abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_128380102
Jeej, vakantie hier, van les geven tenminste that is. Geen nakijkstress meer wat uiteraard super fijn is.

iedereen weet dat Engels docenten het super zwaar hebben, geschiedenis daarentegen met alleen maar wat jaartallen.... :P
  zaterdag 29 juni 2013 @ 00:10:17 #52
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_128380732
hahahahahaha :P

het was echt niet al wedstrijdje bedoeld, ik was vanmiddag gewoon ontzettend gefrustreerd en moe...
Kwak
pi_128392296
Hap.
pi_128402616
dan gooi ik ook nog een steentje erbij/
Afgelopen week heb ik 240 natuurkunde toetsen zitten na te kijken. (8 klassen, 5 derde en 3 tweede).

Gelukkig kijkt natuurkunde altijd vrij snel na.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  maandag 1 juli 2013 @ 12:10:43 #56
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_128453791
Tja, zo'n topic op een forum interesseert me eerlijk gezegd geen fluit. Maar toen ik tijdens een ouderavond een vader met ongeveer dezelfde tekst tegenover me had was het toch wel even tandenknarsen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_128454834
Ik ben verbaasd dat de aanhalingstekens om 'leraar' staan, en niet om 'beroep'. Die variant kom ik vaker tegen. :+
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
  maandag 1 juli 2013 @ 15:42:00 #58
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_128462504
Ach, ik heb net even een paar posts gelezen - de beste stuurlui staan aan wal. Iedereen denkt zo goed te weten hoe het beroep van leraar in elkaar zit, terwijl ze er mijlenver naast zitten. Ik ga me er niet over opwinden. Ik nodig dat soort mensen graag uit om een dagje met me mee te lopen.

Interessant wel die post over die docent die er wel een bijbaantje naast wilde nemen, omdat hij zo weinig te doen had. Dat is vast zo'n collega die één minuut na het einde van de les de deur uit rent en zich nooit laat zien bij buitenschoolse activiteiten.
.
  maandag 1 juli 2013 @ 16:21:04 #59
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128464138
quote:
Dat is vast zo'n collega die één minuut na het einde van de les de deur uit rent en zich nooit laat zien bij buitenschoolse activiteiten.
Wat als hij weliswaar weinig betrokkenheid heeft bij buitenschoolse activiteiten maar die tijd wel investeert in het schijven van goede lesstof, het maken en het nakijken van extra toetsen, het individueel begeleiden van leerlingen etcetera? Dan kan je toch moeilijk stellen dat hij het slecht doet.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128464206
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 16:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Wat als hij weliswaar weinig betrokkenheid heeft bij buitenschoolse activiteiten maar die tijd wel investeert in het schijven van goede lesstof, het maken en het nakijken van extra toetsen, het individueel begeleiden van leerlingen etcetera? Dan kan je toch moeilijk stellen dat hij het slecht doet.
:') lees anders even. Die docent zoekt een bijbaan.
Ja doei.
pi_128465112
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 16:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Wat als hij weliswaar weinig betrokkenheid heeft bij buitenschoolse activiteiten maar die tijd wel investeert in het schijven van goede lesstof, het maken en het nakijken van extra toetsen, het individueel begeleiden van leerlingen etcetera? Dan kan je toch moeilijk stellen dat hij het slecht doet.
toetsen nakijken? Waarom zou je extra toetsen willen nakijken? En ja, het is wel degelijk slecht als je niet aanwezig bent tijdens buitenschoolse activiteiten.

begeleiden hoort overigens standaard bij het beroep leraar.
pi_128465241
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 16:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Wat als hij weliswaar weinig betrokkenheid heeft bij buitenschoolse activiteiten maar die tijd wel investeert in het schijven van goede lesstof, het maken en het nakijken van extra toetsen, het individueel begeleiden van leerlingen etcetera? Dan kan je toch moeilijk stellen dat hij het slecht doet.
Jij leeft echt in een andere wereld. Heb je wel enig idee wat de dagelijkse praktijk is van een leraar in het VO?

Loop eens een paar weken mee zou ik zeggen. Laat jezelf eens goed informeren.
  maandag 1 juli 2013 @ 16:54:42 #63
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128465703
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 16:22 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

:') lees anders even. Die docent zoekt een bijbaan.
Het ging mij niet om deze specifieke zaak, het ging mij om de stelling dat het oncollegiaal zou zijn als je beperkt betrokken bent bij de buitenschoolse activiteiten. Het maakt nogal veel verschil of dat dat is omdat je voor jouw primaire taak wat extra wil doen of omdat je je er gemakkelijk van af wil maken. Op het moment dat naar de inschatting van een leraar het onderwijs er onder lijdt als hij zich bezig houdt met bijv. de organisatie van een sportdag of een reis dan moet hij m.i. de vrijheid hebben om voor zijn primaire taak, het onderwijs, te kiezen. Buitenschoolse activiteiten zijn een luxe, niet de primaire taak.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 1 juli 2013 @ 16:59:43 #64
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_128465880
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 16:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
het ging mij om de stelling dat het oncollegiaal zou zijn als je beperkt betrokken bent bij de buitenschoolse activiteiten.
Daar is van beide kanten wat op te zeggen. Als je alleen leraar wordt om voor de klas je lesjes af te draaien, prima. Maar het leraarschap is meer. Buitenschoolse activiteiten zijn net zo belangrijk voor de leerlingen (en als docent) dan je lesjes in de klas. Ben je niet aanwezig bij buitenschoolse activiteiten (en er zullen mensen gegronde redenen hebben om hier niet bij aanwezig te zijn, dat weet ik), dan schuif je het werk af op je collega's. Plus je mist een kans om op een ongedwongen manier met je leerlingen bezig te zijn, hetgeen de sfeer ín de klas ten goede zal komen.

quote:
Buitenschoolse activiteiten zijn een luxe, niet de primaire taak.
En waarom staan diverse buitenschoolse activiteiten dan op mijn taakbelasting als taak?

En dit onderschrijf ik:
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 16:43 schreef YourAsset het volgende:
Jij leeft echt in een andere wereld. Heb je wel enig idee wat de dagelijkse praktijk is van een leraar in het VO? Loop eens een paar weken mee zou ik zeggen. Laat jezelf eens goed informeren.
.
  maandag 1 juli 2013 @ 17:04:52 #65
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_128466084
Ik vraag me oprecht af waarom ik hier nog op reageer, maar vooruit dan maar. Je krijgt per schooljaar een aantal taken. Het grootste deel daarvan is lesgeven aan klassen (plus voorbereiding etc.) en een kleiner deel zit in taken als huiswerkbegeleiding, werkgroepen voor bijv. onderwijsverbetering en in organiseren van buitenlesactiviteiten zoals schoolfeesten of sportdagen. Als je als docent zo'n taak krijgt toebedeeld, en er dus uren en dus geld voor krijgt, dan is het dus een primaire taak. Gewoon je werk, zeg maar.

Het bijwonen van dergelijke activiteiten doe je in de meeste gevallen in je eigen tijd. Ik denk persoonlijk dat de wat meer betrokken docenten vaak ook beter tot hun recht komen binnen de klassen én binnen de school; en beter gewaardeerd worden door collega's en door leerlingen. Het is dus helemaal niet zo voor de hand liggend om er maar niet aan mee te doen. Dergelijke dingen gaan, in ieder geval bij mij, niet ten koste van de tijd die ik aan lesgerelateerde zaken besteed, maar aan mijn 'eigen tijd'.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 1 juli 2013 @ 17:08:17 #66
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128466177
Een concreet voorbeeld. Stel dat een leraar wiskunde als extra stof (in Nederland is dit geen examenstof!) complexe getallen wil behandelen omdat hij weet dat veel van zijn leerlingen hier bij de vervolgopleiding hier mee moeten gaan werken en er bij de vervolgopleiding wordt geconstateerd dat veel studenten daar moeite mee hebben. Is het dan verkeerd dat de wiskundedocent zich tijdens een jaar minder (niet niet!) bezig houdt met buitenschoolse activiteiten zodat hij deze extra stof kan behandelen en toetsen? Ik stel niet dat je als leraar dat zo even kan doen, ik stel slechts dat het zo zou moeten zijn.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 1 juli 2013 @ 17:08:53 #67
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_128466198
quote:
. Is het dan verkeerd dat de wiskundedocent zich tijdens een jaar minder (niet niet!) bezig houdt met buitenschoolse activiteiten zodat hij deze extra stof kan behandelen en toetsen?
Zo werkt het niet.
.
  maandag 1 juli 2013 @ 17:13:12 #68
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_128466338
Als je daarmee de jou toebedeelde taken niet uitvoert is dat inderdaad verkeerd, ja.

En als je denkt dat je in het eindexamenjaar nog wel even de tijd overhoudt (met de leerlingen, bedoel ik dan vooral) om een onderwerpje als complexe getallen erdoorheen te knallen zie je ook iets over het hoofd, denk ik.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_128466454
Volgend jaar trouwens beginnen met meer gericht lesgeven op universitair niveau overigens O+ Heb een PhDplek en beurs bemachtigd en heb aangegeven al vanaf zo vroeg mogelijk les te willen geven omdat UD (op dit moment) mijn toekomstbeeld is qua beroep. Zin in!
Ja doei.
  maandag 1 juli 2013 @ 17:18:14 #70
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128466526
Ik had 4- of 5-VWO in gedachte. ;)
Je kan beginnen met j te introduceren wanneer je behandelt hoe je tweedegraadsvergelijkingen oplost: op dat moment enkel stellen dat j de wortel van -1 is en dat j² dus gelijk is aan -1 en vervolgens j 'uit de wortel halen' wat de gelegenheid geeft om nog wat te oefenen met het werken met machten. Vind jij dat niet beter dan het stellen dat er geen oplossingen zijn als D<0? In een later stadium leg je eens het complexe coördinatenstelsel uit etc
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128466577
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik had 4- of 5-VWO in gedachte. ;)
Je kan beginnen met j te introduceren wanneer je behandelt hoe je tweedegraadsvergelijkingen oplost: op dat moment enkel stellen dat j de wortel van -1 is en dat j² dus gelijk is aan -1 en vervolgens j 'uit de wortel halen' wat de gelegenheid geeft om nog wat te oefenen met het werken met machten. In een later stadium leg je eens het complexe coördinatenstelsel uit etc.
Ja, lachen. Maar dit is een topic over ervaringen van docenten. Prima als je af en toe eens even je mening komt posten, maar dit topic hoeft niet te verzanden in een 'In-de-ideale-wereld-van-Bram'-topic. Het ging over het wel of niet 'zwaar' zijn van een beroep als docent en de vooroordelen, niet over complexe getallen.
Ja doei.
  maandag 1 juli 2013 @ 17:22:27 #72
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_128466687
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Vind jij dat niet beter dan het stellen dat er geen oplossingen zijn als D<0?
Nee, dat vind ik niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_128466757
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Een concreet voorbeeld. Stel dat een leraar wiskunde als extra stof (in Nederland is dit geen examenstof!) complexe getallen wil behandelen omdat hij weet dat veel van zijn leerlingen hier bij de vervolgopleiding hier mee moeten gaan werken en er bij de vervolgopleiding wordt geconstateerd dat veel studenten daar moeite mee hebben. Is het dan verkeerd dat de wiskundedocent zich tijdens een jaar minder (niet niet!) bezig houdt met buitenschoolse activiteiten zodat hij deze extra stof kan behandelen en toetsen? Ik stel niet dat je als leraar dat zo even kan doen, ik stel slechts dat het zo zou moeten zijn.
Wat mist in jouw vergelijking is het feit dat school meer is dan alleen les, maar dat gaat denk aan jou compleet voorbij.
pi_128466961
Mijn eerste streven is in elk geval alle feedback die ik geef op essays en opdrachten LEESBAAR naar m'n studenten te sturen. Ofwel getypt, ofwel echt m'n best gedaan op het schrijven van de aantekeningen. Nu ook weer een essay terug waarbij ik de helft van het commentaar niet kan lezen ;( Oh, en wel zoveel mogelijk antwoorden op mail van studenten :') Maar dat is welicht nu makkelijk praten, dat laatste :+
Ja doei.
  maandag 1 juli 2013 @ 17:31:41 #75
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128467070
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:19 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Ja, lachen. Maar dit is een topic over ervaringen van docenten. Prima als je af en toe eens even je mening komt posten, maar dit topic hoeft niet te verzanden in een 'In-de-ideale-wereld-van-Bram'-topic. Het ging over het wel of niet 'zwaar' zijn van een beroep als docent en de vooroordelen, niet over complexe getallen.
Een concreet voorbeeld is nodig om het algemene punt duidelijk te maken, ik gebruikte het enkel in functie daarvan. Op het moment dat vereiste examenstof niet toereikend is volgens de universiteiten dan stel ik dat een leraar de vrijheid moet hebben om hier wat aan te doen in het belang van zijn leerlingen. Als dat betekent dat je eens niet meewerkt aan de sportdag of iets dergelijks (maar wat anders wel doet) dan zou dat m.i. moeten kunnen. Dat is alles wat ik stel, zo extreem is dat toch niet. Maar goed, het is voor iedereen duidelijk hoe iedereen er over denkt en iedereen is vrij stellig in zijn mening dus het heeft geen zin om het hier verder nog over te hebben.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')