Dat ligt er helemaal aan hoe jij je opstelt naar de klas toe.quote:Op woensdag 7 augustus 2013 19:12 schreef Mishu het volgende:
Hoe reageren leerlingen in het algemeen op een stagiaire?
Dat ligt aan je lesrooster en het aantal uren dat je per week lesgeeft. Soms kun je dagen hebben dat je 7 of 8 uur achter elkaar les aan het geven bent, maar het kan ook voorkomen dat je tussenuren hebt. Wel even lekker tussendoor!quote:Hoe ziet een typische schooldag er uit? Zitten alle lesuren aan elkaar vast of heb je ruimte tussendoor om bijvoorbeeld na te kijken en dergelijke?
Beviel het bij jou? Wat viel mee/tegen?quote:Op woensdag 7 augustus 2013 19:18 schreef PartyAnimal87 het volgende:
Kopopleiding was in mijn geval het eerste half jaar meekijken bij mijn stagebegeleider, het tweede half jaar zelfstandig voor de klas staan. Vanaf januari was dat.
PartyAnimal87 beschrijft het wel aardig, veel is ook in overleg.quote:Op woensdag 7 augustus 2013 19:12 schreef Mishu het volgende:
Ik ben aan het denken over een kopopleiding leraar maatschappijleer nu na mijn bachelor sociologie.
Iemand hier met enig idee hoe zo'n jaar er uit ziet? Vanaf wanneer begin je ongeveer met echt hele weken lesgeven in je eentje?
Hoe reageren leerlingen in het algemeen op een stagiaire?
Hoe ziet een typische schooldag er uit? Zitten alle lesuren aan elkaar vast of heb je ruimte tussendoor om bijvoorbeeld na te kijken en dergelijke?
De opleiding zelf was in mijn geval niet altijd even goed geregeld. De inhoud van opdrachten waren soms erg droevig en de planning sloeg soms compleet nergens op. Maar goed, dat is wel bij meer Hbo-opleidingen zo weet ik uit ervaring Ook vond ik de hoeveelheid intervisie erg tegenvallen. Dat werd nauwelijks gedaan, terwijl dat in mijn ogen toch best belangrijk is. Zeker in je LIO-periode. Gelukkig was het maar één dag in de week...quote:Op woensdag 7 augustus 2013 19:32 schreef Mishu het volgende:
[..]
Beviel het bij jou? Wat viel mee/tegen?
Misschien een idee om eerst eens je master te halen en daarna een postdoctorale opleiding tot docent te volgen?quote:Op woensdag 7 augustus 2013 19:12 schreef Mishu het volgende:
Ik ben aan het denken over een kopopleiding leraar maatschappijleer nu na mijn bachelor sociologie.
padlet vind ik ook leuk, is een soort wall waar je leerlingen de link van kunt geven en dan kunnen ze dingen toevoegen, tekst, filmpjes, plaatjes. leuk voor huiswerkopdrachten of groepswerk in de mediatheek ofzo, themalessen, ik zie het wel voor me kan er ook zelf een maken als studiemateriaal.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 16:24 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Socrative heb ik deze vakantie ook eens mee liggen stoeien. Daar wil ik komend schooljaar wel eens mee gaan experimenteren (die race zag er wel leuk uit!).
Dat is sowieso een goed idee! In ieder geval heb je dan meer beroepsmogelijkheden. Het is toch niet meer, zoals 25-30 jaar geleden, dat je als leraar een gespreid bedje hebt qua garantie op continue (van jaar tot jaar en zonder onderbreking) aantal uren?quote:Op donderdag 8 augustus 2013 13:40 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Misschien een idee om eerst eens je master te halen en daarna een postdoctorale opleiding tot docent te volgen?
Misschien overdrijft hij een beetje maar in essentie heeft hij gelijk. Ik vrees dat hij een roepende in de woestijn is.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 15:54 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Dit werd elders op het forum gepost, maar hij hoort hier ook thuis. Ik vind 't wel een heftige reportage, hoor. Neemt niet weg dat ik het in grote lijnen wel met "dokter dokter" Spitzer eens ben. Sommen maken zonder te schrijven, piano spelen op een tablet, kom op zeg... Schrijnend voorbeeld van het werkstuk dat op de 'ouderwetse manier' een onvoldoende opleverde, maar met veel Prezi-tralala een 10. "Ik heb een 10 gekregen, zonder dat ik er van heb geleerd"..
Hm, dit vind ik dat weer een beetje vergezocht als ik eerlijk ben. Maar dat padlet heeft wel wat.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 16:32 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
kun je gebruiken om leerlingen bijvoorbeeld tijdens een uitleg vragen te laten typen aan je, of tijdens een filmpje (dan kun je ze zelf beantwoorden) tijdens een stil werk moment, of thuis, vooraf aan een les, of een vragenuurtje voor een proefwerk oid.
ja? ik vind het idee van een backchannel wel leuk. dat ze bijvoorbeeld tijdens een filmpje vragen naar mij kunnen chatten en dat ik een aantal goede vragen gebruik als mini-quiz na afloop ofzo nog even nadenken over creatieve toepassingen.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:07 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Hm, dit vind ik dat weer een beetje vergezocht als ik eerlijk ben. Maar dat padlet heeft wel wat.
ik geef een taal he? dus voor mij gaat het meer om begrijpen van wat ze horen en dan is diepere verwerking (een vraag verzinnen) belangrijker dan het hele filmpje volgen. ze kunnen trouwens best veel tegelijk en typen veel sneller dan ik op zo'n telefoontjequote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:11 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Maar terwijl ze vragen aan het typen zijn, gaat wel weer een deel van de informatie uit het filmpje langs hen heen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De intenties zijn goed maar je kan beter met 1 taak bezig zijn dan met 2 taken op hetzelfde moment.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Dat denken we wel, maar ik vraag me af of dat ook wel zo is.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:14 schreef kwakz0r het volgende:
ze kunnen trouwens best veel tegelijk
Nee dus. Dit is wetenschappelijk bewezen. Zie mijn spoiler voor wat meer uitleg.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:17 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Dat denken we wel, maar ik vraag me af of dat ook wel zo is.
quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Een mens kan slechts 1 niet-automatische taak tegelijkertijd uitvoeren. Ja, dat geldt ook voor de dames.
Dat is de reden dat ook handsfree bellen het risico op verkeersongelukken zeer sterk doet toenemen (80% in vergelijking met het niet-handsfree bellen). Elke nanoseconde dat ze met hun speelgoed bezig zijn zijn ze niet aan het luisteren.ja, prima, maar ik vind het belangrijker dat ze geconcentreerd kijken om een vraag te bedenken, waarvoor ze een *bepaald* deel van het filmpje beter moeten begrijpen en dieper moeten verwerken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De intenties zijn goed maar je kan beter met 1 taak bezig zijn dan met 2 taken op hetzelfde moment.
Dat probeer ik te zeggen: ze hoeven niet het HELE filmpje te begrijpen/volgen, het gaat erom dat ze "aan" staan tijdens het kijken en als ze dan iets tegenkomen waarvan ze denken "hej hier kan ik een vraag van maken" dan gaan ze over op de activiteit "vraag maken", waarna ze weer verder kijken omdat ze aan het einde wel zoveel mogelijk vragen (van anderen) willen kunnen beantwoorden. Desnoods werk je in teams waardoor er altijd iemand van een groepje tijdens een bepaald fragment geconcentreerd zat te kijken.
het is voor mij geen probleem als ze een stukje van het filmpje minder geconcentreerd kijken omdat ze typen, het gaat juist om de verwerking van wat ze zien, ook al is het maar een deel.
nou ja, ik weet niet of ik duidelijk ben.Kwak
nee, want ook multitasken moeten ze leren: tijdens een college in het engels moeten ze immers ook aantekeningen kunnen maken. misschien wil ik ze juist trainen op het kunnen schrijven van iets terwijl ze luisteren? op het verwerken van informatie terwijl je nog nieuwe informatie krijgt toegediend?quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Een nadeel is dat de efficiëntie altijd lager ligt (de overhead van het schakelen ) dan wanneer je beide taken apart uitvoert. Doordat je de hele tijd schakelt voer je beide activiteiten kwalitatief slechter uit dan wanneer je beide taken apart uitvoert. Dat interactieve is natuurlijk een mooi streven, misschien kan dat ook worden bereikt zonder multitasken?
Voor zover ik weet zijn er alleen SE's voor maatschappijleer, geen échte eindexamens.. Bij mij op m'n ondertussen oude middelbare school ligt de focus al jaren op eigenlijk slechts drie punten: De rechtsstaat, maatschappelijke problemen en staatsindeling. Vooral bij maatschappelijke problemen en staatsindeling wordt er veel gediscussieerd en wordt de actualiteit extreem hard meegenomen in de lessen. Volgens mijn maatschappijleerdocent (ik sta nu net zelf aan het allereerste begin van het traject tot docent, aka m'n studie) verschilt dit echter heel veel per docent en houden heel veel er zich ook gewoon aan de boeken die voor het vak beschikbaar zijn. Die van mij deed dat in ieder geval amper. Alles kwam rechtstreeks uit het nieuws in de lessen.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 21:01 schreef Sloggi het volgende:
Hier leest ook een aantal maatschappijleerdocenten mee, nietwaar? Zijn er bepaalde zaken die spelen rond het vak? Veranderingen, discussies? Op welke van de domeinen ligt het zwaartepunt in de eindexamens?
Ik ben me aan het oriënteren op vacatures in die hoek.
Ik denk dat het wel degelijk ligt aan hoe je de opdracht inkleedt en beoordeelt. Maar dat is voor leerlingen als het goed is te subtiel om echt op te merken.quote:Op zondag 18 augustus 2013 19:20 schreef Eenskijken het volgende:
Heb zelf ook een docent gehad die ons een wiki liet maken op internet. Lees we werden gedwongen.
Er volgde complete chaos en er kwam NIETS van de opdracht terecht. En dat kwam niet alleen door de docent.
Prima boek. Heb 'm vanmiddag uitgelezen.quote:Op zondag 18 augustus 2013 21:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik ben nu overigens aan het lezen in het boek van Manfred Spitzer over de digitale dementie. Tot nu toe knalt hij stevig tegen de lezer en verweert hij zich tegen de aantijgingen dat hij een ouderwets fossiel is. Maar ben benieuwd wanneer het spannend gaat worden
je vergeet alleen dat je de kinderen misbruikt omdat jij zo nodig een stokpaardje hebt. Jij bent verantwoordelijk voor hun toekomst. Zorg dat ze gewoon les krijgen ipv al die onzinnige online opdrachtjes krijgen die gedoemd zijn te mislukken.quote:Op zondag 18 augustus 2013 20:31 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Ik denk dat het wel degelijk ligt aan hoe je de opdracht inkleedt en beoordeelt. Maar dat is voor leerlingen als het goed is te subtiel om echt op te merken.
Laat mij maar proberen, ik ken mijn leerlingen beter dan jij ze kent.
Als je enigszins serieus genomen wil worden in dit topic zou ik maar eens een andere toon aanslaan.quote:Op zondag 18 augustus 2013 22:46 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
je vergeet alleen dat je de kinderen misbruikt omdat jij zo nodig een stokpaardje hebt. Jij bent verantwoordelijk voor hun toekomst. Zorg dat ze gewoon les krijgen ipv al die onzinnige online opdrachtjes krijgen die gedoemd zijn te mislukken.
quote:Op zondag 18 augustus 2013 22:46 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
je vergeet alleen dat je de kinderen misbruikt omdat jij zo nodig een stokpaardje hebt. Jij bent verantwoordelijk voor hun toekomst. Zorg dat ze gewoon les krijgen ipv al die onzinnige online opdrachtjes krijgen die gedoemd zijn te mislukken.
want in dit topic moet iedereen het altijd maar met eelkaar eens zijn en mag er niet gediscussieerd worden?quote:Op zondag 18 augustus 2013 23:01 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als je enigszins serieus genomen wil worden in dit topic zou ik maar eens een andere toon aanslaan.
Probleem is alleen dat keer op keer wordt aangetoond dat de leerprestaties daarmee niet vooruitgaan. Moderne media verkloten het concentratievermogen en daarmee de spanningsboog van leerlingen. Juist omdat ze thuis doorgaans ontzettend veel gebruik maken van beeldschermen met Facebook, internet en videogames is juist school een plek om delen van de hersenen te belasten die door de vele uren achter een beeldscherm ongebruikt blijven.quote:Op maandag 19 augustus 2013 10:26 schreef kwakz0r het volgende:
Het is aan mij als docent om binnen mijn lesinhoud manieren te zoeken om moderne media te gebruiken en ander strategieën te zoeken om leerlingen "aan" te zetten.
Gevoelsmatig (ken de literatuur/onderzoeken niet, maar kan me het heel goed voorstellen) mee eens. Ben ook niet voor al die 'hippe digitale dingen'; vooral ook om wat jij hier zegt: het is niet 'hip' (meer). Enige 'hippe' wat ik nog zou kunnen bedenken wat eventueel promootbaar is, is het gebruiken van audiobooks voor de literatuur, mits voorgelezen door vertellers met een fatsoenlijke (algemene) uitspraak.quote:Op maandag 19 augustus 2013 10:32 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Probleem is alleen dat keer op keer wordt aangetoond dat de leerprestaties daarmee niet vooruitgaan. Moderne media verkloten het concentratievermogen en daarmee de spanningsboog van leerlingen. Juist omdat ze thuis doorgaans ontzettend veel gebruik maken van beeldschermen met Facebook, internet en videogames is juist school een plek om delen van de hersenen te belasten die door de vele uren achter een beeldscherm ongebruikt blijven.
ik ben verantwoordelijk voor 1 vak per jaar, en geef intensief les in nog een vak, en dan nog een paar college's en begeleiding van scripties hier en daar. In totaal geef ik 20% van m'n tijd les, geconcentreerd in het herfst semester, behalve begeleiding van scripties.quote:
Het kan nooit "in plaats van" komen. Maar van directe respons en directe feedback is echt aangetoond dat het belangrijk is voor leren, evenals het voor de docent zichtbaar maken wat er geleerd is. En toevallig zijn daar wat handige digitale hulpmiddelen voor. Met een padlet wall opdracht als huiswerk of in de les kun je leren visueler maken, dat is fijn voor leerlingen die visueel sterker leren, de andere soorten leten komen de reguliere onderdelen al ruim aan bod.quote:Op maandag 19 augustus 2013 10:35 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Gevoelsmatig mee eens. Ben ook niet voor al die 'hippe digitale dingen'; vooral ook om wat jij hier zegt: het is niet 'hip' (meer). Enige 'hippe' wat ik nog zou kunnen bedenken wat eventueel promootbaar is, is het gebruiken van audiobooks voor de literatuur, mits voorgelezen door vertellers met een fatsoenlijke (algemene) uitspraak.
Juist op het moment dat een beeldscherm aan gaat daalt de hersenactiviteit rondom woorden/getallen en luistervermogen gigantisch. Die handige digitale hulpmiddelen om te visualiseren is doorgaans funest voor de hersenactiviteit. Als ze gewend zijn om thuis te ontspannen met sociale media, computerspellen en de televisie gaat de hersenactiviteit automatisch drastisch omlaag als in het lokaal een handig digitaal hulpmiddel aan gaat. En volkomen logisch als het al jarenlang vele uren per week dé bron van ontspanning is.quote:Op maandag 19 augustus 2013 10:46 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Het kan nooit "in plaats van" komen. Maar van directe respons en directe feedback is echt aangetoond dat het belangrijk is voor leren, evenals het voor de docent zichtbaar maken wat er geleerd is. En toevallig zijn daar wat handige digitale hulpmiddelen voor. Met een padlet wall opdracht als huiswerk of in de les kun je leren visueler maken, dat is fijn voor leerlingen die visueel sterker leren, de andere soorten leten komen de reguliere onderdelen al ruim aan bod.
Denk jij ook zo over powerpoint?quote:Op maandag 19 augustus 2013 11:00 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Juist op het moment dat een beeldscherm aan gaat daalt de hersenactiviteit rondom woorden/getallen en luistervermogen gigantisch. Die handige digitale hulpmiddelen om te visualiseren is doorgaans funest voor de hersenactiviteit. Als ze gewend zijn om thuis te ontspannen met sociale media, computerspellen en de televisie gaat de hersenactiviteit automatisch drastisch omlaag als in het lokaal een handig digitaal hulpmiddel aan gaat. En volkomen logisch als het al jarenlang vele uren per week dé bron van ontspanning is.
Op welke manier? PowerPoint als lesmateriaal gebruiken?quote:
Uitleg en / of aantekeningen aan de hand van ppt.quote:Op maandag 19 augustus 2013 11:04 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Op welke manier? PowerPoint als lesmateriaal gebruiken?
nee, ik ben net halverwege. Heb een 4 jaar positie, en m'n 20% lesgeven wordt als een extra jaar in het eind erbij geteld. Dus, ik zit nu op jaar 2.5.quote:Op maandag 19 augustus 2013 10:40 schreef motorbloempje het volgende:
Da's wel fijn! Hoe lang moet je nou eigenlijk nog? Is dit je laatste jaar (alweer)?
Het wordt al heel snel het product waar PowerPoint voor bedoeld is: een presentatie. Da's een ander vakgebied dan onderwijzen. Met name uitleggen via een PowerPoint is naar mijn idee altijd ondergeschikt aan een docent met parate kennis en een whiteboard + stift om zaken uit te leggen.quote:Op maandag 19 augustus 2013 11:08 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Uitleg en / of aantekeningen aan de hand van ppt.
Eens.quote:Op maandag 19 augustus 2013 11:12 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Het wordt al heel snel het product waar PowerPoint voor bedoeld is: een presentatie. Da's een ander vakgebied dan onderwijzen. Met name uitleggen via een PowerPoint is naar mijn idee altijd ondergeschikt aan een docent met parate kennis en een whiteboard + stift om zaken uit te leggen.
niet eens. Maar, dat ligt denk ik ook aan het soort lesgeven wat je doet. Mijn college's zijn 2 uur durende discussies van literatuur. Ik gebruik de powerpoint voor quotes, en voor de rode lijn aan geven door kernwoorden op te schrijven. Voor de studenten, en voor mezelf. Ik heb dan vaak ook niet meer dan 20 slides per college...quote:
Tsja, kijvaardigheid is toch echt onderdeel van het curriculum dus daar kan ik niet omheenquote:Op maandag 19 augustus 2013 11:00 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Juist op het moment dat een beeldscherm aan gaat daalt de hersenactiviteit rondom woorden/getallen en luistervermogen gigantisch. Die handige digitale hulpmiddelen om te visualiseren is doorgaans funest voor de hersenactiviteit. Als ze gewend zijn om thuis te ontspannen met sociale media, computerspellen en de televisie gaat de hersenactiviteit automatisch drastisch omlaag als in het lokaal een handig digitaal hulpmiddel aan gaat. En volkomen logisch als het al jarenlang vele uren per week dé bron van ontspanning is.
Het is wat anders als het een bij-/hulpmiddel is en de docent alsnog zelf een fatsoenlijk verhaal vertelt en er omheen praat, en inderdaad als het gebruikt wordt voor bepaalde citaten en dergelijken, maar heb helaas maar vaak genoeg gezien dat hele colleges bijna letterlijk op de powerpoints staan en het verhaal van de docent niets toevoegt, laat staan passie. Dan liever gewoon een enkel krijtje en een goed verhaal.quote:Op maandag 19 augustus 2013 11:20 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
niet eens. Maar, dat ligt denk ik ook aan het soort lesgeven wat je doet. Mijn college's zijn 2 uur durende discussies van literatuur. Ik gebruik de powerpoint voor quotes, en voor de rode lijn aan geven door kernwoorden op te schrijven. Voor de studenten, en voor mezelf. Ik heb dan vaak ook niet meer dan 20 slides per college...
Natuurlijk is dat getest, maar buiten dat is het ook nog eens heel logisch. Leerlingen leren die vorm van een Pavlov-effect thuis aan. Scherm aan = ontspanning, ook in jouw lokaal.quote:Op maandag 19 augustus 2013 11:21 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Tsja, kijvaardigheid is toch echt onderdeel van het curriculum dus daar kan ik niet omheen
En ik geloof niet zo in die automatische ontspanning, als in, onder welke condities is dat getest? Wat is de invloed van andere opdrachten tijdens het gebruik van een beeldscherm?
Dan moet je de hersenen toch juist prikkelen op een andere manier om ze actief te houden (aangezien ze wel moeten oefenen met kijken ivm de eindtermen)?
Ok, prima, wat zijn dan jouw suggesties om met de leerlingen te oefenen aan:quote:Op maandag 19 augustus 2013 11:37 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat getest, maar buiten dat is het ook nog eens heel logisch. Leerlingen leren die vorm van een Pavlov-effect thuis aan. Scherm aan = ontspanning, ook in jouw lokaal.
Als je mijn post nog een keer leest, dan zie je dat ik het niet heb over de inhoud van je post -en dus je mening- maar over je toon, oftewel de manier waarop je jouw mening verwoord. Van een leraar zeggen dat hij/zij de leerlingen misbruikt, is geen discussiëren.quote:Op maandag 19 augustus 2013 08:22 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
want in dit topic moet iedereen het altijd maar met eelkaar eens zijn en mag er niet gediscussieerd worden?
Hoeft niet. Ik gebruik pp om grafieken, tabellen en de wat langere afleidingen/berekeningen op te zetten en die stap voor stap te kunnen bespreken. De rest van mijn les staat niet als tekst op sheet.quote:
quote:Op maandag 19 augustus 2013 17:11 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hoeft niet. Ik gebruik pp om grafieken, tabellen en de wat langere afleidingen/berekeningen op te zetten en die stap voor stap te kunnen bespreken. De rest van mijn les staat niet als tekst op sheet.
quote:Op maandag 19 augustus 2013 11:21 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Het is wat anders als het een bij-/hulpmiddel is en de docent alsnog zelf een fatsoenlijk verhaal vertelt en er omheen praat, en inderdaad als het gebruikt wordt voor bepaalde citaten en dergelijken, maar heb helaas maar vaak genoeg gezien dat hele colleges bijna letterlijk op de powerpoints staan en het verhaal van de docent niets toevoegt, laat staan passie. Dan liever gewoon een enkel krijtje en een goed verhaal.
quote:
Dat is natuurlijk BS. Ik heb niet besloten dat dat onderdeel van het SE programma is, maar dat is het. Ik kan niet zeggen "jongens, ik vind dit onverantwoord, weer doen het niet". Alsof de wiskunde docent zegt"Hej, geen kansberekening dit jaar".quote:Op maandag 19 augustus 2013 14:08 schreef Buitendam het volgende:
Een voorbeeld is van taalwetenschapper Noam Chomsky die leerlingen op verschillende niveaus in het klaslokaal heeft laten werken met digitale leermiddelen versus schrijfopdrachten. Eenzelfde opdrachten, maar het verschil zat hem in het digitale tegenover het motorische. En daaruit heeft hij kunnen aantonen dat onderdelen in de hersenen zoals delen die het motorische en geheugen aanvoeren met digitale leermiddelen bijna geen activiteit kenden.
Dick Swaab heeft onderzoek gedaan naar mensen die voor het slapengaan nog lang tv kijken en daardoor moeilijker in slaap komen. Weer werd alleen een onderdeel in de frontaalkwab getriggerd waar bewegende beelden en kleuren worden opgeslagen waardoor dat onderdeel een paar uur lang 100% moest geven, terwijl de rest van de hersenen min of meer al in slaapstand waren. Dat gaf zo'n mindfuck dat het lichaam niet tot rust kwam en mensen niet in slaap vielen.
Wat verschillende onderzoeken aangeven, en met name die van Chomsky, is dat digitale leermiddelen maar een enkel onderdeel in het brein activeren en geen contact maken met de rest. Alleen al een simpele schrijfopdracht zorgt voor verschillende activaties zoals geheugen en motoriek, die digitale leermiddelen met swipen en slepen nooit voor elkaar krijgen.
Maar de fundamentele vraag is wat mij betreft de 'waarom'vraag. Waarom vind jij digitale schrijfvaardigheid iets wat jij moet doceren? Of kijkvaardigheid? Wat is het fundamentele belang van die vaardigheden, want ik mag hopen dat je verder komt dan de eeuwige 'Zo zijn de eindtermen nou eenmaal!'.
De basis is bij mij ook nog altijd op papier.quote:Op maandag 19 augustus 2013 18:48 schreef Janneke141 het volgende:
Idem bij mij. Leerlingen leren grafieken tekenen met een potlood en een geodriehoek, maar er zit echt wel ergens een opdracht in dat jaar waarbij ik een grafiek inclusief bijbehorende berekeningen elektronisch ingeleverd wil zien.
Misschien moeten we Bram ook nog even om zijn mening vragen.quote:Op maandag 19 augustus 2013 18:52 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
De basis is bij mij ook nog altijd op papier.
Maar het maakt geloof ik niet uit wat ik zeg, Moblo en Buitendam weten allebei veel beter hoe het programma eruit moet zien en hoe ik dat moet doen
Goed idee!quote:Op maandag 19 augustus 2013 18:53 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Misschien moeten we Bram ook nog even om zijn mening vragen.
Hebben die niet nog lekker vakantie? Ik moet hier eigenlijk ook nog even wegblijven want heb nog twee weken vakantie.quote:Op maandag 19 augustus 2013 18:54 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik vraag me overigens af waar een aantal "oudgedienden" in dit topic gebleven is.. J-D, Roelio, MeneerKuijpie, Thaleia... zijn toch niet gestopt, hoop ik?
Mijn excuses dat ik deze post persoonlijk opvatte. Ik zie in tweede lezing wel dat het dat niet is.quote:Op maandag 19 augustus 2013 18:42 schreef motorbloempje het volgende:
Ik heb dat gewoon met pen en papier leren doen, dat schrijven. En ik kon daarna ook prima brieven schrijven en powerpoints maken. En dingen als websites ontwerpen? Dan gaan ze maar communcatie en multimedia design studeren ofzo.
Meen je dit nou serieus?quote:Op maandag 19 augustus 2013 18:52 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
De basis is bij mij ook nog altijd op papier.
Maar het maakt geloof ik niet uit wat ik zeg, Moblo en Buitendam weten allebei veel beter hoe het programma eruit moet zien en hoe ik dat moet doen
Ik lees geregeld mee, maar heb niet altijd de tijd om inhoudelijk mee te praten/discussiëren.quote:Op maandag 19 augustus 2013 18:54 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik vraag me overigens af waar een aantal "oudgedienden" in dit topic gebleven is.. J-D, Roelio, MeneerKuijpie, Thaleia... zijn toch niet gestopt, hoop ik?
Ik begrijp je niet helemaal, geloof ik..quote:
Het onderwijs.quote:Op maandag 19 augustus 2013 20:04 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ik begrijp je niet helemaal, geloof ik..
Jij zegt 't. Ik denk er anders over.quote:
Vat het niet te serieus op. Ik ben ook onderdeel van het onderwijs.quote:Op maandag 19 augustus 2013 20:11 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Jij zegt 't. Ik denk er anders over.
Nee, joh. Als ik zie hoe bijvoorbeeld Kwakz0r reageert op kritiek en dat omvormt tot een aanval op haar eigen persoon in de vorm van 'Buitendam vindt me een slechte docente en ik kan er niks van' omdat onze ideeën niet stroken over onderwijs heb je eigenlijk wel een punt.quote:Op maandag 19 augustus 2013 20:15 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Vat het niet te serieus op. Ik ben ook onderdeel van het onderwijs.
Dat is nou wél een ad hominem. Ik was overigens sarcastisch in die post, en heb daarvoor keurig je vragen beantwoord.quote:Op maandag 19 augustus 2013 20:20 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Nee, joh. Als ik zie hoe bijvoorbeeld Kwakz0r reageert op kritiek en dat omvormt tot een aanval op haar eigen persoon in de vorm van 'Buitendam vindt me een slechte docente en ik kan er niks van' omdat onze ideeën niet stroken over onderwijs heb je eigenlijk wel een punt.
Het komt allemaal vrij kinderachtig over moet ik zeggen.quote:Op maandag 19 augustus 2013 21:04 schreef Baba-O-Riley het volgende:
En het is nog altijd bedoeld als een luchtig docententopic.... Dacht ik.
Wat voor activiteiten ga je doen/gaan de kids doen?quote:Op maandag 19 augustus 2013 21:09 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Het komt allemaal vrij kinderachtig over moet ik zeggen.
Vandaag in ieder geval de eerste schooldag weer gehad, zit er meteen weer in. Morgen activiteiten op het programma .
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |