abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 7 augustus 2013 @ 19:12:16 #201
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_129800933
Ik ben aan het denken over een kopopleiding leraar maatschappijleer nu na mijn bachelor sociologie.

Iemand hier met enig idee hoe zo'n jaar er uit ziet? Vanaf wanneer begin je ongeveer met echt hele weken lesgeven in je eentje?

Hoe reageren leerlingen in het algemeen op een stagiaire?

Hoe ziet een typische schooldag er uit? Zitten alle lesuren aan elkaar vast of heb je ruimte tussendoor om bijvoorbeeld na te kijken en dergelijke?
  Redactie Frontpage woensdag 7 augustus 2013 @ 19:18:11 #202
72015 crew  PartyAnimal87
J'adore hardcore
pi_129801158
Kopopleiding was in mijn geval het eerste half jaar meekijken bij mijn stagebegeleider, het tweede half jaar zelfstandig voor de klas staan. Vanaf januari was dat.
  woensdag 7 augustus 2013 @ 19:26:30 #203
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_129801500
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 19:12 schreef Mishu het volgende:
Hoe reageren leerlingen in het algemeen op een stagiaire?
Dat ligt er helemaal aan hoe jij je opstelt naar de klas toe.

quote:
Hoe ziet een typische schooldag er uit? Zitten alle lesuren aan elkaar vast of heb je ruimte tussendoor om bijvoorbeeld na te kijken en dergelijke?
Dat ligt aan je lesrooster en het aantal uren dat je per week lesgeeft. Soms kun je dagen hebben dat je 7 of 8 uur achter elkaar les aan het geven bent, maar het kan ook voorkomen dat je tussenuren hebt. Wel even lekker tussendoor!
.
  woensdag 7 augustus 2013 @ 19:32:17 #204
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_129801772
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 19:18 schreef PartyAnimal87 het volgende:
Kopopleiding was in mijn geval het eerste half jaar meekijken bij mijn stagebegeleider, het tweede half jaar zelfstandig voor de klas staan. Vanaf januari was dat.
Beviel het bij jou? Wat viel mee/tegen?
pi_129805441
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 19:12 schreef Mishu het volgende:
Ik ben aan het denken over een kopopleiding leraar maatschappijleer nu na mijn bachelor sociologie.

Iemand hier met enig idee hoe zo'n jaar er uit ziet? Vanaf wanneer begin je ongeveer met echt hele weken lesgeven in je eentje?

Hoe reageren leerlingen in het algemeen op een stagiaire?

Hoe ziet een typische schooldag er uit? Zitten alle lesuren aan elkaar vast of heb je ruimte tussendoor om bijvoorbeeld na te kijken en dergelijke?
PartyAnimal87 beschrijft het wel aardig, veel is ook in overleg.

Er is wel heel weinig werk te vinden als leraar maatschappijleer overigens.
  Redactie Frontpage donderdag 8 augustus 2013 @ 08:43:41 #206
72015 crew  PartyAnimal87
J'adore hardcore
pi_129821220
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 19:32 schreef Mishu het volgende:

[..]

Beviel het bij jou? Wat viel mee/tegen?
De opleiding zelf was in mijn geval niet altijd even goed geregeld. De inhoud van opdrachten waren soms erg droevig en de planning sloeg soms compleet nergens op. Maar goed, dat is wel bij meer Hbo-opleidingen zo weet ik uit ervaring ;) Ook vond ik de hoeveelheid intervisie erg tegenvallen. Dat werd nauwelijks gedaan, terwijl dat in mijn ogen toch best belangrijk is. Zeker in je LIO-periode. Gelukkig was het maar één dag in de week...

De praktijk vond ik te gek. Daar heb ik enorm veel geleerd, mede dankzij een geweldige stagebegeleider. Die gaf bijvoorbeeld veel ruimte voor eigen initiatieven, dat werd erg gewaardeerd.
Dat verschilt overigens wel weer per persoon, had genoeg klasgenoten die een oude docent als begeleider hadden die het al voor de 431e keer deed en alleen het hoogst noodzakelijke wilde doen en ze het voor de rest zelf uit liet zoeken. Maar dat is dan wel weer iets waar je in eerste instantie zelf niet zo heel veel invloed op hebt natuurlijk.
pi_129828755
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 19:12 schreef Mishu het volgende:
Ik ben aan het denken over een kopopleiding leraar maatschappijleer nu na mijn bachelor sociologie.
Misschien een idee om eerst eens je master te halen en daarna een postdoctorale opleiding tot docent te volgen?
  zaterdag 10 augustus 2013 @ 15:54:20 #208
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_129900995
Dit werd elders op het forum gepost, maar hij hoort hier ook thuis. Ik vind 't wel een heftige reportage, hoor. Neemt niet weg dat ik het in grote lijnen wel met "dokter dokter" Spitzer eens ben. Sommen maken zonder te schrijven, piano spelen op een tablet, kom op zeg... Schrijnend voorbeeld van het werkstuk dat op de 'ouderwetse manier' een onvoldoende opleverde, maar met veel Prezi-tralala een 10. "Ik heb een 10 gekregen, zonder dat ik er van heb geleerd"..
.
pi_129901768
ik wilde net heel blij gaan posten dat ik zin heb om volgend jaar te gaan experimenteren met meer digitaal materiaal en meer smartphones in de klas, met o.a. www.socrative.com, www.thisweeksmeet.com en www.padlet.com.

niet in plaats van, maar wel om te gebruiken om vooraf lesmateriaal te laten bekijken, als backchannel, als klasseparticipatie, voor anonieme classrepsonse, voor huiswerkopdrachten, exit tickets om te zien of ze hun werk hebben gedaan als ze een mediatheek opdracht hebben, etc. heb zin om te experimenteren!
Kwak
  zaterdag 10 augustus 2013 @ 16:24:57 #210
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_129901853
Socrative heb ik deze vakantie ook eens mee liggen stoeien. Daar wil ik komend schooljaar wel eens mee gaan experimenteren (die race zag er wel leuk uit!).
.
pi_129902065
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 16:24 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Socrative heb ik deze vakantie ook eens mee liggen stoeien. Daar wil ik komend schooljaar wel eens mee gaan experimenteren (die race zag er wel leuk uit!).
padlet vind ik ook leuk, is een soort wall waar je leerlingen de link van kunt geven en dan kunnen ze dingen toevoegen, tekst, filmpjes, plaatjes. leuk voor huiswerkopdrachten of groepswerk in de mediatheek ofzo, themalessen, ik zie het wel voor me :Y kan er ook zelf een maken als studiemateriaal.

this week's meet laat je een eigen chatkanaal openen. heel basic, en zelf kiezen hoe lang het blijft bestaan. kun je gebruiken om leerlingen bijvoorbeeld tijdens een uitleg vragen te laten typen aan je, of tijdens een filmpje (dan kun je ze zelf beantwoorden) tijdens een stil werk moment, of thuis, vooraf aan een les, of een vragenuurtje voor een proefwerk oid.
Kwak
pi_129904543
quote:
5s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 13:40 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Misschien een idee om eerst eens je master te halen en daarna een postdoctorale opleiding tot docent te volgen?
Dat is sowieso een goed idee! In ieder geval heb je dan meer beroepsmogelijkheden. Het is toch niet meer, zoals 25-30 jaar geleden, dat je als leraar een gespreid bedje hebt qua garantie op continue (van jaar tot jaar en zonder onderbreking) aantal uren?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_129904611
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 15:54 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Dit werd elders op het forum gepost, maar hij hoort hier ook thuis. Ik vind 't wel een heftige reportage, hoor. Neemt niet weg dat ik het in grote lijnen wel met "dokter dokter" Spitzer eens ben. Sommen maken zonder te schrijven, piano spelen op een tablet, kom op zeg... Schrijnend voorbeeld van het werkstuk dat op de 'ouderwetse manier' een onvoldoende opleverde, maar met veel Prezi-tralala een 10. "Ik heb een 10 gekregen, zonder dat ik er van heb geleerd"..
Misschien overdrijft hij een beetje maar in essentie heeft hij gelijk. Ik vrees dat hij een roepende in de woestijn is.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 10 augustus 2013 @ 18:07:54 #214
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_129904834
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 16:32 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

kun je gebruiken om leerlingen bijvoorbeeld tijdens een uitleg vragen te laten typen aan je, of tijdens een filmpje (dan kun je ze zelf beantwoorden) tijdens een stil werk moment, of thuis, vooraf aan een les, of een vragenuurtje voor een proefwerk oid.
Hm, dit vind ik dat weer een beetje vergezocht als ik eerlijk ben. Maar dat padlet heeft wel wat.
.
pi_129904864
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 18:07 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Hm, dit vind ik dat weer een beetje vergezocht als ik eerlijk ben. Maar dat padlet heeft wel wat.
ja? ik vind het idee van een backchannel wel leuk. dat ze bijvoorbeeld tijdens een filmpje vragen naar mij kunnen chatten en dat ik een aantal goede vragen gebruik als mini-quiz na afloop ofzo :Y nog even nadenken over creatieve toepassingen.
Kwak
  zaterdag 10 augustus 2013 @ 18:11:50 #216
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_129904934
Maar terwijl ze vragen aan het typen zijn, gaat wel weer een deel van de informatie uit het filmpje langs hen heen.
.
pi_129905003
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 18:11 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Maar terwijl ze vragen aan het typen zijn, gaat wel weer een deel van de informatie uit het filmpje langs hen heen.
ik geef een taal he? dus voor mij gaat het meer om begrijpen van wat ze horen en dan is diepere verwerking (een vraag verzinnen) belangrijker dan het hele filmpje volgen. ze kunnen trouwens best veel tegelijk en typen veel sneller dan ik op zo'n telefoontje :+
Kwak
pi_129905060
Een mens kan slechts 1 niet-automatische taak tegelijkertijd uitvoeren. Ja, dat geldt ook voor de dames. ;)
Dat is de reden dat ook handsfree bellen het risico op verkeersongelukken zeer sterk doet toenemen (80% in vergelijking met het niet-handsfree bellen). Elke nanoseconde dat ze met hun speelgoed bezig zijn zijn ze niet aan het luisteren.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De intenties zijn goed maar je kan beter met 1 taak bezig zijn dan met 2 taken op hetzelfde moment.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 10 augustus 2013 @ 18:17:55 #219
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_129905119
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 18:14 schreef kwakz0r het volgende:
ze kunnen trouwens best veel tegelijk
Dat denken we wel, maar ik vraag me af of dat ook wel zo is.
.
pi_129905147
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 18:17 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Dat denken we wel, maar ik vraag me af of dat ook wel zo is.
Nee dus. Dit is wetenschappelijk bewezen. Zie mijn spoiler voor wat meer uitleg.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_129905379
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 18:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Een mens kan slechts 1 niet-automatische taak tegelijkertijd uitvoeren. Ja, dat geldt ook voor de dames. ;)
Dat is de reden dat ook handsfree bellen het risico op verkeersongelukken zeer sterk doet toenemen (80% in vergelijking met het niet-handsfree bellen). Elke nanoseconde dat ze met hun speelgoed bezig zijn zijn ze niet aan het luisteren.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De intenties zijn goed maar je kan beter met 1 taak bezig zijn dan met 2 taken op hetzelfde moment.
ja, prima, maar ik vind het belangrijker dat ze geconcentreerd kijken om een vraag te bedenken, waarvoor ze een *bepaald* deel van het filmpje beter moeten begrijpen en dieper moeten verwerken.

Dat probeer ik te zeggen: ze hoeven niet het HELE filmpje te begrijpen/volgen, het gaat erom dat ze "aan" staan tijdens het kijken en als ze dan iets tegenkomen waarvan ze denken "hej hier kan ik een vraag van maken" dan gaan ze over op de activiteit "vraag maken", waarna ze weer verder kijken omdat ze aan het einde wel zoveel mogelijk vragen (van anderen) willen kunnen beantwoorden. Desnoods werk je in teams waardoor er altijd iemand van een groepje tijdens een bepaald fragment geconcentreerd zat te kijken.

het is voor mij geen probleem als ze een stukje van het filmpje minder geconcentreerd kijken omdat ze typen, het gaat juist om de verwerking van wat ze zien, ook al is het maar een deel.

nou ja, ik weet niet of ik duidelijk ben.
Kwak
pi_129905466
edit: lamaar
Kwak
  zaterdag 10 augustus 2013 @ 18:30:25 #223
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_129905528
Ik snap 't :)
.
pi_129905537
Een nadeel is dat de efficiëntie altijd lager ligt (door het schakelen en het missen van informatie ;)) dan wanneer je beide taken apart uitvoert. Doordat je de hele tijd schakelt voer je beide activiteiten kwalitatief slechter uit dan wanneer je beide taken apart uitvoert. Dat interactieve is natuurlijk een mooi streven, misschien kan dat ook worden bereikt zonder multitasken?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_129905658
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 18:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Een nadeel is dat de efficiëntie altijd lager ligt (de overhead van het schakelen ;)) dan wanneer je beide taken apart uitvoert. Doordat je de hele tijd schakelt voer je beide activiteiten kwalitatief slechter uit dan wanneer je beide taken apart uitvoert. Dat interactieve is natuurlijk een mooi streven, misschien kan dat ook worden bereikt zonder multitasken?
nee, want ook multitasken moeten ze leren: tijdens een college in het engels moeten ze immers ook aantekeningen kunnen maken. misschien wil ik ze juist trainen op het kunnen schrijven van iets terwijl ze luisteren? op het verwerken van informatie terwijl je nog nieuwe informatie krijgt toegediend?

bij talen moeten ze dat voortdurend! luistertoetsen (luisteren en lezen), conversaties (verstaan en formuleren), presentatie/discussie (luisteren, inhoudelijk verwerken en formuleren) etc. hoe meer ik erover nadenk, hoe nuttiger ik de opdracht vind.

edit: Efficientie is niet het belangrijkste in onderwijs, zeker als het niet om kennisoverdracht gaat maar om het oefenen van vaardigheden.
Kwak
  zaterdag 10 augustus 2013 @ 18:38:04 #226
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_129905824
Ik ga er komend schooljaar eens mee stoeien.. eens kijken hoe 't uitpakt. :)
.
pi_129911229
Hier leest ook een aantal maatschappijleerdocenten mee, nietwaar? Zijn er bepaalde zaken die spelen rond het vak? Veranderingen, discussies? Op welke van de domeinen ligt het zwaartepunt in de eindexamens?

Ik ben me aan het oriënteren op vacatures in die hoek.
  zaterdag 10 augustus 2013 @ 21:17:46 #228
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_129911850
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 21:01 schreef Sloggi het volgende:
Hier leest ook een aantal maatschappijleerdocenten mee, nietwaar? Zijn er bepaalde zaken die spelen rond het vak? Veranderingen, discussies? Op welke van de domeinen ligt het zwaartepunt in de eindexamens?

Ik ben me aan het oriënteren op vacatures in die hoek.
Voor zover ik weet zijn er alleen SE's voor maatschappijleer, geen échte eindexamens.. Bij mij op m'n ondertussen oude middelbare school ligt de focus al jaren op eigenlijk slechts drie punten: De rechtsstaat, maatschappelijke problemen en staatsindeling. Vooral bij maatschappelijke problemen en staatsindeling wordt er veel gediscussieerd en wordt de actualiteit extreem hard meegenomen in de lessen. Volgens mijn maatschappijleerdocent (ik sta nu net zelf aan het allereerste begin van het traject tot docent, aka m'n studie) verschilt dit echter heel veel per docent en houden heel veel er zich ook gewoon aan de boeken die voor het vak beschikbaar zijn. Die van mij deed dat in ieder geval amper. Alles kwam rechtstreeks uit het nieuws in de lessen.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
  donderdag 15 augustus 2013 @ 18:38:44 #229
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_130103684
Het grote feest gaat weer bijna beginnen... Woensdag de eerste lessen. Ben benieuwd!
.
  vrijdag 16 augustus 2013 @ 21:20:41 #230
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_130145131
Voor mij maandag alweer. Voor het eerst hebben zo ongeveer alle lln een laptop, ben benieuwd hoe dat gaat werken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_130147558
Heb ik het goed begrepen dat vanaf volgend jaar de zomervakantie met een week wordt ingekort?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130150072
De wettelijk vastgestelde zomervakantie gaat inderdaad terug naar 6 weken in het VO (en blijft 6 in PO).

En terwijl jullie starten kreeg ik net bericht binnen over mijn opstartdagen op de uni in de week voordat de scholen weer beginnen. :') (26-30 augustus) Die vakantiespreiding is soms toch wat raar. :P
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_130157986
Bij ons starten de docenten maandag weer, studenten pas twee weken later. Heb er nog helemaal geen zin in.
pi_130201679
Ben net terug van vakantie naar Zuid Amerika. Heb nog wel in de vakantie het nieuwe 4 havo boek doorgenomen ivm nieuwe examens. Heb dit jaar een examenklas (voor het eerst), maar zie dat er nog een hele hoop stof behandelt moet worden en ook nog examens geoefend. Gaat een heel krap en druk jaar worden. Lln zullen keihard aan de bak moeten.
Zou nog wel een weekje extra voorbereidingstijd kunnen gebruiken.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_130207571
Dat met zo'n filmpje vragen bedenken gaat natuurlijk niet werken. Elke leerling gaat alleen maar kloten met software. Idem met die chat.. Leuk in idee, in de praktijk werkt het totaal niet.
There are only 151 Pokémon.
pi_130207653
Heb zelf ook een docent gehad die ons een wiki liet maken op internet. Lees we werden gedwongen.

Er volgde complete chaos en er kwam NIETS van de opdracht terecht. En dat kwam niet alleen door de docent.
There are only 151 Pokémon.
pi_130208277
Bij HvA of InHolland de kopopleiding (economie) volgen?
pi_130211070
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2013 19:20 schreef Eenskijken het volgende:
Heb zelf ook een docent gehad die ons een wiki liet maken op internet. Lees we werden gedwongen.

Er volgde complete chaos en er kwam NIETS van de opdracht terecht. En dat kwam niet alleen door de docent.
Ik denk dat het wel degelijk ligt aan hoe je de opdracht inkleedt en beoordeelt. Maar dat is voor leerlingen als het goed is te subtiel om echt op te merken.

Laat mij maar proberen, ik ken mijn leerlingen beter dan jij ze kent.
Kwak
  zondag 18 augustus 2013 @ 21:02:37 #239
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_130212915
Ik ben nu overigens aan het lezen in het boek van Manfred Spitzer over de digitale dementie. Tot nu toe knalt hij stevig tegen de lezer en verweert hij zich tegen de aantijgingen dat hij een ouderwets fossiel is. Maar ben benieuwd wanneer het spannend gaat worden ;)
.
  zondag 18 augustus 2013 @ 21:08:41 #240
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_130213245
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2013 21:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik ben nu overigens aan het lezen in het boek van Manfred Spitzer over de digitale dementie. Tot nu toe knalt hij stevig tegen de lezer en verweert hij zich tegen de aantijgingen dat hij een ouderwets fossiel is. Maar ben benieuwd wanneer het spannend gaat worden ;)
Prima boek. Heb 'm vanmiddag uitgelezen.

Conclusie is eigenlijk wel eerder aangegeven door Swaab: geld gaat voor breinontwikkeling van kinderen.
Dit, dus.
  zondag 18 augustus 2013 @ 21:35:03 #241
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_130214755
Dacht ik al. Hoop alleen dat het "drammerige" na een paar hoofdstukken wel wat minder wordt...
.
pi_130218713
quote:
1s.gif Op zondag 18 augustus 2013 20:31 schreef kwakz0r het volgende:
[..]

Ik denk dat het wel degelijk ligt aan hoe je de opdracht inkleedt en beoordeelt. Maar dat is voor leerlingen als het goed is te subtiel om echt op te merken.

Laat mij maar proberen, ik ken mijn leerlingen beter dan jij ze kent.
je vergeet alleen dat je de kinderen misbruikt omdat jij zo nodig een stokpaardje hebt. Jij bent verantwoordelijk voor hun toekomst. Zorg dat ze gewoon les krijgen ipv al die onzinnige online opdrachtjes krijgen die gedoemd zijn te mislukken.
There are only 151 Pokémon.
  zondag 18 augustus 2013 @ 23:01:59 #243
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_130219563
quote:
1s.gif Op zondag 18 augustus 2013 22:46 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

je vergeet alleen dat je de kinderen misbruikt omdat jij zo nodig een stokpaardje hebt. Jij bent verantwoordelijk voor hun toekomst. Zorg dat ze gewoon les krijgen ipv al die onzinnige online opdrachtjes krijgen die gedoemd zijn te mislukken.
Als je enigszins serieus genomen wil worden in dit topic zou ik maar eens een andere toon aanslaan.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_130220414
quote:
1s.gif Op zondag 18 augustus 2013 22:46 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

je vergeet alleen dat je de kinderen misbruikt omdat jij zo nodig een stokpaardje hebt. Jij bent verantwoordelijk voor hun toekomst. Zorg dat ze gewoon les krijgen ipv al die onzinnige online opdrachtjes krijgen die gedoemd zijn te mislukken.
:')
Kwak
pi_130226412
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2013 23:01 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als je enigszins serieus genomen wil worden in dit topic zou ik maar eens een andere toon aanslaan.
want in dit topic moet iedereen het altijd maar met eelkaar eens zijn en mag er niet gediscussieerd worden?
There are only 151 Pokémon.
pi_130226806
Discussieren betekent voor mij dat je elkaars mening ook respecteert. En dat blijkt nou niet uit jouw post. Als je het anders had verwoord was er vast een ander antwoord gekomen.

OT: hard bezig met voorbereidingen hier. in September begint mijn vak weer, en tot nu toe hebben er 83 studenten zich opgegeven. Het kan nog richting de 100 gaan. Ik moet nog 4 nieuwe college's schrijven, en alle practische dingen regelen. Heb er zin in, maar heb er ook zin in dat het weer over is....
pi_130228254
Doe je één vak per semester? :)
Ja doei.
pi_130228313
Eenskijken: ik zal een poging doen volwassen op je te reageren.

Je bent een leerling op een middelbare school toch? Het valt me op dat je het hebt over het misbruiken van leerlingen voor stokpaardjes en ook aangeeft slechte ervaringen te hebben gehad en gedwongen te zijn iets te doen.

Dit kan twee dingen betekenen: je hebt een hekel aan school en het principe van opdrachten doen die je niet leuk vindt. Of je hebt docenten gehad die andere lesmethodes dan je gewend was niet goed hebben gebruikt en geīntroduceerd.

Het is aan mij als docent om binnen mijn lesinhoud manieren te zoeken om moderne media te gebruiken en ander strategieën te zoeken om leerlingen "aan" te zetten. Elke les grammatica aantekeningen en opdrachten maken afgewisseld met examens oefenen vind ik niet voldoende, en mijn leerlingen ook niet gelukkig.

Alle vaardigheden moeten geoefend, en als ik er voor kies dat leerlingen tijdens het kijken en vraag moeten verzinnen en die naar me sturen met hun mobiel, omdat ik wil zien of zij en ik dat prettiger vinden werken dan opschrijven en inleveren, dan vind ik dat geen misbruik. En echt gaan kloten met je mobiel moet door mij in de gaten gehouden en afgestraft worden. Bijvoorbeeld door een quiz na de film die je voldoende moet hebben voor huiswerkvrijstelling, of doordat ik zie dat een leerling al een vraag heeft ingestuurd en nog zit te pielen (lever dan maar in die telefoon). Als ik consequent ben weten de leerlingen best wat wel en niet mag, en weten ze ook wat te verwachten als ze grenzen overschrijden. Het is trouwens ook onderdeel van het programma Engels dat je oefent om Engels te gebruiken in het digitale domein.

Het is iets dat moet groeien, maar experimenten gaan nooit ten koste van lesinhoud. Daar zorgt een goede docent voor.

Dat jij het als leerling niet altijd leuk vindt, betekent nog niet dat het slecht voor je is. ;)
Kwak
pi_130228470
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 10:26 schreef kwakz0r het volgende:

Het is aan mij als docent om binnen mijn lesinhoud manieren te zoeken om moderne media te gebruiken en ander strategieën te zoeken om leerlingen "aan" te zetten.
Probleem is alleen dat keer op keer wordt aangetoond dat de leerprestaties daarmee niet vooruitgaan. Moderne media verkloten het concentratievermogen en daarmee de spanningsboog van leerlingen. Juist omdat ze thuis doorgaans ontzettend veel gebruik maken van beeldschermen met Facebook, internet en videogames is juist school een plek om delen van de hersenen te belasten die door de vele uren achter een beeldscherm ongebruikt blijven.
Dit, dus.
pi_130228547
quote:
14s.gif Op maandag 19 augustus 2013 10:32 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Probleem is alleen dat keer op keer wordt aangetoond dat de leerprestaties daarmee niet vooruitgaan. Moderne media verkloten het concentratievermogen en daarmee de spanningsboog van leerlingen. Juist omdat ze thuis doorgaans ontzettend veel gebruik maken van beeldschermen met Facebook, internet en videogames is juist school een plek om delen van de hersenen te belasten die door de vele uren achter een beeldscherm ongebruikt blijven.
Gevoelsmatig (ken de literatuur/onderzoeken niet, maar kan me het heel goed voorstellen) mee eens. Ben ook niet voor al die 'hippe digitale dingen'; vooral ook om wat jij hier zegt: het is niet 'hip' (meer). Enige 'hippe' wat ik nog zou kunnen bedenken wat eventueel promootbaar is, is het gebruiken van audiobooks voor de literatuur, mits voorgelezen door vertellers met een fatsoenlijke (algemene) uitspraak.
Ja doei.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')