm een minuscuul scheurtje want die zou onder deze druk het helemaal begeven hebben... Mijn gok was toch de thermostaat die niet open ging, want als we de motor probeerde te koelen door warme lucht van de verwarming aan te voeren bleef de verwarming vrij koud. Hoewel er een reserve-thermostaat aanwezig was (ik vertrouwde het niet) besloot ik gewoon de thermostaat eruit te laten, om te kijken hoe goed hij dan zou koelen. Ik had gereedschap, 5 liter kvs en 5 liter water en een digitale Haynes, hoewel die niet echt nodig bleek. Eerste de boel laten afkoelen, en toen kon ik het thermostaathuis eraf halen en de thermostaat eruit.
![th_CarbageRun2013-086_zps7f5c097c.jpg]()
Erg sympathiek blijft natuurlijk dat iedereen stopt om te helpen. Eén team liet contactgegevens achter zodat we konden bellen als het toch niet lukt
Het thermostaathuis is niet zo toegankelijk en er moeten nogal wat slangen en de AIC-klep los. Ook de carterventilatieslang moest aan de kant, en die was zo uitgedroogd dat hij meteen in 3 stukken brak. Dat hebben we met tape en vloeibare pakking weer aan elkaar gelijmd. Maar na een uurtje gepruts zat alles er weer aan - minus één thermostaat - en konden we verder! Let ook even op de enorme kvs-vlek die onder de auto vandaan komt naar achteren
![th_CarbageRun2013-088_zpse47d7e3e.jpg]()
![th_CarbageRun2013-087_zps6735c883.jpg]()
Die vreugde was van korte duur. We kwamen achter Runners in hun BMW te staan die midden op de pas stil waren komen te liggen. Hun krukassensor raakte volgens hun oververhit en daarmee vielen ze steeds stil. Dan moesten ze die afkoelen met een deobus, konden ze weer starten en 500 meter verderop vielen ze weer stil. We hebben achter ze gezeten en ze afgeschermd totdat ze een veilige plek konden opzoeken.
Twee bochten verderop stond de temperatuurmeter weer tegen het rood en direct over de grens in Andorra gestopt. De normale ventilator heb ik nooit zien draaien en draaide nu nog steeds niet, en ik stelde voor dat we die maar moesten doorlussen want anders wist ik het ook zo snel niet. Relais eruit getrokken, pennetjes plat gemaakt, stukje draad ertussen en er weer ingeplugd. Fan ging draaien, motor gestart en meteen zakte de wijzer tot een meer normale waarde

Het was dus geen of-of probleem, maar een en-en. En zo konden we toch nog de Start-Finish halen

We hebben bij een ander team wat mannetjes-kabelschoentjes gescoord en draad hadden we zelf. Ik had zelfs een schakelaartje meegenomen, dus zo konden we een externe schakelaar in de grille verwerken voor de ventilator. Wel moesten we constant dat ding dus handmatig aan-uit zetten, maar daarna koelde hij significant beter.
![th_CarbageRun2013-115_zps944c4619.jpg]()
Na de tent opgezet te hebben nog een rondje gelopen. We stonden op 2400 meter hoogte ongeveer, en dat was best frisjes 's nachts. Eerst een hele tijd bij het Daihatsu Hijet busje gestaan en met leden van RobertNLs team gepraat, en daarna nog bij de deelnemers met hun Skoda 105S (onze keuze voor de originaliteitsprijs, omdat we wel van schrale autootjes houden) staan praten. Daar kwam, vrij laat, ook Driftkikker nog aankakken met een enorme tik in de motor van hun BMW, wat hij afdeed met 'ja, die versies tikken allemaal wat'. Ja, maar niet zo erg

Iets met olie en niet op lampjes letten en zo?

We zijn nog steeds enorm benieuwd of dat ding het überhaupt het nog gehaald heeft tot Barcelona, laat staan thuis
De volgende ochtend een stukje omhoog gelopen en foto's gemaakt van het bijzondere kampement:
![th_CarbageRun2013-089_zps1cb909b9.jpg]()
![CarbageRun2013-090_zps6b4c27fb.jpg]()
![th_CarbageRun2013-093_zps8818df28.jpg]()
![th_CarbageRun2013-092_zps8dacc98c.jpg]()
![th_CarbageRun2013-091_zps17b62a09.jpg]()
De rit naar Barcelona was weer een erg mooie, leuk met een hele stoet over de kleine bergwegen. Eerst zijn we nog gestopt in Andorra-stad om daar wat te kijken, maar afgezien van de lage benzineprijzen (65 liter getankt voor 75 euro!) en een prima watermeloen bij een supermarkt viel daar eigenlijk niet zoveel te beleven. De opdrachten waren van hetzelfde soort als woensdag, en per toeval spotte we één locatie daarvan maar voor de rest boeide het ons weinig.
![th_CarbageRun2013-094_zpsb8cfe338.jpg]()
![th_CarbageRun2013-095_zpsdf469c82.jpg]()
![th_CarbageRun2013-096_zps080bec83.jpg]()
![th_CarbageRun2013-098_zps1c8da4aa.jpg]()
We vonden dat blok kaas dat die walmende T4-diesel - die 'wat olie' verbruikte

- veel interessanter.
![th_CarbageRun2013-097_zps1759f5c4.jpg]()
De uitlaat was bij de middendemper al eens voorzien van een laagje Gun Gum uitlaatpasta, maar de boel begon wel weer erg sportief te klinken. Onze camping lag in Vilanova i la Geltru 35 km ten zuiden van de Finish en aangezien we erg vroeg waren, zijn we daar eerst heen gereden om de tent op te zetten. Ik vond toen al dat de uitlaat erg losjes eruit zag en nam mij voor daar bij terugkomst meteen wat aan te doen. Zover is het niet gekomen want 15 km na vertrek (20 km voor de finish) brak het ding compleet in tweeën pal achter de middendemper

De achterdemper hing nog in zijn rubbers en zat bovendien boven de achteras, dus de boel kon er niet zomaar onder weg vallen. IJzerdraadje gespannen en toen was het 'fok it, we kijken morgen wel verder; we gaan gewoon finishen'. En zo, ietwat luid, geschiedde
Gelukkig waren we niet de enige. Na nog wat lui gesproken te hebben in de lange, warme rij voor de prijzige hamburgers - waaronder idd het team van Northside, een ander team met een 9000 dat hun turbo had opgeblazen maar 'zonder reed hij ook nog prima', en een team dat ons vorig jaar geholpen had bij het gedoe in dat zigeunerdorpje in Hongarije - besloten we (en velen met ons) dat het niet zo gezellig was daar en dat we met onze herrie-uitlaat ook niet te laat op de camping wilden zijn. Nog een rondje over de parkeerplaats gedaan, en toen was de Run zelf voor ons afgelopen
![th_CarbageRun2013-100_zpsb14422e4.jpg]()
![th_CarbageRun2013-101_zps6b05ca91.jpg]()
![th_CarbageRun2013-102_zpsc0c5f072.jpg]()
Ja hoor...
![th_CarbageRun2013-099_zps4f877b67.jpg]()
![th_CarbageRun2013-103_zps0156acca.jpg]()
Overigens begon het bij ons wel al weer te jeuken, ook al dachten we eerst dat dit wel ons laatste jaar zou zijn. Dus wie weet
Wel hoorden we dat de Reliant die meedeed nogal heldhaftig gecrasht is toen ze door hun remmen trapten bij een afdaling in Duitsland, en dat een ander team getorpedeerd is door een Fransman die niet uitkeek bij het opdraaien van de weg. Gelukkig is iedereen er betrekkelijk heelhuids er vanaf gekomen, maar toch.
Onze camping lag op 500 meter van de zee, en 's avonds zijn we nog even weten pootjebaden op het strand. Het was namelijk nogal warm in Spanje

![th_CarbageRun2013-104_zpsc5147b0a.jpg]()
[ Bericht 0% gewijzigd door Dingest op 21-07-2013 21:33:35 ]