abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 23 juni 2013 @ 20:34:42 #76
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_128164163
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 20:12 schreef OngeschiktX het volgende:

[..]

Absoluut, ben ook vrij druk opzoek, al jaren. Alleen zijn er niet zo heel veel woningen die aan mijn eisen voldoen. Dus: in R'dam ten Noorden van de Maas, niet kleiner dan ik nu heb (dus >45m2), volwaardige keuken, minimaal 2 kamers (woon+slaapkamer), iets van buitenruimte (tuin/balkon) en over het algemeen netjes. Ik ben niet eens opzoek naar iets dat veel goedkoper is, ik zou al blij zijn als ik hetzelfde betaal en er qua geluid en vochtoverlast op vooruit ga. Maar dat blijkt tegen te vallen. Iets vinden voor ¤550 dat hier aan voldoet gaat echt niet gebeuren. Zelfs ¤700 is al lastig. Als het meer dan dat is, is het al geen besparing meer vanwege verhuiskosten.
Hoeveel zou zo'n woning kosten als je het zou kopen?
pi_128164748
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 20:34 schreef freako het volgende:

[..]

Hoeveel zou zo'n woning kosten als je het zou kopen?
Weet ik eerlijk gezegd niet. Ik heb vooral de andere kant op gekeken: Wat zou ik voor een vergelijkbaar of lager maandbedrag hebben. En dan heb je opeens een nieuwbouw eengezinswoning met een annuitaire hypotheek voor minder dan m'n huidige huurprijs. (Ja ik ben bewust van onderhoud, gemeentelijke lasten). Als ik zoiets al zou kunnen kopen, dan los je af en bouw je uiteindelijk vermogen op. Plus het woont prettiger. Maarja, het moet wel mogelijk zijn.
  zondag 23 juni 2013 @ 20:58:07 #78
165633 eriksd
The grand facade...
pi_128165474
Ik ken het probleem van TS wel een beetje hoor. Er wordt hier gedaan alsof 1,5x modaal een berg geld is, wat na aftrek van belastingen reuze meevalt. Ben nu zelf 23, betaal geen DUO gebeuren en pensioenpremie dus dat maakt an sich een hoop verschil met TS, maar zo exorbitant zijn zijn uitgaven nou ook weer niet.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zondag 23 juni 2013 @ 21:03:34 #79
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_128165804
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 20:58 schreef eriksd het volgende:
Ik ken het probleem van TS wel een beetje hoor. Er wordt hier gedaan alsof 1,5x modaal een berg geld is, wat na aftrek van belastingen reuze meevalt. Ben nu zelf 23, betaal geen DUO gebeuren en pensioenpremie dus dat maakt an sich een hoop verschil met TS, maar zo exorbitant zijn zijn uitgaven nou ook weer niet.
dat zegt toch ook niemand?
  zondag 23 juni 2013 @ 21:09:54 #80
72712 Rene
Dabadee dabadaa
pi_128166122
Kopen van een appartement is goedkoper.
Je kan tijdelijk je studieschuld voor een aantal maanden kunnen stopzetten om wat op te sparen
http://www.duo.nl/particu(...)men_met_aflossen.asp
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_128166409
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 20:58 schreef eriksd het volgende:
Dat valt wel mee. Van 1,5x modaal kun je in je eentje prima leven, absoluut wel. Alleen TS heeft in zijn studententijd veel geleend en moet daar nu voor bloeden. Dat had gekund, ware het niet dat hij ook nog duur woont en zijn pensioen moet financieren. Tsja, het houdt ergens op.

Dan wordt het afstrepen. Aan de DUO kun je niets doen. Dan dus aan het pensioen of de woonruimte.
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 18:07 schreef OngeschiktX het volgende:
Buiten dat ik het gewoon idioot vind dat je met 50u/week nog extra zou moeten gaan werken. Ik moet ook m'n boodschappen en huishouden nog gewoon doen.
Enerzijds waar. Anderzijds is dat vooral het gevolg van de studieschuld die je zelf hebt gemaakt, niet van het feit dat je nu onvoldoende verdient.

Kun je bij je werkgever geen pensioenregeling krijgen? Is vaak fiscaal ook wel voordeliger. Er zijn vast meer werknemers met dezelfde pensioenproblemen als jij.
Schip ahoy!
pi_128167081
M'n werkgever is heel erg anti pensioenfondsen. Andere werknemers sparen ook zelf of nog helemaal niet. Die wonen allemaal samen, dus houden elke maand sowieso meer over.

Misschien moet ik toch maar accepteren dat ik terug moet naar een kleine minder nette woning. Weer lekker studentikoos koken op een los twee-pits-kookstel. Wel jammer dat ik straks halverwege de 30 pas echt iets op kan gaan bouw qua huis e.d. Ik had me gewoon wel iets meer voorgesteld naar een moeilijke studie in een sector waar een groot tekort aan werknemers is.
  zondag 23 juni 2013 @ 21:30:53 #83
165633 eriksd
The grand facade...
pi_128167564
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 21:24 schreef OngeschiktX het volgende:
M'n werkgever is heel erg anti pensioenfondsen. Andere werknemers sparen ook zelf of nog helemaal niet. Die wonen allemaal samen, dus houden elke maand sowieso meer over.

Misschien moet ik toch maar accepteren dat ik terug moet naar een kleine minder nette woning. Weer lekker studentikoos koken op een los twee-pits-kookstel. Wel jammer dat ik straks halverwege de 30 pas echt iets op kan gaan bouw qua huis e.d. Ik had me gewoon wel iets meer voorgesteld naar een moeilijke studie in een sector waar een groot tekort aan werknemers is.
Of je gaat eens kijken voor ander werk. Hoeveel jaar werk je inmiddels fulltime?
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zondag 23 juni 2013 @ 21:34:09 #84
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_128167802
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 21:24 schreef OngeschiktX het volgende:
Ik had me gewoon wel iets meer voorgesteld naar een moeilijke studie in een sector waar een groot tekort aan werknemers is.
Jouw probleem is je studieschuld en je salaris, dat eerlijk gezegd niet zo royaal is (als je reistijd en pensioen meerekent).
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_128168055
Ik werk bijna 3 jaar fulltime na m'n afstuderen. Toen ik begon kreeg ik wel bovengemiddeld (misschien dus misleidend door dat pensioen gedoe), ik weet niet hoeveel meer ik nu ergens anders kan krijgen. Ik ben een jaar geleden ergens op gesprek geweest na uitnodiging via linkedin, maar dat was een functie die beneden het niveau lag dan wat ik nu doe en bovendien 600/maand minder betaalde. Daar heb ik dus voor bedankt.
pi_128168084
ts is het niet mogelijk om tijdelijk geen pensioen te betalen (1 a 2 jaar), en met die geld je duo leningen vervroegd aflossen?
I want some NASTY !!!
  zondag 23 juni 2013 @ 21:39:10 #87
179075 hugecooll
pi_128168158
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 21:37 schreef OngeschiktX het volgende:
Ik werk bijna 3 jaar fulltime na m'n afstuderen.
Wat doe je eigenlijk/waar heb je voor gestudeerd?
  zondag 23 juni 2013 @ 21:39:18 #88
165633 eriksd
The grand facade...
pi_128168171
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 21:37 schreef OngeschiktX het volgende:
Ik werk bijna 3 jaar fulltime na m'n afstuderen. Toen ik begon kreeg ik wel bovengemiddeld (misschien dus misleidend door dat pensioen gedoe), ik weet niet hoeveel meer ik nu ergens anders kan krijgen. Ik ben een jaar geleden ergens op gesprek geweest na uitnodiging via linkedin, maar dat was een functie die beneden het niveau lag dan wat ik nu doe en bovendien 600/maand minder betaalde. Daar heb ik dus voor bedankt.
Nouja, uitgaande van een WO opleiding in een schaarse sector is 1,5x modaal na 3 jaar werken redelijk. Alleen hakt bij jou je pensioenregeling er aardig in.
Bis bis bis
pi_128168313
Het zijn allemaal gevolgen van gemaakte keuzes. En ook keuzes, kun je nu weer veranderen. Ik ben niet zo van de 'stel dat'-jes, maar ik loop er toch eentje door. Stel dat je bij een andere werkgever zou zitten die wel meedoet aan een pensioenplan en je had tijdens je studie meer gewerkt en de helft minder schuld opgebouwd (sterker nog, het kan zelfs zonder lenen als je echt wil).

Je pensioenopbouw zou je dan 300 euro bruto per maand kosten. Netto dus zo'n 175 euro. Studieschuld maar de helft aflossen, ook 175 euro. Had je ten opzichte van nu 350 euro per maand extra te besteden.

Je hebt andere keuzes gemaakt door tijdens je studie te lenen. Prima, heb ik ook gedaan hoor, maar dat betekent nu betalen. En dat zou ook prima kunnen, ware het niet dat je ook hebt gekozen voor een baan bij een anti-pensioentoko en voor een dure woning. Allemaal oké en in jouw situatie best te begrijpen misschien, maar dan houdt het ergens een keer op. Als je drie keer een relatief dure oplossing hebt, snap ik wel dat de rek eruit is.
Schip ahoy!
pi_128168317
quote:
6s.gif Op zondag 23 juni 2013 18:30 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Doe es niet dan
Je bent niet wettelijk verplicht om de bank te melden dat je een studieschuld hebt heeft de Rabobank mij toendertijd verteld. Kijkende naar zijn huidige situatie is het dus helemaal geen raar idee om dat dus maar eens te doen. Ik heb zelf geen studieschuld maar als banken die opeens gaan verdubbelen om mee te laten tellen enzo is het natuurlijk vragen hierom.
Doe gewoon dan doe je al gek genoeg.
  zondag 23 juni 2013 @ 21:42:36 #91
179075 hugecooll
pi_128168411
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 21:41 schreef ikbenschipper het volgende:

[..]

Je bent niet wettelijk verplicht om de bank te melden dat je een studieschuld hebt heeft de Rabobank mij toendertijd verteld. Kijkende naar zijn huidige situatie is het dus helemaal geen raar idee om dat dus maar eens te doen. Ik heb zelf geen studieschuld maar als banken die opeens gaan verdubbelen om mee te laten tellen enzo is het natuurlijk vragen hierom.
Huhu, dat het niet wettelijk verplicht is, betekent natuurlijk niet dat er niets in je contract staat over valse informatie en zo :P
pi_128168413
Qua geld was ik waarschijnlijk veel beter uit geweest als ik mavo+mbo had gedaan en al 10 aan jaar aan het werk was geweest, sociale rijtjes-huurwoning had. Volgens mij duurt het tot ver in m'n veertigste voordat ik daar voorbij ga. :')

quote:
6s.gif Op zondag 23 juni 2013 21:39 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Wat doe je eigenlijk/waar heb je voor gestudeerd?
TU, echte technische studie (geen bouwkunde, IO of TB). Wil niet te specifiek zijn ivm herkenning.

quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 21:37 schreef nasty_popovich het volgende:
ts is het niet mogelijk om tijdelijk geen pensioen te betalen (1 a 2 jaar), en met die geld je duo leningen vervroegd aflossen?
Dat kan, alleen word ik aan alle kanten gewaarschuwd dat ik straks een niet meer in te lopen pensioengat heb.
  zondag 23 juni 2013 @ 21:43:32 #93
165633 eriksd
The grand facade...
pi_128168483
Ach kom, er zijn gezinnen die rond moeten komen van jouw salaris.
Bis bis bis
  zondag 23 juni 2013 @ 21:44:15 #94
179075 hugecooll
pi_128168534
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 21:43 schreef eriksd het volgende:
Ach kom, er zijn gezinnen die rond moeten komen van jouw salaris.
En daar dan de helft van :+
pi_128168575
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 21:41 schreef Piet__Piraat het volgende:
Het zijn allemaal gevolgen van gemaakte keuzes. En ook keuzes, kun je nu weer veranderen. Ik ben niet zo van de 'stel dat'-jes, maar ik loop er toch eentje door. Stel dat je bij een andere werkgever zou zitten die wel meedoet aan een pensioenplan en je had tijdens je studie meer gewerkt en de helft minder schuld opgebouwd (sterker nog, het kan zelfs zonder lenen als je echt wil).

Je pensioenopbouw zou je dan 300 euro bruto per maand kosten. Netto dus zo'n 175 euro. Studieschuld maar de helft aflossen, ook 175 euro. Had je ten opzichte van nu 350 euro per maand extra te besteden.

Je hebt andere keuzes gemaakt door tijdens je studie te lenen. Prima, heb ik ook gedaan hoor, maar dat betekent nu betalen. En dat zou ook prima kunnen, ware het niet dat je ook hebt gekozen voor een baan bij een anti-pensioentoko en voor een dure woning. Allemaal oké en in jouw situatie best te begrijpen misschien, maar dan houdt het ergens een keer op. Als je drie keer een relatief dure oplossing hebt, snap ik wel dat de rek eruit is.
Deels waar. M'n studie ging alleen niet heel soepel, dus meer werken had zomaar meer studieduur kunnen betekenen. Ik heb echt moeite gehad om alles te halen. Daarnaast een jaar verloren aan ziekte, had ook flink gescheeld.
pi_128168645
quote:
6s.gif Op zondag 23 juni 2013 21:44 schreef hugecooll het volgende:

[..]

En daar dan de helft van :+
Die krijgen alleen wel een 3x zo groot huis cadeau van de overheid en zorgverzekering enz.
pi_128168686
quote:
6s.gif Op zondag 23 juni 2013 21:42 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Huhu, dat het niet wettelijk verplicht is, betekent natuurlijk niet dat er niets in je contract staat over valse informatie en zo :P
Zolang jij gewoon betaalt is er niemand bij de bank die er over begint. (Rabobank zei het zelf toendertijd) Hij kan het makkelijk betalen namelijk.
  zondag 23 juni 2013 @ 21:46:31 #98
179075 hugecooll
pi_128168694
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 21:45 schreef OngeschiktX het volgende:

[..]

Die krijgen alleen wel een 3x zo groot huis cadeau van de overheid en zorgverzekering enz.
Da's ook weer waar :P
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 21:46 schreef ikbenschipper het volgende:

[..]

Zolang jij gewoon betaalt is er niemand bij de bank die er over begint. (Rabobank zei het zelf toendertijd) Hij kan het makkelijk betalen namelijk.
Als hij kan aantonen dat hij het makkelijk kan betalen, zullen ze daar in beginsel al niet al te moeilijk over doen. Het lijkt me iig niet echt 'de' manier om een lening te krijgen :P
  zondag 23 juni 2013 @ 21:55:23 #99
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_128169213
TS, kijk eens, leuk appartementje: http://www.funda.nl/koop/rotterdam/appartement-47119357-burgemeester-meineszlaan-56-ai/.

Is maar een voorbeeldje.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_128169653
quote:
6s.gif Op zondag 23 juni 2013 21:46 schreef hugecooll het volgende:

[..]
[..]

Als hij kan aantonen dat hij het makkelijk kan betalen, zullen ze daar in beginsel al niet al te moeilijk over doen. Het lijkt me iig niet echt 'de' manier om een lening te krijgen :P
Tuurlijk liever niet, maar banken overtuigen is tegenwoordig een missie op zich :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')