abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128010366
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 22:29 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Ik ben liever vogelvrij als helemaal niet vrij.
Dan denk ik niet dat je de term 'vogelvrij' helemaal begrijpt :') :').

[..]

quote:
De overlevenden van de vernietigingskampen zijn of hoogbejaard of dood dus dat het iets korter geleden moet moreel gezien niets uitmaken vooral omdat de slavernij grotendeels de wereld heeft gevormd tot wat het nu is.
Het ligt verser in het geheugen wilde ik er mee zeggen benieuwd hoe er over 200 jaar naar wordt gekeken, en slavernij de wereld gevormd tot wat het nu is, nou nou ga je weer heel dubieuze dingen zijn waarvan ik me afvraag of je die hard kan maken.
  woensdag 19 juni 2013 @ 22:37:37 #202
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_128010556
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 22:32 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

En die opmerking maakte ik omdat schadevergoeding als het gaat om de slavernij om een of andere reden onbespreekbaar is.
Maar wat heeft dat met de Jodenvervolging te maken? En waarom meteen die onzinnige vergelijking?
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_128010652
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 22:34 schreef DeParo het volgende:

[..]

Dan denk ik niet dat je de term 'vogelvrij' helemaal begrijpt :') :').
Die term begrijp ik heel goed, mijn moraal is niet jou moraal. Als je dat verschil nu eens leert te begrijpen dan kun je mischien ook ophouden met je belachelijke opmerkingen.
quote:
[..]

[..]

Het ligt verser in het geheugen wilde ik er mee zeggen benieuwd hoe er over 200 jaar naar wordt gekeken, en slavernij de wereld gevormd tot wat het nu is, nou nou ga je weer heel dubieuze dingen zijn waarvan ik me afvraag of je die hard kan maken.
Met deze opmerking maak je jezelf volstrekt belachelijk. De huidige wereld zoals wij die nu kennen en de enorme rijkdommen die de westerse wereld heeft vergaard zouden er niet zijn zonder enige vorm van slavernij.
  woensdag 19 juni 2013 @ 22:39:49 #204
235357 TitusPullo
pi_128010703
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 22:29 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Ik ben liever vogelvrij als helemaal niet vrij.
Weet je wat vogelvrij betekent?

quote:
vooral omdat de slavernij grotendeels de wereld heeft gevormd tot wat het nu is.
Waaruit blijkt dit zoal?
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_128010778
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 22:37 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

Maar wat heeft dat met de Jodenvervolging te maken? En waarom meteen die onzinnige vergelijking?
Helemaal niets behalve het feit dat het beide tragische gebeurtenissen waren maar dat de Jodenvervolging op veel meer sympathie kan rekenen dan de slavernij.
Ik zie niet in waarom je dat niet kan snappen.
  woensdag 19 juni 2013 @ 22:43:53 #206
235357 TitusPullo
pi_128011017
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 22:39 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Die term begrijp ik heel goed, mijn moraal is niet jou moraal. Als je dat verschil nu eens leert te begrijpen dan kun je mischien ook ophouden met je belachelijke opmerkingen.
Jij wilt dus liever gedood worden door een toevallige voorbijganger dan afgeranseld door je meester. Is dat moraal?
  woensdag 19 juni 2013 @ 22:46:10 #207
235357 TitusPullo
pi_128011177
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 22:40 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Helemaal niets behalve het feit dat het beide tragische gebeurtenissen waren maar dat de Jodenvervolging op veel meer sympathie kan rekenen dan de slavernij.
Dan heeft het dus ook geen enkele zin om die erbij te betrekken. Daarbij, de voormalige koloniën van de Europese staten moorden er op los en daar wordt ook zelden misbaar over gemaakt.
pi_128011470
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 22:39 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Oh vertel eens wat betekent het en waarom zou je liever 'vogelvrij' willen zijn?

[..]

quote:
Met deze opmerking maak je jezelf volstrekt belachelijk. De huidige wereld zoals wij die nu kennen en de enorme rijkdommen die de westerse wereld heeft vergaard zouden er niet zijn zonder enige vorm van slavernij.
Heel vaag, en rijkdommen moh je kan zeggen dat bepaalde groepen er wat van hebben geprofiteerd ja maar om nu te zeggen dat daar alle rijkdommen vandaan komen, je overdrijft het weer eens sterk daarnaast kan je natuurlijk wel voor bijna elke gebeurtenis zeggen dat het de wereld zo heeft gevormd tot wat het nu is ;) ;)!
pi_128011631
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 22:40 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Veel meer sympathie ? Mensen juichen het veel meer toe ?
Zo is het eenmaal met van alles. Dingen gebeuren ver weg, er was vroeger al nooit veel informatie over of men wilt het collectief er niet zo veel van weten.
Ook in dit topic krijgt de Nederlandse slavernij in den West de meeste aandacht en bijna niks voor de Nederlandse slavernij in den Oost. Ver-van-mijn-bed? Eeuwenlang collectieve verdringing ?

Maar je moet niet de ene ellende misbruiken om een andere ellende te bagatelliseren.
Dat slaat nergens op.
Geef dan de feiten en de links over de transatlantische slavernij, maar niet steeds maar weer doorkankeren over hoe onterecht de aandacht is voor de grootste massamoord ooit een paar km buiten Nederland
Ik las vandaag ergens op het internet een opmerking van iemand dat die slavernij 400 miljoen doden heeft gemaakt. Ja halloooo.... doe een beetje moeite met serieus de feiten checken enzo.
  woensdag 19 juni 2013 @ 22:52:51 #210
235357 TitusPullo
pi_128011693
Terug tot de Hollandse slavendrijvers. Ik ben benieuwd naar de verklaring.
pi_128011746
quote:
7s.gif Op woensdag 19 juni 2013 22:52 schreef TitusPullo het volgende:
Terug tot de Hollandse slavendrijvers. Ik ben benieuwd naar de verklaring.
Welke verklaring precies ?
  woensdag 19 juni 2013 @ 22:55:10 #212
235357 TitusPullo
pi_128011885
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 22:53 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Welke verklaring precies ?
Ik las in het oorspronkelijke bericht:

quote:
De Raad van Kerken erkent een rol te hebben gespeeld bij de Nederlandse slavernij. De raad komt vrijdag met een verklaring daarover tijdens een bijeenkomst in een kerk in Zeist, laat algemeen secretaris van de raad Klaas van der Kamp donderdag weten.

Het is voor het eerst in Nederland dat iemand het zo verwoordt zoals dat vrijdag gebeurt, denkt Van der Kamp. "De kerk deed dit niet eerder, de overheid ook niet", aldus de secretaris. "Wij witte Nederlanders hebben slaven verhandeld en we deden dit tot het einde, dat is nog niet eerder zo gezegd." Van der Kamp wil niet kwijt wat er exact in de verklaring staat.

Nederland schafte de slavernij op 1 juli 1863 af. Daarmee was Nederland een van de laatste landen, benadrukt Van der Kamp.

Op 1 juli wordt dit jaar 150 jaar afschaffing van de slavernij herdacht. De Raad van Kerken hoopt met de verklaring alvorens deze herdenking 'recht te kunnen doen aan de nazaten van slaven' en 'met witte en gekleurde Nederlanders' te kunnen herdenken, aldus Van der Kamp.
Maar dit bericht is geplaatst op vrijdag veertien juni, dus waarschijnlijk was dit de verklaring al.
pi_128012354
VERANTWOORDING VAN HET SLAVERNIJVERLEDEN

Wij als kerken in Nederland, verenigd in de Raad van Kerken, hechten er aan onderstaande uit te spreken tot de kerken en de nazaten van de mensen die ooit als slaven werden verhandeld en als slaven moesten werken; nazaten leven in verschillende landen, onder meer in Suriname, Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Caribisch Nederland en Nederland.

We weten uit de Bijbel dat alle mensen naar Gods beeld zijn geschapen maar we hebben mensen niet als beelddrager rechtgedaan; ze zijn niet behandeld zoals het conform het later geformuleerde handvest voor de rechten van de mens wenselijk zou zijn. We erkennen onze betrokkenheid in het verleden van afzonderlijke kerkleden en van kerkelijke verbanden bij het in stand houden en legitimeren van de slavenhandel; de slavernij heeft eeuwenlang tot 1863 plaatsgevonden onder Nederlandse vlag. Er was geen of onvoldoende respect voor Bijbelse en menselijke waarden. Honderdduizenden mensen werden van huis en haard weggehaald en moesten een leven lang in gevangenschap verkeren, werden uitgebuit, kregen geen kans om in vrijheid van geloof, meningsuiting en arbeid hun leven invulling te geven. Velen stierven tijdens het transport. Miljoenen mensen werden slaaf gehouden. Als kerken weten we ons deel van dit schuldig verleden en moeten we vaststellen dat theologie in bepaalde omstandigheden misbruikt is om de slavernij te rechtvaardigen. Als kerken benoemen we deze betrokkenheid, en willen we helpen recht te doen aan de nazaten van hen die soms generaties achtereen zijn geknecht en uitgebuit, waarbij we als kerken ons realiseren dat kerken destijds onderling verschilden qua mogelijkheden en dat er binnen diverse kerken ook verschillende geluiden te horen waren.

Wie kan de schuld vergeven en vergiffenis aanreiken voor mensen die zelf geen woorden meer in de mond kunnen nemen en die tot het einde van hun leven in slavernij hebben moeten doorbrengen? We realiseren ons dat we te laat spreken, te weinig op het goede moment de goede inzichten hebben gehad en ons hebben laten leiden door misplaatst winstbejag en machtsmisbruik. Het is een vorm van onrecht, die doorwerkt tot in de huidige generatie toe, waar een deel van onze samenleving is gebouwd op misbruik van anderen en waar discriminatie onvoldoende wordt uitgebannen. Er zijn vele zaken die we niet meer kunnen veranderen. We erkennen nazaten van de slaven dat we veel leed hebben veroorzaakt. We spreken de wens uit om samen met hen en samen met allen die gerechtigheid en vrede willen dienen te zoeken naar een samenleving waarin menswaardig leven, vrijheid, verantwoordelijkheid, solidariteit en respect elementaire waarden zijn. We hopen op een gezamenlijke inzet voor de samenleving, omdat we ons realiseren dat ook vandaag de dag gelijkwaardigheid van mensen allerminst vanzelfsprekend is en iedere keer weer ontdekt, verworven en verdedigd zal moeten worden.

Raad van Kerken in Nederland

http://www.raadvankerken.nl/?b=2459

-----------------
geen woord over nazaten die leven in Zuid-Afrika, Indonesië, Sri Lanka, India, (VOC-gebieden)
pi_128013471
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 22:43 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

Jij wilt dus liever gedood worden door een toevallige voorbijganger dan afgeranseld door je meester. Is dat moraal?
Yep, die toevallige voorbijganger kan ik nog ontlopen. De meester die mij beveelt in een kokende ketel met water te springen kan ik niet ontlopen als slaaf.
pi_128013841
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 22:50 schreef DeParo het volgende:

[..]

Oh vertel eens wat betekent het en waarom zou je liever 'vogelvrij' willen zijn?
Waarom zou ik? Weet je het zelf soms niet?
quote:
[..]

[..]

Heel vaag, en rijkdommen moh je kan zeggen dat bepaalde groepen er wat van hebben geprofiteerd ja maar om nu te zeggen dat daar alle rijkdommen vandaan komen, je overdrijft het weer eens sterk daarnaast kan je natuurlijk wel voor bijna elke gebeurtenis zeggen dat het de wereld zo heeft gevormd tot wat het nu is ;) ;)!
Nergens heb ik gezegd dat ALLE rijkdommen daar vandaan komen maar het leeuwendeel van de rijkdommen zijn toch dankzij de slavernij de schatkisten ingestroomd. Producten zoals suikerriet, katoen, goud enz zouden een veelvoud kosten als er niet zoiets bestond als slavernij.
Heel de VS in de huidige samenstelling zou niet hebben bestaan zonder de slavernij, dat geld trouwens voor elk Amerikaans land. Om te stellen dat de slavernij nauwelijks invloed heeft gehad op de wereld van nu is hetzelfde als zeggen dat de zon geen invloed heeft op het klimaat.
pi_128014103
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:21 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Waarom zou ik? Weet je het zelf soms niet?
Ik weet het prima maar ik denk dat je het gewoon niet goed begrijpt wat het precies inhoudt.

[..]

quote:
Nergens heb ik gezegd dat ALLE rijkdommen daar vandaan komen maar het leeuwendeel van de rijkdommen zijn toch dankzij de slavernij de schatkisten ingestroomd. Producten zoals suikerriet, katoen, goud enz zouden een veelvoud kosten als er niet zoiets bestond als slavernij.
Heel de VS in de huidige samenstelling zou niet hebben bestaan zonder de slavernij, dat geld trouwens voor elk Amerikaans land. Om te stellen dat de slavernij nauwelijks invloed heeft gehad op de wereld van nu is hetzelfde als zeggen dat de zon geen invloed heeft op het klimaat.
Bepaalde producten zeker, maar nogmaals je overdrijft het ten zeerste hoe enorme invloed het heeft gespeeld, maar ik zal niet ontkennen dat de slavendrijvers niet voor niets slaven hebben ingezet en daarnaast had je kunnen zeggen, kijk naar hoe bvb Zuid-Amerika er vandaag de dag uitziet, dat zegt ook wel iets maar nogmaals om dan te zeggen dat het de rijkdommen verklaart, de gehele wereld, zoals gezegd kan je dat met bijna alle gebeurtenissen wel zeggen voornamelijk.

Verder moet je niet zo vijandig doen, ik ben niet tegen je en wat betreft aandacht voor slavernij geef ik je groot gelijk, maar je bent incorrect bezig als je zegt dat het weer erger is het helpt je ook niet om je punt duidelijk te maken.
pi_128014189
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 00:33 schreef Meki het volgende:

[..]

http://www.novumnieuws.nl/ Novum

Dit is verbazend! Een openlijke excuces en schadevergoeding naar de nabestaanden is hier van belang.
Flikker op
Vergoeding halen ze maar bij die negers die ze verkocht hebben
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_128014195
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:24 schreef DeParo het volgende:

[..]

Ik weet het prima maar ik denk dat je het gewoon niet goed begrijpt wat het precies inhoudt.
Dat komt omdat jou moraal niet kan bevatten dat ik liever vogelvrij prefereer dan om een geketende slaaf te zijn. Dat ligt niet aan mij maar meer aan jou.
pi_128014261
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:25 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Flikker op
Om heel mijn standpunt maar even kracht bij te zetten!

I rest my case.
pi_128014423
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:26 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Dat komt omdat jou moraal niet kan bevatten dat ik liever vogelvrij prefereer dan om een geketende slaaf te zijn. Dat ligt niet aan mij maar meer aan jou.
Het een is bij wijze van spreken de hele dag aan de ketting liggen, de ander is in een soort spookhuis wonen en weten dat je elk moment vermoord kan worden maar niet weet hoe of wanneer, tsja ik vraag me af of dat iets met 'moraal' te maken heeft zoals je 'stelt' hierboven dan.
pi_128014566
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:25 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Flikker op
Niet bij de blanken die ze gekocht hebben ?
  woensdag 19 juni 2013 @ 23:31:27 #222
235357 TitusPullo
pi_128014597
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:16 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Yep, die toevallige voorbijganger kan ik nog ontlopen. De meester die mij beveelt in een kokende ketel met water te springen kan ik niet ontlopen als slaaf.
Probeer eens om uit een gaskamer te ontsnappen.
  woensdag 19 juni 2013 @ 23:33:16 #223
235357 TitusPullo
pi_128014734
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:21 schreef PKRChamp het volgende:
Heel de VS in de huidige samenstelling zou niet hebben bestaan zonder de slavernij, dat geld trouwens voor elk Amerikaans land.
Je bedoelt het land waar men bereid was om aanslagen te plegen en oorlog te voeren om de slavernij uit te roeien?
pi_128014826
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:30 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Niet bij de blanken die ze gekocht hebben ?
Inderdaad,
Slavenhandel is niet uigevonden door de blanke...
We hebben alleen gebruik gemaaakt van aangeboden waar

[ Bericht 14% gewijzigd door paddy op 20-06-2013 02:35:11 ]
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_128015050
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:34 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Inderdaad,
Slavenhandel is niet uigevonden door de blanke...
We hebben alleen gebruik gemaaakt van aangeboden waar
Er waren zeker wel blanke slavendrijvers. maar jij identificeert je met hen en je noemt jezelf "wij" .
.

[ Bericht 24% gewijzigd door paddy op 20-06-2013 02:36:03 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')