Tja, de details van dit project ken ik niet maar het ging me er meer om dat men schreeuwt dat we überhaupt geen vliegtuigen moeten aanschaffen omdat de rest van de wereld ons wel beschermt.quote:Op zaterdag 22 juni 2013 13:18 schreef MichaelScott het volgende:
Nieuwe vliegtuigen zijn nodig, een experimenteel prestigeprojectje van Amerika niet.
Dat hoort er bij als je een luchtmacht wilt blijven houden en het stelt helemaal niets voor bij de (oplopende) zorgkosten waar men niets aan durft te doen.quote:Op zaterdag 22 juni 2013 13:19 schreef HunterSThompson het volgende:
De JSF een eenmalige uitgave? En wat denk jij dat het onderhoud van die krengen gaat kosten?
We weten niet hoelang Europa nog stand gaat houden. Als de Euro klapt klapt de EU en dan is het wel handig om nog een fatsoenlijk leger te hebben.quote:Op zaterdag 22 juni 2013 13:20 schreef Frank_Drebin het volgende:
Dit zal ongetwijfeld tegen het borst stuiten van mensen die fel tegen Europa zijn maar ik zie sowieso geen rede waarom ieder Europees land een eigen aparte defensie moet hebben. Zeker landen als Nederland.
Ik zie het niet snel klappen, of althans, ik zou het liefste een diep verbond tussen West-Europese landen zien; Nederland, Duitsland, Engeland, Scandinavië etc. die een eigen defensie hebben, eigen regering en dergelijke. Europa zou een briljant concept zijn zonder al die zwakke landen als Spanje, Griekenland, Italië. Maar ik zie echt geen noodzaak voor een land als Nederland om een eigen defensie te hebben.quote:Op zaterdag 22 juni 2013 13:22 schreef Confetti het volgende:
[..]
We weten niet hoelang Europa nog stand gaat houden. Als de Euro klapt klapt de EU en dan is het wel handig om nog een fatsoenlijk leger te hebben.
quote:
quote:Op zaterdag 22 juni 2013 13:22 schreef Khaleesi het volgende:
Mensen zoals TS die denken inzicht te hebben in wat er zoal aan geld rondstroomt binnen dit land vind ik soberso wat naïef. Deze zaken zijn veel te groot en gewichtig voor jan met de pet om te kunnen bevatten, en veel gebeurt achter de schermen. Dat is geen opinie van mij, dat is gewoon feit.
Waarvoor is dat handig dan?quote:Op zaterdag 22 juni 2013 13:22 schreef Confetti het volgende:
[..]
We weten niet hoelang Europa nog stand gaat houden. Als de Euro klapt klapt de EU en dan is het wel handig om nog een fatsoenlijk leger te hebben.
Ja en denk je dat de Britten en de Amerikanen het zullen accepteren als hun eigen leger andere landen moet helpen omdat zij het nodig vonden om te bezuinigen? De leger van de VS is ook alles behalve gratis hoor.quote:Op zaterdag 22 juni 2013 13:24 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Ik zie het niet snel klappen, of althans, ik zou het liefste een diep verbond tussen West-Europese landen zien; Nederland, Duitsland, Engeland, Scandinavië etc. die een eigen defensie hebben, eigen regering en dergelijke. Europa zou een briljant concept zijn zonder al die zwakke landen als Spanje, Griekenland, Italië. Maar ik zie echt geen noodzaak voor een land als Nederland om een eigen defensie te hebben.
Ja, argumenten als dat het vliegtuig technisch niet voldoet kan ik nog wel waarderen. Het ging mij er meer om dat men doet alsof al onze problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen als we de JSF afschaffen.quote:Op zaterdag 22 juni 2013 13:23 schreef Wespensteek het volgende:
Jammer dat er zo weinig argumenten door TS worden gegeven. Dat het een beperkt bedrag is wil toch niet zeggen dat je er niet op moet bezuinigen.
hear hear, met jou zou ik een goed gesprek kunnen hebbenquote:Op zaterdag 22 juni 2013 13:12 schreef Confetti het volgende:
Wat een simpele zielen lopen er toch rond. Bij elk nieuwsbericht dat over bezuinigen gaat hoor ik weer de STOP MET DE JSF IN PLAATS VAN TE BEZUINIGEN!! kreten .
Of ze beginnen weer over de Fyra, salarissen van Kamerleden of het Koningshuis.
Snappen die mensen nou echt niet dat de JSF een eenmalige uitgave van een paar miljard is? Stel je bezuinigt de gehele luchtmacht weg() , dan heb je alsnog een miljardentekort volgend jaar. Gaan we dan grond verkopen aan de Duitsers?
Altijd dat gezeik over relatief kleine uitgaven van de overheid.
Het grote geld zit hem in de zorg en andere sociale voorzieningen. Daar gaan honderden miljarden in om maar als je roept dat men ook daar op moet bezuinigen ben je een asociale VVD'er die opgeknoopt moet worden.
Klacht: wereldvreemde hippies
Ik persoonlijk denk, uiteraard dat is licht utopisch gedacht, dat we langzaam aan maar eens naar een situatie toe moeten gaan waar we niet langer meer denken in 'mijn land'. Landen zijn namelijk ook maar kunstmatig gecreëerde gebieden die pas relatief jong zijn, zo sinds de 19de eeuw kwam er het proces van natievorming op gang. Ik vind dat tamelijk ouderwets en ik denk, willen in de toekomst nog vooruitgang boeken (verondersteld dat er vooruitgang plaatsvindt) we langzaam maar eens van die gedachtegang af moeten.quote:Op zaterdag 22 juni 2013 13:27 schreef VeniVidiViciV het volgende:
[..]
Ja en denk je dat de Britten en de Amerikanen het zullen accepteren als hun eigen leger andere landen moet helpen omdat zij het nodig vonden om te bezuinigen? De leger van de VS is ook alles behalve gratis hoor.
quote:Op zaterdag 22 juni 2013 13:28 schreef Confetti het volgende:
[..]
Ja, argumenten als dat het vliegtuig technisch niet voldoet kan ik nog wel waarderen. Het ging mij er meer om dat men doet alsof al onze problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen als we de JSF afschaffen.
STOP MET DE JSF en we hoeven nooit meer te bezuinigen is het motto van de tokkies waar ik het in de OP over had.
En een paar vliegtuigjes gaan de Duitsers/Fransen/Engelsen/Italiaanen/Spanjaarden (doorhalen wat niet van toepassing is) tegenhouden? Een van de nadelen van een klein land zijn is dat je in het geval van oorlog hoe dan ook aan de verliezende kant bent, je zult altijd een kleiner leger hebben dan de rest.quote:Op zaterdag 22 juni 2013 13:22 schreef Confetti het volgende:
[..]
Ja, misschien voor een jaar omdat we het tekort konden opvullen maar het is geen structurele bezuiniging.quote:Op zaterdag 22 juni 2013 13:31 schreef VeniVidiViciV het volgende:
[..]![]()
Wie zegt dat dan? Het is wel een feit dat als het JSF project er niet was er wellicht niet bezuinigt had moeten worden op het onderwijs (wat ons alle uiteindelijk raakt).
Dit ja. Er moet natuurlijk wel een leger zijn, maar kleiner dan nu het geval is...quote:Op zaterdag 22 juni 2013 13:31 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
En een paar vliegtuigjes gaan de Duitsers/Fransen/Engelsen/Italiaanen/Spanjaarden (doorhalen wat niet van toepassing is) tegenhouden? Een van de nadelen van een klein land zijn is dat je in het geval van oorlog hoe dan ook aan de verliezende kant bent, je zult altijd een kleiner leger hebben dan de rest.
Ik zeg meer marktwerking!!quote:Op zaterdag 22 juni 2013 13:12 schreef Confetti het volgende:
Het grote geld zit hem in de zorg en andere sociale voorzieningen. Daar gaan honderden miljarden in om maar als je roept dat men ook daar op moet bezuinigen ben je een asociale VVD'er die opgeknoopt moet worden.
Er is al onevenredig hard bezuinigd op defensie de afgelopen jaren. Het houdt een keer op.quote:Op zaterdag 22 juni 2013 13:37 schreef Delicacy het volgende:
[..]
Dit ja. Er moet natuurlijk wel een leger zijn, maar kleiner dan nu het geval is...
Dit. Als de JSF OOIT uitkomt is hij alweer oud en achterhaald.quote:Op zaterdag 22 juni 2013 13:35 schreef SherlockHolmes het volgende:
De Russische SU-35 is niet eens stealth, en wint van de JSF.
De Russische PAK FA T-50 is een aankomende stealth fighter, die maakt gehakt van de JSF alsof het een biplane is uit WO II.
Precies.quote:Op zaterdag 22 juni 2013 13:41 schreef Capslockie het volgende:
[..]
Dit. Als de JSF OOIT uitkomt is hij alweer oud en achterhaald.
quote:
Agreedquote:Het op alle punten betere alternatief voor de JSF.
Ik koop ook altijd een oud model tv uit 2008 terwijl ik voordat zelfde geld een nieuwe en betere tv kan kopen. Gewoon omdat het kan.quote:Op zaterdag 22 juni 2013 13:52 schreef GSbrder het volgende:
We mogen best kritisch op de JSF zijn, maar TS heeft wel gelijk dat daarop bezuinigen door voor de Gripen of Eurofighter te kiezen ons niet de benodigde bezuinigingen gaat opleveren. Geen vliegtuig voor de luchtmacht is nog een oplossing, maar ook niet helemaal redelijk.
Als jij bij de fabriek van die eerste televisie werkt en een flink salaris verdient met het in elkaar zetten van diequote:Op zaterdag 22 juni 2013 14:04 schreef Capslockie het volgende:
[..]
Ik koop ook altijd een oud model tv uit 2008 terwijl ik voordat zelfde geld een nieuwe en betere tv kan kopen. Gewoon omdat het kan.
Het punt wat ik probeerde te maken is dat het niet goed valt te praten dat onze overheid een veroudert toestel dreigt te verkopen voor een te hoge prijs. Vooral in tijden van bezuinigingen wil je een toestel wat zo lang mogelijk mee gaat voor een redelijke prijs.quote:Op zaterdag 22 juni 2013 14:08 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Als jij bij de fabriek van die eerste televisie werkt en een flink salaris verdient met het in elkaar zetten van die
"verouderde" televisies zijn er meer dan zat mensen te vinden die dat inderdaad doen.
Kost Nederland godverdomme 20 miljoen euro per dagquote:Op zondag 17 februari 2013 18:03 schreef ATOMIC_FUUU het volgende:
Ik houd van Europa, maar niet van de EU en ben ook tegen supranationalisme. Waarom zou je als land ervoor kiezen om soevereiniteit en identiteit te ondermijnen? Ik zie mezelf meer als een democraat en ben dan ook zeker voor een referendum. Waarom denk je dat Zwitserland qua economie zo goed gaat? Je zou denken dat tijdens moeilijke financiële tijden zeker een land met zo een belangrijke bankensector snel achteruit zou gaan, maar in tegenstelling: klik. Een GDP van 214% t.o.v. de EU .
Dit komt natuurlijk door de relatie tussen Zwitserland en de EU: in de vrije markt-zone, binnen de interne markt van de EU geen binnengrenzen, bilaterale handelscontracten met de EU (plus natuurlijk de mogelijkheid andere contracten te sluiten met handelslanden buiten de EU) maar buiten het gemeenschappelijk landbouwbeleid, buiten de CFP, bepalen en beheren zelf hun eigen grenzen, en betalen maar een klein gedeelte mee aan het EU-budget.
Hoe goed zou dit model werken voor een land zoals Nederland? Als 7 miljoen Zwitsers het zo goed doen op basis van bilaterale handelscontracten en het zo lokaal mogelijk houden van regeringen en andere bestuurselementen, kan een van oorsprong sterk handelsland wiens kolonies en handelsactiviteiten bijna elk continent hebben aangeraakt het nog veel beter doen .
Daarom zeg ik: Nederland uit de EU, als we de macht terug hebben direct localisme en democratie toepassen en weg met een gecentraliseerde overheid/regering.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |