Wat als hij weliswaar weinig betrokkenheid heeft bij buitenschoolse activiteiten maar die tijd wel investeert in het schijven van goede lesstof, het maken en het nakijken van extra toetsen, het individueel begeleiden van leerlingen etcetera? Dan kan je toch moeilijk stellen dat hij het slecht doet.quote:Dat is vast zo'n collega die één minuut na het einde van de les de deur uit rent en zich nooit laat zien bij buitenschoolse activiteiten.
lees anders even. Die docent zoekt een bijbaan.quote:Op maandag 1 juli 2013 16:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wat als hij weliswaar weinig betrokkenheid heeft bij buitenschoolse activiteiten maar die tijd wel investeert in het schijven van goede lesstof, het maken en het nakijken van extra toetsen, het individueel begeleiden van leerlingen etcetera? Dan kan je toch moeilijk stellen dat hij het slecht doet.
toetsen nakijken? Waarom zou je extra toetsen willen nakijken? En ja, het is wel degelijk slecht als je niet aanwezig bent tijdens buitenschoolse activiteiten.quote:Op maandag 1 juli 2013 16:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wat als hij weliswaar weinig betrokkenheid heeft bij buitenschoolse activiteiten maar die tijd wel investeert in het schijven van goede lesstof, het maken en het nakijken van extra toetsen, het individueel begeleiden van leerlingen etcetera? Dan kan je toch moeilijk stellen dat hij het slecht doet.
Jij leeft echt in een andere wereld. Heb je wel enig idee wat de dagelijkse praktijk is van een leraar in het VO?quote:Op maandag 1 juli 2013 16:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wat als hij weliswaar weinig betrokkenheid heeft bij buitenschoolse activiteiten maar die tijd wel investeert in het schijven van goede lesstof, het maken en het nakijken van extra toetsen, het individueel begeleiden van leerlingen etcetera? Dan kan je toch moeilijk stellen dat hij het slecht doet.
Het ging mij niet om deze specifieke zaak, het ging mij om de stelling dat het oncollegiaal zou zijn als je beperkt betrokken bent bij de buitenschoolse activiteiten. Het maakt nogal veel verschil of dat dat is omdat je voor jouw primaire taak wat extra wil doen of omdat je je er gemakkelijk van af wil maken. Op het moment dat naar de inschatting van een leraar het onderwijs er onder lijdt als hij zich bezig houdt met bijv. de organisatie van een sportdag of een reis dan moet hij m.i. de vrijheid hebben om voor zijn primaire taak, het onderwijs, te kiezen. Buitenschoolse activiteiten zijn een luxe, niet de primaire taak.quote:Op maandag 1 juli 2013 16:22 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
lees anders even. Die docent zoekt een bijbaan.
Daar is van beide kanten wat op te zeggen. Als je alleen leraar wordt om voor de klas je lesjes af te draaien, prima. Maar het leraarschap is meer. Buitenschoolse activiteiten zijn net zo belangrijk voor de leerlingen (en als docent) dan je lesjes in de klas. Ben je niet aanwezig bij buitenschoolse activiteiten (en er zullen mensen gegronde redenen hebben om hier niet bij aanwezig te zijn, dat weet ik), dan schuif je het werk af op je collega's. Plus je mist een kans om op een ongedwongen manier met je leerlingen bezig te zijn, hetgeen de sfeer ín de klas ten goede zal komen.quote:Op maandag 1 juli 2013 16:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
het ging mij om de stelling dat het oncollegiaal zou zijn als je beperkt betrokken bent bij de buitenschoolse activiteiten.
En waarom staan diverse buitenschoolse activiteiten dan op mijn taakbelasting als taak?quote:Buitenschoolse activiteiten zijn een luxe, niet de primaire taak.
quote:Op maandag 1 juli 2013 16:43 schreef YourAsset het volgende:
Jij leeft echt in een andere wereld. Heb je wel enig idee wat de dagelijkse praktijk is van een leraar in het VO? Loop eens een paar weken mee zou ik zeggen. Laat jezelf eens goed informeren.
Zo werkt het niet.quote:. Is het dan verkeerd dat de wiskundedocent zich tijdens een jaar minder (niet niet!) bezig houdt met buitenschoolse activiteiten zodat hij deze extra stof kan behandelen en toetsen?
Ja, lachen. Maar dit is een topic over ervaringen van docenten. Prima als je af en toe eens even je mening komt posten, maar dit topic hoeft niet te verzanden in een 'In-de-ideale-wereld-van-Bram'-topic. Het ging over het wel of niet 'zwaar' zijn van een beroep als docent en de vooroordelen, niet over complexe getallen.quote:Op maandag 1 juli 2013 17:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik had 4- of 5-VWO in gedachte.
Je kan beginnen met j te introduceren wanneer je behandelt hoe je tweedegraadsvergelijkingen oplost: op dat moment enkel stellen dat j de wortel van -1 is en dat j² dus gelijk is aan -1 en vervolgens j 'uit de wortel halen' wat de gelegenheid geeft om nog wat te oefenen met het werken met machten. In een later stadium leg je eens het complexe coördinatenstelsel uit etc.
Nee, dat vind ik niet.quote:Op maandag 1 juli 2013 17:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Vind jij dat niet beter dan het stellen dat er geen oplossingen zijn als D<0?
Wat mist in jouw vergelijking is het feit dat school meer is dan alleen les, maar dat gaat denk aan jou compleet voorbij.quote:Op maandag 1 juli 2013 17:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Een concreet voorbeeld. Stel dat een leraar wiskunde als extra stof (in Nederland is dit geen examenstof!) complexe getallen wil behandelen omdat hij weet dat veel van zijn leerlingen hier bij de vervolgopleiding hier mee moeten gaan werken en er bij de vervolgopleiding wordt geconstateerd dat veel studenten daar moeite mee hebben. Is het dan verkeerd dat de wiskundedocent zich tijdens een jaar minder (niet niet!) bezig houdt met buitenschoolse activiteiten zodat hij deze extra stof kan behandelen en toetsen? Ik stel niet dat je als leraar dat zo even kan doen, ik stel slechts dat het zo zou moeten zijn.
Een concreet voorbeeld is nodig om het algemene punt duidelijk te maken, ik gebruikte het enkel in functie daarvan. Op het moment dat vereiste examenstof niet toereikend is volgens de universiteiten dan stel ik dat een leraar de vrijheid moet hebben om hier wat aan te doen in het belang van zijn leerlingen. Als dat betekent dat je eens niet meewerkt aan de sportdag of iets dergelijks (maar wat anders wel doet) dan zou dat m.i. moeten kunnen. Dat is alles wat ik stel, zo extreem is dat toch niet. Maar goed, het is voor iedereen duidelijk hoe iedereen er over denkt en iedereen is vrij stellig in zijn mening dus het heeft geen zin om het hier verder nog over te hebben.quote:Op maandag 1 juli 2013 17:19 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Ja, lachen. Maar dit is een topic over ervaringen van docenten. Prima als je af en toe eens even je mening komt posten, maar dit topic hoeft niet te verzanden in een 'In-de-ideale-wereld-van-Bram'-topic. Het ging over het wel of niet 'zwaar' zijn van een beroep als docent en de vooroordelen, niet over complexe getallen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |