abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128380102
Jeej, vakantie hier, van les geven tenminste that is. Geen nakijkstress meer wat uiteraard super fijn is.

iedereen weet dat Engels docenten het super zwaar hebben, geschiedenis daarentegen met alleen maar wat jaartallen.... :P
  zaterdag 29 juni 2013 @ 00:10:17 #52
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_128380732
hahahahahaha :P

het was echt niet al wedstrijdje bedoeld, ik was vanmiddag gewoon ontzettend gefrustreerd en moe...
Kwak
pi_128392296
Hap.
pi_128402616
dan gooi ik ook nog een steentje erbij/
Afgelopen week heb ik 240 natuurkunde toetsen zitten na te kijken. (8 klassen, 5 derde en 3 tweede).

Gelukkig kijkt natuurkunde altijd vrij snel na.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  maandag 1 juli 2013 @ 12:10:43 #56
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_128453791
Tja, zo'n topic op een forum interesseert me eerlijk gezegd geen fluit. Maar toen ik tijdens een ouderavond een vader met ongeveer dezelfde tekst tegenover me had was het toch wel even tandenknarsen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_128454834
Ik ben verbaasd dat de aanhalingstekens om 'leraar' staan, en niet om 'beroep'. Die variant kom ik vaker tegen. :+
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
  maandag 1 juli 2013 @ 15:42:00 #58
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_128462504
Ach, ik heb net even een paar posts gelezen - de beste stuurlui staan aan wal. Iedereen denkt zo goed te weten hoe het beroep van leraar in elkaar zit, terwijl ze er mijlenver naast zitten. Ik ga me er niet over opwinden. Ik nodig dat soort mensen graag uit om een dagje met me mee te lopen.

Interessant wel die post over die docent die er wel een bijbaantje naast wilde nemen, omdat hij zo weinig te doen had. Dat is vast zo'n collega die één minuut na het einde van de les de deur uit rent en zich nooit laat zien bij buitenschoolse activiteiten.
.
  maandag 1 juli 2013 @ 16:21:04 #59
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128464138
quote:
Dat is vast zo'n collega die één minuut na het einde van de les de deur uit rent en zich nooit laat zien bij buitenschoolse activiteiten.
Wat als hij weliswaar weinig betrokkenheid heeft bij buitenschoolse activiteiten maar die tijd wel investeert in het schijven van goede lesstof, het maken en het nakijken van extra toetsen, het individueel begeleiden van leerlingen etcetera? Dan kan je toch moeilijk stellen dat hij het slecht doet.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128464206
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 16:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Wat als hij weliswaar weinig betrokkenheid heeft bij buitenschoolse activiteiten maar die tijd wel investeert in het schijven van goede lesstof, het maken en het nakijken van extra toetsen, het individueel begeleiden van leerlingen etcetera? Dan kan je toch moeilijk stellen dat hij het slecht doet.
:') lees anders even. Die docent zoekt een bijbaan.
Ja doei.
pi_128465112
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 16:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Wat als hij weliswaar weinig betrokkenheid heeft bij buitenschoolse activiteiten maar die tijd wel investeert in het schijven van goede lesstof, het maken en het nakijken van extra toetsen, het individueel begeleiden van leerlingen etcetera? Dan kan je toch moeilijk stellen dat hij het slecht doet.
toetsen nakijken? Waarom zou je extra toetsen willen nakijken? En ja, het is wel degelijk slecht als je niet aanwezig bent tijdens buitenschoolse activiteiten.

begeleiden hoort overigens standaard bij het beroep leraar.
pi_128465241
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 16:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Wat als hij weliswaar weinig betrokkenheid heeft bij buitenschoolse activiteiten maar die tijd wel investeert in het schijven van goede lesstof, het maken en het nakijken van extra toetsen, het individueel begeleiden van leerlingen etcetera? Dan kan je toch moeilijk stellen dat hij het slecht doet.
Jij leeft echt in een andere wereld. Heb je wel enig idee wat de dagelijkse praktijk is van een leraar in het VO?

Loop eens een paar weken mee zou ik zeggen. Laat jezelf eens goed informeren.
  maandag 1 juli 2013 @ 16:54:42 #63
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128465703
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 16:22 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

:') lees anders even. Die docent zoekt een bijbaan.
Het ging mij niet om deze specifieke zaak, het ging mij om de stelling dat het oncollegiaal zou zijn als je beperkt betrokken bent bij de buitenschoolse activiteiten. Het maakt nogal veel verschil of dat dat is omdat je voor jouw primaire taak wat extra wil doen of omdat je je er gemakkelijk van af wil maken. Op het moment dat naar de inschatting van een leraar het onderwijs er onder lijdt als hij zich bezig houdt met bijv. de organisatie van een sportdag of een reis dan moet hij m.i. de vrijheid hebben om voor zijn primaire taak, het onderwijs, te kiezen. Buitenschoolse activiteiten zijn een luxe, niet de primaire taak.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 1 juli 2013 @ 16:59:43 #64
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_128465880
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 16:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
het ging mij om de stelling dat het oncollegiaal zou zijn als je beperkt betrokken bent bij de buitenschoolse activiteiten.
Daar is van beide kanten wat op te zeggen. Als je alleen leraar wordt om voor de klas je lesjes af te draaien, prima. Maar het leraarschap is meer. Buitenschoolse activiteiten zijn net zo belangrijk voor de leerlingen (en als docent) dan je lesjes in de klas. Ben je niet aanwezig bij buitenschoolse activiteiten (en er zullen mensen gegronde redenen hebben om hier niet bij aanwezig te zijn, dat weet ik), dan schuif je het werk af op je collega's. Plus je mist een kans om op een ongedwongen manier met je leerlingen bezig te zijn, hetgeen de sfeer ín de klas ten goede zal komen.

quote:
Buitenschoolse activiteiten zijn een luxe, niet de primaire taak.
En waarom staan diverse buitenschoolse activiteiten dan op mijn taakbelasting als taak?

En dit onderschrijf ik:
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 16:43 schreef YourAsset het volgende:
Jij leeft echt in een andere wereld. Heb je wel enig idee wat de dagelijkse praktijk is van een leraar in het VO? Loop eens een paar weken mee zou ik zeggen. Laat jezelf eens goed informeren.
.
  maandag 1 juli 2013 @ 17:04:52 #65
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_128466084
Ik vraag me oprecht af waarom ik hier nog op reageer, maar vooruit dan maar. Je krijgt per schooljaar een aantal taken. Het grootste deel daarvan is lesgeven aan klassen (plus voorbereiding etc.) en een kleiner deel zit in taken als huiswerkbegeleiding, werkgroepen voor bijv. onderwijsverbetering en in organiseren van buitenlesactiviteiten zoals schoolfeesten of sportdagen. Als je als docent zo'n taak krijgt toebedeeld, en er dus uren en dus geld voor krijgt, dan is het dus een primaire taak. Gewoon je werk, zeg maar.

Het bijwonen van dergelijke activiteiten doe je in de meeste gevallen in je eigen tijd. Ik denk persoonlijk dat de wat meer betrokken docenten vaak ook beter tot hun recht komen binnen de klassen én binnen de school; en beter gewaardeerd worden door collega's en door leerlingen. Het is dus helemaal niet zo voor de hand liggend om er maar niet aan mee te doen. Dergelijke dingen gaan, in ieder geval bij mij, niet ten koste van de tijd die ik aan lesgerelateerde zaken besteed, maar aan mijn 'eigen tijd'.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 1 juli 2013 @ 17:08:17 #66
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128466177
Een concreet voorbeeld. Stel dat een leraar wiskunde als extra stof (in Nederland is dit geen examenstof!) complexe getallen wil behandelen omdat hij weet dat veel van zijn leerlingen hier bij de vervolgopleiding hier mee moeten gaan werken en er bij de vervolgopleiding wordt geconstateerd dat veel studenten daar moeite mee hebben. Is het dan verkeerd dat de wiskundedocent zich tijdens een jaar minder (niet niet!) bezig houdt met buitenschoolse activiteiten zodat hij deze extra stof kan behandelen en toetsen? Ik stel niet dat je als leraar dat zo even kan doen, ik stel slechts dat het zo zou moeten zijn.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 1 juli 2013 @ 17:08:53 #67
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_128466198
quote:
. Is het dan verkeerd dat de wiskundedocent zich tijdens een jaar minder (niet niet!) bezig houdt met buitenschoolse activiteiten zodat hij deze extra stof kan behandelen en toetsen?
Zo werkt het niet.
.
  maandag 1 juli 2013 @ 17:13:12 #68
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_128466338
Als je daarmee de jou toebedeelde taken niet uitvoert is dat inderdaad verkeerd, ja.

En als je denkt dat je in het eindexamenjaar nog wel even de tijd overhoudt (met de leerlingen, bedoel ik dan vooral) om een onderwerpje als complexe getallen erdoorheen te knallen zie je ook iets over het hoofd, denk ik.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_128466454
Volgend jaar trouwens beginnen met meer gericht lesgeven op universitair niveau overigens O+ Heb een PhDplek en beurs bemachtigd en heb aangegeven al vanaf zo vroeg mogelijk les te willen geven omdat UD (op dit moment) mijn toekomstbeeld is qua beroep. Zin in!
Ja doei.
  maandag 1 juli 2013 @ 17:18:14 #70
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128466526
Ik had 4- of 5-VWO in gedachte. ;)
Je kan beginnen met j te introduceren wanneer je behandelt hoe je tweedegraadsvergelijkingen oplost: op dat moment enkel stellen dat j de wortel van -1 is en dat j² dus gelijk is aan -1 en vervolgens j 'uit de wortel halen' wat de gelegenheid geeft om nog wat te oefenen met het werken met machten. Vind jij dat niet beter dan het stellen dat er geen oplossingen zijn als D<0? In een later stadium leg je eens het complexe coördinatenstelsel uit etc
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128466577
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik had 4- of 5-VWO in gedachte. ;)
Je kan beginnen met j te introduceren wanneer je behandelt hoe je tweedegraadsvergelijkingen oplost: op dat moment enkel stellen dat j de wortel van -1 is en dat j² dus gelijk is aan -1 en vervolgens j 'uit de wortel halen' wat de gelegenheid geeft om nog wat te oefenen met het werken met machten. In een later stadium leg je eens het complexe coördinatenstelsel uit etc.
Ja, lachen. Maar dit is een topic over ervaringen van docenten. Prima als je af en toe eens even je mening komt posten, maar dit topic hoeft niet te verzanden in een 'In-de-ideale-wereld-van-Bram'-topic. Het ging over het wel of niet 'zwaar' zijn van een beroep als docent en de vooroordelen, niet over complexe getallen.
Ja doei.
  maandag 1 juli 2013 @ 17:22:27 #72
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_128466687
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Vind jij dat niet beter dan het stellen dat er geen oplossingen zijn als D<0?
Nee, dat vind ik niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_128466757
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Een concreet voorbeeld. Stel dat een leraar wiskunde als extra stof (in Nederland is dit geen examenstof!) complexe getallen wil behandelen omdat hij weet dat veel van zijn leerlingen hier bij de vervolgopleiding hier mee moeten gaan werken en er bij de vervolgopleiding wordt geconstateerd dat veel studenten daar moeite mee hebben. Is het dan verkeerd dat de wiskundedocent zich tijdens een jaar minder (niet niet!) bezig houdt met buitenschoolse activiteiten zodat hij deze extra stof kan behandelen en toetsen? Ik stel niet dat je als leraar dat zo even kan doen, ik stel slechts dat het zo zou moeten zijn.
Wat mist in jouw vergelijking is het feit dat school meer is dan alleen les, maar dat gaat denk aan jou compleet voorbij.
pi_128466961
Mijn eerste streven is in elk geval alle feedback die ik geef op essays en opdrachten LEESBAAR naar m'n studenten te sturen. Ofwel getypt, ofwel echt m'n best gedaan op het schrijven van de aantekeningen. Nu ook weer een essay terug waarbij ik de helft van het commentaar niet kan lezen ;( Oh, en wel zoveel mogelijk antwoorden op mail van studenten :') Maar dat is welicht nu makkelijk praten, dat laatste :+
Ja doei.
  maandag 1 juli 2013 @ 17:31:41 #75
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128467070
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:19 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Ja, lachen. Maar dit is een topic over ervaringen van docenten. Prima als je af en toe eens even je mening komt posten, maar dit topic hoeft niet te verzanden in een 'In-de-ideale-wereld-van-Bram'-topic. Het ging over het wel of niet 'zwaar' zijn van een beroep als docent en de vooroordelen, niet over complexe getallen.
Een concreet voorbeeld is nodig om het algemene punt duidelijk te maken, ik gebruikte het enkel in functie daarvan. Op het moment dat vereiste examenstof niet toereikend is volgens de universiteiten dan stel ik dat een leraar de vrijheid moet hebben om hier wat aan te doen in het belang van zijn leerlingen. Als dat betekent dat je eens niet meewerkt aan de sportdag of iets dergelijks (maar wat anders wel doet) dan zou dat m.i. moeten kunnen. Dat is alles wat ik stel, zo extreem is dat toch niet. Maar goed, het is voor iedereen duidelijk hoe iedereen er over denkt en iedereen is vrij stellig in zijn mening dus het heeft geen zin om het hier verder nog over te hebben.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128467307
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 16:43 schreef YourAsset het volgende:

[..]

Jij leeft echt in een andere wereld. Heb je wel enig idee wat de dagelijkse praktijk is van een leraar in het VO?

Loop eens een paar weken mee zou ik zeggen. Laat jezelf eens goed informeren.
Ik zou zeggen om een keer zo'n kennismaken-met-het-onderwijs cursus te doen. Denk dat elke universiteit die wel heeft... Probleem is dat je dan misschien juist niet de externe dingen tegenkomt omdat je toch maar snuffelende bent - ik kwam die dingen eigenlijk weinig tegen toen ik stage liep.
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:29 schreef motorbloempje het volgende:
Mijn eerste streven is in elk geval alle feedback die ik geef op essays en opdrachten LEESBAAR naar m'n studenten te sturen. Ofwel getypt, ofwel echt m'n best gedaan op het schrijven van de aantekeningen. Nu ook weer een essay terug waarbij ik de helft van het commentaar niet kan lezen ;( Oh, en wel zoveel mogelijk antwoorden op mail van studenten :') Maar dat is welicht nu makkelijk praten, dat laatste :+
Echt, ik weet niet wat me meer tijd zou kosten. :+ A5-tje (Okay, half A4-tje) per leerling uittypen met commentaar op schrijfopdrachten of het er in de marges bijschrijven en dan tijd in de les moeten besteden aan het helpen ontcijferen van mijn handschrift... Kom ik van het najaar op terug. :7
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_128467346
Commentballonnetjes in Word O+ in elk geval als ze zaken digitaal moeten inleveren, en anders beter m'n best doen op 't schrijven in de marges, maar no wai dat ik ze laat staren naar een stel hieroglyfen :') :D! Ik ken m'n eigen 'normale' handschrift namelijk ook wel; onleesbaar zelfs voor mezelf vaak _O- Dus als zo'n student dan zou vragen 'wat ik daar wilde zeggen' zou ik het zelf ook niet eens meer weten :@ _O-
Ja doei.
pi_128467383
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Een concreet voorbeeld is nodig om het algemene punt duidelijk te maken, ik gebruikte het enkel in functie daarvan. Op het moment dat vereiste examenstof niet toereikend is volgens de universiteiten dan stel ik dat een leraar de vrijheid moet hebben om hier wat aan te doen in het belang van zijn leerlingen. Als dat betekent dat je eens niet meewerkt aan de sportdag of iets dergelijks (maar wat anders wel doet) dan zou dat m.i. moeten kunnen. Dat is alles wat ik stel, zo extreem is dat toch niet. Maar goed, het is voor iedereen duidelijk hoe iedereen er over denkt en iedereen is vrij stellig in zijn mening dus het heeft geen zin om het hier verder nog over te hebben.
Postuleer en stel eens iets minder en doe wat ervaring op in het onderwijs. Incidentele onderwijsexperts zijn er al meer dan genoeg. Ook is het om je als docent te moeten "verdedigen" in een forumtopic welke bedoeld is voor docenten (in opleiding) volgen niet echt leuk, dat doen we al vaak genoeg.
pi_128467437
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:39 schreef motorbloempje het volgende:
Commentballonnetjes in Word O+ in elk geval als ze zaken digitaal moeten inleveren, en anders beter m'n best doen op 't schrijven in de marges, maar no wai dat ik ze laat staren naar een stel hieroglyfen :') :D!
Ja, somehow denk ik niet dat ik dat ga kunnen gebruiken op de middelbare. :+ Wel bij praktische opdrachten, dat dan weer wel.
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_128467455
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:39 schreef motorbloempje het volgende:
Commentballonnetjes in Word O+ in elk geval als ze zaken digitaal moeten inleveren, en anders beter m'n best doen op 't schrijven in de marges, maar no wai dat ik ze laat staren naar een stel hieroglyfen :') :D! Ik ken m'n eigen 'normale' handschrift namelijk ook wel; onleesbaar zelfs voor mezelf vaak _O- Dus als zo'n student dan zou vragen 'wat ik daar wilde zeggen' zou ik het zelf ook niet eens meer weten :@ _O-
Word is echt een uitkomst inderdaad! Van mijn handschrift word ik zelf al weeïg, kan me voorstellen dat leerlingen daar helemaal misselijk van worden :D
pi_128467508
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:40 schreef Wizzor het volgende:

[..]

Postuleer en stel eens iets minder en doe wat ervaring op in het onderwijs. Incidentele onderwijsexperts zijn er al meer dan genoeg. Ook is het om je als docent te moeten "verdedigen" in een forumtopic welke bedoeld is voor docenten (in opleiding) volgen niet echt leuk, dat doen we al vaak genoeg.
Dit dus. Topic voor en door docenten (in opleiding) en natuurlijk is het geen kliekje waar iedereen maar lekker moet insideren en buitenafinput is (het is nota bene een forum) natuurlijk mogelijk en welkom, maar niet tot in den treure en neem ook eens wat aan van de mensen MET de ervaring. Maar inderdaad. Mooi geweest. Terug naar de docenten (in opleiding).
Ja doei.
pi_128467579
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Een concreet voorbeeld is nodig om het algemene punt duidelijk te maken, ik gebruikte het enkel in functie daarvan. Op het moment dat vereiste examenstof niet toereikend is volgens de universiteiten dan stel ik dat een leraar de vrijheid moet hebben om hier wat aan te doen in het belang van zijn leerlingen. Als dat betekent dat je eens niet meewerkt aan de sportdag of iets dergelijks (maar wat anders wel doet) dan zou dat m.i. moeten kunnen. Dat is alles wat ik stel, zo extreem is dat toch niet. Maar goed, het is voor iedereen duidelijk hoe iedereen er over denkt en iedereen is vrij stellig in zijn mening dus het heeft geen zin om het hier verder nog over te hebben.
Ik denk dat iedereen het in zoverre met je eens is dat wat meer vrijheid geen kwaad kan. Voor de rest toon je weer eens aan niet over realiteitszin te beschikken. Ook een sportdag ed. hebben hun meerwaarde.
pi_128467847
KLB is een goede bron voor topics vandaag :o

KLB / Werken in het (Nederlandse) onderwijs

Hoeveel zien jullie hier eigenlijk van terug? Dat beschermende van ouders en de labeltjescultuur? Ik 'geloof' echt wel in dingen als adhd en dyslexie, maar tegenwoordig heeft iedereen het en is er altijd wel een excuus waarom er ondermaats gepresteerd wordt. En dan ligt het ook nog eens voornamelijk aan de leraar dat er onvoldoendes worden gehaald, en niet aan het gebrek van inzet van de leerling zelf...

Ja doei.
pi_128468420
Nederland is toch ook maar een triestig landje wat onderwijs betreft zeg... Hier in België lopen we echt een heel eind voor.
pi_128468547
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 18:15 schreef stoereboii het volgende:
Nederland is toch ook maar een triestig landje wat onderwijs betreft zeg... Hier in België lopen we echt een heel eind voor.
Leg uit.
pi_128469095
quote:
14s.gif Op maandag 1 juli 2013 18:18 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Leg uit.
Het niveau ligt veel hoger, geen centraal examen waarvan iedereen op voorhand de antwoorden al weet :') en we scoren ook als de betere internationaal.
  maandag 1 juli 2013 @ 18:33:51 #87
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128469114
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:57 schreef motorbloempje het volgende:
KLB is een goede bron voor topics vandaag :o

KLB / Werken in het (Nederlandse) onderwijs
Copycatters. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128469144
quote:
1s.gif Op maandag 1 juli 2013 18:33 schreef stoereboii het volgende:

[..]

Het niveau ligt veel hoger, geen centraal examen waarvan iedereen op voorhand de antwoorden al weet :') en we scoren ook als de betere internationaal.
Hoe worden de eindcijfers van leerlingen in België bepaald?
  maandag 1 juli 2013 @ 18:35:15 #89
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128469160
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 18:15 schreef stoereboii het volgende:
Nederland is toch ook maar een triestig landje wat onderwijs betreft zeg... Hier in België lopen we echt een heel eind voor.
Ik vrees dat je gelijk hebt maar ook in België moeten de goede leraren op hun hoede zijn.
https://sites.google.com/site/beteronderwijsvlaanderen/Home
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 1 juli 2013 @ 18:36:00 #90
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128469184
quote:
7s.gif Op maandag 1 juli 2013 18:34 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Hoe worden de eindcijfers van leerlingen in België bepaald?
Enkel op basis van schooltoetsen, een schaal van 1 t/m 20 met enkel gehele getallen. De overheid schrijft in detail voor wat minstens behandeld moet worden (een goed curriculum) en geeft ruimte aan de scholen om extra stof naar hun eigen inzicht te behandelen. Scholen voeren competitie met elkaar door zo'n hoog mogelijk percentage schoolverlaters te hebbne die een 'goede' opleiding afrondt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128469216
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 18:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Enkel op basis van schooltoetsen, een schaal van 1 t/m 20 met enkel gehele getallen.
Hoe wordt de onderwijskwaliteit gegarandeerd? Enkel door de Belgische onderwijsinspectie?
  maandag 1 juli 2013 @ 18:39:42 #92
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128469319
quote:
7s.gif Op maandag 1 juli 2013 18:36 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Hoe wordt de onderwijskwaliteit gegarandeerd? Enkel door de Belgische onderwijsinspectie?
Vooral doordat de ouders kiezen voor die scholen waarvan de meeste schoolverlaters later succes hebben met de vervolgopleiding, dit wordt ingeschat op basis van het succes van een jaar of 5 eerder. Scholen die op dit vlak goede cijfers kunnen presenteren doen dit en maken hiermee reclame voor de kwaliteit van hun school. Ouders staan daar voor sommige scholen vele uren in de rij om hun kind in te schrijven voor de school van hun voorkeur (de eerste inschrijving!) zo gauw de inschrijving wordt geopend.

De selectie gebeurt daar volgens het "watervalsysteem". Zo'n 90-95% van de leerlingen start in hetzelfde eerste jaar en vervolgens is het een afvalrace waarbij door de meeste ouders en leerlingen hoog wordt ingezet, de leerlingen die voldoende presteren op het hoogste niveau mogen blijven en de leerlingen die onvoldoende presteren afdalen naar een lager niveau. Er is een selectie voor het tweede leerjaar, het derde leerjaar en het vijfde leerjaar: 3 cycli (van 2 jaar) met 4 selectiemomenten, voor het tweede leerjaar excact vs. niet-exact en voor de latere twee selecties een verfijning hiervan.

[ Bericht 4% gewijzigd door Bram_van_Loon op 01-07-2013 18:54:47 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128469612
quote:
7s.gif Op maandag 1 juli 2013 18:34 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Hoe worden de eindcijfers van leerlingen in België bepaald?
Examens die elke leerkracht voor zichzelf opstelt. En dan heb je ook dat het op sommige scholen dus moeilijker is om het te halen. Ikzelf zit op zo'n school met een hoger niveau (staat erom bekend maar ga niet zeggen welke het is) en tja, als ik dan kijk naar sommige andere scholen en dat die leerlingen klagen over dat het moeilijk is, dan moet ik toch eens lachen. Leerlingen anno 2013 willen het allemaal toegeworpen krijgen, en als er een beetje voor gewerkt moet worden dan is het hen al teveel. Echt dieptriest...
  maandag 1 juli 2013 @ 18:48:15 #94
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128469623
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:57 schreef motorbloempje het volgende:
Dat beschermende van ouders en de labeltjescultuur? Ik 'geloof' echt wel in dingen als adhd en dyslexie, maar tegenwoordig heeft iedereen het en is er altijd wel een excuus waarom er ondermaats gepresteerd wordt.
Het pijnlijke is dat leerlingen en studenten die echt een serieuze handicap hebben hier de dupe van worden. Die worden automatisch minder serieus genomen en met wat pech is er standaardbeleid waarbij er geen onderscheid wordt gemaakt naar gelang de handicap. Aan mijn universiteit is bijvoorbeeld dat standaardbeleid dat je een 1/6de extra examentijd krijgt, of dat je nu dyslectisch bent, ADHD hebt, autisme hebt, een ernstige fysieke handicap hebt aan je arm/pols of een combinatie van 2 of meer van die leuke dingen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128469692
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 18:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Vooral doordat de ouders kiezen voor die scholen waarvan de meeste schoolverlaters later succes hebben met de vervolgopleiding, dit wordt ingeschat op basis van het succes van een jaar of 5 eerder. Scholen die op dit vlak goede cijfers kunnen presenteren doen dit en maken hiermee reclame voor de kwaliteit van hun school. Ouders staan daar voor sommige scholen vele uren in de rij om hun kind in te schrijven voor de school van hun voorkeur (de eerste inschrijving!) zo gauw de inschrijving wordt geopend.

De selectie gebeurt daar volgens het "watervalsysteem". Zo'n 90-95% van de leerlingen start in hetzelfde eerste jaar en vervolgens is het een afvalrace waarbij door de meeste ouders en leerlingen hoog wordt ingezet, de leerlingen die voldoende presteren op het hoogste niveau mogen blijven en de leerlingen die onvoldoende presteren afdalen naar een lager niveau. Er is een selectie in het tweede jaar en in het vierde jaar.
Tussen het eerste en het vierde kan je van richting veranderen ja, de derde graad zit je vast in 1 richting. :)
  maandag 1 juli 2013 @ 18:51:14 #96
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128469727
quote:
1s.gif Op maandag 1 juli 2013 18:47 schreef stoereboii het volgende:

[..]

Examens die elke leerkracht voor zichzelf opstelt.
Blijf je daar doorgaans bij dezelfde leraar door de jaren heen (in 3- en 4-ASO en in 5- en 6- ASO of zelfs in alle vier de leerjaren) of bepalen de leraren samen wat het niveau is voor meerdere klassen van meerdere leraren?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128469883
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 18:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Blijf je daar doorgaans bij dezelfde leraar door de jaren heen (in 3- en 4-ASO en in 5- en 6- ASO of zelfs in alle vier de leerjaren) of bepalen de leraren samen wat het niveau is voor meerdere klassen van meerdere leraren?
Nee op mijn school willen ze niet dat een klas (tussen 3 en 4 blijft die grotendeels samen) dezelfde leerkrachten heeft als het jaar voorheen, tenzij voor de minder belangrijke vakken zoals aardrijkskunde bijvoorbeeld. Maar voor geschiedenis is er bijvoorbeeld een leerkracht heel moeilijk en die heeft dan bijvoorbeeld 3 van de 6 klassen in het derde, en het jaar daarop geeft hij les aan de 3 andere klassen. Leekrachten stellen zelf hun examens op en kiezen dus ook het niveau, ze stellen zelfs hun eigen cursus op. Zolang ze binnen bepaalde normen blijven bepalen ze zelf alles, maar bijvoorbeeld in het vierde moeten ze wel de renaissance en het humanisme bespreken, maar ze mogen dat op hun eigen manier benaderen. (Zo is het dan toch op mijn school)
pi_128469962
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:43 schreef Wizzor het volgende:

[..]

Word is echt een uitkomst inderdaad! Van mijn handschrift word ik zelf al weeïg, kan me voorstellen dat leerlingen daar helemaal misselijk van worden :D
Nou ja, het scheelt vooral een hoop tijd en verwarring denk ik.. :P Zou ook wel vrij lullig zijn als ik m'n eigen commentaar niet meer kan reproduceren.... iets wat me nu al iets te vaak in m'n eigen werk overkomt _O- :@
Ja doei.
  maandag 1 juli 2013 @ 18:58:32 #99
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128470022
quote:
1s.gif Op maandag 1 juli 2013 18:50 schreef stoereboii het volgende:

[..]

Tussen het eerste en het vierde kan je van richting veranderen ja, de derde graad zit je vast in 1 richting. :)
Als ik het juist heb is het als volgt:
- 1ste leerjaar gewoon onderwijs of speciaal onderwijs (5-10% van de mensen)
- 2de leerjaar algemeen vormend onderwijs of practisch onderwijs
- vervolgens aan het einde van het tweede en het 4de leerjaar een selectie voor het profiel waarbij je voor de tweede graad uiteraard een beperkter aantal profielen hebt en voor de derde graad een groter aantal profielen.

Het lijkt me leuk dat in Vlaanderen iedereen Grieks en Latijn kan volgen, in Nederland kan slechts 6% van de leerlingen deze vakken volgen en daar moet je nog geluk bij hebben ook, in Amsterdam wordt er bijvoorbeeld geloot wie wel en niet naar het gymnasium mag.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128470321
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 18:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Als ik het juist heb is het als volgt:
- 1ste leerjaar gewoon onderwijs of speciaal onderwijs (5-10% van de mensen)
- 2de leerjaar algemeen vormend onderwijs of practisch onderwijs
- vervolgens aan het einde van het tweede en het 4de leerjaar een selectie voor het profiel waarbij je voor de tweede graad uiteraard een beperkter aantal profielen hebt en voor de derde graad een groter aantal profielen.

Het lijkt me leuk dat in Vlaanderen iedereen Grieks en Latijn kan volgen, in Nederland kan slechts 6% van de leerlingen deze vakken volgen en daar moet je nog geluk bij hebben ook, in Amsterdam wordt er bijvoorbeeld geloot wie wel en niet naar het gymnasium mag.
Je kan vanaf het begin al bijvoorbeeld houtbewerking volgen, maar de ouders hebben het liefst dat hun kind zo hoog mogelijk begint. Je hebt KSO (kunst secundair onderwijs), BSO (beroeps), TSO (technisch) en ASO (algemeen, met Latijn, Grieks, wetenschappen en economie). Ik kan enkel spreken over ASO, en daar is het zo dat er in het eerste en tweede vrij veel Latijn volgen, naar het derde toe vermindert dat meestal en dan gaan er veel naar economie (de "zwakkeren over het algemeen gezien") en wetenschappen (sterker in bijvoorbeeld wiskunde en chemie, fysica, ...) dus dan wordt er ook een scheiding gemaakt van de moeilijkheid en aantal uren wiskunde. Over het 3de en 4de blijven de leerlingen meestal hetzelfde volgen, maar ze mogen wel veranderen. Naar het vijfde komt er nog eens een scheiding: keuze tussen wetenschappen, economie, latijn en Grieks, maar dan komt de grootste scheiding in het aantal uren wiskunde. Bijvoorbeeld voor Latijn heb je Latijn moderne talen, Latijn wetenschappen en Latijn met 6 en met 8 uur wiskunde. Moderne talen heeft dan maar 3 uur wiskunde, wetenschappen 4.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')