quote:Milan heeft oogje op Martins Indi
Wie er geld moet zetten op de speler die een grote transfer gaat maken, lijkt er heel verstandig aan te doen om de naam Bruno Martins Indi te noteren. Eindelijk verlost van de door hem zo vervloekte positie van linksback speelde hij in Israël een meer dan degelijk toernooi. Volgens ingewijden heeft AC Milan al contact met 'het kamp Martins Indi' gelegd, zo meldt AD Sportwereld, al wacht Martin van Geel in Rotterdam-Zuid volgens eigen zeggen nog altijd op het eerste bod op de verdediger. 'Alles is nog rustig', zegt Van Geel. 'Wij hebben nog niets gehoord.' Martins Indi praat niet over een mogelijke transfer. 'Daar ben ik niet mee bezig', zegt hij steevast.
De cirkel is rond enzoquote:'Beenhakker tijdelijk terug als bondscoach Trinidad'
Leo Beenhakker keert zeer waarschijnlijk tijdelijk terug als bondscoach van Trinidad & Tobago.
Dat berichten lokale media van het Caribische land. Van een definitief akkoord is nog geen sprake, maar volgens de bondsvoorzitter is dat een kwestie van tijd.
Het gaat om een dienstverband van enkele maanden. De zeventigjarige oefenmeester zal Trinidad & Tobago tijdens de Gold Cup in juli in de Verenigde Staten onder zijn hoede hebben.
De huidige coaches Jamaal Shabazz en Hutson Charles hebben ermee ingestemd om met Beenhakker samen te werken.
De Nederlander loodste Trinidad & Tobago in 2005 verrassend naar het WK van een jaar later in Duitsland. De 'Soca Warriors' werden destijds in de poulefase uitgeschakeld na een gelijkspel tegen Zweden (0-0) en nederlagen tegen Engeland (0-2) en Paraguay (0-2).
Willemquote:Muurtje van Moulijn tegen de vlakte
Het beroemdste muurtje van Rotterdam gaat tegen de vlakte. De bakstenen wand waar Feyenoord-legende Coen Moulijn als jochie urenlang ballen tegenaan schopte, wordt vervangen door een nieuw monument.
Het huidige muurtje is een sta-in-de-weg in de Bloklandstraat in het Oude Noorden. Het staat in een doodlopend deel, middenop een troosteloos pleintje. De gemeente wil de straat openbreken om hier een fiets- en wandelroute te maken, maar voor deze missie zullen een huizenblok én het Moulijnmuurtje moeten sneuvelen.
Elders in de straat, waar 'Coentje' opgroeide, wordt een nieuwe wand gemetseld. In 1990 dreigde het muurtje ook al eens te verdwijnen. Toen verkeerde deze in zo'n slechte staat dat hij afgebroken moest worden. Op dezelfde plek werd een knalrood exemplaar neergezet met een plaquette over Mister Feyenoord.
'Schandalig'
Dit rode muurtje moet dus verplaatst worden. 'Schandalig', vindt Willem van Hanegem die samen met Moulijn de Europacup 1 won. 'Alles is maar nep tegenwoordig. We hebben al kunstgrasveld, het stadion moet weg en nu verdwijnt het muurtje van zijn plek. Het is een monument!'
Moulijn overleed begin 2011 op 73-jarige leeftijd. De watervlugge speler heeft in Rotterdam ook een standbeeld, wandschildering en een weg die naar hem is vernoemd.
quote:HNS: Tijd voor open- en eerlijkheid!
Dat De Kuip – geliefd bij spelers, trainers en supporters, gevreesd door tegenstanders – uniek is in al haar schoonheid en wedstrijdbeleving zal niemand betwisten. Dat het stadion van onze club niet meer volledig voldoet aan de eisen van de huidige tijd zullen wij ook niet ontkennen, hoewel het met de gebreken zoals door club en KNVB iets te enthousiast geschetst wel meevalt. Het is dan ook een simpele optelsom dat er íets moet gebeuren, maar het is geen hogere wiskunde dat je hierbij allereerst uitgaat van hetgeen je al hebt; het mooiste stadion van Nederland en ver daar buiten.
En dat is dan ook precies wat de zogenaamde Feyenoord-familie naar eigen zeggen ook heeft gedaan. Of zoals Jan van Merwijk het verwoordde:
,,Er is bekeken of het stadion echt niet was aan te passen. Konden we er een extra ring op laten zetten? Waren er andere constructies mogelijk? We hebben de architect van het huidige stadion nog laten meepraten. De conclusie was dat het allemaal duurder zou zijn dan de bouw van een nieuw stadion en dan nog zou het niet het maximale opleveren.”
Al direct plaatsten vele Feijenoorders vraagtekens bij uitspraken dat Feyenoord daadwerkelijk serieus onderzoek zou hebben gedaan naar het aanpassen van het stadion, dat dit allemaal duurder zou zijn dan de bouw van een nieuw stadion en niet het maximale zou opleveren. Al snel bestond het sterke vermoeden dat men in het Maasgebouw in dit dossier lijdt aan tunnelvisie, al dan niet gedreven door andere belangen dan die van onze club. De vraagtekens werden groter nadat een aantal professionals uit de bouwwereld met een alternatief plan kwam voor renovatie van het stadion en Feyenoord niet wist hoe snel zij deze professionals moest wegzetten als ‘amateurs’. Als je zo zeker bent van je verhaal en een nieuw stadion daadwerkelijk het beste is voor onze club, dan schiet je toch niet gelijk in de verdediging maar overtuig je de achterban met je verhaal, met feiten? Maar niets van dat alles, Feyenoord nam geen enkele moeite de achterban te overtuigen van haar gelijk. Verder dan de dooddoener dat we zonder nieuw stadion zijn ‘veroordeeld tot de grauwe middenmoot’ kwam de Feyenoord-familie niet. Een schandalige uitspraak, want het is algemeen bekend dat Feyenoord al jarenlang niet in staat is het gigantische potentieel van onze club met dat machtige Legioen te vertalen in inkomsten en dus een gezonde financiële huishouding, sportief budget en succes. Nu is het plots allemaal de schuld van dat stadion waar we met zijn allen zo van houden.
Terwijl Feyenoord dacht afgerekend te hebben met de mannen van Red de Kuip bleven deze professionals stug doorwerken aan hun plan. Niet omdat ze eigenwijs zijn, maar omdat ze oprecht geloven in dat plan, in het behoud van De Kuip. Inmiddels zijn ruim negen maanden verstreken sinds Feyenoord het plan van Red de Kuip wegzette als ‘onwenselijk, amateuristisch en onuitvoerbaar’ en in de tussentijd heeft bouwbedrijf BESIX laten weten het een ‘prachtig plan’ te vinden en het voor de begrote 117 miljoen euro te willen uitvoeren. En BESIX is niet bepaald een amateuristische bouwer. Sterker nog, ze zijn niet alleen verantwoordelijk voor de bouw van de Maastoren, Montevideo en New Orléans in onze stad, maar ook voor de hoogste toren ter wereld, de 800 meter hoge Burj Khalifa in Dubai. En daarnaast heeft BESIX ook ervaring met het bouwen en uitbreiden van voetbalstadions. Dit laatste in tegenstelling tot Roberto Meyer, de architect die door het bouwconsortium in de arm is genomen om het nieuwe stadion te ontwerpen.
Afijn, de mannen van Red de Kuip bleken toch niet zulke amateurs te zijn. Het plan kreeg steeds meer vorm en bij de gemeente – die voor een gigantisch bedrag in het risicovolle plan voor een nieuw stadion garant moet staan – werd afgedwongen dat er een second opinion zou worden uitgevoerd naar zowel de plannen van Red de Kuip, het plan voor een nieuw stadion van Feyenoord en de kleine en grote renovatievariant waarmee Feyenoord tracht aan te tonen dat renovatie geen goed plan is. Een prima zet dus, second opinions door onafhankelijke bureaus. Eindelijk wordt de gemeenteraad in staat gesteld een gefundeerd besluit te nemen op basis op feiten, terwijl ook de achterban van Feyenoord en overige geïnteresseerden eindelijk op basis van een eerlijke vergelijking kunnen kiezen tussen renovatie of nieuwbouw.
Maar helaas, het college van Burgemeester en Wethouders vond het niet nodig de uitkomsten van de second opinion af te wachten en liet al voor de resultaten hiervan weten voor nieuwbouw te kiezen, terwijl de gemeenteraad weer eens gepiepeld werd: vanwege de vertrouwelijkheid van de informatie moesten zij de uitkomsten in een besloten vergadering bespreken, terwijl a) de second opinions op dat moment nog niet eens definitief waren en b) zij enkel inzage kregen in de conclusies – die op dat moment ook doodleuk online stonden op de website van de Gemeente Rotterdam – en dus niet in de volledige rapporten. Geheimhouding, zo ondertussen het toverwoord in het Maasgebouw. Of het nu gaat om het angstvallig geheim gehouden TNO-rapport, de geheimhoudingsplicht voor de vertegenwoordiger van de supporters bij de Vrienden van Feyenoord, de na lang tijdrekken eindelijk aangekondigde Supportersraad of rapporten over Het Nieuwe Stadion. Bij alles dwingt Feyenoord geheimhouding af en dat zou niet nodig zijn als ze niets te verbergen zouden hebben…
In dit gevoelige dossier wordt de gemeenteraad dus gepiepeld, wordt supporters niets gevraagd, liggen 49% van de aandeelhouders van Stadion Feijenoord publiekelijk in de clinch met de Feyenoord-familie en verdwijnt alle informatie achter geheimhouding. Hoe kunnen wij dan ooit een keuze maken tussen renovatie of nieuwbouw? Want wij hebben slechts één belang: het beste voor de club. En om te kunnen kiezen wat het beste is voor onze club, hebben wij wel informatie nodig. Maar ja, wij zijn natuurlijk maar supporters. En die vraag je als club natuurlijk niet om hun mening. Sterker nog: die mening negeer je volkomen, want was het niet zo dat liefst 82% van de bezoekers van De Kuip voorstander is van renovatie?!
De delen van de second opinions die wél bekend gemaakt mochten worden, laten zien dat een nieuw stadion wel eens een hele riskante onderneming kan zijn voor zowel de toekomst van onze club als voor de stad Rotterdam. Wij citeren enkele conclusies aangaande HNS uit de voorlopige second opinion-rapporten:
Hoog exploitatierisico doordat aannames met hoog realisatie-risico gecombineerd zijn met hoogste wegingsfactoren.
Bad case leidt tot een aanzienlijke verslechtering in de betaalcapaciteit, maar kasstromen blijven voldoende voor de renteverplichtingen. De MORe wordt niet ingeroepen, omdat de rente wel wordt betaald. De aflossingen A2 worden in dit scenario niet voldaan, waardoor de financiers de garantie claimen. Hierdoor zullen de aflossingen van A2 en B geherstructureerd moeten worden.
Uit onze analyse blijkt dat de investeringskosten rekening houdend met de status van de uitgangspunten, de schetsmatigheid van het ontwerp en de globale risicoanalyse ons inziens moet worden opgehoogd met ca. 10% tot 399 miljoen, excl. BTW met een marge van -10%/+20%.
Risico’s zijn onvoldoende of in elk geval niet expliciet zichtbaar gemaakt. Een kwalitatieve en kwantitatieve risico-analyse (technisch en projectmatig) ontbreekt.
Daarnaast adviseert een van de bureaus de gemeente om ‘indien mogelijk een groter deel van de vrije kasstromen op te eisen, dit zal echter ten koste gaan van de variabele content fee van de BVO Feyenoord en daarmee de sportieve prestaties’. En dus vragen wij ons weer af: Wordt de club beter van een nieuw stadion? Zo ja, hoeveel? Een groot deel van de vooruitgang zou moeten komen vanuit de variabele content fee, maar hoe groot zal deze realistisch gezien zijn en aan welke voorwaarden zal behalve een zeer optimistisch ingeschatte bezetting nog meer voldaan moeten worden?
De aap komt pas echt uit de mouw als we komen bij de beoordeling van het onderzoek dat Feyenoord zelf heeft gedaan naar renovatie van De Kuip: “Het ontwerp van Feyenoord bevindt zich in een zeer vroege planfase en de technische haalbaarheid is niet getoetst”. Kortom: De zogenaamde Feyenoord-familie heeft nóóit serieus onderzoek gedaan naar renovatie van De Kuip en van begin af aan ingezet op nieuwbouw. Het bewijs van de veronderstelde tunnelvisie en de bevestiging van het vermoeden dat er andere belangen spelen dan sec het belang van Feyenoord.
En dan is er nog die laatste leugen. De leugen over wat er gaat gebeuren met De Kuip als er daadwerkelijk een nieuw stadion komt. Duidelijk is dat De Kuip dan gesloopt zal worden, zo ontstaat namelijk ‘een uniek ontwikkelingspotentieel voor de Stadion-driehoek’ waar plaats is voor ‘een hoogwaardig stedelijk programma met woningen, kantoren, hotel en grootschalige retail’. Deze citaten komen uit de paragraaf SLOOP van het plan zoals door Feyenoord gepresenteerd. Nadat deze paragraaf werd opgemerkt en tot ophef leidde verving Feyenoord het plan op de website snel door een versie waarin deze paragraaf plots was verdwenen. Weer had de club iets te verbergen. De ophef was volgens Feyenoord ook niet nodig, want over de toekomst van De Kuip was zogenaamd nog geen beslissing genomen. Een nieuwe leugen om bestwil, want de voorbije week bleek dat het bedrijf Capitol Horizon op de Filippijnen al werk maakt van nieuwbouw op de plaats van het huidige stadion. Snel nadat dit bekend werd, ging plots ook de website van Capitol Horizon offline. Wederom had de HNS-lobby blijkbaar iets te verbergen.
En juist dat – al dat geheimzinnige gedoe – baart ons zorgen. Is dat nieuwe stadion wel het beste voor onze club of dient het plan met name andere – persoonlijke – belangen? Worden er zakken gevuld over de rug van onze club? Komt de toekomst van onze club in het geding door een zeer risicovol nieuwbouwproject? Vragen. Veel vragen. Wij zijn van mening dat elke Feijenoorder recht heeft op de antwoorden en roepen de zogenaamde Feyenoord-familie dan ook op openheid van zaken te geven, iedereen volledig te informeren en elke Feijenoorder zo de kans te geven een keuze te maken in wat het beste is voor onze club. Want dat laatste, dat is het enige dat wij als Feijenoorders willen. Het beste voor onze club!
Vooral deze alinea slaat de spijker op zijn kop!!quote:Op dinsdag 18 juni 2013 09:55 schreef Bombvis het volgende:
En juist dat – al dat geheimzinnige gedoe – baart ons zorgen. Is dat nieuwe stadion wel het beste voor onze club of dient het plan met name andere – persoonlijke – belangen? Worden er zakken gevuld over de rug van onze club? Komt de toekomst van onze club in het geding door een zeer risicovol nieuwbouwproject? Vragen. Veel vragen. Wij zijn van mening dat elke Feijenoorder recht heeft op de antwoorden en roepen de zogenaamde Feyenoord-familie dan ook op openheid van zaken te geven, iedereen volledig te informeren en elke Feijenoorder zo de kans te geven een keuze te maken in wat het beste is voor onze club. Want dat laatste, dat is het enige dat wij als Feijenoorders willen. Het beste voor onze club!
Ik wil er ook in! Zit op W3quote:Op dinsdag 18 juni 2013 10:34 schreef Jimbo het volgende:
[ afbeelding ]
Is het niet eens tijd om deze aan te passen, gezien iedereen nu zn beetje op W1 zit ?
Ik ga naar D.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 10:34 schreef Jimbo het volgende:
[ afbeelding ]
Is het niet eens tijd om deze aan te passen, gezien iedereen nu zn beetje op W1 zit ?
bagger schema enige voordeel is dat die betonbak nog leger is dan normaalquote:Op dinsdag 18 juni 2013 10:39 schreef Jimbo het volgende:
en de dato van de wedstrijden moet nog aangepast worden als ie vast staat
Laten we even een lijstje maken:quote:Op dinsdag 18 juni 2013 10:39 schreef Happel het volgende:
[..]
Ik ga naar D.
En wil het wel een keer aanpassen. Is het wel zaak dat iedereen even doorgeeft waar hij thuishoort.
uiteraardquote:Op dinsdag 18 juni 2013 10:54 schreef Caland het volgende:
X1, 2, 3 of 4 maakt geen fuck uit. Niemand die zich daaraan houdt.
Alleen homo's staan onder een dak.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 10:39 schreef Happel het volgende:
[..]
Ik ga naar D.
En wil het wel een keer aanpassen. Is het wel zaak dat iedereen even doorgeeft waar hij thuishoort.
iedereen mag even mn post quoten en zn eigen naam erbij gaan zettenquote:
quote:Op dinsdag 18 juni 2013 10:51 schreef Jimbo het volgende:
[..]
Laten we even een lijstje maken:
[ afbeelding ]
A
B
C
D
Happel
E
F
G
H
I
J
K
Cara
L
M
Skivlugt
N
O
P
Q
Maastoren
R
Tomasso
S
Jimbo
T
Keltie
Luni
Yvette1982
U
V
W1
Onlogisch
HMF
Bombvis
SjaakBauer
W2
Dekatria
W3
BoxeurDesRues
W4
Mister Popcorn
X1
X2
Caland
Lastpost
X3
X4
Y1
Y2
Y3
Z1
Z2
Z3
Z4
Typisch
Dubbele letter
BB
CC
SuperHarreGarre
DD
EE
FF
GG
HH
JJ
Droopie
KK
NN
OO
PP
RR
Ace_eleven
TT
InZanity
Stokstaart
UU
VV
Vult u maar in waar je zit:
Goed werk, en ik ben niet verplaatst trouwens, ik ZIT (quote:Op dinsdag 18 juni 2013 11:03 schreef Jimbo het volgende:
[..]
iedereen mag even mn post quoten en zn eigen naam erbij gaan zetten
ZITTEN DOE JE THUIS OLÉ OLÉ!!!!quote:Op dinsdag 18 juni 2013 11:24 schreef ace_eleven het volgende:
[..]
Goed werk, en ik ben niet verplaatst trouwens, ik ZIT () nog gewoon op RR
quote:
Edit: Irritatie100 ook toegevoegd aan de lijst. En Typisch zoals Sjaak al had gedaan.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 10:51 schreef Jimbo het volgende:
[..]
Laten we even een lijstje maken:
[ afbeelding ]
A
B
C
D
Happel
E
F
G
H
I
J
K
Cara
L
M
Skivlugt
N
O
P
Q
Maastoren
R
Tomasso
S
Jimbo
T
Keltie
Luni
Yvette1982
U
V
W1
Onlogisch
HMF
Bombvis
Sjaakbauer
Grifte
W2
Dekatria
W3
BoxeurDesRues
W4
Mister Popcorn
X1
X2
Caland
Lastpost
X3
X4
Y1
Y2
Y3
Z1
Z2
Z3
Z4
Typisch
Dubbele letter
BB
CC
SuperHarreGarre
DD
EE
FF
GG
HH
JJ
Droopie
KK
NN
OO
PP
Irritatie100
RR
Ace_eleven
TT
InZanity
Stokstaart
UU
VV
Vult u maar in waar je zit:
ik vond d saai toen ik er stond. ik werd daar toen door de steward gevraagd of ik naar z1 wou gaan omdat als enige stond en aan t schreeuwen wasquote:
D is nou ook niet het eerste vak dat bij mij te binnenschiet als ik weg ga @ Z4quote:Op dinsdag 18 juni 2013 11:53 schreef Jimbo het volgende:
[..]
ik vond d saai toen ik er stond. ik werd daar toen door de steward gevraagd of ik naar z1 wou gaan omdat als enige stond en aan t schreeuwen was
Ik blijf ook gewoon op Z. Alleen met kloteweer of topwedstrijden ga ik naar D.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 11:54 schreef onlogisch het volgende:
[..]
D is nou ook niet het eerste vak dat bij mij te binnenschiet als ik weg ga @ Z4
Dat zijn dus 32 wedstrijden per jaar...quote:Op dinsdag 18 juni 2013 11:55 schreef Happel het volgende:
[..]
Ik blijf ook gewoon op Z. Alleen met kloteweer of topwedstrijden ga ik naar D.
Is dat het waard om dan zoveel extra geld neer te leggen voor D, als je er toch sporadisch zit?quote:Op dinsdag 18 juni 2013 11:55 schreef Happel het volgende:
[..]
Ik blijf ook gewoon op Z. Alleen met kloteweer of topwedstrijden ga ik naar D.
Was dat nodig dan?quote:Op dinsdag 18 juni 2013 12:04 schreef Elan het volgende:
Wanneer komt die nieuwe grasmat eigenlijk of ligt die er al in? Niet te hopen met die teringhitte,
en toch zie ik je nooitquote:Op dinsdag 18 juni 2013 12:03 schreef Muto het volgende:
Ik sta Vak S normaal gesproken.
Wel mooi om te zien dat relatief veel Fokkers een SK hebben. Bij andere ploegen is dat veel lager.
Ja tuurlijk man deze was op.quote:
Nou, vaak werd het gras van de Kuip gekozen als beste grasmat. Maar ik zag nu geregeld bruine vlekken op het veld. De kwaliteit vond ik eigenlijk niet wat het jaren lang is geweest.quote:
Wat Merkie zegt klopt volgens mij wel aardig.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 12:10 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Nou, vaak werd het gras van de Kuip gekozen als beste grasmat. Maar ik zag nu geregeld bruine vlekken op het veld. De kwaliteit vond ik eigenlijk niet wat het jaren lang is geweest.
Elk jaar heb je wel zo'n partij dat het zeikt van de regen. Vitesse thuis werd zelfs gestaakt 2 seizoenen terug. Heeft dat zoveel invloed dan op de definitieve staat van het veld?quote:Op dinsdag 18 juni 2013 12:11 schreef Caland het volgende:
[..]
Wat Merkie zegt klopt volgens mij wel aardig.
Ging tot twee keer toe om een wolkbreuk boven de Kuip geloof ik. Daar doe je weinig aan ja.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 12:13 schreef Elan het volgende:
[..]
Elk jaar heb je wel zo'n partij dat het zeikt van de regen. Vitesse thuis werd zelfs gestaakt 2 seizoenen terug. Heeft dat zoveel invloed dan op de definitieve staat van het veld?
http://www.fr12.nl/nieuws(...)mat-in-de-zomer.html
Koeman en co waren er ook niet over te spreken.
Ik wou reageren met 'HNS heeft een dak, alle problemen opgelostquote:Op dinsdag 18 juni 2013 12:15 schreef Caland het volgende:
[..]
Ging tot twee keer toe om een wolkbreuk boven de Kuip geloof ik. Daar doe je weinig aan ja.
Wat dacht je van die snelkookpan in Duivendrecht. Daar zorgde het dak er jarenlang voor dat er geen gras kon groeien en toen er een beetje sneeuw viel kwam het dak naar benedenquote:Op dinsdag 18 juni 2013 12:17 schreef Grifte het volgende:
[..]
Ik wou reageren met 'HNS heeft een dak, alle problemen opgelost" maar toen dacht ik aan dat Poolse EK-stadion in Warschau afgelopen nazomer. Daar viel zo veel regen/sneeuw dat het dak niet gesloten mocht worden omdat het overbelast zou raken oid, ook lekker dan als je net zo'n gloednieuw stadion met dak hebt
jij komt gewoon een keer mee naar Squote:Op dinsdag 18 juni 2013 12:19 schreef vandermar het volgende:
Als ik er ben zit ik op vak E of D (geen seizoenskaart helaas)
Hahaha en met zware sneeuw mag die nu nog niet dicht. Bij Ajax - Feyenoord pleurden er hele pakketten sneeuw naar beneden op de technische staf dus laten ze hem nu open als het sneeuwtquote:Op dinsdag 18 juni 2013 12:19 schreef Caland het volgende:
[..]
Wat dacht je van die snelkookpan in Duivendrecht. Daar zorgde het dak er jarenlang voor dat er geen gras kon groeien en toen er een beetje sneeuw viel kwam het dak naar beneden
Ik zou nog wel een keer met HMF een biertje drinkenquote:
wat een koudekanjerwedstrijd was datquote:Op dinsdag 18 juni 2013 12:22 schreef Grifte het volgende:
Sneeuw tijdens de wedstrijd is juist prachtig man, Feyenoord - PSV afgelopen seizoen![]()
Of de Feyenoord - Vitesse van het seizoen ervoor, zag je haast geen kut door die dichte sneeuwval.
Met zn allen om varkenoordquote:Op dinsdag 18 juni 2013 12:25 schreef vandermar het volgende:
[..]
Ik zou nog wel een keer met HMF een biertje drinken
Dan moet ik wel alleen komen of met een vriend ofzo, anders ben ik altijd met mijn pa en neefjequote:
die doen dan gewoon gezellig mee, we zijn een vredelievende en vooral allesverwelkomende groepquote:Op dinsdag 18 juni 2013 12:27 schreef vandermar het volgende:
[..]
Dan moet ik wel alleen komen of met een vriend ofzo, anders ben ik altijd met mijn pa en neefje
De Jong is al heen, wie zou er nog meer in aanmerking komen? Woudenberg/Van Beek?quote:'Ik verwacht dat we van Feyenoord ook nog wat jongens krijgen’
Jon Dahl Tomasson is blij dat hij de kans krijgt om als hoofdcoach aan de slag te gaan. De Deen was al bij Excelsior in dienst als assistent van John Lammers, maar staat komend seizoen als eindverantwoordelijke voor de spelersgroep in Rotterdam. Tomasson verwacht er veel van.
In de eerste plaats hoopt de 36-jarige oud-voetballer zich als trainer te kunnen ontwikkelen. “Voor voor mij is dit een geweldige kans. Excelsior is een heel leuke club, die heel veel mensen aanspreekt”, vertelt Tomasson aan het Algemeen Dagblad. De 112-voudig Deens international ziet het als een uitdaging om het voor het zeggen te krijgen op Woudestein.
Daarnaast gaat de voormalig aanvaller, die tussen 1998 en 2002 voor Feyenoord uitkwam en er in 2011 ook zijn actieve carrière beëindigde, ervan uit dat hij hulp krijgt van zijn oud-werkgever. Tomasson rekent erop dat de stadgenoot verschillende spelers bij Excelsior zal stallen. “We hebben al een aantal goede spelers gehaald en ik verwacht dat we van Feyenoord ook nog wat jongens krijgen.”
Als ik een keer met de trein kom. Het is 250 kilometer heen en 250 kilometer terugquote:Op dinsdag 18 juni 2013 12:30 schreef Jimbo het volgende:
[..]
die doen dan gewoon gezellig mee, we zijn een vredelievende en vooral allesverwelkomende groep
Van Beek wellicht, Woudenberg denk ik niet. Er van uitgaande dat BMI vertrekt is hij de enige backup voor Nelom.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 12:37 schreef Grifte het volgende:
[..]
De Jong is al heen, wie zou er nog meer in aanmerking komen? Woudenberg/Van Beek?
Hopen mag altijd, maar ik denk dat je al heel hard in je handen mag knijpen als je die beoogde 10 mln binnenhengeltquote:Op dinsdag 18 juni 2013 12:52 schreef vandermar het volgende:
Ik denk dat 12 miljoen wel een mooi bedrag is, zeker met van Geel die altijd er een mooi bedrag uit weet te slepen. Heeft nog een contract voor 3 jaar dus we kunnen de hoofdprijs vragen. Mathijsen zijn laatste seizoen als basis speler en dan zal Kongolo het overnemen.
Dat denk ik ook niet.. Het is sowieso jammer dat hij weg gaat/moet/wiltquote:Op dinsdag 18 juni 2013 12:51 schreef Caland het volgende:
Ik zie hem niet zo snel weggaan voor zo'n bedrag, maar je kan maar beter hoog inzetten.
quote:Op dinsdag 18 juni 2013 13:33 schreef Anosmos het volgende:
Vandaag jarig: levende legende, grenzeloze held, het Gouden Voetje, de Platinum Pegel: ALI BOUSSABOUN.
Geld zat, joh. Geen probleem.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 12:00 schreef Grifte het volgende:
[..]
Is dat het waard om dan zoveel extra geld neer te leggen voor D, als je er toch sporadisch zit?
@feyenoord zit ff mis dan.twitter:Feyenoord twitterde op dinsdag 18-06-2013 om 13:27:12Vandaag jarig: oud-#Feyenoorder Ali #Boussaboun. Hij wordt 34 jaar. Van harte gefeliciteerd Ali! #Feyenoord reageer retweet
Vak O represent.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 10:51 schreef Jimbo het volgende:
A
B
C
D
Happel
E
F
G
H
I
J
K
Cara
L
M
Skivlugt
N
O
TheFast0ne
P
Q
Maastoren
R
Tomasso
S
Jimbo
T
Keltie
Luni
Yvette1982
U
V
W1
Onlogisch
HMF
Bombvis
W2
Dekatria
W3
BoxeurDesRues
W4
Mister Popcorn
X1
X2
Caland
Lastpost
X3
X4
Y1
Y2
Y3
Z1
Z2
Z3
Z4
Dubbele letter
BB
CC
SuperHarreGarre
DD
EE
FF
GG
HH
JJ
Droopie
KK
NN
OO
PP
RR
Ace_eleven
TT
InZanity
Stokstaart
UU
VV
je staat nu op p op de lijstquote:
quote:Op dinsdag 18 juni 2013 17:11 schreef ace_eleven het volgende:
De ontwerper van de seizoenkaart is 27 jaar en gaat al 4 hele seizoenen naar de Kuip
Benoem Dirk Kuyt dan gewoonquote:Op de nieuwe seizoenkaart is een foto van een juichende Feyenoord-speler te zien, die met zijn armen gespreid oog in oog staat met een uitzinnige menigte. ‘De interactie tussen de spelers en het legioen is in mijn ogen symbolisch voor de club Feyenoord’, lichte hij toe. ‘Feyenoord-supporters staan bekend om hun enorme beleving, iets wat op deze seizoenkaart goed is terug te zien.’
Eens.. misschien had hij wat vaker gescoord als hij niet scheel had gekeken. Was overigens alweer vergeten dat hij voor Feyenoord heeft gespeeld.quote:
Ik dacht dat het Van Gobbel was.quote:
Waarschijnlijk teveel tekst voor degene die het geen ene fuck interesseert.quote:De nieuwe Kuip is bijna rond; ‘De magie van beton’
Bron: De Groene Amsterdammer, 13 juni 2013 - door Bram Logger
Een fonkelnieuw vliegveld in Enschede, een schaatspaleis van 185 miljoen in Almere. Megaprojecten kunnen verblinden. Zo moet de Rotterdamse gemeenteraad binnenkort beslissen over een garantstelling van 160 miljoen voor een nieuw Feyenoord-stadion. De businesscase is optimistisch, het financiële risico groot. Dwarsdoorsnee van een prestigeproject.
Vraag een voetballiefhebber welk stadion het mooiste van Nederland is, en de kans is groot dat hij antwoordt: De Kuip in Rotterdam. De thuisbasis van Feyenoord wordt geroemd om ‘de echte voetbalsfeer’. Fans zitten dicht op het veld, de constructie van staal en beton deint mee met juichende supporters, en het gras groeit er goed, want er zit geen schuifdak op zoals bij moderne stadions annex evenementenhallen als de Amsterdam Arena.
Toch presenteerde Feyenoord samen met bouwbedrijf Volker Wessels in april een boek van 250 pagina’s met plannen voor een moderne voetbaltempel op een steenworp afstand van De Kuip. Een bouwkundig ontwerp is er nog niet, het prijskaartje wel: 361,9 miljoen euro mag Het Nieuwe Stadion kosten. Klein probleem: Feyenoord werd drie jaar geleden nog van een faillissement gered door externe investeerders en zit krap bij kas. Dus klopt de club aan bij de gemeente.
Uit onderzoek van de masterclass onderzoeksjournalistiek van De Groene Amsterdammer in 2011 bleek dat de Nederlandse overheid – vooral gemeenten – tussen 1996 en 2011 ongeveer 1,1 miljard euro in het betaald voetbal stak. Gunstige leningen, garantstellingen, investeringen in stadions en schuiven met grond: op allerlei manieren werd gepoogd armlastige clubs te helpen, zonder dat Brussel het als verboden staatssteun zou aanmerken. Ook Feyenoord snoepte al eens uit de pot gemeenschapsgeld. In 1994 kocht Rotterdam de grond onder De Kuip voor 7,5 miljoen gulden en leende 27,5 miljoen gulden aan de club om het huidige stadion op te knappen. Van die lening is 7,9 miljoen euro nog altijd niet terugbetaald.
Voor het nieuwe stadion vraagt Feyenoord een groter offer: of de stad garant wil staan voor een lening van 160 miljoen euro en daarnaast 35 miljoen wil overmaken voor de aankoop van de grond onder het nieuwe complex. Daar komt nog een investering in de omliggende infrastructuur bij, zoals toegangswegen, een nieuwe metrolijn of een treinstation.
Je moet het maar durven, zo’n wensenlijstje inleveren op het stadhuis in tijden van crisis. Waarom wil Feyenoord eigenlijk zo graag een nieuw stadion? De oude Kuip is toch het mooiste stadion van Nederland? Dat kan zo wezen, zegt Feyenoord, maar De Kuip is inmiddels 76 jaar oud en voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd, vooral in commercieel opzicht. De constructie van De Kuip kan, blijkt uit een rapport van tno uit 2005, nog zeker vijftig jaar mee. Maar het betaald voetbal is in de afgelopen dertig jaar een branche geworden waarin sportief succes vooral gekoppeld is aan de hoogte van de begroting.
Een nieuw en groter stadion betekent meer stoeltjes, hogere kaartverkoop, en vooral meer en luxere skyboxen en businessruimten om te verhuren. Daarin kunnen sponsors, investeerders en hotemetoten dineren, met een fles bubbels binnen handbereik naar de wedstrijd kijken en na afloop nog wat voetballers de hand schudden. Dat brengt flink extra geld in het laatje, nodig om van Feyenoord weer een topclub te maken, zegt de Feyenoord-directie in een filmpje op de promosite hetnieuwestadion.nl. ‘Dat je jaarlijks om de titel meespeelt hoort bij Feyenoord, en die kansen zijn tientallen malen groter met een nieuw stadion.’ Verder belooft
Feyenoord dat in het nieuwe stadion weer grote popconcerten komen. Ook een nieuw trainingscomplex en sportvelden voor amateurclub SC Feyenoord zijn onderdeel van het stadionplan.
Maar kloppen de argumenten? Presteert een club beter in een nieuw stadion? Alleen al tussen 1994 en 2000 betrokken elf clubs een nieuw stadion. Eindigden zij in de tien jaar na de nieuwbouw hoger op de ranglijst dan in de laatste tien jaar in het oude stadion? Nee. Van die elf clubs met nieuwbouw presteerden er vijf (onder meer Heerenveen en Willem II) beter. Maar vijf andere, waaronder Ajax en FC Twente, eindigden gemiddeld juist lager. Van een nieuw stadion ga je dus niet beter voetballen.
En die popconcerten die Feyenoord naar het nieuwe stadion wil halen? De kans dat die er komen lijkt klein. Alleen al op een vierkante kilometer in Amsterdam-Zuidoost zijn in vijftien jaar tijd de Amsterdam Arena, de Heineken Music Hall en de Ziggo Dome verrezen. Mojo Concerts, de grootste concertpromotor van Nederland, heeft aandelen in die laatste twee zalen en in de Gelredome. Alleen voor de wereldsterren is een extra megastadion misschien een alternatief. Maar zo vaak komen de Madonna’s en Robbie Williamsen niet naar Nederland.
Melkkoe
In het businessplan leggen Feyenoord en Volker Wessels uit hoe het allemaal betaald moet worden. De investering van 360 miljoen verdient zichzelf in dertig jaar terug. Belangrijkste melkkoeien zijn de businessseats en -units. De verhuur daarvan moet 33 miljoen per jaar opleveren. Met catering wil het stadion nog eens 18,5 miljoen euro verdienen. Plus nog wat opbrengsten uit sponsoring, rondleidingen en andere activiteiten. De totale jaarlijkse inkomsten prognosticeert de club op 61,7 miljoen. Dat scenario noemt Feyenoord-directeur Eric Gudde ‘pessimistisch-realistisch’.
Gudde haalt in hetzelfde internetfilmpje voorbeelden uit heel Europa aan. Hij vloog onder meer naar Engeland, Duitsland en Portugal om de stadions van Arsenal, Manchester City, Schalke 04 en Benfica te bekijken.
Mooie arena’s, maar wel van clubs die spelen in competities waar meer geld in omgaat dankzij grotere sponsors en vettere tv-contracten.
In Nederland staat maar één stadion waar de cijfers die Feyenoord en Volker Wessels gebruiken aan zijn te toetsen: de Amsterdam Arena, thuishaven van Ajax, de club met de hoogste begroting in de eredivisie. Het Amsterdamse stadion weigert een financieel jaarverslag toe te sturen, maar uit de jaarcijfers van het beursgenoteerde Ajax is toch wat informatie te halen. Zo verdiende Ajax in het seizoen 2011-2012 met 25 wedstrijden 10,2 miljoen euro aan de verhuur van businessseats en skyboxen. De Ajax-wedstrijden vormen zo’n 75 procent van de grote activiteiten in de Arena. Gesteld dat de vier interlands, vier concerten en drie andere grote evenementen van dat jaar ook nog eens vijf miljoen opleverden aan huurinkomsten, dan is dat nog altijd niet de helft van de 33 miljoen die Feyenoord denkt te gaan verdienen.
Volgens het wel openbare duurzaamheidsverslag draaide de Amsterdam Arena de laatste jaren een omzet van zo’n dertig miljoen euro. Minder dan de helft dus van de 61,7 miljoen waar Feyenoord op hoopt. De exploitatiekosten zijn ongeveer gelijk. Daardoor rekent Feyenoord op een jaarlijkse winst in het nieuwe stadion van 32,9 miljoen, waar de Arena niet veel meer dan één of twee miljoen euro winst per jaar maakt. Wat Feyenoord ‘pessimistisch-realistisch’ noemt, lijkt in feite te grenzen aan het onmogelijke.
Nu kun je een voetbalclub als Feyenoord een beetje opportunisme niet kwalijk nemen. Ook als de zonnige toekomstscenario’s op het glimmende papier van het businessplan niet helemaal uitkomen, zullen de inkomsten altijd hoger liggen dan in het huidige stadion. En als de gemeente toch garant staat, gaan die extra centen mooi naar de clubkas.
Maar Feyenoord wordt niet de eigenaar van de nieuwe voetbaltempel. Bouwbedrijf Volker Wessels, Feyenoord en andere investeerders richten een nieuw bedrijf op, Het Nieuwe Stadion NV, dat het voetbalpaleis gaat bouwen en daarna dertig jaar exploiteren. Op zich niet erg; Feyenoord is nu ook geen baas in eigen huis. De profclub huurt De Kuip van de huidige Stadion NV voor vier miljoen euro per jaar. Feyenoord mag dan tijdens wedstrijden businessseats en skyboxen verhuren. Dat levert de club naar schatting – in het jaarverslag splitst Feyenoord de inkomsten uit merchandising en verhuur van commerciële ruimtes niet uit – zo’n acht tot tien miljoen euro op.
In de nieuwe situatie betaalt Feyenoord straks geen huur voor het stadion. Maar daar staat tegenover dat ook de inkomsten uit de verhuur van de businessseats en skyboxen niet naar Feyenoord gaan, maar naar Het Nieuwe Stadion NV. In de nieuwe situatie zou Feyenoord er dus zelfs op achteruit gaan: vier miljoen minder huur te betalen, maar acht miljoen aan misgelopen inkomsten. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, en dus heeft
Het Nieuwe Stadion NV een list verzonnen. Om het verlies voor de club te compenseren betaalt Het Nieuwe Stadion NV Feyenoord een jaarlijkse ‘contentvergoeding’. Een constructie die in elk geval in het Nederlandse voetbal uniek is. Waar het op neerkomt, is dat Het Nieuwe Stadion voetbalclub Feyenoord betaalt voor het vertonen van z’n voetbalkunsten. Het vaste bedrag van die contentvergoeding is 4,5 miljoen euro, zodat Feyenoord er in ieder geval niet op áchteruit gaat. Om erop vóóruit te gaan moet ook de variabele contentvergoeding worden verdiend, een bedrag tussen de vier en zes miljoen euro in de eerste paar jaar. Maar dat wordt alleen uitbetaald als de inkomsten van het stadion dat toelaten. Gezien de wel erg optimistische cijfers is het onzeker of dat er ooit van komt.
De vrienden van Feyenoord
Al die extra stoeltjes, chique skyboxen en pluchen businessseats die Feyenoord zo hard nodig heeft om ‘jaarlijks om de landstitel mee te spelen’, worden dus gebouwd voor de portemonnee van Het Nieuwe Stadion NV, en niet voor Feyenoord. Wie daar beter van wordt? In elk geval Volker Wessels. Dat wordt straks als mede-eigenaar van Het Nieuwe Stadion zowel opdrachtgever als aannemer bij de bouw. Met de bouwpet op kan het een factuur schrijven, die het met de opdrachtgeverpet op aan zichzelf betaalt met geld waarvoor de gemeente Rotterdam voor 160 miljoen euro garant staat.
Hoewel er nog geen ontwerp is, staat vast dat het stadion 361,9 miljoen euro gaat kosten. De kale bouwprijs bedraagt 235 miljoen euro, de rest gaat op aan het kopen van grond (35 miljoen), rentelasten voor de financiering (29 miljoen), honoraria voor adviseurs (14 miljoen) en nog wat kleinere posten. Ter vergelijking: de kale bouwkosten voor de Amsterdam Arena bedroegen in 1996 na een kostenoverschrijding zo’n 250 miljoen gulden, omgerekend naar prijzen van nu is dat 159 miljoen euro. Als Volker Wessels z’n best doet de kosten te drukken, kan het de eigen winstmarges flink opschroeven en al goed aan het stadion verdienen voordat er één bal is getrapt. Ook architecten, bouwkundigen en andere adviseurs weten al dat ze veertien miljoen euro mogen verdelen.
Hetzelfde geldt in mindere mate voor andere investeerders. Om de bouw te financieren heeft Het Nieuwe Stadion bedrijven om zich heen verzameld die willen investeren in het stadion. In ruil daarvoor krijgen ze contracten. Want voor de lichtmasten is straks een energieleverancier nodig, de tap moet gevuld met bier en ook de stadionstoeltjes, grasmatten en bewakingscamera’s moeten worden aangeschaft. Die leveranciers zijn geen filantropische instellingen met een rood-wit Feyenoord-hart, maar commerciële bedrijven die hun goede geld niet in een project steken zonder zeker te weten dat ze hun inleg op termijn met een leuk rendement terugkrijgen. Bijkomend pijnpunt: bedrijven die niet hoeven te concurreren met andere zullen volgens economische wetmatigheden ook niet de goedkoopste zijn.
Al met al is het een wonderlijke onderneming. Feyenoord wil een peperduur nieuw stadion, waarvan het nog maar de vraag is of de club er zelf beter van wordt. Waarom zou het dat doen? Feyenoord laat weten het volste vertrouwen te hebben in de businesscase en de contentvergoeding juist te zien als extra inkomenszekerheid.
Een andere verklaring zou de rol van de investeerders kunnen zijn, die sinds 2010 49 procent van de Feyenoord-aandelen in handen hebben. Zij behoedden de club destijds voor een faillissement door er dertig miljoen euro in te steken. De geldschieters hebben zich verenigd in de ‘Vrienden van Feyenoord’. Maar deze vrienden zijn erg gesteld op hun privacy en houden de namen van de investeerders geheim. Het is dus ook geheim of er tussen die ‘vrienden’ misschien eigenaren van bedrijven zitten die financiële belangen hebben bij de bouw van een nieuw stadion.
Hetzelfde geldt voor de voorzitter van de raad van commissarissen van Feyenoord. Dick van Well is oud-topman van bouwonderneming Dura Vermeer. Niet het bedrijf dat het nieuwe stadion gaat bouwen, maar met zijn contacten in de bouwbranche zal de president-commissaris ook niet de eerste zijn die op de rem trapt bij de plannenmakerij voor een nieuw stadion.
Filippijnen
En dan is er nog een speler met een merkwaardige achtergrond in het spel. Op de voorkant van het boek waarin Feyenoord de stadionambitie toelicht, prijkt de naam van projectontwikkelaar Erasmus Development, een bedrijf van tandarts en zakenman Wim van der Torre. Ziet er betrouwbaar uit, ook omdat het bedrijf het logo van de Erasmus Universiteit gebruikt. Volgens Feyenoord gaat de firma bij de bouw hand- en spandiensten verlenen aan Volker Wessels en helpen met zoeken naar investeerders.
Maar even doorzoeken leert dat deze ontwikkelaars geen enkele band met de universiteit hebben. Op de website prijst het bedrijf zich aan als ‘uw teamspeler voor de ontwikkeling van vastgoed’, met ‘specialistische kennis van zorgvastgoed’. Uit het portfolio op de site blijkt dat die specialistische kennis bestaat uit het bouwen van negen tandartspraktijken. ‘Zorgvastgoed is een uitstekende belegging’, meldt de site. Want ‘zorgverleners zijn uitstekende huurders’. Erasmus Development kan dat weten, want wat blijkt uit Kamer van Koophandel-stukken: de huurder van die tandartspraktijken was Van der Torre zelf, met zijn firma Sanasmile BV.
Sanasmile was een keten van tandartsen en mondhygiënisten met een niet zo goede naam. Het werk werd veelal uitbesteed aan slecht Nederlands sprekende buitenlandse tandartsen. Op consumentensites zijn klachten te vinden over onduidelijke rekeningen en slechte of onnodige ingrepen. Sanasmile is inmiddels verkocht.
Een tandarts met ondernemingszin die in het vastgoed springt, op zich is daar niets mis mee. Maar of het nou Feyenoords gedroomde ‘teamspeler voor ontwikkeling van vastgoed’ is? Het lijntje van Erasmus Development loopt verder. Helemaal naar de Filippijnen. Daar heeft Van der Torre het bedrijf Capitol Horizon opgericht, samen met de Filippijnse zakenvrouw Becky Garcia en de Nederlandse architect Roberto Meyer. En laat dat nu de architect zijn die is aangedragen om een ontwerp te tekenen voor het nieuwe stadion.
Op de website laat Capitol Horizon zich onder ‘endorsements’ warm aanbevelen door Imelda Marcos, de weduwe van oud-dictator Ferdinand Marcos, met wie Van der Torre, Meyer en Garcia poseren op een foto in een Filippijns societyblad. Dat de ondernemers achter Capitol Horizon er wel meer dubieuze contacten op nahouden, blijkt uit een verslag van Becky Garcia uit The Manila Times van 13 november 2009. Ze beschrijft hoe ze met haar Filippijnse gasten een rondvaart maakt door de Amsterdamse grachten waarbij Wim van der Torre optreedt als gids. Daarna schuift het gezelschap in Rotterdam aan voor een dineetje dat wordt aangeboden door ‘goede vriend’ Theo Cranendonk, een Nederlandse wapenhandelaar die in 1999 in Italië tot elf jaar cel werd veroordeeld voor het leveren van bazooka’s aan maffiaclan ‘Ndrangheta, maar wist te ontsnappen. Vorig jaar werd hem door de Nederlandse rechter alsnog vijf jaar gevangenisstraf opgelegd.
Op de website van Capitol Horizon zijn drie bouwprojecten van architect Meyer uitgelicht: de ‘schoen’ van ing aan de Zuidas, kantoortoren Nieuw Babylon in Den Haag, en Feyenoord Stadion De Kuip. Met dat laatste wordt bedoeld: Het Nieuwe Stadion. ‘A joint operation between the local government of Rotterdam, the current stadium and football club Feyenoord. A total of 400.000m2 between 2016-2035: Stadium training facilities 110.000m, convention center en offices 37.500m2, Restaurants and Hotel facilities and Leisure 29.500m2, Schools 45.000m2, Non commercial sport facilities 11.000m2, commercial sport facilities 14.000m2, Retail 53.000m2 and apartments 100.000m2.’
Pardon? Een gezamenlijk project met de gemeente? Daarover moet de gemeenteraad toch nog een besluit nemen? En honderdduizend vierkante meter aan appartementen? Hotels, winkels? In het concept van Feyenoord gaat het alleen om een stadion met allerlei sportfaciliteiten eromheen. Maar blijkbaar heeft Erasmus Development met z’n Filippijnse dependance Capitol Horizon andere plannen. En dat is precies waar een laatste groep betrokkenen bang voor is: de aandeelhouders van het huidige stadion De Kuip.
Sterfhuis
Stadion Feijenoord, met een ij, zoals De Kuip officieel heet, is een gemeentelijk monument. Opgeleverd in 1937, ontworpen door Leendert van der Vlugt, die ook architect was van de Van Nelle-fabriek. De bouw werd in de jaren dertig mogelijk gemaakt door de uitgifte van aandelen, als een vroege vorm van crowdfunding. Aandeelhouders hebben hun leven lang recht op een zitplaats in De Kuip. 51 procent van de aandelen is nu in handen van de aan Feyenoord gelieerde amateurvoetbalclub SC Feyenoord. De andere 49 procent is in bezit van particulieren.
In Feyenoords nieuwbouwplannen is weinig terug te vinden over wat er met de oude Kuip moet gebeuren. Het is een monument, en er moet gekeken worden naar herbestemming. Dat is het wel zo’n beetje.
Maar dat is niet het hele verhaal. In een eerdere versie van de stadionplannen, die korte tijd op internet stond, werd een aantal opties verder uitgewerkt. Een daarvan luidt: ‘Sloop. Bij sloop van De Kuip ontstaat er een uniek ontwikkelingspotentieel voor de Stadiondriehoek (...) Er is plaats voor een hoogwaardig stedelijk programma met woningen, kantoren, hotels en grootschalige retail.’ Aha.
En dus is er woede en ongerustheid bij de particuliere aandeelhouders van De Kuip, waarvan velen hun aandeel erfden van vader of opa, die in 1937 meebetaalden aan de bouw. Zij vrezen voor een sterfhuisconstructie, waarmee hun aandelen (die tot voor kort verhandeld werden voor zo’n zesduizend euro per stuk) in één klap waardeloos worden. Die angst is terecht, want stadiondirecteur Jan van Merwijk, die – zou je zeggen – betaald wordt om de belangen van De Kuip te behartigen, is groot voorstander van nieuwbouw. Ook de meerderheidsaandeelhouder, amateurclub SC Feyenoord, is voor nieuwbouw. Zij krijgen in het plan een mooie nieuwe accommodatie.
Groepsdenken
De constructies zijn ingewikkeld en er lopen veel belangen door elkaar. Maar waar het stadionsprookje in Rotterdam-Zuid in feite op neerkomt, is dit: Feyenoord schreeuwt om een nieuw stadion. Hoewel de feiten iets anders zeggen, meent Feyenoord dat dat nodig is om een topclub te worden. Hoe het stadion eruit gaat zien, weet niemand, wel dat het 360 miljoen kost. Feyenoord heeft dat geld niet, dus vraagt het investeerders en de gemeente om bij te springen. Het hele project biedt vooral het bouwbedrijf en investeerders aardige winstperspectieven, ook als het extreem positieve toekomstscenario uit de businesscase niet helemaal uitkomt. Gaat het mis, dan wordt de garantie van de gemeente aangesproken. En als de gemeente daarvoor het geld niet heeft, dan ligt er onder het gemeentelijk monument De Kuip nog een mooi stuk grond om dure woningen, winkels en hotels op te bouwen.
Waar Feyenoord de gemeente eigenlijk om vraagt, is een bijdrage aan een groot commercieel vastgoedproject waar een hoop bedrijven rond Feyenoord van kunnen profiteren. Maar goed, Rotterdam moet bezuinigen. Dus de kans dat de politiek met zo’n opportunistisch en duur voorstel instemt, is klein. Toch?
Dat blijkt anders te liggen. Verantwoordelijk wethouder Antoinette Laan (Sport, vvd) liet zich voor de camera van RTV Rijnmond op de nieuwjaarsreceptie van Feyenoord al ontvallen: ‘Als stad Rotterdam verdienen we een nieuw stadion, dat heb ik altijd gezegd, ik denk dat Rotterdam na 75 jaar Kuip toe is aan een nieuw stadion.’ Burgemeester Aboutaleb (pvda) hield zich lang op de vlakte, totdat twee weken geleden een e-mail uitlekte.
Het college van b. en w. was ‘de hei’ op geweest om te praten over de financiën van volgend jaar, en concludeerde dat ‘de lange termijn investeringsplanning financiële ruimte biedt aan de ontwikkeling van het nieuwe stadion’. Aboutaleb zei daarop tegen RTV Rijnmond: ‘Het college heeft het gevoel dat een nieuw stadion een nieuwe economische dynamiek zal geven voor de stad, nieuwe ontwikkeling mogelijk zal maken, en ook een nieuw icoon zal zijn, om ervoor te zorgen dat Rotterdam in een aantal opzichten in de lead blijft.’ Hij vergelijkt een nieuw stadion met de aanleg van de Nieuwe Waterweg en de Erasmusbrug, waar ooit ook veel weerstand tegen was.
De definitieve beslissing of de gemeente de garantstelling verleent, en daarmee de bouw van een nieuw stadion mogelijk maakt, ligt bij de gemeenteraad. En daar neemt de druk nu toe. Feyenoord probeert de besluitvorming er nog voor de zomer door te drukken. De coalitiepartijen (vvd, pvda, cda en d66) willen, zolang een aantal opgevraagde extra onderzoeken naar de bouwplannen nog niet is afgerond, weinig kwijt.
Ronald Schneider is fractievoorzitter van de grootste oppositiepartij, Leefbaar Rotterdam. Wat gebeurt, zegt hij, is dat er een soort groepsdenken ontstaat. ‘Veel mensen hebben zich al ingegraven in hun standpunt. De directie van Feyenoord heeft zich er zo aan gecommitteerd dat ze het niet meer kunnen maken voor de buitenwereld en zichzelf om er nog op terug te komen. Ook de wethouder heeft zich eraan verbonden, zelfs nu blijkt dat er een goede renovatievariant is. Ze zou gezichtsverlies lijden als ze nog van de rijdende trein af zou springen. Dat zijn emotionele, niet-rationele dingen. Dat is hoe mensen in elkaar zitten.’
Schneider vreest de duur van de overeenkomst met het stadion. De investering heeft een looptijd van dertig jaar. Niemand weet hoe de voetbalwereld er dan uitziet. Dertig jaar geleden waren de omzetten in het voetbal nog geen tiende van wat ze nu zijn. Maar die enorme groei drijft op een grote berg schulden. ‘Dat hebben we ook in het vastgoed gezien. Zo’n bubbel moet een keer barsten. Er is een goede kans dat dat tussen nu en dertig jaar gebeurt.’
Om de plannen erdoor te drukken, worden in de politiek andere argumenten aangevoerd. ‘Ik noem dat de magie van beton’, zegt Schneider. ‘Bijvoorbeeld het idee dat als er zo’n nieuw stadion komt, mensen allemaal gaan sporten, obesitas verdwijnt, slechte wijken weer opkrabbelen, en dat allemaal door een blok beton.’
Voor dit soort plannen maakt de gemeente ‘maatschappelijke kosten-baten-analyses’. ‘Weet je hoe dat gaat? Dan wordt er letterlijk een passerpunt op de plek van het nieuwe stadion gezet, een cirkel getrokken, en dan verwachten ze dat de woz-waardes van woningen binnen die cirkel significant stijgen. Dan turven ze het aantal woningen maal wat ze denken dat de stijging van de woz-waarde zal zijn, en dan heb je weer een maatschappelijk plusje.’
Schneider hoopt dat de gemeenteraad, en ook de coalitiepartijen, hun gezond verstand gebruiken. ‘Kijk gewoon naar: is een nieuw stadion levensvatbaar te exploiteren? Zo niet, dan moet je het niet doen. Het is niet zo ingewikkeld. Tenzij… je gelooft in de magische effecten van beton. Als je daarin gelooft, dan komt dat stadion er altijd.’
Prima artikel. Ik ben niet tegen een nieuw stadion, maar wel tegen de manier waarop het er doorheen gedrukt wordt en de schimmigheid.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 18:37 schreef Happel het volgende:
De Groene Amsterdammer over De Kuip
[..]
Waarschijnlijk teveel tekst voor degene die het geen ene fuck interesseert.
Denk eerder het tegenovergestelde. Feyenoord falliet door onverantwoorde risico's bij de bouw van het nieuwe stadion.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 19:45 schreef Pleun2011 het volgende:
Misschien staat er over 100 jaar wel een standbeeld van Eric Gudde voor het stadion, als grondlegger van de Nieuwe Kuip en een glorieuze periode van Feyenoord.
Zo jammer dat er dan weer niemand van Feyenoord is, past niet binnen de communicatie-strategiequote:Op dinsdag 18 juni 2013 19:56 schreef Grifte het volgende:
Kuip-debat in Arminius om 20.00 (over 5 minuten dus)
Livestream:
http://www.arminius.nu/en(...)rotter&source=agenda
quote:Op dinsdag 18 juni 2013 20:08 schreef Bombvis het volgende:
[..]
Zo jammer dat er dan weer niemand van Feyenoord is, past niet binnen de communicatie-strategie
Nee, dit is de officiële reden.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 20:09 schreef Grifte het volgende:
Feyenoord-directie weigert om aan het debat te deelnemen vanwege strategische redenen!!!
Aldus het bestuur...quote:Debatteren over de toekomst van Feyenoord past niet in de communicatiestrategie van Feyenoord.
Zo sta ik er ook in.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 19:14 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Prima artikel. Ik ben niet tegen een nieuw stadion, maar wel tegen de manier waarop het er doorheen gedrukt wordt en de schimmigheid.
Ja ej lul ik bedoelde ook strategische redenen = communicatiestrategiequote:Op dinsdag 18 juni 2013 20:21 schreef Happel het volgende:
[..]
Nee, dit is de officiële reden.
[..]
Aldus het bestuur...
[..]
Zo sta ik er ook in.
Ik kan me nog een fantastische omhaal van hem herinnerenquote:Op dinsdag 18 juni 2013 17:39 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Eens.. misschien had hij wat vaker gescoord als hij niet scheel had gekeken. Was overigens alweer vergeten dat hij voor Feyenoord heeft gespeeld.
Ik niet.. Welke wedstrijd was dat dan?quote:Op dinsdag 18 juni 2013 20:43 schreef zoekeenleven het volgende:
[..]
Ik kan me nog een fantastische omhaal van hem herinneren
quote:Op dinsdag 18 juni 2013 21:09 schreef Anoonumos het volgende:
Dynamo Kiev heeft Schaken gekocht.![]()
http://www.fcdynamo.kiev.(...)kievskiy_dinamovets/
Dat Engels.quote:
Zo die 9 miljoen zouden we wel kunnen gebruiken.. Een Feyenoord-speler zal niet snel 9 miljoen opbrengen vrees ik..quote:Op dinsdag 18 juni 2013 21:09 schreef Anoonumos het volgende:
Dynamo Kiev heeft Schaken gekocht.![]()
http://www.fcdynamo.kiev.(...)kievskiy_dinamovets/
WAT? 9 miljoen?quote:Op dinsdag 18 juni 2013 21:29 schreef Pleun2011 het volgende:
nen gebruiken.. Een Feyenoord-speler zal niet snel 9 miljoen opbrengen vr
9 miljoen met via bonussen kans op 10 miljoen ja, heb je helemaal gelijk inquote:Op dinsdag 18 juni 2013 21:33 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Als ik het goed gelezen heb 9 miljoen ja.. correct me if I'm wrong
O, hahaquote:
Mijn interesse stokte al bij het woord 'Amsterdammer'quote:Op dinsdag 18 juni 2013 18:37 schreef Happel het volgende:
[..]
Toch is het helaas het meest neutrale medium over HNS: het AD, Feyenoord, RdK, alle wetenschappers etc., allemaal hebben ze een mening vooraf en uit de stukken van DGA blijkt een bepaalde objectiviteit die je nergens anders over HNS kan vindenquote:Op dinsdag 18 juni 2013 21:40 schreef Caland het volgende:
[..]
Mijn interesse stokte al bij het woord 'Amsterdammer'
Lees het nou maar gewoon.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 21:40 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik ben absoluut geen voorstander van een nieuw stadion. Eerder tegenstander van het grove amateurisme waar Verkracht de Kuip mee op de proppen kwam.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 21:47 schreef Happel het volgende:
Laat Callie maar. Als fervent voorstander van het stadion is het beter om gewoon tunnelvisie aan te houden. Zijn de rest van de voorstanders ook zo goed in.
Dat heb ik ook, maar daarom is het juist goed om dit artikel te lezen. Het is heel objectief en helder geschreven.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 21:53 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik ben absoluut geen voorstander van een nieuw stadion. Eerder tegenstander van het grove amateurisme waar Verkracht de Kuip mee op de proppen kwam.
Ik heb geen zin om zo een heel stuk te lezen. Te meer omdat je door de gekleurde berichtgeving van alle kanten door de bomen het bos niet meer ziet. Ik verdiep me er wel weer in als er echt knopen worden doorgehakt.
Het is een beetje een zielig welles nietes spelletje geworden.
Goed artikel weer.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 18:37 schreef Happel het volgende:
[..]
Dit is anders wel een verdomd duidelijk stuk. Zeer de moeite waard.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 21:53 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik ben absoluut geen voorstander van een nieuw stadion. Eerder tegenstander van het grove amateurisme waar Verkracht de Kuip mee op de proppen kwam.
Ik heb geen zin om zo een heel stuk te lezen. Te meer omdat je door de gekleurde berichtgeving van alle kanten door de bomen het bos niet meer ziet. Ik verdiep me er wel weer in als er echt knopen worden doorgehakt.
Het is een beetje een zielig welles nietes spelletje geworden.
Verboden te ruiken, is toch overduidelijk?quote:Op woensdag 19 juni 2013 00:12 schreef Caland het volgende:
[ afbeelding ]
Iemand enig idee wat hiermee wordt bedoeld?
quote:Staatssteun De Kuip wettelijk verboden
Den Haag - Garantstelling van de gemeente Rotterdam voor de financiering van het nieuwe stadion van Feyenoord is volgens Europese wetgeving verboden. In de politieke besluitvormig gaat men daaraan voorbij, al dan niet opzettelijk. Maar erger nog is de liquidatie van de corporatiesector, vindt Johan Bil.
Al jaren houdt de toekomst van De Kuip in Rotterdam de gemoederen bezig. Sportief, politiek, bouwkundig. Recentelijk hebben de hoogleraren Hennes de Ridder (3 juni jl.) en Mick Eekhout (11 juni jl.) in deze krant aandacht besteed aan bouwkundige en financiële aspecten van De Kuip: renovatie van de monumentale voetbaltempel op de huidige locatie of nieuwbouw op een andere locatie? Het wekt geen verwondering dat in deze jaren van malaise in de bouwwereld diverse consortia een plan hebben ontwikkeld voor nieuwbouw van het stadion. Kosten: ruim 300 miljoen euro. De banken hebben kennelijk onvoldoende geloof in de waarde van het onderpand en/of de gegoedheid van NV Stadion/voetbalclub Feyenoord als debiteuren. De gemeente Rotterdam (achtervang: de Staat der Nederlanden; lees: de belastingbetaler) dient garant te staan voor zo’n 150 miljoen euro, de helft van de investeringen. Anders zijn de plannen kennelijk financieel niet haalbaar.
Het is een schoolvoorbeeld van Europeesrechtelijk verboden staatssteun. En dus nietig. Valide rechtvaardigingsgronden voor deze staatssteun zijn naar mijn inschatting niet aanwezig. Het verboden karakter van de garantie is bij alle Nederlandse overheden, de KNVB, de Nederlandse voetbalclubs en de Europese Commissie in Brussel genoegzaam bekend. De gemeente Alkmaar (AZ) en de gemeente Eindhoven (PSV) hebben daar enige onwelkome ervaring mee.
Het is voor de gemeente Rotterdam zowel als voor betrokken bouwconsortia, banken en NV Stadion/Feyenoord uitermate riskant overeenkomsten te sluiten, waarvan op voorhand moet worden gevreesd dat deze nietig zijn en derhalve niet mogen, kunnen en behoeven te worden uitgevoerd. Dat geldt ook zonder interventie door de Europese Commissie. Naar verwachting zal daaraan echter in de politieke besluitvorming – al dan niet opzettelijk – voorbij worden gegaan. The show must go on!
Nederland kent een rijke traditie van negeren en overtreden van dwingende voorschriften van Europees recht. Met name op het gebied van verboden kartels en steunmaatregelen. De sector van woningcorporaties en gelieerde overheden, banken en koepelorganisaties bevinden zich sedert de Beschikking van 15 december 2009 van de Europese Commissie over verboden staatssteun in een complete shock en totale apathie. De levensvatbaarheid van het Nederlandse stelsel van woningcorporaties werd de afgelopen ruim twintig jaar in beslissende mate ontleend aan verboden staatssteun (borgingen, bevoordeling bij geldleningen, gronduitgiften en ruimtelijke planvorming e.d.) en cross-subsidiëring vanuit winsten behaald met commerciële projecten in een markt van stijgende woning- en grondprijzen. Dat is inmiddels radicaal afgelopen. Voorstellen voor adequate oplossingen van deze problematiek worden door onze overheden, de corporatiesector en/of de bouwwereld eigenlijk niet aangedragen. Het beleid van ons quasi-liberale/anti-sociale kabinet (giftig paars) is gericht op liquidatie, althans marginalisering van de corporatiesector. De bouwactiviteiten van de corporaties vallen stil. Ook op dat gebied zet het kabinet onze economie steeds verder in zijn achteruit.
Vergeleken met de problematiek rondom de corporatiesector is de vraag omtrent verboden steunmaatregelen voor nieuwbouw van De Kuip maar een peulenschil.
Volgens mij heeft Gemeente Rotterdam ook een aanvraag gestuurd naar Brussel om te kijken of het toegestaan was. Mocht daar een 'nee' uit terug komen zouden ze zich volgens mij sowieso afzijdig houden.quote:Op woensdag 19 juni 2013 10:20 schreef Happel het volgende:
Het is een schoolvoorbeeld van Europeesrechtelijk verboden staatssteun. En dus nietig. Valide rechtvaardigingsgronden voor deze staatssteun zijn naar mijn inschatting niet aanwezig.
Jammer.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 21:40 schreef Caland het volgende:
[..]
Wat gaat er nu met deze 2 droeftoeters gebeuren? Daar komen we echt niet meer vanaf heb ik het idee.twitter:fr12live twitterde op woensdag 19-06-2013 om 10:39:54De Turkse belangstelling voor Fernandez is voorbij, terwijl ook geen enkele club zich heeft gemeld voor Cissé. #Feyenoord reageer retweet
Excelsior had nog wat spelers nodig...quote:Op woensdag 19 juni 2013 10:43 schreef BoxeurDesRues het volgende:
Wat gaat er nu met deze 2 droeftoeters gebeuren? Daar komen we echt niet meer vanaf heb ik het idee.twitter:fr12live twitterde op woensdag 19-06-2013 om 10:39:54De Turkse belangstelling voor Fernandez is voorbij, terwijl ook geen enkele club zich heeft gemeld voor Cissé. #Feyenoord reageer retweet
Mathijsen en Pelle allebei rond de 1 mln als t goed isquote:Op woensdag 19 juni 2013 10:44 schreef BenGepeept het volgende:
Wie is eigenlijk de best betaalde Feyenoorder? Joris Mathijsen?
Wat is dezetwitter:fr12live twitterde op woensdag 19-06-2013 om 10:38:43Van Geel over Dirk Kuyt: 'De deur voor Dirk staat altijd open. Het is duidelijk dat deze club voor altijd een band heeft met Dirk.' reageer retweet
Als Dirk transfervrij wil komen en voor een gelimiteerd salaris wil spelen, waarom niet? Kan alleen maar van meerwaarde zijn voor het elftal imho.quote:Op woensdag 19 juni 2013 10:50 schreef onlogisch het volgende:
Wat is dezetwitter:fr12live twitterde op woensdag 19-06-2013 om 10:38:43Van Geel over Dirk Kuyt: 'De deur voor Dirk staat altijd open. Het is duidelijk dat deze club voor altijd een band heeft met Dirk.' reageer retweet
Vorig jaar zei Yellow toch min of meer, dit jaar of niet meer?
Omdat Dirk 35 is als zijn contract er op zit. Moeten we dan nog een jaar 6 ton neer gaan leggen voor een speler die al voorbij zijn pensioen is?quote:Op woensdag 19 juni 2013 10:52 schreef BoxeurDesRues het volgende:
[..]
Als Dirk transfervrij wil komen en voor een gelimiteerd salaris wil spelen, waarom niet? Kan alleen maar van meerwaarde zijn voor het elftal imho.
Ditquote:Op woensdag 19 juni 2013 10:51 schreef Jimbo het volgende:
iedereen die nu zegt dat kuyt niet meer welkom is
en dan trapt ie er twee in en word ie weer op handen gedragen
Al is ie 40, zolang hij nog goed mee kan doen (en laten we eerlijk zijn, het eredivisie niveau is nou niet zo heel hoogquote:Op woensdag 19 juni 2013 10:55 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Omdat Dirk 35 is als zijn contract er op zit. Moeten we dan nog een jaar 6 ton neer gaan leggen voor een speler die al voorbij zijn pensioen is?
Kuyt heeft zijn kans gehad om vorig jaar terug te komen. Toen koos hij voor het geld. Zijn goed recht. Maar daarmee heeft ie wat mij betreft zijn kansen vergooid om nog terug te komen. Op zijn 32ste konden we hem nog wel gebruiken, maar hij hoeft met zijn 35 jaar straks niet te komen afbouwen bij Feyenoord.
immers weg, kuyt erin. Guidetti erbij en we zitten gebakkenquote:Op woensdag 19 juni 2013 10:57 schreef satecl het volgende:
Kuyt mag lekker bij Excelsior ballen. Wat moeten we met die kerel als we Pelle in de spits hebben. En op rechts breekt hij ook geen potten. Wellicht op nr. 10? Dat lijkt me niet.
Interesse voor Immers?twitter:Mkrabby twitterde op woensdag 19-06-2013 om 11:00:43#Feyenoord houdt deur open voor #Kuyt. TD Van Geel: Hij is hier altijd welkom. Lex Immers, die wordt gevolgd door Cardiff is niet te koop reageer retweet
niet...te...koop...quote:Op woensdag 19 juni 2013 11:01 schreef onlogisch het volgende:
Interesse voor Immers?twitter:Mkrabby twitterde op woensdag 19-06-2013 om 11:00:43#Feyenoord houdt deur open voor #Kuyt. TD Van Geel: Hij is hier altijd welkom. Lex Immers, die wordt gevolgd door Cardiff is niet te koop reageer retweet
![]()
![]()
5 Miljoen is ook al prima.quote:Op woensdag 19 juni 2013 11:04 schreef satecl het volgende:
Immers verkopen voor elk bedrag boven de 8 miljoen
Denk je nou echt dat er een club 5 miljoen gaat betalen voor Fucking Sexie Lexie Immers???quote:Op woensdag 19 juni 2013 11:08 schreef TheWhitePrinceOfBel-Air het volgende:
[..]
5 Miljoen is ook al prima.
Kunnen we eventueel weer een lijntje uitgooien naar Bakkal? Die ligt daar toch maar te verpieteren in Moskou.
Deze man weetquote:Op woensdag 19 juni 2013 11:08 schreef TheWhitePrinceOfBel-Air het volgende:
[..]
5 Miljoen is ook al prima.
Kunnen we eventueel weer een lijntje uitgooien naar Bakkal? Die ligt daar toch maar te verpieteren in Moskou.
Nee tuurlijk niet. Maar bij die gekke engelsen, en Martin van Geel weet je nooit wat eruit rolt.quote:Op woensdag 19 juni 2013 11:09 schreef satecl het volgende:
[..]
Denk je nou echt dat er een club 5 miljoen gaat betalen voor Fucking Sexie Lexie Immers???
Precies!quote:Op dinsdag 18 juni 2013 19:14 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Prima artikel. Ik ben niet tegen een nieuw stadion, maar wel tegen de manier waarop het er doorheen gedrukt wordt en de schimmigheid.
quote:Den Haag – Garantstelling van de gemeente Rotterdam voor de financiering van het nieuwe stadion van Feyenoord is volgens Europese wetgeving verboden. In de politieke besluitvormig gaat men daaraan voorbij, al dan niet opzettelijk. Maar erger nog is de liquidatie van de corporatiesector, vindt Johan Bil.
Al jaren houdt de toekomst van De Kuip in Rotterdam de gemoederen bezig. Sportief, politiek, bouwkundig. Recentelijk hebben de hoogleraren Hennes de Ridder (3 juni jl.) en Mick Eekhout (11 juni jl.) in deze krant aandacht besteed aan bouwkundige en financiële aspecten van De Kuip: renovatie van de monumentale voetbaltempel op de huidige locatie of nieuwbouw op een andere locatie? Het wekt geen verwondering dat in deze jaren van malaise in de bouwwereld diverse consortia een plan hebben ontwikkeld voor nieuwbouw van het stadion. Kosten: ruim 300 miljoen euro. De banken hebben kennelijk onvoldoende geloof in de waarde van het onderpand en/of de gegoedheid van NV Stadion/voetbalclub Feyenoord als debiteuren. De gemeente Rotterdam (achtervang: de Staat der Nederlanden; lees: de belastingbetaler) dient garant te staan voor zo’n 150 miljoen euro, de helft van de investeringen. Anders zijn de plannen kennelijk financieel niet haalbaar.
Het is een schoolvoorbeeld van Europeesrechtelijk verboden staatssteun. En dus nietig. Valide rechtvaardigingsgronden voor deze staatssteun zijn naar mijn inschatting niet aanwezig. Het verboden karakter van de garantie is bij alle Nederlandse overheden, de KNVB, de Nederlandse voetbalclubs en de Europese Commissie in Brussel genoegzaam bekend. De gemeente Alkmaar (AZ) en de gemeente Eindhoven (PSV) hebben daar enige onwelkome ervaring mee.
Het is voor de gemeente Rotterdam zowel als voor betrokken bouwconsortia, banken en NV Stadion/Feyenoord uitermate riskant overeenkomsten te sluiten, waarvan op voorhand moet worden gevreesd dat deze nietig zijn en derhalve niet mogen, kunnen en behoeven te worden uitgevoerd. Dat geldt ook zonder interventie door de Europese Commissie. Naar verwachting zal daaraan echter in de politieke besluitvorming – al dan niet opzettelijk – voorbij worden gegaan. The show must go on!
Nederland kent een rijke traditie van negeren en overtreden van dwingende voorschriften van Europees recht. Met name op het gebied van verboden kartels en steunmaatregelen. De sector van woningcorporaties en gelieerde overheden, banken en koepelorganisaties bevinden zich sedert de Beschikking van 15 december 2009 van de Europese Commissie over verboden staatssteun in een complete shock en totale apathie. De levensvatbaarheid van het Nederlandse stelsel van woningcorporaties werd de afgelopen ruim twintig jaar in beslissende mate ontleend aan verboden staatssteun (borgingen, bevoordeling bij geldleningen, gronduitgiften en ruimtelijke planvorming e.d.) en cross-subsidiëring vanuit winsten behaald met commerciële projecten in een markt van stijgende woning- en grondprijzen. Dat is inmiddels radicaal afgelopen. Voorstellen voor adequate oplossingen van deze problematiek worden door onze overheden, de corporatiesector en/of de bouwwereld eigenlijk niet aangedragen. Het beleid van ons quasi-liberale/anti-sociale kabinet (giftig paars) is gericht op liquidatie, althans marginalisering van de corporatiesector. De bouwactiviteiten van de corporaties vallen stil. Ook op dat gebied zet het kabinet onze economie steeds verder in zijn achteruit.
Vergeleken met de problematiek rondom de corporatiesector is de vraag omtrent verboden steunmaatregelen voor nieuwbouw van De Kuip maar een peulenschil.
Johan F. Bil, Advocaat, Oosterhout NB
Vind ik ook een goed idee. Die berichtgeving en lange lappen tekst kunnen me gestolen worden.quote:Op woensdag 19 juni 2013 11:15 schreef satecl het volgende:
Zou het geen idee zijn om een apart topic aan te maken het het (eventuele) nieuwe stadion?
Wat een redenatie. In Oranje is hij voorbijgestreefd (terwijl hij een tijd reserve aanvoerder was) door alles en iedereen, waarom zouden wij hem dan op de loonlijst willen hebben? En voor welke positie?quote:Op woensdag 19 juni 2013 10:58 schreef Jimbo het volgende:
[..]
Al is ie 40, zolang hij nog goed mee kan doen (en laten we eerlijk zijn, het eredivisie niveau is nou niet zo heel hoog) en er een paar intrapt boeit het totaal niet
Wmb is ie van harte welkom, zolang ie maar presteert
quote:Op woensdag 19 juni 2013 11:20 schreef Luni het volgende:
immers werd toch gehuurd van ADO, dus dan kan Feyenoord hem toch niet verkopen?
En daar is eenquote:Op woensdag 19 juni 2013 11:20 schreef Typisch het volgende:
[..]
Nee. Hij is al van ons alleen betalen we nu pas het transferbedrag.
Oranje is een heeel ander niveau dan de eredivisie. Ik zeg niet dat ik het beter kan (dat is geblekenquote:Op woensdag 19 juni 2013 11:19 schreef Typisch het volgende:
[..]
Wat een redenatie. In Oranje is hij voorbijgestreefd (terwijl hij een tijd reserve aanvoerder was) door alles en iedereen, waarom zouden wij hem dan op de loonlijst willen hebben? En voor welke positie?
is er al ergensquote:Op woensdag 19 juni 2013 11:16 schreef BoxeurDesRues het volgende:
[..]
Vind ik ook een goed idee. Die berichtgeving en lange lappen tekst kunnen me gestolen worden.
Precies. En ik ben het er dan ook niet mee eens.quote:Op woensdag 19 juni 2013 11:23 schreef Jimbo het volgende:
[..]
Oranje is een heeel ander niveau dan de eredivisie. Ik zeg niet dat ik het beter kan (dat is gebleken) maar vergeleken met de grote internationale competities is de eredivisie gewoon 90% amateuristisch niveau.
Al zet je kuyt op 10 of op de vleugel, hij zal er vast wel een paar intrappen gezien hij nog makkelijk met het ED niveau mee kan komen.
En waar win je mee? Juist, meer doelpunten maken dan je tegenstander, en met deze simplistische gedachte is dus ook kuyt een welkome aanwinst voor feyenoord
Dat mag.quote:Op woensdag 19 juni 2013 11:25 schreef Typisch het volgende:
[..]
Precies. En ik ben het er dan ook niet mee eens.
Maar zo simpel is het niet, want die jongen komt niet voor een appel en een ei ballen erin trappen. Het heeft financieel consequenties en hoe zit het met de blokkade voor jeugddoorstroom?quote:Op woensdag 19 juni 2013 11:23 schreef Jimbo het volgende:
[..]
Oranje is een heeel ander niveau dan de eredivisie. Ik zeg niet dat ik het beter kan (dat is gebleken) maar vergeleken met de grote internationale competities is de eredivisie gewoon 90% amateuristisch niveau.
Al zet je kuyt op 10 of op de vleugel, hij zal er vast wel een paar intrappen gezien hij nog makkelijk met het ED niveau mee kan komen.
En waar win je mee? Juist, meer doelpunten maken dan je tegenstander, en met deze simplistische gedachte is dus ook kuyt een welkome aanwinst voor feyenoord
ach, het alternatief (immers) is nou ook niet veel beterquote:Op woensdag 19 juni 2013 11:55 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Maar zo simpel is het niet, want die jongen komt niet voor een appel en een ei ballen erin trappen. Het heeft financieel consequenties en hoe zit het met de blokkade voor jeugddoorstroom?
Jawel.quote:Op woensdag 19 juni 2013 11:56 schreef Jimbo het volgende:
[..]
ach, het alternatief (immers) is nou ook niet veel beter
Ik had daarom graag Kyle Ebecillio bij Feyenoord gezien, zodat Vilhena op '10' kon gaan spelen.quote:Op woensdag 19 juni 2013 11:56 schreef Jimbo het volgende:
[..]
Nee, dat vond ik ook echt een bijzondere aankoop. Maar waarom zou je dat trucje herhalen?quote:Op woensdag 19 juni 2013 11:56 schreef Jimbo het volgende:
[..]
eigenlijk zouden ze kuyt het salaris van immers moeten gevenquote:Op woensdag 19 juni 2013 12:00 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Nee, dat vond ik ook echt een bijzondere aankoop. Maar waarom zou je dat trucje herhalen?
quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:21 schreef Sphinxxx het volgende:
Immers voor 7mil naar Cardiff, Toornstra voor 3 miljoen halen bij Utrecht, Vilhena naar 10.
quote:PSV en Chelsea naderen akkoord over Bruma
PSV en Chelsea naderen een akkoord over Jeffrey Bruma. Volgens De Telegraaf zijn beide clubs het vrijwel eens over de transfersom van zo'n 3,5 miljoen euro. Dat betekent dat Chelsea aanzienlijk gezakt is, want AD Sportwereld meldde eerder dat de Londenaren nog 5 miljoen verlangden. In Eindhoven ligt een vierjarig contract klaar voor de viervoudig international van Oranje.
Waarom heeft die mongool het wéér over een terugkeer naar Feyenoord. Hij ligt daar in Instanbul vast voor nog eens 2 seizoenen tegen een godsgruwelijk hoog salaris.quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:32 schreef De_Pel het volgende:
Ik denk dat Dirk nu nog best van toegevoegde waarde zou zijn, Maar gezien hij voor 3 jaar heeft getekend acht ik de kans op een terugkeer op dit moment minimaal, en volgend seizoen denk ik dat hij te veel afgetakeld is, dus dan blijft hij maar mooi weg.
Dat was een baasquote:Op woensdag 19 juni 2013 12:07 schreef Elan het volgende:
Hossam Ghaly heeft ook wel het maximale uit zijn carrière gehaald.
Ze zijn hem daar al weer zat....quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:36 schreef Elan het volgende:
[..]
Waarom heeft die mongool het wéér over een terugkeer naar Feyenoord. Hij ligt daar in Instanbul vast voor nog eens 2 seizoenen tegen een godsgruwelijk hoog salaris.
Het is niet eens aan de orde.
Hij is transfervrij en gaat nu mogelijk naar het wereldberoemde Lierse SK meevechten tegen degradatie.quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:36 schreef vandermar het volgende:
[..]
Dat was een baasDie gast kon zo goed voetballen (had alleen een tering instelling) Mijn favoriete voetballer toen
Zo'n gristelijke jongen tussen al die hoofddoekjes kan natuurlijk nooit lang goed gaan. Hij zal wel weer hebben staan preken in de kleedkamer.quote:
Kuijt is allang Moslim geworden. Hoorde bij het nieuwe avontuur van Dirk.quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:41 schreef Elan het volgende:
[..]
Zo'n gristelijke jongen tussen al die hoofddoekjes kan natuurlijk nooit lang goed gaan. Hij zal wel weer hebben staan preken in de kleedkamer.![]()
Als hij toch geen voetballer was geworden was hij wel beroepsdemagoog geworden
Geweldige religie, prachtige mensen. Mooi om hier te zijn.quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:43 schreef satecl het volgende:
[..]
Kuijt is allang Moslim geworden. Hoorde bij het nieuwe avontuur van Dirk.
Ja man, samen met Guidetti en Kuyt.quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:40 schreef satecl het volgende:
Haha Hossam Ghaly terughalen zou echt een meesterlijke zet zijnOver oude spelers gesproken: Komt Kalou al terug?
31 toch?quote:Op woensdag 19 juni 2013 13:06 schreef vandermar het volgende:
Ghaly is veel te oud. Jammer van zijn mentaliteit, had veel meer in gezeten.
En Van Persiequote:
Dit dus. Lekker oprotten met die praatjes van hem.quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:56 schreef DonRaja het volgende:
Kuyt moet lekker wegblijven en gaan afbouwen bij Utrecht/Katwijk.
Lekker signaal naar je jeugd. 'Oh je gaat dus weg op je 16e, nou is goed joh, dan halen we je wel weer terug als je het niet redt!' Dan zijn de talentjes veel sneller geneigd om weg te gaan.quote:Op woensdag 19 juni 2013 11:58 schreef satecl het volgende:
[..]
Ik had daarom graag Kyle Ebecillio bij Feyenoord gezien, zodat Vilhena op '10' kon gaan spelen.
Maar wel Joris Mathijssen halen met een dik salaris terwijl je BMI en Kongolo hebt.quote:Op woensdag 19 juni 2013 13:35 schreef SjaakBauer het volgende:
[..]
Lekker signaal naar je jeugd. 'Oh je gaat dus weg op je 16e, nou is goed joh, dan halen we je wel weer terug als je het niet redt!' Dan zijn de talentjes veel sneller geneigd om weg te gaan.
Goede vergelijking inderdaad. Mathijsen heeft dit seizoen beter gepresteerd dan BMI. Kongolo is ruim 3 maanden geblesseerd geweest.quote:Op woensdag 19 juni 2013 13:49 schreef satecl het volgende:
[..]
Maar wel Joris Mathijssen halen met een dik salaris terwijl je BMI en Kongolo hebt.
Dit. as je perse weg wilt dan is het Feyenoord-verhaal afgelopen en mag je lekker bij Twente gaan voetballen samen met alle andere ferraders.quote:Op woensdag 19 juni 2013 13:35 schreef SjaakBauer het volgende:
[..]
Lekker signaal naar je jeugd. 'Oh je gaat dus weg op je 16e, nou is goed joh, dan halen we je wel weer terug als je het niet redt!' Dan zijn de talentjes veel sneller geneigd om weg te gaan.
Ik had wel willen zien hoe Mathijssen het had gedaan als linksback. Wat een onzin om die twee met elkaar te vergelijkenquote:Op woensdag 19 juni 2013 13:50 schreef SjaakBauer het volgende:
[..]
Goede vergelijking inderdaad. Mathijsen heeft dit seizoen beter gepresteerd dan BMI. Kongolo is ruim 3 maanden geblesseerd geweest.
Mathijsen is geen linksback. Bruno heeft de hele jeugdopleiding als linksback gespeeld.quote:Op woensdag 19 juni 2013 13:53 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Ik had wel willen zien hoe Mathijssen het had gedaan als linksback. Wat een onzin om die twee met elkaar te vergelijken
Die is dan ook geen linksback Indi wel.quote:Op woensdag 19 juni 2013 13:53 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Ik had wel willen zien hoe Mathijssen het had gedaan als linksback. Wat een onzin om die twee met elkaar te vergelijken
Bruno is duidelijk sterker als centrale verdediger, hij heeft ook aangegeven dat dat zijn favoriete positie is. Beetje flauw dan om ze te vergelijken imo.quote:Op woensdag 19 juni 2013 13:54 schreef SjaakBauer het volgende:
[..]
Mathijsen is geen linksback. Bruno heeft de hele jeugdopleiding als linksback gespeeld.
Net zo flauw om de vergelijking Mathijsen met Ebecilio te makenquote:Op woensdag 19 juni 2013 13:55 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Bruno is duidelijk sterker als centrale verdediger, hij heeft ook aangegeven dat dat zijn favoriete positie is. Beetje flauw dan om ze te vergelijken imo.
Hij KAN gewoon als linksback spelen. Zijn persoonlijke voorkeuren zijn fijn voor hem maar het is stompzinnig om hem te vergelijken met iemand die niet op die positie uit de voeten kan zoals Mathijsen.quote:Op woensdag 19 juni 2013 13:55 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Bruno is duidelijk sterker als centrale verdediger, hij heeft ook aangegeven dat dat zijn favoriete positie is. Beetje flauw dan om ze te vergelijken imo.
En Koeman vulde die positie dus liever in met Mathijsen, die dat mijn inziens ook heel goed heeft gedaanquote:Op woensdag 19 juni 2013 13:55 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Wat heeft de prestaties van dit seizoen er mee te maken? Of de blessures? Nelom heeft door deze actie een jaar lang verpieterd op de bank. Al had die gewoon 34 wedstrijden gespeeld had hij in de pikorde voor Blind kunnen staan bij Oranje. En had hij ook verder in zijn ontwikkeling geweest. En meer waard geweest uiteraard.quote:Op woensdag 19 juni 2013 13:50 schreef SjaakBauer het volgende:
[..]
Goede vergelijking inderdaad. Mathijsen heeft dit seizoen beter gepresteerd dan BMI. Kongolo is ruim 3 maanden geblesseerd geweest.
Koeman kon niet anders dan die positie met Mathijssen vullen omdat BMI OOK LB kan spelen en Mathijssen 1 van de duurste spelers uit de selectie is. Met mathijssen CB en BMI LB was het team als geheel beter maar ik sluit niet uit dat individueel BMI het beter had gedaan als CB.quote:Op woensdag 19 juni 2013 13:57 schreef ace_eleven het volgende:
[..]
En Koeman vulde die positie dus liever in met Mathijsen, die dat mijn inziens ook heel goed heeft gedaan
Dan wordt de keuze voor BMI linksback of reserve, naarmate het seizoen vorderde was de bank misschien wel een betere positie voor m geweest, want hij begon wel goed als back, maar werd gedurende het seizoen eerder zwakker dan beter...
De wedstrijden die Nelom speelde was hij alles behalve overtuigend.quote:Op woensdag 19 juni 2013 13:58 schreef satecl het volgende:
[..]
Wat heeft de prestaties van dit seizoen er mee te maken? Of de blessures? Nelom heeft door deze actie een jaar lang verpieterd op de bank. Al had die gewoon 34 wedstrijden gespeeld had hij in de pikorde voor Blind kunnen staan bij Oranje. En had hij ook verder in zijn ontwikkeling geweest. En meer waard geweest uiteraard.
Hetzelfde geldt voor BMI als centrale verdediger.
Maar geen goedkope middenvelder halen omdat hij bij Feyenoord heeft gespeeld.
Dat doe ik toch nietquote:Op woensdag 19 juni 2013 13:56 schreef SjaakBauer het volgende:
[..]
Net zo flauw om de vergelijking Mathijsen met Ebecilio te maken
Nelom is de nieuwe LB van Feyenoord. Daar moet je dus op bouwen en investeren. Hij heeft nu een jaar stil gestaan in zijn ontwikkeling.. Net zoals BMI stil heeft gestaan als centrale verdediger. En wat heb je daar mee gewonnen? Helemaal niets. Daarom hoeven er van mij geen 30+ers meer te komen. Liever een jonge speler met rek dan een krot als Dollar Dirk of Mathijssen.quote:Op woensdag 19 juni 2013 14:00 schreef Elan het volgende:
[..]
De wedstrijden die Nelom speelde was hij alles behalve overtuigend.
Beetje heel erg voorbarig kijken om te stellen dat als hij een basisplaats gehad had hij dan nu beter zou zijn dan Blind op die plek.
Mathijsen was de sterkste schakel in de defensie dit seizoen beter nog dan De Vrij. Ik snap niet dat je hem een krot noemt.quote:Op woensdag 19 juni 2013 14:05 schreef satecl het volgende:
[..]
Nelom is de nieuwe LB van Feyenoord. Daar moet je dus op bouwen en investeren. Hij heeft nu een jaar stil gestaan in zijn ontwikkeling.. Net zoals BMI stil heeft gestaan als centrale verdediger. En wat heb je daar mee gewonnen? Helemaal niets. Daarom hoeven er van mij geen 30+ers meer te komen. Liever een jonge speler met rek dan een krot als Dollar Dirk of Mathijssen.
Janmaat was de sterkste schakel.quote:Op woensdag 19 juni 2013 14:11 schreef Elan het volgende:
[..]
Mathijsen was de sterkste schakel in de defensie dit seizoen beter nog dan De Vrij. Ik snap niet dat je hem een krot noemt.
En Indi geeft zelf aan zich te schikken in het teambelang dus waarom moet je volgens jou nu investeren in Nelom die aantoonbaar minder is, zolang Indi er nog is speelt die daar gewoon.
Ben ik het niet mee eens, want dan zou je Pellè ook onder het kopje oude spelers gooien..quote:Op woensdag 19 juni 2013 14:05 schreef satecl het volgende:
[..]
Nelom is de nieuwe LB van Feyenoord. Daar moet je dus op bouwen en investeren. Hij heeft nu een jaar stil gestaan in zijn ontwikkeling.. Net zoals BMI stil heeft gestaan als centrale verdediger. En wat heb je daar mee gewonnen? Helemaal niets. Daarom hoeven er van mij geen 30+ers meer te komen. Liever een jonge speler met rek dan een krot als Dollar Dirk of Mathijssen.
Mooi toch. Laat die boeren lekker een smak geld neerleggen voor een speler die al jaren niks gepresteerd heeft en allang voorbij is gestreefd door De Vrij/Indi. Ook Kongolo is beter dan Bruma.quote:
Denk dat hij ook gehaald is om nog enige ruimte achterin te houden. De Vrij was niet fit aan het begin van vorig seizoen en had toch al te kampen gehad met veel blessures. Als je dan niemand had gehaald en De Vrij en Indi centraal had gezet, Nelom links dan had je niemand gehad om een eventuele blessure op te vangen links of centraal in de verdediging.quote:Op woensdag 19 juni 2013 14:15 schreef satecl het volgende:
[..]
Janmaat was de sterkste schakel.
Mathijssen heeft een redelijk seizoen gehad. Begon erg zwak tot ajax-uit(in januari). Daarna redelijk goed gespeeld. een ruime 6 tot een 7. Maar iedereen doet nu net alsof Feyenoord die 3e plaats te danken heeft aan Joris Mathijssen.
Het verschil heeft Mathijssen zeker niet gemaakt. Een bruikbare verdediger. Maar ik durf te zeggen dat Indi het over een heel seizoen het zeker niet minder had gedaan.
Wat een gelul. Mathijssen wordt werkelijk om elke foute pass meteen snoeihard afgerekend omdat hij oud en (dus) te duur is / zou zijn.quote:Op woensdag 19 juni 2013 14:15 schreef satecl het volgende:
Maar iedereen doet nu net alsof Feyenoord die 3e plaats te danken heeft aan Joris Mathijssen.
En Mathijsen dan? Op de bank?quote:Op woensdag 19 juni 2013 14:27 schreef Caland het volgende:
Mocht Indi blijven dan vind ik wel dat je naar de situatie moet gaan dat hij samen met De Vrij centraal komt te staan. Ook beter voor De Vrij.
Ik denk dat Feyenoord er alles aan gaat doen om hem te verkopen voor een zo'n hoog mogelijk bedrag. Dit moet de ruimte vrijmaken voor één aankoop (aanvaller denk ik, lijkt mij het meest logisch) en tevens de ruimte vrij maken voor Kongolo die na dit seizoen basis zal gaan spelen. Kongolo zal dit seizoen al veel minuten gaan maken.quote:Op woensdag 19 juni 2013 14:32 schreef Caland het volgende:
[..]
Ja.
Maar ik verwacht wel dat Indi wordt verkocht.
Van wat ik tot nu toe van hem heb gezien was ik best onder de indruk. Ik zou ook proberen om Martins Indi voor veel geld te verkopen en het dan met die jongen te proberen. Ik blijft het alleen zo doodzonde vinden dat MI niet met de Vrij een seizoen lang centraal stond.quote:Op woensdag 19 juni 2013 14:34 schreef vandermar het volgende:
[..]
Ik denk dat Feyenoord er alles aan gaat doen om hem te verkopen voor een zo'n hoog mogelijk bedrag. Dit moet de ruimte vrijmaken voor één aankoop (aanvaller denk ik, lijkt mij het meest logisch) en tevens de ruimte vrij maken voor Kongolo die na dit seizoen basis zal gaan spelen. Kongolo zal dit seizoen al veel minuten gaan maken.
Zou goed zijn. Voor Feyenoord maar ook voor Nelom en De Vrij.quote:Op woensdag 19 juni 2013 14:34 schreef vandermar het volgende:
[..]
Ik denk dat Feyenoord er alles aan gaat doen om hem te verkopen voor een zo'n hoog mogelijk bedrag. Dit moet de ruimte vrijmaken voor één aankoop (aanvaller denk ik, lijkt mij het meest logisch) en tevens de ruimte vrij maken voor Kongolo die na dit seizoen basis zal gaan spelen. Kongolo zal dit seizoen al veel minuten gaan maken.
Dat is ook doodzonde en wellicht kapitaalvernietiging geweest (al is dat achteraf makkelijk praten en het moet nog blijken). Kongolo is een kruising tussen de Vrij en Martins Indi en tevens een groter talent dan beide.quote:Op woensdag 19 juni 2013 14:37 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Van wat ik tot nu toe van hem heb gezien was ik best onder de indruk. Ik zou ook proberen om Martins Indi voor veel geld te verkopen en het dan met die jongen te proberen. Ik blijft het alleen zo doodzonde vinden dat MI niet met de Vrij een seizoen lang centraal stond.
Ik vind Nelom als linksback beter dan Martins Indi. Indi vind ik een echte centrale verdediger voor vrijwel elke competitie. Sterk, redelijk snel en als het moet die bal het stadion uit.quote:Op woensdag 19 juni 2013 14:37 schreef Elan het volgende:
[..]
Zou goed zijn. Voor Feyenoord maar ook voor Nelom en De Vrij.
Maar hij mist wel fysieke duelkracht nog.quote:Op woensdag 19 juni 2013 14:39 schreef vandermar het volgende:
[..]
Ik vind Nelom als linksback beter dan Martins Indi. Indi vind ik een echte centrale verdediger voor vrijwel elke competitie. Sterk, redelijk snel en als het moet die bal het stadion uit.
Woudenberg is de back up. Een echte werker met een prima mentaliteit. Vergelijkbaar met Janmaat qua drive en inzet alleen nog wat minder in kwaliteit maar hij is dan ook nog jong.quote:Op woensdag 19 juni 2013 14:42 schreef Elan het volgende:
[..]
Maar hij mist wel fysieke duelkracht nog.
Weet ook niet of het slim is om hem een basisplaats te geven zonder alternatief. Er zal trouwens hoe dan ook een linksback gehaald moeten worden als Indi verkocht zou worden ivm dubbele bezetting.
En die kan het niveau Eredivisie zeker aan?quote:Op woensdag 19 juni 2013 14:43 schreef vandermar het volgende:
[..]
Woudenberg is de back up. Een echte werker met een prima mentaliteit. Vergelijkbaar met Janmaat qua drive en inzet alleen nog wat minder in kwaliteit maar hij is dan ook nog jong.
Die stond op rechtsback terwijl hij dat bij lange na niet isquote:Op woensdag 19 juni 2013 14:45 schreef Elan het volgende:
[..]
En die kan het niveau Eredivisie zeker aan?
Vorig seizoen voor de beker was er ook zo'n debutant (Van Beek) maar die bakte er niet bijzonder veel van.
fypquote:Op woensdag 19 juni 2013 14:46 schreef ThePlaneteer het volgende:
Beste voor iedereen als Bruno gewoon voor 10-12 miljoen wordt verkocht.
Kongolo
En Pieters is 7 miljoen waard volgens de berichtenquote:Op woensdag 19 juni 2013 14:46 schreef ThePlaneteer het volgende:
Beste voor iedereen als Bruno gewoon voor 8 miljoen wordt verkocht.
Kongolo
Leuk hoor, zo'n instelling, maar die kunnen we ons eigenlijk niet permiteren. Des te kutter is het mocht Twente er straks een paar miljoen aan verdienen. Net als dat ze straks waarschijnlijk een paar miljoen pakken op Fer.quote:Op woensdag 19 juni 2013 13:51 schreef Elan het volgende:
[..]
Dit. as je perse weg wilt dan is het Feyenoord-verhaal afgelopen en mag je lekker bij Twente gaan voetballen samen met alle andere ferraders.
We kunnen het ons ook niet permitteren om (top)talenten weg te laten gaan op hun 16e, als ze gaan is de weg terug gewoon gesloten.quote:Op woensdag 19 juni 2013 15:28 schreef De_Pel het volgende:
[..]
Leuk hoor, zo'n instelling, maar die kunnen we ons eigenlijk niet permiteren. Des te kutter is het mocht Twente er straks een paar miljoen aan verdienen. Net als dat ze straks waarschijnlijk een paar miljoen pakken op Fer.
die heeft foto gemaaktquote:Op woensdag 19 juni 2013 15:35 schreef vandermar het volgende:
Waar is Kostas? Waar Ruud is, is Kostas ook altijd
Verdedigen nietquote:
Seriouslyquote:Mathijssen heeft een redelijk seizoen gehad. Begon erg zwak tot ajax-uit(in januari). Daarna redelijk goed gespeeld. een ruime 6 tot een 7.
Ik verwacht inderdada wel dat hij verkocht zal worden. Anders moet je die optie serieus overwegen, maar gezien Mathijsen gewoon een heel sterk seizoen heeft gespeeld is het wmb nog geen uitgemaakte zaak.quote:Op woensdag 19 juni 2013 14:27 schreef Caland het volgende:
Mocht Indi blijven dan vind ik wel dat je naar de situatie moet gaan dat hij samen met De Vrij centraal komt te staan. Ook beter voor De Vrij.
Ik kan het niveau van die kerel niet goed inschatten, maar als hij een echte grote toegevoegde waarde is voor dit Feyenoord, en over een paar jaar een paar miljoen op kunt leveren ben je gewoon achterlijk als je hem niet probeert te halen. Hoewel we ondertussen 2 jaar aardig gebald hebben, staan we er nog altijd maar matigjes voor; geen financiële middelen voor aankopen, niet veel extra salarisruimte en een hele smalle selectie. Daarbij ook nog eens een compleet incapabele directie, op geel na.quote:Op woensdag 19 juni 2013 15:40 schreef SjaakBauer het volgende:
[..]
We kunnen het ons ook niet permitteren om (top)talenten weg te laten gaan op hun 16e, als ze gaan is de weg terug gewoon gesloten.
Ja hoor, heb elke wedstrijd aandachtig gekeken. Sommige zelfs vaker(als herhaling op tv is en ik niets te doen heb). Zo'n topseizoen heeft ie niet gedraaid hoor. Gewoon degelijk. Sommige wedstrijden speelde hij echt sterk. Maar een paar keer viel hij ook gigantisch door de mand. Op snelheid sowieso, dat ziet elke mongool die geen verstand van voetbal heeft. Maar op het gebied van doordekken naar voren was hij heel angstig. Bang om er vervolgens uitgespeeld te worden. Op dat soort momenten dacht ik: Wat moet zo'n bejaarde man achterin!?quote:Op woensdag 19 juni 2013 15:47 schreef De_Pel het volgende:
[..]
Verdedigen niet
[..]
Seriously
Heb jij ook maar iets van dit hele seizoen meegekregen, naast een paar gruwelijke zeikfiguren op VI/AD-niveau?
Dit zal wel de voornaamste reden zijn dat je pertinent negatief over hem bentquote:Op woensdag 19 juni 2013 16:01 schreef satecl het volgende:
[..]
Ik ben trouwens nooit een fan geweest van Joris. Bij AZ al niet en ook niet in oranje
twitter:FR1908Nieuws twitterde op woensdag 19-06-2013 om 16:52:01Het definitieve competitieschema voor het seizoen 2013/2014 is bekend: http://t.co/bd2V2wnCYh #Feyenoord reageer retweet
Dan had hij op 40 goals gestaan en dus minimaal 12 miljoen waard geweest.quote:Op woensdag 19 juni 2013 16:47 schreef skivlugt het volgende:
Al zou immers maar de helft scoren van zijn kansen dan kan je hem niet eens tegen houden
dat dus niet...quote:Op woensdag 19 juni 2013 16:56 schreef Dr.Mikey het volgende:
Immers verkopen van de opbrengt Toornstra kopen.
Immers verkopen en Clasie en Vilhena het middenveld laten leiden.quote:Op woensdag 19 juni 2013 16:56 schreef Dr.Mikey het volgende:
Als je een euro winst kan maken moet je hem al verkopen.quote:Op woensdag 19 juni 2013 16:44 schreef Grifte het volgende:
Immers niet te koop... Oke is leuk om de prijs op te drijven maar als je een mooi bedrag voor hem vangt moet je toch wel iemand kunnen vinden met dezelfde werklust + wél voetballende kwaliteiten.
Immers gewoon houdenquote:Op woensdag 19 juni 2013 17:02 schreef DonRaja het volgende:
[..]
Immers verkopen en Clasie en Vilhena het middenveld laten leiden.
Heel stiekem hoop ik dat hij aankomend seizoen z'n kansen er gewoon in knalt. Dan heb je een heel bruikbare speler. Maar ik ben bang dat hij gewoon tekort komt.quote:
Nog niet gezien. Echt grappig man.quote:
quote:Op woensdag 19 juni 2013 17:36 schreef PIETR het volgende:
Volgend jaar Immers weer op 10![]()
Wordt weer een seizoen me groen en geel ergeren aan die talentloze draver.
Kunnen ze alle uitwedstrijden van Feyenoord voortaan wel op maandag of dinsdag-avond plannen.quote:Op woensdag 19 juni 2013 18:05 schreef Caland het volgende:
Joda - Feyenoord op een dinsdagavond omdat ze dan verwachten dat er minder Feyenoorders komen.
Hahahahahaha
Verrassend om dit uit jouw mond te horen.quote:Op woensdag 19 juni 2013 16:56 schreef Dr.Mikey het volgende:
Maar hij werkt zo hardquote:Op woensdag 19 juni 2013 17:36 schreef PIETR het volgende:
Volgend jaar Immers weer op 10![]()
Wordt weer een seizoen me groen en geel ergeren aan die talentloze draver.
Er staat dat ze in de winter weer bijeenkomen over tijden etc, dus dat wordt nog wel een half 1 wedstrijdquote:Op woensdag 19 juni 2013 18:39 schreef Caland het volgende:
Ik kan me trouwens geen klassieker in de Kuip herinneren om half 3
Dan is het al snel goed inderdaad. Harde werker, dit dat. Beschikt totaal niet over de kwaliteiten van een 10. Geen techniek, inzicht, vernuft of scorend vermorgen. Verschrikking om die man 90 minuten lang bezig te zien.quote:
Moet je spelers dan gaan smeken om te blijven of om hier te komen spelen?quote:Op woensdag 19 juni 2013 15:28 schreef De_Pel het volgende:
[..]
Leuk hoor, zo'n instelling, maar die kunnen we ons eigenlijk niet permiteren. Des te kutter is het mocht Twente er straks een paar miljoen aan verdienen. Net als dat ze straks waarschijnlijk een paar miljoen pakken op Fer.
Geen enkele speler die een binnenlandse transfer heeft gemaakt is er beter op geworden. Ferrader zit zelfs al twee seizoenen ergens in de marge te ballen.quote:Op woensdag 19 juni 2013 15:28 schreef De_Pel het volgende:
[..]
EN toch zijn er basisspelers die slechter zijn qua presterenquote:Op woensdag 19 juni 2013 19:00 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
In en in triest dat dat bij Feyenoord speelt.
Noem ze eens op.quote:Op woensdag 19 juni 2013 19:00 schreef vandermar het volgende:
[..]
EN toch zijn er basisspelers die slechter zijn qua presteren
Martins Indiquote:
troll/10quote:Op woensdag 19 juni 2013 19:01 schreef vandermar het volgende:
[..]
Martins Indi
De Vrij
Clasie
Boetius
Schaken
Qua presteren van afgelopen seizoen.quote:
Watquote:Op woensdag 19 juni 2013 19:01 schreef vandermar het volgende:
[..]
Martins Indi
De Vrij
Clasie
Boetius
Schaken
Stop 'm in de koffer bij BMI die naar Milan kan gaan. fLEXibel is ie toch wel.quote:Op woensdag 19 juni 2013 19:00 schreef Insomnia_ het volgende:
Immers gewoon weggeven aan Cardiff, desnoods 1 miljoen bijgeven.
Noem positieve punten op over immers.quote:Op woensdag 19 juni 2013 19:03 schreef vandermar het volgende:
Inderdaad. Ik verkondig bullshit over die spelers. Jullie doen hetzelfde over Immers
Immers presteert binnen de grenzen van zijn mogelijkheden optimaal. Maar dat deed Beukering en Lee ook.quote:Op woensdag 19 juni 2013 19:02 schreef vandermar het volgende:
[..]
Qua presteren van afgelopen seizoen.
Hebben ze in Milan een mascotte nodig?quote:Op woensdag 19 juni 2013 19:03 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Stop 'm in de koffer bij BMI die naar Milan kan gaan. fLEXibel is ie toch wel.
Scheen dat er interesse was in BMI vanuit Milan, kan het ook verkeerd hebben gelezen.quote:Op woensdag 19 juni 2013 19:04 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
Hebben ze in Milan een mascotte nodig?
Positioneringquote:Op woensdag 19 juni 2013 19:03 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
Noem positieve punten op over immers.
Dan kijken wij andere wedstrijden. Want hij komt constant te laat omdat ie inzicht mist.quote:Op woensdag 19 juni 2013 19:05 schreef vandermar het volgende:
[..]
Positionering
Daarmee alleen al is hij heel belangrijk. Zijn passing is na de winterstop ook prima, niets om je voor te schamen. Schiet er toch 12 in (geen scorend vermogen)
Hij heeft juist na de winterstop 6 maanden droog gestaan toch?quote:Op woensdag 19 juni 2013 19:05 schreef vandermar het volgende:
[..]
Positionering
Daarmee alleen al is hij heel belangrijk. Zijn passing is na de winterstop ook prima, niets om je voor te schamen. Schiet er toch 12 in (geen scorend vermogen)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |