abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 7 augustus 2013 @ 19:12:16 #201
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_129800933
Ik ben aan het denken over een kopopleiding leraar maatschappijleer nu na mijn bachelor sociologie.

Iemand hier met enig idee hoe zo'n jaar er uit ziet? Vanaf wanneer begin je ongeveer met echt hele weken lesgeven in je eentje?

Hoe reageren leerlingen in het algemeen op een stagiaire?

Hoe ziet een typische schooldag er uit? Zitten alle lesuren aan elkaar vast of heb je ruimte tussendoor om bijvoorbeeld na te kijken en dergelijke?
  Redactie Frontpage woensdag 7 augustus 2013 @ 19:18:11 #202
72015 crew  PartyAnimal87
J'adore hardcore
pi_129801158
Kopopleiding was in mijn geval het eerste half jaar meekijken bij mijn stagebegeleider, het tweede half jaar zelfstandig voor de klas staan. Vanaf januari was dat.
  woensdag 7 augustus 2013 @ 19:26:30 #203
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_129801500
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 19:12 schreef Mishu het volgende:
Hoe reageren leerlingen in het algemeen op een stagiaire?
Dat ligt er helemaal aan hoe jij je opstelt naar de klas toe.

quote:
Hoe ziet een typische schooldag er uit? Zitten alle lesuren aan elkaar vast of heb je ruimte tussendoor om bijvoorbeeld na te kijken en dergelijke?
Dat ligt aan je lesrooster en het aantal uren dat je per week lesgeeft. Soms kun je dagen hebben dat je 7 of 8 uur achter elkaar les aan het geven bent, maar het kan ook voorkomen dat je tussenuren hebt. Wel even lekker tussendoor!
.
  woensdag 7 augustus 2013 @ 19:32:17 #204
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_129801772
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 19:18 schreef PartyAnimal87 het volgende:
Kopopleiding was in mijn geval het eerste half jaar meekijken bij mijn stagebegeleider, het tweede half jaar zelfstandig voor de klas staan. Vanaf januari was dat.
Beviel het bij jou? Wat viel mee/tegen?
pi_129805441
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 19:12 schreef Mishu het volgende:
Ik ben aan het denken over een kopopleiding leraar maatschappijleer nu na mijn bachelor sociologie.

Iemand hier met enig idee hoe zo'n jaar er uit ziet? Vanaf wanneer begin je ongeveer met echt hele weken lesgeven in je eentje?

Hoe reageren leerlingen in het algemeen op een stagiaire?

Hoe ziet een typische schooldag er uit? Zitten alle lesuren aan elkaar vast of heb je ruimte tussendoor om bijvoorbeeld na te kijken en dergelijke?
PartyAnimal87 beschrijft het wel aardig, veel is ook in overleg.

Er is wel heel weinig werk te vinden als leraar maatschappijleer overigens.
  Redactie Frontpage donderdag 8 augustus 2013 @ 08:43:41 #206
72015 crew  PartyAnimal87
J'adore hardcore
pi_129821220
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 19:32 schreef Mishu het volgende:

[..]

Beviel het bij jou? Wat viel mee/tegen?
De opleiding zelf was in mijn geval niet altijd even goed geregeld. De inhoud van opdrachten waren soms erg droevig en de planning sloeg soms compleet nergens op. Maar goed, dat is wel bij meer Hbo-opleidingen zo weet ik uit ervaring ;) Ook vond ik de hoeveelheid intervisie erg tegenvallen. Dat werd nauwelijks gedaan, terwijl dat in mijn ogen toch best belangrijk is. Zeker in je LIO-periode. Gelukkig was het maar één dag in de week...

De praktijk vond ik te gek. Daar heb ik enorm veel geleerd, mede dankzij een geweldige stagebegeleider. Die gaf bijvoorbeeld veel ruimte voor eigen initiatieven, dat werd erg gewaardeerd.
Dat verschilt overigens wel weer per persoon, had genoeg klasgenoten die een oude docent als begeleider hadden die het al voor de 431e keer deed en alleen het hoogst noodzakelijke wilde doen en ze het voor de rest zelf uit liet zoeken. Maar dat is dan wel weer iets waar je in eerste instantie zelf niet zo heel veel invloed op hebt natuurlijk.
pi_129828755
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 19:12 schreef Mishu het volgende:
Ik ben aan het denken over een kopopleiding leraar maatschappijleer nu na mijn bachelor sociologie.
Misschien een idee om eerst eens je master te halen en daarna een postdoctorale opleiding tot docent te volgen?
  zaterdag 10 augustus 2013 @ 15:54:20 #208
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_129900995
Dit werd elders op het forum gepost, maar hij hoort hier ook thuis. Ik vind 't wel een heftige reportage, hoor. Neemt niet weg dat ik het in grote lijnen wel met "dokter dokter" Spitzer eens ben. Sommen maken zonder te schrijven, piano spelen op een tablet, kom op zeg... Schrijnend voorbeeld van het werkstuk dat op de 'ouderwetse manier' een onvoldoende opleverde, maar met veel Prezi-tralala een 10. "Ik heb een 10 gekregen, zonder dat ik er van heb geleerd"..
.
pi_129901768
ik wilde net heel blij gaan posten dat ik zin heb om volgend jaar te gaan experimenteren met meer digitaal materiaal en meer smartphones in de klas, met o.a. www.socrative.com, www.thisweeksmeet.com en www.padlet.com.

niet in plaats van, maar wel om te gebruiken om vooraf lesmateriaal te laten bekijken, als backchannel, als klasseparticipatie, voor anonieme classrepsonse, voor huiswerkopdrachten, exit tickets om te zien of ze hun werk hebben gedaan als ze een mediatheek opdracht hebben, etc. heb zin om te experimenteren!
Kwak
  zaterdag 10 augustus 2013 @ 16:24:57 #210
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_129901853
Socrative heb ik deze vakantie ook eens mee liggen stoeien. Daar wil ik komend schooljaar wel eens mee gaan experimenteren (die race zag er wel leuk uit!).
.
pi_129902065
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 16:24 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Socrative heb ik deze vakantie ook eens mee liggen stoeien. Daar wil ik komend schooljaar wel eens mee gaan experimenteren (die race zag er wel leuk uit!).
padlet vind ik ook leuk, is een soort wall waar je leerlingen de link van kunt geven en dan kunnen ze dingen toevoegen, tekst, filmpjes, plaatjes. leuk voor huiswerkopdrachten of groepswerk in de mediatheek ofzo, themalessen, ik zie het wel voor me :Y kan er ook zelf een maken als studiemateriaal.

this week's meet laat je een eigen chatkanaal openen. heel basic, en zelf kiezen hoe lang het blijft bestaan. kun je gebruiken om leerlingen bijvoorbeeld tijdens een uitleg vragen te laten typen aan je, of tijdens een filmpje (dan kun je ze zelf beantwoorden) tijdens een stil werk moment, of thuis, vooraf aan een les, of een vragenuurtje voor een proefwerk oid.
Kwak
pi_129904543
quote:
5s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 13:40 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Misschien een idee om eerst eens je master te halen en daarna een postdoctorale opleiding tot docent te volgen?
Dat is sowieso een goed idee! In ieder geval heb je dan meer beroepsmogelijkheden. Het is toch niet meer, zoals 25-30 jaar geleden, dat je als leraar een gespreid bedje hebt qua garantie op continue (van jaar tot jaar en zonder onderbreking) aantal uren?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_129904611
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 15:54 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Dit werd elders op het forum gepost, maar hij hoort hier ook thuis. Ik vind 't wel een heftige reportage, hoor. Neemt niet weg dat ik het in grote lijnen wel met "dokter dokter" Spitzer eens ben. Sommen maken zonder te schrijven, piano spelen op een tablet, kom op zeg... Schrijnend voorbeeld van het werkstuk dat op de 'ouderwetse manier' een onvoldoende opleverde, maar met veel Prezi-tralala een 10. "Ik heb een 10 gekregen, zonder dat ik er van heb geleerd"..
Misschien overdrijft hij een beetje maar in essentie heeft hij gelijk. Ik vrees dat hij een roepende in de woestijn is.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 10 augustus 2013 @ 18:07:54 #214
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_129904834
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 16:32 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

kun je gebruiken om leerlingen bijvoorbeeld tijdens een uitleg vragen te laten typen aan je, of tijdens een filmpje (dan kun je ze zelf beantwoorden) tijdens een stil werk moment, of thuis, vooraf aan een les, of een vragenuurtje voor een proefwerk oid.
Hm, dit vind ik dat weer een beetje vergezocht als ik eerlijk ben. Maar dat padlet heeft wel wat.
.
pi_129904864
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 18:07 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Hm, dit vind ik dat weer een beetje vergezocht als ik eerlijk ben. Maar dat padlet heeft wel wat.
ja? ik vind het idee van een backchannel wel leuk. dat ze bijvoorbeeld tijdens een filmpje vragen naar mij kunnen chatten en dat ik een aantal goede vragen gebruik als mini-quiz na afloop ofzo :Y nog even nadenken over creatieve toepassingen.
Kwak
  zaterdag 10 augustus 2013 @ 18:11:50 #216
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_129904934
Maar terwijl ze vragen aan het typen zijn, gaat wel weer een deel van de informatie uit het filmpje langs hen heen.
.
pi_129905003
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 18:11 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Maar terwijl ze vragen aan het typen zijn, gaat wel weer een deel van de informatie uit het filmpje langs hen heen.
ik geef een taal he? dus voor mij gaat het meer om begrijpen van wat ze horen en dan is diepere verwerking (een vraag verzinnen) belangrijker dan het hele filmpje volgen. ze kunnen trouwens best veel tegelijk en typen veel sneller dan ik op zo'n telefoontje :+
Kwak
pi_129905060
Een mens kan slechts 1 niet-automatische taak tegelijkertijd uitvoeren. Ja, dat geldt ook voor de dames. ;)
Dat is de reden dat ook handsfree bellen het risico op verkeersongelukken zeer sterk doet toenemen (80% in vergelijking met het niet-handsfree bellen). Elke nanoseconde dat ze met hun speelgoed bezig zijn zijn ze niet aan het luisteren.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De intenties zijn goed maar je kan beter met 1 taak bezig zijn dan met 2 taken op hetzelfde moment.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 10 augustus 2013 @ 18:17:55 #219
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_129905119
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 18:14 schreef kwakz0r het volgende:
ze kunnen trouwens best veel tegelijk
Dat denken we wel, maar ik vraag me af of dat ook wel zo is.
.
pi_129905147
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 18:17 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Dat denken we wel, maar ik vraag me af of dat ook wel zo is.
Nee dus. Dit is wetenschappelijk bewezen. Zie mijn spoiler voor wat meer uitleg.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_129905379
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 18:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Een mens kan slechts 1 niet-automatische taak tegelijkertijd uitvoeren. Ja, dat geldt ook voor de dames. ;)
Dat is de reden dat ook handsfree bellen het risico op verkeersongelukken zeer sterk doet toenemen (80% in vergelijking met het niet-handsfree bellen). Elke nanoseconde dat ze met hun speelgoed bezig zijn zijn ze niet aan het luisteren.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De intenties zijn goed maar je kan beter met 1 taak bezig zijn dan met 2 taken op hetzelfde moment.
ja, prima, maar ik vind het belangrijker dat ze geconcentreerd kijken om een vraag te bedenken, waarvoor ze een *bepaald* deel van het filmpje beter moeten begrijpen en dieper moeten verwerken.

Dat probeer ik te zeggen: ze hoeven niet het HELE filmpje te begrijpen/volgen, het gaat erom dat ze "aan" staan tijdens het kijken en als ze dan iets tegenkomen waarvan ze denken "hej hier kan ik een vraag van maken" dan gaan ze over op de activiteit "vraag maken", waarna ze weer verder kijken omdat ze aan het einde wel zoveel mogelijk vragen (van anderen) willen kunnen beantwoorden. Desnoods werk je in teams waardoor er altijd iemand van een groepje tijdens een bepaald fragment geconcentreerd zat te kijken.

het is voor mij geen probleem als ze een stukje van het filmpje minder geconcentreerd kijken omdat ze typen, het gaat juist om de verwerking van wat ze zien, ook al is het maar een deel.

nou ja, ik weet niet of ik duidelijk ben.
Kwak
pi_129905466
edit: lamaar
Kwak
  zaterdag 10 augustus 2013 @ 18:30:25 #223
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_129905528
Ik snap 't :)
.
pi_129905537
Een nadeel is dat de efficiëntie altijd lager ligt (door het schakelen en het missen van informatie ;)) dan wanneer je beide taken apart uitvoert. Doordat je de hele tijd schakelt voer je beide activiteiten kwalitatief slechter uit dan wanneer je beide taken apart uitvoert. Dat interactieve is natuurlijk een mooi streven, misschien kan dat ook worden bereikt zonder multitasken?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_129905658
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 18:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Een nadeel is dat de efficiëntie altijd lager ligt (de overhead van het schakelen ;)) dan wanneer je beide taken apart uitvoert. Doordat je de hele tijd schakelt voer je beide activiteiten kwalitatief slechter uit dan wanneer je beide taken apart uitvoert. Dat interactieve is natuurlijk een mooi streven, misschien kan dat ook worden bereikt zonder multitasken?
nee, want ook multitasken moeten ze leren: tijdens een college in het engels moeten ze immers ook aantekeningen kunnen maken. misschien wil ik ze juist trainen op het kunnen schrijven van iets terwijl ze luisteren? op het verwerken van informatie terwijl je nog nieuwe informatie krijgt toegediend?

bij talen moeten ze dat voortdurend! luistertoetsen (luisteren en lezen), conversaties (verstaan en formuleren), presentatie/discussie (luisteren, inhoudelijk verwerken en formuleren) etc. hoe meer ik erover nadenk, hoe nuttiger ik de opdracht vind.

edit: Efficientie is niet het belangrijkste in onderwijs, zeker als het niet om kennisoverdracht gaat maar om het oefenen van vaardigheden.
Kwak
  zaterdag 10 augustus 2013 @ 18:38:04 #226
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_129905824
Ik ga er komend schooljaar eens mee stoeien.. eens kijken hoe 't uitpakt. :)
.
pi_129911229
Hier leest ook een aantal maatschappijleerdocenten mee, nietwaar? Zijn er bepaalde zaken die spelen rond het vak? Veranderingen, discussies? Op welke van de domeinen ligt het zwaartepunt in de eindexamens?

Ik ben me aan het oriënteren op vacatures in die hoek.
  zaterdag 10 augustus 2013 @ 21:17:46 #228
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_129911850
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 21:01 schreef Sloggi het volgende:
Hier leest ook een aantal maatschappijleerdocenten mee, nietwaar? Zijn er bepaalde zaken die spelen rond het vak? Veranderingen, discussies? Op welke van de domeinen ligt het zwaartepunt in de eindexamens?

Ik ben me aan het oriënteren op vacatures in die hoek.
Voor zover ik weet zijn er alleen SE's voor maatschappijleer, geen échte eindexamens.. Bij mij op m'n ondertussen oude middelbare school ligt de focus al jaren op eigenlijk slechts drie punten: De rechtsstaat, maatschappelijke problemen en staatsindeling. Vooral bij maatschappelijke problemen en staatsindeling wordt er veel gediscussieerd en wordt de actualiteit extreem hard meegenomen in de lessen. Volgens mijn maatschappijleerdocent (ik sta nu net zelf aan het allereerste begin van het traject tot docent, aka m'n studie) verschilt dit echter heel veel per docent en houden heel veel er zich ook gewoon aan de boeken die voor het vak beschikbaar zijn. Die van mij deed dat in ieder geval amper. Alles kwam rechtstreeks uit het nieuws in de lessen.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
  donderdag 15 augustus 2013 @ 18:38:44 #229
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_130103684
Het grote feest gaat weer bijna beginnen... Woensdag de eerste lessen. Ben benieuwd!
.
  vrijdag 16 augustus 2013 @ 21:20:41 #230
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_130145131
Voor mij maandag alweer. Voor het eerst hebben zo ongeveer alle lln een laptop, ben benieuwd hoe dat gaat werken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_130147558
Heb ik het goed begrepen dat vanaf volgend jaar de zomervakantie met een week wordt ingekort?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130150072
De wettelijk vastgestelde zomervakantie gaat inderdaad terug naar 6 weken in het VO (en blijft 6 in PO).

En terwijl jullie starten kreeg ik net bericht binnen over mijn opstartdagen op de uni in de week voordat de scholen weer beginnen. :') (26-30 augustus) Die vakantiespreiding is soms toch wat raar. :P
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_130157986
Bij ons starten de docenten maandag weer, studenten pas twee weken later. Heb er nog helemaal geen zin in.
pi_130201679
Ben net terug van vakantie naar Zuid Amerika. Heb nog wel in de vakantie het nieuwe 4 havo boek doorgenomen ivm nieuwe examens. Heb dit jaar een examenklas (voor het eerst), maar zie dat er nog een hele hoop stof behandelt moet worden en ook nog examens geoefend. Gaat een heel krap en druk jaar worden. Lln zullen keihard aan de bak moeten.
Zou nog wel een weekje extra voorbereidingstijd kunnen gebruiken.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_130207571
Dat met zo'n filmpje vragen bedenken gaat natuurlijk niet werken. Elke leerling gaat alleen maar kloten met software. Idem met die chat.. Leuk in idee, in de praktijk werkt het totaal niet.
There are only 151 Pokémon.
pi_130207653
Heb zelf ook een docent gehad die ons een wiki liet maken op internet. Lees we werden gedwongen.

Er volgde complete chaos en er kwam NIETS van de opdracht terecht. En dat kwam niet alleen door de docent.
There are only 151 Pokémon.
pi_130208277
Bij HvA of InHolland de kopopleiding (economie) volgen?
pi_130211070
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2013 19:20 schreef Eenskijken het volgende:
Heb zelf ook een docent gehad die ons een wiki liet maken op internet. Lees we werden gedwongen.

Er volgde complete chaos en er kwam NIETS van de opdracht terecht. En dat kwam niet alleen door de docent.
Ik denk dat het wel degelijk ligt aan hoe je de opdracht inkleedt en beoordeelt. Maar dat is voor leerlingen als het goed is te subtiel om echt op te merken.

Laat mij maar proberen, ik ken mijn leerlingen beter dan jij ze kent.
Kwak
  zondag 18 augustus 2013 @ 21:02:37 #239
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_130212915
Ik ben nu overigens aan het lezen in het boek van Manfred Spitzer over de digitale dementie. Tot nu toe knalt hij stevig tegen de lezer en verweert hij zich tegen de aantijgingen dat hij een ouderwets fossiel is. Maar ben benieuwd wanneer het spannend gaat worden ;)
.
  zondag 18 augustus 2013 @ 21:08:41 #240
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_130213245
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2013 21:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik ben nu overigens aan het lezen in het boek van Manfred Spitzer over de digitale dementie. Tot nu toe knalt hij stevig tegen de lezer en verweert hij zich tegen de aantijgingen dat hij een ouderwets fossiel is. Maar ben benieuwd wanneer het spannend gaat worden ;)
Prima boek. Heb 'm vanmiddag uitgelezen.

Conclusie is eigenlijk wel eerder aangegeven door Swaab: geld gaat voor breinontwikkeling van kinderen.
Dit, dus.
  zondag 18 augustus 2013 @ 21:35:03 #241
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_130214755
Dacht ik al. Hoop alleen dat het "drammerige" na een paar hoofdstukken wel wat minder wordt...
.
pi_130218713
quote:
1s.gif Op zondag 18 augustus 2013 20:31 schreef kwakz0r het volgende:
[..]

Ik denk dat het wel degelijk ligt aan hoe je de opdracht inkleedt en beoordeelt. Maar dat is voor leerlingen als het goed is te subtiel om echt op te merken.

Laat mij maar proberen, ik ken mijn leerlingen beter dan jij ze kent.
je vergeet alleen dat je de kinderen misbruikt omdat jij zo nodig een stokpaardje hebt. Jij bent verantwoordelijk voor hun toekomst. Zorg dat ze gewoon les krijgen ipv al die onzinnige online opdrachtjes krijgen die gedoemd zijn te mislukken.
There are only 151 Pokémon.
  zondag 18 augustus 2013 @ 23:01:59 #243
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_130219563
quote:
1s.gif Op zondag 18 augustus 2013 22:46 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

je vergeet alleen dat je de kinderen misbruikt omdat jij zo nodig een stokpaardje hebt. Jij bent verantwoordelijk voor hun toekomst. Zorg dat ze gewoon les krijgen ipv al die onzinnige online opdrachtjes krijgen die gedoemd zijn te mislukken.
Als je enigszins serieus genomen wil worden in dit topic zou ik maar eens een andere toon aanslaan.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_130220414
quote:
1s.gif Op zondag 18 augustus 2013 22:46 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

je vergeet alleen dat je de kinderen misbruikt omdat jij zo nodig een stokpaardje hebt. Jij bent verantwoordelijk voor hun toekomst. Zorg dat ze gewoon les krijgen ipv al die onzinnige online opdrachtjes krijgen die gedoemd zijn te mislukken.
:')
Kwak
pi_130226412
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2013 23:01 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als je enigszins serieus genomen wil worden in dit topic zou ik maar eens een andere toon aanslaan.
want in dit topic moet iedereen het altijd maar met eelkaar eens zijn en mag er niet gediscussieerd worden?
There are only 151 Pokémon.
pi_130226806
Discussieren betekent voor mij dat je elkaars mening ook respecteert. En dat blijkt nou niet uit jouw post. Als je het anders had verwoord was er vast een ander antwoord gekomen.

OT: hard bezig met voorbereidingen hier. in September begint mijn vak weer, en tot nu toe hebben er 83 studenten zich opgegeven. Het kan nog richting de 100 gaan. Ik moet nog 4 nieuwe college's schrijven, en alle practische dingen regelen. Heb er zin in, maar heb er ook zin in dat het weer over is....
pi_130228254
Doe je één vak per semester? :)
Ja doei.
pi_130228313
Eenskijken: ik zal een poging doen volwassen op je te reageren.

Je bent een leerling op een middelbare school toch? Het valt me op dat je het hebt over het misbruiken van leerlingen voor stokpaardjes en ook aangeeft slechte ervaringen te hebben gehad en gedwongen te zijn iets te doen.

Dit kan twee dingen betekenen: je hebt een hekel aan school en het principe van opdrachten doen die je niet leuk vindt. Of je hebt docenten gehad die andere lesmethodes dan je gewend was niet goed hebben gebruikt en geïntroduceerd.

Het is aan mij als docent om binnen mijn lesinhoud manieren te zoeken om moderne media te gebruiken en ander strategieën te zoeken om leerlingen "aan" te zetten. Elke les grammatica aantekeningen en opdrachten maken afgewisseld met examens oefenen vind ik niet voldoende, en mijn leerlingen ook niet gelukkig.

Alle vaardigheden moeten geoefend, en als ik er voor kies dat leerlingen tijdens het kijken en vraag moeten verzinnen en die naar me sturen met hun mobiel, omdat ik wil zien of zij en ik dat prettiger vinden werken dan opschrijven en inleveren, dan vind ik dat geen misbruik. En echt gaan kloten met je mobiel moet door mij in de gaten gehouden en afgestraft worden. Bijvoorbeeld door een quiz na de film die je voldoende moet hebben voor huiswerkvrijstelling, of doordat ik zie dat een leerling al een vraag heeft ingestuurd en nog zit te pielen (lever dan maar in die telefoon). Als ik consequent ben weten de leerlingen best wat wel en niet mag, en weten ze ook wat te verwachten als ze grenzen overschrijden. Het is trouwens ook onderdeel van het programma Engels dat je oefent om Engels te gebruiken in het digitale domein.

Het is iets dat moet groeien, maar experimenten gaan nooit ten koste van lesinhoud. Daar zorgt een goede docent voor.

Dat jij het als leerling niet altijd leuk vindt, betekent nog niet dat het slecht voor je is. ;)
Kwak
pi_130228470
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 10:26 schreef kwakz0r het volgende:

Het is aan mij als docent om binnen mijn lesinhoud manieren te zoeken om moderne media te gebruiken en ander strategieën te zoeken om leerlingen "aan" te zetten.
Probleem is alleen dat keer op keer wordt aangetoond dat de leerprestaties daarmee niet vooruitgaan. Moderne media verkloten het concentratievermogen en daarmee de spanningsboog van leerlingen. Juist omdat ze thuis doorgaans ontzettend veel gebruik maken van beeldschermen met Facebook, internet en videogames is juist school een plek om delen van de hersenen te belasten die door de vele uren achter een beeldscherm ongebruikt blijven.
Dit, dus.
pi_130228547
quote:
14s.gif Op maandag 19 augustus 2013 10:32 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Probleem is alleen dat keer op keer wordt aangetoond dat de leerprestaties daarmee niet vooruitgaan. Moderne media verkloten het concentratievermogen en daarmee de spanningsboog van leerlingen. Juist omdat ze thuis doorgaans ontzettend veel gebruik maken van beeldschermen met Facebook, internet en videogames is juist school een plek om delen van de hersenen te belasten die door de vele uren achter een beeldscherm ongebruikt blijven.
Gevoelsmatig (ken de literatuur/onderzoeken niet, maar kan me het heel goed voorstellen) mee eens. Ben ook niet voor al die 'hippe digitale dingen'; vooral ook om wat jij hier zegt: het is niet 'hip' (meer). Enige 'hippe' wat ik nog zou kunnen bedenken wat eventueel promootbaar is, is het gebruiken van audiobooks voor de literatuur, mits voorgelezen door vertellers met een fatsoenlijke (algemene) uitspraak.
Ja doei.
pi_130228632
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 10:23 schreef motorbloempje het volgende:
Doe je één vak per semester? :)
ik ben verantwoordelijk voor 1 vak per jaar, en geef intensief les in nog een vak, en dan nog een paar college's en begeleiding van scripties hier en daar. In totaal geef ik 20% van m'n tijd les, geconcentreerd in het herfst semester, behalve begeleiding van scripties.
pi_130228675
Da's wel fijn! Hoe lang moet je nou eigenlijk nog? Is dit je laatste jaar (alweer)? :o
Ja doei.
pi_130228835
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 10:35 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Gevoelsmatig mee eens. Ben ook niet voor al die 'hippe digitale dingen'; vooral ook om wat jij hier zegt: het is niet 'hip' (meer). Enige 'hippe' wat ik nog zou kunnen bedenken wat eventueel promootbaar is, is het gebruiken van audiobooks voor de literatuur, mits voorgelezen door vertellers met een fatsoenlijke (algemene) uitspraak.
Het kan nooit "in plaats van" komen. Maar van directe respons en directe feedback is echt aangetoond dat het belangrijk is voor leren, evenals het voor de docent zichtbaar maken wat er geleerd is. En toevallig zijn daar wat handige digitale hulpmiddelen voor. Met een padlet wall opdracht als huiswerk of in de les kun je leren visueler maken, dat is fijn voor leerlingen die visueel sterker leren, de andere soorten leten komen de reguliere onderdelen al ruim aan bod.

Zo zie ik het, niet moderne media gebruiken omdat het hip is of just for the sake of it, maar daar waar het voor mij als docent of voor de leerlingen iets toevoegt.

Ben ook helemaal niet voor tablets in de klas etc. Weet niet wat voor idee jullie nu hebben van mijn lessen maar meestentijds zitten kinderen in boeken te lezen, schriften te schrijven, met elkaar te praten, te luisteren naar gesproken Engels etc etc...
Kwak
pi_130229215
quote:
1s.gif Op maandag 19 augustus 2013 10:46 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Het kan nooit "in plaats van" komen. Maar van directe respons en directe feedback is echt aangetoond dat het belangrijk is voor leren, evenals het voor de docent zichtbaar maken wat er geleerd is. En toevallig zijn daar wat handige digitale hulpmiddelen voor. Met een padlet wall opdracht als huiswerk of in de les kun je leren visueler maken, dat is fijn voor leerlingen die visueel sterker leren, de andere soorten leten komen de reguliere onderdelen al ruim aan bod.
Juist op het moment dat een beeldscherm aan gaat daalt de hersenactiviteit rondom woorden/getallen en luistervermogen gigantisch. Die handige digitale hulpmiddelen om te visualiseren is doorgaans funest voor de hersenactiviteit. Als ze gewend zijn om thuis te ontspannen met sociale media, computerspellen en de televisie gaat de hersenactiviteit automatisch drastisch omlaag als in het lokaal een handig digitaal hulpmiddel aan gaat. En volkomen logisch als het al jarenlang vele uren per week dé bron van ontspanning is.
Dit, dus.
pi_130229296
quote:
14s.gif Op maandag 19 augustus 2013 11:00 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Juist op het moment dat een beeldscherm aan gaat daalt de hersenactiviteit rondom woorden/getallen en luistervermogen gigantisch. Die handige digitale hulpmiddelen om te visualiseren is doorgaans funest voor de hersenactiviteit. Als ze gewend zijn om thuis te ontspannen met sociale media, computerspellen en de televisie gaat de hersenactiviteit automatisch drastisch omlaag als in het lokaal een handig digitaal hulpmiddel aan gaat. En volkomen logisch als het al jarenlang vele uren per week dé bron van ontspanning is.
Denk jij ook zo over powerpoint?
pi_130229348
quote:
7s.gif Op maandag 19 augustus 2013 11:02 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Denk jij ook zo over powerpoint?
Op welke manier? PowerPoint als lesmateriaal gebruiken?
Dit, dus.
pi_130229471
quote:
5s.gif Op maandag 19 augustus 2013 11:04 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Op welke manier? PowerPoint als lesmateriaal gebruiken?
Uitleg en / of aantekeningen aan de hand van ppt.
pi_130229508
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 10:40 schreef motorbloempje het volgende:
Da's wel fijn! Hoe lang moet je nou eigenlijk nog? Is dit je laatste jaar (alweer)? :o
nee, ik ben net halverwege. Heb een 4 jaar positie, en m'n 20% lesgeven wordt als een extra jaar in het eind erbij geteld. Dus, ik zit nu op jaar 2.5.
pi_130229580
quote:
7s.gif Op maandag 19 augustus 2013 11:08 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Uitleg en / of aantekeningen aan de hand van ppt.
Het wordt al heel snel het product waar PowerPoint voor bedoeld is: een presentatie. Da's een ander vakgebied dan onderwijzen. Met name uitleggen via een PowerPoint is naar mijn idee altijd ondergeschikt aan een docent met parate kennis en een whiteboard + stift om zaken uit te leggen.
Dit, dus.
pi_130229680
quote:
14s.gif Op maandag 19 augustus 2013 11:12 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Het wordt al heel snel het product waar PowerPoint voor bedoeld is: een presentatie. Da's een ander vakgebied dan onderwijzen. Met name uitleggen via een PowerPoint is naar mijn idee altijd ondergeschikt aan een docent met parate kennis en een whiteboard + stift om zaken uit te leggen.
Eens.
Ja doei.
pi_130229763
quote:
14s.gif Op maandag 19 augustus 2013 11:16 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Eens.
niet eens. Maar, dat ligt denk ik ook aan het soort lesgeven wat je doet. Mijn college's zijn 2 uur durende discussies van literatuur. Ik gebruik de powerpoint voor quotes, en voor de rode lijn aan geven door kernwoorden op te schrijven. Voor de studenten, en voor mezelf. Ik heb dan vaak ook niet meer dan 20 slides per college...
pi_130229804
quote:
14s.gif Op maandag 19 augustus 2013 11:00 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Juist op het moment dat een beeldscherm aan gaat daalt de hersenactiviteit rondom woorden/getallen en luistervermogen gigantisch. Die handige digitale hulpmiddelen om te visualiseren is doorgaans funest voor de hersenactiviteit. Als ze gewend zijn om thuis te ontspannen met sociale media, computerspellen en de televisie gaat de hersenactiviteit automatisch drastisch omlaag als in het lokaal een handig digitaal hulpmiddel aan gaat. En volkomen logisch als het al jarenlang vele uren per week dé bron van ontspanning is.
Tsja, kijvaardigheid is toch echt onderdeel van het curriculum dus daar kan ik niet omheen ;)

En ik geloof niet zo in die automatische ontspanning, als in, onder welke condities is dat getest? Wat is de invloed van andere opdrachten tijdens het gebruik van een beeldscherm?

Dan moet je de hersenen toch juist prikkelen op een andere manier om ze actief te houden (aangezien ze wel moeten oefenen met kijken ivm de eindtermen)?

En die handige hulpmiddelen waar ik het over had zijn exit-tickets om snel feedback op de les te verzamelen, en anonieme antwoordpeilingen etc. De kern van de les gebeurt niet op een scherm maar dat gebeurt op het bord en in het schrift en door te praten. Maar soms wil ik snel een op Schrift en blik op wat de klas denkt of weet, en daar is socrative echt handig voor.

Maar goed, Ik kanwel blijven uitleggen wat ik bedoel, ik vermoeddat het toch niet over komt.

Agree to disagree?
Kwak
pi_130229817
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 11:20 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

niet eens. Maar, dat ligt denk ik ook aan het soort lesgeven wat je doet. Mijn college's zijn 2 uur durende discussies van literatuur. Ik gebruik de powerpoint voor quotes, en voor de rode lijn aan geven door kernwoorden op te schrijven. Voor de studenten, en voor mezelf. Ik heb dan vaak ook niet meer dan 20 slides per college...
Het is wat anders als het een bij-/hulpmiddel is en de docent alsnog zelf een fatsoenlijk verhaal vertelt en er omheen praat, en inderdaad als het gebruikt wordt voor bepaalde citaten en dergelijken, maar heb helaas maar vaak genoeg gezien dat hele colleges bijna letterlijk op de powerpoints staan en het verhaal van de docent niets toevoegt, laat staan passie. Dan liever gewoon een enkel krijtje en een goed verhaal.
Ja doei.
pi_130230317
quote:
1s.gif Op maandag 19 augustus 2013 11:21 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Tsja, kijvaardigheid is toch echt onderdeel van het curriculum dus daar kan ik niet omheen ;)

En ik geloof niet zo in die automatische ontspanning, als in, onder welke condities is dat getest? Wat is de invloed van andere opdrachten tijdens het gebruik van een beeldscherm?

Dan moet je de hersenen toch juist prikkelen op een andere manier om ze actief te houden (aangezien ze wel moeten oefenen met kijken ivm de eindtermen)?
Natuurlijk is dat getest, maar buiten dat is het ook nog eens heel logisch. Leerlingen leren die vorm van een Pavlov-effect thuis aan. Scherm aan = ontspanning, ook in jouw lokaal.
Dit, dus.
pi_130234721
quote:
14s.gif Op maandag 19 augustus 2013 11:37 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Natuurlijk is dat getest, maar buiten dat is het ook nog eens heel logisch. Leerlingen leren die vorm van een Pavlov-effect thuis aan. Scherm aan = ontspanning, ook in jouw lokaal.
Ok, prima, wat zijn dan jouw suggesties om met de leerlingen te oefenen aan:
Kijkvaardigheid
Digitale schrijfvaardigheid?

Dit is onderdeel van het programma, het hoort erbij, heb je tips die wel bij jouw argumenten passen?
Kwak
pi_130234881
Ik vroeg trouwens niet of het getest was, maar onder welke condities? Als het echt alleen een Pavlov effect is dan moet je dat met andere vormen van conditionering ook weer (gedeeltelijk) af kunnen leren.

Mijn oprechte vraag is: wat zegt het onderzoek over de manieren om zo'n rustend brein weer in te schakelen? En welke test-condities zijn gebruikt? Een kind in een mri/eeg tv laten kijken of een tablet in handen geven? Dat lijkt me moeilijk vergelijkbaar met de werkelijke condities en de geboden activiteit in een klaslokaal.
Kwak
pi_130235828
Een voorbeeld is van taalwetenschapper Noam Chomsky die leerlingen op verschillende niveaus in het klaslokaal heeft laten werken met digitale leermiddelen versus schrijfopdrachten. Eenzelfde opdrachten, maar het verschil zat hem in het digitale tegenover het motorische. En daaruit heeft hij kunnen aantonen dat onderdelen in de hersenen zoals delen die het motorische en geheugen aanvoeren met digitale leermiddelen bijna geen activiteit kenden.

Dick Swaab heeft onderzoek gedaan naar mensen die voor het slapengaan nog lang tv kijken en daardoor moeilijker in slaap komen. Weer werd alleen een onderdeel in de frontaalkwab getriggerd waar bewegende beelden en kleuren worden opgeslagen waardoor dat onderdeel een paar uur lang 100% moest geven, terwijl de rest van de hersenen min of meer al in slaapstand waren. Dat gaf zo'n mindfuck dat het lichaam niet tot rust kwam en mensen niet in slaap vielen.

Wat verschillende onderzoeken aangeven, en met name die van Chomsky, is dat digitale leermiddelen maar een enkel onderdeel in het brein activeren en geen contact maken met de rest. Alleen al een simpele schrijfopdracht zorgt voor verschillende activaties zoals geheugen en motoriek, die digitale leermiddelen met swipen en slepen nooit voor elkaar krijgen.

Maar de fundamentele vraag is wat mij betreft de 'waarom'vraag. Waarom vind jij digitale schrijfvaardigheid iets wat jij moet doceren? Of kijkvaardigheid? Wat is het fundamentele belang van die vaardigheden, want ik mag hopen dat je verder komt dan de eeuwige 'Zo zijn de eindtermen nou eenmaal!'.
Dit, dus.
  maandag 19 augustus 2013 @ 17:03:22 #268
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_130242235
quote:
1s.gif Op maandag 19 augustus 2013 08:22 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

want in dit topic moet iedereen het altijd maar met eelkaar eens zijn en mag er niet gediscussieerd worden?
Als je mijn post nog een keer leest, dan zie je dat ik het niet heb over de inhoud van je post -en dus je mening- maar over je toon, oftewel de manier waarop je jouw mening verwoord. Van een leraar zeggen dat hij/zij de leerlingen misbruikt, is geen discussiëren.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 19 augustus 2013 @ 17:11:32 #269
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_130242444
quote:
14s.gif Op maandag 19 augustus 2013 11:16 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Eens.
Hoeft niet. Ik gebruik pp om grafieken, tabellen en de wat langere afleidingen/berekeningen op te zetten en die stap voor stap te kunnen bespreken. De rest van mijn les staat niet als tekst op sheet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_130242450
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 17:11 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Hoeft niet. Ik gebruik pp om grafieken, tabellen en de wat langere afleidingen/berekeningen op te zetten en die stap voor stap te kunnen bespreken. De rest van mijn les staat niet als tekst op sheet.
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 11:21 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Het is wat anders als het een bij-/hulpmiddel is en de docent alsnog zelf een fatsoenlijk verhaal vertelt en er omheen praat, en inderdaad als het gebruikt wordt voor bepaalde citaten en dergelijken, maar heb helaas maar vaak genoeg gezien dat hele colleges bijna letterlijk op de powerpoints staan en het verhaal van de docent niets toevoegt, laat staan passie. Dan liever gewoon een enkel krijtje en een goed verhaal.
Ja doei.
  maandag 19 augustus 2013 @ 17:12:32 #271
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_130242473
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 17:11 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

[..]

^O^
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_130245129
quote:
14s.gif Op maandag 19 augustus 2013 14:08 schreef Buitendam het volgende:
Een voorbeeld is van taalwetenschapper Noam Chomsky die leerlingen op verschillende niveaus in het klaslokaal heeft laten werken met digitale leermiddelen versus schrijfopdrachten. Eenzelfde opdrachten, maar het verschil zat hem in het digitale tegenover het motorische. En daaruit heeft hij kunnen aantonen dat onderdelen in de hersenen zoals delen die het motorische en geheugen aanvoeren met digitale leermiddelen bijna geen activiteit kenden.

Dick Swaab heeft onderzoek gedaan naar mensen die voor het slapengaan nog lang tv kijken en daardoor moeilijker in slaap komen. Weer werd alleen een onderdeel in de frontaalkwab getriggerd waar bewegende beelden en kleuren worden opgeslagen waardoor dat onderdeel een paar uur lang 100% moest geven, terwijl de rest van de hersenen min of meer al in slaapstand waren. Dat gaf zo'n mindfuck dat het lichaam niet tot rust kwam en mensen niet in slaap vielen.

Wat verschillende onderzoeken aangeven, en met name die van Chomsky, is dat digitale leermiddelen maar een enkel onderdeel in het brein activeren en geen contact maken met de rest. Alleen al een simpele schrijfopdracht zorgt voor verschillende activaties zoals geheugen en motoriek, die digitale leermiddelen met swipen en slepen nooit voor elkaar krijgen.

Maar de fundamentele vraag is wat mij betreft de 'waarom'vraag. Waarom vind jij digitale schrijfvaardigheid iets wat jij moet doceren? Of kijkvaardigheid? Wat is het fundamentele belang van die vaardigheden, want ik mag hopen dat je verder komt dan de eeuwige 'Zo zijn de eindtermen nou eenmaal!'.
Dat is natuurlijk BS. Ik heb niet besloten dat dat onderdeel van het SE programma is, maar dat is het. Ik kan niet zeggen "jongens, ik vind dit onverantwoord, weer doen het niet". Alsof de wiskunde docent zegt"Hej, geen kansberekening dit jaar".

Voor de leerlingen kan ik nog best redenen bedenken: Ze zullen later ook Engelse beelden zonder ondertiteling en lezingen en colleges moeten kunnen volgen en begrijpen.

Wb digitale geletterdheid: Ze zullen vrijwel allemaal in hun vervolgopleiding en hun beroep fatsoenlijke brieven in het Engels moten kunnen schrijven, presentaties houden met ppt of prezi, soms websites ontwerpen, emails schrijven, misschien blogs en nieuwsbrieven, etc. Ik vind het mijn taak ze ook dat op voor te bereiden, en om verschillende verwerkingen aan te bieden, analoog en digitaal.

Uit je reactie proef Ik nog steeds dat je denkt dat ik leerlingen tekort doe. Maar ik ontneem de andere verwerkingsvormen helemaal niet! Er is nogal wat verschil tussen een leerling een vraag digitaal laten beantwoorden als afsluiting op de les, dan ze alles op de competitie te laten doen!

Ik durf te zeggen dat vorig jaar 99% van mijn les analoog verliep (muv kijkvaardigheid waarbij de lln wel op papier vragen beantwoorden overigens), volgend jaar misschien 97%. Ik ken als geen ander het belang van motorische verwerking, ik leer zelf heel erg motorisch en daarnaast visueel.

Wat ik wil inzetten zijn geen vervangende digitale leermiddelen, het is het gebruiken van technieken en digitale middelen om zicht te krijgen op hun analoge leren. Ik vind dat echt iets heel anders.
Kwak
pi_130245216
Excuses voor de rare fouten Ik zit mobiel en heb nu geen tijd de foutjes die er doorheen zijn geglipt te verbeteren. *gaat verder met zet analoge interactie met de familie*
Kwak
pi_130245230
Ik heb dat gewoon met pen en papier leren doen, dat schrijven. En ik kon daarna ook prima brieven schrijven en powerpoints maken. En dingen als websites ontwerpen? Dan gaan ze maar communcatie en multimedia design studeren ofzo.
Ja doei.
  maandag 19 augustus 2013 @ 18:48:14 #275
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_130245417
Idem bij mij. Leerlingen leren grafieken tekenen met een potlood en een geodriehoek, maar er zit echt wel ergens een opdracht in dat jaar waarbij ik een grafiek inclusief bijbehorende berekeningen elektronisch ingeleverd wil zien.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_130245568
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 18:48 schreef Janneke141 het volgende:
Idem bij mij. Leerlingen leren grafieken tekenen met een potlood en een geodriehoek, maar er zit echt wel ergens een opdracht in dat jaar waarbij ik een grafiek inclusief bijbehorende berekeningen elektronisch ingeleverd wil zien.
De basis is bij mij ook nog altijd op papier.

Maar het maakt geloof ik niet uit wat ik zeg, Moblo en Buitendam weten allebei veel beter hoe het programma eruit moet zien en hoe ik dat moet doen :')
Kwak
pi_130245584
De softe sector.
  maandag 19 augustus 2013 @ 18:53:25 #278
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_130245599
quote:
14s.gif Op maandag 19 augustus 2013 18:52 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

De basis is bij mij ook nog altijd op papier.

Maar het maakt geloof ik niet uit wat ik zeg, Moblo en Buitendam weten allebei veel beter hoe het programma eruit moet zien en hoe ik dat moet doen :')
Misschien moeten we Bram ook nog even om zijn mening vragen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 19 augustus 2013 @ 18:54:19 #279
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_130245628
Ik vraag me overigens af waar een aantal "oudgedienden" in dit topic gebleven is.. J-D, Roelio, MeneerKuijpie, Thaleia... zijn toch niet gestopt, hoop ik?
.
pi_130245638
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 18:53 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Misschien moeten we Bram ook nog even om zijn mening vragen.
Goed idee!
Kwak
pi_130245782
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 18:54 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik vraag me overigens af waar een aantal "oudgedienden" in dit topic gebleven is.. J-D, Roelio, MeneerKuijpie, Thaleia... zijn toch niet gestopt, hoop ik?
Hebben die niet nog lekker vakantie? Ik moet hier eigenlijk ook nog even wegblijven want heb nog twee weken vakantie.

Maar ik ben zo'n slechte lerares dat ik twee weken van te voren alweer zin heb om te beginnen met het misbruiken en verkeerd lesgeven van mijn kindertjes met al die verderfelijke digitale rommel, zoals word, en het Internet... :+
Kwak
pi_130245985
Ja, ik vind je inderdaad een belabberde lerares, want ik heb je inderdaad al zo vaak les zien geven en onderwijsplannen/-voorbereidingen zien posten/maken. Dat kan ik uit m'n mouw geschud natuurlijk een stuk beter.

Mens, betrek toch eens niet alles op jezelf, dat deed je in andere topics ook al. Dat ik het niet zo op digitale zaken in het middelbaar onderwijs heb zegt niets, maar dan ook niets over wat ik vind van jouw kwaliteiten als docente. Ik vind namelijk helemaal NIETS van jouw kwaliteiten op dat gebied, omdat ik daar geen ervaring mee heb. Wel zeg ik dat ik de focus op het digitale, ondanks de 'o zo moderne tijden van tegenwoordig' persoonlijk niet zulke logische en fijne ontwikkelingen vind. Niet meer en niet minder. Dat een en ander verplicht is, daar kom je niet onderuit (soms helaas), en mijn opmerkingen zijn ook, wederom, niet op jou persoonlijk gericht, maar meer op de algemene focus op dat digitale gedoe.

Wij leerden gewoon brieven schrijven met pen en papier, net als jij, ongetwijfeld, en ik hecht daar nog steeds veel waarde aan; waar kán die tablets en laptops vermijden in het onderwijs, of dat nu voortgezet of wetenschappelijk onderwijs is.

Vind de laptop/computerrevolutie wel een goed iets als het gaat om leesbaarheid: mijn handschrift was altijd al een kruising tussen spijkerschrift en cyrillisch :') docenten konden na het geaccepteerde inleveren van digitale zaken wél lezen wat ik schreef :')_!

[ Bericht 15% gewijzigd door motorbloempje op 19-08-2013 19:14:38 ]
Ja doei.
pi_130247036
pi_130247136
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 18:42 schreef motorbloempje het volgende:
Ik heb dat gewoon met pen en papier leren doen, dat schrijven. En ik kon daarna ook prima brieven schrijven en powerpoints maken. En dingen als websites ontwerpen? Dan gaan ze maar communcatie en multimedia design studeren ofzo.
Mijn excuses dat ik deze post persoonlijk opvatte. Ik zie in tweede lezing wel dat het dat niet is.

Mijn lezing van wat je schrijft is gekleurd door wat er in dat andere topic gebeurde en doordat ik het gevoel heb dat ik wb buitendam met mijn hoofd tegen een betonnen muur sta te bonken. Daar kun jij niets aan doen.
Kwak
pi_130247479
quote:
14s.gif Op maandag 19 augustus 2013 18:52 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

De basis is bij mij ook nog altijd op papier.

Maar het maakt geloof ik niet uit wat ik zeg, Moblo en Buitendam weten allebei veel beter hoe het programma eruit moet zien en hoe ik dat moet doen :')
:') Meen je dit nou serieus?
Dit, dus.
  maandag 19 augustus 2013 @ 19:59:56 #286
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_130247795
Val leuk binnen in een discussie hier, maar wilde even tvptje, aangezien ik in enkele maanden tijd zelf ook college ga geven aan de uni.
pi_130247833
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 18:54 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik vraag me overigens af waar een aantal "oudgedienden" in dit topic gebleven is.. J-D, Roelio, MeneerKuijpie, Thaleia... zijn toch niet gestopt, hoop ik?
Ik lees geregeld mee, maar heb niet altijd de tijd om inhoudelijk mee te praten/discussiëren.
Druk met werk/onze kinderen/hobby's enz. :)

-edit-
Werk nog steeds met veel plezier in het onderwijs. Net weer 1e werkdag gehad. Al onze locaties zijn wat gehusseld (van een onderbouwlocatie + bovenbouwlocatie naar een VMBO-locatie en een HAVO/VWO-locatie, dus er is wel een onrustige start)
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_130247916
quote:
5s.gif Op maandag 19 augustus 2013 19:52 schreef Buitendam het volgende:

[..]

:') Meen je dit nou serieus?
quote:
6s.gif Op maandag 19 augustus 2013 18:52 schreef Sloggi het volgende:
De softe sector.
pi_130247989
quote:
14s.gif Op maandag 19 augustus 2013 20:02 schreef Sloggi het volgende:

[..]

[..]

Ik begrijp je niet helemaal, geloof ik.. :)
Dit, dus.
pi_130248197
quote:
14s.gif Op maandag 19 augustus 2013 20:04 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Ik begrijp je niet helemaal, geloof ik.. :)
Het onderwijs.
pi_130248301
quote:
12s.gif Op maandag 19 augustus 2013 20:09 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Het onderwijs.
Jij zegt 't. Ik denk er anders over.
Dit, dus.
pi_130248511
quote:
14s.gif Op maandag 19 augustus 2013 20:11 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Jij zegt 't. Ik denk er anders over.
Vat het niet te serieus op. Ik ben ook onderdeel van het onderwijs.
pi_130248778
quote:
7s.gif Op maandag 19 augustus 2013 20:15 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Vat het niet te serieus op. Ik ben ook onderdeel van het onderwijs.
Nee, joh. Als ik zie hoe bijvoorbeeld Kwakz0r reageert op kritiek en dat omvormt tot een aanval op haar eigen persoon in de vorm van 'Buitendam vindt me een slechte docente en ik kan er niks van' omdat onze ideeën niet stroken over onderwijs heb je eigenlijk wel een punt.
Dit, dus.
pi_130250016
-edit- Lama hangen.

[ Bericht 49% gewijzigd door Omentuva op 19-08-2013 21:10:23 (Wegens onduidelijkheid verwijderd) ]
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_130250095
quote:
14s.gif Op maandag 19 augustus 2013 20:20 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Nee, joh. Als ik zie hoe bijvoorbeeld Kwakz0r reageert op kritiek en dat omvormt tot een aanval op haar eigen persoon in de vorm van 'Buitendam vindt me een slechte docente en ik kan er niks van' omdat onze ideeën niet stroken over onderwijs heb je eigenlijk wel een punt.
Dat is nou wél een ad hominem. Ik was overigens sarcastisch in die post, en heb daarvoor keurig je vragen beantwoord.
Kwak
pi_130250560
Is het nou echt zo raar dat ik het persoonlijk opvat als ik met enthousiaste ideeën kom en vervolgens pagina's lang die ideeën de grond in worden geboord op beargumenteerde of onbeargumenteerde wijze?

Als de discussie ontstaat nadat iemand zegt dat ik leerlingen misbruik voor mijn eigen stokpaardjes?

Als ik gesommeerd word om een deel van het kernprogramma te verdedigen omdat zeggen dat het onderdeel is van de eindtermen niet voldoende reden is om stof überhaupt te behandelen? (Los van de manier waarop)

Als ik ook nog eens degene ben die als enige (of bijna enige) de positieve kanten van iets benadrukt?

Je kan het best niet persoonlijk bedoelen, maar het komt op die manier voor mij wel persoonlijk aan. Sorry.
Kwak
pi_130251086
  maandag 19 augustus 2013 @ 21:04:48 #298
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_130251117
En het is nog altijd bedoeld als een luchtig docententopic.... Dacht ik. :{
.
pi_130251344
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 21:04 schreef Baba-O-Riley het volgende:
En het is nog altijd bedoeld als een luchtig docententopic.... Dacht ik. :{
Het komt allemaal vrij kinderachtig over moet ik zeggen.

Vandaag in ieder geval de eerste schooldag weer gehad, zit er meteen weer in. Morgen activiteiten op het programma :).
pi_130251407
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 21:09 schreef YourAsset het volgende:

[..]

Het komt allemaal vrij kinderachtig over moet ik zeggen.

Vandaag in ieder geval de eerste schooldag weer gehad, zit er meteen weer in. Morgen activiteiten op het programma :).
Wat voor activiteiten ga je doen/gaan de kids doen?
Kwak
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')