Maar waarom dan niet?quote:Op zondag 23 juni 2013 16:10 schreef Studeur het volgende:
omdat het heilige boek zegt dat het niet voor het huwelijk mag?
daarom. waarom zou je je afvragen waarom iets in de bijbel staat. omdat een of ander malloot dat ooit bedacht heeft.quote:
Ja, dat is mooi, maar waarom zijn bijna alle religies er zo fanatiek tegen?quote:Op zondag 23 juni 2013 16:15 schreef Studeur het volgende:
[..]
daarom. waarom zou je je afvragen waarom iets in de bijbel staat. omdat een of ander malloot dat ooit bedacht heeft.
Ziekte, weeskinderen etc.quote:Op zondag 23 juni 2013 16:16 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, dat is mooi, maar waarom zijn bijna alle religies er zo fanatiek tegen?
Omdat er maar 1 god is en die heeft dat bedacht.quote:Op zondag 23 juni 2013 16:16 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik zie niks over ziektes en weeskinderen etc.quote:Op zondag 23 juni 2013 16:19 schreef CaptainObvious39 het volgende:
[..]
http://www.openbible.info/topics/stds
Nee. Het is dan ook vrij absurd om als hetero ineens volledig homoseksueel te worden.quote:Op zondag 23 juni 2013 16:35 schreef Heppy_tjoi het volgende:
Je vraag waarom homoseksualiteit wordt tegengegaan door alle religies is makkelijk te beantwoorden. Ik zal je een tegenvraag stellen waardoor je het antwoord zelf zou kunnen formulieren.
In extremis, zou een geloof kunnen voortbestaan wanneer deze enkel zal bestaan uit (monogame) homoseksuelen? Rekeninghoudend met een wereld waarin niemand overstapt van het ene geloof naar het andere.
Een beetje respect mag wel met je malloot.quote:Op zondag 23 juni 2013 16:15 schreef Studeur het volgende:
[..]
daarom. waarom zou je je afvragen waarom iets in de bijbel staat. omdat een of ander malloot dat ooit bedacht heeft.
Ik heb nergens gezegd dat hetero's ineens homo worden;), wat me overigens wel een apart gezicht lijkt. Het was slechts een voorbeeld om aan te geven dat een hetero-religie succesvoller is dan een homo-religie.quote:Op zondag 23 juni 2013 16:38 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee. Het is dan ook vrij absurd om als hetero ineens volledig homoseksueel te worden.
Zo'n 5% van de bevolking is homo, dus op zich is er wat betreft homoseksualiteit geen enkel praktisch probleem.
Huh, wat? Respect voor wie?quote:Op zondag 23 juni 2013 17:14 schreef Anonymousforlife het volgende:
[..]
Een beetje respect mag wel met je malloot.
Voor andermans godsdienst. Het is niet zo fijn als je God een "malloot" noemt. En ook nog een heel onnodig. Is respect voor andermans religie je nooit geleerd?quote:
Waarom moet ik respect hebben voor andermans religie? Ja, dat is een serieuze vraag.quote:Op zondag 23 juni 2013 17:21 schreef Anonymousforlife het volgende:
[..]
Voor andermans godsdienst. Het is niet zo fijn als je God een "malloot" noemt. En ook nog een heel onnodig. Is respect voor andermans religie je nooit geleerd?
Hm. Daar zit best wel wat in. Die laat ik even bezinken.quote:Op zondag 23 juni 2013 17:24 schreef SpecialK het volgende:
Even een losse gedachte die ik nog niet zo goed uitgewerkt heb:
Het is wat mij betreft misschien natuurlijke selectie.
Als een religie als meme wil voort bestaan kan het zich het beste zo veel mogelijk bemoeien met de context waarbinnen mensen een gezin opstarten. Zo verzeker je de overdracht van de religie aan de kinderen.
Religies die zich niet bemoeien met voortplanting raken op de achtergrond tijdens het vinden van een partner, het copuleren en het opvoeden van kinderen. Liberale religies bestaan dus nauwelijks meer en de licht tot zwaar perverse seksueel-autoritarische religies blijven over.
Ho ho, hij heeft helemaal niet erkend dat de bijbel van God zelf afkomt.quote:Op zondag 23 juni 2013 17:21 schreef Anonymousforlife het volgende:
[..]
Voor andermans godsdienst. Het is niet zo fijn als je God een "malloot" noemt. En ook nog een heel onnodig. Is respect voor andermans religie je nooit geleerd?
Niet religie, maar mensen die religie misbruiken.quote:Op zondag 23 juni 2013 17:34 schreef Strani het volgende:
[..]
Ho ho, hij heeft helemaal niet erkend dat de bijbel van God zelf afkomt.
Daarnaast is nou net religie verantwoordelijk voor een hoop ellende in de wereld dus om er nou actief respect voor te gaan tonen, laat staan respect te eisen, is vrij onnozel.
Ah, ja, zo sta ik er ook in. Vandaar.quote:Op zondag 23 juni 2013 17:33 schreef Anonymousforlife het volgende:
[..]
Respect krijg je van mij alleen als je zelf ook respect toont.
Religie zelf ook, met de veroordeling van allerlei levensstijlen. Dat noem ik ook geen respect.quote:Op zondag 23 juni 2013 17:39 schreef Anonymousforlife het volgende:
[..]
Niet religie, maar mensen die religie misbruiken.Ik ken geen één religie die moord, verkrachting etc. niet afkeurt. En als er iets is wat ons van jongs af aan wordt geleerd, tenminste als je een fatsoenlijke opvoeding hebt genoten, dan is het wel dat je andermans godsdient dient te respecteren.
Waarom dan?quote:Op zondag 23 juni 2013 17:39 schreef Anonymousforlife het volgende:
dat je andermans godsdient dient te respecteren.
Nee, ik verwar niks met niks. Religie veroordeelt misschien wel andere levensstijlen, maar van mij mag je religie ook veroordelen, hoor. Maar wel respecteren i.p.v. God een malloot te noemen.quote:Op zondag 23 juni 2013 17:41 schreef Strani het volgende:
[..]
Religie zelf ook, met de veroordeling van allerlei levensstijlen. Dat noem ik ook geen respect.
Je verwart overigens respect met tolerantie.
Ik vind dat je andermans religie moet respecteren, omdat dat een keuze is. En je hoort andermans keuzes te respecteren.quote:Op zondag 23 juni 2013 17:42 schreef SpecialK het volgende:
Respect moet je inderdaad verdienen. Als individu. Een groepsconcept als religie verdient geen respect of disrespect.
Dus als ik iemand neersteek dan moet je dat respecteren omdat dat een keuze is? Non sequitur.quote:Op zondag 23 juni 2013 17:43 schreef Anonymousforlife het volgende:
[..]
Ik vind dat je andermans religie moet respecteren, omdat dat een keuze is. En je hoort andermans keuzes te respecteren.
Waar noemde hij God een malloot? Even aanhalen, graag.quote:Op zondag 23 juni 2013 17:42 schreef Anonymousforlife het volgende:
[..]
Nee, ik verwar niks met niks. Religie veroordeelt misschien wel andere levensstijlen, maar van mij mag je religie ook veroordelen, hoor. Maar wel respecteren i.p.v. God een malloot te noemen.
Maar dat is een keuze om een misdaad te plegen. Louter voor religie kiezen is geen misdaad.quote:Op zondag 23 juni 2013 17:44 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dus als ik iemand neersteek dan moet je dat respecteren omdat dat een keuze is? Non sequitur.
Heb je daar misschien ook een argument bij? Of kom je niet verder dan 'omdat dat moet'?quote:Op zondag 23 juni 2013 17:43 schreef Anonymousforlife het volgende:
[..]
Ik vind dat je andermans religie moet respecteren, omdat dat een keuze is. En je hoort andermans keuzes te respecteren.
Lees het terug zou ik zeggen. Hij zei "die malloot die de Bijbel geschreven heeft". En voor christenen is "deze malloot" God.quote:Op zondag 23 juni 2013 17:45 schreef Strani het volgende:
[..]
Waar noemde hij God een malloot? Even aanhalen, graag.
Nee maar we zijn er dus wel uit dat niet alle keuzes respect verdienen. Je kan hooguit zeggen dat moreel goede keuzes respect verdienen en moreel slechte keuzes veroordeling.quote:Op zondag 23 juni 2013 17:45 schreef Anonymousforlife het volgende:
[..]
Maar dat is een keuze om een misdaad te plegen. Louter voor religie kiezen is geen misdaad.
Dat is een omgangsnorm. Je dient andermands keuzes (mits niet misdadig) te respecteren. Of moet ik je ook gaan uitleggen waarom je mensen niet mag uitschelden?quote:Op zondag 23 juni 2013 17:46 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Heb je daar misschien ook een argument bij? Of kom je niet verder dan 'omdat dat moet'?
Lees mijn vorige post. Want respect to all (totdat anderen geen respect hebben voor jou).quote:Op zondag 23 juni 2013 17:46 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Nee maar we zijn er dus wel uit dat niet alle keuzes respect verdienen. Je kan hooguit zeggen dat moreel goede keuzes respect verdienen en moreel slechte keuzes veroordeling.
Maar het kiezen van een religie is sowieso een moreel neutrale keuze. Dus waarom zou je daar respect voor kunnen of willen afdwingen?
Vind dat antwoord niet afdoende. Jij vindt dat moreel neutrale keuzes respect verdienen? Dat mag je eens gaan motiveren.quote:
Nee hoor, dat is het niet. Iedereen erkent dat de Bijbel niet door God zelf is geschreven.quote:Op zondag 23 juni 2013 17:46 schreef Anonymousforlife het volgende:
[..]
Lees het terug zou ik zeggen. Hij zei "die malloot die de Bijbel geschreven heeft". En voor christenen is "deze malloot" God.
Geen argument? Alleen maar 'omdat het moet'? Vind je dat zelf erg overtuigend?quote:Op zondag 23 juni 2013 17:48 schreef Anonymousforlife het volgende:
[..]
Dat is een omgangsnorm. Je dient andermands keuzes (mits niet misdadig) te respecteren. Of moet ik je ook gaan uitleggen waarom je mensen niet mag uitschelden?
Ik heb de post gewijzigd, lees nog een keer.quote:Op zondag 23 juni 2013 17:49 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Vind dat antwoord niet afdoende. Jij vindt dat moreel neutrale keuzes respect verdienen? Dat mag je eens gaan motiveren.
Gods woord is geschreven.quote:Op zondag 23 juni 2013 17:49 schreef Strani het volgende:
[..]
Nee hoor, dat is het niet. Iedereen erkent dat de Bijbel niet door God zelf is geschreven.
Zelfs de meest fanatieke christen erkent dat het OT en het NT door mensen geschreven is en niet door god dus ik snap echt niet wat je hier probeert te doen eigenlijk. Het zou je sieren als je wat dingen terug zou nemen of fouten zou erkennen die je in de discussie hebt gemaakt.quote:Op zondag 23 juni 2013 17:46 schreef Anonymousforlife het volgende:
[..]
Lees het terug zou ik zeggen. Hij zei "die malloot die de Bijbel geschreven heeft". En voor christenen is "deze malloot" God.
Wel een argumentquote:Op zondag 23 juni 2013 17:49 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Geen argument? Alleen maar 'omdat het moet'? Vind je dat zelf erg overtuigend?
In de hele bijbel zitten een paar 'quotes' van God, zoals je wilt. Zelfs įls je daarin gelooft, moet je erkennen dat 99.9% van de Bijbel volledig van mensen afkomt.quote:
Ja. Ik zie nog steeds geen motivatie waarom mensen per se respect moeten hebben voor elkaar als ze nog geen interactie hebben gehad. En we hebben het dus niet over Kantiaans (ik heb respect voor jouw menselijkheid) respect maar over echt aanzien-respect. Je hebt nog steeds niet afdoende gemotiveerd waarom dat een vereiste zou moeten zijn in een samenleving.quote:Op zondag 23 juni 2013 17:50 schreef Anonymousforlife het volgende:
[..]
Ik heb de post gewijzigd, lees nog een keer.
En het zou jou sieren als je zou erkennen dat je niet eens snapt wat ik bedoel. MAAR NATUURLIJK is de Bijbel geschreven door Lucas, Marcus, Mattheus en Johannes, God neemt geen schrijfgerei in de hand. Maar het is Gods woord.quote:Op zondag 23 juni 2013 17:51 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Zelfs de meest fanatieke christen erkent dat het OT en het NT door mensen geschreven is en niet door god dus ik snap echt niet wat je hier probeert te doen eigenlijk. Het zou je sieren als je wat dingen terug zou nemen of fouten zou erkennen die je in de discussie hebt gemaakt.
Waarom zou ik respect moeten hebben voor mensen die respect eisen? Ik vind dat soort mensen juist bijzonder minderwaardig.quote:Op zondag 23 juni 2013 17:51 schreef Anonymousforlife het volgende:
[..]
Wel een argument, het is een omgangsnorm, om mensen niet te kwetsen.
Ja, maar respect hebben voor andermans religie en niet met het woord ""malloot" strooien heeft niets met aanzien-respect te maken.quote:Op zondag 23 juni 2013 17:53 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ja. Ik zie nog steeds geen motivatie waarom mensen per se respect moeten hebben voor elkaar als ze nog geen interactie hebben gehad. En we hebben het dus niet over Kantiaans (ik heb respect voor jouw menselijkheid) respect maar over echt aanzien-respect. Je hebt nog steeds niet afdoende gemotiveerd waarom dat een vereiste zou moeten zijn in een samenleving.
Dank u.quote:Op zondag 23 juni 2013 17:55 schreef Strani het volgende:
Ik krijg de indruk dat deze discussie zinloos is en ook weinig te maken heeft met de vraag van TS.
Ik snap prima dat jij er nu een verhaaltje aan probeert te lijmen om de auteurschap van de bijbel door te spelen naar god omdat ze geinspireerd zijn door god. Om zo maar geen gezichtsverlies te lijden.quote:Op zondag 23 juni 2013 17:53 schreef Anonymousforlife het volgende:
[..]
En het zou jou sieren als je zou erkennen dat je niet eens snapt wat ik bedoel.
Geen van de mensen die je daar noemt zijn auteurs van het nieuwe testament.quote:MAAR NATUURLIJK is de Bijbel geschreven door Lucas, Marcus, Mattheus en Johannes, God neemt geen schrijfgerei in de hand. Maar het is Gods woord.
Die zijn er wel degelijk, best wel wat zelfs... Ik heb zo'n religie.quote:Op zondag 23 juni 2013 16:09 schreef Jigzoz het volgende:
Het komt regelmatig her en der in F&L ter sprake, dus nu maar eens een apart topic.
Waarom doen vrijwel alle religies zo moeilijk over seks? Waarom is er vrijwel geen religie die gewoon stelt dat je het maar gewoon moet doen met wie je wilt, zo vaak je wil en op welke manier je maar wil, zolang het maat met wederzijdse instemming is? Waarom zijn er zo veel religies expliciet tegen homoseksualiteit? Waarom zijn er zijn zo veel religies tegen veel en vaak genieten van seks?
Dat van dat lijmen en gezichtsverlies werkt me op de lachspieren.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:05 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik snap prima dat jij er nu een verhaaltje aan probeert te lijmen om de auteurschap van de bijbel door te spelen naar god omdat ze geinspireerd zijn door god. Om zo maar geen gezichtsverlies te lijden.
[..]
Geen van de mensen die je daar noemt zijn auteurs van het nieuwe testament.
Dat is mijn punt dus. Jij wil dat mensen aanzien-respect hebben terwijl mensen slechts bereid zijn om kantiaans-respect te tonen.quote:Op zondag 23 juni 2013 17:54 schreef Anonymousforlife het volgende:
[..]
Ja, maar respect hebben voor andermans religie en niet met het woord ""malloot" strooien heeft niets met aanzien-respect te maken.
Welke religie hang jij dan aan?quote:Op zondag 23 juni 2013 18:06 schreef erodome het volgende:
[..]
Die zijn er wel degelijk, best wel wat zelfs... Ik heb zo'n religie.
Omdat het in andere religie's een weg naar het "goddelijke" is en de religie's de verschillende wegen naar het goddelijke die niet via hun geloofsinstituut gaan als bedreigend zien.quote:Op zondag 23 juni 2013 16:16 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar je bent het vast met me eens dat jouw religie daarin een uitzondering is.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:06 schreef erodome het volgende:
[..]
Die zijn er wel degelijk, best wel wat zelfs... Ik heb zo'n religie.
Nee, ik heb het over kantiaans respect. En daar hoort dat gemalloot helaas niet bij.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:08 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dat is mijn punt dus. Jij wil dat mensen aanzien-respect hebben terwijl mensen slechts bereid zijn om kantiaans-respect te tonen.
Ik zie niet hoe jij aanzien-respect wil afdwingen als het gaat om een groeps-label als "het christendom". Ik wil individuele christenen die ik slimme dingen zie zeggen best wel aanzien-respect geven maar ook hier geldt; eerst verdienen.
Ja. En die "schrijvers van de bijbel" die jij daar opnoement zijn geen schrijvers van de bijbel.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:08 schreef Anonymousforlife het volgende:
[..]
Dat van dat lijmen en gezichtsverlies werkt me op de lachspieren.Onzin gewoon.
En verder noemde ik gewoon wat voorbeelden van schrijvers van de Bijbel.
Hm. Goed punt. Zo had ik het eigenlijk nog niet bekeken.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:08 schreef erodome het volgende:
[..]
Omdat het in andere religie's een weg naar het "goddelijke" is en de religie's de verschillende wegen naar het goddelijke die niet via hun geloofsinstituut gaan als bedreigend zien.
Dat zijn ze dus wel.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:09 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ja. En die "schrijvers van de bijbel" die jij daar opnoement zijn geen schrijvers van de bijbel.
Jawel, hoor. kantiaans respect kan best samengaan met iemand of een groeps-icoon voor malloot uitmaken. Zolang je maar iemand niet misbruikt voor jouw persoonlijke doeleinden toon je kantiaans respect.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:09 schreef Anonymousforlife het volgende:
[..]
Nee, ik heb het over kantiaans respect. En daar hoort dat gemalloot helaas niet bij.
Oh, schatje toch. Lees je eens in voor de gein.quote:
Niet precies. Maar je hebt je punt zo langzamerhand echt wel gemaakt hoor. Niemand is het er mee eens maar gemaakt is het wel.quote:
Heks volgens de oud west europeese traditie.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:08 schreef Anonymousforlife het volgende:
[..]
Welke religie hang jij dan aan?
Als je iemand een malloot noemt heb je geen respect voor diegene als individu.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:10 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Jawel, hoor. kantiaans respect kan best samengaan met iemand of een groeps-icoon voor malloot uitmaken. Zolang je maar iemand niet misbruikt voor jouw persoonlijke doeleinden toon je kantiaans respect.
Ah! Gewoon heiden!quote:Op zondag 23 juni 2013 18:11 schreef erodome het volgende:
[..]
Heks volgens de oud west europeese traditie.
Valt eigenlijk wel mee om eerlijk te zijn, mensen denken te vaa bij religie aan het abrahamisme, maar er is heeeeeeeeeeeeeeeel, heeeeeeeeeeeeel veel meer dan dat.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:09 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar je bent het vast met me eens dat jouw religie daarin een uitzondering is.
Wat is jouw religie trouwens?
Noem me maar niet zo denigrerend "schatje".quote:Op zondag 23 juni 2013 18:10 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Oh, schatje toch. Lees je eens in voor de gein.
Is dat eigenlijk een georganiseerde religie of meer een door een groep mensen gedeelde levensbeschouwing? Ik denk dat laatste?quote:Op zondag 23 juni 2013 18:11 schreef erodome het volgende:
[..]
Zeker wel. Ik heb soms wel eens mensen uitgemaakt voor klootzak omdat ik vond dat ze slecht bezig zijn. Betekent niet dat ik geen respect voor ze heb maar dat ik denk dat ze op dat moment gewoon een klootzak zijn.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:11 schreef Anonymousforlife het volgende:
[..]
Als je iemand een malloot noemt heb je geen respect voor diegene als individu.
Wįt? Leg eens uit, ik ben benieuwd.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:11 schreef erodome het volgende:
[..]
Dan moet je je maar eerst inlezen voordat je dingen gaat posten op het internet.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:12 schreef Anonymousforlife het volgende:
[..]
Noem me maar niet zo denigrerend "schatje".
Neem ook het "heilige" van de vrouw in die andere religie's erbij mee, iets wat het abrahamisme een doorn in het oog was, dat naast alle andere wegen tot het "goddelijke".quote:Op zondag 23 juni 2013 18:10 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hm. Goed punt. Zo had ik het eigenlijk nog niet bekeken.
Heiden is heel wat anders dan ongelovig he...quote:Op zondag 23 juni 2013 18:12 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ah! Gewoon heiden!
Ja, dat ben ik in zekere zin ook.
Ik weet het. Feit blijft wel dat het overgrote deel van de wereldbevolking een antiseksuele religie aanhangt.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:12 schreef erodome het volgende:
[..]
Valt eigenlijk wel mee om eerlijk te zijn, mensen denken te vaa bij religie aan het abrahamisme, maar er is heeeeeeeeeeeeeeeel, heeeeeeeeeeeeel veel meer dan dat.
Dat gaat over een bepaalde actie van hun. Maar iets waar mensen heilig in geloven uitmaken voor "malloot"quote:Op zondag 23 juni 2013 18:12 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Zeker wel. Ik heb soms wel eens mensen uitgemaakt voor klootzak omdat ik vond dat ze slecht bezig zijn. Betekent niet dat ik geen respect voor ze heb maar dat ik denk dat ze op dat moment gewoon een klootzak zijn.
Daarom zeg ik ook 'in zekere zin'.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:13 schreef erodome het volgende:
[..]
Heiden is heel wat anders dan ongelovig he...
In deze tijd is dat een gedeelde levensbeschouwing, maar het is wel echt een religie, maar we kennen geen geloofsinstituut. We kennen ook geen geloofsboeken met een hele rits regels e.d.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:12 schreef Strani het volgende:
[..]
Is dat eigenlijk een georganiseerde religie of meer een door een groep mensen gedeelde levensbeschouwing? Ik denk dat laatste?
Kijk, dįt is een religie waar ik respect voor op kan brengen. Een religie waarin mensen voor zichzelf mogen en zelfs moeten denken.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:14 schreef erodome het volgende:
[..]
In deze tijd is dat een gedeelde levensbeschouwing, maar het is wel echt een religie, maar we kennen geen geloofsinstituut. We kennen ook geen geloofsboeken met een hele rits regels e.d.
1. Ik denk dat jij je maar eens moet gaan inlezen.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:13 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dan moet je je maar eerst inlezen voordat je dingen gaat posten op het internet.
Iemand kan een malloot zijn en je kan er nog steeds respect voor hebben. Maar zelfs dan. Al had deze persoon geen respect voor god of voor de mensen die de bijbel hadden geschreven dan is dat zijn goed recht. Nogmaals: Respect verdien je door moreel goede keuzes te maken.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:14 schreef Anonymousforlife het volgende:
[..]
Dat gaat over een bepaalde actie van hun. Maar iets waar mensen heilig in geloven uitmaken voor "malloot"
Ik probeer te leven volgens het ritme van de (hier heersende) natuur, vier de 8 jaarfeesten, ken het geloofsprinciepe berokken geen kwaad e.d.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:12 schreef Anonymousforlife het volgende:
[..]
Wįt? Leg eens uit, ik ben benieuwd.
Nee, respect is niet iets wat je moet verdienen, respect is iets waar iedereen recht op heeft.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:15 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Iemand kan een malloot zijn en je kan er nog steeds respect voor hebben. Maar zelfs dan. Al had deze persoon geen respect voor god of voor de mensen die de bijbel hadden geschreven dan is dat zijn goed recht. Nogmaals: Respect verdien je door moreel goede keuzes te maken.
Wat een onzin.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:16 schreef Anonymousforlife het volgende:
[..]
Nee, respect is niet iets wat je moet verdienen, respect is iets waar iedereen recht op heeft.
Nee jij moet je inlezenquote:Op zondag 23 juni 2013 18:15 schreef Anonymousforlife het volgende:
[..]
1. Ik denk dat jij je maar eens moet gaan inlezen.
Als je dit niet eens wil inzien, vraag ik me echt af wat voor akelig gezelschap jij wel niet bent in het echte leven.quote:
Maar daar zit veel variatie in, zoals gezegd, kijk eens naar het hindoeisme, het oude hindoeisme, zoals gezegd is daar de kamasutra en tantra uit voortgekomen, dat zou ik niet anti seksueel noemen.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:13 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik weet het. Feit blijft wel dat het overgrote deel van de wereldbevolking een antiseksuele religie aanhangt.
1. Ik ben geen christen, waar baseer je dat op?quote:Op zondag 23 juni 2013 18:18 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Nee jij moet je inlezen
- NEE JIJ MOET JE INLEZEN..
Even zonder ego en vanuit een oprechte wens dat jij wat meer leert over je eigen religie: Lees alsjeblieft even wat over de auteurschap van het oude en nieuwe testament. Kennis zoals dat kan je jouw geloof alleen maar verrijken, toch?
En kijk, daar heb je je spiegel.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:19 schreef Anonymousforlife het volgende:
[..]
Als je dit niet eens wil inzien, vraag ik me echt af wat voor akelig gezelschap jij wel niet bent in het echte leven.
Waar dan?quote:Op zondag 23 juni 2013 18:19 schreef erodome het volgende:
Kijk eens wat beter naar de islam, alhoewel daar wel zware restrictie's zijn op het gebied van seksualiteit wordt seksualiteit wel als een belangerijk onderdeel gezien. Daarin zit dan toch ook wel weer wat nuance.
Heidendom=natuurgodsdienstquote:Op zondag 23 juni 2013 18:21 schreef Jigzoz het volgende:
De enige religieuze richtingen die ik ken waarin op een vrije manier met seksualiteit wordt omgegaan zijn te vinden in sommige hindoeļstische uithoeken, wat natuurgodsdiensten, heidendom en satanisme.De rest maakt er een pervers, dwangmatig gebeuren van. Ik snap dat niet.
Dat seksbeleving binnen het huwelijk goed moet zijn, van oorsprong is dat iets waar openlijk over gepraat werd, waar het belang van de behoefte van zowel man als vrouw bevredigd horen te worden e.d.quote:
Ik ben niet erg geneigd om allerlei Afrikaanse stammen heidens te noemen.quote:
Islam en christendom vormen samen volgens mij de meerderheid van de wereldbevolking.quote:Maar wat bestaat er dan nog meer dan die vormen en het abrahamisme? Het boeddhisme, maar daar wordt erg verschillend gedacht over seksualiteit.
Die overleveringen ken ik eerlijk gezegd niet. Ik ken wel de manier van omgang met vrouwen in verschillende islamitische culturen.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:25 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat seksbeleving binnen het huwelijk goed moet zijn, van oorsprong is dat iets waar openlijk over gepraat werd, waar het belang van de behoefte van zowel man als vrouw bevredigd horen te worden e.d.
Er staat aardig wat over seks en seksbeleving in de overleveringen van de profeet.
Hangt er erg vanaf hoe je geloof definieert, maar dat terzijde.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:23 schreef erodome het volgende:
En satanisme is niet echt een geloof, de meeste vormen iig niet.
Ander werelddeel, ander ritme van de natuur, andere culturele ontwikkeling, maar wel degelijk ook natuurgeloven.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:25 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik ben niet erg geneigd om allerlei Afrikaanse stammen heidens te noemen.
[..]
Islam en christendom vormen samen volgens mij de meerderheid van de wereldbevolking.
Seks is fijn en als mensen het te vaak fijn hebben, dan zijn ze niet meer vatbaar voor religie. Zoiets?quote:Op zondag 23 juni 2013 18:28 schreef erodome het volgende:
[..]
Ander werelddeel, ander ritme van de natuur, andere culturele ontwikkeling, maar wel degelijk ook natuurgeloven.
Heidendom is niet meer dan een term die het christendom heeft verzonnen, zo hebben we onszelf nooit genoemd.
En ja, die 2 vormen het merendeel van de wereldbevolking, alhoewel het hindoeisme ook een aardige groep vertegenwordigt, net als het boeddhisme. Maar de vraag zou dan meer zijn, waarom gaat het abrahamisme zo om met seksualiteit en ik vermoed dat het antword op die vraag in het heilige van seks van de voorgaande geloven ligt, samen met de belangerijke rol van de vrouw en de vele wegen tot het goddelijke, wat bedreigend was voor de macht van het abrahamisme.
Is het handig om een geloof te beoordelen op het weinige wat je ziet van mensen die nu leven? Want geloofsbelevenis is een nogal veranderend iets.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:26 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Die overleveringen ken ik eerlijk gezegd niet. Ik ken wel de manier van omgang met vrouwen in verschillende islamitische culturen.
Nee.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:29 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Seks is fijn en als mensen het te vaak fijn hebben, dan zijn ze niet meer vatbaar voor religie. Zoiets?
Ga eens ergens anders om aandacht zeiken. Ik vind je geklaag en gesteun irritant en nee, ook als je heel lang doordreint krijg ik geen respect voor je. Eerder het tegenovergestelde.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:30 schreef Anonymousforlife het volgende:
[..]
Vind je dat niet een hele kinderachtige reactie? Een verkapte "wat je zegt ben je zelf"?
Werd het je te veel? Kon je niks meer terugzeggen?quote:Op zondag 23 juni 2013 18:32 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ga eens ergens anders om aandacht zeiken. Ik vind je geklaag en gesteun irritant en nee, ook als je heel lang doordreint krijg ik geen respect voor je. Eerder het tegenovergestelde.
Je mag een religie niet beoordelen op de uitwerking die hij heeft op mensen? Waarom niet?quote:Op zondag 23 juni 2013 18:30 schreef erodome het volgende:
[..]
Is het handig om een geloof te beoordelen op het weinige wat je ziet van mensen die nu leven? Want geloofsbelevenis is een nogal veranderend iets.
Het is vrij interessant om de islam te bekijken tot de 10de eeuw, want daarna wordt het steeds stroever. Nu zitten we zelfs in een tijdvlak waarin de moslimwereld fundamentalistischer en extremistischer is dan zo'n beetje al hun voorgangers.
Nee, je dramt en bent constant off-topic aan het zeuren. Dat is hier niet de bedoeling en dat weet je zelf ook wel.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:32 schreef Anonymousforlife het volgende:
[..]
Werd het je te veel? Kon je niks meer terugzeggen?
Hm. Dat lijkt me ook nogal een geforceerde manier van omgang met seks.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:31 schreef erodome het volgende:
[..]
Nee.
In die oude geloven was seks een weg tot het goddelijke, zelfs een magisch gebeuren tot zoverre. Er waren vele wegen tot het goddelijke en maar een enkeling daarvan ging via priesters of een geloofsinstituut.
Het was niet zo dat mensen minder vatbaar waren voor religie, maar minder afhankelijk van het geoofsinstituut.
Wat wil je nou? Je hebt nog niks gezegd, behalve dat je respect wil omdat dat moet. Ik vind dat storend.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:32 schreef Anonymousforlife het volgende:
[..]
Werd het je te veel? Kon je niks meer terugzeggen?
Mag wel, maar dan heb je het vaak veel meer over culturele ontwikkeling dan over de religie op zichzelf.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:33 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Je mag een religie niet beoordelen op de uitwerking die hij heeft op mensen? Waarom niet?
Jullie doen zelf mee, hoor. Geen zelfreflectie hebben.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:33 schreef Strani het volgende:
[..]
Nee, je dramt en bent constant off-topic aan het zeuren. Dat is hier niet de bedoeling en dat weet je zelf ook wel.
Als dat het enige is wat je gelezen hebt, raad ik je een paar testjes aan.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:34 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wat wil je nou? Je hebt nog niks gezegd, behalve dat je respect wil omdat dat moet. Ik vind dat storend.
Die lijken mij onlosmakelijk met elkaar verbonden.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:35 schreef erodome het volgende:
[..]
Mag wel, maar dan heb je het vaak veel meer over culturele ontwikkeling dan over de religie op zichzelf.
Eventjes, daarna gaf ik al meerdere malen aan dat het off-topic was en TS zelf ook. Jij bleef maar doorzeuren.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:35 schreef Anonymousforlife het volgende:
[..]
Jullie doen zelf mee, hoor. Geen zelfreflectie hebben.
Is goed. Doeg. Veel plezier met je zoektocht naar erkenning.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:35 schreef Anonymousforlife het volgende:
[..]
Als dat het enige is wat je gelezen hebt, raad ik je een paar testjes aan.
Ik reageerde alleen maar op jullie. Nu zijn jullie bijvoorbeeld weer zelf ook offtopic bezig. Nogmaals, geen zelfreflectie hebbenquote:Op zondag 23 juni 2013 18:36 schreef Strani het volgende:
[..]
Eventjes, daarna gaf ik al meerdere malen aan dat het off-topic was en TS zelf ook. Jij bleef maar doorzeuren.
Misschien heb je zin om ook nog wat zinnigs te zeggen over TS' vraag?
Valt reuze mee, het kon daarvoor gebruikt worden, hoeft niet. Al met al was(en is) seks gewoon een vrij iets in mijn religie. Er werden handfestingen gedaan tussen homoseksuele mensen, hetero's, dat was dan ook geen verplicht eeuwige verbinding en zelfs naast die verbinding mocht je gewoon seks hebben met anderen(dat wil zeggen, als je partner er ook zo over dacht, anders was je je verbinding snel kwijt).quote:Op zondag 23 juni 2013 18:33 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hm. Dat lijkt me ook nogal een geforceerde manier van omgang met seks.
Niet geheel en al.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:36 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Die lijken mij onlosmakelijk met elkaar verbonden.
En jij veel plezier met het wachten op je diagnose.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:36 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Is goed. Doeg. Veel plezier met je zoektocht naar erkenning.
Klinkt zuiver, wat mij betreft. Maar hoe zit dat dan met dat goddelijke?quote:Op zondag 23 juni 2013 18:37 schreef erodome het volgende:
[..]
Valt reuze mee, het kon daarvoor gebruikt worden, hoeft niet. Al met al was(en is) seks gewoon een vrij iets in mijn religie. Er werden handfestingen gedaan tussen homoseksuele mensen, hetero's, dat was dan ook geen verplicht eeuwige verbinding en zelfs naast die verbinding mocht je gewoon seks hebben met anderen(dat wil zeggen, als je partner er ook zo over dacht, anders was je je verbinding snel kwijt).
Partnerkeuze was vrij.
Waarom stel je dit gelijk aan gebrek aan respect ? Iemand die de betreffende religie uitgebreid heeft bestudeerd en tot de conclusie is gekomen dat de god een malloot/klootzak/etc is en dat vervolgens ook eerlijk aangeeft toont oneindig veel meer respect voor de religie dan iemand die er nooit over nagedacht heeft en er maar een beetje over huichelt.quote:Op zondag 23 juni 2013 17:14 schreef Anonymousforlife het volgende:
[..]
Een beetje respect mag wel met je malloot.
Weleens een spetterend orgasme gehad?quote:Op zondag 23 juni 2013 18:38 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Klinkt zuiver, wat mij betreft. Maar hoe zit dat dan met dat goddelijke?
Een 'spetterend orgasme'? Verklaar u nader?quote:Op zondag 23 juni 2013 18:39 schreef erodome het volgende:
[..]
Weleens een spetterend orgasme gehad?
Dan heb je je antwoord
En hier viel ik bijna van mijn stoel af van het lachen. De volgende keer een serieuze post alsjeblieft.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:38 schreef Grouch het volgende:
[..]
en tot de conclusie is gekomen dat de god een malloot/klootzak/etc is
Zie voor antwoord:quote:Op zondag 23 juni 2013 16:09 schreef Jigzoz het volgende:
Het komt regelmatig her en der in F&L ter sprake, dus nu maar eens een apart topic.
Waarom doen vrijwel alle religies zo moeilijk over seks? Waarom is er vrijwel geen religie die gewoon stelt dat je het maar gewoon moet doen met wie je wilt, zo vaak je wil en op welke manier je maar wil, zolang het maat met wederzijdse instemming is? Waarom zijn er zo veel religies expliciet tegen homoseksualiteit? Waarom zijn er zijn zo veel religies tegen veel en vaak genieten van seks?
Willem Elsschot, een atheļst.quote:Op zaterdag 22 juni 2013 16:41 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren, (Willem Elsschot)
Gewoon een zeer goed orgasme, zo 1tje die je van je tenen tot het topje van je kruin voelt.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:39 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Een 'spetterend orgasme'? Verklaar u nader?
Dat IS serieus een visie die redelijk wat mensen hebben. Vooral hogeropgeleiden.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:40 schreef Anonymousforlife het volgende:
[..]
En hier viel ik bijna van mijn stoel af van het lachen. De volgende keer een serieuze post alsjeblieft.
O ja, zeker. Ik denk dat ik alleen te nuchter ben om dat echt als goddelijk te zien.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:41 schreef erodome het volgende:
[..]
Gewoon een zeer goed orgasme, zo 1tje die je van je tenen tor het topje van je kruin voelt.
Ooit weleens echt goede seks gehad, waarin 2 versmelten tot 1, waar het gevoel je overneemt tot je zelf niet meer bestaat maar niets meer bent dan een vermenging van het gevoel van beiden?
Tot de conclusie komen dat God een klootzak is zei je...quote:Op zondag 23 juni 2013 18:41 schreef Grouch het volgende:
[..]
Dat IS serieus een visie die redelijk wat mensen hebben. Vooral hogeropgeleiden.
Goddelijk, ultiem, ontstegen boven de lichamelijke beperkingen, noem het wat je wil.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:42 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
O ja, zeker. Ik denk dat ik alleen te nuchter ben om dat echt als goddelijk te zien.
Eehm, ja.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:43 schreef Anonymousforlife het volgende:
[..]
Tot de conclusie komen dat God een klootzak is zei je...
Dus dan ga je niet denken dat hij bloeddorstig is, maar dat-ie een "klootzak" is.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:45 schreef Grouch het volgende:
[..]
Eehm, ja.
Bijvoorbeeld:
“The God of the Old Testament is arguably the most unpleasant character in all fiction: jealous and proud of it; a petty, unjust, unforgiving control-freak; a vindictive, bloodthirsty ethnic cleanser; a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully.”
― Richard Dawkins, The God Delusion
Of Carlin. Of half FOK! for that matterHet is een redelijk mainstream standpunt tegenwoordig.
Klootzak in de figuurlijke betekenis ja. Niet in de letterlijke van het lichaamsdeelquote:Op zondag 23 juni 2013 18:46 schreef Anonymousforlife het volgende:
[..]
Dus dan ga je niet denken dat hij bloeddorstig is, maar dat-ie een "klootzak" is.
Als de vraag over de motivatie van God gaat - zoals in dit topic - is dat vrij onvermijdelijk.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:47 schreef erodome het volgende:
Moet het echt dat zo'n beetje elke topic waar het ook maar een beetje over religie gaat ontaarden in een god is stom wellus/nietus spelletje?
Nee, daar ben ik te nuchter voor denk ik.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:43 schreef erodome het volgende:
[..]
Goddelijk, ultiem, ontstegen boven de lichamelijke beperkingen, noem het wat je wil.
Heb je weleens echt heel goed en diep gemediteerd, zodat je echt los komt van jezelf?
En dįt is respectloos.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:47 schreef Grouch het volgende:
[..]
Klootzak in de figuurlijke betekenis ja. Niet in de letterlijke van het lichaamsdeel
"God is an asshole" is ook bekend citaat. Zelfs Southpark gebruikt het
Dat jij dat respectloos vindt is respectloos van je. Heb eens wat respect voor andere zienswijzenquote:
Je bent te nuchter voor meditatie? Of begrijp je niet wat meditatie is?quote:Op zondag 23 juni 2013 18:47 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee, daar ben ik te nuchter voor denk ik.
Wat betreft het seksuele: mijn vrouw en ik proberen om elke dag goede seks te hebben, omdat we merken dat we op die manier onszelf 'dwingen' allebei moeite te blijven doen voor elkaar terwijl we tegelijkertijd eigenlijk voorkomen dat we... 'Alleen maar familie' worden, als je begrijpt wat ik bedoel.
En dat maakt seks structureel beter. Niet elke dag legendarisch natuurlijk, maar wel echt beter dan... eh... Normaal. Nou ja, lastig uitleggen.
Ik begrijp dus niet waarom zo'n groot deel van de wereldreligies seks afwijzen.
Weet ik niet. Ik heb er in ieder geval voor zover ik weet geen enkele behoefte aan.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:49 schreef erodome het volgende:
[..]
Je bent te nuchter voor meditatie? Of begrijp je niet wat meditatie is?
Afwijzen is misschien verkeerd gezegd. Ze mutileren de seksualiteit.quote:Maar wijzen die religie's seks wel af, die abraamistische religie's, of plaatsen ze het binnen kaders van het huwelijk?
Nee, maar zo leef ik wel.quote:Ben jij monogaam?
Dat kan, maar meditatie is niets vaags aan, dus zeggen dat je er te nuchter voor bent spreekt van niet weten wat het is.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:51 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Weet ik niet. Ik heb er in ieder geval voor zover ik weet geen enkele behoefte aan.
Gedeeltelijk mee eens, maar gedeeltelijk ook niet. Neem bv die islam, in de oorsprong heeft seksualiteit daar een belangerijke rol. Als je de bijbel leest staat er ook aardig wat seks in(zou echt 18+ zijn als we er nu een leeftijdsgrens op zouden plakken).quote:Afwijzen is misschien verkeerd gezegd. Ze mutileren de seksualiteit.
Ben je homo?quote:Op zondag 23 juni 2013 16:09 schreef Jigzoz het volgende:
Nee, dat denk ik niet.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:55 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat kan, maar meditatie is niets vaags aan, dus zeggen dat je er te nuchter voor bent spreekt van niet weten wat het is.
[..]
Gedeeltelijk mee eens, maar gedeeltelijk ook niet. Neem bv die islam, in de oorsprong heeft seksualiteit daar een belangerijke rol. Als je de bijbel leest staat er ook aardig wat seks in(zou echt 18+ zijn als we er nu een leeftijdsgrens op zouden plakken).
Dus dan is de volgende vraag, is het wel zoals jij denkt dat het is(in zijn volledigheid), of is het jouw beeld erbij die misschien wat te maken heeft met een tekorst aan kennis van de grondteksten?
Maar je wist niets van het openlijke gesprek over seksualiteit in de islam(grondteksten) en van het belang van seksualiteit in de islam. Hoe rijmt dat dan met elkaar?quote:
Nu maak je er een raar verhaal van. Hebben moslima's seks voor het huwelijk? Zijn man en vrouw gelijk in de islam? Dat is wat ik bedoel. Of ik dan de Koran uit mijn hoofd ken of niet verandert aan de essentie daarvan weinig.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:57 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar je wist niets van het openlijke gesprek over seksualiteit in de islam(grondteksten) en van het belang van seksualiteit in de islam. Hoe rijmt dat dan met elkaar?
Neen ,maar er wordt binnen het jodendom helemaal niet moeilijk gedaan over seks. Het mag ook voor genot.quote:
Mag het ook buiten het huwelijk?quote:Op zondag 23 juni 2013 19:01 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Neen ,maar er wordt binnen het jodendom helemaal niet moeilijk gedaan over seks. Het mag ook voor genot.
Homoseksualiteit is een ander verhaaltje
Binnen de kaders van het huwelijk is de islam erg open over seksualteit en daarin zijn dan man en vrouw gelijk.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:59 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nu maak je er een raar verhaal van. Hebben moslima's seks voor het huwelijk? Zijn man en vrouw gelijk in de islam? Dat is wat ik bedoel. Of ik dan de Koran uit mijn hoofd ken of niet verandert aan de essentie daarvan weinig.
Mag jij het buiten je relatie?quote:
Huwelijk staat niet in de Toraquote:
Dat vind ik extreem lastig te rijmen met wat ik in de praktijk zie.quote:Op zondag 23 juni 2013 19:03 schreef erodome het volgende:
[..]
Binnen de kaders van het huwelijk is de islam erg open over seksualteit en daarin zijn dan man en vrouw gelijk.
Wist je bv dat er in de overleveringen gesproken wordt over het belang van het voorspel voor de vrouw? En dat er gesproken wordt over het orgasme van de vrouw die net zo belangerijk is als die van de man? Dat er gesproken werd over de frequentie van seks en nog veel meer?
Ja. Maar misschien stelde ik de vraag verkeerd; met 'buiten' bedoelde ik ook voor of na een huwelijk.quote:
Okay, en als je nog niet getrouwd bent?quote:Op zondag 23 juni 2013 19:04 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Huwelijk staat niet in de Tora
Maar je moet als je getrouwd bent inhouden.
Volgens de Talmoed mag de man zijn hand niet onder de gordel brengen.
Is ook zo, vandaar dat ik zeg dat het soms niet zo handig is die culturele ontwikkeling 1 op 1 te vertalen naar een religie.quote:Op zondag 23 juni 2013 19:04 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat vind ik extreem lastig te rijmen met wat ik in de praktijk zie.
O dat zal best, maar dan moeten we vaststellen over welke islam we het hebben. Die van duizend jaar geleden, die van nu, of uitsluitend die zoals die naar voren komt uit bepaalde teksten?quote:Op zondag 23 juni 2013 19:06 schreef erodome het volgende:
[..]
Is ook zo, vandaar dat ik zeg dat het soms niet zo handig is die culturele ontwikkeling 1 op 1 te vertalen naar een religie.
Tot de 10de eeuw was het zo dat er heel openlijk over seks gesproken werd, binnen de kaders van een huwelijk natuurlijk, maar toch.
Er bestaat wel een boek over islam en seksualiteit waarin er wat dieper wordt ingegaan op dat onderwerk mbt de grondteksten en de verdere ontwikkeling tot nu toe, interessant.
Denk het wel. als je maar kinderen maakt. Maar geen zaadlozingen verspillenquote:Op zondag 23 juni 2013 19:06 schreef Strani het volgende:
[..]
Okay, en als je nog niet getrouwd bent?
Maar waarom moet dat dan / mag dat dan niet?quote:Op zondag 23 juni 2013 19:04 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Huwelijk staat niet in de Tora
Maar je moet als je getrouwd bent inhouden.
Volgens de Talmoed mag de man zijn hand niet onder de gordel brengen.
Apart, wist ik niet. Dank voor de infoquote:Op zondag 23 juni 2013 19:09 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Denk het wel. als je maar kinderen maakt. Maar geen zaadlozingen verspillen
Omdat er geen zaad verspilt mag worden. Daarom staat er bijv niks inde Tora over vrouwen, die mogen dus blijkbaar alles.quote:Op zondag 23 juni 2013 19:09 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar waarom moet dat dan / mag dat dan niet?
Allebei bedoelde ik. Zowel interseksualiteit als daarom het huis uitgegooid worden (wat ik trouwens extreem ziek vind).quote:Op zondag 23 juni 2013 19:12 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Dat mijn familie mij eruit gegooid hebben? Hier in het westen niet. In het jodendom wel denk ik. Maar interseksualiteit komt toch veel voor heb ik het idee. Het is alleen niet zo bekend. Je wordt in iedergeval behandeld
Nou, dat bedoelde ik dus in de OP. Waar slaat dat op? Waarom die afwijzende houding ten opzichte van seks?quote:Op zondag 23 juni 2013 19:11 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Omdat er geen zaad verspilt mag worden. Daarom staat er bijv niks inde Tora over vrouwen, die mogen dus blijkbaar alles.
Waarom vind je interseksualiteit extreem ziek?quote:Op zondag 23 juni 2013 19:15 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Allebei bedoelde ik. Zowel interseksualiteit als daarom het huis uitgegooid worden (wat ik trouwens extreem ziek vind).
Dat zei ik niet. Ik zei dat ik om die reden het huis uitgegooid worden extreem ziek vind.quote:Op zondag 23 juni 2013 19:16 schreef man1986 het volgende:
[..]
Waarom vind je interseksualiteit extreem ziek?
Ok.quote:Op zondag 23 juni 2013 19:17 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat zei ik niet. Ik zei dat ik om die reden het huis uitgegooid worden extreem ziek vind.
Is dit een serieuze vraag of ben je weer aan het trollen?quote:Op zondag 23 juni 2013 19:19 schreef man1986 het volgende:
[..]
Ok.
Maar wat vind je zelf om je leven te leiden zonder een morele besef rondom seks?
Serieuze vraag.quote:Op zondag 23 juni 2013 19:19 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Is dit een serieuze vraag of ben je weer aan het trollen?
Dus jij vindt dat er degelijk grenzen en kaders dienen te bestaan rondom seks?quote:Op zondag 23 juni 2013 19:20 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik heb wel degelijk een seksuele moraal.
Ja natuurlijk.quote:Op zondag 23 juni 2013 19:21 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dus jij vindt dat er degelijk grenzen en kaders dienen te bestaan rondom seks?
Je kunt geen homo worden dus dat scheelt. Probleem opgelost.quote:Op zondag 23 juni 2013 19:21 schreef tribalwars het volgende:
maar als elke man homo wordt zijn we als mensheid verloren.
Maar je hebt ook mensen die hetro zijn en dan ineens homo worden.quote:Op zondag 23 juni 2013 19:22 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Je kunt geen homo worden dus dat scheelt. Probleem opgelost.
Nee, die zijn er niet.quote:Op zondag 23 juni 2013 19:23 schreef tribalwars het volgende:
[..]
Maar je hebt ook mensen die hetro zijn en dan ineens homo worden.
Je gaat me toch niet zeg dat je als homo wordt geboren. Ik denk niet dat 5 % van de mannen die homo is zo is geboren eerder 0,1 % of minder.quote:
Wat je denkt moet jij weten, maar homoseksualiteit is een geaardheid, dus ja, je wordt zo geboren en het verandert daarna niet meer.quote:Op zondag 23 juni 2013 19:24 schreef tribalwars het volgende:
[..]
Je gaat me toch niet zeg dat je als homo wordt geboren. Ik denk niet dat 5 % van de mannen die homo is zo is geboren eerder 0,1 % of minder.
Ik heb meer het idee dat de media daar een grote rol inspeelt.quote:Op zondag 23 juni 2013 19:25 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wat je denkt moet jij weten, maar homoseksualiteit is een geaardheid, dus ja, je wordt zo geboren en het verandert daarna niet meer.
tribalwars: jongen 17 jarig.quote:Op zondag 23 juni 2013 19:24 schreef tribalwars het volgende:
[..]
Je gaat me toch niet zeg dat je als homo wordt geboren. Ik denk niet dat 5 % van de mannen die homo is zo is geboren eerder 0,1 % of minder.
Ik denk dat je maar een keer een goed gesprek met je leraar biologie moet voeren.quote:Op zondag 23 juni 2013 19:26 schreef tribalwars het volgende:
[..]
Ik heb meer het idee dat de media daar een grote rol inspeelt.
Je hebt toch ook geen apen die homo's zijn of ganzen waarom mensen dan wel dat is net echt natuurlijk.quote:Op zondag 23 juni 2013 19:27 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik denk dat je maar een keer een goed gesprek met je leraar biologie moet voeren.
Dan zie ik ook geen probleem dat er mensen zijn die daar een andere positie (no pun intended) erop nahouden dan jij wat seks betreft.quote:
Dus voordat een kind geboren wordt kun je genetisch bepalen of deze later een homoseksueel of heteroseksueel wordt?quote:Op zondag 23 juni 2013 19:25 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wat je denkt moet jij weten, maar homoseksualiteit is een geaardheid, dus ja, je wordt zo geboren en het verandert daarna niet meer.
Waar jij wel of geen probleem ziet moet jij weten. Als je je maar aan de wet houdt.quote:Op zondag 23 juni 2013 19:29 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dan zie ik ook geen probleem dat er mensen zijn die een andere positie (no pun intended) erop nahouden dan jij wat seks betreft.
Dat zou dan in principe mogelijk moeten zijn ja.quote:Dus voordat een kind geboren wordt kun je genetisch bepalen of deze later een homoseksueel of heteroseksueel wordt?
Hoezo aan de wet houden? In de OP had je het toch niet over de wet ?quote:Op zondag 23 juni 2013 19:30 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Waar jij wel of geen probleem ziet moet jij weten. Als je je maar aan de wet houdt.
Mogen we in principe de vrijheid van keuze mogen hebben om op basis van de geaardheid van het kind deze wel of niet te aborteren?quote:[..]
Dat zou dan in principe mogelijk moeten zijn ja.
Nee hoor, dat zeg ik helemaal nergens. Dat maak jij ervan.quote:Op zondag 23 juni 2013 19:33 schreef man1986 het volgende:
[..]
Hoezo aan de wet houden? In de OP had je het toch niet over de wet ?
Wat jij in feite zegt is dat seks gebonden is aan een hele lange lijst met voorwaarden. Hoe ironisch.
Waarom zou iemand dat doen?quote:Mogen we in principe de vrijheid van keuze mogen hebben om op basis van de geaardheid van het kind deze wel of niet te aborteren?
Seks met regels of seks zonder regels?quote:Op zondag 23 juni 2013 19:36 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee hoor, dat zeg ik helemaal nergens. Dat maak jij ervan.
Baas over eigen buik, je weet wel.quote:[..]
Waarom zou iemand dat doen?
Met. Komen ze: geen dwang en op basis van gelijkwaardigheid.quote:
Ja, lastig. Weet ik niet. Ik ben geneigd dat soort gevallen te scharen onder 'dat soort mensen zouden nooit kinderen mogen opvoeden'.quote:Baas over eigen buik, je weet wel.
Dat is wat jij vindt. Maar iemand anders hoeft daar niet mee eens te zijn. Moraliteit is subjectief neem ik aan?quote:Op zondag 23 juni 2013 19:40 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Met. Komen ze: geen dwang en op basis van gelijkwaardigheid.
Inderdaad lastig.quote:[..]
Ja, lastig. Weet ik niet. Ik ben geneigd dat soort gevallen te scharen onder 'dat soort mensen zouden nooit kinderen mogen opvoeden'.
Zeker. Als mensen zichzelf tekort doen door allerlei absurde regels na te volgen, dan is dat prima. Ik vraag me alleen af waarom religies erop uit zijn om mensen hun seksualiteit zo te verkrachten. Da's alles.quote:Op zondag 23 juni 2013 19:42 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dat is wat jij vindt. Maar iemand anders hoeft daar niet mee eens te zijn. Moraliteit is subjectief neem ik aan?
Laat eens dan jouw oplossing horen, ben benieuwd.quote:Op zondag 23 juni 2013 19:44 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Zeker. Als mensen zichzelf tekort doen door allerlei absurde regels na te volgen, dan is dat prima. Ik vraag me alleen af waarom religies erop uit zijn om mensen hun seksualiteit zo te verkrachten. Da's alles.
Oplossing waarvoor?quote:Op zondag 23 juni 2013 19:50 schreef man1986 het volgende:
[..]
Laat eens jouw oplossing horen, ben benieuwd.
Dus er is geen probleem?quote:
Het probleem is dat de mens lastiggevallen wordt met perverse religieuze regels.quote:
Ik zie maar één oplossing:quote:Op zondag 23 juni 2013 19:53 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Het probleem is dat de mens lastiggevallen wordt met perverse religieuze regels.
Oplossing: mensen niet lastigvallen met religieuze regels.
Lijkt me een prachtig plan. Nobelprijswaardig.quote:Op zondag 23 juni 2013 19:54 schreef man1986 het volgende:
[..]
Ik zie maar één oplossing:
Religie in de ban doen. Voor eens en altijd.
Wat denk je?
.quote:Op zondag 23 juni 2013 19:55 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Lijkt me een prachtig plan. Nobelprijswaardig.
Daar heb je meteen het probleem. 'Alle religie de wereld uit', is net zoiets als 'wereldvrede' of 'niemand meer honger'. Heel positief en idealistisch, maar het gaat niet lukken.quote:Op zondag 23 juni 2013 19:57 schreef man1986 het volgende:
[..]
.
Hoe gaan we deze plan in de praktijk implementeren?
Heb jij een bepaalde voorstel?
Wie niet waagt...quote:Op zondag 23 juni 2013 19:59 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Daar heb je meteen het probleem. 'Alle religie de wereld uit', is net zoiets als 'wereldvrede' of 'niemand meer honger'. Heel positief en idealistisch, maar het gaat niet lukken.
Ja precies. Daarom begin ik klein. Mijn kinderen hebben echt geen idee wat mensen bedoelen als het over 'god' gaat. Ik vind dat echt heel erg goed.quote:
Dus je zou je eigen kinderen op basis van jouw overtuiging ervan weerhouden om tot verdere kennis te komen van God?quote:Op zondag 23 juni 2013 20:03 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja precies. Daarom begin ik klein. Mijn kinderen hebben echt geen idee wat mensen bedoelen als het over 'god' gaat. Ik vind dat echt heel erg goed.
Huh? God bestaat helemaal niet. Waarom zou ik ze bewust lastigvallen met dat soort onzin terwijl het ze alleen maar kan beschadigen?quote:Op zondag 23 juni 2013 20:08 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dus je zou je eigen kinderen op basis van jouw overtuiging ervan weerhouden om tot verdere kennis te komen van God?
Jigzoz: God bestaat helemaal niet. En dat ga ik ook aan mijn kinderen onderwijzen.quote:Op zondag 23 juni 2013 20:11 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Huh? God bestaat helemaal niet. Waarom zou ik ze bewust lastigvallen met dat soort onzin terwijl het ze alleen maar kan beschadigen?
Nee hoor. Ik zeg niet dat hij niet bestaat, ze horen er gewoon niks over. Kortom: niet voor, niet tegen, maar neutraal.quote:Op zondag 23 juni 2013 20:13 schreef man1986 het volgende:
[..]
Jigzoz: God bestaat helemaal niet. En dat ga ik ook aan mijn kinderen onderwijzen.
Gelovige: God bestaat. En dat ga ik ook aan mijn kinderen onderwijzen.
zoiets dus:quote:Op zondag 23 juni 2013 20:19 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik zeg niet dat hij niet bestaat, ze horen er gewoon niks over. Kortom: niet voor, niet tegen, maar neutraal.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
quote:Op zondag 23 juni 2013 20:21 schreef man1986 het volgende:
[..]
zoiets dus:Maar dan zonder aap. En zonder god natuurlijk.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vond hem wel grappig.quote:Op zondag 23 juni 2013 20:21 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar dan zonder aap. En zonder god natuurlijk.
Ja. Sterker nog: mijn vrouw en ik hebben de kinderen een keer meegenomen naar de Apenheul. De kinderen vonden het minder leuk dan wij, maar dat terzijde.quote:Op zondag 23 juni 2013 20:23 schreef man1986 het volgende:
[..]
Ik vond hem wel grappig.
Dus je gelooft ook niet dat apen bestaan?
Wat is dat voor een rare vergelijking?quote:Op zondag 23 juni 2013 20:23 schreef man1986 het volgende:
[..]
Ik vond hem wel grappig.
Dus je gelooft ook niet dat apen bestaan?
Dus vanaf nu geen apen meer voor de kinderenquote:Op zondag 23 juni 2013 20:24 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja. Sterker nog: mijn vrouw en ik hebben de kinderen een keer meegenomen naar de Apenheul. De kinderen vonden het minder leuk dan wij, maar dat terzijde.
Ach, zo gaat dat.quote:Op zondag 23 juni 2013 20:27 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dus vanaf nu geen apen meer voor de kinderen
Goede seks heeft alleen maar goede gevolgen.quote:Op zondag 23 juni 2013 20:38 schreef wickedmen het volgende:
Bij de Islam is het zo omdat verleiding wat slechte gevolgen kan hebben, nou eenmaal slecht is.
Hebben we het over de theologie van de betreffende religie, of hebben we het over de culturele vorming van geloofsbelevenis?quote:Op zondag 23 juni 2013 19:07 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
O dat zal best, maar dan moeten we vaststellen over welke islam we het hebben. Die van duizend jaar geleden, die van nu, of uitsluitend die zoals die naar voren komt uit bepaalde teksten?
Ik vind dat de grenzen en kaders alleen mogen bestaan uit geen kwaad berokkenen. Dus geen onvrijwillige seks e.d.. Verder geen kaders, geen grenzen.quote:Op zondag 23 juni 2013 19:21 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dus jij vindt dat er degelijk grenzen en kaders dienen te bestaan rondom seks?
Valt 'abortus' onder jouw definitie van 'geen kwaad berokkenen'?quote:Op zondag 23 juni 2013 21:39 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik vind dat de grenzen en kaders alleen mogen bestaan uit geen kwaad berokkenen. Dus geen onvrijwillige seks e.d.. Verder geen kaders, geen grenzen.
Natuurlijk in combi met openheid en eerlijkheid, want in deze tijd is de monogame relatie(serieel monogaam) de norm, niet uitspreken dat jij er anders over denkt zou dan kwaad kunnen berokkenen bij je partner, die gekwets kan worden als zij niet kunnen kiezen of ze ook een andere vorm aan wille n gaan.
Jawel, kan je wel schokken met filmpjes van bv wilde buffels die een lekker potje homoseks bezigen, of bonobo's die wild scharen en ga zo maar door, maar ik denk dat je het punt zo wel begrijpt.quote:Op zondag 23 juni 2013 19:28 schreef tribalwars het volgende:
[..]
Je hebt toch ook geen apen die homo's zijn of ganzen waarom mensen dan wel dat is net echt natuurlijk.
Ja, want die baby geboren laten worden zou kwaad veroorzaken, anders werd dat kind niet geaborteerd. Kortom, mensen aborteren niet zonder reden.quote:Op zondag 23 juni 2013 21:41 schreef man1986 het volgende:
[..]
Valt 'abortus' onder jouw definitie van 'geen kwaad berokkenen'?
Is homoseksualiteit een genetisch bepaalde geaardheid?quote:Op zondag 23 juni 2013 21:46 schreef erodome het volgende:
[..]
Ja, want die baby geboren laten worden zou kwaad veroorzaken, anders werd dat kind niet geaborteerd. Kortom, mensen aborteren niet zonder reden.
Het is een lastige, daar ben ik het wel mee eens, ik ben niet zo'n voorstander van late abortussen zonder medische indicatie, maar ik maak geen wetten en wil dat ook niet op dat gebied.
Geen abortus berokkend veel meer kwaad dan wel een nette legale abortus mogen doen. Zo simpel liggen de zaken dan weer wel.
Weet ik eigenlijk niet, wel weet ik dat ze zeggen dat de hersenen anders zijn en de hormoonhuishouding anders is. Ook weet ik dat sinds de vroegste bekende geschiedenis er al homo's zijn, altijd rond de 5% van de bevolking zover we na kunnen gaan, dat het in de natuur ook voorkomt, biseksualiteit zelfs nog meer.quote:Op zondag 23 juni 2013 21:47 schreef man1986 het volgende:
[..]
Is homoseksualiteit een genetisch bepaalde geaardheid?
Baas over eigen buik, ja of nee?quote:Op zondag 23 juni 2013 21:49 schreef erodome het volgende:
[..]
Weet ik eigenlijk niet, wel weet ik dat ze zeggen dat de hersenen anders zijn en de hormoonhuishouding anders is. Ook weet ik dat sinds de vroegste bekende geschiedenis er al homo's zijn, altijd rond de 5% van de bevolking zover we na kunnen gaan, dat het in de natuur ook voorkomt, biseksualiteit zelfs nog meer.
Ik weet dat het niet te genezen is, maar ik zie dan ook niet in waarom we dat zouden moeten willen.
Wat is er mis met 2 mannen of 2 vrouwen die elkaar liefhebben, of mensen die er willens en wetend voor kiezen om van elkaar te genieten?
Baas over eigen lichaam, maar waarom ga je terug naar een vraag die je al gesteld heb en ik al beantwoord heb?quote:
Is een ongeboren kind 'je eigen lichaam'?quote:Op zondag 23 juni 2013 21:50 schreef erodome het volgende:
[..]
Baas over eigen lichaam, maar waarom ga je terug naar een vraag die je al gesteld heb en ik al beantwoord heb?
Ken jij als man zijnde de impact van een zwangerschap op het lichaam van de vrouw? Die is namelijk erg groot, heel erg groot. De vonk van leven is van de vrouw, het is haar recht daarover te beslissen.quote:Op zondag 23 juni 2013 21:51 schreef man1986 het volgende:
[..]
Is een ongeboren kind 'je eigen lichaam'?
De vrouw beslist dus over leven en dood van het kind. Mag zij haar kind dan aborteren als deze een homoseksueel of heteroseksueel zou blijken?quote:Op zondag 23 juni 2013 21:54 schreef erodome het volgende:
[..]
Ken jij als man zijnde de impact van een zwangerschap op het lichaam van de vrouw? Die is namelijk erg groot, heel erg groot. De vonk van leven is van de vrouw, het is haar recht daarover te beslissen.
Wie ben jij om voor een ander te beslissen, ieder zijn eigen graf.
Abortus is nu eenmaal een vrije keuze, ook om dat soort redenen. Zoals ik al zei, ieder zijn graf.quote:Op zondag 23 juni 2013 22:12 schreef man1986 het volgende:
[..]
De vrouw beslist dus over leven en dood van het kind. Mag zij haar kind dan aborteren als deze een homoseksueel of heteroseksueel zou blijken?
- In kleine gemeenschappen is alle dat leidt tot haat een nijd een groot probleem. Vrije seks leidt tot problemen.quote:Op zondag 23 juni 2013 16:09 schreef Jigzoz het volgende:
Door rood rijden is ook een vrije keuze.quote:Op zondag 23 juni 2013 22:15 schreef erodome het volgende:
[..]
Abortus is nu eenmaal een vrije keuze, ook om dat soort redenen. Zoals ik al zei, ieder zijn graf.
Ik vind het een stomme reden, maar dat vind ik wel van meer redenen voor abortus, maar als iemand er zo ontzettend mee zou zitten dat ze daarom abortus willen plegen, wie ben ik dan om ze dat te verbieden?
Wat gebeurd er als ze al vanaf baby afaan weten dat dat kind homoseksueel is en ze mogen het niet aborteren, ze moeten het grootbrengen? Hoe zal die opvoeding dan zijn, de band tussen ouder en kind? Als ze dat kind anders weg zouden laten halen denken ze er vast niet al te positief over, dan krijg je allerlei ellende, van het kind proberen te veranderen wat tot trauma's zal leiden tot zelfs ernstige mishandeling e.d. aan toe.
Wie voor homoseksualiteit is, is voor abortus.quote:Op zondag 23 juni 2013 22:28 schreef Karboenkeltje het volgende:
De ironie is dat iemand die zo tegen homosexualiteit is, zo iemand zal waarschijnlijk ook tegen abortus zijn.
Daar zijn wetten en regels voor. Net als in het geval van abortus.quote:Op zondag 23 juni 2013 22:26 schreef man1986 het volgende:
[..]
Door rood rijden is ook een vrije keuze.
Stelen is ook een vrije keuze.
Ieder topic met 'seks' in de titel gaat als een speer. Geen wonder dat men seks aan banden probeert te leggen.quote:
Hier is tot een bepaalde grens abortus een legale handeling, welke reden men daarvoor heeft doet er niet toe, ik kan die reden persoonlijk onzinnig vinden, maar ik wil een ander het recht niet ontnemen om die keuze voor zichzelf te maken.quote:Op zondag 23 juni 2013 22:26 schreef man1986 het volgende:
[..]
Door rood rijden is ook een vrije keuze.
Stelen is ook een vrije keuze.
Ik begrijp niet wat je hierboven wil zeggen.
Elke reden voor abortus is prima? Geen enkele uitzondering?
Noem me één uitzondering waarbij abortus niet mag worden uitgevoerd.
Wetten en regels veranderen, boeiend.quote:Op zondag 23 juni 2013 22:32 schreef Karboenkeltje het volgende:
[..]
Daar zijn wetten en regels voor. Net als in het geval van abortus.
Wie heeft besloten dat abortus een 'recht' is?quote:Op zondag 23 juni 2013 22:35 schreef erodome het volgende:
[..]
Hier is tot een bepaalde grens abortus een legale handeling, welke reden men daarvoor heeft doet er niet toe, ik kan die reden persoonlijk onzinnig vinden, maar ik wil een ander het recht niet ontnemen om die keuze voor zichzelf te maken.
Ik ken geen uitzonderingsgevallen, niet binnen de wetten zoals we die hebben en waar ik het mee eens ben.
Waarom is dat de omgekeerde wereld? Het gaat beide over vrije keuze namelijk. Of ga jij ervanuit dat iedereen die weet dat de ongeboren vrucht homoseksueel is deze zal aborteren?quote:Op zondag 23 juni 2013 22:29 schreef man1986 het volgende:
[..]
Wie voor homoseksualiteit is, is voor abortus.
Omgekeerde wereld, maar waar.
De mens, de meerderheid, de rede.quote:Op zondag 23 juni 2013 22:36 schreef man1986 het volgende:
[..]
Wie heeft besloten dat abortus een 'recht' is?
Onze volksvertegenwoordigers.quote:Op zondag 23 juni 2013 22:36 schreef man1986 het volgende:
[..]
Wie heeft besloten dat abortus een 'recht' is?
Het gaat hier niet om vrije keuze.quote:Op zondag 23 juni 2013 22:36 schreef erodome het volgende:
[..]
Waarom is dat de omgekeerde wereld? Het gaat beide over vrije keuze namelijk. Of ga jij ervanuit dat iedereen die weet dat de ongeboren vrucht homoseksueel is deze zal aborteren?
Reageer eerst eens op wat voor baat dat kind heeft bij een moeder(of ouders) die dat kind absoluut niet willen, die dat kind al van geboorte afaan afkeuren om de seksuele geaardheid waarvan ze weten dat dat kind het heeft.quote:Op zondag 23 juni 2013 22:37 schreef man1986 het volgende:
[..]
Het gaat hier niet om vrije keuze.
Het gaat erom wie bepaalt wat een recht.
Als de moeder over het leven van het kind bepaald, wie bepaald dan over het leven van de moeder?quote:Op zondag 23 juni 2013 22:35 schreef erodome het volgende:
Maar ga eens in op wat er gebeurd als iemand die perse dat kind zou willen aborteren omdat die homoseksueel is dat gedwongen moet voldragen en houden?
Want zo praat je er lekker omheen, maar geen abortus heeft ook gevolgen. Vertel eens, hoe is dat kind gebaat bij die moeder?
De moeder van die moeder besliste over dat leven toen het nog deel van haar lichaam was, daarna beslist die moeder over haar eigen leven.quote:Op zondag 23 juni 2013 22:41 schreef man1986 het volgende:
[..]
Als de moeder over het leven van het kind bepaald, wie bepaald dan over het leven van de moeder?
In wiens ogen is het kind ongewenst? Hebben we een loting gehouden? Ik kan me niet herrineren dat ik daarover heb gestemd.quote:Op zondag 23 juni 2013 22:42 schreef erodome het volgende:
[..]
De moeder van die moeder besliste over dat leven toen het nog deel van haar lichaam was, daarna beslist die moeder over haar eigen leven.
Maar kom op, nu niet zo zwak, beantwoord mijn vragen eens over de gevolgen van geen abortus als dat kind zo ongewenst is.
Ga jij dat kind dragen en opvoeden dan, al die kinderen die geaborteerd worden? Nu al zijn er niet genoeg plekken om alle kinderen die geen ouders meer hebben op te vangen.quote:Op zondag 23 juni 2013 22:44 schreef man1986 het volgende:
[..]
In wiens ogen is het kind ongewenst? Hebben we een loting gehouden? Ik kan me niet herrineren dat ik daarover heb gestemd.
Er zijn dus geen genoeg plekken om alle kinderen op te vangen, dan zou ik juist pleiten tegen de stelling van de OP!quote:Op zondag 23 juni 2013 22:45 schreef erodome het volgende:
[..]
Ga jij dat kind dragen en opvoeden dan, al die kinderen die geaborteerd worden? Nu al zijn er niet genoeg plekken om alle kinderen die geen ouders meer hebben op te vangen.
Waarom maak jij je druk om een onderscheid tussen legale en illegale abortus?quote:Kom op, beantwoord mijn vraag, wat zijn de gevolgen van geen nette legale abortus, wat gebeurd er als die moeder(en vader) dat zwaar ongewenste kind op moeten voeden.
Jij draait het weer prachtig om. Het gaat hier niet om vrije keuze, maar het gaat hier om de bepaling van recht.quote:Op zondag 23 juni 2013 22:36 schreef erodome het volgende:
[..]
Waarom is dat de omgekeerde wereld? Het gaat beide over vrije keuze namelijk. Of ga jij ervanuit dat iedereen die weet dat de ongeboren vrucht homoseksueel is deze zal aborteren?
Noem me één uitzondering waarbij abortus niet mag worden uitgevoerd. Jij kon me geen enkel noemen.quote:Op zondag 23 juni 2013 22:37 schreef erodome het volgende:
[..]
De mens, de meerderheid, de rede.
Wie heeft besloten dat abortus niet mag en wat voor gevolgen heeft dat, ga daar nu eens op in.
Ik denk dat de vader ook wel iets te zeggen heeft XDquote:Op zondag 23 juni 2013 21:54 schreef erodome het volgende:
[..]
Ken jij als man zijnde de impact van een zwangerschap op het lichaam van de vrouw? Die is namelijk erg groot, heel erg groot. De vonk van leven is van de vrouw, het is haar recht daarover te beslissen.
Wie ben jij om voor een ander te beslissen, ieder zijn eigen graf.
Ja, alleen heeft God er niets over geopenbaard.quote:
Waar geloof jij in?quote:Op zondag 23 juni 2013 23:51 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ja, alleen heeft God er niets over geopenbaard.
Ok. Wat is de kernboodschap van de Islam?quote:
Om te geloven, aanbidden en het waarheid geduldig te verkondigen.quote:Op zondag 23 juni 2013 23:53 schreef man1986 het volgende:
[..]
Ok. Wat is de kernboodschap van de Islam?
Volgens de Islam:quote:Op zondag 23 juni 2013 23:55 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Om te geloven, aanbidden en het waarheid geduldig te verkondigen.
In God en zijn profeten.quote:Op zondag 23 juni 2013 23:57 schreef man1986 het volgende:
[..]
Volgens de Islam:
- Waar moeten we in geloven?
- Wat moeten we aanbidden?
- Welke waarheid moeten we verkondigen?
Kunnen en mogen profeten elkaar tegenspreken?quote:
Welke van zijn zonen moest Abraham in opdracht van God offeren?quote:Alleen God.
Waar vinden we Gods Woord in terug?quote:Gods woord.
Ik heb geen cursus gevolgd. Wel raad ik het iedereen aan om het trivium te bestuderen, essentieel en onmisbaar als je het mij vraagt.quote:Waarom deze vragen? Heb je een cursus gevolgd over de socratische discussie?
Ja. De wetgeving voor de Koran is overigens opgeheven.quote:Op maandag 24 juni 2013 00:09 schreef man1986 het volgende:
[..]
Kunnen en mogen profeten elkaar tegenspreken?
Volgens de islamitische bronnen is dat Ismaėl.quote:[..]
Welke van zijn zonen moest Abraham in opdracht van God offeren?
De koran. Je kunt er ook wat van terugvinden in de torah, psalmen, het blijde boodschap.quote:[..]
Waar vinden we Gods Woord in terug?
Het trivium?quote:[..]
Ik heb geen cursus gevolgd. Wel raad ik het iedereen aan om het trivium te bestuderen, essentieel en onmisbaar als je het mij vraagt.
Bedanktquote:Op maandag 24 juni 2013 00:32 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ja. De wetgeving voor de Koran is overigens opgeheven.
[..]
Volgens de islamitische bronnen is dat Ismaėl.
[..]
De koran. Je kunt er ook wat van terugvinden in de torah, psalmen, het blijde boodschap.
Ja.quote:[..]
Het trivium?
Jitschakquote:Op maandag 24 juni 2013 00:09 schreef man1986 het volgende:
Welke van zijn zonen moest Abraham in opdracht van God offeren?
De stelling in de OP is dat religie's raar met seks omgaan. Zwaar tegen homoseksualiteit zijn e.d.quote:Op zondag 23 juni 2013 22:51 schreef man1986 het volgende:
[..]
Er zijn dus geen genoeg plekken om alle kinderen op te vangen, dan zou ik juist pleiten tegen de stelling van de OP!
Volgens jou is abortus een gruwel, dus vertel eens, wat gebeurd er met dat kind als die moeder dat kind niet aborteerd.quote:Waarom maak jij je druk om een onderscheid tussen legale en illegale abortus?
Abortus is toch een vrije keuze, en bovenal een recht.
Laat iedereen maar bepalen hoe zij hun kind willen aborteren en op welke manier.
Wat is daar dan mee gezegd volgens jou? Je trekt conclusie's die je niet uitlegt.quote:Op zondag 23 juni 2013 23:13 schreef man1986 het volgende:
Noem me één uitzondering waarbij abortus niet mag worden uitgevoerd. Jij kon me geen enkel noemen.
Daarmee is dan alles wel gezegd.
Dat zou wel zo moeten zijn, maar uiteindelijk, in de praktijk, is dat de beslissing van de moeder en de moeder alleen. Zij heeft het eindwoord hierin, zij is de beslissende factor.quote:Op zondag 23 juni 2013 23:29 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ik denk dat de vader ook wel iets te zeggen heeft XD
Je hebt al kinderen, meervoud zelfs (dus je weet hoe vermoeiend dat is) en dįn nog elke dag seks? Petje af. (of is de praktijk toch ietsje anders?)quote:Op zondag 23 juni 2013 20:24 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja. Sterker nog: mijn vrouw en ik hebben de kinderen een keer meegenomen naar de Apenheul. De kinderen vonden het minder leuk dan wij, maar dat terzijde.
Mannen kunnen al fluitend doorgaan met hun leven, de vrouw draagt de verantwoordelijkheid ( 9 maanden ) heeft ze daarom meer beslisrecht of het alleenrecht met buitenechtelijke seks ? geldt dat recht ook binnen het huwelijk ?quote:Op maandag 24 juni 2013 12:21 schreef erodome het volgende:
Dat zou wel zo moeten zijn, maar uiteindelijk, in de praktijk, is dat de beslissing van de moeder en de moeder alleen. Zij heeft het eindwoord hierin, zij is de beslissende factor.
En ik maar dit hele topic doorworstelen, kom ik eindelijk bij een plaatje, zijn het drie apen...........quote:Op zondag 23 juni 2013 22:32 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ieder topic met 'seks' in de titel gaat als een speer. Geen wonder dat men seks aan banden probeert te leggen.
Het kind groeit in haar lichaam, dat maakt dat zij de beslissende factor is of dat kind zal leven of niet tot leven zal komen. Puur en alleen omdat een zwangerschap moeten uitdragen die je absoluut niet wil, of een zwangerschap afbreken die je wel wil een enorme impact heeft.quote:Op maandag 24 juni 2013 12:28 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Mannen kunnen al fluitend doorgaan met hun leven, de vrouw draagt de verantwoordelijkheid ( 9 maanden ) heeft ze daarom meer beslisrecht of het alleenrecht met buitenechtelijke seks ? geldt dat recht ook binnen het huwelijk ?
Het probleem is dat die in een eeuwig stilzwijgen blijft gehuld, dus de facto toch NIKS te zeggen heeft.quote:
Zo zie je maar, het eindigt vaak in een teleurstelling.quote:Op maandag 24 juni 2013 12:29 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
En ik maar dit hele topic doorworstelen, kom ik eindelijk bij een plaatje, zijn het drie apen...........
Tegenwoordig met anticonceptie middelen zijn de sociale regels aardig aan het vervagen. In hoeverre is dit een culturele verrijking voor koppels, een vrouw die zich vrij gevochten voelt en niet haar partner's gevoel mee wil laten wegen uit lichamelijke overwegingen.quote:Op maandag 24 juni 2013 12:32 schreef erodome het volgende:
Het kind groeit in haar lichaam, dat maakt dat zij de beslissende factor is of dat kind zal leven of niet tot leven zal komen. Puur en alleen omdat een zwangerschap moeten uitdragen die je absoluut niet wil, of een zwangerschap afbreken die je wel wil een enorme impact heeft.
Dat heeft verder niets met de sociale regels rondom seks te maken.
Ieder persoon is verantwoordelijk voor zichzelf, zolang het maar met wederzijdse instemming is, is het hun eigen keuze, in de liefde is geen dwang mogelijk net zoals in het geloof ook geen dwang mogelijk is.quote:Op maandag 24 juni 2013 13:10 schreef vaarsuvius het volgende:
OT:
Ik zie de moeizame omgang van religies met seks vooral geconcentreerd in het begrip homofobia.
(hetero seks, kent ook wel issues, maar zoals al door Erodome en anderen aangegeven is daar in principe nog een positieve basishouding voor te vinden in de religieuze geschriften en zijn het verder culturele macho-gewoontes dien de vrouw onderdrukken )
Maar homo's, die zijn fout.
De vraag is dus waarom?
Heel vroeger waren die beperkingen er ook niet, toe werden kinderen als een zegen gezien, van wie ze ook kwamen, dat omdat de bloedlijnen via de vrouwelijke lijn liepen.quote:Op maandag 24 juni 2013 12:58 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Tegenwoordig met anticonceptie middelen zijn de sociale regels aardig aan het vervagen. In hoeverre is dit een culturele verrijking voor koppels, een vrouw die zich vrij gevochten voelt en niet haar partner's gevoel mee wil laten wegen uit lichamelijke overwegingen.
Kinderen van een ex partner accepteren/opvoeden is een goede zaak, ongeacht je religieuze achtergrond.quote:Op maandag 24 juni 2013 15:21 schreef erodome het volgende:
Heel vroeger waren die beperkingen er ook niet, toe werden kinderen als een zegen gezien, van wie ze ook kwamen, dat omdat de bloedlijnen via de vrouwelijke lijn liepen.
Je ziet daar nog wel overblijfselen van, bv in finland doen ze over het algemeen genomen helemaal niet moeilijk over kinderen van een ex partner.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet tegen abortus. Binnen het huwelijk heeft je partner ook een aandeel in de keuze of vindt je dat de vrouw hem niet hoeft te laten meebeslissen.quote:Op maandag 24 juni 2013 15:21 schreef erodome het volgende:
E tja, culturele verrijking, het is maar hoe je het wil zien, ik weet niet of je het moet zien als een vrijgevochten vrouw, maar gewoon mensen die zelf beslissen over hun lichaam en hun seksualiteit.
Dat kind zou dan geboren worden en na een tijd te hebben geleefd weer sterven. Net als jij en ik.quote:Op maandag 24 juni 2013 12:20 schreef erodome het volgende:
[..]
De stelling in de OP is dat religie's raar met seks omgaan. Zwaar tegen homoseksualiteit zijn e.d.
[..]
Volgens jou is abortus een gruwel, dus vertel eens, wat gebeurd er met dat kind als die moeder dat kind niet aborteerd.
Maar je antwoord weer niet echt, je ontwijkt dat het een lieve lust is, snap ik wel, want je loopt daarmee tegen een muur aan.
Als geaardheid een zeer belangrijk onderdeel is van iemands geaardheid, kunnen en mogen we op basis daarvan een kind aborteren?quote:Zelfde met dat opvoeden van die homoseksuele baby, dat jij dat dan wel zou doen, daar hou je wijselijk je mond over omdat je weet dat je homoseksualiteit afkeurd en daarmee een zeer belangerijk deel van dat kind zou afwijzen, want iemands geaardheid, iemands seksualiteit is een zeer belangerijk deel van dat persoon.
Heeft de maatschappij dan niets te zeggen wanneer het bij abortus aankomt? Ben jij niet een onderdeel van de maatschappij, net zoals ik en anderen?quote:En ja, de manier waarop maakt me wel uit, want een illegale abortus kan extreem veel schade aanrichten, het is juist het bestaan van een nette legale aborus zonder veroordeling van de maatschappij die maakt dat abortus een groot goed is ipv een groot kwaad.
Er is geen enkele reden te bedenken waarbij een abortus niet mag worden uitgevoerd.quote:Op maandag 24 juni 2013 12:20 schreef erodome het volgende:
[..]
Wat is daar dan mee gezegd volgens jou? Je trekt conclusie's die je niet uitlegt.
Wie heeft het recht op zwijgen? Iedereen toch?quote:Op maandag 24 juni 2013 12:33 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Het probleem is dat die in een eeuwig stilzwijgen blijft gehuld, dus de facto toch NIKS te zeggen heeft.
(verzinsels van mensen tellen niet mee, hij moet nu even zelf persoonlijk de boel komen uitleggen)
En wie heeft het eindwoord voor het leven van de moeder?quote:Op maandag 24 juni 2013 12:21 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat zou wel zo moeten zijn, maar uiteindelijk, in de praktijk, is dat de beslissing van de moeder en de moeder alleen. Zij heeft het eindwoord hierin, zij is de beslissende factor.
En spinnen plegen kannibalisme nadat de mannelijke spin het vrouwtje heeft bevrucht.quote:Op maandag 24 juni 2013 13:10 schreef vaarsuvius het volgende:
OT:
Ik zie de moeizame omgang van religies met seks vooral geconcentreerd in het begrip homofobia.
(hetero seks, kent ook wel issues, maar zoals al door Erodome en anderen aangegeven is daar in principe nog een positieve basishouding voor te vinden in de religieuze geschriften en zijn het verder culturele macho-gewoontes dien de vrouw onderdrukken )
Maar homo's, die zijn fout.
De vraag is dus waarom?
in de oudheid was homoseksualiteit een algemeen geaccepteerd verschijnsel en uit onderzoek blijkt dat dit eigenlijk voor de hele wereld geldt, ook in Afrika en bv de Amerika's (originele indianen)
Bij de christelijke kerkvaders ging het mis, hier zaten enkele figuren bij die de homoseksualiteit in de ban deden en sindsdien is dat door de hele christelijke geschiedenis overgenomen (en door islam)
Uit onderzoek blijkt dat het vaak een associatie was. Homoseksualiteit werd bedreven door bepaalde groepen mensen (of dieren!) waar de jonge kerkvaders bezwaar tegen hadden om andere redenen, en omdat die afgekeurd werden, werd de homoseksualiteit óók mee afgekeurd. Maar dat was niet het primaire doelwit.
In de middeleeuwen ging men overigens rustig door met homoseksualiteit, er zijn bv DUIZENDEN homo erotische gedichten bewaard gebleven in kloosters , geschreven door monniken en bisschoppen.
Wel was er een heersende gedachte dat sodomie absoluut verboden was. Omdat daar die explecitie bijbelteksten over te vinden zijn. Dus dat was wel de officiele kerkleer. Maar in de praktijk trok men zich daar weinig van aan in de middeleeuwen, hetgeen blijkt uit brieven van kerkleiders die oproepen hier toch eens tegen op te treden (in kloosters) want het liep blijkbaar de spuigaten uit...
Vanaf de latere middeleeuwen toen de kerk de 'Dark Ages' een beetje te boven was gekomen en de organisatie verbeterde ging men steeds duidelijker optreden tegen homoseksualiteit , en dat ging zo door tot de 20ste eeuw, tot de macht van kerken (in het Westen tenminste) weer afgebrokkeld was.
Zie bv Homosexuality in the Middle Ages
Maar goed dat ik de clip van de apen niet heb gepost.quote:Op maandag 24 juni 2013 12:29 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
En ik maar dit hele topic doorworstelen, kom ik eindelijk bij een plaatje, zijn het drie apen...........
Ja. Da's niet altijd zo geweest hoor. We behoorden op gegeven moment bij al die echtparen die het een of twee keer per week doen. Maar na een lastige periode waarin we merkten dat we wel heel verschrikkelijk veel van elkaar hielden, maar steeds meer als broer en zus werden, vonden we dat we ons best moesten gaan doen om niet alleen maar familie te zijn, maar ook weer minnaars.quote:Op maandag 24 juni 2013 12:25 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Je hebt al kinderen, meervoud zelfs (dus je weet hoe vermoeiend dat is) en dįn nog elke dag seks? Petje af. (of is de praktijk toch ietsje anders?)
Ik hoef toch niet alle bronteksten uitvoerig te gaan bestuderen om te kunnen constateren dat er vanuit religieuze hoek bijzonder geforceerd met seks wordt omgegaan?quote:Op zondag 23 juni 2013 21:35 schreef erodome het volgende:
[..]
Hebben we het over de theologie van de betreffende religie, of hebben we het over de culturele vorming van geloofsbelevenis?
E als je het over die culturele ontwikkeling wil hebben, van welk gebied dan, want daar zit ook weer verschil in, dan komt daar ook nog de persoonlijke geloofsbelevenis bij kijken, dan wordt het zelfs bijkans onmogelijk om over religie te praten.
Vandaar dus dat ik zeg dat als je over religie wil spreken het erg lastig wordt als je die culturele ontwikkeling en religie door elkaar haalt.
De moeder zelf.quote:Op maandag 24 juni 2013 16:00 schreef man1986 het volgende:
[..]
En wie heeft het eindwoord voor het leven van de moeder?
Voor altijd?quote:
Geen uitzondering op de regel dus?quote:
Ik ben uit op een antwoord van jouw kant.quote:
Stop je dan zelf ook met antwoorden ontwijken door wedervragen te stellen?quote:Op maandag 24 juni 2013 17:21 schreef man1986 het volgende:
[..]
Ik ben uit op een antwoord van jouw kant.
Heb je vragen? Stel ze dan.quote:Op maandag 24 juni 2013 17:22 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Stop je dan zelf ook met antwoorden ontwijken door wedervragen te stellen?
Je mag weg hoor. Bedankt voor je wedervragen.quote:Op maandag 24 juni 2013 17:29 schreef man1986 het volgende:
Is de stelling in de OP hier voldoende behandeld of zijn er nog dingen onduidelijk?
In de Arabische, Perzische en Turkse culturen loopt de bloedlijn via de vader. Daarom is de recht van de vader in deze culturen groter als hij een kind wil, dan die van zijn vrouw die het niet wil.quote:Op maandag 24 juni 2013 15:21 schreef erodome het volgende:
[..]
Heel vroeger waren die beperkingen er ook niet, toe werden kinderen als een zegen gezien, van wie ze ook kwamen, dat omdat de bloedlijnen via de vrouwelijke lijn liepen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |